Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Schepseltje schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:47:
Iemand al bericht/meer info ontvangen over de oktober levering? De boot zou inmiddels al in Nederland moeten zijn volgens de medewerker van Kia Nederland(mail contact). Dealer weet helaas nog van niks.
Ik kreeg even geleden bericht dat mijn E-niro (dynamicline 64kwh donkerblauw) in de week van 14 okt wordt gelost bij mijn dealer, en een week later geleverd kan worden.

Overigens; zeer zeer waarschijnlijk met nieuw KIA logo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Sjaak_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-03 11:47
Als het goed wordt mijn E-niro (edition) aanstaande vrijdag volgens het leasebedrijf geleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JLC7 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Ik kreeg even geleden bericht dat mijn E-niro (dynamicline 64kwh donkerblauw) in de week van 14 okt wordt gelost bij mijn dealer, en een week later geleverd kan worden.

Een uitstekende keuze; Dynamic Line in Gravity Blue 8) . De lichtblauwe accenten staan heel mooi bij dat heel donkere blauw (mooier dan bij zwart m.i.).

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Schepseltje schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:47:
Iemand al bericht/meer info ontvangen over de oktober levering? De boot zou inmiddels al in Nederland moeten zijn volgens de medewerker van Kia Nederland(mail contact). Dealer weet helaas nog van niks.
De boot met Editions is al even aangekomen en staan al bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-04 16:25
eL_Jay schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:10:
[...]

De boot met Editions is al even aangekomen en staan al bij de dealer.
Ik heb een DynamicPlusLine in Juni besteld via Leaseplan. Verwachte binnenkomst bij de dealer: 6 oktober.

Dealer weet echter nog van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-04 17:08
Hoe vaak komt er een boot met e-niro’s? Is dat druppelsgewijs elke week of in bulk elke maand of meer?

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
pinguins schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:49:
Hoe vaak komt er een boot met e-niro’s? Is dat druppelsgewijs elke week of in bulk elke maand of meer?
Er komen vanuit Pyeongtaek meerdere boten per maand waarop e-Niro’s te vinden zijn. Zowel in de haven van Rotterdam als in Antwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Schepseltje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:38:
[...]

Ik heb een DynamicPlusLine in Juni besteld via Leaseplan. Verwachte binnenkomst bij de dealer: 6 oktober.

Dealer weet echter nog van niks.
Succes, de dynamic+ zijn bij ons vervangen door Editions omdat leaseplan daarbij wel een levering kon garanderen dit jaar. (Afname WG paar honderd stuks)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-04 09:23
JLC7 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:24:
[...]

Ik kreeg poosje terug 14okt door als losdatum (witte e-niro 64kwh DynamicPlusline) en dan ergens de week erop mogelijk aflevering. Spannend!

Nieuwe logo zou leuk zijn. Waar heb je die info vandaan?

Wel grappig volgens RDW is de laatste e-Niro 6 sept op naam gezet.. (qua kenteken zijn we inmiddels al halverwege de N-reeks trouwens).
https://opendata.rdw.nl/V...voertuigen/m9d7-ebf2/data

[ Voor 17% gewijzigd door Giant87 op 05-10-2021 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:28
Ik kreeg tijdje geleden inderdaad ook 14 oktober door (was daarvoor 7 oktober maar toen dus weekje vertraagd) Gaat ook om een DynamicPlus maar dan Gravity Blue.

Ben benieuwd....als ze kunnen afleveren stel ik dat het liefst nog even een maandje uit ivm opzegtermijn huidige PL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qknish
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-04 01:09
Ik wacht op een witte Edition. Private lease via Kia besteld begin augustus. Verwachte afleverdatum was week 39 (mail 2 september)
Maandag week 38 dealer gebeld en die kon alleen in z’n systeem zien dat de auto al op de haven stond. Kon binnen een dag bij hun op de stoep staan maar ook pas over 2 a 3 weken.
Afgelopen woensdag nog een keer gebeld, zelfde verhaal. Hopelijk krijg ik deze week een telefoontje voor een afleverafspraak. Auto staat nu al ruim 2 weken op de haven.

[ Voor 7% gewijzigd door qknish op 05-10-2021 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
Ik heb inmiddels ook (kort na het plaatsen van mijn vorige bericht) een telefoontje ontvangen van de dealer. Verwachting was eerst 6 oktober en is nu bijgesteld naar 14 oktober binnenkomst bij dealer en 1 week later ophalen. DynamicPlusLine Aurora Black Pearl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Giant87 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:14:
[...]

Nieuwe logo zou leuk zijn. Waar heb je die info vandaan?
Van de dealer. Ik las ergens dat nieuwe Niro’s met nieuwe logo’s kwamen. Heb het even gevraagd, en dealer bevestigde inderdaad dat zo goed als alles wat nu uit Korea komt, met het nieuwe logo is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-04 16:15
Weet iemand hoe ik de warmtepomp activeer? Of gaat dat automatisch?
Als ik nu de verwarming aanzet, gaat volgens mij de Heat knop ook branden, maar dit is toch de energie onzuinige PTC heater? Dat wordt wel lekker snel warm overigens ..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

cacofant schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:22:
Als ik nu de verwarming aanzet, gaat volgens mij de Heat knop ook branden, maar dit is toch de energie onzuinige PTC heater? Dat wordt wel lekker snel warm overigens ..
Het lijkt me dat de warmtepomp dan aan gaat en dat kun je buiten de auto ook wel horen hoor.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:52
cacofant schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:22:
Gaat automatisch. Warmtepomp heeft een aanloopje nodig, is meer voor het warmhouden dan initieel opstoken. Daar is de PTC heater voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
oke maar ik kan nergens zien of de warmtepomp actief is dan? Gaat het heat lampje bijvoorbeeld uit als de eerste boost geweest is en dat dan de warmtepomp het overneemt?

Als ik Auto stand gebruik zie ik ook de AC en de Heat aangaan (vooral als je Front knopje indrtukt). Is dit normaal en efficient? Verbruikt toch juist heel veel energie of niet?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

cacofant schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:31:
oke maar ik kan nergens zien of de warmtepomp actief is dan? Gaat het heat lampje bijvoorbeeld uit als de eerste boost geweest is en dat dan de warmtepomp het overneemt?

Als ik Auto stand gebruik zie ik ook de AC en de Heat aangaan (vooral als je Front knopje indrtukt). Is dit normaal en efficient? Verbruikt toch juist heel veel energie of niet?
Dat kun je nergens zien. Als de WP actief is om het interieur te verwarmen zal het heat lampje branden. Als de heater actief is in het begin zal het heat lampje ook branden. Als het interieur niet hoeft te worden verwarmd maar de accu wel (met de WP) zal het heat lampje niet branden etc.

Voor ontwaseming gebruik je warme droge lucht om dat deze veel vocht kan opnemen. Die lucht maak je door buitenlucht af te koelen met de AC (water condenseert) en vervolgens te verwarmen.

[ Voor 11% gewijzigd door DonJuape op 05-10-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
oke duidelijk.. en als de accu wordt verwamd met de WP, gaat dat ook volledig automatisch onafhankelijk van mijn climate instellingen? Als ik de "Winter Mode" maar aan heb staan?
En met koelen idemdito? Gaat ook vanzelf en op de achtegrond?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
cacofant schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:48:
oke duidelijk.. en als de accu wordt verwamd met de WP, gaat dat ook volledig automatisch onafhankelijk van mijn climate instellingen? Als ik de "Winter Mode" maar aan heb staan?
En met koelen idemdito? Gaat ook vanzelf en op de achtegrond?
Ja. En helaas. Zou soms graag de accu zelf flink willen opstoken als je met koud weer richting een snellader rijdt. De wintermode schijnt er uit te zijn, deed ook pas wat onder de -10 volgens degenen die het hebben onderzocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:01:
[...]

Ja. En helaas. Zou soms graag de accu zelf flink willen opstoken als je met koud weer richting een snellader rijdt. De wintermode schijnt er uit te zijn, deed ook pas wat onder de -10 volgens degenen die het hebben onderzocht.
Volgens mij heb ik nog wel een wintermode. MY21 maar dat zegt ook niet alles want de MY21 die nu worden uitgeleverd hebben al dan niet het nieuwe logo en geen VESS knop meer.
Overigens niet heel tevreden over de climate auto modus van deze auto. De ruiten beslaan me te veel soms onderweg (dus niet in het begin want dan snap ik dat ik de ontwasem knop moet gebruiken) en de AC blaast richting de passagiers in plaats van voornamelijk tegen de ruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 07:10
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:21:
[...]

Volgens mij heb ik nog wel een wintermode. MY21 maar dat zegt ook niet alles want de MY21 die nu worden uitgeleverd hebben al dan niet het nieuwe logo en geen VESS knop meer.
Overigens niet heel tevreden over de climate auto modus van deze auto. De ruiten beslaan me te veel soms onderweg (dus niet in het begin want dan snap ik dat ik de ontwasem knop moet gebruiken) en de AC blaast richting de passagiers in plaats van voornamelijk tegen de ruit.
In de Eco mode de klimaat setting even op 'Normal' zetten. Verkeerde zuinigheid mijn inziens van Kia in de default instelling.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:12
Ook moet je de ruiten eens schoonmaken bij een nieuwe wagen durft er wel eens een film opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
oldie127 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 00:17:
Ook moet je de ruiten eens schoonmaken bij een nieuwe wagen durft er wel eens een film opzitten.
Ja dat merk ik ook. Hoe krijg je de ruiten goed vetvrij?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:44
DonJuape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:42:
[...]
Als de WP actief is om het interieur te verwarmen zal het heat lampje branden.
Als je geen WP hebt kan dat lampje alsnog gaan branden of ist dat lampje/knopje dan niet daar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:44
Card Nox schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

Als je geen WP hebt kan dat lampje alsnog gaan branden of ist dat lampje/knopje dan niet daar?
Heat brand ook als je geen WP hebt, dat is vooral om piek verwarming te doen, want als hij maar een graad of 2 hoeft te verwarmen gaat hij niet aan, dan alleen A/C.

Maar zonder WP wel degelijk het 'Heat' knopje/lampje. Echter wil ik nu nog wel eens de temperatuur in de auto lager zetten wanneer ik er alleen in zit , zit met jas in de auto en stoelverwarming doet een boel wanneer het niet voldoende zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Card Nox schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:55:
[...]

Zeker. Die lampjes zijn er alleen maar om aan te geven dat je auto het interieur aan het verwarmen is (heat) of aan het koelen is (AC). En met het drogen van de lucht voor het ontwasemen gaat het AC lampje waarschijnlijk ook aan.
Een WP is gewoon een efficientere manier van verwarmen omdat je een deel van de warmte uit de buitenlucht onttrekt (en bij de KIA ook uit accu, acculader etc. indien deze warm zijn). Een WP is een omgekeerde AC en in de meeste auto's wordt de stroomrichting in de AC middels kleppen dan ook omgekeerd zodat het een WP wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:28
Dealer belde zojuist.

De Dynamicplus is binnen en kan vanaf volgende week afgeleverd worden.
Ik verwacht dus dat meer mensen gebeld gaan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Sjaak_
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-03 11:47
_Sjaak_ schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:48:
Als het goed wordt mijn E-niro (edition) aanstaande vrijdag volgens het leasebedrijf geleverd.
Wordt 2.5 week verschoven :'( 26 oktober wordt de E-niro Edition Interstellar Grey geleverd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schepseltje
Rhumba schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:36:
Dealer belde zojuist.

De Dynamicplus is binnen en kan vanaf volgende week afgeleverd worden.
Ik verwacht dus dat meer mensen gebeld gaan worden :)
Mijn leverende dealer belde gistermiddag met de mededeling dat hij verwachtte dat de auto de 14e binnen komt ipv de 6e.

Ik hoop dat de communicatie zich gewoon heeft gekruist en dat ik vandaag dan ook nog een telefoontje krijg met goed nieuws :P

Edit: DynamicPlusLine dus geen Edition.

[ Voor 4% gewijzigd door Schepseltje op 06-10-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:12
cacofant schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 06:40:
[...]

Ja dat merk ik ook. Hoe krijg je de ruiten goed vetvrij?
IPA of glans alcohol is IPA met amoniak of een glasreiniger met alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qknish
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-04 01:09
Mail van Kia lease. Week 44 ipv 39 voor m’n edition.
Gelijk de dealer gebeld omdat zij al wisten te vertellen dat ie ruim 2 weken op de haven staat en meestal 2-3 weken kan duren.
Verwachte losdatum bij de dealer staat op 15 oktober. Hopelijk staat ie eerder bij ze op de stoep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 19:11

Arfman

Drome!

Ik kan m'n auto volgende week dinsdag al ophalen, 2 weken eerder dan de schatting. DynamicPlusLine.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:24
Ik heb gemerkt dat sommige forumleden weten met welke boot hun auto aankomt zodat ze die kunnen volgen. Hoe komen jullie aan de benodigde info?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Iemand enig idee wat de 'P release' knop doet?
Hij lijkt niks met de parkeer rem van doen te hebben 😕
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxon5_UbBReVbZlpEzDLQ4aALAo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0rgXWMrTjXlnp9Eza72BVtI0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
oldchap schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:58:
Iemand enig idee wat de 'P release' knop doet?
Hij lijkt niks met de parkeer rem van doen te hebben 😕
[Afbeelding]
Is dat niet voor als de 'versnellingsbak/aandrijflijn' los wil koppelen voor bijvoorbeeld slepen/duwen? Volgens mij vooral voor als de auto geheel spanningsloos is.

[ Voor 5% gewijzigd door Suicyder op 07-10-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Suicyder schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Is dat niet voor als de 'versnellingsbak/aandrijflijn' los wil koppelen voor bijvoorbeeld slepen/duwen? Volgens mij vooral voor als de auto geheel spanningsloos is.
Ja volgens mij ook. Normaal als je de auto uit zet gaat ie op de parkeerrem. Voor slepen wil je dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-04 11:20
CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:10:
[...]

Ja volgens mij ook. Normaal als je de auto uit zet gaat ie op de parkeerrem. Voor slepen wil je dat niet.
Ik geloof dat ik die ook gebruik in de wasstraat...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
angelofhope schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:21:
[...]

Ik geloof dat ik die ook gebruik in de wasstraat...
Daar zet ik hem gewoon in N.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:34
CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:29:
[...]

Daar zet ik hem gewoon in N.
Ik ook, duurde alleen nog 1 minuut voordat ik door had dat je auto-hold ook uit moet zetten |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Rogar schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Ik ook, duurde alleen nog 1 minuut voordat ik door had dat je auto-hold ook uit moet zetten |:(
Haha, dat moet je gewoon afleren om steeds aan te zetten. Met linkerflipper laat je de auto ook stilstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:56:
[...]

Haha, dat moet je gewoon afleren om steeds aan te zetten. Met linkerflipper laat je de auto ook stilstaan.
Of je gebruikt daarvoor gewoon je rempedaal...old skool ik weet het ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DonJuape schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:03:
[...]

Ja die moet je dan ook vasthouden om stil te blijven staan. Met de linkerflipper even ingedrukt kun je daarna de rem weer loslaten. Scheelt remlicht in het gezicht van je achterligger en de noodzaak om je voet op de rem te houden als het wachten wat langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:07:
[...]

Ja die moet je dan ook vasthouden om stil te blijven staan. Met de linkerflipper even ingedrukt kun je daarna de rem weer loslaten. Scheelt remlicht in het gezicht van je achterligger en de noodzaak om je voet op de rem te houden als het wachten wat langer duurt.
8) Ha! Ga ik uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
In mijn e-niro MY21 heb ik 2 gebruikersprofielen in de auto staan. Beide zijn gekoppeld aan een ander account, maar omdat het opstarten te traag verloopt, gebruik ik het 2e profiel nooit. Je kunt het profiel alleen wisselen als de auto in P staat en dat duurt al snel meer dan een minuut en dus ben ik dan al weggereden.
Ik dacht dus 1 van de profielen te wissen, maar dat lukt maar niet. Volgens de dealer moet ik het profiel verwijderen en loskoppelen in de app, maar in de auto blijft hij dan gewoon staan. Weet iemand hoe ik het profiel in de auto gewist krijg?

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rokil schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:35:
In mijn e-niro MY21 heb ik 2 gebruikersprofielen in de auto staan. Beide zijn gekoppeld aan een ander account, maar omdat het opstarten te traag verloopt, gebruik ik het 2e profiel nooit. Je kunt het profiel alleen wisselen als de auto in P staat en dat duurt al snel meer dan een minuut en dus ben ik dan al weggereden.
Ik dacht dus 1 van de profielen te wissen, maar dat lukt maar niet. Volgens de dealer moet ik het profiel verwijderen en loskoppelen in de app, maar in de auto blijft hij dan gewoon staan. Weet iemand hoe ik het profiel in de auto gewist krijg?
Ik heb hetzelfde maar ik laat het zo. Ik rijd altijd in Gast mode en maak me niet druk om de profielen. Als je de profielen verwijdert, heb je kans dat je UVO app elke opstart gaat zeuren over het koppelen van het account aan een profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Dat had ik dus nadat de dealer mij vertelde om in de app het profiel los te koppelen en te verwijderen. Dus maar weer aangemaakt. Het maakt op zich ook niet veel uit, maar ik stoor me eraan dat iets nutteloos in beeld staat. Da's dan meer een afwijking van mij

Rokil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 10:20
[...]

Er is ook een auto hold knop. Dan kun je de rem gewoon loslaten. Zit in de midden console

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

rokil schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:43:
Dat had ik dus nadat de dealer mij vertelde om in de app het profiel los te koppelen en te verwijderen. Dus maar weer aangemaakt. Het maakt op zich ook niet veel uit, maar ik stoor me eraan dat iets nutteloos in beeld staat. Da's dan meer een afwijking van mij
Ik deel die afwijking maar bij mij staat er alleen Gast als ik verder niks doe...dacht ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Steeck03 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Er is ook een auto hold knop. Dan kun je de rem gewoon loslaten. Zit in de midden console
Ja, de cirkel is nu weer rond. Mijn punt was dat je ook zonder die auto-hold knop kon zodat je in de wasstraat niet in de problemen komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:52
Steeck03 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Auto Hold vind ik bij veel stoppen niet ideaal. Je moet hem een beetje uit die rem trekken.
Linker flipper werkt voor de passagiers vloeiender.

Nu we het daar toch overhebben.
De ACC in file is ook zo'n ding. Werkt bij een "rollende" file perfect.
Maar bij een file waar je helemaal stil komt te staan, gaat het stoppen te abrupt.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-04 12:14
[...]

Met de kans dat je voet eraf schiet en je alsnog tegen de trekhaak van degene die voor je staat aan rolt...
Ik heb mijn vrouw toch maar de auto hold aangeleerd.... zelf flipper ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 24-04 21:01
DonJuape schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:03:
[...]

Rempedaal???
Gebruik ik eigenlijk nagenoeg nooit; kan er eigenlijk wel uit, afgezien van een enkele, zeldzame noodstop. :)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
driel24 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 14:42:
[...]
Nu we het daar toch overhebben.
De ACC in file is ook zo'n ding. Werkt bij een "rollende" file perfect.
Maar bij een file waar je helemaal stil komt te staan, gaat het stoppen te abrupt.
Dat abrupte herken ik niet zo, maar wel dat je helemaal tot stilstand komt en zelf actie moet ondernemen om vanuit stilstand weer te gaan rijden.
Tot nagenoeg stil is het ideaal en trekt hij zelfstandig weer op als er weer beweging is. Waarom niet vanaf 0?
Zou, bij wijze van spreken, liefst een half uurtje gaan slapen bij half uur file, maar dat lukt zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
Suicyder schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Hoe moet dat dan werken? Een elektrische knopje zonder spanning? 🤔
Ik ken de handleiding niet helemaal van buiten, maar moet hij niet op een trolley gesleept worden, zodat de wielen niet aan gedreven worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldchap
  • Niet online
eltron schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:18:
[...]
Tot nagenoeg stil is het ideaal en trekt hij zelfstandig weer op als er weer beweging is. Waarom niet vanaf 0?
[...]
Denk dat dat een gevalletje aansprakelijkheid is, als jij vergeet dat de auto actief staat te wachten, zou spontaan beginnen te rijden, en Kia zal niet het risico willen lopen dat de radar een foute inschatting maakt en een ongeluk veroorzaakt, zoals je vaker leest over T die wel alles autonoom claimt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
oldchap schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:29:
[...]

Denk dat dat een gevalletje aansprakelijkheid is, als jij vergeet dat de auto actief staat te wachten, zou spontaan beginnen te rijden, en Kia zal niet het risico willen lopen dat de radar een foute inschatting maakt en een ongeluk veroorzaakt, zoals je vaker leest over T die wel alles autonoom claimt te kunnen.
Dat zie ik dan weer anders, de radar moet gewoon goed werken, anders is het ook al een groot risico voordat je helemaal stil staat. (en ja ik heb al meer dan 12 jaar ervaring met front radar en weet dat er omstandigheden kunnen zijn dat het minder is, maar dan krijg je daar gewoon een signaal van en moet je zelf opletten)
Maar waarom niet vanuit nul weer automatisch doorrijden als er weer ruimte is?? Begrijp ik niet, beats me.

[ Voor 14% gewijzigd door eltron op 07-10-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
oldchap schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:24:
[...]

Hoe moet dat dan werken? Een elektrische knopje zonder spanning? 🤔
Ik ken de handleiding niet helemaal van buiten, maar moet hij niet op een trolley gesleept worden, zodat de wielen niet aan gedreven worden?
Ik weet het ook niet zeker, staat ook niets in het boekwerk hierover.
Maar ik denk dat 12v aangesloten moet worden, knop indrukken en dan verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-04 14:39
eltron schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 23:36:
[...]

Dat zie ik dan weer anders, de radar moet gewoon goed werken, anders is het ook al een groot risico voordat je helemaal stil staat. (en ja ik heb al meer dan 12 jaar ervaring met front radar en weet dat er omstandigheden kunnen zijn dat het minder is, maar dan krijg je daar gewoon een signaal van en moet je zelf opletten)
Maar waarom niet vanuit nul weer automatisch doorrijden als er weer ruimte is?? Begrijp ik niet, beats me.
Indien je een hele poos stil staat is de aandacht van de bestuurder soms bij iets totaal anders.
Wanneer de wagen voor je vertrekt dan hoor je een signaal van 'hoi de verkeerssituatie is gewijzigd, wat zijn uw wensen'

Je drukt even op de knop en de wagen gaat weer aan het bollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 19:02
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een e-Niro Dynamic Plus Line in 2022 (de Executive valt helaas net buiten de boot qua subsidie). Alleen heb ik eens A Better Routeplanner gebruikt en dat viel me toch wel tegen wat die aangeeft. Rit naar Berlijn van 650km geeft ie aan dat je 3x moet stoppen om te laden en daarmee anderhalf uur extra kwijt bent (buiten de tijd die je verliest door max 130 km/u te rijden ipv 160+ op diverse lange stukken).

Is dat een beetje reëel die planner, 3x (anderhalf uur in totaal) stoppen op 650 km en dan ook nog in ideale omstandigheden (20 graden)?

Dan moet ik misschien toch ook maar eens naar PHEV opties kijken.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 26-04 13:39
Phusebox schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:32:
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een e-Niro Dynamic Plus Line in 2022 (de Executive valt helaas net buiten de boot qua subsidie). Alleen heb ik eens A Better Routeplanner gebruikt en dat viel me toch wel tegen wat die aangeeft. Rit naar Berlijn van 650km geeft ie aan dat je 3x moet stoppen om te laden en daarmee anderhalf uur extra kwijt bent (buiten de tijd die je verliest door max 130 km/u te rijden ipv 160+ op diverse lange stukken).

Is dat een beetje reëel die planner, 3x (anderhalf uur in totaal) stoppen op 650 km en dan ook nog in ideale omstandigheden (20 graden)?

Als je werkelijk 160+ gaat rijden dan red je het mogelijk net met 3 keer laden. Als je 80/100 rijd dan red je het waarschijnlijk zelfs met maar 1 keer tussendoor laden. Thuis tot 100% opladen, actieradius van ongeveer 400km, daarna een keer tussendoor laden tot 80% en je bent er waarschijnlijk al. Wel op de bestemming weer gaan laden.

Hoe harder je tijd hoe minder de actieradius is en dat gaat heel hard omdat de weerstand van de lucht de grootste factor is die de actieradius bepaald. Bij een benzine/diesel heb je veel meer factoren van de motor die dat bepalen waardoor de snelheid in verhouding dus minder van invloed is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder

Eerlijk bekennen dat ik vind dat ABRP redelijk extreem is met de standaard verbruikscijfers. Ik weet niet of mensen met wat meer lange ritten ervaring cijfers hebben.

Standaard rekent ABRP voor de e-Niro met 298 Wh/km, dat vind ik wel erg hoog. Als ik dat bijvoorbeeld op 220 Wh/km zet dan heb ik 2 stops (totaal een uur laadtijd).

Ik zeg niet dat dit het beste is, ik heb tot dusver alleen binnen NL gereden, maar zit op bijna 3.000km met 152 Wh/km gemiddeld (dat is 80/100/120/130, in principe max snelheid wanneer toegestaan gereden altijd).

[ Voor 3% gewijzigd door Suicyder op 08-10-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-04 19:32

Heel veel discussies op andere plekken in Tweakers over dit soort situaties. Je komt er niet uit.
In veel gevallen komt het neer op "verwachtingsmanagement" en/of een gedragsverandering. Een rit naar Berlijn, met een afstand van 650 km, rij je ook in een ICE niet in 1 keer. Je stopt minimaal 1 keer om te plassen, te eten, misschien te tanken. Zeg dat je daar totaal een half uur, drie kwartier mee zoet bent. Met de e-Niro is de kale rijtijd in principe gelijk, en daar komt anderhalf uur bij voor laden. Tijdens dat laden die je plassen, eten en rondjes rennen voor de bloedsomloop. Netto duurt zo'n rit dus drie kwartier langer.
En dan het belangrijkste: vind je die drie kwartier belangrijk? Dan moet je geen EV kopen of even wachten tot de laadsnelheden hoger zijn. Vind jet het niet belangrijk? Dan is dat prima te doen met een EV.

Die drie keer stoppen klinkt veel, maar je moet je realiseren dat dat relatief korte stops zijn (van een half uur dus). En dat klopt. SNelladen doe je tussen de 20% en 80%. Dus je laad maximaal 60% capaciteit bij.

[ Voor 6% gewijzigd door multikoe op 08-10-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
Suicyder schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:40:
[...]

Standaard rekent ABRP voor de e-Niro met 298 Wh/km, dat vind ik wel erg hoog. Als ik dat bijvoorbeeld op 220 Wh/km zet dan heb ik 2 stops (totaal een uur laadtijd).
Je kunt in ABRP toch gewoon instellen wat jouw verbruik is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
multikoe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:45:
[...]

Je kunt in ABRP toch gewoon instellen wat jouw verbruik is?
Klopt, wees wel voorzichtig, anders kom je op reis bedrogen uit wellicht. Maar het was de constatering dat hij een heel hoog verbruik als basis pakt, met 220 hou ik nog steeds een stevig verbruik aan natuurlijk, maar dat is veiligheid. En 298 -> 220 is 3 -> 2 stops dus met 1,5 vs 1 uur laadtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Laatst online: 21:11
Suicyder schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:47:
[...]

Klopt, wees wel voorzichtig, anders kom je op reis bedrogen uit wellicht. Maar het was de constatering dat hij een heel hoog verbruik als basis pakt, met 220 hou ik nog steeds een stevig verbruik aan natuurlijk, maar dat is veiligheid. En 298 -> 220 is 3 -> 2 stops dus met 1,5 vs 1 uur laadtijd.
Hoe kom je op 298Wh/km uit? Max snelheid op 200 staan ofzo?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Inspired schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:50:
[...]

Hoe kom je op 298Wh/km uit? Max snelheid op 200 staan ofzo?
Dat is wat ABRP bij mij standaard erin zette, alleen e-Niro geselecteerd meer niet. Vandaar de opmerking ook.

Maar we wijken af van het topic hiermee.

Wat ik ook aangeef, ik heb mijn e-Niro nu iets meer dan 1 maand, bijna 3.000 km verder en zelf een gemiddeld verbruik over die kilometers van 152 Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Voor de 2021 owners, hebben jullie ook dit futuristische geluid (dus gaat verder dan de biepjes bij achteruit)?

YouTube: Kia e-Niro 2021 - CRAZY electric SOUND (virtual engine sound)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
Giant87 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:53:
Voor de 2021 owners, hebben jullie ook dit futuristische geluid (dus gaat verder dan de biepjes bij achteruit)?

YouTube: Kia e-Niro 2021 - CRAZY electric SOUND (virtual engine sound)
Jep, ik kan het echter nog met een knopje linksonder het stuur uit zetten. Maar VESS is verplicht in europa sinds een aantal jaar. Bij de nieuwe e-Niro met het nieuwe Kia logo leek men het knopje zelfs niet meer te hebben om dit uit te schakelen.

Enige moment wanneer ik het eigenlijk uit zet is als ik achteruit in ga parkeren en het laat op de avond is (of idioot vroeg) om geen nachtrust van mensen te verstoren en in file, dan is het ook irritant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Suicyder schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Dat is wat ABRP bij mij standaard erin zette, alleen e-Niro geselecteerd meer niet. Vandaar de opmerking ook.

Maar we wijken af van het topic hiermee.

Wat ik ook aangeef, ik heb mijn e-Niro nu iets meer dan 1 maand, bijna 3.000 km verder en zelf een gemiddeld verbruik over die kilometers van 152 Wh/km.
Dan heb je dat een keer aangepast. Default referentie verbruik bij 110km/h is 193Wh/km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Suicyder schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:56:
[...]

Jep, ik kan het echter nog met een knopje linksonder het stuur uit zetten. Maar VESS is verplicht in europa sinds een aantal jaar. Bij de nieuwe e-Niro met het nieuwe Kia logo leek men het knopje zelfs niet meer te hebben om dit uit te schakelen.

Enige moment wanneer ik het eigenlijk uit zet is als ik achteruit in ga parkeren en het laat op de avond is (of idioot vroeg) om geen nachtrust van mensen te verstoren en in file, dan is het ook irritant :+
Ja je hoort het biepen in de hele straat inderdaad. Dat heeft mijn huidige normale Niro ook. Maar de 'muziek' is nieuw voor me. :)

Trouwens, zo ziet de neus met nieuwe logo eruit
YouTube: The difference between the Kia E Niro 2 and 4+

[ Voor 4% gewijzigd door Giant87 op 08-10-2021 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
multikoe schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:43:
[...]

Heel veel discussies op andere plekken in Tweakers over dit soort situaties. Je komt er niet uit.
In veel gevallen komt het neer op "verwachtingsmanagement" en/of een gedragsverandering. Een rit naar Berlijn, met een afstand van 650 km, rij je ook in een ICE niet in 1 keer. Je stopt minimaal 1 keer om te plassen, te eten, misschien te tanken. Zeg dat je daar totaal een half uur, drie kwartier mee zoet bent. Met de e-Niro is de kale rijtijd in principe gelijk, en daar komt anderhalf uur bij voor laden. Tijdens dat laden die je plassen, eten en rondjes rennen voor de bloedsomloop. Netto duurt zo'n rit dus drie kwartier langer.
En dan het belangrijkste: vind je die drie kwartier belangrijk? Dan moet je geen EV kopen of even wachten tot de laadsnelheden hoger zijn. Vind jet het niet belangrijk? Dan is dat prima te doen met een EV.

Die drie keer stoppen klinkt veel, maar je moet je realiseren dat dat relatief korte stops zijn (van een half uur dus). En dat klopt. SNelladen doe je tussen de 20% en 80%. Dus je laad maximaal 60% capaciteit bij.
Klopt normaal stop ik ook één keer, ca. 45 min om te tanken en een hapje te eten.
Maar al met al zou het volgens ABRP toch 2 uur meer kosten dan hoe lang ik er normaal over doe.

Max snelheid staat ingesteld op 130 trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Staat ook op de KIA site... de achterkant ook

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Vom_PcHhhzxZr-sK6kS3iw1rWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DIytAQQ6IIN9N18wfceKdHe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Phusebox schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:07:
[...]

Klopt normaal stop ik ook één keer, ca. 45 min om te tanken en een hapje te eten.
Maar al met al zou het volgens ABRP toch 2 uur meer kosten dan hoe lang ik er normaal over doe.

Met een BEV ben je langer onderweg. Dat is gewoon een feit. Zeker ook met een e-Niro ivm laden. Als je wekelijks op en neer naar Berlijn moet zou ik nu nog lekker een ICE pakken voor 4 jaar. (Of PHEV) Als dit max één keer per maand is dan zou ik het niet zo'n issue vinden. Je kunt van ABRP redeijk uit gaan. In mijn ervaring klopt dat redelijk goed. Al ben je vaak langer onderweg ivm wegwerkzaamheden en files. Maar dat laatste is ook aan de orde bij ICE natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Phusebox schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:11:
[...]

Staat ook op de KIA site... de achterkant ook

[Afbeelding]
Klopt, alleen in het echt is het dus wel wat platter nog dan op de renders.
Net belletje gehad, de 18e wordt de auto bij me afgeleverd (DynamicPlusLine 64kwh)! *O*

[ Voor 8% gewijzigd door Giant87 op 08-10-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Ik kom uit op 1 uur en drie kwartier laden (vanuit de kop van Noord-Holland, 714 kilometer). Als jij normaliter 1 keer drie kwartier stopt, dan ben je nu dus een uur langer onderweg. Dus in dit specifieke geval ben je 8:41 onderweg, in plaats van 7:41. Nogmaals: het is heel persoonlijk of je dat extra uur belangrijk vindt en als je elke week dat stuk rijdt (en weer terug) dan is het begrijpelijk dat je er over valt. Ik persoonlijk zou dat niet erg vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
Heuj, dealer belde net en komen de edition dinsdag de 19de thuis afleveren *O*

Weet iemand een goed filmpje om te kijken als EV/E-Niro maagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:44
Inspired schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Met een BEV ben je langer onderweg. Dat is gewoon een feit. Zeker ook met een e-Niro ivm laden. Als je wekelijks op en neer naar Berlijn moet zou ik nu nog lekker een ICE pakken voor 4 jaar. (Of PHEV) Als dit max één keer per maand is dan zou ik het niet zo'n issue vinden. Je kunt van ABRP redeijk uit gaan. In mijn ervaring klopt dat redelijk goed. Al ben je vaak langer onderweg ivm wegwerkzaamheden en files. Maar dat laatste is ook aan de orde bij ICE natuurlijk.
@Phusebox Vorige maand zijn we teruggekeerd van vakantie in het Zwarte Woud: 550km. ‘k Vond ook dat ABPR weinig nuttig was. Zijn vertrokken met 100%, hebben oplaadpunt na zowat 300-350km gekozen, kwartiertje opgeladen (net voldoende tijd voor plaspauze voor twee) en zonder problemen thuisgeraakt. Gemiddeld verbruik van 15 kWh/100km.

Belangrijkste is om op voorhand even uit te zoeken waar je halfweg/na 300km snel kan laden (50 of 100kW) en liefst een back-up voor mocht laadpunt A bezet of defect zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-04 19:11

Arfman

Drome!

[...]

Je kunt ook kijken wat je meer tijd oplevert. 100 gaan rijden (en wellicht 1 keer minder stoppen om te laden) of "doorknallen" met 130 en misschien vaker moeten stoppen.

EDIT: voor mij (oosten van het land) is het verschil als volgt volgens ABRP:

Als ik 100 km/h maximaal instel doe ik er 6 uur en 13 minuten over, inclusief 1 laadstop van 37 minuten.

Ga ik 130km/h rijden dan moet ik 2 x stoppen om te laden, 1 keer 20 minuten en 1 keer 36 minuten. Totale reistijd is dan echter "slechts" 5 uur en 43 minuten. Dat is een half uur korter. Hou ik echter geen rekening met wegwerkzaamheden/files etc. Ter vergelijk: Google Maps geeft op dit moment aan dat ik er 5 uur en 56 minuten over zou doen met een benzineauto, maar die houdt dan weer geen rekening dat je ook met een benzineauto zult moeten tanken. Het zit in dit geval dus dicht bij elkaar.

Hoi trouwens, we blijven elkaar maar tegenkomen op deze site he :P ;) :w

[ Voor 35% gewijzigd door Arfman op 08-10-2021 11:54 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Arfman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 11:43:
[...]

Je kunt ook kijken wat je meer tijd oplevert. 100 gaan rijden (en wellicht 1 keer minder stoppen om te laden) of "doorknallen" met 130 en misschien vaker moeten stoppen.

EDIT: voor mij (oosten van het land) is het verschil als volgt volgens ABRP:

Als ik 100 km/h maximaal instel doe ik er 6 uur en 13 minuten over, inclusief 1 laadstop van 37 minuten.

Ga ik 130km/h rijden dan moet ik 2 x stoppen om te laden, 1 keer 20 minuten en 1 keer 36 minuten. Totale reistijd is dan echter "slechts" 5 uur en 43 minuten. Dat is een half uur korter. Hou ik echter geen rekening met wegwerkzaamheden/files etc. Ter vergelijk: Google Maps geeft op dit moment aan dat ik er 5 uur en 56 minuten over zou doen met een benzineauto, maar die houdt dan weer geen rekening dat je ook met een benzineauto zult moeten tanken. Het zit in dit geval dus dicht bij elkaar.

Hoi trouwens, we blijven elkaar maar tegenkomen op deze site he :P ;) :w
Great minds think alike 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinguins
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een e-Niro Dynamic Plus Line in 2022 (de Executive valt helaas net buiten de boot qua subsidie).
Voor 2022 wordt de aanschafprijs om nog in aanmerking te komen voor subsidie verlaagd naar €35000. Is nog niet definitief maar wel plan van de overheid. Ook wordt de subsidie lager dan €4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
pinguins schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:15:
[...]

Voor 2022 wordt de aanschafprijs om nog in aanmerking te komen voor subsidie verlaagd naar €35000. Is nog niet definitief maar wel plan van de overheid. Ook wordt de subsidie lager dan €4000.
Er staat anders gewoon nog 45.000 en 3350 subsidie.

https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp
Laatste update 2 weken geleden.

[ Voor 11% gewijzigd door Phusebox op 08-10-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
Phusebox schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Er staat anders gewoon nog 45.000 en 3350 subsidie.
Inderdaad ik had het bericht waarin dit stond niet goed gelezen. De €35000 geldt voor de aantrekkelijke bijtelling als je een auto van de zaak krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

pinguins schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Inderdaad ik had het bericht waarin dit stond niet goed gelezen. De €35000 geldt voor de aantrekkelijke bijtelling als je een auto van de zaak krijgt.
De steeds minder aantrekkelijke bijtelling bedoel je ;)
2021: 12% tot 40k, 22% boven 40k
2022: 16% tot 35k, 22% boven 35k

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20:05
@Phusebox
Ik ben in de zomer van 2019 van Berlijn naar Tilburg gereden: 695 km in totaal. Twee keer gestopt: bij Lehre en Lippertal. Volgeladen vertrokken en thuis weer volgeladen: in totaal 141.4 kW verbruikt. Ongeveer 120 km per uur gereden met twee elektrische fietsen achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

De laatste dagen regelmatig de volgende melding van de UVO app (vandaag nog niet gelukt om toegang te krijgen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3E6YHfKelmb0ripY7OxTstVWOw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wdwiUhvMdVzeyobSKu0xh7Xz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Inspired schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Wekelijks op en neer naar Berlijn zou ik niet met de auto doen, maar met vliegtuig of trein.
Trein is een nieuwe verbinding waarmee je in een uurtje of 4 in Berlijn staat.

[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 10-10-2021 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Laatst online: 16-10-2024
Vandaag nog een mooie veiligheids functie van de auto meegemaakt. Ik reed een afgesloten eenrichtingsweg tegen de rijrichting in omdat ik anders niet bij bestemming kon komen. Vanaf de juiste kant kon je de straat niet in. Een stem waarschuwde mij dat geconstateerd was dat ik verkeerde rij richting reed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
StenilsoN schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 09:59:
Vandaag nog een mooie veiligheids functie van de auto meegemaakt. Ik reed een afgesloten eenrichtingsweg tegen de rijrichting in omdat ik anders niet bij bestemming kon komen. Vanaf de juiste kant kon je de straat niet in. Een stem waarschuwde mij dat geconstateerd was dat ik verkeerde rij richting reed.
Volgens mij rijdt iedereen de executive versie of niet? Want ik lees en hoor altijd over die features, ook op YouTube maar bij de DynamicLine Plus zit dat er niet op.

Balen dat die net 500 euro boven de subsidie grens is, waarmee het een veel te dure upgrade wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Laatst online: 16-10-2024
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:35:
[...]

Volgens mij rijdt iedereen de executive versie of niet? Want ik lees en hoor altijd over die features, ook op YouTube maar bij de DynamicLine Plus zit dat er niet op.

Balen dat die net 500 euro boven de subsidie grens is, waarmee het een veel te dure upgrade wordt.
Ik rij MY20 Executive inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

[...]

Nee hoor. Ik rij de Dynamic. Executive is fors duurder en heeft voor mij niet zo interessante extra features. We wilden eerst de Dynamic Plus (voornamelijk vanwege parkeersensoren voor) maar ik was bang dat die door het chiptekort pas in 2022 geleverd zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DonJuape schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Nee hoor. Ik rij de Dynamic. Executive is fors duurder en heeft voor mij niet zo interessante extra features. We wilden eerst de Dynamic Plus (voornamelijk vanwege parkeersensoren voor) maar ik was bang dat die door het chiptekort pas in 2022 geleverd zou worden.
Ik zie echt vrijwel alleen maar de executive in het echt. Allemaal zakelijke lease natuurlijk...

Baal wel dat ze niet net onder de 45k hebben gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

Ik zie echt vrijwel alleen maar de executive in het echt. Allemaal zakelijke lease natuurlijk...

Baal wel dat ze niet net onder de 45k hebben gehouden.
Ook zakelijke leaserijders (zoals ik) hebben te maken met bijtelling (en het terug krijgen van niet opgemaakt lease-budget). In 2021 is de bijtelling 12% tot 40k en 22% daarboven. Ik ben dus eigenlijk een beetje verbaasd over het aandeel Executive. Weinig extra voor fors veel per maand meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Ik gok dat het bij vele net zo is gegaan als bij mij. Leasemaatschappij: We hebben veel Executive versies op voorraad, als je daarvoor kiest dan kunnen we die nog zeker dit jaar uitleveren. Als we auto’s moeten bestellen dan is het maar de vraag wanneer ze worden geleverd. Ik heb dus ook een executive in de lease maar kon alleen de kleur kiezen (blijkbaar hadden ze er toen ontzettend veel op voorraad, augustus 2020). De lease is pas in oktober in gegaan, maar volgens het kenteken was deze al in augustus ingeschreven.
Als ik de auto in januari zou krijgen dan zou ik ontzettend veel meer moeten betalen, dus dan is de Dynamics en Dynamics plus lijn een stuk duurder voor mij om te nemen. Dus het is (in mijn geval) meer luxe voor minder geld. Dit speelt nu uiteraard weer.

Als je nu een auto moet bestellen dan mag je blij zijn dat die halverwege volgend jaar wordt geleverd. Voor zakelijk lease is de auto dan weer een stuk duurder, dus kun je beter een voorraad model nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DutchKel schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:18:
Ik gok dat het bij vele net zo is gegaan als bij mij. Leasemaatschappij: We hebben veel Executive versies op voorraad, als je daarvoor kiest dan kunnen we die nog zeker dit jaar uitleveren. Als we auto’s moeten bestellen dan is het maar de vraag wanneer ze worden geleverd. Ik heb dus ook een executive in de lease maar kon alleen de kleur kiezen (blijkbaar hadden ze er toen ontzettend veel op voorraad, augustus 2020). De lease is pas in oktober in gegaan, maar volgens het kenteken was deze al in augustus ingeschreven.
Als ik de auto in januari zou krijgen dan zou ik ontzettend veel meer moeten betalen, dus dan is de Dynamics en Dynamics plus lijn een stuk duurder voor mij om te nemen. Dus het is (in mijn geval) meer luxe voor minder geld. Dit speelt nu uiteraard weer.

Als je nu een auto moet bestellen dan mag je blij zijn dat die halverwege volgend jaar wordt geleverd. Voor zakelijk lease is de auto dan weer een stuk duurder, dus kun je beter een voorraad model nemen.
Really, nog steeds levering meer dan een half jaar? Dan wordt het sowieso niks. Maar ga het vanmiddag horen bij de dealer.

Zelfs modellen als de Ioniq 5 en EV6 die pas nieuw zijn kun je binnen 3 maanden hebben, op bestelling

[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 09-10-2021 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Phusebox schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:29:
[...]

Really, nog steeds levering meer dan een half jaar? Dan wordt het sowieso niks. Maar ga het vanmiddag horen bij de dealer.

Zelfs modellen als de Ioniq 5 en EV6 die pas nieuw zijn kun je binnen 3 maanden hebben, op bestelling
FYI de chip tekorten zijn helaas nog steeds niet de wereld uit.

Bij sommige merken is de levertijd inmiddels al opgelopen tot meer dan een jaar en daar zie je hier op Tweakers ook regelmatig gefrustreerde topics over lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
DutchKel schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:44:
[...]

FYI de chip tekorten zijn helaas nog steeds niet de wereld uit.

Bij sommige merken is de levertijd inmiddels al opgelopen tot meer dan een jaar en daar zie je hier op Tweakers ook regelmatig gefrustreerde topics over lopen.
Tja dan houdt het gewoon op. Dan wordt het weer een benzine occasion.

Ga niet gokken met 3300 euro subsidie of ik die wel of niet krijg omdat de auto wel of niet geleverd wordt in hetzelfde jaar.

Ik heb 5 maanden marge van bestellen tot leveren. Als ze dat niet redden gaat het feest niet door. Jammer maar helaas.

[ Voor 23% gewijzigd door Phusebox op 09-10-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinguins
Ik heb mijn DynamicPlus in juni besteld, en is verwacht in december. In mijn geval komt het eerder door de kleur (rood) dat het zo lang duurt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 22:10
@TheBazeman gebruik jij het script nog wat je gemaakt hebt? Ik heb nu regelmatig dat deze stopt om 2:35 ‘s nachts. Ik zit eraan te denken om het script te starten met een programma die automatisch herstart om 3:00, maar mogelijk heb je een andere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
[...]

Ik rij een DynamicLinePlus en krijg de melding ook. Er is een stuk vlak bij mijn huis helemaal verbouwd en tweerichting geworden, ding blijft mekkeren dat ik de verkeerde kant op rijdt 8)7
Pagina: 1 ... 158 ... 332 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.