Phusebox schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:32:
Ik ben zelf ook aan het kijken voor een e-Niro Dynamic Plus Line in 2022 (de Executive valt helaas net buiten de boot qua subsidie). Alleen heb ik eens A Better Routeplanner gebruikt en dat viel me toch wel tegen wat die aangeeft. Rit naar Berlijn van 650km geeft ie aan dat je 3x moet stoppen om te laden en daarmee anderhalf uur extra kwijt bent (buiten de tijd die je verliest door max 130 km/u te rijden ipv 160+ op diverse lange stukken).
Is dat een beetje reëel die planner, 3x (anderhalf uur in totaal) stoppen op 650 km en dan ook nog in ideale omstandigheden (20 graden)?
Dan moet ik misschien toch ook maar eens naar PHEV opties kijken.
Heel veel discussies op andere plekken in Tweakers over dit soort situaties. Je komt er niet uit.
In veel gevallen komt het neer op "verwachtingsmanagement" en/of een gedragsverandering. Een rit naar Berlijn, met een afstand van 650 km, rij je ook in een ICE niet in 1 keer. Je stopt minimaal 1 keer om te plassen, te eten, misschien te tanken. Zeg dat je daar totaal een half uur, drie kwartier mee zoet bent. Met de e-Niro is de kale rijtijd in principe gelijk, en daar komt anderhalf uur bij voor laden. Tijdens dat laden die je plassen, eten en rondjes rennen voor de bloedsomloop. Netto duurt zo'n rit dus drie kwartier langer.
En dan het belangrijkste: vind je die drie kwartier belangrijk? Dan moet je geen EV kopen of even wachten tot de laadsnelheden hoger zijn. Vind jet het niet belangrijk? Dan is dat prima te doen met een EV.
Die drie keer stoppen klinkt veel, maar je moet je realiseren dat dat relatief korte stops zijn (van een half uur dus). En dat klopt. SNelladen doe je tussen de 20% en 80%. Dus je laad maximaal 60% capaciteit bij.
[
Voor 6% gewijzigd door
multikoe op 08-10-2021 09:44
]