Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
@plmagis de e-Niro doet max 11kW (3x16A).
Maar indien de AC laadpaal 1-fase is kan de auto tot 32A aan, dan kun je met die 3x32A 22kW kabel alsnog 7,4kW laden ipv 3,7kW met een 11kW kabel.
Dat is het enige voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-06 21:15
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:22:
@plmagis de e-Niro doet max 11kW (3x16A).
Maar indien de AC laadpaal 1-fase is kan de auto tot 32A aan, dan kun je met die 3x32A 22kW kabel alsnog 7,4kW laden ipv 3,7kW met een 11kW kabel.
Dat is het enige voordeel.
Bedankt @CyBeRSPiN ! Maar dat maakt de hoofdpijn niet lichter 😀

Dus 't ligt niet aan mijn kabel (die 3-fasig moet zijn vermits ik 7,4kW aan een 22kW laadpaal kon laden), maar aan de laadpaal die slechts 1-fasig was.

Om aan de volle 11kW te laden zou ik dus een 3-fasig 22kW laadpaal moeten vinden? (en ja, ik vind dat deze discussie nog net in dit forum past omdat dit informatie is die specifiek relevant is voor e-Niro rijders!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@plmagis nee hoor. Een 11kW laadpaal volstaat om het max uit de onboard charger van de 3-f e-Niro te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 19:21
plmagis schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:01:
Pff, ik krijg er hoofdpijn van: wat is het maximaal laadvermogen waarmee een 64kWh MY20 e-Niro 3-fasig kan opladen: 11kW of 22kW?

- Op de website van KIA met de accessoires zie ik een 3-fasige 32A kabel die een laadvermogen tot 22kW toestaat
- Op de website van KIA met de specs van de MY20 lees ik overal een maximaal laadvermogen van 11kW.

(Heb standaard bij de MY20 de 1-fasige 32A kabel gekregen die een max. laadvermogen van 7,4 aankan en vraag me af of het de moeite waard is om de 3-fasige versie te kopen. Voor 22kW lijkt me dat wel de moeite; voor 11kW niet echt...)
De e-Niro kan met 11kW laden aan een paal die tenminste 3x16A levert.
Als de e-Niro maar 1F krijgt aangeboden dan kunnen 2F (in de onboardlader) gecombineerd worden zodat er met 32A en dus 7,4kW wordt geladen. Blijkbaar gebeurt dat bij jou omdat je de verkeerde Type2 kabel hebt gekregen. 1F ipv 3F.

En het maakt wel degelijk veel uit als je aan een 11kW paal staat omdat je met 1F dan maar 3,7kW kan laden en met de juiste, 3F, type2 kabel met 11kW.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Als het VESS geluid niet bevalt, er zijn blijkbaar mods mogelijk

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Welke laadkabel krijg je bij de MY21? Een 1 fase of een 3 fase kabel?

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:24

d0s

sssst

Met mijn net nieuwe Niro laad ik met 11. Dus een 3 fase kabel.

Zou het niet afhankelijk zijn van of ie de 3 fase boordlader hebt? De instapmodellen hebben die namelijk niet geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

d0s schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 08:52:
Met mijn net nieuwe Niro laad ik met 11. Dus een 3 fase kabel.

Zou het niet afhankelijk zijn van of ie de 3 fase boordlader hebt? De instapmodellen hebben die namelijk niet geloof ik.
Zou kunnen maar ik verwacht eigenlijk dat KIA maar 1 laadkabel heeft/meelevert om gedoe te voorkomen: de 3-fase 32A kabel. In de KIA webshop zie ik ook alleen maar die.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hier is nog een Amerikaans forum waar de VESS switch besproken wordt, blijkbaar hebben de Amerikaanse autos ook geen knop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:02
plmagis schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:39:
[...]

Bedankt @CyBeRSPiN ! Maar dat maakt de hoofdpijn niet lichter 😀

Dus 't ligt niet aan mijn kabel (die 3-fasig moet zijn vermits ik 7,4kW aan een 22kW laadpaal kon laden), maar aan de laadpaal die slechts 1-fasig was.

Om aan de volle 11kW te laden zou ik dus een 3-fasig 22kW laadpaal moeten vinden? (en ja, ik vind dat deze discussie nog net in dit forum past omdat dit informatie is die specifiek relevant is voor e-Niro rijders!)
Waarschijnlijk heb je maar een 1 fase Kia e-Niro. Dan heb je dus de juiste kabel gekregen en is alles van 3 fase niet van toepassing. Je kunt dan maximaal met 7,4kW laden ofwel 32A, mits de laadpaal dat kan leveren op 1 fase (dit zijn de 22kW laadpalen).

In het kort, je kunt bij de volgende laadpalen laden:
11kW - hiermee laad je tot 3,7kW (=16A)
22kW - hiermee laad je tot 7,4kW (=32A)

Je moet dan alles delen door 3.

Aan de andere die reageerde: er zijn MY20 auto’s die met maar 1 fase laden (ik heb er namelijk ook een). Dus de aanname doen dat hij de verkeerde kabel heeft is fout. Net als de aanname die ik doe dat hij een 1 fase Kia e-Niro MY20 heeft doe.

Dus wees er zeker van welke auto je hebt.

offtopic:
Deze discussie heeft dus niks met een Kia e-Niro van doen maar heeft met alle elektrische auto’s te maken. Dus hoort eigenlijk in het algemene elektrische auto’s laden topic thuis.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 25-09-2021 11:44 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Uitgaande van hoe het er bij mijn auto (MY19 en dus éénfase) uit ziet kun je het eenvoudig zien bij de laadaansluiting vooraan: als je de bovenste dop verwijdert zie 7 gaten. Als de onderste twee gaten leeg zijn (geen pin erin), dan kan je auto met maar één fase laden. Dat is dan 100% zeker.

Theoretisch zou het kunnen zijn dat daar tegenwoordig bij een 1-fase-auto dezelfde aansluiting zit als bij een 3-fase-auto, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat die dingen duurder zijn. Dus als in die onderste twee gaten wél een pin zit, neem ik aan dat je auto met drie fasen geladen kan worden.

Helpt dat, @plmagis ?

[ Voor 14% gewijzigd door Hippe Lip op 25-09-2021 12:01 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-06 21:53
Zojuist deze melding gekregen van UVO app. Iemand hier bekend mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtHcygnudczIjlpYnQ2sjQjwh30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xlCjHV9SfiXcsURuj1GuNGiw.jpg?f=fotoalbum_large

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:04
Dennis 1 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:56:
Zojuist deze melding gekregen van UVO app. Iemand hier bekend mee?[Afbeelding]
Gisteren deed de server van kia ook wat moeilijk. Misschien ligt de boel even plat?

Mijn richtingaanwijzer gaat vaak niet terug na een bocht naar rechts. Na een bocht naar links gaat hij juist erg snel terug. Alsof de ring niet recht zit.

Iemand anders hier ook last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plmagis
DutchKel schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:41:
[...]

Waarschijnlijk heb je maar een 1 fase Kia e-Niro. Dan heb je dus de juiste kabel gekregen en is alles van 3 fase niet van toepassing. Je kunt dan maximaal met 7,4kW laden ofwel 32A, mits de laadpaal dat kan leveren op 1 fase (dit zijn de 22kW laadpalen).

In het kort, je kunt bij de volgende laadpalen laden:
11kW - hiermee laad je tot 3,7kW (=16A)
22kW - hiermee laad je tot 7,4kW (=32A)

Je moet dan alles delen door 3.

Aan de andere die reageerde: er zijn MY20 auto’s die met maar 1 fase laden (ik heb er namelijk ook een). Dus de aanname doen dat hij de verkeerde kabel heeft is fout. Net als de aanname die ik doe dat hij een 1 fase Kia e-Niro MY20 heeft doe.

Dus wees er zeker van welke auto je hebt.

offtopic:
Deze discussie heeft dus niks met een Kia e-Niro van doen maar heeft met alle elektrische auto’s te maken. Dus hoort eigenlijk in het algemene elektrische auto’s laden topic thuis.
@CyBeRSPiN & @DutchKel : bedankt voor de info! Ben 100% zeker dat ik de MY20 heb met 3-fasige lader. (Of althans zo is die toch zeker beloofd en verkocht geweest)

Heb vandaag tweede test gedaan aan een 3-fasige 22kW laadpaal en opnieuw "slechts" 7,4kW. Heb nu ook op de kabel gezocht en aan één van de twee stekkers zie ik "1P + neuter" staan, dus ik ben vrij zeker dat ik een 1- fasige kabel heb meegekregen.

Heb een mailtje gestuurd naar de dealer vermits ik van jullie begrijp dat bij een e-Niro MY20 met 3-fasige lader normaal ook een 3-fasige kabel inbegrepen is, right?

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-06 17:51
Card Nox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:00:
@cacofant, thanks had het inmiddels vonden. Je kunt er enkel de dag van gisteren zien right? Zie nergens de optie om andere dagen of specifieke ritten te selecteren.
Klopt, en het totaal van afgelopen 30 dagen. Wil je meer informatie dat moet je even duiken in de bluelinky API. Dan haal je per dag de gegevens naar boven, om ze evt ergens op te slaan. Bv in Home assistant.

Maar het is wel een puzzeltje om iets kloppende van de getallen te maken. Dat lukt mij dus ook niet zo goed.
Gisteren vertrok ik met 100% volle batterij. Reed 275 km, fileloos heen 110-115 op de teller heen en flinke file terug.
Mijn laadsessie van vannacht was 45,02 kWh.
De auto rapporteert
{
period: 0,
rawDate: '20210924',
date: 2021-09-23T22:00:00.000Z,
consumption: {
total: 34157,
engine: 32384,
climate: 733,
devices: 1040,
battery: 0
},
regen: 8038,
distance: 275
},

34,1 /2,75 = 12,4 (total consumption)
26,1 /2,75 = 9,45 (totaal consumption - regen)
45 /2,75 = 16,4 (laadpaal (incl laadverlies)
33% laadverlies lijkt me enorm (3*16A lader)
De auto rapporteert in het display met mijn rijstijl meestal 15,5 kW/100km. Ik zou verwachten dus 42 kWh. Dus moet ik dat getalletje regen niet OPTELLEN bij total consumption? Dat zou wel passen bij de 45 kWh geladen met 8% laadverlies.

Ik ga dat komende week eens wat verder afpellen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

plmagis schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:52:
[...]

@CyBeRSPiN & @DutchKel : bedankt voor de info! Ben 100% zeker dat ik de MY20 heb met 3-fasige lader. (Of althans zo is die toch zeker beloofd en verkocht geweest)

Heb vandaag tweede test gedaan aan een 3-fasige 22kW laadpaal en opnieuw "slechts" 7,4kW. Heb nu ook op de kabel gezocht en aan één van de twee stekkers zie ik "1P + neuter" staan, dus ik ben vrij zeker dat ik een 1- fasige kabel heb meegekregen.

Heb een mailtje gestuurd naar de dealer vermits ik van jullie begrijp dat bij een e-Niro MY20 met 3-fasige lader normaal ook een 3-fasige kabel inbegrepen is, right?
Ik heb een MY21 eNiro met 3-fase lader en kreeg daar inderdaad een 3-fase kabel bij:

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• plmagis
Hippe Lip schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:58:
Uitgaande van hoe het er bij mijn auto (MY19 en dus éénfase) uit ziet kun je het eenvoudig zien bij de laadaansluiting vooraan: als je de bovenste dop verwijdert zie 7 gaten. Als de onderste twee gaten leeg zijn (geen pin erin), dan kan je auto met maar één fase laden. Dat is dan 100% zeker.

Theoretisch zou het kunnen zijn dat daar tegenwoordig bij een 1-fase-auto dezelfde aansluiting zit als bij een 3-fase-auto, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat die dingen duurder zijn. Dus als in die onderste twee gaten wél een pin zit, neem ik aan dat je auto met drie fasen geladen kan worden.

Helpt dat, @plmagis ?
@Hippe Lip Bedankt, dat helpt zeker, want dat wist ik nog niet!

Heb net gekeken en foto gemaakt: de onderste twee gaten zijn *niet* leeg: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/896yNsMXf9qkTiQpoeX51jUek98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGJpOhv9HJY9PTItEb9msBPH.jpg?f=fotoalbum_large

Op https://www.speakev.com/t...rging.150978/post-2832990 een foto gevonden van de 1-fasige lader (zonder de twee onderste pinnen). Oef!

Nu dus een gesprek hebben met mijn dealer waarom hij een 1-fasige kabel meegeleverd heeft bij onze 3-fasige e-Niro.

[ Voor 20% gewijzigd door plmagis op 25-09-2021 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

plmagis schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:09:
[...]

@Hippe Lip Bedankt, dat helpt zeker, want dat wist ik nog niet!

Heb net gekeken en foto gemaakt: de onderste twee gaten zijn *niet* leeg: [Afbeelding]

Op https://www.speakev.com/t...rging.150978/post-2832990 een foto gevonden van de 1-fasige lader (zonder de twee onderste pinnen). Oef!

Nu dus een gesprek hebben met mijn dealer waarom hij een 1-fasige kabel meegeleverd heeft bij onze 3-fasige e-Niro.
Er moet een foutje gemaakt zijn bij je dealer. Een driefase Kia krijgt vanuit de fabriek een driefase kabel meegeleverd. Inderdaad even vragen en dan verwacht ik dat je zonder problemen de juiste kabel meekrijgt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:32
plmagis schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 22:01:
Pff, ik krijg er hoofdpijn van: wat is het maximaal laadvermogen waarmee een 64kWh MY20 e-Niro 3-fasig kan opladen: 11kW of 22kW?

- Op de website van KIA met de accessoires zie ik een 3-fasige 32A kabel die een laadvermogen tot 22kW toestaat
- Op de website van KIA met de specs van de MY20 lees ik overal een maximaal laadvermogen van 11kW.

(Heb standaard bij de MY20 de 1-fasige 32A kabel gekregen die een max. laadvermogen van 7,4 aankan en vraag me af of het de moeite waard is om de 3-fasige versie te kopen. Voor 22kW lijkt me dat wel de moeite; voor 11kW niet echt...)
Voor zover ik weet kan deze met 11kW laden. De kabel op zich kan dan misschien wel 22kW aankunnen, maar de interne omvormer is een 11kW versie. Dat is trouwens al meer dan snel genoeg. Ik vrees dat 22kW bij de meeste huishoudelijke installaties niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-06 14:12
metteko schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:52:
[...]

Voor zover ik weet kan deze met 11kW laden. De kabel op zich kan dan misschien wel 22kW aankunnen, maar de interne omvormer is een 11kW versie. Dat is trouwens al meer dan snel genoeg. Ik vrees dat 22kW bij de meeste huishoudelijke installaties niet kan.
Hoe zit het dan eigenlijk met het kunnen snel laden op de snelweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
niels2322 schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:15:
[...]

Hoe zit het dan eigenlijk met het kunnen snel laden op de snelweg?
snel laden gebeurt via DC (gelijkspanning). Daar wordt uw interne omvormer dus overgeslagen. Vandaar dat dit een pak sneller kan gebeuren. DC laden loopt via die onderste 2 pinnen van uw connector.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

metteko schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:52:
[...]

De meeste huishoudens hebben een 3-fasen aansluiting van 3x25A of een 1-fase aansluiting van 1x35A. Een 3-fase aansluiting van 3x35A kost fors meer vastrecht.
Voor de 3x25A situatie geldt: laadvermogen is 17,2kW maar de meeste EV's kunnen momenteel met maximaal 11kW laden (Renault Zoe met maximaal 22kW).

Je kunt overwegen om ondanks je 3x25A aansluiting je laadpaal af te zekeren met 3x32A. Je kunt dan (als je tenminste zonnepanelen hebt) theoretisch met 3x32A laden want je PV opbrengst plus de levering van het net worden dan opgeteld. Maar, zoals gezegd, heb je daar niet zo veel aan als je geen 22kW lader in de auto hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:29
Heeft iemand een idee wat de ondergrens is voor de Niro om op te laden in kW's?

Mijn 3f-laadpaal kan ook laden op overschot uit de 3f PV installatie, maar ik heb de auto daarop nog niet kunnen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Bitaktus19 schreef op maandag 27 september 2021 @ 14:34:

Mijn 3f-laadpaal kan ook laden op overschot uit de 3f PV installatie, maar ik heb de auto daarop nog niet kunnen laden.
Volgens de Zappi handleiding is er een ondergrens van 1,4kW (volgens een of andere EV standaard) maar ik merk dat mijn eNiro rond de 1kW al begint met laden.

Bij een 3-fasen PV is dan de ondergrens 3x 1kW maar dit is te "omzeilen" (in ieder geval met een Zappi).

[ Voor 10% gewijzigd door DonJuape op 27-09-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:10
Rendement is wel erg laag op die ondergrens. Ik zou het laden gewoon doen op de tijdstippen dat de PV installatie maximaal vermogen kan leveren en hopen op goed weer.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
De Kia E-Niro kan laden met 0,5kW, dit doet die als je het slot eraf haalt zodat je geen vonken krijgt bij het los halen van de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

kdeboois schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:18:
Rendement is wel erg laag op die ondergrens. Ik zou het laden gewoon doen op de tijdstippen dat de PV installatie maximaal vermogen kan leveren en hopen op goed weer.
Dat klopt maar als je rendement belangrijk vindt dan kun je beter een mix van PV en net laden op 1 fase. Behalve op een heel mooie zomer- of lentedag komt je vermogen namelijk niet meer dan een paar uur boven de 3kW (tenzij je echt heel veel panelen hebt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen

De Granny charger doet op de laagste stand 8A - dit kun je in het menu ook nog op 50% zetten geloof ik. 4A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024

Mijn zappi paal kan niet onder de 1kw aan de auto leveren van opgewekte stroom van de panelen

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• metteko
kdeboois schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:18:
Een beetje offtopic, maar ik wil even toelichten dat er ook een goede reden kan zijn om traag te laden. Hier in België kunnen we niet meer salderen (indien je digitale meter hebt). Mijn vrouw is in de namiddag thuis en dus staat de zappi standaard ingesteld dat hij de overschotten van de zonnepanelen in de auto stopt. Zo boosten we enorm ons eigen verbruik en van maart tot oktober is het mogelijk om op 100% zonnestroom te rijden. Dan is dat beetje rendementsverlies door traag laden absoluut niet erg, want wat je anders op het net zou steken levert slechts 0.04€/kWh op.
Bovendien komt er volgend jaar nog eens het capaciteitstarief bij (=premie op uw hoogst afgenomen kwartiervermogen per maand).
Door al deze maatregelen ben ik heel blij met mijn flexibele zappi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
metteko schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:49:
[...]

Een beetje offtopic, maar ik wil even toelichten dat er ook een goede reden kan zijn om traag te laden. Hier in België kunnen we niet meer salderen (indien je digitale meter hebt). Mijn vrouw is in de namiddag thuis en dus staat de zappi standaard ingesteld dat hij de overschotten van de zonnepanelen in de auto stopt. Zo boosten we enorm ons eigen verbruik en van maart tot oktober is het mogelijk om op 100% zonnestroom te rijden. Dan is dat beetje rendementsverlies door traag laden absoluut niet erg, want wat je anders op het net zou steken levert slechts 0.04€/kWh op.
Bovendien komt er volgend jaar nog eens het capaciteitstarief bij (=premie op uw hoogst afgenomen kwartiervermogen per maand).
Door al deze maatregelen ben ik heel blij met mijn flexibele zappi...
Extra energie verspillen om wat geld uit te sparen dus... Mijn groene hart bloedt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:16

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Onze "Kia e-Niro DynamicPlusLine 64kWh MY21 (volledig elektrisch) (A)" komt volgende week in Aurora Black Pearl. Iemand tips / prijzen wat het kost om die blauwe randjes in het exterieur zwart te krijgen door te wrappen bijv.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
N1ckk schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:00:
Onze "Kia e-Niro DynamicPlusLine 64kWh MY21 (volledig elektrisch) (A)" komt volgende week in Aurora Black Pearl. Iemand tips / prijzen wat het kost om die blauwe randjes in het exterieur zwart te krijgen door te wrappen bijv.?
Zoek op "wrap".
StenilsoN in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kdeboois schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:51:
[...]

Extra energie verspillen om wat geld uit te sparen dus... Mijn groene hart bloedt ;)
Het klinkt tegenstrijdig en het is bijvoorbeeld een goed argument om erg kritisch te kijken naar waterstof als energiedrager, zeker voor auto's.

Maar er zijn wetenschappers die voorspellen dat we uiteindelijk een energie-overschot zullen hebben en dat energie dus (weer) tegen de plinten op gaat klotsen. In dat scenario is opeens heel veel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:10:
[...]

Het klinkt tegenstrijdig en het is bijvoorbeeld een goed argument om erg kritisch te kijken naar waterstof als energiedrager, zeker voor auto's.

Maar er zijn wetenschappers die voorspellen dat we uiteindelijk een energie-overschot zullen hebben en dat energie dus (weer) tegen de plinten op gaat klotsen. In dat scenario is opeens heel veel mogelijk.
Helemaal eens. Ben alleen bang dat "uiteindelijk" wel eens een tijdje kan gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DonJuape schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:55:
[...]

Helemaal eens. Ben alleen bang dat "uiteindelijk" wel eens een tijdje kan gaan duren.
Klopt. Tot die tijd reken ik graag in windmolens: je hebt voor een waterstofauto drie windmolens nodig en voor een BEV één (niet letterlijk, maar het geeft de verhouding weer). Dat geeft weer wat de (maatschappelijke....) impact is van het niet efficient omgaan met energie...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Dames en heren. Dit is het e-Niro topic. Discussies over laadverliezen, welke laadkabel etc specifiek voor de e-Niro, en het minimale laadvermogen prima. Maar svp elders discussiëren over PV. Ik snap dat de verleiding groot is omdat velen hier wat over kwijt willen, maar kopieer de quote dan naar het andere topic en ga daar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-06 15:16

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Onze Kia e-Niro DynamicPlusLine 64kWh MY21 is besteld. Is dat die versie met dat nieuwe logo of kan je dat niet zo zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13-06 17:58
Mijn E-Niro heeft inmiddels 95000km op de teller staan en al deze kilometers zijn probleemloos verlopen.
Onlangs merkte ik echter dat bij het optrekken een trilling ontstond wat voor mijn gevoel een speling op de aandrijfas is.
Hoe harder ik het pedaal intrap hoe erger het is. Vooral op de snelweg bij het versnellen is het heel goed voelbaar.
De dealer heeft een rondje gereden en het ook geconstateerd maar ze kunnen niets vinden.
Zijn er meer mensen die dit hebben en zo ja is daar misschien al wel een diagnose gesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 19:21
kdeboois schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:51:
[...]

Dat groene hart zou ook eens moeten kijken naar de realiteit.
Op momenten dat er niemand op zonnestroom zit te wachten, omdat iedereen tegelijk veel opwekt, dan wordt zonnestroom teruglevering zelfs afgeschakeld zodat het voor 100% onbenut blijft.
https://www.gelderlander....-geld-verdienen~a0970693/

Dan kun je het dus beter in je batterij stoppen ook al is er dan wat frictieverlies. Het saldo blijft zeer positief ook vanuit groen perspectief. :)
@CyBeRSPiN excuus, is idd hier off topic, al gaat het ook indirect over de vraag wat je met de e-Niro minimaal zou kunnen laden op zonnestroom. Die discussie is volgens mij nog niet helemaal afgerond. Ik zie tenminste wisselende berichten. Ja E-Niro kan met 0,5kW laden (schakelt daarnaar terug als je portier opent), maar zie ook 1 of 1,4 kW voorbij komen als ondergrens.

[ Voor 30% gewijzigd door eltron op 28-09-2021 18:59 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:33

Arfman

Drome!

N1ckk schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:07:
Onze Kia e-Niro DynamicPlusLine 64kWh MY21 is besteld. Is dat die versie met dat nieuwe logo of kan je dat niet zo zeggen?
Dat ligt er aan. Wij hebben dezelfde in bestelling staan en die stond al in de Rotterdamse haven, werd ons verteld. Ik ga er van uit dat die de oude logo's heeft. Als de jouwe nog op de boot staat of zelfs nog geproduceerd moet worden heb je grote kans dat het de nieuwe logo's betreft.

Wanneer krijg je hem geleverd?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
N1ckk schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:07:
Ik denk dat je gewoon een auto met nieuw logo krijgt. Bij mijn dealer hadden ze overal nieuwe logo's. Zelfs op het drukwerk e.d. Mijn auto heb ik vorige week opgehaald. Een "edition" uitvoering. Deze uitvoering is bijna hetzelfde als de dynamicplus. Mijn auto had het nieuwe logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:35

Met mijn go-eCharger kan ik de stroom instellen tussen de 6A en 32A voor mijn MY19 echter de digitale meter toont respectievelijk een stroom van 5A-31A. Het vermogen hangt dan af van de actuele netspanning tijdens het laden.

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:25
Top. 12v accu leeg, heb de deur niet goed dichtgedaan voordat ik een paar daagjes wegging..
Kan ik de e-niro gewoon overstarten met mijn 2e auto?

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Hetisookwat Ja, net zoals met iedere andere auto kan dat ook. Wel zorgen dat de andere auto ook aan staat natuurlijk.

Je hebt wel kans dat je 12V accu dat niet heel leuk heeft gevonden.

Als je er mee gaat rijden, zorg dan ook dat je na afloop de auto weer aan een laadpaal hangt zodat (ook) de 12V opgeladen kan worden.

• DutchKel
Hetisookwat schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:36:
Top. 12v accu leeg, heb de deur niet goed dichtgedaan voordat ik een paar daagjes wegging..
Dat ligt er een beetje aan, ik heb in dit topic al een aantal keren gelezen dat er na een lege 12V accu onderdelen van de auto defect zijn. Maar je moet hem toch op een of andere manier eerst gestart krijgen om daarachter te komen.

Het is voor zover ik weet niet bekend geworden waardoor de onderdelen defect zijn geraakt.

DutchKel schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:53:
[...]

Dat ligt er een beetje aan, ik heb in dit topic al een aantal keren gelezen dat er na een lege 12V accu onderdelen van de auto defect zijn.
Dat is totaal nieuw voor mij, ik heb toch al aardig wat forums afgestruind de afgelopen maanden, maar schade als gevolg van een lege 12V accu ben ik nog niet tegengekomen. De accu zelf kan hier slecht tegen, dat is waar, maar ik zou niet weten welke andere onderdelen van de auto kapot zouden gaan als de stroom eraf wordt gehaald. Dat is namelijk ook iets dat elke garage zal doen als ze gaan prutsen aan je auto.

• DutchKel
multikoe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:56:
[...]

Dat is totaal nieuw voor mij, ik heb toch al aardig wat forums afgestruind de afgelopen maanden, maar schade als gevolg van een lege 12V accu ben ik nog niet tegengekomen. De accu zelf kan hier slecht tegen, dat is waar, maar ik zou niet weten welke andere onderdelen van de auto kapot zouden gaan als de stroom eraf wordt gehaald. Dat is namelijk ook iets dat elke garage zal doen als ze gaan prutsen aan je auto.
Ik heb het in dit topic gelezen (mogelijk willen degene die het hebben meegemaakt hier nog op reageren, ik heb momenteel geen tijd om het in dit topic op te zoeken).

Ik kan me wel voorstellen dat er mogelijk een stroompiek ineens is wat iets kapot maakt, maar ik heb alleen gelezen dit onderdeel was defect gegaan en is vervangen.

• Suicyder
  • Laatst online: 11:31
Hetisookwat schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:36:
Zou gewoon moeten werken, zodra je de auto 'gestart' hebt laad hij vanaf het HV-pack de 12v ook weer op en kan je loskoppelen.
Hoor ook wel mensen welke zo'n mini jumpstarter hebben voor deze situatie. Daar zit ik nog over na de denken zelf ook, ik heb geen 2e auto waarmee ik hem zou kunnen starten :)

• Hetisookwat
@multikoe , @DutchKel , @Suicyder , @JeroenE
Thanks voor de antwoorden!
Heb toevallig geen startkabels in huis (verdwenen tijdens de verhuizing), kan ik af met 16mm kabels of moet ik 25mm hebben? 16mm is toevallig in de lokale bouwmarkt op voorraad ;).

• Suicyder
Ik heb geen idee van de powerdraw bij een EV, lijkt mij niet bizar hoog. Het is niet alsof er een flinke gloeispiraal ter voorverwarming (diesel) of een startmotor aan geslingerd hoeft te worden.

edit (ivm goed punt hieronder):
Bouwmarkt heeft inderdaad kant-en-klaar liggen over het algemeen, zelf maken niet het devies.

[ Voor 45% gewijzigd door Suicyder op 29-09-2021 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Hetisookwat Ik gebruik altijd startkabels. Kan je die niet van een buur lenen? Dan is het in ieder geval altijd goed. Het zou me ook niet verbazen als ze die bij de bouwmarkt gewoon verkopen. Dan zitten er ook gelijk klemmen etc aan, als je dat allemaal zelf moet gaan knutselen aan of met installatiedraad wordt het er niet beter van.

• Hetisookwat
JeroenE schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:20:
@Hetisookwat Ik gebruik altijd startkabels. Kan je die niet van een buur lenen? Dan is het in ieder geval altijd goed. Het zou me ook niet verbazen als ze die bij de bouwmarkt gewoon verkopen. Dan zitten er ook gelijk klemmen etc aan, als je dat allemaal zelf moet gaan knutselen aan of met installatiedraad wordt het er niet beter van.
Dat was eigenlijk ook de vraag, wellicht heb ik het niet goed geformuleerd.
25mm diameter:
https://www.gamma.nl/asso...m2-tuv-gs-din-3/p/B620332

16mm diameter:
https://www.gamma.nl/asso...kabel-16mm-220a/p/B153890

Ik vind het sowieso wel waardevol om ze in huis te hebben, maar heb ze ook nu nodig. Dus 16 of 25mm doorsnede is belangrijk om te weten :) .

• JeroenE
  • Niet online
@Hetisookwat Aha, in dat geval is de 16mm startkabel gewoon prima. De 25mm heb je nodig om zwaardere dieselmotoren aan de gang te krijgen.

Bij een EV is dat niet nodig, omdat er helemaal geen startmotor is. Bij de meeste benzine auto's is die kleinere ook zwaar genoeg.

• Bitaktus19
cypher21 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:52:
[...]

Mijn zappi paal kan niet onder de 1kw aan de auto leveren van opgewekte stroom van de panelen
Is dat ook op een 3 fase systeem?
Ik heb ook bij 2kw productie nog geen laadsessie kunnen ontdekken, dus dan zit er misschien iets niet goed in de paal.

@ allen, dank voor het meedenken.

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
JeroenE schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:29:
@Hetisookwat Aha, in dat geval is de 16mm startkabel gewoon prima. De 25mm heb je nodig om zwaardere dieselmotoren aan de gang te krijgen.

Bij een EV is dat niet nodig, omdat er helemaal geen startmotor is. Bij de meeste benzine auto's is die kleinere ook zwaar genoeg.
Het gaat volgens mij niet zozeer om wat voor een voortuig het gaat. Zodra je twee accu's aan elkaar koppelt via startkabels dan zal de lege accu zoveel stroom pakken als hij kan.

Ik zou eerder een acculader kopen en op die manier de accu weer tot leven proberen te brengen. Tegenwoordig heb je daar allerlei intelligente laadcurves in zitten.

[ Voor 12% gewijzigd door Gerritjuh op 29-09-2021 09:42 ]

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
@Bitaktus19
Ik heb zelf geen laadpaal thuis, maar ik kan mij indenken dat de zonnepanelen zelf sowieso maar op 1 fase zijn aangesloten. Dus dan zou logischerwijs het laden alleen in een 1f stand kunnen, als de paal dit ondersteund moet dit gewoon werken.

Was er bij 2 kW productie wel 1+ kW overschot? Gezien het gegeven minimum van 1 kW.

• JeroenE
  • Niet online
@Gerritjuh Aha, dus juist als je andere auto een hele grote accu en/of motor heeft die veel stroom kunnen leveren dan zou je wel een dikkere kabel nodig hebben? Ik weet eerlijk gezegd niet of je dat ergens kan opzoeken.

• Hetisookwat
Bedankt allen voor de hulp. Op naar de bouwmarkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
DutchKel schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:58:
[...]

Ik heb het in dit topic gelezen (mogelijk willen degene die het hebben meegemaakt hier nog op reageren, ik heb momenteel geen tijd om het in dit topic op te zoeken).

Ik kan me wel voorstellen dat er mogelijk een stroompiek ineens is wat iets kapot maakt, maar ik heb alleen gelezen dit onderdeel was defect gegaan en is vervangen.
Je draait oorzaak en gevolg om mijn inziens. Door defecte onderdelen kan de 12V accu leeglopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hetisookwat schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:12:
@multikoe , @DutchKel , @Suicyder , @JeroenE
Thanks voor de antwoorden!
Heb toevallig geen startkabels in huis (verdwenen tijdens de verhuizing), kan ik af met 16mm kabels of moet ik 25mm hebben? 16mm is toevallig in de lokale bouwmarkt op voorraad ;).
Geen idee. Ik zou, als ik toch bij de bouwmarkt ben, kijken of ze een goedkope acculader hebben die je op 220V kunt aansluiten. Je hebt maar heel kort 12V nodig om de systemen van de auto online te krijgen om hem te kunnen starten. Daarna neemt de grote batterij het over. Zo'n jumpstarterpack is ook een mooie oplossing: niet duur en overal te gebruiken

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:54:
[...]

Geen idee. Ik zou, als ik toch bij de bouwmarkt ben, kijken of ze een goedkope acculader hebben die je op 220V kunt aansluiten. Je hebt maar heel kort 12V nodig om de systemen van de auto online te krijgen om hem te kunnen starten. Daarna neemt de grote batterij het over. Zo'n jumpstarterpack is ook een mooie oplossing: niet duur en overal te gebruiken
Bij Action en/of Lidl hebben ze een goedkope Dunlop acculader (geen jumpstarter). Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:41:
@Bitaktus19
Ik heb zelf geen laadpaal thuis, maar ik kan mij indenken dat de zonnepanelen zelf sowieso maar op 1 fase zijn aangesloten. Dus dan zou logischerwijs het laden alleen in een 1f stand kunnen, als de paal dit ondersteund moet dit gewoon werken.

Was er bij 2 kW productie wel 1+ kW overschot? Gezien het gegeven minimum van 1 kW.
Ik heb een 1-fase zonnepanelen omvormer en een 3-fasen Zappi laadpaal. Laden puur op zonnestroom gaat dan inderdaad op 1-fase en bij beperkte opwekking zakt het laadvermogen tot ongeveer 1kW en daaronder stopt het laden.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-06 09:57
Gerritjuh schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:39:
[...]

Het gaat volgens mij niet zozeer om wat voor een voortuig het gaat. Zodra je twee accu's aan elkaar koppelt via startkabels dan zal de lege accu zoveel stroom pakken als hij kan.

Ik zou eerder een acculader kopen en op die manier de accu weer tot leven proberen te brengen. Tegenwoordig heb je daar allerlei intelligente laadcurves in zitten.
Ik heb zowel een acculader als een jumpstarter (in de auto). Veel ellende gehad onderweg maar ook thuis.
Met een acculader kun je de accu ook conditioneren en doormeten. Een jumpstarter is handig voor pech onderweg. Startkabels vind ik altijd onhandig en er is ook niet altijd een 2e auto in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
multikoe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:56:
[...]

Mijn datamodule (die dus de netwerkverbinding opbouwt, nodig voor live verkeersinfo, weer, spraakherkenning, UVO) ging defect tussen het moment dat de 12V batterij bij het schadeherstelbedrijf was leeggelopen (kofferbak open laten staan gedurende een nacht, dat weet ik zeker omdat ik dat gezien heb in de UVO app) en het moment dat het schadebedrijf deze weer met de aculader had opgeladen (of overladen). Niet tijdens de reparatie zelf aldus het schadehetstelbedrijf, omdat ze daar niet in de buurt geweest zijn met de reparatie. En inderdaad het is niet duidelijk wat de oorzaak was van het defect gaan van die module.
plips schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:58:
[...]

Mijn datamodule (die dus de netwerkverbinding opbouwt, nodig voor live verkeersinfo, weer, spraakherkenning, UVO) ging defect tussen het moment dat de 12V batterij bij het schadeherstelbedrijf was leeggelopen (kofferbak open laten staan gedurende een nacht, dat weet ik zeker omdat ik dat gezien heb in de UVO app) en het moment dat het schadebedrijf deze weer met de aculader had opgeladen (of overladen). Niet tijdens de reparatie zelf aldus het schadehetstelbedrijf, omdat ze daar niet in de buurt geweest zijn met de reparatie. En inderdaad het is niet duidelijk wat de oorzaak was van het defect gaan van die module.
Met alle respect, maar in dit verhaal zit geen enkel verband tussen het leeglopen van de 12V batterij en het defect in de datamodule anders dan dat het bij hetzelfde bedrijf gebeurde: een schadeherstelbedrijf waar met zware elektrische apparatuur aan je auto gewerkt wordt. Schade aan elektronica ontstaat meestal niet bij het loskoppelen van een stroombron, maar bij het weer aankoppelen, dus ik zou (in jouw situatie dan) de oorzaak eerder daar zoeken dan bij het leeglopen van de 12V batterij.

• plips
multikoe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:50:
[...]

Met alle respect, maar in dit verhaal zit geen enkel verband tussen het leeglopen van de 12V batterij en het defect in de datamodule anders dan dat het bij hetzelfde bedrijf gebeurde: een schadeherstelbedrijf waar met zware elektrische apparatuur aan je auto gewerkt wordt. Schade aan elektronica ontstaat meestal niet bij het loskoppelen van een stroombron, maar bij het weer aankoppelen, dus ik zou (in jouw situatie dan) de oorzaak eerder daar zoeken dan bij het leeglopen van de 12V batterij.
Ik zei al, wat de echte oorzaak is weet ik niet. Boeit me ook niet, module is onder garantie door Kia vervangen. Duurde alleen erg lang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• plmagis
Hippe Lip schreef op zondag 26 september 2021 @ 08:26:
[...]

Er moet een foutje gemaakt zijn bij je dealer. Een driefase Kia krijgt vanuit de fabriek een driefase kabel meegeleverd. Inderdaad even vragen en dan verwacht ik dat je zonder problemen de juiste kabel meekrijgt.
Ben net bij de dealer langs geweest en die heeft mijn (Kia) 1-fasige kabel zonder boe of ba vervangen door een (goedkopere Dekra) 3-fasige kabel (https://www.autolaadkabel...-naar-type-2-32a-22kw-3f/)

'k Blijf het een beetje vreemd vinden, maar kom.

Bedankt iedereen (@CyBeRSPiN , @Hippe Lip, @DonJuape, @DutchKel , @eltron) voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

plmagis schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:41:
[...]

Ben net bij de dealer langs geweest en die heeft mijn (Kia) 1-fasige kabel zonder boe of ba vervangen door een (goedkopere Dekra) 3-fasige kabel (https://www.autolaadkabel...-naar-type-2-32a-22kw-3f/)

'k Blijf het een beetje vreemd vinden, maar kom.

Bedankt iedereen (@CyBeRSPiN , @Hippe Lip, @DonJuape, @DutchKel , @eltron) voor de hulp!
En werkt het nu ook?

• Bitaktus19
Suicyder schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:41:
@Bitaktus19

De zonnepanelen is ook 3 fase systeem.. als dat wat uitmaakt.

Er waren op het moment geen noemenswaardige energieverbruiker, dus een 1 kW overschot zou er zeker moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 22:32
Bitaktus19 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:58:
[...]

De zonnepanelen is ook 3 fase systeem.. als dat wat uitmaakt.

Er waren op het moment geen noemenswaardige energieverbruiker, dus een 1 kW overschot zou er zeker moeten zijn.
De minimale laadstroom is 6A per fase.
Volgens mij kun je op de Zappi instellen of hij de Eco+ op 1 of 3 fasen moet laden. 3 fasen ligt niet voor de hand: hij start dan pas bij 4kW overschot. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat langere tijd op een dag hebben.
Overigens meet de Zappi wel het totale overschot, dus over de 3 fasen totaal. Het maakt dus niet uit of je een 1 / 3 fasen omvormer hebt.

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
multikoe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:50:
[...]

Ongeveer dezelfde ervaring heb ik ook. Mijn (start)accu liep elke keer leeg. Bleek uiteindelijk het gevolg van een defect kofferbakslot. Tijdens die periode (dus vóór de reparatie) ging mijn UVO-module kapot. Wat de oorzaak hiervan is, weet ik niet maar er lijkt een verband te zijn. Kan ook zijn dat die UVO-module niet tegen veelvuldig jumpstarten kan....

• Bitaktus19
Marcva schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:34:
[...]

De minimale laadstroom is 6A per fase.
Volgens mij kun je op de Zappi instellen of hij de Eco+ op 1 of 3 fasen moet laden. 3 fasen ligt niet voor de hand: hij start dan pas bij 4kW overschot. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat langere tijd op een dag hebben.
Overigens meet de Zappi wel het totale overschot, dus over de 3 fasen totaal. Het maakt dus niet uit of je een 1 / 3 fasen omvormer hebt.
Dankjewel. Ik ga eens informeren bij de leverancier hoe dat werkt bij de Ratio Solar Box.

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-06 00:18

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Als ik mijn Kia voor bijvoorbeeld 2 weken aan de Granny lader laat, kan dat kwaad? Of gooit ie dan als die vol is de 'oplaad functie' uit en is het net alsof die niet 'oplaad?

Of blijft ie op 100% doorladen en is het slecht voor de accu?

• metteko
De auto stopt het laden dan. Heb de onze ook al eens een week aan de thuislader laten hangen hoor. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Koen Hendriks schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:24:
Als ik mijn Kia voor bijvoorbeeld 2 weken aan de Granny lader laat, kan dat kwaad? Of gooit ie dan als die vol is de 'oplaad functie' uit en is het net alsof die niet 'oplaad?

100% is afhankelijk van je instelling. Als je hem langere tijd niet gaat gebruiken zou ik hem tot 80% laden tenzij je de 100% direct nodig hebt bij thuis komen. En zelfs dan zou ik het 1 dag van te voren handmatig op 100% zetten ipv 2 weken op 100% laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koen Hendriks schreef op donderdag 30 september 2021 @ 20:24:

Ik heb net even gekeken: mijn auto heeft de hele nacht aan de Granny gehangen en was om 05:30 vol. De UVO app rapporteert nu "Not charging". Dat was ook eigenlijk wat ik verwachtte.
Maar waarom zou je dat eigenlijk doen? De batterij loopt vrijwel niet leeg als de auto stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Card Nox schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 00:19:
[...]

100% is afhankelijk van je instelling. Als je hem langere tijd niet gaat gebruiken zou ik hem tot 80% laden tenzij je de 100% direct nodig hebt bij thuis komen. En zelfs dan zou ik het 1 dag van te voren handmatig op 100% zetten ipv 2 weken op 100% laten staan.
Helemaal mee eens. Grappig overigens: we hebben de auto nu twee maanden en de eerste paar weken hing ik hem elke dag aan de Granny om hem op 100% te krijgen de volgende morgen. Naarmate de weken voorbij gingen wordt je steeds "zekerder" en nu hang ik om de paar dagen een nacht aan de Granny en accepteer nu ook dat het soms twee nachten duurt voordat we weer op 100% zitten. En binnenkort zet ik de limiet waarschijnlijk op 80% want in die twee maanden heb ik die 100% nog helemaal niet nodig gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Eindelijk staat mijn edition bij de dealer. Nu nog 2 maanden wachten tot alles is ingebouwd 😓

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
eL_Jay schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:26:
Nu nog 2 maanden wachten tot alles is ingebouwd 😓
2 maanden.. wat bouw je in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xG0nMn4b2fvyFkTEzVQpM-4gxw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1LsBnxoLuEB86TapLcgNYmS3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
@DonJuape : jup :-) Net geprobeerd aan een publieke laadpaal en ik kreeg +10,7kW binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Verlaagde vloer, 2x 220v, kluis en nog wat andere ongein die mijn werkgever erin wil. Lag ook aan de aantallen die mijn werkgever bij die dealer heeft staan (meen een paar honderd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
eL_Jay schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:41:
[...]
Verlaagde vloer, 2x 220v, kluis en nog wat andere ongein die mijn werkgever erin wil. Lag ook aan de aantallen die mijn werkgever bij die dealer heeft staan (meen een paar honderd). Over uiterlijk 2 maanden zou de laatste bij mij of een collega geleverd worden dus hopelijk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-06 08:39
En toch baal ik van de 180 begrenzing. Het is heerlijk hoe rap hij naar de 180 door accelereert. En dan is het direct alsof er een anker uitgegooid wordt. Het is zo duidelijk dat de e-niro met groot gemak kan door accelereren, maar er gaat echt abrupt een rem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

eltron schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 18:49:
[...]

Dat groene hart zou ook eens moeten kijken naar de realiteit.
Op momenten dat er niemand op zonnestroom zit te wachten, omdat iedereen tegelijk veel opwekt, dan wordt zonnestroom teruglevering zelfs afgeschakeld zodat het voor 100% onbenut blijft.
https://www.gelderlander....-geld-verdienen~a0970693/

Dan kun je het dus beter in je batterij stoppen ook al is er dan wat frictieverlies. Het saldo blijft zeer positief ook vanuit groen perspectief. :)
Offtopic: Maar dan kun je misschien beter met 11kW laden zodat je je eigen PV overschot in de accu stopt (welliswaar voor een kortere duur) plus nog het PV overschot van het net. Dan heb je minder verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Opvallend hoe je toch echt wel hard moeten zoeken op de website van Kia om relevante details te vinden :-(

In de huidige technische fiche/prijslijst meen ik te zien dat de maximale oplaadsnelheid (DC) voor alle MY21 (DE5) 100kW is waar die 77kW is voor de MY20 (DE4).

Elders op de website zie ik overigens nog steeds een DC oplaadsnelheid 50kW.

Beetje bedroevend dat ze bij Kia niet lijken door te hebben dat het doelpubliek voor de e-Niro vooral online informatie vergaart....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

eL_Jay schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:41:
[...]
Verlaagde vloer, 2x 220v, kluis en nog wat andere ongein die mijn werkgever erin wil. Lag ook aan de aantallen die mijn werkgever bij die dealer heeft staan (meen een paar honderd)
Ik ben wel heel benieuwd waar je dat allemaal voor gebruikt :) Als je niet kunt/wil antwoorden ook prima natuurlijk.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

plmagis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:13:
Opvallend hoe je toch echt wel hard moeten zoeken op de website van Kia om relevante details te vinden :-(

In de huidige technische fiche/prijslijst meen ik te zien dat de maximale oplaadsnelheid (DC) voor alle MY21 (DE5) 100kW is waar die 77kW is voor de MY20 (DE4).

Elders op de website zie ik overigens nog steeds een DC oplaadsnelheid 50kW.

Beetje bedroevend dat ze bij Kia niet lijken door te hebben dat het doelpubliek voor de e-Niro vooral online informatie vergaart....
Waar kan ik eigenlijk zien of ik een MY20 of MY21 heb? Hij is in juli 2021 afgeleverd maar dat zegt niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

DonJuape schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:31:
[...]

Waar kan ik eigenlijk zien of ik een MY20 of MY21 heb? Hij is in juli 2021 afgeleverd maar dat zegt niet alles.
Ik dacht, maar dat weet ik niet zeker, dat een MY21 LED achterlichten heeft en LED knipperlichten voor. Maar ik weet ook niet waarom dat soort informatie niet gewoon op de website van de fabrikant te vinden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plmagis
DonJuape schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:31:
[...]

Goeie vraag! Op de factuur van mijn dealer (in België) voor mijn Niro staat DE4.

Op de website van Kia met hun accessoires zie ik die DE-codes ook terugkomen en dan meer bepaald met met welke modellen de laadkabels compatibel zijn: DE4 lijkt me de MY20 en DE5 de MY21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:28
Gisteren voor het eerst publiek AC geladen bij de Efteling. Mensen dit probleem gehad? Auto begon met 11 kW te laden, brak af na 5 minuten ofzo. Opnieuw laden starten met UVO app werkte niet. Nog een poging op de andere socket. Die brak af na een uur ofzo. Toen even naar de auto gegaan en een andere laadpaal gepakt, toen wel kunnen laden naar 100 procent. Is dit puur een slechte laadpaal geweest? Want de auto naast mij (EQC) aan dezelfde paal deed het wel goed.. waar ik bij mij dus al na 5 minuten een stop kreeg..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pinguins
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 03-06 21:17
Efteling… laafpaal… check :o

e-Niro 64kWh DynamicPlusLine Rood december 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• continue12345
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 20:56
** Zie de topicwarning **

[ Voor 85% gewijzigd door Taro op 02-10-2021 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

plmagis schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:50:
[...]

Goeie vraag! Op de factuur van mijn dealer (in België) voor mijn Niro staat DE4.

Op de website van Kia met hun accessoires zie ik die DE-codes ook terugkomen en dan meer bepaald met met welke modellen de laadkabels compatibel zijn: DE4 lijkt me de MY20 en DE5 de MY21.
Nog even wat verder gespeurd op autoweek.nl. De eerste editie Dynamic Line 64kWh is geleverd van 2019 tot en met januari 2021. Deze heeft een hogere fiscale prijs dan de huidige versie. Aangezien mijn Dynamic Line in juli 2021 is geleverd en de lagere fiscale prijs heeft in de leasemaatschappij omgeving, ga ik er van uit dat ik de MY21 heb. Maar duidelijk is het allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-06 20:58
Bij mij stond het ook gewoon in de offerte / contract (MY21 in mijn geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

jaro431 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:04:
Bij mij stond het ook gewoon in de offerte / contract (MY21 in mijn geval)
Bij mij staat er: Kia Niro FL'19 BEV (2021). Die 2021 is waarschijnlijk MY21 maar dat staat er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Bij mij staat er in het contract "modeljaar 2021".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
Arfman schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:45:
[...]

Ik dacht, maar dat weet ik niet zeker, dat een MY21 LED achterlichten heeft en LED knipperlichten voor. Maar ik weet ook niet waarom dat soort informatie niet gewoon op de website van de fabrikant te vinden is.
De my20 heeft toch ook led achterlichten en led knipperlichten voor?
De my19 heeft in ieder geval duidelijk andere achterlichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-06 12:23

zeroday

There is no alternative!

cacofant schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 07:08:
Gisteren voor het eerst publiek AC geladen bij de Efteling. Mensen dit probleem gehad? Auto begon met 11 kW te laden, brak af na 5 minuten ofzo. Opnieuw laden starten met UVO app werkte niet. Nog een poging op de andere socket. Die brak af na een uur ofzo. Toen even naar de auto gegaan en een andere laadpaal gepakt, toen wel kunnen laden naar 100 procent. Is dit puur een slechte laadpaal geweest? Want de auto naast mij (EQC) aan dezelfde paal deed het wel goed.. waar ik bij mij dus al na 5 minuten een stop kreeg..
ik heb het zelf ook 1 of 2 keer gehad gewoon aan een publieke laadpaal dat het systeem aangaf dat ie niet meer laadde, maar dat was meer een valse melding want 1x kon ik hem aanslingeren en 1x hoefde ik alleen maar de status opnieuw op te vragen om te zien dat er nog steeds geladen werd ..
Op dit moment geen problemen meer gehad de laatste tijd.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-05 10:30
Iemand al bericht/meer info ontvangen over de oktober levering? De boot zou inmiddels al in Nederland moeten zijn volgens de medewerker van Kia Nederland(mail contact). Dealer weet helaas nog van niks.
Pagina: 1 ... 157 ... 338 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.