Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-09 09:50
Zou kunnen zal het eens checken. Maar het is al sinds de aflevering twee weken geleden..

Tesla Model 3 RWD (2023)

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Koen Hendriks schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:54:
[...]

Met dit component:
https://github.com/fuatakgun/kia_uvo

en voor de picture-glance maak ik gebruik van custom css om de tekst met states er bij te krijgen. Daar gebruik ik dit component voor:
https://github.com/thomasloven/lovelace-card-mod
We krijgen het niet voor elkaar. Mogelijk heeft dit te maken met UVO account vs. KIA account? Sinds 14 januari 2021 moet je inloggen met je KIA account en de app heet UVO Connect 2021. Heb jij ook UVO Connect 2021 en een KIA account?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-09 22:10
cacofant schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:22:
Zou kunnen zal het eens checken. Maar het is al sinds de aflevering twee weken geleden..
Weet je al wat?

Ga er maar niet blind vanuit dat een nieuwe auto altijd goed is. Heb in het verleden een volledig verkeerd uitgelijnde auto (geen kia) ontvangen - die auto wilde niet rechtdoor rijden - en van een andere auto was een wiellager na 1000km al defect.

Volgens de dealer kon er in mijn geval niks aan de hand zijn omdat hij nieuw was. De monteur vond ook niet dat hij verkeerd reed. Na enig aandringen toch op de testbank uitvinden dat de uitlijning totaal niet goed was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-09 10:15

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

DonJuape schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:14:
[...]

We krijgen het niet voor elkaar. Mogelijk heeft dit te maken met UVO account vs. KIA account? Sinds 14 januari 2021 moet je inloggen met je KIA account en de app heet UVO Connect 2021. Heb jij ook UVO Connect 2021 en een KIA account?
Dit zijn bekende problemen volgens mij, als je op de repo kijkt staat er wat uitleg bij voor oude / nieuwe accounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:07
cacofant schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:54:
Ik heb de E-Niro nu twee weken, wil eens vragen of jullie dit ook hebben.. tijdens het rijden ervaar ik een soort van "hobbelen" over de weg, op de snelweg bijna geen last van, in de stad des te meer (afhankelijk van het soort wegdek).. Is dit normaal hebben jullie dit ook?
hier al vanaf nieuw last van hobbelen bij 15-30 km/h op glad asfalt, en trillingen bij hogere snelheden. Is bij onze eniro hoogteslag in de banden, dit dus al vanaf nieuw met de standaard michelin banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 16:43

zeroday

There is no alternative!

Gisteren de auto een keer ' voluit ' kunnen laten rijden .. 180KM/h op de duitse weg .. harder wil ie door de begrenser echt niet ..
lag stabiel op de web .. heerlijk ..

[ Voor 5% gewijzigd door zeroday op 20-09-2021 19:32 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
wowter1976 schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:19:
[...]

hier al vanaf nieuw last van hobbelen bij 15-30 km/h op glad asfalt, en trillingen bij hogere snelheden. Is bij onze eniro hoogteslag in de banden, dit dus al vanaf nieuw met de standaard michelin banden
Oke en wat doet de dealer hier aan?
Andere banden?

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:07
cacofant schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:51:
[...]

Oke en wat doet de dealer hier aan?
Andere banden?
Ik heb de auto sinds 2019 en had hetzelfde probleem als hier wordt beschreven. De dealer heeft mijn Niro toen naar profile bandenboer gebracht en daar allerlei testen laten doen. Ik heb nav de uitslag (hoogteslag) een nieuwe band gekregen en daarmee was het opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Mijn auto is privé lease dus ze regelen het maar dan .

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:07
cacofant schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:55:
Mijn auto is privé lease dus ze regelen het maar dan .
Ik lease hem via de werkgever, maar mijn dealer heeft alles gedaan wat nodig was.
Zijn insteek is; elke klant verdiend een perfect auto. Ben dan ook erg blij met deze dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-09 13:04
zeroday schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:32:
Gisteren de auto een keer ' voluit ' kunnen laten rijden .. 180KM/h op de duitse weg .. harder wil ie door de begrenser echt niet ..
lag stabiel op de web .. heerlijk ..
Volgens mij zie dan ook je GOM teller snel naar beneden vliegen! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Akemi schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:31:
[...]

Volgens mij zie dan ook je GOM teller snel naar beneden vliegen! :D
Daar keek ik niet naar. Vond het (extra) verbruik wel meevallen en het was hooguit 7KM voluit ;)
maar goed ik ging 3kW/100 omhoog .. van 15 naar 18 .. dus wat dat betreft ..

Ik weet wel dat de GOM paniebel wordt als je 60% over hebt en je moet bijv. 150km rijden, het verschil tussen 100km/h rijden of 130km/h en het verbruik is dan groot. Want met 130km/h vliegt ie omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
zeroday schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:40:
[...]

Ik weet wel dat de GOM paniebel wordt als je 60% over hebt en je moet bijv. 150km rijden, het verschil tussen 100km/h rijden of 130km/h en het verbruik is dan groot. Want met 130km/h vliegt ie omlaag
Dat hangt er maar net vanaf hoe hard jij standaard rijdt ;)
Als je alleen maar hard op snelwegen rijdt dan gaat je GOM standaard al richting 350km bij 100% vol.
Rijd je altijd super rustig en zuinig en ga je ineens scheuren, ja dan gaat de GOM veel harder omlaag dan dat je qua afstand aflegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-09 18:08
Als je nog een Kia laadsleutel van (white label) PlugSurfing hebt die je niet meer kan gebruiken omdat Plugsurfing en Kia niet meer samenwerken:
Ik heb deze laadsleutel met succes aangemeld binnen de normale Plugsurfing app.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:32:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf hoe hard jij standaard rijdt ;)
Als je alleen maar hard op snelwegen rijdt dan gaat je GOM standaard al richting 350km bij 100% vol.
Rijd je altijd super rustig en zuinig en ga je ineens scheuren, ja dan gaat de GOM veel harder omlaag dan dat je qua afstand aflegt.
Liever niet te hard . net voor het eerst in jaren weer een bonnetje binnen voor 7km te hard binnen de bebouwde kom . lastig stukje weg met de weg naar beneden .. ;)

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
zeroday schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:54:
[...]

Liever niet te hard . net voor het eerst in jaren weer een bonnetje binnen voor 7km te hard binnen de bebouwde kom . lastig stukje weg met de weg naar beneden .. ;)
Hoe kan dat nu lastig zijn (a)cc opzetten en de snelheid wordt gehandhaafd. En je wint er de recupenergie nog bij indien van toepassing.

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

bruneelm schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:47:
[...]

Hoe kan dat nu lastig zijn (a)cc opzetten en de snelheid wordt gehandhaafd. En je wint er de recupenergie nog bij indien van toepassing.
Helemaal niet lastig, maar je moet het gewoon doen, maar goed, binnen bebouwde kom ..

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Heeft er al iemand de laadefficientie vs. laadvermogen bepaald voor de 64kWh versie? Bij lage laadvermogens schijnt de efficientie te zakken naar zo'n 70% heb ik begrepen.

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DonJuape schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:56:
Heeft er al iemand de laadefficientie vs. laadvermogen bepaald voor de 64kWh versie? Bij lage laadvermogens schijnt de efficientie te zakken naar zo'n 70% heb ik begrepen.
Zoekwoord: "laadverlies"
Het grote Kia e-Niro topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:09
DonJuape schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:56:
Even zoeken, daar is veel over geschreven. Samenvatting: het verlies is 15% - 25%. DC laden is het efficientst en bij AC laden geldt dat hoe sneller je laad, hoe efficienter. Laden met de Grannylader aan een gewoon stopcontact is het minst efficient (20 - 25%)

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:09:
[...]

Even zoeken, daar is veel over geschreven. Samenvatting: het verlies is 15% - 25%. DC laden is het efficientst en bij AC laden geldt dat hoe sneller je laad, hoe efficienter. Laden met de Grannylader aan een gewoon stopcontact is het minst efficient (20 - 25%)
Veel over geschreven ja, maar is er ook veel (op een correcte manier) gemeten en gedeeld?

Het volgende kun je bijvoorbeeld vinden voor de Zoe:
1-fase: https://canze.fisch.lu/charger-efficiency/
3-fasen: https://canze.fisch.lu/charger-efficiency-part-2-3-phase/

Zou mooi zijn als er ook een dergelijk tabel zou zijn voor de Niro. Mogelijk ga ik het zelf doen maar het duurt wel even voor ik zo veel datapunten heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-09 21:10
DonJuape schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:45:

Zou mooi zijn als er ook een dergelijk tabel zou zijn voor de Niro. Mogelijk ga ik het zelf doen maar het duurt wel even voor ik zo veel datapunten heb.
En wat als we samen zo'n lijst proberen te maken?

Even iets simpels conceptueel (read only nu nog), resultaten zijn samen te voegen in een extra blad uiteindelijk, maar wellicht kunnen wij samen zo iets opzetten en echt inzicht krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:45:
[...]

Veel over geschreven ja, maar is er ook veel (op een correcte manier) gemeten en gedeeld?

Ik ben geen harde data tegengekomen, ik ben ook op zoek geweest.
Ik ben er zelf mee bezig, maar ik beperk me voornamelijk tot laden met de granny charger omdat dat het enige is dat ik doe. Ik kom uit ergens tussen 20 - 25%.
Ik denk dat je ook niet heel veel nauwkeuriger uitkomt omdat er meer factoren zijn die meespelen. Bijvoorbeeld: temperatuur, start-percentage batterij, eind-percentage, kW input. Als je dat allemaal registreert dan zul je uiteindelijk een model vinden dat past.
Voor mij is die 20% en de spreiding daaromheen voldoende.

• cacofant
Weet iemand het volgende? Stel ik neem een Power abonnement van Kia bij Ionity. Werkt het laden dan alleen maar met de Kia of kan m'n vriendin met haar Honda E ook gebruik maken van dit pasje en goedkoper laden?

Tesla Model 3 RWD (2023)

• multikoe
Suicyder schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:47:
[...]

Even iets simpels conceptueel (read only nu nog), resultaten zijn samen te voegen in een extra blad uiteindelijk, maar wellicht kunnen wij samen zo iets opzetten en echt inzicht krijgen.
Dat ziet er niet slecht uit, vrijwel gelijk aan wat ik zelf nu ook gebruik, maar dan wat netter :)
Zet hem maar open, ik kan niet beloven dat ik hem consequent ga vullen, maar het is een begin.

• Suicyder
multikoe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:59:
[...]

Dat ziet er niet slecht uit, vrijwel gelijk aan wat ik zelf nu ook gebruik, maar dan wat netter :)
Zet hem maar open, ik kan niet beloven dat ik hem consequent ga vullen, maar het is een begin.
Ik heb hem open gezet en even een backup gemaakt. Er zijn altijd klojo's :+

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 19:55
cacofant schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:58:
Weet iemand het volgende? Stel ik neem een Power abonnement van Kia bij Ionity. Werkt het laden dan alleen maar met de Kia of kan m'n vriendin met haar Honda E ook gebruik maken van dit pasje en goedkoper laden?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar... dus laat het me zeker weten.
Zou kunnen dat ik ook eens aan een collega vraag om met hun wagen mijn kaart eens te testen... nu nog iemand vinden die geregeld lang ionity passeert... (ik werk in Limburg, nog niet echt ionity-land)

In de algemene voorwaarden vond ik wel al dit:
"
5.7. Klanten mogen hun familieleden of hun medewerkers de Kia Charge-diensten (voornamelijk de Kia Charge-kaart) laten gebruiken, op voorwaarde dat de klant zulk gebruik niet in rekening brengt en dat de Kia Charge-diensten alleen worden gebruikt om het eigen voertuig van de klant op te laden. Voorafgaand aan zulk gebruik moet de klant de gebruiker informeren over de juiste behandeling van de oplaadstations. Elk ander gebruik van de Kia Charge-diensten door derde partijen vereist toestemming vooraf van DCS. De klant mag de Kia Charge-diensten niet gebruiken voor onwettige doeleinden of derde partijen toestaan dit te doen.
"

[ Voor 36% gewijzigd door angelofhope op 22-09-2021 17:14 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:51:
[...]

Ik ben geen harde data tegengekomen, ik ben ook op zoek geweest.
Ik ben er zelf mee bezig, maar ik beperk me voornamelijk tot laden met de granny charger omdat dat het enige is dat ik doe. Ik kom uit ergens tussen 20 - 25%.
Ik denk dat je ook niet heel veel nauwkeuriger uitkomt omdat er meer factoren zijn die meespelen. Bijvoorbeeld: temperatuur, start-percentage batterij, eind-percentage, kW input. Als je dat allemaal registreert dan zul je uiteindelijk een model vinden dat past.
Voor mij is die 20% en de spreiding daaromheen voldoende.
Verkeerde gequote...

[ Voor 5% gewijzigd door DonJuape op 22-09-2021 18:47 ]

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:47:
[...]

Nice! Misschien nog en kolom 3-fase/1-fase toevoegen en WP/Geen WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
DonJuape schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:42:
[...]

Nice! Misschien nog en kolom 3-fase/1-fase toevoegen en WP/Geen WP?
Wees vrij mee te denken/doen.
Ik ga eerst even eten en dan nog even verder prutsen denk ik.

Ik heb een extra blad toegevoegd waar ik data wil laten zien als 'gemiddelde', voor het echte inzicht.
https://docs.google.com/s...x0AyNJKc/edit?usp=sharing

• cacofant
angelofhope schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:08:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar... dus laat het me zeker weten.
Zou kunnen dat ik ook eens aan een collega vraag om met hun wagen mijn kaart eens te testen... nu nog iemand vinden die geregeld lang ionity passeert... (ik werk in Limburg, nog niet echt ionity-land)

In de algemene voorwaarden vond ik wel al dit:
"
5.7. Klanten mogen hun familieleden of hun medewerkers de Kia Charge-diensten (voornamelijk de Kia Charge-kaart) laten gebruiken, op voorwaarde dat de klant zulk gebruik niet in rekening brengt en dat de Kia Charge-diensten alleen worden gebruikt om het eigen voertuig van de klant op te laden. Voorafgaand aan zulk gebruik moet de klant de gebruiker informeren over de juiste behandeling van de oplaadstations. Elk ander gebruik van de Kia Charge-diensten door derde partijen vereist toestemming vooraf van DCS. De klant mag de Kia Charge-diensten niet gebruiken voor onwettige doeleinden of derde partijen toestaan dit te doen.
"
Oke hier staat eigenlijk duidelijk dat alleen de eigen Kia geladen mag worden. Maar hoe checken ze dit dan?

Tesla Model 3 RWD (2023)

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Suicyder schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:48:
[...]

Ik heb een extra blad toegevoegd waar ik data wil laten zien als 'gemiddelde', voor het echte inzicht.
Het zou in deze makkelijk zijn als de Niro een laadgeschiedenis o.i.d. zou hebben maar dat heb ik niet kunnen vinden. Wie wel?

• Suicyder
cacofant schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:55:
[...]

Oke hier staat eigenlijk duidelijk dat alleen de eigen Kia geladen mag worden. Maar hoe checken ze dit dan?
Als ik het mij goed herinner vul je je VIN toch ook in, kunnen ze deze niet zien wanneer de auto verbonden is?

• cacofant
Suicyder schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:03:
[...]

Als ik het mij goed herinner vul je je VIN toch ook in, kunnen ze deze niet zien wanneer de auto verbonden is?
Volgens anderen checkt Fastned hier ook niet op bij hun abonnement..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:01:
[...]

Het zou in deze makkelijk zijn als de Niro een laadgeschiedenis o.i.d. zou hebben maar dat heb ik niet kunnen vinden. Wie wel?
Dat is er niet, maar in dit geval zouden we daar ook niet zoveel aan hebben. Je hebt namelijk ook de kWh afname nodig, dus wat er uit je groepenkast wordt getrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
[...]

Wat nog mist is dat je met de Granny Charger op 10, 8 en 6 A kunt laden. Wat resulteert in respectievelijk 2.3 kW, 1,85 kW en 1,38 kW. Mijn cijfers zijn bijvoorbeeld gebaseerd op 10A, dus 2.3 kW. De logica van "minder kW is meer verlies" volgend zou dat interessante informatie zijn.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:30:
[...]

Dat is er niet, maar in dit geval zouden we daar ook niet zoveel aan hebben. Je hebt namelijk ook de kWh afname nodig, dus wat er uit je groepenkast wordt getrokken.
Dat laatste heb ik juist wel. Het aantal kWh geladen van de laatste laadsessie blijft keurig op de Zappi staan en kan ik ook in de Zappi app zien. Ik zou het ook nog bij kunnen houden met de kWh meter die ik voor de laadpaal heb zitten.
De missende informatie zit dus duidelijk bij de Niro. Work around is dat ik voor ik begin met laden met de UVO app een status update doe en accu-percentage noteer. Als het laden klaar is doe ik weer een status update en weet ik hoeveel % en dus kWh er bijgeladen is. Maar dit is wel omslachtig. Eens kijken of ik wat met de home assistant kan.

• Suicyder
multikoe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:53:
[...]

Wat nog mist is dat je met de Granny Charger op 10, 8 en 6 A kunt laden. Wat resulteert in respectievelijk 2.3 kW, 1,85 kW en 1,38 kW. Mijn cijfers zijn bijvoorbeeld gebaseerd op 10A, dus 2.3 kW. De logica van "minder kW is meer verlies" volgend zou dat interessante informatie zijn.
Toegevoegd, zo langzamerhand kunnen we de lijst vullen en volgens mij nuttige info eruit halen. Hoewel ik vrijwel altijd 11 kW zal laden :)

Voor iedereen die eraan mee wil werken natuurlijk. Hoeft niet perse een e-Niro te zijn van mijn part.

Denk er ook over om in de komende tijd een invulformulier toe te voegen, dan kan de rest op "alleen lezen"
WIP Formulier voor spreadsheet
Google Spreadsheet

Alleen er gaat nog iets mis bij het overnemen van de resultaten in het infoblad, iets voor een ander moment.
Handmatig in de niet geblokkeerde bladen mag altijd.

[ Voor 35% gewijzigd door Suicyder op 22-09-2021 23:15 ]

• cacofant
Dit staat ook in de voorwaarden van Kia.. het zal misschien wel werken, incidenteel gebruik door een niet Kia zou dat opvallen ? Vraag me af of ze dat kunnen en mogen controleren volgens de wet eigenlijk.

5.6. De Kia Charge Diensten die onder deze AV worden aangeboden kunnen alleen worden gebruikt voor het opladen van voertuigen van Kia.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
DonJuape schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:53:
[...]

Dat laatste heb ik juist wel. Het aantal kWh geladen van de laatste laadsessie blijft keurig op de Zappi staan en kan ik ook in de Zappi app zien. Ik zou het ook nog bij kunnen houden met de kWh meter die ik voor de laadpaal heb zitten.
De missende informatie zit dus duidelijk bij de Niro. Work around is dat ik voor ik begin met laden met de UVO app een status update doe en accu-percentage noteer. Als het laden klaar is doe ik weer een status update en weet ik hoeveel % en dus kWh er bijgeladen is. Maar dit is wel omslachtig. Eens kijken of ik wat met de home assistant kan.
Zoiets uit HA (Grafana)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0e40SrbJtxDgXvFfa3eDp5xvc8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KQXpdu3j8hbzKBm5bV0NZgq3.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door plips op 23-09-2021 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DonJuape schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:53:
[...]

Accupercentage kan maar is niet heel nauwkeurig. Met een OBD dongle kun je de kWh waarde van de acculading uitlezen. Maar moet je weer iets hebben om dat er periodiek uit te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Er is toch een apart laadtopic?
Deze info blijft maar keer op keer eindeloos langdradig in dit topic opduiken.
Het is qua zoeken vele malen handiger als dit soort discussies ook daadwerkelijk in dat topic plaatsvinden.
Nu is het een warboel van losse topics binnen een topic.
Eh sorry, een beetje vaak het woord “topic” ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

MatMich schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:55:
Het is qua zoeken vele malen handiger als dit soort discussies ook daadwerkelijk in dat topic plaatsvinden.
De laad efficiency vs laadvermogen is auto specifiek vandaar. De Zoe heeft bijvoorbeeld gepatenteerde truukjes om de efficiency op te krikken. KIA/Hyundai hebben vast weer andere truukjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
MatMich schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:55:
offtopic:
Dit gaat om het vaststellen van het laadverlies van onze specifieke auto, de e-Niro.
Jouw reactie voegt inhoudelijk ook niks toe je hebt 2 bijdragen aan dit topic gedaan met precies deze klacht, gewoon doorscrollen of een topicreport aanmaken zodat een modje evt kan ingrijpen.. ;)
Het meeste is na 2,5 jaar sinds de introductie ook al wel besproken. Nadeel van een forum is dat het soms lastig zoeken is.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-09-2021 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Mijn witte Edition net opgehaald :

Nieuw logo en het viel me op dat de VESS knop weg is. Daar zit nu zo'n blanke knop. Niet meer uit te zetten dus.

Eerste ritje beviel uiteraard goed!

Gelijk een vraag: waar zit de optie om dat irritante piepje van de infotainment uit te zetten? Elke keer als ik ergens op druk piept hij.

[ Voor 27% gewijzigd door WillemJanJansen op 23-09-2021 15:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• multikoe
WillemJanJansen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:03:

Nieuw logo en het viel me op dat de VESS knop weg is. Daar zit nu zo'n blanke knop. Niet meer uit te zetten dus.
Echt? Dat is wel vreemd. Mijn model is van 2021 en heeft die VESS knop nog wel. En daar ben ik heel blij mee! Niet zozeer het gezoem bij langzaam rijden, maar bij het achteruitrijden 's ochtends worden de buren wakker. Het geluid zit op vrachtwagen-niveau...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
Oh ik zou dat knopje echt wel gaan missen, ik kom nog wel eens om 23:00 ofzo aan bij huis en parkeer altijd achteruit in. Dan is de hele buurt vast blij als ik die 'vrachtwagen-beep' uit heb staan 8)7

edit:
Augustus opgehaald, oude logo maar wel 2021 ook dus.
Benieuwd wat er nog meer verschilt overigens.

[ Voor 11% gewijzigd door Suicyder op 23-09-2021 15:21 ]

• WillemJanJansen
Ik snap jullie. Die achteruitrijpiep en vess mogen uit bij het wegrijden in de ochtend. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrSWfSy-71eXemoRowvF7263os4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQikRE00xZZSptbpLmyzYrI4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de infotainmentpiep gevonden. Raar knopje maar dat staat uit.

• angelofhope
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-08 19:55
infotainmentpiep? Knopje? ik snap het niet echt...

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

WillemJanJansen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:23:
Ik snap jullie. Die achteruitrijpiep en vess mogen uit bij het wegrijden in de ochtend. [Afbeelding]

Ik heb de infotainmentpiep gevonden. Raar knopje maar dat staat uit.
Ik zie trouwens dat je de "Charging Connector Auto Lock Mode" aan hebt staan. Ik zou dat niet doen. Als je auto dan tot het target niveau geladen is wordt de kabel aan de autozijde geunlockt. Op een publiek laadpunt kan men op dat moment je kabel stelen (als het ze lukt om de kabel aan de laadpaalzijde te unlocken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multikoe
DonJuape schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:32:
[...]

Ik zie trouwens dat je de "Charging Connector Auto Lock Mode" aan hebt staan. Ik zou dat niet doen. Als je auto dan tot het target niveau geladen is wordt de kabel aan de autozijde geunlockt. Op een publiek laadpunt kan men op dat moment je kabel stelen (als het ze lukt om de kabel aan de laadpaalzijde te unlocken).
Is dat werkelijk een "dingetje"? Ik hoor dat vaak voorbij komen, maar ik heb nog geen verhalen gehoord van mensen die het overkomen is.

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

multikoe schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:42:
[...]

Is dat werkelijk een "dingetje"? Ik hoor dat vaak voorbij komen, maar ik heb nog geen verhalen gehoord van mensen die het overkomen is.
Dat weet ik niet maar gestolen Tesla laadkabels was wel een dingetje en door dit uit te zetten is het te voorkomen. Dankzij Tweakers weet ik dat als ik de auto unlock met mijn sleutel, ik 15 seconden heb om de kabel er uit te trekken en dat werkt prima.

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:46

d0s

sssst

Gelijk een vraag: waar zit de optie om dat irritante piepje van de infotainment uit te zetten? Elke keer als ik ergens op druk piept hij.
Ik zou verwachten dat VESS dan standaard aan staat in de MY22 modellen (en dus niet uitgezet kan worden)? of juist niet?

[ Voor 4% gewijzigd door d0s op 23-09-2021 16:32 ]

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:10:
[...]

offtopic:
Dit gaat om het vaststellen van het laadverlies van onze specifieke auto, de e-Niro.
Jouw reactie voegt inhoudelijk ook niks toe je hebt 2 bijdragen aan dit topic gedaan met precies deze klacht, gewoon doorscrollen of een topicreport aanmaken zodat een modje evt kan ingrijpen.. ;)
Het meeste is na 2,5 jaar sinds de introductie ook al wel besproken. Nadeel van een forum is dat het soms lastig zoeken is.
Het gaat over laden en volgens mij was dit topic daar niet voor bedoeld, maar ik kan mij natuurlijk vergissen.
Het feit dat ik dit 2x gemeld heb is nog vele malen minder dan het aantal laadberichten die ook best wel vaak overbodig lijken en meer vingeroefeningen technische kennis beginnen te worden. 8)7
En tja, melden? ik ben geen politieagent dus mods moeten zelf maar bepalen wat wel en niet mag, daar ga ik niet over.
Ik constateer alleen maar, en geef daar mijn mening over.
Maar even serieus nu, echt heel erg vind ik het niet, het wordt alleen een nogal “onoverzichtelijk” topic naar mijn bescheiden mening. _/-\o_

• WillemJanJansen
angelofhope schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:26:
infotainmentpiep? Knopje? ik snap het niet echt...
Elk knopje dat ik indrukte op het infotainment gaf een piepje. Beetje overbodig.

De instelling om het uit te zetten zit op een heel onlogisch plekje.
DonJuape schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:32:
[...]

Ik had nog geen idee wat deze knop deed. Nog niet aangeraakt. Goeie tip! Die knop gaat uit.
d0s schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:30:
[...]

Ik zou verwachten dat VESS dan standaard aan staat in de MY22 modellen (en dus niet uitgezet kan worden)? of juist niet?
Het lijkt er inderdaad op. Jammer. Twee van die blanke knoppen vond ik ook een beetje minder op een auto die verder zo'n beetje alle opties heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door WillemJanJansen op 23-09-2021 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinSa
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 06:20
Als het echt zo zou zijn dat de VESS knop afwezig is bij de nieuw geleverde Niro's. Dan heb ik wel een probleem, ik vertrek dagelijks tussen 4.00 en 5.00 en kan alleen achterwaarts mijn oprit af. Dan krijg ik wel ruzie met de buren als dat irritante geluid permanent is.

• d0s

d0s

sssst

VESS staat volgens mij los van de piepjes als je achteruit rijdt. Dat 'probleem' houd je dus toch. Mijn buren heb ik er ook al over gehoord, het is een vrij fel geluid helaas.

Achteruit de oprit op dan maar 😀

[ Voor 10% gewijzigd door d0s op 23-09-2021 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:23
@d0s, nopes VESS is het harde piepen als je achteruit gaat. Ook het spaceship geluid als je langzaam vooruit gaat natuurlijk.

[ Voor 35% gewijzigd door Card Nox op 23-09-2021 19:58 ]

• WillemJanJansen
Kun je niet gewoon achteruit je oprit op zodat je vooruit weg kan rijden?

En anders: pech voor je buren. Zo'n diesel onder je open raam is ook geen pretje.

• d0s

d0s

sssst

Ah, i stand corrected. Net geprobeerd en inderdaad geen piepjes met VESS uit. Was in de war met mijn vorige auto :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

KevinSa schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:07:
Als het echt zo zou zijn dat de VESS knop afwezig is bij de nieuw geleverde Niro's. Dan heb ik wel een probleem, ik vertrek dagelijks tussen 4.00 en 5.00 en kan alleen achterwaarts mijn oprit af. Dan krijg ik wel ruzie met de buren als dat irritante geluid permanent is.
Nu is het natuurlijk wel zo dat men bij KIA waarschijnlijk voor de makkelijkste optie is gegaan en zitten de draadjes en misschien zelfs wel een deel van de schakelaar nog gewoon achter dat afdekkapje. Je zou je dealer kunnen vragen eens te kijken en een originele VESS schakelaar/frontje te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten-WL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-09 12:57
Ik zet de VESS ook standaard uit ivm achteruit verlaten van de oprit, eigenlijk niet goed/veilig. Als het geluid acceptabel was ipv Simon Loos niveau dan liet ik het wel aanstaan.

• WillemJanJansen
Waar zit die speaker eigenlijk? Misschien loont het om er een paar lagen duct tape overheen te plakken.

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-07-2024

passat_to_ev

Nice_car

Ik probeerde laatst met de nieuwe uvo app op afstand de verwarming plus stoelverwarming e.d. aan te zetten maar het blijkt dat dit enkel functioneert als je ook de voorruitverwarming aanzet. Beide vinkjes moeten dus, is dit jullie ook al opgevallen?

En laatst voor het eerst een ev-storing gehad (welbekende rode ev lampje), na uitlezen door dealer bleek communication lost with gear. Tot nu toe gelukkig eenmalig, iemand anders ook dit gehad?

Gaat om my2020

MW_Passat_2016

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-09 23:25

GVR

WillemJanJansen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:08:
Kun je niet gewoon achteruit je oprit op zodat je vooruit weg kan rijden?

En anders: pech voor je buren. Zo'n diesel onder je open raam is ook geen pretje.
Ik niet, want dan haalt de laadkabel het niet ;)
IK zet VESS altijd uit, maar als dat niet meer kan... tja, wat zijn die piepjes nou. Een oude diesel starten maakt meer herrie gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
WillemJanJansen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:37:
Waar zit die speaker eigenlijk? Misschien loont het om er een paar lagen duct tape overheen te plakken.
Ergens in de voorbumper volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
GVR schreef op donderdag 23 september 2021 @ 23:07:
[...]

Ik niet, want dan haalt de laadkabel het niet ;)
IK zet VESS altijd uit, maar als dat niet meer kan... tja, wat zijn die piepjes nou. Een oude diesel starten maakt meer herrie gok ik.
Mijn beide buren en de mensen ernaast hebben benzinemotoren. Ik had een diesel en was blij dat die weg kon want 's ochtends was ik degene die je kon horen wegrijden. Het geluid van de VESS bij achteruitrijden is doordringender en luider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-08 23:04
Maarten-WL schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:57:
Ik zet de VESS ook standaard uit ivm achteruit verlaten van de oprit, eigenlijk niet goed/veilig. Als het geluid acceptabel was ipv Simon Loos niveau dan liet ik het wel aanstaan.
Nog nooit bij AH gestaan zeker als Simon Loos achteruit rijdt. Dat is echt veel indringender. Maar je hebt gelijk. Meestal zet ik het ook uit als ik vroeg weg ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

WillemJanJansen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:37:
Inderdaad ergens onder de voorbumper. Zijn wel YouTube filmpjes van te vinden dacht ik. Wellicht kun je ipv ducttape er omheen wikkelen, weerstanden in de draden zetten. Is niet mijn vakgebied maar er is het een en ander te vinden over luidsprekerverzwakkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Voor mij is het niet zo erg nodig om het uit te zetten gelukkig. Mijn pad loopt een beetje af dus ik rol in neutraal achteruit.

Eerste langere ritje was kennelijk 0.127Wh per kilometer. Best netjes dacht ik zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0aqaPckrx3-gtf57U6lej_nMSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dor21uvTmXtO56eYvPcXul8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddelde snelheid 93km/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
Welke app is dat? UVO? Zo ja, waar vind je dat?
Of was jij degene die zelf iets gemaakt had?

[ Voor 32% gewijzigd door Card Nox op 24-09-2021 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-09 09:09
Card Nox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:36:
Welke app is dat? UVO? Zo ja, waar vind je dat?
Of was jij degene die zelf iets gemaakt had?
Dat is de UVO app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
DonJuape schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:02:
[...]

Inderdaad ergens onder de voorbumper. Zijn wel YouTube filmpjes van te vinden dacht ik. Wellicht kun je ipv ducttape er omheen wikkelen, weerstanden in de draden zetten. Is niet mijn vakgebied maar er is het een en ander te vinden over luidsprekerverzwakkers.
https://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d632.html

een luidsprekerschakelaar doet het werk vast ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
...en dan het 2de deel vd vraag, waar vind je dat.
Als ik op het home screen op 'My Trips' ga zie ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDIpNrKgl3wjZNji6tfCZEhWKdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjx91i7ufB7BAJjOz9zxo9k4.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: Home Screen > Charging/Energy > Energy consumption, gevonden, thanks!

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 24-09-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Je moet klikken op Meer - Oplaadlimieten en energie verbruik - energieverbruik. Daar staat het..

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@cacofant, thanks had het inmiddels vonden. Je kunt er enkel de dag van gisteren zien right? Zie nergens de optie om andere dagen of specifieke ritten te selecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AkakoMinami
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-09 15:23

Nieuw Logo? Komt de nieuwe versie van de e-Niro dus met hetzelfde logo als de EV6? Dat zou wel erg een verbetering zijn zeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Als je op YT zoekt zul je een filmpje vinden van iemand die de VESS speaker onderzoekt. Hij is aangesloten op de CAN bus, dus niet zomaar een simpele speaker. De speaker leest zelf de CAN bus uit en besluit op basis van de snelheidssensor zijn geluid aan te passen. Enige wat je makkelijk kunt doen is hem helemaal los te koppelen, ik meen dat de auto geen fout logt als de VESS speaker ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
DonJuape schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:02:
[...]

De VESS speaker zit in een plastic behuizing. De speaker en versterker zitten hier ingebouwd.
De aansturing van de VESS gaat via de CAN bus. De module luistert mee met de systeemsignalen om het geluid af te stemmen op snelheid en richting. Hier kun je dus niet simpelweg iets tussenplaatsen.
Hier iemand die met een raspberry Pi de CANbus simuleert:

Haha great minds think alike @oldchap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Card Nox schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:00:
@cacofant, thanks had het inmiddels vonden. Je kunt er enkel de dag van gisteren zien right? Zie nergens de optie om andere dagen of specifieke ritten te selecteren.
Ik heb een koppeling met Tronity gemaakt, dan kan je veel meer zien in mooie overzichten.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
AkakoMinami schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:35:
[...]

Nieuw Logo? Komt de nieuwe versie van de e-Niro dus met hetzelfde logo als de EV6? Dat zou wel erg een verbetering zijn zeg :)
Schepseltje in "Het grote Kia e-Niro topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldchap
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
d:)b
Ik heb geen idee hoe de VESS schakelaar werkt, of die een "VESS OFF/ON" commando op de bus zet? Of gewoon de spanning van de speaker haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:57:
[...]

De VESS speaker zit in een plastic behuizing. De speaker en versterker zitten hier ingebouwd.
De aansturing van de VESS gaat via de CAN bus. De module luistert mee met de systeemsignalen om het geluid af te stemmen op snelheid en richting. Hier kun je dus niet simpelweg iets tussenplaatsen.
Hier iemand die met een raspberry Pi de CANbus simuleert:
[Video: Hyundai Kona EV VESS]

Haha great minds think alike @oldchap ;)
Dat roostertje van de speakerbehuizing kan er af heb ik ergens gezien. Dan kun je netjes (als je kunt solderen, dus ik niet ;) ) weerstandjes plaatsen direct bij de speaker. Ik wil hem vanwege de veiligheid zeker niet permanent uitschakelen maar een lager volume zou prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
multikoe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 06:32:
[...]

Mijn beide buren en de mensen ernaast hebben benzinemotoren. Ik had een diesel en was blij dat die weg kon want 's ochtends was ik degene die je kon horen wegrijden. Het geluid van de VESS bij achteruitrijden is doordringender en luider.
Zo echt he... irritante PING

Ik zet het altijd uit maar er rijden nog twee e-niro's in de buurt... de ping van het achteruit rijden bezorgt mij hier in de ochtend kippenvel :/

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
oldchap schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:56:
[...]

Als je op YT zoekt zul je een filmpje vinden van iemand die de VESS speaker onderzoekt. Hij is aangesloten op de CAN bus, dus niet zomaar een simpele speaker. De speaker leest zelf de CAN bus uit en besluit op basis van de snelheidssensor zijn geluid aan te passen. Enige wat je makkelijk kunt doen is hem helemaal los te koppelen, ik meen dat de auto geen fout logt als de VESS speaker ontbreekt.
Ik ben geen elektrotechnicus, maar mijn simpele gedachte:

En wat is het verschil tussen volledig loskoppelen (stekker eraf) en een schakelaar ertussen? Met een harde schakelaar onderbreek je ook de verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
[...]

Ik zal mijn laadsessies ook bijhouden. Voor mijn laadpaal zit een kWh meter geïnstalleerd en kan dus vrij nauwkeurig het verbruikte volume van een sessie bijhouden, incl mogelijk verlies van de laadpaal zelf.

Wat ik mij afvraag: de bruikbare accucapaciteit v/d Niro is 64kWh, de echte capaciteit is groter: 67,5 kWh.
Als we nu de lading aflezen, wat is dan bv 100%, is dat 64kWh of 67,5kWh? Is 10% 6.4kWh, 6.75kWh of weer iets anders? We werken met de aanname dat de batterijcapaciteit in % liniair is. Maar is dat ook zo?
Verder: door load balancing is de laadstroom niet constant en kan dus effect hebben op de efficiency van een sessie.

Meten = weten, als je tenminste weet wat je meet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

bokkie72 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:11:
[...]

Ik zal mijn laadsessies ook bijhouden. Voor mijn laadpaal zit een kWh meter geïnstalleerd en kan dus vrij nauwkeurig het verbruikte volume van een sessie bijhouden, incl mogelijk verlies van de laadpaal zelf.

Wat ik mij afvraag: de bruikbare accucapaciteit v/d Niro is 64kWh, de echte capaciteit is groter: 67,5 kWh.
Als we nu de lading aflezen, wat is dan bv 100%, is dat 64kWh of 67,5kWh? Is 10% 6.4kWh, 6.75kWh of weer iets anders? We werken met de aanname dat de batterijcapaciteit in % liniair is. Maar is dat ook zo?
Verder: door load balancing is de laadstroom niet constant en kan dus effect hebben op de efficiency van een sessie.

Valide punten. Ik heb alleen geen oplossing behalve, de al aangedragen, OBD uitlees optie (zie onder).
Ik denk dat we wel kunnen aannemen dat 100% 64kWh is....maar verder. Het is overigens mijn idee om alleen te kijken naar resultaten van laadsessies to 80% want daarboven gaat het weer langzamer.
CyBeRSPiN schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:15:
[...]

Accupercentage kan maar is niet heel nauwkeurig. Met een OBD dongle kun je de kWh waarde van de acculading uitlezen. Maar moet je weer iets hebben om dat er periodiek uit te lezen.
Zojuist een OBD2 Bluetooth dongle besteld die als het goed is samenwerkt met EVnotify. Het mooie is dat er blijkbaar iemand een koppeling heeft gemaakt voor EVnotify in Home Assistant: https://github.com/MindFreeze/hass-evnotify
Voor Zappi is die koppeling er al en dan zou ik dus Home Assistant van elke laadsessie de efficiency (en gemiddeld vermogen) kunnen laten uitrekenen. Moet ik eens overleggen met mijn persoonlijke Whiz Kid.

[ Voor 39% gewijzigd door DonJuape op 24-09-2021 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
[...]

Ik moet even mijn ODB2 lezer weer opzoeken, dan kan ik het ook met een app in de gaten houden en wellicht loggen. Maar even doen.

@snurkert in de sheet, was dat een AC sessie dat hij 7 kW laadde? Of een Granny op 32A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkie72
Suicyder schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:25:
[...]
@snurkert in de sheet, was dat een AC sessie dat hij 7 kW laadde? Of een Granny op 32A
AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemJanJansen
oldchap schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:56:
[...]

Dank. Het geluid helemaal weghalen is denk ik niet echt handig, maar een beetje dempen kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-08 23:04
Valide punten. Ik heb alleen geen oplossing behalve, de al aangedragen, OBD uitlees optie (zie onder).
Ik denk dat we wel kunnen aannemen dat 100% 64kWh is....

Pas op. 100% is ruim meer dan 64kWh. Er zit nog wat reserve in de accu, die je niet kunt gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multikoe
[...]
De bruikbare accucapaciteit v/d Niro is 64kWh, de echte capaciteit is groter: 67,5 kWh.
Hoe kom je aan die cijfers? Dat de werkelijke capaciteit groter is dan de bruikbare, dat had ik vaker gehoord, maar exacte cijfers heb ik nog nergens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
multikoe schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:21:
[...]

Hoe kom je aan die cijfers? Dat de werkelijke capaciteit groter is dan de bruikbare, dat had ik vaker gehoord, maar exacte cijfers heb ik nog nergens gezien.
https://ev-database.nl/auto/1260/Kia-e-Niro-64-kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Niet online

DonJuape

Steeck03 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:14:
Ik denk dat we wel kunnen aannemen dat 100% 64kWh is....

Pas op. 100% is ruim meer dan 64kWh. Er zit nog wat reserve in de accu, die je niet kunt gebruiken
Ik bedoelde daarom dus ook dat als de auto 100% aan geeft dat dat dan dus 64kWh is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DonJuape schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:20:
[...]
Zojuist een OBD2 Bluetooth dongle besteld die als het goed is samenwerkt met EVnotify. Het mooie is dat er blijkbaar iemand een koppeling heeft gemaakt voor EVnotify in Home Assistant: https://github.com/MindFreeze/hass-evnotify
Dank voor deze link. Helaas heeft de maker van die koppeling nagelaten om erbij te zetten hoe je dit installeert. Ik ben niet zo’n held in dit soort dingen als er geen instructies bij zitten…

Kan iemand me verder helpen? Dit lijkt me namelijk wel wat!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Ben wel onder de indruk. Heb de auto niet ontzien en sommige stukken flink geaccelereerd. - 8.39km per kWh op een rit van 226km. Dat zou 537km op een accu betekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemJanJansen op 24-09-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:22

PeaceNlove

Deugleuter

WillemJanJansen schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:39:
Ben wel onder de indruk. Heb de auto niet ontzien en sommige stukken flink geaccelereerd. - 8.39kWh per kilometer op een rit van 226km. Dat zou 537km op een accu betekenen.
Accelereren is niet de grootste verbruiker. Langdurig hardrijden wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fizLDySWcHGjmVhI0ihCOyLXcTg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgL5ybXJcNiK9cTtCT0nYEzw.jpg?f=fotoalbum_medium
Dit was ‘s avonds een rit Utrecht-Heerenveen retour. Overal maximum snelheid op de GPS. Behalve terug voorbij Almere, daar bleek dat met vMax doorrijden ik huis niet ging halen en ben ik met 100 teruggereden. Geen airco aan gehad overigens.

De grap was dat ik met 480km range vertrok. De afgelopen tijd veel overdag en op binnenwegen gereden en daarmee ook daadwerkelijk een keer 450 km uit de accu weten te halen.

Die GOM heb je dus ook weinig aan als je daarna door de polder gaat knallen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
PeaceNlove schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:47:
[...]

Accelereren is niet de grootste verbruiker. Langdurig hardrijden wel:
[Afbeelding]
Dit was ‘s avonds een rit Utrecht-Heerenveen retour. Overal maximum snelheid op de GPS. Behalve terug voorbij Almere, daar bleek dat met vMax doorrijden ik huis niet ging halen en ben ik met 100 teruggereden. Geen airco aan gehad overigens.

De grap was dat ik met 480km range vertrok. De afgelopen tijd veel overdag en op binnenwegen gereden en daarmee ook daadwerkelijk een keer 450 km uit de accu weten te halen.

Die GOM heb je dus ook weinig aan als je daarna door de polder gaat knallen :'(
20.5 - das iets minder dan 5 km per kWh Dan heb je veel stukken 130 gereden? Dat is wel ongeveer in verhouding dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:22

PeaceNlove

Deugleuter

WillemJanJansen schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 18:53:
[...]

20.5 - das iets minder dan 5 km per kWh Dan heb je veel stukken 130 gereden? Dat is wel ongeveer in verhouding dan.
Ja, idd grote stukken op 130. Je kan van Almere tot aan Heerenveen afgezien van een brug en een knooppunt overal 130 en dat heb ik dus ook gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:43
Pff, ik krijg er hoofdpijn van: wat is het maximaal laadvermogen waarmee een 64kWh MY20 e-Niro 3-fasig kan opladen: 11kW of 22kW?

- Op de website van KIA met de accessoires zie ik een 3-fasige 32A kabel die een laadvermogen tot 22kW toestaat
- Op de website van KIA met de specs van de MY20 lees ik overal een maximaal laadvermogen van 11kW.

(Heb standaard bij de MY20 de 1-fasige 32A kabel gekregen die een max. laadvermogen van 7,4 aankan en vraag me af of het de moeite waard is om de 3-fasige versie te kopen. Voor 22kW lijkt me dat wel de moeite; voor 11kW niet echt...)
Pagina: 1 ... 156 ... 348 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.