• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
Koen Hendriks schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:07:
Compleet andere vraag, maar moet je altijd de Cruise control eerst met de `mode` knop aanzetten voor je `set` kan indrukken? Kan de cruise niet bij het opstarten van de auto meteen aangezet worden zodat ik alleen maar op `set` hoef te drukken als ik een snelheid wil isntellen?
Zou het wel willen maar momenteel niet geloof ik.

Hoewel ik ondertussen het al helemaal gewend ben, instappen > Aan -> Auto-hold + Cruise indruk -> in D -> Gas erop :)
Gaat vrij automatisch.

• Kird03
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 21-09 23:27
Compleet andere vraag, maar moet je altijd de Cruise control eerst met de `mode` knop aanzetten voor je `set` kan indrukken? Kan de cruise niet bij het opstarten van de auto meteen aangezet worden zodat ik alleen maar op `set` hoef te drukken als ik een snelheid wil isntellen?
Dit was niet anders op mijn BMW die ik hiervoor had. (of elke huurauto die ik ooit gereden heb.
Is ook veiliger, eerst cruise control "aan" zetten en dan pas set/hold/increase/decrease enz. Daarnaast heeft kia 2 standen voor cruise control: limit en cruise control, te activeren via dezelfde knop.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

• rokil
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:45
@zeroday Bij instellingen bestuurdersaccount staat vermeld 'Bestuurder 2 - ongebruikt' met daarachter alleen
de knop registreren. Bestuurder 1 kan ik wel verwijderen, maar dat wil ik juist niet. Als ik op de knop registreren druk, komt er alleen in beeld 'Registratie Mislukt'.

Rokil

• multikoe
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:41
Dat kan niet. Wat ik veel en veel vervelender vindt is dat de knop om de CC aan te zetten twee functies heeft, de tweede is het instellen van de maximum snelheid. Je moet daarom altijd in je beeldscherm kijken om te zien of hij in de goede modus staat.

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12:00

zeroday

Dream within a dream

rokil schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:58:
@zeroday Bij instellingen bestuurdersaccount staat vermeld 'Bestuurder 2 - ongebruikt' met daarachter alleen
de knop registreren. Bestuurder 1 kan ik wel verwijderen, maar dat wil ik juist niet. Als ik op de knop registreren druk, komt er alleen in beeld 'Registratie Mislukt'.
wat volgens mij dan alleen werkt is om een 2e account aan te maken in de UVO app als een soort van gastrijder en dan aan het 2e account het account koppelen wat je nu in de auto hebt. Vind het al knap dat je een 2e account kon aanmaken, want dat lukt mij niet zonder een 2e UVO account aangemaakt te hebben want 2x hetzelfde telefoonnummer gebruiken kon niet.

Daarna denk ik dat je dan het 2e account weer kan verwijderen en anders een reset ?

[Voor 36% gewijzigd door zeroday op 11-09-2021 15:12]

There are no secrets, only information you do not yet have

• DonJuape
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

zeroday schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:09:
[...]

wat volgens mij dan alleen werkt is om een 2e account aan te maken in de UVO app als een soort van gastrijder en dan aan het 2e account het account koppelen wat je nu in de auto hebt. Vind het al knap dat je een 2e account kon aanmaken, want dat lukt mij niet zonder een 2e UVO account aangemaakt te hebben want 2x hetzelfde telefoonnummer gebruiken kon niet.

Daarna denk ik dat je dan het 2e account weer kan verwijderen en anders een reset ?
Wij rijden ook als "Gast". Bij aflevering stonden daarvoor bijvoorbeeld de radiozenders goed ingesteld. Toen ik naar Bestuurder 1 ging en de bekende radioruis hoorde was ik er snel klaar mee. Ik snap het voordeel ook niet zo tenzij daar bij de executive versie misschien ook de stoelinstellingen zijn opgeslagen.

KIA eNiro Dynamic 64kWh, Zappi V2 3-fasen, 24 PV SolarEdge 1-fase

• rokil
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 15:45
Helaas, de stoelinstellingen zijn niet in het profiel opgeslagen. Ik vind het op zich ook niet veel waarde hebben, want je kunt het niet eens bij starten snel wijzigen. Vandaar ook dat ik het wil houden bij één profiel, wat wel nodig is om de uvo app te kunnen gebruiken volgens de verkoper.
Ga aanstaande week nog maar eens proberen om dat profiel weg te krijgen.....

Rokil

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

rokil schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 16:01:
Helaas, de stoelinstellingen zijn niet in het profiel opgeslagen. Ik vind het op zich ook niet veel waarde hebben, want je kunt het niet eens bij starten snel wijzigen. Vandaar ook dat ik het wil houden bij één profiel, wat wel nodig is om de uvo app te kunnen gebruiken volgens de verkoper.
Ga aanstaande week nog maar eens proberen om dat profiel weg te krijgen.....
Hmmm. Ik gebruik de UVO app ook en we rijden dus altijd als gast. Je kunt in de UVO app koppelen met je profiel. Ik zie daar het doel niet van behalve de zeer vergezochte functie die in de app wordt aangegeven dat je je instellingen kunt backuppen en dan overzetten naar een volgend voertuig. Alsof het een telefoon is met heel veel instellingen en data die je wilt houden....in je volgende auto...wat dan wel weer een KIA moet zijn neem ik aan...

• Koen Hendriks
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 18:10
Ik heb de koppeling met Home Assistant er nu ook in zitten. Hier is hoe ik het nu op mijn dashboard heb gemaakt:

Daaronder ook nog een Map embed met de realtime locatie van de auto.

Gave automatisering die ik nu al kan bedenken is bijvoorbeeld als de Auto voor de deur staat en de voordeur gaat open dat hij dan de auto van slot af doet. Mocht er dan binnen 1.5 minuten geen deur open gaan dan gaat de auto weer op slot.

:D

• bokkie72
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18:16
Koen Hendriks schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:20:
Ik heb de koppeling met Home Assistant er nu ook in zitten. Hier is hoe ik het nu op mijn dashboard heb gemaakt:

[Afbeelding]

Gave automatisering die ik nu al kan bedenken is bijvoorbeeld als de Auto voor de deur staat en de voordeur gaat open dat hij dan de auto van slot af doet. Mocht er dan binnen 1.5 minuten geen deur open gaan dan gaat de auto weer op slot.

Gaaf!
Het deze koppeling invloed op de 12V accu? Bv omdat de electronica in de auto niet in “slaap” kan vallen.

• Koen Hendriks
bokkie72 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:26:
[...]

Gaaf!
Het deze koppeling invloed op de 12V accu? Bv omdat de electronica in de auto niet in “slaap” kan vallen.
Dit maakt gebruik van dezelfde koppeling die de UVO heeft. Het is 1 op 1 dezelfde API call maar ipv in de app doe je hem vanuit je home assistant, je houdt niet je hele auto systemen wakker volgens mij.

• Card Nox
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19:15
blb4 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Ik heb zo’n Eurobox op een paar omgebogen aluminium hoekprofielen voorin gefröbeld
Afmetingen 600x400x170mm.oid? Deksel zit vast met scharnier dus geen risico dat die los gaat? Mag ik vragen waar je zoiets hebt gekocht? Bij ons lokale biuwhandel hadden ze helaas niets.

• cacofant
  • Registratie: juli 2014
  • Nu online
Frunk.at heeft kant en klare oplossingen. Dit in combinatie met de gasveren lijkt me mooi. Kost wel wat meer..

Kia E-Niro 64kWh ExecutiveLine (2021)

• Card Nox
@cacofant, Wel flink wat meer. Gasveren voor 50 Euro okee, maar een plastic bak, 2 alu stips, 4 stukjes rubber en 4 bouten, moeren en wat revetjes voor 100euro (excl 20 euro verzendkosten) vind ik wel wat gortig. Dat heb je zelf in een goed uurtje ook zelf gemaakt als je de spullen hebt.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Card Nox schreef op zondag 12 september 2021 @ 07:57:
@cacofant, Wel flink wat meer. Gasveren voor 50 Euro okee, maar een plastic bak, 2 alu stips, 4 stukjes rubber en 4 bouten, moeren en wat revetjes voor 100euro (excl 20 euro verzendkosten) vind ik wel wat gortig. Dat heb je zelf in een goed uurtje ook zelf gemaakt als je de spullen hebt.
Shameless self-promotion: https://www.thingiverse.com/thing:4945710

Materiaalkosten ongeveer 30 euro (als je iemand hebt die voor je wil printen).

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:44
DonJuape schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:16:
[...]

[Afbeelding]
Heb je ook linkjes van alle onderdelen? Welke box en waar gekocht?

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:23:
[...]

Heb je ook linkjes van alle onderdelen? Welke box en waar gekocht?
Zelfde Eurobox als het origineel (die van mij is een remix, een aanpassing/verbetering van een eerder ontwerp). Is van de Bauhaus en linkjes plaatsen is een goed idee. Ga ik doen.

Update: links toegevoegd

Gasveren ga ik niet doen, is een lease-auto.

[Voor 3% gewijzigd door DonJuape op 12-09-2021 09:10]

• Card Nox
Hier ook lease. Net offerte aangevraagd op MTB3D, geen idee of het wat. Bauhaus hebben we hier in Venlo dus relatief in de buurt voor mij.

EDIT: Ander puntje. Wilde zojuist mijn fietsendrager monteren (Spinder Tour) maar krijg de hendel niet naar onder gedrukt, blijft op 45c hangen ipv 90c waar die normaal klemt. Is dit een apart kogel oid? Kan me niet herinneren dat ik voorheen van die puntjes op de kogel had. Deze puntjes zitten ook niet op de fietsendrager drukplaten zover ik kan zien...

EDIT: Brink RMC haak blijkbaar... Is om te voorkomen dat je er een aanhanger aan hangt... https://brink.eu/nl-nl/ov...design-fietsendragerhaak/

EDIT: Staat op. De site dat de Spinder Tour niet past, lekker. Degelijke fietsendrager gekocht, 2x gebruikt en kan alweer weg, schiet lekker op zo... Doet me denken aan:

EDIT: Ik overweeg om de Flex te pakken en die puntjes eraf te flexen... Ga maandagmorgen de dealer nog bellen of die wellicht een trekhaak zonder die puntjes heeft die ik kan lenen want willen maandag begin vd middag op midweek vertrekken.

[Voor 101% gewijzigd door Card Nox op 12-09-2021 10:28]

• mfjnab
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 12:29
Card Nox schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:33:

EDIT: Ik overweeg om de Flex te pakken en die puntjes eraf te flexen... Ga maandagmorgen de dealer nog bellen of die wellicht een trekhaak zonder die puntjes heeft die ik kan lenen want willen maandag begin vd middag op midweek vertrekken.
Heb ik ook gedaan, werkt prima. Soms lukt het ook om de pen eruit te tikken. Dat kun je ook proberen...

• Card Nox
@mfjnab, heb ik geprobeerd zonder succes. Heb beide families nog gevraagd of hun wellicht een compitabele versie hebben, maandag de dealer nog bellen en anders houd het op. Of flexen of 100 euro fietshuur betalen. Als ik de auto niet zou leasen had ik de flex er al in gehad staan...

• Thuurke
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:08
Koen Hendriks schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 18:20:

[Afbeelding]

Wil je de yaml delen? :) (y)

• plips
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 17:48
Koen Hendriks schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:17:
[...]

Dit maakt gebruik van dezelfde koppeling die de UVO heeft. Het is 1 op 1 dezelfde API call maar ipv in de app doe je hem vanuit je home assistant, je houdt niet je hele auto systemen wakker volgens mij.
Als je echt de realtime locatie van je auto opvraagt dan hou je op zeker wel de systemen wakker, anders heb je geen realtime locatie, maar een locatie uit de cache bij Kia.

Welke integration gebruik je? BlueLinky in combinatie met NodeRed en MQTT? Of https://github.com/fuatakgun/kia_uvo ?

• blb4
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15-09 11:33
Card Nox schreef op zondag 12 september 2021 @ 00:35:
[...]

Afmetingen 600x400x170mm.oid? Deksel zit vast met scharnier dus geen risico dat die los gaat? Mag ik vragen waar je zoiets hebt gekocht? Bij ons lokale biuwhandel hadden ze helaas niets.
Afmetingen zijn 600 x 400 x 135. Ik heb 'm gekocht via Amazon voor € 21,-- Box ziet er nu een paar maanden in, tot nu to geen enkel probleem.

[Voor 7% gewijzigd door blb4 op 12-09-2021 23:11]

• blb4
Card Nox schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:38:
@mfjnab, heb ik geprobeerd zonder succes. Heb beide families nog gevraagd of hun wellicht een compitabele versie hebben, maandag de dealer nog bellen en anders houd het op. Of flexen of 100 euro fietshuur betalen. Als ik de auto niet zou leasen had ik de flex er al in gehad staan...
Vandaag met slijpschijf die puntjes er af geslepen. Ik heb 2 fietsendragers, 1 voor 4 fietsen en een oude Twinny Load voor 2 fietsen. Die Twinny Load paste er niet op. Nu wel :) .

• multikoe
blb4 schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:09:
[...]

Vandaag met slijpschijf die puntjes er af geslepen. Ik heb 2 fietsendragers, 1 voor 4 fietsen en een oude Twinny Load voor 2 fietsen. Die Twinny Load paste er niet op. Nu wel :) .
Ik snap dat je dit doet, maar hoe zit dat met de constructie van de trekhaak? Er zijn twee types trekhaak beschikbaar: die met puntjes is bedoeld voor fietsendragers en bagage-bakken. Die zonder puntjes is geschikt
Ik ga er dus van uit dat die eerste trekhaak minder stevig is, anders zie ik geen reden voor de belemmering om er iets anders dan een fietsendrager op te monteren.
Dat betekent dat je er na die modificatie wel moet opletten dat je de trekhaak niet per ongeluk overbelast. En mensen die hem lenen of die de auto van je overnemen daarover in te lichten.

• oldchap
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Volgens mij zijn die puntjes niet om te voorkomen dat je de trekhaak zelf over belast, maar om te voorkomen dat je een aanhanger achter een auto gooit die daar niet voor gekeurd is. Er zijn genoeg fietsdragers en zo die op een RMC haak passen, echter geen aanhanger die op een RMC past.
Ik dacht dat je dit ook op de e-Niro ziet, voor 2021 kreeg je van Kia een RMC haak en de 2021 (mag tot 300kg trekken, da's wel een kleine aanhanger zoder lading 🤔) krijgt een normale haak.

• Suicyder
  • Nu online
De gewone haak ik helaas genoeg wel weer wat duurder, geloof iets van 900 euro. Ik heb het voor nu maar even terzijde gelegd (mijn plan voor trekhaak).

• Suicyder
  • Nu online
DonJuape schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:16:
[...]

[Afbeelding]
Danku, deze week maar eens een setje printen. De printer begint steeds meer werk te krijgen, na een aardige tijd stil gestaan te hebben.
De box ook maar bestellen, wil toch wel een frunk eigenlijk, vooral voor de Type 2 kabel, de granny kan prima in de kofferbak blijven bij mij.

[Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 13-09-2021 08:41]

• Koen Hendriks
plips schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:09:
[...]

Als je echt de realtime locatie van je auto opvraagt dan hou je op zeker wel de systemen wakker, anders heb je geen realtime locatie, maar een locatie uit de cache bij Kia.

Welke integration gebruik je? BlueLinky in combinatie met NodeRed en MQTT? Of https://github.com/fuatakgun/kia_uvo ?
Nee, het is inderdaad niet realtime, foutje van mijn kant. Wel zou je de polling frequency nog aan kunnen passen voor betere nauwkeurigheid.

Ik maak inderdaad gebruik van https://github.com/fuatakgun/kia_uvo

• plips
Koen Hendriks schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:55:
[...]

Nee, het is inderdaad niet realtime, foutje van mijn kant. Wel zou je de polling frequency nog aan kunnen passen voor betere nauwkeurigheid.

Ik maak inderdaad gebruik van https://github.com/fuatakgun/kia_uvo
Omdat de frequentie voor het ophalen van de verse statistieken om de twee uur staat (uitgezonderd de nacht) gaat de auto niet in slaap. Daarnaast emuleert die integration bij ieder opvraging van data de complete installatie van de app. Omdat dergelijke integrations op het randje van de gebruiksvoorwaarden zijn, gebruik ik deze integration niet., maar BLuelinky

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

Suicyder schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:40:
[...]

Danku, deze week maar eens een setje printen. De printer begint steeds meer werk te krijgen, na een aardige tijd stil gestaan te hebben.
De box ook maar bestellen, wil toch wel een frunk eigenlijk, vooral voor de Type 2 kabel, de granny kan prima in de kofferbak blijven bij mij.
Twee verbeteringen die nog op Thingyverse moeten maar ik weet nog niet wanneer dus misschien kun je daar zelf rekening mee houden:
- Een van de twee kleine steunen (rechtsachter als je voor de auto naar de auto gericht staat) moet 10mm hoger. Dan komt de box beter waterpas (denken we, moet nog worden geprint)
- Hart op hart afstand tussen de boorgaten van de kleine steunen mag wel iets groter (5mm ofzo) want de dop van de doppenset gaat er nu lastig over omdat hij tegen de steun aan komt

Update: Verbeterde modellen voor de frunk steunen en een boormal voor de eurobox staan er nu op en nu is het dus klaar! https://www.thingiverse.com/thing:4945710

[Voor 8% gewijzigd door DonJuape op 16-09-2021 08:40. Reden: Verbeterde modellen en boormal op Thingiverse]

• multikoe
oldchap schreef op maandag 13 september 2021 @ 08:23:
Volgens mij zijn die puntjes niet om te voorkomen dat je de trekhaak zelf over belast, maar om te voorkomen dat je een aanhanger achter een auto gooit die daar niet voor gekeurd is.
Dat zou kunnen, maar dan zou het enige verschil tussen een RMC trekhaak en een "gewone" trekhaak zijn dat er een pen door de kogel wordt geslagen. Dat kan, maar het lijkt mij voor een fabrikant verleidelijk om een trekhaak die niet zwaar belast mag worden, lichter uit te voeren.

• Koen Hendriks
plips schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:02:
[...]

Omdat de frequentie voor het ophalen van de verse statistieken om de twee uur staat (uitgezonderd de nacht) gaat de auto niet in slaap. Daarnaast emuleert die integration bij ieder opvraging van data de complete installatie van de app. Omdat dergelijke integrations op het randje van de gebruiksvoorwaarden zijn, gebruik ik deze integration niet., maar BLuelinky
Maar BLuelinky doet toch exact hetzelfe? Die 'emuleert' de calls als een iPhone en roept ook de api server van Hyundai / Kia aan met dezelfde GCM id...

De frequentie kan je altijd nog verlagen als je wilt.

[Voor 4% gewijzigd door Koen Hendriks op 13-09-2021 10:01]

• plips
Koen Hendriks schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:00:
[...]

Maar BLuelinky doet toch exact hetzelfe? Die 'emuleert' de calls als een iPhone en roept ook de api server van Hyundai / Kia aan met dezelfde GCM id...

De frequentie kan je altijd nog verlagen als je wilt.
Bluelinky emuleert alleen een applicatie installatie bij het starten van de javascript. Dus als je dat met node-red draait alleen met het starten van node-red, in mijn geval alleen dus wanneer ik de HA server herstart.
In de door jou gebruikte addin loopt dat proces bij iedere opvraging van data uit de Kia servers.

En inderdaad je kan daar de polling frequentie naar 24 uur zetten. Maar verfijningen, dat hij vaker mag pollen als je rijdt of laadt, zijn dan weer niet mogelijk. Misschien dat in de doorontwikkeling vanuit de alpha het verbeterd wordt, de auteur van de integration is op de hoogte van mogelijke verbeteringen.

• Koen Hendriks
plips schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:32:
[...]

Bluelinky emuleert alleen een applicatie installatie bij het starten van de javascript. Dus als je dat met node-red draait alleen met het starten van node-red, in mijn geval alleen dus wanneer ik de HA server herstart.
In de door jou gebruikte addin loopt dat proces bij iedere opvraging van data uit de Kia servers.

[...]
Ah op die fiets! Ik heb kort door beide repo's heen gespit, heb niet de exacte live-cycle uitgezocht van de applicaties.Dat is wel een interessant punt wat je maakt, zal er is induiken.

Ben dan ook wel benieuwd of er een mogelijkheid is om dat de Bluelinky backend te gebruiken in of als een Home Assistant component aangezien het in Typescript gemaakt is ten opzichte van Python wat Hass nodig heeft. (maar dat is voor een ander topic lijkt me).

• plips
Koen Hendriks schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:02:
[...]

Ah op die fiets! Ik heb kort door beide repo's heen gespit, heb niet de exacte live-cycle uitgezocht van de applicaties.Dat is wel een interessant punt wat je maakt, zal er is induiken.

Ben dan ook wel benieuwd of er een mogelijkheid is om dat de Bluelinky backend te gebruiken in of als een Home Assistant component aangezien het in Typescript gemaakt is ten opzichte van Python wat Hass nodig heeft. (maar dat is voor een ander topic lijkt me).
Correct, ik had voor Domoticz (voor ik overstapte naar HA) een port gemaakt van TS naar Python, dus de Bluelinky code kan ik dromen :) Maar met het migreren van Domoticz naar HA heb ik mijn Python port aan de wilgen gehangen.
Ik gebruik dus Bluelinky met Node-red en MQTT als interface laag naar HA. Werkt perfect, inclusief een intergratie met APRP en het navigatiesysteem van de auto.

• Koen Hendriks
plips schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:41:
[...]

Correct, ik had voor Domoticz (voor ik overstapte naar HA) een port gemaakt van TS naar Python, dus de Bluelinky code kan ik dromen :) Maar met het migreren van Domoticz naar HA heb ik mijn Python port aan de wilgen gehangen.
Ik gebruik dus Bluelinky met Node-red en MQTT als interface laag naar HA. Werkt perfect, inclusief een intergratie met APRP en het navigatiesysteem van de auto.
Concluderend dat de auto niet 'slaapt' wat voor inpakt heeft dit precies dan? Trekt hij nu langzaam de 12v leeg?

En als ik elke 30 minuten nou de UVO app zelf zou openen? Voorkomt die dan ook dat de auto 'slaapt'?

• blb4
multikoe schreef op maandag 13 september 2021 @ 06:53:
[...]

Ik snap dat je dit doet, maar hoe zit dat met de constructie van de trekhaak? Er zijn twee types trekhaak beschikbaar: die met puntjes is bedoeld voor fietsendragers en bagage-bakken. Die zonder puntjes is geschikt
Ik ga er dus van uit dat die eerste trekhaak minder stevig is, anders zie ik geen reden voor de belemmering om er iets anders dan een fietsendrager op te monteren.
Dat betekent dat je er na die modificatie wel moet opletten dat je de trekhaak niet per ongeluk overbelast. En mensen die hem lenen of die de auto van je overnemen daarover in te lichten.
Persoonlijk snap ik niet waarom ze niet gewoon een normale trekhaak leveren. Zeker omdat op deze manier ook het gebruik van sommige fietsendragers onmogelijk is. Er zit een stikker op dat tie niet geschikt is voor een aanhanger, dat moet toch voldoende zijn.

• blb4
multikoe schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:17:
[...]

Dat zou kunnen, maar dan zou het enige verschil tussen een RMC trekhaak en een "gewone" trekhaak zijn dat er een pen door de kogel wordt geslagen. Dat kan, maar het lijkt mij voor een fabrikant verleidelijk om een trekhaak die niet zwaar belast mag worden, lichter uit te voeren.
Ik denk dat een fietsendrager wel eens een zwaardere belasting kan zijn dan een aanhanger. Denk aan 4 (race) fietsen op 1 drager of 2 elektrische fietsen: Je zit dan met de drager aan 't maximale draaggewicht maar met 't zwaartepunt ver achter de trekhaak. De krachten die je dan op de trekhaak krijgt als je b.v. door een kuil rijdt of als je een bocht omgaat zijn niet te verwaarlozen.

• plips
Koen Hendriks schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:51:
[...]

Concluderend dat de auto niet 'slaapt' wat voor inpakt heeft dit precies dan? Trekt hij nu langzaam de 12v leeg?

En als ik elke 30 minuten nou de UVO app zelf zou openen? Voorkomt die dan ook dat de auto 'slaapt'?
De UVO app doet bij openen geen poll naar de auto, alleen naar de Kia servers. Dus dat doet niks met de auto. Als je in de UVO app kijkt kan je ook zien wanneer de database voor het laatst geupdate is.

Als je in de UVO app een geforceerde refresh doet van je locatie of het refresh pijltje bij vehicle status aanklikt, dan activeert hij weer de datamodule.

Waar ik enige maanden geleden nog een zichtbaar teruglopende 12V accu had, zijn er inmiddels drie zaken veranderd en zie ik een rond 80% schommelende 12V accu:
- GSM-data module was defect en is vervangen (trok die wellicht teveel stroom)
- software geupdate (wellicht is die nu intelligent genoeg om de auto in deep-sleep te doen en bij lage 12V te laden uit de hoofdaccu, zonder dat hij om 3:00 s nachts aan de laadpaal hangt)
- ik forceer nog maar eens per 24 uur de status update.

Alleen aan het derde knopje kan ik nu nog draaien om te kijken of er iets verandert....To be continued....

• multikoe
blb4 schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:46:
[...]
Er zit een stikker op dat tie niet geschikt is voor een aanhanger, dat moet toch voldoende zijn.
Grapjas :)
Er is een reden waarom ze busbanen afsluiten met intrekbare stalen palen en waarom spoorwegovergangen beveiligen met slagbomen aan twee kanten. Zelfs het risico op een overstekende trein is kennelijk onvoldoende om automobilisten zich aan de regels te doen houden...

• Card Nox
Card Nox schreef op zondag 12 september 2021 @ 08:33:
Net offerte aangevraagd op MTB3D, geen idee of het wat.
33 euro incl btw + 7 Euro verzendkosten.
40 Euro voor de prints.. Klinkt mij als veel maar werkelijk geen idee. Heb medium kwaliteit genomen (honingraat structuur).

[Voor 10% gewijzigd door Card Nox op 14-09-2021 23:08]

• Suicyder
  • Nu online
Als ik er aan denk zal ik vanavond de parts even door de software halen van mijn 3D printer. Het aantal meters kunststof + prijs + potentiële stroomkosten inschatten en kijken waar ik dan op kom qua totaal. 40 euro klinkt als veel, echter rekenen bedrijven ook slijtage/tijdsblokken etc mee.

Dat doe ik voor mijzelf niet, zeker niet met een printertje van 150-200 euro :)

• Giant87
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 17:52
Hmmm m\'n e-Niro zou deze week (37) geleverd worden, helaas: hij staat nog op de boot en komt pas ergens in week 42 aan bij de dealer. Was te verwachten, maar had iets eerder gecommuniceerd kunnen worden. :)

• Koen Hendriks
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
- icon: mdi:car
    path: car
    badges: []
    cards:
      - style: |
          .box {
            background-color: rgba(0, 0, 0, 0.5) !important
          }
          .title:after {
            content: " - {{ states('sensor.e_niro_ev_battery') }}% - {{ states('sensor.e_niro_range_total') }} Km - {{ states('lock.e_niro_door_lock')[0]|upper}}{{ states('lock.e_niro_door_lock')[1:]}}"
          }
        title: Kia E-Niro
        type: picture-glance
        entities:
          - entity: binary_sensor.e_niro_data
        image: xxxxx/local/kia.jpg
        tap_action:
          action: none
        hold_action:
          action: none
      - type: horizontal-stack
        cards:
          - type: button
            tap_action:
              action: toggle
            entity: lock.e_niro_door_lock
            name: Car Lock
            show_state: true
          - type: entities
            entities:
              - entity: binary_sensor.e_niro_air_conditioner
                name: Airco
              - entity: binary_sensor.e_niro_back_window_heater
                name: Backwindow
              - entity: binary_sensor.e_niro_defroster
                name: Frontwindow
            title: Climate Control
        entities:
          - binary_sensor.e_niro_charging
          - sensor.e_niro_range_total
          - binary_sensor.e_niro_plugged_in
        title: Car Battery info
        state_color: false
        entities:
          - binary_sensor.e_niro_door_front_left
          - binary_sensor.e_niro_door_front_right
          - binary_sensor.e_niro_door_rear_left
          - binary_sensor.e_niro_door_rear_right
          - binary_sensor.e_niro_hood
          - binary_sensor.e_niro_trunk
        title: Car Doors
      - type: map
        entities:
          - device_tracker.e_niro_location
        title: Car Location
        default_zoom: 19

Met dit component:
https://github.com/fuatakgun/kia_uvo

en voor de picture-glance maak ik gebruik van custom css om de tekst met states er bij te krijgen. Daar gebruik ik dit component voor:
https://github.com/thomasloven/lovelace-card-mod

• CyBeRSPiN
Suicyder schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:20:
Als ik er aan denk zal ik vanavond de parts even door de software halen van mijn 3D printer. Het aantal meters kunststof + prijs + potentiële stroomkosten inschatten en kijken waar ik dan op kom qua totaal. 40 euro klinkt als veel, echter rekenen bedrijven ook slijtage/tijdsblokken etc mee.

Dat doe ik voor mijzelf niet, zeker niet met een printertje van 150-200 euro :)
De moeite om een print te starten, evt mislukte prints herstarten, slicer issues oplossen, supports toevoegen indien nodig, etc. Ik vind 40 euro wel een redelijke prijs. Je bent al snel een uur in totaal kwijt, tel daar materiaal nog bij op. En verpakking en verzendkosten en tijd om naar postkantoor te rijden, etc.

[Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 14-09-2021 16:57]

• Koen Hendriks
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:57:
[...]

De moeite om een print te starten, evt mislukte prints herstarten, slicer issues oplossen, supports toevoegen indien nodig, etc. Ik vind 40 euro wel een redelijke prijs. Je bent al snel een uur in totaal kwijt, tel daar materiaal nog bij op. En verpakking en verzendkosten en tijd om naar postkantoor te rijden, etc.
Als de design er al zijn dat is het even door de slicer halen en gcode naar de printer sturen toch? Ik ga hem deze week ff testen uit mijn Prusa, als het goed gaat wil ik er best wat meer printen voor < 40 euro

• Thuurke
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:08
[quote]Koen Hendriks schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:54:
[...]

Oke nice. Dat title:after deed het 'm! Thanks.

• CyBeRSPiN
Koen Hendriks schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 18:06:
[...]

Als de design er al zijn dat is het even door de slicer halen en gcode naar de printer sturen toch? Ik ga hem deze week ff testen uit mijn Prusa, als het goed gaat wil ik er best wat meer printen voor < 40 euro
Ja als je er meteen meer print en bekend bent met het object kun je het goedkoper doen, ook als je dit niet uit commercieel oogpunt doet maar uit hobby en dus geen uurloon rekent.

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:57:
[...]

Was ook mijn eerste gedachte...daar kun je niet van leven

• AlexanderdeG
  • Laatst online: 14-09 22:43
-dubbel bericht

[Voor 102% gewijzigd door AlexanderdeG op 14-09-2021 22:37. Reden: dubbel]

• Suicyder
  • Nu online
Als ik het met de settings van thingiverse van @DonJuape invoer is het vooral de printduur welke zou kosten.
Materiaal is 4-5 euro, stroom een keer 2 euro als je duur rekent.

Tijd geeft hij mij 20,5 uur. Die is wel even bezig, dat wordt volgende week wanneer ik mijn nieuwe isolatiebox voor de printer af heb. Maar al met al valt het mij mee, ja lange print, duur? nah. We gaan het zien :)

Verder bevalt de Kia tot dusver erg goed, 2 weken in bezit nu en 1100 km verder. Stil, comfortabel en verrassend vlot (zelfs in eco).

• AlexanderdeG
- dubbel bericht

[Voor 95% gewijzigd door AlexanderdeG op 14-09-2021 22:38]

• AlexanderdeG
Suicyder schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:25:
Als ik het met de settings van thingiverse van @DonJuape invoer is het vooral de printduur welke zou kosten.
Materiaal is 4-5 euro, stroom een keer 2 euro als je duur rekent.

Tijd geeft hij mij 20,5 uur. Die is wel even bezig, dat wordt volgende week wanneer ik mijn nieuwe isolatiebox voor de printer af heb. Maar al met al valt het mij mee, ja lange print, duur? nah. We gaan het zien :)

Verder bevalt de Kia tot dusver erg goed, 2 weken in bezit nu en 1100 km verder. Stil, comfortabel en verrassend vlot (zelfs in eco).
Ik heb met DonJuape de 3D prints ontworpen en geprint. Als de printtijd een probleem is, de printer stond nog niet op hoge snelheid (55mm/s) dit kan nog hoger. Je kunt ook de stapgrootte van 0,2 naar 0,3mm instellen. Dit scheelt al een hoop tijd. Ik zou niet beknibbelen op infill, dit kost te veel stevigheid.
Ter info , zojuist een nieuwe update gedaan voor de 3D bestanden. De 2 kleine supports vervangen door 1x 35mm en 1x45. Dan is de bak horizontaal.
Groet,

• DonJuape
  • Nu online

DonJuape

DonJuape schreef op maandag 13 september 2021 @ 09:06:
[...]

Twee verbeteringen die nog op Thingyverse moeten maar ik weet nog niet wanneer dus misschien kun je daar zelf rekening mee houden:
- Een van de twee kleine steunen (rechtsachter als je voor de auto naar de auto gericht staat) moet 10mm hoger. Dan komt de box beter waterpas (denken we, moet nog worden geprint)
- Hart op hart afstand tussen de boorgaten van de kleine steunen mag wel iets groter (5mm ofzo) want de dop van de doppenset gaat er nu lastig over omdat hij tegen de steun aan komt
Zoals AlexanderdeG ook zegt zijn de modellen ge-update met bovenstaande verbeteringen en staan op Thingyverse: https://www.thingiverse.com/thing:4945710

Morgen(?) zet ik er nog een "boormal" op voor de gaten in de box (op basis van de steunen na update).

• komkommertijd
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 15:49
Iemand ooit te maken gehad met dit probleem: als ik mijn ruitenwissers wil aanzetten, dan doen ze het niet. Alleen op maximale snelheid doen ze het (bovenste stand). Dus niet bij 1x aantikken (naar beneden), automatisch of interval.

• CyBeRSPiN
@komkommertijd nee… zie je wel op je dashboard als je van stand wisselt of ook niet?

• komkommertijd
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:50:
@komkommertijd nee… zie je wel op je dashboard als je van stand wisselt of ook niet?
Ja, daar worden de verschillende standen getoond. Achteruitwisser doet het trouwens wel

[Voor 6% gewijzigd door komkommertijd op 15-09-2021 00:03]

• oldchap
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
Nu we het toch over raar gedrag hebben, soms als ik de auto gestart heb en gelijk weg rij en direct de richtingaanwijzer gebruik, dan hoor ik heel kort de claxon bij het aanzetten van de richtingaanwijzer. En nog wat zeldzamer doet hij dat bij de tweede keer nog eens.
Daarna doet hij dat niet meer, het lijkt dus niet op een kortsluiting of zo.

• WillemJanJansen
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 22:53
Raar, ineens al die elektrische problemen.

Mijn auto staat sinds vandaag op 10 minuten rijden bij de dealer. Moet er nog 8 dagen op wachten want een kenteken aanvragen kan kennelijk niet voor hij wordt bezorgd. 🥲

Of denk ik dan te simpel?

• komkommertijd
WillemJanJansen schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:54:
Raar, ineens al die elektrische problemen.

Mijn auto staat sinds vandaag op 10 minuten rijden bij de dealer. Moet er nog 8 dagen op wachten want een kenteken aanvragen kan kennelijk niet voor hij wordt bezorgd. 🥲

Of denk ik dan te simpel?
Dit is niet het enige probleem dat ik met deze auto heb gehad helaas....ik ben heel tevreden over de auto als het gaat om prestaties, range en uitrusting, maar ik heb al meer bij de garage gestaan met problemen dan met al mijn eerdere auto's (9 stuks) bij elkaar....

• The__Virus
  • Registratie: januari 2005
Hebben jullie MY20 of jonger? Mijn MY19 heeft nog nooit een elektronisch probleem gegeven. Enige wat ik kan aanmerken is dat de app waardeloos is. Bij mij geen ruitenwisserstand in het schermpje bij aanpassing, maar hij doet het wel altijd :).
Dus hier 0 elektronica problemen ondervonden. Enige punt na een jaar was dat het slot van de laadklep kapot was (helaas in dichte toestand).

• angelofhope
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17:14
De ruitenwisserstand tonen in het dashboard schermpje is een instelling (toch bij MY20).

Ik heb overigens ook (nog) geen enkel elektronisch probleem gemerkt en ben ook enorm tevreden over de wagen.

Waar ik niet zo een fan van ben (en de laatste dagen op gegoogled heb) is de cover van de laadpoort. Zo een klepje als bij de Nissan Leaf (en waarschijnlijk nog wel wat andere wagens) lijkt me toch vele malen handiger dan die los bengelende covers...

• WillemJanJansen
komkommertijd schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:39:
[...]

Dit is niet het enige probleem dat ik met deze auto heb gehad helaas....ik ben heel tevreden over de auto als het gaat om prestaties, range en uitrusting, maar ik heb al meer bij de garage gestaan met problemen dan met al mijn eerdere auto's (9 stuks) bij elkaar....
Dat klinkt niet goed. Fundamentele problemen of een maandagochtendauto?

• Schepseltje
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 17-09 12:17
Ziet er toch wel heel strak uit zo, dat nieuwe logo op de e-niro.

• plmagis
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18:38
Vandaag tijdens een rit in het Zwarte Woud ontdekt dat de maximum regeneratie die de e-Niro weergeeft 9,9 is 😀. Onze actieradius was 13km groter beneden dan boven.

• bokkie72
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 18:16
Schepseltje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:14:

[Afbeelding]
errrr... mijn kenteken is ong 20 lager maar wel met het oude logo. Zeker de laatste die van de boot af kwam rollen.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[Afbeelding]
Is de bumper stuk? Ziet er vreemd uit.

PVoutput

• cacofant
  • Nu online

[Afbeelding]
Huh? Mijn kenteken is nieuwer en ik heb de oude logo's nog..

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Psycho_Mantis schreef op woensdag 15 september 2021 @ 19:46:
[...]

Is de bumper stuk? Ziet er vreemd uit.
Je kijkt tegen het zilveren accupack aan + vibratie demper in het midden daarvan.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• WillemJanJansen
cacofant schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:52:
[...]

Huh? Mijn kenteken is nieuwer en ik heb de oude logo's nog..
Heeft waarschijnlijk alles met de voorraad van kia te maken. Als je een generieke uitvoering bestelt hebben ze die uitvoering waarschijnlijk nog op voorraad. Als je een exoot bestelt wordt hij later gemaakt.

Daarom kun je bij MC Donalds het beste een ingrediënt wijzigen van je burger. Dan weet je zeker dat hij nieuw en dus warm is. 8)

• Arfman
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online

Arfman

Drome!

WillemJanJansen schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:32:
[...]

Heeft waarschijnlijk alles met de voorraad van kia te maken. Als je een generieke uitvoering bestelt hebben ze die uitvoering waarschijnlijk nog op voorraad. Als je een exoot bestelt wordt hij later gemaakt.

Daarom kun je bij MC Donalds het beste een ingrediënt wijzigen van je burger. Dan weet je zeker dat hij nieuw en dus warm is. 8)
Hier ook de e-Niro besteld! DynamicPlusLine in Clear White. Staat al in Rotterdam, generiek model waarschijnlijk dus ik ga er van uit met de oude logo's. Maakt me op zich niet zoveel uit, vond de MY2020 interieur refresh (m.n. navigatie) veel belangrijker.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel |

• eltron
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 20-09 21:19
bokkie72 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:56:
[...]
errrr... mijn kenteken is ong 20 lager maar wel met het oude logo. Zeker de laatste die van de boot af kwam rollen.
Wees blij, nog even dan rijdt iedereen met het nieuwe logo en wordt het oude een collectors item.
De nieuwe is volop verkrijgbaar, zelfs voor een habbekrats op Alie express (zonder auto dat dan weer wel) maar de oude wordt niet meer gemaakt.

e-Niro Exec.l, Zappi, 14PV +(30PV postcoderoos in bestelling)

• Card Nox
Blij dat ik de verlaging van de vloer nog had gedaan, was er anders niet in gegaan...

• Hippe Lip
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20-09 23:54

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Card Nox schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:27:
Blij dat ik de verlaging van de vloer nog had gedaan, was er anders niet in gegaan...

[Afbeelding]
Met deze manier van inpakken kan ik me dat voorstellen. Ik denk dat het ook helpt om wat meer dingen bij elkaar strak in een koffer of tas met rits te doen en die dingen netjes in de auto te passen. Dat inpakken zie ik meestal als een leuke puzzel. Dan krijg je er veel meer in vaak.

Taal is makkelijker als je denkt...

• Psycho_Mantis
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 16:27

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

marowi schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:55:
[...]

Je kijkt tegen het zilveren accupack aan + vibratie demper in het midden daarvan.
Ah vandaar. Ik rij zelf een Niro Hybrid, dus bij mij zit daar de uitlaat verstopt :9

PVoutput

• multikoe
Hippe Lip schreef op donderdag 16 september 2021 @ 06:58:
[...]

Met deze manier van inpakken kan ik me dat voorstellen. Ik denk dat het ook helpt om wat meer dingen bij elkaar strak in een koffer of tas met rits te doen en die dingen netjes in de auto te passen. Dat inpakken zie ik meestal als een leuke puzzel. Dan krijg je er veel meer in vaak.
Wij gebruiken al jaren de VPP methode: Verzamelen, in Paniek raken en Proppen.

Wij gebruiken zoveel mogelijk slappe tassen. De slappe kledingtassen gaan onderop, de schoenen e.d. ernaast/ertussen. Daarbovenop de harde spullen en dan alle kleine slappe dingen zoveel mogelijk overal tussen proppen. Het resultaat is een kofferbak waar vrijwel geen lucht meer tussen de spullen zit en dus ook een zo efficient mogelijk gebruik van de ruimte.

Ik pretendeer niet dat dit de beste methode is, het is wel de snelste en ik hoef niet zoveel na te denken :)

• Suicyder
  • Nu online
multikoe schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:06:
[...]

Wij gebruiken al jaren de VPP methode: Verzamelen, in Paniek raken en Proppen.
Heerlijke omschrijving, _/-\o_ :D

• multikoe
Card Nox schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:27:

[Afbeelding]
Het enige dat ik zou veranderen is de losse appels bovenop. Wat wij meestal doen is een handdoek over de boodschappenkrat. Of een koel-tas (zo'n tas met zilveren binnenkant). Dat houdt de zon een beetje tegen maar het voorkomt vooral appelmoes achter je oren bij een stevige rem-actie.

• Card Nox
Alle losse dingen zijn: Oja dit moet ook nog mee dingen dus gooi het er maar bij. Die wandelwagen neemt helaas veel ruimte in beslag.

Bij mijn Mazda 6 had ik een tassenset (gekregen bij aankoop van setje gebruikte winter banden) en dat was ideaal.

Wij proberen altijd van groot naar klein in te pakken. Wandelwagen, grote Koffer met kleren, 2 kratten en toen begon het proppen met het klein spul (pampers, toilettassen, zak chips blijkbaar, speelmatje, stijltang, Oja granny Charger maar niet vergeten, etc etc...). Niet het mooiste maar het past en er is denk ik minder lucht dan je zou verwachten.

[Voor 27% gewijzigd door Card Nox op 16-09-2021 08:48]

• Suicyder
  • Nu online
Waar ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar ben, maar waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden.

De e-Niro heeft in mijn geval VESS (AVAS) op de auto zitten, in hoeverre is het verplicht dit te voeren? Enige wat ik qua regelgeving terug kan vinden is dat het verplicht is dat het op de auto zit. En waar ik niet zoveel moeite heb met een beetje geluid tijdens rijden om voetgangers/fietsers mij te laten horen vind ik de achteruit vrachtwagenstand best wel irritant eigenlijk (te aanwezig).

Maargoed, iedere keer bij instappen staat het weer aan sowieso, knopje en het is uit, maar wat is toegestaan.

• eL_Jay
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:01
Weet iemand of de boot vol met de 'edition' uitvoering al is aangekomen?

• CyBeRSPiN
@Suicyder niet verplicht om te voeren, wel verplicht als fabrikant om het in te bouwen en standaard ingeschakeld te hebben.

• pinguins
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 18:14
Arfman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:05:
[...]

Hier ook de e-Niro besteld! DynamicPlusLine in Clear White. Staat al in Rotterdam, generiek model waarschijnlijk dus ik ga er van uit met de oude logo's. Maakt me op zich niet zoveel uit, vond de MY2020 interieur refresh (m.n. navigatie) veel belangrijker.
Ik midden juli besteld, alleen dan rood, en die komt pas in december.

• WillemJanJansen
pinguins schreef op donderdag 16 september 2021 @ 12:55:
[...]

Ik midden juli besteld, alleen dan rood, en die komt pas in december.
Ah. Een hamburger zonder augurk. Ik gok op een nieuw logo bij jou.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Ik zet VESS ook elke ochtend uit om de buren niet wakker te maken.
Zodra ik de wijk uit ben gaat hij weer aan echter. Mensen horen je niet aankomen, vooral
In de centra van steden steken ze blind over, zonder VESS heb ik er zo een onder de auto.

Doet wel af aan de echt stilte van een EV though. Bij de Kia klinkt het nogal door in het interieur.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• cacofant
  • Nu online
Ik heb de E-Niro nu twee weken, wil eens vragen of jullie dit ook hebben.. tijdens het rijden ervaar ik een soort van "hobbelen" over de weg, op de snelweg bijna geen last van, in de stad des te meer (afhankelijk van het soort wegdek).. Is dit normaal hebben jullie dit ook?

Ik zag het vanmorgen heel goed, verlichting aan, op een 80 km weg. Mijn LED lampen "hobbelden" vrolijk in de achterbumper van de voorganger.

Ik word er nog geen zeeziek van, maar mijn vorige auto Hyundai Ioniq 28kWh EV had dit absoluut niet. Die lag uiteraard ook wat lager op de weg, en had kleinere banden.

• multikoe
cacofant schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 07:54:
Ik heb de E-Niro nu twee weken, wil eens vragen of jullie dit ook hebben.. tijdens het rijden ervaar ik een soort van "hobbelen" over de weg, op de snelweg bijna geen last van, in de stad des te meer (afhankelijk van het soort wegdek).. Is dit normaal hebben jullie dit ook?

Ik zag het vanmorgen heel goed, verlichting aan, op een 80 km weg. Mijn LED lampen "hobbelden" vrolijk in de achterbumper van de voorganger.

Ik word er nog geen zeeziek van, maar mijn vorige auto Hyundai Ioniq 28kWh EV had dit absoluut niet. Die lag uiteraard ook wat lager op de weg, en had kleinere banden.
Ik heb mijn Niro nu iets meer dan een maand dus ik zou het ook gemerkt moeten hebben. Ik woon in het buitengebied, dus slechte wegen. Maar de Niro rijdt uitstekend. Is het niet simpelweg wennen aan een nieuwe auto?

• SgtCaffran
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online
@cacofant ik heb hier zelf geen ervaring mee maar lees in dit topic iets over "cuppen" van de banden op de e-niro.

Zelf heb ik gisteren een proefrit gemaakt in een e-niro bij de lokale dealer. Gaf een goed gevoel, erg fijne auto. Stuurt verrassend direct en versneld ook best aardig!

Van binnen natuurlijk ontzettend ruim voor de passagiers, alleen de kofferbak is niet enorm. Fijne zit en de meeste knoppen zijn goed vindbaar. Heeft nog wel een beetje een ouderwetse overvloed aan interieur, mag van mij iets rustiger en simpeler.

Het rijden in de e-niro vond ik erg fijn waarbij er ook veel veiligheids opties geboden worden. De ACC werkt erg goed en ook tot stilstand. Helemaal mooi vind ik dat deze ook gelijk weer kan oppakken bij wegrijden van een stoplicht met een enkele input van gaspedaal of ACC knop.

Minder vind ik dat er geen echte one pedal driving functie wordt geboden, terwijl de nieuwe EV6 dat wel krijgt. Zou prima mogelijk moeten zijn maar een update is waarschijnlijk hopen tegen beter weten in. Ik heb dit (OPD) in de leaf eens gebruikt en beviel me goed!

Al met al een mooie, praktische auto. Nu nog eens kijken naar de beste financiering... (private lease, koop in Nederland met subsidie, import uit Duitsland)

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21-09 19:16
@SgtCaffran One padel drive vind ik goed te doen met de linker flipper. Of is dat ook een "padel" en telt dat niet ;)

• wortelsoft
  • Laatst online: 19:11

Ik heb dat effect op 1 stukje weg in Zeeland, dus kan ook aan het wegdek liggen.

Hoe hard staan je banden? Boven de 2,8 vind ik oncomfortabel (teveel stuiter auto).

• cacofant
  • Nu online
mijn banden staan op de afgeleverde spanning, dacht 2,5 bar, dus niet echt hard..

• Henry65
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19:11
@SgtCaffran De kofferbak is simpel te vergroten door de bak onder de bekleding te verwijderen en een frunk te plaatsen. Ik ben wel blij met de 'ouderwetse' knoppen i.p.v. alles via een menu op een display te regelen, zo is het meeste onder handbereik zonder je ogen van de weg te halen. Ik rij zelf altijd met auto-regen (of hoe dat ook mag heten) i.c.m. de linker padel. Dit komt aardig in de buurt van OPD.

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 12:00

zeroday

Dream within a dream

cacofant schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:27:
mijn banden staan op de afgeleverde spanning, dacht 2,5 bar, dus niet echt hard..
Ik kreeg de auto, na een beurt, terug met 2,6 op alle banden.
en de spanning lag op alle 4 de banden al een beetje uit elkaar

There are no secrets, only information you do not yet have

• oldie127
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 18:58

Zou best wel eens een band kunnen zijn die slecht om het wiel ligt. Vergelijk bij de dealer eens met een demo zelf ervaar ik het niet.

• cacofant
  • Nu online
Ik kijk het nog even aan, anders terug naar de dealer idd

• multikoe
cacofant schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:39:
Wel vreemd dat je dit alleen hebt op lage snelheid. De meeste problemen met banden/wielen treden op bij wat hogere snelheden. Heb je het ook op lagere snelheden op een vlakke asfaltweg? Of is het alleen op hobbelige wegen? En is de wiebel van de auto dan anders dan de hobbels in het wegdek? Merk je iets tijden remmen? Of tijdens optrekken? Voel je de wiebel ook in je stuur?

• Suicyder
  • Nu online
cacofant schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:39:
Bedoel je echt hobbelen of voelt het als vibraties? Ik heb bij 65-80 zeg maar dat ik af en toe op vlakke stukken soort van vibraties merk. Maar had nog niet ontdenkt of dat nu puur de auto was of het wegdek (nog niet op andere wegen gereden dan waar ik het merkte dus sja)

• cacofant
  • Nu online
nee het lijkt echt hobbelen.. zoals vanmorgen ook geschreven, zag ik het ook in de achterbumper van mijn voorganger vanmorgen.. niet stabiel zeg maar..

• Krentemik
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 19:14
cacofant schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:01:
nee het lijkt echt hobbelen.. zoals vanmorgen ook geschreven, zag ik het ook in de achterbumper van mijn voorganger vanmorgen.. niet stabiel zeg maar..
Zit er geen steentje klem in het profiel van een band?
Pagina: 1 ... 154 155 156 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee