Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:39
Dimlicht is toch LED? Zul je niet merken op de range.. of zijn er ook uitvoeringen zonder LED? Dan nog minimaal verbruik denk ik.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:58
cacofant schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:07:
Dimlicht is toch LED? Zul je niet merken op de range.. of zijn er ook uitvoeringen zonder LED? Dan nog minimaal verbruik denk ik.
LED koplampen is vanaf de DynamicPlus geloof ik. Maar neem aan dat er nog altijd een dynamo of iets dergelijks zit welke de 12v accu laad, die zou vermogen genoeg over moeten hebben voor de koplampen. Bij mij gaan ze straks standaard aan als DRL geen achterlicht doet, vervloekt systeem daardoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:21
Vanaf Dynamic plus heb je inderdaad led. Mijn uitvoering heeft het niet. Één ouderwets bolletje trekt ongeveer 50 watt als ik het zo zie. Of 0.05 kWh. Dat kost je ongeveer 350 meter range per uur per bolletje als ik het doorreken. Peanuts dus. Lekker aan zetten dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:41
Suicyder schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 10:11:
[...]

LED koplampen is vanaf de DynamicPlus geloof ik. Maar neem aan dat er nog altijd een dynamo of iets dergelijks zit welke de 12v accu laad, die zou vermogen genoeg over moeten hebben voor de koplampen. Bij mij gaan ze straks standaard aan als DRL geen achterlicht doet, vervloekt systeem daardoor.
De e-Niro heeft automatische verlichting dus ik begrijp niet waarom je “standaard” je lichten aan zou zetten. Op auto regelt de auto het lekker allemaal zelf. Aan wanneer nodig en uit wanneer niet nodig.

Edit: ik heb het dus over de dimlichten. Aangezien DVL altijd aan staat in auto stand.

[ Voor 18% gewijzigd door Schepseltje op 01-08-2021 11:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:55
Schepseltje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

De e-Niro heeft automatische verlichting dus ik begrijp niet waarom je “standaard” je lichten aan zou zetten. Op auto regelt de auto het lekker allemaal zelf. Aan wanneer nodig en uit wanneer niet nodig.

Edit: ik heb het dus over de dimlichten. Aangezien DVL altijd aan staat in auto stand.
Omdat ik nog geen auto gereden heb die terwijl het regent of lichte mist, maar de wolken helder wit zijn de verlichting aan zet terwijl dat op dat moment wel nodig is. Ervaring achtereenvolgens met 2x Ford focus, Toyota Auris en nu een E Niro op autostand. Allemaal doen ze het niet goed in die omstandigheden en gezien de tegenliggers die onder die omstandigheden ook alleen met dagrijverlichting rijden hebben nog veel meer merken daar last van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Schepseltje schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

Omdat het een stuk veiliger is om ook overdag brandende achterlichten te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
WillemJanJansen schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 17:43:
[...]

Omdat het een stuk veiliger is om ook overdag brandende achterlichten te hebben.
Je kunt je lampen ook gewoon aan zetten, bij afsluiten gaan ze gewoon uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:57
[...]

Dat is sterk afhankelijk van de omstandigheden. De remlichten vallen namelijk minder op met brandende achterlichten overdag.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 10:51
Zou toch eigenlijk wel moeten. De Ceed familie heeft dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans N
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15-09 20:12
YouTube: 250.000 Kilometer mit dem Elektroauto: HYUNDAI-Fahrer rechnet schonu...
14% capaciteitsachteruitgang bij een Hyundai Ioniq bij 250.000 km, voornamelijk Duitse snelweg met een rap tempo en heel veel snelladen.

Veel snelladen is op den duur niet heel tof voor een EV. Dit is denk ik wel een extreem geval. Dit halen wij Nederlandse rijders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Dat vind ik nog behoorlijk meevallen. Na waarschijnlijk meer dan 1000x laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
[...]

Eens! En daarom zou ik dat graag hebben. Nu doe ik ze handmatig op parkeerlicht zetten zodat voorste DRL brandt en de achterlampen. Alleen vergeet ik soms over te schakelen zodra ik in een tunnel rijd omdat ik hem altijd in auto had. Bij Volkswagen groep en BMW groep kun je het eenvoudigen coderen. Bij Kia dus nog niet. Ik kan de waardes in engineeringmenu wel uitlezen maar niet wijzigen. Nog niet 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
Raoul413 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:55:
Vandaag naar Frankrijk gereden. Een bomvolle auto met twee fietsen achterop toch een gemiddeld gebruik van 15,2 kWh gehaald, netjes 100 gereden constant.

We zitten in een dorpje met 2 laadpalen maar bij beide laadpalen stopt het laden na ongeveer 30 seconden. Een vriend van me is hier met een polestar en heeft hetzelfde probleem. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nog op weten te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:51
Xmoo schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 23:40:
[...]

Eens! En daarom zou ik dat graag hebben. Nu doe ik ze handmatig op parkeerlicht zetten zodat voorste DRL brandt en de achterlampen. Alleen vergeet ik soms over te schakelen zodra ik in een tunnel rijd omdat ik hem altijd in auto had. Bij Volkswagen groep en BMW groep kun je het eenvoudigen coderen. Bij Kia dus nog niet. Ik kan de waardes in engineeringmenu wel uitlezen maar niet wijzigen. Nog niet 😛
Ik rij daarom ook altijd met mijn dim lichten aan.
Doordat een licht automaat op een lux meter werkt, reageert hij gewoon niet goed
op ernstige regenbuien, mist etc etc.
Dat is echt heel erg gevaarlijk.
Hoe vaak ik het niet gezien heb, dat er een totaal onzichtbare auto in de mist rondreed.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
driel24 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:41:
[...]

Ik rij daarom ook altijd met mijn dim lichten aan.
Doordat een licht automaat op een lux meter werkt, reageert hij gewoon niet goed
op ernstige regenbuien, mist etc etc.
Dat is echt heel erg gevaarlijk.
Hoe vaak ik het niet gezien heb, dat er een totaal onzichtbare auto in de mist rondreed.
Klopt een hele verbetering zou al zijn als de lichtautomaat ook gekoppeld zou zijn aan de regenmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
interessant, bij mijn Ford gaat het licht aan als je de ruitenwissers inschakelt, dat is dus bij de e-Niro niet?

What's in the case?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xmoo
Ron!n schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:09:
interessant, bij mijn Ford gaat het licht aan als je de ruitenwissers inschakelt, dat is dus bij de e-Niro niet?
Nope, ook hier klagen aardig wat mensen over. Volgens mij is het bij de meeste auto's 4x whiper en dan gaat het licht automatisch aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul413
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-03 10:35
Ja heel raar, in de Chargemap-app stond dat onder andere Plugsurfing, kiwhi en Eneco zouden moeten werken. De eerste twee werkte niet maar de derde gelukkig wel. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik ga deze zomer voor de eerste keer elektrisch naar de Alpen. Ik heb al veel gelezen dat een goede voorbereiding het halve werk is, dus daar ben ik volop mee bezig. Al veel gelezen, maar ik heb toch nog een aantal vragen (misschien zijn de antwoorden al gegeven, maar heb ik ze gemist).
- ik heb mijn auto nog niet zo lang, dus daarom ook nog onvoldoende betrouwbare referentie. Ik lees af en toe een verbruik van 16 kwh/100km bij 100 km/h rijden. Is dat realistisch of alleen te bereiken door achter vrachtauto's te hangen? Maakt 100 of 120 km/h heel veel uit voor het verbruik?
- ik wil gebruik maken van abrp om te plannen. Heb nu de gratis versie en overweeg om de premium versie aan te schaffen. Kun je dat ook voor één maand doen en is dat het geld waard? En nog Nederlandser: kun je ook voor de trial versie kiezen voor 14 dagen tijdens de vakantie en daarna geen abonnement? Biedt de trial dezelfde functionaliteiten als de premium versie?
- zijn standaard alle laadpunten 's nachts beschikbaar?
- maakt het iets uit welke snellader (capaciteit) ik kies of heeft de Niro een maxmum capaciteit om te laden?

Andere tips/suggesties zijn van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:57
komkommertijd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:55:
Ik ga deze zomer voor de eerste keer elektrisch naar de Alpen. Ik heb al veel gelezen dat een goede voorbereiding het halve werk is, dus daar ben ik volop mee bezig. Al veel gelezen, maar ik heb toch nog een aantal vragen (misschien zijn de antwoorden al gegeven, maar heb ik ze gemist).
- ik heb mijn auto nog niet zo lang, dus daarom ook nog onvoldoende betrouwbare referentie. Ik lees af en toe een verbruik van 16 kwh/100km bij 100 km/h rijden. Is dat realistisch of alleen te bereiken door achter vrachtauto's te hangen? Maakt 100 of 120 km/h heel veel uit voor het verbruik?
- ik wil gebruik maken van abrp om te plannen. Heb nu de gratis versie en overweeg om de premium versie aan te schaffen. Kun je dat ook voor één maand doen en is dat het geld waard? En nog Nederlandser: kun je ook voor de trial versie kiezen voor 14 dagen tijdens de vakantie en daarna geen abonnement? Biedt de trial dezelfde functionaliteiten als de premium versie?
- maakt het iets uit welke snellader (capaciteit) ik kies of heeft de Niro een maxmum capaciteit om te laden?

Ik lift graag mee op deze vraag, heb eigenlijk precies dezelfde punten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
WillemJanJansen schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:37:
Heeft het dimlicht veel invloed op de range?
Hangt er vanaf wat jij VEEL vindt.
Zie het amperage cq vermogen van het lampje of de zekering. P=V*A.
4 uur met 100 km/u rijden: LED 30W * 2 * 4h = 240 Wh.
Met een gemiddelde rijstijl 160 Wh/ km is dat dus 1,5 km range. Op de 400 km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Ja ik had 'm na mijn eigen vraag zelf ook doorberekend en kwam op ongeveer dezelfde waarden. Lekker aan zetten dat licht. Voor de range hoef je het niet te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips

16 kWh/100 km is zeker realistisch, hangt af van temperatuur buiten (airco), windrichting
100 of 120 maakt heel veel uit. Je bent ABRP gebruiker, speel maar eens met de maximale snelheden op je route.
ABRP premium = wil je de makers steunen en een warm hart toedragen, zorgen voor doorontwikkeling: betaal er dan voor (mijn persoonlijke visie op kosten voor software). Weer en verkeer info maakt dat je beter/nauwkeuriger kan plannen. Het gaat nooit je alle zorg uit handen nemen om meerdere apps te hebben voor beschikbaarheid.
- nee niet alle laadpunten zijn s nachts bereikbaar, soms in parkeergarages, achter slagbomen. Dubbel checken bv in chargemap
- ja het maakt zeker uit. Maximale snelheid eNiro = 75 kW. Er is een soort van gedragscode voor EV rijders (oa te vinden op https://nl.linkedin.com/p...trische-autos-paul-broere ). Voorbeeld:
Als er een 150kW lader staat en een 350kW lader, laat dan die 350 kW lader over voor de EVs die meer kunnen. Jouw eNiro komt niet boven de 75 uit, en een Taycan wel...

Extra tip: bergop kost veel energie. Plan goed!! Plan ook op het niet beschikbaar zijn van een geplande laadpaal.. Heb dus een plan B (en liefst ook C) voor iedere stop.

Overigens: generieke laadvragen horen thuis in een ander topic: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

[ Voor 5% gewijzigd door plips op 02-08-2021 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xmoo
Vandaag weer een stapje dichterbij gekomen in de Engineering menu op de firmware van Juni.
Nog even wachten want Juli/Augustus update is net in Korea gepusht voor ik stappen ga uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://forum.xda-developers.com/attachments/0980854f-1970-40f6-a9ad-76efa857cdb7-jpeg.5376079/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb een paar dagen geleden de auto ontvangen en loop ook tegen het issue aan dat je geen adres middels straatnaam kan invoeren in de navigatie.
Ik heb daarna geprobeerd om het vanuit de app te versturen naar de auto, maar zie deze dan niet verschijnen. Waar zou het adres moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
ione schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:47:
Heb een paar dagen geleden de auto ontvangen en loop ook tegen het issue aan dat je geen adres middels straatnaam kan invoeren in de navigatie.
Ik heb daarna geprobeerd om het vanuit de app te versturen naar de auto, maar zie deze dan niet verschijnen. Waar zou het adres moeten staan?
Er zou een pop-up op je navigatie moeten verschijnen dat er een nieuwe POI is verstuurd en of je daar naartoe wil navigeren. Als die niet verschijnt check dan of je zowel in app als in navi onder het zelfde profiel bent aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
plips schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:31:
[...]

16 kWh/100 km is zeker realistisch, hangt af van temperatuur buiten (airco), windrichting
100 of 120 maakt heel veel uit. Je bent ABRP gebruiker, speel maar eens met de maximale snelheden op je route.
ABRP premium = wil je de makers steunen en een warm hart toedragen, zorgen voor doorontwikkeling: betaal er dan voor (mijn persoonlijke visie op kosten voor software). Weer en verkeer info maakt dat je beter/nauwkeuriger kan plannen. Het gaat nooit je alle zorg uit handen nemen om meerdere apps te hebben voor beschikbaarheid.
- nee niet alle laadpunten zijn s nachts bereikbaar, soms in parkeergarages, achter slagbomen. Dubbel checken bv in chargemap
- ja het maakt zeker uit. Maximale snelheid eNiro = 75 kW. Er is een soort van gedragscode voor EV rijders (oa te vinden op https://nl.linkedin.com/p...trische-autos-paul-broere ). Voorbeeld:
Als er een 150kW lader staat en een 350kW lader, laat dan die 350 kW lader over voor de EVs die meer kunnen. Jouw eNiro komt niet boven de 75 uit, en een Taycan wel...

Extra tip: bergop kost veel energie. Plan goed!! Plan ook op het niet beschikbaar zijn van een geplande laadpaal.. Heb dus een plan B (en liefst ook C) voor iedere stop.

Overigens: generieke laadvragen horen thuis in een ander topic: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Dank je wel voor de snelle en uitgebreide reactie. De redenen om eventueel te betalen, zou 'm voor mij ook zitten in de (realtime?) beschikbaarheid van laders, verkeersinformatie en carplay. Is de informatie over beschikbare laders een beetje betrouwbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:08
komkommertijd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Dank je wel voor de snelle en uitgebreide reactie. De redenen om eventueel te betalen, zou 'm voor mij ook zitten in de (realtime?) beschikbaarheid van laders, verkeersinformatie en carplay. Is de informatie over beschikbare laders een beetje betrouwbaar?
Heb nu ook de proefversie maar vond de navigatie niet echt fijn werken. Heb ABRP gebruikt om de route te bepalen en vervolgens het eerste laadpunt ingevoerd in Apple Maps en die gebruikt voor navigatie. Tijdens het laden gekeken wat de volgende lader zou worden en die dan weer in Apple Maps ingevoerd. In de praktijk kwam het er een beetje op neer dat ik tot Barcelona zoveel mogelijk Ionity heb gebruikt. Wel wat prijzig maar werkte altijd. Daarna gaf ABRP laders die ik niet in ChargeMap kon vinden en dat vond ik een beetje tricky. Dus toen maar ChargeMap gebruikt om te kijken wat voor laders er waren en wat de community er over de beschikbaarheid te zeggen had.

Qua verbruik zat ik zo rond de 16 met 110 km/h op de cruisecontrol. Laatste dag sommige stukken 120 gereden en daar was het verbruik toen iets van 17,3 geloof ik. Wel mooi om te zien dat je soms bij bergaf 2KM range cadeau krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:22

d0s

sssst

Xmoo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:45:
Vandaag weer een stapje dichterbij gekomen in de Engineering menu op de firmware van Juni.
Nog even wachten want Juli/Augustus update is net in Korea gepusht voor ik stappen ga uitvoeren.

[Afbeelding]
Interessant. Wat kun je hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:41

Probeer deze app eens zou ik zeggen. Met een nieuwe Niro moet het koppelen ook lukken: https://apps.apple.com/nl...laadstations/id1548198010

Is geheel gratis en maakt dus ook gebruik van je actuele accustand om je route te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
petertenboer schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

Probeer deze app eens zou ik zeggen. Met een nieuwe Niro moet het koppelen ook lukken: https://apps.apple.com/nl...laadstations/id1548198010

Is geheel gratis en maakt dus ook gebruik van je actuele accustand om je route te bepalen.
Het voelt toch op de één of andere manier niet goed om mijn inlogggevens te delen met een willekeurige ontwikkelaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:41
komkommertijd schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:55:
[...]

Het voelt toch op de één of andere manier niet goed om mijn inlogggevens te delen met een willekeurige ontwikkelaar....
Dat is inderdaad een keuze die je hebt.

Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee als ik na ga waar al mijn gegevens al niet liggen.
En in dit geval levert mij nog een stuk gemak op ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
DoubleD1980 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:15:
[...]

In de praktijk kwam het er een beetje op neer dat ik tot Barcelona zoveel mogelijk Ionity heb gebruikt. Wel wat prijzig maar werkte altijd.
Kan je wat meer delen over je route en de laadstress? Welke route heb je gereden en welke laadpunten gebruikt? Welke dag(en) heb je gereden en hoe waren de wachttijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plips
petertenboer schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

Dat is inderdaad een keuze die je hebt.

Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee als ik na ga waar al mijn gegevens al niet liggen.
En in dit geval levert mij nog een stuk gemak op ook :)
De UVO gebruiksvoorwaarden lezend is een waarschuwing wel op zijn plaats. Jij blijft namelijk verantwoordelijk als deze dienstverlener met jouw account gegevens de servers van Kia en de SIM kaart van je auto overbelast.

Gelukkig legt PUMP niet de locatiegegevens van je auto vast. Maar als je credentials niet afdoende veilig zijn opgeslagen kan een derde partij natuurlijk wel je locatiegegevens (en alles wat jij kan zien in de UVO app) opvragen, je auto van slot halen etc. Dus t risico is iets groter dan alleen persoonsgegevens die op straat komen te liggen. Het is jammer dat het bedrijf achter Pump op hun website niet uitlegt hoe de beveiliging is geborgd, ze zijn bv niet ISO27001 gecertificeerd. Dat zal ook nauwelijks uitvoerbaar zijn voor een klein bedrijfje met 3 medewerkers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xmoo
d0s schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Interessant. Wat kun je hiermee?
Voornamelijk om te kijken of ik apps kan sideloaden zoals ik dat ook deed op mijn Kia Stonic. https://mohammad.moghtade...je-kia-of-hyundai-hebben/
Maar nu ben ik ook geïnteresseerd of ik het een en ander naar de auto kan coderen & schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:22

d0s

sssst

Xmoo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Voornamelijk om te kijken of ik apps kan sideloaden zoals ik dat ook deed op mijn Kia Stonic. https://mohammad.moghtade...je-kia-of-hyundai-hebben/
Maar nu ben ik ook geïnteresseerd of ik het een en ander naar de auto kan coderen & schrijven.
Da's interessant zeg. Hoe krijgen dan bijv. netflix/youtube apps hun data? via de telefoon wifi of via de auto zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
d0s schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:50:
[...]

Da's interessant zeg. Hoe krijgen dan bijv. netflix/youtube apps hun data? via de telefoon wifi of via de auto zelf?
Op de Stonic/ Gen5 systeem via de WIFI van je telefoon. Gen 5 wide en nieuwere systemen weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
Xmoo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:51:
[...]

Op de Stonic/ Gen5 systeem via de WIFI van je telefoon. Gen 5 wide en nieuwere systemen weet ik nog niet.
Van de auto zelf mag ik niet hopen. Daar zullen de SIM bundels niet op begroot zijn. Krijg je snel een signaaltje over je dataverkeer van Kia...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
plips schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:03:
[...]

Van de auto zelf mag ik niet hopen. Daar zullen de SIM bundels niet op begroot zijn. Krijg je snel een signaaltje over je dataverkeer van Kia...
Weet ik dus nog niet. Via de engineeringsmenu heb ik wel gezien dat de auto wifi heeft. Ik moet nu gaan uitvogelen of het systeem op Linux zelf draait of Android. Daar zit blijkbaar verschil in, zijn niet allemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:03

Hangt ook een beetje af welk deel van de Alpen je bestemming ligt. De Franse alpen is wel van belang om goed te plannen, als je via Duitsland naar Oostenrijk of Zwitserland rijdt is dat nauwelijks nodig.
Ik heb de laatste keer wel ABRP gebruikt maar mij daar feitelijk niet aan gehouden. Gewoon stoppen als je aan een pauze toe bent bij de eerstvolgende laadgelegenheid. Stekker er in, plasje doen, kopje koffie of een lunch, of alleen maar even benen strekken, en klaar voor de volgende ca. 250km.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Also, die 16kWh/100km hangt zwaar af van de omstandigheden.

14 graden buiten of 24 graden buiten scheelt maar zo 3kWh/100km bij mij.

We zijn nu naar Zweden (1700km) gereden met een dakkoffer + fiets op het dak. Laagste wat ik heb gezien met 104km/h cruise control is 17.9kWh/100km. Hoogste met dezelfde snelheid, maar kouder en regen is 22.5kWh/100km. Allebei over >150km.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:02
Kogel door de kerk! Eind oktober mijn eigen E-Niro 64kwh DynamicPlusLine voor de deur. Gister een proefrit gemaakt, wat een heerlijke wagen. Ik was meteen overstag.

Nu voorbereiden op de komst; vast inlezen hoe ik geheugen instel vd stoelen etc. Zin in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 06:27
Hetisookwat schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:52:
Kogel door de kerk! Eind oktober mijn eigen E-Niro 64kwh DynamicPlusLine voor de deur. Gister een proefrit gemaakt, wat een heerlijke wagen. Ik was meteen overstag.

Nu voorbereiden op de komst; vast inlezen hoe ik geheugen instel vd stoelen etc. Zin in!
Hier ook zo goed als rond. Ook Dynamic plus en oktober. Geheugen stoel is toch enkel bij executive versie? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:41
Hetisookwat schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:52:

Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie zijn helaas alleen op de executive leverbaar.

Ik verwacht mijn DynamicPlusLine overigens ook in oktober. Spannend!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
Als vervolg op mijn voorbereidingen voor de eerste elektrische reis heb ik mijn auto vandaag voor het eerst aan een snellader van FastNed gehangen. Soc van zo'n 60% en vooraf zo'n 10 km snelweg gehad. Zowel bij de 150 als de 300kW lader (ik weet dat het in principe geen verschil moet uitmaken) begon ik met 50kW laden. Zakte zelfs nog naar 42kW bij Soc van 70%. Niro zou theoretisch bij 150kW lader toch tot max 77 kW moeten komen? Welke variabelen beïnvloeden de laadsnelheid bij snelladers? Of kan het ook afhankelijk zijn van de locatie van de snellader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernepper
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 06:52
Afgelopen zaterdag hebben wij onze E-Niro 64kwh DynamicPlusLine in de kleur Yacht Blue opgehaald bij de dealer via Kia Autoleasing. Vanwege onze stille hoop dat er toch nog beweging gaat komen in de SEPP regeling, toch voor deze uitvoering gekozen ipv de ExecutiveLine.

De Kia is zoals verwacht fantastisch en voldoet volledig aan onze verwachtingen. Wel had ik verwacht dat deze uitvoering ook beschikte over Ambient Lightning echter blijkt 'Interieur LED verlichting' puur de cabine verlichting te zijn en beschikt enkel de Executive hierover.

Hoe is jullie ervaring met de zomerbanden in de winter? Naar mijn gevoel heeft dit weinig meerwaarde voor gebruik in Nederland, en ergens heb ik het gevoel dat ze er standaard maar all season banden onder hadden moeten leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@komkommertijd zie https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro
Bij 70% SoC stort het in, maar je accu moet ook rond de 30 graden zijn om de max snelheid te halen. Met 10min rijden heb je dat nog niet bereikt.

@Ernepper zomerbanden in de winter kan erg tricky zijn. Je hebt veel minder grip omdat zo’n band veel harder is bij lage temperaturen. Beter een all season eronder inderdaad..

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-08-2021 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernepper
CyBeRSPiN schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:45:
@komkommertijd zie https://support.fastned.n...-Laden-met-een-Kia-e-Niro
Bij 70% SoC stort het in, maar je accu moet ook rond de 30 graden zijn om de max snelheid te halen. Met 10min rijden heb je dat nog niet bereikt.

@Ernepper zomerbanden in de winter kan erg tricky zijn. Je hebt veel minder grip omdat zo’n band veel harder is bij lage temperaturen. Beter een all season eronder inderdaad..
Dat plastic kapje over de CCS laadpinnen waar Fastned het over heeft viel mij ook al op, deze dienen volgens hen verwijderd te worden wat me ook logisch lijkt. In het instructieboekje ben ik hier niets over tegen gekomen, hoe hebben jullie deze verwijderd? Gewoon met een tang of iets dergelijks? Leek redelijk goed vast te zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Ernepper schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Dat plastic kapje over de CCS laadpinnen waar Fastned het over heeft viel mij ook al op, deze dienen volgens hen verwijderd te worden wat me ook logisch lijkt. In het instructieboekje ben ik hier niets over tegen gekomen, hoe hebben jullie deze verwijderd? Gewoon met een tang of iets dergelijks? Leek redelijk goed vast te zitten :+
Dat is gewoon dat kapje weg halen, meer niet dus eerst kapje van de type 2 weghalen en dan het kapje voor de DC pinnen en als je klaar bent plaats je de kapjes weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik heb er als optie all seasons onder laten leggen (kosten €20,- pm).
Beetje aso omdat een all season niet zoveel duurder is dan een zomerband volgens mij, maar okee.
Deze hebben in ieder geval dat sterretje symbool zodat het ok is om over de grens te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernepper
wortelsoft schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:02:
[...]

Dat is gewoon dat kapje weg halen, meer niet dus eerst kapje van de type 2 weghalen en dan het kapje voor de DC pinnen en als je klaar bent plaats je de kapjes weer terug.
Ik zie dus echt twee doorschijnende plastic pinnen achter de CCS laad kap. Zal er zo even een foto van maken en toevoegen ter verduidelijking. Als ik de support pagina van Fastned nog eens lees, lijken ze wellicht gewoon de grote plastic bescherm kap te bedoelen.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Ernepper schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:42:
[...]

Ik zie dus echt twee doorschijnende plastic pinnen achter de CCS laad kap. Zal er zo even een foto van maken en toevoegen ter verduidelijking. Als ik de support pagina van Fastned nog eens lees, lijken ze wellicht gewoon de grote plastic bescherm kap te bedoelen.. _/-\o_
Die doorzichtige pinnen moet je laten zitten, die schuiven waarschijnlijk naar achter als je de stekker erin stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49
Timple schreef op maandag 17 mei 2021 @ 10:32:
[...]

Met een beetje proppen passen twee volwaardige stoeltjes en een maxi-cosi ook :)
[Afbeelding]

De buitenste thunderbirds-stoel kan dan helaas niet meer draaien...
Ik kan het niet helemaal goed zien, maar is die linker een Axxisfix met isofix en de rechter een maxi-cosi met isofix base?

Als ik het goed lees zijn er twee isofix punten. Zitten jouw buitenste stoelen daarin en de middelste er tussen gepropt (met een gordel vast)?

Ik heb zelf nu een combi van een Axxisfix (moet via Isofix) en een Maxi-cosi Kore (kan via Isofix en gordel) achterin een Prius 2. Ben langzaamaan naar vervanging aan het kijken en wil met het oog op de toekomst ook zekerheid hebben voor 3 stoeltjes. En die info is slecht te vinden.. Veel focus ligt dan op het aanwezig zijn van 3 isofix punten, dat vind ik voor de grote stoel minder van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb bij aanschaf meteen Michelin Crossclimate banden laten monteren. Maakte geen enkel verschil met de aanschafprijs, dus waarom dat bij leasen wel zou moeten is mij niet duidelijk, behalve extra verdienen.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 06:27
Ja ik vind 20 euro per maand voor all season banden dus echt veel geld...misschien niet als je 30.000 km per jaar rijdt maar wel bij 10.000.

Voor dat geld kan ik bijna 1 keer per jaar tegen een lantaarnpaal aanglijden en eigen risico betalen.

Slechte zaak hoor. Zouden ze veel goedkoper moeten maken om het verkeer veiliger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Hoeveel watt trekt de e-niro over de granny charger, en kun je dat zelf instellen? Ik heb zo het idee dat als ik de auto wil opladen, het niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld de droger aan te zetten. Slechts 1 fase in gebruik waarvan ik niet weet hoeveel A de zekering is.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemJanJansen op 04-08-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@Rhumba, helemaal met je eens. Ik heb een 10k contract.. maarja, wil wel naar het buitenland kunnen gaan zou het geval zich voordoen.

@WillemJanJansen, Ik kan het met mijn bijgeleverde granny wel instellen op 8 (1,8) ,10 (2,2) of 12A (2,5KW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
WillemJanJansen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:54:
Hoeveel watt trekt de e-niro over de granny charger, en kun je dat zelf instellen? Ik heb zo het idee dat als ik de auto wil opladen, het niet meer mogelijk is om bijvoorbeeld de droger aan te zetten. Slechts 1 fase in gebruik waarvan ik niet weet hoeveel A de zekering is.
Max 12A x 230v = 2760W

Je kunt voordat je de lader in de auto stopt de amperes instellen met de knop op de granny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Ah mooi. Dat hoopte ik te horen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb afgelopen week op een camping 'voorzichtig' opgeladen met de granny. In de auto had ik het laden op minimaal gezet en op de granny 8A. De auto laad dan met 4A of 900 watt.
Duurde wel 76 uur van 40% naar 100%, maar de stoppen zijn niet gesprongen!

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@rokil, hoe zet je het laden in de auto op 'minimaal' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Goed bezig. Anders gingen alle bierkoelkastjes uit daar op de camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Schepseltje schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:20:
[...]

Elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie zijn helaas alleen op de executive leverbaar.

Ik verwacht mijn DynamicPlusLine overigens ook in oktober. Spannend!!
Oh ik zie het nu. Ach, c’est la vie :). Genoeg andere toffe opties op de auto!

Levering wordt verwacht rond mijn verjaardag in september. Had in eerste instantie geen warmtepomp maar in wit bleken ze met warmtepomp wel op voorraad en zonder niet. Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Card Nox schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:22:
@rokil, hoe zet je het laden in de auto op 'minimaal' ?
In het EV menu onder de oplaadopties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
WillemJanJansen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 16:54:
De e-niro trekt gewoon max 32A op 1 fase, althans MY19 bij de 3F versies kunnen 2F gecombineerd worden tot 32A.

Het gaat er dus vooral om hoeveel je de granny laat aanbieden. Bij de meegeleverde granny is dat instelbaar tussen 8A en 12A. Maar er zijn ook versies te koop die tot 32A gaan. En dat werkt ook prima is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Het gaat er voornamelijk om dat die 1 fase zekering niet overbevraagd wordt. Voor 7kWh laden schiet een enkele fase bij mij tekort. Dat ding is volgens mij maar 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Xmoo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:57:
[...]

Weet ik dus nog niet. Via de engineeringsmenu heb ik wel gezien dat de auto wifi heeft. Ik moet nu gaan uitvogelen of het systeem op Linux zelf draait of Android. Daar zit blijkbaar verschil in, zijn niet allemaal gelijk.
Ik ben stiekem toch wel benieuwd of je het voor elkaar krijgt om aan wat Android Auto bestanden te sleutelen en het volledige widescreen aan de praat te krijgen :P

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xmoo
Yariva schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 20:04:
[...]

Ik ben stiekem toch wel benieuwd of je het voor elkaar krijgt om aan wat Android Auto bestanden te sleutelen en het volledige widescreen aan de praat te krijgen :P
Ik krijg morgen de update van 8 juli, kijken of deze al Android auto op volledige scherm ondersteund.

Ik kan je zeggen dat er op korte termijn twee dingen moeten komen. Updates mbv OTA en wireless Android Auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleD1980
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:08
plips schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:45:
[...]

Kan je wat meer delen over je route en de laadstress? Welke route heb je gereden en welke laadpunten gebruikt? Welke dag(en) heb je gereden en hoe waren de wachttijden?
Heb het “even” uitgetypt en hier geplaatst: DoubleD1980 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:41
Nog auto Android heb daar straks ervaren dat met AA draaiende de in de auto ingebouwde radio afspelen ervoor zorgt dat je het radio volume niet kan regelen alleen het volume van de voiceprompt. Doe ik iets verkeerds of is het een bug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
eltron schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:14:
[...]

De e-niro trekt gewoon max 32A op 1 fase, althans MY19 bij de 3F versies kunnen 2F gecombineerd worden tot 32A.

Het gaat er dus vooral om hoeveel je de granny laat aanbieden. Bij de meegeleverde granny is dat instelbaar tussen 8A en 12A. Maar er zijn ook versies te koop die tot 32A gaan. En dat werkt ook prima is mijn ervaring.
De 32A klopt voor de 1-fase laders (iig MY2019, weet niet zeker of het ook voor de nieuwere modeljaren geldt) maar fasen worden NIET gecombineerd. Je zult dus op een 3 fase lader altijd maar 1 fase gebruiken. Is het een 11kW paal (3x16A) dan zul je op 16A laden, is het een 22kW paal dan zul je max 32A laden (mits je laadsnelheid in de auto gewoon op maximaal staat uiteraard, maar dat is standaard. Soms haal je toch lagere snelheden omdat palen zelf afgeknepen zijn/worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
rokil schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 17:06:
Ik heb afgelopen week op een camping 'voorzichtig' opgeladen met de granny. In de auto had ik het laden op minimaal gezet en op de granny 8A. De auto laad dan met 4A of 900 watt.
Duurde wel 76 uur van 40% naar 100%, maar de stoppen zijn niet gesprongen!
Ook gedaan afgelopen weekend, met een 25m verlengkabel. Op 12A ging het niet goed, op 10A wel. 76 uur om vol te laden gelukkig had ik maar +/- 42% nodig. Tot 80% kunnen laden en dat was prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
WillemJanJansen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:25:
Het gaat er voornamelijk om dat die 1 fase zekering niet overbevraagd wordt. Voor 7kWh laden schiet een enkele fase bij mij tekort. Dat ding is volgens mij maar 25A.
Aansluiting laten aanpassen naar 3x35A kan, maar je vast recht gaat fors omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
WillemJanJansen schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:25:
Je bedoeld denk ik 7 kW.
7kWh kan je ook met een beperkte aansluiting prima laden maar duurt alleen wat langer dan wanneer je 32A ter beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
The__Virus schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:24:
[...]

De 32A klopt voor de 1-fase laders (iig MY2019, weet niet zeker of het ook voor de nieuwere modeljaren geldt) maar fasen worden NIET gecombineerd. Je zult dus op een 3 fase lader altijd maar 1 fase gebruiken. Is het een 11kW paal (3x16A) dan zul je op 16A laden, is het een 22kW paal dan zul je max 32A laden (mits je laadsnelheid in de auto gewoon op maximaal staat uiteraard, maar dat is standaard. Soms haal je toch lagere snelheden omdat palen zelf afgeknepen zijn/worden).
ik bedoel niet dat 3f laadpaal 2f combineert, maar dat de lader in de auto (my 20 ev met 3f), 2f kan combineren alsof het 1f is en daardoor op een 1f lader met 32A ook 32A zou kunnen laden terwijl het anders maar 16A zou zijn. Zo had ik het althans begrepen, maar zelf nog niet uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
eltron schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:42:
[...]

Je bedoeld denk ik 7 kW.
7kWh kan je ook met een beperkte aansluiting prima laden maar duurt alleen wat langer dan wanneer je 32A ter beschikking hebt.
Nee ik bedoel 7 kWh. Je laadt bij 32 A ongeveer 7360Wh op - 7 kiloWatt per uur.

Wellicht niet de juiste notatie maar ik ben dan ook geen elektricien. :*)

[ Voor 9% gewijzigd door WillemJanJansen op 05-08-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 20:59
Leuk verhaal om te lezen! Maar ik laat het mijn vrouw nog maar even niet lezen; die is nog redelijk sceptisch over een vakantie in het buitenland met de e-Niro. Even afgezien van de niet-werkende laadpunten; voelde het op reis gaan met de e-Niro dan hetzelfde als voorheen met een ICE-auto? In theorie zou het met de range van de e-Niro redelijk hetzelfde kunnen zijn als je toch één keer per 2 à 3 uur een stop zou maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
WillemJanJansen schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:21:
[...]

Nee ik bedoel 7 kWh. Je laadt bij 32 A ongeveer 7360Wh op - 7 kiloWatt per uur.

Wellicht niet de juiste notatie maar ik ben dan ook geen elektricien. :*)
Ik kan mij vergissen, maar is de AC module niet beperkt op 3x16A = 11 kW, wat dan max 1x16A op 1 fase is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
Frij5fd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:01:
[...]Leuk verhaal om te lezen! Maar ik laat het mijn vrouw nog maar even niet lezen; die is nog redelijk sceptisch over een vakantie in het buitenland met de e-Niro. Even afgezien van de niet-werkende laadpunten; voelde het op reis gaan met de e-Niro dan hetzelfde als voorheen met een ICE-auto? In theorie zou het met de range van de e-Niro redelijk hetzelfde kunnen zijn als je toch één keer per 2 à 3 uur een stop zou maken
Same here, niets zo vervelend als iets dat niet werkt. Vooral emet een vriendin en kleine in de auto om 23:00 en na 15 hotels gebeld te hebben. Dan zou mijn goede humeur wel weg zijn...

Tijdens het lezen van je verhaal dacht ik: auto parkeren, ICE huren en verder rijden en op de terug weer ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
Suicyder schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:07:
[...]

Ik kan mij vergissen, maar is de AC module niet beperkt op 3x16A = 11 kW, wat dan max 1x16A op 1 fase is?
Je vergist je, met mijn MY19 kan ik ook op 1x32A laden (=7,2kW netto).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het ligt aan de boordlader die je hebt. Als je een 1 fase boordlader hebt kan je nooit op 3 fasen laden, altijd maar op 1. Als je een 3 fasen boordlader hebt kan je zowel op 3 fasen als op 1 fase laden.

De 3 fasen boordlader zou op een 1 fase aansluiting zelfs tot 7,4 kW kunnen laden; de 1 fase gaat tot 7,2 kW. Natuurlijk moet je dan wel een laadpaal hebben die op die ene fase 32A kan leveren.

Voor zover ik weet is de 3 fasen boordlader te zien als 3 losse laders die tegelijk werken op de 3 fasen. Als er maar 1 fase wordt aangeboden dan kunnen er toch 2 boordladers tegelijk gebruikt worden doordat de auto dit intern door lust en dus zowel lader 1 als lader 2 hun werk doen.

Dat doorlussen gaf (geeft?) ook wel eens problemen als er laadpalen zijn die wisselen tussen laden op 1 fase en laden op 3 fasen zonder dat de kabel wordt losgehaald. Bijvoorbeeld de Zappi kan dit doen als die staat ingesteld op laden via zonnepanelen. Als er dan werd gewisseld door de laadpaal ontstond er kortsluiting tussen L1 en L2 en vlogen de stoppen er uit.

Er zijn ondertussen wel updates die dit voorkomen, maar ik meen dat de definitieve oplossing (zodat het schakelen altijd goed werkt) er nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 18:40

Timple

jappas schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar is die linker een Axxisfix met isofix en de rechter een maxi-cosi met isofix base?

Als ik het goed lees zijn er twee isofix punten. Zitten jouw buitenste stoelen daarin en de middelste er tussen gepropt (met een gordel vast)?

Ik heb zelf nu een combi van een Axxisfix (moet via Isofix) en een Maxi-cosi Kore (kan via Isofix en gordel) achterin een Prius 2. Ben langzaamaan naar vervanging aan het kijken en wil met het oog op de toekomst ook zekerheid hebben voor 3 stoeltjes. En die info is slecht te vinden.. Veel focus ligt dan op het aanwezig zijn van 3 isofix punten, dat vind ik voor de grote stoel minder van belang.
Goed gezien!

De isofix base zit vast met de gordel zodat ik nog enkele centimeters kon opschuiven. Voor het middelste stoeltje ben ik gewoon met een rolmaat de babydump ingelopen en de smalste gekocht 8)
En daar vervolgens nog de bekerhouder uitgehaald.

Inmiddels ben ik van de maxi-cosi af (Axxisfix is vanaf 4 maanden al). Dus staan er een Axxisfix en twee autostoeltjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

JeroenE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:28:
Voor zover ik weet is de 3 fasen boordlader te zien als 3 losse laders die tegelijk werken op de 3 fasen. Als er maar 1 fase wordt aangeboden dan kunnen er toch 2 boordladers tegelijk gebruikt worden doordat de auto dit intern door lust en dus zowel lader 1 als lader 2 hun werk doen.

Dat doorlussen gaf (geeft?) ook wel eens problemen als er laadpalen zijn die wisselen tussen laden op 1 fase en laden op 3 fasen zonder dat de kabel wordt losgehaald. Bijvoorbeeld de Zappi kan dit doen als die staat ingesteld op laden via zonnepanelen. Als er dan werd gewisseld door de laadpaal ontstond er kortsluiting tussen L1 en L2 en vlogen de stoppen er uit.

Er zijn ondertussen wel updates die dit voorkomen, maar ik meen dat de definitieve oplossing (zodat het schakelen altijd goed werkt) er nog niet is.
Snif en daar komt tie nu mee. Ik heb mijn e-Niro nu 2 weken en de Zappi (V2) komt begin september..speciaal vanwege mijn zonnepanelen (die op 1 fase terugleveren).

[ Voor 45% gewijzigd door DonJuape op 06-08-2021 07:56 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@DonJuape Volgens mij is de update dat de Zappi in de "alleen laden vanaf de zonnepanelen" mode enkel op 1 fase werkt en niet meer overschakelt naar 3 fasen. Als je PV dus ook maar op 1 fase teruglevert maakt dat niet uit. Je hebt er alleen last van als je vaak meer dan 7 kW teruglevert en het dus handig zou zijn als je op 3 fasen kan laden ipv 1 fase.

Maar ik ben geen Zappi expert, dus als je meer wil weten kan je beter in het thuis laden topic kijken of vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 20:59
DonJuape schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:54:
[...]

Snif en daar komt tie nu mee. Ik heb mijn e-Niro nu 2 weken en de Zappi (V2) komt begin september..speciaal vanwege mijn zonnepanelen (die op 1 fase terugleveren).
Niet alleen bij de Zappi ging dit mis, ook bij andere laadpunten. Ook bij ons kon de netwerkbeheerder langskomen om de hoofdzekering te vervangen.
De e-Niro is toen bij de dealer geweest voor een nieuwe module en sindsdien niet meer voorgekomen (februari was het, dacht ik)
Er zou een update komen begreep ik toen, maar mijn auto had het nog niet gehad. Het lijkt me dat nieuwe e-Niro's (en Kona's) het nu wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Domme vraag; welke laadkabel(s) worden er standaard meegeleverd? Heb wat moeite dit te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@Hetisookwat, een standaard snellaadkabel en een granny charger instelbaar op 8, 10 en 12A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernepper
Hetisookwat schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:23:
Domme vraag; welke laadkabel(s) worden er standaard meegeleverd? Heb wat moeite dit te vinden.
Zowel een granny charger met kabel (voor laden aan stopcontact) en een AC laadkabel. Beide zijn 5 meter dacht ik. Kan ze opmeten voor je als dat van belang is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Ernepper schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Zowel een granny charger met kabel (voor laden aan stopcontact) en een AC laadkabel. Beide zijn 5 meter dacht ik. Kan ze opmeten voor je als dat van belang is :)
Mennekes Type 2 stekker (wat eigenlijk de standaard is geworden).

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Ernepper schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:34:
[...]

Doe geen moeite :) thanks!
Card Nox schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:34:
@Hetisookwat, een standaard snellaadkabel en een granny charger instelbaar op 8, 10 en 12A.
Dank jullie beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 09:54
Ik mijn keuze voor een nieuwe leaseauto is gevallen op de KIA e-Niro. Ik heb daarbij 2 keuzes

- 64 kWh ExecutiveLine: verwachte leverdatum eind november/december
- 64kWh Edition: leverbaar over 3 weken.

Mijn voorkeur gaat uit naar de ExecutiveLine omdat deze wel wat opties extra heeft die ik relevant vind, zoals JBL, leren stoelen en stoelverkoeling.

Echter is de ExecutiveLine alleen een optie indien deze wordt geleverd vóór 2022 (of op kenteken wordt gezet) ivm de bijtelling van 12%. Verwachten jullie daar problemen mee of moet dat wel te doen zijn? Anders zou ik toch moeten gaan voor de Edition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
Tja... dat is glazebol werk ;). Met de huidige tijd van chiptekorten zou ik het er persoonlijk niet op wagen.

Misschien heb je (als je de gok niet aan durft, en dit al niet gedaan hebt) nog wel twee alternatieven;
  • Even kijken/vragen of er ergens in NL een excutive line op voorraad is? Kia dealers kunnen bij elkaar en landelijk in de voorraad kijken
  • De dynamicplus lijn natuurlijk overwegen. Zit tussen edition en executive in. Geen idee wat daar levertijden van zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Over een paar dagen ben ik iets meer als een week weg (zonder De Niro). Wat is beter? De auto gekoppeld laten staan aan de lader op de oprit of juist niet? Als ik het niet koppel heb ik dan kans dat de 12v accu leeg kan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Nu online
@ione, lekker eraf halen. 12v gaat niet kapot na een week niet rijden, dat zou wat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:32
niels2322 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:17:
Ik mijn keuze voor een nieuwe leaseauto is gevallen op de KIA e-Niro. Ik heb daarbij 2 keuzes

- 64 kWh ExecutiveLine: verwachte leverdatum eind november/december
- 64kWh Edition: leverbaar over 3 weken.

Mijn voorkeur gaat uit naar de ExecutiveLine omdat deze wel wat opties extra heeft die ik relevant vind, zoals JBL, leren stoelen en stoelverkoeling.

Echter is de ExecutiveLine alleen een optie indien deze wordt geleverd vóór 2022 (of op kenteken wordt gezet) ivm de bijtelling van 12%. Verwachten jullie daar problemen mee of moet dat wel te doen zijn? Anders zou ik toch moeten gaan voor de Edition.
6 weken geleden was de levertijd voor de executive lijn nog minder dan 3 weken voor mij!
Probeer eens een andere dealer of andere kleur als je zekerheid wil.

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
ione schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:52:
Over een paar dagen ben ik iets meer als een week weg (zonder De Niro). Wat is beter? De auto gekoppeld laten staan aan de lader op de oprit of juist niet? Als ik het niet koppel heb ik dan kans dat de 12v accu leeg kan lopen?
Of de auto gekoppeld is maakt niet uit voor het leeglopen van de 12v accu. Die wordt vanuit de hoofdaccu bijgeladen.

Beste is om rond 50% te laden als je hem lang niet gaat gebruiken. Ben net terug van 3 weken vakantie en de 12v was nog prima. Na een aantal dagen valt de auto in diepe slaap, waarbij de UVO zelfs niet meer werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ione schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:52:
Waarom denk je dat die 12V-accu leeg zal lopen? Als je apparatuur hebt aangesloten die ook aanstaat als het contact uit is, dan kun je die apparaten sowieso beter loskoppelen. En anders is er toch geen reden dat die accu leegloopt? Dat doet die bij een 'gewone' (lees: ICE) auto toch ook niet?

Weliswaar wordt de 12V-accu bijgeladen vanuit de rij-accu, zoals @mfjnab zegt, maar dat is maar beperkt. Als dat bijladen vaker dan X keer in Y tijd gebeurt, dan stopt de auto met dat bijladen. Ten eerste omdat je theoretisch de rij-accu leeg kan trekken, wat je natuurlijk niet wilt. Maar ook omdat er dan iets aan de hand is dat gewoon hersteld moet worden. Zou dat bijladen automatisch door blijven lopen, dan kom je er nooit achter dat er iets mis is, dat er een verbruiker aan blijft staan of dat er een lekstroom is.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unknownbomb2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:25
Kird03 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:55:
[...]

6 weken geleden was de levertijd voor de executive lijn nog minder dan 3 weken voor mij!
Probeer eens een andere dealer of andere kleur als je zekerheid wil.
Interessant om te lezen en cross checken. Toevallig ook in de markt voor de e-Niro executive. Vandaag proefrit gemaakt en ook geïnformeerd. Bij mij werd in algemene zin gezegd 4 tot 6 weken lever tijd. Wel gaf hij aan mogelijk een warmtepomp bij komt omdat deze blijkbaar meer op voorraad zijn, en zonder mogelijk langer kan duren. Scheelt +15 in (private) lease prijs. Neig zelf meer naar zonder, maar ben inderdaad ook benieuwd wat de werkelijke levertijden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels2322
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 09:54
Heb inderdaad wat meer dealers gebeld, blijkbaar is er momenteel een actie gaande waarbij de e-Niro erg gewild is? Alle voorraad modellen zijn - volgens de dealers die ik heb gebeld in Brabant - (executiveLine + DynamicPlusLine) in heel het land uitverkocht. Ik begreep ook dat veel dealers de "EditinoLine" in bestelling hebben staan, omdat deze een voordelige (zakelijke) leaseprijs zou hebben.

Ik denk dat ik de gok maar ga wagen en tot begin december ga afwachten, omdat ik bang ben spijt te krijgen van de EditionLine (geen stoelventilatie, JBL boxen en leren bekleding). Het verschil qua bruto bijtelling t.o.v. 12% of 16% bijtelling is ciraca € 150 euro per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:32
unknownbomb2 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:52:
[...]

Interessant om te lezen en cross checken. Toevallig ook in de markt voor de e-Niro executive. Vandaag proefrit gemaakt en ook geïnformeerd. Bij mij werd in algemene zin gezegd 4 tot 6 weken lever tijd. Wel gaf hij aan mogelijk een warmtepomp bij komt omdat deze blijkbaar meer op voorraad zijn, en zonder mogelijk langer kan duren. Scheelt +15 in (private) lease prijs. Neig zelf meer naar zonder, maar ben inderdaad ook benieuwd wat de werkelijke levertijden zijn.
ik heb hem nu 5 weken in bezit (Executive line zonder WP, private lease), was in 3 weken geleverd (besteld in 3e week juni)

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Pagina: 1 ... 149 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.