Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-09 19:31
plmagis schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:39:
[...]

Er zijn wel meerdere systemen die beter geïntegreerd zouden kunnen worden in de ideale e-Niro: bijvoorbeeld de snelheidsbeperker die bij het instellen de toegelaten snelheid voorstelt die "gezien" wordt door de camera of die in de navigatie software staat.
Ja en dan opt out: "de snelheidslimiet is nu .. Aanpassen?" Zonder reactie verlaagt 'ie dan na 5 sec zelf de cc snelheid.
Naar een hogere snelheid vind ik dat dan weer tricky ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-09 12:37
Schijnbaar wordt de my2021 sinds juni voorzien van wireless CarPlay. Ik weet niet of dit ook in Nederland het geval is.

Bron: https://www.google.nl/amp...s/2021-kia-niro-ev-debut/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:39
Schepseltje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:18:
Schijnbaar wordt de my2021 sinds juni voorzien van wireless CarPlay. Ik weet niet of dit ook in Nederland het geval is.

Interessant. Ik heb alle andere genoemde wijzigingen. Maar wireless Android Auto heb ik niet gezien op mijn e-niro van juni 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25
Bas81 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Interessant. Ik heb alle andere genoemde wijzigingen. Maar wireless Android Auto heb ik niet gezien op mijn e-niro van juni 2021
Carplay is ook geen android auto.. ;)

Staat wel wat dubieus in dat artikel trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door Bitaktus19 op 22-07-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas81
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:39
Bitaktus19 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:10:
[...]

Carplay is ook geen android auto.. ;)

Staat wel wat dubieus in dat artikel trouwens.
Het artikel noemt beide:
We're big fans of the move to wireless Apple CarPlay and Android Auto,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58
Marcva schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:32:
[...]

Ja en dan opt out: "de snelheidslimiet is nu .. Aanpassen?" Zonder reactie verlaagt 'ie dan na 5 sec zelf de cc snelheid.
Naar een hogere snelheid vind ik dat dan weer tricky ;)
Dat aanpassen is een zeer interessante idee, maar dan zeker met de optie om de waargenomen snelheid te overrulen: heb één bepaalde plaats op de ringweg waar de e-Niro rotsvast gelooft dat je maar 30 mag rijden en een halve kilometer blijft pingen omdat ik zogezegd te hard rijd. Aish, strikte meisjes en jongens, die Zuid-Koreanen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36

De mijne is 2 weken oud en heeft het niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik weet niet of het sinds de laatste update is, maar ik zie vaker bizarre routes in de navigatie. Een voorbeeld: in de foto beneden moet ik gewoon mee met de bocht naar rechts richting Schiphol (en heb dat ook gedaan). De navigatie vind dat ik rechtdoor moet, ergens om moet draaien en terug rijden. Niks afgezet of zo, geen idee waar dit vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glHwlPi0wIBP-FAp0z2jRUf-6iM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eMO176bX1Sj7PIDW16MwxkEM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:42

GVR

beschuit schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:00:
Ik weet niet of het sinds de laatste update is, maar ik zie vaker bizarre routes in de navigatie. Een voorbeeld: in de foto beneden moet ik gewoon mee met de bocht naar rechts richting Schiphol (en heb dat ook gedaan). De navigatie vind dat ik rechtdoor moet, ergens om moet draaien en terug rijden. Niks afgezet of zo, geen idee waar dit vandaan komt.

[Afbeelding]
Ze kunnen de ingebouwde navi beter uit de auto laten en het geld ergens anders aan besteden. Apple Carplay / Android Auto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
Card Nox schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:47:
[...]

De mijne is 2 weken oud en heeft het niet :(
Weet je ook wat de productie datum van jouw Kia was toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:25
Bas81 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:13:
[...]

Het artikel noemt beide:
We're big fans of the move to wireless Apple CarPlay and Android Auto,
En de kop van het artikel alleen Carplay. ;)

Op de Kia website vind ik er helemaal niks over. 8)7
Kia kennende kan het per land verschillen wat de opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Als ik de ventilatiestand van de auto wil veranderen is, voor mij althans, de luchtstroomrichting op het display zo goed als niet te zien. De achtergrond van de display is al donker en dan verschijnen de tekens van de uitstroomopeningen ook nog eens in een soort donkerblauw.
Is dit aan te passen, want ik moet nu eigenlijk stil gaan staan om goed te kunnen zien welke uitstroomopening nu eigenlijk actief is.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Schepseltje schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:50:
[...]

Weet je ook wat de productie datum van jouw Kia was toevallig?
Nopes, hoe check ik dat (even geGoogled maar vind het zo snel niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
Card Nox schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Nopes, hoe check ik dat (even geGoogled maar vind het zo snel niet).
Dat is normaal gesproken info die de leverende dealer alleen heeft. Denk ik tenminste :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 12:08
Ik rij de auto nu ongeveer 15.000 kilometer. Tot nu toe echt ontzettend tevreden en blij mee.

Toch zijn er sommige dingen die beginnen te irriteren, zeker nu het nieuwe eraf begint te gaan. Herkennen jullie dit?

- Als ik op de snelweg rij en ik gebruik ACC houd de auto keurig afstand van de auto voor me als mijn ingestelde snelheid hoger ligt dan de snelheid van mijn voorganger. Maar als mijn voorganger opzij gaat, versnelt de kia pas als mijn voorganger heeeeeleeeemaaaaaallllllll is opgeschoven naar rechts. Daarna wordt de versnelling ingezet, waar je normaal gesproken allang was begonnen met accelereren om in te halen.

- De afstand die de ACC aanhoud is net te groot. Waardoor er vaak een auto tussen komt, de kia weer inhoudt om de afstand weer op te bouwen, weer een net te groot gat....

- Ik kan maar niet wennen aan het feit dat de deuren niet allemaal open gaan als ik ik mijn deur doe, of de passagier die ook voorin zit.
Je moet nu kiezen tussen de deuren open bij a) de P-stand, of B) auto uit. Maar vaak genoeg sta ik ergens dat mijn vrouw uit stapt en dus de deuren achter niet open krijgt. Of stap ik uit met de auto nog niet uit en moet ik weer terug naar mijn deur om via het paneel de deuren te ontgrendelen.

- Het orkest dat elke keer op me afkomt bij het starten zou ik heeeeel erg graag standaard uit willen zetten.

Een paar kleine dingen, bij een auto die me verder fantastisch bevalt! De power, de hoogte zit, de overcomplete opties, de ruimte op de achterbank, topauto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58
mister9 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:29:
Ik rij de auto nu ongeveer 15.000 kilometer. Tot nu toe echt ontzettend tevreden en blij mee.

Toch zijn er sommige dingen die beginnen te irriteren, zeker nu het nieuwe eraf begint te gaan. Herkennen jullie dit?

- Als ik op de snelweg rij en ik gebruik ACC houd de auto keurig afstand van de auto voor me als mijn ingestelde snelheid hoger ligt dan de snelheid van mijn voorganger. Maar als mijn voorganger opzij gaat, versnelt de kia pas als mijn voorganger heeeeeleeeemaaaaaallllllll is opgeschoven naar rechts. Daarna wordt de versnelling ingezet, waar je normaal gesproken allang was begonnen met accelereren om in te halen.

- De afstand die de ACC aanhoud is net te groot. Waardoor er vaak een auto tussen komt, de kia weer inhoudt om de afstand weer op te bouwen, weer een net te groot gat....

- Ik kan maar niet wennen aan het feit dat de deuren niet allemaal open gaan als ik ik mijn deur doe, of de passagier die ook voorin zit.
Je moet nu kiezen tussen de deuren open bij a) de P-stand, of B) auto uit. Maar vaak genoeg sta ik ergens dat mijn vrouw uit stapt en dus de deuren achter niet open krijgt. Of stap ik uit met de auto nog niet uit en moet ik weer terug naar mijn deur om via het paneel de deuren te ontgrendelen.

- Het orkest dat elke keer op me afkomt bij het starten zou ik heeeeel erg graag standaard uit willen zetten.

Een paar kleine dingen, bij een auto die me verder fantastisch bevalt! De power, de hoogte zit, de overcomplete opties, de ruimte op de achterbank, topauto!
:-)

1. Jup. Is zelfs nog irritanter van de snelweg (Maar in beide gevallen heb ik geleerd om zelf zacht gas bij te geven)
2. Valt mee bij twee blokjes tussenafstand, vind ik persoonlijk.
3. Om gek van te worden. 'k Moet zelf ook eens zoeken hoe het kinderslot af te zetten achteraan en wat die Zuid-Koreaanse logica is.
4. Mijn vrouw zou dat ook heel graag willen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
plmagis schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:19:
[...]

:-)

1. Jup. Is zelfs nog irritanter van de snelweg (Maar in beide gevallen heb ik geleerd om zelf zacht gas bij te geven)
2. Valt mee bij twee blokjes tussenafstand, vind ik persoonlijk.
3. Om gek van te worden. 'k Moet zelf ook eens zoeken hoe het kinderslot af te zetten achteraan en wat die Zuid-Koreaanse logica is.
4. Mijn vrouw zou dat ook heel graag willen :-)
1. Akkoord. Vind het bij bv 50kmph wegen irritant als de auto voor je gaat afslaan en je het mooi zo uitkient dat je er mooi achterlangs kunt rijden maar dat auto soms plots ingrijpt omdat hij denkt dat we botsen. Ook paar keer gehad dat hij emm remde voor een fietser op het fietspad m en ik blijkbaar nog niet gezien aan de kant was gegaan.
2. Akkoord
3. Akkoord
4. Hoor het inmiddels niet meer zo.

Ik vind de kofferruimte toch wat tegenvallen, komende van een Mazda 6 Station. Liters kunnen na aanpassing wel gelijk zijn maar mis toch de diepte, liever dieper en minder hoog. Maar ja, nog even wachten op de Model Y 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 13:34

1 - Had mijn vorige auto, een Skoda Karoq MY2021, ook. De enige troost die ik je kan geven is dat de Kia als hij versnelt, dat ook in een hoog tempo doet.

2 - Is waarschijnlijk een veiligheidsdienst, mijn vorige auto had hetzelfde.

3 - Ik heb nog geen achterpassagiers gehad, maar bij mijn Hyundai Tuscon MY2017, was het gewoon twee keer aan de hendel trekken, dan ging de deur open.

4 - Op een gegeven moment hoor je het niet meer ;)

Ik moet de 1.000km nog aantikken, maar heb ondertussen zoveel verschillende voertuigen gehad en evenzoveel kilometers gereden (zakelijk) dat ik wel kan beamen dat het een hele fijne auto is.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:37

1. Dat zou fijn zijn als de Kia dat beter zou doen; maar je kan natuurlijk ook zelf wat gas geven in zo'n geval
2. De afstand is instelbaar natuurlijk, en de 2 seconden regel is nog steeds van toepassing. Je moet gewoon wennen aan ACC, omdat deze bumperkleven niet ondersteund
3. Zegt me niets, er zit nooit iemand achterin
4. Dat zou wel fijn zijn als dat uitgezet kan worden

Andere problemen:
* De widgets op het infotainmentsysteem bedenken eens in de maand dat ze terug moeten naar de default
* De radio springt eens in de maand spontaan aan
* Slechts één werkende usb aansluiting voor het infotainment systeem; je kan dus niet een usb-stick met muziek én je telefoon tegelijkertijd aansluiten
* De kofferbak gaat alleen dicht als je als je dit met veel overtuiging doet
* De kofferbak is standaard vrij klein; pas als je de dubbele bodem verwijderd heb je een bruikbare kofferbak
* De kofferbak heeft zo'n rol-afdekking; een hoedenplank die mee omhoog gaat zou veel praktischer zijn

Voor de rest: verreweg de beste auto die ik ooit heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Nu de e-niro een jaar in bezit en maar 10.000 km mee gereden. Gelijk maar voor een jaarlijkse beurt waarmee de kia assistant weer voor een jaar verlengd is. Je bent dan ook gelijk gedekt voor europa als je pech hebt. Ik werd ook gelijk gebeld of ik de nieuwe navigatie update wou. Er werd erbij gezegd dat de meeste mensen de update niet willen. Ik heb hem ook maar geweigerd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:01

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
Heb ook geen update gekregen bij laatste beurt van mijn my20. Vond het ook niet zo erg omdat ik ook niet zit te wachten op die nieuwe kleurstelling van de menu's. Ik zie bij jou nog de oude kleuren lijkt het..

Heeft Kia de kleurstelling weer teruggedraaid, of kun je ook alleen de Navi laten updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
mfjnab schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:30:
[...]

Heb ook geen update gekregen bij laatste beurt van mijn my20. Vond het ook niet zo erg omdat ik ook niet zit te wachten op die nieuwe kleurstelling van de menu's. Ik zie bij jou nog de oude kleuren lijkt het..

Heeft Kia de kleurstelling weer teruggedraaid, of kun je ook alleen de Navi laten updaten...
Geen idee eigenlijk. Er is me niets gevraagd maar zag wel dat er een update was gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Hier ook de laatste update gekregen, maar ik heb het my19 model, dus zonder de paarse kleurstelling die ik voorbij zie komen. Prima dus :)

Wel nu de mogelijkheid om een besneeuwd dorpje te laten klinken uit de speakers. Wie dat heeft verzonnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
GVR schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:24:
Hier ook de laatste update gekregen, maar ik heb het my19 model, dus zonder de paarse kleurstelling die ik voorbij zie komen. Prima dus :)

Wel nu de mogelijkheid om een besneeuwd dorpje te laten klinken uit de speakers. Wie dat heeft verzonnen....
Leuk voor lange laadsessies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
Binnenkort ook maar een afspraak maken voor de 30k beurt. Ik ga dan denk ik wel gewoon de update laten uitvoeren (my20). Voornaamste reden voor Android Auto verbetering. De kleurstelling zal vast wel wennen op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28

Alleen nuttig voor een versie met draadloos opladen. Anders is de batterij van de telefoon te snel leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Steeck03 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:58:
[...]

Alleen nuttig voor een versie met draadloos opladen. Anders is de batterij van de telefoon te snel leeg.
Tenzij je een wireless charging pad in het vakje legt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undeclinable
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb nu via PL een Niro waarvan het contract februari afloopt. Mocht tussentijds gratis overstappen naar de e-Niro, vond dat wel interessant en dus een dag lang de e-Niro proef gereden. Heerlijke ervaring geweest, echter lijkt het wel of de stoel niet laag genoeg kan. Zal vast met de accuvloer te maken hebben, maar ik ben ongever 1.90m lang (relatief korte benen en lang bovenlichaam) en ik moet echt m'n nek buigen om onder een uitgeklapte zonneklep te kijken. Niet echt ideaal......iemand hier soortgelijke ervaring mee?

"Life is only as good, as the memories we make" So Long Astoria - The Ataris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Undeclinable schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:10:
Heb nu via PL een Niro waarvan het contract februari afloopt. Mocht tussentijds gratis overstappen naar de e-Niro, vond dat wel interessant en dus een dag lang de e-Niro proef gereden. Heerlijke ervaring geweest, echter lijkt het wel of de stoel niet laag genoeg kan. Zal vast met de accuvloer te maken hebben, maar ik ben ongever 1.90m lang (relatief korte benen en lang bovenlichaam) en ik moet echt m'n nek buigen om onder een uitgeklapte zonneklep te kijken. Niet echt ideaal......iemand hier soortgelijke ervaring mee?
Ik ben 196, en heb die zonneklep zo goed als nooit naar beneden... omdat ik zo lang ben :D. Vind hem prima zitten eigenlijk en niet te hoog, heb hem wel op de laagste stand staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04

PeaceNlove

Deugleuter

GVR schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Ik ben 196, en heb die zonneklep zo goed als nooit naar beneden... omdat ik zo lang ben :D. Vind hem prima zitten eigenlijk en niet te hoog, heb hem wel op de laagste stand staan.
Precies hetzelfde hierzo. Past precies met 1,98. Vond overigens dat ik in de Škoda Octavia die ik hiervoor had nog net wat ruimer zat. De extra hoogte voor de Niro is duidelijk ingenomen door de accu’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-09 06:27
Vandaag even wezen kijken bij dealer voor die mooie e-Niro private lease actie.

Heeft iemand hier het bij een Kia dealer voor elkaar gekregen dat de auto eerst op kenteken wordt gezet van dealer en daarna op jezelf zodat je in aanmerking komt voor 2000 subsidie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Undeclinable
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
GVR schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Ja, nu begin ik ook te twijfelen waarom ik uberhaupt de zonneklep naar beneden had als ik zo lang ben :)

Misschien toch maar voor de e-Niro gaan. Niet de spannendste auto, maar naar mijn mening is de e-Niro ongeëvenaard als je kijkt naar de prijs tegenover het totaalpakket (verbruik/uitrusting/binnenruimte/prestaties).

"Life is only as good, as the memories we make" So Long Astoria - The Ataris

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ja de e-Niro is @Undeclinable ;)
Nu 2,5 jaar later nog steeds helemaal happy. Ja er zijn inmiddels leukere en betere modellen (EV6 bijvoorbeeld) maar toch heb ik daar dan geen honderden euro’s extra per maand voor over. Als het weer kan maken we er graag weer een leuke roadtrip mee door Europa :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Morgen richting Denemarken, en dan volgende week door naar Zweden. Wish me luck :)

(Dakkoffer en fiets scheelt echt 3% verbruik maar ofzo).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3DU8QT-U9Dj_XRWAWkw0xrEArI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CLHq7541nZpTvPlg8tetKzrD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C1AxFVgEhk9qIiXyN6EbPL8HU7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCXUWaicqWj8g7eLVl2rUHXF.jpg?f=fotoalbum_large

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@_eLMo_ heel veel plezier! Heb 2 jaar terug dezelfde route gedaan maar dan door naar Noorwegen. De Ionity snelladers zijn inderdaad je vriend ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:02:
@_eLMo_ heel veel plezier! Heb 2 jaar terug dezelfde route gedaan maar dan door naar Noorwegen. De Ionity snelladers zijn inderdaad je vriend ;)
Ik heb em al 4x eerder gedaan ofzo. Schoonfamilie in Zweden. Nu extra uitdaging met de timing van PCR tests enzo :+

Komt goed, wel eerste keer dat ik ga proberen 100% op ABRP te rijden ipv zelf gewoon te rijden op TomTom en dan af en toe een snellader te pakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Knoop doorgehakt, eerst ben ik erg geïnteresseerd geweest in een private lease aanbod. Contracten getekend, tot ik een tip kreeg in dit fora om te kijken naar mogelijke import vanuit Duitsland. Na de opties is te hebben gekeken toch het lease contract opgezegd. Ergens in november / december word mijn e-Niro aangeleverd vanuit Duitsland, Executive line.

Garantie door heel Europa, veel goedkoper uit dan aanschaf in Nederland en meteen eigenaar zijn van de auto i.p.v. bij private lease. Wel een half jaartje oud en 7k aan km'ers op de teller. Dus een helemaal eerlijke vergelijking met een nieuwe private lease auto is het niet. Maar die getallen zijn voor mij eigenlijk zo goed als nieuw.

Al met al ben ik erg benieuwt. Ik heb ook de mogelijkheid om op werk snel te laden tegen 0,20 cent, goedkoper dan dat ik de auto thuis aan de laadpaal zou hangen. En dat scheelt nogal met een appartementje op 1 hoog ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Yariva op 27-07-2021 00:45 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:39
CyBeRSPiN schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:02:
Met welke pas kan je momenteel het goedkoopste laden bij Ionity? Ik vind 0,79 nogal wat per kWh !

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Bestelde dynamic plus is gedowngrade naar een edition zodat deze zeker nog dit jaar geleverd kunnen worden. O.a. geen dakraam en verwarmde meuk. Maar bovenal geen parkeersensoren voor 8)7

Gelukkig mag ik met mijn leasecontract onbeperkt schade rijden zonder eigen risico. (Krappe parkeergarage en inparkeren lukt me zelfs in een compactere auto met ruime uitgerust sensoren en camera's niet altijd schadevrij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
vreemd, mijn bestelde 64kWh ExecutiveLine incl warmtepomp wordt afgeleverd aan mij op 01-09-21. Had zelfs al veel eerder gekund, ze staan al in de haven in Rotterdam.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 22:58

d0s

sssst

cacofant schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:43:
vreemd, mijn bestelde 64kWh ExecutiveLine incl warmtepomp wordt afgeleverd aan mij op 01-09-21. Had zelfs al veel eerder gekund, ze staan al in de haven in Rotterdam.
Hier idem. Onze dynamicpluslne stond ook al in de haven en staat nu al klaar bij de dealer voor levering eind augustus. Wel inclusief warmtepomp, zonder warmtepomp was er destijds minder keus en voorraad (begin juni)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
Gisteren offerte voor Dynamicplus gekregen. Oktober kwam de nieuwe lading binnen is ons verteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
Rhumba schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:51:
Gisteren offerte voor Dynamicplus gekregen. Oktober kwam de nieuwe lading binnen is ons verteld.
Klopt. Hier ook DynamicPlusLine verwacht op 6 oktober volgens de dealer. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
cacofant schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:37:
[...]

Met welke pas kan je momenteel het goedkoopste laden bij Ionity? Ik vind 0,79 nogal wat per kWh !
Zie [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
In mijn geval betaalt de baas, maar privé vind ik het ook wel wat waard om snel en betrouwbaar te kunnen laden die paar keer op vakantie. Als het te goedkoop is dan trekt dat weer mensen aan die ook lokaal aan een normale paal kunnen laden.
Er komt wel een nieuwe laadpas van Kia volgens mij waarmee je tegen betaling een lager tarief krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkie72
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:20
In mijn geval: begin juli besteld, levering ergens 2de week augustus. Exec uitvoering zonder warmtepomp. Ze stonden al te wachten op hun nieuwe baasjes volgens de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 10:51

Ik begreep van de garage toen ik mijn Niro PHEV (MY21) opgehaald had, dat Wireless Carplay idd beschikbaar is. Maar alleen op de unit's zonder ingebouwde navigatie.

Kunt nog altijd het volgende toepassen: https://mohammad.moghtader.net/draadloos-apple-carplay/
Heb ik ook gedaan. Al moet ik zeggen dat icm Wireless charging niet alijtd lekker loopt. Toestel wordt vaak heet en de batterij kwaliteit van toestel gaat achteruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinSa
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-07 06:20
Van de week is mijn toekomstige Niro 64kWh Executive Line besteld. Verwachte levertijd is week 44, voor mij geen probleem. Mijn huidige lease bak loopt nog tot eind november.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bajan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-07 23:34
Vandaag bij de dealer de E-Niro dynamic plusline besteld met warmtepomp (zakelijke lease). De dealer vertelde dat ik rekening moest houden dat de Niro week 2 2022 pas geleverd kan worden. Enorm balen uiteraard omdat de bijtelling volgend jaar van 12% naar 16% gaat. Hopelijk heb ik een meevaller en kan het net in december nog. Fingers crossed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:16
Bajan schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:42:
Vandaag bij de dealer de E-Niro dynamic plusline besteld met warmtepomp (zakelijke lease). De dealer vertelde dat ik rekening moest houden dat de Niro week 2 2022 pas geleverd kan worden. Enorm balen uiteraard omdat de bijtelling volgend jaar van 12% naar 16% gaat. Hopelijk heb ik een meevaller en kan het net in december nog. Fingers crossed.
De datum van de kentekenregistratie geldt. Aangezien de dealer ca 2 weken nodig heeft voor de aflevering zou je geluk kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:21
Heb vorige week vrijdag een edition besteld. Voorraadlevering stond op 28 september volgens de dealer. Dat gingen ze wat naar voren halen maar weet nog niet precies wanneer dat zal zijn.

Testrit beviel zeer goed, al vond ik de lane keeping assist niet super. Blijft een beetje pingpongen tussen de lijnen en reed vaak te veel naar het midden van de weg. Ook stuurde het me bijna een stoeprand op. Toen ik corrigeerde, corrigeerde het systeem ook waardoor het een rare uitwijk werd.

Herkennen jullie dat, van de lane keep assist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Ik kom weinig stoepranden op de snelweg tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Het was van een middentalud op een provinciale weg. Niet echt een stoeprand. Meer een biels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schoorj
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-02-2022
Nog 2 weken wachten voordat mijn kia e-niro 39,6 kwh wordt afgeleverd. Nu vraag ik mij af wat voor de batterij beter is. Dagelijks opladen, ook als er nog bijv 70% capaciteit is of pas opladen als de capaciteit ongeveer 20% is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Xmoo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 16:58:
[...]

Kunt nog altijd het volgende toepassen: https://mohammad.moghtader.net/draadloos-apple-carplay/
Heb ik ook gedaan. Al moet ik zeggen dat icm Wireless charging niet alijtd lekker loopt. Toestel wordt vaak heet en de batterij kwaliteit van toestel gaat achteruit.
Ik heb het ook geprobeerd, maar ook geen fan en terug naar de kabel.
  • Telefoon heet
  • Dikke startup delay (auto carplay delay, en adapter naar telefoon delay
  • Audio vertraging, de adapter buffert ~1s, dit kost 2 seconden extra starttijd. Dus zappen naar volgende nummer of nummer in starten heeft een rare vertraging
  • Hij kapte soms opeens onderweg en koppelde dan weer aan, irritant
  • als mijn vrouw in de auto had gezeten via wireless deed hij er soms 30s over voordat hij weer automatisch met mijn telefoon verbond.
Al met al 5x gezeik voor het niet inpluggen van een kabel. Ik wacht wel op de volgende auto met echte support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:04

PeaceNlove

Deugleuter

schoorj schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:59:
Nog 2 weken wachten voordat mijn kia e-niro 39,6 kwh wordt afgeleverd. Nu vraag ik mij af wat voor de batterij beter is. Dagelijks opladen, ook als er nog bijv 70% capaciteit is of pas opladen als de capaciteit ongeveer 20% is
30 en dan tot70 a 80(en dus niet vol, want dan blijft de accu het langste goed) en als je een keer echt alle capaciteit nodig hebt tot 100%, dat is de theorie en nu ik zo veel thuiswerk breng ik het zelf ook in de praktijk. Maar kijk vooral ook wat voor jou werkt, een voorspelbaar leven laat zich combineren met een wat legere accu. Gebeurt het regelmatig dat je onverwachts een langere rit moet maken kan je beter vaker laden

[ Voor 4% gewijzigd door PeaceNlove op 28-07-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik laad altijd, maar altijd tot 80%. En probeer niet onder de 30 te komen. Dan laad ik liever tot 100 van te voren.

Ik laad tot 100% als ik de volgende dag een eind moet zegmaar.

Gebaseerd op Elon Musk 2014
https://twitter.com/elonmusk/status/448466037441179649

Eigenlijk moeten we hier binnenkort eens met z’n allen een excel sheet gaan bouwen met elkaars delta voltage (maximale verschil tussen cellen), met leeftijd, kilometer stand en “gemiddelde” laad strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
_eLMo_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 21:05:
[...]

Ik heb het ook geprobeerd, maar ook geen fan en terug naar de kabel.
  • Telefoon heet
  • Dikke startup delay (auto carplay delay, en adapter naar telefoon delay
  • Audio vertraging, de adapter buffert ~1s, dit kost 2 seconden extra starttijd. Dus zappen naar volgende nummer of nummer in starten heeft een rare vertraging
  • Hij kapte soms opeens onderweg en koppelde dan weer aan, irritant
  • als mijn vrouw in de auto had gezeten via wireless deed hij er soms 30s over voordat hij weer automatisch met mijn telefoon verbond.
Al met al 5x gezeik voor het niet inpluggen van een kabel. Ik wacht wel op de volgende auto met echte support.
Vele issues worden verholpen mbv firmware upgrade. Nadat je verbonden bent naar http://192.168.50.2 en daar controleren of je een nieuwere firmware hebt, zo niet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Xmoo schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:57:
[...]

Vele issues worden verholpen mbv firmware upgrade. Nadat je verbonden bent naar http://192.168.50.2 en daar controleren of je een nieuwere firmware hebt, zo niet updaten.
Been there done that, have the t-shirt. De adapter ligt inmiddels bij het grof vuil xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geomannetje
  • Laatst online: 09:23
Lees dat er dit jaar nog vele nieuwe Kia rijders bij komen. Hoe gaan jullie om met het feit dat er geen subsidie meer verstrekt wordt in de periode 7 juni t/m 31 december 2021 op de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@geomannetje, Was er subsidie op het leasen? Ik heb een PL lease afgesloten zonder subsidie, ik wist hier niets van. Kopen was me wel bekend en wist dat daar het budget al na een paar dagen op was voor dit jaar. EDIT: is blijkbaar 7 juni geweest, lekker balen want heb mijn PL 18 mei ingediend...

https://www.rvo.nl/subsid...die-aanvragen/lease-nieuw
Bent u een particulier en leaset u een volledig elektrische personenauto in de kleinere en compactere middenklasse? Dan kunt u in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
Valt de eNiro onder 'compactere middenklasse'?

EDIT: Blijkbaar wel

EDIT:
De subsidie is in 2021 alleen nog beschikbaar voor gebruikte elektrische personenauto’s (koop of private lease).

Voor nieuwe elektrische personenauto’s (koop of private lease) is geen budget meer beschikbaar. Dient u toch een aanvraag in, houdt er dan rekening mee dat deze wordt afgewezen vanwege het ontbreken van budget.
Subsidie aanvragen voor een nieuwe auto is weer mogelijk vanaf 3 januari 2022. Let op: Om in aanmerking te komen voor subsidie in 2022, moet uw koop- of leaseovereenkomst op of na 1 januari 2022 zijn gesloten. Daarnaast mag de nieuwe auto niet eerder dan 1 januari 2022 op naam van de subsidieontvanger zijn gesteld in het kentekenregister (RDW).
Dat is wel balen zeg... had voor 4000 euro nog best een paar maanden in mijn prachtige Mazda 6 rond willen rijden... Hoe zit dit precies?
Ik heb een 5 jaar contract wat ik na 1 jaar maandelijks kostenloos op kan zeggen. Kosten pm ~€500,-.
12maanden x €500 = €6.000,- minus €4.000,- = €2.000,- een nieuwe auto rijden per jaar? Klinkt te mooi om waar te zijn, welke fout maak ik hier?

[ Voor 60% gewijzigd door Card Nox op 29-07-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Dat je de 4000 niet direct krijgt uitgekeerd maar in 48 termijnen ;)

Overigens zijn er (ook op dit forum) wel degelijk nieuwe Niro rijders die (nog) gebruik hebben kunnen maken van de subsidiepot die nog even openstond eind mei/begin juni. De super scherpe PL deals van KIA icm de subiside hebben denk ik bijgedragen aan heel veel extra Niro's op de weg..

[ Voor 77% gewijzigd door d0s op 29-07-2021 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
_eLMo_ schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:01:
Ik laad altijd, maar altijd tot 80%. En probeer niet onder de 30 te komen. Dan laad ik liever tot 100 van te voren.

Ik laad tot 100% als ik de volgende dag een eind moet zegmaar.

Gebaseerd op Elon Musk 2014
https://twitter.com/elonmusk/status/448466037441179649

Eigenlijk moeten we hier binnenkort eens met z’n allen een excel sheet gaan bouwen met elkaars delta voltage (maximale verschil tussen cellen), met leeftijd, kilometer stand en “gemiddelde” laad strategie.
Pfoh zoveel moeite voor een lease auto waar ik 4 (of 5) jaar in rij :)

ik laad altijd tot 100 als de accu onder de 20% is bij thuiskomst. (of minder als de daluren voorbij zijn)

Zo weinig mogelijk laden en gedoe.
die paar % extra verlies in het laatste lease-jaar zal me een rotzorg zijn. Gok dat de extra minuten kabel erin en eruit halen me meer moeite kosten :)

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
En om die 4000 te krijgen moet de auto wel minimaal 48 maanden op jouw naam blijven staan. Stop je eerder dan kun je dus terugbetalen volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markieeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-05 14:51
Hier ook een aanstaande e-Niro rijder. Eind augustus word ik troste (lease)rijder van een DynamicPlus-line 64 kWh gravity blue. Ik weet ondertussen al niet meer welke accessoires ik erbij had besteld, het is alweer een tijdje geleden. Onder andere de rubberen matten vanwege het vele wandelen met de hond.

Nog druk op zoek naar zo'n complete kofferbakbeschermer zodat de auto geen last krijgt van de hond achterin. Dalmatiërs zijn geweldige leuke en lieve dieren maar die haren komen rechtstreeks bij de duivel vandaan.

Zijn er al mensen die ervaring hebben met een daktent op de Niro? Is dat überhaupt mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geomannetje
Card Nox schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:57:
@geomannetje, Was er subsidie op het leasen? Ik heb een PL lease afgesloten zonder subsidie, ik wist hier niets van. Kopen was me wel bekend en wist dat daar het budget al na een paar dagen op was voor dit jaar. EDIT: is blijkbaar 7 juni geweest, lekker balen want heb mijn PL 18 mei ingediend...

[...]

EDIT:

[...]

Dat is wel balen zeg... had voor 4000 euro nog best een paar maanden in mijn prachtige Mazda 6 rond willen rijden... Hoe zit dit precies?
Ik heb een 5 jaar contract wat ik na 1 jaar op kan zeggen. Kosten pm ~€500,-.
12maanden x €500 = €6.000,- minus €4.000,- = €2.000,- een nieuwe auto rijden per jaar? Klinkt te mooi om waar te zijn, welke fout maak ik hier?
.....
Card Nox schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:57:

[...]

EDIT:

[...]

Ik heb een 5 jaar contract wat ik na 1 jaar op kan zeggen. Kosten pm ~€500,-.
Kan nog mooier: Heb een 5 jaarscontract en kan na 1 jaar maandelijks kostenloos op te zeggen. Betekent dat ik medio 2022 een nieuw contract ga voorbereiden en zorg dat deze op 1 januari 2023 is getekend. Vervolgens dien ik op of na 1 januari een nieuwe aanvraag in. Levert dan toch nog €3350,- op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Rhumba schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:23:
En om die 4000 te krijgen moet de auto wel minimaal 48 maanden op jouw naam blijven staan. Stop je eerder dan kun je dus terugbetalen volgens mij.
Volgens mij naar rato. Dus de maanden dat hij in je bezit was hoef je (voor lease) niet terug te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
geomannetje schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:39:
[...]

.....
[...]

Kan nog mooier: Heb een 5 jaarscontract en kan na 1 jaar maandelijks kostenloos op te zeggen. Betekent dat ik medio 2022 een nieuw contract ga voorbereiden en zorg dat deze op 1 januari 2023 is getekend. Vervolgens dien ik op of na 1 januari een nieuwe aanvraag in. Levert dan toch nog €3350,- op.
Misschien beter om deze discussie hier voor te zetten?
Rhumba in "Particuliere EV subsidie (SEPP)"

Maar ik snap je redenatie niet @geomannetje. Het levert dan toch gewoon €4000 op?
Overigens; dat wordt dan wel goed timen. Ik zou verwachten dat RVO kijkt naar de contractdatum die jouw leasemaatschappij print op het contract. Niet wat jij er met pen opschrijft wanneer je hebt getekend... Kan je vast met leasemaatschappij regelen, en kans dat RVO én controleert én er dan moeilijk over doet is natuurlijk ook te bezien...

[Edit] begin te twijfelen. RVO schrijft De datum waarop u de koop- of leaseovereenkomst sloot is leidend.

[ Voor 5% gewijzigd door JLC7 op 29-07-2021 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
cypher21 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Pfoh zoveel moeite voor een lease auto waar ik 4 (of 5) jaar in rij :)

ik laad altijd tot 100 als de accu onder de 20% is bij thuiskomst. (of minder als de daluren voorbij zijn)

Zo weinig mogelijk laden en gedoe.
die paar % extra verlies in het laatste lease-jaar zal me een rotzorg zijn. Gok dat de extra minuten kabel erin en eruit halen me meer moeite kosten :)
Tweeledig, 1: het is eigenlijk helemaal geen moeite. We rijden zelden meer dan 300km op een dag, dus 80% is prima.
2: ik wil ‘m overnemen na de lease, dus ik heb er meer baat bij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-09 22:28

passat_to_ev

Nice_car

Mijn e-Niro staat bij de reparateur voor een klein schade gevalletje. In de app kreeg ik een melding “waarschuwing” voor de 12v accu. Ik heb de garage gebeld en ze hebben dit opgelost, maar vanaf wanneer is het echt schadelijk voor de 12v accu? Zit er na “waarschuwing” nog zoiets als kritiek?

Verder, wat doet de valet modus in de auto? Want kan men dan wel en wat niet?

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
passat_to_ev schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:19:
Waar zit die modus, heb er niets over gelezen toen ik de handleiding heb doorgeworsteld.

Wat ik van 'algemene valet' modus weet is dat oa de snelheid (sterk) wordt beperkt om joyriden te voorkomen.

EDIT:
https://www.kia.com/nl/service/onderweg/uvo-connect/
Altijd op de hoogte - zelfs als je niet rijdt: de Valet Parking-modus houdt je op de hoogte wanneer iemand anders achter het stuur zit. Houd de locatie, rijtijd, afstand en topsnelheid van jouw Kia bij met de UVO-app. Jouw persoonlijke gegevens worden beschermd aangezien de feitelijke bestuurder slechts beperkte toegang heeft tot de Kia-head-unit.
EDIT:
https://play.google.com/s...a.uvo.eu.ux20&hl=en&gl=US
8. Valet Parking Mode (currently only available on selected models):
EDIT:
Ik vind het zo snel niet in mijn app.

[ Voor 83% gewijzigd door Card Nox op 29-07-2021 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
passat_to_ev schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:19:
Mijn e-Niro staat bij de reparateur voor een klein schade gevalletje. In de app kreeg ik een melding “waarschuwing” voor de 12v accu. Ik heb de garage gebeld en ze hebben dit opgelost, maar vanaf wanneer is het echt schadelijk voor de 12v accu? Zit er na “waarschuwing” nog zoiets als kritiek?

Mijn 12V was volledig leeg tijdens het repareren van een schadegevalletje. En tijdens dat leeggaan (of weer opladen door het schadebedrijf) is mijn UVO module defect geraakt. En dat duurt weken voor die weer binnen is bij de dealer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
plips schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:25:
[...]

Mijn 12V was volledig leeg tijdens het repareren van een schadegevalletje. En tijdens dat leeggaan (of weer opladen door het schadebedrijf) is mijn UVO module defect geraakt. En dat duurt weken voor die weer binnen is bij de dealer...
Is dat gewoon stomme toeval of met een specifieke reden? Ik zie namelijk geen verband tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Schepseltje schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:21:
[...]

Is dat gewoon stomme toeval of met een specifieke reden? Ik zie namelijk geen verband tussen die twee.
Nee ik zie dat verband ook niet. Tenzij het schade bedrijf de 12v accu op een ondeugdelijke manier heeft opgeladen en een stroomstoot ergens doorgekrast heeft. Maar ja toeval bestaat niet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ben sinds twee dagen ook trotse rijder van deze auto. ExecutiveLine 64kw. Rijdt heerlijk.

Wat is het beste voor de batterij qua laden?
Las eea dat mensen het laden tot max 80% doen en liefst niet eerder laden dan vanaf 20%. Kan iemand mij daar uitleg over geven? Ik kan thuis laden.
En moet je in het begin een paar keer bijna leeg een dan pas opladen? Of heb ik het nu over een hele andere soort batterij?

Moet je nog iets speciaals doen om de 12v niet leeg te laten lopen? Moet ie daarvoor zoveel mogelijk aan de lader ook al is ie vol?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geomannetje
JLC7 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:55:
[...]

Misschien beter om deze discussie hier voor te zetten?
Rhumba in "Particuliere EV subsidie (SEPP)"

Maar ik snap je redenatie niet @geomannetje. Het levert dan toch gewoon €4000 op?
Overigens; dat wordt dan wel goed timen. Ik zou verwachten dat RVO kijkt naar de contractdatum die jouw leasemaatschappij print op het contract. Niet wat jij er met pen opschrijft wanneer je hebt getekend... Kan je vast met leasemaatschappij regelen, en kans dat RVO én controleert én er dan moeilijk over doet is natuurlijk ook te bezien...

[Edit] begin te twijfelen. RVO schrijft De datum waarop u de koop- of leaseovereenkomst sloot is leidend.
De subsidie wordt in 2022 en verder, jaarlijks verlaagd. Mijn ervaring is dat de leasemaatschappij kwam met een contractdatum en dat ik vervolgens 14 dagen de tijd had om te tekenen. Dus 14 dagen later blijft de contractdatum hetzelfde. Nog weer 4 weken later is, na het leveren van de auto, het contract daadwerkelijk in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@ione zie schoorj in "Het grote Kia e-Niro topic" en de reacties daarop, is in dit topic al vaak behandeld. Je kunt het niet fout doen. Zelf laad ik altijd tot 80% en tot 100 als ik een lange rit voor de boeg heb. Wachten tot ie 20% leeg is kan tot vervelende situaties leiden als je met spoed onverwachts ineens een lange afstand moet afleggen.
Tot 100% laden heeft hier ook nog niet tot degradatie geleid bij de kilometervreters.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-07-2021 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemini NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 17:57
Nu tijdelijk voor 2 weken een e-Niro te leen, wat een leuke bak zeg! Veel vermogen die soepel overgebracht wordt, heerlijk, kan ik zeker aan wennen. Deze zit ook vol toeters en bellen, vooral de eerste keer adaptive cruise control is erg bijzonder, had ik nog nooit mee gereden. Ben alleen geen fan van het automatisch sturen bij cruise control. Lijkt erop dat hij je heel erg naar het midden van de weg stuurt, dus even zoeken hoe je dat uit zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Ik hoorde op de autoradio een reclame voor Private Lease van de eNiro vanaf 249 euro per maand (Dynamicline 64kWh). Is dit een andere actie dan die van mei van 349 euro? (Nog even los van het prijsverschil). Dit is de actie gelinkt vanaf kia.com/radio

Ik lees hier terug dat de bestaande SEPP vergeven is voor 2021, dus snap dan niet zo goed hoe ze aan dit bedrag komen. Dat, of er is nu een 72 maanden met 5k km variant :D

Nevermind, zie nu dat het hier gaat om de Financial Lease, niet de Private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 21:04
ione schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:10:
Ben sinds twee dagen ook trotse rijder van deze auto. ExecutiveLine 64kw. Rijdt heerlijk.

Wat is het beste voor de batterij qua laden?
Las eea dat mensen het laden tot max 80% doen en liefst niet eerder laden dan vanaf 20%. Kan iemand mij daar uitleg over geven? Ik kan thuis laden.
En moet je in het begin een paar keer bijna leeg een dan pas opladen? Of heb ik het nu over een hele andere soort batterij?

Moet je nog iets speciaals doen om de 12v niet leeg te laten lopen? Moet ie daarvoor zoveel mogelijk aan de lader ook al is ie vol?
Voor de 12V accu niet te lang deuren/achterklep open houden, alarm lichten/radio aan terwijl de auto uitstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
ningalloon schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Voor de 12V accu niet te lang deuren/achterklep open houden, alarm lichten/radio aan terwijl de auto uitstaat.
Ongeveer een indicatie van wat te lang is? 10 min al teveel? Of hebben we het dan over veel langer?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa5sRs2nDcSMtdSFtbt7hKHKmo0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2nQYkXTXwlv4cfUURKIIoGFN.jpg?f=user_large

Dit valt me zo mee, afgeladen auto met 4 personen naar Friesland gereden wel constant 100 gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
Wind mee zeker ? Of altijd zo zuinig. Ben benieuwd.. op 01-09-21 krijg ik hem ;-)

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:41
Een vraagje voor de Belgen hier, is het mogelijk om je EV en het onderhoud met eco cheques ze betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Volgens de laatste lijst van de nationale arbeidsraad niet.
Toch niet als je met een EV een auto (wat ik aanneem gezien je de vraag in het e-Niro topic stelt) of motorfiets bedoelt. De meeste andere vormen van (elektrisch) vervoer kan je er wel mee betalen. Een auto en motorfiets vallen, volgens de arbeidsraad, niet onder duurzame mobiliteit.
Je kan er eventueel wel alle toebehoren en abonnementen voor oplaadpunten voor elektrische voertuigen mee afrekenen.
Maar zelfs dan moet de handelaar die samenwerkt met Edenred, Sodexo of Monizze (de enige aanvaarde uitgiftebedrijven) voor zijn product de ecocheque al aanvaarden. Er is immers geen verplichting tot aanvaarding van de cheque.
http://www.cnt-nar.be/DOS...03-03-Lijst-producten.pdf

[ Voor 108% gewijzigd door IvoB2 op 31-07-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Levering bij mij wordt begin September. De auto zou "op de boot" moeten staan. Weet iemand welke boot dit is? Ik las dat iemand hier de boot had gevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
Vaevictis_ schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 08:30:
[Afbeelding]

Dit valt me zo mee, afgeladen auto met 4 personen naar Friesland gereden wel constant 100 gereden.
Heb zelf geen Niro (hopelijk per oktober) dus weet niet helemaal goed wat ik zie. Maar 224 km in 3 uur en 18 minuten? Dan rijd je gemiddeld wel wat langzamer dan 100 of je hebt een redelijke pauze genomen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raoul413
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-03 10:35
Vandaag naar Frankrijk gereden. Een bomvolle auto met twee fietsen achterop toch een gemiddeld gebruik van 15,2 kWh gehaald, netjes 100 gereden constant.

We zitten in een dorpje met 2 laadpalen maar bij beide laadpalen stopt het laden na ongeveer 30 seconden. Een vriend van me is hier met een polestar en heeft hetzelfde probleem. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9MOrHZoVRj9XXXLuvz-8WORlMY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/T4dRsCLBc3pE2mLpMWL0ZdjU.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3zf-hGEeAuvC4z7l1-UfNNxoEU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/u6SYUiiOKCN63V1N7SiCXdcm.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlekJ1qshumzAiSoSKlWEWQtwMw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/x1mByzi3NYwezW29nRQcJ7Hw.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:46
Rhumba schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:53:
[...]

Heb zelf geen Niro (hopelijk per oktober) dus weet niet helemaal goed wat ik zie. Maar 224 km in 3 uur en 18 minuten? Dan rijd je gemiddeld wel wat langzamer dan 100 of je hebt een redelijke pauze genomen? ;)
Wat files en ook laatste stuk door dorpjes heen. Pauze van 15min. Ook nog open brug aan het einde van Flevoland.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 31-07-2021 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 13:55
Raoul413 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:55:
Vandaag naar Frankrijk gereden. Een bomvolle auto met twee fietsen achterop toch een gemiddeld gebruik van 15,2 kWh gehaald, netjes 100 gereden constant.

We zitten in een dorpje met 2 laadpalen maar bij beide laadpalen stopt het laden na ongeveer 30 seconden. Een vriend van me is hier met een polestar en heeft hetzelfde probleem. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Al een andere pas gebruikt? Anders bellen om te laten resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
WillemJanJansen schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:49:
Levering bij mij wordt begin September. De auto zou "op de boot" moeten staan. Weet iemand welke boot dit is? Ik las dat iemand hier de boot had gevolgd.
Wanneer is de jouwe besteld? Ik verwacht hem in de eerste week van oktober en besteld op 30 juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Heeft iemand toevallig ook een manier gevonden om de achterlichten met de DRL lampen te laten branden in licht auto stand? Dus beetje dan Scandinavian lights principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Schepseltje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:35:
[...]

Wanneer is de jouwe besteld? Ik verwacht hem in de eerste week van oktober en besteld op 30 juni.
23 juli getekend. Hiervoor had de verkoper er wel al eentje gereserveerd. Denk dat de levertijd waarschijnlijk ook van de uitvoering afhangt. Welke uitvoering heb je besteld? En is het dan niet slimmer om het naar januari te tillen? In verband met SEPP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:03
[Afbeelding]

Doe dit ook regelmatig (naar Friesland rijden (> 200km) maar verbruik wel iets hoger. Zal met snelheid te maken hebben en windrichting en snelheid scheelt ook nogal. Verbruik voor mij tussen 14,5kWh/100km en 16,5kWh 100km bij snelheid tussen 100 en 120km/h, af en toe wat sneller (130km/h).
Zit dan wel gemiddeld rond of boven 100 km/h

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 31-07-2021 19:34 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schepseltje
WillemJanJansen schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:06:
[...]

23 juli getekend. Hiervoor had de verkoper er wel al eentje gereserveerd. Denk dat de levertijd waarschijnlijk ook van de uitvoering afhangt. Welke uitvoering heb je besteld? En is het dan niet slimmer om het naar januari te tillen? In verband met SEPP.
DynamicPlusLine. Opschuiven naar januari heb ik wel overwogen maar huidige lease contract is eind juni al verlopen. Dus rij nu tijdelijk in een Opel Karl totdat de e-Niro geleverd wordt. Ondanks de overweging vond ik nóg langer wachten het niet waard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 20:59
[Afbeelding]

Zolang je een gelijke snelheid rijdt maakt het niet uit of je met 1 of 4 personen in de auto zit. Het kost alleen bij het accelereren meer energie (maar levert bij het regenereren ook meer op) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhumba
Schepseltje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:56:
[...]

DynamicPlusLine. Opschuiven naar januari heb ik wel overwogen maar huidige lease contract is eind juni al verlopen. Dus rij nu tijdelijk in een Opel Karl totdat de e-Niro geleverd wordt. Ondanks de overweging vond ik nóg langer wachten het niet waard. :P
Heb je private lease? Is het daarbij dan mogelijk om voor huidge aanbieding te schuiven naar januari? Mijne zou in oktober komen maar huidige lease loopt tot en met december dus januari is wat mij betreft prima :)

Edit: never mind...kan helemaal niet: "De koop- of leaseovereenkomst van de auto moet u hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022."

[ Voor 9% gewijzigd door Rhumba op 31-07-2021 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Xmoo schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:59:
Heeft iemand toevallig ook een manier gevonden om de achterlichten met de DRL lampen te laten branden in licht auto stand? Dus beetje dan Scandinavian lights principe.
Nee, kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:41
Xmoo schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 18:59:
Zelf heb ik licht altijd op aan staan.
Gaat bij het afsluiten gewoon uit en je bent ook voor achteroprijdend verkeer goed zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Heeft het dimlicht veel invloed op de range?
Pagina: 1 ... 148 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.