Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vansnoll
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03-2022
Raoul413 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:18:
Bedankt voor jullie reacties! Ik kreeg na doorvragen nu de volgende reactie van de dealer voor een afneembare trekhaak mét trekgewicht.

Art. nr: Q4281ADE50
Trekhaak met afneembare kogel is ontwikkeld voor de e-Niro met een 64 kWh accu. De e-Niro met 64kWh accu beschikt over een kogeldruk van 100 kg voor een eventuele kleine aanhangwagen (maximaal trekgewicht 300 kg). Let op: voor een fietsendrager geldt er een kogeldruk van maximaal 75 kg. Het daadwerkelijke rijbereik van de e-Niro wordt mede bepaald door het gebruik en de configuratie. Indien de e-Niro wordt uitgerust met o.a. een trekhaak voor het vervoeren van (elektrische) fietsen of een aanhanger zal het rijbereik van de e-Niro kunnen afnemen. Deze trekhaak wordt zonder 13 polige kabelset geleverd deze is te bestellen onder nr J2621ADE00PC.

Trekhaak kabelset 13 polig
https://webshop.kia.nl/_transfer/images/accessoire/3269.jpg

Art. nr: J2621ADE00PC
Trekhaak kabelset 13 polig (alleen te monteren met een 64 kWh accu)

De totale prijs van de trekhaak, 13-polige kabelset, montage en btw. komt op € 979,=
Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.. ik heb zelf ook een MY20 en begin dit jaar bij de dealer een nieuw type trekhaak besteld, dus die een trekgewicht van 300 kilo heeft. De dealer zei daar destijds niets over dat dat niet kon op de MY20.... maar uiteindelijk hebben ze in de werkplaats gewoon de RMC trekhaak van Brink erop gezet...

Ik ben ook benieuwd of je met die Brink RMC trekhaak alsnog een lichte aanhanger kan trekken van max 300 kilo.. wat je veel hoort is dat mensen die pinnetjes eraf slijpen, maar kan je dan zonder risico op defecten een lichte (!) aanhanger trekken?

[ Voor 4% gewijzigd door vansnoll op 18-05-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:36

zeroday

There is no alternative!

stom vraagje, ik zag vanochtend bij de bandenverwisseling dat alleen mijn rechterachterlicht aangaat bij het achteruit rijden. Links achter wit dus niet. Klopt dat. moeten ze allebei aan of alleen 1 ?

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:28
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 09:21:
Ook bij het stukje 90% naar 100% laden lijkt het alsof de verliezen groter zijn. Je zou het kunnen bijhouden en vergelijken of je efficiënter laadt als je tot max 90% laadt.
Ook is kijken naar percentage en dan afleiden hoeveel kWh er in de accu zit niet de meest nauwkeurige methode. Helaas heb je een OBD module nodig om de capaciteit in kWh uit te lezen.
Vandaag even getest.
De laadsessie van vandaag was van 62% naar 90%. Stroomverbruik 22,39 kWh.
Als ik uit ga van die minder nauwkeurige methode, kom ik uit op een geschat stroomverbruik van 18 kWh. Verschil nu zelfs 24%.

Andere methode is via het verbruik dat de boordcomputer aangeeft.
De rit was 180 km met een verbruik van 15,1 kWh/100 km, oftewel 27,2 kWh. Dit kostte 38% batterij, dan zou 28% erbij laden (naar 90%) 20 kWh moeten zijn. Dat komt al meer in de buurt van 10% laadverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StenilsoN
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-09 22:28
zeroday schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:36:
stom vraagje, ik zag vanochtend bij de bandenverwisseling dat alleen mijn rechterachterlicht aangaat bij het achteruit rijden. Links achter wit dus niet. Klopt dat. moeten ze allebei aan of alleen 1 ?
Was mij bij een bandenwissel ook opgevallen, normaal zie ik de achterkant niet ;) . Toen navraag gedaan bij de dealer en het klopt dat er achteruitrij verlichting maar aan één kant brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul413
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-03 10:35
vansnoll schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.. ik heb zelf ook een MY20 en begin dit jaar bij de dealer een nieuw type trekhaak besteld, dus die een trekgewicht van 300 kilo heeft. De dealer zei daar destijds niets over dat dat niet kon op de MY20.... maar uiteindelijk hebben ze in de werkplaats gewoon de RMC trekhaak van Brink erop gezet...

Ik ben ook benieuwd of je met die Brink RMC trekhaak alsnog een lichte aanhanger kan trekken van max 300 kilo.. wat je veel hoort is dat mensen die pinnetjes eraf slijpen, maar kan je dan zonder risico op defecten een lichte (!) aanhanger trekken?
Bedankt voor je reactie, ik heb dit toch maar weer doorgezet naar de dealer, staatinderdaad ook bij de trekhaak dat deze alleen toepasbaar is op MY21 modellen. Wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:18
vansnoll schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 11:32:
[...]

Wat staat erop je kenteken? Als daar een trekgewicht van 0 kilo opstaat, dan is het misschien technisch geen probleem en zou je op eigen terrein nog wel een aanhanger kunnen trekken, maar op de openbare weg ben je in overtreding en heb je bij een ongeval een groot probleem met je verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 09:57

Thyzz

-=leeg=-

Op mijn kentekenbewijs (MY20) uit december staat 300kg als trekgewicht. Helaas geen trekhaak er onder laten hangen. Want ik ging er vanuit dat het inderdaad 0 zou zijn.

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Het is heel goed letten op de typenummers bij de bestelling.
Ik had een reguliere trekhaak besteld, en vervolgens gingen ze een RMC versie bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40
Thyzz schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 10:54:
Op mijn kentekenbewijs (MY20) uit december staat 300kg als trekgewicht. Helaas geen trekhaak er onder laten hangen. Want ik ging er vanuit dat het inderdaad 0 zou zijn.
Dat is bijzonder. Mijn MY20 heeft een 'niet geregistreerd' trekgewicht.
Ben wel benieuwd hoe dat zit.

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ben me aan het oriënteren voor de e-niro. Gisteren al een proefrit gemaakt en dat beviel goed.
Natuurlijk nog verder onderhandelen over de prijs, maar dat zal wel goed komen.
Vandaag een elektro-installateur op bezoek gehad die eventueel een nieuwe aansluiting in mijn garagebox zou moeten maken. Helaas kan ik dus geen kabel vanuit mijn woning naar die garagebox laten lopen, omdat het dan over/onder een voetpad moet en de gemeente daar geen toestemming voor geeft.
Ik was van plan om een 1x10A aansluiting te nemen, omdat we dan met 8A kunnen laden en dat zou voor mij genoeg zijn na een nacht. Volgens de elektricien moet een 10A aansluiting afgezekerd worden met een 4A zekering, omdat er een bepaalde veiligheid (ofzo) ingebouwd moet zijn.
Een zwaardere aansluiting kan natuurlijk ook, maar dat is dus voor mij niet nodig en daarbij komt dat de maandelijkse vaste kosten dan meteen 3x zo hoog zijn. Met een 10A aansluiting is dat slechts €9,-
Mijn vraag is dus of de e-niro ook geladen kan worden met 4A, of is dit echt te weinig?

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:37
Dat lijkt me echt te weinig. 10 of 16A is acceptabel maar dan kan het ook langer dan één nacht duren als je echt vol moet (komt nauwelijks voor). Met 4A zal je ook op snelladers moeten terugvallen. Heerlijk voor het onthaasten maar slecht voor je bloeddruk bij haast.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:02
6A is voor elke elektrische wagen het minimum. Maar uw elektricien zegt wat vreemde dingen hoor. Een 10A aansluiting afzekeren met 4A om wat veiligheid in te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@rokil meld je in dit topic: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Ik dacht dat je gewoon de granny charger wilde gebruiken?

In Nederland mag je op die 10A aansluiting gewoon op 1A laden als je gebruik maakt van loadbalancing.

Alle elektrische auto’s hanteren 6A als minimum.

Graag in dat topic lezen / verdere vragen stellen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Klopt dat ik gewoon de granny charger wil gebruiken. Met een 10A aansluiting en een gewoon stopcontact zou dat ook de bedoeling zijn, maar volgens de elektricien kan dat dus niet.
Ga maar eens verder vragen bij een andere elektricien dan....

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Frenkie567917 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:27:
Vandaag even getest.
Als ik uit ga van die minder nauwkeurige methode, kom ik uit op een geschat stroomverbruik van 18 kWh. Verschil nu zelfs 24%.

De rit was 180 km met een verbruik van 15,1 kWh/100 km, oftewel 27,2 kWh. Dit kostte 38% batterij, dan zou 28% erbij laden (naar 90%) 20 kWh moeten zijn. Dat komt al meer in de buurt van 10% laadverlies.
Wat naast laadverlies (conversie/kabel verlies) ook nog mee kan spelen is dat accu's soms verwarmd (of gekoeld) worden tijdens het laden. Dat kost ook stroom die je wel op de paal, maar niet in je accu terugziet.

Ritverbruik volgens de auto hangt ook een beetje van de auto af of daar alle 'overhead' bij zit of niet. Ik meen dat bij Tesla dat niet of niet altijd zo is. Dan onderschat je hoeveel energie er uit de accu gehaald wordt (en via deze berekening dus ook mogelijk hoeveel er in de accu terugkomt).

Meestal is dat overigens allemaal weinig kritisch en is een aanname van 10-20% laadverlies een prima 'ballpark' om mee te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
metteko schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 12:56:
6A is voor elke elektrische wagen het minimum. Maar uw elektricien zegt wat vreemde dingen hoor. Een 10A aansluiting afzekeren met 4A om wat veiligheid in te bouwen?
De elektricien wil selectiviteit. De hoofdzekering is 10A en een groep daarachter krijgt een lagere waarde. Of dat 4A is geen idee.

Edit: een google leert dat een vuistregel is 1,6 x kleiner. Dan kom je op 6,25A, maar voor de zekerheid wordt dan 4A gekozen.

[ Voor 13% gewijzigd door wortelsoft op 19-05-2021 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Inderdaad, hij noemde het selectiviteit. Ben er dus echt niet in thuis...
Maar in ieder geval kan ik geen 8A laden, zoals nodig voor de granny charger en moet ik dus een andere (duurdere) oplossing zoeken helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 21:08
rokil schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:08:
Inderdaad, hij noemde het selectiviteit. Ben er dus echt niet in thuis...
Maar in ieder geval kan ik geen 8A laden, zoals nodig voor de granny charger en moet ik dus een andere (duurdere) oplossing zoeken helaas.
Heb zelf de e-Niro sinds nov. 2020 en heb hem bijna uitsluitend alleen thuis opgeladen via de granny stekker (ingesteld op 12A) en aanwezige stopcontact in garage (op bestaande circuit met een zekering van 16A). Tot nu toe, geen problemen; wordt amper warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vansnoll
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03-2022
wortelsoft schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Wat staat erop je kenteken? Als daar een trekgewicht van 0 kilo opstaat, dan is het misschien technisch geen probleem en zou je op eigen terrein nog wel een aanhanger kunnen trekken, maar op de openbare weg ben je in overtreding en heb je bij een ongeval een groot probleem met je verzekering.
Dat is een risico wat ik accepteer... ik ga er echt niet "de grote weg mee op" gewoon heel incidenteel eens naar de stort bijvoorbeeld, dat is nog geen 15 minuten rijden binnendoor...

Maar ik heb geen idee of het technisch tot defecten gaat leiden, schade aan de auto, verbogen balken of afgebroken bouten dat soort zaken... zo'n fietsdrager met 75 kilo draaggewicht is op extreme situaties getest, ook op een plotse remactie met volle belasting, dan spelen er dus ook grote horizontale krachten (niet alleen maar vertikale draagkrachten...) kortom... als je rustig rijdt moet een aanhangertje toch wel kunnen zou je denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:02
@wortelsoft ik begrijp dat hij selectiviteit wil. Maar voor mij zou dit zeker goed te praten zijn als het een installatie betreft met 1 stopcontact. Wat ben je dan met uw selectiviteit.
Ik merk wel dat jullie in Nederland nog veel met stoppenkasten werken, waar het hier in België allemaal automaten zijn. Dus een hoofdautomaat die er uit vliegt is geen ramp. Die leg je gewoon terug in.

Ik vind selectiviteit trouwens een loos begrip geworden sinds de invoering van de zonnepanelen. Zo heb ik een hoofdautomaat van 25A, met daarbij zonnepanelen. Hierdoor kon ik mijn lader perfect op 32A afzekeren. Geen enkel probleem voor de keurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
vansnoll schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:23:
[...]

Dat is een risico wat ik accepteer... ik ga er echt niet "de grote weg mee op" gewoon heel incidenteel eens naar de stort bijvoorbeeld, dat is nog geen 15 minuten rijden binnendoor...

[...]
Zolang je je maar bedenkt dat het illegaal is, en je bij een twee-zijdig probleem zelf alle schade moet betalen en je dus mogelijk ook de tegenpartij benadeeld als je dit niet kan betalen. Het is dus niet alleen jouw risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
metteko schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:26:
@wortelsoft ik begrijp dat hij selectiviteit wil. Maar voor mij zou dit zeker goed te praten zijn als het een installatie betreft met 1 stopcontact. Wat ben je dan met uw selectiviteit.
Ik merk wel dat jullie in Nederland nog veel met stoppenkasten werken, waar het hier in België allemaal automaten zijn. Dus een hoofdautomaat die er uit vliegt is geen ramp. Die leg je gewoon terug in.

Ik vind selectiviteit trouwens een loos begrip geworden sinds de invoering van de zonnepanelen. Zo heb ik een hoofdautomaat van 25A, met daarbij zonnepanelen. Hierdoor kon ik mijn lader perfect op 32A afzekeren. Geen enkel probleem voor de keurder.
In Nederland worden bij nieuwe installaties ook alleen maar installatieautomaten toegepast alleen noemt iedereen het nog steeds stoppenkast. Technisch zou een stopcontact en een lamp geen probleem zijn het voldoet alleen niet aan regelgeving en een elektricien gaat dat op die manier niet aansluiten.

Over selectiviteit en zonnepanelen:

https://www.zonnefabriek....t-en-waar-dient-het-voor/

Er zijn dus installateurs die daar andere ideeën over hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door wortelsoft op 19-05-2021 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
Ik heb bij mij staan:

F.3 Maximum massa samenstel Niet geregistreerd
O.1 Aanhangwagen geremd Niet geregistreerd
O.2 Aanhangwagen ongeremd Niet geregistreerd

Is dat gelijk aan 0kg of moet het dan eigenlijk nog bepaald worden?

Overigens heb ik ook een MY20 (1 fase lader) met volwaardige afneembare trekhaak (after market volgens mij), ik heb er echter nog nooit iets mee getrokken. Maar zou het wel handig vinden om te weten of ik er iets mee kan doen of dat ik die er voor niks op heb laten zetten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
wortelsoft schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:49:
[...]

In Nederland worden bij nieuwe installaties ook alleen maar installatieautomaten toegepast alleen noemt iedereen het nog steeds stoppenkast. Technisch zou een stopcontact en een lamp geen probleem zijn het voldoet alleen niet aan regelgeving en een elektricien gaat dat op die manier niet aansluiten.

Over selectiviteit en zonnepanelen:

https://www.zonnefabriek....t-en-waar-dient-het-voor/

Er zijn dus installateurs die daar andere ideeën over hebben.
Ik heb mijn zappi op 32A afgesteld en grid limit op 24,8A zit op en 25A automaat. Zappi zorgt dynamische load balancing. Ik vervang de automaat nog wel eens door een 32A versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Weet er iemand wat je allemaal apart per gebruikersprofiel kunt instellen of heeft er iemand een linkje naar een handleiding hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:13
komkommertijd schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:08:
Weet er iemand wat je allemaal apart per gebruikersprofiel kunt instellen of heeft er iemand een linkje naar een handleiding hiervoor?
wil ik ook wel weten :?

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
komkommertijd schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 11:08:
Is dit wat je zoekt http://webmanual.kia.com/...NT2/EU/Dutch/profile.html ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommertijd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Niet helemaal. Ik ben vooral benieuwd WAT ik allemaal kan instellen, zoals favoriete radiozenders enzo. En kan ik bijvoorbeeld ook standaard kiezen voor sportmodus in plaats van 'normal'? En is het mogelijk om mijn UVO-account te koppelen aan meerdere profielen?

[ Voor 8% gewijzigd door komkommertijd op 20-05-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 01-09 18:34

mausy5043

Don't panic.

Frenkie567917 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 22:27:
[...]

Vandaag even getest.

Is bekend of er een lineair verband is tussen %-en en kWh? Dus is van 20% naar 30% evenveel kWh als van 70% naar 80%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28
komkommertijd schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:21:
[...]

Niet helemaal. Ik ben vooral benieuwd WAT ik allemaal kan instellen, zoals favoriete radiozenders enzo. En kan ik bijvoorbeeld ook standaard kiezen voor sportmodus in plaats van 'normal'? En is het mogelijk om mijn UVO-account te koppelen aan meerdere profielen?
Ik had LFA graag per profiel willen instellen, maar dat blijkt niet mogelijk te zijn. Als ik het uitzet voor mijn vrouw, is het voor mijn eigen profiel ook uit helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
komkommertijd schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:21:
[...]

Je kan je Kia account (UVO accounts worden opgeheven) slechts koppelen aan 1 profiel.
Je account is namelijk de identifier op je profiel. Dat geeft je dan ook de mogelijkheid middels de app de instellingen te doen.

De profielen hebben betrekking op instellingen van het media/navigatie systeem. Dus wel de radio, niet de stoelen/spiegels/sportstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:40
mausy5043 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:40:
[...]

Is bekend of er een lineair verband is tussen %-en en kWh? Dus is van 20% naar 30% evenveel kWh als van 70% naar 80%?
Nee, daar heb ik ergens een test van gezien. Hij klopt niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Volgens mij wel. SoC uit BMS loopt soms licht uit de pas van het getoonde SoC maar dat heeft meer met batterij temperatuur te maken volgens mij. Geen echt onderzoek naar gedaan, maar waarnemingen met EVNotify

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Wanneer je je cruisecontrol aan zet en je staat bij een verkeerslicht en een paar seconde stil dan komt er in je scherm dat je je pedaal moet aanraken of knopje omhoog om te accelereren.
Wanneer je in de file rijdt of op en weg met nogal veel verkeerslichten is dit vrij irritant. Je wilt juist dat je cruise control dat zelf doet.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@dirkmuis wordt vanzelf routine, zal een veiligheidsding zijn dat de auto niet na stilstand weer begint te rijden zonder bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
dirkmuis schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 22:14:
Wanneer je je cruisecontrol aan zet en je staat bij een verkeerslicht en een paar seconde stil dan komt er in je scherm dat je je pedaal moet aanraken of knopje omhoog om te accelereren.
Wanneer je in de file rijdt of op en weg met nogal veel verkeerslichten is dit vrij irritant. Je wilt juist dat je cruise control dat zelf doet.

Heeft iemand hier een oplossing voor?
Doe mij maar de optie waar ie niet alleen snelheidsborden, maar ook verkeerslichten herkent!

Adaptive Cruise Control aan de verkeerslichten is handig... als je een auto voor je hebt. Ben al een paar keer bijna door rood gereden omdat ik dacht dat ie wel zou remmen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Doe mij maar gewoon een goede adaptive cruise control die voorspelbaar werkt en je weet waar je aan toe bent en je niet angstvallig je voet op de rem hoeft te houden, of erger nog, in de verleiding komt om je aandacht op de weg te laten verslappen.

O wacht, dat hebben we al 8)

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-05-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:39:
Doe mij maar gewoon een goede adaptive cruise control die voorspelbaar werkt en je weet waar je aan toe bent en je niet angstvallig je voet op de rem hoeft te houden, of erger nog, in de verleiding komt om je aandacht op de weg te laten verslappen.

O wacht, dat hebben we al 8)
Ik moet inderdaad zeggen dat de adaptive cruise control beter werkt dan op de Passat GTE die ik hiervoor had. Die was onvoorspelbaar. De rijstrookondersteuning (LFA+LKA) is voor de rijksweg en provinciale wegen meestal goed werkend, al is er wat neiging tot slingeren/kaatsen. Maar in knooppunten en scherpe bogen lukt het vaak niet om koers te houden. Op wegen zonder asstreep maar wel kantstrepen of fietssuggestiestroken is de rijstrookondersteuning onbruikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:54
Vandaag een testrit in een Eniro 64kWh ExecutiveLine gehad. Auto reed erg lekker en was meeeeeer dan snel genoeg. Voor de leuk even in Sport gehad maar vind het niet fijn rijden, Eco is al meer dan voldoende.

Ons hoofdpunt was de kofferruimte. We hebben 2 kids en sluiten uitbreiding niet uit en waren helaas wat minder onder de indruk van de kofferruimte. Deze voelde veel kleiner aan dan onze Mazda 6 SW voornamelijk vanwege de diepte (75 vs 110cm) en de manier waarop onze wandelwagen erin gaat. Voor vakanties ziet de vriendin het niet zitten maar tzt maar een dakkoffer kopen.

Denk dat we de sprong in het diepe maar gaan wagen. De kosten zullen wel wat hoger zijn dan de Mazda maar dat heb ik wel over voor het groene gevoel. De aanvraag bij Hilterman is gedaan. Blauw, DynamicPlusLine met winterbanden en trekhaak 10k per jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Card Nox op 23-05-2021 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
Card Nox schreef op zondag 23 mei 2021 @ 00:07:
Vandaag een testrit in een Eniro 64kWh ExecutiveLine gehad. Auto reed erg lekker en was meeeeeer dan snel genoeg. Voor de leuk even in Sport gehad maar vind het niet fijn rijden, Eco is al meer dan voldoende.

Ons hoofdpunt was de kofferruimte. We hebben 2 kids en sluiten uitbreiding niet uit en waren helaas wat minder onder de indruk van de kofferruimte. Deze voelde veel kleiner aan dan onze Mazda 6 SW voornamelijk vanwege de diepte (75 vs 110cm) en de manier waarop onze wandelwagen erin gaat. Voor vakanties ziet de vriendin het niet zitten maar tzt maar een dakkoffer kopen.

Denk dat we de sprong in het diepe maar gaan wagen. De kosten zullen wel wat hoger zijn dan de Mazda maar dat heb ik wel over voor het groene gevoel. De aanvraag bij Hilterman is gedaan. Blauw, DynamicPlusLine met winterbanden en trekhaak 10k per jaar.
Heb je al eens onder de normale bodem gekeken. Daar zit nog 17cm die nu is opgevuld met uitneembare onderdelen. Ik heb voor de vakantie een bodem gemaakt die daar onder past. Haal de bakken eruit en ineen heb je een redelijk forse bagage ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Steeck03 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:05:
[...]

Heb je al eens onder de normale bodem gekeken. Daar zit nog 17cm die nu is opgevuld met uitneembare onderdelen. Ik heb voor de vakantie een bodem gemaakt die daar onder past. Haal de bakken eruit en ineen heb je een redelijk forse bagage ruimte
Yes, dat is me bekend. Dan kom je op 451 + 109 = 560 liter wat meer is dan de 520 die we nu hebben. Dat is voor mij ook de reden om het wel te doen.

YouTube: Kia e-Niro Kofferraum Tuning: +25% Volumen! | Bauanleitung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Card Nox schreef op zondag 23 mei 2021 @ 00:07:

Gezien je er een trekhaak bij hebt kun je ook een koffer daar op zetten (op geschikte fietsendrager). Heb je ook zo 300-400liter er bij en minder luchtweerstand dan dakkoffer.
Voor wintersport doe ik het allebei, 600liter dakkoffer en 400 liter op de draaghaak. Dan kom je met bagage toch een heel eind: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZs_741abt8iHbjllky-TR1AIQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAVGXKajysqdYGSK8uSDv4kE.jpg?f=fotoalbum_large

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:56
eltron schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:34:
Gezien je er een trekhaak bij hebt kun je ook een koffer daar op zetten (op geschikte fietsendrager). Dan kom je met bagage toch een heel eind: [Afbeelding]
Dan zit je toch wel heel snel aan de max van 75kg of doe je er dan alleen maar kussens in? De kofferdrager en koffer zelf zullen vast ook niet heel licht zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
DutchKel schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:56:
[...]

Dan zit je toch wel heel snel aan de max van 75kg of doe je er dan alleen maar kussens in? De kofferdrager en koffer zelf zullen vast ook niet heel licht zijn.
Met wintersport o.a. 9 skihelmen, skijassen en skibroeken etc. Gewicht van dat soort zaken valt wel mee.
Dus ja, zware dingen in de auto en lichte dingen die volume innemen op de trekhaak. Dakkoffer zit daar een beetje tussenin met o.a. de ski's en snowboards en skischoenen die toch wel wat kilootjes wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
De knoop is doorgehakt en als het goed is, kan ik volgende week mijn e-niro ophalen bij de dealer.
Ik heb sinds 1992 Toyota gereden en nog nooit pech gehad. Ik heb dit topic inmiddels al voor 75% doorgelezen, maar ik maak me toch wel zorgen om de problemen met de 12V accu. Hoop maar dat ik er geen spijt van ga krijgen....
Er zijn inmiddels 2 elektriciens langs geweest om een offerte voor een nieuwe aansluiting in mijn garage te maken. Helaas kan de door mij gehoopte 10A aansluiting niet gemaakt worden, omdat die dan vanwege selectiviteit, maar op 4A afgezekerd kan worden. Te weinig dus om de auto op te laden. Het zal dus een 3x25A aansluiting moeten worden.
Per dag zal er tussen de 50 en 100 kilometer gereden worden, waardoor dus een granny lader uit een stopcontact voldoende zal laden in de nacht. Zeker als die op 12A ingesteld wordt. Ik vraag me alleen af of het dan beter is om een (goedkope) 3 fase 11Kw wall charger te laten installeren, of inderdaad gewoon de granny charger i.v.m. laadverliezen of dat het misschien slecht is voor de accu van de e-niro? Of is dit niet specifiek voor de e-niro, maar bij alle EV's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
rokil schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:22:
De knoop is doorgehakt en als het goed is, kan ik volgende week mijn e-niro ophalen bij de dealer.
Ik heb sinds 1992 Toyota gereden en nog nooit pech gehad. Ik heb dit topic inmiddels al voor 75% doorgelezen, maar ik maak me toch wel zorgen om de problemen met de 12V accu. Hoop maar dat ik er geen spijt van ga krijgen....
Er zijn inmiddels 2 elektriciens langs geweest om een offerte voor een nieuwe aansluiting in mijn garage te maken. Helaas kan de door mij gehoopte 10A aansluiting niet gemaakt worden, omdat die dan vanwege selectiviteit, maar op 4A afgezekerd kan worden. Te weinig dus om de auto op te laden. Het zal dus een 3x25A aansluiting moeten worden.
Per dag zal er tussen de 50 en 100 kilometer gereden worden, waardoor dus een granny lader uit een stopcontact voldoende zal laden in de nacht. Zeker als die op 12A ingesteld wordt. Ik vraag me alleen af of het dan beter is om een (goedkope) 3 fase 11Kw wall charger te laten installeren, of inderdaad gewoon de granny charger i.v.m. laadverliezen of dat het misschien slecht is voor de accu van de e-niro? Of is dit niet specifiek voor de e-niro, maar bij alle EV's?
Je hebt nu een stopcontact dat achter die 10A zekering zit? Wat let je om de granny charger te gebruiken?

Die is niet slecht voor je accu alleen trager.

Ik zou het gewoon proberen en als het niet bevalt kun je altijd nog een paal neerzetten en aansluiting vergroten. Met jouw kilometrage is dit prima, en incidenteel kun je hem altijd aan een paal in de wijk zetten of snellader als nodig.

Duur wel even voordat dat duurder is!

[ Voor 10% gewijzigd door _eLMo_ op 25-05-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:02
Zo’n granny lader lijkt me wel gepruts hoor. Je zegt dat je 50-100 km per dag rijdt, maar het zal ook vast wel eens meer zijn. Verder moet je dan dus na elke rit perse opladen; als je de soc naar 10% of 20% laat zakken dan moet je dus eindeloos laden (anderhalve dag !)

Ik heb een 11kw lader, dan duurt het laden van 10/20% naar vol al zo’n 6/7 uur. Met een granny lader duurt dit 5 keer ! zo lang. Ik zou het echt alleen overwegen als je het echt niet een laadpaal kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

De volgende beschrijving in de handleiding intrigeert mij; bij [SETUP] > [Voertuig] > [Bestuurders-hulp] > [Rijveiligheidssystemen UIT in N-modus] staat:
[ ] Schakelt automatisch de rijveiligheidssystemen uit als N-modus geselecteerd wordt.
Wat zou de reden kunnen zijn om deze instelling uit te deselecteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Auto in Neutraal kan je slepen. En als je gesleept wordt wil je geen rij hulpen aanhebben, zoals bijvoorbeeld automatische noodrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

upje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:52:
Ik zou het echt alleen overwegen als je het echt niet een laadpaal kan betalen.
Nou, als de kosten van een laadpaal al te veel zijn, dan zou ik toch adviseren nog even door te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:13
Zo’n granny lader lijkt me wel gepruts hoor. Je zegt dat je 50-100 km per dag rijdt, maar het zal ook vast wel eens meer zijn. Verder moet je dan dus na elke rit perse opladen; als je de soc naar 10% of 20% laat zakken dan moet je dus eindeloos laden (anderhalve dag !)

Ik heb een 11kw lader, dan duurt het laden van 10/20% naar vol al zo’n 6/7 uur. Met een granny lader duurt dit 5 keer ! zo lang. Ik zou het echt alleen overwegen als je het echt niet een laadpaal kan betalen.
Ik heb een vergelijkbare situatie: ca 100 km/dag, maar af en toe 400 km. Mijn auto is een 1-fase lader MY2019. Ik laad met een goedkope laadpaal, afgesteld op 4,2 kW (5,3 kW kan ook maar dan gaat de hoofdzekering eruit als ik de waterkoker aandoe). Dit gaat echt prima. Héél soms is de auto 's ochtends niet vol maar als je maar 100 km hoeft is dat geen probleem. Laden met de granny lijkt me niet handig: net te weinig.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

PeaceNlove schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:55:
Auto in Neutraal kan je slepen. En als je gesleept wordt wil je geen rij hulpen aanhebben, zoals bijvoorbeeld automatische noodrem.
Dan hoop ik dat degene die me gaat slepen weet dat ie dat aan moet passen, want dat ben ik dan zeker al vergeten. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Tacovdh schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Ik heb een vergelijkbare situatie: ca 100 km/dag, maar af en toe 400 km. Mijn auto is een 1-fase lader MY2019. Ik laad met een goedkope laadpaal, afgesteld op 4,2 kW (5,3 kW kan ook maar dan gaat de hoofdzekering eruit als ik de waterkoker aandoe). Dit gaat echt prima. Héél soms is de auto 's ochtends niet vol maar als je maar 100 km hoeft is dat geen probleem. Laden met de granny lijkt me niet handig: net te weinig.
Hoe dan? Ik laad met 4.2 kW ook, 1-fase, ik rijd 80km/dag en ik zit dan dus 4-5 uur later weer vol. Ik laad wel altijd tot 80%. Is het misschien omdat tot 100% langzamer gaat er hij er daarom veel langer over doet?

Ik vertrek met 80%, kom ~13% lager aan op m'n werk (~42km), en kom dan na ~42km thuis met ~55% accu.
Ik verbruik dan dus zo'n 20-25% accu per dag, dat is dus zo'n 17,5kWh (25% van 70kWh) worst case en met een 2.2kW granny charger op 10A (2,2kW) zit dat dus na 8-9 (laadverlies) uur weer hartstikke vol...... :?

Dus 22:00 aan de lader, 06:00-07:00 weer vol met een granny charger op 10A (ipv volle 12A) bij 80km/dag.

En ik weet dat ik meestal bij thuiskomst om 18:00 al weer inplug, en hij er de volgende dag pas om 08:00 weer af gaat, dat is dus 14 uur laadtijd meestal (die wil je natuurlijk niet helemaal nodig hebben, maar toch).

[ Voor 18% gewijzigd door _eLMo_ op 25-05-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik heb nog geen aansluiting in mijn garage, die moet nog aangelegd worden en aangezien de garage niet aan mijn eigen grond grenst, moet ik een aparte aansluiting nemen.
Met goedkope laadpaal/wallcharger bedoel ik dat ik geen paal hoef met abonnement, internet, of loadbalancing, want er wordt verder, behalve een lampje, niets aangesloten.
Op het hele bedrag van de auto en aanleg van de installatie, maakt het bedrag voor de wallbox inderdaad dan niet veel meer uit, maar ik hoef geen onnodige dingen.
Mijn vraag is meer of het voor de e-niro slechter is om met de granny lader via een goed stopcontact te laden, of dat het beter is om een wallcharger/laadpaal te laden.
Meestal rijd ik 4 x per week een rit van 2 x 25 kilometer en 1 x per week 2 x 100 kilometer, dus langzaam laden zou geen probleem hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Het is sowieso niet slechter voor de e-Niro. Langzamer laden is eerder _beter_ voor je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Dus als ik met de granny laad met 12A is dit niet slechter, maar eerder beter en bespaar ik ongeveer € 800,- voor een laadpaal/wallcharger? Dan is dat voor mijn situatie toch het beste en voordeligste!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Accu's slijten voornamelijk van 3 dingen, te (lang/ver) leeg, te lang 100% vol staan, en laden/ontladen met hoge temperaturen.

De eerste twee zijn verminderd door de buffer die de auto zelf houd (64kWh netto, maar veel meer bruto), en de laatste is tegen gegaan door de vloeistof koeling.

Een granny charger zal dus zeker niet slechter zijn voor je accu dan een andere vorm die sneller laad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@rokil Selectivitiet lijkt mij voor een netaansluiting waar je maar 1 stopcontact op aansluit en enkel je granny charger in hangt niet echt een nuttige toevoeging. Voor kortsluiting is die selectiviteit toch niet gegarandeerd, ik heb wel eens met kortsluiting op een 16A groep een 40A zekering er ook uit laten knallen.

Wat natuurlijk niet kan is op een 10A aansluiting met een 12A granny charger gaan laden. Die moet je dan ook op 10A instellen.

Langzaam laden is niet slechter, maar wel minder voordelig qua kWh. De auto gebruikt tijdens het laden altijd stroom om de accu in de gaten te houden, te controleren welke signalen er van de laadpaal komen etc. Dat is een soort vast component wat je dus langer nodig hebt als het laden langzamer gaat. Ik heb in mijn Soul niet echt het idee dat dit allemaal erg zuinig is.

Stel dat bijvoorbeeld die systemen 100W gebruiken. Als je dan met 10A laad en je moet 10 uur laden ben je dus 1 kWh kwijt enkel aan dit systeem. Als je met 16A laadt dan heb je maar 6 uur en een beetje nodig om te laden en dan ben je dus maar 0,6 kWh kwijtgeraakt. Dat is bijna de helft goedkoper.

Maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de extra kosten die je moet maken voor sneller laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Dan is sneller laden dus weer beter. :+
De elektricien wil maar een 4A zekering plaatsen bij een 10A aansluiting, dus dat gaat het niet worden dan en kom je automatisch terecht bij een 3x25A aansluiting. Of je dan een goed aangelegd stopcontact laat aanleggen, of een echte laadmogelijkheid met vaste kabel maakt dan niet zoveel meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• upje
Card Nox schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:55:
[...]

Yes, dat is me bekend. Dan kom je op 451 + 109 = 560 liter wat meer is dan de 520 die we nu hebben. Dat is voor mij ook de reden om het wel te doen.

YouTube: Kia e-Niro Kofferraum Tuning: +25% Volumen! | Bauanleitung
Dat ziet er goed uit. Is hier ook een kant-en-klaar oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
rokil schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:18:
Dus als ik met de granny laad met 12A is dit niet slechter, maar eerder beter en bespaar ik ongeveer € 800,- voor een laadpaal/wallcharger? Dan is dat voor mijn situatie toch het beste en voordeligste!
@rokil Dat komt precies overeen met mijn situatie: 12A -> 2,6kWh opladen met granny lader. Dagelijkse ritten van +- 50km en af en toe meer. Geen probleem.

(Alleen probeer ik vooral op te laden wanneer de zon op mijn zonnepanelen schijnt en dat lukt de afgelopen weken niet zo met dit weer. Maar met 64kWh hoef ik zeker niet elk dag op te laden :-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:15
Efficiëntie van de omvormer is wel een stuk minder bij een lagere laadstroom.
2,3 kWh - 79%
7,4 kWh - 89%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
Vermogen is in kW en energie in kWh. @plmagis & @ningalloon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
PeaceNlove schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:55:
Of in de wasstraat als je op een band staat! Dan wil je ook geen versnelling, is mij wel eens overkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Vaevictis_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:58:
[...]

Of in de wasstraat als je op een band staat! Dan wil je ook geen versnelling, is mij wel eens overkomen.
Denk alleen niet dat de rij hulp assistenten dan al ingrijpen, maar desalniettemin kan het nut van de Neutraal in de wasstraat niet vaak genoeg benoemd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron

Waarom zou je bij 10% SOC 1,5 dag moeten laden? Het is toch voldoende als de SOC voldoende is voor je eerstvolgende rit? Waarom naar 100% ??
Ik laad bijna nooit naar 100% en rijd toch gemiddeld 1000km/week. Ik heb de laadinstellingen meestal op max 80% staan. Maar voor de meeste ritten is het helemaal niet nodig dat de SOC 80% is.

in 6/7 u van leeg naar vol beschrijf je alsof dat al vreselijk lang is, terwijl het maar een halve nacht is en bovendien zelden nodig. En er 5x zo lang over doen maakt toch niet uit als de auto toch gemiddeld 20u (of meer) per dag stil staat. Wat is het probleem?
Het is gewoon een ander concept dan een plofauto waar je tankt van leeg naar vol en dan weer doorrijdt tot leeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-09 19:54
rokil schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:22:
Er zijn twee soorten installateurs, 1 die zich aan de regels wil houden, en niet van vernieuwing houdt, en 2. die denkt in oplossingen. Het hele verhaal selectiviteit is uitgevonden toen er nog geen zonnepanelen op daken lagen en elektrische auto's particulier werden gereden. Het kan prima, op diverse manieren, en veilig, om maximaal te laden met hetgeen de hoofdzekering toe laat. Een laadpaal met actieve loadbalancing kan ook een uitkomst zijn. Ook actieve loadbalancing was onbekend op het moment van het schrijven van de regels blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Selectiviteit is ook onzin in een garagebox. De enige reden dat die regel er is, is zodat je in een woonhuis/kantoor niet geheel zonder licht zit als je stofzuiger de groep omver trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
_eLMo_ schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:03:
Selectiviteit is ook onzin in een garagebox. De enige reden dat die regel er is, is zodat je in een woonhuis/kantoor niet geheel zonder licht zit als je stofzuiger de groep omver trekt.
Of dat de hoofdzekering niet klapt en je de netwerkbeheerder moet bellen. Die kunnen heel goed rekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:47
Mijn schoonvader rijdt 50-60.000km/jaar met zijn Niro en laadt thuis op een simpele 16A lader.

Ik heb zelf jarenlang uitsluitend met granny geladen (geen Niro) maar heb toen wel een 2e van marktplaats gehaald en hem met een slotje erom opgehangen. Elke dag laden met granny geen probleem maar iedere dag een (natte) kabel oprapen en in je kofferbak leggen zou ik onwenselijk vinden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Ik zou in mijn situatie ook genoeg hebben aan een 1x10A aansluiting om dan in de nacht rustig te laden met de granny lader ingesteld op 8A. Ik kan echter nog geen elektricien vinden die dat wil aansluiten. Mocht iemand een elektricien weten die dat wel wil doen, houd ik me aanbevolen.
Met een 1x10A aansluiting zijn de vaste kosten hier €9,- per maand en met de eerstvolgende aansluiting (3x25A) is dat al €20,- per maand meer. Nu zullen er vast wel weer mensen zijn die zeggen dat als je zo'n dure auto koopt dat er ook nog wel bij kan, of dat ik moet doorsparen, maar ik houd niet van onnodig geld uitgeven :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Het gaat hier de laatste tijd iets teveel over laden, laders en elektra. Graag daarvoor Het grote "thuis laden van je EV" topic. gebruiken. Rijders van andere EVs delen daar ook hun ervaring en dan blijft dit topic gefocust op de e-Niro.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-05-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 21:45

GVR

upje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:52:
[...]

Dat ziet er goed uit. Is hier ook een kant-en-klaar oplossing voor?
Ik heb gewoon de bovenste bak eruit gehaald. Sluit niet 100% aan maar dat maakt me niet uit, geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
[quote]rokil schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 08:53:
Ik zou in mijn situatie ook genoeg hebben aan een 1x10A aansluiting om dan in de nacht rustig te laden met de granny lader ingesteld op 8A. Ik kan echter nog geen elektricien vinden die dat wil aansluiten. Mocht iemand een elektricien weten die dat wel wil doen, houd ik me aanbevolen.
Met een 1x10A aansluiting zijn de vaste kosten hier €9,- per maand en met de eerstvolgende aansluiting (3x25A) is dat al €20,- per maand meer. Nu zullen er vast wel weer mensen zijn die zeggen dat als je zo'n dure auto koopt dat er ook nog wel bij kan, of dat ik moet doorsparen, maar ik houd niet van onnodig geld uitgeven :)
[/quot3e]
Of je vervangt zelf de 4A automaat voor een 10A? Koud kunstje als er tenminste een hoofdschakelaar in de installatie zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC7
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 14-01 06:46
GVR schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:20:
[...]

Ik heb gewoon de bovenste bak eruit gehaald. Sluit niet 100% aan maar dat maakt me niet uit, geen last van.
Dus dan heb je wat die Duitser heeft op ongeveer 02:00 van de video? Is de ondergrond dan niet instabiel/ bang dat die vloer breekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Laatst online: 17-09 18:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Zouden jullie de discussies en tips rond opladen voort willen zetten op de daarvoor bedoelde plaatsen? Zie ook de topic-warning.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Mijn excuses! _/-\o_ Zojuist gedaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 21:45

GVR

JLC7 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 12:40:
[...]

Dus dan heb je wat die Duitser heeft op ongeveer 02:00 van de video? Is de ondergrond dan niet instabiel/ bang dat die vloer breekt?
Nee ligt prima, geen problemen mee gehad. Kan netter natuurlijk maar had geen zin om van alles in elkaar te gaan knutselen.

Ik zou zeggen probeer het even uit door die bakken eruit te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door GVR op 26-05-2021 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Ja ik ga het ook testen voordat ik iets ga maken. Las wel ergens dat de auto iets luidruchtiger wordt door dat te doen omdat je veel demping weghaalt en zelfs een open ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

Ik was al bezig met deze modificatie. Maar ik ben nog op zoek naar die stof. Dat kon ik nog niet zo snel vinden. Wel hoedenplank stof, maar dan vind ik alleen 'dunne' speciaal voor je speakers.
Iemand een idee?
Card Nox schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:22:
Ja ik ga het ook testen voordat ik iets ga maken. Las wel ergens dat de auto iets luidruchtiger wordt door dat te doen omdat je veel demping weghaalt en zelfs een open ruimte hebt.
Ik wilde kijken of ik een vilt laag er onder kan stoppen (of een oude deken ofzo er onder vastlijmen)

[ Voor 48% gewijzigd door Thyzz op 26-05-2021 14:45 ]

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Thyzz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:44:
Ik was al bezig met deze modificatie. Maar ik ben nog op zoek naar die stof. Dat kon ik nog niet zo snel vinden. Wel hoedenplank stof, maar dan vind ik alleen 'dunne' speciaal voor je speakers.
Iemand een idee?

[...]

Ik wilde kijken of ik een vilt laag er onder kan stoppen (of een oude deken ofzo er onder vastlijmen)
Stof voor kofferbak googlen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
Thyzz schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:44:
Iemand een idee?

[...]

Ik heb bij de bouwmarkt een dunne deurmat gekocht. Die koop je per meter. Is in de praktijk prima. Misschien een cm te smal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

wortelsoft schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:54:
[...]

Stof voor kofferbak googlen
|:( ik weet niet waar ik dan allemaal wel op gezocht heb.
Waarschijnlijk teveel gefocust op 'hoedenplank' o.i.d.. Thnx
Steeck03 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:07:
[...]

Ik heb bij de bouwmarkt een dunne deurmat gekocht. Die koop je per meter. Is in de praktijk prima. Misschien een cm te smal
ook een optie, nog niet aan gedacht

[ Voor 34% gewijzigd door Thyzz op 26-05-2021 15:26 ]

5325wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Topic warming over het hoofd gezien 😬

[ Voor 96% gewijzigd door upje op 26-05-2021 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Misschien is dit wat voor in de kofferbak?
https://www.internet-auto...W9JoisD0bI4RoCk9kQAvD_BwE

[ Voor 4% gewijzigd door rokil op 30-05-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thyzz

Thyzz

-=leeg=-

5325wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:09
Die van mij (lease) is ook besteld, of niet. De auto komt in week 26, of niet. De laadpaal is besteld, hoor ik nog iets van, of niet.

Waarom dat sarcasme? Je zou verwachten dat als je een auto van net geen 50K besteld, je dan ook de bijbehorende service krijgt. Ook al is het lease, ik betaal het toch maar.

Anyway: besteld op 30 maart, gewacht tot 30 april, want 0 reactie van fleetsupport. Reactie, we zijn de bestelling vergeten... Auto is besteld, op 30 april, ik heb 1 mail gehad dat de auto wordt geleverd in week 26, maar dat kan nog zomaar veranderen. Nog geen reactie van de dealer gehad. De laadpaal was een vergelijkbaar verhaal. Overal fotos en filmpjes van gemaakt (tbv installatie), dan nog bellen omdat ze het allemaal niet snappen, omdat ze de fotos en filmpjes niet hebben bekeken, want die stuurt niemand mee met de aanvraag. Daarna niks meer vernomen, dat is nu ook 3 weken geleden.

Het zal mij benieuwen allemaal. Tot zover de zeur.

De auto is geweldig en ik ben blij dat ik hem kan/mag leasen. De proefrit beviel goed. Mijn vrouw, die er niks om geeft, voelde zich direct op haar gemak. Dan weet ik dat het goed zit :-)

Het is een Executive 64kWh gravity blue geworden, met WP. 2x per week Maastricht - Den Haag (retour), ongeveer 255Km enkele reis, ik heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:34
Hoi, over minder dan een week ontvang ik een BEV van VAG uit Tsjechië. Heel veel zin om elektrisch te rijden en heb hier een vraag aan ervaringsdeskundigen op laadgebied. Ik hoop dat ik die hier kan stellen ook al gaat het niet om de E-Niro.

Ik kan thuis niet laden. Wel op kantoor en genoeg publieke mogelijkheden op acceptabele loopafstand. Ik vroeg me af wat de laad strategie is van E-Niro eigenaren ook niet thuis kunnen laden. Bij hoeveel soc over hang je hem aan de publieke paal en voor hoe lang ongeveer? Of laad je zo vaak mogelijk bij ook als is je SoC nog ruim voldoende voor de komende trips? Dank alvast voor de inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter243
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-08 20:13
Ik ben bang appels met peren.

[ Voor 123% gewijzigd door peter243 op 27-05-2021 08:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
@FJP84 je zou het in het algemene elektrische auto topic kunnen vragen.
Maar in het algemeen is het: ABC: Always Be Charging. Als je de kans hebt hang hem ergens aan de lader, wacht niet tot ie 20% leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:37:
@FJP84 je zou het in het algemene elektrische auto topic kunnen vragen.
Maar in het algemeen is het: ABC: Always Be Charging. Als je de kans hebt hang hem ergens aan de lader, wacht niet tot ie 20% leeg is.
Top ik ga dat topic eens bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

FJP84 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 06:43:
...
Ik kan thuis niet laden. Wel op kantoor en genoeg publieke mogelijkheden op acceptabele loopafstand. Ik vroeg me af wat de laad strategie is van E-Niro eigenaren ook niet thuis kunnen laden. Bij hoeveel soc over hang je hem aan de publieke paal en voor hoe lang ongeveer? Of laad je zo vaak mogelijk bij ook als is je SoC nog ruim voldoende voor de komende trips?
Inderdaad niet on-topic. Volgens mij is er een algemener topic waar je deze vraag ook beantwoord kunt krijgen (EDIT: ik zie dat @CyBeRSPiN al een suggestie heeft gedaan), maar ik deel graag mijn eigen inzichten.

Veel EVs ook die van Kia hebben een soort begrenzing op de laadsnelheid bij SoCs onder 20% en boven de 80%. De laadsnelheid wordt dan verlaagd door de auto om schade aan de batterij te voorkomen. In de regel zul je zien dat mensen bij bereiken van 20% SoC een publieke laadpaal zoeken en dan laden tot maximaal 80% (of whatever ze nodig hebben om hun bestemming te bereiken) want dat gaat het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Toch bedankt voor de gegeven reacties. Ik heb ook een keer een zomerweekend een E-Niro meegehad, en was me ook zeer goed bevallen en toen overstag gegaan voor elektrisch rijden. Uiteindelijk gekozen voor een auto die wat ruimer is. Iedereen ieder geval veel rijplezier gewenst in de e-niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

FJP84 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:54:
.... Uiteindelijk gekozen voor een auto die wat ruimer is.
Nog ruimer dan de Niro? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
FJP84 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 06:43:
Hoi, over minder dan een week ontvang ik een BEV van VAG uit Tsjechië. Heel veel zin om elektrisch te rijden en heb hier een vraag aan ervaringsdeskundigen op laadgebied. Ik hoop dat ik die hier kan stellen ook al gaat het niet om de E-Niro.

Ik kan thuis niet laden. Wel op kantoor en genoeg publieke mogelijkheden op acceptabele loopafstand. Ik vroeg me af wat de laad strategie is van E-Niro eigenaren ook niet thuis kunnen laden. Bij hoeveel soc over hang je hem aan de publieke paal en voor hoe lang ongeveer? Of laad je zo vaak mogelijk bij ook als is je SoC nog ruim voldoende voor de komende trips? Dank alvast voor de inzichten.
Ik heb een 1 fase E-Niro en laad publiek of bij klanten/op het werk. Ik houd aan dat als ik de auto weinig gebruik dat ik deze in het gebied 65%-80% procent hou, dan heb ik een range waarmee ik de meeste ritten kan maken. Als ik weet dat ik de volgende dag veel kilometers ga maken loop ik 's middags (thuis werken) even naar buiten en hang de auto aan een paal. Met de 2,6kW die de palen op 1 fase hier geven is deze de volgende dag weer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Standaard 585 liter bagageruimte....;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
FJP84 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:56:
[...]

Standaard 585 liter bagageruimte....;)
Skoda Enyaq :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainZz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:13
Wat ik ook probeer, ik krijg de laadklep niet meer open. Instellingen van automatisch vergrendelen en ontgrendelen al uit gezet, reserve sleutel gebruikt om de deuren te openen, niks helpt. Ik ga morgenochtend maar naar de dealer want ga dit weekend veel kilometers maken maar als ik niet kan laden ga ik dat niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mausy5043

mausy5043

Don't panic.

BrainZz schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:31:
.... Ik ga morgenochtend maar naar de dealer ...
Ben benieuwd wat voor truukje zij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
Kan best dat de actuator stuk is die de klep vergrendelt. Voor het loskoppelen van de stekker zit een noodsysteem onder de motorkap, maar voor de laadklep zelf zover ik weer niet.
Pagina: 1 ... 142 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.