Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveenbrink
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-01 15:36
renzo4000 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:35:
[...]

Wat heb je betaald voor die 18"? Lever je dan de originele velgen in?
Volgens mij eur ongeveer 2050,- is een optie die je kunt kiezen op kia site samenstellen auto, originele velgen krijg je dan niet neem ik aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19
Oké, bedankt. Behoorlijk aan de prijs als je het mij vraagt. Je kan voor dat geld ook elders velgen bestellen met band en zou je de originele velgen kunnen gebruiken voor winterbanden. Ik ga dit verder onderzoeken mocht ik binnenkort gaan bestellen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.tweakers
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-10 18:27
Hippe Lip schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 20:34:
[...]

Grotere dingen vervoeren: langer hout van de bouwmarkt, ladder; dat soort dingen.
Vandaag surfplank op het dak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveenbrink
renzo4000 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 15:50:
Oké, bedankt. Behoorlijk aan de prijs als je het mij vraagt. Je kan voor dat geld ook elders velgen bestellen met band en zou je de originele velgen kunnen gebruiken voor winterbanden. Ik ga dit verder onderzoeken mocht ik binnenkort gaan bestellen.
Klopt...bij mij zit het in leasebedrag inclusief winterbanden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Iemand al iets gehoord over mogelijkheden trekhaak voor fietsendrager? Dacht gezien te hebben dat dit in België al was gelukt. Mijn zoon wil nu ook e-Niro aanschaffen, maar vindt dit wel een dingetje.
Bij Kona is het dacht ik wel beschikbaar(?)

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 11:57
eltron schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 18:59:
Iemand al iets gehoord over mogelijkheden trekhaak voor fietsendrager? Dacht gezien te hebben dat dit in België al was gelukt. Mijn zoon wil nu ook e-Niro aanschaffen, maar vindt dit wel een dingetje.
Bij Kona is het dacht ik wel beschikbaar(?)
Jep. Ik heb een offerte incl. afneembare trekhaak t.b.v. fietsendrager.
Ook heb ik bij de dealer een E-Niro gezien met een vaste trekhaak.
Volgens de betreffende verkoper kan exact hetzelfde systeem/oplossing worden gebruikt als bij de gewone Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-10 13:14
Bij welke dealer is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09:23
Oculus schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:29:
[...]
Volgens de betreffende verkoper kan exact hetzelfde systeem/oplossing worden gebruikt als bij de gewone Niro.
Dat zou wel tof zijn want dat zoek ik zelf ook.
Maar volgens de Kia dealer in Zwolle waar ik heb besteld is dit absoluut niet mogelijk voor de e-Niro en vervalt zelfs je garantie als je toch een trekhaak (ook al is het voor een fietsendrager alleen) zou laten monteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harw
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-12-2022
Oculus schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Officieel is een trekhaak nog niet goed gekeurd.
Dealer kan het wel opde offerte zetten maar nog niet toepassen. Wel vreemd dat je een e-Niro gezien hebt met trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 11:57
Kia dealer in Ten Boer.
LogOffShutDown schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:02:
[...]

Dat zou wel tof zijn want dat zoek ik zelf ook.
Maar volgens de Kia dealer in Zwolle waar ik heb besteld is dit absoluut niet mogelijk voor de e-Niro en vervalt zelfs je garantie als je toch een trekhaak (ook al is het voor een fietsendrager alleen) zou laten monteren.
Bijzonder verhaal, v.w.b. de garantie.
Als de dealer de trekhaak verkoopt én monteert kan de garantie toch niet vervallen, lijkt mij?
Ik mag toch aannemen dat de verkoper/dealer weet wat wel en niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harvest2002
Ja lijkt mij ook bijzonder dat garantie vervalt als dealer zelf trekhaak monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
Ja ik vond het ook een vaag verhaal van die trekhaak.
Maar zowiezo in Zwolle heel raar gegaan allemaal, ook qua reservering en vage volgorde die wijzigde naar lager op de lijst, niet terug gebeld worden etc... Helaas heb je daarbij aan Kia hoofdkantoor ook niets want die verwijzen alleen terug naar de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
LogOffShutDown schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:33:
Ja ik vond het ook een vaag verhaal van die trekhaak.
Maar zowiezo in Zwolle heel raar gegaan allemaal, ook qua reservering en vage volgorde die wijzigde naar lager op de lijst, niet terug gebeld worden etc... Helaas heb je daarbij aan Kia hoofdkantoor ook niets want die verwijzen alleen terug naar de dealer.
Grappig, ik kreeg (vorige week) van diezelfde dealer te horen dat de trekhaak voor de e-niro binnenkort wordt "vrijgegeven", wellicht is jouw informatie wat ouder?
Heb overigens juist heel goede ervaringen daar qua informatie, bestelling en levering, allemaal netjes conform de leverindicatie die ze hadden aangegeven (met een onzekerheidsfactor van twee weken).

Ook hadden ze netjes uitgelegd hoe het systeem werkte met reserveringen, allocaties per maand en de bestellingen zelf en intrinsiek ook een beetje dat het voor hun ook wat anders werkt dan voor niet e-Niro's, ze wekten een beetje de indruk dat ze "blij" mochten zijn dat ze er uberhaupt wat kregen van de importeur en dat ze er dus vrij druk mee waren (veel mensen die interesse hebben), maar er zelf nauwelijks op verdienen, aangezien de e-Niro blijkbaar niet meetelt in de normale vergoedingen vanuit de importeur (denk aan kickback, bonussen op basis van aantallen etc).

De enige vraag die ze niet konden beantwoorden is hoe ik de "Noorse" kofferbakopbouw (lees: 14cm lagere kofferbak, geen onzinnige inlegbakken) kan bestellen, daar heeft men blijkbaar een VIN nummer van een Noorse e-Niro voor nodig. Blijf het een onlogische keuze vinden: Op het moment dat je de laadruimte nodig hebt, verdwijnen je laadkabels dus onder de vloer... die vervolgens dus ontoegankelijk zijn doordat je laadruimte vol ligt... ik ben nog steeds van plan om die verdieping aan te brengen, ik leg de laadkabels dan wel netjes in een tasje ergens in de auto.

[ Voor 30% gewijzigd door DSmarty op 03-03-2019 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henry65
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-10 18:26
Vrijgave van de optie voor een trekhaak zou inderdaad wel prettig zijn voor de fietsendrager.
Ik had gisteren wat meer ruimte nodig in de kofferbak dus de 'tussenvloer' er uit gehaald (5 minuten werk) en later weer terug gezet. De inlegbak gebruik ik juist voor het opbergen van de kabel. Bevalt me prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

En nou maar hopen dat als die trekhaak vrijgegeven wordt, het niet zo’n zwabberhaak wordt.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogOffShutDown
DSmarty schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:40:
[...]
Grappig, ik kreeg (vorige week) van diezelfde dealer te horen dat de trekhaak voor de e-niro binnenkort wordt "vrijgegeven", wellicht is jouw informatie wat ouder?
Heb overigens juist heel goede ervaringen daar qua informatie, bestelling en levering, allemaal netjes conform de leverindicatie die ze hadden aangegeven (met een onzekerheidsfactor van twee weken).
Fijn te lezen dat het daar ook wel goed kan gaan dan.
Ik heb begin januari de info van hen over de trekhaak (dat het niet mogelijk was) te horen gekregen. Daarna nooit meer wat van ze gehoord.
Trekhaak is voor wel een pluspunt, stuk relaxter om de mountainbikes mee naar 't bos te nemen (vooral terug ;-) )

(Qua levertijd; Na mijn bestelling in 2018 en mondelinge toezegging levering in 2e kwartaal 2019 is dat door hen opgeschoven naar "2019 wordt het niet meer...". Qua drukte begrijp ik wel dat ze beperkt kunnen leveren, maar was beter geweest als ze dan niet eerst toezeggingen hadden gedaan en het blijft zuur dat je dan ondanks reservering en toezeggen snelle levering dan toch ineens langer dan een jaar moet wachten. Ben wel teleurgesteld in Kia Zwolle en Kia Nederland hierdoor.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glawen
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-10 03:41
DSmarty schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:40:
[...]
De enige vraag die ze niet konden beantwoorden is hoe ik de "Noorse" kofferbakopbouw (lees: 14cm lagere kofferbak, geen onzinnige inlegbakken) kan bestellen, daar heeft men blijkbaar een VIN nummer van een Noorse e-Niro voor nodig. Blijf het een onlogische keuze vinden: Op het moment dat je de laadruimte nodig hebt, verdwijnen je laadkabels dus onder de vloer... die vervolgens dus ontoegankelijk zijn doordat je laadruimte vol ligt... ik ben nog steeds van plan om die verdieping aan te brengen, ik leg de laadkabels dan wel netjes in een tasje ergens in de auto.
Integendeel, ik ben juist heel blij met de Nederlandse oplossing: vlakke laadvloer. En veel opbergmogelijkheden onder deze vlakke laadvloer voor spul en de laadkabel die je niet continu wilt laten rondslingeren. Wanneer je laadruimte vol zit, ga je over het algemeen toch niet bij type-2 laadpalen laden, maar bij snelladers en dan heb je de laadkabel sowieso niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
Glawen schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:41:
[...]

Integendeel, ik ben juist heel blij met de Nederlandse oplossing: vlakke laadvloer. En veel opbergmogelijkheden onder deze vlakke laadvloer voor spul en de laadkabel die je niet continu wilt laten rondslingeren. Wanneer je laadruimte vol zit, ga je over het algemeen toch niet bij type-2 laadpalen laden, maar bij snelladers en dan heb je de laadkabel sowieso niet nodig.
Zoveel berijders, zoveel voorkeuren :)
Ligt natuurlijk sterk aan je gebruik en wat je gewend bent. Ik kom van een ruime stationwagen, moest dus erg wennen aan het micro-kofferbakje (had een microscoop nodig om het uberhaupt te vinden >:) ). Zeker met z'n vieren (twee kleine kids) op vakantie lijkt me best een uitdaging met die beperkte ruimte, dus als je 14cm diepte kan winnen, dan scheelt dat een boel ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou mooi zijn als beide opties leverbaar waren voor de kofferbak: de verlaagde laadvloer, of een bak i.p.v. de piepschuimen inserts waar je laadkabel e.d. makkelijk in kwijt kan. Ik zou meer voor de optie gaan voor een bak onderin omdat ik dan nog steeds met neer geklapte achterbank een vlakke vloer heb; slapen in auto of een wat groter pakket makkelijk naar binnen schuiven Anderen voor de extra liters door een lage laadvloer en dan een tildrempel. De huidige oplossing is het eigenlijk gewoon net niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2019 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
  • Laatst online: 06-08-2023
Kan dit bevestigd worden door ervaring dat super charges hier in België en meeste landen een tarief vragen van 45 euro als je van 20 procent van je huidige baterij naar 80 procent wilt gaan laden ? Ik vindt deze tarieven terug op de app NewMotion . Of kloppen deze tarieven niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:20
Ja of een plaat die op meerdere hoogtes kan. Bij een Toyota Auris kun je daarmee snel wisselen tussen een vlakke laadvloer en een diepere bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 11:17
Ik heb de mijne nog niet maar: hoeveel werk zou het zijn om een passende multiplex plaat in te pakken met autobekledingsmateriaal wat je met klittenband laat aansluiten op de bestaande stoffering. Mooi klusje voor een regenachtige zondagmiddag en de voldoening van zelf iets getweaked te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigmasailor
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-10 11:17
CyBeRSPiN schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:42:
Ja of een plaat die op meerdere hoogtes kan. Bij een Toyota Auris kun je daarmee snel wisselen tussen een vlakke laadvloer en een diepere bak.
Nog beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online
DSmarty schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:47:
[...]

Zoveel berijders, zoveel voorkeuren :)
Ligt natuurlijk sterk aan je gebruik en wat je gewend bent. Ik kom van een ruime stationwagen, moest dus erg wennen aan het micro-kofferbakje (had een microscoop nodig om het uberhaupt te vinden >:) ). Zeker met z'n vieren (twee kleine kids) op vakantie lijkt me best een uitdaging met die beperkte ruimte, dus als je 14cm diepte kan winnen, dan scheelt dat een boel ruimte.
Voor mij is bagageprobleem opgelost als er een trekhaak op kan. https://www.alleskanmee.n...18HwzjEAQYAiABEgLQ2vD_BwE

deze oplossing kost minder luchtweerstand dan dakkoffer (die er overigens in geval van nood ook nog bij kan, heb je totaal ca. 1.000 liter extra bagageruimte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vdb.tim schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:42:
Kan dit bevestigd worden door ervaring dat super charges hier in België en meeste landen een tarief vragen van 45 euro als je van 20 procent van je huidige baterij naar 80 procent wilt gaan laden ? Ik vindt deze tarieven terug op de app NewMotion . Of kloppen deze tarieven niet ?
Da's wel duur. iets van 38kWh bijladen is met laadverlies van 15% iets van 44-45 kWh die er in moet. Dat zou een euro per geleverde kWh zijn. Kijk eens naar andere leveranciers / roaming providers. Sommige passen zijn extreem duur bij snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:48:
[...]

Da's wel duur. iets van 38kWh bijladen is met laadverlies van 15% iets van 44-45 kWh die er in moet. Dat zou een euro per geleverde kWh zijn. Kijk eens naar andere leveranciers / roaming providers. Sommige passen zijn extreem duur bij snelladen.
Heb je soms ervaring met bepaalde laadpassen en welke raad je aan ? Het zou de bedoeling zijn om naar Zweden te rijden , Nederland , Frankrijk , intalie en eventueel Spanje .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vdb.tim schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:42:
Ik zie hetzelfde als ik met NewMotion in België kijk, 25ct per minuut en 69ct per kWh, ja dat hakt er in.
Beter dus op zoek naar een andere laadpas waar je alleen voor kWh kan betalen. Goedkoper dan 69ct moet ook mogelijk zijn.
Kijk eens op https://laadpastop10.nl, misschien heb je er in België ook wat aan.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-03-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Per minuut betalen is idd heel vervelend. Zoek b.v. via Chargemap welke passen er allemaal werken op een snellader en dan kan je de tarieven vergelijken. Plugsurfing is trouwens een provider waar je heel Europa mee door komt. Misschien niet altijd de goedkoopste, maar wel goed. In Frankrijk is trouwens de pas van Chargemap een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
Meeste laadpunten zijn pure business , pure winst geding , soms gewoon woeker prijzen , ik begrijp dat je op zo een station meer moet gaan betalen , tenslotte moet het toestel ook aangekocht , onderhouden en als het nog wat kan winst opbrengen , maar dit zal toch op korte termijn door de overheden aan banden moeten gelegd worden vrees ik. Je betaald op sommige plaatsen meer op je auto vol te tanken met stroom dan met petrol. 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Een prijs door de overheid aan banden laten leggen? Lijkt me niet slim. Dan gaan ze allemaal voor het maximum.....

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Vdb.tim Heb even gekeken. De fast charger bij Manhay kost bij NewMotion €0,69 per kWh en nog eens €0,25 per minuut, maar bij Plugsurfing betaal je dus €0,70 per kWh en niks per tijd. En dat tikt aardig aan. Het is altijd goed om de prijzen te vergelijken per pas. Gechecked via https://nl.chargemap.com/map accountje aanmaken en je kan veel informatie terug vinden. De community onderhoudt heel veel informatie en plaatst ook foto's zodat je soms minder tijd kwijt bent om te zoeken waar die laadpaal staat; je kan zelf ook actief meehelpen de informatie te verbeteren. Ik vind het zeker op vakantie een hele fijne app en site.

En nog een voordeel van de app: je kan de charger waar je naar toe wil selecteren en dan navigeren. De route komt dan in Apple Carplay of Android Auto en je kan zo naar de paal navigeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:37:
@Vdb.tim Heb even gekeken. De fast charger bij Manhay kost bij NewMotion €0,69 per kWh en nog eens €0,25 per minuut, maar bij Plugsurfing betaal je dus €0,70 per kWh en niks per tijd. En dat tikt aardig aan. Het is altijd goed om de prijzen te vergelijken per pas. Gechecked via https://nl.chargemap.com/map accountje aanmaken en je kan veel informatie terug vinden. De community onderhoudt heel veel informatie en plaatst ook foto's zodat je soms minder tijd kwijt bent om te zoeken waar die laadpaal staat; je kan zelf ook actief meehelpen de informatie te verbeteren. Ik vind het zeker op vakantie een hele fijne app en site.

En nog een voordeel van de app: je kan de charger waar je naar toe wil selecteren en dan navigeren. De route komt dan in Apple Carplay of Android Auto en je kan zo naar de paal navigeren.
Bedankt voor deze nuttige informatie 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
Iemand ervaring met de chargemap pass zelf , of is deze ook niet echt de voordeligste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinkyfish
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 26-04-2021
renzo4000 schreef op zaterdag 2 maart 2019 @ 14:35:
[...]

Wat heb je betaald voor die 18"? Lever je dan de originele velgen in?
Bij mij staan de velgen op de offerte en op het leasecontract voor 1899,-. De oude velgen heb ik er niet bij gekregen en dus ingeleverd. In mijn leasecontract zitten ook winterbanden, de velgen worden daar ook op gezet. Ze zijn echt super gaaf, maken de auto echt af. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somedude
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-05 22:30
Gister met 80kW geladen bij nieuw Alego Nieuwegein 175kW station! Dan echt snel weer vol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

pinkyfish schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:57:
Bij mij staan de velgen op de offerte en op het leasecontract voor 1899,-. De oude velgen heb ik er niet bij gekregen en dus ingeleverd. In mijn leasecontract zitten ook winterbanden, de velgen worden daar ook op gezet. Ze zijn echt super gaaf, maken de auto echt af. :)
Dit klinkt wat tegenstrijdig: je hebt nieuwe velgen, de oude ingeleverd (?) en ook winterbanden. Waarop zitten die winterbanden dan, als je de originele velgen hebt ingeleverd?

Ik hoop niet dat je echt alleen winterBANDEN hebt en dus 2x per jaar andere banden op je velgen laat zetten. Dat houden die banden niet lang vol.....

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:25
Hippe Lip schreef op zondag 3 maart 2019 @ 16:41:
[...]

Dit klinkt wat tegenstrijdig: je hebt nieuwe velgen, de oude ingeleverd (?) en ook winterbanden. Waarop zitten die winterbanden dan, als je de originele velgen hebt ingeleverd?

Ik hoop niet dat je echt alleen winterBANDEN hebt en dus 2x per jaar andere banden op je velgen laat zetten. Dat houden die banden niet lang vol.....
Hoezo niet? Bij mijn weten is dat standaard in de lease...
De afgelopen jaren ook gewoon 2x per jaar bij de wissel de band van de velg en wisselen maar. Zijn ze bij euromaster amper 15 minuten mee zoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Het gaat niet om de tijd die je ermee zoet bent, maar om de mechanische belasting van de banden. Elke keer dat ze erop en eraf gaan krijgen die banden een opdonder. Om dat per band nou twee keer per jaar te doen schijnt niet goed te zijn. Ik weet niet meer waar, maar ik las ergens dat je dat beter niet kunt doen.
Bovendien moet je dan niet alleen 2x per jaar banden wisselen, maar ook telkens balanceren. En bij elke keer wisselen heb je weer kans op beschadigingen van de banden én van de TPMS sensoren....

Je winterbanden doe je dan op een paar extra velgen. Dan is het echt een fluitje om te wisselen tussen zomer- en winterbanden. Dan kun je het ook zelf doen, wat ik al heel veel jaren ook doe.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 03-03-2019 17:25 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 06:01
Verwijderd schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:37:

Hmm ik handige site idd! Lijkt wel veel niet goed weergegeven in mijn buurt (vergunning oplaadpunten die erop staan alsof ze voor iedereen toegankelijk zijn, er missen een paar openbare gemeente laadpalen en van sommige gemeente laadpalen staat er weer bij dat het enkel voor hotel gasten is (?)). Maar, als de community groeit dan groeit ook de kwaliteit, ik zal volgend weekend eens wat foto's maken en toevoegen op die site:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
@Hippe Lip , achja zo heeft ieder z’n eigen beweegredenen. Ik rij 35-40k per jaar, banden zijn eerder versleten dan dat ze kapot gaan door het wisselen.
En het bijkomend voordeel is dat je maar 1 set velgen hoeft te hebben (goedkoper en niet een ‘lelijk’ setje de heft van het jaar) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelveenbrink
[...]

Zie dit: https://www.kiaclub.nl/to...indComment&comment=210377

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Echnon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09 07:49
Kia Kofferruimte ombouwen naar Kona idee, maar dan met wat meer winbare ruimte:

YouTube: Kia e-Niro Kofferraum Tuning: +25% Volumen! | Bauanleitung

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemeni
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 16:29
[...]

Andere velgen betekenen in theory wel een hoger verbruik en kleinere range. Ben wel benieuwd naar de ervaringen?

Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 14:00
Heeft iemand die recentelijk te Kia heeft besteld, al kunnen kiezen tussen het infosysteem van 8 of 10 inch? Vorige week Kia besteld maar dit kon ik niet kiezen. Morgen op mijn werk nog is navragen. Besteld bij pon lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 07:29
Gemeni schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:26:
[...]

Andere velgen betekenen in theory wel een hoger verbruik en kleinere range. Ben wel benieuwd naar de ervaringen?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Bij de model 3 leveren de aero wielen een verbetering van 4,3% op: https://www.teslarati.com...orld-efficiency-test/amp/

Toch aardig wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
Echnon schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:03:

Dit ziet er erg netjes uit en goed te doen!
Mocht er bij mij een eNiro komen dan doe ik dit sowieso 👍!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je de bestaande bodemplaat van de kofferruimte gebruiken om de kromming na te maken die je nodig hebt op het fraaier te maken bij de achterklep, maar het is zeker het overwegen waard en dik 100 liter erbij is niet kinderachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

hantheman schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:45:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.
Bij de model 3 leveren de aero wielen een verbetering van 4,3% op: https://www.teslarati.com...orld-efficiency-test/amp/
Zou het beleid van je rechter voet niet meer invloed hebben?
Oftewel: dit gaat over nog geen 20 km bereik maximaal (moet je wel van 100% naar 0% rijden...).

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02:05
Tot max drie blokjes in eco mode met optrekken levert zuinig rijden op. Alles daar boven kost zoveel dat dit je echt range kost.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Dan zullen andere velgen niet echt uitmaken, ook al zijn ze een paar procent minder zuinig.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb zuinig rijden geprobeerd, het werkt wel, maar snelladen is zo snel dat ik op de zeldzame 200km+ ritten niet moeilijk ga zitten doen met 100kmh rijden. Gewoon max snelheid en dan snelladen onderweg, daar verlies je niet echt meer tijd op dan de tijd die je verliest door 100 te rijden ipv 130.
(Voorwaarde is wel dat je dus 75kW kan laden).

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 03-03-2019 23:08 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harvest2002
Vdb.tim schreef op zondag 3 maart 2019 @ 14:50:
[...]

Heb je soms ervaring met bepaalde laadpassen en welke raad je aan ? Het zou de bedoeling zijn om naar Zweden te rijden , Nederland , Frankrijk , intalie en eventueel Spanje .
Ik ga eind april naar Denemarken en Zweden. Voor Duitsland lijken Telekom Ladestrom en Maingau Einfach Strom Laden de goedkoopste. Hebben ook een app die je kunt gebruiken. Voor Zweden heb ik een kaart aangevraagd en ontvangen van https://bee.se/laddkarta. Dat is een zusterbedrijf van Clever uit Denemarken maar tarieven zijn een stuk lager in Zweden dan die van Clever. Ze hebben ook een app maar die kun je niet gebruiken om te betalen. Met de kaart van Bee zou je moeten kunnen betalen. Je krijgt dan een factuur als het goed is. Ben benieuwd of het werkt. Wordt mijn eerste vakantie met een elektrische auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:10
Ik ga ook naar Denemarken en zag op Chargemap dat hun pas op best veel stations gratis laden is ipv €0,40 kwh van Maingau.
Of dit ook echt zo is kom je natuurlijk maar op één manier achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
Echnon schreef op zondag 3 maart 2019 @ 19:03:

Klusmodus aan :) (ga een poging wagen, >100 liter erbij is fors)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hantheman
  • Laatst online: 09-10 07:29
Hippe Lip schreef op zondag 3 maart 2019 @ 21:55:
[...]

Zou het beleid van je rechter voet niet meer invloed hebben?
Oftewel: dit gaat over nog geen 20 km bereik maximaal (moet je wel van 100% naar 0% rijden...).
Je rechtervoer beleid moet je daar gewoon bij optellen.
Het draagt bij aan de som.

20KM van de wielen, nog ns 20 omdat je de auto afgeladen hebt met spullen, nog 20 omdat je lekker in sportmode gaat rijden.
Dakkoffer er op en je bent 80 KM range kwijt ;)

Tuurlijk kun je ook gewoon zeggen 20KM range weegt niet op tegen die stoere velgen en dan heb je gewoon een punt wat mij betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

@hantheman Ik denk dat je met een dakkoffer wel meer dan 20 km inlevert aan range. Mss dat je dat redt als je niet harder dan 80 rijdt?

En in sportmodus raak je zeker meer dan 20 km kwijt, zeker als je die sportmodus ook gebruikt. Wie was het hier die al eens memoreerde: 130 rijden gebruikt 2x zoveel energie als 90 rijden. Dat is dus meer dan 200 km inleveren!

Je hebt gelijk dat het allemaal dingetjes zijn die optellen. Zo kan je in vakantiemodus (volle = zware auto, dakkoffer, goed doorrijden en mss mooie velgen) alles bij elkaar zomaar 100 km op je range inleveren. Wel iets om rekening mee te houden.....

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:42
_eLMo_ schreef op zondag 3 maart 2019 @ 23:07:
Ik heb zuinig rijden geprobeerd, het werkt wel, maar snelladen is zo snel dat ik op de zeldzame 200km+ ritten niet moeilijk ga zitten doen met 100kmh rijden. Gewoon max snelheid en dan snelladen onderweg, daar verlies je niet echt meer tijd op dan de tijd die je verliest door 100 te rijden ipv 130.
(Voorwaarde is wel dat je dus 75kW kan laden).
Ik heb via een https://evpaths.app een traject ingegeven naar Oostenrijk voor het zomerverblijf. Rijden aan de max snelheden (tot 130/u) en snelladen onderweg gaf me over de +/-1100km een rit op van 12u45. Rijden aan 105/u gaf me slechts 13u u op. 2 keer minder laden wat waarschijnlijk een ander gevoel geeft gezien je meer aan t rijden bent en minstens een half uur minder lang stilstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bruneelm schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:44:
[...]

Ik heb via een https://evpaths.app een traject ingegeven naar Oostenrijk voor het zomerverblijf. Rijden aan de max snelheden (tot 130/u) en snelladen onderweg gaf me over de +/-1100km een rit op van 12u45. Rijden aan 105/u gaf me slechts 13u u op. 2 keer minder laden wat waarschijnlijk een ander gevoel geeft gezien je meer aan t rijden bent en minstens een half uur minder lang stilstaat.
Ja, precies, en dat gevoel is subjectief. Op zo'n lange rit sta ik liever 2x extra een bakkie te drinken dan dat ik stil moet zitten in een auto en in slaap val van de 105km/u :P Dat zal niet voor iedereen hetzelfde zijn though.
Coole site, ik ga 'm ook eens gebruiken voor onze trip naar Zweden.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.kia.com/nl/ov...-evenementen/nieuws.1982/

Zoals al vaker en eerder aangegeven, het gaat enkel om de NIET E-Niro modellen. En wat ook te zien is op de foto's, ze gaan meer lijken op de E-Niro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
bruneelm schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:44:
[...]

Die planner kende ik nog niet. Maar helemaal lekker is ie nog niet, want hij komt met Tesla Superchargers aanzetten, die staan vooralsnog niet open voor andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:46:
[...]

Die planner kende ik nog niet. Maar helemaal lekker is ie nog niet, want hij komt met Tesla Superchargers aanzetten, die staan vooralsnog niet open voor andere merken.
Wel balen, want het zijn de enige laders in noord Frankrijk die sneller dan 50 kW zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:00
Dat had ik dus ook; Tesla Superchargers bij oosterhout, terwijl je aangeeft met een Niro en CCS te willen laden. Beetje jammer, dan is abetterrouteplanner nog het meest bruikbaar op je mobieltje.
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 maart 2019 @ 12:46:
[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zerocool82
  • Laatst online: 10:34

zerocool82

Ignorance causes chaos

Ook een mooie vergelijking door Autoweek van de Kia e-Niro en de Hyundai Kona, met als conclusie: "Alles wat anders is tussen de Hyundai en de Kia, is beter in de Kia", het enige voordeel van Kona t.o.v. de e-Niro was de kortere levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 16:32
Die review is al een paar keer langs gekomen. Zijn conclusie dat de e-Niro zuiniger is vind ik wel apart, uit de tests van Björn komt dat de Kona een klein range voordeel heeft. (gezien gelijke aandrijflijn en iets kleinere auto mijn inziens ook logischer)

Naast snellere levertijd heb je natuurlijk ook nog een HUD en prijsverschil. Waarbij dat laatste mede de reden is voor betere afwerking in de e-Niro :).

Ook staan ze niet op dezelfde band.

[ Voor 4% gewijzigd door Wackerstamfer op 04-03-2019 13:07 ]

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 10:04
DSmarty schreef op maandag 4 maart 2019 @ 07:59:
[...]

Zeker. Beetje slim bedrijf dat zich specialiseert in ombouwen van auto's kan hier volgens mij mooi inspringen. Ik zou dit ook willen doen straks, maar als ik dit kan laten doen of een standaard plank of iets kan kopen, dan heb ik daar best wat geld voor over.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
GAEvakYD schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:11:
[...]

Zeker. Beetje slim bedrijf dat zich specialiseert in ombouwen van auto's kan hier volgens mij mooi inspringen. Ik zou dit ook willen doen straks, maar als ik dit kan laten doen of een standaard plank of iets kan kopen, dan heb ik daar best wat geld voor over.
Ik heb inmiddels een VIN nummer gevonden van een e-Niro uit Noorwegen, dus heb voor de zekerheid ook even de vraag bij de dealer uitstaan of hij de originele onderdelen kan vinden op basis van dat VIN-nummer en wat de kosten zijn.

Mocht daar wat uitkomen, dan post ik het zeker hier. (als ik niet hoef te klussen, dan doe ik het liever niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Auto vorige week besteld. Net de verwachte datum gekregen : Verwachte afleverdatum: 01/03/2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 10:19
^^

Damn ... ik moet nu ook vaart gaan maken met mijn keuze. Mijn lease contract loopt 26-12-2019 af (reeds met een jaar verlengd) dus aansluitend rijden met een e-Niro gaat het al niet meer worden. Lastige is dat er nog wat meer opties zijn (Tesla M3, Polestar 2, ....).

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool82
  • Laatst online: 10:34

zerocool82

Ignorance causes chaos

Wackerstamfer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:05:
Die review is al een paar keer langs gekomen. Zijn conclusie dat de e-Niro zuiniger is vind ik wel apart, uit de tests van Björn komt dat de Kona een klein range voordeel heeft. (gezien gelijke aandrijflijn en iets kleinere auto mijn inziens ook logischer)

Naast snellere levertijd heb je natuurlijk ook nog een HUD en prijsverschil. Waarbij dat laatste mede de reden is voor betere afwerking in de e-Niro :).

Ook staan ze niet op dezelfde band.
Had nog even gezocht op 'Autoweek' maar kwam heb nergens tegen zag zojuist wel dat hij een keer door CyBeRSPiN was gedeeld. Ten aanzien van het range voordeel, ik verwacht dat ze gekeken hebben naar de WLTP en daarin heeft de e-Niro inderdaad een grotere range dan de Kona.

Over het prijsverschil, daar is de e-Niro ook in het voordeel. Dat geeft hij ook aan in de review: 'En de vanaf prijs van de Hyundai is lager, dat zie je ook veel voorbijkomen maar vergis je niet de Hyundai is ook minder rijk uitgerust... Maar bij de twee dikste uitvoeringen is de Hyundai zelfs ietsje duurder.'

Ook de banden (grip) zijn beter van de e-Niro volgens de reviewer (wordt ook besproken in het filmpje).

[ Voor 4% gewijzigd door zerocool82 op 04-03-2019 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Wackerstamfer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:05:
Zijn conclusie dat de e-Niro zuiniger is vind ik wel apart, uit de tests van Björn komt dat de Kona een klein range voordeel heeft. (gezien gelijke aandrijflijn en iets kleinere auto mijn inziens ook logischer)
Dat is ook de conclusie van de WLTP test, hoe vreemd ook, de e-Niro is een fractie zuiniger.
Ook is er een test geweest met 2 Duitsers die identiek traject aflegden, daar kwam de Niro ook als zuiniger uit de test (geen noemenswaardig verschil, maar je zou verwachten dat juist de Kona verder kan komen).
YouTube: Verbrauchs-Challenge: Kia E-Niro vs. Hyundai Kona auf Autobahn | Ele...
Wellicht is de vorm van de e-Niro aerodynamisch net wat beter, of zijn het idd de standaard banden die zuiniger zijn.
renzo4000 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:20:
Damn ... ik moet nu ook vaart gaan maken met mijn keuze. Mijn lease contract loopt 26-12-2019 af (reeds met een jaar verlengd) dus aansluitend rijden met een e-Niro gaat het al niet meer worden. Lastige is dat er nog wat meer opties zijn (Tesla M3, Polestar 2, ....).
Wat langer doorrijden in afwachting van levering is vaak geen probleem zolang je geen dure reparaties gaat krijgen. Maar hoe langer je wacht, hoe meer keuze. De Model Y komt er ook aan en heel veel andere modellen staan nog op stapel voor de komende jaren.
Blij met mn e-Niro, maar kijk uit naar de keuzes over 5 jaar (hoewel de bijtelling tzt er in zal gaan hakken :/)

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 04-03-2019 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackerstamfer
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 16:32
zerocool82 schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:20:
[...]
Maar bij de twee dikste uitvoeringen is de Hyundai zelfs ietsje duurder.'
haha jeetje 8)7 was die voor de prijsverhoging wel goedkoper?.
Ook de banden (grip) zijn beter van de e-Niro volgens de reviewer (wordt ook besproken in het filmpje).
Je kan bij het bestellen uit een heel scala banden kiezen. Als je de auto wilt vergelijken moet je ze op dezelfde band zetten. Anders doe je een banden vergelijking :)

Het blijven beide leuke auto's en de e-Niro is in bepaalde opzichten zeker beter afgewerkt. Maar stellen dat alles wat anders is beter is in de e-Niro vind ik wel een hele makkelijke conclusie ;)

(Niet omdat ik een Kona heb besteld)

Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Wackerstamfer schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:36:
[...]

haha jeetje 8)7 was die voor de prijsverhoging wel goedkoper?.
Scheelde heel weinig. Iedereen had een hogere prijs voor de e-Niro verwacht toen de prijzen bekend werden. Het nieuwe model van de e-Niro wordt schijnbaar wel 2k duurder, dan "klopt" het weer ;)
Je kan bij het bestellen uit een heel scala banden kiezen. Als je de auto wilt vergelijken moet je ze op dezelfde band zetten. Anders doe je een banden vergelijking :)
Standaard voor Kona toch van die Koreaanse Nexen banden? Lijkt me juist logisch om de standaard uitvoeringen te vergelijken.
Het blijven beide leuke auto's en de e-Niro is in bepaalde opzichten zeker beter afgewerkt. Maar stellen dat alles wat anders is beter is in de e-Niro vind ik wel een hele makkelijke conclusie ;)
Ja, de HUD van de Kona is sowieso beter dan die van de e-Niro :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Heb ik niet maar heb pasjes ingevoerd, ik heb niks aan palen waar ik geen pas/app van heb.

Heb een jaar gereden met een wagen met sumiere HUD en was geen toegevoegde waarde.
Misschien omdat er zoveel info is dat HUD een deel van de info kan bezorgen en andere schermen de rest.

[ Voor 25% gewijzigd door bruneelm op 04-03-2019 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
bruneelm schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:31:
[...]

Heb ik niet maar heb pasjes ingevoerd, ik heb niks aan palen waar ik geen pas/app van heb.
Ik had ook pasjes ingevoerd die ik heb, maar hij kwam toch met Tesla palen..
Bijvoorbeeld Utrecht-Kopenhagen, met PlugSurfing/NewMotion/EinfachStromLaden/Telekom en de Kia e-Niro geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdb.tim
Officieel Kia belgie bericht deze mail is vandaag binnengekomen : Geachte heer Van Den Bussche,

Ik contacteer u naar aanleiding van uw e-mail van 28 februari jongstleden, waarvoor wij u danken.

Wij feliciteren u voor de bestelling van uw nieuwe Kia Niro EV !

Aangezien de Kia e-Niro nog zeer recent is, zal de facelift voor de e-Niro maar pas voor eind 2019 of begin 2020 zijn.

Daarom kunnen wij u bevestigen dat de wagen die u besteld heeft niet het facelift model zal zijn.

De garage Kiga blijft uiteraard tot uw beschikking indien u hieromtrent verdere vragen zou hebben.

Met vriendelijke groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeRSPiN schreef op maandag 4 maart 2019 @ 13:32:
Dat is ook de conclusie van de WLTP test, hoe vreemd ook, de e-Niro is een fractie zuiniger.
Ook is er een test geweest met 2 Duitsers die identiek traject aflegden, daar kwam de Niro ook als zuiniger uit de test (geen noemenswaardig verschil, maar je zou verwachten dat juist de Kona verder kan komen).
YouTube: Verbrauchs-Challenge: Kia E-Niro vs. Hyundai Kona auf Autobahn | Ele...
Wellicht is de vorm van de e-Niro aerodynamisch net wat beter, of zijn het idd de standaard banden die zuiniger zijn.
In de Duitse test hebben ze beide winterbanden van dezelfde maat (neem aan ook identiek merk/type, maar dat zeggen ze dan weer net niet). Die test ligt dus niet aan de banden. Ben wel benieuwd of de WLTP (en EPA) met originele banden of met 'speciaal gekozen' banden getest worden, want dat zou daar wel kunnen uitmaken inderdaad.

Ik vermoed ook dat de Kona wel iets efficienter in de basis is (kleiner, lichter) maar dat de eNiro iets efficienter gestroomlijnd is tov de Kona waardoor hij bij hoge snelheden relatief minder last van de toenemende weerstand heeft. Als het snelheidsprofiel van WLTP hoger is dan dat van de EPA test kan het dus daardoor dat bijvoorbeeld EPA in het voordeel van de Kona is, terwijl WLTP in het voordeel van de eNiro uitvalt.

Bjørn zou dus eigenlijk eens een test moeten doen met beide autos op dezelfde banden en bij (zeer) lage en (zeer) hoge snelheid om goed te vergelijken. Maar we weten met alle testen tot nu toe in ieder geval al wel dat het verschil niet heel groot zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electrons
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-10 21:56
Verwijderd schreef op maandag 4 maart 2019 @ 18:48:
[...]

In de Duitse test hebben ze beide winterbanden van dezelfde maat (neem aan ook identiek merk/type, maar dat zeggen ze dan weer net niet). Die test ligt dus niet aan de banden. Ben wel benieuwd of de WLTP (en EPA) met originele banden of met 'speciaal gekozen' banden getest worden, want dat zou daar wel kunnen uitmaken inderdaad.

Ik vermoed ook dat de Kona wel iets efficienter in de basis is (kleiner, lichter) maar dat de eNiro iets efficienter gestroomlijnd is tov de Kona waardoor hij bij hoge snelheden relatief minder last van de toenemende weerstand heeft. Als het snelheidsprofiel van WLTP hoger is dan dat van de EPA test kan het dus daardoor dat bijvoorbeeld EPA in het voordeel van de Kona is, terwijl WLTP in het voordeel van de eNiro uitvalt.

Bjørn zou dus eigenlijk eens een test moeten doen met beide autos op dezelfde banden en bij (zeer) lage en (zeer) hoge snelheid om goed te vergelijken. Maar we weten met alle testen tot nu toe in ieder geval al wel dat het verschil niet heel groot zal zijn.
In het gelinkte filmpje staat op de kona op open velgen en de niro met originele dichte velgen. Kan het verschil verklaren.

Everything has Pro's & Con's.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:28
Misschien heeft de Niro ook een klein voordeel tov de Kona met het terugwinnen van energie bij het remmen. De niro weegt 50 kilo meer, dat is ca 3%. Afremmen is de optelsom van voornamelijk regeneratie en luchtweerstand. Door de hogere massa van de Niro is de bijdrage van de luchtweestand verhoudingsgewijs kleiner. Voor het afremmen is dus meer regeneratie nodig.
[/theoritiseermodus]

Op de display kan je met de knop EV zien welke vermogens er nodig zijn voor het remmen. -30 tot -60 kW worden makkelijk gehaald. Ik had dat voorheen nooit zo bedacht eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
Maar vooraleer je kan recuperen moet je eerst versnellen en dat kost hopen energie en hangt af van t gewicht. Gezien beide dezelfde aandrijflijn en accu's hebben denk ik dat die op dezelfde manier recupereren, de hoeveelheid zak gelimiteerd zijn waardoor de zwaarste in t nadeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
CyBeRSPiN schreef op maandag 4 maart 2019 @ 16:52:
[...]

Ik had ook pasjes ingevoerd die ik heb, maar hij kwam toch met Tesla palen..
Bijvoorbeeld Utrecht-Kopenhagen, met PlugSurfing/NewMotion/EinfachStromLaden/Telekom en de Kia e-Niro geselecteerd.
Ik heb de 🚗 Fahrzeugdaten aangepast met deze van de Niro en zie geen Tesla laadpalen op uw route

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DSmarty
  • Niet online
Kleine update @"Noorse kofferbak".

Uiteindelijk de dealer benaderd met een Noorse VIN, deze heeft de vraag weer uitgezet bij Kia Nederland.
Die hebben een vergelijk gedaan tussen een NL VIN en die Noorse en hebben daarmee de kofferbakoptie gevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SJnW5WTlF6RiZMdNqGsDQ4ot/full.png

Die plaat lijkt dus de "85710Q4000WK" te zijn.
Heb even gevraagd bij mijn dealer wat deze dan moet kosten *schrik niet*: € 425,47

Moet nog even verifiëren of dat klopt, of dat men per ongeluk de gouden uitvoering geselecteerd heeft :X

Heb het partnummer nog nergens in Europa weten te vinden, in de USA kan ik hem online vinden voor ongeveer $200, bijvoorbeeld https://www.kiapartscount...e-cov-85710q4000wk?c=az0x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net vrijdag bij de dealer in Limburg geweest, die zei dat elke garage x aantal auto's mag bestellen per maand. Levertijd in Limburg is juni en in het noorden loopt ie dit moment op tot oktober gezien er daar veel meer bestellingen worden geplaatst.

Ik bel morgen om dit op papier te laten zetten. Als die levertijd klopt dan bestel ik hem meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-10 18:47

greatgonzo

schit-te-rend!

Verwijderd schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:20:
Net bij de dealer in Limburg geweest, die zei dat elke garage x aantal auto's mag bestellen per maand. Levertijd in Limburg is juni en in het noorden loopt ie dit moment op tot oktober gezien er daar veel meer bestellingen worden geplaatst.

Ik bel morgen om dit op papier te laten zetten. Als die levertijd klopt dan bestel ik hem meteen.
hmm.. dus regio maakt wel degelijk verschil.. ik dacht dat er één centrale database was qua bestellingen.

Toch maar eens bellen met KIA Zeeuws Vlaanderen of KIA noord-oost Groningen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Laatst online: 02-06 13:53
greatgonzo schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 09:37:
[...]

hmm.. dus regio maakt wel degelijk verschil.. ik dacht dat er één centrale database was qua bestellingen.

Toch maar eens bellen met KIA Zeeuws Vlaanderen of KIA noord-oost Groningen :)
14 maanden geloof ik ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
DSmarty schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 08:50:
Kleine update @"Noorse kofferbak".

Uiteindelijk de dealer benaderd met een Noorse VIN, deze heeft de vraag weer uitgezet bij Kia Nederland.
Die hebben een vergelijk gedaan tussen een NL VIN en die Noorse en hebben daarmee de kofferbakoptie gevonden:
[Afbeelding]

Die plaat lijkt dus de "85710Q4000WK" te zijn.
Heb even gevraagd bij mijn dealer wat deze dan moet kosten *schrik niet*: € 425,47

Moet nog even verifiëren of dat klopt, of dat men per ongeluk de gouden uitvoering geselecteerd heeft :X

Heb het partnummer nog nergens in Europa weten te vinden, in de USA kan ik hem online vinden voor ongeveer $200, bijvoorbeeld https://www.kiapartscount...e-cov-85710q4000wk?c=az0x
Goed werk! Is die kap rechts die half is weggevallen in de screenshot niet ook een onderdeel dat je dan nodig hebt om het netjes af te werken?
Die prijs verbaast me niks, is altijd vreselijk duur om reserveonderdelen aan te schaffen.. Uit de US invoeren kom je alsnog op dat bedrag uit, tenzij je er meteen 10 tegelijk bestelt ofzo zodat je verzendkosten kunt splitten.
En de ruimte voor het 'reservewiel' is dan niet handig bereikbaar, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Net met prive nr janssen kerres helmond gebeld, bevestigt het verhaal. Het is zelfs zo erg dat ze niet per groep auto's toebedeeld krijgen, maar echt per locatie. Daardoor is het beter te bestellen in heerlen dan in Maastricht.

Wel zei die dat juni optimistisch was, waarschijnlijk zou ik hem pas in de eerste week van Juli hebben als ik hem deze week bestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ik ga toch maar eens een overzicht maken van 30 vestigingen en vragen naar de levertijd.
Vraag ik meteen of er korting te onderhandelen is..
Ze zullen natuurlijk zeggen dat dat niet mogelijk is, omdat de auto zo gewild is, zeg ik gewoon dat ik bij een andere garage bestel omdat die sneller leveren

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Randeazy
  • Laatst online: 30-09-2024
Zojuist mijn Snow White Pearl opgehaald in Den Bosch.
Was toch langer wachten dan verwacht maar was het zeker waard, wat een heerlijke auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asifnl
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
Randeazy schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:37:
Zojuist mijn Snow White Pearl opgehaald in Den Bosch.
Was toch langer wachten dan verwacht maar was het zeker waard, wat een heerlijke auto.
Gefeliciteerd man..
geniet ervan.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Tweakers hier die de auto bij pon lease hebben besteld? Zie nu meerdere post langs komen van levertijden rond de 6 maanden. Misschien kan de auto sneller worden geleverd dan 12 maanden :) 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:55
Of ze willen gewoon hun orderboek vol hebben. Als je al 6 maanden in de wacht staat ga je niet meer wisselen naar een andere aanbieder waar je opnieuw 12 maanden moet wachten. [/wildespeculatie]

[ Voor 5% gewijzigd door Gluten Parody op 05-03-2019 14:48 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

DSmarty schreef op maandag 4 maart 2019 @ 07:59:
[...]

Zijn niet ergens maatvoeringen/sjablonen beschikbaar?
Als ik die video bekijk hoeft het niet meer dan €50 te kosten.. de "vloerbedekking" zou ik trouwens vervangen voor een rubbermat.. trekt het ook geen vuil aan

PS: voor de PHEV variant hadden ze dit al eens gedaan:

https://www.kiaclub.nl/topic/21453-afmetingen-kofferbak/

[ Voor 12% gewijzigd door greatgonzo op 05-03-2019 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
greatgonzo schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:33:
[...]

Zijn niet ergens maatvoeringen/sjablonen beschikbaar?
Is toch zo gepiept door het zelf ff op te meten en een mal van karton te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
Wij hebben de auto via Terberg.
Na kerst besteld en vrijdag levering, kon al een week eerder maar geen ruimte in onze agenda. Ik denk veel bestellingen tegelijk. Als ik bij de RDW het kenteken en meerdere bijna gelijke kentekens invul kom ik allemaal eniro tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

het kan dus wel snel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducolwd
Volgens mij had het te maken met een fusie, staat op hun website. Ik denk dat we toevallig op juiste moment besteld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Even voor mijn idee (ik ga gewoon een belronde maken, maar het scheelt nog of ik 80 garages moet bellen of 40).. Veel dealers zitten in een groep. Wordt per groep de lijst opgemaakt, of per vestiging?

Van Mossel heeft bijvoorbeeld wel 5 vestigingen. Heeft het zin dat ik ze individueel benader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierik
  • Laatst online: 17-09 15:57

Pierik

I'll be back!!!

greatgonzo schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 15:57:
Even voor mijn idee (ik ga gewoon een belronde maken, maar het scheelt nog of ik 80 garages moet bellen of 40).. Veel dealers zitten in een groep. Wordt per groep de lijst opgemaakt, of per vestiging?

Van Mossel heeft bijvoorbeeld wel 5 vestigingen. Heeft het zin dat ik ze individueel benader
Ik heb de bestelling bij van Mossel in Apeldoorn gedaan en daar was het verhaal dat ze op die vestiging alleen een x aantal bestellingen per maand konden doen. Ik ga er dus vanuit dat het individueel is en niet voor de hele groep.

Ik ben wel heel benieuwd naar de resultaten van je belronde :)

Iracing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08 21:20
greatgonzo schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 11:14:
ik ga toch maar eens een overzicht maken van 30 vestigingen en vragen naar de levertijd.
Vraag ik meteen of er korting te onderhandelen is..
Ze zullen natuurlijk zeggen dat dat niet mogelijk is, omdat de auto zo gewild is, zeg ik gewoon dat ik bij een andere garage bestel omdat die sneller leveren
Heel goed idee, dan weet ik ook of ik uitga van de leverdatum van de leasemaatschappij (misschien bellen die ook wel een rondje?) of zelf met een dealer contact opneem.
Pagina: 1 ... 15 ... 352 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.