Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Waarschijnlijk langer dan de bestuurder. :+

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 08-04-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Akemi schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:55:
Zit me eerder af te vragen wat het doet met je batterij als je even 260km per uur gaat rijden. Hoe lang houdt ie dat vol?
Meestal langer dan de koeling van de motor en de vermogens elektronica en zeker langer dan je in de praktijk aan snelweg gaat tegenkomen.

In een wild verleden lukte het mij alleen in Oost Duitsland van Berlijn naar Rostock of van Oberhausen naar Arnhem in de nacht voor langer dan een minuut of 20 met een ICE. Na zo´n 60 minuten is de gemiddelde tank van een ICE auto overigens ook leeg.

Overigens haalde mijn auto´s de 260 km/h niet, maar bleef het bij zo´n 225-230 steken.

[ Voor 6% gewijzigd door kdeboois op 08-04-2021 11:25 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Akemi schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:55:
Zit me eerder af te vragen wat het doet met je batterij als je even 260km per uur gaat rijden. Hoe lang houdt ie dat vol?
Als je 233 rijdt. Houd je dat 30 minuten vol en heb je onegveer 115km afgelegd. Net vergenoeg tot je volgende laadpunt.

Dacht in een ander topic te zitten... bovenstaande gaat over de model 3 awd lr.

[ Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 08-04-2021 12:44 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
IvoB2 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:51:
[...]

Snelladen doe ik ook bijna nooit (en mogelijkheden tot +200 kW laden zijn er hier in de omgeving sowieso (nog) niet. Kijk dus meer uit naar een volgende EV die in de praktijk aan een DC50 effectief aan 50 kW kan laden (niet zoals mijn huidige Kia die meer aan 22 kW laadt dan uitzonderlijk eens boven de 40 kW geraakt) en AC aan 7-10 kW.
.
Ik heb ruime ervaring met allerlei snelladers en de eNiro kan echt 80kW laden. De rechter Total lader bij Seclin (onder Lille) gaf (ik gebruik de eNiro sinds november niet meer lange afstand) consequent 81kW op z'n max. Maar alleen tussen 45 en 55% SOC. Stekker wordt daarbij behoorlijk warm dus weet niet of dat zo hoort, maar snel is ie.
De meeste 50kW triple laders geven zo'n 43-44kW in de praktijk, maar dat is voor regelmatig gebruik onderweg veel te weinig.
Het langzame snelladen vond ik het grootste nadeel van de eNiro. De top is op zich wel OK maar de curve is gewoon slecht en 's winters ervaar je een coldgate van jewelste. Voorlopig dus weer even aan de PHEV, maar de snellaadcurve is voor mij het belangrijkste kenmerk van een eventueel andere EV. Porsche laat zien dat 800V hierbij de oplossing is, ik stond bij Ionity eens naast een Taycan en keek mijn ogen uit. Naast de hoge top ook nog eens hele goede waarden tot 95% SOC!
Over twee jaar zie ik wel weer, maar wanneer de Ionity (het enige europese alternatief) prijzen steeds zo hoog blijven dan kan het zo maar weer een diesel worden. Ik ben nu op mijn vaste traject van dik 1000km enkele reis nota bene MINDER kwijt aan brandstof dan met de eNiro. Dat is belachelijk en houdt klanten weg. Tesla snapt dat itt de Ionity eigenaren (incl KIA?) wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:45
de telegraaf schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 14:44:
[...]
Het langzame snelladen vond ik het grootste nadeel van de eNiro. [...]
Contradictio in terminis :+
KIA is wel lekker bezig hoor. Over de EV 6 claimen ze zelf:
De 800V-oplaadtechniek zorgt voor extreem korte oplaadtijden. Je laadt tot 100km op in 4.5 minuten. Opladen van 10 tot 80% doe je onder ideale omstandigheden in ongeveer 18 minuten.
77 kWh en 510 km wltp.
Die techniek komt volgens mij in alle auto's van de groep, dus ook Hyundai en Genisis.
Laat die diesel maar voor wat 'ie is. En btw: wie wil er qua rijcomfort nou terug naar een ICE 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
[...]

Ik heb ruime ervaring met allerlei snelladers en de eNiro kan echt 80kW laden. De rechter Total lader bij Seclin (onder Lille) gaf (ik gebruik de eNiro sinds november niet meer lange afstand) consequent 81kW op z'n max. Maar alleen tussen 45 en 55% SOC. Stekker wordt daarbij behoorlijk warm dus weet niet of dat zo hoort, maar snel is ie.
De meeste 50kW triple laders geven zo'n 43-44kW in de praktijk, maar dat is voor regelmatig gebruik onderweg veel te weinig.
Het langzame snelladen vond ik het grootste nadeel van de eNiro. De top is op zich wel OK maar de curve is gewoon slecht en 's winters ervaar je een coldgate van jewelste. Voorlopig dus weer even aan de PHEV, maar de snellaadcurve is voor mij het belangrijkste kenmerk van een eventueel andere EV. Porsche laat zien dat 800V hierbij de oplossing is, ik stond bij Ionity eens naast een Taycan en keek mijn ogen uit. Naast de hoge top ook nog eens hele goede waarden tot 95% SOC!
Over twee jaar zie ik wel weer, maar wanneer de Ionity (het enige europese alternatief) prijzen steeds zo hoog blijven dan kan het zo maar weer een diesel worden. Ik ben nu op mijn vaste traject van dik 1000km enkele reis nota bene MINDER kwijt aan brandstof dan met de eNiro. Dat is belachelijk en houdt klanten weg. Tesla snapt dat itt de Ionity eigenaren (incl KIA?) wél.
EV6 lijkt me dan een serieus te nemen alternatief.
Dan moet natuurlijk het prijskaartje bij Ionity wel leuk genoeg blijven als je zoals jij dit vaak nodig hebt. Maar Hyundai\Kia zit toch inmiddels ook in Ionity en zou dus iets aantrekkelijks moeten kunnen bieden?
En anders zou ik altijd nog eerder voor Lpg dan voor diesel gaan. Scheelt nogal in CO2, Nox en fijnstof.
(en ja we hebben ook nog een ICE op LPG en dat rijdt ook prima).

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Ik heb ruime ervaring met allerlei snelladers en de eNiro kan echt 80kW laden.
Wil ik best geloven maar niet aan een DC50. ;)
Ik zal wel een e-Niro hebben van het slechte soort of niet genoeg km rijden om de batterij voldoende op te warmen. Aan de DC 50 laadt hij 9 op de 10 tussen de 22 en 30 kW. Uitzonderlijk eens op 42 kW.
En vanaf 78% SOC is het sowieso gedaan met het feest.

[ Voor 33% gewijzigd door IvoB2 op 09-04-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
IvoB2 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:38:
[...]

Wil ik best geloven maar niet aan een DC50. ;)
Voor wat het waard is, maar waar zie je tegenwoordig nog een DC50?
Alleen bij Lidl wellicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ik woon in Vlaanderen.
Ik ben al blij dat ik op 6 km afstand een DC50 heb.
En dat is inderdaad een Lidl. Gelukkig. Zoniet moest ik 25 km verder over de autosnelweg rijden om de eerste DC 50 te vinden bij een Total station.
Ik zou niet weten - buiten de Tesla SC - waar er een +100 kW snellaadstation zou zijn binnen een straal van 50 km van mijn woning.
De dichstbijzijnde AC 11 kW lader staat op 2 km.

[ Voor 86% gewijzigd door IvoB2 op 09-04-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Het is hier ook leuk wonen hoor (zuid holland), maar wel een beetje duur.
en DC laders onder de 100kW worden steeds zeldzamer terwijl er meestal binnen 20km wel eentje is die daar boven zit. En AC 11kW is bij de meeste woningen wel mogelijk.

Maar tof dat je ondanks de beperkingen in Vlaanderen gewoon EV rijdt.

En ook in Holland hangen er wat dingen in de lucht om EV minder aantrekkelijk te maken, zoals hogere bijtelling, km-beprijzing en steeds hogere tarieven aan de laadpaal.
De overheid heeft ontdekt dat de accijnzen op brandstof steeds minder worden als er meer EV's komen en zoekt nu een fiscale maatregel (km-beprijzing voor EV) om dat te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 20:16
In Zeeland zet agri snellaad DC60 laders weg en 3x32A straatpalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
eltron schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:50:
Maar tof dat je ondanks de beperkingen in Vlaanderen gewoon EV rijdt.
Geen kunst aan.
Ik neem genoegen met de thuislaadpaal van 7 kW en bij gelegenheid de DC50 van de Lidl.

Maar dat was het punt niet. Het ging erom dat, waar ik woon, de mooie extra's van de EV6 voorlopig geen echt pluspunt zijn in de regio waar ik woon.
Om over drie jaar nog EV te kunnen rijden zullen de prijzen moeten zakken. Niet de prestaties toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28
eltron schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:50:
.....
En ook in Holland hangen er wat dingen in de lucht om EV minder aantrekkelijk te maken, zoals hogere bijtelling, km-beprijzing en steeds hogere tarieven aan de laadpaal.
De overheid heeft ontdekt dat de accijnzen op brandstof steeds minder worden als er meer EV's komen en zoekt nu een fiscale maatregel (km-beprijzing voor EV) om dat te compenseren.
Dat klinkt een beetje alsof de beleidsmakers bij de overheid er tot hun verbijstering achter kwamen dat ze een gat in de begroting kregen als ze doorgingen met een lage bijtelling voor EV's en alleen accijnzen op fossiele brandstoffen. Dat was niet het geval natuurlijk. De rijksoverheid balanceert tussen het stimuleren van de energietransitie op mobiliteitsvlak en de betaalbaarheid ervan. Ik werk zelf niet voor de overheid, maar ik zie regelmatig de spanning ttussen de aambities een de realiteit. Waar de overheid op hoopt is een snelle daling van de kosten van elektrisch rijden, zodat ze de belastinginkomsten uit mobiliteit weer op peil kan brengen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
[...]

Waarbij aangetekend dat je met je verbruik van de Porsche twee keer zo snel je stroom kwijt raakt als met de Niro. https://www.autoblog.nl/p...lacht-in-actieradius-test
Tel uit je winst.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Gisteren moest ik noodgedwongen onderweg DC laden, veel wind en iets harder gereden dan gepland😉. Nu viel me alweer op dat als ik aan de DC paal sta te laden met het contact aan, de resterende kilometers op het display in de auto fors dalen als ik de laad kabel ontkoppel. Ik weet zeker dat ik gisteren tijdens het laden 60 km resterend zag, maar toen ik afgekoppeld was, stond er maar 48... We hebben het net gered tot thuis: weetje voor degenen die dit nog niet ervaren hebben, bij een resterende actieradius van 8 km gaat ie in turtle modus, kun je alleen nog maar heel traag accelereren en gaat de kachel uit. Binnendoor is dat bij ons niet zo’n punt, maar lijkt me op de snelweg geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
BGFG schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:20:
Gisteren moest ik noodgedwongen onderweg DC laden, veel wind en iets harder gereden dan gepland😉. Nu viel me alweer op dat als ik aan de DC paal sta te laden met het contact aan, de resterende kilometers op het display in de auto fors dalen als ik de laad kabel ontkoppel. Ik weet zeker dat ik gisteren tijdens het laden 60 km resterend zag, maar toen ik afgekoppeld was, stond er maar 48... We hebben het net gered tot thuis: weetje voor degenen die dit nog niet ervaren hebben, bij een resterende actieradius van 8 km gaat ie in turtle modus, kun je alleen nog maar heel traag accelereren en gaat de kachel uit. Binnendoor is dat bij ons niet zo’n punt, maar lijkt me op de snelweg geen pretje.
Ik zou op dat laatste stukje niet heel hard rekenen. Ik heb de Niro wel eens tot 0km gereden (toen ik hem 4 maanden had). Maar collega van me ging bij 18km resterend in turtle mode, en nog geen kilometer verder ging de aandrijving uit (niet boven 15km/h) en is hij op 4km afstand van z’n huis afgesleept.

Dit was zonder harde wind / sneeuw ofzo, gewoon een herfst dag met 14 graden ofzo. Verbaasde mij wel, maar niet altijd rekening houden met die laatste procent dus.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
Was zeer koud? Volgens mij houdt hij bij laden geen rekening met de verwarming/airco. Dat kan zeker 10-15km schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:31

passat_to_ev

Nice_car

Heel herkenbaar. Had ik gisteren ook, de resterende kilometers liepen zo hard terug dat ik 18 km voor huis nog een keer moest laden, maar laadpalen deden het niet en kreeg toen toch laadstress bij 5%. Paar procent aan 11kw ac paal geladen en toen redde ik het naar 175 kw dc paal (waar de auto natuurlijk weer met 53 kw ging laden ipv 73). 2 dingen begin ik nu toch wel vervelend te vinden. Resterende kilometers gaan wel heel snel omlaag bij wind, kou en hogere snelheden (eerder 330 km totaal dan 400+) en dc laden gaat zelden en zeer kort op maximaal vermogen. Heeft mij gisteren zeker 1 uur meer reistijd gekost dan mijn vorige diesel. Ik word iets minder enthousiast over elektrisch rijden bij langere afstanden.

MW_ID7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
Steeck03 schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:18:
[...]

Was zeer koud? Volgens mij houdt hij bij laden geen rekening met de verwarming/airco. Dat kan zeker 10-15km schelen.
Het was niet warm, maar het gaat mij erom dat de actieradius die wordt getoond tijdens het laden, direct met 10 km afneemt als de laadsessie stopt. Dan heb ik nog geen meter gereden. Valt me ook op dat de actieradius in de app soms ook groter is dan in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
passat_to_ev schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:56:
[...]

Heel herkenbaar. Had ik gisteren ook, de resterende kilometers liepen zo hard terug dat ik 18 km voor huis nog een keer moest laden, maar laadpalen deden het niet en kreeg toen toch laadstress bij 5%. Paar procent aan 11kw ac paal geladen en toen redde ik het naar 175 kw dc paal (waar de auto natuurlijk weer met 53 kw ging laden ipv 73). 2 dingen begin ik nu toch wel vervelend te vinden. Resterende kilometers gaan wel heel snel omlaag bij wind, kou en hogere snelheden (eerder 330 km totaal dan 400+) en dc laden gaat zelden en zeer kort op maximaal vermogen. Heeft mij gisteren zeker 1 uur meer reistijd gekost dan mijn vorige diesel. Ik word iets minder enthousiast over elektrisch rijden bij langere afstanden.
Klopt. Voor een deel zelf in de hand (eigenlijk rechtervoet), de rest wordt zwaar beïnvloed door temperatuur en tegenwind. Zou eigenlijk voor mijn gebruik net zo’n 50 km verder moeten kunnen. Troost je: de betrouwbaar heid van de actieradius bij tesla is nog veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
passat_to_ev schreef op zondag 11 april 2021 @ 15:56:
[...]

330 is wel erg weinig.
Als je je netjes aan de max 100 houdt kom je niet onder de 370km is mijn ervaring.
Terwijl je 's zomers zelfs rond de 500km kunt uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
BGFG schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:00:
[...]

Het was niet warm, maar het gaat mij erom dat de actieradius die wordt getoond tijdens het laden, direct met 10 km afneemt als de laadsessie stopt. Dan heb ik nog geen meter gereden. Valt me ook op dat de actieradius in de app soms ook groter is dan in de auto.
Dat laatste viel me ook op. Als je de verwarming uitzet klopt het wel. Dat is natuurlijk onzin, ik rijdt altijd met climate control aan. Maar daar wordt dus geen rekening mee gehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
Steeck03 schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:21:
[...]

Dat laatste viel me ook op. Als je de verwarming uitzet klopt het wel. Dat is natuurlijk onzin, ik rijdt altijd met climaxt control aan. Maar daar wordt dus geen rekening mee gehouden
Ik geloof je direct, maar dat zou wel heel vreemd zijn. Ik weet niet anders dan dat de actieradius wordt uitgerekend aan de hand van je rijstijl over de laatste x kilometers in combinatie met de actuele capaciteit van de accu. En dat gaat eigenlijk altijd wel goed is mijn ervaring. Maar blijkbaar tijdens het laden dus niet en ook in de app blijkbaar niet, hoewel daarbij ook vaak de actieradius wel matcht met die in de auto.

Vreemd, heel vreemd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
eltron schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:26:
[...]

330 is wel erg weinig.
Als je je netjes aan de max 100 houdt kom je niet onder de 370km is mijn ervaring.
Terwijl je 's zomers zelfs rond de 500km kunt uitkomen.
Dat netjes aan de Max 100 houden na 19.00 uur is wel heel moeilijk en bij slecht weer ook soms gevaarlijk. Dan komen ze je echt aan alle kanten voorbij zetten. Bij 120-125, wind tegen en veel regen houdt het echt met max 330 op helaasss. Bij 130 (op de teller, GPS dan ca 115 uit mijn hoofd) nog minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeck03
BGFG schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:
[...]

Dat netjes aan de Max 100 houden na 19.00 uur is wel heel moeilijk en bij slecht weer ook soms gevaarlijk. Dan komen ze je echt aan alle kanten voorbij zetten. Bij 120-125, wind tegen en veel regen houdt het echt met max 330 op helaasss. Bij 130 (op de teller, GPS dan ca 115 uit mijn hoofd) nog minder.
Bij mijkomen ze er in principe alleen links voorbij. Rechts is niet mogelijk, want als er ruimte is rijd ik daar. :) Hoe doen vrachtwagens het dan. Die rijden nog langzamer. levensgevaarlijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
Steeck03 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:53:
[...]

Bij mijkomen ze er in principe alleen links voorbij. Rechts is niet mogelijk, want als er ruimte is rijd ik daar. :) Hoe doen vrachtwagens het dan. Die rijden nog langzamer. levensgevaarlijk 8)
Die rijden s avonds niet zo veel meer, zeker niet in het weekend. Rijd maar eens over de A6 richting het noorden vanaf Almere na 19.00 uur, dan weet je wat ik bedoel.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
BGFG schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:
[...]

tja je kunt natuurlijk met de meute mee scheuren en dan onderweg een uurtje laden.
maar echt standaard is de door jou geschetste situatie ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
BGFG schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:32:
[...]

Die rijden s avonds niet zo veel meer, zeker niet in het weekend. Rijd maar eens over de A6 richting het noorden vanaf Almere na 19.00 uur, dan weet je wat ik bedoel.....
Dat stukje rijd ik ook vaak. Prachtig stuk natuur de Oostvaardersplassen; veel herten, wilde paarden, vossen, roofvogels en ooievaars. Jammer dat het maar zo kort is.
Sorry off topic. Maar in elk geval heb ik daar maar zelden behoefte om harder dan 100km/h te rijden en verbruik dan ergens tussen 14 en 18 kW afhankelijk van temperatuur en wind.

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 11-04-2021 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Hier einde KIA e-Niro verhaal.
Stond er 90% van de tijd toch maar wat 'te staan'.
Ingewisseld voor een Riese&Müller Homage rohloff + Multicharger Mixte GT rohloff.
Hebben we meer plezier aan en vooral nog veel zuiniger. :)
En geen rekening houden met het capaciteitstarief. _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 12-04-2021 08:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:57:
Hier einde KIA e-Niro verhaal.
Stond er 90% van de tijd toch maar wat 'te staan'.
Ingewisseld voor een Riese&Müller Homage rohloff + Multicharger Mixte GT rohloff.
Hebben we meer plezier aan en vooral nog veel zuiniger. :)
En geen rekening houden met het capaciteitstarief. _/-\o_
Veel fiets plezier ! Vreemd dat je niet nog even meldt dat de Hyundai beter beviel 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
eltron schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:35:
[...]

EV6 lijkt me dan een serieus te nemen alternatief.
Dan moet natuurlijk het prijskaartje bij Ionity wel leuk genoeg blijven als je zoals jij dit vaak nodig hebt. Maar Hyundai\Kia zit toch inmiddels ook in Ionity en zou dus iets aantrekkelijks moeten kunnen bieden?
Sterker: alleen met een niet te duur meegeleverd Ionity abo is de EV6 (of Ioniq5) interessant. Immers, alleen op de lange afstand binnen Europa heb je iets aan 800V; wanneer je altijd thuis laadt voldoet vrijwel elke EV.
En dan kom je niet om Ionity heen. Maar voor 0,65 (goedkoopste tarief zonder abo) is die momenteel veel en veel te duur. Hier heeft Hyundai/KIA als kersvers deelnemer in Ionity natuurlijk een mogelijkheid, maar tot op heden zie ik niks wat die kant op gaat. Een niet-gespecificeerd Ionity-abo voor de eerste 1000 reserveerders klinkt niet erg overtuigend.
Persoonlijk snap ik niets van de Ionity eigenaren, wat willen ze nu eigenlijk? EV's verkopen, maar niet te veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Ik vermoed dat het hoge elektriciteitstarief voor het snelladen bij IONITY het gevolg is van het feit dat wellicht 90 % van de auto’s door leaserijders worden bestuurd. Een aantal onder hen moeten soms grote afstanden afleggen voor hun firma. Het is vrij logisch dat ze niet hiervoor zelf de kosten moeten dragen. De bedrijven rekenen uiteindelijk deze kost door aan de consument: u en ik dus. Waarschijnlijk vertegenwoordigt deze meerprijs slechts een fractie van de totaalprijs van het product. Zolang er slechts een zeer beperkt deel van de E- rijders particulieren zijn, is er dan ook geen enkele reden voor Ionity (of die enkele andere aanbieders ) om hun prijzen te verlagen. Temeer daar zij vrijwel een monopoliepositie innemen.
Nog een uitsmijter: ik vind de Ioniq 5 heel wat mooier dan de nieuwe Niro. Maar smaken verschillen nu eenmaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online
De EV6 is niet de “opvolger” van de Niro he, het is een compleet nieuw model :)

Wbt Ionity is het afwachten of je als Kia rijder nog korting krijgt. Voor nu heb ik liever (ja als leaserijder) een hoge prijs en goede beschikbaarheid dan dat het bijv 25ct wordt en er dan allerlei figuren van de dichtsbijzijnde stad “goedkoop” komen laden ipv aan de langzame laadpaal te hangen.
Een dynamische prijs zou mi het beste zijn, goedkoop als het rustig is en duurder als het drukker wordt, puur om te zorgen voor een optimale bezetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Sorry! Ik bedoelde de nieuwe KIA! En niet de “nieuwe” Niro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
de telegraaf schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:48:
[...]

Persoonlijk snap ik niets van de Ionity eigenaren, wat willen ze nu eigenlijk? EV's verkopen, maar niet te veel?
Daar lijkt het idd op.
Net genoeg om over de totale verkoop te voldoen aan de europese eisen t.a.v. gemiddelde emissie, meer is (voor hen) niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:40
Vanochtend bleek mijn stoel geheugen gereset te zijn :( Iemand toevallig al eerder gehad of een idee wat de oorzaak kan zijn? Denk zelf aan mogelijk 12V batterij, maar lijkt me dat dan wel meer instellingen gereset zouden zijn.

Heb al even het in het forum gezocht, maar niets gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@w00d Wat bedoel je met ‘gereset’?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
  • Nu online
Zou het kunnen dat hij bedoelt dat de door hem opgeslagen stand niet meer “bestaat”? 8)7 Ik herken dat namelijk, gebeurt bij mij ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarNy
  • Laatst online: 21-08-2022
En ik heb de indruk dat de stoel telkens een ietsie pietsie verder naar voren komt te staan, zodat na een tijdje de stoelinstelling terug verder naar achter moet aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Ik heb de Niro nu 2 jaar en 2 maanden en mijn stoelinstelling is nog nooit gewist / verschoven :?
Ik heb hem nu ~3x ingesteld denk ik (omdat ik gewoon een keer een andere houding prefereer, met name tussen winter en zomer (lage zon en de zit ivm stoelverwarming / ventilatie).

Ik roep hem minimaal 1x per week op omdat m'n vrouw dan gereden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 18:27
CarNy schreef op donderdag 15 april 2021 @ 08:51:
En ik heb de indruk dat de stoel telkens een ietsie pietsie verder naar voren komt te staan, zodat na een tijdje de stoelinstelling terug verder naar achter moet aangepast worden.
Ja dat gevoel heb ik dus ook. Dacht al dat ik gek was. Heb dit nu twee keer moeten corrigeren.

Als ik wel gek ben dan kan ik uiteindelijk ook niet meer verder dan de achterste stand. Ben benieuwd.

Toegevoegd: heb wel een partner die in de auto rijdt dus we wisselen regelmatig van stand. Wellicht dat dit er iets mee te maken heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Akemi op 15-04-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:30
In mijn geval lijkt dit ook zo maar waarschijnlijk ligt dat aan een groeiende buik :X
#corona-kilo's #magdesportschoolweeropen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Ik heb vorige week bij de 60.000 km beurt de 12V accu moeten vervangen.
Toen ik bij de dealer wilde wegrijden startte de auto niet juist op. Ik kreeg allemaal vreemde meldingen in het scherm.

Dat had ik een half jaartje terug ook een keer onderweg, toen was de accu echt helemaal leeg (auto startte niets meer op, geen binnenverlichting, sloten vergrendeld, etcetera) en moest er een jumpstarter aan te pas komen.

De garantie op deze accu blijkt 2 jaar te zijn. Helaas is de auto 26 maanden oud... Ik kreeg wel 10% coulancekorting, maar dan alsnog 134 euro kosten. Ik vroeg om een zwaarder exemplaar terug te zetten maar dit bleek niet mogelijk.

Ik vind eigenlijk dat je mag verwachten dat de 12V accu langer meegaat dan 26 maanden, maar de dealer was onvermurwbaar. Volgens hen heeft de accu door die diepe ontlading schade opgelopen. Ik had geen zin in gedoe of een zoektocht naar een imitatie-model dus uiteindelijk maar akkoord gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
joepie de p schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:02:
Toen ik bij de dealer wilde wegrijden startte de auto niet juist op. Ik kreeg allemaal vreemde meldingen in het scherm.
[...]
Ik vind eigenlijk dat je mag verwachten dat de 12V accu langer meegaat dan 26 maanden, maar de dealer was onvermurwbaar. Volgens hen heeft de accu door die diepe ontlading schade opgelopen. Ik had geen zin in gedoe of een zoektocht naar een imitatie-model dus uiteindelijk maar akkoord gegaan.
Wel mooi dat het bij de dealer op de stoep gebeurde :)
Ik wil geen zout in de wond wrijven, maar ik vind het echt schandalig hoe de dealer hier mee om gegaan is! De verwachtte levensduur van een accu is zeker langer dan 24 maanden en het argument van de diepontlading is helemaal treurig: want wat is daar de oorzaak van? Juist een fout in de auto! 8)7 Oorzaak - gevolg.
Hij had niet lullig moeten doen en je gewoon onder garantie een nieuwe moeten geven en op zoek moeten gaan naar de oorzaak. Maar dan in omgekeerde volgorde ;)
Een groter exemplaar lijkt aantrekkelijk, maar als je de onderliggende oorzaak niet precies weet heb je daar ook weinig aan: wie weet wordt die alsnog leeg getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Ja die accu wil wat he. Vast het meest besproken euvel in dit draadje.

In beide gevallen van de ontlading was het vermoedelijk een menselijke 'fout': te lang verbruikers aan hebben staan terwijl het systeem niet aan staat en waardoor de 12V accu wordt leeggetrokken. Feitelijk krijg je een melding in het scherm dat het risico bestaat dat de accu leegloopt, alleen die melding zie je snel over het hoofd. Ook de monteur heeft er dus geen erg in gehad. Wat mij nog het meest verbaast is dat er niet een software-fix komt. Een akoestisch signaal, of dat de grote batterij eerder wordt geactiveerd o.i.d.

Misschien gebruikt de dealer het inderdaad wel een beetje als een omzetgenerator. Dat geldt waarschijnlijk ook voor dingen als 'klein materiaal' en 'ruitensproeiervloeistof' op de bon, gezamenlijk een tientje. Zoals gezegd heb ik er niet te moeilijk over willen doen. De service van de dealer is verder best goed. Ik rij nu weinig kilometers en tussen de vorige beurt (juli 2020) en nu heb ik 100 euro onderhoudskosten gehad. En daarvoor heb ik drie kopjes bonenkoffie gehad en kreeg ik de auto gewassen mee terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:14
Stoelgeheugen wordt hier bijna iedere dag gebruikt, en ik moet om de paar maanden de preset aanpassen (inderdaad ook naar achteren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 11:28
https://github.com/fuatakgun/kia_uvo

Een werkende integratie met HomeAssistant voor de EU wagens. Ik kan de data van mijn MY20 wagen prima uitlezen :).

Zit nog in Pre-Alpha volgens de ontwikkelaar. Maar Automations zijn hier prima op te schrijven, net als grafieken bouwen etcetera.

[ Voor 30% gewijzigd door jinxedworld op 15-04-2021 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
wowter1976 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:32:
[...]

Stoelgeheugen wordt hier bijna iedere dag gebruikt, en ik moet om de paar maanden de preset aanpassen (inderdaad ook naar achteren)
Grappig, heb ik ook, heel herkenbaar. Begreep het al niet hoe het zat.. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
w00d schreef op woensdag 14 april 2021 @ 09:33:
Vanochtend bleek mijn stoel geheugen gereset te zijn :( Iemand toevallig al eerder gehad of een idee wat de oorzaak kan zijn? Denk zelf aan mogelijk 12V batterij, maar lijkt me dat dan wel meer instellingen gereset zouden zijn.

Heb al even het in het forum gezocht, maar niets gevonden
Ja herken ik wel dat soms om geen enkele reden de stoel helemaal naar voren staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
joepie de p schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:02:

Dat had ik een half jaartje terug ook een keer onderweg, toen was de accu echt helemaal leeg (auto startte niets meer op, geen binnenverlichting, sloten vergrendeld, etcetera) en moest er een jumpstarter aan te pas komen.

De garantie op deze accu blijkt 2 jaar te zijn. Helaas is de auto 26 maanden oud... Ik kreeg wel 10% coulancekorting, maar dan alsnog 134 euro kosten. Ik vroeg om een zwaarder exemplaar terug te zetten maar dit bleek niet mogelijk.

Wettelijk mag je als consument een behoorlijke gebruikstermijn verwachten. En die is voor een accu zeker langer dan 2 jaar. Dat er 2 jaar garantie wordt gegeven doet er eigenlijk niet zo toe. Onder garantie loopt het proces meestal soepeler, maar ook buiten die periode is er gewoon sprake van een ondeugdelijk product als het de minimaal te verwachten gebruiksduur niet haalt. En heb je dus recht op een oplossing.

Dus het is niet alleen slechte service van Kia, het is ook tegen de regels.

Dit alles uiteraard behoudens evident wangebruik van het product. Waarbij in de garantieperiode de bewijslast meer bij de leverancier ligt en buiten de garantieperiode bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
Ik kan vanuit mijn werk een Kia Niro 1.6 GDi Hybrid leasen.
Is dit nu een ander model dan de Kia E-niro? En dus andere bijtelling-percentages.

[ Voor 20% gewijzigd door MaStar op 16-04-2021 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
MaStar schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:55:
Is dit nu een ander model dan de Kia E-niro? En dus andere bijtelling-percentages.
Ja die is gewoon 22% bijtelling, dat is een benzine auto met hulp electro motor en een kleine accu, dus net zoiets als een Toyoyota Prius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 20:00
MaStar schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:55:
Andere type aandrijving he, dus deze heeft een verbrandingsmotor dus zal 22% bijtelling zijn ipv 12%.
Verder zal hij wel hetzelfde zijn.

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
pica schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:00:
[...]

Andere type aandrijving he, dus deze heeft een verbrandingsmotor dus zal 22% bijtelling zijn ipv 12%.
Check - goed om te weten. Dank voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
[...]

volgens mij batterij ook anders gepositioneerd waardoor minder bagageruimte.

Maar hybrid vind ik op zich ook mooi concept als use case het mogelijk maakt om dan minstens 90% van de tijd electrisch te rijden. De meeste batterijen bij PHEV zijn daar net te klein voor als je wat grotere afstanden rijdt. Bij een range van rond de 100km zou ik ook PHEV nog wel overwegen, maar ga denk ik niet meer terug vanuit BEV met rond de 400km of meer range. Mis de plofmotor eigenlijk ook nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
eltron schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:19:
[...]

volgens mij batterij ook anders gepositioneerd waardoor minder bagageruimte.

Maar hybrid vind ik op zich ook mooi concept als use case het mogelijk maakt om dan minstens 90% van de tijd electrisch te rijden. De meeste batterijen bij PHEV zijn daar net te klein voor als je wat grotere afstanden rijdt. Bij een range van rond de 100km zou ik ook PHEV nog wel overwegen, maar ga denk ik niet meer terug vanuit BEV met rond de 400km of meer range. Mis de plofmotor eigenlijk ook nooit.
Alleen ging dit over een hybride en niet over een PHEV. Verder ben ik het met je eens dat een PHEV een goede oplossing kan zijn met een net wat groter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Inderdaad, hier kruipt de stoel ook langzaam naar voren. Ik zit altijd al redelijk ver naar voren, en heb de stoel ingesteld dat hij bij in/uitstap naar achter gaat (en dan weer terug). Na een tijd kom ik dan toch met m'n knieeen (bijna) tegen het dashboard en moet ik hem weer wat naar achter instellen. Lijkt een analoog mechanisme te zijn dat dus niet precies de positie kent, en waarbij een kleine fout steeds iets verder opbouwt. Aangezien het bij iedereen naar voren lijkt af te wijken zou het nog om een structurele fout kunnen gaan, wie weet een software bug die nog opgelost kan worden...

(edit: heb trouwens deze keer niet gecheckt of de geheugen positie dan ook fout staat, of dat het alleen het in-en uitstap mechanisme betreft)

[ Voor 7% gewijzigd door TechLight op 16-04-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
TechLight schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 22:59:
[...]

Inderdaad, hier kruipt de stoel ook langzaam naar voren. Ik zit altijd al redelijk ver naar voren, en heb de stoel ingesteld dat hij bij in/uitstap naar achter gaat (en dan weer terug). Na een tijd kom ik dan toch met m'n knieeen (bijna) tegen het dashboard en moet ik hem weer wat naar achter instellen. Lijkt een analoog mechanisme te zijn dat dus niet precies de positie kent, en waarbij een kleine fout steeds iets verder opbouwt. Aangezien het bij iedereen naar voren lijkt af te wijken zou het nog om een structurele fout kunnen gaan, wie weet een software bug die nog opgelost kan worden...

(edit: heb trouwens deze keer niet gecheckt of de geheugen positie dan ook fout staat, of dat het alleen het in-en uitstap mechanisme betreft)
Dit is wel het eerste wat ik heb uitgezet in de Kia. Dat gedoe met heen en weer schuiven van de stoel. Die van mij staat altijd in dezelfde stand. Mijn stand. En die verschuift en verloopt gelukkig niet en ik verspil ook geen stroom aan voortdurend heen en weer schuiven van de stoel met als bijkomend risico het platdrukken van hetgeen er achter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
eltron schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:34:
[...]

Dit is wel het eerste wat ik heb uitgezet in de Kia. Dat gedoe met heen en weer schuiven van de stoel. Die van mij staat altijd in dezelfde stand. Mijn stand. En die verschuift en verloopt gelukkig niet en ik verspil ook geen stroom aan voortdurend heen en weer schuiven van de stoel met als bijkomend risico het platdrukken van hetgeen er achter staat.
Die staat standaard uit, jij hebt het over de uitstap assistentie voor mensen met dikke buiken / lange benen die niet langs het stuur komen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
_eLMo_ schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 13:56:
[...]

Doe staat standaard uit, jij hebt het over de uitstap assistentie voor mensen met dikke buiken / lange benen die niet langs het stuur komen, haha.
Dat zal best, bij mij stond het aan toen ik de auto kocht en heb het binnen een dag uitgezet en nooit spijt van gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
  • Nu online
[...]

Eén van de meest gewaardeerde functies in deze auto voor mijn vrouw en mij.
En die 10 centimeter dat ik minder ver kom door het stroomverbruik van het heen en weer schuiven neem ik voor lief :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Zo heeft iedereen zijn voorkeuren. Omdat ik redelijk dicht op het stuur zit kan ik er met de in/uitstaphulp veeeel makkelijker in en uit, zonder over de zitting (en de opstaande rand) te schuiven, zodat die ook langer heel blijft. Ik vind het dus juist een erg handige functie en dat bespaart over de levenssuur van de auto vast een keer nieuwe bekleding. En ik heb toch nooit wat achter de stoel staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• petertenboer
  • Nu online
Dit zijn de reviews waar ik van hou.
Temperamentvol en eerlijk https://youtu.be/6vqp7Mk6Q-M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Is dit niet 12% bijtelling tot 40.000 cataloguswaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 20:00
Nee, 12% is full electric. Alles niet-full electric is 22%.

[ Voor 5% gewijzigd door pica op 19-04-2021 14:06 ]

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Waterstof auto's krijgen 12% over alles.
Vol elektrisch krijgt 12% over de eerste €40.000.
Brandstof 22% over alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
_eLMo_ schreef op maandag 19 april 2021 @ 15:03:
Waterstof auto's krijgen 12% over alles.
Vol elektrisch krijgt 12% over de eerste €40.000.
Brandstof 22% over alles.
Ja en de catalogusprijzen zijn ook in die volgorde bij min of meer vergelijkbare auto's:
- Waterstof het meest
- Full electric al wat minder
- Brandstof het minst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
Bij 45k-beurt een software update gekregen, werkte de spraakherkenningknop op het stuur alleen nog op het navigatiesysteem, niet meer op Android Auto.

Bij toeval erachter gekomen dat kort drukken het navigatiesysteem triggert, lang indrukken start de Google assistent.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEzRbCyQZ3u6RuzL_L5PU1zPqYg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wiZ3EOGXloiDa3SqcB9gfcI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Als ik het zo lees en naar mijn huidige km stand kijk dan krijg ik maar eens per jaar een update. Ik rij veel te weinig momenteel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
delius schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:32:
Bij 45k-beurt een software update gekregen, werkte de spraakherkenningknop op het stuur alleen nog op het navigatiesysteem, niet meer op Android Auto.

Bij toeval erachter gekomen dat kort drukken het navigatiesysteem triggert, lang indrukken start de Google assistent.[Afbeelding]
Dat is ook hoe het bij VW werkt geloof ik. Maar de Kia spraakassistent is zo useless dat ik de "oude" manier dan prefereer :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:16
Goed om te horen! Liep ook al tegen dit issue aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
_eLMo_ schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 14:20:
[...]

Dat is ook hoe het bij VW werkt geloof ik. Maar de Kia spraakassistent is zo useless dat ik de "oude" manier dan prefereer :p
Eens, de spraakherkenning van de auto zelf is ronduit slecht, maar met de Android Auto en Google assistent werkt het wat mij betreft prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:08
delius schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:48:
[...]

Eens, de spraakherkenning van de auto zelf is ronduit slecht, maar met de Android Auto en Google assistent werkt het wat mij betreft prima.
Huh? De woordenschat die de spraakherkenning kent is weliswaar erg beperkt, maar ik ben toch al aangenaam verrast geweest door wat ie herkende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
plmagis schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 18:52:
[...]

Huh? De woordenschat die de spraakherkenning kent is weliswaar erg beperkt, maar ik ben toch al aangenaam verrast geweest door wat ie herkende.
Ok, misschien ben ik dan te snel afgehaakt.
Een commando als "Ga naar Bedrijf X" resulteert bij Android Auto in starten van Waze naar Bedrijf X.

Dat vond ik in de standaard Navi niet heel soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
delius schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 22:19:
[...]

Ok, misschien ben ik dan te snel afgehaakt.
Een commando als "Ga naar Bedrijf X" resulteert bij Android Auto in starten van Waze naar Bedrijf X.

Dat vond ik in de standaard Navi niet heel soepel.
In de standaard Navi geeft ie na het commando "Ga naar Supermarkt X" een lijst van de dichtstbijzijnde supermarkten van die keten X en moet je via een commando een nummer kiezen. Maar ook commando's als "Ga naar de kerk in Y" doet ie best wel ok.

Wat ik wel jammer vind is dat je bvb met een stemcommando het volume niet hoger of uit kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcva
plmagis schreef op woensdag 21 april 2021 @ 08:27:
[...]

Wat ik wel jammer vind is dat je bvb met een stemcommando het volume niet hoger of uit kan zetten.
Dat vind ik dan weer een first world problem. Je hebt het volume op het stuur én het dashboard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:03
Hebben jullie ook dat de mijnkia app niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Wiz_Kid schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:48:
Hebben jullie ook dat de mijnkia app niet werkt?
jup
hele dag al ...

mijn abonnement is inmiddels sinds november verlopen, maar met zo'n waardeloze app zonder functionaliteit ga ik geen 3 euro per maand betalen voor GPS tracking en notificaties. wat een aanfluiting

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiz_Kid
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:03
cypher21 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:52:
[...]

jup
hele dag al ...

mijn abonnement is inmiddels sinds november verlopen, maar met zo'n waardeloze app zonder functionaliteit ga ik geen 3 euro per maand betalen voor GPS tracking en notificaties. wat een aanfluiting
Dacht dat het alleen aan mij lag..

Op mijn pc kan ik in incognito wel inloggen, maar dan zie ik geen status van de auto natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
Marcva schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:36:
[...]

Dat vind ik dan weer een first world problem. Je hebt het volume op het stuur én het dashboard!
Absoluut. Volledig mee eens. Zeker geen showstopper.

Heb nog niet geprobeerd of volume op het stuur en dashboard ook werken voor de Navi-stem. Weet wel dat het drie bewegingen vraagt om geluid aan of uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
plmagis schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:10:
[...]

Absoluut. Volledig mee eens. Zeker geen showstopper.

Heb nog niet geprobeerd of volume op het stuur en dashboard ook werken voor de Navi-stem. Weet wel dat het drie bewegingen vraagt om geluid aan of uit te zetten.
Heb je de knop op het stuur al eens ingedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:53
DutchKel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:11:
[...]

Heb je de knop op het stuur al eens ingedrukt?
Is er eigenlijk een woordenboek voor de spraak bediening (niet Google)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
bruneelm schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:00:
[...]

Is er eigenlijk een woordenboek voor de spraak bediening (niet Google)?
Je begrijpt me verkeerd, de knop indrukken = mute. Dus je hoeft geen 3 handelingen te doen om het geluid uit te zetten. Het volume regel je overigens met dezelfde knop. Hetgeen wat afspeelt zet je dan harder of zachter. Dus als de navigatie spreekt dan zet je die daarmee harder of zachter. Speelt de radio dan is het de radio die je dan hard of zacht zet, idem met Android muziek e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plmagis
DutchKel schreef op woensdag 21 april 2021 @ 19:04:
[...]

Je begrijpt me verkeerd, de knop indrukken = mute. Dus je hoeft geen 3 handelingen te doen om het geluid uit te zetten. Het volume regel je overigens met dezelfde knop. Hetgeen wat afspeelt zet je dan harder of zachter. Dus als de navigatie spreekt dan zet je die daarmee harder of zachter. Speelt de radio dan is het de radio die je dan hard of zacht zet, idem met Android muziek e.d.
Mmm, domme vraag: is er ook een manier om de navigatie te un-muten via de knop aan het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
plmagis schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:07:
[...]

Mmm, domme vraag: is er ook een manier om de navigatie te un-muten via de knop aan het stuur?
Volgens mij is het muten voor alles. Dus knop indrukken is muten en wederom indrukken is unmuten.

Alleen het volume instellen is bij hetgeen wat dan speelt.

Ik ben er overigens niet 100% zeker van omdat ik niet zo vaak het geluid mute. Als ik gebeld wordt dan mute alles automatisch al namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markieeee
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-05 14:51
Hoi allemaal,
Deze week de e-Niro 64 kWh DynamicPlusline besteld!
Hoe zit het op dit moment met de levertijden, verwacht en dan in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
  • Nu online
Markieeee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:42:
Hoi allemaal,
Dat zou ik toch echt de verkoper vragen. Wij hebben hem al 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 20:28
Markieeee schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:42:
Hoi allemaal,
Dan kun je het beste even bij kiaaclub.nl kijken:
https://www.kiaclub.nl/to...llingen/page/17/#comments

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:59
Ik zit te kijken naar de E-niro. Maar zit te twijfelen om een warmtepomp te nemen of niet. Hoeveel scheelt dit ongeveer in range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
sgouman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:01:
Ik zit te kijken naar de E-niro. Maar zit te twijfelen om een warmtepomp te nemen of niet. Hoeveel scheelt dit ongeveer in range.
Veel (schatting tot 50km), niet over twijfelen gewoon de WP versie nemen. Krijg je geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:59
Vaevictis_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:22:
[...]

Veel (schatting tot 50km), niet over twijfelen gewoon de WP versie nemen. Krijg je geen spijt van.
Nee snap ik, maar het zit of net in mijn leasebudget of net erboven met wat ik mag bijbetalen. Dus twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
sgouman schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 19:27:
Nee snap ik, maar het zit of net in mijn leasebudget of net erboven met wat ik mag bijbetalen. Dus twijfel.
Denk je de range vaak / regelmatig nodig te hebben? Dan nemen, want dan maakt het echt uit. Als je per dag ruim binnen het (pessimistische, winter) bereik blijft kun je overwegen hem weg te laten.

De range die het scheelt is ook persoonsafhankelijk. Hoe warm wil je het hebben, en hoe lange of korte ritten maak je (en hoe snel rijd je daarbij)? Denk dat @Vaevictis_ wel redelijk schat. Denk dat het ergens tussen 5 en 15% van het bereik uitkomt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik wil hierbij een update plaatsen over mijn tikkende raam aan de portier zijde. Ik ben een stuk of vier terug geweest naar de dealer. Eerste keer hebben ze de deurrubber ingesmeerd. Niet geholpen. De tweede keer hebben ze de deur rubbers vervangen. Ook dat had niet geholpen. Maar de derde keer was het raak omdat ik er wel een beetje klaar mee was. Ik trok een monteur bij het jasje om mee te luisteren. Ik liet hem zien dat er speling tussen het raam en het rubber zat. Dat geluid kon je duidelijk horen als je zelf met je handen aan het raam ging duwen. Dan hoorde je ook het tikkende geluid. Vervolgens hebben ze de auto bekeken en een strip besteld dat het rubber op z’n plaats houdt. Deze strip zat er al maar moest vervangen worden. Dus voor de vierde keer naar de garage om dat onderdeel te laten vervangen. Nou ik ben nu eindelijk van het tikkende geluid af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:34
@IUser Ben wel benieuwd welke strip het is. Ik wil ook van mijn getik af....

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
IUser schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:34:
Ik wil hierbij een update plaatsen over mijn tikkende raam aan de portier zijde. Ik ben een stuk of vier terug geweest naar de dealer. Eerste keer hebben ze de deurrubber ingesmeerd. Niet geholpen. De tweede keer hebben ze de deur rubbers vervangen. Ook dat had niet geholpen. Maar de derde keer was het raak omdat ik er wel een beetje klaar mee was. Ik trok een monteur bij het jasje om mee te luisteren. Ik liet hem zien dat er speling tussen het raam en het rubber zat. Dat geluid kon je duidelijk horen als je zelf met je handen aan het raam ging duwen. Dan hoorde je ook het tikkende geluid. Vervolgens hebben ze de auto bekeken en een strip besteld dat het rubber op z’n plaats houdt. Deze strip zat er al maar moest vervangen worden. Dus voor de vierde keer naar de garage om dat onderdeel te laten vervangen. Nou ik ben nu eindelijk van het tikkende geluid af!
Hier ook al twee keer met een tikkend raam geweest, nog geen oplossing.
Zal dit eens ter sprake brengen de volgende keer!

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
driel24 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:20:
@IUser Ben wel benieuwd welke strip het is. Ik wil ook van mijn getik af....
Ik moet dat even navragen want ik weet niet hoe dat heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:34
IUser schreef op woensdag 28 april 2021 @ 23:45:
[...]

Ik moet dat even navragen want ik weet niet hoe dat heet.
Fotootje mag ook :)

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15-09 21:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IebIPzu52GZUhRtlZudoS_Fdf_k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TaFZmvB4mudR97Vd4A4P82Q8.jpg?f=user_large

Wie wil ook dat er een update komt voor een accu preheat functie?

https://www.change.org/p/...-21-hyundai-kona-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Zou wel leuk zijn, maar heel erg mis ik het ook weer niet.
Laatste keer dat ik het misschien nodig had is al weer zo'n 30.000km geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• relex28
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:49
Dit wil ik!! ik had afgelopen winter continue coldgate, zelfs na een rit van 3 uur met wintermodus. ;(
Pagina: 1 ... 140 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.