Ik denk het wel als je bestemming buiten je range valt geeft hij rechts in de nav een balk met laadpunten.
Hij geeft inderdaad een melding dat je huidige SOC niet voldoende is, maar vervolgens kun je alleen naar de dichtsbijzijnde laadmogelijkheid gaan. Dat schiet niet op als je 1500km te gaan hebt :-)
Ik krijg een algemenere melding: "Er is een fout opgetreden".GVR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:11:
Meer mensen problemen met de mijnkia app? Melding "no internet connection, connect and try again"
Sinds gisteravond inderdaad.GVR schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:11:
Meer mensen problemen met de mijnkia app? Melding "no internet connection, connect and try again"
Ik gebruik die app al maanden niet meer. Wat kun je nu nog met MijnKia wat nuttig is? Ik gebruik hem af en toe om de kilometerstand op te zoeken haha.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Ik gebruik alleen de UVO. MijnKia nog nooit gebruikt.
Ik gebruik hem voor de rittenhistorie, SOC, om te kijken of hij nog netjes aan het opladen is en hoe lang het nog ongeveer duurt
.
MY19 dus geen UVO helaas.
MY19 dus geen UVO helaas.
Nee waarom zou je, dat is de app die vooral voor NL MY19 relevant is. De UVO app voor MY20 is veel leuker omdat je daarmee wel dingen op afstand kunt bedienendirkmuis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 10:59:
Ik gebruik alleen de UVO. MijnKia nog nooit gebruikt.
Ik heb gisteren voor de derde keer in negen maanden een reset moeten doen. UVO app kon de auto niet meer bereiken. De auto had nog wel datasignaal (twee balkjes) maar typische gevalletje van even een herstart nodig.WRT54G schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 08:02:
Van het weekend wederom een "paperclip" reset moeten doen ivm een vastlopende (online) navigatie actie.
Zojuist geprobeerd mijn verwarming aan te zetten op afstand (middels 2 verschillende telefoons) en wederom weer een time-out en werkt het niet.
Hebben jullie hier nou ook zoveel last van?
En met een nieuwe versie in de maak die in mei gelanceerd schijnt te worden misschien nog meer leuks in het verschiet voor de last mile...CyBeRSPiN schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 12:19:
[...]
Nee waarom zou je, dat is de app die vooral voor NL MY19 relevant is. De UVO app voor MY20 is veel leuker omdat je daarmee wel dingen op afstand kunt bedienen
je bedoelt dat deze via augmented reality het laaste stukje doet? Dat werkt al. ik had het afgelopen week ineens , ook de navigatiekoppelingknop in de UVO app werkt ineens.plips schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:32:
[...]
En met een nieuwe versie in de maak die in mei gelanceerd schijnt te worden misschien nog meer leuks in het verschiet voor de last mile...
edit: ik ben wel aangemeld bij Kia UVO Beta zie ik net. misschien dat er mee getest word.. (android)
[ Voor 10% gewijzigd door Murzeltje op 04-03-2021 09:01 ]
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Zijn die problemen met de Uvo app alleen in NL. Ik zit in een gebied met lage ontvangst en gaat altijd goed behalve het gps gedeelte van de app het werkt wel maar niet altijd vlot.
My 20 met 9k en nog geen enkel probleem gehad met de niro. Je ziet hier ook steeds minder en minder problemen voorbij komen.
Bij de meeste ev zie je bij de eerste een shitload aan problemen voorbij komen en worden ze meestal na een tijdje beter . Vind dat ze bij kia erg hun best doen om zaken op te lossen.
My 20 met 9k en nog geen enkel probleem gehad met de niro. Je ziet hier ook steeds minder en minder problemen voorbij komen.
Bij de meeste ev zie je bij de eerste een shitload aan problemen voorbij komen en worden ze meestal na een tijdje beter . Vind dat ze bij kia erg hun best doen om zaken op te lossen.
Kia/Hyundai timmert sowieso hard aan de weg. Dat zie je al aan het nieuwe model, de Ioniq 5 dat binnenkort op de markt komt. Ze zijn voorloper in dit segment!
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ja kijk uit naar de kia tegenhanger of zou alles onder ioniq blijven . Toffe is dat ze ook altijd een enorme sprong maken bij een nieuwe generatie. Ik heb de introductie van Hyundai op de EU markt nog meegemaakt
Het Kia zusje van Ioniq 5 is begin 2021 belooft.oldie127 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:22:
Ja kijk uit naar de kia tegenhanger of zou alles onder ioniq blijven . Toffe is dat ze ook altijd een enorme sprong maken bij een nieuwe generatie. Ik heb de introductie van Hyundai op de EU markt nog meegemaakt
En zou er dus al zo ongeveer moeten zijn.
Zou direct overstappen als ik die ook met 4% bijtelling zou kunnen rijden.
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Leuk, wil je wat screenshots posten?Murzeltje schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:00:
[...]
je bedoelt dat deze via augmented reality het laaste stukje doet? Dat werkt al. ik had het afgelopen week ineens , ook de navigatiekoppelingknop in de UVO app werkt ineens.
edit: ik ben wel aangemeld bij Kia UVO Beta zie ik net. misschien dat er mee getest word.. (android)
Ik kreeg deze laatste in de email. Denk dat dit de Kia tegenhanger wordt:oldie127 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:22:
https://www.kia.com/nl/modellen/nieuwe-kia-ev/ontdekken/
[ Voor 21% gewijzigd door blottle op 05-03-2021 07:39 . Reden: url aangepast ]
En dan mijn 3 maanden oude e-Niro inruileneltron schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:05:
[...]
Het Kia zusje van Ioniq 5 is begin 2021 belooft.
En zou er dus al zo ongeveer moeten zijn.
Zou direct overstappen als ik die ook met 4% bijtelling zou kunnen rijden.
Ik zou wel willen, maar het is letterlijk 1x in beeld gekome, door een UVO Notificatie terwijl ik al bij de voordeur stond.. Daarna is het niet meer gelukt om het te zien.
Zal straks even een route plannen naar een adres 400 meter verderop om te kijken wat er gebeurd
PSN/XBOX : Murzeltje1976
Ja, waarom niet?

<John O`Mill>
{opgelost}
[ Voor 97% gewijzigd door Marieke2006 op 05-03-2021 16:14 . Reden: inmiddels opgelost ]
Omdat ik vermoed dat de afschrijving + nieuwe nieuwprijs een aardig bedrag zij. En wat win ik ermee.
Die blijft best wel geld waard dus m.i. wel een serieuze optie.
Zeker nu de nieuwe Kia 4x zo duur is in de bijtelling als in mijn geval de my19
en de mijne is dus al voor bijna 40% afgeschreven.
Dus voor mij is niet het prijsverschil de afweging, maar het bijtelling verschil
[ Voor 10% gewijzigd door eltron op 05-03-2021 18:39 ]
maar mijn MY20 is natuurlijk 8% tot 50.000. Dus als hij duurder wordt dan heb je minimaal voordeel bij die 4% natuurlijk. Zijn er al prijzen bekend? Dat futuristische plaatje geeft niet echt een ruimtelijk idee. Er is ook niets bekend over range natuurlijk.
prijs 60 a 70k en range 500plus km verwacht ikdirkmuis schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:48:
maar mijn MY20 is natuurlijk 8% tot 50.000. Dus als hij duurder wordt dan heb je minimaal voordeel bij die 4% natuurlijk. Zijn er al prijzen bekend? Dat futuristische plaatje geeft niet echt een ruimtelijk idee. Er is ook niets bekend over range natuurlijk.
Dat futuristische plaatje zegt ook niks. Dat is gewoon een concept, en zo zien productie auto's er (vrijwel) nooit uit. Bovendien zijn de verschillende plaatjes ook allemaal behoorlijk anders. Staat ook in de voetnoten netjes, dat de plaatjes niet representatief (hoeven te) zijn. Even afwachten, maar zal vast een meer normale auto zijn dan je daar ziet.dirkmuis schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 19:48:
De specs zijn wel veelbelovend. Ben pas over 3 jaar weer in de markt, de keuze zal dan reuze zijn, maar tov 4% bijtelling wel even slikken zijn qua netto kosten..
Dan blijf ik lekker de my20 rijden :-).
Trouwens, ik kwam een mooi ski-luik mod tegen. Gewoon kolomboor op de achterbank en gaan
Trouwens, ik kwam een mooi ski-luik mod tegen. Gewoon kolomboor op de achterbank en gaan
Ik zou ook wachten todat de kinderziektes eruit zijn genoeg er over te lezen is en vlot leverbaar is. Voordat ik wissel
Ik vermoed dat ski's toch een héél stuk makkelijker zijn om van de berg af te rossen dan een kolomboor.dirkmuis schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:17:
Dan blijf ik lekker de my20 rijden :-).
Ik las op het forum in de link dat er scheurtjes kunnen ontstaan in het laadklepje door de kou afgelopen tijd.
Mij niet op gevallen totdat ik eens goed ging kijken. Zowel boven als onder is het gescheurd.
Hopelijk kan het vervangen worden onder garantie.
https://www.speakev.com/t...vity.156762/#post-2969571
Mij niet op gevallen totdat ik eens goed ging kijken. Zowel boven als onder is het gescheurd.
Ik zag toevallig net hetzelfde bij het aansluiten op de stroom... Maar eens bellen met de garage...ningalloon schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:45:
Ik las op het forum in de link dat er scheurtjes kunnen ontstaan in het laadklepje door de kou afgelopen tijd.
Gisteren MY2021 E Niro besteld. Ben compleet leek op EV gebied maar ben me aan het inlezen. Heeft iemand goeie tips welke sites -naast deze - waardevol zijn voor zo'n oldtimer als ik? Thanks.
Voor het gebruik van de gratis snelladers van @lidl is nu de e-charge app benodigd. (lidl.de/de/echarge-app…)
Typisch Duits Probleem: Deze app is niet in NL appstores beschikbaar.
Wie helpt er mee om via dit contactformulier dit voor elkaar te krijgen?
https://kundenservice.lidl.de/SelfServiceDE/s/contactsupport
:strip_exif()/f/image/lqZZ8hASw3n8MiXsJJhS5506.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanwege de regelmatig terugkerende melding op de UVO app zit ik er toch maar aan de denken om een jumpstarter aan te schaffen. Met tegenzin (voor een auto van bijna € 50.000 zou dit niet nodig moeten zijn 😤) maar ik wil niet een keer met een verrassing komen te staan dat ik niet weg kan rijden.
Iemand goede ervaringen met een jumpstarter?
[ Voor 12% gewijzigd door Dennis 1 op 07-03-2021 15:47 ]
Als de auto 25000 Euro kost mag het dan wel ?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Een jump starter heb je niet nodig. Iedere powerbank met 12v uitgang voldoet. Er valt tenslotte niets te starten. Je moet alleen de 12V spanning op het systeem krijgen.Dennis 1 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:41:
[Afbeelding]
Vanwege de regelmatig terugkerende melding op de UVO app zit ik er toch maar aan de denken om een jumpstarter aan te schaffen. Met tegenzin (voor een auto van bijna € 50.000 zou dit niet nodig moeten zijn 😤) maar ik wil niet een keer met een verrassing komen te staan dat ik niet weg kan rijden.
Iemand goede ervaringen met een jumpstarter?
@kdebooisSteeck03 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:56:
[...]
Een jump starter heb je niet nodig. Iedere powerbank met 12v uitgang voldoet. Er valt tenslotte niets te starten. Je moet alleen de 12V spanning op het systeem krijgen.
Heel scherp van je, maar je weet wel wat ik bedoel. Toevallig dat deze 50k kost vandaar de verwijzing. Of het nu 25k of 50k is maakt natuurlijk niets uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Dennis 1 op 07-03-2021 16:23 ]
@Steeck03Dennis 1 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:20:
[...]
@kdeboois
Heel scherp van je, maar je weet wel wat ik bedoel. Of het nu 25k of 50k is maakt natuurlijk niets uit.
En hoe doe ik dat met een powerbank qua aansluiting?
Ik ben bang dat je het met een gemiddelde powerbank niet gaat redden. Je moet wel een flink vermogen kunnen leveren. Niet zozeer om een startmotor rond te krijgen, maar om die 12V-accu weer op zo'n 12V te krijgen. Als je leeg is en nog maar zo'n 8V levert zul je er toch wel wat energie tegenaan moeten gooien om 'm weer op 12V te krijgen. Feitelijk ben je dan eerst die 12V-accu aan het opladen tot die weer 12V is. Pas daarna kun je de auto starten.Steeck03 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:56:
[...]
Een jump starter heb je niet nodig. Iedere powerbank met 12v uitgang voldoet. Er valt tenslotte niets te starten. Je moet alleen de 12V spanning op het systeem krijgen.
<John O`Mill>
Geen slechte keus. Het is met nog geen 50K een vrij goedkope EV die waar biedt voor het geld.Hanz99 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:02:
Gisteren MY2021 E Niro besteld. Ben compleet leek op EV gebied maar ben me aan het inlezen. Heeft iemand goeie tips welke sites -naast deze - waardevol zijn voor zo'n oldtimer als ik? Thanks.
van belang is hoe jouw laadbehoefte en laadmogelijkheden zullen zijn.
Ga je vooral thuisladen? dan https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1
en voor openbaar laden [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
voor laadpassen: www.laadpastop10.nl
en voor langere reizen https://abetterrouteplanner.com (en onderweg de app)
[ Voor 4% gewijzigd door eltron op 07-03-2021 17:53 ]
Met deze omweg lukt het welpetertenboer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:24:
Voor het gebruik van de gratis snelladers van @lidl is nu de e-charge app benodigd. (lidl.de/de/echarge-app…)
Duitse VPN
https://play.google.com/s...etails?id=com.lidlecharge
Een normale USB powerbank werkt idd niet... Deze wel.Hippe Lip schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:49:
[...]
Ik ben bang dat je het met een gemiddelde powerbank niet gaat redden. Je moet wel een flink vermogen kunnen leveren. Niet zozeer om een startmotor rond te krijgen, maar om die 12V-accu weer op zo'n 12V te krijgen. Als je leeg is en nog maar zo'n 8V levert zul je er toch wel wat energie tegenaan moeten gooien om 'm weer op 12V te krijgen. Feitelijk ben je dan eerst die 12V-accu aan het opladen tot die weer 12V is. Pas daarna kun je de auto starten.
Zie hier op YouTube.
Ik heb het nog niet bij de hand gehad, maar ik denk dat als je 12V op het systeem krijgt alles weer werkt. Opladen doe je dan na het starten van de auto vanuit de hoofdbatterij. De electronica heeft met zoveel energie nodig.Hippe Lip schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:49:
[...]
Ik ben bang dat je het met een gemiddelde powerbank niet gaat redden. Je moet wel een flink vermogen kunnen leveren. Niet zozeer om een startmotor rond te krijgen, maar om die 12V-accu weer op zo'n 12V te krijgen. Als je leeg is en nog maar zo'n 8V levert zul je er toch wel wat energie tegenaan moeten gooien om 'm weer op 12V te krijgen. Feitelijk ben je dan eerst die 12V-accu aan het opladen tot die weer 12V is. Pas daarna kun je de auto starten.
Ik zou die VPN optie maar gaan proberen, want de kans dat Lidl buiten Duitsland de app beschikbaar stelt lijkt me klein. De gratis snelladers lijken mij bedoeld te zijn als lokkertje, om mensen uit de regio hun wekelijkse boodschappen er te laten doen. Ze zoeken, denk ik, geen toeristen op doorreis die bijna niets kopen maar wel met van 10 naar 80% laden het laadpunt bezet houdenpetertenboer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:24:
Dat is dan ook geen powerbank, dat is een 600A jumpstarter waar we het hier regelmatig over hebben._geenpunt_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 20:49:
[...]
Een normale USB powerbank werkt idd niet... Deze wel.
Zie hier op YouTube.
Klopt, maar om 12V op het systeem te krijgen moet je de verzopen accu dus eerst weer zover krijgen en dat gaat niet ff met een gewone powerbank. Die heeft het vermogen daar niet voor. Daar heb je dus een jumpstarter voor nodig.Steeck03 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:00:
[...]
Ik heb het nog niet bij de hand gehad, maar ik denk dat als je 12V op het systeem krijgt alles weer werkt. Opladen doe je dan na het starten van de auto vanuit de hoofdbatterij. De electronica heeft met zoveel energie nodig.
<John O`Mill>
Je kunt ook gewoon de APK direct downloaden, via verschillende sites. Ik heb hem zojuist hiervandaan gedownload en geïnstalleerd: https://www.google.com/am...harge/com.lidlecharge/amppetertenboer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:24:
@Mabion De appstore die @petertenboer noemde is van Apple. Dat gaat niet via Google....Mabion schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:52:
[...]
Je kunt ook gewoon de APK direct downloaden, via verschillende sites. Ik heb hem zojuist hiervandaan gedownload en geïnstalleerd: https://www.google.com/am...harge/com.lidlecharge/amp
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 08-03-2021 14:03 ]
<John O`Mill>
In Duitsland of ook in Nederland?petertenboer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:24:
Eerste wat ik er van hoor.
Hier in België nog gewoon plug and play. Vandaag nog zonder enig probleem gebruikt.
Nu kan ik helemaal niet meer volgen.Hippe Lip schreef op maandag 8 maart 2021 @ 14:03:
[...]
@Mabion De appstore die @petertenboer noemde is van Apple. Dat gaat niet via Google....
Je bent dus verplicht een I-phone te hebben als je bij jullie Lidl nog wil laden?
Nee, maar @petertenboer refereerde aan de app van Apple die niet in de Nederlandse appstore staat. Dat is waar ik op reageerde, aan refereerde.IvoB2 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:08:
[...]
Nu kan ik helemaal niet meer volgen.
Je bent dus verplicht een I-phone te hebben als je bij jullie Lidl nog wil laden?
<John O`Mill>
Hier ook plug en play, maar slechts bij handvol Lidls. We hebben hier op ca. 200.000 EV en PHEV ca 6(!) gratis snelladers. En het zit hier vol met Hollanders die daar dus gebruik van willen maken.IvoB2 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:06:
[...]
In Duitsland of ook in Nederland?
Eerste wat ik er van hoor.
Hier in België nog gewoon plug and play. Vandaag nog zonder enig probleem gebruikt.
[ Voor 18% gewijzigd door eltron op 08-03-2021 21:59 ]
Dan heb ik geluk. Eentje op 6 km en eentje op 9 km. En 9/10 vrij.
Dus, als ik het goed begrijp, komt die app er omdat er teveel misbruik van gemaakt wordt?
Lees, non klanten die er komen laden. Ikdenk niet dat Lidl er iets tegen heeft dat die 6 gratis laadpalen 200.000 klanten (extra) aantrekken.
Hier nog maar één keer 'misbruik' gezien van een Lidl laadpaal. Een taxichauffeur in een Leaf die er stond te laden terwijl hij zijn krant zat te lezen in de auto.
Als er meer mensen (non klanten) op deze wijze gebruik maken van een gratis laadpaal lok je uiteindelijk zo'n reactie natuurlijk zelf uit.
Dus, als ik het goed begrijp, komt die app er omdat er teveel misbruik van gemaakt wordt?
Lees, non klanten die er komen laden. Ikdenk niet dat Lidl er iets tegen heeft dat die 6 gratis laadpalen 200.000 klanten (extra) aantrekken.
Hier nog maar één keer 'misbruik' gezien van een Lidl laadpaal. Een taxichauffeur in een Leaf die er stond te laden terwijl hij zijn krant zat te lezen in de auto.
Als er meer mensen (non klanten) op deze wijze gebruik maken van een gratis laadpaal lok je uiteindelijk zo'n reactie natuurlijk zelf uit.
Bij mij ook een barst in de klep. Morgen is de garantieman van de garage bereikbaar...RedBa schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 17:52:
[...]
Ik zag toevallig net hetzelfde bij het aansluiten op de stroom... Maar eens bellen met de garage...
Die barst in de klep heb ik ook. Ik verkeerde in de veronderstelling dat dat kwam doordat ik er weleens een tik op heb gegeven ivm slecht openen. Maar komt dus door de vorst??
Ook de barst hier.. is goed verspreid zo te zien..
edit: Zo - net even de laatste soft op de First Edition gezet (non-widescreen Gen5.x): SOP.008.5.200731. Niks spannends op te merken, alleen bugfixes
edit: Zo - net even de laatste soft op de First Edition gezet (non-widescreen Gen5.x): SOP.008.5.200731. Niks spannends op te merken, alleen bugfixes
[ Voor 60% gewijzigd door Wirehead op 10-03-2021 09:44 ]
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Ik ben bang dat het indirect door de vorst komt. Door de vorst was het soms lastig om het klepje te openen. Dan geef je er met je vuist een dreun op, in de hoop dat dit helpt. Maar als je die dreun nou in het midden geeft, halverwege het 'slotje' en het scharnier, dan sla je op een deel van het klepje dat niet ondersteund is en kan die barsten. De kunststof van het klepje is bij die lage temperaturen harder (brosser) dan bij de huidige temperaturen, dus het breekt/ barst dan makkelijker.Orineaik schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 18:54:
Die barst in de klep heb ik ook. Ik verkeerde in de veronderstelling dat dat kwam doordat ik er weleens een tik op heb gegeven ivm slecht openen. Maar komt dus door de vorst??
Ergo: als je er met je vuist op slaat, doe dat dan altijd op het uiterst rechter deel, bij het puntje van het klepje. Dáár zit ook de vergrendeling.
<John O`Mill>
De snellader bij de LIDL hier (Zaandam) is normaal gesproken constant bezet door MGs en taxi's (en altijd zitten die mensen in hun auto, kopen niets in de winkel) waardoor ik daar nooit kan snelladen tijdens het boodschappen doen.IvoB2 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 00:14:
Dan heb ik geluk. Eentje op 6 km en eentje op 9 km. En 9/10 vrij.
Ik vind dit dus een prima oplossing tegen asociaal gedrag.
Zit bij de First Edition firmware ook dat roze in het menu?Wirehead schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:40:
Ook de barst hier.. is goed verspreid zo te zien..
En welke bugs zijn gefixed?
Ik ook hoor.Killah_Priest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:18:
[...]
De snellader bij de LIDL hier (Zaandam) is normaal gesproken constant bezet door MGs en taxi's (en altijd zitten die mensen in hun auto, kopen niets in de winkel) waardoor ik daar nooit kan snelladen tijdens het boodschappen doen.
Ik begreep alleen niet dat je die app dan alleen via Apple kon downloaden?
Als je een app lanceert kan je er maar best voor zorgen dat hij op alle soorten smartphones te downloaden is.
Ik vind het al erg genoeg dat ik een smartphone moet hebben omdat ik in een EV rij.
(Ja ik weet het, het is niet verplicht te laden tijdens het boodschappen doen
Een beetje asociaal om er van uit te gaan dat iedere EV-rijder een Apple smartphone heeft.
Waarschijnlijk dat het daarom hier nog niet ingevoerd is. 90% van de tijd is de laadpaal vrij. Wat MG's zijn weet ik niet maar nog maar één keer (en dan nog recent) een Leaf taxi die stond te laden met de bestuurder achter het stuur. Vriendelijk gevraagd of hij al was gaan winkelen.
Ook al eens een Tesla X zien laden. Maar blijkbaar koppelen die aan via de AC kant.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 17:58 ]
Dat het alleen voor Apple devices is is dan weer minder (ik gebruik zelf Android dus ik zal de app moeten sideloaden voorlopig).IvoB2 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:56:
[...]
Ik ook hoor.
Ik begreep alleen niet dat je die app dan alleen via Apple kon downloaden?
Als je een app lanceert kan je er maar best voor zorgen dat hij op alle soorten smartphones te downloaden is.
Ik vind het al erg genoeg dat ik een smartphone moet hebben omdat ik in een EV rij.![]()
(Ja ik weet het, het is niet verplicht te laden tijdens het boodschappen doen- ik zal dus wel even een smartphone lenen tegen dat het hier zo ver is).
Een beetje asociaal om er van uit te gaan dat iedere EV-rijder een Apple smartphone heeft.![]()
Waarschijnlijk dat het daarom hier nog niet ingevoerd is. 90% van de tijd is de laadpaal vrij. Wat MG's zijn weet ik niet maar nog maar één keer (en dan nog recent) een Leaf taxi die stond te laden met de bestuurder achter het stuur. Vriendelijk gevraagd of hij al was gaan winkelen.Waarom de taxibestuurder vriendelijk zijn taxi ontkoppelde en het laadsnoer aan mij gaf.
Ook al eens een Tesla X zien laden. Maar blijkbaar koppelen die aan via de AC kant.
Een MG is een MG ZS EV (vorig jaar één van de goedkoopste EVs).
En jij denkt dat zij die app niet zullen installeren? Dat gaat geen verschil maken. Tenminste niet erg langKillah_Priest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:18:
[...]
De snellader bij de LIDL hier (Zaandam) is normaal gesproken constant bezet door MGs en taxi's (en altijd zitten die mensen in hun auto, kopen niets in de winkel) waardoor ik daar nooit kan snelladen tijdens het boodschappen doen.
Als ze dan vervolgens die app koppelen aan een spaarpunten programma van Lidl is het toch opgelost? Doe je eerst een keer boodschappen, zeg 100 euro, dan geeft Lidl je honderd punten en die geven dan vervolgens recht op 50kWh. Dan kan je de week daarop bij de volgende keer boodschappen doen 50kWh laden. Taxi’s blijven welkom, maar de taxichauffeur moet dan gewoon veel winkelenSteeck03 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:10:
[...]
En jij denkt dat zij die app niet zullen installeren? Dat gaat geen verschil maken. Tenminste niet erg lang
Ok. Een gewone EV dus. Ik zag het verband niet onmiddellijk met misbruik van een Lidl paal (bij een niet winkelende taxibestuurder uiteraard wel).Killah_Priest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:09:
Een MG is een MG ZS EV (vorig jaar één van de goedkoopste EVs).
Of het in werkelijkheid zo is en hoe het precies werkt (verbinding met kassaticket) weet ik niet.Dat het alleen voor Apple devices is is dan weer minder
Ik heb het bericht ook maar hier opgepikt.
Lidl heeft al een "kortingsapp" die je bij afrekenen kan laten inscannen. Misschien wordt het daarmee in een later stadium verbonden?
Ik heb niet eens een smartphone. Dat wordt dus een (luxe)probleem.
[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 10-03-2021 19:05 ]
Ik wil nog wel een stapje verder gaan. Gratis hoeft voor mij helemaal niet, maar gewoon een scherp tarief en genoeg laadpunten dat je 9 van de 10 keer een mooie combi hebt van even wat noodzakelijke inkopen doen en ondertussen 100km er bij of zo.Killah_Priest schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:18:
[...]
Of nog slimmer, verreken een x% van de boodschappen met het laadtarief.
[ Voor 5% gewijzigd door eltron op 10-03-2021 20:41 ]
Nee geen roze overhaulningalloon schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:34:
[...]
Zit bij de First Edition firmware ook dat roze in het menu?
En welke bugs zijn gefixed?
Bij de navigatie zijn de buttons wat moderner (afgerond en opaque ipv hoekig design) - voelt ietsje vlotter aan - maar dat kan tussen 2 oren zijn
Sowieso had ik geen klagen voorheen, maar up-to-date zijn is altijd mooi meegenomen.
edit: de buttons komen nu overeen met de navigatie op de wide-screen zie ik net adhv screenshots
[ Voor 9% gewijzigd door Wirehead op 10-03-2021 21:17 ]
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
Hmm, mijn auto is halverwege december afgeleverd en direct bijgewerkt naar de laatste versie.StenilsoN schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:08:
Gisteren 15.000km beurt gehad. Ter info, deze software/firmware/kaart staat nu op mijn MY20.
Ben vooraf vergeten te kijken wat de versies eerst waren, dus weet niet of er iets gewijzigd is.
[Afbeelding]
Als versienummers oplopen dan heb ik qwa software en firmware een hogere versie. Kaart update heb ik niet naar gekeken.
Hier idem (MY2019, km stand 35.000). Toenemende geluiden uit de elektromotor, bij gas terugnemen, bij accellererentescione schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:55:
[...]
....ze gaan morgen de elektromotor vervangen.
Het enige is dat ik zelf een leenauto moet betalen. Hebben we geen vergoeding daarvoor in onze 7 jaar garantie? Dan moet ik dus extra kosten betalen omdat zij een foute auto afgeleverd hebben en die moeten repareren?
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW
@Tacovdh als het maar 1,5u duurt kun je toch ook bij hen in de wachtruimte even op je laptop werken? Zo doe ik dat meestal. Of een gratis leenfiets als je in de buurt woont/werkt.
Sorry las uur ipv dag
Ja, was dan wel netjes geweest.. Maar je kan niet alles hebben. Geen leaseauto? Dan regelt de LM vaak wel vervangend vervoer.
Woon je ver van de dealer? Ze bieden soms ook wel aan om je auto te halen/brengen, als je die dag dan toch thuiswerkt is dat ook een optie.
Sorry las uur ipv dag
Ja, was dan wel netjes geweest.. Maar je kan niet alles hebben. Geen leaseauto? Dan regelt de LM vaak wel vervangend vervoer.
Woon je ver van de dealer? Ze bieden soms ook wel aan om je auto te halen/brengen, als je die dag dan toch thuiswerkt is dat ook een optie.
[ Voor 48% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-03-2021 14:09 ]
Mijn dealer heeft gratis vervangend vervoer (fiets of auto).Tacovdh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:49:
[...]
Hier idem (MY2019, km stand 35.000). Toenemende geluiden uit de elektromotor, bij gas terugnemen, bij accellereren. Bij garage gebracht, die hebben geluidsopname volgens hun protocol gemaakt en naar KIA NL gestuurd. Binnen een dag is er akkoord en een compleet nieuwe motor afgeleverd bij de garage! (Dat pakje kost normaal zo'n € 3000...
) Nu nog montage, die duurt ongeveer 1 dag, mogelijk anderhalf. Lijkt me prima service. De chef werkplaats meldde dat ik al de 3e of 4e ben bij hem.
Het enige is dat ik zelf een leenauto moet betalen. Hebben we geen vergoeding daarvoor in onze 7 jaar garantie? Dan moet ik dus extra kosten betalen omdat zij een foute auto afgeleverd hebben en die moeten repareren?
Heb jij een vroege of late MY19? Mijnes is afgeleverd op 8 februari 2019, een van de eerste van NL, dus ben wel benieuwd of ik er een beetje op moet letten ;P
Wel al 65.000km erop, en nog geen centje pijn.
@pica oef.. Heb je wel voordeel dat de e-Niro flink wat weegt, de achteropklapper is er slechter aan toe zo te zien.
Alsnog flinke schade.. Hoop dat het elektrische systeem en met name de accu niet onzichtbaar aangetast is. Er zit wel flink wat botsabsorbtie in/achter de achterbumper gelukkig. Vraag me af in hoeverre een schade expert daar tegenwoordig al inzicht in heeft.
Dan ben je extra blij met lease. Als koper zou ik er minder gerust op zijn dat ie weer in nieuwstaat wordt gebracht.
Alsnog flinke schade.. Hoop dat het elektrische systeem en met name de accu niet onzichtbaar aangetast is. Er zit wel flink wat botsabsorbtie in/achter de achterbumper gelukkig. Vraag me af in hoeverre een schade expert daar tegenwoordig al inzicht in heeft.
Dan ben je extra blij met lease. Als koper zou ik er minder gerust op zijn dat ie weer in nieuwstaat wordt gebracht.
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-03-2021 17:16 ]
Klopt inderdaad, er was bar weinig meer van mijn achterbuurman's voorkant over, die is vrijwel zeker total loss.
Volgens het herstelbedrijf was er een expert van Kia naar mijn auto komen kijken, dus ik neem aan dat dat wel goed zit. De auto kon nog rijden, hij is de wagen welke hem kwam ophalen van het bergingsbedrijf gewoon netjes opgereden zonder fouten in het dashboard oid.
We gaan het wel meemaken.
Volgens het herstelbedrijf was er een expert van Kia naar mijn auto komen kijken, dus ik neem aan dat dat wel goed zit. De auto kon nog rijden, hij is de wagen welke hem kwam ophalen van het bergingsbedrijf gewoon netjes opgereden zonder fouten in het dashboard oid.
We gaan het wel meemaken.
Ik neem aan een late MY19. Aangekomen in december 2019, maar afgeleverd op 8 feb 2020 (!). Ik heb geen idee of het een bepaalde serie betreft. Dan zou de dealer toch gewoon het chassisnr aan KIA hebben kunnen sturen..._eLMo_ schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:02:
[...]
Heb jij een vroege of late MY19? Mijnes is afgeleverd op 8 februari 2019, een van de eerste van NL, dus ben wel benieuwd of ik er een beetje op moet letten ;P
@pica: wel sneu zeg. Het is nooit fijn een kapotte auto te zien, maar dit is echt erg.
[ Voor 8% gewijzigd door Tacovdh op 11-03-2021 21:06 ]
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA; Nefit/Bosch WP 10kW
Vandaag was het zover: mijn Kia MY 19 is afgesleept naar de dealer.
Wat is er aan de hand?
Voor enkele weken maakte ik hier melding van het lawaai die m’n winterbanden maakten. Op 28 januari deed de mecanicien een testrit met de auto. Hij bevestigde dat het aan de winterbanden lag. De lawaaiherrie werd steeds groter, bij zoverre dat bij optrekken de auto ahw “huilde” en zelfs de radio op een luid volume niet meer hoorbaar was. Ik belde de pechdienst van Kia (in Vlaanderen verzorgt door de VAB) Na een test van 50 (!) meter, mocht ik reeds stoppen. De technieker stelde dat het niet verantwoord was om verder te rijden en takelde de wagen.
Over welk defect het gaat, weet ik nog niet. Ik houd jullie op de hoogte.
(Kia Niro 35.000 km, 21 maanden oud)
Wat is er aan de hand?
Voor enkele weken maakte ik hier melding van het lawaai die m’n winterbanden maakten. Op 28 januari deed de mecanicien een testrit met de auto. Hij bevestigde dat het aan de winterbanden lag. De lawaaiherrie werd steeds groter, bij zoverre dat bij optrekken de auto ahw “huilde” en zelfs de radio op een luid volume niet meer hoorbaar was. Ik belde de pechdienst van Kia (in Vlaanderen verzorgt door de VAB) Na een test van 50 (!) meter, mocht ik reeds stoppen. De technieker stelde dat het niet verantwoord was om verder te rijden en takelde de wagen.
Vraag me af of het te maken heeft met de aandrijflijn (de 710 motor wordt dan vervangen door een 711). Benieuwd naar het vervolg! Niet leuk, maar de garantie is topMich46 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:08:
Wat is er aan de hand?
De eerste gen Renault Zoe had ook iets vergelijkbaars. Lager van de reductie bak ging kapot bij 25000km. Motor vervangen, want was 1 geheel. Lager was te licht/goedkoop uitgevoerd. Je kon het gejank ervan goed horen in een parkeergarage. Dat was waar het mij ook als eerste opviel.
De eerste MY20's zijn pas in april 2020 afgeleverd.Tacovdh schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:04:
[...]
Ik neem aan een late MY19. Aangekomen in december 2019, maar afgeleverd op 8 feb 2020 (!). [...]
pica schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:09:
[Afbeelding]
Afgelopen maandag heeft iemand mij een zetje gegeven.
Gelukkig lease en kreeg ik gister een belletje dat het kon worden gerepareerd, maar was wel even schrikken.
Rear cross traffic alert ziet dit niet, en parkeersensoren staan uit standaard. Kia is niet zo’n technologisch wonder (of ramp ;P) als een Tesla die alle sensoren continu in de gaten houd.
Als ik op de snelweg rijd met acc aan en er voegt iemand voor me plotseling in waardoor de auto snelheid gaat minderen gaan de remlichten dan aan?
Ja. Die gaan bij afremmen aan ongeacht of je dat middels het rempedaal doet. Gaan al heel snel aan, bij 2 streepjes regenereren al.Dennis 1 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:19:
Als ik op de snelweg rijd met acc aan en er voegt iemand voor me plotseling in waardoor de auto snelheid gaat minderen gaan de remlichten dan aan?
@CyBeRSPiNCyBeRSPiN schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 22:24:
[...]
Ja. Die gaan bij afremmen aan ongeacht of je dat middels het rempedaal doet. Gaan al heel snel aan, bij 2 streepjes regenereren al.
Thx
Oh apart, toen ik iemand op de kont had gehad gingen de parkeersensoren wel de hele tijd af totdat ik een bepaalde snelheid ging rijden. Maar goed gelukkig heb jij als persoon er niet teveel aan over gehouden_eLMo_ schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:33:
Rear cross traffic alert ziet dit niet, en parkeersensoren staan uit standaard. Kia is niet zo’n technologisch wonder (of ramp ;P) als een Tesla die alle sensoren continu in de gaten houd.
Het model is officieel getoond, hierbij wat foto's: Autoweekblottle schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:39:
[...]
Ik kreeg deze laatste in de email. Denk dat dit de Kia tegenhanger wordt:
https://www.kia.com/nl/modellen/nieuwe-kia-ev/ontdekken/
Net als bij de E-Niro vind ik het stuur de grootste misser al ziet dit stuur er al beter uit als bij de E-Niro, maar goed dat is persoonlijke smaak. Als je de vanaf prijs in Nederland ziet van van de Ioniq 5 is dit niet echt een opvolger van de E-Niro gaat toch richting de 20% duurder (ervan uitgaande dat de Kia ongeveer hetzelfde kost als de Hyundai.Mabion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:06:
[...]
Het model is officieel getoond, hierbij wat foto's: Autoweek
Ik heb de e-Niro niet gekozen om zijn looks. Dat zal bij de nieuwe Kia EV ook niet het geval zijn 😁
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ah de Hartelbrug. Veel mensen die zomaar zonder te kijken naar links schuiven waardoor er plotselinge file ontstaat.pica schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:09:
[Afbeelding]
Afgelopen maandag heeft iemand mij een zetje gegeven.
Gelukkig lease en kreeg ik gister een belletje dat het kon worden gerepareerd, maar was wel even schrikken.
Je zal vast niet de laatste zijn die hier een botsing krijgt.
Het is inderdaad niet de mooiste auto die rondrijdt, maar Kia doet het de laatste jaren wat betreft design steeds beter. De Niro vind ik van voor en de zijkant best goed gelukt de achterkant is wel beter dan de ICE versie, maar het kan zeker beter. Een Proceed bijvoorbeeld vind ik met de juiste aankleding van de buitenkant een mooie auto. De binnenkant weet ik niet, want niet electra Kia staat bij ons niet in de lease lijst dus ook niet verder naar gekeken. Een EV had voor mij als techneut een hoge ‘leuke nieuwe gadget’ gehalte. De bijtelling is natuurlijk een grote plus, die 100 euro netto in de maand is erg lekker. Maar b.v. een MG ZS EV had ik nooit genomen, die vind ik echt lelijk (naast te weinig range).kdeboois schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:03:
Ik heb de e-Niro niet gekozen om zijn looks. Dat zal bij de nieuwe Kia EV ook niet het geval zijn 😁
Ik heb 70K op de eNiro, die nog wel in ons huishouden is maar ikzelf rij intussen enige maanden een nieuwe PHEV Niro. Nu zat ik onlangs weer in de eNiro en het viel me op dat de banden erg veel geluid maakten in vergelijk met de nieuwe. Ik schreef het iig aan de banden toe. De eNiro heeft Michelin all season en de nieuwe Niro Vredestein all-season.Mich46 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 23:08:
Wat is er aan de hand?
Ik vond het al wat raar want die Michelin Crossclimates gebruikten we ook op andere auto's en daar viel me eigenlijk nooit op dat ze luidruchtig waren.
Zou dit hetzelfde als U kunnen zijn? Het wordt steeds luider naarmate je sneller rijdt?
Het lawaai wordt veroorzaakt door een defecte reductiebak (volgens mijn dealer.) Het deed zich voor bij het optrekken bij om het even welke snelheid. Het geluid was reeds enkele weken aanwezig, maar werd echt oorverdovend de laatste dagen. Volgens mijn dealer is dit de tweede E-Niro (bij hen) waarbij dit onderdeel stuk gaat. Ze hebben geen verklaring wat de oorzaak is. Ik ben als 75-jarige een zeer rustige rijder.
Morgen mag ik de auto ophalen.
Nog dit : de service die Kia aanbiedt is voorbeeldig. De wagen werd binnen het uur thuis opgehaald en een uurtje later werd de vervangwagen aan m’n deur gezet. (Kia Assistence wordt in Vlaanderen door de VAB verzorgd) Ondanks die positieve ervaring met de service, hou ik toch nog meer van een wagen zonder defect...
Morgen mag ik de auto ophalen.
Nog dit : de service die Kia aanbiedt is voorbeeldig. De wagen werd binnen het uur thuis opgehaald en een uurtje later werd de vervangwagen aan m’n deur gezet. (Kia Assistence wordt in Vlaanderen door de VAB verzorgd) Ondanks die positieve ervaring met de service, hou ik toch nog meer van een wagen zonder defect...
wel als de auto denkt dat je zelf ergens tegenaan lijkt te botsen . Ergens te hard op af gaan oid.relex28 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:29:
[...]
wat zonde zeg! gelukkig ongedeerd. wat ik me afvroeg is: geeft de auto dan ook een melding / piep zoals tesla dit doet ?
"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!
Mijn vrouw vindt hem van binnen mooi. Dus ik kan vast het bestelformulier gaan invullen.Mabion schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:06:
[...]
Het model is officieel getoond, hierbij wat foto's: Autoweek
Hier zie je dat die grote schermen binnen beter geïntegreerd zijn in het dashboard. Bij nogal wat andere auto's zie je zo'n losse tablet die ergens in het interieur zweeft, alsof ze er niet uitkwamen waar ze dat ding moesten laten.
Je gaat 'm dus privé bestellen? Ben wel een beetje jaloers....Dus ik kan vast het bestelformulier gaan invullen.
<John O`Mill>
Teruggbeld door de garage, mijn barst valt niet onder garantie. Reperatie zou zeker 300 euro ex BTW kosten. De garage kan er ook niets aan doen, importeur/fabrikant dingetje. OP een engels forum heb ik ook al gelezen dat 4% van de gebruikers daar een barst in de klep had.. Er zijn dus blijkbaar veel domme lompe mensen die een Kia E-niro kopen, of de kwaliteit van Kia en de 7 jaars garantie zijn bedenkelijk.Hippe Lip schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:48:
[...]
Ik ben bang dat het indirect door de vorst komt. Door de vorst was het soms lastig om het klepje te openen. Dan geef je er met je vuist een dreun op, in de hoop dat dit helpt. Maar als je die dreun nou in het midden geeft, halverwege het 'slotje' en het scharnier, dan sla je op een deel van het klepje dat niet ondersteund is en kan die barsten. De kunststof van het klepje is bij die lage temperaturen harder (brosser) dan bij de huidige temperaturen, dus het breekt/ barst dan makkelijker.
Ergo: als je er met je vuist op slaat, doe dat dan altijd op het uiterst rechter deel, bij het puntje van het klepje. Dáár zit ook de vergrendeling.
Dat zie ik toch iets genuanceerder. Niet meteen lompe, domme mensen, maar rijders die dat klepje open willen hebben omdat ze moeten laden. Als daar ijs tussen zit, dan is dat vrij lastig. Dan kun je het dicht laten, maar ik denk dat niet veel mensen dat doen. Dus moet je een andere manier vinden om dat klepje open te krijgen. Gepast geweld is een mogelijkheid. Maar dan kun je dat het beste precies boven de vergrendeling doen, nabij het puntje van het klepje, en niet midden tussen vergrendeling en scharnier. Maar ja, wie beseft dat. Het lijkt bij mij niet misgegaan (is gewrapt, dus kan het niet goed zien), maar ik had daar eerlijk gezegd ook niet aan gedacht.Pople schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 18:55:
[...]
Teruggbeld door de garage, mijn barst valt niet onder garantie. Reperatie zou zeker 300 euro ex BTW kosten. De garage kan er ook niets aan doen, importeur/fabrikant dingetje. OP een engels forum heb ik ook al gelezen dat 4% van de gebruikers daar een barst in de klep had.. Er zijn dus blijkbaar veel domme lompe mensen die een Kia E-niro kopen, of de kwaliteit van Kia en de 7 jaars garantie zijn bedenkelijk.
Dat het klepje last kan hebben van vorst en ijsvorming bij de sluiting zou je een ontwerpfout kunnen noemen.
<John O`Mill>
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.