Helemaal mee eens! Ik heb om dezelfde reden voor de executive gekozen. Voor relatief weinig extra kosten veel meer opties.plips schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:20:
[...]
Die 3.000 euro vallen boven de 45K, dus 22% bijtelling, dus netto 11% per jaar. Dus per jaar ben je zelf een goeie 300 euro voor deze opties kwijt. Ik vond dat de moeite waard dus rij ook executive lijn.
Ik heb er zelfs geen seconde over nagedacht om naar de executive te gaan. En nu ik de eerste afrekening zie mbt de bijtelling grinnik nog een keer want ik betaal bijna niets meer dan voor mijn Renault Clio .Dennis 1 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:45:
[...]
Helemaal mee eens! Ik heb om dezelfde reden voor de executive gekozen. Voor relatief weinig extra kosten veel meer opties.
There are no secrets, only information you do not yet have
Dit jaar had ik toch beter geen leasewagen gehad, kost me netto dik 6000 euro (ipv complete budget uit te laten keren) en ga de 3000km net halen. 2 euro/km privé kosten dus. Ouchzeroday schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:38:
[...]
Ik heb er zelfs geen seconde over nagedacht om naar de executive te gaan. En nu ik de eerste afrekening zie mbt de bijtelling grinnik nog een keer want ik betaal bijna niets meer dan voor mijn Renault Clio .
Ach dat is nog altijd veel minder dan wat mijn boodschappenritjes mijn werkgever momenteel kosten. Ik zit denk ik zo rond de 60 kilometer per maand nu en ik weet niet wat mijn werkgever exact aan de leasemij betaald, maar het zal omgerekend zeker 10 euro per kilometer kostenCyBeRSPiN schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:45:
[...]
Dit jaar had ik toch beter geen leasewagen gehad, kost me netto dik 6000 euro (ipv complete budget uit te laten keren) en ga de 3000km net halen. 2 euro/km privé kosten dus. Ouch

Die vat ik niet: hoezo netto € 6000 dit jaar?CyBeRSPiN schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:45:
[...]
Dit jaar had ik toch beter geen leasewagen gehad, kost me netto dik 6000 euro (ipv complete budget uit te laten keren) en ga de 3000km net halen. 2 euro/km privé kosten dus. Ouch
Ik heb een royaal leasebudget, alles wat ik niet gebruik aan de auto krijg ik bruto uitbetaald. Het leasebedrag voor mijn e-Niro komt dan omgezet naar netto neer op ongeveer 500 euro/maand. Als ik geen auto neem krijg ik 90% van het leasebudget als bruto salaris erbij, en de woon-werk kilometers worden dan ook nog netto gemaakt voor 19ct/km.BGFG schreef op donderdag 19 november 2020 @ 12:46:
[...]
Die vat ik niet: hoezo netto € 6000 dit jaar?
Ik vind het raar als mensen denken dat een auto van de zaak gratis is of zich alleen maar richten op de netto bijtelling. Het kost een hoop meer in het geval je budget anders uitgekeerd wordt. En vaak is de leaseauto toch wel onderdeel van het totaalpakket, zonder auto had je anders vaak een flink hoger salaris kunnen bedingen.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-11-2020 13:37 ]
Nope . Ik hoor net dat aankomst van de pakjesboot met de nieuwe onderdelen week 48 is .Coocoocachoo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:38:
[...]
Is bij jou de OBC inmiddels al ontvangen?
Mijn dealer geeft nog aan dat het in backorder staat en dat ze dan 0 inzicht hebben in wanneer het geleverd kan worden...
Zou betekenen dat we begin december weer een werkende OBC hebben .
Denk dat we daar de komende jaren een verschuiving gaan zien. Reizen/transport was immers voor een hoop mensen onderdeel van de functie. Of beter gezegd: men dacht dat het een noodzakelijk onderdeel was.CyBeRSPiN schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:27:
[...]
Het kost een hoop meer in het geval je budget anders uitgekeerd wordt. En vaak is de leaseauto toch wel onderdeel van het totaalpakket, zonder auto had je anders vaak een flink hoger salaris kunnen bedingen.
Dat reizen vervalt voor een groot deel voor een hoop mensen en dus ook de noodzaak om te compenseren. Dat wil niet zeggen dat het gaat leiden tot een hoger salaris.
Ieder zijn ding natuurlijk. Ik grinnik iedere keer als ik in de auto rijd, van de vele extra's (de veiligheids-systemen RCTA en BCD in het bijzonder en JBL) waar ik blij van word en waar ik maandelijks financieel (25 euro) nagenoeg niks van merk.zeroday schreef op donderdag 19 november 2020 @ 07:38:
[...]
Ik heb er zelfs geen seconde over nagedacht om naar de executive te gaan. En nu ik de eerste afrekening zie mbt de bijtelling grinnik nog een keer want ik betaal bijna niets meer dan voor mijn Renault Clio .

[ Voor 8% gewijzigd door Dennis 1 op 19-11-2020 16:00 ]
Ik denk dat de auto-van-de-zaak wel een blijvertje is.Bitaktus19 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:28:
[...]
Denk dat we daar de komende jaren een verschuiving gaan zien. Reizen/transport was immers voor een hoop mensen onderdeel van de functie. Of beter gezegd: men dacht dat het een noodzakelijk onderdeel was.
Dat reizen vervalt voor een groot deel voor een hoop mensen en dus ook de noodzaak om te compenseren. Dat wil niet zeggen dat het gaat leiden tot een hoger salaris.
Enerzijds omdat werknemers de verleiding niet weerstaan kunnen om een auto te rijden die ze zich prive niet zouden kunnen veroorloven, anderszijds omdat het voor een werkgever aantrekkelijk blijft om een deel van het remuneratiepakket als auto te verstrekken omdat daarmee werkgeverslasten lager blijven. Met andere woorden: wanneer een werkgever het 'auto-budget' als brutoloon uitkeert is ie behoorlijk duurder uit vanwege de bijbehorende sociale lasten/pensioen.
Ik heb ook geen glazen bol, maar ik kan me voorstellen dat het voor een hoop werkgevers een mooie manier is om de kosten te drukken. We gaan het zien.de telegraaf schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:03:
[...]
Ik denk dat de auto-van-de-zaak wel een blijvertje is.
Enerzijds omdat werknemers de verleiding niet weerstaan kunnen om een auto te rijden die ze zich prive niet zouden kunnen veroorloven, anderszijds omdat het voor een werkgever aantrekkelijk blijft om een deel van het remuneratiepakket als auto te verstrekken omdat daarmee werkgeverslasten lager blijven. Met andere woorden: wanneer een werkgever het 'auto-budget' als brutoloon uitkeert is ie behoorlijk duurder uit vanwege de bijbehorende sociale lasten/pensioen.
Ik vraag me af waarom niet meer mensen een eigen bedrijf beginnen. Ik ben zzp-er. Op de aanschaf van de Niro kreeg ik al de btw terug. Daarnaast is de auto versneld af te schrijven, ongeveer 30% per jaar. Dat betekent drie jaar 15.000 minder winst, dus 7.500 minder belasting te betalen. En de belastingdienst betaalt nog de BTW van de zonnepanelen. En ik betaal d ebijtelling, iets van 80 eu netto per maand. Alles bijelkaar is de auto in 3 jaar betaald en kost-ie me de helft. Ik denk dat ik er met 15 ct/km wel ben, inclusief echt alles! Voorwaarde is wel dat je per jaar minstens 15.000 inkomsten hebt in je bedrijf maar dat moet toch te regelen zijn als tweaker? Ik word er wel vrolijk van als ik zo langs de snelweg tuf in mijn koreaanse brikkie.Dennis 1 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 15:09:
[...]Ieder zijn ding natuurlijk. Ik grinnik iedere keer als ik in de auto rijd, van de vele extra's (de veiligheids-systemen RCTA en BCD in het bijzonder en JBL) waar ik blij van word en waar ik maandelijks financieel (25 euro) nagenoeg niks van merk.Je moet jezelf soms een beetje verwennen.
[ Voor 5% gewijzigd door Tacovdh op 19-11-2020 21:07 ]
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
Beetje off-topic denk ik, maar ik heb het hier met mijn collega's (waarvan een enkele zzp à 24 uur per week) ook vaak over. Het is ook maar de vraag of je als zzp-er continu fulltime aan de bak kan blijven. Als het economisch wat minder gaat moet je dat met een buffer wel op kunnen vullen, en eigenlijk ook continu op zoek zijn naar de volgende opdracht. Er kleven wel wat risico's aan, en een bedrijf gaat (kan, mag en wil) ook niet zomaar zijn volledige personeelsbestand vervangen door zzp-ers. Ik heb persoonlijk het "je opdracht houdt helaas op, maar je kan eventueel in dienst komen"-gesprek al een paar keer gevoerd.Tacovdh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:04:
[...]
Ik vraag me af waarom niet meer mensen een eigen bedrijf beginnen. Ik ben zzp-er. Op de aanschaf van de Niro kreeg ik al de btw terug. Daarnaast is de auto versneld af te schrijven, ongeveer 30% per jaar. Dat betekent drie jaar 15.000 minder winst, dus 7.500 minder belasting te betalen. En de belastingdienst betaalt nog de BTW van de zonnepanelen. En ik betaal d ebijtelling, iets van 80 eu netto per maand. Alles bijelkaar is de auto in 3 jaar betaald en kost-ie me de helft. Ik denk dat ik er met 15 ct/km wel ben, inclusief echt alles! Voorwaarde is wel dat je per jaar minstens 15.000 inkomsten hebt in je bedrijf maar dat moet toch te regelen zijn als tweaker? Ik word er wel vrolijk van als ik zo langs de snelweg tuf in mijn koreaanse brikkie.
De hele goeden redden zich makkelijk, maar het is niet voor iedereen weggelegd.
Anyway, over anderhalve week mag ik mijn e-Niro executive edition in Amsterdam op gaan halen.
De route van Amsterdam naar Tilburg is ook wel meteen een mooie afstand om hem een beetje te leren kennen.
Nog een hoop geregel omdat de laadpaal was vergeten, en mijn Volvo vlak voor einde contract nog APK moet krijgen etc.
Dat niet alleen er staat nu ook een trekgewicht in van 300kg in de prijslijst.
En veel modellen en opties. Naja de meeste zullen net als ik een executiveline rijden en alles al hebben
Zie; https://www.kia.com/conte...-Niro-prijslijst.pdf?2021
wellicht gemist maar ik zie die trekgewicht van 300 niet. staat overal 0 bij? laat maar, gevonden!TimK1990 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:36:
[...]
Dat niet alleen er staat nu ook een trekgewicht in van 300kg in de prijslijst.
...[/url]
[ Voor 4% gewijzigd door NiroNiro op 20-11-2020 10:01 ]
Onder Accessoires:
Trekhaak met afneembare kogel + 13P kabelset voor 64kWh
batterij uitvoeringen met een max. trekgewicht van 300kg
€ 959,00
300kg. Dat is ongeveer het gewicht van een leeg aanhangertje, daar kun je toch niks mee dan behalve platen piepschuim mee naar de stort brengen?
Generator op wieltjes er achter voor de vakantieCyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:24:
300kg. Dat is ongeveer het gewicht van een leeg aanhangertje, daar kun je toch niks mee dan behalve platen piepschuim mee naar de stort brengen?
Zou je een MJ'19 met de 'dealer trekhaak' ook voor die 300kg kunnen laten goedkeuren?
Nee dat kun je vergeten, gaat de RDW niet doen.de telegraaf schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 08:54:
Zou je een MJ'19 met de 'dealer trekhaak' ook voor die 300kg kunnen laten goedkeuren?
Shit, nu wel een schuifdak standaard vanaf dynamic plusline. Had ik graag gewild. Wel stoer van Kia, meestal zie je prijsverhogingen of uitkleding van de uitrusting, maar hier dus precies andersom.
O ja en dat aanhangwagengewicht? Daar heb je dus net helemaal niks aan. Een lege aanhanger weegt al meer, laat staan de lading. Blijft een fietsenrek over, maar ja dat mocht en kon al.
O ja en dat aanhangwagengewicht? Daar heb je dus net helemaal niks aan. Een lege aanhanger weegt al meer, laat staan de lading. Blijft een fietsenrek over, maar ja dat mocht en kon al.

[ Voor 32% gewijzigd door BGFG op 20-11-2020 09:30 ]
Ja, dat schuifdak had ik ook wel gewildBGFG schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:26:
Shit, nu wel een schuifdak standaard vanaf dynamic plusline. Had ik graag gewild. Wel stoer van Kia, meestal zie je prijsverhogingen of uitkleding van de uitrusting, maar hier dus precies andersom.
Een ZZP'er heeft zeker fiscale voordelen, maar met de auto valt het mi wel mee. Tenzij je het normaal met een privé auto moet doen, de 19ct per km te weinig zoden aan de dijk zet en je daarom de auto zakelijk wil maken. Maar in vergelijking met een auto van de werkgever: ook de werkgever kan afschrijven en de btw aftrekken. Het is dan vervolgens de vraag hoe dat terugkomt in je salaris.SndBastard schreef op donderdag 19 november 2020 @ 22:04:
[...]
Beetje off-topic denk ik, maar ik heb het hier met mijn collega's (waarvan een enkele zzp à 24 uur per week) ook vaak over. Het is ook maar de vraag of je als zzp-er continu fulltime aan de bak kan blijven. Als het economisch wat minder gaat moet je dat met een buffer wel op kunnen vullen, en eigenlijk ook continu op zoek zijn naar de volgende opdracht. Er kleven wel wat risico's aan, en een bedrijf gaat (kan, mag en wil) ook niet zomaar zijn volledige personeelsbestand vervangen door zzp-ers. Ik heb persoonlijk het "je opdracht houdt helaas op, maar je kan eventueel in dienst komen"-gesprek al een paar keer gevoerd.
De hele goeden redden zich makkelijk, maar het is niet voor iedereen weggelegd.
Anyway, over anderhalve week mag ik mijn e-Niro executive edition in Amsterdam op gaan halen.
De route van Amsterdam naar Tilburg is ook wel meteen een mooie afstand om hem een beetje te leren kennen.
Nog een hoop geregel omdat de laadpaal was vergeten, en mijn Volvo vlak voor einde contract nog APK moet krijgen etc.
Het fiscale voordeel van een ZZP'er zit hem vooral in extra IB faciliteiten die een werknemer niet heeft. Staat tegenover meer onzekerheden (maar ook meer vrijheden).
Een lege aanhangwagen, zomaar de eerste die ik vond: klikBGFG schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:26:
129 kg. Ok, het is niet niets, maar je kan toch nog een kleine 200kg vervoeren. Dat is dan weer wel best wat, bv je snoeisel of zo. Scheelt toch weer een hele vuile auto?
Of wat je ook kan doen dan is bv je (elektrische
Onnuttig is het toch echt niet. Meer is leuker, maar het is zeker te gebruiken.
[ Voor 18% gewijzigd door FReNsJ op 20-11-2020 10:50 ]
Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?
Was de warmtepomp altijd al optioneel bij de e-niro?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Nee die zat er standaard in. Enkel vroege 2018/19 demo modellen hadden dit niet.
Overigens wat ik zeg is niet helemaal correct. De airco is ook een warmtepomp alleen zit er dan geen omkeer inrichting in. Je kan er dan alleen mee koelen.
Ze moeten de basis prijs ergens mee drukken.
Overigens wat ik zeg is niet helemaal correct. De airco is ook een warmtepomp alleen zit er dan geen omkeer inrichting in. Je kan er dan alleen mee koelen.
Ze moeten de basis prijs ergens mee drukken.
Euhm, dat harde afschrijven is leuk, maar gaat je flink geld kosten als je hem weer verkoopt voor een prijs boven de boekwaarde.Tacovdh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:04:
[...]
Ik vraag me af waarom niet meer mensen een eigen bedrijf beginnen. Ik ben zzp-er. Op de aanschaf van de Niro kreeg ik al de btw terug. Daarnaast is de auto versneld af te schrijven, ongeveer 30% per jaar. Dat betekent drie jaar 15.000 minder winst, dus 7.500 minder belasting te betalen. En de belastingdienst betaalt nog de BTW van de zonnepanelen. En ik betaal d ebijtelling, iets van 80 eu netto per maand. Alles bijelkaar is de auto in 3 jaar betaald en kost-ie me de helft. Ik denk dat ik er met 15 ct/km wel ben, inclusief echt alles! Voorwaarde is wel dat je per jaar minstens 15.000 inkomsten hebt in je bedrijf maar dat moet toch te regelen zijn als tweaker? Ik word er wel vrolijk van als ik zo langs de snelweg tuf in mijn koreaanse brikkie.
Jij schrijft hem tot 10% af in 3 jaar, dus dan is de boekwaarde ongeveer 4.000 (excl BTW).
Als je de auto dan verkoopt voor 20.000 heb je een winst van 16.000,-.
Ik zou dat geintje eens bespreken met je boekhouder voor je onaangename verrassingen krijgt.,
Inderdaad. Wat meestal aangeraden wordt is om op een of andere manier te leasen/huren. Dan kan je daar een groot deel (elektrisch: 100%, tot voor kort zelfs 120%) inbrengen als kosten. Na de huur/leaseperiode neem je de auto over aan ongeveer 15-20% van de nieuwwaarde meestal en DAN schrijf je hem nog eens af op 3 jaar. Je kan hem dan nog altijd vroeger verkopen natuurlijk.Bitaktus19 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:28:
[...]
Euhm, dat harde afschrijven is leuk, maar gaat je flink geld kosten als je hem weer verkoopt voor een prijs boven de boekwaarde.
Jij schrijft hem tot 10% af in 3 jaar, dus dan is de boekwaarde ongeveer 4.000 (excl BTW).
Als je de auto dan verkoopt voor 20.000 heb je een winst van 16.000,-.
Ik zou dat geintje eens bespreken met je boekhouder voor je onaangename verrassingen krijgt.,
Nieuwwaarde 45k, na 5 jaar van +- 650 eur kosten per maand (39k, 7800 per jaar) neem je hem eventueel over voor 20%, dus 9k, dat schrijf je nog eens af over 3 jaar. Na die 3 jaar kan de auto gewoon in dienst blijven natuurlijk, of verkoop je hem door aan je prive. Dat geld vloeit natuurlijk deels terug naar jezelf en vanaf dan kan je een kilometervergoeding krijgen.
Moet je natuurlijk wel lang in dezelfde auto willen rijden... tegenwoordig willen mensen zelfs maar op 3 jaar leasen

Overigens, snel afschrijven is niet alles. Om snel/veel af te schrijven moet je ook "snel/veel uitgeven". Al wat je niet uitgeeft, wordt misschien belast als het winst is (niet 50%..., eerder 30%) maar kan je wel gewoon naar je prive brengen. Kosten maken, kosten maken, kosten maken... ik vind die mantra een beetje overdreven gebruikt worden.
disclaimer: Belgische situatie
[ Voor 12% gewijzigd door FReNsJ op 20-11-2020 11:55 ]
Er is een fout opgetreden in de windows foutoplosser, wilt u de foutoplosser opstarten om dit probleem op te lossen ?
ja hij kost nu onder de 40k, maar je komt ook nog maar 289 km ver. dus, in mijn ogen is je kia dan aardig uitgekleed, aangezien de "oude 2020" 455 (fabrieksopgave, reëel 380/410 met dit weer en mijn rechtervoet) en totaal niet meer aantrekkelijk voor mij. gelukkig heb ik de my2020 voor de deur staan alBGFG schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 09:26:
PSN/XBOX : Murzeltje1976
In Nederland mag je - tenzij je starter bent - niet eens in drie jaar afschrijven. De max voor auto's is normaal 20% per jaar. En de belastingdienst kijkt bij boekenonderzoek ook naar dingen als verwachte restwaarde e.d. Dan kom je regelmatig uit op een % lager dan 20.
Maar volgens mij is de executive line die we bijna allemaal hebben, € 2000 goedkoper geworden, maar heeft ie wel een dakje nu... En ja, je kunt nu ook eenvoudiger en/of met een kleinere accu voor (veel) minder geld. Die kleinere actieradius, daar kies je dan zelf voor.Murzeltje schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:26:
[...]
ja hij kost nu onder de 40k, maar je komt ook nog maar 289 km ver. dus, in mijn ogen is je kia dan aardig uitgekleed, aangezien de "oude 2020" 455 (fabrieksopgave, reëel 380/410 met dit weer en mijn rechtervoet) en totaal niet meer aantrekkelijk voor mij. gelukkig heb ik de my2020 voor de deur staan al
Weer dat traag DC laden bij kouder weer 😡. Tot 50% (!) staat ie op 52kW, dan even naar 76 en bij 55% weer naar 55/56kW zoals altijd.
Die 52kW is een waarde die typisch is voor ‘ik vind het koud’, want dat zie ik anders nooit.
Traag DC laden is mijn grootste nadeel van de eNiro.
Die 52kW is een waarde die typisch is voor ‘ik vind het koud’, want dat zie ik anders nooit.
Traag DC laden is mijn grootste nadeel van de eNiro.
Eigenlijk op elk wegdek dat niet vlak is. En nu het kouder wordt is het tikkend geluid ook steeds erger geworden. Ben vandaag even naar de garage geweest. Hele verhaal uitgelegd. Als ik op de ruit druk dan hoor je ook een tikkend geluid en is er speling. Garage heeft nagekeken en niks gevonden zeiden ze. Alles hoort zoals het is en zit vast.
Daarna zei ik. Dit is niet acceptable. Ik laat je horen wat ik hoor. Auto samen ingestapt en de binnenkant van de ruit stukje ingedrukt. Tik tik. Dat bedoel ik dus. Owhh ok. We gaan we kijken. 15 minuten later. Ja het rubber is droog dus daarom tikt het. Kijk maar of het beter is. Ik weet tegen het ruit aan de binnenkant indrukken. Tik tik. Dus ik geef aan. Nee dit is nog steeds niet goed. Ok maak maar een speciale afspraak hiervoor. Over twee weken naar de garage. Ben benieuwd of ze het rubber gaan vervangen. Heb ook het idee dat ze de klant niet gelijk serieus neemt.
Daarna zei ik. Dit is niet acceptable. Ik laat je horen wat ik hoor. Auto samen ingestapt en de binnenkant van de ruit stukje ingedrukt. Tik tik. Dat bedoel ik dus. Owhh ok. We gaan we kijken. 15 minuten later. Ja het rubber is droog dus daarom tikt het. Kijk maar of het beter is. Ik weet tegen het ruit aan de binnenkant indrukken. Tik tik. Dus ik geef aan. Nee dit is nog steeds niet goed. Ok maak maar een speciale afspraak hiervoor. Over twee weken naar de garage. Ben benieuwd of ze het rubber gaan vervangen. Heb ook het idee dat ze de klant niet gelijk serieus neemt.
Is er ergens een centraal lijstje waar je op moet letten bij het in ontvangst nemen van de e-Niro? Zijn toch wel wat aandachtspuntjes zo te horen.
Ja dat mag wel. de Niro staat op de MIA/Vamil (versnelde afschrijving milieu investeringen) lijst:Marieke2006 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 13:23:
[...]In Nederland mag je - tenzij je starter bent - niet eens in drie jaar afschrijven.
https://www.rvo.nl/subsid...ectoren/elektrisch-rijden
edit: Vamil bestaat niet meer (thx @De Telegraaf), MIA nog wel (milieu investerings aftrek, check de link)
[ Voor 12% gewijzigd door Tacovdh op 20-11-2020 15:39 ]
KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;
VAMIL was in 2019 al niet meer. Ik rekende er ook op maar helaas!Tacovdh schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:35:
[...]
Ja dat mag wel. de Niro staat op de MIA/Vamil (versnelde afschrijving milieu investeringen) lijst:
https://www.rvo.nl/subsid...ectoren/elektrisch-rijden
Hangt heel erg van de dealer af, ik had binnen 8 maanden een defect 12V accu. 8x pechhulp moeten bellen daarna zelf maar jumpstarter en acculader gekocht. Dealer wilde me niet helpen omdat ik een camera had aangesloten (en ook verwijderd) zelf daarna werd ik niet geholpen. Uiteindelijk accu vervangen en was het probleem opgelost. Erg slecht geholpen, ook bij KIA NL aangegeven maar die wilde ook niets doen.IUser schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:45:
Eigenlijk op elk wegdek dat niet vlak is. En nu het kouder wordt is het tikkend geluid ook steeds erger geworden. Ben vandaag even naar de garage geweest. Hele verhaal uitgelegd. Als ik op de ruit druk dan hoor je ook een tikkend geluid en is er speling. Garage heeft nagekeken en niks gevonden zeiden ze. Alles hoort zoals het is en zit vast.
Ik heb jouw verhaal van de accu inderdaad gelezen. Ik snap ook niet waarom ze zo moeilijk doen om een 12v accu te vervangen en dat terwijl de auto niet eens goedkoop is.Vaevictis_ schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:37:
[...]
Hangt heel erg van de dealer af, ik had binnen 8 maanden een defect 12V accu. 8x pechhulp moeten bellen daarna zelf maar jumpstarter en acculader gekocht. Dealer wilde me niet helpen omdat ik een camera had aangesloten (en ook verwijderd) zelf daarna werd ik niet geholpen. Uiteindelijk accu vervangen en was het probleem opgelost. Erg slecht geholpen, ook bij KIA NL aangegeven maar die wilde ook niets doen.
En de MIA?Tacovdh schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:04:
[...]
Overigens heb je niet alleen btw aftrek maar moet je jaarlijks ook iets van €1200 btw afdragen voor privé gebruik.Dit pakt een beetje krom uit, als je niet uitkijkt betaal je bijna 100% of meer van de btw voor prive gebruik terwijl je ook zakelijk rijdt.
[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 20-11-2020 18:50 ]
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Vandaag eindelijk alles in orde gemaakt met de lease maatschappij.
Ik ga de e-Niro op 30 november ophalen in Amsterdam en mag mijn V40 daar achter laten. De laadpaal was men vergeten en komt laatste week december of eerste week januari.
Nu staat hier op 100 meter afstand een laadpaal van Allego (11kW als ik hem google).
Ik heb helaas nog geen kont verstand van opladen, maar wat zou beter zijn, een kabel onder de voordeur / uit de schuur, of toch even aan een echte laadpaal hangen?
Zit er standaard een granny charger kabel bij de MY20?
Ik ga de e-Niro op 30 november ophalen in Amsterdam en mag mijn V40 daar achter laten. De laadpaal was men vergeten en komt laatste week december of eerste week januari.
Nu staat hier op 100 meter afstand een laadpaal van Allego (11kW als ik hem google).
Ik heb helaas nog geen kont verstand van opladen, maar wat zou beter zijn, een kabel onder de voordeur / uit de schuur, of toch even aan een echte laadpaal hangen?
Gefeliciteerd met je e-Niro, en welkom bij de clubSndBastard schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:29:
Er zit standaard een granny bij. Als je die vaak wilt gebruiken, moet je wel voorzichtig zijn met je stroomvoorziening. Je kunt in de auto eventueel het vermogen dat de granny vraagt aanpassen. Of het voldoende is, hangt af van jouw reispatroon. Hoeveel kilometers maak je ongeveer per (werk)dag?
Thanks!F. Peregrinus schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 21:34:
Gefeliciteerd met je e-Niro, en welkom bij de club
[...]
Hoeveel kilometers maak je ongeveer per (werk)dag?
Normaal gesproken zo'n 80 a 100 per dag, maar op het moment is dat max 1 x per week. De laatste paar weken zelfs maar tussen de 0 en de 20, dus dat zal wel goed komen verwacht ik.
Langste rit zou zijn als we rond de kerst naar de schoonfamilie gaan. Da's ongeveer 100km ver en over de grens in België, maar daarna heeft hij wel even om bij te laden.
Ik heb mijn E-Niro nog maar een 1,5 maand maar het viel me sinds de laatste 2 laadbeurten op dat zodra hij is opgeladen tot 100% mijn KM bereik maar 350Km is. Dit terwijl er geen rare opties aanstaan welke extreem veel stroom verbruiken.
Nou rijd ik over het algemeen veel kleine stukken en niet altijd even zuinig, is die 350km wellicht gebaseerd op een gemiddeld rijverbruik? Of moet ik me zorgen maken?
Nou rijd ik over het algemeen veel kleine stukken en niet altijd even zuinig, is die 350km wellicht gebaseerd op een gemiddeld rijverbruik? Of moet ik me zorgen maken?
Klopt redelijk. Op lange ritten gaat hij veel minder verbruiken. Het steeds verwarmen van de auto kost op de korte ritten veel energie.Wienen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:17:
Ik heb mijn E-Niro nog maar een 1,5 maand maar het viel me sinds de laatste 2 laadbeurten op dat zodra hij is opgeladen tot 100% mijn KM bereik maar 350Km is. Dit terwijl er geen rare opties aanstaan welke extreem veel stroom verbruiken.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Ja die range is gebaseerd op je recente verbruik. Dus veel snelweg met kachel aan en je zit al snel op 350km.Wienen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:17:
kdeboois schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:05:
[...]
Klopt redelijk. Op lange ritten gaat hij veel minder verbruiken. Het steeds verwarmen van de auto kost op de korte ritten veel energie.
Ok helder, thanks voor jullie snelle reacties!CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:07:
[...]
Ja die range is gebaseerd op je recente verbruik. Dus veel snelweg met kachel aan en je zit al snel op 350km.
Op zich is de Granny dan voldoende. 100km actieradius is een uurtje of 6-8 met de Granny. Dus geen probleem in de nachtSndBastard schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:17:
[...]
Thanks!
Normaal gesproken zo'n 80 a 100 per dag, maar op het moment is dat max 1 x per week. De laatste paar weken zelfs maar tussen de 0 en de 20, dus dat zal wel goed komen verwacht ik.
Langste rit zou zijn als we rond de kerst naar de schoonfamilie gaan. Da's ongeveer 100km ver en over de grens in België, maar daarna heeft hij wel even om bij te laden.
Ook dat is weer afhankelijk van je rijstijl. Mijne staat nu op 413 met volle accu na 280 km snelweg op 110km/u en rest stadritten.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 00:07:
[...]
Ja die range is gebaseerd op je recente verbruik. Dus veel snelweg met kachel aan en je zit al snel op 350km.
pas wel ff op met kabel "onder de voordeur" er loopt nog wel een redelijke stroom door de granny en als de kabel dan gaat klemmen (onder de deur) wordt de weerstand plaatselijk mogeljik hoger en kan de warmte ook niet weg.Steeck03 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 09:06:
[...]
Op zich is de Granny dan voldoende. 100km actieradius is een uurtje of 6-8 met de Granny. Dus geen probleem in de nacht
Heb mijn e-Niro nu 10 dagen en mijn bereik blijft ver boven de 400km bij een volle batterij (gemiddeld verbruik net onder 16kWh bij gemengd stadsverkeer en autosnelweg. Verbruik lijkt de laatste dagen bij een temperatuur onder de 10 wel hoger te liggen..,
Wienen schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 23:17:
Het is geen tuinslang!. Je verhoogd de weerstand niet door afklemmen. Tenminste niet direct. Bij langdurig klemmen kan de kern kapot gaan.Pople schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 10:37:
[...]
pas wel ff op met kabel "onder de voordeur" er loopt nog wel een redelijke stroom door de granny en als de kabel dan gaat klemmen (onder de deur) wordt de weerstand plaatselijk mogeljik hoger en kan de warmte ook niet weg.
Eens, maar ik waardeer de waarschuwing voor de kabel onder de deur doen wel, ik ben van plan om hem in de schuur in te pluggen, dan heb ik er iets minder last van en ook uit het raam beter zicht op.Steeck03 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:39:
[...]
Het is geen tuinslang!. Je verhoogd de weerstand niet door afklemmen. Tenminste niet direct. Bij langdurig klemmen kan de kern kapot gaan.
Wat ik me ook af vroeg; omdat de auto nu makkelijk 4 a 5 dagen achter elkaar stil staat; ik heb gelezen dat het dan beter is om hem naar 80% op te laden en niet naar 100%.
Klopt dat, en hoe lang blijft de auto dan in jullie ervaring op 80%?
[ Voor 9% gewijzigd door TweakMDS op 21-11-2020 14:52 ]
Momenteel een nieuwe e-Niro aan het overwegen. Bij MY21 is de warmtepomp geen standaard optie meer in tegenstelling tot MY20. Hij heeft echter wel batterijverwarming vanaf de DynamicLine. Dat klinkt alsof de warmtepomp niet echt nodig is om de range in de winter op peil te houden, maar misschien heb ik het mis. Ik kan er echter weinig over vinden. Weet iemand hier wat de voordelen van de warmtepomp nog zouden zijn?
Batterijverwarming heeft meer met performance en laadsnelheid te maken dan met zuinigheid. De warmtepomp moet je daar dan ook los van zien. Als je in de winter graag 'warm' zit dan zou ik zeker een warmtepomp niet laten ontbreken. Als je geen probleem met kou hebt, en je met stuur en eventueel stoelvermwarming meestal voldoende hebt kun je overwegen hem weg te laten.patrick.k schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:40:
Momenteel een nieuwe e-Niro aan het overwegen. Bij MY21 is de warmtepomp geen standaard optie meer in tegenstelling tot MY20. Hij heeft echter wel batterijverwarming vanaf de DynamicLine. Dat klinkt alsof de warmtepomp niet echt nodig is om de range in de winter op peil te houden, maar misschien heb ik het mis. Ik kan er echter weinig over vinden. Weet iemand hier wat de voordelen van de warmtepomp nog zouden zijn?
En een wissertje om de ramen van binnen doorzichtig te houden.TechLight schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:29:
[...]
Batterijverwarming heeft meer met performance en laadsnelheid te maken dan met zuinigheid. De warmtepomp moet je daar dan ook los van zien. Als je in de winter graag 'warm' zit dan zou ik zeker een warmtepomp niet laten ontbreken. Als je geen probleem met kou hebt, en je met stuur en eventueel stoelvermwarming meestal voldoende hebt kun je overwegen hem weg te laten.
Als je geen gekke dingen doet blijft hij gewoon lang op dezelfde stand. Ben wel eens een week weg geweest, zonder ook maar 1% verlies. Kan je dus doorgaans negeren.SndBastard schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:51:
Wat ik me ook af vroeg; omdat de auto nu makkelijk 4 a 5 dagen achter elkaar stil staat; ik heb gelezen dat het dan beter is om hem naar 80% op te laden en niet naar 100%.
Klopt dat, en hoe lang blijft de auto dan in jullie ervaring op 80%?
Of 80% echt veel uitmaakt op de levensduur weet je pas over een paar jaar, maar het kan geen kwaad. Als je de range niet in noodgeval nodig gaat hebben, zou ik hem zeker rond de 80% max wegzetten. Ik heb de mijne ook wel eens wat daarboven als het zo uit komt, maar niet ver, en zeker niet vaak.
Voordeel van een warmtepomp is dat het minder energie verbruikt dan weerstandsverwarming.patrick.k schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:40:
Dus je range is groter met een warmtepomp dan zonder.
Ontvochtigen doe je met de airco, heb je dus geen warmtepomp voor nodig. Oke, dan wordt het binnen nog iets kouder, maar je moet er wat voor over hebben he?kdeboois schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:32:
En een wissertje om de ramen van binnen doorzichtig te houden.
(moet bekennen dat het inmiddels ook voor mij wel tijd is om de verwarming aan te zetten, maar 17 graden is zat. Toch blij met de warmtepomp
Thanks, dat klinkt positief. Ik verwacht voor noodgevallen geen honderden kilometers. Realistisch gezien misschien een tripje naar de huisartsenpost, de ouders, misschien zelfs het ziekenhuis; dan hebben we het over een buffertje van zo'n 100-200 kilometer op elk moment paraat hebben is meer dan genoeg.TechLight schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:33:
[...]
Als je geen gekke dingen doet blijft hij gewoon lang op dezelfde stand. Ben wel eens een week weg geweest, zonder ook maar 1% verlies. Kan je dus doorgaans negeren.
Of 80% echt veel uitmaakt op de levensduur weet je pas over een paar jaar, maar het kan geen kwaad. Als je de range niet in noodgeval nodig gaat hebben, zou ik hem zeker rond de 80% max wegzetten. Ik heb de mijne ook wel eens wat daarboven als het zo uit komt, maar niet ver, en zeker niet vaak.
Kan je op de Kia instellen dat hij stopt met laden bij een bepaald percentage?
Dat kan je niet zien in het menu.HJKJ schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 11:30:
Kun je ook ergens in het menu zien hoeveel de Niro in totaal heeft opgeladen ?
Wel met een OBD2 dongle en een app zoals car scanner.
Ja in het EV menu, in stapjes van 10% (my 2019 in ieder geval). Ook apart instelbaar voor AC en DC laden.SndBastard schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:42:
Kan je op de Kia instellen dat hij stopt met laden bij een bepaald percentage?
Wat technisch gezien een warmtepomp is 😁TechLight schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:40:
[...]
Ontvochtigen doe je met de airco, heb je dus geen warmtepomp voor nodig. Oke, dan wordt het binnen nog iets kouder, maar je moet er wat voor over hebben he?
(moet bekennen dat het inmiddels ook voor mij wel tijd is om de verwarming aan te zetten, maar 17 graden is zat. Toch blij met de warmtepomp)
[quote]ningalloon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 16:43:
[...]
Dat kan je niet zien in het menu.
Oké , bedankt voor je reactie !
[...]
Dat kan je niet zien in het menu.
Oké , bedankt voor je reactie !
Het valt me op dat de uvo app bij mij een caution melding geeft bij de batterij. Wat betekent dit? Wat vreemd. Ik heb er vanmiddag nog mee gereden. De 12v accu kan toch niet ontladen zijn. De auto is momenteel aan het laden.
:strip_exif()/f/image/3BDb8NEQqKuMp9z4TFbt0n7C.jpg?f=fotoalbum_large)
Update: nu weer normal. Blijkbaar was hij een beetje ontladen.
:strip_exif()/f/image/3BDb8NEQqKuMp9z4TFbt0n7C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door IUser op 22-11-2020 09:21 ]
Fijn dat het weer goed is. Zou het wel ff in de gaten houden als ik jou was.IUser schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:16:
Het valt me op dat de uvo app bij mij een caution melding geeft bij de batterij. Wat betekent dit? Wat vreemd. Ik heb er vanmiddag nog mee gereden. De 12v accu kan toch niet ontladen zijn. De auto is momenteel aan het laden.
[Afbeelding]
Een EV laadt de 12V accu overigens ook als 'ie stil staat. Een ICE heeft het rijden nodig om 12V te produceren, een EV niet. Die heeft de 400V als bron.
Hou dit zeker even in de gaten! Bij mij gaf hij dat onlangs ook aan en 2 dagen laten stond ik met een lege 12v accu...IUser schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 23:16:
[Afbeelding]
Ik heb er nog steeds geen aanleiding voor. De dealer heeft de accu doorgemeten en daar was niks mis mee. Ze hadden er daar overigens nog nooit van gehoord dat dit vaak voorkwam bij de E-Niro. Ik heb ze vervolgens maar eens naar dit topic verwezen ;-)
Bedankt voor de info allemaal. Klinkt alsof een warmtepomp toch wel een comfortabele optie kan zijn voor de winter. Nu overwegen of die optie bijna 1000 euro waard is.
ja, koopje idd.patrick.k schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:47:
Bedankt voor de info allemaal. Klinkt alsof een warmtepomp toch wel een comfortabele optie kan zijn voor de winter. Nu overwegen of die optie bijna 1000 euro waard is.
iets van 27ct/dag als de auto 10 jaar mee gaat (en dat is een lage schatting), maar de restwaarde na bijvoorbeeld 3 of 5 jaar zal ook aanzienlijk hoger zijn dan zonder warmptepomp
[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 22-11-2020 15:53 ]
YouTube: Verbrauch Hyundai Kona Trend vs Style | Lohnt sich die Wärmepumpe?
Hier een verbruiks vergelijk van de Kona met en zonder warmtepomp. Is dezelfde warmte pomp als de E-Niro.
Hier een verbruiks vergelijk van de Kona met en zonder warmtepomp. Is dezelfde warmte pomp als de E-Niro.
Denk dat je te snel je e-Niro overboord gezet hebt. Fastned heeft een grote aanbesteding in Frankrijk gewonnen.de telegraaf schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:02:
[...]
[...] Echter; internationaal laden (Frankrijk) valt erg tegen; reservering ID3 laten vallen en een nieuwe Niro PHEV besteld, waarbij de eNiro dus gedegradeerd wordt.
Zo zie je maar, soms loopt het anders dan je denkt; je kunt ook teveel anticiperen op de toekomst. Over een jaar of 5 zal vehicle to grid er wel zijn, en moet je weer wat anders installeren.
Het contract met APRR stelt Fastned in staat om grote snellaadstations te bouwen op 9 locaties direct langs de snelweg van Parijs naar Lyon, op de route naar Zwitserland en rond Dijon, zodat elektrische rijders moeiteloos de Route du Soleil van de Franse hoofdstad naar Lyon kunnen rijden. Het is de eerste keer dat Fastned een aanbesteding voor laadinfrastructuur in Frankrijk wint en de eerste keer ooit dat APRR een openbare aanbesteding hield voor laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Goedemorgen, vanochtend begon mijn e-Niro voor vrachtwagen te spelen.
Iemand bekend met dit geluid? https://youtu.be/XhGvYESwWqg
Lijkt uit de verwarming te komen.
Inmiddels twee weken mijn e-Niro (MY 20, Platinum Graphite) in bezit! Op het, hier eerder al besproken, 'spookje' in de display na helemaal tevreden met de auto! (en het display probleem heeft de dealer in beraad).
Ook heb ik een OBD-dongle aangeschaft en gekoppeld met EV-Notify en ABRP gekoppeld. Ik vraag mij alleen af, wat is de reden voor Kia om dit niet zelf te doen? De auto heeft alle informatie (navigatie, laden, weer, batterij etc.) standaard in huis..
Ook heb ik een OBD-dongle aangeschaft en gekoppeld met EV-Notify en ABRP gekoppeld. Ik vraag mij alleen af, wat is de reden voor Kia om dit niet zelf te doen? De auto heeft alle informatie (navigatie, laden, weer, batterij etc.) standaard in huis..
@eMarnix Kia heeft geen enkele samenwerking met ABRP (geen enkele autofabrikant heeft dit zover ik weet). En anderen die zelf hebben geprobeerd om de MY20 UVO API hiervoor creatief te gebruiken (regelmatig data ophalen en naar ABRP sturen) zijn gesommeerd hiermee te stoppen. Kia heeft blijkbaar liever niet dat je teveel dataverkeer veroorzaakt. Met de MY19 "mijnkia" is het nog wel mogelijk.
Even afwachten of er een update komt voor CarPlay in de navigatie, want met de laatste iOS update kan de autodata opgevraagd worden. Dan nog een officiële ABRP app en je bent klaar dan. Hoe het met de Google tegenhanger Android Auto zit weet ik niet.
Even afwachten of er een update komt voor CarPlay in de navigatie, want met de laatste iOS update kan de autodata opgevraagd worden. Dan nog een officiële ABRP app en je bent klaar dan. Hoe het met de Google tegenhanger Android Auto zit weet ik niet.
Klinkt als dit geluid:DekkerM schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:12:
https://youtu.be/Dkp1NJEzAbQ
Schijnt een issue met de/een lager(s) en de overbrenging te zijn in combinatie met de E710 motoren welke KIA gebruikt (de nieuwe E711 motoren zijn er ook niet ongevoelig voor. En de KONA heeft hetzelfde issue), zie ook het volgende draadje op Reddit:
https://www.reddit.com/r/...ms_that_motor_bearing_is/
[ Voor 9% gewijzigd door jinxedworld op 23-11-2020 15:54 ]
Bij het starten (vooral bij nat weer) lijkt het alsof de remschijven vastgekleefd zijn aan de auto. Dit geeft tevens een luid en storend gekraak bij het aanzetten. Ik meldde dit reeds aan de dealer, maar blijkbaar is hiervoor geen oplossing.
Het gaat hier over een MY19.
Iemand anders hier ook last van?
Voor de rest uitermate tevreden over de auto (30.000 km, 1,5 jaar oud)
Ik merk het gekraak soms bij het langzaam loslaten van de rem of bij het langzaam tot stilstand komen waarbij ik op het laatst de rem gebruik. Of het zo niet hoort weet ik niet, maar echt soepel klinkt het niet.Mich46 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:55:
Bij het starten (vooral bij nat weer) lijkt het alsof de remschijven vastgekleefd zijn aan de auto. Dit geeft tevens een luid en storend gekraak bij het aanzetten. Ik meldde dit reeds aan de dealer, maar blijkbaar is hiervoor geen oplossing.
Klopt hier ook is maar af en toe als de fan op max staat en vooral op de voorruit.DekkerM schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:12:
Tis al 1,5 jaar zo en heel af en toe dus vindt het wel goed is ook zo weer weg.
Lijkt wel een plaat of klep die begint te klapperen.
Ik heb de eNiro nogMarcva schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:24:
[...]
Denk dat je te snel je e-Niro overboord gezet hebt. Fastned heeft een grote aanbesteding in Frankrijk gewonnen.
[...]
Verder natuurlijk veel van hetzelfde, behalve de regeneratie. Die is behalve veel minder sterk (=logisch) ook niet op de 'auto' stand te zetten, wat nu juist zo fijn is aan de eNiro: rustig achterop je voorganger laten lopen en hij remt zelf perfect af in functie van wat je voorganger doet.
Bij de PHEV moet je dus veel meer zelf flipperen, jammer.
In kom eigenlijk vrijwel alleen maar in de 'Grand Ouest' dus heb niet veel aan de route soleil Fastned's. Die route is trouwens perfect met Ionity te doen, nu al, dus Fastned komt laat. Daarentegen; zij zullen wel bij de grote service stations binnen het tolsysteem gaan bouwen dus dat heeft voor vakantiegangers waarschijnlijk wel de voorkeur. Buiten dat, Fastned is momenteel behoorlijk goedkoper dan Ionity.
je plet de kabel, rekt hem mogelijk uit (dus hetzelfde stukje wordt langer, er breken kleine kernen af) De geleiding wordt er in ieder geval niet beter van...Steeck03 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:39:
[...]
Het is geen tuinslang!. Je verhoogd de weerstand niet door afklemmen. Tenminste niet direct. Bij langdurig klemmen kan de kern kapot gaan.
minder geleiding = meer weerstand = meer warmte..
Als je er met je olifant voet op staat maakt het niet uit, maar zo'n deur kan een redelijk scherpe hoek hebben die als schaar werkt...
Dat heet roest. Dat kan zich op elke remschijf vormen. Voorzichtig weg rijden .Mich46 schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:55:
Dit weekend voor het eerst flink met de my2020 gereden sinds ik hem heb. De eerste rit was in totaal 320km. Dat is heen en terug. Verbruik was 15.2 kwh. Eco stand, alleen en de heen weg heb ik achter vrachtwagens gehangen. Het viel me reuze mee want volgens abrp zou ik maar 60% over hebben bij aankomst, maar ik had nog 72% over. Wel reed ik in m’n eentje, maar er was wel een beetje wind. De adaptive cruise control vond ik erg relaxed om te gebruiken. Je hoeft bijna niks meer te doen, maar alleen het stuur vast te houden.
De tweede rit was heen en terug 390km van haarlemmermeer naar Roermond. Maar dit keer reed ik met mijn vrouw en twee kleine kinderen. Verbruik was 15,9kwh. Verder reed ik op de eco stand. Ik reed eerst met adaptive cruise control en autogen. Maar mijn vrouw en kind werden onderweg wel een beetje misselijk. De auto maakt vaak rem bewegingen om afstand te houden dus dat is wat minder fijn. Dus op de heen weg heb ik voornamelijk zonder adaptive cruise control gereden met regeneratie handmatig level 1.
En bij de terugweg nog wel 17 min aan fastned gehangen. Voor mij was dat de eerste keer en het lukte ook niet gelijk. Het bleek dat ik op de touchscreen van fastned op de css connector moest kiezen. Beetje vreemd. Ik dacht ik scan m’n pas en het werkt. Maar de lader gaf aan dat het niet gekoppeld kon worden.
Een paar dingen vallen mij op:
- adaptive cruise is wel heel handig voor als je alleen rijdt, maar medepassagiers kunnen wagenziek worden met deze optie aan
- climate control moest ik vaak vaak zelf inregelen van 19 - 20.5. Het was dan weer te te fris of te warm. Dus dan moest ik de hele tijd aan de knoppen draaien. Dat terwijl het climate control is. Snap er niks van. Bij m’n toyota auris ts met climate had ik hier nooit last van. De temperatuur was altijd juist.
- auto heeft idd last van coldgate. Vandaag was het 11 graden buiten maar toch kwam hij niet boven 53kw
- het blijft een leuke auto om in te rijden
- auto is best efficient en abrp is te pessimistisch.
De tweede rit was heen en terug 390km van haarlemmermeer naar Roermond. Maar dit keer reed ik met mijn vrouw en twee kleine kinderen. Verbruik was 15,9kwh. Verder reed ik op de eco stand. Ik reed eerst met adaptive cruise control en autogen. Maar mijn vrouw en kind werden onderweg wel een beetje misselijk. De auto maakt vaak rem bewegingen om afstand te houden dus dat is wat minder fijn. Dus op de heen weg heb ik voornamelijk zonder adaptive cruise control gereden met regeneratie handmatig level 1.
En bij de terugweg nog wel 17 min aan fastned gehangen. Voor mij was dat de eerste keer en het lukte ook niet gelijk. Het bleek dat ik op de touchscreen van fastned op de css connector moest kiezen. Beetje vreemd. Ik dacht ik scan m’n pas en het werkt. Maar de lader gaf aan dat het niet gekoppeld kon worden.
- adaptive cruise is wel heel handig voor als je alleen rijdt, maar medepassagiers kunnen wagenziek worden met deze optie aan
- climate control moest ik vaak vaak zelf inregelen van 19 - 20.5. Het was dan weer te te fris of te warm. Dus dan moest ik de hele tijd aan de knoppen draaien. Dat terwijl het climate control is. Snap er niks van. Bij m’n toyota auris ts met climate had ik hier nooit last van. De temperatuur was altijd juist.
- auto heeft idd last van coldgate. Vandaag was het 11 graden buiten maar toch kwam hij niet boven 53kw
Vandaag nog maar een setje wintervelgen besteld voor mijn MY20 die in december geleverd wordt.
4-5 jaar lang banden wisselen kost ook zo'n 1000 euro en een setje winterbanden heeft een meerprijs van 800e. Scheelt mij minstens 8 keer 1-1,5 uur wachten bij de dealert.
4-5 jaar lang banden wisselen kost ook zo'n 1000 euro en een setje winterbanden heeft een meerprijs van 800e. Scheelt mij minstens 8 keer 1-1,5 uur wachten bij de dealert.
En bij EV nog wat meer omdat je de rem normaal niet gebruiktm en hij dus niet/nauwelijks door remmen wordt ontroest.ningalloon schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:58:
[...]
Dat heet roest. Dat kan zich op elke remschijf vormen. Voorzichtig weg rijden .
(eigenlijk zou je de remschijf gewoon moeten invetten tegen het roesten, maar dat zal voor het remmen niet bevorderlijk zijn, de enkele keer dat je dat wel nodig hebt).
Dat is een mooie ontwikkeling. Al vind ik 9 laadplekken op een netwerk van 1821km (APRR) nog niet over houden. Je zou liefst om de 50-60km een laadplek hebben, zodat je niet meer hoeft te plannen.Marcva schreef op maandag 23 november 2020 @ 08:24:
[...]
Denk dat je te snel je e-Niro overboord gezet hebt. Fastned heeft een grote aanbesteding in Frankrijk gewonnen.
[...]
In combinatie met andere aanbieders lijkt het er wellicht al meer op.
Wel goed om ook in openbaar laden topic te posten.
De ACC moet je mee anticiperen inderdaad en gewoon, als het kan, niet achter auto's blijven hangen, als de auto voor je steeds afremt dan kan dat inderdaad raar voelen.IUser schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:10:
...
De climate control is ook niet het beste inderdaad, dat kan beter, maar zal te maken hebben met energiebesparing.
Ik heb bijna 8 jaar Toyota Auris hybrids gereden. Daar kreeg je het toch echt koud als je een tijdje in de file reed en de brandstofmotor uit ging. Verwarmen kost veel energie inderdaad.IUser schreef op maandag 23 november 2020 @ 22:10:
Zit nu vaker met jas aan en stoel- en stuurverwarming.
In de ECO stand doet climate control ook rustiger aan, je zou de normale drive mode eens kunnen proberen, of de climate control setting van de ECO aanpassen.
Nee klopt, maar ik bedoel dat de binnenklimaat van de kia anders aanvoelt dan de toyota. Bij de toyota had ik nooit het gevoel het is te fris of te benauwd. Maar bij bij kia heb ik dat wel en zit ik constant zelf de temperatuur te regelen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:44:
[...]
Ik heb bijna 8 jaar Toyota Auris hybrids gereden. Daar kreeg je het toch echt koud als je een tijdje in de file reed en de brandstofmotor uit ging. Verwarmen kost veel energie inderdaad.
Zit nu vaker met jas aan en stoel- en stuurverwarming.
In de ECO stand doet climate control ook rustiger aan, je zou de normale drive mode eens kunnen proberen, of de climate control setting van de ECO aanpassen.
Ik heb bij de terugweg we op normal modus gereden maar dat gaf ook geen ander resultaat. Ik denk dat de manier van verwarmen via de warmte pomp toch anders werkt waardoor het zo aanvoelt. Bijvoorbeeld dat de ramen sneller beslaan omdat dit ook anders werkt dan bij een benzine auto.
@IUser Eco stand van de HVAC aanpassen naar normaal. Iets meer verbruik maar wel comfort.
Kia lijkt de laadproblemen voor de MY20 getackeld te hebben en roept op om langs te komen voor een update.
@IUser dit gaat volgens mij zuiver om de software van de OBC, dus niet de multimedia / navi. Maar die zullen ze wel meepakken als ze de auto binnen hebben denk ik.
En vervolgens lullen ze wat dat ze mee gaan met de laadpaal ontwikkelingen. Feitelijk hielden ze zich zelf niet aan het protocolKia Motors heeft voor uw Kia een belangrijke aanpassing doorgevoerd om de compatibiliteit met moderne laadpalen te verbeteren. Deze aanpassing betreft een software update voor de interne laadeenheid van uw elektrische Kia.
Deze update is reeds beschikbaar voor uw elektrische Kia.

@IUser dit gaat volgens mij zuiver om de software van de OBC, dus niet de multimedia / navi. Maar die zullen ze wel meepakken als ze de auto binnen hebben denk ik.
Zou dit ook van toepassing zijn op de E-soul MY2020?IUser schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:09:
Is dit de juiste update denk je? Of die update met die lelijke radio stations?[Afbeelding]
Dit is een mailtje? Hoe zorg ik dat ik deze mails ook ontvang? Ik heb een MijnKia account én een UVO account maar ontvang dit niet.IUser schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:09:
Is dit de juiste update denk je? Of die update met die lelijke radio stations?[Afbeelding]
Ik ga ook gelijk maar even langs.
Kunnen ze mijn 2019 van 1 fase naar 3 fase updaten.
Kunnen ze mijn 2019 van 1 fase naar 3 fase updaten.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd
Ik heb dit inderdaad via de mail binnen gehad.posttoast schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:40:
[...]
Dit is een mailtje? Hoe zorg ik dat ik deze mails ook ontvang? Ik heb een MijnKia account én een UVO account maar ontvang dit niet.
OK, en wanneer?IUser schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:50:
[...]
Ik heb dit inderdaad via de mail binnen gehad.
Grappig. Ben benieuwd of ik, als leaserijder, ook iets krijg.
Ik ben ook een leaserijder. Maar heb wel mijn eigen mijn kia account zoals velen denk ik.posttoast schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:56:
[...]
Grappig. Ben benieuwd of ik, als leaserijder, ook iets krijg.
[ Voor 11% gewijzigd door IUser op 24-11-2020 16:58 ]
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.