Er zijn maar weinig die de kleur zwart hebben besteld of lijkt dat zo?
De parkeersensors uitgelegd:
htps://youtu.be/5Fc0uTO9o3I
htps://youtu.be/5Fc0uTO9o3I
Het is maar wat je weinig vindt. In de topic start is het ruim 20%. Bij een evenredige verdeling over de 10 kleuren zou je 10% hebben. En de topic start is wellicht niet representatief met 38 stuks voor alle 3000 bestelde exemplaren? Heb jij uit andere bronnen een ander beeld over de bestelde kleuren?harw schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:08:
e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV
Ik begreep dat tegenwoordig het inschakelen wel met de originele autosleutel mag, maar uitschakelen niet meer keyless mag. Dit vanwege diefstal met relay zenders, het kopiëren van het sleutelsignaal (thuis) met zender en ontvanger tot vlak bij de auto. Dan heeft een alarm natuurlijk geen zin als het zo ook uit te schakelen is.Brian12 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:55:
Het is een:
DEFA DVS90 Alarm System
Werkt met de originele sleutel (ik wilde geen extra kastje erbij).
Vind het toch wel een lekker idee dat je iets meer kans hebt dat hij er nog staat als je terug komt... Ook omdat het 1,5 jaar duurt voordat je er een nieuwe hebt!
Dit is te verhelpen met óf een extra kastje, óf door het ontgrendelen (en dus uitschakelen van het alarm) alleen met een druk op de knop te doen. Dus niet helemaal keyless.
Hoe gaat dat bij jou, @Brian12 ?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Nee heb ik niet maar kom vooral graphitie blue tegeneltron schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:23:
[...]
Het is maar wat je weinig vindt. In de topic start is het ruim 20%. Bij een evenredige verdeling over de 10 kleuren zou je 10% hebben. En de topic start is wellicht niet representatief met 38 stuks voor alle 3000 bestelde exemplaren? Heb jij uit andere bronnen een ander beeld over de bestelde kleuren?
toen we met z'n allen de Outlander bestelden, werden we bang gemaakt door berichten dat Oosteuropese belangstelling voor deze hybride wel eens zeer groot kon zijn. Vervolgens zijn er zeer veel alarmen/extra startonderbrekers achteraf ingebouwd. Kijk eens naar de verkoopaantallen én de gestolen Outlander hybrides. Valt wel mee dus. Golfjes etc zijn veel interessanter blijkbaar.eltron schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 20:06:
is zo'n klasse 3 alarm systeem nu wel zinvol voor een dergelijke EV? Ik had me eigenlijk voorgesteld dat deze enorm traceerbaar zijn. Net als de telefoon. Zodra de dief mijn EV aan een openbare paal hangt moeten er toch ergens lampjes gaan branden? Of anders als hij voor service naar Kia gaat?
en zou er echt een afzetmarkt zijn voor gestolen EV's waarvan er maar een handvol zijn verkocht?
Ik ga dus geen alarm meer inbouwen. Wie is er wel eens naar buiten gerend als hij een alarm hoort?
Ik heb een keer pech gehad met mijn alarm/startonderbreker. De wegenwacht had daar 10 minuten werk aan om hem te overbruggen. Ik denk dat eventuele 'geïnteresseerden' dat ook wel weten.......
Worden dit soort berichten soms door belanghebbenden verspreid????
Tja je zou kunnen zeggen dat als iedereen een alarm in z'n Outlander ging laten inbouwen en daarna werden ze niet meer gestolen... (Sorry ik weet het heel flauw)veefer schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:41:
[...]
toen we met z'n allen de Outlander bestelden, werden we bang gemaakt door berichten dat Oosteuropese belangstelling voor deze hybride wel eens zeer groot kon zijn. Vervolgens zijn er zeer veel alarmen/extra startonderbrekers achteraf ingebouwd. Kijk eens naar de verkoopaantallen én de gestolen Outlander hybrides. Valt wel mee dus. Golfjes etc zijn veel interessanter blijkbaar.
Ik ga dus geen alarm meer inbouwen. Wie is er wel eens naar buiten gerend als hij een alarm hoort?
Ik heb een keer pech gehad met mijn alarm/startonderbreker. De wegenwacht had daar 10 minuten werk aan om hem te overbruggen. Ik denk dat eventuele 'geïnteresseerden' dat ook wel weten.......
Kijk ik zie het zo. Als je 45k aan een auto uitgeeft, dan moet je niet beknibbelen op een alarm.
En helemaal omdat je niet snel weer een nieuwe hebt. En er vooralsnog ook niet een echt alternatief is.
Maar dat is een persoonlijke afweging.
Ik neem alles serieus, behalve mezelf
Je hebt wel gelijk dat het slechts een werende functie heeft. Het houdt 'boeven' alleen langer bezig. Maar voor alle sloten (en alarm) geldt: als ze willen, komen ze er altijd in: ook al duurt het wat langer.veefer schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:41:
[...]
toen we met z'n allen de Outlander bestelden, werden we bang gemaakt door berichten dat Oosteuropese belangstelling voor deze hybride wel eens zeer groot kon zijn. Vervolgens zijn er zeer veel alarmen/extra startonderbrekers achteraf ingebouwd. Kijk eens naar de verkoopaantallen én de gestolen Outlander hybrides. Valt wel mee dus. Golfjes etc zijn veel interessanter blijkbaar.
Ik neem alles serieus, behalve mezelf
Sinds vorige week woensdag ook in het bezit van de eniro. Top ervaring. Sinds gisteren werkt de mijn kia app niet meer goed. De actieradius, batterijstatus en percentage en de kilometerstand worden niet meer geüpdate. De locatie van de auto word wel bijgewerkt.
Iemand bekend met dit probleem. (en oplossing) Mijn dealer weet van niks.
is een defect kabeltje is bekend probleem, moet dealer importeur bellenkoenie schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:26:
Sinds vorige week woensdag ook in het bezit van de eniro. Top ervaring. Sinds gisteren werkt de mijn kia app niet meer goed. De actieradius, batterijstatus en percentage en de kilometerstand worden niet meer geüpdate. De locatie van de auto word wel bijgewerkt.
e-niro en e-kona
Oops.. geen domme vraag ben ik bang. Ik denk dat ik hier ook ingetrapt bensmoken schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 16:27:
[...]
Stomme vraag, maar heb je dat beschermkapje eraf gehaald? Ik dacht ook dat er bij mij niets in zat .... maar dat wat ik dacht dat het (micro) SD slot was, bleek een opening te zijn om dat kapje eraf te halen ;-)
Er zit bij mij toch echt een 32gb SD kaart in, en zonder SD geen navi.
Ik heb vandaag proefrit gemaakt en zwart besteld ( Black Pearl). Al een tijd geleden besteld overigens, december, en dealer zei dat ik op de lijst sta voor mei.harw schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:08:
De grootste aantallen die in NL geleverd worden zijn Platinum Graphite.harw schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 22:35:
[...]
Nee heb ik niet maar kom vooral graphitie blue tegen
Ik ben zelfs op advies overgestapt van Platinum Graphite naar Gravity Blue om de levertijd te verkorten.
Denk dat de n=38 van dit forum niet representatief is.
@harw dit is de verdeling vandaag van de 470 op kenteken:

Platinum Grey / Silky Silver lopen (nog) gelijk met Gravity Blue, gevolgd door zwart.
Blauw is duidelijk meer geleverd in de laatste lichting, vergelijk met 2 weken terug: CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"

Platinum Grey / Silky Silver lopen (nog) gelijk met Gravity Blue, gevolgd door zwart.
Blauw is duidelijk meer geleverd in de laatste lichting, vergelijk met 2 weken terug: CyBeRSPiN in "Het grote Kia e-Niro topic"
Maar is er nu een relatie tussen deze cijfers en de levertijden van deze kleuren?CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:32:
[Afbeelding]
Boosten de koreanen de productielijnen van de veelgebruikte kleuren (langduriger productie van een kleur) en verkorten daarmee de levertijd?
En als de overige kleuren korter in productie zijn, dan heeft het dus geen zin een zeldzamer bestelde kleur te bestellen (in de hoop dat deze juist beter leverbaar zou zijn)?
Bepaalde kleuren worden later geproduceerd (Runway Red) of zijn er alweer uit (Pluto Brown, Moss grey). Aluminium Silver heb ik nog niemand over gehoord.holycow schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:00:
[...]
Maar is er nu een relatie tussen deze cijfers en de levertijden van deze kleuren?
Boosten de koreanen de productielijnen van de veelgebruikte kleuren (langduriger productie van een kleur) en verkorten daarmee de levertijd?
En als de overige kleuren korten in productie zijn, dan heeft het dus geen zin een zeldzamer bestelde kleur te bestellen (in de hoop dat deze juist beter leverbaar zou zijn)?
Ging vooral om de eerste lichtingen die al op de boot gingen voor er besteld was.
Qua levertijden vandaag maakt het allemaal niet meer uit denk ik, het is sowieso minimaal 12 maanden.
Ik ben nog even gaan snuffelen of het mogelijk is om de pulsschakelaars (van parkeersensoren aan de voorkant en autohold) in te schakelen wanneer je de auto aanzet.
zie filmpje voor een timer/puls schakeling, zodra de auto ingeschakeld wordt is er 12v constant beschikbaar, de puls draad kan vervolgens naar de draden van de knoppen voor de parkeersensoren aan de voorkant en autohold.
De puls zal geen 1,1 sec hoeven te zijn, dus de waarden van de weerstand en de condensator moeten aangepast worden.
zie filmpje voor een timer/puls schakeling, zodra de auto ingeschakeld wordt is er 12v constant beschikbaar, de puls draad kan vervolgens naar de draden van de knoppen voor de parkeersensoren aan de voorkant en autohold.
De puls zal geen 1,1 sec hoeven te zijn, dus de waarden van de weerstand en de condensator moeten aangepast worden.
[ Voor 3% gewijzigd door YStunnenberg op 24-02-2019 09:51 ]
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Parkeersensoren vooraan zal geen probleem zijn.
Autohold, moet je daarvoor niet op de rem drukken? En is er dan niet een andere feature welke niet meer werkt als die ingeschakeld is?
Autohold, moet je daarvoor niet op de rem drukken? En is er dan niet een andere feature welke niet meer werkt als die ingeschakeld is?
Ik heb mijn e-Niro nog niet, duur ook nog wel even, ik weet de procedure voor autohold inschakelen niet.bruneelm schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:18:
Parkeersensoren vooraan zal geen probleem zijn.
Moet je voet op de rem houden wanneer je de auto inschakelt?
e-Niro Executive Line Gravity Blue berijder
Ik heb me bij de Outlander ook laten verleiden (onder druk van de verzekeraar (die aandelen in de alarmindustrie heeft?)) tot het installeren van een (Cobra) alarm.
Eigenlijk alleen maar last van gehad:
De transponder gaf zo'n sterk signaal dat de auto dacht dat hij dichtbij genoeg was (terwijl hij binnen op de tweede verdieping lag) om weg te rijden (leuk als je er dan achter komt bij de terugreis dat je hem toch niet bij je hebt :-));
Meerdere valse alarmen (uiteraard midden in de nacht);
Diverse keren wilde de auto niet starten omdat het systeem de boel weer eens blokkeerde;
Voor al dat plezier ook nog iets van 750 € betaald.
Gelukkig is die gekkigheid bij de Niro niet meer verplicht.
Over winterbanden denk ik hetzelfde; er is een enorme lobby tussen dealers, bandenfabrikanten en zelfs de branche verenigingen. Ik trap er niet meer in! Ik ga nooit op wintersport; bij de NL nepwinters (als we allemaal (veilig) in de file staan) heb je ze ook niet nodig. Ik ga direct Cross Climates laten monteren.
Eigenlijk alleen maar last van gehad:
De transponder gaf zo'n sterk signaal dat de auto dacht dat hij dichtbij genoeg was (terwijl hij binnen op de tweede verdieping lag) om weg te rijden (leuk als je er dan achter komt bij de terugreis dat je hem toch niet bij je hebt :-));
Meerdere valse alarmen (uiteraard midden in de nacht);
Diverse keren wilde de auto niet starten omdat het systeem de boel weer eens blokkeerde;
Voor al dat plezier ook nog iets van 750 € betaald.
Gelukkig is die gekkigheid bij de Niro niet meer verplicht.
Over winterbanden denk ik hetzelfde; er is een enorme lobby tussen dealers, bandenfabrikanten en zelfs de branche verenigingen. Ik trap er niet meer in! Ik ga nooit op wintersport; bij de NL nepwinters (als we allemaal (veilig) in de file staan) heb je ze ook niet nodig. Ik ga direct Cross Climates laten monteren.
Mooi overzicht!CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 08:32:
[Afbeelding]
Hoeveel rooie zijn dat er (daar staat geen aantal bij....)?
<John O`Mill>
Iemand de e-Niro al eens opgeladen aan een 220v stopcontact? Zo ja, wat zijn de ervaringen?
Ik ga binnenkort een weekendje weg en de omgeving waar ik naartoe ga, heeft geen laadvoorziening.
Ik verwacht het allemaal wel te redden, maar alles wat ik bij kan laden is meegenomen en 's nachts staat de auto toch stil.
Dealer gaf aan dat de kabel van de Granny lader niet gebruikt mag worden met een verleng-kabel, maar dan is hij waarschijnlijk te kort om bij een stopcontact te komen. Als ik een verleng-kabel heb die 12A aankan, dan is verlengen toch niet zo'n probleem?
Ik ga binnenkort een weekendje weg en de omgeving waar ik naartoe ga, heeft geen laadvoorziening.
Ik verwacht het allemaal wel te redden, maar alles wat ik bij kan laden is meegenomen en 's nachts staat de auto toch stil.
Dealer gaf aan dat de kabel van de Granny lader niet gebruikt mag worden met een verleng-kabel, maar dan is hij waarschijnlijk te kort om bij een stopcontact te komen. Als ik een verleng-kabel heb die 12A aankan, dan is verlengen toch niet zo'n probleem?
Je vraagt je werkelijk af waar sommige dealers hun ‘wijsheid’ vandaan halen....Akubra schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:06:
Iemand de e-Niro al eens opgeladen aan een 220v stopcontact? Zo ja, wat zijn de ervaringen?
Natuurlijk kun je een verlengsnoer gebruiken. Zorg dan wel dat je een goed snoer gebruikt en niet een dun HEMA-snoertje of zo. En als je een verlenghaspel gebruikt, zorg dan dat de haspel HELEMAAL afgerold is, ook als je niet die hele lengte nodig hebt. Er gaat namelijk langer tijd een grotere stroom doorheen en binnenin zo’n haspel hoopt de warmte dan op. Je zou niet de eerste zijn waarbij dat verkeerd gaat...
Oh ja, en zorg ervoor dat de aansluiting met dat verlengsnoer op je granny lader droog blijft. Bij regen moet de boel natuurlijk niet nat worden. Er zijn hiervoor goeie kapjes in de handel, zo’n dichtklapbare ‘waterdichte’ bescherming voor stekker en contrastekker. Ik denk dat elke zichzelf respecterende bouwhandel ze heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 24-02-2019 13:17 ]
<John O`Mill>
De dealer gaf aan dat de In Cable Cotrol Box 'geen weet' heeft van een verleng-kabel en dus niet de juiste controle kan uitvoeren over de status van de laad-kabel.Hippe Lip schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:12:
[...]
Je vraagt je werkelijk af waar sommige dealers hun ‘wijsheid’ vandaan halen....
Natuurlijk kun je een verlengsnoer gebruiken. Zorg dan wel dat je een goed snoer gebruikt en niet een dun HEMA-snoertje of zo. En als je een verlenghaspel gebruikt, zorg dan dat de haspel HELEMAAL afgerold is, ook als je niet die hele lengte nodig hebt. Er gaat namelijk langer tijd een grotere stroom doorheen en binnenin zo’n haspel hoopt de warmte dan op. Je zou niet de eerste zijn waarbij dat verkeerd gaat...
Oh ja, en zorg ervoor dat de aansluiting met dat verlengsnoer op je granny lader droog blijft. Bij regen moet de boel natuurlijk niet nat worden. Er zijn hiervoor goeie kapjes in de handel, zo’n dichtklapbare ‘waterdichte’ bescherming voor stekker en contrastekker. Ik denk dat elke zichzelf respecterende bouwhandel ze heeft.
Uiteraard ga ik een kabel gebruiken die de maximale 12A aankan hoewel ik denk op mijn bestemming met 8A of 10A te kunnen laden.
Het boekje bij de auto meldt trouwens ook aan dat je geen verleng-kabel mag gebruiken. Is dat juridisch indekken, of is dit toch voor een bepaalde reden?
Ik heb deze week Aluminium Silver besteld (wilde eigenlijk Pluto Brown maar die is niet makkelijk te leveren volgens de dealer). Afleverdatum Aluminium Silver is november dit jaar.CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:04:
[...]
Bepaalde kleuren worden later geproduceerd (Runway Red) of zijn er alweer uit (Pluto Brown, Moss grey). Aluminium Silver heb ik nog niemand over gehoord.
Ging vooral om de eerste lichtingen die al op de boot gingen voor er besteld was.
Qua levertijden vandaag maakt het allemaal niet meer uit denk ik, het is sowieso minimaal 12 maanden.
Verwijderd
@Sigmasailor Hier ook crossclimate laten monteren bij aflevering, rijden prima En al dat wisselgedoe ben je kwijt en al vaker collega's gehad... ja nu sneeuwt het en ik was nog niet toegekomen aan het wisselen naar winterbanden... heb je dan wat aan. Trouwens de verkoop van vier-seizoenenbanden neemt alleen maar toe, de consument is het zat.
tsja.. als het in het boekje staat dat het niet mag, dan mag het niet ..Akubra schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:23:
[...]
De dealer gaf aan dat de In Cable Cotrol Box 'geen weet' heeft van een verleng-kabel en dus niet de juiste controle kan uitvoeren over de status van de laad-kabel.
Uiteraard ga ik een kabel gebruiken die de maximale 12A aankan hoewel ik denk op mijn bestemming met 8A of 10A te kunnen laden.
Het boekje bij de auto meldt trouwens ook aan dat je geen verleng-kabel mag gebruiken. Is dat juridisch indekken, of is dit toch voor een bepaalde reden?
Dus .. ervanuitgaande hebbende dat je een andere compatibele in cable control box hebt waar deze restrictie niet wordt genoemd het volgende :
- In principe heb je altijd al een verlengsnoer, namelijk de kabel van je meterkast naar het stopcontact.
- Ik zou nooit een standaard verlengkabel van 16A uit de winkel gebruiken, de bekabeling hiervan is wel dik genoeg om aan de keuringsnormen te voldoen maar zowel de kabel als de stekkers zijn niet geschikt om 12+ uur vol belast te worden...en inderdaad de in cable control box weet niet wat er in de verlengsnoer gebeurd..vandaar is zo'n statement in de handleiding gewoon correct.
- Als je toch wat wilt, maak dan zelf (als je gekwalificeerd bent)/laat een kabel maken van kwaliteitskabel minstens 2.5mm2 (de weerstand van zo'n kabel is 40% lager dan een 1.5mm2), extra beschermd, brandvertragend b.v. met pur mantel, gebruik aderhulzen.
- stopcontacten zijn contact op contact, dus overgangsweerstand = verlies en warmte. Bezuinig dus niet op de stekkers. Zelf heb ik voor het nood granny laden een neutrik powercon true chassisdeel in de meterkast zitten. Hier koppelt de verlengsnoer rechtstreeks op. Dit zijn industriele connectoren en ze passen door een brievenbus sleuf.
- rol de kabel altijd volledig uit
- Controleer zeker de eerste paar keren of de kabel en in het bijzonder de stekkers warm worden..mag zeker niet meer dan handwarm zijn
- Het blijft je eigen verantwoordelijkheid ..
Mijn verkoper waarschuwde me ook, om hem niet permanent te gebruiken. Denk op instructie van Kia NL ivm aansprakelijkheid, want het kan prima.Akubra schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:06:
Heb zelf deze kabel gekocht. Week lang gebruikt toen ik nog geen laadpaal had. Ging prima! Heb wel gecheckt of het stopcontact koud bleef.
https://www.kabelshop.nl/...-1161760-i7435-t6539.html Die kabel kan 16A aan dus 12A redt ie ook wel.
En nu ligt ie achterin (verstopt in de misschien toch wel handige opbergvakjes onder de plank), handig voor op vakantie als er geen echte palen in de buurt zijn.
Maar idd, controleer goed of het stopcontact en de bedrading er heen wel deugdelijk is. Een los contactje wordt warm en gaat op een gegeven moment problemen opleveren. Een stopcontact waarop je een wasmachine of oven zou aansluiten voldoet.
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-02-2019 15:10 ]
De bediening / radio / navigatie van de Kia blijkt dus een Android systeem te zijn waar je zelf ook apps op kan installeren via het Engineering Mode menu. Iemand al getest of dit ook bij de e-Niro ook werkt ?
De verwarming bediening draait dus in een Android app, dus een app ontwikkelen om dit op afstand te bedienen zou zo wel een stukje makkelijker kunnen als je gewoon het via een lokale app op deze unit kan bedienen.
De verwarming bediening draait dus in een Android app, dus een app ontwikkelen om dit op afstand te bedienen zou zo wel een stukje makkelijker kunnen als je gewoon het via een lokale app op deze unit kan bedienen.
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Cool! Ja dat werkt! Goede vondst!kdeboois schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:54:
De bediening / radio / navigatie van de Kia blijkt dus een Android systeem te zijn waar je zelf ook apps op kan installeren via het Engineering Mode menu. Iemand al getest of dit ook bij de e-Niro ook werkt ?
In elk geval het verborgen menu is op te roepen!!

Ik ga me er eerst verder in verdiepen voordat ik iets ga uploaden met een USB stick
Volgens mij niet automatisch/direct. In ieder geval zie ik ze nu niet terug. Wel via de ABRP app. Scheelt me op de route naar Spanje al enkele uren sinds ik 2 weken geleden keekBen1987 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:49:
weet iemand of nieuwe laadstations automatisch geupdate worden in het navigatiesysteem ? Ionity is bijv snelladers door de EU aan het plaatsen en vooral Frankrijk ga ik deze nodig hebben. Of wordt het dan rijden op google maps via Android Auto ?
En er staan er 4 of 5 naast elkaar terwijl vele laadpunten langs de snelwegen in Frankrijk er maar 1 of 2 hebben.
Kia E-Niro Gravity Blue in bezit sinds 2 februari 2019
Krijg de Niro pas in mei, maar ben erg benieuwd hoe en wat er allemaal mogelijk is. Met name abetterrouteplanner via de browser gebruiken met live data en zodoende lange ritten comfortabel te ondersteunen met laadpalen lijkt mij een waardevolle aanvulling. Tijdens het laden lekker een filmpje of serie weg kijkenCyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:27:
[...]
Cool! Ja dat werkt! Goede vondst!
In elk geval het verborgen menu is op te roepen!!
[Afbeelding]
Ik ga me er eerst verder in verdiepen voordat ik iets ga uploaden met een USB stick
Deel je ervaringen met ons zou ik zeggen.
Heb dat YouTube filmpje nog even verder afgekeken. Opzich mooi dat je zo in Android kan komen, maar ik blijf er verder vanaf nog. Ik ga geen vage Russische apps installeren, geen idee wat voor troep daar evt in zit. Tijdens het laden browsen en video kijken doe ik wel op mn mobieltje of tablet, het geluid kun je nu al streamen via Bluetooth.
Het zou idd mooi zijn als er ooit specifieke apps ontwikkeld worden die daadwerkelijk functionaliteit weten toe te voegen, zoals idd een mooie routeplanner of evt het bedienen van de airco/kachel op afstand. (Ik denk dat dit lastig wordt overigens, het is de vraag of het Androidsysteem actief is als de auto uit staat).
Let svp op als je hiermee aan de slag gaat, heb het idee dat je eea kan slopen waardoor het systeem niet goed meer werkt. En grote kans dat je dealer je dan ook niet meer kan helpen.. ook als de dealer een software update gaat doen (en dat doet ie de komende tijd geregeld) dan is het ook maar de vraag hoe dat gaat als je zelf hebt lopen kloten.
Had “meminfo” aangeklikt en er bleven getalletjes en grafiekjes in beeld in alle schermen, ook bij het opnieuw starten van de auto. Met knopje “Destory” (ik denk een spelfout voor “Destroy”) kreeg ik het gelukkig weg, maar schrok wel ff..
Het zou idd mooi zijn als er ooit specifieke apps ontwikkeld worden die daadwerkelijk functionaliteit weten toe te voegen, zoals idd een mooie routeplanner of evt het bedienen van de airco/kachel op afstand. (Ik denk dat dit lastig wordt overigens, het is de vraag of het Androidsysteem actief is als de auto uit staat).
Let svp op als je hiermee aan de slag gaat, heb het idee dat je eea kan slopen waardoor het systeem niet goed meer werkt. En grote kans dat je dealer je dan ook niet meer kan helpen.. ook als de dealer een software update gaat doen (en dat doet ie de komende tijd geregeld) dan is het ook maar de vraag hoe dat gaat als je zelf hebt lopen kloten.
Had “meminfo” aangeklikt en er bleven getalletjes en grafiekjes in beeld in alle schermen, ook bij het opnieuw starten van de auto. Met knopje “Destory” (ik denk een spelfout voor “Destroy”) kreeg ik het gelukkig weg, maar schrok wel ff..
[ Voor 37% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-02-2019 18:00 ]
Ik begrijp je argwaan in deze.CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:55:
Heb dat YouTube filmpje nog even verder afgekeken. Opzich mooi dat je zo in Android kan komen, maar ik blijf er verder vanaf nog. Ik ga geen vage Russische apps installeren, geen idee wat voor troep daar evt in zit. Tijdens het laden browsen en video kijken doe ik wel op mn mobieltje of tablet, het geluid kun je nu al streamen via Bluetooth.
Ikzelf krijg, zoals aangegeven, mijn Niro pas in mei en tegen die tijd zijn er vast voldoende personen die het geheel getest hebben en wellicht gedeeld op youtube of andere bronnen. Het kanaal van onze Duitse vriend Blauzahn is wel een erg betrouwbare gebleken vanuit het verleden, en ik denk dat het wel goed zit met wat hij verkondigd. Maar ik ben het met je eens, " better save than sorry".
En uiteraard kun je gewoon surfen op je mobiel en ABR routes overzetten naar google of waze om daar vervolgens op te rijden.
Tav het systeem is het wel zo dat je in case of emergency altijd terug kunt naar fabrieksinstellingen, maar dat wil je liever ook vermijden om niet onnodig alle instellingen weer terug te moeten zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door petertenboer op 24-02-2019 18:02 ]
[quote]CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:55:
Tijdens het laden browsen en video kijken doe ik wel op mn mobieltje of tablet, het geluid kun je nu al streamen via Bluetooth./quote]
Lijkt mij ook voldoende. Hoeft niet via het KIA scherm. Wel zou het handiger zijn om mobieltje op te hangen. Zou ik ook willen ivm alternatieve routeplanners, ABRP app, chargemap, etc.
Iemand al een goed werkende telefoon houder? Lijkt me net naast het stuur handigste (over roostertje).
Tijdens het laden browsen en video kijken doe ik wel op mn mobieltje of tablet, het geluid kun je nu al streamen via Bluetooth./quote]
Lijkt mij ook voldoende. Hoeft niet via het KIA scherm. Wel zou het handiger zijn om mobieltje op te hangen. Zou ik ook willen ivm alternatieve routeplanners, ABRP app, chargemap, etc.
Iemand al een goed werkende telefoon houder? Lijkt me net naast het stuur handigste (over roostertje).
Deze gebruik ik en bevalt erg goed: https://www.mediamarkt.nl...CqTIQAvD_BwE&gclsrc=aw.dsswaluw2 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 18:03:
[quote]CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 17:55:
Onze Duitse vrienden zijn duidelijk verder, maar kwam hier een bericht tegen van iemand die zn Ioniq systeem om zeep heeft geholpen, bijna niks werkt meer, reset niet mogelijk en dealer zou als oplossing alleen een compleet nieuwe navigatieunit kunnen installeren (ka-ching!) maar kan die niet bestellen. Er zal heus wel een manier zijn om weer te herstellen, maar die is nu nog niet bekend.
Echt opletten dus! https://www.goingelectric...&t=38453&start=50#p944095
De opstartmelodie kan blijkbaar wel uitgezet worden via deze weg, in elk geval bij de Ioniq.
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=120&t=21852
Over de Auto-hold: die kan uit/aan zonder de rem te gebruiken. Maar sta je geremd stil met auto-hold actief, dan niet.
Echt opletten dus! https://www.goingelectric...&t=38453&start=50#p944095
De opstartmelodie kan blijkbaar wel uitgezet worden via deze weg, in elk geval bij de Ioniq.
https://www.goingelectric...ewtopic.php?f=120&t=21852
Over de Auto-hold: die kan uit/aan zonder de rem te gebruiken. Maar sta je geremd stil met auto-hold actief, dan niet.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 24-02-2019 18:48 ]
Ik heb gisteren een proefrit gereden en ben zeer enthousiast! Kreeg wel aantal keer de melding "voorwaarden voor ssc niet vervuld", maar verder fantastische rit. Had een USB kabel mee maar mijn Mi Mix2 werd niet herkend door Android Auto. Hierdoor gebruikte ik de DAB radio (mooi geluid), maar kreeg ik dus niet de Flitsmeister meldingen door. Dit heb ik ook in mijn Passat, ik kan geen radio luisteren en bluetooth geluid tegelijkertijd hebben.
Hebben jullie dit probleem ook?
Hebben jullie dit probleem ook?
Bij veel granny chargers zit in de 230v stekker een temperatuursensor, zodat het laden onderbroken kan worden als het stopcontact (en dus de stekker) te warm wordt. Die beveiliging werkt niet meer als je er een verlengsnoer tussen doet. Dan blijft je verlengsnoer lekker koel, maar smelt de stekker daarvan vast in het stopcontactAkubra schreef op zondag 24 februari 2019 @ 13:23:
[...]

Tesla Model Y LR AWD met trekhaak. Niet meer: Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak
Daar heb ik nu dus ook last van. Blijkbaar was ik iets te laat met de bestelling bevestigen waardoor de runway red's die al gefabriceerd stonden al vergeven waren. Die van mij komt nu juni (heb elke maand tussen februari en juni al als leverdatum te horen gekregen, niet eens in chronologische volgorde) is het laatste nieuws, maar eigenlijk hebben ze geen idee (ik ga dus maar nergens meer van uit, anders weer blij met een dooie mus.). Alle andere automerken geven bij tekenen van de opdracht al aan in welke week een auto gefabriceerd wordt, maar Kia doet hier niet aan.CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:04:
[...]
Bepaalde kleuren worden later geproduceerd (Runway Red) of zijn er alweer uit (Pluto Brown, Moss grey). Aluminium Silver heb ik nog niemand over gehoord.
Het lijkt me anno 2019 ook niet echt meer nodig om auto's in kleur batches te maken. Ik zie op TV/Youtube zelfs verschillende modellen (en natuurlijk ook kleuren) achter elkaar op de band bij willekeurige autofabrikanten. Lijkt me dat Kia dit dan ook gewoon moet kunnen.
@michielonline weet niet of Kia “hier niet aan doet” of dat het specifiek om de e-Niro gaat die anders behandeld wordt. Het hele pre-order systeem was ook uitzonderlijk, en ook de beperkte keuzes qua uitrusting.
Nahja, ik zou in ieder geval graag weten wanneer die auto komt zodat ik ook weet wanneer ik mijn oude verkocht moet hebben en de paal in de tuin moet staan. Een elke week veranderende deadline (vooruit en achteruit) kan ik helemaal niets mee. Elk ander automerk kan precies vertellen wanneer een order gefabriceerd wordt, pre-order of niet. Dat zou Kia ook gewoon moeten kunnen.
Gelukkig heb ik geen garage, want in het verleden heb ik gezworen dat er nooit een Android apparaat mijn huis in komtkdeboois schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:54:
Ik ga er nu maar gemakshalve vanuit dat Google nu altijd kan zien waar mijn auto staat en rijd en dat ik dat deel privacy nu ook kwijt ben, mocht dat niet zo zijn valt het me weer mee.
Net of Apple dat niet doet..PeaceNlove schreef op zondag 24 februari 2019 @ 19:56:
[...]Hi
Gelukkig heb ik geen garage, want in het verleden heb ik gezworen dat er nooit een Android apparaat mijn huis in komtMet uitzondering van telefoons van gasten, maar mijn WiFi kan ik op dat soort momenten alleen delen via mijn iPhone met andere iOS devices.
Ik ga er nu maar gemakshalve vanuit dat Google nu altijd kan zien waar mijn auto staat en rijd en dat ik dat deel privacy nu ook kwijt ben, mocht dat niet zo zijn valt het me weer mee.
Verwijderd
@PeaceNlove Gebruik je de app van Kia? Die geeft netjes door waar de auto staat, wat de laadstatus is e.d.... En of je nou wel of niet die app installeerd... Kia weet waar je auto woont
Die auto loopt het te zenden naar de server van Kia. Welcome to the collective
Ik vind het juist ontzettend irritant als dat systeem vanzelf aan gaat als ik in de file heel langzaam rijdeltron schreef op maandag 11 februari 2019 @ 07:28:
[...]
Dit lijkt te kloppen met handleiding maar is wel ongelofelijk. Ik rijd al zo lang ik mij kan herinneren met parkeersensoren voor en heb ze nog nooit apart hoeven aanzetten.
Dat is dus een recept voor ellende; je hoort geen piepje, denkt dat er nog ruimte is en boem, stond je parkeersensor niet aan. We rijden behalve de e-Niro nog een ICE waar het wel goed werkt en moet je dus nog extra opletten in welke auto je aan het sturen bent.
Ik zou de auto wel willen laten aanpassen op dit punt. Desnoods extra sensoren erbij die wel altijd werken.
<insert sig here>
Bij mn vorige auto nooit last van gehad. Alleen als voetgangers voor of achterlangs lopen, maar dat is m.i. juist prettig.MikeyC schreef op zondag 24 februari 2019 @ 21:22:
[...]
Ik vind het juist ontzettend irritant als dat systeem vanzelf aan gaat als ik in de file heel langzaam rijd
Bottom line: van alle functies wil je in kunnen stellen of ze aan of uit staan bij het starten van de auto.
Apple pretendeert om je privacy te geven. Google verkoopt ads. Niet dat Apple daarmee heilig is, maar ze hebben iig een reputatie te verliezen.
Nog niet, de auto moet nog geleverd worden.Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:55:
@PeaceNlove Gebruik je de app van Kia? Die geeft netjes door waar de auto staat, wat de laadstatus is e.d.... En of je nou wel of niet die app installeerd... Kia weet waar je auto woontDie auto loopt het te zenden naar de server van Kia. Welcome to the collective
Overigens zal ik wel proberen de voorwaarden te lezen om te zien wat ze vastleggen. Als die gegevens bij Kia blijven vind ik het prima. De gegevens koppelen en doorverkopen is wat me tegenstaat.
Dit werkt, filmpje installeert veel tooling, niet nodig. Je hebben alleen die audio routering nodig (SoundAbout Pro).kdeboois schreef op zondag 24 februari 2019 @ 16:54:
Met de ingebouwde autotool kun je een adroid balk boven krijgen met de standaard terug/home/app wissel knoppen.
Zal morgen filmpie maken. (Ik ben zelf iOS developer).
Random APKs installeren en kloten met settings blijft _zeer_ eigen risico. Maar wel leuk

Met geluid: https://1drv.ms/v/s!Ag6qv0YIaD8Aht8zdImbj1_bwCLwmA
[ Voor 26% gewijzigd door _eLMo_ op 24-02-2019 22:43 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
@_eLMo_ zie mijn waarschuwing, zolang niet duidelijk is hoe je ADB (recovery via USB of wifi) werkend krijgt bij een vastgelopen boot begin ik er niet aan, te risicovol zonder dat er een duidelijk voordeel te halen is.
Ik heb al eerder gevraagd welke kabel het betreft die vervangen moet worden voor het juist functioneren van de app? Ik heb gelezen dat meerdere mensen de kabel hebben laten vervangen bij de dealer, maar welke kabel is dit en zou het beter zijn de dealer te vragen direct de kabel te vervangen bij aflevering?
Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.
Dat de kabel die je gekocht hebt 16A aankan is leuk, maar niet datgene waar het hier om gaat vrees ik. Je stopcontact mag zelfs 20A leveren. Maar als je volcontinu gaat valt dat terug op 12A, en dat is dan nog met een draad van 2,5mm² ipv 1,5mm². Bijkomend verlies je dus de temperatuurcontrole op je stopcontact met alle risico vandien. Uren aan 1 stuk laden op deze manier is dus iets wat ik persoonlijk niet zou vertrouwen.CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 15:09:
[...]
Mijn verkoper waarschuwde me ook, om hem niet permanent te gebruiken. Denk op instructie van Kia NL ivm aansprakelijkheid, want het kan prima.
Heb zelf deze kabel gekocht. Week lang gebruikt toen ik nog geen laadpaal had. Ging prima! Heb wel gecheckt of het stopcontact koud bleef.
https://www.kabelshop.nl/...-1161760-i7435-t6539.html Die kabel kan 16A aan dus 12A redt ie ook wel.
En nu ligt ie achterin (verstopt in de misschien toch wel handige opbergvakjes onder de plank), handig voor op vakantie als er geen echte palen in de buurt zijn.
Maar idd, controleer goed of het stopcontact en de bedrading er heen wel deugdelijk is. Een los contactje wordt warm en gaat op een gegeven moment problemen opleveren. Een stopcontact waarop je een wasmachine of oven zou aansluiten voldoet.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ik verwacht de kabel tussen de CVM module en de auto: https://www.kiaclub.nl/to...-cvm-module-connectedcar/marc4547 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 06:58:
Ik heb al eerder gevraagd welke kabel het betreft die vervangen moet worden voor het juist functioneren van de app? Ik heb gelezen dat meerdere mensen de kabel hebben laten vervangen bij de dealer, maar welke kabel is dit en zou het beter zijn de dealer te vragen direct de kabel te vervangen bij aflevering?
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Ik denk dat de NL importeur enige invloed heeft op deze zaken, misschien maken die wel batches en bedingen ze kortingen of zo. Mijn Runway Red (BE) zou eind feb gefabriceerd moeten worden, zo was de laatste update van mijn dealer. Eind april op de oprit hopelijk.CyBeRSPiN schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:04:
[...]
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Verwijderd
Op het reserveringsformulier stond volgens mij ook een vraag over de kleur. Mogelijk heeft de importeur op basis daarvan een inschatting gemaakt over de te bestellen kleuren en waarschijnlijk heeft op basis daarvan Kia de batches gemaakt. Als er ineens meer vraag komt naar een kleur dan van te voren besteld dan vertraagd de levering voor diegene die laat was met bestellen.
DAT zou het verhaal van de dealer moeten zijn, ipv "niet doen". Van die temperatuursensor wist ik niet, dat is wel goed om te weten dat je die beveiliging dan mist.Blokker_1999 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:52:
[...]
Dat de kabel die je gekocht hebt 16A aankan is leuk, maar niet datgene waar het hier om gaat vrees ik. Je stopcontact mag zelfs 20A leveren. Maar als je volcontinu gaat valt dat terug op 12A, en dat is dan nog met een draad van 2,5mm² ipv 1,5mm². Bijkomend verlies je dus de temperatuurcontrole op je stopcontact met alle risico vandien. Uren aan 1 stuk laden op deze manier is dus iets wat ik persoonlijk niet zou vertrouwen.
EIs het zeker dat er een temperatuursensor in die stekker zit, of is het zo dat er granny laders zijn die dat hebben en dat we niet weten of dat bij de e-Niro ook zo is?
En verder: als je een verlengsnoer gebruikt met een aderdoorsnede van 2,5 mm2 en er aan de beide uiteinden goede stekkers aan zet (en de aders er uiteraard goed en netjes aanmaakt), dan is het prima te doen. Ik zie dan echt geen beren op de weg. De installatiedraad die in de buizen zit heeft immers ook een doorsnede van 2,5 mm2 en die zit nota bene in een buis, waardoor die zijn warmte minder goed kwijt kan dan een vrij, open en buiten liggend snoer.
En verder: als je een verlengsnoer gebruikt met een aderdoorsnede van 2,5 mm2 en er aan de beide uiteinden goede stekkers aan zet (en de aders er uiteraard goed en netjes aanmaakt), dan is het prima te doen. Ik zie dan echt geen beren op de weg. De installatiedraad die in de buizen zit heeft immers ook een doorsnede van 2,5 mm2 en die zit nota bene in een buis, waardoor die zijn warmte minder goed kwijt kan dan een vrij, open en buiten liggend snoer.
[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 25-02-2019 10:52 ]
<John O`Mill>
Heb inmiddels voor mezelf besloten tijdens mijn weekend weg niet te laden via het stopcontact. Wil ik er voordeel van hebben, dan moet de auto heel lang aan de kabel op maximaal 8A. Dus ook 's nachts.Blokker_1999 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 07:52:
[...]
Dat de kabel die je gekocht hebt 16A aankan is leuk, maar niet datgene waar het hier om gaat vrees ik. Je stopcontact mag zelfs 20A leveren. Maar als je volcontinu gaat valt dat terug op 12A, en dat is dan nog met een draad van 2,5mm² ipv 1,5mm². Bijkomend verlies je dus de temperatuurcontrole op je stopcontact met alle risico vandien. Uren aan 1 stuk laden op deze manier is dus iets wat ik persoonlijk niet zou vertrouwen.
En omdat ik geen enkele inzage heb in de elektrische installatie van het huisje, ga ik niet dat risico lopen terwijl mijn gezin lekker aan het slapen is.
Iedereen in ieder geval dank voor het meedenken en opmerkingen
Misschien dat even een kwartiertje snelladen inderdaad het eenvoudigst is. Je kunt evt de vraag stellen aan de parkeigenaar of hij een oplossing heeft? Geen 11kW laadpunt maar mogelijk een andere plek waar 12A geen probleem zal zijn?Akubra schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:26:
[...]
Heb inmiddels voor mezelf besloten tijdens mijn weekend weg niet te laden via het stopcontact. Wil ik er voordeel van hebben, dan moet de auto heel lang aan de kabel op maximaal 8A. Dus ook 's nachts.
En omdat ik geen enkele inzage heb in de elektrische installatie van het huisje, ga ik niet dat risico lopen terwijl mijn gezin lekker aan het slapen is.
ik ga ook een verlengsnoer nodig hebben op de camping in Frankrijk. Waarschijnlijk iets als deze: https://www.laadkabelwink...l-schuko-3x2-5mm2-10meterAkubra schreef op maandag 25 februari 2019 @ 11:26:
[...]
Heb inmiddels voor mezelf besloten tijdens mijn weekend weg niet te laden via het stopcontact. Wil ik er voordeel van hebben, dan moet de auto heel lang aan de kabel op maximaal 8A. Dus ook 's nachts.
idd 2,5mm zoals de andere reaguurder aangaf.
vond net ook deze: https://www.ecotools.nl/v...meter-3x2-5-mm2-neopreen/
niet speciaal voor de auto op te laden, maar weet iemand of deze net zo veilig is of dat je nog op andere kenmerken moet letten ? Scheelt aanzienlijk in prijs natuurlijk.
[ Voor 14% gewijzigd door Ben1987 op 25-02-2019 13:56 ]
@Ben1987 een kabel is niet 'speciaal' voor een auto. 2.5mm2 aderdikte is meer dan voldoende om 10-12A te laden. Die goedkopere optie is dan ook prima. De vraag is eerder of je op de camping wel 12A kan trekken. Kan je wel een extra dikke kabel hebben, maar als het in het stopcontact of de interne bedrading niet lekker zit.. Minimum voor de e-Niro is 8A.
Met mijn 1,5mm2 kabel merkte ik wel dat de kabel tijdens het laden warm aanvoelt, maar weet niet of de 2.5mm2 kabel wel koud blijft, het blijft een hoop stroom die er urenlang doorheen gepompt wordt.
Heb uitgebreid onderzoek gedaan voordat ik tot aanschaf overging en kwam overal tegen dat 1,5mm2 voldoende is voor max. 16A voor losse verlengkabels tot 25 meter lengte. Met 2,5mm2 betaal je dus extra zonder dat je perse beter af bent, de kabel is vaak wel een stuk zwaarder en lomper.
Enige wat een factor zou kunnen zijn als je op de camping de kabel bij 35-40 graden in de zon laat liggen. Dan kan de kabel zn warmte minder goed kwijt, dan is een dikkere kabel wellicht veiliger.
Met mijn 1,5mm2 kabel merkte ik wel dat de kabel tijdens het laden warm aanvoelt, maar weet niet of de 2.5mm2 kabel wel koud blijft, het blijft een hoop stroom die er urenlang doorheen gepompt wordt.
Heb uitgebreid onderzoek gedaan voordat ik tot aanschaf overging en kwam overal tegen dat 1,5mm2 voldoende is voor max. 16A voor losse verlengkabels tot 25 meter lengte. Met 2,5mm2 betaal je dus extra zonder dat je perse beter af bent, de kabel is vaak wel een stuk zwaarder en lomper.
Enige wat een factor zou kunnen zijn als je op de camping de kabel bij 35-40 graden in de zon laat liggen. Dan kan de kabel zn warmte minder goed kwijt, dan is een dikkere kabel wellicht veiliger.
[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-02-2019 14:37 ]
bij het laden draait alles op uw stroomsterkte , bij de auto ladder is het stopcontact gaat het hier om max 12A
230 v is gelijk aan 2760 watt of zoals je het wilt 2 kW .over een minimum dikte van draad 2.5mm je automaat kan max 20 A aan alvorens zijn veiligheid afslaat. of 4600w =4.6 kW . dan pas zou het vermogen te groot worden en zou je dus gezien de dikte van je draad 2.5mm een te lichte draad hebben en zou hij bij aanhoudend vermogen kunnen gaan smelten , en zal je dus moeten verzwaren naar 4mm of 6mm , enzo verder...... ( zelfde met de verzwaring van je automaten ) dus om verder te gaan met de kwestie van een verleng kabel, uiteraard mag je dit gebruiken , je moet enkel zien dat hij altijd volledig is uitgerold , omdat je anders een spoel gaat na bootsen dit samen met een vermogens gebruiker zal je dan een groot vermogen gaan opwekken en zal je kabel terug kunnen gaan smelten. je moet gewoon zorgen dat je verlengkabel ook minimum 3x2.5mm is en geaard is voor moest er foutstroom optreden .
( stel dat je verschillende toestellen om de zelfde vermogens kring heb aangesloten samen met je auto dan terug zal je automaat in je schakelkast preventief voorkomen en uitslaan alvorens de kabels zo warm worden dat ze zouden gaan smelten. ) enkel in acht nemen dat je ruimte voldoende geventileerd en gekoeld word. max kamertemperatuur.
230 v is gelijk aan 2760 watt of zoals je het wilt 2 kW .over een minimum dikte van draad 2.5mm je automaat kan max 20 A aan alvorens zijn veiligheid afslaat. of 4600w =4.6 kW . dan pas zou het vermogen te groot worden en zou je dus gezien de dikte van je draad 2.5mm een te lichte draad hebben en zou hij bij aanhoudend vermogen kunnen gaan smelten , en zal je dus moeten verzwaren naar 4mm of 6mm , enzo verder...... ( zelfde met de verzwaring van je automaten ) dus om verder te gaan met de kwestie van een verleng kabel, uiteraard mag je dit gebruiken , je moet enkel zien dat hij altijd volledig is uitgerold , omdat je anders een spoel gaat na bootsen dit samen met een vermogens gebruiker zal je dan een groot vermogen gaan opwekken en zal je kabel terug kunnen gaan smelten. je moet gewoon zorgen dat je verlengkabel ook minimum 3x2.5mm is en geaard is voor moest er foutstroom optreden .
( stel dat je verschillende toestellen om de zelfde vermogens kring heb aangesloten samen met je auto dan terug zal je automaat in je schakelkast preventief voorkomen en uitslaan alvorens de kabels zo warm worden dat ze zouden gaan smelten. ) enkel in acht nemen dat je ruimte voldoende geventileerd en gekoeld word. max kamertemperatuur.
ook even ter info : hoe lang mag je verlengkabel zijn max , berekend op 12 A mag je kabel max 150 M zijn alvorens je een dikkere kabel dan 2.5 mm moet gaan gebruiken. ik denk niet dat er iemand zijn binnenshuis incl zijn verlengkabel 150M lang is . dus slaap op je 2 oren je zal ook in de nacht nooit geen problemen hebben met het laden van je auto , als je een verlengkabel zou nodig hebben . voor deze dit ook even willen nakijken.
draaddoorsnede (mm2) =
2 x lengte (meters) x stroom (ampère) x 0,0175
——————————————————————
acceptabel spanningsverlies (Volt)
draaddoorsnede (mm2) =
2 x lengte (meters) x stroom (ampère) x 0,0175
——————————————————————
acceptabel spanningsverlies (Volt)
Wat is dan een acceptabel spanningsverlies?
25m 1,5mm² snoer met 12A en 230V geeft 7V spanningsverlies oftewel 3%.
25m 2,5mm² snoer met 12A en 230V geeft 4.2V spanningsverlies oftewel 1.8%.
Hyundai Kona Electric Premium 64kWh Ceramic Blue
https://www.boselektro.co...kabelberekeningstabellen/
Bij 1.5mm2 mag een kabel ca 40 meter zijn bij belasting met 16A met een gelijktijdigheidsfactor van 0.6 (dus 9.6A volcontinu gebruik). Een kabel van 25 meter kan dus prima "slechts" 1.5mm2 zijn, mits je hem uitrolt en er geen andere dingen op aan gaat sluiten (maar dat spreekt voor zich).
Maar belangrijkste punt is "de zwakste schakel" in het gehele systeem van meter tot auto. Een slecht aangelegd stopcontact (en dat zie je niet altijd van buitenaf) kan voor vervelende problemen zorgen, daar helpt een dikkere 2.5mm2 kabel ook niet tegen.
Bij 1.5mm2 mag een kabel ca 40 meter zijn bij belasting met 16A met een gelijktijdigheidsfactor van 0.6 (dus 9.6A volcontinu gebruik). Een kabel van 25 meter kan dus prima "slechts" 1.5mm2 zijn, mits je hem uitrolt en er geen andere dingen op aan gaat sluiten (maar dat spreekt voor zich).
Maar belangrijkste punt is "de zwakste schakel" in het gehele systeem van meter tot auto. Een slecht aangelegd stopcontact (en dat zie je niet altijd van buitenaf) kan voor vervelende problemen zorgen, daar helpt een dikkere 2.5mm2 kabel ook niet tegen.
[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-02-2019 15:20 ]
je moet toch zeker rekenen op een verlies van 7%tot 12%
we gaan van deze speculatie's dan ook uit dat de binnen installatie optimaal is . M.A.W conform de normen van het AREI. indien je hieromtrent twijfelt raad ik je aan een vakman in te roepen om dit na te kijken en indien nodig conform te maken.
Over het algemeen zal de Granny Charger daar over oordelen. Ik heb nog geen ervaring met die van Kia, maar bij mijn Opel Ampera zat er één die bij de minste spanningsdip of aardfout direct stopte met laden.Wackerstamfer schreef op maandag 25 februari 2019 @ 15:11:
Wat is dan een acceptabel spanningsverlies?
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Gaat bij mij toch ook niet helemaal lekker. Heb geen locatie-gebaseerd laden actief. Toch begon ie net meteen met laden ondanks gepland vertrek morgenochtend, Na in- en uitschakelen van “gepland laden” springt ie wel netjes naar laden in het daltarief..Z___Z schreef op maandag 18 februari 2019 @ 20:17:
Werkt bij jullie off peak Charging? Bij mij is het hit or miss. Soms begint het laden direct, soms gaat hij wel om 23:00 starten met laden en soms start hij helemaal niet...
Ik was gister bij een openbare laadpaal, ruim weg van mijn huis, maar toch ging hij op uitgesteld laden. Pas toen ik gepland laden uit had gezet begon hij direct met laden. Ik vind het maar een onbetrouwbaar systeem. Moet eigenlijk altijd controleren of de auto doet wat ik wil.CyBeRSPiN schreef op maandag 25 februari 2019 @ 18:44:
[...]
Gaat bij mij toch ook niet helemaal lekker. Heb geen locatie-gebaseerd laden actief. Toch begon ie net meteen met laden ondanks gepland vertrek morgenochtend, Na in- en uitschakelen van “gepland laden” springt ie wel netjes naar laden in het daltarief..
Maar installatiedraad is massief een verlengsnoer niet, de hoeveelheid koper zal dan evengoed verschillen. Daarnaast heeft installatiedraad een enkele mantel en flink ruimte in de buis (mits correct aangelegd) en heeft een verlengsnoer een dubbele mantel zonder lucht. Maakt dat niet uit?Hippe Lip schreef op maandag 25 februari 2019 @ 10:33:
EIs het zeker dat er een temperatuursensor in die stekker zit, of is het zo dat er granny laders zijn die dat hebben en dat we niet weten of dat bij de e-Niro ook zo is?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vandaag even langs de dealer geweest
Hier werd ook bevestigd dat er voor 2020 een vernieuwde e-niro is.
- Bumper voor veranderd
- Ice Cube Led verlichting (zoals de GT lijn)
en optioneel 10" scherm.
Niet heel verrassende verandering.
Wat wel verrassend is dat de E-Nro ook € 2000,- duurder wordt.
Verder even gekeken naar de parkeer sensoren.
Het lijkt erop dat de parkeer sensoren eenmaal aan gezet ook aan blijven. (voorkant)
Meerdere keren de auto uit en aan gezet maar instelling blijft bewaard.
Hier werd ook bevestigd dat er voor 2020 een vernieuwde e-niro is.
- Bumper voor veranderd
- Ice Cube Led verlichting (zoals de GT lijn)
en optioneel 10" scherm.
Niet heel verrassende verandering.
Verder even gekeken naar de parkeer sensoren.
Het lijkt erop dat de parkeer sensoren eenmaal aan gezet ook aan blijven. (voorkant)
Meerdere keren de auto uit en aan gezet maar instelling blijft bewaard.
Verlengsnoer.... gewoon 2,5mm2 kopen neopreen en gegoten stekkers...... ruim zat (20-25m of zelfs langer).
1,5mm2 goedkoopste van goedkoopste 10m zonder aangegoten stekkers:
- collega van me heeft er jaren zijn outlander mee geladen via de schuko.
- kabel werd warm, stekkers bruin, lag in de regen, etc ....nooit probleem mee gehad !
Ik zou het nooit doen, maar kan dus (wel krap dus). maar 10A kan makkelijk op 1,5mm2 (maar voor die paar tientjes.....gewoon fatsoenlijk snoer kopen).
- kabel werd warm, stekkers bruin, lag in de regen, etc ....nooit probleem mee gehad !
Ik zou het nooit doen, maar kan dus (wel krap dus). maar 10A kan makkelijk op 1,5mm2 (maar voor die paar tientjes.....gewoon fatsoenlijk snoer kopen).
[ Voor 11% gewijzigd door prettig op 25-02-2019 20:11 ]
Is het nieuwe model dan al bestelbaar ? Want ik heb dit ook doorgegeven aan mijn dealer maar en gevraagd , maar ik heb de indruk dat mijn dealer nog minder van de auto weet dan ik . Zeer frustrerend
Dat is wel een beetje een ding, er kan niet aangegeven worden wanneer in 2020.Vdb.tim schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:00:
Is het nieuwe model dan al bestelbaar ? Want ik heb dit ook doorgegeven aan mijn dealer maar en gevraagd , maar ik heb de indruk dat mijn dealer nog minder van de auto weet dan ik . Zeer frustrerend
De meeste die nu al besteld hebben en levering in jan/feb/mrt 2020 zullen nog het oude model hebben.
Meestal wordt er 3 maanden voor levering besteld.
(Waarschijnlijk pas als er 2020 besteld wordt zal je het nieuwe model krijgen, maar dat is maar een aanname)
Dat is lastigharw schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:13:
[...]
Dat is wel een beetje een ding, er kan niet aangegeven worden wanneer in 2020.
De meeste die nu al besteld hebben en levering in jan/feb/mrt 2020 zullen nog het oude model hebben.
(Waarschijnlijk pas als er 2020 besteld wordt zal je het nieuwe model krijgen, maar dat is maar een aanname)
Gezien we allemaal toch heel lang moeten wachten op levering en ik deze particulier ga aankopen is dit wel een serieuze domper , niet dat ik van plan ben deze direct te gaan verkopen , maar de waarde is wel al direct paar 1000 euro minder. Ik zou gerust tot volgend jaar kunnen wachten als ik zeker zou zijn het nieuw model in mijn bezit te hebben.harw schreef op maandag 25 februari 2019 @ 20:13:
[...]
Dat is wel een beetje een ding, er kan niet aangegeven worden wanneer in 2020.
OK, thanks! Voor mij is dit noodzaak. Camping in Spanje (midden) heeft geen laadpaal. Ook nergens in die omgeving, al helemaal geen snelladers. Camping gaf aan dat ik bij de stacaravan mocht laden via verlengsnoer. Dat betekent vrijwel non stop via de granny charger laden dus is het uitzoeken van juiste verlengsnoer essentieel. Ik had lang dun verlengkabeltje die ik voor de Outlander gebruikte bij andere campings, maar die durf ik niet meer te gebruiken na de bovenstaande berichten gelezen te hebben hierover.prettig schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:59:
Verlengsnoer.... gewoon 2,5mm2 kopen neopreen en gegoten stekkers...... ruim zat (20-25m of zelfs langer).
Paar tellen wachten? Gaat bij mij vanzelf weg. Ik weet niet beter overigens, bij Toyota net zo..swaluw2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:20:
Iemand al kunnen vinden hoe je kan voorkomen dat je telkens na starten auto moet klikken op de button dat je risico's hebt begrepen? Kan het standaard worden uitgezet?
Wat was de aderdikte van die Outlander kabel? Staat als het goed is op de kabel. Mijn 1.5mm2 kabel is allerminst “dun” te noemen, dus denk dat die dan nog dunner was?
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-02-2019 21:43 ]
Ik ga hier eens mee aan de gang.. want ik ga ongetwijfeld tegen hetzelfde aanlopen.swaluw2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:14:
[...]
OK, thanks! Voor mij is dit noodzaak. Camping in Spanje (midden) heeft geen laadpaal. Ook nergens in die omgeving, al helemaal geen snelladers. Camping gaf aan dat ik bij de stacaravan mocht laden via verlengsnoer. Dat betekent vrijwel non stop via de granny charger laden dus is het uitzoeken van juiste verlengsnoer essentieel. Ik had lang dun verlengkabeltje die ik voor de Outlander gebruikte bij andere campings, maar die durf ik niet meer te gebruiken na de bovenstaande berichten gelezen te hebben hierover.
Ik heb nu een speciale kabel gemaakt van 3x2.5mm2 gele pur kabel met standaard 230v stekkers en een koppeling via een neutrik powercon true connector zodat de kabel ook door een klein gat (brievenbus etc) gestoken kan worden.
Wat het belangrijkste is bij het gebruik van een (goede kwaliteit) verlengkabel is zeker te stellen dat stekker die in "het onbekende stopcontact" gestoken wordt niet overhit kan raken (de kant van de granny lader wordt namelijk al wel bewaakt door de granny lader zelf).
In het kort wat er dus nodig is, is een stekker met 1 of meerdere temperatuursensoren, een uitgaande (neutrik) connector met temperatuursensoren om de kabel op aan te sluiten, een controllertje met sw en schermpje/knoppen en een relais..in een waterdicht kastje..
Gaat wel een aantal weken duren.. iemand anders nog aanvullende ideeën/wensen speciaal voor zijn e-niro?
is er iemand die kan bevestigen dat de kleuren van de ronde schakel pook in het midden , kan doen veranderen ? of blijft hij rood ?

Hoeveel auto's zitten er op een zo'n boot eigenlijk? (Kleine aanname dat het een boot is;))koekerk schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 06:13:
![]()
En de Morning Pride is in Rotterdam aangekomen......
Er kunnen zo’n 6000 auto’s op zo’n boot. Maar hoeveel er in NL gelost worden is niet bekend, zitten sowieso niet enkel e-Niro’s op maar allerlei Kia en Hyundai modellen (en wellicht van nog meer fabrikanten).Djerro123 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 06:49:
[...]
Hoeveel auto's zitten er op een zo'n boot eigenlijk? (Kleine aanname dat het een boot is;))
Wikipedia: EUKOR

Met 3000 e-Niro’s dit jaar en 2 boten per maand zullen het er dik 100 per keer zijn gok ik..
[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-02-2019 07:24 ]
Blijft roodVdb.tim schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 06:07:
is er iemand die kan bevestigen dat de kleuren van de ronde schakel pook in het midden , kan doen veranderen ? of blijft hij rood ?
Je hebt verschillende kleuren (wit/rood/groen/enz.)Vdb.tim schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 06:07:
Weet je ook , hoe je dit kan doen veranderen van kleur ? Bij welke instelling je precies moet zijn ?Rogar schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:37:
[...]
Je hebt verschillende kleuren (wit/rood/groen/enz.)
Dashboard menu kun je de kleuren kiezen.Vdb.tim schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 07:41:
[...]
Weet je ook , hoe je dit kan doen veranderen van kleur ? Bij welke instelling je precies moet zijn ?
Pagina 5-58 van de handleiding.Kleur sfeerverlichting (indien van toepassing)
Om de kleur van het omgevingslicht te selecteren. (Wit/ Grijs/ Blauw/ Groen/ Brons/ Rood)
[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-02-2019 07:49 ]
kleur schakelpook kun je volgens mij niet veranderen, blijft rood. Bij mij iig.
de kleur van de cirkel om de 'schakelpook' is te veranderen. Net als de kleur die om het midden console zit.
De verlichting van de knoppen van het midden console blijven altijd rood. Ook de R N D en P bij de schakelpook
De verlichting van de knoppen van het midden console blijven altijd rood. Ook de R N D en P bij de schakelpook
Klopt, standaard is het rood kleur, maar je kunt de kleuren gewoon veranderen behalve wat hierboven wordt genoemdRanja3000 schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 08:50:
de kleur van de cirkel om de 'schakelpook' is te veranderen. Net als de kleur die om het midden console zit.

Het gaat om de cirkel en de lijn rondom de middenconsole. Het Koreaanse model heeft op veel meer plaatsen van die ledranden volgens mij.
Het kan overigens ook gedimd worden of helemaal uitgeschakeld.
Ok bedankt. Weer wat geleerd. Ga er zelf nog eens naar kijken.
bummer... weet niet of ik wel 2000 over heb voor een paar led lampjes (want dat grotere display is een optie, toch? Of zit dat bij de standaard aanpassing?harw schreef op maandag 25 februari 2019 @ 19:45:
in de openingspost staan de links naar de handleidingen, download die nu eens en lees die door. Scheelt heel veel vragen en geeft veel antwoorden.Vdb.tim schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 06:07:
Je moet inderdaad even wachten en dat gaat hij vanzelf weg.swaluw2 schreef op maandag 25 februari 2019 @ 21:20:
Iemand al kunnen vinden hoe je kan voorkomen dat je telkens na starten auto moet klikken op de button dat je risico's hebt begrepen? Kan het standaard worden uitgezet?
Beter dan bij de Nissan Leaf, want daar MOET je op 'Bevestigen' klikken.
Voor zover ik begreep is het scherm optioneelgreatgonzo schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:09:
[...]
bummer... weet niet of ik wel 2000 over heb voor een paar led lampjes (want dat grotere display is een optie, toch? Of zit dat bij de standaard aanpassing?
Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.