Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:43
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:05:
@willemvdvliet @Harvest2002 @eltron s.v.p. klacht sturen naar kcs@kia.nl
Ze moeten ook feedback krijgen dat het steeds niet goed werkt, liefst vanuit meerdere klanten.
Ik heb ook al een melding gedaan bij Kia zoals eerder gezegd. Maar ik zit ook nog met de gedachte om de initiële aanschafprijs terug te eisen.

Bij aanschaft heeft een ieder van ons met MY 2019 € 199,- af moeten tikken voor de module die ingebouwd is. In feite levert Kia een wanprestatie door regelmatig de server (vermoedt dat dat het geval is) eruit laat klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26
@petertenboer als jij daar los 199 voor betaald hebt wel ja. Bij mij zat het gewoon standaard in het all in pakket van de ExecutiveLine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:55
Ik zou best wel willen proberen als ik nieuwe banden nodig heb om met 16” banden te rijden en dan deze wieldoppen en kijken wat dat doet. https://www.amazon.nl/Uni...id=pla-805686424691&psc=1

Of heeft iemand al ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:39:
@petertenboer als jij daar los 199 voor betaald hebt wel ja. Bij mij zat het gewoon standaard in het all in pakket van de ExecutiveLine
Klopt, maar dan heb je er volgens de Kia site ook € 199,- voor betaald middels dat pakket. Je mag, mijn inziens verwachten, dat waar je voor betaald hebt ook goed werkt. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
petertenboer schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:11:
[...]

Klopt, maar dan heb je er volgens de Kia site ook € 199,- voor betaald middels dat pakket. Je mag, mijn inziens verwachten, dat waar je voor betaald hebt ook goed werkt. Toch?
Denk dat ze nog steeds op 99,9% uptime zitten eerlijk gezegd. Het gaat af en toe en met name in een weekend mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:12:
[...]

Denk dat ze nog steeds op 99,9% uptime zitten eerlijk gezegd. Het gaat af en toe en met name in een weekend mis.
Klopt beide wat je schrijft.

Desalniettemin vind ik het persoonlijk best irritant worden, temeer ik nu al, twee dagen gedurende een reis naar Zuid Europa niet kan zien terwijl ik een bakkie koffie drink of een hapje aan het eten ben in een restaurant of de auto nog aan het laden is en hoe vol hij ondertussen is. Daar was de app toch min of meer voor bedoeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
petertenboer schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:21:
[...]

Klopt beide wat je schrijft.

Desalniettemin vind ik het persoonlijk best irritant worden, temeer ik nu al, twee dagen gedurende een reis naar Zuid Europa niet kan zien terwijl ik een bakkie koffie drink of een hapje aan het eten ben in een restaurant of de auto nog aan het laden is en hoe vol hij ondertussen is. Daar was de app toch min of meer voor bedoeld?
Ik had dus laatst die klacht over de 12v accu ik moest vrijdag alles op de mail zetten en kreeg zondag een bounce. Dus ik het melden en moest maandag maar weer bellen met de klantenservice “ja de inbox is leeg.” Bleek dus in heel Europa incl. Hyuandai hun centrale Exchange mail servers eruit te hebben gelegen. Is heel erg illustratatief hoe ze werken. Best effort zonder monitoring of dienstverlening in het weekend. @pertenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:42
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 20:39:
Dito bij de Dynamicline.
Heb wel 199 ontvangen, bij mij hadden ze de connectbox helemaal niet geactiveerd.
Gelukkig heb ik een rechtsbijstandverzekering, maar dan toch nog een jaar lang geduurd voordat ze akkoord gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:47
Ik zal ze morgen ook een mailtje sturen. Dat ze de radio maar ombouwen naar 2030 of net zoals in Amerika daar is het 2019 systeem wel gewoon uvo volgens mij met sim maar zonder connectbox.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harvest2002
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:11
[...]

Je bent veel te aardig voor de KIA app. Auto is prima. App is waardeloos. Ik had ook de neiging om KIA aan te klagen voor het feit dat ik (impliciet) 199 euro heb betaald voor de app gedurende het eerste jaar terwijl die op allerlei fronten totaal niet functioneerde. Rittenregistratie was bijvoorbeeld waardeloos.

Had er uiteindelijk geen zin in om mijn energie daaraan te besteden.

Het feit dat (ik denk) niemand de app na 1 jaar betaald heeft gecontinueerd, zegt al genoeg. Ik wil zelf best betalen voor iets dat waarde toevoegt, zeker omdat ik de auto zakelijk heb aangeschaft, maar dat zou gewoon geld weggooien zijn bij de KIA app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:05:
@willemvdvliet @Harvest2002 @eltron s.v.p. klacht sturen naar kcs@kia.nl
Ze moeten ook feedback krijgen dat het steeds niet goed werkt, liefst vanuit meerdere klanten.
Done, en hij doet het nog steeds niet.

Nog even factuur en opdrachtbevestiging er bij gepakt maar daar staat de connected car ap niet apart op vermeld. Echter blijkt wel uit de info van Kia op de site dat de basiskosten Eur 199 zijn. Dus mag je er van uitgaan dat je dat hebt betaald lijkt mij.

Overigens viel mij ook nog op dat als optie op de opdracht de recyclebijdrage ad 119,83 is vermeld. Kan mij niet herinneren dat ik dat heb aangevinkt ;) Maar zal ook vast geen vrije keuze zijn.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 07:29

GVR

Heb ook een klacht ingediend via de kia website en via Kcs@kia.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Harvest2002 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:22:
[...]

Je bent veel te aardig voor de KIA app. Auto is prima. App is waardeloos. Ik had ook de neiging om KIA aan te klagen voor het feit dat ik (impliciet) 199 euro heb betaald voor de app gedurende het eerste jaar terwijl die op allerlei fronten totaal niet functioneerde. Rittenregistratie was bijvoorbeeld waardeloos.

Had er uiteindelijk geen zin in om mijn energie daaraan te besteden.

Het feit dat (ik denk) niemand de app na 1 jaar betaald heeft gecontinueerd, zegt al genoeg. Ik wil zelf best betalen voor iets dat waarde toevoegt, zeker omdat ik de auto zakelijk heb aangeschaft, maar dat zou gewoon geld weggooien zijn bij de KIA app.
Zeker als je weet dat je de gegevens met b.v home assistant of openhab integratie ook kunt uitlezen. Ik heb zelfs op basis van de uitgelezen gps coördinaten een device tracker gemaakt van de auto. Ik kan dus de ritten en route zien ook op de kaart. Zo zie je maar dat auto’s bouwen en apps bouwen heel verschillend is. Elke auto fabrikant behalve tesla heeft dit nog niet op orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:15:
[...]

Zeker als je weet dat je de gegevens met b.v home assistant of openhab integratie ook kunt uitlezen. Ik heb zelfs op basis van de uitgelezen gps coördinaten een device tracker gemaakt van de auto. Ik kan dus de ritten en route zien ook op de kaart. Zo zie je maar dat auto’s bouwen en apps bouwen heel verschillend is. Elke auto fabrikant behalve tesla heeft dit nog niet op orde.
@Hippe Lip ik zag dat je op het Kiaclub forum wanhopig op zoek bent naar precies deze HA configuratie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-02-2024
Eventjes een dissonante noot in de discussie over de Kia app. In België (waar ik dus woon ) is er GEEN app beschikbaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die helemaal niet mis. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat ik zo handig niet ben met electronica en computers. Het feit dat ik gepensioneerd ben (ik ben 74) en dus meer tijd heb dan de professionele gebruikers (de lease rijders - 90 % denk ik) zal daar wel iets mee te maken hebben.
Ik bedoel: naargelang je persoonlijke situatie is een attribuut nodig, belangrijk, of zelfs helemaal overbodig!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mich46 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:23:
Eventjes een dissonante noot in de discussie over de Kia app. In België (waar ik dus woon ) is er GEEN app beschikbaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die helemaal niet mis. Wellicht heeft dit te maken met het feit dat ik zo handig niet ben met electronica en computers. Het feit dat ik gepensioneerd ben (ik ben 74) en dus meer tijd heb dan de professionele gebruikers (de lease rijders - 90 % denk ik) zal daar wel iets mee te maken hebben.
Ik bedoel: naargelang je persoonlijke situatie is een attribuut nodig, belangrijk, of zelfs helemaal overbodig!
Maar dat heeft toch weinig te maken met het feit dat een functie gewoon moet werken zoals geadverteerd?

Als je het niet nodig hebt, dan koop je het niet. Maar als je het erbij aan vinkt als optie, ervoor betaald, en het werkt niet, tja, dat is gewoon uitermate slordig.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:06

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vaevictis_ schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:15:
[...]

Zou je dit deel van je configuration.yaml ook willen delen? Ik probeer dit al ff voor elkaar te krijgen, maar weet niet hoe.
Het enige dat ik met hulp van anderen tegenkwam was een oplossing met hulp van MQTT, maar dan wordt het voor mij alweer snel te complex. Dus als er een oplossing is die het helemaal in HA kan fixen zou dat heel mooi zijn!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]

Nou nee, bij lange na niet. 99,9% uptime betekent 0,1% downtime; dat is nog geen 9 uur (0,001 x 365 x 24 = 8,76 uur) per jaar. Die hebben ze toch allang overschreden? Ik denk zelfs dat ze de 99% uptime niet eens halen....

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 09-08-2020 14:46 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Hippe Lip schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:37:
[...]

Nou nee, bij lange na niet. 99,9% uptime betekent 0,1% downtime; dat is nog geen 9 uur (0,001 x 365 x 24 = 8,76 uur) per jaar. Die hebben ze toch allang overschreden? Ik denk zelfs dat ze de 99% uptime niet eens halen....
Drie weekenden eruit en ze zitten al op 98,3% uptime. In mijn beleving zijn er al meer dan zes dagen geweest dat ze plat lagen. Nog dik vier maanden te gaan. Stel dat daar ook nog vier dagen zijn dat de app niet werkt.

Bij twaalf dagen uitval zitten ze op 96,71% uptime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:20
Ik lees de app uit met Home Assistant. Daar kan ik zien dat zeker de laatste tijd de app er vaak meerdere uren uit ligt. En nu al meer dan 24u, moet zelfs in Grafana kijken voor wat waardes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:07
willemvdvliet schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 06:53:
De KIA E-Niro App <2019 is wat mij betreft een grote aanfluiting.
App zelf geeft mij nu bijna elk weekend een wit scherm en ook in HomeAssistant gewoon geen verbinding.
Meer mensen die hier last van hebben?
die van mij deed het altijd wel. weliswaar tergend langzaam, maar het ljikt er op dat de app er nu ook geheel uitligt De app voor 2019 stelde qua functionaliteit en werking toch al teleur, na het eerste gebruik nooit meer een hoge verwachting van gehad. (helaas). Ik dacht ook ooit dat ik in mijn laatste ICE auto had besteld. Zo langzamerhand vraag ik me af of EV niet voor eeuwig pionieren blijft.

Erg raar dat je bij een moderne EV zo'n slechte app kunt bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
petertenboer schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:52:
[...]

Drie weekenden eruit en ze zitten al op 98,3% uptime. In mijn beleving zijn er al meer dan zes dagen geweest dat ze plat lagen. Nog dik vier maanden te gaan. Stel dat daar ook nog vier dagen zijn dat de app niet werkt.

Hangt er vanaf hoe je de uptime berekend ik weet bijna zeker dat ze de 99% halen want ze hebben geen dienstverlening in het weekend. Ik denk iets van 5x8 uur dienstverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pople schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Erg raar dat je bij een moderne EV zo'n slechte app kunt bedenken.
Het ligt niet aan de app, maar aan de info die de app niet krijgt. De server ligt plat waardoor de data niet door de app weergegeven kan worden.
Vaevictis_ schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

Hangt er vanaf hoe je de uptime berekend ik weet bijna zeker dat ze de 99% halen want ze hebben geen dienstverlening in het weekend. Ik denk iets van 5x8 uur dienstverlening.
Heb jij algemene voorwaarden bij die app gekregen? Ikke niet. En staat daar dat servicewindow van 5 x 8 uur in? Ik zie geen enkele reden om niet gewoon 24/7 beschikbaarheid van de app (lees: de server(s)) te verwachten. Een server draait moeiteloos door; bij de beschikbaarheid van een persoonlijk contact is zoiets als kantooruren een redelijk te verwachten beschikbaarheid.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Vaevictis_ schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:44:
[...]

Als ik mee ga in wat jij aangeeft adviseert Kia mij alleen binnen kantoortijden te rijden en te laden 🤦‍♂️.
In mijn beleving moet ik ook om 22:13 uur kunnen zien hoe vol mijn batterij is en hoeveel kilometers ik nog heb. Stel, ik heb het niet, dat ik ook nog € 3,99 per maand aftik ivm een premium abonnement dan voel ik mij helemaal genaaid.

[ Voor 22% gewijzigd door petertenboer op 09-08-2020 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
De app geeft van zich zelf al nul relevante info. Dus of de server nu werkt of niet maakt niet heel veel verschil.
Bij de UVO app verlies je echte functionaliteit als de server eruit ligt.
Ik ga voor de mijnkia app dan ook zeker niet betalen als het jaar om is volgende maand.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 14:16
Inmiddels weer terug na een 1300 test km in de E-Soul :) Fantastisch, de i3 vond ik al goed maar de Kia E-Soul is gewoon beter. Ik heb de denk ik alles wel zo'n beetje uit kunnen testen, behalve een normale laadpaal. Helaas niet in de buurt van bestemming, dus veel snelladen (maingau) en de granny. Mijn usercase zal er vrijwel volledig anders uit zien echter wordt deze auto (ja ja morgen bestellen) de volledige vervanger van onze Passat (>1000km op een tank). En met mijn 1,96mtr lengte ben ik nogal kieskeurig qua stoelen.

Wat is opgevallen in positieve dan wel negatieve zin:.
  • Die UVO app heeft bij mij op 1-2x opnieuw moeten inloggen geen problemen opgeleverd. Vaak gebruikt! Even 5 minuten van te voren de clima aanzetten, wel of niet aan een lader maakt geen verschil. Hij doet het altijd.
  • De geventileerde stoelen zitten voortreffelijk, nog niet het kaliber Astra met AGR stoelen of Volvo in algemene zin, maar toch heel erg positief verrast.
  • Qua comfort heel goed te noemen, vering is iets aan de stugge kant maar dat is met een dergelijk gewicht ook maar goed ook denk ik.
  • Magnifieke audio installatie, Harman Kardon.
  • Zojuist even heerlijk bij de Ionity zitten genieten van een 30 minuten concertje in een koele auto.
  • Lane-assist is wel erg scherp afgesteld, wanneer de auto je nagenoeg gepasseerd is en je doet je richting aan dan geeft ie al een waarschuwing.
  • Adaptieve cruise heel goed behalve boven de 140, dan worden ondanks de ingestelde minimum te hanteren afstand toch wel behoorlijk groot, iets wat ik herken van de Golf VII en de Astra (2018), echter de KIA is nog een tandje erger.
  • Boven de 160 geen adaptieve cruise meer, ook herkenbaar van eerder genoemde auto's.
  • Die vmax 176 bereik je alsof je tegen een muur aan rijdt zo fanatiek grijpt de begrenzer in, er zit veel meer in gevoelsmatig. Wel een dikke pré voor een EV dat hij überhaupt zo snel kan/mag. Stabiliteit op hoge snelheid heel goed.
  • Heerlijk cruisen in ECO modus, maar af en toe het kleine kind uithangen in de Sport modus. Icm het hoog frequente geluid waande ik mij af en toe net in een opstijgend vliegtuig :*)
  • De >50KW snelladers zijn toch wel heel lekker als je kijkt naar praktische laadsnelheid. Veelal tussen de 70-75KW terwijl de <=50KW laders 42-45KW deden. Best wel snel verwend dus met de >50KW laders.
  • "Brandstofkostentechnisch ondanks het vrij dure snelladen nog steeds interessant, > 350km rijden voor nog geen 20 euro icm de maingau pas. In de toekomst zal dat echter alleen tijdens vakantie's gebeuren omdat ik niet veel lange ritten maak en thuis "gratis" laad.
  • Een lastig met de hand te wassen auto, met name de neus, veel naden zeg maar, jaja met het handje omdat ik bang was dat een wasstraat de restanten van de reclame zouden verwijderen (liet nu al los), not on my watch zeg maar..
[laadverhaal]
Ritje ri Berlijn vanuit Groningen met een Kia E-Soul leenauto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjxftTlmj2gAm4jKwuPrKN66qyU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xi6NvGGSbwzNg7zOwqV5TAMu.jpg?f=fotoalbum_medium
49kWh gratis en "volgas" geladen in Hannover. Hoewel meerdere inclusief ondergetekende het redelijk ambitieus vonden om 330km te rijden met 120-130kmu icm een aantal baustelles goed te doen, sterker nog...51km resterend.
Prima plekje overigens, Finca & Bar Celona Hannover. Speeltuin, prima eten en gratis met een 600KW oOo (77KW max voor de KIA) laden zolang het nog mag duren. Ook nog eens 4 gratis plekken, ook op de terugweg geladen en qua bezetting was het zowel 's-ochtends als 's-avond maar matig bezet..
Op naar het 2e en meteen het laatste stuk met 322km actieradius.

Bijna op bestemming maar had nog maar 40km over, en geen enkele laadpaal in de buurt van bestemming, dus maar even weer aan de 50KW DC lader, deze zat telkens wat tussen de 43-48KW (in de auto afgelezen). Omdat ik niet precies wist hoeveel km ik nog zou rijden voor we weer terug zouden rijden heb ik hem tot 260km actieradius geladen, en telkens wanneer ik niet de auto nodig had hing hij aan de granny. Bij het pension waar we sliepen was ook geen laadmogelijkheid (ook niet met de granny). Dus goede keuze achteraf.

Gistermiddag weer terug gereden. Met een freaky 38gr, van beperktere actieradius of trager laden geen sprake. Echt netjes, zowel de laadpaal als de Kia stonden uiteraard wel maximaal te blazen.

Terugweg was iets uitdagender, hoofdzakelijk te weiten aan mijn rechtervoet en een weigerende laadpaal. Weer in Hannover gratis geladen, ditmaal tot 96% zelfs (63kWh in 86 minuten) dankjewel Enercon. Uiteraard laadt je meestal tot 80% alleen een wat trage levering van dessert en uiteindelijk de rekening heeft dit veroorzaakt. Gelukkig zicht op de laadplekken vanaf ons tafeltje, dus geen schuldgevoelens over het te lang staan.

356km actieradius zou in theorie genoeg moeten zijn, echter vrije baan en >160 kmu hebben dit flotjes om zeep geholpen. Net voor de NL grens wou ik even 20-25 minuten laden (en pauzeren) voor de laatste km'ers in NL, echter geen communicatie mogelijk tussen de EWE paal en de E-Soul. Volgende optie was Leer centrum, qua actieradius wel te doen maar ook weer een EWE paal. Zelfde problemen maar uiteindelijk toch met de maingau pas aan de praat gekregen na 3-4 pogingen. Iets minder tof zeg maar, ik wijt het aan de EWE paal.

Vannacht aan de Granny gehad en zojuist nog even de dichtstbijzijnde Ionity 350KW lader (A7 Mienscheer) aangedaan om tot 80% te laden en vannacht weer aan de granny zodat ik hem morgenochtend weer vol bij de garage kan neerzetten.
[/laadverhaal]

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 10-08-2020 11:20 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Minxz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:48:
De app geeft van zich zelf al nul relevante info. Dus of de server nu werkt of niet maakt niet heel veel verschil.
Bij de UVO app verlies je echte functionaliteit als de server eruit ligt.
Ik ga voor de mijnkia app dan ook zeker niet betalen als het jaar om is volgende maand.
Dat betalen zou ik ook nooit doen.

Het enige wat ik wel relevant vindt is “ de status van het laden”, met name bij Ionity laders. Als je zit te lunchen of koffiedrinken in een restaurant en de lader stopt er plotseling mee. Met de app zie je dan dat hij tussentijds gestopt is en kun je actie ondernemen.
Tevens vind ik het persoonlijk handig dat ik zie hoever je bent met laden in de gelijke setting.

Voor de rest eens dat de app oninteressant is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ik heb een paar plekjes waar de blanke lak loslaat. Hebben jullie hier ook last van (gehad)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnuO0qGh9ARsDq9cLc49CwcbWZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBlHFPEmRtyzJXi042ly97PP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JWgCB9gaxP7PiqSq2S-jftP1n0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoFsxDqzsxnfa4mRF3BgYC5G.jpg?f=fotoalbum_large

Beide op de grill. Auto is een beetje vies van stuifzand. Droge camping etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
petertenboer schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:52:
[...]

Wel gek, want ik heb op de UVO app (MY2020 totaal nog geen uitval gezien, behalve toen ik mijn 12V account leeg gepolled had door een slordigheidje in mijn Domoticz plugin...
Dus daar hebben Kia en Hyundai wel de beschikbaarheid op orde. Ze kúnnen het dus wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Vaevictis_ schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:17:
Ik heb een paar plekjes waar de blanke lak loslaat. Hebben jullie hier ook last van (gehad)?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beide op de grill. Auto is een beetje vies van stuifzand. Droge camping etc.
Net even voor je gekeken. Ik heb er geen last van: Gravity Blue, 22000 kilometer gereden en ik denk vijf keer gewassen in de wasstraat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BartdeK
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 07:56
Appie Heijn schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:04:
Inmiddels weer terug na een 1300 test km in de E-Soul :) Fantastisch, de i3 vond ik al goed maar de Kia E-Soul is gewoon beter. Ik heb de denk ik alles wel zo'n beetje uit kunnen testen, behalve een normale laadpaal. Helaas niet in de buurt van bestemming, dus veel snelladen (maingau) en de granny. Mijn usercase zal er vrijwel volledig anders uit zien echter wordt deze auto (ja ja morgen bestellen) de volledige vervanger van onze Passat (>1000km op een tank). En met mijn 1,96mtr lengte ben ik nogal kieskeurig qua stoelen.

Wat is opgevallen in positieve dan wel negatieve zin:.
[list]
• Die UVO app heeft bij mij op 1-2x opnieuw moeten inloggen geen problemen opgeleverd.
• De geventileerde stoelen zitten voortreffelijk, nog ..........

.........aan de granny zodat ik hem morgenochtend weer vol bij de garage kan neerzetten.
[/laadverhaal]
Goede review Appie :) Ik herken vrijwel alles in je verhaal. De e-Soul vinden wij een geweldige auto die zelfs met 3 kids (12, 14 en 16 jaar oud) voldoende ruimte biedt. Op vakantie hadden we wel een dakkoffer nodig maar dat hadden we bij onze vorige auto ook (Volvo V60 D6). Gelukkig hebben we nog geen problemen gehad met snelladers die niet aan de gang wilden. Bij onze tussen en eindbestemming(en) mochten we steeds de granny charger gebruiken. We hebben nooit zorgen gehad over dat we onze bestemming niet zouden gaan halen vanwege een lege accu.
Wat we vooral heel fijn vonden was dat we op afstand de airco konden starten. Wanneer we van het strand terug liepen naar de auto, startte ik met de UVO-app alvast de airco en wanneer we bij de auto kwamen was die prettig koel ondanks dat ie lang in de volle zon geparkeerd had gestaan. Dat werkte iedere keer en ook als de auto niet aan een lader hing.

Welke uitvoering ga je vandaag bestellen en in welke kleur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CW3wq6KxawreGS0beQM_33uqw8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4r1Bu1xfV19EKusE3nhMTrPV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBVmekI3MAm8rxITqn_ivQEnD_E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p7GL35DH8RrmgezMm0YySpVW.jpg?f=fotoalbum_tile

2020 e-Soul, 18" Kia Deajeon wielen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
@BartdeK Een executive, met het tegenwoordig standaard SUV pack in de kleur gravity grey. Helaas weinig keuze aangezien two-tone in de MY21 over de 45k heen gaat i.t.t. de MY20, >45k is geen subsidie.
Mag ik vragen wat die velgen van jou kosten? En is de maat hetzelfde als de originele? Vind ze namelijk toch wel een stuk mooier dan de originele.
Ik ga denk ik ook maar op zoek naar een dakkoffer en dakdragers, voor vakantie met 2 jonge kinderen wel handig 😁

Ik stap zojuist weer in de passat, man man man wat raak je snel aan de e-soul gewend.

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 10-08-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

plips schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:36:
[...]
Wel gek, want ik heb op de UVO app (MY2020 totaal nog geen uitval gezien, [...]
Dat is hetzelfde als wanneer er storingen zijn bij KPN en dan zeggen dat het gek is, want je hebt er bij Ziggo totaal geen last van.

De MY19 en MY20 hebben totaal verschillende, onafhankelijke systemen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 20:04
En ze zijn wakker geworden bij KIA. demijnkia app werkt weer. krijg net een berichtje dat mijn auto aan het laden is. Maar even aan de lader gehangen om straks koel weg te kunnen rijden. De truuk met utility mode lukt me nog niet. Ik kan de achterdeur gewoon openen nadat ik met de metalen sleutel de voordeur op slot draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-09 20:03
wortelsoft schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:00:
En ze zijn wakker geworden bij KIA. demijnkia app werkt weer. krijg net een berichtje dat mijn auto aan het laden is. Maar even aan de lader gehangen om straks koel weg te kunnen rijden. De truuk met utility mode lukt me nog niet. Ik kan de achterdeur gewoon openen nadat ik met de metalen sleutel de voordeur op slot draai.
Omdat je de key fob in je zak hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartdeK
Appie Heijn schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:11:
@BartdeK Een executive, met het tegenwoordig standaard SUV pack in de kleur gravity grey. Helaas weinig keuze aangezien two-tone in de MY21 over de 45k heen gaat i.t.t. de MY20, >45k is geen subsidie.
Mag ik vragen wat die velgen van jou kosten? En is de maat hetzelfde als de originele? Vind ze namelijk toch wel een stuk mooier dan de originele.
Ik ga denk ik ook maar op zoek naar een dakkoffer en dakdragers, voor vakantie met 2 jonge kinderen wel handig 😁

Ik stap zojuist weer in de passat, man man man wat raak je snel aan de e-soul gewend.
COOL! Mooie kleur 8)
De velgen met banden waren rond de €1500. De zomerbanden op de originele velgen werden dan meteen vervangen door winterbanden en opgeslagen bij de dealer. De bandenmaat van de nieuwe velgen is 235/45-18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
niroot schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

Omdat je de key fob in je zak hebt?
Die heb ik dan wel bij me inderdaad, ik zou het kunnen proberen door die eerst in huis te leggen en dan nogmaals de deur open te maken, Ik durfde de auto nu niet te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazda-Flip
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-09 09:11
Weet iemand toevallig waar de radar zit van het BCW (Blind-spot Collision Warning) systeem?
Gaat om een e-Niro my20. Deze heb ik vorige week donderdag opgehaald en ik krijg inmiddels wel elke rit een error in mijn scherm (BCW is uitgeschakeld, radar is geblokkeerd).. Daarnaast werken dan ook mijn dodehoeksensoren niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
Mazda-Flip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:15:
Weet iemand toevallig waar de radar zit van het BCW (Blind-spot Collision Warning) systeem?[...]
Heb dat één keer gehad. Er lag toe een kind tegen het linker achterraam te slapen met een jas / kussen oid er tussen. Ik heb dat destijds als oorzaak bestempeld.
Dus concreet: ik vermoed ergens bij het achterportier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@BartdeK Oeh dat is nog wel stevig, ik heb hem in de privé lease dus dan betaal ik fors extra, winterbandjes is 30 eur pm bijvoorbeeld. Laat staan een grotere velgmaat dan gaat het helemaal hard.

Dodehoek sensoren zijn toch de parkeersensoren in het geval van KIA? I.t.t. Tesla zijn het geen camera's voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:28
Ze zitten in de achterbumper volgens mij.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hinvXPwaDfnul8Y_AMnSsqgbsgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1AJsQbQx4tzrQ3h8EBPBfRZl.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat overigens over radar sensors.

Als je langzaam achteruit rijdt zijn het rear cross traffic sensors en als je op de snelweg voooruit rijdt zijn het dodehoeksensors.

Tesla gebruikt hier de zij camera’s voor met wisselt succes (bij slecht weer is de radar beter)

[ Voor 103% gewijzigd door kdeboois op 10-08-2020 13:59 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 20:11
kdeboois schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:51:
Ze zitten in de achterbumper volgens mij.[...]
Zou ook kunnen. Had er destijds een fietsenrek op. Wel raar dat de fout zich maar maar een deel van de heenreis heeft voorgedaan....Verder probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazda-Flip
Thanks allemaal, vanmiddag maar even kijken of er iets qua vervuiling opzit, anders terug naar de dealer er mee..

Vreemde is ook dat het spontaan optreedt, ene keer komt de foutmelding naar voren na 20km snelweg, andere keer in de stad, en andere keer helemaal niet. Het lijkt dan wel of het iets softwaretechnisch is of waarbij de connectoren niet goed werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartdeK
Appie Heijn schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:48:
@BartdeK Oeh dat is nog wel stevig, ik heb hem in de privé lease dus dan betaal ik fors extra, winterbandjes is 30 eur pm bijvoorbeeld. Laat staan een grotere velgmaat dan gaat het helemaal hard.

Dodehoek sensoren zijn toch de parkeersensoren in het geval van KIA? I.t.t. Tesla zijn het geen camera's voor zover ik weet.
Ja, dat was niet heel goedkoop. Het was wel inclusief de bandendruk sensoren. Je komt op Marktplaats nog wel eens een setje gebruikte Kia velgen met banden in de goede maat tegen voor grofweg iets minder dan de helft. Kan leuk zijn.

Ik heb altijd gedacht dat de dodehoek sensoren bij of in de spiegel zouden zitten. Daar zit wel het lampje dat weer geeft wanneer een voertuig zich in de dode hoek bevindt. Goede vraag trouwens want dat hoeft inderdaad niet de plaats van de dode hoek sensoren te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
Hippe Lip schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:18:
[...]

Dat is hetzelfde als wanneer er storingen zijn bij KPN en dan zeggen dat het gek is, want je hebt er bij Ziggo totaal geen last van.

De MY19 en MY20 hebben totaal verschillende, onafhankelijke systemen.
Dat is precies wat ik schreef in het stuk van mijn post dat je niet gequote hebt: Dat ze het bij UVO WEL op orde hebben. Dus dat de beheerorganisatie het wel KAN.
Ziggo en KPN zijn andere organisaties, met andere kwaliteitssystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartholomeusD
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
BartdeK schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Ja, dat was niet heel goedkoop. Het was wel inclusief de bandendruk sensoren. Je komt op Marktplaats nog wel eens een setje gebruikte Kia velgen met banden in de goede maat tegen voor grofweg iets minder dan de helft. Kan leuk zijn.

Ik heb altijd gedacht dat de dodehoek sensoren bij of in de spiegel zouden zitten. Daar zit wel het lampje dat weer geeft wanneer een voertuig zich in de dode hoek bevindt. Goede vraag trouwens want dat hoeft inderdaad niet de plaats van de dode hoek sensoren te zijn.
Het deel in de handleiding over de dode-hoek-sensoren laat precies zien waar ze zitten (en wat storingen zou kunnen veroorzaken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pb47UVwTwzXM9Atg8RgRGLfFcHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4E2fn360csd6yzWbVhumKe6P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@BartholomeusD precies zoals ik verwacht had, echter spreken ze over een camera "Haal de camera NOOIT zomaar uit elkaar..." volgens mij zijn het upgraded parkeersensoren met een veel verder bereik dan enkele 10-tallen cm van een standaard parkeersensor.

Van Tesla en Volvo weet ik dat ze meerdere camera's gebruiken, bij Volvo zit deze vrij zichtbaar onder de buitenspiegels.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6c/Volvo_s60_2010_camera_side_4831427005_d827d7586e_z.jpg/260px-Volvo_s60_2010_camera_side_4831427005_d827d7586e_z.jpg
Die heeft de KIA in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

hoeveel KWH verstook je eigenlijk met het pre-coolen of heaten van de auto, zeg.. 15 minuten laten draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
greatgonzo schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:01:
hoeveel KWH verstook je eigenlijk met het pre-coolen of heaten van de auto, zeg.. 15 minuten laten draaien?
is afhankelijk van veel factoren... ingestelde en buitentemperatuur natuurlijk

Hier tussen 1 a 2 kw meestal

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
cypher21 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

is afhankelijk van veel factoren... ingestelde en buitentemperatuur natuurlijk

Hier tussen 1 a 2 kw meestal
Dat komt dan neer op 0,25 - 0,5 kWh. Peanuts dus op de totale accucapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:56
Ik had hem vrijdag kleine 10 minuten voor vertrek aangezet (begint hij trouwens wel echt enorm te blazen, hoorde het op ~20m afstand duidelijk), toen ik instapte was er iets meer dan 20km van de GoM afgesnoept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Coocoocachoo schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:32:
Ik had hem vrijdag kleine 10 minuten voor vertrek aangezet (begint hij trouwens wel echt enorm te blazen, hoorde het op ~20m afstand duidelijk), toen ik instapte was er iets meer dan 20km van de GoM afgesnoept.
De GoM gaat er dan ook vanuit dat je de hele rit met die AC aan zo blijft rijden dan, je kunt het niet zo omrekenen. Met een OBD dongle zou je wel inzicht kunnen krijgen in hoeveel kWh er verbuikt is. Of kijk desnoods naar het accupercentage, die zal echt niet meer dan 2% gedaald zijn in die 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

plips schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Dat is precies wat ik schreef in het stuk van mijn post dat je niet gequote hebt: Dat ze het bij UVO WEL op orde hebben. Dus dat de beheerorganisatie het wel KAN.
Ziggo en KPN zijn andere organisaties, met andere kwaliteitssystemen.
Toch is dat laatste hier ook aan de hand. De app van de MY19 (met bijbehorend printje in de auto en de servers) is eigen verzinsel en bouw van de importeur hier in NL. Ingebouwd na aankomst in de haven hier in NL De belgen bijvoorbeeld hebben die faciliteit dus niet.

UVO is van Kia op internationaal niveau. Door de fabriek in Korea ingebouwd en in vele landen beschikbaar en ondersteund. Die server draait mss zelfs wel in Korea.

Die twee zijn dus wat je zegt: andere organisaties, met andere kwaliteitssystemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 10-08-2020 18:19 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
CyBeRSPiN schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:23:
[...]

Dat komt dan neer op 0,25 - 0,5 kWh. Peanuts dus op de totale accucapaciteit.
Met volle accu en aan de lader heb ik hem aangezet. Hij haalt de energie dan rechtstreeks uit de lader en die kon ik meten. Kwam inderdaad neer op minder dan 0.5 kWh voor een kwartier koelen...

Na opstartpiek is het koelvermogen ongeveer 1.7 kW.

[ Voor 6% gewijzigd door mfjnab op 10-08-2020 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
wortelsoft schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

Die heb ik dan wel bij me inderdaad, ik zou het kunnen proberen door die eerst in huis te leggen en dan nogmaals de deur open te maken, Ik durfde de auto nu niet te laten staan.
Dat heeft niks met de keyfob te maken. Die kan niks met je achterdeuren.
Het komt waarschijnlijk omdat je voor het uitstappen niet alle deuren hebt gelockt middels de knop in de deur.
dan alleen via de bestuurdersdeur de auto verlaten en dichtdraaien met de metalen sleutel.
Je kan dan alleen de kofferbak nog openen met de key fob op zak. Als je die weglegt zal je zien dat je ook de kofferklep niet kan openen.
Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Minxz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:57:
[...]

Dat heeft niks met de keyfob te maken. Die kan niks met je achterdeuren.
Het komt waarschijnlijk omdat je voor het uitstappen niet alle deuren hebt gelockt middels de knop in de deur.
dan alleen via de bestuurdersdeur de auto verlaten en dichtdraaien met de metalen sleutel.
Je kan dan alleen de kofferbak nog openen met de key fob op zak. Als je die weglegt zal je zien dat je ook de kofferklep niet kan openen.
Werkt perfect!
Ik deed het op de volgende manier:
-auto aan
-util mode aan
-deuren op slot via knop in deur
-deur open
-uit stappen
-deur dicht
-sleutel rechtsom je hoort een klik
-achter deur open:auto niet op slot

Suggesties wat ik fout doe hoor ik graag, al ging vandaag via de laadpaal ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
weer even gekeken in de app. die doet het op dit moment weer (even?)_
0 reactie op mijn melding dat hij er hele weekend uit lag.
Rare jongens/meisjes die Kia mensen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

eltron schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:55:
Deed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
eltron schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:55:
Ook nog geen reactie op mijn mail. Benieuwd hoe lang de app nu blijft functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
petertenboer schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:37:
[...]

Ook nog geen reactie op mijn mail. Benieuwd hoe lang de app nu blijft functioneren.
Niet lang zoals te zien in de reactie boven die van jouw, app is weer stuk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
petertenboer schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:37:
[...]

Op mijn mail ook geen reactie, wel even contact gehad via de chat op de site, daar gaven ze gistermorgen aan te weten dat het probleem er was en dat ze er mee bezig waren. Hij ligt er nu weer uit 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GVR

GVR

Hij werkt weer! (voor zolang als het duurt). Krijg zojuist de melding binnen dat de auto 100% is, terwijl dat ergens vannacht al het geval was en ik er vanmorgen al mee gereden heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:47
Hier lag hij er ook weer uit vanmorgen.
Als ik me een beetje verveel ben ik van plan om monitoring van de KIA WebService URL in te gaan richten.
Gaan ze automatisch een notificatie krijgen als ie eruit ligt :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
luxus schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:13:
Ik weet niet of mensen dit al meegemaakt hadden, voor mij was het in ieder geval een first. Er blijkt een los bodempje in het bakje onder de armsteun te zitten. Dat bodempje kun je zonder dat je het in de gaten hebt omhoog wippen als je zonder te kijken in die bak graait naar je sleutels tussen alle andere losse tuli. Als dat bodempje omhoog wipt dan komt er een gat in de onderkant van de bak vrij waardoor precies je sleutels naar beneden kunnen vallen. En dan kun je dus graaien tot je een ons weegt maar die sleutels kom je dan dus niet meer bij. Gelukkig was mijn vriendin thuis en heeft die mij een punttangetje kunnen komen brengen om mijn sleutels eruit te vissen. Maar dat lukte alleen omdat ze gevallen waren met het ringetje "omhoog". Ik stond er echt even van te kijken, zo dicht bij huis, en tegelijk zo ver weg...

[Afbeelding]
Hah! Ik heb net ff gecheckt terwijl ik aan het thuiswerken ben vanuit de Kia met airco aan :P
Er komt koude lucht uit dat gat! Dus als je een roostertje maakt ipv dat dichte matje heb je een gekoeld vak :)
Dat is hier al eens eerder gevraagd.
Lijkt erop dat het een duct is die naar de ventilatieroosters achter de middenconsole loopt.

Het lijkt er overigens op dat dat matje al voldoende poreus is om de koude door te laten, geen modificatie nodig lijkt het.
Henry65 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Ik merk wel dat de spullen die in het middenconsole liggen koud worden. Mogelijk door de koude lucht richting de achterpassagiers.
Nu duidelijk waarom dat dan is :)
Appie Heijn schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:51:
Nog 1 vraagje, misschien heb ik er over heen gelezen. Maar heeft de E-Niro of E-Soul ook een gekoeld vak? Zijnde dashboardkastje, vak middenconsole?
De e-Niro heeft dus wel een gekoeld vak in de middenconsole blijkt nu :+

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-08-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
willemvdvliet schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:14:
Als ik me een beetje verveel ben ik van plan om monitoring van de KIA WebService URL in te gaan richten.
@willemvdvliet Ik heb met home assistant al een log met foutmeldingen als de webservice niet bereikbaar is. Je zou dan ook nog op lege data moeten controleren. Mail adres heb je al :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Bjørn heeft een interessant filmpje gemaakt over remblokken en -schijven op EV's. Er zijn een aantal dingen die nogal anders verlopen op een EV, waardoor er aangepaste materialen en technieken gebruikt (zouden) moeten worden. Het gaat over roestvorming op de remschijven, over het kromtrekken ervan, over stukjes die van de remblokken afbreken en over het remmateriaal dat van de ondergrond van het remblok loskomt (en er uiteindelijk vanaf valt). Dat laatste onder andere omdat er weinig geremd wordt, waardoor de blokken niet warm worden en het vocht er dus niet uitgedreven word. Wow!

Zie hier; de eerste 9 minuten een hoop gewauwel over de garage waar hij dingen laat doen, maar na ca. 9 minuten komt het echte verhaal. Langdradig, maar zeker zéér leerzaam!

Heeft iemand al problemen met remschijven of -blokken gehad op de e-Niro?

YouTube: Model 3 getting NRS brakes at EV Services

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minxz
wortelsoft schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:53:
[...]

Ik deed het op de volgende manier:
-auto aan
-util mode aan
-deuren op slot via knop in deur
-deur open
-uit stappen
-deur dicht
-sleutel rechtsom je hoort een klik
-achter deur open:auto niet op slot

Suggesties wat ik fout doe hoor ik graag, al ging vandaag via de laadpaal ook goed.
Exact wat ik doe. Dan werkt het bij mij wel. De auto zit dan volledig op slot.
Wat je kan proberen is deuren op slot en naar Util Mode omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Laatst online: 07-06 11:38
Hippe Lip schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:48:
Bjørn heeft een interessant filmpje gemaakt over remblokken en -schijven op EV's. Er zijn een aantal dingen die nogal anders verlopen op een EV, waardoor er aangepaste materialen en technieken gebruikt (zouden) moeten worden. Het gaat over roestvorming op de remschijven, over het kromtrekken ervan, over stukjes die van de remblokken afbreken en over het remmateriaal dat van de ondergrond van het remblok loskomt (en er uiteindelijk vanaf valt). Dat laatste onder andere omdat er weinig geremd wordt, waardoor de blokken niet warm worden en het vocht er dus niet uitgedreven word. Wow!

Zie hier; de eerste 9 minuten een hoop gewauwel over de garage waar hij dingen laat doen, maar na ca. 9 minuten komt het echte verhaal. Langdradig, maar zeker zéér leerzaam!

Heeft iemand al problemen met remschijven of -blokken gehad op de e-Niro?

YouTube: Model 3 getting NRS brakes at EV Services
Omdat ik veel snelweg rij heb ik de regen vrijwel altijd op 0 staan, en rem ik dus gewoon met de pedaal waar dat nodig is. Hierdoor worden de remmen toch wel gebruikt (lijkt mij het beste), hoewel ie bij rustig remmen toch het meest via regen doet, kun je mooi volgen bij die EV instelling waar de verbruiken uitgesplitst worden.
Eergisteren, na laden op het heetst van de dag bij Ionity Abbeville, voor het eerst een verbruik van de accuverzorging gezien, ongeveer een uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
willemvdvliet schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:14:
Ik krijg nu zelfs op de UVO webservice een internal server error...
En vanaf vannacht 1:30 krijgt hij geen antwoord van mijn auto meer, maar dat zou ook kunnen omdat de accu leeg is (staat bij schadebedrijf nu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Minxz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Exact wat ik doe. Dan werkt het bij mij wel. De auto zit dan volledig op slot.
Wat je kan proberen is deuren op slot en naar Util Mode omdraaien.
Dat ga ik eens proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mazda-Flip
Hier momenteel ook met de UVO app een 5001 foutmelding. Internal server error..
Dus nu ook bij allebei de apps issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:47
De MijnKia App werk wel, maar de ritten historie is nu leeg, ook op MijnKia op de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Mazda-Flip schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:55:
Hier momenteel ook met de UVO app een 5001 foutmelding. Internal server error..
Dus nu ook bij allebei de apps issues?
UVO doet het idd nu ook niet...Wou net m' airco aanzetten .. potdikkie #FML

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 15:29

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Bij mij heeft ie er ook geen zin in..

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08 16:41
Hierbij wilde ik ook even mijn ervaringen delen van een vakantie met mijn e-Niro.

Het plan was om dit al vorige zomer te doen, maar door de komst van een kleine ging die reis niet door. Dus nu een jaar later poging 2. De nodige laadpassen besteld, ODB dongle gekocht (voor ABRP), dakdragers, dakkoffer, de hele mikmak volgeladen en op naar zuid Italie (regio Napels.).

Met enige angst voor het verbruik in verband met de dakkoffer richting het eerste laadstation vertrokken. Ook het snelladen was nieuw voor mij aangezien ik het binnen Nederland eigenlijk altijd tot huis red.
Wat me meteen opviel was de slechte werking van ABPR in combinatie met de ODB-dongle. Ik vind de app niet intuïtief, hij crasht vaakt en de data verbinding valt vaak weg. Het resultaat was dat de dongle al voor de Duitse grens weer in de middenconsole zat opgeborgen en dat we gewoon gebruik maakten van Google maps.

In Duitsland kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat er overal snelladers staan waarmee ik met de NewMotion pas meteen kan laden. Vooral de Hyperchargers van EnBW zijn lekker snel en makkelijk in gebruik.
Met 2 kleine kinderen achterin kan je de mooiste plannen maken van laadstation naar laadstation, maar die kan je meteen het raam uitgooien aangezien zij vaak een heel ander plan hadden (iig die van mij 😊.). Toen we dit eenmaal doorhadden hebben we ons maar voorgenomen om lekker rustig aan te rijden en te kijken wat de dag brengt.

Met een maximumsnelheid van ca. 115-120 viel het verbruik me alleszins mee, gemiddeld kwam ik uit op 18 kwh/100km.

Op de heenreis 1 keer een “probleempje” gehad bij een snellader van EnBW. Het scherm was bevroren, maar het lukte me wel om de sessie te starten maar het stoppen wilde niet lukken. Na veel proberen en de helpdesk proberen te bereiken (die natuurlijk niet bereikbaar was op zondag.) kwam er gelukkig een andere Nederlandse E-niro naast me staan en terwijl ik al enigszins oververhit was, wees hij me simpelweg op de mogelijkheid om in de auto de maximale laadcapaciteit in te stellen onder het huidige percentage. Met een duidelijk hoorbare klik eindigde de sessie en konden we weer door (wel met 98%, dat dan weer wel 😊.).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9v-aW23MVJkITjSTRAvfo0wH9sQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqa65AbR6RPBkfJMG2h693Wk.jpg?f=fotoalbum_large
Bont gezelschap. Overigens de enige keer dat alle plekken bezet waren.

Ten zuiden van Oostenrijk vind je aanzienlijk minder snellaadstations, maar met Ionity kan je inmiddels een goed eind onder Rome komen. Ook hebben we bij een Agriturismo mogen inpluggen in een normale stekker, zodat we eigenlijk zonder enige laadstress Italië doorkruisten.

Verder in het zuiden ben je aangewezen op de EnelX laadstations en deze werken met de EnelX pas eigenlijk perfect. Na de laadsessie krijg je meteen een mailtje met de factuur en een berichtje (in mijn geval) van Paypal mbt de betaling.

Nou kom ik al jaren in Italië, maar tijdens het reizen ging ik niet vaak van de snelweg af, dus ik kende eigenlijk alleen maar de Autogrill restaurants met hun lekkere koffie. Maar Autostrade Italia wil blijkbaar geen samenwerking aangaan met laadstations en dus moet je er altijd af op zoek naar je laadpunt. Dit levert dan wel weer leukere stops op aangezien je niet meer op een overvol wegrestaurant bent aangewezen, maar je staat nu vaak bij een groot winkelcentrum, outlet village, of gewoon in een leuk Italiaans dorp. Genoeg vertier om je 45 minuten te verslijten.

Het enige moment van laad stress kwam op de terugweg. We besloten via Zwitserland te rijden en gaandeweg zagen we een file ontstaan bij de Gotthard tunnel. Aangezien de pas erg goed te doen is, gingen we er vroeg af om zo binnendoor de file te ontwijken. De geplande stop bij Ionity na de tunnel zouden we makkelijk halen. Dit bleek echter anders. De hele route richting de Gotthard gaat best wel omhoog en de kilometers tikten razendsnel weg. Met nog 90 kilometer bereik begonnen we daadwerkelijk aan de klim van ca. 15 km. Mijn vriendin had er dit keer verrassend genoeg meer vertrouwen in, maar ik zat toch wel met zwetende handjes aan het stuur. Ik was voornamelijk bang dat het vermogen erg beperkt zou worden. De kilometers tikten wel erg hard weg. Op sommige punten ging er 5-6 kilometer af per gereden kilometer. Uiteindelijk kwamen we met 30 km bereik op de top aan om er vervolgens achter te komen dat het volgende laadstation 45 km ver was. Gelukkig konden we lekker opladen naar beneden en stond er weer 70 km op de teller bij aankomst.

Ik heb het reizen met een elektrische auto wel eens vergelijken met de tijd dat we vroeger met een LPG auto op pad gingen en dat we in een ANWB boek moesten opzoeken waar we konden stoppen, maar daar kom ik toch van terug. De LPG-reis was, als je hem volledig op LPG wilde doen, lastiger. Gas dat op was, ontbrekende verloopnippels en andere problemen zorgen ervoor dat we regelmatig moesten overschakelen naar benzine. Met de elektrische auto heb je deze uitwijkmogelijkheid niet, maar als je enigszins oplet dan heb je dit ook helemaal niet nodig.

Volgend jaar weer!

[ Voor 4% gewijzigd door tescione op 11-08-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@tescione leuk verslag! Raar wat betreft die helpdesk op zondag. Heb Ionity wel meer dan eens gebeld en die nemen altijd en snel op, dag of tijd maakt niet uit. Wel fijn dat je dan net die andere e-Niro rijder trof, je moet er maar opkomen om die max lading aan te passen als truc! Dat met berg op rijden en range zien verdampen herken ik! Houd je als NLer niet zo snel rekening mee :P Dat het ook weer lekker regenereert berg af maakt EV rijden wel echt leuk.
Had ook eens de fout gemaakt om boven op een berg tot 100% op te laden. Dan verlies je de cruise control op de weg naar beneden want de motor kan zn energie niet meer kwijt en dan ben je aangewezen op de schijfremmen om bij te remmen.

[ Voor 43% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
tescione schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:08:
Hierbij wilde ik ook even mijn ervaringen delen van een vakantie met mijn e-Niro.

Het plan was om dit al vorige zomer te doen, maar door de komst van een kleine ging die reis niet door. Dus nu een jaar later poging 2. De nodige laadpassen besteld, ODB dongle gekocht (voor ABRP), dakdragers, dakkoffer, de hele mikmak volgeladen en op naar zuid Italie (regio Napels.).

Met enige angst voor het verbruik in verband met de dakkoffer richting het eerste laadstation vertrokken. Ook het snelladen was nieuw voor mij aangezien ik het binnen Nederland eigenlijk altijd tot huis red.
Wat me meteen opviel was de slechte werking van ABPR in combinatie met de ODB-dongle. Ik vind de app niet intuïtief, hij crasht vaakt en de data verbinding valt vaak weg. Het resultaat was dat de dongle al voor de Duitse grens weer in de middenconsole zat opgeborgen en dat we gewoon gebruik maakten van Google maps.

In Duitsland kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat er overal snelladers staan waarmee ik met de NewMotion pas meteen kan laden. Vooral de Hyperchargers van EnBW zijn lekker snel en makkelijk in gebruik.
Met 2 kleine kinderen achterin kan je de mooiste plannen maken van laadstation naar laadstation, maar die kan je meteen het raam uitgooien aangezien zij vaak een heel ander plan hadden (iig die van mij 😊.). Toen we dit eenmaal doorhadden hebben we ons maar voorgenomen om lekker rustig aan te rijden en te kijken wat de dag brengt.

Met een maximumsnelheid van ca. 115-120 viel het verbruik me alleszins mee, gemiddeld kwam ik uit op 18 kwh/100km.

Op de heenreis 1 keer een “probleempje” gehad bij een snellader van EnBW. Het scherm was bevroren, maar het lukte me wel om de sessie te starten maar het stoppen wilde niet lukken. Na veel proberen en de helpdesk proberen te bereiken (die natuurlijk niet bereikbaar was op zondag.) kwam er gelukkig een andere Nederlandse E-niro naast me staan en terwijl ik al enigszins oververhit was, wees hij me simpelweg op de mogelijkheid om in de auto de maximale laadcapaciteit in te stellen onder het huidige percentage. Met een duidelijk hoorbare klik eindigde de sessie en konden we weer door (wel met 98%, dat dan weer wel 😊.).

Ten zuiden van Oostenrijk vind je aanzienlijk minder snellaadstations, maar met Ionity kan je inmiddels een goed eind onder Rome komen. Ook hebben we bij een Agriturismo mogen inpluggen in een normale stekker, zodat we eigenlijk zonder enige laadstress Italië doorkruisten.

Verder in het zuiden ben je aangewezen op de EnelX laadstations en deze werken met de EnelX pas eigenlijk perfect. Na de laadsessie krijg je meteen een mailtje met de factuur en een berichtje (in mijn geval) van Paypal mbt de betaling.

Nou kom ik al jaren in Italië, maar tijdens het reizen ging ik niet vaak van de snelweg af, dus ik kende eigenlijk alleen maar de Autogrill restaurants met hun lekkere koffie. Maar Autostrade Italia wil blijkbaar geen samenwerking aangaan met laadstations en dus moet je er altijd af op zoek naar je laadpunt. Dit levert dan wel weer leukere stops op aangezien je niet meer op een overvol wegrestaurant bent aangewezen, maar je staat nu vaak bij een groot winkelcentrum, outlet village, of gewoon in een leuk Italiaans dorp. Genoeg vertier om je 45 minuten te verslijten.

Het enige moment van laad stress kwam op de terugweg. We besloten via Zwitserland te rijden en gaandeweg zagen we een file ontstaan bij de Gotthard tunnel. Aangezien de pass erg goed te doen is, gingen we er vroeg af om zo binnendoor de file te ontwijken. De geplande stop bij Ionity na de tunnel zouden we makkelijk halen. Dit bleek echter anders. De hele route richting de Gotthard gaat best wel omhoog en de kilometers tikten razendsnel weg. Met nog 90 kilometer bereik begonnen we daadwerkelijk aan de klim van ca. 15 km. Mijn vriendin had er dit keer verrassend genoeg meer vertrouwen in, maar ik zat toch wel met zwetende handjes aan het stuur. Ik was voornamelijk bang dat het vermogen erg beperkt zou worden. De kilometers tikten wel erg hard weg. Op sommige punten ging er 5-6 kilometer af per gereden kilometer. Uiteindelijk kwamen we met 30 km bereik op de top aan om er vervolgens achter te komen dat het volgende laadstation 45 km ver was. Gelukkig konden we lekker opladen naar beneden en stond er weer 70 km op de teller bij aankomst.

Ik heb het reizen met een elektrische auto wel eens vergelijken met de tijd dat we vroeger met een LPG auto op pad gingen en dat we in een ANWB boek moesten opzoeken waar we konden stoppen, maar daar kom ik toch van terug. De LPG-reis was lastiger (als je hem volledig op LPG wilde doen), gas dat op was, ontbrekende verloopnippels en andere problemen zorgen ervoor dat we regelmatig moesten overschakelen naar benzine. Met de elektrische auto heb je deze uitwijkmogelijkheid niet, maar als je enigszins oplet dan heb je dit ook helemaal niet nodig.

Volgend jaar weer!
Herkenbaar van een reis met de leaf 2 jaar geleden naar Italie. Inmiddels werkt Maingau ook op de laders van EnelX, aanrader! Leuk he?! Berg af meer energie overhouden dan voor dat je berg op gaat. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tescione
Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Herkenbaar van een reis met de leaf 2 jaar geleden naar Italie. Inmiddels werkt Maingau ook op de laders van EnelX, aanrader! Leuk he?! Berg af meer energie overhouden dan voor dat je berg op gaat. :9~
Ik heb stom genoeg helemaal niet aan die Maingau pas gedacht terwijl ik die gewoon bij me had. Zou denk ik wel goedkoper zijn voor mijn werkgever als ik declaratie indien gok ik?

[ Voor 3% gewijzigd door tescione op 11-08-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
^^ah je was me voor :)

@tescione leuk verslagje :) maar waarom met newmotion pas? Is dat niet reteduur laden in ieder geval in Duitsland? Ik zie 0,64ct per kWh terwijl maingau 0,34 is. Klopt dat?
https://www.goingelectric...der-Landesgrenze-4/45991/
Deze bijvoorbeeld is New Motion bijna 2x zo duur.

[ Voor 36% gewijzigd door Appie Heijn op 11-08-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Mijn werkgever heeft liever dat ik overal waar dat kan NewMotion gebruik, ondanks dat een alternatieve pas soms echt dramatisch goedkoper is. Denk dat het onder de streep goedkoper is ivm meer administratie voor die declaraties. En als het maar om een paar snellaadbeurten gaat per jaar ivm vakantie in het buitenland, dan gaat het om een paar tientjes per jaar..

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-08-2020 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tescione
Appie Heijn schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:33:
^^ah je was me voor :)

@tescione leuk verslagje :) maar waarom met newmotion pas? Is dat niet reteduur laden in ieder geval in Duitsland? Ik zie 0,58ct per kWh terwijl maingau 0,34 is. Klopt dat?
Tja daar heb je gelijk in. Het korte antwoord is dat mijn werkgever betaalt wat ik met die pas betaal.

Het lange antwoord is dat ik best goedkoop wil laden met alternatieve laadpassen (ik heb ze ook), maar dat het niet duidelijk is of ik dat terugkrijg. Dit komt omdat mijn werkgever daar niet duidelijk in is. In de regels van elektrisch rijden staat dat je officieel alleen thuis mag opladen en bij hoge uitzondering (voor klantbezoek) bij een Fastned. Die regels zijn opgesteld toen elektrisch rijden net werd toegestaan en is nooit meer verwijderd. ik heb het weleens gevraagd, maar nooit een duidelijk antwoord op gekregen.

Maar ik kan nu de proef op de som nemen aangezien ik de EnelX laadsessies nog moet declareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

de telegraaf schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:42:
[...]
Omdat ik veel snelweg rij heb ik de regen vrijwel altijd op 0 staan, en rem ik dus gewoon met de pedaal waar dat nodig is. Hierdoor worden de remmen toch wel gebruikt (lijkt mij het beste), hoewel ie bij rustig remmen toch het meest via regen doet, kun je mooi volgen bij die EV instelling waar de verbruiken uitgesplitst worden.
Sterker nog: volgens mij remt-ie uitsluitend via regen als je niet heel hard remt. Ik heb me door een van de monteurs van de garage bij aflevering een paar dingen uit laten leggen. Die vertelde me dat het remsysteem onder het rempedaal een zeer complex geheel is dat bij voorkeur regenereert als je remt. Alleen als je harder in gaat trappen, dan komen de fysieke remblokken pas in actie. En dat remsysteem zorgt voor een voor de rijder onmerkbare overgang tussen die twee.
Ik meen ergens iets gelezen te hebben dat Tesla veel vaker zijn gewone remmen gebruikt, maar ben kwijt onder welke omstandigheden.

Het blijft hoe dan ook zaak om die remschijven en -blokken goed in de gaten te houden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Hippe Lip klopt. Er zit een mapping op het rempedaal, als je harder wil remmen dan de elektromotor als dynamo kan verwerken dan komen de schijfremmen in actie.
Een Tesla (elk geval de Model 3) regenereert alleen als je het gaspedaal los laat via "one pedal driving". Trap je de rem in, hoe licht ook, dan remt ie altijd met de schijfremmen (maar omdat je dan gas ook al los hebt regenereert ie daarnaast ook nog). Komt wellicht uiteindelijk wel op hetzelfde neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:54:
@Hippe Lip klopt. Er zit een mapping op het rempedaal, als je harder wil remmen dan de elektromotor als dynamo kan verwerken dan komen de schijfremmen in actie.
Dt betekent dat als je een rustige, anticiperende rijder bent, die remschijven vrijwel nooit gebruikt worden. Ik ben benieuwd wanneer de eerste zich hier aanmeldt met problemen aan schijven en/of blokken.
Eigenlijk zou er in de software een tellertje of routine moeten zitten dat die schijven zo nu en dan eens kort aangesproken worden.
Een Tesla (elk geval de Model 3) regenereert alleen als je het gaspedaal los laat via "one pedal driving". Trap je de rem in, hoe licht ook, dan remt ie altijd met de schijfremmen (maar omdat je dan gas ook al los hebt regenereert ie daarnaast ook nog). Komt wellicht uiteindelijk wel op hetzelfde neer.
Dat is toch niet het zelfde? Want dan verstook je altijd een deel van de energie met je remblokken, toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Hippe Lip schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:57:
[...]

Dt betekent dat als je een rustige, anticiperende rijder bent, die remschijven vrijwel nooit gebruikt worden. Ik ben benieuwd wanneer de eerste zich hier aanmeldt met problemen aan schijven en/of blokken.
Eigenlijk zou er in de software een tellertje of routine moeten zitten dat die schijven zo nu en dan eens kort aangesproken worden.
Bij stilstand worden ze wel gebruikt. En ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die nooit even iets harder remt dan regenereren aan kan. Bij het uitvoegen van de snelweg red ik het bijvoorbeeld al niet om dat enkel met regenereren (flipper) te doen. Maar goed, misschien zijn er lieden die de e-Niro als veredelde boodschappenwagen gebruiken en nooit op de snelweg komen? (o, @Vaevictis_ dus :P) Gelukkig heb je bij Kia dan nog de 15k beurten zodat ze in elk geval geregeld aan inspectie worden onderworpen.
Roest slijt je er wel snel af lijkt me?
[...]

Dat is toch niet het zelfde? Want dan verstook je altijd een deel van de energie met je remblokken, toch?
Niet als je de Tesla zo instelt dat ie vrij aggressief regenereert via one pedal driving. Je kunt er mee tot stilstand komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

[...]

Klopt, vandaar ook idioot om bij de 30dkm beurt remvloeistof te vervangen! Ik rem altijd op de motor (uitrollen en linker flipper), denk iets van 10x echt moeten remmen. Dit is gewoon om de dealer aan het werk te houden, ok die interval slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ja, maar alleen als je daadwerkelijk het rempedaal intrapt (omdat je harder wil remmen dan de regeneratie toestaat).

Bij de meeste andere EVs ga je ook fysiek remmen als je harder wil remmen dan de regeneratie fysiek toestaat.

Het verschil is dat de Tesla (blijkbaar) al maximaal regenereert als je het stroompedaal los laat. Bij de meeste andere EV's is dat niet zo en ga je vaak eerst meer regenereren als je op het rempedaal drukt en pas na ver(der) indrukken fysiek remmen.

In mijn EV merk ik er niets van wanneer dat gebeurd, terwijl ik zeker weet dat het iedere rit gebeurd. Al was het maar omdat ik zonder op het rempedaal te drukken altijd zachtjes blijf rijden en onder de 4 km/h (ofzoiets) wordt er altijd fysiek geremd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:03:
[...]

Bij stilstand worden ze wel gebruikt. En ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die nooit even iets harder remt dan regenereren aan kan. Bij het uitvoegen van de snelweg red ik het bijvoorbeeld al niet om dat enkel met regenereren (flipper) te doen. Maar goed, misschien zijn er lieden die de e-Niro als veredelde boodschappenwagen gebruiken en nooit op de snelweg komen? (o, @Vaevictis_ dus :P) Gelukkig heb je bij Kia dan nog de 15k beurten zodat ze in elk geval geregeld aan inspectie worden onderworpen.
Roest slijt je er wel snel af lijkt me?

[...]

Niet als je de Tesla zo instelt dat ie vrij aggressief regenereert via one pedal driving. Je kunt er mee tot stilstand komen.
@CyBeRSPiN Ik rijd bijna uitsluitend snelweg. Die 15k beurten lijken me gewoon brandstof intervallen, en voor de dealer heel fijn. Heeft niets met elektrisch rijden te maken. Kan makkelijk 30k of meer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JeroenE schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:05:
[...]
In mijn EV merk ik er niets van wanneer dat gebeurd, terwijl ik zeker weet dat het iedere rit gebeurd. Al was het maar omdat ik zonder op het rempedaal te drukken altijd zachtjes blijf rijden en onder de 4 km/h (ofzoiets) wordt er altijd fysiek geremd.
Dat is niet altijd waar, dat de auto onder de 4 km/h altijd fysiek remt. Als je de linker flipper vasthoudt, dan kom je tot stilstand zónder remmen, alleen magnetisch. Ik kan me goed voorstellen dat het rempedaal hetzelfde doet bij rustig remmen.

Alleen wanneer je de adaptive CC aan hebt staan en de auto voor je stopt, alleen dán merk je dat voor de laatste halve meter (of minder) de fysieke remmen gebruikt worden. Dan is het maar de vraag of dat een heel rondje van de remschijf is...

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Hippe Lip Mijn EV heeft geen flippers waar dat mee kan, maar ik heb dan ook geen e-Niro maar het oudere en kleinere broertje (of zusje al naar gelang je wil).

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenE op 11-08-2020 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Bij stilstand worden ze wel gebruikt.
Zeker ook niet altijd. Zelfs wanneer je op een helling staat en je stopt met je linker flipper, dan blijf je op magnetisme stilstaan. Ik heb het er eens op gewaagd dit te proberen op de steile helling van een particuliere parkeergarage en ook daar blijft de auto op de magnetische rem doodstil staan!
Maar dat zou overigens best wel eens heel wat stroom kunnen vreten...

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 11-08-2020 15:15 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JeroenE schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:13:
@Hippe Lip Mijn EV heeft geen flippers waar dat mee kan, maar ik heb dan ook geen e-Niro maar het oudere en kleinere broertje (of zusje al naar gelang je wil).
Tja, je zit hier in het e-Nirodraadje. Dan ga ik er vanuit dat je dat ook rijdt.... :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Hippe Lip Het ging hier toch ook over een Tesla? ;) Ik schreef nog wel zo netjes EV ipv e-Niro O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

JeroenE schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:20:
@Hippe Lip Het ging hier toch ook over een Tesla? ;) Ik schreef nog wel zo netjes EV ipv e-Niro O-)
Tis je vergeven... 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

@CyBeRSPiN Ik rijd bijna uitsluitend snelweg. Die 15k beurten lijken me gewoon brandstof intervallen, en voor de dealer heel fijn. Heeft niets met elektrisch rijden te maken. Kan makkelijk 30k of meer worden.
Qua interval zou het wel wat ruimer kunnen, gelukkig rekent de dealer wel een EV prijs ipv een ICE prijs. Dus zoveel verdient ie er niet aan.
Ik vind het zelf wel prettig, ook ivm software updates en ander preventief onderhoud waar wij geen weet van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
Andere ook problemen met UVO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Dit forum heeft een zoekfunctie. Maar het antwoord is ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicjohan
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:37
Ja ik wou net de airco starten en kreeg meteen een foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNSm2-ARpX66cRCKo6TUueAmlq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0A3ooLgAR92iT7HZsHlNdL9q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 75% gewijzigd door epicjohan op 11-08-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown90
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 13:57
epicjohan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:17:
Ja ik wou net de airco starten en kreeg meteen een foutmelding.
Je kan proberen na de foutmelding direct opnieuw de airco te starten, dit werkt bij mij de afgelopen dagen.

Oh, zie net je screenshot, das een andere error dan ik ontvang ;(

[ Voor 10% gewijzigd door Unknown90 op 11-08-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:24

PeaceNlove

Deugleuter

[...]

Maar goed, misschien zijn er lieden die de e-Niro als veredelde boodschappenwagen gebruiken en nooit op de snelweg komen?
Ik gebruik mijn auto sinds maart eigenlijk alleen nog maar voor boodschappen. Thuiswerken is nog altijd het zeer dringende advies bij mijn klant en dus doe ik alleen boodschappen met de auto en af en toe een kort ritje. Een maand begin Corona echt maar een paar kilometer gereden. Omgerekend van wat mijn werkgever voor de lease betaalt bizar dure ritjes :Y)
Naar verwachting zal ik de hele maand augustus niet hoeven laden.
Ergens wel jammer, het blijft een erg lekkere auto om te rijden, maar ik ga niet inde auto zitten als het niet hoeft
Pagina: 1 ... 105 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.