Hierbij wilde ik ook even mijn ervaringen delen van een vakantie met mijn e-Niro.
Het plan was om dit al vorige zomer te doen, maar door de komst van een kleine ging die reis niet door. Dus nu een jaar later poging 2. De nodige laadpassen besteld, ODB dongle gekocht (voor ABRP), dakdragers, dakkoffer, de hele mikmak volgeladen en op naar zuid Italie (regio Napels.).
Met enige angst voor het verbruik in verband met de dakkoffer richting het eerste laadstation vertrokken. Ook het snelladen was nieuw voor mij aangezien ik het binnen Nederland eigenlijk altijd tot huis red.
Wat me meteen opviel was de slechte werking van ABPR in combinatie met de ODB-dongle. Ik vind de app niet intuïtief, hij crasht vaakt en de data verbinding valt vaak weg. Het resultaat was dat de dongle al voor de Duitse grens weer in de middenconsole zat opgeborgen en dat we gewoon gebruik maakten van Google maps.
In Duitsland kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat er overal snelladers staan waarmee ik met de NewMotion pas meteen kan laden. Vooral de Hyperchargers van EnBW zijn lekker snel en makkelijk in gebruik.
Met 2 kleine kinderen achterin kan je de mooiste plannen maken van laadstation naar laadstation, maar die kan je meteen het raam uitgooien aangezien zij vaak een heel ander plan hadden (iig die van mij 😊.). Toen we dit eenmaal doorhadden hebben we ons maar voorgenomen om lekker rustig aan te rijden en te kijken wat de dag brengt.
Met een maximumsnelheid van ca. 115-120 viel het verbruik me alleszins mee, gemiddeld kwam ik uit op 18 kwh/100km.
Op de heenreis 1 keer een “probleempje” gehad bij een snellader van EnBW. Het scherm was bevroren, maar het lukte me wel om de sessie te starten maar het stoppen wilde niet lukken. Na veel proberen en de helpdesk proberen te bereiken (die natuurlijk niet bereikbaar was op zondag.) kwam er gelukkig een andere Nederlandse E-niro naast me staan en terwijl ik al enigszins oververhit was, wees hij me simpelweg op de mogelijkheid om in de auto de maximale laadcapaciteit in te stellen onder het huidige percentage. Met een duidelijk hoorbare klik eindigde de sessie en konden we weer door (wel met 98%, dat dan weer wel 😊.).
Bont gezelschap. Overigens de enige keer dat alle plekken bezet waren.
Ten zuiden van Oostenrijk vind je aanzienlijk minder snellaadstations, maar met Ionity kan je inmiddels een goed eind onder Rome komen. Ook hebben we bij een Agriturismo mogen inpluggen in een normale stekker, zodat we eigenlijk zonder enige laadstress Italië doorkruisten.
Verder in het zuiden ben je aangewezen op de EnelX laadstations en deze werken met de EnelX pas eigenlijk perfect. Na de laadsessie krijg je meteen een mailtje met de factuur en een berichtje (in mijn geval) van Paypal mbt de betaling.
Nou kom ik al jaren in Italië, maar tijdens het reizen ging ik niet vaak van de snelweg af, dus ik kende eigenlijk alleen maar de Autogrill restaurants met hun lekkere koffie. Maar Autostrade Italia wil blijkbaar geen samenwerking aangaan met laadstations en dus moet je er altijd af op zoek naar je laadpunt. Dit levert dan wel weer leukere stops op aangezien je niet meer op een overvol wegrestaurant bent aangewezen, maar je staat nu vaak bij een groot winkelcentrum, outlet village, of gewoon in een leuk Italiaans dorp. Genoeg vertier om je 45 minuten te verslijten.
Het enige moment van laad stress kwam op de terugweg. We besloten via Zwitserland te rijden en gaandeweg zagen we een file ontstaan bij de Gotthard tunnel. Aangezien de pas erg goed te doen is, gingen we er vroeg af om zo binnendoor de file te ontwijken. De geplande stop bij Ionity na de tunnel zouden we makkelijk halen. Dit bleek echter anders. De hele route richting de Gotthard gaat best wel omhoog en de kilometers tikten razendsnel weg. Met nog 90 kilometer bereik begonnen we daadwerkelijk aan de klim van ca. 15 km. Mijn vriendin had er dit keer verrassend genoeg meer vertrouwen in, maar ik zat toch wel met zwetende handjes aan het stuur. Ik was voornamelijk bang dat het vermogen erg beperkt zou worden. De kilometers tikten wel erg hard weg. Op sommige punten ging er 5-6 kilometer af per gereden kilometer. Uiteindelijk kwamen we met 30 km bereik op de top aan om er vervolgens achter te komen dat het volgende laadstation 45 km ver was. Gelukkig konden we lekker opladen naar beneden en stond er weer 70 km op de teller bij aankomst.
Ik heb het reizen met een elektrische auto wel eens vergelijken met de tijd dat we vroeger met een LPG auto op pad gingen en dat we in een ANWB boek moesten opzoeken waar we konden stoppen, maar daar kom ik toch van terug. De LPG-reis was, als je hem volledig op LPG wilde doen, lastiger. Gas dat op was, ontbrekende verloopnippels en andere problemen zorgen ervoor dat we regelmatig moesten overschakelen naar benzine. Met de elektrische auto heb je deze uitwijkmogelijkheid niet, maar als je enigszins oplet dan heb je dit ook helemaal niet nodig.
Volgend jaar weer!
[
Voor 4% gewijzigd door
tescione op 11-08-2020 14:54
]