Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:43
IUser schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:03:
Ik ben erg benieuwd waar jullie de laadkabel laten. De kabel is er stevig en niet heel makkelijk in het bakje onder het kofferbak klepje op te bergen. Of gooien jullie het gewoon in de kofferbak?
Onder de motorkap, samen met de granny in een daarvoor passende bak.
Ik gebruik beide niet veel, maar zijn op deze manier wel beide onder handbereik aan de (voor)kant waar je het nodig hebt. En scheelt laadruimte achterin waar de reguliere opbergplek niet eens bereikbaar is als de bagageruimte vol ligt.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:42
Pople schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:17:
[...]

metoo, past daar prima. Alleen wel een steenmarter op bezoek gehad die aan het EPS heeft geknaagd. Nu ook een wc verfris blokje onder de motorkap geplaatst. [Afbeelding]
Balen van dat beest, maar daar heb ik gelukkig geen last van in de garage waar ik parkeer. Hoop dat je blokje gaat werken en het niet weer voorkomt.

Precies zo heb ik het ook als jij op de foto toont. Nu ik op vakantie ben merk ik dat het enorm scheelt met het inpakken. Je kan een berg spullen kwijt in de ruimte die ontstaat waar de bak zat. Voor mij is dit de ideale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2n2o
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06-09-2020
[...]

metoo, past daar prima. Alleen wel een steenmarter op bezoek gehad die aan het EPS heeft geknaagd. Nu ook een wc verfris blokje onder de motorkap geplaatst. [Afbeelding]
Fraaie bak, is dat gewoon uit de laadbodem achterin weggehaald?
Ik ga ook zeker aan een frunk als ik het zo lees :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

greatgonzo

schit-te-rend!

[...]

nice.. waar leg je hem als hij echt in de frunk ligt? Op het zwarte blok?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:27
greatgonzo schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

nice.. waar leg je hem als hij echt in de frunk ligt? Op het zwarte blok?
Dat doe ik wel iig. Nog wel een beetje gefixeerd met 1 of 2 van die mini "spinnetjes" van de Action.
Dat "zwarte blok" is volgens mij een omvormer. Ik ben er niet helemaal gerust op wat dat isolerende schuim van de bak doet met de warmte-afvoer. Zou jammer zijn als 'ie oververhit raakt. Vooralsnog geen problemen gehad, maar maak ook bijna geen kilometers meer (Corona). De bakken die te koop zijn zijn van hardplastic en laten wat ruimte tussen de (aangenomen) omvormer en de bak. Thermisch wat netter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
Marcva schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:21:
[...]

Dat doe ik wel iig. Nog wel een beetje gefixeerd met 1 of 2 van die mini "spinnetjes" van de Action.
Dat "zwarte blok" is volgens mij een omvormer. Ik ben er niet helemaal gerust op wat dat isolerende schuim van de bak doet met de warmte-afvoer. Zou jammer zijn als 'ie oververhit raakt. Vooralsnog geen problemen gehad, maar maak ook bijna geen kilometers meer (Corona). De bakken die te koop zijn zijn van hardplastic en laten wat ruimte tussen de (aangenomen) omvormer en de bak. Thermisch wat netter denk ik.
ALs ik me niet vergis is dit de DC-AC inverter voor de aansturing van de motor.
Deze is vloeistof gekoeld, dus zou geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:34
Vaevictis_ schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Dat klopt 400CCA hoorde ik, maar dat is inderdaad piek belasting. Ik moet een duurtest hebben en dan een piekbelasting.
@CyBeRSPiN @NiroNiro @kdeboois

KIA Nederland heeft met de dealer gebeld en die heeft het verhaal verdraaid en stukken weggelaten. Dat ik de aansluiting in de zekeringkast niet wilde weghalen en ik zomaar een nieuwe accu eiste. KIA gaat hierin dus mee. En zegt dat de accu vorige week (opgeladen) goed is getest en daarom niet vervangen kan worden en auto in orginele staat moet zijn.

Jammer want ik had al gezegd dat ik de aansluiting zou verwijderen (is inmiddels al gedaan) omdat ik nog een kabeltje moest bestellen voor de dashcam (je krijgt bij de dashcam alleen kabels mee voor op de zekeringkast).

Ik heb gevraagd of ze de volgende keer dan wel serieus de klachten onderzoeken en het probleem oplossen.

Volgens mij vinden ze altijd wel een reden om onder garantie uit te komen, echt waardeloos.

Na de bandenwissel ben ik weg bij ze.... Hopelijk tot die tijd geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Marcva schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:21:
[...]

Ja klopt. Ik heb gewoon een bakje van ik meen iets van 45 liter van de Xenos op de steunpunten liggen. kost nog geen tientje en er blijft nog een paar cm ruimte voor de luchtcirculatie.
In een klein jaar nog geen enkel probleem mee gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

KIA Nederland heeft met de dealer gebeld en die heeft het verhaal verdraaid en stukken weggelaten. Dat ik de aansluiting in de zekeringkast niet wilde weghalen en ik zomaar een nieuwe accu eiste. KIA gaat hierin dus mee. En zegt dat de accu vorige week (opgeladen) goed is getest en daarom niet vervangen kan worden en auto in orginele staat moet zijn.

Jammer want ik had al gezegd dat ik de aansluiting zou verwijderen (is inmiddels al gedaan) omdat ik nog een kabeltje moest bestellen voor de dashcam (je krijgt bij de dashcam alleen kabels mee voor op de zekeringkast).

Ik heb gevraagd of ze de volgende keer dan wel serieus de klachten onderzoeken en het probleem oplossen.

Volgens mij vinden ze altijd wel een reden om onder garantie uit te komen, echt waardeloos.

Wat een gezeur van Kia om een accu.
Zou ze gewoon ook schriftelijk aansprakelijk stellen voor alle schade en gevolgschade als het weer gebeurt.
Dus jouw gemiste declarabele tijd. Vervangend vervoer/taxi, hulpdiensten, gemiste opportunities etc.

Kan nog wel meer dan 10 batterijen gaan kosten denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:43

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

Bij accuproblemen lijkt het me sowieso raadzaam om extra's los te maken voordat je met de auto naar de dealer gaat. Mijn dashcam werd overigens geleverd met alleen een stekker voor in de 'sigarettenaansteker' (12V-aansluiting op het dashboard). De dealer heeft 'm vóór aflevering met een verloopsnoer op de zekeringkast aangesloten voor me. Omdat ze dat zelf gedaan hebben hoef ik daar geen problemen van te verwachten, maar toch zou ik die aansluiting losnemen (of aan een geschakelde 12V-zekering hangen) voordat ik de auto naar de garage breng als ik accuproblemen heb.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:05:
[...]
Wat een gezeur van Kia om een accu.
Zou ze gewoon ook schriftelijk aansprakelijk stellen voor alle schade en gevolgschade als het weer gebeurt.
Ik denk dat het wat genuanceerder ligt wanneer je extra's hebt aangesloten. Dan kun je niet zomaar stellen dat het aan de auto ligt. Geen van beide partijen kan dan hard maken dat het aan de ander ligt. Toch?

<John O`Mill>

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
Hippe Lip schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:21:
[...]

We zullen het eens aan @Yoade75 vragen: weet jij hoe de RDW er vandaag de dag tegenaan kijkt? Het laatste wat ik van je vond over trekhaken dateert van april 2019.
Juist gezien het feit dat ze op hun stite zelf stellen dat wanneer je met een EV op pad wil met een aanhangwagen of caravan, je een beoordeling aan de RDW kunt vragen via het daar gegeven contactformulier.
@mux @driel24 @b_map

Een zeer beknopte update:
Binnenkort dient de zaak bij de rechtbank.
Er is in het jaar sinds mijn laatste post op dit forum hierover ook veel gebeurd.
Toevallig was ik onlangs bezig om een betoog te schrijven die ik bij de zitting ga gebruiken.

Hieronder is het te lezen. Dit verteld het meeste wel.
Wanneer je vragen en/of op- of aanmerkingen hebt, dan hoor ik het graag.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Overigens had ik destijds contact opgenomen met de VER. Vincent zou mij later terugbellen omdat hij op reis was. Helaas nooit meer wat gehoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niro-E
@Yoade75

Ik heb maar een opmerking... WOW... WTF.

respect voor je effort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

greatgonzo

schit-te-rend!

heeft iemand contactgegevens van Kia internationaal?
De levering van de Soul staat nu gepland op week 49, en ik hoop toch echt dat we hem eerder krijgen. KIA NL geeft geen eerdere datum. Misschien is het nu eenmaal zo, maar ik heb de hoop dat ik toch te weten kan komen of hij een paar boten eerder arriveert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Yoade75
Dank voor dit uitgebreide antwoord!

Ken je een jurist? Dan zou ik daarmee even overleggen over dit betoog. Juristen plegen het namelijk nogal puntsgewijs op te bouwen met argumenten voor of tegen iets. In jouw verhaal staan lange stukken waarvan niet altijd duidelijk is waar je naartoe wilt. Deel je verhaal ook duidelijk in op individuele punten/onderwerpen.

Een van de onderwerpen is bijvoorbeeld dat je door de RDW gezien wordt als fabrikant en dat ze je keuringsaanvraag lijken te zien als typegoedkeuring. Jij hebt echter gevraagd om een individuele keuring. Als je dat verhaal apart in je betoog zet zonder in dat deel dingen te noemen die daar niet terzake zijn, ziet het er ws wat duidelijker uit.

Verder zie ik dat je geluidsopnames hebt gemaakt. Pas daarmee op. Als je niet tevoren aan je gesprekspartner hebt gevraagd of die het goed vind dat je die maakt, mag je ze misschien niet zomaar 'openbaar' maken. Een transcript van de inhoud is dan wel toegestaan, waarbij je eventueel kunt aangeven dat je over de opname beschikt.

Verder wens ik je veel succes met deze zaak. Wanneer dient de zaak?
Als ik je kan helpen, zeg het maar.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoade75
Niro-E schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:28:
@Yoade75

Ik heb maar een opmerking... WOW... WTF.

respect voor je effort.
Bedankt. Voel me ondertussen bijna jurist op RDW gebied na alle uren die er in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoade75
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:43:
@Yoade75
Dank voor dit uitgebreide antwoord!

Ken je een jurist? Dan zou ik daarmee even overleggen over dit betoog. Juristen plegen het namelijk nogal puntsgewijs op te bouwen met argumenten voor of tegen iets. In jouw verhaal staan lange stukken waarvan niet altijd duidelijk is waar je naartoe wilt. Deel je verhaal ook duidelijk in op individuele punten/onderwerpen.

Een van de onderwerpen is bijvoorbeeld dat je door de RDW gezien wordt als fabrikant en dat ze je keuringsaanvraag lijken te zien als typegoedkeuring. Jij hebt echter gevraagd om een individuele keuring. Als je dat verhaal apart in je betoog zet zonder in dat deel dingen te noemen die daar niet terzake zijn, ziet het er ws wat duidelijker uit.

Verder zie ik dat je geluidsopnames hebt gemaakt. Pas daarmee op. Als je niet tevoren aan je gesprekspartner hebt gevraagd of die het goed vind dat je die maakt, mag je ze misschien niet zomaar 'openbaar' maken. Een transcript van de inhoud is dan wel toegestaan, waarbij je eventueel kunt aangeven dat je over de opname beschikt.

Verder wens ik je veel succes met deze zaak. Wanneer dient de zaak?
Als ik je kan helpen, zeg het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:09
@Yoade75 Jammer dat de VER hier niet op in is gegaan nog. Zij zijn bij uitstek het platform dat deze rechtszaak zou kunnen begeleiden, en hebben mogelijk ook de financiële middelen om een goede jurist in te zetten.
Benieuwd hoe het je af gaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoade75
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:56:
@Yoade75 Jammer dat de VER hier niet op in is gegaan nog. Zij zijn bij uitstek het platform dat deze rechtszaak zou kunnen begeleiden, en hebben mogelijk ook de financiële middelen om een goede jurist in te zetten.
Vind ik ook. Vooral omdat ik die niet alleen voor mijzelf doe.

Als het alleen voor mijzelf was dan was het makkelijk om de auto via Duitsland aan trekgewicht te helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Yoade75 op 04-08-2020 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat het wat genuanceerder ligt wanneer je extra's hebt aangesloten. Dan kun je niet zomaar stellen dat het aan de auto ligt. Geen van beide partijen kan dan hard maken dat het aan de ander ligt. Toch?
maybe, maar dan moet Kia maar aantonen dat het aan de extra's ligt. Het lijkt mij eenvoudiger om gewoon service te bieden en de accu te vervangen. Desnoods een maandje een leenaccu of zo. Dan weet je zeker of het daar wel of niet aan ligt. kleine moeite (kost niets) en de klant wordt serieus genomen.

Ben nog van de oude stempel dat de klant koning is en dat je die zoveel mogelijk tevreden probeert te houden zeker als het weinig of niets kost. blijf weg van dit soort welles nietes discussies ook al heb je misschien gelijk, je raakt wel je klanten kwijt.

en of een dashcam nu zelf is aangesloten of door Kia. De accu moet daar tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

eltron schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:03:
[...]
en of een dashcam nu zelf is aangesloten of door Kia. De accu moet daar tegen kunnen.
Dat is wel afhankelijk van hoe die is aangesloten. In mijn geval hangt die bijvoorbeeld aan de constant 12V, zodat de camera ook schade tijdens het (langere) parkeren kan opnemen. Maar ik heb daardoor nog nooit een lege 12V-accu gehad. Wel 2x om een heel andere reden...

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

maybe, maar dan moet Kia maar aantonen dat het aan de extra's ligt. Het lijkt mij eenvoudiger om gewoon service te bieden en de accu te vervangen. Desnoods een maandje een leenaccu of zo. Dan weet je zeker of het daar wel of niet aan ligt. kleine moeite (kost niets) en de klant wordt serieus genomen.

Ben nog van de oude stempel dat de klant koning is en dat je die zoveel mogelijk tevreden probeert te houden zeker als het weinig of niets kost. blijf weg van dit soort welles nietes discussies ook al heb je misschien gelijk, je raakt wel je klanten kwijt.

Dat was ook mijn reactie, ik mis enige proactiviteit en service. Ik heb om een oplossing gevraagd desnoods een 2e handsaccu die wel goed is. Mijn voorstel was om een nieuwe accu te plaatsen onder garantie (omdat ze zelf niet met een oplossing kwamen). We hebben het over 140 euro!

Ik ben ook weg zodra het kan, wat een onprofessionele partij. Snel opzoek naar een betere dealer, heb gezien dat wel goed kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Yoade75
Ik lees graag met je mee. Ik heb de afgelopen maanden herhaaldelijk overwogen om een volwaardige trekhaak te laten monteren en dat ter keuring bij de RDW aan te bieden. Nu lijkt het slimmer om jouw zaak af te wachten. Ik ben wel een beetje thuis in het schrijven van dit soort stukken, maar ik ben geen jurist.

Je gebruikt je stuk als 'pleidooi', zeg je. Mijn ervaring is dat als de rechter(s) ziet dat je zo'n stuk hanteert, dat ze je dan vragen of je meer exemplaren bij je hebt en of je die aan hen wilt overhandigen. Juist dan is het handig als je strikt, beknopt en puntsgewijs je dingen opschrijft, zodat je argumentatie bondig en to the point is. Dat werkt het effectiefste.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 04-08-2020 12:18 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:13:
[...]

Jawel want ik had de camera helemaal niet aangesloten afgelopen maand alleen de draadjes in de zekeringkast omdat de dashcam niet met een 12V stekker werd geleverd. Dat heb ik ook verteld maar was blijkbaar niet voldoende want auto niet orgineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:19:
[...]

Jawel want ik had de camera helemaal niet aangesloten afgelopen maand alleen de draadjes in de zekeringkast omdat de dashcam niet met een 12V stekker werd geleverd. Dat heb ik ook verteld maar was blijkbaar niet voldoende want auto niet orgineel.
Nou, ik snap goed dat je daar snel weg wilt zijn, want dit is de grootste flutargumentatie die je kunt verzinnen.

'Niet origineel' omdat er een draadje in de auto hangt waarop niets is aangesloten? Dan is de auto zeker ook niet meer origineel omdat er een kussentje op de achterbank ligt?
Je zou ze bijna voor de rechter gaan slepen als ze zo reageren. :(

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Yoade75 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:45:
[...]

Bedankt. Voel me ondertussen bijna jurist op RDW gebied na alle uren die er in zitten.

***members only***
@Yoade75

I feel your pain! Ik zit ook in zo'n traject met een bodembron van de warmtepomp, die is te klein uitgevoerd en nu bezig met het voorbereiden van een rechtzaak omdat bij niets doen het zorgt voor bevriezing van de bron en warmtepomp met een schade van 30K euro. Vervelende kwesties allemaal.

Heel veel sterkte allemaal en ik ben bang dat de RDW er niets van gaat leren.

[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 04-08-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:16:
@Yoade75
Ik lees graag met je mee. Ik heb de afgelopen maanden herhaaldelijk overwogen om een volwaardige trekhaak te laten monteren en dat ter keuring bij de RDW aan te bieden. Nu lijkt het slimmer om jouw zaak af te wachten. Ik ben wel een beetje thuis in het schrijven van dit soort stukken, maar ik ben geen jurist.

Je gebruikt je stuk als 'pleidooi', zeg je. Mijn ervaring is dat als de rechter(s) ziet dat je zo'n stuk hanteert, dat ze je dan vragen of je meer exemplaren bij je hebt en of je die aan hen wilt overhandigen. Juist dan is het handig als je strikt, beknopt en puntsgewijs je dingen opschrijft, zodat je argumentatie bondig en to the point is. Dat werkt het effectiefste.
Members only:

RDW:
https://www.rtlnieuws.nl/...ister-verzweeg-informatie

[ Voor 5% gewijzigd door Yoade75 op 04-08-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoade75
Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:24:
[...]

@Yoade75

I feel your pain! Ik zit ook in zo'n traject met een bodembron van de warmtepomp, die is te klein uitgevoerd en nu bezig met het voorbereiden van een rechtzaak omdat bij niets doen het zorgt voor bevriezing van de bron en warmtepomp met een schade van 30K euro. Vervelende kwesties allemaal.

Heel veel sterkte allemaal en ik ben bang dat de RDW er niets van gaat leren.
Bedankt. Is dat een overheidsinstantie waar je tegen procedeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:56:
Ik hoop uiteraard dat @Yoade75 het wint. Maar lijkt mij goed als VER er ook landelijk in den Haag aandacht voor vraagt. bij de ambtenarij en de politieke lobby.
We hebben ook in maart weer verkiezingen. De verkiezingsprogramma's worden nu geschreven. Dus de VER zou aan de politieke partijen een berichtje kunnen sturen voor de aandachtspunten als zij EV gebruik willen bevorderen. Hoeft niet alleen over trekhaken te gaan, maar algemener dat drempels worden weggenomen voor het EV gebruik. Gaat dan niet alleen over trekhaken, maar ook over laadinfrastructuur, duidelijkheid over prijzen, voorwaarden om al dan niet een laadkabel over de stoep te mogen leggen, subsidies voor aanschaf en/of gebruik, fiscale faciliteiten etc.
Kan dan als algemene tekst in een verkiezingsprogramma: bevorderen EV gebruik staan met dergelijke detailering ter nadere onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Yoade75 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Bedankt. Is dat een overheidsinstantie waar je tegen procedeerd?
@Yoade75

Nee een private partij maar de aannemer is failliet en de installateur heeft opdrachtgegeven aan die private partij en de bron ontworpen, geboord en de warmtepomp geplaatst.

Ik heb wel rechtsbijstand maar de jurist zegt dat ik geen partij ben omdat de failiete aannemer dat is. De private partij heeft een ontwerpfout gemaakt en de installateur heeft geen onderhoud afgenomen dus ik kan zogenaamd geen aanspraak maken op garantie. Ik zit met een tikkende tijdbom, ben er al een half jaar mee bezig.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 04-08-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52
blottle schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:29:
Na problemen met mijn accu in Mei zijn opgelost, werkte mijn geluidjes niet meer (knipperlicht, deuntjes, waarschuwing als ik niet zou opletten). Begin juni had ik een onderhoudsbeurt. Dus toen maar aangegeven. Dit schijnt te komen door een kabelbreuk in de kabel van de connected services box. Deze is er toen uitgehaald en sinds begin juni (de onderhoudsbeurt) werkt alles weer, behalve de app.
Vrijdag wordt het kabeltje vervangen (had een maand levertijd want moet uit de fabriek komen en met Corona wilde dat niet echt lukken). Ben benieuwd. Hopelijk werkt dan de app ook weer.
Kleine update over bovenstaande.

Sinds 21 juli en nu 2x teruggeweest. Ze hebben 2x de verkeerde kabel besteld / gekregen. Nu hebben ze mijn kabel uit mijn auto gehaald (deze zat er dus nog los in). Volgende keer controleren ze eerst goed de kabel en komen ze mijn auto ophalen. Hopelijk bellen ze van de week.

De Kia dealer is een half uurtje enkele reis, dus blij toe dat ze de auto op komen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

@Yoade75

Nee een private partij maar de aannemer is failliet en de installateur heeft opdrachtgegeven aan die private partij en de bron ontworpen, geboord en de warmtepomp geplaatst.

Ik heb wel rechtsbijstand maar de jurist zegt dat ik geen partij ben omdat de failiete aannemer dat is. De private partij heeft een ontwerpfout gemaakt en de installateur heeft geen onderhoud afgenomen dus ik kan zogenaamd geen aanspraak maken op garantie. Ik zit met een tikkende tijdbom, ben er al een half jaar mee bezig.
Oei.. onderdimensionering is een rotprobleem idd.. Misschien ten overvloede.. maar al eens gedacht aan een oplossing met thermische pv panelen die de bron kunnen regenereren? In principe heb je dan een dubbele warmtewisselaar die warmte terug de bron invoert (ook in de winter als de zon schijnt) Deze oplossing kan een bepaalde onbalans eenvoudig, en tegen relatief weinig kosten wegregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Niro-E gaat teveel offtopic zo. Beter even via DM verder oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:39:
@Niro-E gaat teveel offtopic zo. Beter even via DM verder oppakken.
Noted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

@Yoade75

offtopic:
Huh? Aan wie heb jij de opdracht gegeven? Als dat de aannemer is, is dát de partij die je moet aanspreken. Hij is degene met wie je een overeenkomst hebt gesloten en dat de uitvoerende partij failliet is, is dan toch zíjn probleem?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:41:
[...]

offtopic:
Huh? Aan wie heb jij de opdracht gegeven? Als dat de aannemer is, is dát de partij die je moet aanspreken. Hij is degene met wie je een overeenkomst hebt gesloten en dat de uitvoerende partij failliet is, is dan toch zíjn probleem?
Helaas de aannemer is failliet ;w maar dit onderwerp is offtopic voor hier. Dus graag een DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxaCvMNaVkdMnhXc-H5XW2q9JUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bjKXaIDN1rDFJvPG6SuIBZ93.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wASGVbhFJl3zMwRYq8Egc8042wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25icLXWvIGN9O73irtwcwBOe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Niro-E schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

Oei.. onderdimensionering is een rotprobleem idd.. Misschien ten overvloede.. maar al eens gedacht aan een oplossing met thermische pv panelen die de bron kunnen regenereren? In principe heb je dan een dubbele warmtewisselaar die warmte terug de bron invoert (ook in de winter als de zon schijnt) Deze oplossing kan een bepaalde onbalans eenvoudig, en tegen relatief weinig kosten wegregelen.
Gaat niet werken, want dan kan ik niet meer koelen. Bron temperatuur loopt nu weer (hard) op dus veel te klein. Is ook doorgerekend, niet conform BRL normen.

@Niro-E Dank voor de suggestie, graag DM als je verder wilt discusseren.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 04-08-2020 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:06
Met hoeveel e-niro's zouden we hier zijn?
Is het misschien een idee om een crowdfunding te starten voor @Yoade75 . Met z'n allen een klein bedrag maakt ook een potje. We kunnen er flink voordeel van hebben.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
@Yoade75 Rdw, tsjonge, jonge huren een juristje in zonder de benodigde kennis. Dat je hem nog wegwijs hebt gemaakt!. Dat kruit had ik bewaard voor de rechtszaak. Want hoe dan ook zou je bezwaar worden afgewezen. RDW staat onder druk van iets of iemand om dit niet toe te laten. Mogelijk KIA.
Zelfs als je wint dan ben je re mogelijk nog niet. RDW kan in beroep gaan onder druk van het ministerie.

[ Voor 16% gewijzigd door nessio op 04-08-2020 13:39 ]

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:13
Jurist is geen beschermde titel. Iedereen mag zich jurist noemen. Als je juridische bijstand zoekt dan wil je een persoon met een afgeronde gedegen toegespitste juridische opleiding op minimaal HBO niveau.

[ Voor 8% gewijzigd door joepie de p op 04-08-2020 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:08

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

driel24 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:28:
Is het misschien een idee om een crowdfunding te starten voor @Yoade75 . Met z'n allen een klein bedrag maakt ook een potje. We kunnen er flink voordeel van hebben.
Niet alleen e-niro's maar waarschijnlijk alle elektrische auto's.

Ik heb 2 andere elektrische auto's maar volg dit verhaal erg graag.
Liefst zie ik hier zelfs een apart topic voor, om het makkelijk te kunnen volgen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
driel24 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:28:
Gaat strikt genomen alleen om degenen die een trekhaak willen.
En die groep is vervolgens weer groter dan alleen de e-Niro's. Principe waar hij tegen procedeert geldt denk ik voor zo'n beetje alle EV met trekgewicht 0 op kenteken.

en o ja, ik ben wel bereid om bij te dragen als crowdfunding nodig is. En dan meer nog uit principe dan uit eigenbelang (want ik heb al een draaghaak waar ik meestal voldoende en heb en nog een ice met trekhaak voor als ik iets moet trekken).

[ Voor 18% gewijzigd door eltron op 04-08-2020 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niro-E
eltron schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:52:
[...]

Gaat strikt genomen alleen om degenen die een trekhaak willen.
En die groep is vervolgens weer groter dan alleen de e-Niro's. Principe waar hij tegen procedeert geldt denk ik voor zo'n beetje alle EV met trekgewicht 0 op kenteken.
Niro, Kona, Ioniq, Leaf, Zoe ...

En aangevuld.. E-golf, E-up, MG ZS EV, Corsa -E, E-208, Mini-SE...

[ Voor 6% gewijzigd door Niro-E op 04-08-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:08

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Niro-E schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:54:
[...]

Niro, Kona, Ioniq, Leaf, Zoe ...
Er is ook al iemand bezig geweest met de e-up hem is het wel gelukt zover ik weet.
Er zijn ook al verhalen over de Model 3 en andere tesla's.
Zelf heb ik een Tesla M3 (zonder trekgewicht) en een MG ZS EV, ook zonder trekgewicht.
Als ik daar een trekgewicht op kan krijgen, dan sta ik vooraan in de rij.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delius
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-01 20:50
Zojuist de Niro weer opgehaald van de 30k-beurt.
Naast onderhoud ook een "modificatie": een kek rubberen jasje om de granny.

Blijkbaar is iemand gewond geraakt nadat zijn granny in gruzelementen viel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIOF5nUYsZTolVywgO4-rFHc-Vw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7m1bi438Nuooqz4xcUXv8RA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@delius wel mooi hoesje. Krast ie ook niet zo snel.
Zal hem bij de volgende beurt goed in het zicht leggen. Zit nu helemaal verstopt in de bakken omdat ik dat ding echt nauwelijks gebruik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-06 10:31
2n2o schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 09:29:
[...]

Fraaie bak, is dat gewoon uit de laadbodem achterin weggehaald?
Ik ga ook zeker aan een frunk als ik het zo lees :).
het is tot nu toe gewoon de laadbak van achter inderdaad, de motordeksel ligt op zolder thuis.
Het scheelt niet alleen laadruimte, maar als je publiek wilt laden en je hebt de kofferbak vol met vakantiespullen, kun je er nog makkelijk bij in de Frunk.Bovendien zijn het spullen die ik doorgaans niet nodig heb, maar wel handig voor onderweg (sleepoog, bandenkit, grannylader).
Temperatuur heb ik soms gecheckt, lijkt geen enkel probleem.

de bak ligt redelijk klem, niet extra vastgezet. Zou mooi zijn als KIA er zelf mee kwam, maar blijkbaar is het produceren van een EV al uitdaging genoeg voor de gevestigde ICE fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pople
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 24-06 10:31
kdeboois schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 07:14:
[...]

Mercedes ? Audi ? Jaguar ? Genoeg EV’s die mogen trekken.
KIA+Camper kopen is een goedkopere oplossing.
voor die prijsklasse koop je ook een Scania, die 25 Ton mag trekken.
Alleen een TESLA model 3 komt in de buurt met realistische verwachtingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yoade75
Smuggler schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:56:
[...]

Er is ook al iemand bezig geweest met de e-up hem is het wel gelukt zover ik weet.
Er zijn ook al verhalen over de Model 3 en andere tesla's.
Zelf heb ik een Tesla M3 (zonder trekgewicht) en een MG ZS EV, ook zonder trekgewicht.
Als ik daar een trekgewicht op kan krijgen, dan sta ik vooraan in de rij.
Dat is @JayPe geweest. Maar ook hij is naar huis gestuurd zonder trekgewicht.
Alleen in mijn geval werd ik naar huis gestuurd met toegekend trekgewicht.
Het officiele ondertekende testrapport met stempel en handtekening heb ik meegekregen.
Voor een deel van de historie zie:
Yoade75 in "Elektrische auto's - deel 4" en verder in dat topic.

Volgens alles wat ik inmiddels te weten ben gekomen is het voor iedereen mogelijk om middels een individuele keuring het trekgewicht te laten wijzigen.
Het wijzigen van een voertuig gebeurd veelvuldig.
Een individuele keuring is iets anders dan een algemene typegoedkeuring en bied de mogelijkheid om bv. een zelfbouwvoertuig te laten keuren of andere aanpassingen te maken. Je moet ook fysiek naar het RDW testcentrum en de auto laten testen. Daar ben je redelijk wat tijd en geld aan kwijt.
Kortom: iedereen die zijn trekgewicht zou willen aanpassen heeft belang bij deze rechtzaak.
Niet in de laatste plaats bedrijven zoals @mux MUXSAN waarbij dit tevens mogelijk business kansen bied.
Members only:
kdeboois schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 07:14:
[...]

Mercedes ? Audi ? Jaguar ? Genoeg EV’s die mogen trekken.
Helaas buiten het budget van vele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:13
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:25:
Zal hem bij de volgende beurt goed in het zicht leggen. Zit nu helemaal verstopt in de bakken omdat ik dat ding echt nauwelijks gebruik..
Ik had bij de beurt de omalader niet bij. Kreeg het hoesje gewoon in de handen gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Een wet aanpassen gaat niet zo maar. De vraag is zelfs of die aangepaste richtlijn van juli 2019 wel door de beugel kan. Een clubje ambtenaren( Rijk of Gemeente) kan niet zo maar even iets aan passen. Dit heb ik zelf aan de lijve ondervonden met een woonvergunning. de Raad van State haalde de boel onderuit en toen moesten ze mij tandenknarsend wel een vergunning geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Ik ben jaloers op dat hoesje!! Mijn Kona heeft ook zo'n lader, maar ik kreeg geen hoesje bij de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van de W
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09-2020
Sinds 2 weken mag ik ook genieten van het rijden in de Kia E-Niro :-)

De "beknopte" handleiding heb ik nog niet helemaal doorgenomen maar ik loop wel tegen een dingetje aan.

Als ik muziek aan heb en de navigatie gebruik onderbreekt de gesproken navigatie de muziek bij een aanwijzing. Op zich logisch maar niet iets waar ik blij ben word. Ik wil graag zonder de aanwijzingen de navigatie gebruiken en muziek luisteren. Het enige wat ik heb kunnen vinden is het volume van de stem van de navigatie op 0 zetten. Maar dan wordt de muziek even stil op het moment dat er normaal een aanwijzing van de navigatie komt. Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Dennis van de W CarPlay of Android Auto gebruiken en met je telefoon navigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
Dennis van de W schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:43:

De "beknopte" handleiding heb ik nog niet helemaal doorgenomen maar ik loop wel tegen een dingetje aan.

Als ik muziek aan heb en de navigatie gebruik onderbreekt de gesproken navigatie de muziek bij een aanwijzing. Op zich logisch maar niet iets waar ik blij ben word. Ik wil graag zonder de aanwijzingen de navigatie gebruiken en muziek luisteren. Het enige wat ik heb kunnen vinden is het volume van de stem van de navigatie op 0 zetten. Maar dan wordt de muziek even stil op het moment dat er normaal een aanwijzing van de navigatie komt. Kan iemand mij hiermee helpen?
Herken ik niet. Ik heb volume stem idd standaard op 0 staan, maar dat dan toch het geluid zachter zou gaan is mij in elk geval nooit opgevallen.
Heb echter ook geen idee of je daarvoor nog iets specifieks in de instellingen moet regelen, wat mi gek zou zijn want is natuurlijk niet consistent; als stem uit staat is het raar om dan toch volume muziek te verlagen. Andersom is ander verhaal; als stem aan staat is het logisch om wel volume muziek te verlagen om te zorgen dat de stem goed verstaanbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Laatst online: 25-06 01:24
Beide zijn mogelijk via een vinkje in een menu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:12
Wellicht een stomme vraag, maar ik kom er niet uit.

Bij het verbinden van mijn telefoon via Bluetooth start automatisch Spotify op mijn telefoon en begint af te spelen, zelfs wanneer ik de radio aan heb staan.

Is hier een instelling voor om de autoplay uit te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van de W

oldie127 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:17:
Kun je aangeven welke menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@denniswkok misschien de volledige handleiding eens lezen dan? Die is er niet voor niets.
Bij mij dempt het geluid aan de linkerkant tijdens aanwijzingen, de muziek speelt wel gewoon door over de rest van de speakers.

[ Voor 46% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-08-2020 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitaktus19
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:18
Op de kaart aan de linkerkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-06 10:56
Weet iemand wat voor navi software gebruikt wordt in de auto zelf? Ik gebruik zelf graag “Waze” maar zal dit weekend ook ABRP even proberen.

Hoe gaat het eigenlijk met telefoon laden, wanneer je een iphone 11 met kabel verbind voor carplay en je legt hem op het draadloos laden gedeelte, dat vakje is bij uitstek geschikt voor een telefoon neer te leggen in de E-Soul, of leggen jullie de telefoon ergens anders neer.

Heeft de E-Niro en/of E-Soul trouwens ook een gekoeld vak in de auto? Bij ICE vaak de dashboard kastjes.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:23:
Weet iemand wat voor navi software gebruikt wordt in de auto zelf? Ik gebruik zelf graag “Waze” maar zal dit weekend ook ABRP even proberen.

Hoe gaat het eigenlijk met telefoon laden, wanneer je een iphone 11 met kabel verbind voor carplay en je legt hem op het draadloos laden gedeelte, dat vakje is bij uitstek geschikt voor een telefoon neer te leggen in de E-Soul, of leggen jullie de telefoon ergens anders neer.

Heeft de E-Niro en/of E-Soul trouwens ook een gekoeld vak in de auto? Bij ICE vaak de dashboard kastjes.
Is dat niet tomtom dat gebruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Kaarten van Navteq. Verkeersinfo van TomTom.
@Appie Heijn de draadloze lader wordt niet geactiveerd als de telefoon met de kabel verbonden is. Je kunt hem daar veilig inleggen dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:27
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:32:
[...]
@Appie Heijn de draadloze lader wordt niet geactiveerd als de telefoon met de kabel verbonden is. [...]
Betekent dat ook dat je er dan dus geen tweede toestel draadloos kan laden?
Overigens heeft mijn draadloze lader het nooit gedaan, maar dat is een garantie dingetje zonder haast, want toch geen toestel dat dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:33
Marcva schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Overigens heeft mijn draadloze lader het nooit gedaan, maar dat is een garantie dingetje zonder haast, want toch geen toestel dat dat kan.
Je kan een 2e telefoon draadloos opladen terwijl er ook 1 aan de kabel hangt.
Maar als de telefoon met kabel op een draadloze lader wordt gelegd, laadt 'ie alleen op via de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Marcva schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Ja dat kan wel. Ik heb dat vaak gebruikt. Heb 2 toestellen. De ene gebruik ik voor CarPlay de ander voor het uitlezen van de OBD dongle. Die laatste laad ik dan op via de draadloze lader.
Deed het wel minder goed de laatste keer. De lader deed het niet continu..
Het is de telefoon zelf die het draadloze laden initieert. Dat doet ie dus niet als ie al via een kabel verbonden is.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-08-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb voor vrijdag de route al wat uitgestippeld.
https://www.goingelectric...ner-Landstrasse-25/44965/
Gratis laden, mocht het te druk zijn daar dan zijn er genoeg betaalde alternatieven vlakbij.
332km, dat moet toch te doen zijn met een E-Soul 64kWh(100% vol) ook met vmax 130 in Duitsland en een >30gr buiten? Of heb ik te hoge verwachtingen?

Ik ben voornemens om tot 80% te laden om vervolgens een 215km door te rijden tot aan bestemming. In principe zou minder dan 80% ook kunnen maar ik verwacht die dag nog weer op pad te moeten en alleen een granny als oplaad mogelijkheid helaas. In wijde omtrek geen enkele laadpaal te vinden. Wel een 50KW DC lader op 30km afstand. Alleen om nou buiten de reis an sich (incl een 45minuten DC laden) ook nog eens een 30-60 minuten langs de snelweg te gaan staren :|

Ik heb een maingau pas, plugshare token, shell recharge token, tot mijn beschikking.

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 05-08-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Appie Heijn moet zeker te doen zijn. Wat ik doe: ik kijk geregeld naar de overgebleven range en naar de afstand tot bestemming. Zolang dat verschil groot genoeg blijft en niet ineens snel krapper wordt kun je vmax blijven rijden. En anders rijd je een stuk 120 of 110, scheelt je hooguit een paar minuten reistijd.
Maar 320km is echt mogelijk, zelfs als zou je stukken 160km/u rijden.
Met een granny kun je je heel goed redden als je geen haast hebt en continue over een geschikt stopcontact kunt beschikken. Kijk wel uit met het gebruik van een verlengsnoer. De stekker van de granny heeft een ingebouwde thermometer, en voorkomt smelten van de stekker of het stopcontact. Met een verlengsnoer verlies je die beveiliging. Ik zou na 1 uur laden even voelen aan de 230V stekker die in het stopcontact zit (wel even laden stoppen), als die erg heet is dan zeker op zoek gaan naar een ander stopcontact!

[ Voor 27% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-08-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:31:
@Appie Heijn moet zeker te doen zijn. Wat ik doe: ik kijk geregeld naar de overgebleven range en naar de afstand tot bestemming. Zolang dat verschil groot genoeg blijft en niet ineens snel krapper wordt kun je vmax blijven rijden. En anders rijd je een stuk 120 of 110, scheelt je hooguit een paar minuten reistijd.
Maar 320km is echt mogelijk, zelfs als zou je stukken 160km/u rijden.
Met een granny kun je je heel goed redden als je geen haast hebt en continue over een geschikt stopcontact kunt beschikken.
Ik rij heel regelmatig mijn e-Niro vanaf 100% in één ruk leeg en die 320km is te doen, maar wordt twijfelachtig wanneer je constant 130 rijdt, laat staan 160. Ik wil altijd 30-40km overhouden ivm onvoorziene omstandigheden, en met 110-115 km/h (vrijwel alles autoroute) kom ik tot 360km echt gereden, met nog 40 over dus. Dit is in de zomer, met rustig weer zoals het nu is.
Winter kost je 50km, een boel tegenwind ook 50km. Beide 100 dus, maar dat is nu niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@de telegraaf ja had het over de huidige omstandigheden. En je rijdt toch nergens meer constant 130km/u. Aangezien Duitsland op de 2e helft van de route ligt kun je daar dus even flink op het stroompedaal drukken als je nog voldoende range hebt richting de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:43:
@de telegraaf ja had het over de huidige omstandigheden. En je rijdt toch nergens meer constant 130km/u. Aangezien Duitsland op de 2e helft van de route ligt kun je daar dus even flink op het stroompedaal drukken als je nog voldoende range hebt richting de lader.
Ik rij altijd in Frankrijk, urenlang op de LFA :) Maar nooit in de vakantiedrukte...
Boven 115-120km/h neemt verbruik behoorlijk toe hoor, kijk maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Mocht je echt in afstands-stress ervaren, de airco uitzetten scheelt je al snel 20km op een warme dag :)
Gisteren stond de auto in de volle zon, reed weg met 200 km over, aurco temperatuur op 19.5, zodra ik de snelweg opreed en even de airco uitdeed: 220km over.

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Murzeltje schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:47:
Mocht je echt in afstands-stress ervaren, de airco uitzetten scheelt je al snel 20km op een warme dag :)
Gisteren stond de auto in de volle zon, reed weg met 200 km over, aurco temperatuur op 19.5, zodra ik de snelweg opreed en even de airco uitdeed: 220km over.
Klopt, op hele warme dagen scheelt het zo'n 20km. Op gewone zonnige dagen, zeg 18-20 graden, scheelt het bijna niks terwijl de AC dan wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
Appie Heijn schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:25:
Ik heb voor vrijdag de route al wat uitgestippeld.
https://www.goingelectric...ner-Landstrasse-25/44965/
Gratis laden, mocht het te druk zijn daar dan zijn er genoeg betaalde alternatieven vlakbij.
332km, dat moet toch te doen zijn met een E-Soul 64kWh(100% vol) ook met vmax 130 in Duitsland en een >30gr buiten? Of heb ik te hoge verwachtingen?

Ik ben voornemens om tot 80% te laden om vervolgens een 215km door te rijden tot aan bestemming. In principe zou minder dan 80% ook kunnen maar ik verwacht die dag nog weer op pad te moeten en alleen een granny als oplaad mogelijkheid helaas. In wijde omtrek geen enkele laadpaal te vinden. Wel een 50KW DC lader op 30km afstand. Alleen om nou buiten de reis an sich (incl een 45minuten DC laden) ook nog eens een 30-60 minuten langs de snelweg te gaan staren :|

Ik heb een maingau pas, plugshare token, shell recharge token, tot mijn beschikking.
Om tot 320km te komen moet je onder 20kwh/100km blijven qua gemiddeld verbruik over die route.. je hebt dan 0km over. dus 19,5kwh/100km kom je met 8km restaftstand aan. (in turtlemode waarschijnlijk)
Ik zou dus proberen je verbuik rond de 19kwh/100km proberen te houden, wwat overeenkomt met 115/120km/h gemiddeld. (stukken 130 is dan geen probleem) Een fors windje tegen kan wel roet in het eten gooien, dus probeer 30 tot 50km eerder een plan B standby te houden als je die optie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Geen plan B nodig als je geregeld de resterende afstand afzet tegen de overgebleven range. Gewoon tijdig snelheid minderen als het krap wordt (minder dan 60km verschil, of in elk geval ruim de afstand om naar een andere lader uit te wijken mocht deze defect zijn). Airco uitzetten heeft niet zoveel impact, die is erg zuinig. En bovendien bijzonder oncomfortabel om die uit te zetten met 30+ graden buiten :) Als je in ECO mode rijdt is de airco al zuiniger dan in de andere modi.
Harder dan 100km/u rijden heeft 10x meer impact.

Tot nu toe heeft ABRP me altijd goed geholpen. Stel goed de vertrek en gewenste aankomst SoC in.
Beter een keer extra (wellicht achteraf onnodig) 10minuten laden en lekker doorrijden dan de hele rit billenknijpen of je het wel redt.
de telegraaf schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Ik rij altijd in Frankrijk, urenlang op de LFA :) Maar nooit in de vakantiedrukte...
Boven 115-120km/h neemt verbruik behoorlijk toe hoor, kijk maar uit.
O absoluut. Wat ik bedoel vereist echt continue monitoring van je verbruik en overgebleven range. Als de snellader nabij is en je hebt nog genoeg range over, dan kun je makkelijk een stukje hard rijden. Ook goed voor de accutemperatuur, zeker bij 175kW+ snelladers, dan begin je direct op 77kW te laden.
Als je buiten de drukte rijdt is de kans dat je überhaupt lange stukken harder dan die 110km/u kan rijden ook groter natuurlijk.

[ Voor 72% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-08-2020 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
Niro-E schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:50:
[...]

Om tot 320km te komen moet je onder 20kwh/100km blijven qua gemiddeld verbruik over die route.. je hebt dan 0km over. dus 19,5kwh/100km kom je met 8km restaftstand aan. (in turtlemode waarschijnlijk)
Ik zou dus proberen je verbuik rond de 19kwh/100km proberen te houden, wwat overeenkomt met 115/120km/h gemiddeld. (stukken 130 is dan geen probleem) Een fors windje tegen kan wel roet in het eten gooien, dus probeer 30 tot 50km eerder een plan B standby te houden als je die optie hebt.
Je moet lager gaan zitten; wanneer ik 362km doe (vaak dezelfde route tussen mijn vestiging in Bretagne en hotel waar ik vaak overnacht onderweg) dan staat ie op 16,2-16,5 kWh/100km bij aankomst, en heb dan nog rond de 40km over.
Die 40km moet je m.i. zeker aanhouden, zeker wanneer je naar een publieke (ipv je eigen) lader rijdt die buiten dienst kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
de telegraaf schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:12:
[...]

Je moet lager gaan zitten; wanneer ik 362km doe (vaak dezelfde route tussen mijn vestiging in Bretagne en hotel waar ik vaak overnacht onderweg) dan staat ie op 16,2-16,5 kWh/100km bij aankomst, en heb dan nog rond de 40km over.
Die 40km moet je m.i. zeker aanhouden, zeker wanneer je naar een publieke (ipv je eigen) lader rijdt die buiten dienst kan zijn.
Met 64kwh kun je bij 16kWh/100km exact 400km rijden tot 0. (ervanuitgaand dat de boordcomputer en het aantal kwh in de accu accuraat zijn) Die 360km die jij rijd, plus 40km rest zal je met 16,2 tot 16,5 dus niet lukken. (in het verbruik zit de regeneratie namelijk al verwerkt) 387, is de range met 16,5kwh/100km.

Btw. op een lange trip pak ik altijd plaatsen die 2 of meer zuilen hebben, en durf ik ook best met 20-25km rest aan te komen. Als je gemiddeld 120 rijd zal 16,5kwh/100km ook niet echt haalbaar zijn, mogelijk dat je dit met 110 net red. Bij 18kwh/100km, dus een lekker gangetje van 120-130 in de zomer dan kun je 355km rijden, en heb je dus bij 320km een goede 30km buffer. Die 18kwh/100km gem. verbruik kun je in je tripmeter gewoon live voor je neus zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:43
Niro-E schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Met 64kwh kun je bij 16kWh/100km exact 400km rijden tot 0. (ervanuitgaand dat de boordcomputer en het aantal kwh in de accu accuraat zijn) Die 360km die jij rijd, plus 40km rest zal je met 16,2 tot 16,5 dus niet lukken. (in het verbruik zit de regeneratie namelijk al verwerkt) 387, is de range met 16,5kwh/100km.

Btw. op een lange trip pak ik altijd plaatsen die 2 of meer zuilen hebben, en durf ik ook best met 20-25km rest aan te komen. Als je gemiddeld 120 rijd zal 16,5kwh/100km ook niet echt haalbaar zijn, mogelijk dat je dit met 110 net red. Bij 18kwh/100km, dus een lekker gangetje van 120-130 in de zomer dan kun je 355km rijden, en heb je dus bij 320km een goede 30km buffer. Die 18kwh/100km gem. verbruik kun je in je tripmeter gewoon live voor je neus zien.
Ik durf echt te stellen dat 355km niet haalbaar is als je 120-130 rijdt. Ik heb in Frankrijk een rit gemaakt van 336km en kwam met 40km aan bij de laadpaal. Verbruik was geloof ik rond de 17kwh/100km. Ik heb continue 108 op de CC gereden. Weet even niet wat de wind die dag deed maar het was verder een zonnige dag en rustig weer. Wel wat heuvels gehad maar niks schrikbarends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
BrainZz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:34:
[...]

Ik durf echt te stellen dat 355km niet haalbaar is als je 120-130 rijdt. Ik heb in Frankrijk een rit gemaakt van 336km en kwam met 40km aan bij de laadpaal. Verbruik was geloof ik rond de 17kwh/100km. Ik heb continue 108 op de CC gereden. Weet even niet wat de wind die dag deed maar het was verder een zonnige dag en rustig weer. Wel wat heuvels gehad maar niks schrikbarends.
Dat is toch vreemd, denk dat wind, en wegcondities (soort asfalt) wel een rol speelt hierin..
van de winter (januari) heb ik met +5 graden een rit terug gemaakt vanuit oberstdorf (oostenrijk) naar de eerste Ionity een rit van 330km gemaakt, waar ik nog 12% over had bij aanomst. Dit was voor het grootste deel gewoon 130km/h. Op dit traject wordt wel ongveer 500 meter hoogteverschil gewonnen aan regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Vorig jaar door o.a. Noorwegen gereden, 80-90km/u door de bergen met 4 personen en auto afgeladen. Range 525km. Verbruik rond 11kWh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
[...]

Eens. Komt overeen met mijn ervaringen, ook in F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Wind en (subtiel) hoogteverschil maakt zeker ook uit. Maar boven de 20kWh/100km zit je al snel als je boven de 120km/u rijdt, en dan is 300km wel de max veilige range. Als je dat echt de hele rit constant kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainZz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:43
Niro-E schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:44:
[...]

Dat is toch vreemd, denk dat wind, en wegcondities (soort asfalt) wel een rol speelt hierin..
van de winter (januari) heb ik met +5 graden een rit terug gemaakt vanuit oberstdorf (oostenrijk) naar de eerste Ionity een rit van 330km gemaakt, waar ik nog 12% over had bij aanomst. Dit was voor het grootste deel gewoon 130km/h. Op dit traject wordt wel ongveer 500 meter hoogteverschil gewonnen aan regeneratie.
Waarschijnlijk dus de regen waardoor je dat haalde. En reed je op CC of gewoon op het pedaal? Want op het pedaal rijd je natuurlijk niet continue 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
BrainZz schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:47:
[...]

Waarschijnlijk dus de regen waardoor je dat haalde. En reed je op CC of gewoon op het pedaal? Want op het pedaal rijdt je natuurlijk niet continue 130.
Die regen, maakt wel iets verschil, maar potentiele energie van +-2000kg op 500 meter is eenvoudiguit te rekenen. Dit komt neer op ongeveer 2,725kwh. (bij 100% omzetting door regen) Bij 5km/kwh is dit dus "slechts" 13km extra.

Gemiddelde snelheid was een goede 115km/h, en 130 gereden waar mocht (en kon i.v.m. baustellen etc.).
CC gebruikt voor het meeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:47:
Wind en (subtiel) hoogteverschil maakt zeker ook uit. Maar boven de 20kWh/100km zit je al snel als je boven de 120km/u rijdt, en dan is 300km wel de max veilige range. Als je dat echt de hele rit constant kan rijden.
Dat is ook waar ik mee begon, bij die snelheid zit je snel aan 20kwh/100km. Dan is 320km de max range als je op 0 uitkomt. 300 is dan relatief safe. Zo rond de 19kwh, dus gemiddeld 110 - 115km/h, dan zul je 320km kunnen redden met een beetje marge. Wind, wegcondities etc. spelen hierin best een aanzienlijke rol die zomaar 10 tot 20km kan schelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Niro-E op 05-08-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
[...]

Vorige maand in Frankrijk de zelfde ervaring, waarbij de laatste 100km de GoM even fors corrigeerde, waardoor ik het even warm kreeg en dus ook de airco niet meer uit kon doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks voor alle reactie's en tips mbt de granny. Het is redelijk ambitieus als ik het zo lees, om met de voorgenomen snelheid naar Hannover te gaan in 1 rit. Ik vertrek 's-ochtends 05.00 al dus de warmte zou het eerste deel nog niet echt van grote invloed zijn. Zoals het nu voorspeld wordt, tegenwind. Ik ga het meemaken... Sowieso zijn er behoorlijke stukken met 80/100 als vmax ivm de gebruikelijke oneindige baustellen.

Wanneer ik het lang niet ga halen dan stop ik gewoon veel eerder, ga ik het net wel/niet halen dan rij ik ipv 130 wel 110 voor een stuk.
In Verden zou ik evt ook wel even een ontbijtje bij de Lidl kunnen scoren + gratis laden.

Ben benieuwd en heb er zin in om weer eens op EV avontuur te gaan.http://www.olino.org/blog/nl/articles/2016/09/14/100-elektrisch-rijden-voor-een-kilometer-vreter/ in 2016 al eens geschreven. Toch wel een andere tijd nu, geen zakelijke lease auto meer, laadnetwerk behoorlijk door ontwikkeld en niet te vergeten de actieradius van de auto's.

Morgen gaat sowieso de handtekening onder de bestelling maar mocht ik nou echt een heel ander gevoel krijg na komend weekend dan kan ik nog annuleren.

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 05-08-2020 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niro-E
Appie Heijn schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:47:
Thanks voor alle reactie's. Het is redelijk ambitieus als ik het zo lees. Ik vertrek 's-ochtends 05.00 al dus de warmte zou het eerste deel nog niet echt van grote invloed zijn. Zoals het nu voorspeld wordt, tegenwind. Ik ga het meemaken...

Wanneer ik het lang niet ga halen dan stop ik gewoon veel eerder, ga ik het net wel/niet halen dan rij ik ipv 130 wel 110 voor een stuk.
In Verden zou ik evt ook wel even een ontbijtje bij de Lidl kunnen scoren.

Ben benieuwd en heb er zin in om weer eens op EV avontuur te gaan.http://www.olino.org/blog/nl/articles/2016/09/14/100-elektrisch-rijden-voor-een-kilometer-vreter/ in 2016 al eens geschreven. Toch wel een andere tijd nu, geen zakelijke lease auto meer, laadnetwerk behoorlijk door ontwikkeld en niet te vergeten de actieradius van de auto's.

Morgen gaat sowieso de handtekening onder de bestelling maar mocht ik nou echt een heel ander gevoel krijg na komend weekend dan kan ik nog annuleren.
Succes.. en Enjoy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delius
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:25:
Bij mij zat ie ook helemaal onderin, desondanks hebben ze hem gevonden.
Overigens werd het van te voren niet gevraagd om je thuislader mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van de W
oldie127 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:17:
Gelukt! Bedankt @Oldie127 :)

Fijn dat mede Kia rijders elkaar zo helpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van de W
Dennis van de W schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:24:
[...]

Gelukt! Bedankt @Oldie127 :)

Fijn dat mede Kia rijders elkaar zo helpen. _/-\o_
En anderen natuurlijk ook bedankt voor de tips!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
[...]

Tja en ik snap dan weer niet waarom je zo nodig 120-130 wilt rijden als 100-110 sneller is wanneer je de laadtijd er bij betrekt.
In NL mag je overdag niet eens sneller dan 100 en als ik me daar aan houd kom ik ook op de snelweg tot ca. 450-500km
als ik het stroompedaal verder zou indrukken en dan 20 min moet laden ben ik langer onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@eltron klopt, maar als je sowieso een stop moet maken dan maakt het allemaal niet zoveel uit qua reistijd. Hij laadt dan sneller bij dan dat je aan stroom “verloren” had door sneller te rijden en daardoor iets eerder bij de snellader aan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:27:
@eltron klopt, maar als je sowieso een stop moet maken dan maakt het allemaal niet zoveel uit qua reistijd. Hij laadt dan sneller bij dan dat je aan stroom “verloren” had door sneller te rijden en daardoor iets eerder bij de snellader aan kwam.
Ja, ik weet het, maar het is wel eens wat puzzelen wat dan het optimum is. Daarom ook leuk om voor echt lange ritten in ABRP wat te variëren met de snelheid en te zien wat het verschil is. In mijn ervaring meestal nogal marginaal. ca. 10-30 min bandbreedte op een rit van 1200km bijvoorbeeld, dat zit voor mij dan in de afronding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
eltron schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:10:
[...]

Ja, ik weet het, maar het is wel eens wat puzzelen wat dan het optimum is. Daarom ook leuk om voor echt lange ritten in ABRP wat te variëren met de snelheid en te zien wat het verschil is. In mijn ervaring meestal nogal marginaal. ca. 10-30 min bandbreedte op een rit van 1200km bijvoorbeeld, dat zit voor mij dan in de afronding.
Kende je deze site al? Die brengt het mooi samen in een tabel :)
https://www.ecalc.ch/evcalc.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:17:
[...]

Kende je deze site al? Die brengt het mooi samen in een tabel :)
https://www.ecalc.ch/evcalc.php
Nee, kende ik niet. Dank je.
Heb er net even wat mee zitten spelen. Lijkt mijn beeld te bevestigen dat de economic speed ook op ritten van meer dan 1000 km rond de 100km/u ligt. Waarbij overigens de tabel bij 100km/h een range rond de 360km aangeeft terwijl mijn ervaring is dat het bij die snelheid (veel) meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@eltron dat is zeker de range met max 80% lading ivm snelladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
CyBeRSPiN schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:48:
@eltron dat is zeker de range met max 80% lading ivm snelladen?
Volgens de voetnoot bij die kolom niet:
"¹ Range is based on fully charged battery capacity only (REX, ICE on PHEVs or Solar are NOT considered)"

Wat nog wel zou kunnen is dat hier rekening is gehouden met de SOC bij aankomst ad 10% zodat de range dan feitelijk op 90% van de batterijcapaciteit is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Nog 1 vraagje, misschien heb ik er over heen gelezen. Maar heeft de E-Niro of E-Soul ook een gekoeld vak? Zijnde dashboardkastje, vak middenconsole?

Pagina: 1 ... 103 ... 339 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.