Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niroot
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 18:40
Andretreffers schreef op zondag 26 juli 2020 @ 13:11:
Eindelijk auto geleverd! Blauwe accenten gelijk donkergrijs gemaakt..
Zelf of heb je het laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:43
Marcva schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 11:05:
[...]

Ik laat bewust in het midden of het in de Kia zit, of in de Zappi. Ik weet wel dat ze bij Zappi hun stinkende best doen om om hun apparaat met afwijkingen van de laadstandaard om te laten gaan. Volgens mij zijn de Zoe en M3 afwijkend. Maar de MY20 mogelijk ook bij het omschakelen van 1 naar 3 fasen.
Moet wel bekennen dat ik overwogen heb mijn Zappi aan de wilgen te hangen. Maar ik maak weinig kilometers momenteel, dus kom wel weg met de granny. Hun service heeft me doen besluiten 'm niet de deur uit te doen. Heb de' pech' een van de eerste MY20' 's te rijden ;)
Er is vandaag een critical update voor de Zappi V2 bechikbaar gekomen waarin wordt verwezen naar dit probleem https://myenergi.info/zap...release-v3-033-t2118.html

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:13
eltron schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:46:
[...]

Er is vandaag een critical update voor de Zappi V2 bechikbaar gekomen waarin wordt verwezen naar dit probleem https://myenergi.info/zap...release-v3-033-t2118.html
Dat is stap 1. Dan moet ik er nog een nieuw relais in knutselen.
Hoewel de thuislaad perikelen mijn eerste ev ervaringen behoorlijk vergald hebben, ben ik toch erg te spreken over de support vanuit Zappi. NL en UK.
Hopelijk is het nu klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59
@Marcva het lot van de early adopter, jij bent de eerste met een Zappi icm een 3-fase MY20 e-Niro denk ik? Maar support vanuit die hoek is me al vaker positief opgevallen. Vind dat ze het snel hebben opgepakt.
Als ik privé een laadpaal zou uitzoeken zou ik daar denk ik ook op zijn uitgekomen ivm prijs en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:49
CyBeRSPiN schreef op zondag 26 juli 2020 @ 20:20:
@Marcva het lot van de early adopter, jij bent de eerste met een Zappi icm een 3-fase MY20 e-Niro denk ik? Maar support vanuit die hoek is me al vaker positief opgevallen. Vind dat ze het snel hebben opgepakt.
Als ik privé een laadpaal zou uitzoeken zou ik daar denk ik ook op zijn uitgekomen ivm prijs en mogelijkheden.
Ja fijne laadpaal en goede support, ik had eerst een Maxem en een ICU Eve Mini maar ik wil niet terug.
Support en app zijn echt geweldig, je merkt dat ze hard aan het ontwikkelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
@Marcva het lot van de early adopter, jij bent de eerste met een Zappi icm een 3-fase MY20 e-Niro denk ik? [...]
Dat van die early adaptor klopt. Ze snapten niet dat ik tot 3 keer toe de boel opblies.
Ik prijs me overigens gelukkig dat mijn hoofdzekeringen automaten zijn en ik niet steeds op Enexis heb moeten wachten en aftikken.
In de toelichting van MyEnergy lees ik overigens dat de MY20 3 fasen zeker geen gemeengoed is wereldwijd: wordt hoofdzakelijk naar NL geleverd, rest volgt later.
Zie: https://myenergi.com/e-niro/
Kia heeft dus wel naar zijn NL klanten geluisterd.
Nu het laadprotocol in de auto nog aanpassen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vanmiddag sinds lange tijd weer eens aan de snellader. Helaas toch weer tobben bij Ionity. 3x geprobeerd bij een lader, toen auto verplaatst naar andere lader. Weer 4x geprobeerd. Steeds “fout in de communicatie met de auto”.
Vervolgens gebeld. En dat doet Ionity wel goed: kreeg snel iemand aan de lijn die mee keek.
Kreeg de tip om de stekker goed aan te drukken en indien mogelijk aandrukt te houden tijdens het starten. Dat laatste lukte me niet. Maar desondanks meteen gelukt. Diegene aan de lijn gaf aan verder niks aan het systeem te hebben gedaan.
Lijkt erop dat het contact met de communicatiepinnen soms niet helemaal lekker zit. Wellicht door het gewicht van de kabel.
Anyway. Nu in Luxemburg waar het aantal werkende snelladers op 1 vinger te tellen is en het hotel nog steeds geen laadpalen heeft aangelegd.
Toch ff anders dan vorig jaar door Duitsland naar Noorwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-09 22:44
@CyBeRSPiN Hier had ik ook last van in januari. Ik kreeg toen de tip om de stekker een beetje omhoog te houden. Dus aandrukken en omhoog duwen. Sinds dien nooit meer problemen gehad. Zodra laden is gestart, zit die op slot en kan je loslaten.

Zag toen ook anderen (Jaguar en Audi) flink tobben. Daar werkte dit uiteindelijk ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@blottle denk dat de tip dan is om niet te strak tegen de lader te parkeren. De kabel hangt bij die laders hoog aan de lader. Maar doordat ik dichtbij stond hing de kabel nog slap waardoor ie door het gewicht omlaag werd gedrukt in de socket.
Vorig jaar wel 10x bij Ionity geladen en daar sporadisch dit probleem gehad. Het kwartje lijkt nu te vallen, de lock moet er op kunnen en als de kabel er niet helemaal strak recht in zit (ook al lijkt het al goed te zitten) dan krijg je die foutmelding. Thanks.

Effect van 100km/u max is nu ook duidelijk geworden. 450 km gereden en 15,8 kWh/100km verbruikt. Weinig wind en 22 graden. Heb max 110 op de teller gereden ook waar 120 mocht. Niet omdat zuinig rijden nodig was maar gewoon om eens een keer te kijken hoe zuinig ie is op zo’n afstand.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-07-2020 07:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op maandag 27 juli 2020 @ 07:41:
@blottle denk dat de tip dan is om niet te strak tegen de lader te parkeren. De kabel hangt bij die laders hoog aan de lader. Maar doordat ik dichtbij stond hing de kabel nog slap waardoor ie door het gewicht omlaag werd gedrukt in de socket.
Vorig jaar wel 10x bij Ionity geladen en daar sporadisch dit probleem gehad. Het kwartje lijkt nu te vallen, de lock moet er op kunnen en als de kabel er niet helemaal strak recht in zit (ook al lijkt het al goed te zitten) dan krijg je die foutmelding. Thanks.

Effect van 100km/u max is nu ook duidelijk geworden. 450 km gereden en 15,8 kWh/100km verbruikt. Weinig wind en 22 graden. Heb max 110 op de teller gereden ook waar 120 mocht. Niet omdat zuinig rijden nodig was maar gewoon om eens een keer te kijken hoe zuinig ie is op zo’n afstand.
@CyBeRSPiN Ik heb zoiets gehad met de Zappi V2, 99% lock failure. Dus ik werd gek, heb zeker 2 dagen alle instellingen uitgeprobeerd andere firmwares, factory reset andere kabels andere auto. Uiteindelijk van de laadkabel het nokje boven in uitgeveild hierna werkte het. Daarna gehoord van Myenergi dat er een batch was met een defect solanoid (het mechanisme dat zorgt voor de lock). Deze vervangen en nooit meer problemen gehad. Zal dus eerder aan de kabel / lader liggen dan aan de auto. @marciemarcus

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• petertenboer
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:45
CyBeRSPiN schreef op zondag 26 juli 2020 @ 21:53:
Vanmiddag sinds lange tijd weer eens aan de snellader. Helaas toch weer tobben bij Ionity. 3x geprobeerd bij een lader, toen auto verplaatst naar andere lader. Weer 4x geprobeerd. Steeds “fout in de communicatie met de auto”.
Vervolgens gebeld. En dat doet Ionity wel goed: kreeg snel iemand aan de lijn die mee keek.
Kreeg de tip om de stekker goed aan te drukken en indien mogelijk aandrukt te houden tijdens het starten. Dat laatste lukte me niet. Maar desondanks meteen gelukt. Diegene aan de lijn gaf aan verder niks aan het systeem te hebben gedaan.
Lijkt erop dat het contact met de communicatiepinnen soms niet helemaal lekker zit. Wellicht door het gewicht van de kabel.
Anyway. Nu in Luxemburg waar het aantal werkende snelladers op 1 vinger te tellen is en het hotel nog steeds geen laadpalen heeft aangelegd.
Toch ff anders dan vorig jaar door Duitsland naar Noorwegen.
Zit zelf nu in de Morvan (de laadwoestijn van Frankrijk). Gelukkig heb ik op 25 km een snellaadstations van de corridor die werkt.

Drie keer geladen vanuit Groningen bij IONITY laders. Ging alle drie keer in één keer goed, echter bij de laatste stopte het laden vanwege communicatie error bij 50%. Daarna herstarten nadat ik eerst de kabel terug had gehangen en opnieuw aangesloten. Hoogste laadsnelheid was 77 KW.

Tip is om niet te gaan wandelen tijdens het laden omdat het dus ook tijdens het laden mis kan gaan.

Veel Route national gereden, 20% snelweg en met 13,8 KWh verbruik op de camping aangekomen. Nagenoeg windstil en 26 graden na onze tussenstop inTrier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andretreffers
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 24-07 11:17
niroot schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:50:
[...]

Zelf of heb je het laten doen?
Zelf gedaan, zit in de belettering dus dat is makkelijk😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-07 08:14
petertenboer schreef op maandag 27 juli 2020 @ 09:21:
[...]

Zit zelf nu in de Morvan (de laadwoestijn van Frankrijk). Gelukkig heb ik op 25 km een snellaadstations van de corridor die werkt.

Drie keer geladen vanuit Groningen bij IONITY laders. Ging alle drie keer in één keer goed, echter bij de laatste stopte het laden vanwege communicatie error bij 50%. Daarna herstarten nadat ik eerst de kabel terug had gehangen en opnieuw aangesloten. Hoogste laadsnelheid was 77 KW.

Tip is om niet te gaan wandelen tijdens het laden omdat het dus ook tijdens het laden mis kan gaan.

Veel Route national gereden, 20% snelweg en met 13,8 KWh verbruik op de camping aangekomen. Nagenoeg windstil en 26 graden na onze tussenstop inTrier.
Krijg je geen notificatie van UVO, als de laadsessie wordt onderbroken? Of gaat het hier om een MY19 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:01

zeroday

There is no alternative!

Ja ja .. vandaag melding dat 2 lease autos gewoon op 1 september geleverd kunnen worden want ze staan al een tijdje in de haven .. (we wilden ze zelf nog niet hebben omdat ivm Corona de 2e hands auto markt was ingekakt en daardoor de huidige autos lastig tegen een normale prijs verkocht konden worden).

Zou ik dan toch de rode KIA krijgen? ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
@Marcva het lot van de early adopter, jij bent de eerste met een Zappi icm een 3-fase MY20 e-Niro denk ik?
Ik heb ook deze combi, maar omdat ik 7kW terug lever had ik hem al voor alle modi op 3.fase staan. Dan heb je dit probleem gelukkig niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
mfjnab schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:13:
[...]

Ik heb ook deze combi, maar omdat ik 7kW terug lever had ik hem al voor alle modi op 3.fase staan. Dan heb je dit probleem gelukkig niet...
Ik heb een 5kW PV installatie. De laaddrempel (bij overschot) is 6A per fase. Advies vanuit Zappi was aanvankelijk dan ook om Eco+ op 1 fase te zetten: hij gaat dan laden bij 1x6A = 1,4 kW overschot. In jouw geval pas bij 4,1 kW. Dat haal ik met mijn 5kW maar heel kort op een zonnige dag.
Ik moet ff zien wat ik doe: de Eco op 3 fasen zetten is het meest safe, op 1 fase houden het meest groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfjnab
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-08 21:31
Marcva schreef op maandag 27 juli 2020 @ 13:27:
[...]
Ik moet ff zien wat ik doe: de Eco op 3 fasen zetten is het meest safe, op 1 fase houden het meest groen.
Zolang de saldering nog 100% is maakt het voor de gehele rekening niet uit. Daarom gebruik ik 3f ECO modus. 4.2 kW minimaal, en meer als er meer beschikbaar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Mabion schreef op maandag 27 juli 2020 @ 10:01:
[...]

Krijg je geen notificatie van UVO, als de laadsessie wordt onderbroken? Of gaat het hier om een MY19 versie?
Model 2019 en ook daar komt vast een notificatie van in de app dat het laden “klaar” is. Echter blijf ik, als ik op doorreis ben, liever even in de buurt van de auto.

Is overigens nooit eerder voorgekomen tot nu toe bij een IONITY lader door wellicht de zware knel die doorhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:25
Heb ook 3fase zappi en 3 fase niro wel geen zonnepanelen zou ik contact opnemen met my energy heb nog niet moeten laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:02
@oldie127 Het gebeurt enkel wanneer je zonnepanelen hebt en de Zappi wil schakelen tss 1 en 3 fasen:
marciemarcus schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 18:08:
Beste Tweakers,

Voordat er hier weer spookverhalen de ronde doen, wil ik graag uitleggen wat er aan de hand is.

De MyEnergi Zappi heeft een ECO en ECO+ mode waarmee pure zonnestroom kan worden geladen. Om dit te doen hebben wij een omschakeling naar 1-fase laden ontworpen zodat er al vanaf 1,4kW overschot kan worden gestart met laden. Als je namelijk op 3-fasen zou willen laden kan dit pas vanaf 4,2kW, dat is bepaald in de norm IEC 61851-1, zeg maar het laadprotocol voor AC laden Mode 3.

Tijdens het laden op de ECO of ECO+ stand, laadt de Zappi dus slim en afhankelijk van het beschikbare zonnepanelen-overschot op 1 fase.

Tijdens het laden op 1-fase worden in alle 3-fase auto’s fase2 en fase3 in kortsluiting geplaatst. Dat is normaal en mag dus ook. Volgens de norm is echter ook omschreven dat als het laden wordt onderbroken, dat dan fase2 en fase3 weer vrij geschakeld moeten worden. Zodat als er daarna weer met 3-fasen geladen wordt, er uiteraard geen kortsluiting meer mag zijn op fase2 en fase3.

Als je tijdens het 1-fase laden wilt overschakelen naar de FAST stand (of je hebt een Boost-timer ingesteld), dan zal de Zappi stoppen met laden op 1-fase en overschakelen naar 3-fasen laden. Zo kan er dus weer aan maximale sterkte worden geladen.

En precies hier gaat het bij de Kia E-niro Modeljaar 2020 dus mis. Hij laat fase2 en fase3 niet vrijschakelen, en bij het inschakelen van 3-fasen laden wordt er dus een kortsluiting gedetecteerd en springen de stoppen.

We zijn nu aan het onderzoeken of we dit met een aanpassing in de software kunnen oplossen, door tussen het omschakelen van 1-fase laden naar 3-fasen laden een vertraging in te bouwen van enkele seconden. Hiermee zou het probleem door een software update van onze Zappi.

Indien dit niet werkt, en de stekker echt eruit gehaald moet worden tussen het omschakelen, dan hebben we een probleem dat alleen door Kia kan worden opgelost.

Voorlopig is de workaround simpel. In de ECO+ settings kun je omschakelen naar 3-fasen. Hierdoor zal de ECO en ECO+ stand dus alleen in 3-fasen gaan laden, en heb je geen omschakeling meer en dus ook geen kans op kortsluiting meer. Uiteraard gaat de ECO+ stand pas in werking vanaf 4,2kW overschot...

Ik zal jullie hier op de hoogte houden van de vorderingen in het onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-02-2024

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Nou, toch 2 weken mogen genieten van een hagelnieuwe auto.. En door m'n eigen schuld is het nou een schadebak..

Beetje jammer, maarja, tis maar materiaal denk ik dan maar..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A1hEyT0B921CiRIPo2nU8xBx8Sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fd10ruCH9hnchiYTjpxy8cl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Murzeltje op 27-07-2020 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Murzeltje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:01:
Nou, toch 2 weken mogen genieten van een hagelnieuwe auto.. En door m'n eigen schuld is het nou een schadebak..

[Afbeelding]
zonde, maar wel weer oplosbaar idd. ;)
en hij rijdt er niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Murzeltje auw, balen zeg! Dat wordt waarschijnlijk een compleet nieuwe bumper en ook je achterlicht zit een barst in. Hopelijk goed verzekerd. Sta er wel altijd van te kijken hoe goed een vakkundige schadehersteller de boel weer als nieuw weet te maken. Helaas al vaak meegemaakt, merendeel door toedoen van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06

GVR

petertenboer schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:56:
[...]

Model 2019 en ook daar komt vast een notificatie van in de app dat het laden “klaar” is. Echter blijf ik, als ik op doorreis ben, liever even in de buurt van de auto.

Is overigens nooit eerder voorgekomen tot nu toe bij een IONITY lader door wellicht de zware knel die doorhangt.
Klopt, maar wel wanneer de mijn kia services goed werken. Merk zeer regelmatig dat of de app niet laadt, of dat push berichten van start of stop Laden niet of heel laat pas doorkomen. Slechte beschikbaarheid dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Laatst online: 21:02
Zo ik heb de eerste 50 kilometer erop staan, ik moet zeggen het went snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion

[Afbeelding]
Balen zeg! Maar komt inderdaad wel weer goed! Deden de parkeersensoren het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 14:11
Ik gebruik altijd AA.
Bij het voorlezen van Whatsapp berichten kreeg ik altijd een nederlandse dame die dan zei:
"dit is het bericht" gevolgd door de tekst.

Nu krijg ik ineens een engelse dame. Totaal onverstaanbaar. Twee andere telefoons geprobeerd. Ook Engels.

Meer mensen last van ?

[ Voor 9% gewijzigd door driel24 op 27-07-2020 22:14 ]

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:32
driel24 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:59:
Ik gebruik altijd AA.
Bij het voorlezen van Whatsapp berichten kreeg ik altijd een nederlandse dame die dan zei:

Nu krijg ik ineens een engelse dame. Totaal onverstaanbaar. Twee andere telefoons geprobeerd. Ook Engels.

Meer mensen last van ?
Ja! Direct na de beurt vorige week.
De eerste stem was sloom en lijzig. Op zich wel grappig voor passagiers.
De nieuwe stem spreekt volgens mij de tekst in het Nederlands uit, maar dan met een Engelse tongval. Heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Is het bij de MY19 mogelijk om bij het analoge gedeelte van de snelheid cijfers te zetten met de snelheid? Ik ben geen fan van die digitale weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Bij mij komt er voor de MY20 een Alfen 3F laadpaal thuis. Zijn er hier ervaringen mee toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

beetje zitten spelen op ABRP.. maar wat is jullie snelweg bereik in de winter?
Volgens EV-database zou het 265 km moeten zijn...

Maar ABRP geeft voor een ritje naar Limburg (255 km, 75% snelweg).. toch aan dat ik bij moet laden in de winter. Of zou dat komen omdat die planner uitgaat van vertrek 90% en aankomst 10%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09 10:34

WhySoSerious

Be the change.

greatgonzo schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:35:

Maar ABRP geeft voor een ritje naar Limburg (255 km, 75% snelweg).. toch aan dat ik bij moet laden in de winter. Of zou dat komen omdat die planner uitgaat van vertrek 90% en aankomst 10%?
Dit valt allemaal aan te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 04-02-2021
greatgonzo schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:35:

EV database is een beetje pessimistisch.. ze gaan hierbij uit van -10 graden buiten.
Afgelopen januari na 290km eerste laadstop, met nog 18% in de accu. (snelheid +-120km/h, buiten temp. +2 graden, weinig wind)

ABRP is idd even spelen met je instellingen, ik merkte dat de standaard 179Wh/km bij 110 ook iets te ruim was, kwam eerder bij 173 a 175Wh/km uit. Maar dat ligt ook heel erg aan de omstandigheden

[ Voor 13% gewijzigd door Niro-E op 28-07-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 20:43

greatgonzo

schit-te-rend!

waarom zou je maar (zeker voor zo'n lange rit) maar tot 90% laden.. Ik weet ook, is beter voor de batterij.. maar inmiddels cappen die auto's zelf toch al? De Niro heeft volgens specs 67.1 kwh batterij, waarvan 64 kwh beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
dirkmuis schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:27:
Bij mij komt er voor de MY20 een Alfen 3F laadpaal thuis. Zijn er hier ervaringen mee toevallig?
Welke uivoering, heb de ICU Eve Mini gehad. Goed laadpaal maar voor de eindgebruiker weinig te configureren. Ben erg blij met de Zappi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Ik vermoed de Eve Mini inderdaad maar heb dit even nagevraagd. Wat is de reden dat je naar Zappi zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
dirkmuis schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:27:
Deze vraag kun je beter in het grote thuisladen topic stellen https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• petertenboer
Stukje op de IONITY website waar het punt van communiceren en wel of niet connected wordt toegelicht:

BACK TO EV'S, AT WHAT STAGE DOES INTEROPERABILITY KICK IN DURING THE CHARGING PROCESS?

The moment the customer plugs the connector in the inlet. That’s when the first interoperability question is being asked and it’s also an important one that we hear about from our customers often. It’s the one with the connector. For the charger to be safe, the vehicle has to lock the charger to the vehicle’s inlet. The vehicle has a small pin that has to be introduced to the connector to hold it into the EV. This is usually at the top or on the side. Now, if the connector has too much leeway in the inlet, is slanted or not in the right direction, the pin won’t fit. It can hit the wall of the connector instead of the hole and the charging won’t commence. Not many customers are aware of this. So we tell them to hold the connector in the inlet until they hear the noise of the motor moving the pin to the right place — something one can get used to. It’s a challenge, in particular because of heavy cables that sometimes pull on the connectors— it creates some extra tension on something that has a small diameter (half a cm or 3mm) — the car is basically trying to thread a needle!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21

[Afbeelding]
De mijne werd afgeleverd met een kapot achterlicht, gewoon stuk glas weg. En vol met krassen, waarschijnlijk vanwege de laatste poetsbeurt. Daar heb ik ook wel even een baalmomentje van gehad. De krassen zijn niet meer weg te polijsten, blijven toch licht zichtbaar. Aantekening bij de leasemaatschappij laten maken met foto's erbij en daarna gewoon bij neerleggen want inderdaad, het is maar een gebruiksvoorwerp. Desondanks blijft het natuurlijk even zuur. Maar voor over een jaar of wat weer een mooie anekdote :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Het opladen aan de straatpaal valt wel tegen 18kW geladen in 13u26. Het is een 11kW ev box die gedeeld werd met een passat gte. Geladen naar 100% i.v.m. storingsdienst.

Als je gaat rekenen klopt het wel, maar toch.

[ Voor 12% gewijzigd door wortelsoft op 28-07-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
wortelsoft schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:07:
Het opladen aan de straatpaal valt wel tegen 18kW geladen in 13u26. Het is een 11kW ev box die gedeeld werd met een passat gte. Geladen naar 100% i.v.m. storingsdienst.

Dat is niet normaal, maar hierin speelt kennelijk de 100% vol en de storingsdienst een rol?
Normaal moet je bij een redelijk lege batterij in die tijd toch ruim het dubbele kunnen laden (met MY19) wat overigens nog steeds weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Ja ik wilde een volle auto hebben, ik kan momenteel 24/24 opgeroepen worden om ergens in nl en stuk van België een storing op te gaan lossen, dan wil je wel dat de accu vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
wortelsoft schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 19:07:

Wat voor rekensom heb je gemaakt dan?

Met een 11kW lader moet je gewoon in 1 uur 11kW kunnen laden, of gaat het hier om de MY19? Dan kan je max 3,5kW per uur laden, maar dan nog kom ik nog steeds niet aan 13u26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 16:28
Mabion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:05:
[...]

Met een 11kW lader moet je gewoon in 1 uur 11kW kunnen laden, of gaat het hier om de MY19? Dan kan je max 3,5kW per uur laden, maar dan nog kom ik nog steeds niet aan 13u26.
Het is een gedeeld vermogen. Als er twee auto's staan wordt het verdeeld over de twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Het is een my19. Ik vraag me nu alleen af of de informatie in de new motion app de tijden zijn van starten en stoppen van de sessie. Nog eens kijken als ik de mijnkia app mag activeren. Voel wel een EV groentje moment opkomen. :$

edit:
Volgens evbox zou de paal load balancen, maar mogelijk toch niet.

[ Voor 14% gewijzigd door wortelsoft op 28-07-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Mabion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:05:
[...]

3,5kW / 2 = 1,75kW. Tel daar laadverliezen bij en je komt in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Steeck03 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:20:
[...]

Het is een gedeeld vermogen. Als er twee auto's staan wordt het verdeeld over de twee
Maar wel een beetje suf als er 3Fasen beschikbaar zijn en ze delen dan samen 1 van de 3Fasen terwijl er nog 2 niet gebruikt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabion
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:33:
[...]

Aha, zo had ik het nog niet bekeken. Maar zoals Eltron al schreef, dat is wel suf dan!

Hoop niet dat dit je dagelijkse laadpaal is, anders wordt het lastig met je 24uurs dienst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:33:
[...]

In dat geval kun je beter de granny van stal halen. Als je prik in de buurt hebt ten minste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wortelsoft
Mabion schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 23:37:
[...]

Aha, zo had ik het nog niet bekeken. Maar zoals Eltron al schreef, dat is wel suf dan!

Hoop niet dat dit je dagelijkse laadpaal is, anders wordt het lastig met je 24uurs dienst!
Gelukig hoef ik nog maar twee keer een week dienst te lopen na deze week, daarna er vanaf vanwege nieuwe functie. Vlak voor de oprit/afrit van de snelweg is een Fastnet geopend deze maand dus bij terugkomst kan ik altijd daar eerste een stuk laden. Veel klanten plaatsen gelukkig ook palen, zodat je bij aankomst gelijk aan de laadpaal kunt. Het is wel suf inderdaad, dat die paal niet slimmer is.

De granny is inderdaad sneller, maar geen optie vanwege een betonnen trappetje naar mijn woning, dan wordt het gevaar voor struikelen/beschadiging van de kabel een te groot gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
wortelsoft schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:22:
[...]

Gelukig hoef ik nog maar twee keer een week dienst te lopen na deze week, daarna er vanaf vanwege nieuwe functie. Vlak voor de oprit/afrit van de snelweg is een Fastnet geopend deze maand dus bij terugkomst kan ik altijd daar eerste een stuk laden. Veel klanten plaatsen gelukkig ook palen, zodat je bij aankomst gelijk aan de laadpaal kunt. Het is wel suf inderdaad, dat die paal niet slimmer is.

De granny is inderdaad sneller, maar geen optie vanwege een betonnen trappetje naar mijn woning, dan wordt het gevaar voor struikelen/beschadiging van de kabel een te groot gevaar.
Je hebt van die kabelmatten. Maar goed, je mag inderdaad niet zomaar over de openbare weg een kabel leggen. Wellicht kun je iets met een buurman/vrouw afspreken en verrekenen per kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Met het thuiswerken nu gaat het geen probleem worden en op de zaak hebben we een tripple charger met 50kW van ons eigen merk ;) , dus als we weer op de zaak gaan werken kan ik daar gebruik van maken.

Het verbaasde me alleen dat het zo langzaam ging, ik kan ook gebruik maken van palen, waar maar 1 aansluiting is bestemd als laadplek, op de andere plek staat dan vaak een ice, dan krijg je wat meer power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

greatgonzo schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:39:
waarom zou je maar (zeker voor zo'n lange rit) maar tot 90% laden.. Ik weet ook, is beter voor de batterij.. maar inmiddels cappen die auto's zelf toch al? De Niro heeft volgens specs 67.1 kwh batterij, waarvan 64 kwh beschikbaar
Het is heel simpel, hoe dichter een lithium cel door de tijd bij een SoC zit van 50% hoe langzamer de degradatie gaat en hoe langer die meegaat.

Als ik de range niet nodig heb (wat in deze tijden heel vaak het geval is) houd ik een laadschema aan van 40 - 75 :)

Alleen als ik een laadstop kan voorkomen laad ik door naar 100%, en dat doe ik dan kort voor vertrek.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 29-07-2020 09:42 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paulus3110
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-09-2020
Mijn eerste 100.000 KM zit er op. Ik laad thuis altijd tot 100%, daarnaast 5 keer per week aan de snellader tot 80%. Ik zie geen enkel verschil in de maximum range tussen moment van aankoop en nu. Ik denk dus dat je gewoon kan laden naar wat voor jou handig is en dat je geen rekening hoeft te houden met een, eventuele, kans op degradatie van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minxz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-07 18:55
Paulus3110 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:27:
Mijn eerste 100.000 KM zit er op. Ik laad thuis altijd tot 100%, daarnaast 5 keer per week aan de snellader tot 80%. Ik zie geen enkel verschil in de maximum range tussen moment van aankoop en nu. Ik denk dus dat je gewoon kan laden naar wat voor jou handig is en dat je geen rekening hoeft te houden met een, eventuele, kans op degradatie van de accu.
Hier gaat ie ook bijna elke dag naar de 100% en een paar keer per week naar de snellader. Ik heb er in 10 maanden 'slechts' 45000km mee gereden maar ook hier nog hetzelfde als dag 1.
Ook ik denk dat we niet te angstig moeten zijn voor accu degradatie. Daar hebben ze bij Kia al lang over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
Over enkele dagen vertrek ik op vakantie naar een B&B in Frankrijk. Ik stelde de vraag of ik bij hen mijn Kia Niro kan opladen. Zij reageerden hierop met de vraag hoeveel vermogen in ampere ik nodig heb. Ik ben een volslagen leek in de materie. Kan iemand me helpen bij het antwoord?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
Mich46 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:12:
Over enkele dagen vertrek ik op vakantie naar een B&B in Frankrijk. Ik stelde de vraag of ik bij hen mijn Kia Niro kan opladen. Zij reageerden hierop met de vraag hoeveel vermogen in ampere ik nodig heb. Ik ben een volslagen leek in de materie. Kan iemand me helpen bij het antwoord?
Alvast bedankt!
Je kunt op de granny kiezen voor 8, 10, of 12 ampère. Ik zou kijken hoeveel stroom je daar nodig hebt / hoeveel kilometers je gaat maken. Maar 'thuis' laden lijkt me wel fijn in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjvanveen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-09 09:45
eltron schreef op maandag 27 juli 2020 @ 18:09:
[...]

zonde, maar wel weer oplosbaar idd. ;)
en hij rijdt er niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Mich46 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 20:12:
Alvast bedankt!
Minimaal 6, maar liefst 10 of 12, hangt ook een beetje van je auto en je lader af. Maar standaard is 6A een ondergrens voor de auto en kunnen de grannys met meestal instelbaar tussen 8-12A laden en soms ook iets meer of iets minder. Ik laad in dergelijke situatie meestal met 10A.

[ Voor 3% gewijzigd door eltron op 29-07-2020 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:23

f.h

De afgelopen dagen heb ik zeer regelmatig dat de MijnKIA app (op iOS) wit blijft en dus niet laadt. Herkenbaar gedrag van de app voor anderen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
f.h schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:59:
De afgelopen dagen heb ik zeer regelmatig dat de MijnKIA app (op iOS) wit blijft en dus niet laadt. Herkenbaar gedrag van de app voor anderen hier?
Ik wilde dit ook net gaan vragen, gebruik de app op Android en de data in Home Assistant. Doet het meer niet dan wel laatste paar dagen. Echt hopeloos, hoe moeilijk kan het zijn? Er komen geen nieuwe auto's bij met deze module, alles gaat naar UVO. Ik dacht dat het aan mij lag omdat ik de app heb vervangen door de data in Home Assistant te laden, maar dit is dus een breed probleem...

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 30-07-2020 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
Herken ik gelukkig niet. Maar ben ook blij dat ik geen ios heb >:) Op android werkt de app bij mij normaal de afgelopen week.

[ Voor 8% gewijzigd door eltron op 30-07-2020 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:06:
[...]

Herken ik gelukkig niet. Maar ben ook blij dat ik geen ios heb >:) Op android werkt de app bij mij normaal de afgelopen week.
Ik ook geen problemen met de app, wel met de gegevens. Ik zie dat er afgelopen week vaker foutmeldingen optreden bij integratie met Home Assistant waarschijnlijk onderhoud of servers van KIA overbelast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
revolution-nl schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 09:40:
[...]

Het is heel simpel, hoe dichter een lithium cel door de tijd bij een SoC zit van 50% hoe langzamer de degradatie gaat en hoe langer die meegaat.

Als ik de range niet nodig heb (wat in deze tijden heel vaak het geval is) houd ik een laadschema aan van 40 - 75 :)

Alleen als ik een laadstop kan voorkomen laad ik door naar 100%, en dat doe ik dan kort voor vertrek.
Heb je ook data die deze claim bevestigen? Veel fabrikanten claimen dat je juist moet laden zodra je bij de 50% komt. Op die manier haal je meer energie muit de batterij over de hele levensduur.
Geen onafhankelijke data gezien tot nu toe. Alleen ideeën die door iedereen anders uitgelegd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01:32
driel24 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:59:
Ik gebruik altijd AA.

Meer mensen last van ?
We krijgen weinig bijval :/ . Kennelijk geen veelvoorkomend probleem. Ik vraag me af wat de oorzaak en de oplossing is. Kan nergens iets vinden over de instelling van de stem. Ik neem aan dat het de stem van Google assistant is, maar die klinkt op de telefoon zelf wel normaal. Aan het type telefoon lijkt het niet te liggen want je hebt verschillende geprobeerd. Zou het de telefoonprovider kunnen zijn, ik heb ook wel eens de melding gehad dat de internetverbinding niet goed was (ik Tele2)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Steeck03 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Heb je ook data die deze claim bevestigen? Veel fabrikanten claimen dat je juist moet laden zodra je bij de 50% komt. Op die manier haal je meer energie muit de batterij over de hele levensduur.
Geen onafhankelijke data gezien tot nu toe. Alleen ideeën die door iedereen anders uitgelegd kunnen worden.
Over dit onderwerp is heel veel geschreven op https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petertenboer
Jazeker, herkenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cas8
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-09 13:32
Hetzelfde hier, maar dan met de UVO app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich46
  • Registratie: Juni 2019
Aan eltron en marcva:
Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathij5
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21-06 22:44
1. Iemand ervaring met een Ecotab laadpaal?

2. Laadpaal thuis, met of zonder vaste laadkabel? Wat zijn jullie ervaringen?

Na de vakantie komen ze ‘de situatie opnemen’. Nog zaken om rekening mee te houden?
Ik heb 1x 40A aansluiting in de meterkast.

Ik rij model 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:32
Ja maar dan heb je het puur over de accu. Er zit natuurlijk veel meer techniek omheen die het al oplost / stopt met laden / etc tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 14:11
joepie de p schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 09:55:
[...]

We krijgen weinig bijval :/ . Kennelijk geen veelvoorkomend probleem. Ik vraag me af wat de oorzaak en de oplossing is. Kan nergens iets vinden over de instelling van de stem. Ik neem aan dat het de stem van Google assistant is, maar die klinkt op de telefoon zelf wel normaal. Aan het type telefoon lijkt het niet te liggen want je hebt verschillende geprobeerd. Zou het de telefoonprovider kunnen zijn, ik heb ook wel eens de melding gehad dat de internetverbinding niet goed was (ik Tele2)?
Inderdaad... we kunnen toch nooit de enige zijn?
Als ik spraak opdrachten geef. Bijvoorbeeld "bel thuis" krijg gewoon in het Nederlands antwoord. Behalve bij WhatsApp. Raar.
Getest met s9 van Vodafone, S10 van t-mobile en een s10 van tele2.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacovdh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 22:16
Mathij5 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:00:

Na de vakantie komen ze ‘de situatie opnemen’. Nog zaken om rekening mee te houden?

Ik rij model 2019.
Ik zou zeker voor de vaste kabel gaan. Is super handig, hij hangt op een haak, ik pak de kabel en sluit m aan. 5 sec werk. Zie eerdere discussie hier.
Verder zou ik er niet teveel geld voor uitgeven, het moet makkelijk voor 800 euro kunnen inclusief eventueel maken van een aparte groep in de meterkast en alles aansluiten.
Volgens mij kan je op 5 - 7 kW laadsnelheid komen (= 20 tot 30 A) maar dat moet je dus wel laten begrenzen anders blaas je je hoofdzekering op. Zie verder het aparte laadperikelen-topic.

KIA EV6 plus advanced; Sonos sub, beam, 3x play5; Asus Zenbook i7-64b-16GB; 10+21 PV Steca/SMA;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Giant87 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:03:
[...]

Ja maar dan heb je het puur over de accu. Er zit natuurlijk veel meer techniek omheen die het al oplost / stopt met laden / etc tegenwoordig.
Het is vrij simpel, celspanning is bepalend voor de degradatie. Houdt je door de tijd, gemiddeld een hogere celspanning aan doordat je een hoge SoC aanhoudt dan heb je meer degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murzeltje

Murzeltje

[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem, Huawei P30 Pro, Provider Vodafone, Android 10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvdmeer1986
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-01-2021
Goedemiddag!

Sinds vanochtend eindelijk mijn my20 e-niro in het zwart op mogen halen en ik moet zeggen wat een fijne wagen! Van Mossel Apeldoorn nam ruim de tijd om mij wegwijs te maken in de nieuwe auto! April 2019 besteld en nu mogen halen maar nu al het wachten dubbel en dwars waard.

[ Voor 6% gewijzigd door rvdmeer1986 op 30-07-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:25
IK heb een probleem met android auto in de e-niro app draait perfect op de phone doch start niet op in het autoscherm ook niet met de originele kabel . het logo in de auto blijft grijs en kan de auto ook niet toevoegen
my 20 model phone AGM x2 android 7.1.2 Is altijd moeilijk met die dingen die vanzelf moeten gaan en dan niet werken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:23

f.h

Inmiddels deed de app het net wel weer bij mij. Waarschijnlijk (hopelijk slechts iets als overbelast of onderhoud inderdaad zoals iemand hier schreef). Dank allen voor het bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
Ik via de Kia website het mijnkia wachtwoord opgevraagd en dit veranderd, Daarna hiermee ingelogd in de mijnkia app. Daarna in de app Kia connected services geaccepteerd. Ik zie alleen niet echt iets over mijn auto b.v. soc in de app waar moet ik dat vinden?

Edit: ik moest schijnbaar een stukje gaan rijden om de Niro te wekken, de app doet het nu.

[ Voor 15% gewijzigd door wortelsoft op 30-07-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de telegraaf
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 11:38
eltron schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:21:
[...]

Minimaal 6, maar liefst 10 of 12, hangt ook een beetje van je auto en je lader af. Maar standaard is 6A een ondergrens voor de auto en kunnen de grannys met meestal instelbaar tussen 8-12A laden en soms ook iets meer of iets minder. Ik laad in dergelijke situatie meestal met 10A.
In Frankrijk zijn als regel de huizen 1 fase 45A afgezekerd (zwaarder dan in NL dus) en 8A groepen komen vrijwel niet meer voor, dus je kunt rustig de grannylader op 12A zetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
eltron schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:08:
[...]

Het is natuurlijk fijn als er zwart op wit garantie is. Maar daar ben je als consument niet van afhankelijk. De verkoper moet jou een goed product leveren (zelfs los van de fabrikant) dat tenminste gedurende de te verwachten levensduur probleemloos functioneert (met in acht neming van normale slijtage en onderhoud).
Een auto hoort meer dan 10 jaar mee te gaan en een accu veel meer dan 2 jaar.
Ik heb nog nooit een accu hoeven vervangen in de afgelopen 35 jaar. Wel vrijwel altijd nieuw gereden, maar meestal langer dan 2 jaar met een auto gedaan.
En mijn e-Niro heeft jouw probleem ook niet, al moet ik bekennen dat ik soms ook licht zenuwachtig wordt als ik even stil sta en op het scherm de waarschuwing krijg dat mijn accu leegloopt. (Maar daar is die waarschuwing natuurlijk ook voor bedoeld, al zag ik liever geen waarschuwing maar gewoon bijvullen uit de batterij).
@CyBeRSPiN @IUser @kdeboois

Net de KIA dealer aan de lijn, vanwege problemen van de 12V accu. Ze willen de auto niet onderzoeken omdat deze niet in orginele staat is aangeleverd. Er zaten namelijk nog twee draadjes aangesloten van de dashcam in het zekeringskastje. De webcam heb ik niet meer aangesloten gehad maar dat was volgens de monteur niet voldoende. Orginele staat is zonder draadjes. Dus ik uitleggen dat er geen sluipverbruik kan plaatsvinden als er geen apparaat is aangesloten maar mocht niet baten. Wat een .... |:(

Dus ik moet hopen dat de auto nog een keertje uitvalt en dan gaan ze hem wel onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
revolution-nl schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:35:
[...]

Het is vrij simpel, celspanning is bepalend voor de degradatie. Houdt je door de tijd, gemiddeld een hogere celspanning aan doordat je een hoge SoC aanhoudt dan heb je meer degradatie.
Je hebt gelijk, dit is zeker zo.. alleen gaat dit is met name bij langere tijd, een hogere celspanning. Wegzetten met 100% is dus slecht.. continu opladen naar 100% is niet optimaal, maar omdat Kia (en anderen vaak ook) een top/bottom buffer hebben aangehouden zal de cel nooit helemaal naar 100% laden (zit 2% tussen o.i.d.)

Ik laad zelf ook merendeels tussen 30 en 70, en ga soms naar 100% voor het weekend, maar in het weekend rijden we vaak ook wat meer. Zo 1 of 2x per 2 maanden maak ik hem goed leeg <20% en laad dan in 1x door naar 100%. Het schijnt dat dit het BMS ook weer kalibreert voor de juiste SoC weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
Vaevictis_ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:45:
[...]

@CyBeRSPiN @IUser @kdeboois

Net de KIA dealer aan de lijn, vanwege problemen van de 12V accu. Ze willen de auto niet onderzoeken omdat deze niet in orginele staat is aangeleverd. Er zaten namelijk nog twee draadjes aangesloten van de dashcam in het zekeringskastje. De webcam heb ik niet meer aangesloten gehad maar dat was volgens de monteur niet voldoende. Orginele staat is zonder draadjes. Dus ik uitleggen dat er geen sluipverbruik kan plaatsvinden als er geen apparaat is aangesloten maar mocht niet baten. Wat een .... |:(

Dus ik moet hopen dat de auto nog een keertje uitvalt en dan gaan ze hem wel onderzoeken.
Ergens snap ik het wel maar klantvriendelijk is anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:36:
[...]

Ergens snap ik het wel maar klantvriendelijk is anders..
Aanvulling, ik was zogenaamd de enige bestuurder die hier last van had. Waren ook geen gevallen bekend bij KIA Nederland. Lijkt me heel erg sterk. Wat een waardeloze service, ook de toegezegde vervangende accu krijg ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
Vaevictis_ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:38:
[...]

Aanvulling, ik was zogenaamd de enige bestuurder die hier last van had. Waren ook geen gevallen bekend bij KIA Nederland. Lijkt me heel erg sterk. Wat een waardeloze service, ook de toegezegde vervangende accu krijg ik niet.
Als je de CANbus uitleest tijdens het rijden dan zie je hele vreemde accuspanningen naar de 12V accu gaan.
Je ziet een 14,7V bij stilstand, dan 13V bij rijden, en weer 14,7 a 14,8V bij regenereren.
Voor een loodaccu, is 14,8V zeer twijfelachtig. Ook steeds wisselen tussen 13V, en 14,8V lijkt me niet optimaal in conditie houden.

De laadcyclus vanuit de HV accu start iedere 24uur automatisch voor 20min. hierbij wordt de actuele SoC van de 12V accu niet gemonitord blijkbaar. Iedere dag start je laadcyclus dan ook 20min later. Hij stopt dus ook na 20min, ook al is de accu nog niet vol, en hij blijft ook laden, ook al zit je lang en breed op de 100%.
Er zijn accu typen die dit niet zo problematisch vinden, maar loodaccu's vinden dit soort laadcycli niet zo prettig.

Naar het schijnt, Als je eens per maand als je weinig rijd, of eens per paar maanden als je veel rijd een "slimme" acculader aansluit op je 12V accy (Bijv. Noco Genius 2 Acculader/ Druppellader 6V en 12V)
Dan voorkom je veel problemen.. deze lader zal de accu tevens herconditioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Niro-E schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:48:
[...]

Als je de CANbus uitleest tijdens het rijden dan zie je hele vreemde accuspanningen naar de 12V accu gaan.
Je ziet een 14,7V bij stilstand, dan 13V bij rijden, en weer 14,7 a 14,8V bij regenereren.
Voor een loodaccu, is 14,8V zeer twijfelachtig. Ook steeds wisselen tussen 13V, en 14,8V lijkt me niet optimaal in conditie houden.

De laadcyclus vanuit de HV accu start iedere 24uur automatisch voor 20min. hierbij wordt de actuele SoC van de 12V accu niet gemonitord blijkbaar. Iedere dag start je laadcyclus dan ook 20min later. Hij stopt dus ook na 20min, ook al is de accu nog niet vol, en hij blijft ook laden, ook al zit je lang en breed op de 100%.
Er zijn accu typen die dit niet zo problematisch vinden, maar loodaccu's vinden dit soort laadcycli niet zo prettig.

Naar het schijnt, Als je eens per maand als je weinig rijd, of eens per paar maanden als je veel rijd een "slimme" acculader aansluit op je 12V accy (Bijv. Noco Genius 2 Acculader/ Druppellader 6V en 12V)
Dan voorkom je veel problemen.. deze lader zal de accu tevens herconditioneren.
@Niro-E

Ik heb net een accu expert opgebeld (stroomwinkel.nl) en die zei direct dat het bij (deze Rocket 45Ah) loodaccu onder de 11V over een uit is. Zelf 5V gemeten en dealer ook 5V gemeten, lijkt me duidelijke zaak. Dat ze nu terugkomen op toezegging nieuwe accu vind ik zeer kwalijk. Bij een broodje om de hoek krijg je nog een betere service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 13:56
Nou ik ben ook de Sjaak met een ratelende overbrengingsbak na 18000km. Het schijnt dat in de fabriek er een te dun soort vet wordt gebruikt. De oplossing lijkt simpel; het vet vervangen door een dikker soort, maar daarvoor moet de auto wel helemaal uit elkaar en dus 1 nachtje blijven... (8-16u werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 13:32
Iemand hier wel eens gehad dat Apple CarPlay na verbonden te zijn geweest met de auto opeens je hele iPhone Regio en Taal instellingen aangepast heeft?

Heb nu al een paar keer gehad dat e.e.a. leek te crashen na te verbinden met de auto (Google Maps met name) en daarna de iPhone van NL naar EN-US gezet is.. Iphone wordt ook heet

Ik lees er wel e.e.a. over hier en daar, maar geen oplossing

https://discussions.apple.com/thread/250908177?page=4
https://www.autoevolution...gion-settings-142794.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
@Vaevictis_ sta je in contact met lotgenoten? Op het kiaclub forum zijn ook een paar gevallen bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ningalloon
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 13:22
Vaevictis_ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:38:
[...]

YouTube: 기아 전기차 니로EV, 2년 운행한 오너가 말하는 선택할 수 밖에 없는 이유! 테슬라, 볼트EV, 코나EV 못 타 [오토캐...

Zelfs in KIA homeland hebben ze er last van zie 5:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:28
Mathij5 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:00:
1. Iemand ervaring met een Ecotab laadpaal?

Ik heb 1x 40A aansluiting in de meterkast.

Ik rij model 2019.
Vaste laadkabel, veel handiger.
Model 2019 is 1 fase, dus hou vooral die 1X40A aansluiting. Dat laadt een stuk sneller als 3 x25 A (met een 1 fase auto). Ik heb er wel een load balancer bij zodat de lader automatisch tijdelijk een tandje terug gaat bij grote andere stroomafnemers in huis, zonder dat er stoppen doorslaan.
Je moet dus vanzelfsprekend ook een 1 fase lader nemen. Ik kreeg er een doosje onderdelen bij waarmee je later eenvoudig de lader (bij een volgende auto met 3 fasen) kunt (laten) ombouwen naar een 3 fasen lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
CyBeRSPiN schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:49:
@Vaevictis_ sta je in contact met lotgenoten? Op het kiaclub forum zijn ook een paar gevallen bekend.
Heb net een account aangemaakt. Overigens probeert de dealer me een nieuwe accu aan te smeren voor 140 euro incl. BTW. Want ze kunnen dit niet claimen omdat de accutester nu aangeeft dat ie in optimale conditie verkeerd. Bizar toch?

Ik wil voor een ander type accu gaan denk AGM en iets meer capaciteit. Heeft iemand daar ervaring mee in een e-Niro (of Kona)?

@CyBeRSPiN @Niro-E @Hippe Lip @eltron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plips
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-07 08:42
Cas8 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:25:
[...]

Hetzelfde hier, maar dan met de UVO app.
Ik herken dat op de UVO app op IOS niet. Gedraagt zich normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
@Vaevictis_ Wat een onzin, ze kunnen het best wel claimen. De fabriek / importeur vraagt heus de oude accu niet op. Kunnen ze wel, maar doen ze niet (zeker niet als je ze weten dat er problemen zijn met accu's).
Ze verdienen er gewoon niets aan bij vervanging ivm garantie.

Maar wijze les voor degenen die met allerlei zelf aangesloten spul : er uit halen bij klachten.

Dus haal die draadjes eruit en ga naar een andere dealer.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
nessio schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:29:
@Vaevictis_ Wat een onzin, ze kunnen het best wel claimen. De fabriek / importeur vraagt heus de oude accu niet op. Kunnen ze wel, maar doen ze niet (zeker niet als je ze weten dat er problemen zijn met accu's).
Ze verdienen er gewoon niets aan bij vervanging ivm garantie.

Maar wijze les voor degenen die met allerlei zelf aangesloten spul : er uit halen bij klachten.

Dus haal die draadjes eruit en ga naar een andere dealer.
@nessio

Ik ga ook naar een andere dealer, want ik had destijds bij de voorkeurs dealer om de hoek (3km Kooijman Leidsche Rijn) opgegeven. Blijkbaar had ik eerder informatie aangevraagd bij een ander dealer (10km verder op in Woerden) en toen ik wilde bestellen bij Kooijman heeft de andere Kia dealer ingegrepen en moest ik de auto bij hun bestellen. Dat zegt al voldoende denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Yes eindelijk m’n kia my2020 mogen ontvangen. Ben nog wel zoekende hoe alles werkt. Ik heb bij m’n kia de dashcam erbij besteld en het is gemonteerd en wel. Alleen voel ik mij erg geripped. De dashcam met geheugenkaart is volgens mij maar max 50,- . Dat terwijl kia daar 289,- daarvoor rekent. Zelfs met montagekosten zou je niet op dat bedrag moeten komen. Het gaat dus om deze dashcam dat kia in zijn assortiment heeft:

https://tweakers.net/productreview/156923/viofo-a118c.html

Kan iemand anders bevestigen dat het daadwerkelijk om deze dashcam gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeck03
Vaevictis_ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:51:
[...]

Heb net een account aangemaakt. Overigens probeert de dealer me een nieuwe accu aan te smeren voor 140 euro incl. BTW. Want ze kunnen dit niet claimen omdat de accutester nu aangeeft dat ie in optimale conditie verkeerd. Bizar toch?

Ik wil voor een ander type accu gaan denk AGM en iets meer capaciteit. Heeft iemand daar ervaring mee in een e-Niro (of Kona)?

Waarschijnlijk hebben ze helemaal geen tester voor deze accu. Ze testen hem als een start accu. En gezien het gebruik is dat onzin. Korte hoge stroompjes is niet wat deze accu moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niro-E
Vaevictis_ schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 20:51:
[...]

Ik heb geen praktijkervaring met een AGM accu in de Niro, De laadcurves van een loodaccu en AGM zouden hetzelfde moeten zijn. (een loodaccu will het liefst in 3 fasen laden, Charge, Absorption, Float) Dit geld ook voor AGM. Laadspanning opgegeven door accu fabrikant is 14,25V. (de Spanning van de KIA is dus 0,5V hoger) Ik heb geen idee of de KIA ook deze cycli aanhoud, maar een autodynamo doet dat ook niet echt.

Deze accu: MK Battery 12V 50 Ah loodaccu AGM cyclusbestendig M50-12 SLD M
Is een 50Ah AGM accu die volgens de afmetingen ook in de bestaande locatie zou moeten passen (206x172x172 voor de Rocket 45Ah & 198x166x171 voor de AGM) Kosten 120 euro, dus minder als een nieuwe bij de Dealer :)

Maar nogmaals, nog geen praktijk ervaring in de Niro hiermee. (tot nu toe houd mijn accu het prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delius
  • Laatst online: 12-01 20:50
[...]

Ja, hier nog eentje :|
In het begin is het grappig, maar nu hoogst irritant. Alsof een Amerikaan 3 lessen Nederlands heeft gehad.

het is niet de stem van Google Assistent, die heb ik ingesteld op mannenstem. Bij commando's geven voor bijvoorbeeld navigatie via Waze hoor ik deze mannenstem. De Amerikaanse is een vrouwenstem.

[ Voor 11% gewijzigd door delius op 31-07-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Laatst online: 15:27

Guusjee

Omdat ik groot ben..

delius schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Ja, hier nog eentje :|
In het beging is het grappig, maar nu hoogst irritant. Alsof een Amerikaan 3 lessen Nederlands heeft gehad.

het is niet de stem van Google Assistent, die heb ik ingesteld op mannenstem. Bij commando's geven voor bijvoorbeeld navigatie via Waze hoor ik deze mannenstem. De Amerikaanse is een vrouwenstem.
Hier nog een. Is bijna niet te verstaan..
Pagina: 1 ... 101 ... 350 Laatste

Let op:
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Thuisladen van je EV deel 2
Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.