Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.513 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Bij ons worden de panelen in-dak gelegd.

Standaard was 4 panelen, maar dat werden er later 5 vanwege 'betere inkoop'. (volgens mij meer om aan EPC te voldoen, maargoed)

Wij hebben voor extra panelen gekozen, waardoor we er in totaal 20 krijgen, 15 op 1 dak, 5 op de andere.
Dat kostte 9200 voor de 15 extra panelen en wat er nog meer bij komt kijken.

Waarschijnlijk kan het achteraf goedkoper, maar gezien het in-dak is, is dat misschien wel een flinke klus om allemaal goed geregeld te krijgen, nu heb ik er geen omkijken naar en word het geregeld.

Met de bodemwarmtepomp optie erbij hebben we nu een negatieve EPC berekend gekregen, ben dan ook erg benieuwd hoe dat gaat uitpakken in het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Vandaag oplevering gehad, algemene indruk was best positief. Kwamen op iets van 20 opleverpuntjes uit.
  • Krassen op de ramen
  • Krassen op de binnendeuren
  • Vlekken in spackwerk plafonds
  • Beschadiging tegelbadkamer
  • Kleurverschil in voeg badkamer
Gedeelte wordt misschien nog voor de bouwvak geregeld. De rest zullen ze na de bouwvak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

mvds

Totally awesome!

SquareOne schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:29:
Laten jullie nog iets van meerwerk uitvoeren mbt zonnepanelen? Wij hebben ook een optie op nieuwbouw en verwacht ook een beperkt aantal zonnepanelen om aan EPC normen te voldoen.

Ben van plan om deze achteraf zelf uit te breiden of geheel te vervangen. Enige belangrijke vereiste lijkt dat er een aparte groep aanwezig is, maar aangezien er toch al zonnepanelen op komen lijkt dit al geregeld en dus geen meerwerk nodig om dit achteraf aan te kunnen passen.
Ik moet nog te horen krijgen wat de mogelijkheden gaan zijn. Ik krijg koop er standaard 9 bij de woning en dan kom ik uit op zo'n 2700WP wat best wel krap aan is dus ik zou er graag 3 bij willen hebben. De kans is groot dat het wel een optie gaat zijn, maar wat de kosten gaan worden voor 3 extra panelen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Is er iemand die een goedkoop adres weet voor rolluiken? Voor screens zou ik er wel 1 weten maar weet niet of ze ook goedkoop zijn in rolluiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Sport_Life schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:12:
[...]
Daarbij is mijn mening dat betere isolatie ook niet altijd goed/gezond is. Een beetje flow is wel prettig voor de leefomgeving, ook in de winter.
Ventilatie is essentieel! Maar je wilt niet dat er met je ventilatie ook warmte verloren gaat. Dus een huis kan perfect geïsoleerd zijn, en toch voldoende ventilatie hebben. Mijn huis (EPC 0,0) gaat voorzien worden van een CO2 geregelde ventilatie met warmte terugwin installatie. Dus best of both worlds zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

W.Cor schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:46:
Is er iemand die een goedkoop adres weet voor rolluiken? Voor screens zou ik er wel 1 weten maar weet niet of ze ook goedkoop zijn in rolluiken.
Ik zou iets specifieker zijn in je vraag, gaat het je om zo goedkoop mogelijk, of verwacht je ook nog iets van kwaliteit?

Maar je kan vrij eenvoudig offertes opvragen op internet en vergelijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:33
Laten jullie nog iets van meerwerk uitvoeren mbt zonnepanelen? Wij hebben ook een optie op nieuwbouw en verwacht ook een beperkt aantal zonnepanelen om aan EPC normen te voldoen.

Ben van plan om deze achteraf zelf uit te breiden of geheel te vervangen. Enige belangrijke vereiste lijkt dat er een aparte groep aanwezig is, maar aangezien er toch al zonnepanelen op komen lijkt dit al geregeld en dus geen meerwerk nodig om dit achteraf aan te kunnen passen.
Standaard komen er bij ons 2 op. Ik geloof dat elk paneel (300wp) extra €500,- zou kosten. Als het in februari opgeleverd wordt laat ik 2 dakvlakken (zuid en oost) helemaal vol leggen met de huidige standaard wp en niet met 300 wp.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43

Wat al vaker genoemd is, de prijs die de bouwer rekent is vaak erg hoog zodat achteraf monteren van extra panelen vaak een veel voordeliger optie is. Dat is natuurlijk anders bij 'inbouw' panelen, daarbij zou ik denk ik in de bouw wel de boel 'vol bouwen'.

Wel al voorbereidingen getroffen met een extra groep + wcd op de bovenverdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:13:
[...]

Wat al vaker genoemd is, de prijs die de bouwer rekent is vaak erg hoog zodat achteraf monteren van extra panelen vaak een veel voordeliger optie is. Dat is natuurlijk anders bij 'inbouw' panelen, daarbij zou ik denk ik in de bouw wel de boel 'vol bouwen'.

Wel al voorbereidingen getroffen met een extra groep + wcd op de bovenverdieping.
In principe is extra groep + wcd al aanwezig vanuit de bouw omdat er sowieso panelen op komen, al is nog niet duidelijk hoeveel.

Op basis van onderstaande tip dat ik wellicht wel een extra loze leiding naar zolder laat aanleggen.
PascalJanssen schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Punt is dat je wel op moet letten als je meer dan pakweg 15 panelen wilt, dat je een driefaseomvormer nodig hebt. Daarvoor dus bijvoorbeeld ook een 3/4 buisje naar boven, waar het buisje nu waarschijnlijk 5/8 is voor de drie kabels die er doorheen moeten. Zou jammer zijn als je er later achterkomt dat je niet je gewenste aantal erop kunt leggen daardoor.

Zelf wil ik 30 panelen in totaal en heb ik dus een extra loze leiding (3/4) gelegd naast de bestaande loze leiding voor de 4 panelen die erop komen. Zelfs nu ik er 26 bij Wil leggen kwam de bouwer niet met een aantrekkelijker aanbod dan 650 per paneel. Dus nu maar achteraf alles eraf en verkopen en door een ander opnieuw aan laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51
SquareOne schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:25:
[...]

In principe is extra groep + wcd al aanwezig vanuit de bouw omdat er sowieso panelen op komen, al is nog niet duidelijk hoeveel.

Op basis van onderstaande tip dat ik wellicht wel een extra loze leiding naar zolder laat aanleggen.

[...]
Die extra groep met WCD heeft waarschijnlijk 2.5mm2 draad. Daar gaat geen 3-fase overheen. En de dikkere draden gaan eigenlijk alleen knap door een 19mm buis (3/4).

Ik heb alle loze leidingen uit laten voeren als 19mm en vanuit de bouw al een 3-fase omvormer maar evengoed nog 2 loze leidingen naar die technische ruimte laten leggen.1 die uitkomt in de meterkast en 1 die uitkomt in de garage mochten thuis accu's ooit rendabel worden dan kan ik alle kanten op.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 14-07-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 07:03:
[...]

Ik neem aan dat de kopers er ook voor zouden kunnen kiezen om het dak vol te leggen met zonnepanelen?

Voor verhuurders snijdt het mes aan twee kanten. Die mogen een energieprestatievergoeding bij de huur optellen, vergelijkbaar met de energiekosten die je met de panelen bespaart, en als je een goed energiezuinige woning hebt geeft dat ook extra punten (=hogere huur).
dat geldt alleen voor sociale huurwoningen. Dit is bedoeld om het voor verhuurders ook interessant te houden.

Vrije sector woningen zijn sowieso al gecapped tot de markthuur en in de praktijk blijkt dat huurders meer kwijt zijn aan elektra bij energiezuinige woningen dan bij woningen met een cv ketel uit 2005. Dit komt omdat de tarieven van de warmtewet skyhigh zijn,.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 18:08
mvds schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:47:
[...]

Ventilatie is essentieel! Maar je wilt niet dat er met je ventilatie ook warmte verloren gaat. Dus een huis kan perfect geïsoleerd zijn, en toch voldoende ventilatie hebben. Mijn huis (EPC 0,0) gaat voorzien worden van een CO2 geregelde ventilatie met warmte terugwin installatie. Dus best of both worlds zeg maar.
Ik ken veel mensen met type D die hun schuifdeuren en ramen zo veel mogelijk open zetten voor frisse lucht. Dat zijn echt niet (allemaal ;)) domme mensen.
Er is hier uitvoerig gediscussieerd over type c en type d. Zo stellig als jij het zegt zou ik het zelf niet durven formuleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
NNCi schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Dat ene paneeltje toont aan dat de woning beter geïsoleerd is. Wij krijgen er straks ook maar 1 paneel, maar dan zijn alle noodzakelijke leidingen al getrokken en dat is straks bij vervangen en uitbreiding met een set van eigen keuzen een stuk makkelijker om te doen.
Dat is de enige reden waarom we dit niet hebben laten vervallen ;)
Huh nee. Als je met W/W WP, Ventilatie type D en HR+++ glas bouwt hoef je helemaal geen PV te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
@mvps. Wat de rolluiken betreft wil ik wel wat kwaliteit. Maar als de kwaliteit vergelijkbaar is heb ik de laatste 2000 euro liever in mijn zakken dan in die van de leverancier.
Het liefst ga ik altijd even persoonlijk bij de verkoper langs, nog niet ook al moet ik er 150 km voor rijden.
Ik ben niet zo van de online offertes, daar zitten toch vaak verborgen kosten of kwaliteit verschil tussen.
Juist daarom vraag ik naar fatsoenlijke adressen voor kwaliteit maar ook een mooie prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door W.Cor op 14-07-2020 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 19:48
Deleon78 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:58:
[...]

Die uitdrukking ken ik niet. Wat bedoel je hiermee? Dan leer ik weer wat nieuws :)
Gebruik je fantasie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Deleon78 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Ik ken veel mensen met type D die hun schuifdeuren en ramen zo veel mogelijk open zetten voor frisse lucht. Dat zijn echt niet (allemaal ;)) domme mensen.
Er is hier uitvoerig gediscussieerd over type c en type d. Zo stellig als jij het zegt zou ik het zelf niet durven formuleren :)
Type D? huh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:42:
[...]

Huh nee. Als je met W/W WP, Ventilatie type D en HR+++ glas bouwt hoef je helemaal geen PV te gebruiken.
Of je hebt stadsverwarming, daarmee krijg je blijkbaar zoveel EPC bonuspunten dat je bij wijze van spreken in een tochtig huis met enkel glas nog een EPC van 0,4 haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@Z___Z mijn woning met stadsverwarming heeft HR++ nodig en 6 zonnepanelen voor EPC 0.4....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:20
Hier met L/W WP, HR++, ventilatie type D (wel CO2 gestuurd) geen schaampanelen om aan EPC-eis te voldoen :*) Viel me mee aangezien het huis toch iets van 180 m2 is met flink veel ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Je bent gewoon overgeleverd aan de (bouw)goden.
Of je hebt het geluk dat de bouwer dergelijke voorzieningen mee neemt in de bouw dan wel aanbiedt tegen de welbekende premium prijzen 8)7 of je krijgt een net "goedkopere" woning en 8 schaampanelen.

[ Voor 6% gewijzigd door NNCi op 14-07-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Z___Z schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 20:50:
[...]

Of je hebt stadsverwarming, daarmee krijg je blijkbaar zoveel EPC bonuspunten dat je bij wijze van spreken in een tochtig huis met enkel glas nog een EPC van 0,4 haalt.
Ja, als de stadsverwarming zogenaamd duurzaam is... Het enige duurzame is meestal de niet daglicht-bestendige relatie tussen gemeente en warmtebedrijf..

Het is ook de enige maatregel -voor zover ik weet- die de EPC verlaagd maar die niet tot een gebruikskostenverlaging voor de bewoners met zich meebrengt. In tegenstelling zelfs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:33
Heeft er hier iemand ervaring met een slordige aannemer? We zien het in ons project en de vorige fase van dezelfde ontwikkelaar overal fout gaan, ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met tips om dit op te pakken? Natuurlijk oefenen we druk uit op de bouwer maar vraag me af of er ook andere partijen zijn, zoals Woningborg en gemeente die toch ook garant staan voor de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
nel!s schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:47:
Heeft er hier iemand ervaring met een slordige aannemer? We zien het in ons project en de vorige fase van dezelfde ontwikkelaar overal fout gaan, ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met tips om dit op te pakken? Natuurlijk oefenen we druk uit op de bouwer maar vraag me af of er ook andere partijen zijn, zoals Woningborg en gemeente die toch ook garant staan voor de kwaliteit.
Zal sterk afhangen van wat er precies mis gaat en op wat voor manier de aannemer 'slordig' is. Waar gaat het om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:33
Eigenlijk alles. Ze vergeten luchtroosters te plaatsen, behangklaar = zeer slecht afgewerkte muren, kozijnen worden niet goed dicht gemaakt, dakpannen scheef, groot verloop in hoogte betonvloeren, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 09:01

Wij kregen standaard 15 panelen en we krijgen er nu nog 16 extra bij. Meerprijs was 6750, zijn 320 of 340wp panelen geloof ik. Ik had het ook achteraf kunnen doen, maar dan krijg je weer andere panelen etc, of je moet je oude panelen verkopen en dan in 1x er 30 op pleuren. Ik vond het goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:13
Scr33x0r schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Wij kregen standaard 15 panelen en we krijgen er nu nog 16 extra bij. Meerprijs was 6750, zijn 320 of 340wp panelen geloof ik. Ik had het ook achteraf kunnen doen, maar dan krijg je weer andere panelen etc, of je moet je oude panelen verkopen en dan in 1x er 30 op pleuren. Ik vond het goed.
Nu is de aangeboden prijs natuurlijk gewoon een hele nette prijs, dat maakt de keuze ook eenvoudiger. Ik heb voor mijn eigen project een "aanbieding" liggen van €5400,- voor 9 320WP panelen, serieel geschakeld. Daar heb ik toch maar vriendelijke nee tegen gezegd. Die offerte was zo'n onsamenhangende zooi dat ik zelfs met een goede prijs nog ergens anders was gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@Scr33x0r heb je uitgerekend of dat economisch verstandig is? Wat is de terugverdientijd? Of vind je dat niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Scr33x0r schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:44:
[...]

420 euro per paneel er tijdens de bouw al op, zonder verdere rompslomp en alles bij elkaar passend vind ik een zeer schappelijke prijs. Dan zou ik mijn dak waarschijnlijk ook meteen vol leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Ascension schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:25:
@Scr33x0r heb je uitgerekend of dat economisch verstandig is? Wat is de terugverdientijd? Of vind je dat niet relevant.
Nou, ik heb een Tesla voor de deur.. Dus kan wel uit :-) Ik verwacht met 31 x 320wp totaal iets van 6800kw/h op te wekken per jaar, aangezien mijn paneeltjes lekker op het oosten liggen :-(

Warmtepomp is een Nefit Enviline 9KW variant met 300L boiler, geen idee wat het doet per jaar, maar denk iets van 3500kw/h? Dan heb ik nog mijn normale stroomverbruik, huidige woning is dat rond de 2000kw/h en we gaan inductie koken, dus dan komt er ook nog wel iets van 500kw/h bij? Nou dan ben je al over de 6500kw/h. De Tesla rij ik ongeveer 20.000km per jaar mee, gemiddeld ongeveer 220watt per km (zomer minder, winter meer), dus dat is ook al 4400 kw/h per jaar..

Totaal kom ik dus zo aan de 11.000kw/h denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dane86
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hier. Ik heb een optie op een woning en de technische omschrijving is op heel gebieden heel vaag en generiek. Ik probeer al weken via de verkoopmakelaar wat meer helder te krijgen en wat meer details los te weken.

Ik heb namelijk het gevoel dat echt alles volgens het minimum gebouw gaat worden voor een hoofdprijs omdat het een superlocatie is. Met andere woorden. Ik kan heel moeilijk inschatten of de premiumprijs in de grond gaat zitten of dat ik ook een fatsoenlijk gebouwd huis krijg. Miaschien is het normaal dat je geen details krijgt voordat je tekent. Maar als ik 3 weken zit te wachten op een aantal vragen over de epc berekening, de rc waardes en nog wat andere dingen, en het antwoord kan samengevat worden als "we voldoen aan het bouwbesluit".

Dan krijg daar best een slecht gevoel bij, want als je als bouwer geen enkel detail wil vrijgeven dan heb je iets te verbergen voor mijn gevoel. Maarja. Misschien is dat normaal in de nieuwbouw wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

Je kan in de koop overeenkomst de prijs vinden van de grond (bij het bezoek naar de Notaris koop je dat stuk namelijk al). De (concept) overeenkomsten krijg je waarschijnelijk minstens een aantal dagen van te voren voordat je ze hoeft te tekenen. Zolang je geen krabbel hebt gezet kan je er dus nog onderuit :P

Verder lijkt het me dat het bouwbesluit al redelijk streng is qua eisen (sowieso epc van 0.4 max). Hoe ze daar precies op uitkomen is inderdaad de vraag, maar met een gatenkaas woning zullen ze vast niet de verplichte minimum temperaturen kunnen bereiken voor de kamers.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@Dane86 vraag de verkoopmakelaar wat de prijs van de grond is, die moet dat zo kunnen vertellen. Verder zal de woning aan het bouwbesluit moeten voldoen dus ik zou me daar niet perse zorgen over maken. Al stonden bij ons de Rc-waardes wel in de technische omschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:17:
Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hier. Ik heb een optie op een woning en de technische omschrijving is op heel gebieden heel vaag en generiek. Ik probeer al weken via de verkoopmakelaar wat meer helder te krijgen en wat meer details los te weken.

Ik heb namelijk het gevoel dat echt alles volgens het minimum gebouw gaat worden voor een hoofdprijs omdat het een superlocatie is. Met andere woorden. Ik kan heel moeilijk inschatten of de premiumprijs in de grond gaat zitten of dat ik ook een fatsoenlijk gebouwd huis krijg. Miaschien is het normaal dat je geen details krijgt voordat je tekent. Maar als ik 3 weken zit te wachten op een aantal vragen over de epc berekening, de rc waardes en nog wat andere dingen, en het antwoord kan samengevat worden als "we voldoen aan het bouwbesluit".

Dan krijg daar best een slecht gevoel bij, want als je als bouwer geen enkel detail wil vrijgeven dan heb je iets te verbergen voor mijn gevoel. Maarja. Misschien is dat normaal in de nieuwbouw wereld?
Je kunt eea aflezen aan de meerwerk optielijst. Staan daar stompe deuren in -> heb je die standaard niet. Idem voor allerlei andere zaken, zoals opties voor de zolder.

Vaak is de breedte en gbo van de woning ook een goede indicator. Standaard maten zijn 6.10, 5.70, 5.40, 5.10, hoe breder hoe duurder (en imo beter) doorgaans.

Als je 600k VON voor een woning van 510 of 540 breed betaald is dat imo uit verhouding, ongeacht de locatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2020 12:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Goede tips, thanks, woning is 5,70 breed. Ik zal eens de grondprijs opvragen. Dan heb ik in ieder geval een indicatie wat er dan nog overblijft.

Staat wel netjes dat er afdekdeuren zijn, dus dat wordt nog wat meerwerk. Overigens is de meerwerklijst relatief kort, maar kan wel veel op aanvraag. Nadeel is wel dat je dan geen idee hebt van te voren wat iets extra gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Ik heb in de aflgelopen 5 jaar 2 keer nieuwbouw gekocht. Je moet gewoon met een aankoopbegeleider/aannemer om tafel. Deze kunnen je het beste vertellen wat er wel en niet bij zit.

In ons geval hebben we een goede 55k meerwerk bij de aannemer, dat is dan incl zonnepanelen, uitbouw etc. Op een 2-onder-1kap van 337.500, de grondprijs was 95.000. Reken in een normaal geval al gauw op 10% meerwerk, er zijn wel meer posts hierover geweest in dit topic.

Uiteindelijk koop je toch met name van een bouwtekening, wij hadden een verkorte TO, maar daar zijn later ook nog weer dingen op aangepast (witte kozijnen ipv antraciet, wel jammer trouwens..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14:45
Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:48:
Goede tips, thanks, woning is 5,70 breed. Ik zal eens de grondprijs opvragen. Dan heb ik in ieder geval een indicatie wat er dan nog overblijft.

Staat wel netjes dat er afdekdeuren zijn, dus dat wordt nog wat meerwerk. Overigens is de meerwerklijst relatief kort, maar kan wel veel op aanvraag. Nadeel is wel dat je dan geen idee hebt van te voren wat iets extra gaat kosten.
Een oude tip (voor veel dingen) is om een maatje te zoeken. Is het een grote nieuwbouwwijk/project? Mijn ervaring is dat informatie van iemand die 2 jaar geleden in dezelfde wijk bij dezelfde aannemer een huis afgenomen heeft veel meer waard is dan de beste garantieregeling. Die zal je ook kunnen informeren over de kosten van opties, wel tot op zekere hoogte, de optieprijzen zijn aardig gestegen.

Garantie is geen comfortverhogende geruststelling, maar een afkoop van risico..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
896gerard schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:56:
[...]

Een oude tip (voor veel dingen) is om een maatje te zoeken. Is het een grote nieuwbouwwijk/project? Mijn ervaring is dat informatie van iemand die 2 jaar geleden in dezelfde wijk bij dezelfde aannemer een huis afgenomen heeft veel meer waard is dan de beste garantieregeling. Die zal je ook kunnen informeren over de kosten van opties, wel tot op zekere hoogte, de optieprijzen zijn aardig gestegen.

Garantie is geen comfortverhogende geruststelling, maar een afkoop van risico..
Ze bouwen een stuk vol midden in jaren 30 wijk in een centrum. Dus huis komt ook in een straatje waar al jaren 30 woningen staan. Het is centrum eindhoven. Dus denk dat de grond redelijk duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
Scr33x0r schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:54:
Ik heb in de aflgelopen 5 jaar 2 keer nieuwbouw gekocht. Je moet gewoon met een aankoopbegeleider/aannemer om tafel. Deze kunnen je het beste vertellen wat er wel en niet bij zit.

In ons geval hebben we een goede 55k meerwerk bij de aannemer, dat is dan incl zonnepanelen, uitbouw etc. Op een 2-onder-1kap van 337.500, de grondprijs was 95.000. Reken in een normaal geval al gauw op 10% meerwerk, er zijn wel meer posts hierover geweest in dit topic.

Uiteindelijk koop je toch met name van een bouwtekening, wij hadden een verkorte TO, maar daar zijn later ook nog weer dingen op aangepast (witte kozijnen ipv antraciet, wel jammer trouwens..)
Dat is het beste, maar die krijg ik pas te spreken als ik al heb getekend. Voor men gevoel een beetje omgekeerde wereld, maar so be it dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Ze bouwen een stuk vol midden in jaren 30 wijk in een centrum. Dus huis komt ook in een straatje waar al jaren 30 woningen staan. Het is centrum eindhoven. Dus denk dat de grond redelijk duur is.
Location location location. Niet te druk maken over eventueel mogelijke details waarvan je niet eens weet welke en of ze eenvoudig op te lossen zijn. Bepaal wat een showstopper zou zijn en stop daar je energie in. Maar ik kan me zelf eerlijk gezegd geen showstopper bedenken anders dan dingen die op elke tekening wel staan (indeling).
Nederlandse wonigen zijn gewoon erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:20

In de praktijk zal bijna elke projectbouwer niet meer doen dan wat volgens het Bouwbesluit nodig wordt geacht.

Met de kanttekening dat de eisen in het Bouwbesluit al gewoon erg goed zijn qua isolatie, geluidwering, luchtdichtheid, e.d. Daar zou ik me echt geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28
Dane86 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Centrum Eindhoven, dan betaal je wel wat voor de grond ja :P De Lodewijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@dane86 wat was de oude bestemming van de kavel? Als het bijvoorbeeld een oud fabrieksterrein is dat gesaneerd moet worden zie je dat ook nog wel eens terug in de grondprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
@Dane86 Onze nieuwe woning komt ook daar. Wij zijn iets verder in het traject. Als je meer wilt weten over onze ervaringen, stuur me even een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dane86
hammy87 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:04:
[...]

Centrum Eindhoven, dan betaal je wel wat voor de grond ja :P De Lodewijk?
Correct! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:05

Dit is jammer genoeg normaal. De reden is dat het bouwen van een huis lang duurt en veel werk wordt uitbesteed. Hoe meer er gespecificeerd wordt, hoe lastiger het de bouwer zichzelf maakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
Grondprijs is ook maar een verzinsel. Bij ons project (noorden Eindhoven) was de grondprijs 666 euro per m2, maar het prijsverschil in de kavels was 500 euro per m2 (dus 100 m2 meer grond kostte 50k meer)

Bij het project waar mijn broer gekocht heeft was de grondprijs helemaal vreemd. Hij betaalde minder voor exact hetzelfde huis als de eerste in de rij. Hij kreeg alle bouwopties er vrijwel voor niets bij en de exact even grote kavel was veel goedkoper.

De projectontwikkelaar heeft gewoon een prijs voor een woning bepaald. Dan zoekt hij een aannemer. Die aannemers mogen bieden op een project en het laagste bod krijgt de opdracht. Het verschil tussen de aanneemsom en de koopsom is de grondprijs (en die steekt de projectontwikkelaar in zijn zak, want die koopt de grond meestal voor minder van de gemeente).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Google werkt vaak ook
https://docplayer.nl/1611...udsopgave-versie-d-d.html\\

Zo kon ik bij ons project uit eerdere fases prijslijsten, meerwerklijsten, etc downloaden. Moest daar wel 20% bij optellen.

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Zoals eerder te lezen viel zijn wij ook bezig met een nieuwbouwhuis. Deze week hebben we ons Woningborg Certificaat ontvangen. Daar zat onderstaande clausule bij:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is dit normaal? Je zou toch denken dat je garantie krijgt op alle systemen in het huis. Zou dit betekenen dat er bijna nooit iets mee fout gaat of dat het risico juist erg hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:14
Binnekort ben ik (alleenstaand) van plan mijn eerste huis te kopen. Het gaat om een nieuwbouw appartement. Naar verwachting start de inschrijving in september. Omdat een huis kopen voor mij nogal nieuw is ; ben ik heel veel aan het lezen en orienteren en wil zoveel mogelijk - waar nodig - voorbereiden.

Het volgende heb ik reeds gedaan:
- Orientantie afspraken gehad met 2 hypotheek adviseurs (De Hypotheker en Vereniging Eigen Huis)
- BKR gecheckt of er iets qua administratie misschien niet klopte. Geen leningen, niet roodstaan etc.
- Een (eigen) idee gevormd aan het type meerwerk die ik mogelijk zou willen, als het word gezien als meerwerk en het niet een vast onderdeel zal zijn (dingen zoals stopcontacten, aansluitingen)

Nou moet de inschrijving nog starten, en ik moet ingeloot worden, maar is er iets waar ik in de tussentijd nog op zou kunnen focusen, of is het nu puur wachten tot de inschrijvingen opengaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

cacao70 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:52:
Nou moet de inschrijving nog starten, en ik moet ingeloot worden, maar is er iets waar ik in de tussentijd nog op zou kunnen focusen, of is het nu puur wachten tot de inschrijvingen opengaan?
Wachten, hopen en ondertussen ook andere projecten die je interessant lijken in de gaten houden en inschrijven. Hier in en rondom Arnhem zijn nieuwbouw projecten, en zeker nieuwbouw appartementen nogal gewild en volgensmij is het in veel andere plaatsen in het land niet veel anders. Ik heb zo'n 10 "Helaas, u bent niet geselecteerd maar je staat wel op de reservelijst" mailtjes gehad voordat ik eindelijk beet had :P

Als je via-via iemand kent die bij de verkopende makelaar werkt dan kan je natuurlijk wel wat meer kans regelen.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:20
896gerard schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 15:15:
Zoals eerder te lezen viel zijn wij ook bezig met een nieuwbouwhuis. Deze week hebben we ons Woningborg Certificaat ontvangen. Daar zat onderstaande clausule bij:

Is dit normaal?
Heb 'm vandaag ontvangen en stond hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dey
  • Laatst online: 16:37

Dey

Wanneer mag je het Woningborg Certificaat verwachten? Na passeren van de grond bij de notaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Dey schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:19:
Wanneer mag je het Woningborg Certificaat verwachten? Na passeren van de grond bij de notaris?
Nee, juist daarvoor. Voor passeren bij de notaris moet dat certificaat er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17-09 20:15
@896gerard woningborg garantie betreft een garantie op de woning en de bouw ervan . Een grondwaterpomp en dan voornamelijk het deel buiten de woning valt buiten de clausule. Ditzelfde zal ook zo zijn bij stadswarmte of een warmtenet. Woningborg zal niet garant staan voor een gegarandeerde hoeveelheid energie die je uit de grond kan/mag halen. Wellicht toetsen ze wel de berekeningen maar “in het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor .... “
Bij een ingevroren bron lopen de kosten behoorlijk op dus zullen ze dit risico halve uitsluiten.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zingo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:22:
[...]

Nu is de aangeboden prijs natuurlijk gewoon een hele nette prijs, dat maakt de keuze ook eenvoudiger. Ik heb voor mijn eigen project een "aanbieding" liggen van €5400,- voor 9 320WP panelen, serieel geschakeld. Daar heb ik toch maar vriendelijke nee tegen gezegd. Die offerte was zo'n onsamenhangende zooi dat ik zelfs met een goede prijs nog ergens anders was gaan shoppen.
Nette prijs? Huh? Voor datzelfde bedrag kun je een hele installatie van 30 panelen laten aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
kabeltjekabel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 17:39:
[...]

Nette prijs? Huh? Voor datzelfde bedrag kun je een hele installatie van 30 panelen laten aanleggen.
30 panelen onder de € 6.000,-.? Dat is scherp! Heb je een bedrijfsnaam voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
lonehitman schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:10:
[...]

30 panelen onder de € 6.000,-.? Dat is scherp! Heb je een bedrijfsnaam voor mij?
Nee de 6750 waar de 'nette prijs' over ging. Kijk in het PV topic. Bij Winkelman bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:44:
[...]
Vaak is de breedte en gbo van de woning ook een goede indicator. Standaard maten zijn 6.10, 5.70, 5.40, 5.10, hoe breder hoe duurder (en imo beter) doorgaans.

Als je 600k VON voor een woning van 510 of 540 breed betaald is dat imo uit verhouding, ongeacht de locatie.
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Bij veel 'inbreidingslocaties' is er weinig ruimte voor brede woningen, maar wordt dat ruimschoots gecompenseerd in de hoogte of de diepte. En in het centrum of tegen het centrum aan vind ik smallere woningen vaak ook passender. Dan liever een woning van 5,40 van 12 meter diep dan 6,10 bij 8 meter diep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hedgy
  • Laatst online: 22:00
Tijdje geleden dat ik hier gepost heb, nu kan ik inmiddels wel wat invullen :)

Project de Creek Fase 2 Heerenveen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjztzwnbNvr3T85VFwFdi0BKW2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lD3cGwhhwDADj0AeI947k7hl.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom de keuze nieuwbouw?
Laatste jaar HBO zat ik een beetje te kijken naar nieuwbouw projecten, het klonk toen wel zeer aantrekkelijk om een nieuw huis te bouwen (zelf alles kiezen, alles nieuw, garantie e.d.). Ik zag toen dit project en vond dat wel heel mooi! Ik had toen alleen nog niet gedacht dat ik in de komende jaren een huis als deze kon kopen :+
Eenmaal klaar met studie, enkele maanden een baan heb, gingen deze huizen oktober 2019 in de verkoop! Dat was dan toch een hypotheekcheck waard! En we konden genoeg financieren hiervoor _/-\o_
Na veel discussie en ook veel rondkijken op funda of het echt aantrekkelijker is dan een gewoon huis te kopen hebben we gekozen het te doen. Een bijkomend voordeel was dat we voor een nieuwbouw huis minder eigen spaargeld nodig hadden, waar we toen nog weinig van hadden. We hebben daarom ook zoveel mogelijk meegefinanciert.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat:
Dat je nog niet de volle mep hypotheek betaald in het begin. Dat zijn zeer welkome spaarcenten om in het huis te stoppen! :D
Onderschat:
Members only:

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Members only:

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Members only:

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Nog niks definitief maar we horen veel positiefs over glasvezelbehang

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X7YzyeS4cYM6wywgSxhrt_JJCL0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LTuNvnaoYVfVgaSNisr5N5qO.jpg?f=user_large
Ze hebben de 1e palen er in! Het jammere is dat aan de rechterkant een bult zand ligt nu. Daar ligt een weg en daar hadden we heel graag regelmatig foto's willen maken voor een timelapse. We hebben nu het vermoeden dat het daar blijft liggen als geluidsmuur voor de bewoners. Bijna een reden om een cameradrone te kopen maar die zijn helaas prijzig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:54:
[...]

Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Bij veel 'inbreidingslocaties' is er weinig ruimte voor brede woningen, maar wordt dat ruimschoots gecompenseerd in de hoogte of de diepte. En in het centrum of tegen het centrum aan vind ik smallere woningen vaak ook passender. Dan liever een woning van 5,40 van 12 meter diep dan 6,10 bij 8 meter diep.
Ja... 12 meter diep in een rijtje; dan moet je wel echt het daglicht niet missen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

kabeltjekabel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:20:
[...]

Ja... 12 meter diep in een rijtje; dan moet je wel echt het daglicht niet missen ;)
Ik denk dat hij bedoelt 2.40m uitbouw met lichtkoepel.
(wel ten koste van je 2e badkamer ;).)

Trouwens 6.10x8m is niet gelijk aan 5.40x12m, maar ik begrijp wat je wilt zeggen. Gelukkig is 5.70m in het centrum ook mogelijk :).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2020 23:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:54

MadEgg

Tux is lievvv

Sport_Life schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:26:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt 2.40m uitbouw met lichtkoepel.
(wel ten koste van je 2e badkamer ;).)

Trouwens 6.10x8 m is niet gelijk aan 5.40x12, maar ik begrijp wat je wilt zeggen.
Onze woning is 13,2 meter diep (10 meter basis + 2,4 uitbouw + 0,8 erker) bij 5,4 breed, zonder lichtkoepel maar dat is echt absoluut niet donker hoor. Ik had zeker liever de woning wat breder gehad, maar dan vooral voor meer mogelijkheden in kamerindeling op de 1e verdieping, en niet om het licht.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MadEgg schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:30:
[...]

Onze woning is 13,2 meter diep (10 meter basis + 2,4 uitbouw + 0,8 erker) bij 5,4 breed, zonder lichtkoepel maar dat is echt absoluut niet donker hoor. Ik had zeker liever de woning wat breder gehad, maar dan vooral voor meer mogelijkheden in kamerindeling op de 1e verdieping, en niet om het licht.
Dat zijn ook niet mijn woorden :P.

Maar vaak ben je toch een beetje afhankelijk van de bouwer..

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kabeltjekabel schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:20:
[...]

Valt wel mee, hoor. Hangt ook af van hoe groot je ramen zijn etc.
Sport_Life schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:26:
[...]
Trouwens 6.10x8m is niet gelijk aan 5.40x12m, maar ik begrijp wat je wilt zeggen.
Dat is dus juist mijn punt, dat een woning van 6,10 breed veel kleiner kan zijn dan een woning van 5,40. Dat ik het wat kortzichtig vind om woningen van 5,10 of 5,40 meteen inferieur te vinden aan bredere woningen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:48:
[...]

[...]

Dat is dus juist mijn punt, dat een woning van 6,10 breed veel kleiner kan zijn dan een woning van 5,40. Dat ik het wat kortzichtig vind om woningen van 5,10 of 5,40 meteen inferieur te vinden aan bredere woningen
Niet inferieur, alleen is imo 570 een stuk praktischer dan 510/540, zoals ook hierboven wordt aangegeven.
Vooral idd de slaapkamers zijn prettiger.
Bij gelijke oppervlakte natuurlijk, anders is het appels met peren vergelijken ;).

Maargoed dat is mijn mening natuurlijk, voel je vrij om voorkeur te hebben voor een smallere woning zonder uitbouw met 2 badkamers, ieder z'n ding :P.

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 16-07-2020 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:53:
[...]

Niet inferieur, alleen is imo 570 een stuk praktischer dan 510/540, zoals ook hierboven wordt aangegeven.
Vooral idd de slaapkamers zijn prettiger.
Bij gelijke oppervlakte natuurlijk, anders is het appels met peren vergelijken ;).
Maar die appels en peren introduceert je zelf doordat je zegt dat je, onafhankelijk van de oppervlakte, nooit 6 ton voor een woning van 5,10 zou willen betalen. Terwijl je dus prima ook ruimere woningen van 5,10 kunt hebben.

Dichter in de stad kun je vanwege de beschikbare ruimte soms ook praktischer smallere maar diepere woningen bouwen dan bredere ondiepere woningen. Als bv de ruimte van straat tot einde van kavel ruim genoeg is (bv 40 meter), dan is de diepte van een woning niet echt een issue. Maar je kunt dan wel op de zelfde ruimte 10 woningen van 5,10 bouwen in plaats van 9 van 5,70. Lijkt mij dan een prima keus om iets meer iets smallere maar diepere woningen te bouwen in plaats van bredere, ondiepe woningen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
Deze week gaan we tekenen voor een nieuwbouwwoning. Twee weken geleden uitgeloot, maar een dag later kwam een van onze favorieten weer vrij en hebben we prijs! Het gaat om Henry van Parkweide in Waddinxveen. Q1, Q2 2022 is de verwachtte oplevering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbLo9lpwzAzrQxxxwt4MUkxXw3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a08AAVvAosXP0VL3wbUkaYUC.jpg?f=user_large

Energiezuinig stond altijd al hoog in de wensenlijst en daarbij was een warmtepomp helemaal geweldig. Afgelopen maanden wat prijzen bekeken en alles wat er bij komt kijken om een bestaande woning rond epc0 te krijgen en het geld en alle moeite was het me misschien toch niet helemaal waard. Nu met een nieuwbouwwoning wordt dat allemaal al voor ons gedaan en hebben we er (bijna) geen omkijken meer naar.

Nog niks hoop ik, maar daar komen in de loop van de tijd wel achter.

Members only:

Zo min mogelijk. We nemen nog wat overwaarde mee, maar gaan ons appartement pas na oplevering van dit huis verkopen.

Planning is nu te laten stucen.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Als de meerwaarde het toelaat gaan we dat redelijk snel doen, maar word denk ik een meerjarenplan. We knikkeren er dan eerst een paar tegels in tegen het zandbakeffect en dan eerst de binnenkant van het huis aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:42

Shabbaman

Got love?

Ziet er leuk uit, het lijkt net een vakwerkhuisje.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karolijn
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 29-09-2024
Shabbaman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Heel de wijk wordt oud Engels/Tudor stijl. Nu hebben wij wel net het hoekhuis zonder houten elementen, maar allang blij dat we iets hebben en de wijk is gewoon heel mooi.
(En geen groot hout vlak om te onderhouden, it’s something).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:46
Shabbaman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:06:
[...]

Engelse tudor stijl is het nieuwe jaren 30 stijl. (Geen waarde oordeel) Ik hoor veel projecten die in die stijl gebouwd gaan worden. Ook in Gouda/westergouwe fase 3.

[ Voor 3% gewijzigd door perspectivebass op 16-07-2020 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:50:
[...]

Maar die appels en peren introduceert je zelf doordat je zegt dat je, onafhankelijk van de oppervlakte, nooit 6 ton voor een woning van 5,10 zou willen betalen. Terwijl je dus prima ook ruimere woningen van 5,10 kunt hebben.

Dichter in de stad kun je vanwege de beschikbare ruimte soms ook praktischer smallere maar diepere woningen bouwen dan bredere ondiepere woningen. Als bv de ruimte van straat tot einde van kavel ruim genoeg is (bv 40 meter), dan is de diepte van een woning niet echt een issue. Maar je kunt dan wel op de zelfde ruimte 10 woningen van 5,10 bouwen in plaats van 9 van 5,70. Lijkt mij dan een prima keus om iets meer iets smallere maar diepere woningen te bouwen in plaats van bredere, ondiepe woningen.
Ik ben het toch wel eens met @Sport_Life als je namelijk 6ton + (locatie daarbuiten gelaten) voor een woning betaald dan limiteert een 5.10m je behoorlijk in de ruimtes. Het wordt dan echt een pijpenlade als je 5.10m breed bij 14m lang zou zien.
Dat staat dan niet echt in verhouding ondanks dat ze (soms!) langere kavels hebben.
In binnensteden zijn het namelijk 9 van de 10 keer smalle woningen met kleine kavels. En een extra verdieping om de eventuele ruimte te compenseren is er vaak ook niet en natuurlijk dan ook mogelijk bij de bredere woningen.

Ruimer (in m2 vloeroppervlakte) is dus niet gelijk aan praktisch.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 16-07-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minhie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-08 14:56
@Hedgy
in je gehele opsomming zie ik nergens kosten voor extra lichtpunten/loze leidingen/uitbreiding meterkast/extra wcden.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hedgy
  • Laatst online: 22:00
@Minhie dat klopt inderdaad, was vergeten te melden dat dat er nog bij komt :) De electricien heeft nog geen contact met ons opgenomen, dus dat komt nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
perspectivebass schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:23:
[...]

Engelse tudor stijl is het nieuwe jaren 30 stijl. (Geen waarde oordeel) Ik hoor veel projecten die in die stijl gebouwd gaan worden. Ook in Gouda/westergouwe fase 3.
Klopt. En ook meer de enigszins vergelijkbare jaren '20 stijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

perspectivebass schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:23:
[...]

Je ziet door het hele land bepaalde ontwerpen en stijlen wel terugkomen, maar deze had ik nog niet gezien. Die jaren dertig-stijl noemen ze bij onze nieuwe woning "Haags". Want ja, Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Shabbaman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:29:
[...]

Die jaren dertig-stijl noemen ze bij onze nieuwe woning "Haags". Want ja, Den Haag.
Waarschijnlijk is het dan geen jarendertigstijl, maar Haagse school.
Wikipedia: Nieuwe Haagse School (bouwstijl)

[ Voor 8% gewijzigd door Kiwi70 op 16-07-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:54
Gisteren eindelijk voor de eerste keer in onze nieuwbouw woning kunnen kijken, alles is nog in de ruwbouw staat het strakke afwerken moeten we nog even geduld mee hebben.

Wel viel mij de volgende scheur op in de 1ste verdieping vloerplaat rond de bevesting van een metalen pilaar. Dit is al opgenomen met de bouwonderneming en daar komen ze op terug.

Echter wilde ik toch ook even hier polsen wat jullie van deze scheur vinden, iets wat redelijk normaal lijkt bij de bouw van een woning of toch iets wat meer aandacht verdiend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X5OqNa9OORf_l3OV1fLFRYH4amc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCQBpbCcyZLhjGB0i4M1cLuV.jpg?f=fotoalbum_large

Doe maar een onsje meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Kiwi70 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Waarschijnlijk is het dan geen jarendertigstijl, maar Haagse school.
Wikipedia: Nieuwe Haagse School (bouwstijl)
Het is ook Haagse school, maar eigenlijk gaat het gewoon om nieuwbouw die lijkt op bestaande wijken in de stad. Veranda's en torentjes, niet bepaald Haagse school.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Booth
  • Laatst online: 03-09 08:46

Booth

¯¯¯¯¯¯

Wilde nog even een stukje schrijven over geleerde lessen van ons nieuwbouw huis nu ik er een maandje in woon.

Goede beslissingen
  • Uitbouw genomen. Die verdient zich met de verkoop makkelijk terug, maar geeft ons nu ook zoveel meer ruimte! Waar wij makkelijk nog een tafel kwijt kunnen in de keuken, hebben andere daar heel veel moeite mee.
  • Badkamer en keuken Casco op laten leveren. Die projectmeuk die er in zat was lelijk en een upgrade was heel duur. Dus uiteindelijk een keuken elders gehaald (kom ik op terug).
  • Badkamer spullen allemaal los besteld, in de uitverkoop. We hebben nu een toilet, badkamer (betegeld, met bad, kwaliteits badmeubel en alle kranen van hotbath), geinstalleerd met alles bij elkaar voor ongeveer 20k. Het kon een stuk duurder maar we er erg blij met het eindresultaat (en het ziet er een stuk duurder uit).
  • Houten vloer genomen. We waren eerst bang voor alle nadelen (je moet geen water morsen, pas op voor krasjes, onderhoudsgevoelig etc etc) maar we hebben het toch gedaan, en uiteidenlijk HEEL goedkoop een hele mooie houten vloer weten te scoren. We zijn van onszelf best netjes en dweilen sowieso wel een keer per week (hebben een kind, hond en kat in huis) dus het is niet meer onderhoud dan we al hadden. Het ziet er heel warm en gezellig uit. En krassen maken deze vloer niet per se lelijker.
  • Hebben uiteindelijk onze muren en plafonds laten stucen. Ziet er gewoon heel strak uit, en aangezien we sowieso het plafond wilden laten stucen, was dit nog voordeliger ook (zie maar eens een bedrijf die alleen je plafonds wil stucen en spuiten, voor een voordelige prijs). Oja, we hebben her en der een scheurtje maar dat is zo ter verhelpen. Openkrabben, renoband erover, en overheen sauzen met een lakrollertje. Zie je niks meer van. Zijn echt haarscheurtjes waar je onnodig bang voor wordt gemaakt
  • Optie "Werkkamer" gekozen. Ik heb beneden nu een aparte werkkamer waar ik in kan werken. Nu is dat vandaag de dag HELEMAAL een geschenk (alhoewel ik sowieso al veel van huis werkte), waar menig buren jaloers op zijn!
  • Datapunten niet bij de projectbouwer afgenomen. Veel te duur. Uiteindelijk hebben we veel loze leidingen laten aanleggen en die door laten trekken door een electricien.
  • Dakkapel niet vanuit de bouw genomen maar achteraf laten plaatsen. Goedkoper en groter!
  • Wij hebben geen vloerverwarming door het hele huis gedaan. Heel blij mee want dat was ongeveer €8k wat er voor gerekend werd, en we hebben de verwarming boven nooit aan. Beneden trouwens ook niet. Het wordt hier niet lager dan 22 graden!! Het is goed geisoleerd hier, en soms een beetje TE goed.
  • Knal er zo snel mogelijk een alarm in. Bij ons in de buurt is er al veel gestolen (gereedschap, keukenapparatuur) in de maanden na oplevering. We hebben een Ajax systeem geinstalleerd en in de hub een simkaartje laten zetten (omdat we er nog geen internet hadden, is maar voor 1 jaar). Direct stickers voor en achter op de ruiten geplakt. Omdat de schuttingen er nog niet staan zijn dieven heel makkelijk langs alle deuren gegaan om even te proberen. De mensen met een schuifpui zijn het snelst slachtoffer want die is het makkelijkst open te krijgen
Verkeerde beslissingen
  • Keuken bij Akzent Küchen genomen. Achteraf hadden we liever wat meer betaald en naar Ekelhoff gegaan omdat Akzent ten eerste niet echt met ons meedacht, ons niet echt inspireerde. Daarnaast adviseerden ze ons een werkblad van wit composiet "want dit is het minst vlekgevoelig". Wat gewoon echt niet zo is. Neem nooit een wit composiet werkblad! Je wordt helemaal spastisch voor vlekken! Verder heeft Ekelhoff gewoon betere merken in het bezit, en waren we uiteindelijk liever voor (het duurdere) Next125 gegaan. Resultaat is wel een mooie keuken met veel spul, alleen dat blad stoort ons mateloos en het merk van onze kastjes (Nolte) had net niet de kleuren die we mooi vonden dus hebben we wit genomen.
  • Neem nooit een dakkapel met 0 marge in de breedte. Onze dakkapel is verkeerd ingemeten, moest net even anders geplaatst worden in de praktijk omdat onze buren een opgetrokken muur hebben (hoekhuis) en daardoor verholen goten hadden waar we niet overheen konden. Resultaat: dakkapel moest 7cm de andere kant op, en staat nu te dicht op de andere buren. Hij moet er dus weer af, en er moet een nieuwe (kleinere) op (eind Aug).
  • Als je je muren laat spuiten, doe dat dan in RAL9016. Dat is een mooie kleur die overal bijpast. Wij moesten die beslissingen nemen op een moment dat het ons helemaal niet uitkwam (door persoonlijke omstandigheden) en alles is wit-wit gespoten. Dus echt wit. Daar past heel weinig bij, je kozijnen die in RAL9010 geleverd worden zijn geel, evenals je trap. Daarom, 9016 is net iets grijziger maar oogt iets warmer en is gewoon makkelijker te combineren.
  • Wij hebben slaapkamers die 5 meter breed zijn (bij 2.5) en 4 ramen hebben. We hebben nu voor elk setje ramen 2 rails, met gordijnen. We hadden gewoon over de hele breedte gordijnrails moeten doen, want ondanks de vitrage en de verduisterende gordijnen, komt er toch veel licht naar binnen vallen en verduistert het overdag en 's ochtends vroeg niet lekker (hebben een kind die nog een middagslaapje heeft).
Things I wish I knew
  • Wij namen het bouwkundige ontwerp van de architect voor lief, maar hadden echt een aantal dingen moeten aanpassen. Bijvoorbeeld: we hebben een hele mooie grote woonkeuken beneden.... Waar geen raampje open kan. We hebben wel ramen, hele mooie grote zelfs! Maar ze kunnen geen van allen open. Dus we zijn aangewezen op de mechanische ventilatie, of de deur openzetten (wat je ook niet altijd wil). Ook in de technische ruimte hadden we graag een raampje gehad. Oja, waarom is dit zo'n ding? Omdat ons plafond op 3.25m hoogte zit in de keuken, dus een afzuigkap hebben we niet en moeten het doen met een downdraft (die in de kookplaat zit).
  • Als je een eiland neemt waar je een plafond lichtpunt boven hebt: zoek dan vast een lamp uit die je er boven wilt hangen, en hang hem op voordat je eiland er staat! Wij hebben er nog geen lamp hangen, als we dat willen doen moeten we nu 2 steigers huren en een brug bouwen om bij dat punt te komen :'( :D
  • Als je je badkamer casco laat opleveren, ga dan op tijd aan de slag om een aannemer te zoeken. Zorg eerst dat je helder hebt wat je wilt. Praat met veel badkamerboeren! Ga ze allemaal langs! Sanidirect, sanisale, sanidump, x2o, etc etc etc. Vertel je wensen en kijk hoe zij het op zouden lossen. Check wat jij het mooiste vindt, of verhalen overeen komen. Zodra je een goed beeld hebt van wat je wilt, schrijf dan puntsgewijs uit wat je wilt zodat de aannemer met zo min mogelijk vragen een offerte kan opmaken. En begin dan, zo vroeg mogelijk, met aannemers te benaderen en te praten.
  • Als je spaargeld hebt, betaal dan zoveel mogelijk van de projectkosten met je spaargeld, en nog niet direct alles uit het bouwdepot. Op die manier kun je de hypotheek kosten zo lang mogelijk achteruit duwen. Zodra je spaargeld op raakt, laat je de kosten uit het bouwdepot naar jezelf uitkeren om je spaargeld weer aan te vullen.
  • Geef altijd aan bij ZZPers (en bedrijven die er voor open staan) dat je niet per se uit het bouwdepot hoeft te betalen maar het gewoon zo uit eigen geld betaald kan worden...... O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Booth op 16-07-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:07
Booth schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:24:
Wilde nog even een stukje schrijven over geleerde lessen van ons nieuwbouw huis nu ik er een maandje in woon.

Goede beslissingen
  • Uitbouw genomen. Die verdient zich met de verkoop makkelijk terug, maar geeft ons nu ook zoveel meer ruimte! Waar wij makkelijk nog een tafel kwijt kunnen in de keuken, hebben andere daar heel veel moeite mee.
  • Badkamer en keuken Casco op laten leveren. Die projectmeuk die er in zat was lelijk en een upgrade was heel duur. Dus uiteindelijk een keuken elders gehaald (kom ik op terug).
  • Badkamer spullen allemaal los besteld, in de uitverkoop. We hebben nu een toilet, badkamer (betegeld, met bad, kwaliteits badmeubel en alle kranen van hotbath), geinstalleerd met alles bij elkaar voor ongeveer 20k. Het kon een stuk duurder maar we er erg blij met het eindresultaat (en het ziet er een stuk duurder uit).
  • Houten vloer genomen. We waren eerst bang voor alle nadelen (je moet geen water morsen, pas op voor krasjes, onderhoudsgevoelig etc etc) maar we hebben het toch gedaan, en uiteidenlijk HEEL goedkoop een hele mooie houten vloer weten te scoren. We zijn van onszelf best netjes en dweilen sowieso wel een keer per week (hebben een kind, hond en kat in huis) dus het is niet meer onderhoud dan we al hadden. Het ziet er heel warm en gezellig uit. En krassen maken deze vloer niet per se lelijker.
  • Hebben uiteindelijk onze muren en plafonds laten stucen. Ziet er gewoon heel strak uit, en aangezien we sowieso het plafond wilden laten stucen, was dit nog voordeliger ook (zie maar eens een bedrijf die alleen je plafonds wil stucen en spuiten, voor een voordelige prijs). Oja, we hebben her en der een scheurtje maar dat is zo ter verhelpen. Openkrabben, renoband erover, en overheen sauzen met een lakrollertje. Zie je niks meer van. Zijn echt haarscheurtjes waar je onnodig bang voor wordt gemaakt
  • Optie "Werkkamer" gekozen. Ik heb beneden nu een aparte werkkamer waar ik in kan werken. Nu is dat vandaag de dag HELEMAAL een geschenk (alhoewel ik sowieso al veel van huis werkte), waar menig buren jaloers op zijn!
  • Datapunten niet bij de projectbouwer afgenomen. Veel te duur. Uiteindelijk hebben we veel loze leidingen laten aanleggen en die door laten trekken door een electricien.
  • Dakkapel niet vanuit de bouw genomen maar achteraf laten plaatsen. Goedkoper en groter!
  • Wij hebben geen vloerverwarming door het hele huis gedaan. Heel blij mee want dat was ongeveer €8k wat er voor gerekend werd, en we hebben de verwarming boven nooit aan. Beneden trouwens ook niet. Het wordt hier niet lager dan 22 graden!! Het is goed geisoleerd hier, en soms een beetje TE goed.
  • Knal er zo snel mogelijk een alarm in. Bij ons in de buurt is er al veel gestolen (gereedschap, keukenapparatuur) in de maanden na oplevering. We hebben een Ajax systeem geinstalleerd en in de hub een simkaartje laten zetten (omdat we er nog geen internet hadden, is maar voor 1 jaar). Direct stickers voor en achter op de ruiten geplakt. Omdat de schuttingen er nog niet staan zijn dieven heel makkelijk langs alle deuren gegaan om even te proberen. De mensen met een schuifpui zijn het snelst slachtoffer want die is het makkelijkst open te krijgen
Verkeerde beslissingen
  • Keuken bij Akzent Küchen genomen. Achteraf hadden we liever wat meer betaald en naar Ekelhoff gegaan omdat Akzent ten eerste niet echt met ons meedacht, ons niet echt inspireerde. Daarnaast adviseerden ze ons een werkblad van wit composiet "want dit is het minst vlekgevoelig". Wat gewoon echt niet zo is. Neem nooit een wit composiet werkblad! Je wordt helemaal spastisch voor vlekken! Verder heeft Ekelhoff gewoon betere merken in het bezit, en waren we uiteindelijk liever voor (het duurdere) Next125 gegaan. Resultaat is wel een mooie keuken met veel spul, alleen dat blad stoort ons mateloos en het merk van onze kastjes (Nolte) had net niet de kleuren die we mooi vonden dus hebben we wit genomen.
  • Neem nooit een dakkapel met 0 marge in de breedte. Onze dakkapel is verkeerd ingemeten, moest net even anders geplaatst worden in de praktijk omdat onze buren een opgetrokken muur hebben (hoekhuis) en daardoor verholen goten hadden waar we niet overheen konden. Resultaat: dakkapel moest 7cm de andere kant op, en staat nu te dicht op de andere buren. Hij moet er dus weer af, en er moet een nieuwe (kleinere) op (eind Aug).
  • Als je je muren laat spuiten, doe dat dan in RAL9016. Dat is een mooie kleur die overal bijpast. Wij moesten die beslissingen nemen op een moment dat het ons helemaal niet uitkwam (door persoonlijke omstandigheden) en alles is wit-wit gespoten. Dus echt wit. Daar past heel weinig bij, je kozijnen die in RAL9010 geleverd worden zijn geel, evenals je trap. Daarom, 9016 is net iets grijziger maar oogt iets warmer en is gewoon makkelijker te combineren.
  • Wij hebben slaapkamers die 5 meter breed zijn (bij 2.5) en 4 ramen hebben. We hebben nu voor elk setje ramen 2 rails, met gordijnen. We hadden gewoon over de hele breedte gordijnrails moeten doen, want ondanks de vitrage en de verduisterende gordijnen, komt er toch veel licht naar binnen vallen en verduistert het overdag en 's ochtends vroeg niet lekker (hebben een kind die nog een middagslaapje heeft).
Things I wish I knew
  • Wij namen het bouwkundige ontwerp van de architect voor lief, maar hadden echt een aantal dingen moeten aanpassen. Bijvoorbeeld: we hebben een hele mooie grote woonkeuken beneden.... Waar geen raampje open kan. We hebben wel ramen, hele mooie grote zelfs! Maar ze kunnen geen van allen open. Dus we zijn aangewezen op de mechanische ventilatie, of de deur openzetten (wat je ook niet altijd wil). Ook in de technische ruimte hadden we graag een raampje gehad. Oja, waarom is dit zo'n ding? Omdat ons plafond op 3.25m hoogte zit in de keuken, dus een afzuigkap hebben we niet en moeten het doen met een downdraft (die in de kookplaat zit).
  • Als je een eiland neemt waar je een plafond lichtpunt boven hebt: zoek dan vast een lamp uit die je er boven wilt hangen, en hang hem op voordat je eiland er staat! Wij hebben er nog geen lamp hangen, als we dat willen doen moeten we nu 2 steigers huren en een brug bouwen om bij dat punt te komen :'( :D
  • Als je je badkamer casco laat opleveren, ga dan op tijd aan de slag om een aannemer te zoeken. Zorg eerst dat je helder hebt wat je wilt. Praat met veel badkamerboeren! Ga ze allemaal langs! Sanidirect, sanisale, sanidump, x2o, etc etc etc. Vertel je wensen en kijk hoe zij het op zouden lossen. Check wat jij het mooiste vindt, of verhalen overeen komen. Zodra je een goed beeld hebt van wat je wilt, schrijf dan puntsgewijs uit wat je wilt zodat de aannemer met zo min mogelijk vragen een offerte kan opmaken. En begin dan, zo vroeg mogelijk, met aannemers te benaderen en te praten.
  • Als je spaargeld hebt, betaal dan zoveel mogelijk van de projectkosten met je spaargeld, en nog niet direct alles uit het bouwdepot. Op die manier kun je de hypotheek kosten zo lang mogelijk achteruit duwen. Zodra je spaargeld op raakt, laat je de kosten uit het bouwdepot naar jezelf uitkeren om je spaargeld weer aan te vullen.
  • Geef altijd aan bij ZZPers (en bedrijven die er voor open staan) dat je niet per se uit het bouwdepot hoeft te betalen maar het gewoon zo uit eigen geld betaald kan worden...... O-)
lijkt wel of het zelf heb geschreven; met name het stucwerk. Al die renovliesfanboys praten je angst aan. Ik heb hier alles (wanden en plafonds) laten stucen en heb welgeteld 1 scheur. precies op een naad en met de stukadoor besproken die na komende winter (dan hebben we 2 winters en 2 zomers gehad) de laten herstellen. De tip van de lamp boven je eiland vind ik hilarisch; wat heb ik lopen klooien met die lamp te monteren aangezien ik niet op het granieten blad durf te staan :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Paar hele goede punten, @Booth.
Sommige zaken zijn niet echt generaliseerbaar of smaakgebonden, maar het zijn nmm ook stuk voor stuk zaken waar je in ieder geval bewust over moet nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Goede tips. Ook een mooie van dat bouwdepot, had ik niet aan gedacht, maar kan best wat schelen in de maandlasten inderdaad.

En dat plafondlichtpunt...kun je geen houten plaat over je eiland leggen en daarop staan? Dan verdeel je de krachten. Wij krijgen gewoon een kunststof blad dus zullen gelukkig dat probleem niet hebben :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56

[...]

Wij hebben geen vloerverwarming door het hele huis gedaan. Heel blij mee want dat was ongeveer €8k wat er voor gerekend werd, en we hebben de verwarming boven nooit aan. Beneden trouwens ook niet.
Ik denk dat er in heel Nederland niemand is die de verwarming de afgelopen maand aan had. Of het een goede beslissing was om niet overal vloerverwarming te nemen weet je dus pas na de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pannencouque schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:08:

En dat plafondlichtpunt...kun je geen houten plaat over je eiland leggen en daarop staan? Dan verdeel je de krachten. Wij krijgen gewoon een kunststof blad dus zullen gelukkig dat probleem niet hebben :P
Of gewoon een matras, dik doek. Ik zie daar niet echt problemen mee.

Doek erover, sloffen aan. Als je geen 130kg+ weegt moet dat geen probleem zijn. En je moet de lamp niet laten vallen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard

Goede beslissingen
Verkeerde beslissingen
Things I wish I knew
Wat een goede verzamelpost. Echt top om te lezen. Ik hoor aardig wat reacties als ik het in mijn omgeving over camera's en beveiliging heb, in de categorie 'waar is dat nu voor nodig'. Ik kan ze nu dit onder de neus wrijven.. De 'spaargeld vs bouwdepot'-tip gaan we zeker meenemen. Opvallend dat je blijkbaar toch af en toe een raampje open wilt kunnen zetten in de keuken, zuigt recirculaire downdraft toch niet 100% af wat er beloofd wordt? Hadden jullie verder veel afleverpunten bij oplevering en hoe was de communicatie met de aannemer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Laatst online: 03-09 08:46

Booth

¯¯¯¯¯¯

Kiwi70 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:11:
[...]

Ik denk dat er in heel Nederland niemand is die de verwarming de afgelopen maand aan had. Of het een goede beslissing was om niet overal vloerverwarming te nemen weet je dus pas na de winter.
We hebben nog radiatoren, dus dan kunnen die gewoon aan :) Meerprijs voor een vloerverwarming was het ons gewoon niet waard (en in ons oude 30-jaar oude huurwoning hiervoor deden we in de slaapkamers ook nooit de verwarming aan, behalve in de babykamer dan).
Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:12:
[...]

Of gewoon een matras, dik doek. Ik zie daar niet echt problemen mee.

Doek erover, sloffen aan. Als je geen 130kg+ weegt moet dat geen probleem zijn. En je moet de lamp niet laten vallen :+
Het kookeiland komt 1 meter hoog, en het plafond is 3.25.. Dus we moeten een trap OP het eiland zetten om er op die manier bij te komen :+ Buurman heeft hetzelfde probleem dus waarschijnlijk gaan we wat steigers samen huren en splitten
896gerard schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:14:
[...]

Opvallend dat je blijkbaar toch af en toe een raampje open wilt kunnen zetten in de keuken, zuigt recirculaire downdraft toch niet 100% af wat er beloofd wordt? Hadden jullie verder veel afleverpunten bij oplevering en hoe was de communicatie met de aannemer?
Levering van de kookplaat is vertraagd dus moeten het nu helaas zonder afzuiging doen. Nu heb ik daarom heel veel met de (stoom)oven gekookt en dat werkt prima! Maar ook los van de geur is het lekker om soms even een raampje open te doen. Even luchten als het benauwd is bv. Kan nu gewoon niet! Misschien is het ook wel een beetje gewenning.

[ Voor 24% gewijzigd door Booth op 16-07-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Booth @Len020 Wat is de angst van staan op het eiland? Als je op zo'n werkblad heftig met deeg aan de slag kan lijkt de belasting me zwaarder dan als je er even op staat, eventueel op een keukentrapje. Hier staat een eiland van 3 x 1,2 en daar heeft de keukeninstallateur volgens mij ook al op gestaan om de spotjes in de koof erboven te plaatsen. Als je eiland dat niet kan hebben ligt het blad niet stabiel op de kasten.

Vloerverwarming kan je overigens ook willen om andere redenen dan een prettig klimaat: geen radiatoren, maar of je daar zoveel geld voor over hebt is heel persoonlijk natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Jheroun op 16-07-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Dat wordt een dure lamp als je een steiger moet huren. Scheelt wel als je zelf wat lengte hebt. Ik zou die 2.25m prima kunnen overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Booth je kan gewoon op je blad staan voorzichtig met sloffen aan of iets dergelijks als je dat maar doet op de plekken waar hij ondersteund wordt. (Kasten bijvoorbeeld of de stollen wanden) je hebt anders ook ladders die je als een soort steiger kan neerzetten over iets heen, wellicht een buurman die dat heeft?

En de vloerverwarming had ik genomen als je daarmee ook kon koelen. Met een reguliere C.V. ketel gaat dat niet maar met een w/w warmtepomp wel. Dat is de voornaamste reden waarom ik het dus we heb genomen. Zowel vrrwarmen als koelen dus en ik wilde van die radiatoren af overal. Zonder is veel handiger schoonmaken.

Overigens heb ik hier ook een wit composiet blad maar geen last van vlekken. Hij is wel gepolijst bij mij. Uiteraard geen theezakje een hele dag laten staan...

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 16-07-2020 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
@Booth Goeie post! Alleen, ik ben de draad in je 9016 RAL kleur punt kwijt hehe. Wij hebben nu overal 9010 op de muur, plafonds zijn 9016. Dat is echt prima. Kozijnen worden ook geleverd in 9010, dus lijken daardoor niet geel bijv.

9010 is in mijn optiek iets warmer dan 9016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Scr33x0r schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:36:
@Booth Goeie post! Alleen, ik ben de draad in je 9016 RAL kleur punt kwijt hehe. Wij hebben nu overal 9010 op de muur, plafonds zijn 9016. Dat is echt prima. Kozijnen worden ook geleverd in 9010, dus lijken daardoor niet geel bijv.

9010 is in mijn optiek iets warmer dan 9016
RAL9010 is "geler" dan RAL9016. En geler is in mijn beleving ook warmer.
Ik heb over de gehele begane grond RAL9016 inclusief plinten. De bovenverdiepingen zijn allemaal RAL9010. Het past eigenlijk allemaal wel mits je de 2 maar niet naast elkaar ziet. En omdat de kozijnen toch van een ander materiaal zijn krijg je ze nooit exact gelijk qua kleur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:48:
[...]

Ja, maar voorkant is meestal voordeur + hal, dus dan blijft er ~3,3m over voor een raampartij die licht richting kamer doorlaat. Als dat dan ook nog noord ofzo is en/of met bomen voor het huis... wordt het gewoon een donker geheel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Karolijn schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:02:
Deze week gaan we tekenen voor een nieuwbouwwoning. Twee weken geleden uitgeloot, maar een dag later kwam een van onze favorieten weer vrij en hebben we prijs! Het gaat om Henry van Parkweide in Waddinxveen. Q1, Q2 2022 is de verwachtte oplevering.
[Afbeelding]

Energiezuinig stond altijd al hoog in de wensenlijst en daarbij was een warmtepomp helemaal geweldig. Afgelopen maanden wat prijzen bekeken en alles wat er bij komt kijken om een bestaande woning rond epc0 te krijgen en het geld en alle moeite was het me misschien toch niet helemaal waard. Nu met een nieuwbouwwoning wordt dat allemaal al voor ons gedaan en hebben we er (bijna) geen omkijken meer naar.

Nog niks hoop ik, maar daar komen in de loop van de tijd wel achter.

***members only***

Zo min mogelijk. We nemen nog wat overwaarde mee, maar gaan ons appartement pas na oplevering van dit huis verkopen.

Planning is nu te laten stucen.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Als de meerwaarde het toelaat gaan we dat redelijk snel doen, maar word denk ik een meerjarenplan. We knikkeren er dan eerst een paar tegels in tegen het zandbakeffect en dan eerst de binnenkant van het huis aanpakken.
Leuk om nog iemand te zien in Parkweide! Wij zitten in fase 1 met woningtype Julia. Welke aannemer hebben jullie? Ook Adriaan van Erk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Booth schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:16:
[...]

Het kookeiland komt 1 meter hoog, en het plafond is 3.25.. Dus we moeten een trap OP het eiland zetten om er op die manier bij te komen :+ Buurman heeft hetzelfde probleem dus waarschijnlijk gaan we wat steigers samen huren en splitten
Maar dan ben je zelf gewoon klein :+

3,25-1=2,25. Dan zou ik ook zonder trapje zonder problemen tot in het bovenste puntje van de centraaldoos komen, ook al is die 15 cm diep.

Buurman is ook klein :P ?

Wel lekker, 3,25m plafond. Heerlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-07-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Intheweb schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:36:
Gisteren eindelijk voor de eerste keer in onze nieuwbouw woning kunnen kijken, alles is nog in de ruwbouw staat het strakke afwerken moeten we nog even geduld mee hebben.

Wel viel mij de volgende scheur op in de 1ste verdieping vloerplaat rond de bevesting van een metalen pilaar. Dit is al opgenomen met de bouwonderneming en daar komen ze op terug.

Echter wilde ik toch ook even hier polsen wat jullie van deze scheur vinden, iets wat redelijk normaal lijkt bij de bouw van een woning of toch iets wat meer aandacht verdiend.

[Afbeelding]
Gescheurde breedplaat :? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:52:
[...]

Maar dan ben je zelf gewoon klein :+

3,25-1=2,25. Dan zou ik ook zonder trapje zonder problemen tot in het bovenste puntje van de centraaldoos komen, ook al is die 15 cm diep.

Buurman is ook klein :P ?

Wel lekker, 3,25m plafond. Heerlijk.
Ik heb het gehad maar voor mij hoeft het niet meer. Een grote galmbak, alle warmte hangt boven, schoonmaken is lastiger, lampen passen niet altijd en voor alles heb je een trapje nodig (rookmelder midden in de nacht, been there done that :+ ). Zelfs met mijn 1.90m . Geef mij maar 2.65m hoog :).

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 16-07-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GeeMoney schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Ik heb het gehad maar voor mij hoeft het niet meer. Een grote galmbak, alle warmte hangt boven, schoonmaken is lastiger, lampen passen niet altijd en voor alles heb je een trapje nodig. Zelfs met mijn 1.90m . Geef mij maar 2.65m hoog :).
Galmbak? Daar hebben wij geen last van (plafonds 310 hoog), ook niet in de vorige woning.

De overige punten herken ik wel met mijn 1.80 :+

De rookmelder in onze vorige woning (appartement) was gekoppeld aan die van de bovenbuurman, die hebben we inderdaad een keertje wakker gemaakt _O-

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 16-07-2020 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sport_Life schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:10:
[...]

Galmbak? Daar hebben wij geen last van (plafonds 310 hoog), ook niet in de vorige woning.

De overige punten herken ik wel met mijn 1.80 :+

De rookmelder in onze vorige woning (appartement) was gekoppeld aan die van de bovenbuurman, die hebben we inderdaad een keertje wakker gemaakt _O-
Mijn vorige woning had een andere indeling waardoor ik een grote ruimte had van 5.40x11.90m en dus 3.25 hoog. Ondanks schilderijen, extra dik renovlies en gespackt plafond ipv strak maar wel tegels op de grond bleef er toch een soort galm aanwezig. Het geeft wel een (nog) ruimtelijker gevoel maar verder vond ik het niet heel veel voordelen hebben tenzij je onder de 2.65m zit. Dat is wel een minimum maat wat mij betreft. En het zijn natuurlijk ook loze kuubs verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Ik heb het gehad maar voor mij hoeft het niet meer. Een grote galmbak, alle warmte hangt boven, schoonmaken is lastiger, lampen passen niet altijd en voor alles heb je een trapje nodig (rookmelder midden in de nacht, been there done that :+ ). Zelfs met mijn 1.90m . Geef mij maar 2.65m hoog :).
Pak je toch gewoon de eerste de beste (niet bureau-) stoel die in de buurt staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:19:
[...]

Pak je toch gewoon de eerste de beste (niet bureau-) stoel die in de buurt staat?
Ik hoor nog steeds geen voordeel :p.
Pagina: 1 ... 91 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2