FrankSpin schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:49:
Ik dacht eerst dat ik het wel met 40k ging redden, iets meer dan 10 procent van de koopsom. Maar dat valt echt vies tegen. Sommige zaken zijn gewoon echt veel duurder dan je denkt. Belangrijkste is dat je met elkaar afspraken maakt over de verschillende budgetten, en je daar vervolgens ook probeert aan te houden. Dat betekent een Excel sheet maken en alles daar steeds in bijhouden en niet over je totale budget gaan. Bereid je voor op veel strepen in de begroting.
Zo hebben wij uiteindelijk besloten op bijvoorbeeld geen uitbouw te doen en zullen we de tuin eerst zelf basis inrichten.
Hier de globale kosten die wij hebben:
- keuken 24k
- meerwerk vanuit de bouw: 26k
- vloeren 8k
- raamdecoratie 2k
- oprit en terras 6k
- erfafscheiding 3k
- afbouw zolder en bijkeuken: 6k
- keuken in bijkeuken: 4k
- verlichting: 1k
Nu hebben wij geluk dat we zelf redelijk handig zijn en veel dingen zelf oppakken. Anders kan je ook nog wel extra bedrag rekenen voor loonkosten
Ik kan me voorstellen dat er wel eens misverstanden ontstaan over meerwerk en de kosten voor afwerking en inrichting van je huis.
Alleen al voor meerwerk, dus de extra opties vanuit de bouw, is 10% een mooie richtwaarde. Maar natuurlijk erg afhankelijk van de standaard uitrusting van de woning en de individuele wensen.
Daarnaast heb je ook nog de kosten voor afwerking (muren, plafonds, vloeren). Die kunnen ook erg uiteenlopen, maar kun je redelijk makkelijk begroten aan de hand van vierkante meters en op internet (en hier) te vinden prijzen. Hier zou ik altijd 10% onvoorzien bij optellen.
Tot slot de inrichting (gordijnen, meubels, etc.) maar ook de keuken, badkamer, toilet (dan vat ik “inrichting” wel wat breed op). Ook dat is natuurlijk heet erg afhankelijk van de standaard uitrusting, of je die mooi genoeg vind of niet, aantal wc’s/badkamers, etc. Ook dat is te budgetteren natuurlijk.
Mijn indicatie:
Meerwerk bouw: 7 procent t.o.v. VON prijs.
Grootste posten daarin:
- Uitbouw 2,4m 20,5k
- Trapkast 1,3k
- 2 buitenkranen 0,9k
- Grotere cv ketel 0,4k
- Extra loze leidingen en stopcontacten/lichtpunten erbij of verplaatsen 4,6k
- Houten deurposten (stomp), geen bovenlicht 3,3k
- En wat kleinere posten (ook minderwerk), ramen tot aan grond in keuken, casco wc en casco badkamer
Daarnaast hebben we achteraf veel zelf gedaan. Zoals zelf stompe deuren kopen en plaatsen, nog een aantal makkelijke elektrapunten aanpassen, wandjes plaatsen, individuele ruimteregeling op de vloerverwarming, etc...
En dan heb je nog een leeg huis. Dus daar komt badkamer, keuken, wc’s, wanden, muren, plafonds etc nog bij. En vergeet de tuinaanleg niet
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.