Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.246 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:09:
Dit is inderdaad niet echt handig geformuleerd. Maar met de mail van de makelaar sta je wel sterk.

Als ik deze fragmenten zo zie, dan lijkt het er op dat ze inderdaad vanaf 1 juli rekenen. Maar dat zou betekenen dat stel dat er allerlei bezwaarprocedures zouden gaan komen of andere redenen voor vertraging en ze pas over 2 jaar zouden mogen beginnen met bouwen, je wel al die tijd zou hebben moeten betalen. Lijkt mij vreemd. Gelukkig heb je de toezegging van de makelaar.
Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat kopers die 1 juli tekenen, ten opzichte van kopers die later instappen en bijv. 1 augustus tekenen, een maand extra bouwrente moeten betalen.

Ik neem aan dat de aannemer ook niet per koper apart bouwrente gaat berekenen op basis van het moment dat zij tekenen, dat zou complete waanzin en vooral heel oneerlijk zijn. Volgens mij ook erg ongebruikelijk, aangezien de bouwrente vaak voor iedereen vanaf eenzelfde datum gerekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:46
Het gaat hier toch om niet om het moment van tekenen, maar om 1 juli? Dus niet zo moeilijk te berekenen door de notaris. (Die berekenen ook hypotheken etc. tot op de dag nauwkeurig.)

Volgens mij staan er vaak ook (afwijkende) clausules in de contacten voor als de bouw al gestart is. Vaak moet de koper dan inderdaad ook bouwrente betalen. Niet echt waanzin m.i.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 10-07-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-06 16:15
LuPo schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 06:29:
[...]

Bij ons stond dit in de kleine lettertjes op het prijsblad van de woningen, en in de KAO uiteraard. Ik had het op het prijzenblad al gemarkeerd. De makelaar heeft het ook benoemd in het gesprek.

Grondrentedatum was 1 juli. Uiteindelijk hebben ze dit verplaatst naar 7 juli omdat we van 1 juli t/m 6 juli allemaal naar de notaris konden. Dus niemand heeft grondrente betaald.

Gisteren de welkomsbrief van de hypotheek binnen: vanaf 1 augustus betalen pannenkoek :+
Hm, bij ons project ligt de startdatum van 'betalen grondrente' ongeveer 2 maanden voor op het verwachte moment van passeren bij de notaris. Alle kopers binnen ons project betalen dus by default twee maanden bouwrente over de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Inmiddels ook bericht van de aannemer:
Middels deze email bevestigen wij dat er geen grondrente aan kopers in rekening wordt gebracht tot 1 december.

Nadat de opschortende voorwaarden in artikel 15 zijn vervallen sturen wij de kopers de zogenaamde "Hoera” brief, waarin de datum van grondrente definitief wordt vastgelegd maar deze zal niet voor de genoemde 1 december zijn.
Dit is wel genoeg voor mij. Als ze het nou zo in de overeenkomst hadden gezet, was het meteen duidelijk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 18:14

JT

VETAK y0

mvds schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:42:
[...]

Laat ik dat dan ook net gaan doen ;)
Ah :) Persoonlijk zou ik voor die paar honderd euro liever op m'n eigen plekje zitten :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Laatst online: 16:01

mvds

Totally awesome!

896gerard schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Hm, bij ons project ligt de startdatum van 'betalen grondrente' ongeveer 2 maanden voor op het verwachte moment van passeren bij de notaris. Alle kopers binnen ons project betalen dus by default twee maanden bouwrente over de grond.
Aan mij werd verteld dat de start van de bouw aug/sept 2020 zou zijn, inmiddels hebben ze dat verzet naar okt 2020 vanwege omstandigheden. Ik heb een mail ontvangen waarin ze zeggen dat de opschortende voorwaarden zijn voldaan en dat de datum van de grondrente is vastgezet op midden aug.

Maar ik ga er vanuit dat wanneer ik bij de notaris de spullen heb getekend, voor midden aug, ik geen grondrente van 6% hoef te betalen maar ik gewoon ga betalen aan mijn hypotheek met een veel lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:06
JT schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:50:
[...]

Wat je nog aflost aan hypotheek van je oude woning zijn geen kosten, die krijg je terug bij verkoop van je woning. Alleen je rente is je kosten en ik kan me niet voorstellen dat je iets goedkoper vind behalve bij je ouders in gaan ofzo.
Helemaal mee eens en dat laatste zou ik voor geen goud willen bij mijn ouders of schoonouders een jaar wonen :S.

Iets huren voor de kosten die we nu hebben is gewoon onmogelijk plus twee keer verhuizen zien we ook niet zitten met twee kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Woolfy681 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:22:
[...]

Helemaal mee eens en dat laatste zou ik voor geen goud willen bij mijn ouders of schoonouders een jaar wonen :S.

Iets huren voor de kosten die we nu hebben is gewoon onmogelijk plus twee keer verhuizen zien we ook niet zitten met twee kinderen.
Heb ook een peuter hier. In juni opgeleverd, we hoeven er pas in oktober uit :Y)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
JT schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:31:
[...]

Heb ook een peuter hier. In juni opgeleverd, we hoeven er pas in oktober uit :Y)
Dan heb je tijd zat voor verbouwen en verhuizen :)

Wij hebben Q3 2021 oplevering en denk dat we ons huidige huis begin 2021 te koop gaan zetten dan is er tijd zat voor de verkoop denk ik.

Binnen kort maar eens met de makelaar gaan zitten wat het strijdplan word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:39

siemenz

Koetje

Ik meng mij ook maar in deze discussie.

Wij hebben ons huis vorige week te koop gezet. Courant ding in Amsterdam van ca. 600.000 euro.

Wij verwachten een redelijke dip in Amsterdam en hebben daarom al besloten ons huis nu te verkopen en maar een jaar te gaan huren. Dit komt puur door Covid-19. Ik zie dat andere mensen hebben aangehouden tijdens de bouw. Dit zou ik normaal gesproken ook hebben gedaan en was ook het originele plan, maar hebben nu geprobeerd het risico te minimaliseren en realiseren ons dat dit geld KAN kosten.

Daarnaast vinden wij het ook wel lekker om te weten wat we over houden, zodat we ook weten of we een beetje uit de bocht kunnen vliegen met (extra) meerwerk

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Woolfy681 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:20:
[...]

Dan heb je tijd zat voor verbouwen en verhuizen :)

Wij hebben Q3 2021 oplevering en denk dat we ons huidige huis begin 2021 te koop gaan zetten dan is er tijd zat voor de verkoop denk ik.

Binnen kort maar eens met de makelaar gaan zitten wat het strijdplan word.
Ja. Nu is het huis ook wel echt casco. Zijn nu bezig met badkamer en toilet. Daarna in deze volgorde muren, vloer, keuken. En dan moeten we zelf natuurlijk ook nog wat doen, dakplaten op zolder schilderen, inrichting trapkast, dat soort ongein. UTP trekken voor mijn mooie nog te kopen Ubiquiti access points met pfSense router O-) Doel is begin september erin maar we hebben dus wat marge. Vorige verhuizing was 2 weken om nieuwe huis op orde te krijgen (viel op zich wat ermee moest gebeuren) met een baby en een vrouw die medische problemen heeft }:| ;w Als het even kan, nooit meer.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
JT schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:58:
[...]

Ja. Nu is het huis ook wel echt casco. Zijn nu bezig met badkamer en toilet. Daarna in deze volgorde muren, vloer, keuken. En dan moeten we zelf natuurlijk ook nog wat doen, dakplaten op zolder schilderen, inrichting trapkast, dat soort ongein. UTP trekken voor mijn mooie nog te kopen Ubiquiti access points met pfSense router O-) Doel is begin september erin maar we hebben dus wat marge. Vorige verhuizing was 2 weken om nieuwe huis op orde te krijgen (viel op zich wat ermee moest gebeuren) met een baby en een vrouw die medische problemen heeft }:| ;w Als het even kan, nooit meer.
Goede keus dan om het nu zo te doen met meer tijd en ruimte om alles zo te doen als jullie willen.
Succes met de verbouwing komende maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Woolfy681 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:02:
[...]

Goede keus dan om het nu zo te doen met meer tijd en ruimte om alles zo te doen als jullie willen.
Succes met de verbouwing komende maanden :)
Ja. We kunnen het ons veroorloven, is ook niet voor iedereen een gegeven :) Jullie ook succes. Misschien al stil in de verkoop, dat een makelaar er vanaf weet. Als je dan een goed bod kan krijgen...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dey
  • Laatst online: 12-06 17:10

Dey

siemenz schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:27:

Wij verwachten een redelijke dip in Amsterdam en hebben daarom al besloten ons huis nu te verkopen en maar een jaar te gaan huren. Dit komt puur door Covid-19. Ik zie dat andere mensen hebben aangehouden tijdens de bouw. Dit zou ik normaal gesproken ook hebben gedaan en was ook het originele plan, maar hebben nu geprobeerd het risico te minimaliseren en realiseren ons dat dit geld KAN kosten.

Daarnaast vinden wij het ook wel lekker om te weten wat we over houden, zodat we ook weten of we een beetje uit de bocht kunnen vliegen met (extra) meerwerk
Precies mijn gedachte. Wij hebben vandaag de "Hoera" brief ontvangen en verwachten over 12 maanden te kunnen verhuizen al moet de eerste paal nog geslagen worden.
Ons te verkopen woning bevindt zich in een courantere prijscategorie (300k) waardoor ik mij minder zorgen maak, maar omdat wij geen overbruggingskrediet konden krijgen moeten we eigen vermogen inzetten .. of eerder verkopen en op een camping in de buurt bivakkeren met drie kinderen. Gelukkig zal dit rond de zomermaanden zijn mits de bouw geen vertraging oploopt.
Nieuwbouw en stress? Mwah :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dey schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:11:
[...]

Precies mijn gedachte. Wij hebben vandaag de "Hoera" brief ontvangen en verwachten over 12 maanden te kunnen verhuizen al moet de eerste paal nog geslagen worden.
Ons te verkopen woning bevindt zich in een courantere prijscategorie (300k) waardoor ik mij minder zorgen maak, maar omdat wij geen overbruggingskrediet konden krijgen moeten we eigen vermogen inzetten .. of eerder verkopen en op een camping in de buurt bivakkeren met drie kinderen. Gelukkig zal dit rond de zomermaanden zijn mits de bouw geen vertraging oploopt.
Wij hebben ook geen overbruggingshypotheek. We hebben gewoon alles in de nieuwe hypotheek zitten. Bij verkoop van ons huis lossen we dus gelijk een groot stuk af, en zakken we automatisch in rente vanwege een lagere LTV. (wel een verstrekker kiezen die automatisch in rente daalt + boetevrij aflossen zonder beperkingen toelaat)

En als we geen overwaarde hebben, komt het ook goed.

Wat zou het voordeel zijn van een overbruggingshypotheek ten opzichte van bovenstaand?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 10-07-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dey
  • Laatst online: 12-06 17:10

Dey

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:19:
[...]

Wat zou het voordeel zijn van een overbruggignshypotheek ten opzichte van bovenstaand?
Wij hebben gedeeltelijk eigen vermogen en de hypotheek iets omhoog gedaan. Volgens onze adviseur is het goedkoper om een overbrugging via de bank te hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Dey op 10-07-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:41
Hoewel mijn huis niet veel opties had om dingen anders aan te leggen (elektra optie gaf een vast aantal extra wandcontactdozen en loze leidingen, er is geen mogelijkheid om zelf een plek voor stopcontact/loze leiding/whatever te kiezen), is het de aannemer toch gelukt om bij een tekening er te veel stopcontacten op te tekenen.
Zij vragen mij nu of ik even de aangepaste (definitieve :9 ) tekening wil ondertekenen. Moet ik dat nu zomaar accepteren? Of kan ik hen hier nu aan houden? (en waarvoor moest ik dan de vorige tekenen als dat blijkbaar toch niets voorstelde? Ik had het overigens zelf ook niet opgemerkt bij de vorige tekeningen) Meer stopcontacten, meer beter uiteraard, maar om nou een heel punt te gaan maken over een stopcontact.

Blijkbaar kan er in ieder geval op tekening meer dan ze mij willen geven.. Zou er in de fabriek dan ook meer kunnen dan ze mij willen geven?

Zo veel vragen.. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Wanneer kregen jullie gemiddelde de eerste factuur van het bouwen of wanneer iets klaar was. Wij hebben namelijk nog altijd geen een factuur gehad. Niet voor start bouw, niet voor sloopkosten en niet voor het meerwerk. Inmiddels zijn ze al goed op weg om de begane grondvloer erin te krijgen.

Aannemer is inmiddels toch al ff bezig en heeft nog niks gefactureerd. Terzijde zag dat hij NOW had aangevraagd en €230.000 toegekend had gekregen. Zou die bewust schuiven met de facturen...

Off topic mischien, ma wat vinden we hiervan? Mogelijk heeft het er niets mee te maken en voor mijzelf is het natuurlijk ook prima. Ma wanneer het wel zo is, is het natuurlijk fraude..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 15:59

Comgenie

Soms heb je dat

Bij ons zijn ze er snel bij qua facturen. Meestal binnen een week nadat iets klaar was, zit de factuur al in mijn mailbox. De aanbetaling voor het meerwerk was zelfs direct bij de start van de bouw.

Het scheelt natuurlijk wel op de rentekosten van je hypotheek voor de maanden dat je nog niks hebt hoeven te betalen aan ze :P

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:44
Is er een goede website die wij kunnen raadplegen over waarop je moet letten bij het overwegen dan wel aangaan van een nieuwbouw project? Ik worstel heel erg met de vage informatie die wordt opgeleverd door de ontwikkelaars over meewerk. De grote posten zijn wel duidelijk, maar de keuken, tegelwerk of eventuele extra stekkers kan ik niet zo snel terugvinden. Is dit bijvoorbeeld gebruikelijk? Moet ik echt 20% reserveren op een basis prijs van circa 500k?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:35
J_star schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:48:
Is er een goede website die wij kunnen raadplegen over waarop je moet letten bij het overwegen dan wel aangaan van een nieuwbouw project? Ik worstel heel erg met de vage informatie die wordt opgeleverd door de ontwikkelaars over meewerk. De grote posten zijn wel duidelijk, maar de keuken, tegelwerk of eventuele extra stekkers kan ik niet zo snel terugvinden. Is dit bijvoorbeeld gebruikelijk? Moet ik echt 20% reserveren op een basis prijs van circa 500k?
Je zit al op een goede website, en als je hier leest kom je vanzelf achter het antwoord op je vragen (ja en ja).
Maar je KAN ook de standaard accepteren en richting 0% meerwerk. Ik heb ze hier nog niet gezien. 10% kan prima, maar meestal zit keuken enzo daar nog niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@J_star Heb eigenlijk destijds vooral dit forum doorgelopen en dan kom je wel aan de 20-25%. Er staan ook een behoorlijk aantal voorbeelden van wat mensen ongeveer kwijt zijn. Wat wel opvalt is dat in het begin eerste deel vh forum mensen wat minder uitgaven en meer zelf deden. Dus het is natuurlijk ook hoe gek je het zelf wilt en kunt maken. Wij zitten voor ons huis van 395000 euro, plus 20000 uitbouw, en 80000 meerwerk (waaronder bv keuken en tuin) op zo’n 25% inderdaad. Had wel iets minder gekund maar heb ook wel op moeten letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Celluiar
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 09:46
Hanzul schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:30:
Wanneer kregen jullie gemiddelde de eerste factuur van het bouwen of wanneer iets klaar was. Wij hebben namelijk nog altijd geen een factuur gehad.
[...]
Onze eerste factuur (1e termijn) ontvingen wij na het 'gereedkomen van de ruwe begane grondvloer', zoals ze het zelf noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Wanneer kregen jullie gemiddelde de eerste factuur van het bouwen of wanneer iets klaar was. Wij hebben namelijk nog altijd geen een factuur gehad. Niet voor start bouw, niet voor sloopkosten en niet voor het meerwerk. Inmiddels zijn ze al goed op weg om de begane grondvloer erin te krijgen.

Aannemer is inmiddels toch al ff bezig en heeft nog niks gefactureerd. Terzijde zag dat hij NOW had aangevraagd en €230.000 toegekend had gekregen. Zou die bewust schuiven met de facturen...

Off topic mischien, ma wat vinden we hiervan? Mogelijk heeft het er niets mee te maken en voor mijzelf is het natuurlijk ook prima. Ma wanneer het wel zo is, is het natuurlijk fraude..
Zie je koopovereenkomst? Staat meestal een factuurschema in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Deleon78 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:22:
[...]

Zie je koopovereenkomst? Staat meestal een factuurschema in.
Ja, dat snap ik ook en op basis daarvan hadden ze er weken geleden al kunnen sturen, ma hebben ze dus niet gedaan. Daarom mijn vraag of dat normaal is. Ga er niet na vragen, ma heb er een dubbel gevoel over, omdat ik zie dat ze NAW hebben aangevraagt en het mogelijk daar mee te maken heeft. Of ga ik nu van het verkeerde van de mens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hanzul schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:18:
[...]
Ja, dat snap ik ook en op basis daarvan hadden ze er weken geleden al kunnen sturen, ma hebben ze dus niet gedaan. Daarom mijn vraag of dat normaal is. Ga er niet na vragen, ma heb er een dubbel gevoel over, omdat ik zie dat ze NAW hebben aangevraagt en het mogelijk daar mee te maken heeft. Of ga ik nu van het verkeerde van de mens uit.
Het is op z'n minst vreemd, want als je ergens zeker van kunt zijn is het toch eigenlijk altijd wel dat de rekeningen nooit langer op zich laten wachten dan strikt noodzakelijk. Heb ook al genoeg verhalen gehoord waarbij de rekeningen al verstuurd waren voor de fase daadwerkelijk afgerond/gestart was.

Wij hebben ze tot nu toe ook steeds strak op tijd gehad. We wonen nu maar enkele honderden meters van de bouw, dus we gaan er geregeld even kijken.
Ik weet dus nu al dat de volgende rekening ergens volgende week op de deurmat zal vallen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Dey schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:11:
[...]

Wij hebben ook een woning in de prijsklasse tot 260, ma dan in een dorp, ver buiten de stad. Wilden eigelijk wachten ook omdat we het makkelijk kunnen dragen. Alleen toen maakte mijn beste maat het uit met zijn vriendin en een vriendin van mijn vrouw.

Zij terug na haar ouders, (huis was van hem) ma wilde ook graag terug op haar zelf, alleen in je eentje wat betaalbaars en moois vinden in het dorp waar niet aan geklust moet worden is ook een uitdaging. Dus uiteindelijk in onderling huis aan haar verkocht zonder makelaar en paar duizend euro onder de taxatiewaarde, maar wel met de afspraak dat we 5 maanden konden huren boven de geplande datum, overdracht is op de oorspronkelijke verwachte opleveringsdatum. Alleen toen vonden ze bij ons dus een boerderij uit de 12de eeuw en heeft de bouw 4 maanden stilgelegen door gestegel met de gemeente. Inmiddels zijn ze begonnen en gaat het voortvorend tot nu toe. Strekking van het verhaal, ook al denk je alles goed geregeld te hebben er kunnen altijd tegenvallers zijn waar je geen invloed op hebt en die je niet kan voorzien. Nu zal het namelijk kantje boord zijn en moeten wij in het ergste geval ook tijdelijk ergens onderdak vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Hanzul schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:18:
[...]

ik zou me eerder zorgen maken over de liquiditeitspositie van de bouwer en het risico op faillissement...

In ons project viel het op dat de factuur voor de termijn voor de fundering bijna 3/4 weken later verstuurd werd. Voor de berekening van de werkbare datum gebruik de bouwer die factuurdatum als ijkpunt.
Nu is de oplevering van de woning alweer uitgesteld :X

Zorg dat je de voortgang goed vastlegt en betaal pas als je zeker weet dat de werkzaamheden afgerond zijn. Je weet nooit wat er kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
NNCi schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:34:
[...]

ik zou me eerder zorgen maken over de van de bouwer en het risico op faillissement...

In ons project viel het op dat de factuur voor de termijn voor de fundering bijna 3/4 weken later verstuurd werd. Voor de berekening van de werkbare datum gebruik de bouwer die factuurdatum als ijkpunt.
Nu is de oplevering van de woning alweer uitgesteld :X

Zorg dat je de voortgang goed vastlegt en betaal pas als je zeker weet dat de werkzaamheden afgerond zijn. Je weet nooit wat er kan gebeuren.
Klote dat je oplevering alweer vertraagd is. Is dat zo dat het miment van factureren het eikpunt is van de werkbare dagen ja? Wanneer jij kan aantonen dat hij eerder gestort is moet dat toch ook kunnen tellen.

Voor de liquiditeitspositie ben ik niet zo bang is een solide middelgroot familiebedrijf, dat al 85 jaar bestaat en normaal geen gekke dingen doet. Vorige crisis hebben ze ook prima doorstaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:18
Hanzul schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:31:
[...]

Zij terug na haar ouders, (huis was van hem) ma wilde ook graag terug op haar zelf
Sorry hoor, maar kun je misschien 'maar' en 'naar' schrijven als je dat bedoelt, in plaats van 'ma' en 'na'? Dit leest echt ontzettend irritant, net of je het steeds over je moeder hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-06 22:53
Ik heb een jaar geleden hetzelfde gehad. Bouw was al redelijk gevorderd en had nog geen factuur gezien. Uiteindelijk 1 van de buren gesproken en die hadden op dat moment al 4 termijnen op de mat gehad. Toch maar eens aan de bel getrokken bij de aannemer en toen bleek dat de notaris onze transportdatum niet had doorgegeven waardoor ze geen facturen konden sturen. Vervolgens de week na mijn telefoontje 4 facturen op de mat :-)

Heeft ons een aantal maanden lang wat rente bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:39

siemenz

Koetje

Kiwi70 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:54:
[...]

Sorry hoor, maar kun je misschien 'maar' en 'naar' schrijven als je dat bedoelt, in plaats van 'ma' en 'na'? Dit leest echt ontzettend irritant, net of je het steeds over je moeder hebt.
Offtopic maar eens. Tweakers is een hoogwaardig forum waar verwacht wordt dat je, als je native bent, geen Whatsapp taal gebruikt

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-06 22:51
Deleon78 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:56:
[...]

Je zit al op een goede website, en als je hier leest kom je vanzelf achter het antwoord op je vragen (ja en ja).
Maar je KAN ook de standaard accepteren en richting 0% meerwerk. Ik heb ze hier nog niet gezien. 10% kan prima, maar meestal zit keuken enzo daar nog niet bij.
Hier ongeveer 7 a 8% Huis had niet veel meer nodig en het is maar net hoe gek je het zelf maakt. Spit je dit forum door dan ontstaat vanzelf het gevoel dat je alles moet hebben en honderden loze ledingen en mantelbuizen nodig hebt....maar dat hoeft natuurlijk niet he ;) Goed bedenken wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Rhumba schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:32:
[...]

Hier ongeveer 7 a 8% Huis had niet veel meer nodig en het is maar net hoe gek je het zelf maakt. Spit je dit forum door dan ontstaat vanzelf het gevoel dat je alles moet hebben en honderden loze ledingen en mantelbuizen nodig hebt....maar dat hoeft natuurlijk niet he ;) Goed bedenken wat jij wil.
Dat zit dicht in de buurt van de 10% die ik noemde, toch? :)
Maar goed, zonder een scherpe definitie is het allemaal maar een grove indicatie. Ik zou zelf zorgen dat je ong 20% marge hebt op wat je (nieuw) koopt.
Maar ja, op basis van welke basissom? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:19:
[...]
Wat zou het voordeel zijn van een overbruggingshypotheek ten opzichte van bovenstaand?
Een belangrijke overweging zal zijn of je überhaupt zo veel zou kunnen lenen. Als je een overwaarde van een ton hebt en de nieuwe woning volledig met een 'gewone' hypotheek zou betalen, dan moet je dus een leencapaciteit hebben die een ton hoger ligt dan als je een overbruggingshypotheek zou gebruiken. Of je moet een ton eigen geld op de plank hebben liggen bovenop het eigen geld dat je sowieso al in de woning zou willen steken, wat ook niet iedereen heeft.
Volgens mij was, na de aankoop van de grond bij de notaris, bij ons de eerste factuur bij het gereedkomen van de begane grond vloer. Maar jouw betaalschema zul je, neem ik aan, toch ook hebben gekregen bij het tekenen van de papieren? Als je al een rekening haf moeten hebben gekregen, dan is dat inderdaad wel dubieus. Ben je al wel bij de notaris geweest voor de grond? En het is niet zo dat je hebt afgesproken om pas bij oplevering te betalen? (Dan betaal je nl. extra bouwrente over alle termijnen)
J_star schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 17:48:
Wat je voor specifieke meerkosten moet rekenen (bv prijs mer m2 stucwerk) kun je vrij eenvoudig googelen. Maar verder hangt het helemaal van je wensen af en van hoe zeer de woning al naar je zin is. Veel mensen hebben bv een uitbouw als optie en daar moet je wel een behoorlijk bedrag voor rekenen, maar als je die uitbouw niet wil (of als die al standaard is), dan scheelt dat een hoop. Wat betreft extra leidingen etc. zijn er hier bij Tweakers natuurlijk een hoop mensen die een behoorlijk bedrag in deze 'infrastructuur' steken. Maar als je genoeg hebt aan een hand vol extra wandcontactdozen, dan ben je vaak voor minder dan 1000 euro klaar. Binnen het meerwerk zijn aanpassingen aan de binnendeuren soms ook een onverwachte extra kostenpost. Meestal zijn de standaarddeuren opdekdeuren op een metalen deurpost en als je dat wil aanpassen naar 'stompe' deuren en houten kozijnen, dan ben je zo een paar honderd euro per deur verder. En dan blijkt een huis toch best veel deuren te hebben...

Zaken als vloeren, wandbekleding en plafond is erg smaakafhankelijk en kun je zo gek maken als je zelf wil, maar kost vaak wel enkele 10k. Want je zult toch echt overal iets moeten doen, bij elke vloer en iedere muur. Maar soms is het ook al (deels) standaard bij de bouw. Bij keuken en sanitair hangt het er vanaf of er al iets standaard bij zit en of dat jouw smaak is, maar ook hier kun je het zo gek maken als je wilt. Zal ook enkele 10k kosten. En bij een tuin lopen de mogelijke kosten nog verder uiteen.

Ik denk dat als je woning redelijk aan je wensen voldoet, je met 50k wel klaar bent. Maar ik lees ook van mensen die zo veel aanpassingen willen doen dat je over de ton heen gaat. (Waarbij ik mij dan ook wel weer afvraag of ze niet beter een ander huis hadden kunnen kiezen dat standaard al meer aan hun wensen voldoet, maar dit terzijde.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
Ik dacht eerst dat ik het wel met 40k ging redden, iets meer dan 10 procent van de koopsom. Maar dat valt echt vies tegen. Sommige zaken zijn gewoon echt veel duurder dan je denkt. Belangrijkste is dat je met elkaar afspraken maakt over de verschillende budgetten, en je daar vervolgens ook probeert aan te houden. Dat betekent een Excel sheet maken en alles daar steeds in bijhouden en niet over je totale budget gaan. Bereid je voor op veel strepen in de begroting.

Zo hebben wij uiteindelijk besloten op bijvoorbeeld geen uitbouw te doen en zullen we de tuin eerst zelf basis inrichten.

Hier de globale kosten die wij hebben:

- keuken 24k
- meerwerk vanuit de bouw: 26k
- vloeren 8k
- raamdecoratie 2k
- oprit en terras 6k
- erfafscheiding 3k
- afbouw zolder en bijkeuken: 6k
- keuken in bijkeuken: 4k
- verlichting: 1k

Nu hebben wij geluk dat we zelf redelijk handig zijn en veel dingen zelf oppakken. Anders kan je ook nog wel extra bedrag rekenen voor loonkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:05
FrankSpin schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:49:
Ik dacht eerst dat ik het wel met 40k ging redden, iets meer dan 10 procent van de koopsom. Maar dat valt echt vies tegen. Sommige zaken zijn gewoon echt veel duurder dan je denkt. Belangrijkste is dat je met elkaar afspraken maakt over de verschillende budgetten, en je daar vervolgens ook probeert aan te houden. Dat betekent een Excel sheet maken en alles daar steeds in bijhouden en niet over je totale budget gaan. Bereid je voor op veel strepen in de begroting.

Zo hebben wij uiteindelijk besloten op bijvoorbeeld geen uitbouw te doen en zullen we de tuin eerst zelf basis inrichten.

- keuken 24k
- vloeren 8k
- raamdecoratie 2k
- oprit en terras 6k
- erfafscheiding 3k

Nu hebben wij geluk dat we zelf redelijk handig zijn en veel dingen zelf oppakken. Anders kan je ook nog wel extra bedrag rekenen voor loonkosten
Mag ik vragen wat voor meerwerk je laat doen als bij de 26k nog geen uitbouw zit?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

fmb

- keuken 24k
- vloeren 8k
- raamdecoratie 2k
- oprit en terras 6k
- erfafscheiding 3k

Ik kan me voorstellen dat er wel eens misverstanden ontstaan over meerwerk en de kosten voor afwerking en inrichting van je huis.

Alleen al voor meerwerk, dus de extra opties vanuit de bouw, is 10% een mooie richtwaarde. Maar natuurlijk erg afhankelijk van de standaard uitrusting van de woning en de individuele wensen.

Daarnaast heb je ook nog de kosten voor afwerking (muren, plafonds, vloeren). Die kunnen ook erg uiteenlopen, maar kun je redelijk makkelijk begroten aan de hand van vierkante meters en op internet (en hier) te vinden prijzen. Hier zou ik altijd 10% onvoorzien bij optellen.

Tot slot de inrichting (gordijnen, meubels, etc.) maar ook de keuken, badkamer, toilet (dan vat ik “inrichting” wel wat breed op). Ook dat is natuurlijk heet erg afhankelijk van de standaard uitrusting, of je die mooi genoeg vind of niet, aantal wc’s/badkamers, etc. Ook dat is te budgetteren natuurlijk.

Mijn indicatie:
Meerwerk bouw: 7 procent t.o.v. VON prijs.

Grootste posten daarin:
  • Uitbouw 2,4m 20,5k
  • Trapkast 1,3k
  • 2 buitenkranen 0,9k
  • Grotere cv ketel 0,4k
  • Extra loze leidingen en stopcontacten/lichtpunten erbij of verplaatsen 4,6k
  • Houten deurposten (stomp), geen bovenlicht 3,3k
  • En wat kleinere posten (ook minderwerk), ramen tot aan grond in keuken, casco wc en casco badkamer
Daarnaast hebben we achteraf veel zelf gedaan. Zoals zelf stompe deuren kopen en plaatsen, nog een aantal makkelijke elektrapunten aanpassen, wandjes plaatsen, individuele ruimteregeling op de vloerverwarming, etc...

En dan heb je nog een leeg huis. Dus daar komt badkamer, keuken, wc’s, wanden, muren, plafonds etc nog bij. En vergeet de tuinaanleg niet ;)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:26
Rubbergrover1 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:30:
[...]

Een belangrijke overweging zal zijn of je überhaupt zo veel zou kunnen lenen. Als je een overwaarde van een ton hebt en de nieuwe woning volledig met een 'gewone' hypotheek zou betalen, dan moet je dus een leencapaciteit hebben die een ton hoger ligt dan als je een overbruggingshypotheek zou gebruiken. Of je moet een ton eigen geld op de plank hebben liggen bovenop het eigen geld dat je sowieso al in de woning zou willen steken, wat ook niet iedereen heeft.
Dit is bij ons niet het geval en hebben geen overbruggings hypotheek.

Hypotheek nieuwe woning 345K
Opbrengst oude woning 245k
Hypotheek oude woning 127k

Nieuwe hypotheek konden we zonder overwaarde op onze salarissen ruimschoots financieren. Op basis van ons salaris hadden we 450k kunnen lenen.

De hypotheek voor 345 hebben we gewoon gekregen vorig jaar en overdracht huidige woning staat voor augustus dit jaar. We moesten alleen aantonen dat we een jaar lang dubbele lasten konden betalen en verkoop opdracht van een makelaar van de huidige woning kunnen laten zien. Beide geen probleem geweest 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
perspectivebass schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:47:
[...]

Je beschrijft juist precies wat ik ook noem, je moet wel die leencapaciteit hebben...

Veel mensen zullen niet de leencapaciteit hebben voor 100% hypotheek voor de nieuwe woning. Stel dat bij jullie de bedragen precies andersom waren, dat jullie een woning van 450k hadden gekocht en je leencapaciteit was 345k. Dan had je op basis van 245k overwaarde de nieuwe woning makkelijk kunnen kopen. Maar je had geen 450k hypotheek kunnen afsluiten. Dan had je dus een overbruggingshypotheek moeten afsluiten voor dat gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:18
Thecola schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Mag ik vragen wat voor meerwerk je laat doen als bij de 26k nog geen uitbouw zit?
Onze kosten voor meerwerk zijn een veelvoud van dat bedrag, ook zonder uitbouw. Dat is echt niet zo moeilijk hoor. :P Om even een indruk te geven: openslaande tuindeuren, een warmtepomp (de vergunning voor het project is al zo lang geleden aangevraagd dat er standaard een gasgestookte cv-ketel in zit), een lichtkoepel, een lichtstraat, een schuifdeur in plaats van een draaideur, een waterontharder, gestucte muren, andere tegels en sanitair in twee badkamers en de wc, een onderheid terras... en dat zijn dan alleen de grote posten nog maar. Komt er nog een keuken bij, een vloer, de tuin en oprit en heleboel kleine wijzigingen die we toch nodig vonden (ander hang- en sluitwerk, ander schakelmateriaal, extra stopcontactje hier en daar, andere deuren, noem maar op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-06 07:29

- keuken 24k
- vloeren 8k
- raamdecoratie 2k
- oprit en terras 6k
- erfafscheiding 3k

Wij hebben ca. €70k meerwerk t.o.v. de initiële koopsom van €330k. En we hebben nog vrij zuinig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Het is lastig om exacte vergelijkingen op percentages te maken, omdat er steeds andere posten in de teller en noemer zitten. Wat ik in dit topic wel zag, was dat de percentages vrij constant waren. Een duurder huis wordt veelal ook duurder/luxer afgewerkt.

Zo begonnen wij met 600k, zonder keuken, uitbouw en een kale zolder, maar met de project badkamer en WC's en meerwerk voor deuren, elektra, etc.. Als we niks hadden gedaan en keuken en badkamer casco hadden op laten leveren was de prijs ongeveer 586k geweest, dus volledig casco zonder iets erin en zonder enig meerwerk.

Vanuit dat kale startpunt van 586k, werd 10% voor ons echt heel lastig. Keuken (22k), badkamer (netto 'slechts' 10k, omdat we dit in bouw deden), allerlei meerwerk rond elektra, deuren, trapkast (6k), zolderverbouwing uitgebreid met onder andere extra badkamer (22k), muren en plafonds (14k), vloeren (14k), tuin (15k), garage isoleren (2k), trap (4k). En dan heb ik nog niet alle inrichting, als nieuwe kasten, bank, lampen (!), etc. meegenomen. En dan heb ik nog geen eens een uitbouw van minimaal 20k. Uiteindelijk als ik alles meetel kom ik op rond de 20% uit. Het is dan vrij luxe afgewerkt, maar met uitzondering van de vloeren (waar we te veel voor betaalden achteraf) is goed op value-for-money gelet en waar mogelijk via internet dingen los besteld (keuken, badkamer, zolder). En vaak niet de dure opties direct uit de bouw genomen. O ja ook nog voor 7k extra zonnepanelen, maar die zie ik echt als investering.

Ik denk dat 10% (vanuit genoemd kale startpunt zonder keuken en badkamer) zeker haalbaar is overigens, maar dan zal er waarschijnlijk geen uitbouw inzitten en zeer strak op budget voor keuken en badkamer gezeten moeten worden. Ook zal het meehelpen als je zelf wat in het huis kan doen. Denk aan vloer leggen, behangen/sauzen, etc. Of bijvoorbeeld een zolder eerst onafgewerkt te laten en te sparen. En is voor een startsituatie helemaal prima trouwens. Wij hadden het budget om meer zaken te laten doen en de afwerking te upgraden.

In die zin is dit topic wat vertekend, ik zie hier dat het veelal 20% plus is, zeker als je een kale prijs pakt. Vaak wordt overigens niet gerekend vanaf een kaal, casco opgeleverd huis. Maar zit in de berekening bijvoorbeeld al een uitbouw in de koopprijs of zelfs het meerwerk uit de projectbouw. Tja, dan wordt het percentage lager, maar de vergelijking lastiger.

Al met al viel het mij alsnog vies tegen wat er allemaal nog bij komt aan kosten. Was wel mijn eerste nieuwbouwwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Niet online
Thecola schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:39:
[...]

Meerwerk sanitair en tegelwerk: 6.3k
Upgrade binnendeuren: 800
Vloerverwarming in garage: 600
Antikalksysteem: 2.3k
Koud/warm water in garage: 350
extra lichtpunten, netwerk, wandcontactdozen: 4k
Extra groepen: 700
Muurdoorvoer afzuiging: 380
Extra zonnepanelen: 3.5k
Extra deuren en ramen: 4k
Vloer isoleren garage: 400
Loze leidingen: 600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
De definitie van meerwerk schiet echt alle kanten op haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Deleon78 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:45:
Yep vandaar dat ik ook start vanuit het bedrag waarvoor ik het huis as is zonder badkamer en keuken had kunnen krijgen. In mijn geval 599k koopsom minus 9k (keuken niet afnemen) minus 4k (badkamer niet afnemen) is 586k. Dan heb je in ieder geval een startpunt. Dat iedereen dan in het meerwerk andere dingen meeneemt, tja, dat is logisch. Want afhankelijk van wensen en afwerkingsniveau.

[ Voor 4% gewijzigd door Magpie op 12-07-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FrankSpin schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:38:
[...]

Dit kost bij ons (reinbouw) 1600 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:01:
[...]

Krijg je daar een eigen warmtepomp boiler voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-06 22:20
Onze huidige woning was 305k v.o.n. en er kwam ongeveer voor 60k bij. Voor onze nieuwe woning geldt zo'n 560k v.o.n. en rekenen we met 120k aan extra kosten.

Dus ook rond de 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
FrankSpin schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:38:
[...]
bbbrumbrum schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:05:
[...]
Krijg je daar een eigen warmtepomp boiler voor?
Bij ons, ook Reinbouw, was het goedkoper maar wij hebben zonder warm water gedaan.
Voor dat bedrag krijgen we ook een kruipruimte onder de garage incl luik en riolering wordt doorgetrokken naar de garage.
Dus vond het al met al nog een redelijk bedrag.

[ Voor 33% gewijzigd door Farmerwood op 12-07-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Ha, en dan drukken ze er zeker zo'n Itho close-in boilertje van €250 in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet eens een boiler, gewoon stadsverwarming. Dus letterlijk leidingen + afvoer doorleggen. Boeven

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 12-07-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Deleon78 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:45:
Zeker. Dat maakt het ook zo moeilijk om een richtlijn te geven. Soms heb je dat een huis gewoon min of meer 'af' is en dat je alleen wat details aan zou hoeven te passen. Maar bij sommige projecten heb ik ook het idee dat ze bijna bewust een half-af huis bouwen, omdat dat de basisprijs drukt. Maar dat ze tegelijk ook weten dat het gros van de mensen bepaalde aanpassingen zal willen doen.

Wat je bijvoorbeeld veel ziet is dat huizen een zolderverdieping/bovenverdieping hebben die niet ingedeeld is, maar waar wel de ruimte is voor een of twee slaapkamers (en evt. badkamer). Dan kom je dus al snel op meerwerk voor de muren en deuren, verwarming, dakraam/dakkapel en eventueel extra sanitair. Dan kan het al snel oplopen. Terwijl bij andere projecten de bovenste laag gewoon 'af' is en je vooral kleine dingen naar wens aanpast.

Ook als er zoiets is als een aangebouwde garage, dan is dat iets wat door heel veel mensen wordt 'omgebouwd' tot extra kamer. Kost ook een hoop meerwerk, maar levert uiteraard ook een veel waardevoller huis op.

Als je in een project zit met zo'n 'onaf' huis, of met een aangebouwde garage, reken er dan maar op dat het meerwerk enkele tienduizenden euro's hoger wordt dan als je een 'kant en klaar' nieuwbouwhuis hebt waarbij je vooral kleine aanpassingen zou willen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 13-07-2020 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 19:49:
Niet eens een boiler, gewoon stadsverwarming. Dus letterlijk leidingen + afvoer doorleggen. Boeven
Als dat echt het enige is, dan bevestigt dat dus (nogmaals) de prijsverschillen in de verschillende regio's.
Zie mijn eerdere reactie wat is er allemaal nog 'bij' krijg. Wij zitten overigens ook op stadsverwarming.

Edit: Heb het nog even in de optielijst nagezocht:
Een extra kraan + riolering kost bij ons net geen 1000 euro en daar zit dan dus nog het luik naar kruipruimte bij. Het geeft me dus ook meteen de vrijheid om onder de hele berging te komen bij toekomstige uitbreidingen.

[ Voor 24% gewijzigd door Farmerwood op 13-07-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Farmerwood schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:01:
[...]

Als dat echt het enige is, dan bevestigt dat dus (nogmaals) de prijsverschillen in de verschillende regio's.
Zie mijn eerdere reactie wat is er allemaal nog 'bij' krijg. Wij zitten overigens ook op stadsverwarming.

Edit: Heb het nog even in de optielijst nagezocht:
Een extra kraan + riolering kost bij ons net geen 1000 euro en daar zit dan dus nog het luik naar kruipruimte bij. Het geeft me dus ook meteen de vrijheid om onder de hele berging te komen bij toekomstige uitbreidingen.
Extra kraan betekend vaak alleen koud water. (zeker in een berging)
Kruipluik is altijd handig. Ik heb hem hier ook als extra genomen bij de garage.
De woning had er al 1 vanuit de bouw. (€200,-)

@Rubbergrover1 uiteindelijk maat dat dus voor de totaalprijs niet uit. Of je nu een "kaal" huis koopt en er 20 opties bijneemt en totaal op 600k komt Of je koopt een "af" huis voor 600k.
Waar de marge blijft hangen zal wellicht wel verschillen maar voor jouw als koper zou ik liever die eerste optie hebben omdat je dan vaak veel meer inspraak kan hebben op het eindresultaat.

Overigens gaat het mij niet zozeer om de lijstjes of prijzen maar wel de meerwerk opties die gekozen worden en waarom. Dat levert inzichten op die een mogelijke andere tweaker nog niet wist/gezien had en kan daardoor wellicht een betere keuze maken.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 13-07-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GeeMoney schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:06:
[...]
@Rubbergrover1 uiteindelijk maat dat dus voor de totaalprijs niet uit. Of je nu een "kaal" huis koopt en er 20 opties bijneemt en totaal op 600k komt Of je koopt een "af" huis voor 600k.
Waar de marge blijft hangen zal wellicht wel verschillen maar voor jouw als koper zou ik liever die eerste optie hebben omdat je dan vaak veel meer inspraak kan hebben op het eindresultaat.

Overigens gaat het mij niet zozeer om de lijstjes of prijzen maar wel de meerwerk opties die gekozen worden en waarom. Dat levert inzichten op die een mogelijke andere tweaker nog niet wist/gezien had en kan daardoor wellicht een betere keuze maken.
Het was meer als reactie op de vraag van J_star, wat volgens mij de aanleiding was voor de laatste reacties met lijstjes van meerkosten. De vraag of je echt moet uitgaan van 20% meerwerk of niet. In de lijstjes met hoge meerwerkpercentages zie ik bij de uitsplitsing van de kosten vaak zulke kosten vanwege een 'onaf'-huis terugkomen. (Ik noem het maar zo om het onderscheid te maken, verder geen oordeel erover.)

Ik ben het er mee eens dat het eindbedrag onderaan de streep weinig zal uitmaken, maar het is in mijn optiek wel een van de redenen waardoor de meerwerk-kosten zo uiteen kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Rhumba schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:32:
[...]

Qua bouwkundige aanpassingen kom ik ook op zo'n 7 a 8% uit, maar ik neem hierin de keuken en tuin niet mee. Ik denk dat jij dat dan ook niet doet? En ik neem geen aanbouw, dat scheelt ook enorm.

Als je loze leidingen gaat bepalen, is het ook handig om zaken mee te nemen (die vaak worden vergeten) zoals beveiliging / camera's / elektrische rolluiken of screens / netwerk / speakers. Ik had standaard al best veel loze leidingen maar ik heb er toch nog 10 bij laten zetten voor onder andere de elektrische screens (die ik nodig ga hebben omdat mijn slaapkamers op de zuidkant komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
perspectivebass schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:47:
[...]

Hypotheek nieuwe woning 345K
Opbrengst oude woning 245k
Hypotheek oude woning 127k

Nieuwe hypotheek konden we zonder overwaarde op onze salarissen ruimschoots financieren. Op basis van ons salaris hadden we 450k kunnen lenen.

De hypotheek voor 345 hebben we gewoon gekregen vorig jaar en overdracht huidige woning staat voor augustus dit jaar. We moesten alleen aantonen dat we een jaar lang dubbele lasten konden betalen en verkoop opdracht van een makelaar van de huidige woning kunnen laten zien. Beide geen probleem geweest 😁
Als je iets anders wilt doen met die overwaarde snap ik dat maar als je dat toch in je huis wil stoppen is een overbruggingshypotheek toch alleen maar handig? Die kan je na overdracht van je huis altijd kosteloos voor 100% aflossen. Als je die dik 100k overwaarde direct wil aflossen op je 'gewone' hypotheek moet dat wel kunnen binnen de voorwaarden. Wat overigens vaak wel kan, wij hadden een overbruggingshypotheek maar ten tijde van de overdracht was de overwaarde van ons oude huis verder gegroeid, via een aparte nota konden we ook dat allemaal boeteloos aflossen zonder dat dat ten koste ging van de 20% die we jaarlijks mogen aflossen.

Nou geldt voor een overbruggingshypotheek vaak wel een iets hogere rente dan de uiteindelijke hypotheek dus wellicht dat het zonder op het totaal ietwat goedkoper is, als de voorwaarden van je hypotheek wel toestaan dat je alle overwaarde uit verkoop meteen op je nieuwe hypotheek aflost. Tenzij je natuurlijk van die overwaarde een boot of auto wil kopen ofzo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Jheroun schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Als je iets anders wilt doen met die overwaarde snap ik dat maar als je dat toch in je huis wil stoppen is een overbruggingshypotheek toch alleen maar handig? Die kan je na overdracht van je huis altijd kosteloos voor 100% aflossen. Als je die dik 100k overwaarde direct wil aflossen op je 'gewone' hypotheek moet dat wel kunnen binnen de voorwaarden. Wat overigens vaak wel kan, wij hadden een overbruggingshypotheek maar ten tijde van de overdracht was de overwaarde van ons oude huis verder gegroeid, via een aparte nota konden we ook dat allemaal boeteloos aflossen zonder dat dat ten koste ging van de 20% die we jaarlijks mogen aflossen.

Nou geldt voor een overbruggingshypotheek vaak wel een iets hogere rente dan de uiteindelijke hypotheek dus wellicht dat het zonder op het totaal ietwat goedkoper is, als de voorwaarden van je hypotheek wel toestaan dat je alle overwaarde uit verkoop meteen op je nieuwe hypotheek aflost. Tenzij je natuurlijk van die overwaarde een boot of auto wil kopen ofzo ;)
Gewoon voor de verwachte overwaarde de rente 1 jaar vastzetten. Dat is meestal de helft van de overbruggingshypotheekrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:26
Jheroun schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:29:
[...]

Met een deel van de overwaarde betalen wij de keuken, vloeren etc.

Bij onze hypotheek verstrekker mogen we uit verkoop altijd aflossen buiten het deel wat standaard boetevrij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 23:15
Re: overbruggingshypotheek

Voor een overbruggingshypotheek heb je meestal ook toestemming nodig van de oude hypotheekverstrekker. Hiervoor heb je wellicht een extra taxatie ($$) nodig van je oude huis. De looptijd van een overbruggings hypotheek is vaak kort ( 2-3 jaar) en je moet deze einde looptijd 1x aflossen.

Dat is dus een nadeel tov een "normale" hypotheek mits je leencapaciteit het toestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
mvds schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:59:
[...]

Qua bouwkundige aanpassingen kom ik ook op zo'n 7 a 8% uit, maar ik neem hierin de keuken en tuin niet mee. Ik denk dat jij dat dan ook niet doet? En ik neem geen aanbouw, dat scheelt ook enorm.

Als je loze leidingen gaat bepalen, is het ook handig om zaken mee te nemen (die vaak worden vergeten) zoals beveiliging / camera's / elektrische rolluiken of screens / netwerk / speakers. Ik had standaard al best veel loze leidingen maar ik heb er toch nog 10 bij laten zetten voor onder andere de elektrische screens (die ik nodig ga hebben omdat mijn slaapkamers op de zuidkant komen)
in principe zat er standaard een keuken in bij mij. Die hebben we uiteraard uitgebreid. Tuin is bij ons al bestraat en krijg ook schuttingen. Dus ben niet van plan daar veel aan uit te geven. Ik ga naar kleinere tuin en is prima zo.

Aankoop was 480 en met meerwerkopties en uitbreiding keuken kom ik op 510 uit. Vloeren, muren en dat soort dingen neem ik allemaal niet mee in de berekening. Vind ik er ook niet helemaal bij horen.

Loze leiding voor rolluiken heb ik nagevraagd bij leverancier. Hebben ze niet nodig zo lang er maar stopcontact in de buurt zit zij hij. Ze sluiten hem aan de achterkant daarvan aan en bediening is bijna altijd met afstandsbediening tegenwoordig.

Ik heb inderdaad ook nog wel wat loze leidingen genomen ondanks dat ze 185 euro per stuk waren ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Rhumba schreef op maandag 13 juli 2020 @ 17:59:
[...]

Loze leiding voor rolluiken heb ik nagevraagd bij leverancier. Hebben ze niet nodig zo lang er maar stopcontact in de buurt zit zij hij. Ze sluiten hem aan de achterkant daarvan aan en bediening is bijna altijd met afstandsbediening tegenwoordig.
En hoe komt men van het stopcontact bij de motor van de rolluiken zonder te breken of frezen dan wel met alles netjes weggewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:48
Deleon78 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:06:
[...]

En hoe komt men van het stopcontact bij de motor van de rolluiken zonder te breken of frezen dan wel met alles netjes weggewerkt?
In de rails verslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
Het is maar net waar je op wil besparen.
Zelf heb ik bij alle logische ramen een loze leiding laten leggen. Voor 200 per stuk wil ik geen boor of What so ever door de muur hebben.

Wij zijn uiteindelijk op 20% uitgekomen voor meer werk, maar laten niet alles door de aannemer doen omdat sommige prijzen gewoon te gek zijn.

Donderdag gaan we naar de notaris voor overdracht ondanks dat zijn ze al begonnen met afgraven en gister stond de grondboormachine al klaar.

Schatting van oplevering Q3 2021, maar hopelijk eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Die uitdrukking ken ik niet. Wat bedoel je hiermee? Dan leer ik weer wat nieuws :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 12:13
Deleon78 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:06:
[...]

Hier onzichtbaar via de spouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
kaboom1555 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:42:
[...]

Hier onzichtbaar via de spouw :)
Dat begreep ik dus ook ja....ze hengelen de draad dan en sluiten hem aan de achterkant van je stopcontact aan. Zie je niks van en je bent ook geen stopcontact kwijt aan een stekker. En dan te bedenken dat ik bijna die meerwekoptie van bouwer had gekozen....voorbereiding rolluiken...was bijna 500 euro per schakelaar!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 12:13
Rhumba schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:52:
[...]

Dat begreep ik dus ook ja....ze hengelen de draad dan en sluiten hem aan de achterkant van je stopcontact aan. Zie je niks van en je bent ook geen stopcontact kwijt aan een stekker. En dan te bedenken dat ik bijna die meerwekoptie van bouwer had gekozen....voorbereiding rolluiken...was bijna 500 euro per schakelaar!!!
Ik was 550 euro per elektrisch rolluik op afstandsbediening kwijt inclusief de montage haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:50
Rhumba schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:52:
[...]

Dus zonder enige voorbereiding vanuit de bouw, enkel een wcd aan de betreffende muur? Lijkt me toch knap lastig om voor elkaar te krijgen ;) scheelt wel een hele hoop kosten als dit zo kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
mvds schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:59:
[...]
Blijkbaar ben ik in Tweaker-land een uitzondering. Ik heb niets met camera's of beveiliging, rolluiken en screens vind ik erg lelijk en voor mijn speakers wil ik juist flexibiliteit in waar ik ze plaats. Dus voor mij nauwelijks extra (loze) leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:28
@Rubbergrover1 +1 wat betreft camera's en beveiliging, totaal geen behoefte aan om in een soort Fort Knox te wonen. Rolluiken hoef ik ook niet, screens alleen op ramen met veel zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
kaboom1555 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:55:
[...]

Ik was 550 euro per elektrisch rolluik op afstandsbediening kwijt inclusief de montage haha!
Klinkt goed! Mag ik vragen waar je ze aangeschaft hebt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ascension schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:13:
@Rubbergrover1 +1 wat betreft camera's en beveiliging, totaal geen behoefte aan om in een soort Fort Knox te wonen. Rolluiken hoef ik ook niet, screens alleen op ramen met veel zonlicht.
Eens wat betreft camera's en beveiliging.

Maar ik heb hier juist geëist om rolluiken op vrijwel alle ramen te plaatsen. Belangrijkste reden is warmte buiten houden.
Met die warme dagen van laatst werd het in huis bijna 28 graden hier en het is op dit moment nog steeds 24 graden. En dat trek ik echt heel slecht...

Bouwupdate: bij onze buren wordt inmiddels aan de dekvloeren gewerkt. Lijkt erop dat ze die van ons nog net voor de bouwvak af willen hebben. Kunnen ze natuurlijk mooi vast de rekening sturen en dan paar weken op vakantie.
Ze gaan trouwens wel ziek hard. De eerste huizen zijn 9 weken na storten van de fundering al uit de steigers. Zelfs de zonnepanelen liggen al op het dak. De verwachte oplevering in december lijken ze wel te gaan halen zo. Voor ons staat het voorlopig nog op feb/mrt 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:28
@Farmerwood mooi dat het opschiet, bij ons in de Stelt-Zuid in Lent zijn ze klaar met heien. Verwachte oplevering Q2 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nu redelijk wat beveiligingscamera's aan de gevel. Maar ik vind het nu eigenlijk een beetje beschamend. In mijn nieuwbouwwoning stop ik ook met die onzin. Ik doe een Nest Hello op de deurbel waarmee ik genoeg kan zien, en een Nest camera binnenshuis om te zien hoe het met de katten gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 08:06
Lekker nieuws, Farmerwood.

Wij gaan in de nieuwbouw juist wel voor wat camera's. Inbrekertuig weet nieuwbouwwijken natuurlijk ook te vinden, dus dan is het zaak om minder aantrekkelijk te zijn dan de buren. Vrienden hebben dat ook: twee camera's waarmee ze de oprit en de tuin in de gaten houden. Bij hen niets aan de hand. De buren hebben niets: daar is al twee keer ingebroken in drie jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woolfy681
Vanavond toch maar weer eens wezen kijken en even over het project heen gevlogen.
De eerste palen zitten al in de grond en morgen staat blok twee in de planning.

Ook hier willen ze voor de bouwvak zo ver mogelijk komen waar ik erg blij mee ben.
Oorspronkelijk zouden ze pas in oktober beginnen, maar ben blij dat ze eerder zijn begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy8gZBCbiETTQsno6sD1ziNcrkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMZvFh7pPrgzaTBBPFR9P3vN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Liggen er op die huizen rechts op de foto nou 1-2 schaampanelen per huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
kabeltjekabel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:44:
Yep. Ze voldoen op die manier aan de 0,4 epc norm.
Wij krijgen er ook 2 of 3, maar voor 775 euro per stuk kan je ze bij kopen.

Of te wel als het klaar is haal ik deze er af en zoek ik zelf goede panelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Woolfy681 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:39:
Vanavond toch maar weer eens wezen kijken en even over het project heen gevlogen.
De eerste palen zitten al in de grond en morgen staat blok twee in de planning.
Erg fijn om (toekomstige buren met) een drone te hebben tijdens de bouw. Ondanks dat mijn huis aan de rand staat op iets meer dan 10 m van het hek heb ik het nog niet gewaagd om er overheen te klimmen.
Gelukkig ook niet nodig want 2 mensen uit de wijk maken met enige regelmaat een filmpje met hun drone.

Laatste update: YouTube: Soetegaerde 08-07-2020
Je kunt vanaf 1m 10s aan de rechterkant mooi de voortgang van de eerste rij (huur) woningen zien. Allemaal in de afgelopen 2 maanden uit de grond gestampt. In totaal worden het 109 woningen.

Bij de huurwoningen kunnen ze trouwens wel het dak vol leggen met zonnepanelen. Alle koopwoningen krijgen er 0 tot 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Farmerwood schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 03:35:
[...]
Bij de huurwoningen kunnen ze trouwens wel het dak vol leggen met zonnepanelen. Alle koopwoningen krijgen er 0 tot 3.
Ik neem aan dat de kopers er ook voor zouden kunnen kiezen om het dak vol te leggen met zonnepanelen?

Voor verhuurders snijdt het mes aan twee kanten. Die mogen een energieprestatievergoeding bij de huur optellen, vergelijkbaar met de energiekosten die je met de panelen bespaart, en als je een goed energiezuinige woning hebt geeft dat ook extra punten (=hogere huur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 07:03:
[...]
Ik neem aan dat de kopers er ook voor zouden kunnen kiezen om het dak vol te leggen met zonnepanelen?
Tegen een vorstelijke vergoeding doen ze dat graag idd. Maar slechts aan 1 kant en je hoort pas op het laatste moment welke panelen en omvormer precies..

Inmiddels samen met een groep andere bewoners al zelf op zoek naar een leuke deal. Met 16 huizen (en groeiende) moet het sowieso goedkoper kunnen dan via Reinbouw.

Die huurwoningen van 120-130 m2 moeten idd zo'n 1200-1400 euro de maand gaan kosten. Ik zit nu 700 m verderop in een vergelijkbare huurwoning uit 2011, maar betaal fors minder per maand.

[ Voor 14% gewijzigd door Farmerwood op 14-07-2020 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Farmerwood schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:16:
[...]

Tegen een vorstelijke vergoeding doen ze dat graag idd. Maar slechts aan 1 kant en je hoort pas op het laatste moment welke panelen en omvormer precies..

Inmiddels samen met een groep andere bewoners al zelf op zoek naar een leuke deal. Met 16 huizen (en groeiende) moet het sowieso goedkoper kunnen dan via Reinbouw.

Die huurwoningen van 120-130 m2 moeten idd zo'n 1200-1400 euro de maand gaan kosten. Ik zit nu 700 m verderop in een vergelijkbare huurwoning uit 2011, maar betaal fors minder per maand.
Ja, als ze 775 per paneel rekenen (zoals waar Woolfy681 het over had), dan zou je wel gek zijn om de panelen bij de bouw al te plaatsen. Maar ik kan mij voorstellen dat er bij die verhuurpanden wel wat lagere kosten zijn (allemaal zelfde standaard, dus geen 'maatwerk' meerwerk en bovendien extra korting als grote afnemer) en dat het voor een verhuurder ook belangrijk is om zo min mogelijk tijd tussen oplevering en verhuur te hebben. Zo min mogelijk huurinkomsten mislopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:04

Tijntje

Hello?!

Sinds gisteren mogen wij ons ook bij dit topic rekenen want we hebben getekend voor een huis op Lommerrijk in Waalwijk.
V.O.N. was 473.500 aan meer werk komt er 30.000 aan meerwerk (aanbouw, extra wcd, andere tuin deuren, etc)
Daarnaast verwachten wij nog ongeveer 60.000 tot 70.000 nodig te hebben voor alle andere zaken (vloeren, keuken, badkamer, WCs, wanden, tuin, etc, etc)
Dit laatste lijstje lijkt alleen maar te groeien en groeien :'(

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Pannencouque schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:04:
Lekker nieuws, Farmerwood.

Wij gaan in de nieuwbouw juist wel voor wat camera's. Inbrekertuig weet nieuwbouwwijken natuurlijk ook te vinden, dus dan is het zaak om minder aantrekkelijk te zijn dan de buren. Vrienden hebben dat ook: twee camera's waarmee ze de oprit en de tuin in de gaten houden. Bij hen niets aan de hand. De buren hebben niets: daar is al twee keer ingebroken in drie jaar.
Het is natuurlijk ook vrij logisch dat in nieuwbouwhuizen ook nieuwe spulletjes staan die voor inbrekers erg aantrekkelijk zijn. :) Dus heeft in mijn geval niks met Tweakers-drang of iets dergelijks te maken maar meer een stukje rust die het mij geeft dat mijn eigendommen in de gaten gehouden worden. En dan heb ik het gewoon over een camera in de voordeur en eentje op de achtergevel die de tuin in de gaten kan houden.

Verder vind ik screens/rolluiken nou ook niet echt mooi, maar ze zijn wel functioneel en doen waarvoor ik ze wil hebben, namelijk de zon (en dus warmte) buiten mijn huis houden zodat ik straks niet een airco nodig ga hebben om te kunnen slapen. Want zo'n airco-unit aan de muur vind ik nou ook niet echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:36

Sport_Life

Solvitur ambulando

kabeltjekabel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 23:44:
Lol die hoekwoning lijkt er 1 te hebben 8)7.
Wat een...

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenm17
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-05 18:00
Sport_Life schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:32:
[...]

Wat een...
Zie je wel vaker, bij ons zaten er standaard ook maar 4 op. Fase 1 werdt geleverd met standaard 1 paneel. Puur om wel onder de epc te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
[...]

Wat een...
Ze willen zich aan de met de Gemeente afgesprokene pc waarde houden.
De woningen die je ziet met dak zijn starters woningen en zijn kleiner dan de andere woningen die je ziet.
Het is afhankelijk of je een uitbouw hebt gekozen en welke grote aan de hand hiervan zullen ze een berekening uitvoeren waardoor je er 1, 2 of 3 krijgt.

Ik laat ze gewoon plaatsen en haal ze er dan later wel weer af om ze op mijn schuur te leggen b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Woolfy681 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Ze willen zich aan de met de Gemeente afgesprokene pc waarde houden.
De woningen die je ziet met dak zijn starters woningen en zijn kleiner dan de andere woningen die je ziet.
Het is afhankelijk of je een uitbouw hebt gekozen en welke grote aan de hand hiervan zullen ze een berekening uitvoeren waardoor je er 1, 2 of 3 krijgt.

Ik laat ze gewoon plaatsen en haal ze er dan later wel weer af om ze op mijn schuur te leggen b.v.
Ja, ik ken het principe. Wij "kregen" er 8 om aan de epc voorwaarden te voldoen.

Maar 1 panneel is wel erg sneu van de bouwer. Doe dan de VON prijs met een paar honderd euro omhoog als het niet uitkomt. Bij 1 panneel zijn er al zoveel kosten gemaakt dat een paar extra naar verhouding weinig extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:52
Laten jullie nog iets van meerwerk uitvoeren mbt zonnepanelen? Wij hebben ook een optie op nieuwbouw en verwacht ook een beperkt aantal zonnepanelen om aan EPC normen te voldoen.

Ben van plan om deze achteraf zelf uit te breiden of geheel te vervangen. Enige belangrijke vereiste lijkt dat er een aparte groep aanwezig is, maar aangezien er toch al zonnepanelen op komen lijkt dit al geregeld en dus geen meerwerk nodig om dit achteraf aan te kunnen passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Sport_Life schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:00:
[...]

Ja, ik ken het principe. Wij "kregen" er 8 om aan de epc voorwaarden te voldoen.

Maar 1 panneel is wel erg sneu van de bouwer. Doe dan de VON prijs met een paar honderd euro omhoog als het niet uitkomt. Bij 1 panneel zijn er al zoveel kosten gemaakt dat een paar extra naar verhouding weinig extra kosten.
Dat ene paneeltje toont aan dat de woning beter geïsoleerd is. Wij krijgen er straks ook maar 1 paneel, maar dan zijn alle noodzakelijke leidingen al getrokken en dat is straks bij vervangen en uitbreiding met een set van eigen keuzen een stuk makkelijker om te doen.
Dat is de enige reden waarom we dit niet hebben laten vervallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:53
[...]

Wat een...
Goud toch ? Het lijkt mij dat je huis dan al zo goed geïsoleerd is (of andere optie's heeft), dat zonnepanelen helemaal niet nodig zijn. Het lijkt wel of sommige het een meerwaarde vinden, hoe meer panelen hoe beter. Persoonlijk vind ik het er niet uitzien, die lelijke zwarte vlek op je dak. Hoe minder hoe beter, en als het dan toch moet, heb ik er liever 1 en laat ik deze later op het schuurdak leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Arebij schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:43:
[...]
Goud toch ? Het lijkt mij dat je huis dan al zo goed geïsoleerd is (of andere optie's heeft), dat zonnepanelen helemaal niet nodig zijn. Het lijkt wel of sommige het een meerwaarde vinden, hoe meer panelen hoe beter. Persoonlijk vind ik het er niet uitzien, die lelijke zwarte vlek op je dak. Hoe minder hoe beter, en als het dan toch moet, heb ik er liever 1 en laat ik deze later op het schuurdak leggen.
Het punt van onvrede is (voor mij) niet zozeer dat er maar 1 of 2 panelen op hoeven om aan de EPC te voldoen. Zoals je zelf ook aangeeft is dat ook positief uit te leggen. Maar dat je dan vervolgens de hoofdprijs moet betalen voor elk extra paneel dat je erbij wilt is compleet waanzin. Alle voorzieningen qua electra worden toch al aangebracht en nu moet er iemand het dak op om 1 lullig paneeltje te leggen.

Zorg dan gewoon dat je als extra optie een goede deal aanbiedt voor extra panelen zodat je zeg 2500-4500 extra op kunt wekken voor je overige gebruik.

Ik wil zelf graag zoveel mogelijk in de eigen energiebehoefte kunnen voorzien. Zit zelfs nog te twijfelen om er ook een (kleine) thuisaccu bij te laten installeren zodat ik in geval van stroomuitval gewoon door kan draaien op de panelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 14-07-2020 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:53
Farmerwood schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:48:
[...]

Het punt van onvrede is (voor mij) niet zozeer dat er maar 1 of 2 panelen op hoeven om aan de EPC te voldoen. Zoals je zelf ook aangeeft is dat ook positief uit te leggen. Maar dat je dan vervolgens de hoofdprijs moet betalen voor elk extra paneel dat je erbij wilt is compleet waanzin. Alle voorzieningen qua electra worden toch al aangebracht en nu moet er iemand het dak op om 1 lullig paneeltje te leggen.

Zorg dan gewoon dat je als extra optie een goede deal aanbiedt voor extra panelen zodat je zeg 2500-4500 extra op kunt wekken voor je overige gebruik.

Ik wil zelf graag zoveel mogelijk in de eigen energiebehoefte kunnen voorzien. Zit zelfs nog te twijfelen om er ook een (kleine) thuisaccu bij te laten installeren zodat ik in geval van stroomuitval gewoon door kan draaien op de panelen.
Daar heb je een punt. Wij moesten € 525 uit me hoofd bijbetalen, dat hebben we gedaan puur voor het gezicht, we hadden anders 5 panelen en nu hebben we een blok. Vond het ook veel te duur, maar na een jaar zulke keuze's te moeten hebben gemaakt was ik wel aan exorbitant hoge prijzen gewend ;-) Ik had ook geen zin om alles van het dak te schroeven en eigen panelen erop te leggen, iets wat met 1 paneel natuurlijk weer wel aantrekkelijker is...

Thuisaccu heb ik ook vluchtig voor gekeken, maar vond het nog te duur om dit aan te schaffen. Ik hoop dat als de salderingsregeling stopt, er meer partijen op de markt komen die dit aan gaan bieden en zodoende de prijs wat gaat zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Arebij schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:55:
[...]
Thuisaccu heb ik ook vluchtig voor gekeken, maar vond het nog te duur om dit aan te schaffen. Ik hoop dat als de salderingsregeling stopt, er meer partijen op de markt komen die dit aan gaan bieden en zodoende de prijs wat gaat zakken.
Echt een flinke thuisaccu is me ook te duur momenteel, maar stel dat we een keer een dag (of langer) met een stroomstoring te kampen hebben, dan is het toch wel erg jammer als je dan ook niks aan je zonnepanelen hebt omdat je omvormer plat ligt...
Dus ik neig er wel naar om iets te regelen zodat in ieder geval de eigen stroomvoorziening blijft werken zondat dat die accu meteen in staat moet zijn om mijn hele huis draaiende te houden.

Zeker ook omdat het huis gasloos is en ik anders niet eens mijn eten (uit de ontdooiende) vriezer kan opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-06 15:59

Comgenie

Soms heb je dat

Ik vind die schaam-panelen sowieso maar vreselijke dingen. Ze zijn er puur om kosten te besparen op isolatie of andere maatregelen.

Bij ons zijn er gelukkig geen schaampanelen. Er was wel een mogelijkheid om vanuit het project tot max. 6 panelen te laten plaatsen, maar voor hetzelfde bedrag dat hun vragen kan je er achteraf 12 plaatsen waarbij je wel kan kiezen welke panelen en omvormer je neemt.

De extra PV groep en een loze leiding naar zolder ervoor is overigens wel aanwezig standaard bij ons volgens het "Technische Omschrijving" document :)

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Arebij schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:43:
[...]

Volgens mij zit er niet (altijd) een relatie tussen weinig panelen en (dus) betere isolatie. De betreffende hoekwoning is sowieso "karig" aangekleed zonder uitbouw, zij-erker/-raam etc. Dus daar lijkt 1 paneel naast de standaard isolatie voldoende :).

Daarbij is mijn mening dat betere isolatie ook niet altijd goed/gezond is. Een beetje flow is wel prettig voor de leefomgeving, ook in de winter.

En ook als er 1 paneel op wordt gegooid betaal je daar gewoon voor (omvormer, leidingen, arbeid: voor 1 paneel...), dus financieel gezien kun je beter niets of veel panelen hebben. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 14-07-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
Farmerwood schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 13:00:
[...]

Echt een flinke thuisaccu is me ook te duur momenteel, maar stel dat we een keer een dag (of langer) met een stroomstoring te kampen hebben, dan is het toch wel erg jammer als je dan ook niks aan je zonnepanelen hebt omdat je omvormer plat ligt...
Dus ik neig er wel naar om iets te regelen zodat in ieder geval de eigen stroomvoorziening blijft werken zondat dat die accu meteen in staat moet zijn om mijn hele huis draaiende te houden.

Zeker ook omdat het huis gasloos is en ik anders niet eens mijn eten (uit de ontdooiende) vriezer kan opwarmen.
Je zou natuurlijk (weet niet of het kan) er een apc tussen kunnen zetten op tijdslot als de zon onder gaat gebruikt de omvormer de apc als stroom voorziening en overdag kan hij dan opladen als de zonnepanelen werken.

Ga dit een onderzoeken wat hierin mogelijk is zo'n huis accu is ook nog vrij duur inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalJanssen
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-03 18:53
NNCi schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:38:
[...]

Dat ene paneeltje toont aan dat de woning beter geïsoleerd is. Wij krijgen er straks ook maar 1 paneel, maar dan zijn alle noodzakelijke leidingen al getrokken en dat is straks bij vervangen en uitbreiding met een set van eigen keuzen een stuk makkelijker om te doen.
Dat is de enige reden waarom we dit niet hebben laten vervallen ;)
Punt is dat je wel op moet letten als je meer dan pakweg 15 panelen wilt, dat je een driefaseomvormer nodig hebt. Daarvoor dus bijvoorbeeld ook een 3/4 buisje naar boven, waar het buisje nu waarschijnlijk 5/8 is voor de drie kabels die er doorheen moeten. Zou jammer zijn als je er later achterkomt dat je niet je gewenste aantal erop kunt leggen daardoor.

Zelf wil ik 30 panelen in totaal en heb ik dus een extra loze leiding (3/4) gelegd naast de bestaande loze leiding voor de 4 panelen die erop komen. Zelfs nu ik er 26 bij Wil leggen kwam de bouwer niet met een aantrekkelijker aanbod dan 650 per paneel. Dus nu maar achteraf alles eraf en verkopen en door een ander opnieuw aan laten leggen.
Pagina: 1 ... 90 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2