WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
PreciesBlihi schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:41:
Achteraf leidingen frezen in gewapend beton is niet eenvoudig. En hoe wil je die laten lopen? Door de vloer is onmogelijk zonder enorme schade als er vloerverwarming ligt en door de plafonds kan vaak niet.
Het huis en de locatie waar we naar aan het kijken zijn is top echter is dit wel een serieus struikel punt.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Begrijp je struikelpunt, bij nieuwbouw zou ik het ook in een keer goed willen doen. Maar in de huidige markt is de vraag of je daarvoor een huis wilt laten schieten. Er tegenwoordig ook van die plinten waar je een kabel achterlangs kunt leggen, als je die op een plek van een kasje uit laat komen kun je daar nog een en ander in wegwerken.Tijntje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:07:
[...]
Preciesdat is ook mijn dilemma.
Het huis en de locatie waar we naar aan het kijken zijn is top echter is dit wel een serieus struikel punt.
Wij hebben ook overal prefab betonnen wanden. Maar we konden daar wel gewoon loze leidingen e.d. in aanvragen, dat is gewoon meegegoten in de fabriek.Tijntje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:07:
[...]
Daarnaast hebben ze op zolder ook een extra loze leiding ingefreesd in het gewapend beton, dus dat kan ook wel, al zal het vast geen gemakkelijke klus zijn.
Tja
Daar ging ik ook vanuit echter hebben we terug gekregen dat meegieten dus ook geen mogelijkheid is.MadEgg schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:13:
[...]
Wij hebben ook overal prefab betonnen wanden. Maar we konden daar wel gewoon loze leidingen e.d. in aanvragen, dat is gewoon meegegoten in de fabriek.
Daarnaast hebben ze op zolder ook een extra loze leiding ingefreesd in het gewapend beton, dus dat kan ook wel, al zal het vast geen gemakkelijke klus zijn.
Ik had het bij mijn verkoopbegeleiding nagevraagd, deze gaven aan dat het mij mij standaard zo zou worden:-DUS- schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:46:
[...]
Nou, zie hier, de uitvoerder heeft woord gehouden heet de muur en vloerverwarming laten aan passen. Nu zelf nog even een extra stuk uit de rest van de muur zagen en alles dicht timmeren langs de rode lijn, dan klopt het weer volgens ons originele plan :-)
[Afbeelding]
https://imgur.com/0Fqx2WC
Misschien is het op te lossen me draadloze oplossingen?Tijntje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:07:
[...]
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Je kan niet zomaar de ene uitbouw met de andere vergelijken natuurlijk. Ik woon in een gebied waarbij alles op heipalen moet komen dus voor een uitbouw moeten er extra palen komen. Alleen die palen zijn al €800 per stuk. Ik heb een EPC 0 woning gekocht waarbij er serieus meer isolatie in gaat dan in een niet EPC 0 woning. Een uitbouw kan er ook voor zorgen dat er zaken verzwaard moeten worden of dat er meer zonnepanelen gelegd moeten worden. Enz, enz, enz.ytr81 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:31:
Bizar om te zien hoe prijzen van meerwerk de laatste jaren omhoog gaan. In 2017 nieuwbouw woning gekocht en ook uitbouw van 2,4m gedaan. Dit was toen net geen 12k (inclusief vloerverwarming doorleggen voor dat stuk). Snap dat we 3 jaar verder zijn, maar bedragen van boven de 30k ....
Wat betreft tuin: ligt beetje aan om hoeveel m2 het gaat, maar als dat inclusief bestrating, elektra etc is kan 15k aardig aan de lage kant zijn. Tip: als je zelf veel kan aan de tuin.. DOEN. bespaard je een hoop geld.
Oh ja, ik mag ook in dit topic komen
En opties als hoge plinten met ruimte voor kabels?Tijntje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:07:
[...]
Of een dunne kabelgoot langs de muur plakken?
Of wat gaten in de vloer naar een kruipruimte (als die er is)?
Mag ik vragen bij welk project dit is? Dit hadden wij namelijk ook verwacht...Rudyy schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:40:
[...]
Ik had het bij mijn verkoopbegeleiding nagevraagd, deze gaven aan dat het mij mij standaard zo zou worden:
https://imgur.com/0Fqx2WC
Wij konden geen installatiewerk meer wijzigen omdat wij instapte nadat de inschrijf termijn was verstreken.Tijntje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:27:
[...]
Daar ging ik ook vanuit echter hebben we terug gekregen dat meegieten dus ook geen mogelijkheid is.
echter voor de keuken hebben wij het een en ander verlegd.
Dat is met een goede betonboor/frees gedaan en ziet er zo uit en zijn ook prefab beton muren.
https://imgur.com/a/3L5uyW2
Verder langs de muur een klein gaatje geboord om zo elektra naar de meterkast te krijgen via de kruipruimten
Nu weer netjes dicht gemaakt en gaan ze binnenkort verder renovliezen :-)
[ Voor 11% gewijzigd door perspectivebass op 07-07-2020 11:18 ]
Zo te zien heb jij mazzel gehad dat de aansluitingen in elk geval in de juiste wand zaten.perspectivebass schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:16:
[...]
Wij konden geen installatiewerk meer wijzigen omdat wij instapte nadat de inschrijf termijn was verstreken.
echter voor de keuken hebben wij het een en ander verlegd.
Dat is met een goede betonboor/frees gedaan en ziet er zo uit en zijn ook prefab beton muren.
https://imgur.com/a/3L5uyW2
Verder langs de muur een klein gaatje geboord om zo elektra naar de meterkast te krijgen via de kruipruimten
Nu weer netjes dicht gemaakt en gaan ze binnenkort verder renovliezen :-)
Ik weet niet van welk project deze foto is, dat is een voorbeeld die ik vanuit de verkoopbegeleiding ontvangen heb.-DUS- schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:09:
[...]
Mag ik vragen bij welk project dit is? Dit hadden wij namelijk ook verwacht...
Ik heb zelf een project in omgeving Breda, daar wordt het ook op deze manier toegepast.
Toevallig ook contact met Peter M.?
Voor de volgende zaken mannetjes kunnen regelen
- Stukadoor voor zolder
- Timmermannen voor afwerking zolder, twee slaapkamers realiseren en dakraam plaatsen
- Schilder voor de kozijnen binnen en de trappen
- Behangers voor de begaande grond en 2 etages.
- Straatmakers voor verharden, oprit, en terras achter.
- Keukenleverancier
- Gordijnen man, komt gordijnen en in-betweens inmeten, en rails opmaat maken
Zelf met vrienden en familie volgende oppakken:
- Garage/bijkeuken isoleren en afwerken
- Keuken in bijkeuken plaatsen
- Laadpaal aanleggen
- Elektra op zolder omzetten
- Visgraat PVC vloer op begaande grond en 1ste etage leggen. Vloerbedekking op zolder plaatsen.
- Inloop klerenkast maken
- Eettafel, en bankje maken
- Op zolder bergruimte maken
- Graszoden plaatsen voor en achter
- Verhuizen
Genoeg te doen deze zomer!
De periflex aansluiting is naar de andere kant gebracht door de vloer heen, maar geen afvoer en water etc. die is aan de 'goede' kant gebleven. Eigenlijk was al het elektra geen probleem geweest om naar de andere kant te leggen.mvds schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:20:
[...]
Zo te zien heb jij mazzel gehad dat de aansluitingen in elk geval in de juiste wand zaten.Als er aansluitingen naar de andere wand zouden moeten is het een stuk lastiger. In mijn geval, waarbij er een keuken aan twee zijden van de keuken komt is het lastiger om even een aansluiting van de ene wand naar de tegenover liggende wand te verplaatsen, want ik denk dat ik dan een lekkage in de vloerverwarming ga krijgen
Een kruipruimte is er namelijk niet
Verder heb ik van een bestaande WCD twee nieuwe voor boven het aanrecht geplaatst. Waar de bestaande heb laten vervallen.
EDIT: Lees nu dat je geen kruipruimte hebt. Dan maakt het wel lastig ja. Ben blij dat die er wel is
[ Voor 5% gewijzigd door perspectivebass op 07-07-2020 11:51 ]
Vaak zijn loze leidingen wel mogelijk in de gibo-wanden. In mijn geval heb ik hier ook last van gehad. Ook wegens de buitensporige prijs van loze leidingen heb ik het bescheiden gehouden. Er was ook weinig te kiezen in soort buis. Je kon een loze leiding nemen of niet. Soort buis weet ik niet (zal dus wel 16mm flexbuis zijn).Tijntje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:07:
[...]
Maar ook eigenlijk alle andere soorten omschrijvingen waren onbeschikbaar. Zo ongeveer het enige wat bekend was is kleurgebruik, locatie bestaande aansluitingen, soort tegel & de wetenschap dat de woning voldoet aan het bouwbesluit.
Ze hebben alle woningen in een mum van tijd verkocht, dus blijkbaar was dit niet voor velen een dealbreker.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Verwijderd
Daarvoor moet er dus warm, koud en afvoer worden geplaatst. Ik ben zeer benieuwd of dat kan. Het lijkt me dat ze daar niet lastig over gaan doen. De wasmachine staat ook op zolder, dus koud en de afvoer is al beschikbaar.
Ik weet dat bij ons project meerdere mensen een badkamer op zolder gepland hebben en de aannemer (Reinbouw) kon dit gewoon voor ze doen tegen een schappelijk bedrag zelfs. Scheelt wellicht dat de badkamer en de koof met leiding recht onder de zolders zitten en daar idd toch al afvoer en koud water heen gaat.Verwijderd schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:53:
Morgen ons koperskeuzegesprek met de aannemer. We willen graag een vrijstaand bad op zolder, aangezien de zolder een soort spa ruimte wordt.
Daarvoor moet er dus warm, koud en afvoer worden geplaatst. Ik ben zeer benieuwd of dat kan. Het lijkt me dat ze daar niet lastig over gaan doen. De wasmachine staat ook op zolder, dus koud en de afvoer is al beschikbaar.
De aanleg van de badkamer doet iedereen volgens mij wel weer in eigen beheer.
Verwijderd
Oh dan komt het wel goed, onze aannemer is namelijk ook ReinbouwFarmerwood schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:29:
[...]
Ik weet dat bij ons project meerdere mensen een badkamer op zolder gepland hebben en de aannemer (Reinbouw) kon dit gewoon voor ze doen tegen een schappelijk bedrag zelfs. Scheelt wellicht dat de badkamer en de koof met leiding recht onder de zolders zitten en daar idd toch al afvoer en koud water heen gaat.
De aanleg van de badkamer doet iedereen volgens mij wel weer in eigen beheer.
Zodra je echter alles getekend hebt en de boel het bestelproces in gaat kan er eigenlijk niks meer...
Ik mailde ze een paar weken geleden (in januari getekend, bouw net begonnen) of het mogelijk is de bel met UTP te bedraden, maar dat kan al niet meer want alle tekeningen zijn inmiddels verspreid onder iedereen.

Mocht er ook even binnen kijken toen ik er was:
Woonkamer:

Hal, zonder muur nog:

Keuken:

Uiteindeijk weer veel te weinig fotos genomen.

Dit is uiteindelijk de bedoeling, hoewel ik nog een beetje twijfel om de carport te laten verbreden en direct aan de garage te laten aansluiten:

Verwijderd
Weet je toevallig ook wat reinbouw vraagt per extra PV-paneel?Farmerwood schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:42:
Mijn ervaring tot nu toe met Reinbouw is dat ze vrijwel alles wel konden doen. Soms met wat moeite, maar alles waar ik om gevraagd heb is uiteindelijk gedaan.
Zodra je echter alles getekend hebt en de boel het bestelproces in gaat kan er eigenlijk niks meer...
Ik mailde ze een paar weken geleden (in januari getekend, bouw net begonnen) of het mogelijk is de bel met UTP te bedraden, maar dat kan al niet meer want alle tekeningen zijn inmiddels verspreid onder iedereen.
Is dat zo'n systeem wat helemaal 'droog' gedaan wordt?Tijntje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 08:37:
Ook wij zijn bezig met een optie op nieuwbouw.
Is een Wenswonen van Heijmans.
Dit houd in dat de binnenwanden prefab in de fabriek worden gegoten van gewapend beton, echter is het hierdoor dus ook niet mogelijk af te wijken van de standaard 0 en optie tekening. Wij wilden graag extra loze leidingen echter is dat dus allemaal niet mogelijk.
Heeft iemand hier ervaring mee en of het achteraf nog enigszins te doen is?
Verwijderd schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:22:
[...]
Weet je toevallig ook wat reinbouw vraagt per extra PV-paneel?
Heb deze optie zelf niet gekozen aangezien Reinbouw niet kon aangeven welk merk/type er precies op komt voor deze prijs en ze al wel heel zeker wisten dat ze slechts panelen op 1 dak ondersteunen (omvormer met maar 1 tracker). Wij krijgen een dak op oost en west en wil op beide panelen hebben. Zeker nu de salderingsregeling verdwijnt is dat erg prettig om te hebben.De standaard aanwezige pv-panelen installatie uitbreiden. De opgewekte elektriciteit zal worden terug geleverd aan het net. Inclusief het aanpassen
van de omvormer. De extra pv-panelen worden op hetzelfde dakvlak aangebracht in dezelfde stand als de standaard aanwezige pv-panelen. Indeling en positie op optietekening is indicatief. E.e.a. conform definitieve opgave installateur en afhankelijk van dakdoorvoeren en overige opties. PV-panelen worden enkel aaneensluitend, in even hoeveelheden toegepast.
- Uitbreiding met 2 290wp pv-panelen € 1050,-
- Uitbreiding met 3 290wp pv-panelen € 1550,-
- Uitbreiding met 4 290wp pv-panelen € 1995,-
- Uitbreiding met 5 290wp pv-panelen € 2495,-
- Uitbreiding met 6 290wp pv-panelen € 2950,-
Weet niet helemaal wat je bedoeld maar dit is wat ze doenkabeltjekabel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:30:
[...]
Is dat zo'n systeem wat helemaal 'droog' gedaan wordt?
YouTube: START VAN JE NIEUWBOUWHUIS - #HEYHEIJMANS VLOG #7
Projectbouw en je hebt dat nu nog als keuzeScr33x0r schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:20:
[...]
[Afbeelding]
Dit is uiteindelijk de bedoeling, hoewel ik nog een beetje twijfel om de carport te laten verbreden en direct aan de garage te laten aansluiten:
[Afbeelding]
Ik ben het helemaal eens met @GeeMoney, maar voor andere redenen; platte daken komen uit de hel qua onderhoud en lekkage.
En met doortrekken kun je daar nog weer meer PV kwijt. Naja, tenzij het huis tussen dat dak en zuid staat, dan wordt het wat minder..
Aah. Dat spul is ook wel te sleuven, maar makkelijk is andersTijntje schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:32:
[...]
Weet niet helemaal wat je bedoeld maar dit is wat ze doen
YouTube: START VAN JE NIEUWBOUWHUIS - #HEYHEIJMANS VLOG #7
Langs vloeren en overgangen tussen vloer en wand zijn natuurlijk ook een dingetje.
Maar hypocriet dat ze het presenteren als "Wonen start met luisteren" en "personalisering" en dan zeggen dat er niks kan qua leidingen. Natuurlijk kan dat wel... maar ze hebben er gewoon geen zin in.
Je kan personaliseren zolang je maar binnen de optie lijst blijftkabeltjekabel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:50:
[...]
Aah. Dat spul is ook wel te sleuven, maar makkelijk is anders
Langs vloeren en overgangen tussen vloer en wand zijn natuurlijk ook een dingetje.
Maar hypocriet dat ze het presenteren als "Wonen start met luisteren" en "personalisering" en dan zeggen dat er niks kan qua leidingen. Natuurlijk kan dat wel... maar ze hebben er gewoon geen zin in.
Dit heb in wel tijdig aangevraagd bij ze maar was sowieso niet mogelijk. Zit je in Almeers project?Farmerwood schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:42:
Mijn ervaring tot nu toe met Reinbouw is dat ze vrijwel alles wel konden doen. Soms met wat moeite, maar alles waar ik om gevraagd heb is uiteindelijk gedaan.
Lent (bij Nijmegen), maar ze doen projecten in heel midden NL volgens mij. Al komen ze hier uit de buurt: Dieren. Net boven Arnhem.Rhumba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:57:
[...]
Dit heb in wel tijdig aangevraagd bij ze maar was sowieso niet mogelijk. Zit je in Almeers project?
Ja ik weet het....moesten daar langs ter kennismaking. Dat was best een eindje wegFarmerwood schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:01:
[...]
Lent (bij Nijmegen), maar ze doen projecten in heel midden NL volgens mij. Al komen ze hier uit de buurt: Dieren. Net boven Arnhem.
Ik kon er op de fiets langs voor enkele gesprekken aangezien ik in Arnhem werk. Mooi combineren met een ritje over de Posbank.Rhumba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:15:
[...]
Ja ik weet het....moesten daar langs ter kennismaking. Dat was best een eindje weg
Mocht het interessant zijn voor je:
Ik gok dat ze hier Elektrotechnisch Installatieburo Schalkwijk uit IJsselstein mee bedoelen. Dat is voor jou weer dichterbij.De zonnepanelen worden gelegd door Schalkwijk onze E-installateur. Aangezien de PV-panelen ‘markt’ snel veranderd worden de Type zonnepanelen wordt pas op het laatst bepaald. Ik heb hier nu nog geen gegevens van.
Wil ze binnenkort zelf eens benaderen of ze een offerte voor me kunnen maken voor zonnepanelen. Eens kijken of dat verschilt van de optielijst van Reinbouw zelf.
Was hier ook. Casco badkamer en toilet = oplevering met alles op de standaard plek, ze willen niks anders leggen tegen betalingkabeltjekabel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:50:
[...]
Aah. Dat spul is ook wel te sleuven, maar makkelijk is anders
[ Voor 28% gewijzigd door JT op 07-07-2020 20:55 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik krijg paar zonnepanelen. Extra was mega duur. Liefst dump ik die paar ook want staat helemaal niet mooi. Maar dat doen ze niet vanwege EPC. Project telt 170 huizen en eerste zijn begin dit jaar al opgeleverd. 2 weken geleden is het dak in de brand gevlogen bij 1 van de woningen....leuk hoor die indak panelen.Farmerwood schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:21:
[...]
Ik kon er op de fiets langs voor enkele gesprekken aangezien ik in Arnhem werk. Mooi combineren met een ritje over de Posbank.
Mocht het interessant zijn voor je:
[...]
Ik gok dat ze hier Elektrotechnisch Installatieburo Schalkwijk uit IJsselstein mee bedoelen. Dat is voor jou weer dichterbij.
Wil ze binnenkort zelf eens benaderen of ze een offerte voor me kunnen maken voor zonnepanelen. Eens kijken of dat verschilt van de optielijst van Reinbouw zelf.

Ik krijg er 2 vanuit de bouw (opbouw gelukkig) ) en ben heb intussen al 16 andere bewoners die mee willen doen met een gezamenlijke inkoop van nieuwe panelen.Rhumba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:59:
[...]
Ik krijg paar zonnepanelen. Extra was mega duur. Liefst dump ik die paar ook want staat helemaal niet mooi. Maar dat doen ze niet vanwege EPC. Project telt 170 huizen en eerste zijn begin dit jaar al opgeleverd. 2 weken geleden is het dak in de brand gevlogen bij 1 van de woningen....leuk hoor die indak panelen.
Onderdeel van zo'n deal moet worden dat de leverancier alle panelen van iedereen inruilt tegen een redelijke vergoeding en die dan evt bij 1 iemand legt om zo zijn/haar dak vol te leggen.
Mocht je die paar panelen trouwens echt niet willen: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
Heb dat zelf uiteindelijk niet gedaan omdat de korting voor het laten vervallen waarschijnlijk al minimaal is en ze dan ook meteen de extra groep in de meterkast, loze leiding naar boven etc ook laten vervallen. En dat dan weer aan laten leggen kost ook weer een paar honderd euro.
Bij indak panelen zou ik het denk ik wel door zetten zodat je in ieder geval een dicht dak hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 07-07-2020 21:21 ]
Verwijderd
Ik wil niet nu al beslissen of ik het plafond laat stukadoren over een huis wat over een jaar af is, maar ik moet al wel opgeven of ik het spuitwerk wil laten vervallen.
Idealiter laat ik het spuitwerk gewoon uitvoeren, want zoveel scheelt het niet in het minderwerk, en beslis ik bij de oplevering of het plafond ook meegestuct moet worden.
GeeMoney schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:31:
@Scr33x0r ik zou die onderste maar dan wel met een puntdak op je schuurtje nemen. Dat breekt het een beetje. En wellicht nog een lichtstraat in je carport?
Ja ik laat hem achteraf het schuurtje/garage zetten. Enige waar ik mee zit is de nokhoogte. Vergunningsvrij mag ik de goothoogte op 3m doen, maar de nokhoogte is voor elke meter uit de kant 0.48cm. In mijn geval wordt de schuur ongeveer 4m breed, nok is dus iets van 2.20 van de erfgrens, dus mag maar 4.1m hoog zijn. Dan krijg je een hellingshoek van niks en dat vind ik vrij lelijk. De optie waar ze niet aan elkaar zitten, zit de goothoogte van het schuurtje maar op 2.60. Ik mag dan nog steeds naar 4.1m.kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:34:
[...]
Projectbouw en je hebt dat nu nog als keuzeOf ga je dat schuurtje later laten doen ofzo?
Ik ben het helemaal eens met @GeeMoney, maar voor andere redenen; platte daken komen uit de hel qua onderhoud en lekkage.
En met doortrekken kun je daar nog weer meer PV kwijt. Naja, tenzij het huis tussen dat dak en zuid staat, dan wordt het wat minder..
Platte daken is inderdaad een ding qua onderhoud.
PV's ik krijg er 31 op het grote dak (door aannemer), ze liggen helaas op het oosten.
Ja dat kan. Plafond stucen is zoveel mooier. Met die naden is echt treurig.Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:27:
Kan een stukadoor over het spackwerk van het plafond stukadoren?
Ik wil niet nu al beslissen of ik het plafond laat stukadoren over een huis wat over een jaar af is, maar ik moet al wel opgeven of ik het spuitwerk wil laten vervallen.
Idealiter laat ik het spuitwerk gewoon uitvoeren, want zoveel scheelt het niet in het minderwerk, en beslis ik bij de oplevering of het plafond ook meegestuct moet worden.
Ok maar kun je beter wel of niet spack nemen?Len020 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:37:
[...]
Ja dat kan. Plafond stucen is zoveel mooier. Met die naden is echt treurig.
Wij hebben het laten vervallen omdat we het gaan stuccen.
Maakt niks uit, maar als je gaat stucen kun je beter beter weglaten als je daar geld voor terugkrijgt.nel!s schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:47:
[...]
Ok maar kun je beter wel of niet spack nemen?
Wij hebben het laten vervallen omdat we het gaan stuccen.
Verwijderd
Gelukkig wel, maar het is een vreemde kabel die ze hebben opgegraven. Het is een 7 aderige kabel met 2,5mm2 draden er in met een groene mantel. Een hele rol is ingegraven. Geen idee waar deze bij hoort...
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Daarnaast zijn we bij huizen gaan kijken die eerder in het project zijn gebouwd en moet zeggen, dat zag er zo netjes uit, dat we de extra kosten van stucen niet echt verdedigbaar vonden.. Maar dat komt mss ook omdat wij niet zo van superstrakke wanden en plafonds houden.
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Je hebt geen garage nu aan je huis zitten? Is het dan een bijkeuken ofzo waar de carport voor komt?Scr33x0r schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:30:
[...]
[...]
Ja ik laat hem achteraf het schuurtje/garage zetten. Enige waar ik mee zit is de nokhoogte. Vergunningsvrij mag ik de goothoogte op 3m doen, maar de nokhoogte is voor elke meter uit de kant 0.48cm. In mijn geval wordt de schuur ongeveer 4m breed, nok is dus iets van 2.20 van de erfgrens, dus mag maar 4.1m hoog zijn. Dan krijg je een hellingshoek van niks en dat vind ik vrij lelijk. De optie waar ze niet aan elkaar zitten, zit de goothoogte van het schuurtje maar op 2.60. Ik mag dan nog steeds naar 4.1m.
PV's ik krijg er 31 op het grote dak (door aannemer), ze liggen helaas op het oosten.
Platte daken met wat afschot en goed onderhoud gaan ook gewoon lang mee maar een puntdak vind ik net even wat meer uitstralen. Ik heb ook een uitbouw achter mijn woning van 3.60m en dat is dus ook plat
Ik ben wel blij met een garage aan de woning en ingang binnendoor. Alleen daarom al zou ik die carport doortrekken.
Ik zie het aan mijn buurman met een vrijstaande garage en ondanks dat die 6 meter van zijn voordeur afstaat parkeert hij met regen dus gewoon buiten en pal naast de voordeur.
Wij zouden in-dak krijgen. Wel mooier maar ook minder efficient. Tot de projectontwikkelaar ook last kreeg van brand bij in-dak. Toen werd het op-dak.Rhumba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:59:
[...]
Ik krijg paar zonnepanelen. Extra was mega duur. Liefst dump ik die paar ook want staat helemaal niet mooi. Maar dat doen ze niet vanwege EPC. Project telt 170 huizen en eerste zijn begin dit jaar al opgeleverd. 2 weken geleden is het dak in de brand gevlogen bij 1 van de woningen....leuk hoor die indak panelen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Maar Ziggo heeft geen 7-aderige koperkabel liggen lijkt me. En KPN heeft glasvezel liggen.Ascension schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:31:
@Blihi groene mantel is van een kabelaar dacht ik (Ziggo, Delta, etc.).
De grondwerkers hadden ook geen idee wat voor kabel dit kon zijn. Een aansluiting voor een lantaarnpaal is meestal ook niet groen (en die moet volgens de tekeningen aan de andere kant van de straat komen)
Ons huis heeft 10 panelen vanuit de bouw. Extra panelen wilden ze leveren voor 800 euro per paneelRhumba schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:59:
[...]
Gelukkig heb ik ommuurd een plat dak, dus ik leg er zelf wel 13 extra panelen bij op een nieuwe omvormer. Dat kost me zo'n 3000 euro bij zelf doen.
Berging/Garage is mijn kantoor + bijkeuken geworden inderdaad :-) De berging was 3.40 breed geloof ik, voor auto in mijn optiek te smal :-) Daarnaast wilde ik liever wat groters en ik wilde beneden kunnen werken.GeeMoney schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:36:
[...]
Je hebt geen garage nu aan je huis zitten? Is het dan een bijkeuken ofzo waar de carport voor komt?
Platte daken met wat afschot en goed onderhoud gaan ook gewoon lang mee maar een puntdak vind ik net even wat meer uitstralen. Ik heb ook een uitbouw achter mijn woning van 3.60m en dat is dus ook plat.
Ik ben wel blij met een garage aan de woning en ingang binnendoor. Alleen daarom al zou ik die carport doortrekken.
Ik zie het aan mijn buurman met een vrijstaande garage en ondanks dat die 6 meter van zijn voordeur afstaat parkeert hij met regen dus gewoon buiten en pal naast de voordeur.
Helemaal mee eens. Daarom heb ik ook de garage hier laten verlengen en laten verbreden aan de woning.Scr33x0r schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:54:
[...]
Berging/Garage is mijn kantoor + bijkeuken geworden inderdaad :-) De berging was 3.40 breed geloof ik, voor auto in mijn optiek te smal :-) Daarnaast wilde ik liever wat groters en ik wilde beneden kunnen werken.
Ik heb nu een deel van de bijkeuken ook als kantoor in gebruik en de garage is dus groter geworden om een auto naar binnen te kunnen rijden. (4 meter breed en 5.20m lang nu)
Al moet ik bekennen dat ook wij onze auto gewoon buiten laten staan en zit ik ook nog te denken aan een carport voor de garage.
In mijn vorige woning had ik een kamer boven ingericht als kantoor maar dat is en niet praktisch en minder "gezellig" . Als de deurbel gaat hoor ik de bel en ben ik er zo, koffie pakken is nu zo gedaan en ik kijk de tuin in en kan eventueel de kinderen dus zien/in de gaten houden of corrigeren
[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 08-07-2020 10:01 ]
Reinbouw heeft ook net project in Arnhem afgerond: Transzoom. De directeur van het bedrijf gaat er zelf ook wonen, in een van de penthouses.Farmerwood schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:01:
[...]
Lent (bij Nijmegen), maar ze doen projecten in heel midden NL volgens mij. Al komen ze hier uit de buurt: Dieren. Net boven Arnhem.
Ja bij ons had dat wellicht ook gekund het verlengen en verbreden, maar ik vond het ook wel handig als het geisoleerd was etc en het liep aardig in de papieren. Daarnaast wilde ik gewoon graag kantoor beneden aan huis.GeeMoney schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:59:
[...]
Helemaal mee eens. Daarom heb ik ook de garage hier laten verlengen en laten verbreden aan de woning.
Ik heb nu een deel van de bijkeuken ook als kantoor in gebruik en de garage is dus groter geworden om een auto naar binnen te kunnen rijden. (4 meter breed en 5.20m lang nu)
Al moet ik bekennen dat ook wij onze auto gewoon buiten laten staan en zit ik ook nog te denken aan een carport voor de garage.
In mijn vorige woning had ik een kamer boven ingericht als kantoor maar dat is en niet praktisch en minder "gezellig" . Als de deurbel gaat hoor ik de bel en ben ik er zo, koffie pakken is nu zo gedaan en ik kijk de tuin in en kan eventueel de kinderen dus zien/in de gaten houden of corrigeren.
De Tesla zet ik niet echt in de garage denk ik en is ook niet het plan. Ik heb onlangs ook een andere auto gekocht voor erbij en die wil ik wel in de garage stallen
Precies wat jij zegt, ik werk nu op zolder en het is gewoon een "verdomhoekje" geworden, je zit ver weg van alles. Het lijkt me heerlijk om een paar stappen van de keuken te zitten en sowieso is mijn zolder nu ook mijn game-kamer etc, dus ik heb dan 2 gescheiden plekken, 1 om te werken en de andere voor het ontspannen. En vanuit mijn kantoor kan ik straks lekker de kleine zien spelen in de tuin en ik ben vlakbij voor als er wat is.
4m is best de moeite hoor. Maak je de helft open en de helft een bergzoldertje ofzo vanaf 2,20m hoog. Tussen de balken van dat zoldertje kun je echt vanalles kwijt. Hier hangen er geleiderails, lijmklemmen, uitzettrap, TL armatuur, zaagbokken, trapjes die precies op de pannen passen, etc. etc.. Kussens voor tuinstoelen (en tuinstoelen zelf..) passen er ook goed tussen. Als je inderdaad direct op maximale goothoogte begin mag je maximaal een hellingshoek van 30 graden hebben. Maar als je op 2,60 begint en het hart staat 2m van de grens kun je al 45 graden doen; en dat is dan weer een prima helling.Scr33x0r schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:30:
[...]
[...]
Ja ik laat hem achteraf het schuurtje/garage zetten. Enige waar ik mee zit is de nokhoogte. Vergunningsvrij mag ik de goothoogte op 3m doen, maar de nokhoogte is voor elke meter uit de kant 0.48cm. In mijn geval wordt de schuur ongeveer 4m breed, nok is dus iets van 2.20 van de erfgrens, dus mag maar 4.1m hoog zijn. Dan krijg je een hellingshoek van niks en dat vind ik vrij lelijk. De optie waar ze niet aan elkaar zitten, zit de goothoogte van het schuurtje maar op 2.60. Ik mag dan nog steeds naar 4.1m.
De terreur van mensen met korte armen.JT schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:34:
***members only***
[...]
Was hier ook. Casco badkamer en toilet = oplevering met alles op de standaard plek, ze willen niks anders leggen tegen betalingHet hart van de aansluiting voor de douchethermostaatkraan zat 30cm van de muur in een gegoten betonnen sleuf
Kon lekker gaan frezen omdat ze het logisch vinden aansluitingen te plaatsen voor een douchecabine van 60cm breed
Kwam laatst ook een badkamer tegen met 'plaatsbesparend toilet'; daar zit je dus op de achterrand van de bril te poepen..

Gewoon laten vervallen die spack, kom je vanzelf bij de juiste beslissingVerwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:27:
Kan een stukadoor over het spackwerk van het plafond stukadoren?
Ja sorry, net wat te vaak m'n huid open gehaald aan spackwerk. Ik haat dat spul.
En dan? Het er een beetje in schuiven met je handen?kabeltjekabel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:10:
Kwam laatst ook een badkamer tegen met 'plaatsbesparend toilet'; daar zit je dus op de achterrand van de bril te poepen..
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Tja, goede vraag. Op tijd gezien dus niet uitgeprobeerdleecher schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:14:
[...]
En dan? Het er een beetje in schuiven met je handen?

In het zelfde huis zat de WC rol houder van de WC beneden ook achter je oksel. Sommige mensen

Maargoed; dat is net zoiets als de douchecabines waar je je bovenarm allen van je lijf af kunt bewegen als je dat diagonaal in de cabine doet...
[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-07-2020 17:22 ]
Je huis nu verkopen en het huren van de nieuwe eigenaren tot je nieuwe woning opgeleverd is?Dabba681 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:20:
Hoe doen jullie het eigenlijk met je eigen woning en een verslechterende markt over pakweg een jaar (als de woning wordt opgeleverd)? Nu te koop zetten en huren? Heb ik niet veel zin in om 2x te verhuizen, school, bso zoeken, kinderen in de stress... zijn er andere oplossingen?
Nu verkopen en zeggen dat ze er over een jaar pas in kunnen. Doen zoveel mensen in mijn omgeving op dit moment.Dabba681 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:20:
Hoe doen jullie het eigenlijk met je eigen woning en een verslechterende markt over pakweg een jaar (als de woning wordt opgeleverd)? Nu te koop zetten en huren? Heb ik niet veel zin in om 2x te verhuizen, school, bso zoeken, kinderen in de stress... zijn er andere oplossingen?
Serieus? Wij horen van makelaars dat ze >6mnd eigenlijk niet voor elkaar krijgen.kaboom1555 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:24:
[...]
Nu verkopen en zeggen dat ze er over een jaar pas in kunnen. Doen zoveel mensen in mijn omgeving op dit moment.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Onzin.Shabbaman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:31:
[...]
Serieus? Wij horen van makelaars dat ze >6mnd eigenlijk niet voor elkaar krijgen.
It's dogged that does it
Dat hebben kopers bij ons ook gedaan. uiteindelijk 1,5 jaar verder hadden zij 30 tot 50 k meer kunnen vangen als ze hadden gewacht met verkopen.kaboom1555 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:24:
[...]
Nu verkopen en zeggen dat ze er over een jaar pas in kunnen. Doen zoveel mensen in mijn omgeving op dit moment.
ik persoonlijk zou het wagen, en de woningmarkt scherp in de gaten houden. Zolang soortgelijke woningen die nieuw op de markt komen nog steeds binnen 2 tot 4 weken onder bod raken en de huizenprijzen nog stijgen kan dit best lucratief zijn.
Vanuit kopersperspectief: Mij een jaar laten wachten op mijn woning? Dat ga je dan ook terug zien in mijn bod. als ik die tijd had was ik wel voor nieuwbouw gegaan
Hier wordt eigenlijk niet veel meer gebouwd in de prijsklasse van onze woning (= tot een half jaar geleden misschien nog net met NHG, ondertussen misschien wel 20k hoger). Dus als je dit net kan betalen is er geen nieuwbouw voor je. Geen huis met tuin tenminste. Ik vind een jaar ook wel lang. En ook al zijn bij ons vorige week de heipalen geslagen, we hebben blijkbaar ook de langzaamste bouwer van Nederland gevonden want die denkt 14 maanden nodig te hebben voor de bouw. Dus een jaar is zelfs niet genoeg voor onsMBarendse schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:39:
Vanuit kopersperspectief: Mij een jaar laten wachten op mijn woning? Dat ga je dan ook terug zien in mijn bod. als ik die tijd had was ik wel voor nieuwbouw gegaan
Vanochtend op het nieuws zeiden ze dat Corona nog niet veel invloed had op de huizenmarkt als je kijkt naar de huizenprijzen, maar dat zal niet eeuwig duren. Je kan op je klompen aanvoelen dat zodra de economische crisis echt komt (en die gaat komen) dat dat ook invloed gaat hebben op de huizenmarkt. Er zijn nu steeds meer bedrijven die met ontslagen dreigen, en dan niet alleen in de horeca (vanochtend dus ook de NS). Dus mensen gaan voorzichtiger worden, en banken zijn het nu al. Ik moest al een verklaring tekenen waarin staat dat mijn werkgever heeft aangegeven niet van plan te zijn om bezuinigingen door te voeren die mogelijk impact kunnen hebben op mijn baan enz.
Dus je merkt het nu al.
Maar dan ben je dus vrijwel zeker te laat. Kopers zullen de markt ook in de gaten houden en zien dezelfde signalen als jij. Tegen de tijd dat je dan klaar bent met de voorbereidingen van het te koop zetten en je de eerste bezichtigingen hebt enz, voel je de gevolgen al. Plus dat mensen die willen kopen dan ook terughoudender gaan zijn, want als de prijzen al aan het dalen zijn, willen ze kijken hoever de daling door zal gaan. De kans dat je dan of je huis niet meer kwijt kan, of flink minder voor je huis gaat krijgen is gewoon bijna een zekerheid. En dat heeft dan ook meteen invloed op de rente, die nu al aan het stijgen is.MBarendse schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:39:
[...]
ik persoonlijk zou het wagen, en de woningmarkt scherp in de gaten houden.
Ik ben niet in de positie dat ik zo'n risico kan lopen hoor, het is niet dat we het over een paar tientjes hebben.
Geen idee wat de markt doet en dat blijft koffiedik kijken, maar voordat je huis te koop staat ben je zo 2-3 weken verder. Dus inderdaad, dan ben je misschien al te laat. Wij hebben ons huis nu voor de vraagprijs verkocht, dat viel mij dus vies tegen aangezien we volgens mij een best courant huis hebben, 3 jaar oud nog maar etc. Link ernaartoe heb ik wel eerder gedeeld in het ervaring met verkopen van je huis topic.
Je had er dus op gerekend meer voor te krijgen dan de vraagprijs? Hmm dat is natuurlijk ook best riskant. Ik hoop er ook meer voor te krijgen, natuurlijk. Maar ik reken er niet op.Scr33x0r schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:39:
Wij hebben er met het oog op Corona dus ook voor gekozen om maar eieren voor ons geld te kiezen, ons huis is pas in maart klaar, maar we moeten er in november al uit. Wij gaan dus tijdelijk in een vakantiewoning zitten, dat is even niet anders.
Geen idee wat de markt doet en dat blijft koffiedik kijken, maar voordat je huis te koop staat ben je zo 2-3 weken verder. Dus inderdaad, dan ben je misschien al te laat. Wij hebben ons huis nu voor de vraagprijs verkocht, dat viel mij dus vies tegen aangezien we volgens mij een best courant huis hebben, 3 jaar oud nog maar etc. Link ernaartoe heb ik wel eerder gedeeld in het ervaring met verkopen van je huis topic.
En het is tot op zekere hoogte koffiedik kijken, maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de huizenprijzen nu absurd zijn, net zoals de rentestand. Dus de kans dat de verandering negatief gaat zijn is vele malen groter dan de kans dat er geen verandering gaat komen of de verandering positief gaat zijn.
Je moet toch ergens wonen, en dat is ook niet gratis. Je hebt altijd dubbele lasten.mvds schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:17:
Ik durf het niet aan om te wachten + een jaar lang dubbele lasten vind ik ook niet echt fijn.
Klopt, daarom zeg ik ook dat ik naar een goedkoop onderkomen toe ga. Ik heb het over dubbele volledige maandlasten van twee hypotheken.Shabbaman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:54:
[...]
Je moet toch ergens wonen, en dat is ook niet gratis. Je hebt altijd dubbele lasten.
Persoonlijk vond/vind ik het mee vallen. Groot deel van je dubbele lasten, deel van je huidige woning, krijg je natuurlijk terug bij verkoop aangezien je, uitgaande dat je aflost, aflost op de hypotheek.mvds schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:56:
[...]
Klopt, daarom zeg ik ook dat ik naar een goedkoop onderkomen toe ga. Ik heb het over dubbele volledige maandlasten van twee hypotheken.
Daarmee zat ik te rekenen dat het mij uiteindelijk 300 euro p/m rente kost. De rest krijg ik terug bij verkoop in de vorm van de overwaarde. Voor 300 euro p/m vind ik geen woonruimte voor mijn gezin.
Klopt. Maar het is ook niet alleen de dubbele lasten, die komen erbij in het totaalplaatje. Het is EN het risico van de impact van Corona op de huizenmarkt EN de dubbele lasten.perspectivebass schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:04:
[...]
Persoonlijk vond/vind ik het mee vallen. Groot deel van je dubbele lasten, deel van je huidige woning, krijg je natuurlijk terug bij verkoop aangezien je, uitgaande dat je aflost, aflost op de hypotheek.
Daarmee zat ik te rekenen dat het mij uiteindelijk 300 euro p/m rente kost. De rest krijg ik terug bij verkoop in de vorm van de overwaarde. Voor 300 euro p/m vind ik geen woonruimte voor mijn gezin.
In simpele vorm is het niet zo moeilijk:
- Heb je een bepaalde verkoopprijs persé nodig en kun je bijvoorbeeld een 10% prijsdaling niet opvangen? Naast dat je scherp aan de wind zeilt, zou ik dan op zeker nu verkopen. Dat zelfs ongeacht je verwachtingen over de huizenmarkt. Je kunt gewoon geen risico lopen.
- Zit je ruimer in je jasje, dan kun je je verwachting een rol laten spelen in de beslissing. In algemene zin denk ik - net als anderen hier voor mij - dat de kans op een prijsdaling nu met corona groter is. Aan de andere kant weet je niet wat de rente doet - als deze lager wordt kan het zelfs stijgen. Maar goed, dan heb je de keuze in ieder geval. En kun je zelfs kiezen om het risico te accepteren, zodat je maar niet 2x hoeft te verhuizen.
Verwijderd
Ik heb mij KAO getekend op 1 juli. Waarin dan verder staat dat 6% grondrente van datum overeenkomen bovengenoemd in overeenkomst tot aan levering verschuldigd is.
In mijn ogen betekent dit dat ik vanaf nu elke maand rente moet betalen tot ik bij de notaris zit voor de levering.Zolang de Levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de Verkrijger recht op uitstel van betaling van
het verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de
Ondernemer rente te vergoeden van 60% per jaar voor de grondkosten en 6% per jaar voor de
overige termijnen, te berekenen als volgt:
a.1. over het onder lll.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de
grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde
datum van overeenkomen tot aan de datum van de Levering;
Ik heb dit uiteraard aan de makelaar gevraagd en die geeft aan geen zorgen te maken zolang de opschortende voorwaarden niet voldaan zijn. Want de opschortende voorwaarden zorgen ervoor dat die 1 juli telkens verschoven wordt, tot het moment dat aan al die voorwaarden voldaan zijn.
Ik heb meerdere malen geprobeerd een aanpassing in de KOA te krijgen waarin dit explicit vermeld staat, maar dat was allemaal moeilijk want Woningborg etc.
Klopt het verhaal van de makelaar?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2020 13:11 ]
Maar zo te horen is dat niet het geval?
In onze KAO stond ook een dergelijke clausule, waarbij vanaf december werd gerekend. We hebben in maart getekend. Ik vind dat zelf misleidend op dezelfde manier als dat niet-vermijdbare kosten bij vliegtickets ook niet alsnog mogen worden toegevoegd. Daarnaast vind ik het kwalijk dat als wij aan alle voorwaarden voldoen, de aannemer vervolgens nog kan rekken wat ons iedere maand €800 zou kosten. Dus ik heb die clausule laten limiteren op de verwachte passeerdatum ten tijde van tekenen. Dus grondrente mag gerekend worden t/m de maand mei. Intussen is passeren uitgesteld tot deze maand en mogelijk nog later i.v.m. een saneringstraject. Dat scheelt dus al minstens €1600, vermoedelijk meer.
Nee, in de nieuwe hypotheek hadden we gerekend met een opbrengst van 300. Hij is verkocht voor 317.5 :-) Maar ik had eigenlijk meer verwacht tov wat hier in de buurt te koop staat.mvds schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:44:
[...]
Je had er dus op gerekend meer voor te krijgen dan de vraagprijs? Hmm dat is natuurlijk ook best riskant. Ik hoop er ook meer voor te krijgen, natuurlijk. Maar ik reken er niet op.
En het is tot op zekere hoogte koffiedik kijken, maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de huizenprijzen nu absurd zijn, net zoals de rentestand. Dus de kans dat de verandering negatief gaat zijn is vele malen groter dan de kans dat er geen verandering gaat komen of de verandering positief gaat zijn.
Heeft iemand enig idee of je de afdekraampjes en de knoppen van de schakelaars bv. kan vervangen met een andere serie?
Bijvoorbeeld de LS 990 of A550 ?
Zoals ik het nu lees lijkt het inderdaad op 6% betalen over periode tussen overeenkomen (1-7) en levering (?).Verwijderd schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:04:
Hoe zit het precies met opschortende voorwaarden en verschuldigde grondrente.
Ik heb mij KAO getekend op 1 juli. Waarin dan verder staat dat 6% grondrente van datum overeenkomen bovengenoemd in overeenkomst tot aan levering verschuldigd is.
[...]
In mijn ogen betekent dit dat ik vanaf nu elke maand rente moet betalen tot ik bij de notaris zit voor de levering.
Ik heb dit uiteraard aan de makelaar gevraagd en die geeft aan geen zorgen te maken zolang de opschortende voorwaarden niet voldaan zijn. Want de opschortende voorwaarden zorgen ervoor dat die 1 juli telkens verschoven wordt, tot het moment dat aan al die voorwaarden voldaan zijn.
Ik heb meerdere malen geprobeerd een aanpassing in de KOA te krijgen waarin dit explicit vermeld staat, maar dat was allemaal moeilijk want Woningborg etc.
Echter mis ik daarvoor de overige informatie uit dit artikel omdat soms nog ergens uitzonderingen worden benoemd.

Opschortende voorwaarden waren 19 juni voldaan (brief hierover ontvangen op 4 juni), 22 juni overdracht bij notaris, berekende rente was 4%/yr * 3 dagen. Ik maakte mij ook wel zorgen over deze in mijn ogen ongewenste rente, maar de schade viel uiteindelijk mee.3. BETALINGEN, RENTEVERGOEDING EN VERREKENINGEN
1. De koopsom is per 19 februari 2020 verschuldigd.
2. Vanaf de datum dat de opschortende voorwaarden ex artikel 13B zijn ver-vallen is de koper over de koopsom een rentevergoeding verschuldigd van vier procent (4%) op jaarbasis. Deze vergoeding, te vermeerderen met omzetbelasting, dient bij de leve-ring, dan wel bij de betaling van de koopsom te worden voldaan.
3. Zolang de grond met de eventueel daarop reeds gebouwde opstallen niet aan de koper is geleverd, heeft de koper recht op uitstel van betaling van het verschuldigde deel van de koopsom, waartegenover hij verplicht is aan de verkoper een rente te vergoeden van vier procent (4%) per jaar over de koopsom exclusief de wettelijk verschuldigde omzetbelasting, te bere-kenen vanaf de datum dat de opschortende voorwaarden ex artikel 13B zijn vervallen.
Ik weet niet wat de exacte zinsnede in jouw koopovereenkomst is. Woning is tevens voorzien van zekerheid via Woningborg. dat het moeilijk zou zijn, want woningborg, lijkt me dan wat gek.
Wat je nog aflost aan hypotheek van je oude woning zijn geen kosten, die krijg je terug bij verkoop van je woning. Alleen je rente is je kosten en ik kan me niet voorstellen dat je iets goedkoper vind behalve bij je ouders in gaan ofzo.mvds schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:56:
[...]
Klopt, daarom zeg ik ook dat ik naar een goedkoop onderkomen toe ga. Ik heb het over dubbele volledige maandlasten van twee hypotheken.
Ecodan warmtepomp
Jung maakt geen inbouwdozen. De dozen zijn gewoon universeel, meestal ABB of Attema.assassin85 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:24:
Wij krijgen uit de bouw schakelmateriaal en inbouwdozen van Jung (AS 500 serie)
Heeft iemand enig idee of je de afdekraampjes en de knoppen van de schakelaars bv. kan vervangen met een andere serie?
Bijvoorbeeld de LS 990 of A550 ?
Schakelaars kun je sowieso van andere wip voorzien. WCD's durf ik zo niet te zeggen; die worden vaker compleet verkocht, maar daar zitten de kosten ook niet in.
Ik zit in hetzelfde schuitje, maar zoals ik het lees in mijn voorwaarden is het vanaf het moment dat er aan de opschortende voorwaarden is voldaan tot aan het moment van het passeren van de akte, maar dat is niet hetzelfde als de oplevering van het huis.Numblee schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:11:
[...]
Zoals ik het nu lees lijkt het inderdaad op 6% betalen over periode tussen overeenkomen (1-7) en levering (?).
Echter mis ik daarvoor de overige informatie uit dit artikel omdat soms nog ergens uitzonderingen worden benoemd.
Laat ik dat dan ook net gaan doenJT schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:50:
[...]
Wat je nog aflost aan hypotheek van je oude woning zijn geen kosten, die krijg je terug bij verkoop van je woning. Alleen je rente is je kosten en ik kan me niet voorstellen dat je iets goedkoper vind behalve bij je ouders in gaan ofzo.
Het gaat ook niet over de inbouwdozen, maar over het vervangen van het afdekraam en het plastic deel van de schakelaars/wcds over het binnenwerk van de schakelaars en wcds. En die zijn soms wel te wisselen, maar vaak zijn de bevestigingspunten anders.kabeltjekabel schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:41:
[...]
Jung maakt geen inbouwdozen. De dozen zijn gewoon universeel, meestal ABB of Attema.
Schakelaars kun je sowieso van andere wip voorzien. WCD's durf ik zo niet te zeggen; die worden vaker compleet verkocht, maar daar zitten de kosten ook niet in.
Zie Magicw00b in "Onredelijk artikel in Koopovereenkomst (bouwrente)" over antwoord hierop in post daarboven, over het opschuiven tot aan voldoen van opschortende voorwaarden. Ik kan niet beoordelen of dit ook bij jou zo beschreven staat in het artikel.Verwijderd schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:04:
[...]
In mijn ogen betekent dit dat ik vanaf nu elke maand rente moet betalen tot ik bij de notaris zit voor de levering.
Ik lees dit nu, en wel even te laat..millerman_sf schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:12:
Dat hangt van de gebruikte zinnen af natuurlijk. Als er staat: grondrente vanaf datum x tot passeren, zie ik niet in waarom dat zou opschuiven. Als datum x is gelinkt aan de geldigheid van de overeenkomst, ook niet lijkt me. Als er expliciet staat dat het ligt aan de opschortende voorwaarden, dan natuurlijk wel.
Maar zo te horen is dat niet het geval?
In onze KAO stond ook een dergelijke clausule, waarbij vanaf december werd gerekend. We hebben in maart getekend. Ik vind dat zelf misleidend op dezelfde manier als dat niet-vermijdbare kosten bij vliegtickets ook niet alsnog mogen worden toegevoegd. Daarnaast vind ik het kwalijk dat als wij aan alle voorwaarden voldoen, de aannemer vervolgens nog kan rekken wat ons iedere maand €800 zou kosten. Dus ik heb die clausule laten limiteren op de verwachte passeerdatum ten tijde van tekenen. Dus grondrente mag gerekend worden t/m de maand mei. Intussen is passeren uitgesteld tot deze maand en mogelijk nog later i.v.m. een saneringstraject. Dat scheelt dus al minstens €1600, vermoedelijk meer.
Onze tekst lijkt veel op wat ik in de quote lees, bij ons is die 'datum X' gezet op 1 juli 2020, we gaan in september waarschijnlijk passeren. Geen enkele link met opschortende voorwaarden of wat dan ook. Dus zeer waarschijnlijk gaan wij ook keurig 5% bouwrente betalen over de 'grond en voorbereidende werkzaamheden' en dit zal ook €800 per maand wezen ongeveer. Nu maar hopen dat het niet uitloopt.. Is het trouwens normaal om een paar maanden bouwrente te betalen voor het project begint? De aannemer loopt wel erg weinig risico zo, je klanten betalen je al voor je überhaupt hoeft te beginnen.. Je zou toch zeggen dat een makelaar dat meeneemt in de voorlichting

[ Voor 4% gewijzigd door 896gerard op 09-07-2020 21:57 ]
Bij ons stond dit in de kleine lettertjes op het prijsblad van de woningen, en in de KAO uiteraard. Ik had het op het prijzenblad al gemarkeerd. De makelaar heeft het ook benoemd in het gesprek.896gerard schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:55:
[...]
Ik lees dit nu, en wel even te laat..
Onze tekst lijkt veel op wat ik in de quote lees, bij ons is die 'datum X' gezet op 1 juli 2020, we gaan in september waarschijnlijk passeren. Geen enkele link met opschortende voorwaarden of wat dan ook. Dus zeer waarschijnlijk gaan wij ook keurig 5% bouwrente betalen over de 'grond en voorbereidende werkzaamheden' en dit zal ook €800 per maand wezen ongeveer. Nu maar hopen dat het niet uitloopt.. Is het trouwens normaal om een paar maanden bouwrente te betalen voor het project begint? De aannemer loopt wel erg weinig risico zo, je klanten betalen je al voor je überhaupt hoeft te beginnen.. Je zou toch zeggen dat een makelaar dat meeneemt in de voorlichting
Grondrentedatum was 1 juli. Uiteindelijk hebben ze dit verplaatst naar 7 juli omdat we van 1 juli t/m 6 juli allemaal naar de notaris konden. Dus niemand heeft grondrente betaald.
Gisteren de welkomsbrief van de hypotheek binnen: vanaf 1 augustus betalen pannenkoek
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Het antwoord op je vraag zal samenhangen met de "in het hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen". Die definitie heb je helaas niet genoemd.Verwijderd schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:04:
...
a.1. over het onder lll.A.1. van deze akte dan wel in lid 3 van dit artikel vermelde bedrag van de
grondkosten (exclusief omzetbelasting) vanaf de in het hoofd van deze akte genoemde
...
De datum waarop je hebt getekend is niet het zelfde als de datum waarop er een overeenkomst is. Dat is nu juist ook het idee van de opschortende voorwaarden: de overeenkomst is opgeschort zolang aan een x-aantal voorwaarden niet voldaan is. Pas als aan alle opschortende voorwaarden voldaan is, is de overeenkomst definitief. Dus ik ga er vanuit dat de datum van overeenkomen zoals die in je akte wordt genoemd ook zo gedefinieerd zal zijn. Maar misschien dat je de tekst uit het hoofd van de akte nog kunt citeren?
Zodra de overkomst definitief is, kun je naar de notaris om de grond te krijgen. De bouwer wil dan natuurlijk niet dat je daar bij wijze van spreken een paar maanden mee wacht. (Of, in een extreem geval, tot de dag dat de woning afgebouwd is.) Om er druk op te zetten dat je de gang naar de notaris niet te lang uitstelt (of calculerend daarin wat vertragend werkt), rekenen de bouwers bouwrente over de grond (en termijnen) die hoger ligt dan gewone hypotheekrente. Maar dat begint (als het goed is) dus pas te lopen op het moment dat je ook daadwerkelijk naar de notaris kúnt gaan. Dus als alles definitief is. En een beetje nette bouwer geeft je dan ook nog een week of 2 de tijd om naar de notaris te gaan, net als dat je voor de rekeningen van de termijnen van de bouw waarschijnlijk 2 weken de tijd hebt om ze te betalen.
Er is een verschil tussen wat kan en wat 'verstandig' is. Uiteraard kun je een woning voor oplevering over een jaar verkopen. Maar veel kopers zullen dat om een hoop redenen liever niet hebben. Daardoor zul je een veel kleinere groep potentiële kopers overhouden. En de kopers die wel bieden, calculeren dit in in een lagere maximale koopprijs. Dat zal de prijs dus flink drukken. Een huis dat je nu verkoopt met opleverdatum over een jaar zal dus in principe een stuk minder kunnen opbrengen dan een huis dat meteen opgeleverd kan worden. Maar uiteraard geeft het wel een hoop zekerheid. En het hangt van je eigen wens af wat je die zekerheid waard vindt.Shabbaman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:31:
[...]
Serieus? Wij horen van makelaars dat ze >6mnd eigenlijk niet voor elkaar krijgen.
Had je verwacht dat er hogere biedingen kwamen dan je vraag prijs?Scr33x0r schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:31:
[...]
Nee, in de nieuwe hypotheek hadden we gerekend met een opbrengst van 300. Hij is verkocht voor 317.5 :-) Maar ik had eigenlijk meer verwacht tov wat hier in de buurt te koop staat.
Verwijderd
In het hoofd staat:Rubbergrover1 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 06:42:
[...]
Maar misschien dat je de tekst uit het hoofd van de akte nog kunt citeren?
Daarna in artikel 4 staat:<Onze persionalia>
hierna in deze akte te noemen: "de Verkrijger",
zijn per 1 juli 2020 overeengekomen als volgt:
<beschrijving van het project>
Bij deze aanvaardt de Verkrijger uitdrukkelijk de lasten en beperkingen omschreven in een bij
deze overeenkomst behorende en aan deze akte gehechte door partijen ondertekende bijlage.
Daarna in artikel 5 staat:(c) KEUZE
Er ztln nog geen termijnen van de aanneemsom vervallen. Over de grondkosten is tot aan de in het
hoofd van deze akte genoemde datum van overeenkomen geen vergoeding verschuldigd.
Daarna in artikel 15 (opschortende voorwaarden) staat:Zolang de Levering niet heeft plaatsgevonden, heeft de Verkrijger recht op uitstel van betaling van
het verschuldigde deel van de koop-/aanneemsom, waar tegenover hij verplicht is aan de
Ondernemer rente te vergoeden van 6% per jaar voor de grondkosten en 6% per jaar voor de
overige termijnen, te berekenen als volgt:
Dat laatste stukje zegt niks over artikel 5, maar heeft het ook over een datum van ondertekenen. Niet over een datum van overeenkomen.<een lijst met opschortende voorwaarden>
Voor
Voor artikel9lid2(aanvraagcertificaat)en artikel10(weigering
afgifte certificaat) van de overeenkomst alsmede artikel 14 lid 2 (start bouw) van de Algemene
Voorwaarden geldt in plaats van de datum van ondertekening door de Verkrijger en / of na ontvangst
van de door de Verkrijger ondertekende akte als peildatum het moment waarop de in lid 1 van dit
artikel genoemde voorwaarden in vervulling zijn gegaan. Dit moment zal binnen veertien (14) dagen
nadien schriftelijk, bii voorkeur middels aanqetekende brief, aan de Verkrijger kenbaar worden
gemaakt.
Lastige materie. De verkopende makelaar blijft volhouden en heeft per mail ook bevestigd dat er geen grondrente betaald hoeft te worden tot tenminste 1 december (moment van passeren). Ik weet niet hoe rechtsgeldig dat is ten opzichte van deze koopovereenkomst.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2020 09:07 ]
Als ik deze fragmenten zo zie, dan lijkt het er op dat ze inderdaad vanaf 1 juli rekenen. Maar dat zou betekenen dat stel dat er allerlei bezwaarprocedures zouden gaan komen of andere redenen voor vertraging en ze pas over 2 jaar zouden mogen beginnen met bouwen, je wel al die tijd zou hebben moeten betalen. Lijkt mij vreemd. Gelukkig heb je de toezegging van de makelaar.
Verwijderd
Gelukkig heb ik nog enig pressiemiddel, aangezien ik nog tot donderdag bedenktijd heb.
We hebben een bod gehad van 325, die was een dag later weer ingetrokken, maar in die strekking had ik het verwacht ja.Roos79 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 07:29:
[...]
Had je verwacht dat er hogere biedingen kwamen dan je vraag prijs?
Kan dat zomaar?Scr33x0r schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:22:
[...]
We hebben een bod gehad van 325, die was een dag later weer ingetrokken, maar in die strekking had ik het verwacht ja.
In België is een bod bindend. Dus, zlfs als je een bod doet, moet je daar al meteen je opschortende voorwaarden bijzetten. Doe je dat niet, en haak je af, kan de verkoper een schadevergoeding eisen. Daarom zet je ook meteen best hoe lang je bod geldt. Stel dat je een bod doet, waar de verkoper niet op reageert. 6 maanden later gaat de verkoop met een andere partij niet door. Kan de verkoper bij jou komen aankloppen 'ik aanvaard je bod'. Als jij dan ondertussen iets anders kocht, loop je weer een risico...
In Nederland ben je pas verplicht tot aankoop op het moment dat de drie dagen bedenktijd verstreken zijn na tekening van het voorlopig koopcontract. En dan nog kunnen er ontbindende voorwaarden zijn (als deze in het voorlopig koopcontract zijn opgenomen). Onder voorbehoud van financiering of een technische keuring bijvoorbeeld.Kwakkel schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:41:
[...]
Kan dat zomaar?
In België is een bod bindend. Dus, zlfs als je een bod doet, moet je daar al meteen je opschortende voorwaarden bijzetten. Doe je dat niet, en haak je af, kan de verkoper een schadevergoeding eisen. Daarom zet je ook meteen best hoe lang je bod geldt. Stel dat je een bod doet, waar de verkoper niet op reageert. 6 maanden later gaat de verkoop met een andere partij niet door. Kan de verkoper bij jou komen aankloppen 'ik aanvaard je bod'. Als jij dan ondertussen iets anders kocht, loop je weer een risico...
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2