Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.203 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Die lage prijs is volgens mij wat ik er voor heb betaald, dus wellicht had iemand nog oude prijzen in zijn hoofd ;)

Wij vonden vrij veel dingen waardeloos bij van wanrooij maar ik moet zeggen, ze willen het wel netjes doen maar het duurt even. Keuken is volgens mij alles bij elkaar 5 keer een monteur voor geweest maar die voldoet verder wel aan de wensen, inmiddels.

De bouwer, van Stiphout, was nog brakker maar ook die willen het echt allemaal wel oplossen. Die hebben hier nu een apart team opgezet om de opleverpunten op te lossen en die zijn daar een maand geleden een stuk steviger mee aan de slag gegaan dan daarvoor. Dus de schroeven zijn eindelijk uit de vensterbank hier en dat is ook door de schilder bijgewerkt. En de roestplekken zijn ook met engelengeduld uit het beton gebikt, geschuurd en weer bijgewerkt. En dat na 7 maanden (oplevering was begin november :+ ). Ik denk dat nu het gros van onze punten opgelost is, we zijn van >50 naar <10, misschien dat ze het dit jaar wel af krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:06
nel!s schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:28:
[...]

Kun je wat meer details en evt en tekening delen? Ik neem aan dat je regelwerk tegen het plafond zet, en daar tussen laat je kabels lopen; dan zet je er gips tegenaan dat uitsparingen heeft voor lampen/spots? Hoeveel hoogte verlies je hiermee en heb je tips & tricks? En woont je schoonvader toevallig in de regio Utrecht? :D
Haha, geen regio Utrecht helaas.
We zijn vandaag gestart na de oplevering vanmiddag O+
Enige nadeel is dat het enorm regende. Er geen krasje leek te zitten op de ramen bij oplevering maar nadat het opklaarde en de zon doorkwam en toch wat krasjes op de ramen tevoorschijn kwamen. Denk dat we hier toch een mail achteraan voor moeten gaat sturen.

Wat betreft verlagen plafond hangt het eerste houten frame al in de uitbouw. Hierin kan je je elektra verwerken en dus vanuit de verschillende lichtpunten die in het plafond al zitten gaan werken. Je kan niet eindeloos allerlei lampen op 1 lichtpunt aansluiten maar je komt een heel eind.
Het frame is volledig met houten latten gemaakt. Ik zal binnenkort een foto maken.
Uiteindelijk zakken wij een centimeter of 6 a 7. We werken dus niet met INbouw spots maar met OPbouwspots. We hebben namelijk plafond hoge deuren die we graag zo houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
896gerard schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:59:
[...]

Op welk project zitten jullie?
Wij hebben vorige week ook de badkamer besteld bij Van Wanrooij, met bij ons als negatieve punt dat dit het enige gesprek is dat we konden regelen vóór onze sluitingsdatum (10 juli). En dan hebben we wel in april gebeld hè... Dus het was binnen 2,5 uur twee toiletten en een badkamer samenstellen met de verplichting om te kopen wat je in de haast bij elkaar graait. Ik zet zelf geen handtekeningen onder 'vage' offertes dus de offerte is in detail in elkaar gezet. Het is binnen de tijd gelukt, maar leuk is anders. De tijd om nog even over de offerte na te denken was voor ons 10 minuten. Nu zijn wij beide redelijk snel maar in 2,5 uur beslissen over pakweg 12k is wel iets te gortig eigenlijk. De bedragen vliegen je op dit forum om de oren, maar over 12k wil iedereen wel een nachtje slapen toch? Om die reden hebben we qua sanitair alleen de basic afgenomen bij hen, geen zin om in een split second smaakgevoelig spul te kopen waar je 40% teveel voor betaalt en wat in een kwartier zelf te plaatsen is.
Dat voelt inderdaad niet heel oké.
Juist omdat we het even wilden laten bezinken en nog kritisch wilden nadenken, hebben wij bij zowel de keuken als de badkamer een vervolgafspraak gemaakt. Vooral de keukenboer was daar niet heel gelukkig mee; die wilde het afronden in drie uur.
Badkamerboer was heel geduldig en blij toe; uiteindelijk hebben we nog best eea veranderd. Hij daardoor meer marge/winst (en dus de extra uren terugverdiend), wij blijer met de keuze.

Vrienden van ons stapten ook last-minute in op een project en moesten zowel badkamer als keuken kiezen in recordtijd. Ging zo ver dat ze niet eens beiden bij het tekenen aanwezig konden zijn ivm werk/tijd etc. Uiteindelijk best tevreden, maar wel wat puntjes waarbij ze achteraf denken 'als we hier langer over hadden kunnen nadenken, hadden we het wellicht anders gedaan'. Mogelijk hindsight bias, maar ze zullen een volgende keer meer tijd nemen, dat is zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

896gerard schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:30:
[...]

Huh, misschien hadden wij wat meer op onze strepen moeten staan dan. Maar dan hadden we zeker ook met de standaard gezeten en wij hadden geen zin om eerst de boel eruit te slopen, ook ivm de vloerverwarming. Dit zit op het randje van manipulatie.

Het punt is m.i. gewoon dat het Van Wanrooij financieel niet raakt als hier en daar een klant de standaard badkamer afneemt en de boel eruit sloopt. Er zijn genoeg klanten en ze blijven komen. Ik hoop dat deze laconieke houding t.o.v. klanten niet geldt voor de service achteraf, hier en daar zijn echt wel klachten bekend.

***members only***
Daar is het al eens eerder over gegaan

1) zo zit de wereld in elkaar
2) de aannemer moet ook handelingen doen om die elektricien aan het werk te zetten zoals jou bellen. Tekeningen maken. Tekeningen doorgeven en het werk van de elektricien controleren.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 13-09 19:26
siemenz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:43:
[...]

Daar is het al eens eerder over gegaan

1) zo zit de wereld in elkaar
2) de aannemer moet ook handelingen doen om die elektricien aan het werk te zetten zoals jou bellen. Tekeningen maken. Tekeningen doorgeven en het werk van de elektricien controleren.
De wereld van de projectmatige nieuwbouwwoningen dan, want over een tuinset zullen we al langer kunnen nadenken dan over de badkamer.

Diverse interne figuren uit de bouwwereld geven aan dat het verdienmodel voornamelijk leunt op de (prijs van) meerwerkopties. Dat sommige installaties zoals de meterkast standaard nogal uitgekleed opgeleverd worden, hoort ook bij die strategie natuurlijk. Maar ik had het niet voornamelijk over de prijzen, maar wel over de snelheid waarmee klanten soms dingen 'moeten' beslissen. Dat voelde niet echt comfortabel en bij dergelijke bedragen wil je je tijd kunnen nemen. Maargoed. Het bouwen van een nieuwbouwwoning is ook een lesje in 'acceptatie' denk ik. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
Murphiess schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:39:
Ik vrees daar ook wel een beetje voor. Ik wil mij ook inschrijven voor een nieuwbouw project welke volgende week in de verkoop gaat.

Hoe zijn de ervaringen met “Thuis” van Dura Vermeer? Ik ben verplicht om de keuken en badkamer af te nemen. Deze kunnen in verband met duurzaamheid niet casco opgeleverd worden.

@Arcenon
@Murphiess Wij hebben hetzelfde traject doorgelopen voor een woning in Vlaardingen. Voor ons is het goed bevallen, hetzij dat de prijzen niet zo scherp zijn als bij een echte dumper of massa-inkoper. De set aan mogelijkheden qua meerwerk waren voor ons beperkt, maar dat kwam mede omdat er op een speciale manier gebouwd werd. Ik ben ervan overtuigd dat het ergens goedkoper kan, maar dit was wel makkelijk. Alles bij 1 toko.

[ Voor 5% gewijzigd door 1ntroduc3 op 02-07-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-09 21:30
Allen,

Graag jullie mening over het volgende:
Onze nieuwbouw zolder wordt een rechthoekige ruimte van +/- 9.5 x 5.5 meter.

Als meerwerkoptie hebben we de zolder d.m.v. een muur/deur gesplitst in een slaapkamer (1/3) voor onze zoon. De rest (2/3) van de zolder als generieke ruimte (werkkamer/mancave/TV/Game room/logeerruimte).

Op de zolder komt ook de WTW ventilatie unit (waarschijnlijk merk ITHO).

Wens 1:
Tijdens meerwerk gesprekken aangeven dat we luchtverversing op de afgesloten tienerslaapkamer belangrijk vinden dus in eerste instantie 1 extra WTW-Inblaaspunt (a 275 euro) overeengekomen met de aannemer.

Wens 2:
Als na oplevering blijkt dat onze WTW-unit op zolder teveel herrie maakt willen we de mogelijkheid hebben/houden de WTW apparatuur geluidsdempend te omkasten of in te bouwen.
Maar dan hebben we waarschijnlijk geen goede aanvoerventilatie meer in de overige ruimte (2/3) van de zolder omdat de verse lucht dan in de geluidskast blijft.
Dus met de aannemer een 2e inblaas WTW punt overeengekomen (a 235 euro) afgetakt vanuit dezelfde aanvoerleiding van WTW punt 1 naar de zolderslaapkammer.
(ITHO produktblad: maximale ventilatiestand = 55-60 decibel)

Beide extra (zolder-)WTW-punten zijn in januari besproken, geoffreerd en inmiddels opdracht getekend en door aannemer (25%) gefactureerd.

Nu 6 maanden later stuurt de aannemer -zonder overleg- een creditnota voor het vervallen van 1 van de 2 inblaaspunten. Dit omdat na overleg met hun WTW installateur** blijkt dat de grotere diameter van de ventilatiebuis niet goed in de betonvloer 2e verdieping past.
(**waarom doe je dit technisch overleg niet voordat je een offerte uitbrengt maar goed).
(**WTW installateur beschouwt de overige zolderruimte van 34m3 vanwege de trap naar de zolder als "overloop" en "Een overloop wordt nooit geventileerd.").

In het kort: we zijn e.e.a. zwart/wit overeengekomen, dit kan je toch niet in dit stadium eenzijdig terugdraaien omdat e.e.a. complexer blijkt om te realiseren? Tegenvallers zijn toch voor rekening van de ondernemer en niet voor de klant?? Het zou de aannemer sieren om met een alternatieven te komen zodat de overeengekomen functionaliteit (2 inblaas punten) alsnog gerealiseerd kan worden. Desnoods de ventilatiebuis niet in de betonvloer maar bijv. in de nok van de zolder.

Moeten we hier nu een punt van maken (desnoods met rechtsbijstand) of staat de aannemer in z'n recht en kan dit zomaar?
Ben benieuw wat jullie van deze case vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
aprofet schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:30:
Wens 2:
Als na oplevering blijkt dat onze WTW-unit op zolder teveel herrie maakt willen we de mogelijkheid hebben/houden de WTW apparatuur geluidsdempend te omkasten of in te bouwen.
Maar dan hebben we waarschijnlijk geen goede aanvoerventilatie meer in de overige ruimte (2/3) van de zolder omdat de verse lucht dan in de geluidskast blijft.
Dus met de aannemer een 2e inblaas WTW punt overeengekomen (a 235 euro) afgetakt vanuit dezelfde aanvoerleiding van WTW punt 1 naar de zolderslaapkammer.
(ITHO produktblad: maximale ventilatiestand = 55-60 decibel)
De discussie over eenzijdig opgezegde opties zou ik ook erg hard ingaan met mijn leverancier. Maar wellicht kan die kast wel iets minder heftig.

Onze zolder heeft de bestemming van pooltafel en boardgamekamer dus wij hebben ook veel muren laten vervallen waardoor de MV spullenboel in een hoek tegen een muurtje terecht is gekomen. Qua geluid leek ons dat niet heel tof en qua zicht al helemaal niet dus wij hebben er een kast omheen gebouwd.

Als die MV op de automatische stand staat of op stand 1 of 2 hoor je het ding sowieso nauwelijks, alleen op max hoor je hem goed. De vraag is dus vooral wanneer je hem op het maximum hebt staan. Bij ons is dat bij het douchen en in de zomer 's nachts om koele lucht het huis in te trekken. Als dat bij jullie ook het geval is is gewoon een kast met een rooster wellicht al prima. Hier zit er nog niet eens een ventilatierooster in en zuigt hij door de kieren ook al een hoop lucht aan. Nou komt in die kast ook de omvormer voor onze zonnepanelen dus ik ga er nog wel een paar ventilatiegaten in maken zodat de luchtstroom op orde is. Maar geluidsisolatie ga ik er niet aan toevoegen. Die dingen zijn best stil tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmbokhorst
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-11-2023
Goedemorgen,

Wij zijn 2 maanden geleden ingeloot voor een mooie ruime 2 onder 1 kap aan open vaarwater.
Standaard zit de keuken voor in huis en de woonkamer achter, aangezien wij graag een tuingerichte leefkeuken willen hebben wij voor de volgende opties gekozen:

Uitbouw achterzijde 1,2m 13.500e
Verplaatsen keukenaansluitingen naar achterzijde 1.250e
Garage geisoleerd uitvoeren, + alles inbouw 10.250e
Deur van keuken naar garage 3.450e

Nou hebben we van het bouwbedrijf de bijgewerkte tekening ontvangen en daar kloppen in mijn ogen een paar dingen niet mbt de ventilatie.

- de inblaas ventielen komen in het tussen stuk tussen keuken en woonkamer.
- afzuigventielen komen voor in huis/ongeacht of de keuken voor of achter geplaatst wordt
- afzuigkap in de keuken mag alleen van het recirculatietype

Nu wij hebben gekozen voor de keuken achter ga ik er van uit dat de afzuig ventielen ook achter komen, anders zou je in de woonkamer afzuigen en een luchtstroom creeren van de keuken naar de woonkamer. Dit lijkt mij absoluut niet wenselijk en volgens mij zelf in strijd met het bouwbesluit.

Het bouwbesluit stelt namelijk:
(Artikel 3.29. Luchtverversing verblijfsgebied, verblijfsruimte, toiletruimte en badruimte
Onverminderd het eerste tot en met derde lid heeft een verblijfsgebied of een verblijfsruimte, met een opstelplaats voor een kooktoestel
als bedoeld in artikel 4.38 een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 21 dm³/s )

Link van overheid: https://rijksoverheid.bou...3/afd3-6/par3-6-1/art3-29

en

(Artikel 3.34. Luchtkwaliteit
Hierin staat bij lid 7: Ten minste 21 dm³/s van de capaciteit van de afvoer van binnenlucht uit een verblijfsgebied of een verblijfsruimte waarin zich een opstelplaats voor een kooktoestel, als bedoeld in artikel 3.29, vierde lid, bevindt, wordt rechtstreeks naar buiten afgevoerd.)
link: https://rijksoverheid.bou...3/afd3-6/par3-6-1/art3-34

Aan beide artikelen wordt volgens mij niet voldaan als ze bouwen zonder ventielen in de keuken.
Volgens ons aanspreekpunt van het bouwbedrijf (senior woonadviseur??) maakt het niks uit want er moet toch een recirculatie afzuigkap, volgens mij maakt dat het juist nog belangrijker dat er fatsoenlijke luchtverversing is in de keuken.

Zijn hier mensen die ervaring hebben met de keuken laten verplaatsen(volgens standaard optie lijst) en de uitvoering van de ventilatie in de woning?
en de consequentie als je geen recirculatie kap neemt maar directe afzuiging naar buiten? het huis wordt uitgevoerd met gebalanceerde mechanische ventilatie.

alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:22
Murphiess schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:39:
Ik vrees daar ook wel een beetje voor. Ik wil mij ook inschrijven voor een nieuwbouw project welke volgende week in de verkoop gaat.

Hoe zijn de ervaringen met “Thuis” van Dura Vermeer? Ik ben verplicht om de keuken en badkamer af te nemen. Deze kunnen in verband met duurzaamheid niet casco opgeleverd worden.

@Arcenon
Keuken hebben we bij Thuis genomen, badkamer + toilet niet. We hadden een badkamer uitgekozen waar we aan meerwerk iets van 15k voor kwijt waren, en eerlijk gezegd waren we nou niet "verliefd" op de badkamer. We hebben hem casco laten opleveren en zijn nu, extern 20k kwijt, (incl beneden toilet) maar hebben wel echt alles wat we willen. Inbouwkranen, verlaagd plafond, mooie natuurstenen dubbele wasbak etc etc. Als ik jou reactie zo lees kan het niet in jou project, maar zou er toch zeker wel een paar mailtjes en vragen over stellen of hier toch een uitzondering voor gemaakt kan worden (mits jij niet tevree gaat worden bij Thuis iig)

Keuken hebben we wel bij Thuis gekozen. Momenteel volop in de onderhandelingen hierin, keuze's zijn er voldoende maar verwacht geen showroom met 30 opstellingen. Wat we fout hebben gedaan is het volgende. Er werd gezegd bij het eerste gesprek dat we ALLES nog konden wijzigen en een keuken uit hebben gekozen van +/- 13k. De verkoper gaf niet veel aandacht aan greepjes, werkblad, "want volgend jaar zijn er toch weer andere kleuren en modellen". Alles kon je nog veranderen behalve het leidingwerk. Bepaalde dingen hebben we "zomaar" uitgekozen/laten kiezen zoals het werkblad. Nu we een jaar verder zijn en nu een door ons uitgekozen werkblad uit hebben gekozen, komt hier een meerprijs op van € 2500,-. Andere kleur frontjes ? Ook weer dokken. Ik moet de offerte nog binnen krijgen maar ben bang dat er zomaar 8k extra bij komt. Dat hebben we gewoon fout gedaan, of was een slimme truc van Thuis om in eerste instantie een goedkope keuken te lijken leveren, maar achteraf toch nog 20k te kunnen schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:33
Ander werkblad kan inderdaad flink duurder zijn, als je ineens van standaard werkblad naar composite of graniet gaat kan er zo 3000 verschil inzitten. Greepjes net zo, je hebt zo een verschil te pakken. Dit hadden ze wel mogen melden inderdaad maar heel raar is het niet dat dit meer kost.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@Arebij klinkt dat je toch genaaid bent hier. Je zou eens kunnen navragen welke frontjes en werkbladen zonder meerprijs te kiezen zijn. Maar voor alles wat duurder is dan je huidige keuze kunnen ze gewoon de adviesprijs vragen, wat flink duurder is dan de gangbare prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:22
Z___Z schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:34:
@Arebij Maar voor alles wat duurder is dan je huidige keuze kunnen ze gewoon de adviesprijs vragen, wat flink duurder is dan de gangbare prijs.
Exact dit, we hadden hier ook scherper op moeten zijn en is zeker iets wat we de volgende keer anders zouden doen. Een beetje het gevoel dat het goedkoopste blad is uitgekozen, puur om een aantrekkelijke prijs aan te kunnen bieden. Daarom was het meer een tip, laat je niet afwimpelen dat alles volgend jaar anders is en het in dit stadium niet zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 08:06
FastFox91 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:38:
Heeft iemand ervaring met het oplossen van tapwater capaciteit te kort? Ik ben nieuwsgierig hoe lastig het is om dit probleem later alsnog te lossen.

Ik heb in dit topic gezocht op "warmtepomp" icm "liter" en heb wel wat gevonden. Even een overzicht:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Hieronder de opties die ik heb:

[...]

[...]

[...]

Toch wel bijzonder om voor 122 liter bijna 6 duizend euro extra te betalen, terwijl ik ook prijzen zie van paar honderd euro.
In jouw geval wordt er altijd een nieuw vat geplaatst. Daar komen de extra hoge kosten vandaan. Misschien is er ook een optie om enkel 1 groot vat te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Arebij schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Exact dit, we hadden hier ook scherper op moeten zijn en is zeker iets wat we de volgende keer anders zouden doen. Een beetje het gevoel dat het goedkoopste blad is uitgekozen, puur om een aantrekkelijke prijs aan te kunnen bieden. Daarom was het meer een tip, laat je niet afwimpelen dat alles volgend jaar anders is en het in dit stadium niet zo belangrijk is.
Is het ook niet zo dat je bij een prijs van 13k wellicht minder kunt afdingen dan bij 20k? Dan ben je uiteindelijk alsnog duur uit als alle toevoegingen de hoofdprijs kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aprofet
tmbokhorst schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:18:
Goedemorgen,
...

alvast bedankt voor de reacties.
@tmbokhorst
Bij ons was er deze standaard optie:
Keuken en woonkamer omwisselen € 350,00
Het omwisselen van de woonkamer met de keuken in de woning incl.
standaard aansluitpunten / leidingwerk behorende bij de betreffende ruimte.
LET OP:
In combinatie met de definitieve keukengegevens kan er een prijsopgave voorzien
worden voor het aanpassen van het keukenleidingwerk.

Op deze optietekening was er rekening gehouden met gevolgen voor ventialitie aanvoer/afvoer.
Afvoer meegespiegeld (boven in de verplaatste keuken.)
Aanvoer meegespiegeld (boven in de verplaatste woonkamer. )

EDIT:
Technische Omschrijving De door u te plaatsen keuken dient altijd te worden voorzien van een
recirculatiekap.

Luchtafvoer direct naar buiten is niet mogelijk bjj onze aannemer (vanwege verstoring) balansventilatie

[ Voor 13% gewijzigd door aprofet op 02-07-2020 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmbokhorst
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-11-2023
@aprofet

Bij jullie was het dus wel gewoon zoals het hoort en ook nog veel goedkoper |:(
De prijs is helaas niks aan te doen maar ik vind dat ze het wel gewoon goed moeten uitvoeren.
Het bouwbesluit is volgens mij ook niet vrijblijvend, iemand die weet hoe je een aannemer zover krijgt om zich ook netjes aan het bouwbesluit houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Arebij schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:20:
[...]

Keuken hebben we bij Thuis genomen, badkamer + toilet niet. We hadden een badkamer uitgekozen waar we aan meerwerk iets van 15k voor kwijt waren, en eerlijk gezegd waren we nou niet "verliefd" op de badkamer. We hebben hem casco laten opleveren en zijn nu, extern 20k kwijt, (incl beneden toilet) maar hebben wel echt alles wat we willen. Inbouwkranen, verlaagd plafond, mooie natuurstenen dubbele wasbak etc etc. Als ik jou reactie zo lees kan het niet in jou project, maar zou er toch zeker wel een paar mailtjes en vragen over stellen of hier toch een uitzondering voor gemaakt kan worden (mits jij niet tevree gaat worden bij Thuis iig)

Keuken hebben we wel bij Thuis gekozen. Momenteel volop in de onderhandelingen hierin, keuze's zijn er voldoende maar verwacht geen showroom met 30 opstellingen. Wat we fout hebben gedaan is het volgende. Er werd gezegd bij het eerste gesprek dat we ALLES nog konden wijzigen en een keuken uit hebben gekozen van +/- 13k. De verkoper gaf niet veel aandacht aan greepjes, werkblad, "want volgend jaar zijn er toch weer andere kleuren en modellen". Alles kon je nog veranderen behalve het leidingwerk. Bepaalde dingen hebben we "zomaar" uitgekozen/laten kiezen zoals het werkblad. Nu we een jaar verder zijn en nu een door ons uitgekozen werkblad uit hebben gekozen, komt hier een meerprijs op van € 2500,-. Andere kleur frontjes ? Ook weer dokken. Ik moet de offerte nog binnen krijgen maar ben bang dat er zomaar 8k extra bij komt. Dat hebben we gewoon fout gedaan, of was een slimme truc van Thuis om in eerste instantie een goedkope keuken te lijken leveren, maar achteraf toch nog 20k te kunnen schrijven.
Hi! Mag ik vragen waar voor die prijs badkamer + toilet vandaan komen? :) Inclusief montage?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 11:55
Ascension schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 06:55:
Zijn er mensen die gekozen hebben voor stompe deuren? In ons project kunnen we dit per deur doen (+354 euro en nog eens +288 euro voor verdekte scharnieren). Ik vind het zelf een stuk mooiere uitstraling hebben maar met totaal 12 deuren (incl. meterkast en trapkast) wordt het een kostbare zaak om allemaal te doen. Zijn er meer mensen die hier voor gekozen hebben, en dan alleen de deuren in het zicht bijvoorbeeld?
Het zal aan mij liggen, maar ik moest even Googlen naar 'opdekdeur of stompe deur'. Vervolgens kreeg ik in een mooi kadertje een beetje uitleg van Sk....ae (ga hier geen reclame maken voor een bedrijf dat ik niet ken :p). Ik klikte door naar de site van 'sk....ae.com', en bekeek even hun prijslijst. Hun stompe deuren blijken goedkoper te zijn dan de opdekdeuren (zij het meestal maar enkele euro's). Ik vraag me dan af waarom een meerprijs voor stompe deuren? Of is dat omwille van meer werkuren voor plaatsing oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:19
Ten aanzien van alle ervaringen met koppelverkoop bij keuken en badkamer nog een tip: neem een interieurarchitect in de hand zodra je weet dat je een nieuwbouwwoning gaat kopen. Dat kost je wellicht €1000-1500, maar dat verdien je makkelijk terug als je niet in deze vallen trapt.

Onze huidige woning is ook van Van Wanrooij en ook wij kregen uiteindelijk voor zowel badkamer als keuken maar één mogelijkheid voor een afspraak voor de sluitingsdatum. Dus ook in een paar uurtjes alles beklonken en achteraf zien we zoveel mogelijkheden voor verbetering! Bijvoorbeeld als je de keuken bekijkt vanuit de totale ruimte, in plaats van het hoekje dat er op de tekening voor staat.

Voor onze nieuwe woning hebben we dus direct na het besluit een interieurarchitect in de hand genomen en zorgen we ervoor dat we voor iedere deadline alles al uitgezocht hebben. We hebben dus met gemak meerdere keukenzaken kunnen bezoeken en om offertes kunnen vragen, zonder dat je veel extra tijd kwijt bent. Kwestie van tekening voorleggen, kijken hoe je dat invult en klaar.
Omdat we de hele inrichting grotendeels al bepaald hebben, is het ook veel makkelijker om de juiste en logische aanpassingen te laten maken aan de elektrische installatie.

Het kost dus vooraf wat extra aan geld en tijd, maar het geeft zoveel rust en mogelijkheden om zonder druk te shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 09:47
UninPro schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:01:
[...]

Wat betreft verlagen plafond hangt het eerste houten frame al in de uitbouw. Hierin kan je je elektra verwerken en dus vanuit de verschillende lichtpunten die in het plafond al zitten gaan werken. Je kan niet eindeloos allerlei lampen op 1 lichtpunt aansluiten maar je komt een heel eind.
Het frame is volledig met houten latten gemaakt. Ik zal binnenkort een foto maken.
Uiteindelijk zakken wij een centimeter of 6 a 7. We werken dus niet met INbouw spots maar met OPbouwspots. We hebben namelijk plafond hoge deuren die we graag zo houden.
Exact wat wij ook hebben met de plafondhoge deuren! Komt je verlaagd plafond onder de bovenkant van de deuren uit, of houd je voldoende ruimte? Komen je gipsplaten als het ware om de opbouwspots heen te liggen? Hoeveel spots kan je per lichtpunt, ongeveer, en welke spots gebruik je hiervoor?

Sorry voor alle vragen maar dit is precies wat ik nu aan het uitdenken ben 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 19:54
JimSR schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:50:
[...]

In jouw geval wordt er altijd een nieuw vat geplaatst. Daar komen de extra hoge kosten vandaan. Misschien is er ook een optie om enkel 1 groot vat te plaatsen?
Wat ik begrepen heb is dat er een type warmtepomp is met een geïntegreerde boiler en een andere type waarbij de geïntegreerde boiler komt te vervallen en wordt aangesloten op een externe grotere boiler.

Ik heb overigs niet voor 300 liter vat gekozen. Moet eerste paar jaar ruim voldoende zijn en lossen we tzt wel op met een elektrische boiler oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:13
tmbokhorst schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 12:32:
@aprofet

Bij jullie was het dus wel gewoon zoals het hoort en ook nog veel goedkoper |:(
De prijs is helaas niks aan te doen maar ik vind dat ze het wel gewoon goed moeten uitvoeren.
Het bouwbesluit is volgens mij ook niet vrijblijvend, iemand die weet hoe je een aannemer zover krijgt om zich ook netjes aan het bouwbesluit houden?
Eerst aangeven dat het niet omzetten van in- en uitstroom tegen het bouwbesluit (en dat is een wettelijke regeling) is. Daarna aangeven dat het goedkoper is om het meteen goed te doen dan na oplevering te moeten aanpassen. En meteen ook vermelden dat er bij de oplevering een inspecteur van Vereniging Eigen Huis aanwezig zal zijn. Hopelijk heb je al wel een rechtsbijstand verzekering . . . dan kun je dat laten vallen als ie tegen blijft sputteren.

Anders krijg je uit eindelijk zo'n gevalletje als ik nu heb: Onderaannemer heeft, zonder dat tegen de hoofd-aannmer te vertellen geen douche-WTW geplaats. Daar kwam de hoofdaannemer (en ik) achter door dat men bleef weigeren een luik te realiseren waardoor die toegankelijk zou moeten zijn.
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Ik heb aangegeven dat ie er gewoon moet komen en gewezen naar een universitair onderzoek: Gemiddeld levert een douche WTW een besparing op de energie kosten van € 50,- p.p per jaar. Ik ga uit van een levensduur van minstens 20 jaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 21:12
Zijn er mensen met ervaring met kamerhoge binnendeuren? Ik overweeg dit om van de opdekdeuren en bovenlichten af te komen. Ik hou me ook aanbevolen voor foto's van het eindresultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Dronium schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:27:
[...]

Eerst aangeven dat het niet omzetten van in- en uitstroom tegen het bouwbesluit (en dat is een wettelijke regeling) is. Daarna aangeven dat het goedkoper is om het meteen goed te doen dan na oplevering te moeten aanpassen. En meteen ook vermelden dat er bij de oplevering een inspecteur van Vereniging Eigen Huis aanwezig zal zijn. Hopelijk heb je al wel een rechtsbijstand verzekering . . . dan kun je dat laten vallen als ie tegen blijft sputteren.

Anders krijg je uit eindelijk zo'n gevalletje als ik nu heb: Onderaannemer heeft, zonder dat tegen de hoofd-aannmer te vertellen geen douche-WTW geplaats. Daar kwam de hoofdaannemer (en ik) achter door dat men bleef weigeren een luik te realiseren waardoor die toegankelijk zou moeten zijn.
Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen. Ik heb aangegeven dat ie er gewoon moet komen en gewezen naar een universitair onderzoek: Gemiddeld levert een douche WTW een besparing op de energie kosten van € 50,- p.p per jaar. Ik ga uit van een levensduur van minstens 20 jaar. 8)
Onze toekomstige woning zal ook geleverd worden met zo'n douche-WTW. Waar wordt die geplaatst dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
896gerard schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:36:
[...]

Onze toekomstige woning zal ook geleverd worden met zo'n douche-WTW. Waar wordt die geplaatst dan?
Voor zover ik weet zijn er twee varianten.
  • De eerste en meeste efficiënte is een lange buisvorm, die zou bij mij in de lepe hoek bij de trap kunnen waar ook de afvoer al doorheen loopt. Feitelijk komt deze in de plaats van de afvoer.
  • De tweede is een WTW geïntegreerd in de drain van de douche. Deze heeft een inbouw diepte van 12 of 9 cm.
In beide gevallen moet daar met het aanleggen van de leidingen natuurlijk wel rekening mee gehouden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Dronium schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:43:
[...]

Voor zover ik weet zijn er twee varianten.
  • De eerste en meeste efficiënte is een lange buisvorm, die zou bij mij in de lepe hoek bij de trap kunnen waar ook de afvoer al doorheen loopt. Feitelijk komt deze in de plaats van de afvoer.
  • De tweede is een WTW geïntegreerd in de drain van de douche. Deze heeft een inbouw diepte van 12 of 9 cm.
In beide gevallen moet daar met het aanleggen van de leidingen natuurlijk wel rekening mee gehouden worden.
Aha. En dan te bedenken dat hij er bij jou simpelweg niet in zat. Zo'n warmtewisselaar wordt volledig onzichtbaar weggewerkt dus prijstechnisch is het voor de aannemer heel interessant om hem te 'vergeten'. Ik vraag me af hoeveel nieuwbouwhuizen zonder warmtewisselaar opgeleverd worden.. de eigenaren gaan dat nooit merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 23:14
Is het dan later nog op de een of andere manier te checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
feelthepower schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:49:
Is het dan later nog op de een of andere manier te checken?
Vandaar dat de inspecteur van V.E.H. vond dat er een luik moest komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:50
896gerard schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 12:05:
[...]

Aha. En dan te bedenken dat hij er bij jou simpelweg niet in zat. Zo'n warmtewisselaar wordt volledig onzichtbaar weggewerkt dus prijstechnisch is het voor de aannemer heel interessant om hem te 'vergeten'. Ik vraag me af hoeveel nieuwbouwhuizen zonder warmtewisselaar opgeleverd worden.. de eigenaren gaan dat nooit merken.
Wij hebben na oplevering wel alle tekeningen gehad waar ook de wtw in zit. Of die er echt ligt valt inderdaad niet te controleren. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
perspectivebass schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:09:
[...]

Wij hebben na oplevering wel alle tekeningen gehad waar ook de wtw in zit. Of die er echt ligt valt inderdaad niet te controleren. :/
Tuurlijk wel, gasverbruik ketel zou na een tijdje moeten zakken, ook zou de wateraanvoertemp (koudwateraansluiting douchekraan of koudwateraansluiting ketel, of allebei afhankelijk hoe ze t hebben aangesloten) moeten stijgen als de WTW is opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:03
Dat zul je dan inderdaad niet zo snel merken. Maar dat zul je met veel meer bouwkundige zaken hebben. Zou het iemand bijvoorbeeld opvallen als de isolatie een paar cm dunner is dan afgesproken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
nel!s schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:40:
[...]

Exact wat wij ook hebben met de plafondhoge deuren! Komt je verlaagd plafond onder de bovenkant van de deuren uit, of houd je voldoende ruimte? Komen je gipsplaten als het ware om de opbouwspots heen te liggen? Hoeveel spots kan je per lichtpunt, ongeveer, en welke spots gebruik je hiervoor?

Sorry voor alle vragen maar dit is precies wat ik nu aan het uitdenken ben 8)
Soms zegt een afbeelding voldoende.
Let erop dat ik niet de bedenker ben dus het lijkt mij goed even te adviseren in omgeving wat exact de maten zijn. Uiteindelijk verlagen we in totaal nog geen 7cm. Dit is dus inclusief gipsplaten en stucwerk wat er nog op komt. We hebben te maken met plafond hoge deuren dus er is ook niet meer ruimte. We zijn zelfs aan het overwegen om de opdekdeuren wat in te korten zodat deze nog uit het scharnier getild kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEWg2zMIhNfCrhUWm2cokUCw1yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxQXlcSlHloqcL0nuxCgFpdo.jpg?f=fotoalbum_large

Wat betreft verlichting werk ik met opbouwspots van Hue. Ik weet de exacte getallen niet qua vermogen van 1 lichtpunt maar ik heb begrepen van een bevriend elektricien dat we met 2 spots en 1 plafonnières op 1 lichtpunt prima uitgaan komen. Zoals gezegd raad ik altijd aan om in de omgeving te informeren bij mensen die er verstand van hebben waar mogelijk. In combinatie met Tweakers, waar ik afgelopen 2 jaar continue op heb gezeten, kom je een heel eind.

Dat brengt mij zelf bij de volgende vraag. En ja, ik heb de zoekfunctie echt gebruikt inclusief internet en youtube. Maar om het opstook protocol uit te voeren met vloerverwarming dien ik de watertemperatuur knop bij de verdeler langzaam omhoog te draaien. Dat is helder en komt ook overal naar voren.

Maar daarbij moet ik op de (3 verschillende) thermostaten ook omhoog gaan schroeven? Hier gaat het dus om de omgevingstemperatuur. Anders gaat het warme water nooit rond door de leidingen neem ik aan. Knal je deze thermostaten ewoon direct op +- 28 graden? Of schroef je deze langzaam mee op? Ik neem aan dat je de temperatuur niet hoger gaat stoken. En dat je dus vervolgens alleen de watertemperatuur bij de verdeler regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
Betreft opstookprotocol.

Is dit alleen nog nodig bij HTV (CV ketel).
Of ook bij LTV verwarming (W/W warmtepomp)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
aprofet schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:49:
Betreft opstookprotocol.

Dit is alleen van toepassing bij vloerverwarming ongeacht de verwarmingswijze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Kun je gewoon voelen aan de douchekraan. Naja, mits die ook geen inbouw is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
aprofet schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:49:
Betreft opstookprotocol.

In onze situatie is het niet mogelijk om überhaupt een opstookprotocol uit te voeren. Wij hebben een lucht/warmtepomp. Vloerverwarming is bij ons in de constructievloer aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 23:20

d0s

sssst

UninPro schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:30:
[...]

Let erop dat ik niet de bedenker ben dus het lijkt mij goed even te adviseren in omgeving wat exact de maten zijn. Uiteindelijk verlagen we in totaal nog geen 7cm. Dit is dus inclusief gipsplaten en stucwerk wat er nog op komt. We hebben te maken met plafond hoge deuren dus er is ook niet meer ruimte. We zijn zelfs aan het overwegen om de opdekdeuren wat in te korten zodat deze nog uit het scharnier getild kunnen worden.

[Afbeelding]

Wat betreft verlichting werk ik met opbouwspots van Hue. Ik weet de exacte getallen niet qua vermogen van 1 lichtpunt maar ik heb begrepen van een bevriend elektricien dat we met 2 spots en 1 plafonnières op 1 lichtpunt prima uitgaan komen. Zoals gezegd raad ik altijd aan om in de omgeving te informeren bij mensen die er verstand van hebben waar mogelijk. In combinatie met Tweakers, waar ik afgelopen 2 jaar continue op heb gezeten, kom je een heel eind.

Dat brengt mij zelf bij de volgende vraag. En ja, ik heb de zoekfunctie echt gebruikt inclusief internet en youtube. Maar om het opstook protocol uit te voeren met vloerverwarming dien ik de watertemperatuur knop bij de verdeler langzaam omhoog te draaien. Dat is helder en komt ook overal naar voren.

Maar daarbij moet ik op de (3 verschillende) thermostaten ook omhoog gaan schroeven? Hier gaat het dus om de omgevingstemperatuur. Anders gaat het warme water nooit rond door de leidingen neem ik aan. Knal je deze thermostaten ewoon direct op +- 28 graden? Of schroef je deze langzaam mee op? Ik neem aan dat je de temperatuur niet hoger gaat stoken. En dat je dus vervolgens alleen de watertemperatuur bij de verdeler regelt?
Waarom geen inbouwspots? Hue spots kun je toch wel kwijt met 6cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

[Afbeelding]

Dus én verlagen en dan alsnog opbouwspots? Waarom dan verlagen :? . Hoogte is zalig. Wat houdt je over? 2,54? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
Puur voor het weg werken van de v-naden van de kanaalplaten en het 10mm nodig hebben bij Hue Spots.
Daarnaast vinden we de opbouw spots van Philips in de hoeken juist mooi. Bewuste keuze geweest.
Door het minimaal verlaagde plafond kunnen we nu zonder kabelgoten werken.

@d0s Of heb jij Hue Spots die wel binnen 7cm verlaging te plaatsen zijn?
@kabeltjekabel Er wordt dus minimaal verlaagd voor de v-naden. Ik wil graag met Hue verlichting werken dus dan is er geen andere mogelijkheid dan opbouwspots. Overigens in de hoeken en boven het kookeiland. Mocht ook jij een andere/betere oplossing weten dan hoor ik het graag.

Edit:/ @d0s Na je reactie te hebben gelezen. Heb je een link naar een van deze spots? Op de officiële Hue website kom ik nog altijd een link met een inbouwafstand van 10cm tegen.

[ Voor 59% gewijzigd door UninPro op 03-07-2020 23:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d0s
  • Laatst online: 14-09 23:20

d0s

sssst

UninPro schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:31:
Puur voor het weg werken van de v-naden van de kanaalplaten en het 10mm nodig hebben bij Hue Spots.
Daarnaast vinden we de opbouw spots van Philips in de hoeken juist mooi. Bewuste keuze geweest.

De laatste generatie Hue spots zijn 5,8cm hoog. Een simpele fitting en dat zou je moeten redden. Verlagen van een plafond en dan alsnog opbouw lijkt me zonde van al dat werk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
UninPro schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 21:31:

@kabeltjekabel Er wordt dus minimaal verlaagd voor de v-naden. Ik wil graag met Hue verlichting werken dus dan is er geen andere mogelijkheid dan opbouwspots. Overigens in de hoeken en boven het kookeiland. Mocht ook jij een andere/betere oplossing weten dan hoor ik het graag.

Edit:/ @d0s Na je reactie te hebben gelezen. Heb je een link naar een van deze spots? Op de officiële Hue website kom ik nog altijd een link met een inbouwafstand van 10cm tegen.
Dus omdat je een paar V-naden niet wilt zien ga je het hele plafond verlagen zodat je het plafond nog veel vaker ziet :?
*ikke niet snappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UninPro
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:17:
[...]

Dus omdat je een paar V-naden niet wilt zien ga je het hele plafond verlagen zodat je het plafond nog veel vaker ziet :?
*ikke niet snappen.
Dat klopt helemaal. Wij vinden persoonlijk een plafond met v-naden niet mooi. En ik meen te hebben gelezen dat ik niet de enigste ben in dit topic. Onze woonkamer is vrij breed met 10 meter waardoor je echt naar onze mening vaak naden ziet. Een strak en glad plafond heeft onze voorkeur zoals we ook bij vrienden beide versies hebben kunnen zien.

@d0s Ik begrijp nu wat je bedoeld! Het los kopen van de Gu10 met een aparte armatuur. Ik ga morgen eens rustig op zoek naar deze armaturen. Bedankt voor je idee! 💡 Deze mogelijkheid hadden we nog niet. Boven het kookeiland willen we nog altijd de opbouw dubbele Pillar Hue verlichting. Maar in de hoeken van de woonkamer zou de inbouwspot toch een mogelijkheid kunnen zijn nu je mij op de relatief lage inbouwhoogte van de Gu10 hebt gewezen =)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online

Het doel is om de vloer goed te laten zetten zodat er geen scheuren ontstaan als je afwerking er op gelegd is. Dat doe je door de leidingen in de vloer langzaam warmer te stoken en weer af te laten koelen, de scheuren ontstaan meestal bij het afkoelen. Dan moet dat water wel blijven stromen dus moeten al je thermostaten omhoog zodat er continue warmte wordt gevraagd.

Hier werd het dus in november met de ramen open 27 graden toen de aanvoer 24 uur op 40 graden stond . Thermostaten had ik allemaal op 30 gezet. Nadat die vloer twee keer van 15 naar 40 en weer terug was gegaan was hij wel uitgescheurd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FrankSpin schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:55:
[...]

In onze situatie is het niet mogelijk om überhaupt een opstookprotocol uit te voeren. Wij hebben een lucht/warmtepomp. Vloerverwarming is bij ons in de constructievloer aangebracht.
Waarom is opstoken dan niet mogelijk? Kun je op de warmtepomp de watertemperatuur niet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
UninPro schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:23:
[...]

Dat klopt helemaal. Wij vinden persoonlijk een plafond met v-naden niet mooi. En ik meen te hebben gelezen dat ik niet de enigste ben in dit topic. Onze woonkamer is vrij breed met 10 meter waardoor je echt naar onze mening vaak naden ziet. Een strak en glad plafond heeft onze voorkeur zoals we ook bij vrienden beide versies hebben kunnen zien.

@d0s Ik begrijp nu wat je bedoeld! Het los kopen van de Gu10 met een aparte armatuur. Ik ga morgen eens rustig op zoek naar deze armaturen. Bedankt voor je idee! 💡 Deze mogelijkheid hadden we nog niet. Boven het kookeiland willen we nog altijd de opbouw dubbele Pillar Hue verlichting. Maar in de hoeken van de woonkamer zou de inbouwspot toch een mogelijkheid kunnen zijn nu je mij op de relatief lage inbouwhoogte van de Gu10 hebt gewezen =)
Ik lees met veel interesse mee! Erg benieuwd waar je uitkomt. Ik zie dat veel lage inbouw spots een aparte transformator hebben, dan heb je soms maar 25mm nodig en kun je met nog veel minder verlaging wegkomen

Hoe hoog zijn je deuren en plafond in totaal, en dus, hoeveel moet er van je deuren af om ze er uit te kunnen tillen?

Je kunt ook altijd de scharnieren van je deuren nog los schroeven toch, dan hoeven ze ook niet omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 05:37:
[...]

Waarom is opstoken dan niet mogelijk? Kun je op de warmtepomp de watertemperatuur niet instellen?
Bij ons zitten op de vloerverwarming verdelers geen thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FrankSpin schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:19:
[...]

Bij ons zitten op de vloerverwarming verdelers geen thermostaat.
Je moet het ook niet met de vloerverwarmingverdelers opstoken. Je begint met lage watertemperatuur op de 'ketel'/warmtepomp en je zet de kamerthermostaat op maximaal. Dan verhoog je elke dag de watertemperatuur op de warmtepomp tot die na een aantal dagen min of meer maximaal is. Zo warm je langzaam maar zeker de vloer op.

Je doet dus helemaal niets met de vloerverwarmingverdelers.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 04-07-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 11:48
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Je moet het ook niet met de vloerverwarmingverdelers opstoken. Je begint met lage watertemperatuur op de 'ketel'/warmtepomp en je zet de kamerthermostaat op maximaal. Dan verhoog je elke dag de watertemperatuur op de warmtepomp tot die na een aantal dagen min of meer maximaal is. Zo warm je langzaam maar zeker de vloer op.

Hier is ook de watertemperatuur niet zelf in te stellen. De warmtepomp is een gesloten systeem zonder bedieningsmogelijkheden of display of wat dan ook.

Op de thermostaten kan je alleen de gewenste ruimte temperatuur instellen en dan gaat hij dus opwarmen of koelen. Dat is het enige wat ik hier dus kan doen. Het betreft met een w/w warmtepomp natuurlijk ook allemaal LTV dus dat verschil in temp van het water is al veel lager dan met traditionele C.V. ketels.
Met een traditionele kan je de water temp van 15 tot 55 graden ongeveer instellen en met LTV is dat max 18-28 uit mijn hoofd.

Ik heb dus ook geen echt opstookprotocol kunnen uitvoeren, ik was wel blij dat de vloer al maanden lag voor oplevering sleutel en dat het in die perioden goed heet is geweest wekenlang en ook al maandenlang wind en waterdicht was waarop ze wel heel veel hebben geventileerd.

Opstook protocol is dus niet altijd van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:54

fmb

[...]
Let erop dat ik niet de bedenker ben dus het lijkt mij goed even te adviseren in omgeving wat exact de maten zijn. Uiteindelijk verlagen we in totaal nog geen 7cm. Dit is dus inclusief gipsplaten en stucwerk wat er nog op komt. We hebben te maken met plafond hoge deuren dus er is ook niet meer ruimte. We zijn zelfs aan het overwegen om de opdekdeuren wat in te korten zodat deze nog uit het scharnier getild kunnen
Ik heb ook ons gehele plafond direct na oplevering verlaagd met ongeveer 5 cm en gestucd. Dit om 2 redenen:
* V-naden wegwerken.
* Plaatsen inbouw spots.

We zijn hier erg blij mee. Het is echt niet zo dat je het plafond “vaker ziet” wat ik verderop las. Die paar cm merk je niet. Integendeel; dit is veel rustiger en ziet er superstrak uit.
In ons geval waren we achteraf erg blij met ons besluit de v-naden op deze wijze weg te werken. Tussen sommige kanaalplaatdelen zit een hoogteverschil van wel een paar cm in het midden van de kamer. Heel lelijk.

Ik heb wel inbouwspots geplaatst en recent “smart” gemaakt met Fibaro Dimmer 2 inbouwmodules voor achter bestaande lichtschakelaars. Dan heb je het voordeel van Domotica en het nog kunnen gebruiken van de gewone schakelaars.

Ik begrijp alleen je opmerking niet over het inkorten van de deuren?
Op de foto’s dit niet zichtbaar. Of komen er achteraf nieuwe deurposten en deuren en kom je er nu achter dat de maat te krap wordt? Heb je dan wel rekening gehouden met de hoogte van de vloer straks?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ik zou wel altijd kiezen voor GU10 spots. Die zijn over het algemeen wel iets dieper (7-8cm nodig) maar die zijn in ieder geval altijd verwisselbaar.
Ik heb mijn GU10 spots tijdens de bouw mee laten nemen. Niet goedkoop maar ze zitten hier dus direct in de kanaalplaten en die heb ik na oplevering strak laten stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@fmb welke spots heb je hiervoor gebruikt? Hoeveel cm totaal hoogte zit je nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Een douchepijp wtw mag nooit weggewerkt worden aangezien het een apparaat is en daarom bereikbaar en demonteerbaar gemonteerd moet worden.

Zie bijv. deze installatiehandleiding.

[ Voor 20% gewijzigd door Wolly op 05-07-2020 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UninPro
kabeltjekabel schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:58:
[...]

Dus én verlagen en dan alsnog opbouwspots? Waarom dan verlagen :? . Hoogte is zalig. Wat houdt je over? 2,54? :/
Ik ben vandaag op de eerste klusdag toch even gaan meten. Maar ons plafond is 266cm hoog. Dat betekent dat we na verlagen +-260cm over houden :)
Zoals @fmb ook aangeeft verwachten wij een rustiger plafond wat juist niet op ons afkomt. In combinatie met de plafond hoge deuren denk ik dat het een gaaf geheel gaat worden.

Foto plafond hoge deur zonder verlaagd plafond.

Wel gaan we nu zoals getipt voor inbouw spots. Nu de GU10 van Hue lijkt te passen is dat wel de beste optie. Iemand die nog op zoek is naar Philips Phase? :P
Ik doe ze nu weg voor €40,- en neem mijn verlies.

Ook zijn nu alle loze leidingen gevuld met UTP Cat6. en is het zelfs gelukt wegens een verkeerde loze leiding om uiteindelijk 4 UPT door 3/4 buis te krijgen met een engelengeduld.

[ Voor 3% gewijzigd door UninPro op 05-07-2020 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
UninPro schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:38:
Ook zijn nu alle loze leidingen gevuld met UTP Cat6. en is het zelfs gelukt wegens een verkeerde loze leiding om uiteindelijk 4 UPT door 3/4 buis te krijgen met een engelengeduld.
Nu nog wel een extra inbouwdoos ernaast boren om alles netjes af te kunnen monteren? :P
Mag ik vragen wat je van plan bent met 4 aansluitingen per loze leiding?

Ik krijg ook 3/4 loze leidingen, maar op dit moment was ik eigenlijk niet van plan om er meer dan 2 data kabels doorheen te trekken. (Evt nog een KNX-kabel erbij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@UninPro bedenk wel dat je boven je spot 1 a 2cm ruimte over houd zodat die zijn warmte kwijt kan. De driver produceert namelijk wel aardige warmte dus je mag ze niet klem inbouwen.
Daarom is de regel 7 a 8cm inbouwdiepte voor GU10 spots op 230V.

[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 05-07-2020 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:54

fmb

nel!s schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:26:
@fmb welke spots heb je hiervoor gebruikt? Hoeveel cm totaal hoogte zit je nu op?
Ik heb deze gekocht: https://www.123ledspots.n...-6-watt-dimbaar-warm.html

Bedoel je de hoeveelheid cm verlaging, of hoogte van de inbouwspot?
Kan nu niet echt meer meten, alles is dicht...

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
Farmerwood schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Nu nog wel een extra inbouwdoos ernaast boren om alles netjes af te kunnen monteren? :P
Mag ik vragen wat je van plan bent met 4 aansluitingen per loze leiding?

Ik krijg ook 3/4 loze leidingen, maar op dit moment was ik eigenlijk niet van plan om er meer dan 2 data kabels doorheen te trekken. (Evt nog een KNX-kabel erbij)
We hebben ook gewoon 2 UTP kabels aangehouden in de overige loze leidingen door 't huis. Echter bleken er 2 "lege" dozen achter het tv meubel niet naar de meterkast te gaan. Deze waren onderdeel van een "media pakket" wat dus ringgeschakelde dozen bleken te zijn voor bijvoorbeeld dolby surround kabels. Totaal verkeerd begrepen door mij en zo ook niet begrepen door de koopbegeleider. Op die plek had ik echter wel oa. InWallHD acces point van Ubiquiti en KPN/Tv reciever ingetekend. Gelukkig zat er dus op de hoek van de kamer nog 1 loze leiding waar we nu deze 4 doorheen hebben gekregen. 2 voor die "lege dozen" waar ik UTP had verwacht. Maar ook direct 2 UTP voor de leiding op de hoek. Uiteraard allemaal mooi weg gefrezed in de muur (en pvc pijp).

@GeeMoney Thanks voor de tip. De eerste gipsplaten zullen deze week geplaatst gaan worden op het plafond. Dan meet ik de exacte inbouwdiepte en loop ik eens even een echte lampen zaak binnen voor advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Afgelopen vrijdag binnendeuren uitgezocht voor het huis. 1x Verdi 31 met satijn glas en 9 x Verdi 630. Moeten 1780 euro bijbetalen. Voor stompe deuren zou er nog eens 4000 extra bijkomen. Om bijna 6K neer te leggen voor binnendeuren was me te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
W.Cor schreef op maandag 6 juli 2020 @ 06:53:
Afgelopen vrijdag binnendeuren uitgezocht voor het huis. 1x Verdi 31 met satijn glas en 9 x Verdi 630. Moeten 1780 euro bijbetalen. Voor stompe deuren zou er nog eens 4000 extra bijkomen. Om bijna 6K neer te leggen voor binnendeuren was me te gortig.
Da's nog een beste meerprijs voor stompe deuren. Bij ons was het precies andersom, de stompe kozijnen zijn 2300 euro (ook 10 deuren) en de deuren 4200. Hierom besloten om de deuren op een later moment zelf te doen en de stompe deuren vanuit de bouw. Dat laatste is ook het meest lastig om achteraf te doen.

Edit: De deuren zijn natuurlijk niet te vergelijken, in ons project wordt Svedex gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Raegin op 06-07-2020 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Hier ook Berkvens in het project, houten kozijn met stompe deur kost hier +345 euro t.o.v. de standaard deur. Deur is Verdi 900. Bij jullie dezelfde meerprijs? Ben benieuwd of dit nog per project verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
4000 voor alleen stompe deuren? Of ook voor tegelijk bv houten deurposten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-09 09:05
UninPro schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:23:
[...]

Om je v-naden weg te werken hoef je niet je plafond te verlegen hé. Wij hebben het plafond glad laten stuccen (wat jij ook moet doen) en zie die naden ook niet meer. Voor het verleggen van lichtpunten is het natuurlijk wel een goeie oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Len020 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:12:
[...]

Om je v-naden weg te werken hoef je niet je plafond te verlegen hé. Wij hebben het plafond glad laten stuccen (wat jij ook moet doen) en zie die naden ook niet meer. Voor het verleggen van lichtpunten is het natuurlijk wel een goeie oplossing.
Hij doet het mede om spots te plaatsen. Als je niet verlaagd maar wel spots wilt heb je dus eigenlijk weinig opties. Of opbouw spots gebruiken of gewone armaturen.
Soms willen ze geen inbouw spots vanuit de bouw plaatsen en dan moet je achteraf zelf verlagen of opbouw spots nemen maar dat laatste is niet zo strak.

Ik heb op de begane grond de deuren en kozijnen laten vervallen behalve die van de WC. Wel alles naar stomp gezet met de standaard deuren. De meerprijs voor houten kozijnen waren 880,- per stuk en de eerstvolgende deur had ook een meerprijs van minimaal 400,- per stuk. Omzetten van opdek naar stomp zonder bovenlicht was 400,- per stuk. Bij 8 deuren heb ik dat dus laten doen.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 06-07-2020 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
GeeMoney schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:17:
[...]

Hij doet het mede om spots te plaatsen. Als je niet verlaagd maar wel spots wilt heb je dus eigenlijk weinig opties. Of opbouw spots gebruiken of gewone armaturen.
Soms willen ze geen inbouw spots vanuit de bouw plaatsen en dan moet je achteraf zelf verlagen of opbouw spots nemen maar dat laatste is niet zo strak.

Ik heb op de begane grond de deuren en kozijnen laten vervallen behalve die van de WC. Wel alles naar stomp gezet met de standaard deuren. De meerprijs voor houten kozijnen waren 880,- per stuk en de eerstvolgende deur had ook een meerprijs van minimaal 400,- per stuk. Omzetten van opdek naar stomp zonder bovenlicht was 400,- per stuk. 8 deuren heb ik eat laten doen.
Mocht je spots willen dan is het inderdaad een slimme zet; je bent super flexibel en waarschijnlijk ook goedkoper dan als je het vanuit de bouw laat doen. Met 300EU de spot die ze hier rekende kun je aardig wat raggelwerk maken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Len020 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:29:
[...]

Mocht je spots willen dan is het inderdaad een slimme zet; je bent super flexibel en waarschijnlijk ook goedkoper dan als je het vanuit de bouw laat doen. Met 300EU de spot die ze hier rekende kun je aardig wat raggelwerk maken >:)
Klopt, enige nadeel is dus dat je hoogte verliest en na oplevering 2 weken extra werk hebt.
Overigens was een eerste spot (GU10 230V) met dimmer hier 230,- en elke volgende spot op dezelfde groep 180,- ingeboord in de kanaalplaten vanuit de bouw. Omdat ik en niet wilde verlagen en ik niet na oplevering sleutel nog 3 weken het plafond wilde uitraggelen heb ik het dus vanuit de bouw laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 19:50
Heb je ook gekeken naar de losse prijzen van deuren? Vond het hier wat onzinnig met een meerprijs van 600 voor een simpele deur. Terwijl je in de bouwmarkt met hetzelfde gemak Berkvens en Svedex deuren koopt voor gemiddeld €400. Wij kopen voor beneden een drietal taatsdeur lookalike deuren. Wij hebben wel al het voordeel dat de kozijnen van hout zijn en gemaakt voor stompe deuren.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
Ik zie trouwens op onze Berkvens site dat bij stompe deuren het kozijn in MDF wordt uitgevoerd. MDF lijkt me nu niet echt een hoogwaardig materiaal voor een kozijn of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
GeeMoney schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:39:
[...]

Klopt, enige nadeel is dus dat je hoogte verliest en na oplevering 2 weken extra werk hebt.
Overigens was een eerste spot (GU10 230V) met dimmer hier 230,- en elke volgende spot op dezelfde groep 180,- ingeboord in de kanaalplaten vanuit de bouw. Omdat ik en niet wilde verlagen en ik niet na oplevering sleutel nog 3 weken het plafond wilde uitraggelen heb ik het dus vanuit de bouw laten doen.
Zo te lezen houd hij nogsteeds 2,60 over; het verlies is slechts een cm of 7; als je dat vanaf dag 1 hebt merk je dat echt niet. Tevens zal een ervaren persoon hier geen 2 weken mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Len020 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:45:
[...]

Zo te lezen houd hij nogsteeds 2,60 over; het verlies is slechts een cm of 7; als je dat vanaf dag 1 hebt merk je dat echt niet. Tevens zal een ervaren persoon hier geen 2 weken mee bezig zijn.
Klopt, maar een timmerman inhuren voor 2 a 3 dagen is ook niet gratis :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ascension schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:29:
Ik zie trouwens op onze Berkvens site dat bij stompe deuren het kozijn in MDF wordt uitgevoerd. MDF lijkt me nu niet echt een hoogwaardig materiaal voor een kozijn of zie ik dit verkeerd?
Wij hebben ook MDF deurkaders. Ziet er niet uit zolang ze niet geschilderd zijn maar daarna lijkt het prima. Het enige waar ik mij zorgen over maak is hoe het er gaat uitzien na jaren gebruik want ik weet niet hoeveel water ze opnemen bij het poetsen of in de badkamer bijvoorbeeld. Het is wel waterbestendige MDF maar ook dat kan niet oneindig tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Dat ligt aan het systeem, want als je gesloten verdelers hebt met een eigen pomp en eigen thermostaatkraan, dan zul je daarmee moeten regelen. In ons huis waren de kamerthermostaten helemaal niet verbonden met de ketel, maar alleen met de verdelers, dus dan zul je echt op de verdelers moeten regelen. De ketel stond in ons geval weersafhankelijk te stoken. (inmiddels is dat helemaal aangepast, want het is behoorlijk onzinnig om dat zo in te regelen, maar dat terzijde)

Zorg in dat geval wel voor een thermometer (als die niet op de verdeler zit), want die thermostaatkranen die op de verdelers zitten zijn heel erg onnauwkeurig.

Overigens is het opstookprotocol niet altijd nodig. Als de vloeren droog genoeg zijn en zwevend gelegd, dan hoef je geen opstookprotocol te volgen. In ons huis is de tegelvloer met de bouw mee gelegd en toen had de ketel echt nog geen seconde gedraaid (want de installateur was vergeten iets aan te sluiten, dus de ketel werkte helemaal niet)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

In 6 weken tijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WtKCm2UcF4SF_ihaUbnx0r4tKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QY1X2geiLfDjGX596A3QVfNt.jpg?f=fotoalbum_large

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
Ascension schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Hier ook Berkvens in het project, houten kozijn met stompe deur kost hier +345 euro t.o.v. de standaard deur. Deur is Verdi 900. Bij jullie dezelfde meerprijs? Ben benieuwd of dit nog per project verschilt.
10 binnendeuren met MDF kozijn was dus 5365 extra en dan moest ik de deurklinken nog upgraden.
Standaard deur was ook Verdi 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
W.Cor schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:15:
[...]

10 binnendeuren met MDF kozijn was dus 5365 extra en dan moest ik de deurklinken nog upgraden.
Standaard deur was ook Verdi 900
Wij hebben alles berkvens stomp, hout, en met mooie deurklinken. Upgrade van iets van €11k totaal. Weet het exacte getal niet eens want heb min of meer met ogen dicht geklikt/afgetikt.

Mooie deuren was echt een must voor ons - maar €1k+ per deur zette zelfs ons aan het twijfelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Wij zijn nu al een tijdje bezig met een nieuwbouwproject. Gezien dit ons eerste ervaring met nieuwbouw is, zou ik graag wat zaken aan jullie voorleggen.

Het is ons opgevallen dat de technische omschrijving op sommige vlakken heel specifiek is en op andere vlakken totaal niet. De ruwbouw staat bijvoorbeeld heel specifiek omschreven, maar met name van de technische installaties missen de details.
Er staat bijvoorbeeld genoemd dat er een lucht-water warmtepomp in zit voorzien van voorraadvat, maar verder geen details over vermogen of grootte van het vat. Hetzelfde voor de "bijpassende regelunit"
Voor de eerste verdieping is gekozen voor elektrische convectoren, waarbij wederom geen verdere details worden genoemd.
Navraag via de makelaar bij de ontwikkelaar/aannemer geeft geen duidelijkheid: Nader te bepalen door installateur, desgewenst aangepast op specifieke wens klant.

Daarnaast is er, behoudens enkele standaard ruwbouw opties (uitbouw, garage, extra slaapkamer) geen meer en minderwerk lijst beschikbaar. Deze wordt ook niet geleverd. Nadat de koop/aannemers overeenkomst is getekend worden de wensen voor meer en minderwerk pas besproken en wordt dus pas duidelijk was alles kost.

De makelaar geeft aan dat dit een normale gang van zaken is, maar online vind ik tegenstrijdige berichten (tot aan niets tekenen totdat alle kosten in meer en minderwerk duidelijk zijn).

Hoe is dit bij jullie gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@darasta m.b.t. ruwbouw opties, denk dat dit heel erg per project verschilt. In ons project zit al een redelijk uitgebreide meerwerklijst met verschillende indelingsvarianten, dakopbouwen, vide, uitbouw et cetera. Allemaal inclusief prijs. Alleen specifieke zaken als een inloopkast zijn op aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darasta
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
@Ascension En zaken als aanpassingen aan de badkamer, extra bekabeling en leidingwerk? Waar ik met name mee zit is dat het erg veel stelposten zijn om mee te nemen, met name met de soms erg uiteenlopende meerwerkprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Nu online
@darasta badkamer is allemaal op offertebasis, kan je natuurlijk ook flink in variëren. Voor lichtpunten, elektrapunten, loze leidingen e.d. zijn allemaal standaardprijzen voor opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bij ons een redelijk uitgebreide lijst met meerwerk. Maar daarbij gaven ze je dan dus ook weer meteen het gevoel dat je niets anders dan de standaardopties zou kunnen kiezen... Wat achteraf wel mee bleek te vallen, het toen stond het huis er al.

De technische omschrijving was hier ook zeer karig. Volgens mij omdat de installateur dat regelt en niet de aannemer zelf. Bovendien zullen ze ook niet willen dat ze in der problemen komen als de woning over 1 of 2 jaar gebouwd wordt en het afgesproken type niet meer leverbaar blijkt te zijn.

Wat dat meerwerk betreft, als je echt veel en kostbaar meerwerk wil, dan zou ik er van tevoren wel naar vragen. Maar ik kan mij ook voorstellen dat ze bv voor een extra wandcontactdoos relatief meer rekenen dan voor 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
darasta schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:03:
Wij zijn nu al een tijdje bezig met een nieuwbouwproject. Gezien dit ons eerste ervaring met nieuwbouw is, zou ik graag wat zaken aan jullie voorleggen.

Het is ons opgevallen dat de technische omschrijving op sommige vlakken heel specifiek is en op andere vlakken totaal niet. De ruwbouw staat bijvoorbeeld heel specifiek omschreven, maar met name van de technische installaties missen de details.
Er staat bijvoorbeeld genoemd dat er een lucht-water warmtepomp in zit voorzien van voorraadvat, maar verder geen details over vermogen of grootte van het vat. Hetzelfde voor de "bijpassende regelunit"
Voor de eerste verdieping is gekozen voor elektrische convectoren, waarbij wederom geen verdere details worden genoemd.

[...]
Ik kreeg aardig wat details over de technische installaties door het EPC-rapport op te vragen. Ik kreeg hem direct toen ik aangaf dat de hypotheekverstrekker erom vroeg, maar sommige aannemers schijnen hier wat moeilijk over te doen. In dat geval kun je het vanuit de gemeente wel achterhalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DUS-
  • Laatst online: 06-02 19:51
Rudyy schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:23:
Heb je nog wat verduidelijking van Van Wanrooij gekregen hoe het er nu echt uit gaat zien?
Nou, zie hier, de uitvoerder heeft woord gehouden heet de muur en vloerverwarming laten aan passen. Nu zelf nog even een extra stuk uit de rest van de muur zagen en alles dicht timmeren langs de rode lijn, dan klopt het weer volgens ons originele plan :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wepdh9oLBSBiM5kCR1N5KD-OQ7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4E05QyQW9CPbqV2oB8GnuFd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 11:19
Bij ons huidige huis (Van Wanrooij) kregen we een hele uitgebreide optielijst op voorhand al. Maar afwijkingen was weer heel lastig. Bij onze nieuwe woning (Ten Brinke) kregen we ook vooraf een optielijst, met enkel wat elektrapunten en ander standaard werk. Heel summier. Daarbij de toelichting dat ze in principe alles wel willen bespreken en niet er op uit zijn de hoofdprijs te vragen voor wijzigingen. Vooralsnog lijkt dat redelijk te kloppen.

Ten aanzien van de installaties werd aangegeven dat ze de onderaannemers nog moesten selecteren en dat die uiteindelijk de exacte specificaties kunnen aanleveren van hetgeen ze gaan installeren. In dat opzicht zegt de EPC-berekening vooraf nog niets. Ook qua zonnepanelen gaan ze pas op het allerlaatst berekenen hoeveel zonnepanelen er op moeten om daar aan te voldoen. Om t.z.t. zo goedkoop mogelijk het benodigde vermogen te kunnen halen. Dat geldt volgens mij ook bij zaken als een l/w of w/w warmtepomp, dat beslissen ze het liefst zo laat mogelijk, omdat de verwachting is dat het goedkoper wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Na de kijkdag, een jaar na de eerste, bleek elektra niet op plekken te staan zoals we die op de plattegronden aangegeven hebben. Ondanks dat we schetsen voor de keuken toegezonden hadden.
Een loze leiding ontbrak en niet overal was de nuldraad doorgetrokken.

90% van de elektra is op de afgesproken locaties gemonteerd. Maar op de cruciale plekken namelijk badkamer en keuken weer niet. Bij buren waren de verschillen groter.

Dit hebben we via de kopersbegeleider gemeld en daar een wel heel lullig antwoord op teruggekregen. Die gaf aan dat de tekeningen niet voorzien waren van een duidelijke maatvoering en dus heeft de (onder)aannemer maar zelf iets gedaan.

Wegens personeelsgebrek, vertraagde levering van materialen en later corona is de oplevering van de woning al eerder naar achter geschoven. Aantal werkbare dagen is nog niet verstreken.
Over een voorschouw werd al heel moeilijk gedaan. Samen met de andere kopers voeren we de druk op om deze toch te houden. In het ergste geval zien we pas bij de oplevering ergens eind september het eindresultaat.

We schakelen de VEH in voor de oplevering.
Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie voor ons advies over wat we in de tussentijd zouden kunnen doen?

Puur speculatie maar ik denk dat de bouwer niet genoeg verdient op ons project
Eind vorig jaar was de ruwbouwfase van ons project van 23 woningen al af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 27-07 17:07
-DUS- schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:46:
[...]

Nou, zie hier, de uitvoerder heeft woord gehouden heet de muur en vloerverwarming laten aan passen. Nu zelf nog even een extra stuk uit de rest van de muur zagen en alles dicht timmeren langs de rode lijn, dan klopt het weer volgens ons originele plan :-)

[Afbeelding]
Waarom zou je dit willen? Ik vind het er niet uit zien zo, zeker als je die hap er nog uit haalt. En het is (zowel een halve als een hele trapkast) ideaal voor voorraad, schoenen, stofzuiger, klapstoelen, sleutelbossen en allemaal andere spullen die je niet in het zicht wil hebben.

Bovendien zit bij ons de vloerverwarmingsverdeler daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
NNCi schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:35:
Na de kijkdag, een jaar na de eerste, bleek elektra niet op plekken te staan zoals we die op de plattegronden aangegeven hebben. Ondanks dat we schetsen voor de keuken toegezonden hadden.
Een loze leiding ontbrak en niet overal was de nuldraad doorgetrokken.

90% van de elektra is op de afgesproken locaties gemonteerd. Maar op de cruciale plekken namelijk badkamer en keuken weer niet. Bij buren waren de verschillen groter.

Dit hebben we via de kopersbegeleider gemeld en daar een wel heel lullig antwoord op teruggekregen. Die gaf aan dat de tekeningen niet voorzien waren van een duidelijke maatvoering en dus heeft de (onder)aannemer maar zelf iets gedaan.

Wegens personeelsgebrek, vertraagde levering van materialen en later corona is de oplevering van de woning al eerder naar achter geschoven. Aantal werkbare dagen is nog niet verstreken.
Over een voorschouw werd al heel moeilijk gedaan. Samen met de andere kopers voeren we de druk op om deze toch te houden. In het ergste geval zien we pas bij de oplevering ergens eind september het eindresultaat.

We schakelen de VEH in voor de oplevering.
Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie voor ons advies over wat we in de tussentijd zouden kunnen doen?

Puur speculatie maar ik denk dat de bouwer niet genoeg verdient op ons project
Eind vorig jaar was de ruwbouwfase van ons project van 23 woningen al af....
Een voorschouw, altijd vragen is ook normaal en gebruikelijk. Dat is idd een lange afbouw. Al heb je wel het nadeel dat het 23 woningen zijn. Als ze dan kleine onderaannemers hebben duurt het wel even. Dat ze er niks op verdienen heeft niets met tijd van het bouwen te maken. Over het algemeen geld dat hoe sneller gebouwd wordt hoe meer erverdiend wordt. Een uitvoerder en projectleider heeft dan namelijk ruimte om nieuwe projecten op te starten.

Ter vergelijking onze afbouw is nu gepland op 12-16 weken wat kort blijkt te zijn als ik andere hoor, dat van jouw is wel het andere uiterste. Bij ons gaat het wel maar om 6 vrijstaande huizen in het dorp van de aannemer, die met veel eigen personeel in loondienst werkt. Ruwbouw willen ze doen in 5-6 maanden (dakplaten zijn gepland in week 46). Zijn vandaag na 2,5 vertraging door archologisch vondst en hierop getreuzel van de gemeente, gestart met de fundering. Deze word woensdag of donderdag al gestort, waarna ze voor de bouwvak wat nog 3 weken is de begane grondvloer af willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo8578
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 13:46
Waarom de keuze nieuwbouw?
Waar we wonen (Rotterdam) vrij weinig bestaande bouw. we willen graag in deze omgeving blijven en we zijn ingeloot in een van de laatste nieuwbouwprojecten hier. Animo was groot toch onze 1e keus gekregen (Hoekwoning)

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Meerwerk. We moeten ruim 36K betalen voor 2,4 meter uitbouw. Hierover hebben we met een paar ook ingeloten buren over geklaagd en we hebben een korting gekregen van..........!!!! 2500 euro. Goed beter iets dan niets, maar blijf er bij dat het totaal niet marktconform is gezien de andere prijzen.

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
ik denk aan ruim 100K meerwerk.

Uitbouw 36K
Keuken 25K
Muren 5K
Vloer 10K
badkamer 15K
Tuin 15K

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Moet het nog zien. In principe probeer ik zoveel mogelijk te lenen/bouwdepot omdat de rente zo laag is. Verder heb ik nog een huis welke ik met flinke meerwaarde kan verkopen. dit ga ik uiteraard inbrengen.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Ik denk aan Renovlies gezien de vele adviezen

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Dit willen we wel graag meteen meenemen anders wordt het weer een meer jarenplan haha\

PS: moet zeggen dat ik enorm veel aan deze topic heb gehad/zal hebben. Wat een hoop goede adviezen! _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Mo8578 op 06-07-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytr81
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09 22:35
Bizar om te zien hoe prijzen van meerwerk de laatste jaren omhoog gaan. In 2017 nieuwbouw woning gekocht en ook uitbouw van 2,4m gedaan. Dit was toen net geen 12k (inclusief vloerverwarming doorleggen voor dat stuk). Snap dat we 3 jaar verder zijn, maar bedragen van boven de 30k .... :S

Wat betreft tuin: ligt beetje aan om hoeveel m2 het gaat, maar als dat inclusief bestrating, elektra etc is kan 15k aardig aan de lage kant zijn. Tip: als je zelf veel kan aan de tuin.. DOEN. bespaard je een hoop geld.

[ Voor 35% gewijzigd door ytr81 op 06-07-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo8578
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 13:46
ytr81 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 19:31:
Bizar om te zien hoe prijzen van meerwerk de laatste jaren omhoog gaan. In 2017 nieuwbouw woning gekocht en ook uitbouw van 2,4m gedaan. Dit was toen net geen 12k (inclusief vloerverwarming doorleggen voor dat stuk). Snap dat we 3 jaar verder zijn, maar bedragen van boven de 30k .... :S

Wat betreft tuin: ligt beetje aan om hoeveel m2 het gaat, maar als dat inclusief bestrating, elektra etc is kan 15k aardig aan de lage kant zijn. Tip: als je zelf veel kan aan de tuin.. DOEN. bespaard je een hoop geld.
ja bizar he. Maar goed ze kunnen het maken want voor jou 150 anderen (letterlijk!). er worden maar 28 woningen gebouwd... thnx voor de tip voor de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 20:33
Wij hebben binnenkort de voorschouw. De aannemer adviseert om alleen iemand van VEH mee te nemen bij de oplevering, omdat alleen een oplevering juridische status heeft. Ik denk dat ik juist liever iemand bij de voorschouw meeneem i.p.v. de oplevering, omdat ze het dan al eerder kunnen herstellen. Wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:11

Sport_Life

Solvitur ambulando

Uitbouw was bij ons ook 25k (30k incl volledig glas) in 2017.
Daarentegen waren oa stompe deuren en 3 etages vloerverwarming weer standaard, daar waar soms ook forse bedragen voor worden gerekend.
Links of rechtsom kom je toch vaak wel uit op 10-20% meerwerk tov de VON prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 06-07-2020 20:19 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DUS-
  • Laatst online: 06-02 19:51
kaboom1555 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 18:46:
[...]

Waarom zou je dit willen? Ik vind het er niet uit zien zo, zeker als je die hap er nog uit haalt. En het is (zowel een halve als een hele trapkast) ideaal voor voorraad, schoenen, stofzuiger, klapstoelen, sleutelbossen en allemaal andere spullen die je niet in het zicht wil hebben.

Bovendien zit bij ons de vloerverwarmingsverdeler daar.
Dat mag jij vinden :-) maar wij vinden het wel mooi. Scheelt best wat ruimte in de woonkamer, kunnen we mooi een bureau neerzetten. En we hebben een grote kast in de gang die eigenlijk bedoeld was voor een warmtepomp, maar die nemen we niet dus dat wordt de voorraadkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 27-07 17:07
-DUS- schreef op maandag 6 juli 2020 @ 22:41:
[...]

Dat mag jij vinden :-) maar wij vinden het wel mooi. Scheelt best wat ruimte in de woonkamer, kunnen we mooi een bureau neerzetten. En we hebben een grote kast in de gang die eigenlijk bedoeld was voor een warmtepomp, maar die nemen we niet dus dat wordt de voorraadkast.
Post tzt maar een foto van het resultaat :) hoe ga je dan verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Volgens mij zijn die prijzen sowieso sterk verschillend van project tot project. Wellicht is de prijs per m2 afgestemd op de prijs per m2 van de hele woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesajjb
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 13:43
Eypo schreef op maandag 6 juli 2020 @ 20:08:
Wij hebben binnenkort de voorschouw. De aannemer adviseert om alleen iemand van VEH mee te nemen bij de oplevering, omdat alleen een oplevering juridische status heeft. Ik denk dat ik juist liever iemand bij de voorschouw meeneem i.p.v. de oplevering, omdat ze het dan al eerder kunnen herstellen. Wat vinden jullie hier van?
Je zou met de voorschouw ook iemand mee kunnen nemen, 'in plaats van' de oplevering zou ik niet aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Laatst online: 14-09 16:16

JustDutch

was ambtenaar :)

NNCi schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:35:
...

Nu kun je dat een lullig antwoord vinden, maar hoe moet de aannemer ooit goed weten wat jij verwacht als je de aannemer schetsen aanlevert? Een schets is een indicatie. Als je het niet goed maatvoert, dan geef jij daarmee aan dat de exacte positie niet zoveel uitmaakt. Misschien lullig om te zeggen, maar dan is het nu niet heel erg terecht om daar over te klagen.

Enige dat je de aannemer kunt verwijten is dat hij niet de schets niet heeft geweigerd als onvoldoende. Maar goed, ik weet natuurlijk niet wat er allemaal heeft plaatsgevonden, dus dat is een aanname.

Forza Mucca

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Zelfs als je 100% gemaatvoerde tekeningen aanlevert zitten leidingen nog op de verkeerde plaats. (Afzuigkap 18 cm te ver uit de muur)

De elektricien bij ons liet duidelijk merken eigen ideeën te hebben over hoe de leidingen moesten. Heel vervelend, want hij moest het wel 3 keer opnieuw komen doen om de boel kloppend te krijgen met de tekeningen...

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Navraag via de makelaar bij de ontwikkelaar/aannemer geeft geen duidelijkheid: Nader te bepalen door installateur, desgewenst aangepast op specifieke wens klant.

Daarnaast is er, behoudens enkele standaard ruwbouw opties (uitbouw, garage, extra slaapkamer) geen meer en minderwerk lijst beschikbaar. Deze wordt ook niet geleverd. Nadat de koop/aannemers overeenkomst is getekend worden de wensen voor meer en minderwerk pas besproken en wordt dus pas duidelijk was alles kost.

De makelaar geeft aan dat dit een normale gang van zaken is, maar online vind ik tegenstrijdige berichten (tot aan niets tekenen totdat alle kosten in meer en minderwerk duidelijk zijn).

De Technische Omschrijving is een juridisch document. Hoe meer ze daarin vastleggen, hoe meer ze zich er aan moeten houden. Vaag zijn is dus in hun voordeel.

Wij hadden de situatie dat er in de TO stond dat er een Intergas Xtreme 36 CV ketel zou komen. Heel specifiek dus en dat is een ketel die uitermate geschikt is voor lage temperatuur verwarming omdat deze heel ver terug kan moduleren en beste koop was bij de consumentenbond een tijdje terug,

Toen de CV moest komen was deze ketel moeilijk leverbaar en de installateur wilde een andere (goedkope) projectketel hangen. Met een uitgebreide mail over de technische eigenschappen hebben wij toen duidelijk gemaakt dat de enige acceptabele alternatieven twee ketels waren die ook even ver terug kunnen moduleren (maar die waren twee keer zo duur als het alternatief van de installateur). Ik heb zelfs een leverancier gebeld met de vraag of ik 7 van die ketels kon krijgen. Het antwoord was: "ja hoor".

Omdat het in de technische omschrijving stond, moest de installateur dus wel overstag. Hij heeft de juiste ketels gehangen, maar daar heeft hij waarschijnlijk meer voor betaald dat gepland, omdat ze inderdaad moeilijk leverbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-09 20:33
mesajjb schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 07:52:
[...]

Je zou met de voorschouw ook iemand mee kunnen nemen, 'in plaats van' de oplevering zou ik niet aanbevelen.
Ah, wij dachten dat we tijdens de voorschouw wel alle punten met deze persoon konden aangeven en bij de oplevering dat wijzelf alleen die punten nog zouden controleren of ze gedaan zijn. Dan ga ik veh denk ik pas bij oplevering mee laten kijken. Iig bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 07:40

Tijntje

Hello?!

Ook wij zijn bezig met een optie op nieuwbouw.

Is een Wenswonen van Heijmans.
Dit houd in dat de binnenwanden prefab in de fabriek worden gegoten van gewapend beton, echter is het hierdoor dus ook niet mogelijk af te wijken van de standaard 0 en optie tekening. Wij wilden graag extra loze leidingen echter is dat dus allemaal niet mogelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee en of het achteraf nog enigszins te doen is?

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Pagina: 1 ... 88 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2