Goedemorgen,
Wij zijn 2 maanden geleden ingeloot voor een mooie ruime 2 onder 1 kap aan open vaarwater.
Standaard zit de keuken voor in huis en de woonkamer achter, aangezien wij graag een tuingerichte leefkeuken willen hebben wij voor de volgende opties gekozen:
Uitbouw achterzijde 1,2m 13.500e
Verplaatsen keukenaansluitingen naar achterzijde 1.250e
Garage geisoleerd uitvoeren, + alles inbouw 10.250e
Deur van keuken naar garage 3.450e
Nou hebben we van het bouwbedrijf de bijgewerkte tekening ontvangen en daar kloppen in mijn ogen een paar dingen niet mbt de ventilatie.
- de inblaas ventielen komen in het tussen stuk tussen keuken en woonkamer.
- afzuigventielen komen voor in huis/ongeacht of de keuken voor of achter geplaatst wordt
- afzuigkap in de keuken mag alleen van het recirculatietype
Nu wij hebben gekozen voor de keuken achter ga ik er van uit dat de afzuig ventielen ook achter komen, anders zou je in de woonkamer afzuigen en een luchtstroom creeren van de keuken naar de woonkamer. Dit lijkt mij absoluut niet wenselijk en volgens mij zelf in strijd met het bouwbesluit.
Het bouwbesluit stelt namelijk:
(Artikel 3.29. Luchtverversing verblijfsgebied, verblijfsruimte, toiletruimte en badruimte
Onverminderd het eerste tot en met derde lid heeft een verblijfsgebied of een verblijfsruimte, met een opstelplaats voor een kooktoestel
als bedoeld in artikel 4.38 een voorziening voor luchtverversing met een volgens NEN 1087 bepaalde capaciteit van ten minste 21 dm³/s )
Link van overheid:
https://rijksoverheid.bou...3/afd3-6/par3-6-1/art3-29
en
(Artikel 3.34. Luchtkwaliteit
Hierin staat bij lid 7: Ten minste 21 dm³/s van de capaciteit van de afvoer van binnenlucht uit een verblijfsgebied of een verblijfsruimte waarin zich een opstelplaats voor een kooktoestel, als bedoeld in artikel 3.29, vierde lid, bevindt, wordt rechtstreeks naar buiten afgevoerd.)
link:
https://rijksoverheid.bou...3/afd3-6/par3-6-1/art3-34
Aan beide artikelen wordt volgens mij niet voldaan als ze bouwen zonder ventielen in de keuken.
Volgens ons aanspreekpunt van het bouwbedrijf (senior woonadviseur??) maakt het niks uit want er moet toch een recirculatie afzuigkap, volgens mij maakt dat het juist nog belangrijker dat er fatsoenlijke luchtverversing is in de keuken.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de keuken laten verplaatsen(volgens standaard optie lijst) en de uitvoering van de ventilatie in de woning?
en de consequentie als je geen recirculatie kap neemt maar directe afzuiging naar buiten? het huis wordt uitgevoerd met gebalanceerde mechanische ventilatie.
alvast bedankt voor de reacties.