Blihi schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 08:22:
Ik ben al een tijdje aan het spammen in topics over de badkamer en keuken, maar nu kwam ik dit topic tegen, dus wellicht leuk om me hier ook even te melden.
Wij hebben rond deze tijd vorig jaar ingeschreven op een klein nieuwbouwproject. Negen vrijstaande woningen in Eindhoven. Het is een project met veel vrijheid, maar gevelbeelden lagen wel vast.
Waarom de keuze nieuwbouw?
Wij wilden graag vrijstaand wonen, maar de wijk niet uit. In de bestaande bouw kwam vrijwel niets beschikbaar wat ons aansprak. De meeste woningen in de bestaande bouw hebben de woonkamer aan de voorzijde en een keuken achter waardoor er geen verbinding is tussen woonkamer en tuin. Dat was voor ons dan ook een belangrijke eis: De woonkamer en tuin moeten verbonden kunnen worden.
Dit project kwam in de wijk voorbij nadat in het zelfde gebied eerst vrije kavels verkocht werden. Die vrije kavels waren te duur, maar dit project bleek haalbaal.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
We hebben vooral onderschat hoeveel je zelf moet blijven controleren. Ik heb alle tekeningen nagetekend in Sketchup (inclusief omgeving van de woning) en heb nu dus een volledig 3D model van de woning. We hebben steeds alle maten goed moeten controleren. Vooral de badkamer was een drama om goed getekend te krijgen. Er ontbrak vaak veel informatie van fabrikanten en daar moet je dan achteraan bellen om alles precies te krijgen.
Verder heeft de aannemer het duidelijk druk, waardoor er af en toe fouten in copy/paste mails zitten. Zo zou er bijvoorbeeld geen glasvezel aangelegd worden terwijl de hele wijk wel glasvezel heeft. Dit bleek een type-fout, maar toch...
Wat ik ook onderschat heb was de hoeveelheid extra elektra die in het huis aangebracht moest worden. Ik heb behoorlijk was extra stopcontacten, schakelaars, lichtpunten aan laten leggen en dat is bepaald niet goedkoop. Daarnaast hebben we behoorlijke meerkosten voor vloerverwarming boven. Ook dat was in eerste instantie niet voorzien.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Lastige vraag. De casco prijs van de basiswoning was 537,500 (inclusief grond die schreeuwend duur is). De uitbouw naar achteren van 2,4m over twee verdiepingen kwam op 45,000. Verder heb ik bij de koop zelf al een grotere berging en wat structurele aanpassingen laten doorrekenen. Die kwamen op 14,000.
Een standaardoptie was een afwerkpakket inclusief badkamer, keuken, stucwerk en stompe deuren in het hele huis voor 23,500. Ook dit hebben we direct meegenomen.
Al met al was de basisprijs waarvoor we getekend hebben bij de makelaar 620,000.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Onze begroting gaat uit van 675,000. Voor dat bedrag moet de standaardkeuken aangepast worden naar een mooie keuken en moet de hele afbouw gedaan worden (vloeren, stoffering). Daanaast moet de bestrating van de oprit (verplichting vanuit de gemeente).
Voor de keuken zijn we uiteindelijk 18,000 kwijt. Daarvan zit 9,000 al in de basisprijs, dus de meerprijs is zo'n 9,000.
Voor de vloerverwarming boven werd de meerprijs zo'n 10,000. Dit was onvoorzien, maar hebben we toch gekozen om iets meer toekomstbestendig te zijn. Wij krijgen gelukkig nog gewoon gas. De meerprijs van een warmtepomp kwam op 30,000 en dat was toch wel teveel van het goede als onvoorziene post.
Voor kleine opties (voornamelijk extra elektra, loze leidingen, buitenkraan) zo'n 8,000
De badkamer heeft nauwelijks meerkosten. De standaard projectbadkamer is voor ons prima.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Ons afbouwpakket bevat stucwerk van de wanden in afwerkklasse "groep 1". Dat zou in principe geschikt moeten zijn om direct af te werken met een mat verfsysteem (texen dus).
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
De planning is om dit een jaar na oplevering te doen. De bouw is net begonnen. In eerste instantie denk ik dat we zo goedkoop mogelijk gras uitrollen in de tuin en dan na een jaartje eens kijken hoe we de tuin willen hebben.
Status van het project
De bouw is net begonnen. De palen zijn inmiddels droog en komende week wordt begonnen met de fundering.