Eindelijk ben ik klaar met lezen van alle posts!

Ons huis wordt bijna opgeleverd maar toch, beter laat dan nooit:
Waarom de keuze nieuwbouw?
Wij woonden in een jaren 70 woning, waaraan het nodige moest gebeuren, zoals plat dak vervangen, nieuwe keuken en badkamer, schilderwerk, isolatie etc. Daarnaast is onze nieuwbouwwijk een kindvriendelijke wijk, met veel jonge gezinnen (wij hebben drie kids in leeftijd 3-1-1) en alles zelf kunnen beslissen waren de belangrijkste redenen te kiezen voor nieuwbouw.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Onderschat: Stiekem toch de hoeveelheid aan keuzes die je moet maken en de tijd die je daarmee kwijt bent, en de onmogelijkheden van de bouwer na de deadline. Daarnaast de financien- we hadden en hebben een realistische planning alleen heb je aan het begin van het project weinig overzicht waardoor je andere keuzes maakt. We waren in het begin vrij voorzichtig met onze financiën, waardoor we bijvoorbeeld niet gekozen hebben voor een drain in de douche, wat we later wel wilden maar toen was het te laat.
Overschat: niets
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
25k: uitbouw 2,4 meter (wij laten dit zelf na oplevering doen, we zitten zelfs te denken aan uitbouw van 3,4 meter)
11k: dakkapel van 6 meter lang
5k: uitbouw (2,4 meter) en isoleren deel van berging (dit wordt bijkeuken)
2k: lichtstraat 4x2 meter voor in de uitbouw
12,5k: keramisch parket benedenverdieping, pvc eerste en tweede verdieping
5k: realiseren van 2 kamers op zolder (onze drie dochters, een tweeling van 1 jaar komt in de ene kamer en de andere dochter van 3,5 jaar komt in de andere kamer)
10k: badkamer/toilet, geen gekke keuzes gemaakt, geld zit vooral in bad en andere tegels
18k: keuken, voor ons een van de belangrijkste ruimtes van het huis
5k: tuin
8,5 k: schilder/stucen plafonds/renovlies door hele huis
5k: overig electra en loodgieterswerk. Zo willen we een extra douche en toilet op zolder realiseren
0,5 k: aanleggen netwerk in huis (internet)
0,5 k: aanleggen sproei installatie in tuin (geen grote tuin maar wel wens van mij)
2k: gordijnen
1k: lampen
1k: behang
en ik ben vast wel iets vergeten
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
We hebben ca 80k besteed bovenop de kale prijs van de woning. Daarvan is ca 20k eigen geld, en ca 60k overwaarde van de verkoop van onze vorige woning.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
We hebben al heel snel de keuze gemaakt voor renovlies. Gezien bij vrienden in nieuwbouwwoning en ziet er top uit. We gaan wel de plafonds laten stucen, omdat we de v-naden echt lelijk vinden. De eventuele scheurtjes die ontstaan kunnen we over een paar jaar makkelijk bijwerken, makkelijker dan het hele plafond verven/stucen.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Dit nemen we voor het grootste gedeelte mee direct na de oplevering. veel graszoden, een terras van ca 30 m2.
Onze woning wordt begin april opgeleverd, dus we zijn nu heel erg praktisch bezig met aannemer, schilder, loodgieter etc. Ik heb inmiddels een plan gemaakt voor het netwerk, electra binnen en buiten en loodgieterswerk. Dat vind ik het mooiste om te doen, zometeen lekker aan de gang met kabels trekken, netwerk realiseren en de tuin de sproei installatie ingraven. Kijk er nu al naar uit!!