Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.799.359 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 07:43
Jheroun schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 09:54:
@PascalvE Of je dat huis zijn geld waard vindt is een persoonlijke afweging, als alles zo duur is daar is dat nu kennelijk geen rare prijs. Ook wij mede nieuwbouwkopers zitten vaak nog met prijzen in ons hoofd die (meer dan) een jaar geleden normaal waren, aangezien de meeste projecten twee jaar verder zijn voor het af is. Zo was ons huis in oktober '17 in de folder 609k, was hetzelfde type een fase later al 650k en zit weer een fase later een ander maar vergelijkbaar type (vrijstaand en m2) boven de 700k.

Ik heb wel een andere tip: kijk of je niet voordeliger uit bent met een aannemer achteraf. Wij hebben ook via van Wanrooij gekocht en we laten een hoop direct door hun doen maar ik ben niet meer overtuigd dat dat handig was ;) Qua prijs zijn ze lang niet altijd bizar duur (als je niet gaat vergelijken met de goedkoopste mogelijkheden, zwart, via werkspot...) maar qua materialen vind ik lang niet altijd helder wat je krijgt. Dat optiepakket wat eigenlijk standaard zou moeten zijn is een mooi voorbeeld om over in gesprek te gaan met een aannemer, en dan kan je het ook meteen over stukadoren, sausen en alles wat je verder wilt hebben. Dan ben je ook een stuk flexibeler.
Ik vraag me af of er ruimte is om over te praten als er zoveel animo is. Ze vermelden natuurlijk niet voor niets dat het optiepakket in zijn geheel afgenomen dient te worden.

Aannemer achteraf lijkt me echt bizar, nieuwbouwwoning klaar en direct daarna gaat iemand anders een vliso trap eruit slopen om een vaste trap te maken, de leidingen verleggen voor was-machine etc. Zou toch van de zotte zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@PascalvE Dat is inderdaad van de zotte maar je moet zo'n project zien als een groep die een standaard bouwpakket in elkaar zet. Alle afwijkingen daarop storen het proces van architectuur, bouw, planning etcetera. Wij hebben een paar wijzigingen buiten de optielijst om, dat was een uitdaging om goed op papier te krijgen en ik ben heel benieuwd of dat in de bouw allemaal goed gaat :) In ons project gaan er genoeg een zo goedkoop mogelijke badkamer na oplevering wegslopen en opnieuw doen. Badkamer moest verplicht via het project bij ons. Een EPC eis voor het milieu maar hoeveel van het huis na oplevering meteen op een vuilstort terechtkomt daar maalt niemand om. Raar maar waar.

Ik had even gemist dat je dat optiepakket verplicht af moet nemen, dan zal er inderdaad niet over te praten zijn. Maar voor alle andere dingen die je wilt kan je uiteraard wel met iemand anders in zee.

[ Voor 22% gewijzigd door Jheroun op 20-02-2019 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wantsome
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
@Sport_Life
Jep ben er blij mee. Om de 3,6m omdat we breed plaat hebben. De naden zijn ook minder diep/breed dan bij kanaal platen denk ik? De drie naden die ik nu heb kan ik wel mee leven en we gaan hier waarschijnlijk ook geen extra geld tegenaan gooien. Zonder uitbouw waren het er maar twee overigens. Je kunt altijd even komen kijken als we de sleutel hebben, je woont toch om de hoek ;)

@Señor Sjon
Jammer dat bouwers niet standaard voor breed plaat gaan. Of kan dat alleen in combinatie met kalkzandsteenbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

wantsome schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:19:
@Señor Sjon
Jammer dat bouwers niet standaard voor breed plaat gaan. Of kan dat alleen in combinatie met kalkzandsteenbouw?
Ik heet geen Sjon maar ik reageer toch :P
Breedplaat is in de regel duurder dan kanaalplaat. Nu heb je met kanaalplaat wel meer af te werken maar bij breedplaat moet je nog beton storten voor die dragend is terwijl kanaalplaat van zichzelf al dragend is.

Denk dat het bij de meeste aannemers gewoon een kostenafweging is.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
ASW1 schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 10:36:
[...]

"Oh natuurlijk meneer geen probleem, dan veranderen we dat gewoon even"
Waarom voor lelijk gaan als je ook voor mooi kan gaan? ;)

Ik denk niet dat ik mij zou inschrijven voor een nieuwbouwproject met kanaalplaat bedoelde ik ;) heb ook weleens verhalen gehoord over een gaatje in het plafond boren en een hele Klets (stinkend) water wat naar beneden komt zetten wat in dat kanaal vast zat. Dat zou behoorlijk shit zijn op je mooie muren en vloer |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 117% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 16:49
wantsome schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:19:
@Sport_Life
Jep ben er blij mee. Om de 3,6m omdat we breed plaat hebben. De naden zijn ook minder diep/breed dan bij kanaal platen denk ik? De drie naden die ik nu heb kan ik wel mee leven en we gaan hier waarschijnlijk ook geen extra geld tegenaan gooien. Zonder uitbouw waren het er maar twee overigens. Je kunt altijd even komen kijken als we de sleutel hebben, je woont toch om de hoek ;)

@Señor Sjon
Prijs
Beschikbaarheid
Maand stempels eronder
Trager

Als het niet nodig is, dan niet. In villabouw zie je het wel veel meer doordat daar veel meer de vloer in gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
Señor Sjon schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:33:
[...]

Prijs
Beschikbaarheid
Maand stempels eronder
Trager

Als het niet nodig is, dan niet. In villabouw zie je het wel veel meer doordat daar veel meer de vloer in gaat.
Maar kan breed plaat wel met prefabwanden? Ik heb het idee dat alleen bouwers die kalkzandsteen gebruiken met breed plaat werken. Beiden vind ik ook prettiger overigens. Minder v naden en een bewerkelijkere muur om zelf de frees in te zetten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In principe wel, maar als je toch al prefab gaat, dan kan je gelijk de kanaalplaten ook erop leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

wantsome schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:40:
[...]

Maar kan breed plaat wel met prefabwanden? Ik heb het idee dat alleen bouwers die kalkzandsteen gebruiken met breed plaat werken. Beiden vind ik ook prettiger overigens. Minder v naden en een bewerkelijkere muur om zelf de frees in te zetten. :D
Wanneer zijn de klaar met de woning? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wantsome
Sport_Life schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:31:
[...]

De plafond constructie is wel het laatste waar ik rekening mee hou bij een nieuwbouwwoning :D !
Ik denk dat kanaal platen achteraf dicht zetten aantrekkelijker is dan nieuwbouw filteren op plafond constructie ;). Meeste mensen zijn al blij als ze zijn ingeloot natuurlijk :).

Ben trouwens zondag nog langs "het dorp" gelopen oOo , zijn leuke woningen zo van een afstand :) (wel ver van de stad hoor :P)
Haha zo ver dat het op loopafstand is ;)

Ja heb je wel een punt. We hebben er niet op gelet, maar ben er achteraf wel erg blij mee hoe onze aannemer bouwt. Bij een eventueel volgende nieuwbouwhuis zal ik er zeker rekening mee houden. De andere methode heeft wat nadelen. Zou die naden dan zeker dicht willen hebben en het zou me enkele duizenden euro's aan extra meerwerk kosten (loze leidingen, extra wcd en buitenkraan) die ik nu zelf achteraf (laat) doe(n).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:42
Wat zijn jullie tips met betrekking tot extra lichtpunten in het plafond?

Standaard zijn er 3 gepositioneerd in woonkamer/keuken. In keuken kom ik hierbij wel uit icm koof boven het eiland. Andere bij zithoek en waar eettafel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:43
wij kijken nu naar lichtrail systemen; volgens de diverse partijen kun je kijken naar een 3fase rails; hier kan je namelijk de 3 aparte fases individueel aan/uit zetten. Geen idee hoe dat in de praktijk werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 99% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:04
witterholt schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 21:53:
Is utp cat5 (dus geen 5e) anno 2019 nog gangbaar in nieuwbouwprojecten? Ik ben uitgegaan dat bij de optie voor het aanbrengen van cat5 utp aansluitingen cat5e bekabeling wordt gebruikt. Toen ik dat toch nog voor de zekerheid navroeg kreeg ik als antwoord dat het toch echt cat5 is. Maar ik kan me dat bijna niet voorstellen omdat het een vrij oude standaard is.
Uiteindelijk heb ik gelukkig bevestiging gehad dat het toch om cat5e bekabeling gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
wantsome schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 14:40:
[...]

Maar kan breed plaat wel met prefabwanden?
Kan wel maar niet logisch. Vrijwel alle vloer en wandsystemen zijn met elkaar te combineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vak127 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:21:
[...]

Kan iemand mij uitleggen wat nu precies het nadeel is van die verticale opbouw dozen, even los van het visuele aspect? Je zou zeggen dat er gewoon 2 stekkers in moeten kunnen. Stond bij ons nergens omschreven maar de bouwbegeleider begon erover. Nu heb ik een extra optie: Dubbele wandcontactdoos (compacte uitvoering) wijzigen in duodoos. Kosten 67 euro per stuk. Nu zal dit gerust achteraf goedkoper kunnen maar het zou toch gewoon goed geregeld moeten zijn. De lijst van zaken die achteraf gedaan moeten worden groeit op deze manier behoorlijk, niet echt prettig.
Als je twee haakse stekkers er in wilt doen, hangt er eentje met het snoer in een 180 graden bocht. Dat is slecht voor kabel en stekker etc. Tevens met die netvoedingen op de stekker ben je al helemaal vaak de klos. Als je dan gaat uitbreiden met een RJ-45 aansluitpunt komt die laatste wel gewoon in een eigen doos en ziet het totaal er weer lelijk uit.

Half-opbouw op 1 doos is gewoon het goedkoopste wat ze konden verzinnen. 67 euro per stuk om er vanaf te komen... lol. Het is wel de budget-vliegmaatschappij werkwijze. Komt de bouwbegeleider ook Tupperware verkopen in jouw huis na oplevering tenzij je 100,- bijbetaald? Tweede doos is... 5 euro materiaal, 15 minuten werk?
witterholt schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 17:53:
[...]

Uiteindelijk heb ik gelukkig bevestiging gehad dat het toch om cat5e bekabeling gaat.
Normconform of 26 awg CCA rommel?

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-02-2019 02:08 ]

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

kabeltjekabel schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 01:56:
[...]

Als je twee haakse stekkers er in wilt doen, hangt er eentje met het snoer in een 180 graden bocht. Dat is slecht voor kabel en stekker etc. Tevens met die netvoedingen op de stekker ben je al helemaal vaak de klos. Als je dan gaat uitbreiden met een RJ-45 aansluitpunt komt die laatste wel gewoon in een eigen doos en ziet het totaal er weer lelijk uit.

Half-opbouw op 1 doos is gewoon het goedkoopste wat ze konden verzinnen. 67 euro per stuk om er vanaf te komen... lol. Het is wel de budget-vliegmaatschappij werkwijze. Komt de bouwbegeleider ook Tupperware verkopen in jouw huis na oplevering tenzij je 100,- bijbetaald? Tweede doos is... 5 euro materiaal, 15 minuten werk?

[...]

Normconform of 26 awg CCA rommel?
Klopt echt belachelijk dat ze dit doen. Bij ons doen ze het ook en kost 45 euro om horizontaal te maken. Mag toch wel verwachten dit dit standaard is van een huis van +3 ton? Ik ga straks zelf wel even aan de slag met een droogboor om het fatsoenlijk te maken.

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 11:01
Wij hebben ook van die 'mooie' spack plafond, kregen hier ook niks voor terug bij het laten vervallen en hebben maar besloten het zo te laten. Wel vraag ik mij nog af hoe ik dat even netjes ga afplakken als ik de muren ga spuiten... iemand tips?

Ik dacht zelf aftapen (voor zovor dat gaat op spackwerk) en een dun laagje kit in de naad...

• Liquorice
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-12-2020
B152 schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 12:32:
Wij hebben ook van die 'mooie' spack plafond, kregen hier ook niks voor terug bij het laten vervallen en hebben maar besloten het zo te laten. Wel vraag ik mij nog af hoe ik dat even netjes ga afplakken als ik de muren ga spuiten... iemand tips?

Ik dacht zelf aftapen (voor zovor dat gaat op spackwerk) en een dun laagje kit in de naad...
Wij kregen 700 euro terug voor het laten vervallen van het spuitwerk in de hele woning. Aangezien we toch alles willen stuken hebben we daarvoor gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liquorice
  • Laatst online: 16-12-2020
Ik zal me ook nog even officieel voorstellen in dit topic door deze vragen te beantwoorden :)

Waarom de keuze nieuwbouw?
We hadden eerst gekeken bij bestaande bouw, maar geen huis voldeed helemaal aan onze eisen.
We zagen eerst nogal op tegen de vele keuzes die komen kijken bij nieuwbouw, maar uiteindelijk toch gekozen voor nieuwbouw en dit blog maar gaan lezen om wat beter beslagen ten ijs te komen...

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat: Hoe snel je keuzes moet maken. Iedereen zei dat tegen ons dat je zo weinig tijd hebt voor keuzes. Maar zo hebben wij dat eigenlijk helemaal niet ervaren. Scheelt ook dat wij geen kinderen hebben dus gewoon 's avonds naar de tekening konden kijken en ons verdiepen in wat de beste keuze voor ons zou zijn.
Onderschat: Hoe lang het wachten duurt. We hebben nu alles al gekozen, en ook heel veel meubels gekocht en vloeren uitgezocht etc. En alleen de heipalen zitten er nog maar in...

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Wij kiezen er bewust voor om zoveel mogelijk niet zelf te doen ;) Gaan alleen lampen ophangen en kabels trekken door loze leidingen. Via de bouw hebben we 60.000 euro uitgegeven aan meewerk: uitbouw met openslaande deuren en ramen ernaast, indeling zolder, upgrade badkamer, buitenkraan, extra dakraam op zolder, een aantal hotelschakelaars en kruisschakelaars, geisoleerde sectionaal garagedeur, extra loze leidingen en wcd's, vloerverwarming op alle verdiepingen per vertrek te regelen, CW6 ipv CW4 ivm dubbele douche en upgrade van binnendeuren beneden.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Naast de hypotheek voor het v.o.n. bedrag schat ik in dat wij zo'n 100.000 euro uitgeven, inclusief tuin.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wij hebben gekozen voor stuc, glad stucwerk, eventuele scheuren gaan we wel weer repararen en ook de plafonds worden meegenomen.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Wij willen graag zo snel mogelijk na de oplevering de oprit erin en het terras achter, verder gras erin en dan nadenken wat we willen.

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
(on(ept schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 00:16:
Wat fijn om hier tips te lezen voor een nieuwbouwwoning :). De sluitingsdatum voor de opties nadert in ons nieuwbouwproject en ik vroeg me af wat jullie ervaring is met het volgende:

- Wij hebben kanaalplaatvloeren en de v-naden zijn natuurlijk een doorn in het oog, zeker om de 1.20 meter. Nu willen wij deze graag dichtmaken maar lezen gigantisch veel tegenstrijdigheden wat betreft scheurvorming. Welke oplossing(en) hebben jullie hiervoor gekozen?
- Wat betreft de wanden hebben we gekeken naar renovlies/glasvlies en dit lijkt de meest veilige optie. Nu ben ik online EasyStuc tegengekomen en dat ziet er niet verkeerd uit. Heeft iemand hier ervaring mee of adviseren jullie het om toch gewoon te stuccen?

Ik ben benieuwd ;)
Ervaring nog niet, maar wil volgende week beginnen om gips onder de kanaalplaten te maken. Heb plafonds zonder spac laten opleveren. Het plafond gaat een grote kostenpost hier worden, ondanks dat alles "zwart" wordt gedaan.

Materiaal (regelwerk, constructiehout en gipsplaten): 700€.
Materiaal stukadoren en voorstrijk: 150€
Stukadoors: 500-600€
Elektra/ elektricien (stelpost): 1000€
Schilder (stelpost): 500€
Totaal dus ongeveer 3000€

Best veel geld dus totaal voor een mooie esthetische uitstraling. Laatste twee posten geen idee wat ik qua begroting moet aanhouden, nog niet in verdiept. Wanden worden hier met renovlies gedaan en vervolgens geschilderd. Gebeurd ook in de verloren uren/ avonduren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:33
Liquorice schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 13:21:
Ik zal me ook nog even officieel voorstellen in dit topic door deze vragen te beantwoorden :)

Waarom de keuze nieuwbouw?
We hadden eerst gekeken bij bestaande bouw, maar geen huis voldeed helemaal aan onze eisen.
We zagen eerst nogal op tegen de vele keuzes die komen kijken bij nieuwbouw, maar uiteindelijk toch gekozen voor nieuwbouw en dit blog maar gaan lezen om wat beter beslagen ten ijs te komen...

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat: Hoe snel je keuzes moet maken. Iedereen zei dat tegen ons dat je zo weinig tijd hebt voor keuzes. Maar zo hebben wij dat eigenlijk helemaal niet ervaren. Scheelt ook dat wij geen kinderen hebben dus gewoon 's avonds naar de tekening konden kijken en ons verdiepen in wat de beste keuze voor ons zou zijn.
Onderschat: Hoe lang het wachten duurt. We hebben nu alles al gekozen, en ook heel veel meubels gekocht en vloeren uitgezocht etc. En alleen de heipalen zitten er nog maar in...

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Wij kiezen er bewust voor om zoveel mogelijk niet zelf te doen ;) Gaan alleen lampen ophangen en kabels trekken door loze leidingen. Via de bouw hebben we 60.000 euro uitgegeven aan meewerk: uitbouw met openslaande deuren en ramen ernaast, indeling zolder, upgrade badkamer, buitenkraan, extra dakraam op zolder, een aantal hotelschakelaars en kruisschakelaars, geisoleerde sectionaal garagedeur, extra loze leidingen en wcd's, vloerverwarming op alle verdiepingen per vertrek te regelen, CW6 ipv CW4 ivm dubbele douche en upgrade van binnendeuren beneden.

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Naast de hypotheek voor het v.o.n. bedrag schat ik in dat wij zo'n 100.000 euro uitgeven, inclusief tuin.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wij hebben gekozen voor stuc, glad stucwerk, eventuele scheuren gaan we wel weer repararen en ook de plafonds worden meegenomen.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Wij willen graag zo snel mogelijk na de oplevering de oprit erin en het terras achter, verder gras erin en dan nadenken wat we willen.
Uit ervaring in mijn project is het vaak onwetendheid dat mensen krap komen te zitten in tijd. Ze staan er niet bij stil dat zelfs voor het uitkiezen van een keuken vaak wel 3 of 4 afspraken nodig zijn. Ook met loze leidingen wordt er vaak gekozen voor een 'hail mary' zoals ze in American Football termen zouden zeggen. Oftewel we zien het wel als het opgeleverd wordt.

Bij ons project wordt het huis ongeveer een jaar na de heipalen opgeleverd. Wij hebben er bewust voor gekozen om de meubels nog niet direct te kopen/kiezen. Veel kan veranderen in een jaar, denk aan indeling, meubel keus etc. Onze oplevering zal rond Mei/Juni zijn en we beginnen nu langzaam meubels te sprokkelen zoals bank, tafel, lampen etc.

Wat mij vooral tegenviel was de periode na het kiezen van alle meerwerkopties. Daarna is het gewoon een jaar zo goed als radiostilte, af en toe eens een bericht van de koopbegeleider en pas dik half jaar later een kijkdag. Ik ben er daarom dan ook een hele tijd niet mee bezig geweest omdat het 'siked' gevoel dan een beetje wegebt. Maar na de 1e kijkdag en binnenkort hopelijk een tweede begint het weer helemaal te komen!

Wel mooi dat jullie alles al redelijk voor ogen hebben, dan valt de keuze stress mee :) .

• NeonovA
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 13:40
NeonovA schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 08:31:
Wij zitten ondertussen een dag voor oplevering van de woning. Sinds de eerste kijkdag, zo'n 3 maanden geleden, hebben ze nog 0 dingen opgepakt die we hebben aangegeven wat aardig frustrerend is. Meest vervelende is dat het bovenlicht van de trapkast daardoor nog steeds niet is dichtgezet en de stukadoor al vrij snel na oplevering moet gaan beginnen.

[Afbeelding]

Heb het idee dat het een gezellige oplevering gaat worden. :+
Nou we hebben de oplevering hier ondertussen gehad. Op de dag van oplevering zijn ze pas begonnen met het zoveel mogelijk oplossen van de punten die we dus al weken geleden hadden aangegeven. :F Gelukkig hebben ze wel meteen het bovenlicht dichtgezet en zal deze week nog worden afgewerkt.

Uiteindelijk 20 opleverpunten op de lijst. Aardig wat volgens onze VEH adviseur. Kozijnen die waren beschadigd, voordeur beschadigd, 2 ramen met krassen, loze leiding niet afgemonteerd voor droger, missende loze leiding en nog wat kleine dingen.

Nu willen we eigenlijk gaan starten met het (versnelde) opstookprotocol. Ze hadden hem na eigen zeggen al uitgevoerd maar neem liever het zekere voor het onzekere. Nu wil ik de watertemperatuur regelen op de verdeler, maar ik zou even niet weten waar ik dat moet gaan doen. Onderstaand de verdeler op zolder en begane grond. Maar waar stel ik de temperatuur in? Moet ik dat in onze geval via de ketel regelen? Die staat nu namelijk op 50c.

Verdeler1 Verdeler2

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:16
NeonovA schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 20:31:
[...]

Nou we hebben de oplevering hier ondertussen gehad. Op de dag van oplevering zijn ze pas begonnen met het zoveel mogelijk oplossen van de punten die we dus al weken geleden hadden aangegeven. :F Gelukkig hebben ze wel meteen het bovenlicht dichtgezet en zal deze week nog worden afgewerkt.

Uiteindelijk 20 opleverpunten op de lijst. Aardig wat volgens onze VEH adviseur. Kozijnen die waren beschadigd, voordeur beschadigd, 2 ramen met krassen, loze leiding niet afgemonteerd voor droger, missende loze leiding en nog wat kleine dingen.

Nu willen we eigenlijk gaan starten met het (versnelde) opstookprotocol. Ze hadden hem na eigen zeggen al uitgevoerd maar neem liever het zekere voor het onzekere. Nu wil ik de watertemperatuur regelen op de verdeler, maar ik zou even niet weten waar ik dat moet gaan doen. Onderstaand de verdeler op zolder en begane grond. Maar waar stel ik de temperatuur in? Moet ik dat in onze geval via de ketel regelen? Die staat nu namelijk op 50c.

[Afbeelding: Verdeler1] [Afbeelding: Verdeler2]
Dat zwarte kastje regelt de temperatuur, hebben wij ook. Wij hebben het niet kunnen vinden, maar ze waren hier al vanaf december vol aan het stoken geweest. Scheuren ik de vloeren bevestigden dat ook wel..
Geen protocol gevolgd meer dus.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:43
[...]

Benieuwd hoe dat opgelost wordt; onze woning wordt in maart opgeleverd en ik zie her en der ook beschadigingen op de kozijnen. Van krassen tot flinke deuken/butsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Len020 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:28:
[...]

Benieuwd hoe dat opgelost wordt; onze woning wordt in maart opgeleverd en ik zie her en der ook beschadigingen op de kozijnen. Van krassen tot flinke deuken/butsen.
Als het hout is dan werkt de schilder dit wel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

SirMemeAlot schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 17:14:
[...]

Uit ervaring in mijn project is het vaak onwetendheid dat mensen krap komen te zitten in tijd. Ze staan er niet bij stil dat zelfs voor het uitkiezen van een keuken vaak wel 3 of 4 afspraken nodig zijn. Ook met loze leidingen wordt er vaak gekozen voor een 'hail mary' zoals ze in American Football termen zouden zeggen. Oftewel we zien het wel als het opgeleverd wordt.

Bij ons project wordt het huis ongeveer een jaar na de heipalen opgeleverd. Wij hebben er bewust voor gekozen om de meubels nog niet direct te kopen/kiezen. Veel kan veranderen in een jaar, denk aan indeling, meubel keus etc. Onze oplevering zal rond Mei/Juni zijn en we beginnen nu langzaam meubels te sprokkelen zoals bank, tafel, lampen etc.

Wat mij vooral tegenviel was de periode na het kiezen van alle meerwerkopties. Daarna is het gewoon een jaar zo goed als radiostilte, af en toe eens een bericht van de koopbegeleider en pas dik half jaar later een kijkdag. Ik ben er daarom dan ook een hele tijd niet mee bezig geweest omdat het 'siked' gevoel dan een beetje wegebt. Maar na de 1e kijkdag en binnenkort hopelijk een tweede begint het weer helemaal te komen!

Wel mooi dat jullie alles al redelijk voor ogen hebben, dan valt de keuze stress mee :) .
Wij hebben vorig jaar maart gekocht. In mei zijn ze begonnen. Hebben pas net een keuken gekocht en verder moeten we de vloeren, badkamertegels ( casco oplevering ) nog uitkiezen. Ook onze ideeen zijn gewijzigd afgelopen jaar als we begin 2018 een keuken hadden gekocht dan waren we nu echt niet tevreden geweest want hij is toch uitgebreider geworden dan we vorig jaar in gedachte hadden ( meer kasten, extra stoomoven etc. ) Leidingen verleggen doen we straks zelf.
Wel een crime was dat we erg snel moesten zijn met al het meerwerk. Lengte uitbouw moesten we al beslissen voor we bij de makelaar getekend hadden.
Helaas gaat de bouw niet zo heel snel ( dakplaten zit er nog steeds niet op ) en we krijgen echt niets te horen van een schema of wanneer er een richtlijn oplevering is. Pas 4 weken voor oplevering krijgen we bericht. Dit is voor ons erg lastig ivm stucadoor etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
T.E schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:02:
[...]

Wij hebben vorig jaar maart gekocht. In mei zijn ze begonnen. Hebben pas net een keuken gekocht en verder moeten we de vloeren, badkamertegels ( casco oplevering ) nog uitkiezen. Ook onze ideeen zijn gewijzigd afgelopen jaar als we begin 2018 een keuken hadden gekocht dan waren we nu echt niet tevreden geweest want hij is toch uitgebreider geworden dan we vorig jaar in gedachte hadden ( meer kasten, extra stoomoven etc. ) Leidingen verleggen doen we straks zelf.
Wel een crime was dat we erg snel moesten zijn met al het meerwerk. Lengte uitbouw moesten we al beslissen voor we bij de makelaar getekend hadden.
Helaas gaat de bouw niet zo heel snel ( dakplaten zit er nog steeds niet op ) en we krijgen echt niets te horen van een schema of wanneer er een richtlijn oplevering is. Pas 4 weken voor oplevering krijgen we bericht. Dit is voor ons erg lastig ivm stucadoor etc.
Wij hebben inderdaad ook vorige jaar februari de keuken al besteld, maar dat was meer voor het leidingwerk, inmiddels zijn we er alweer over eens(Mijn vriendin en ik) dat we de keuken iets anders willen en daarom leidingen moeten verleggen. We hebben in overleg al met de keukenboer aangegeven dat we iets willen aanpassen en dat was geen probleem. Hij zei kom +- 6 weken voor oplevering maar langs voor de definitieve design. Nu maar afwachten natuurlijk of ze ons dan geen poot uit gaan trekken omdat de opdracht al getekend is. Het meerwerk was bij ons ook al ingeleverd voordat er een heipaal in de grond zat :/

[ Voor 23% gewijzigd door SirMemeAlot op 22-02-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Laatst online: 05-06 21:38
We wonen nu vanaf half december in onze nieuwbouwwoning in Utrecht, staan nog een paar opleverpunten open waaronder het verplaatsen van het elektrapunt omdat ze die achter een HWA geplaatst hadden.

Nou dat hebben ze gister vakkundig 'gerepareerd' zeg. :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EEwhshfEcCsppQ3K5FzQfym1/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E

T.E

BertP schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:57:
We wonen nu vanaf half december in onze nieuwbouwwoning in Utrecht, staan nog een paar opleverpunten open waaronder het verplaatsen van het elektrapunt omdat ze die achter een HWA geplaatst hadden.

Nou dat hebben ze gister vakkundig 'gerepareerd' zeg. :'(

[Afbeelding]
De oplossing met flex begrijp ik nog wel maar dat die steen afgebroken is... Neem aan dat ze nog even komen voegen op z'n minst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

SirMemeAlot schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 09:29:
[...]

Wij hebben inderdaad ook vorige jaar februari de keuken al besteld, maar dat was meer voor het leidingwerk, inmiddels zijn we er alweer over eens(Mijn vriendin en ik) dat we de keuken iets anders willen en daarom leidingen moeten verleggen. We hebben in overleg al met de keukenboer aangegeven dat we iets willen aanpassen en dat was geen probleem. Hij zei kom +- 6 weken voor oplevering maar langs voor de definitieve design. Nu maar afwachten natuurlijk of ze ons dan geen poot uit gaan trekken omdat de opdracht al getekend is. Het meerwerk was bij ons ook al ingeleverd voordat er een heipaal in de grond zat :/
Bij ons was geen enkele wijziging meer mogelijk. In de kleine lettertjes stond na einddatum meerwerk komt er 150 euro administratie kosten bij bij een mogelijke wijziging. Nou ze doen gewoon helemaal niks. Zelfs het alsnog laten vervallen van het plafond spuitwerk is niet meer mogelijk. Terwijl ze dat zelfs tijd kost!
Het bedrijf wat mijn vorige nieuwbouw woning had gebouwd die waren echt zoveel soepeler daar kon ik tot de laatste dag wijzigingen doorvoeren. Maarja dat is alweer 10 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
T.E schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:30:
[...]

De oplossing met flex begrijp ik nog wel maar dat die steen afgebroken is... Neem aan dat ze nog even komen voegen op z'n minst?
Die voeg houdt dat nooit, die ligt er met 1-2 seizoenen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
T.E schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:38:
[...]

Bij ons was geen enkele wijziging meer mogelijk. In de kleine lettertjes stond na einddatum meerwerk komt er 150 euro administratie kosten bij bij een mogelijke wijziging. Nou ze doen gewoon helemaal niks. Zelfs het alsnog laten vervallen van het plafond spuitwerk is niet meer mogelijk. Terwijl ze dat zelfs tijd kost!
Het bedrijf wat mijn vorige nieuwbouw woning had gebouwd die waren echt zoveel soepeler daar kon ik tot de laatste dag wijzigingen doorvoeren. Maarja dat is alweer 10 jaar geleden.
De aannemer wil bij ons ook niet veel meer doen. Ze zeggen wel altijd van we doen ons best, ik ga kijken wat er nog mogelijk is. Het antwoord is wel structureel hetzelfde.

De keukenboer doet daar niet moeilijk over ondanks dat we al getekend hebben voor een keuken. Maar leidingen etc ga ik zelf wel verleggen, even een klote werk maar wel te doen, we nemen ook een verlaagd plafond dus dat scheelt weer stukken flexen. Heb foto's gemaakt waar de foto's van boven binnenkomen dus ik verleng ze daar dan ook en dan is het alleen een stukje naar beneden flexen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 23:00
@SirMemeAlot en @T.E dan heb ik nog wel redelijk geluk gehad als ik het zo lees.
Al waren bij ons ook de onder aannemers laat met aanleveren van tekeningen waardoor ik gewoon ook niets had getekend.
Afgelopen september was officieel de deadline en ik heb eind januari nog de laatste wijziging doorgevoerd en goedgekeurd gekregen. (Isolatie garage dak) dat was dan ook wel het allerlaatste wat ik erdoor kreeg :) .

@SirMemeAlot mocht je vloerverwarming hebben dan zou ik wel voorzichtig zijn met het verleggen van je leidingen. Het is vaak toch het handigst om ze tijdens de bouw al op de juiste locatie te laten plaatsen.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:24
T.E schreef op donderdag 21 februari 2019 @ 11:36:
[...]

Klopt echt belachelijk dat ze dit doen. Bij ons doen ze het ook en kost 45 euro om horizontaal te maken. Mag toch wel verwachten dit dit standaard is van een huis van +3 ton? Ik ga straks zelf wel even aan de slag met een droogboor om het fatsoenlijk te maken.
Zelfs bij mijn nieuwbouwhuis van > € 450k trekken ze je de vel over oren met de opties. Gisteren bij de elektricien gezeten om elektra te bespreken. Hou m'n hart vast voor de offerte.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Rivanov schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 11:05:
[...]

Zelfs bij mijn nieuwbouwhuis van > € 450k trekken ze je de vel over oren met de opties. Gisteren bij de elektricien gezeten om elektra te bespreken. Hou m'n hart vast voor de offerte.
Bij elke nieuwbouw woning zijn het de opties waar ze aan verdienen. Afhankelijk van wat je allemaal wil aan opties kan het aardig oplopen. Mijn rekening is ruim 15k :/ . Komt voornamelijk door veel spots, alles op aparte groepen waar mogelijk, 2 laadpunten voor EV, echte kookgroep op krachtstroom, alle stopcontacten verlagen(niet standaard vanaf 1e verdieping) en wat kruis/hotelschakelingen, grond kabels buiten, accesspoint punten uit plafonds, sloot loze leidingen in elke ruimte etc.

[ Voor 25% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin92
  • Laatst online: 19-09-2024
Heb even een vraagje mbt de muren in onze nieuwbouwwoning. Wat raden jullie aan? De muren verf klaar maken of behang klaar?

We willen de muren graag verven, maar krijgen van verschillende mensen te horen dat in nieuwbouwwoningen het stucwerk waarover heen geverfd wordt erg snel scheurt etc. Mijn oplossing zou dan zijn vliesbehang waarover heen geverfd word.

Hoe was dit bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
Justin92 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:31:
Heb even een vraagje mbt de muren in onze nieuwbouwwoning. Wat raden jullie aan? De muren verf klaar maken of behang klaar?

We willen de muren graag verven, maar krijgen van verschillende mensen te horen dat in nieuwbouwwoningen het stucwerk waarover heen geverfd wordt erg snel scheurt etc. Mijn oplossing zou dan zijn vliesbehang waarover heen geverfd word.

Hoe was dit bij jullie?
Er zijn al veel ervaringen gepost en er is zelfs een renovlies/glasvlies topic. Die al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:24
GeeMoney schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 12:16:
[...]

Bij elke nieuwbouw woning zijn het de opties waar ze aan verdienen. Afhankelijk van wat je allemaal wil aan opties kan het aardig oplopen. Mijn rekening is ruim 15k :/ . Komt voornamelijk door veel spots, alles op aparte groepen waar mogelijk, 2 laadpunten voor EV, echte kookgroep op krachtstroom, alle stopcontacten verlagen(niet standaard vanaf 1e verdieping) en wat kruis/hotelschakelingen, grond kabels buiten, accesspoint punten uit plafonds, sloot loze leidingen in elke ruimte etc.
I know. Ons vorige huis hebben we 5 jaar geleden ook als nieuwbouw gekocht, dus ken het riedeltje. ;)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin92
Deleon78 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:34:
[...]

Er zijn al veel ervaringen gepost en er is zelfs een renovlies/glasvlies topic. Die al gelezen?
Ga even zoeken, thanks ben nieuw hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 914249

Onze woning is net opgeleverd. Meeste werk hebben we erop zitten. Of zijn we er een beetje klaar mee.....;-)
Alle muren beneden verfklaar laten stucen. Boven behangklaar. Ivm scheuren in nieuwbouw beide verdiepingen behangen met renovlies behang, plafondranden afgekit en alles geverfd. Ziet er nu uberstrak uit
De plafond naden hebben we beneden laten dichtzetten. Echter heeft men geen gaas gebruikt, elke naad scheurde nu al. Door de renovlies hiermee niet meer zichtbaar. Weg, foetsie en mooi strak plafond nu!!
Houdt er bij je oplevering rekening mee dat je 5% in depot mag storten bij de notaris. Dit kost aldaar wat geld, maar zet wel een goede druk op de aannemer om restpunten uit te voeren. Bij ons zijn die restpunten al meer dan de 5% waard. Kijkende naar de vele 3-glas ruiten die vervangen moeten worden, tikt het mooi aan. Diverse kunststof deur flink beschadigd erbij...

Woning is opgeleverd met zonnepanelen. Factuur gekregen hiervan. Nu hebben we afgelopen week 12 panelen erbij laten plaatsen door een ander bedrijf. Neem aan dat de facturen afzonderlijk v elkaar ingediend kunnen worden voor de btw teruggaaf? Anders lopen we die 2e mis aangezien we de 1e al ingediend hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Anoniem: 914249 schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:59:
Onze woning is net opgeleverd. Meeste werk hebben we erop zitten. Of zijn we er een beetje klaar mee.....;-)
Alle muren beneden verfklaar laten stucen. Boven behangklaar. Ivm scheuren in nieuwbouw beide verdiepingen behangen met renovlies behang, plafondranden afgekit en alles geverfd. Ziet er nu uberstrak uit
De plafond naden hebben we beneden laten dichtzetten. Echter heeft men geen gaas gebruikt, elke naad scheurde nu al. Door de renovlies hiermee niet meer zichtbaar. Weg, foetsie en mooi strak plafond nu!!
Houdt er bij je oplevering rekening mee dat je 5% in depot mag storten bij de notaris. Dit kost aldaar wat geld, maar zet wel een goede druk op de aannemer om restpunten uit te voeren. Bij ons zijn die restpunten al meer dan de 5% waard. Kijkende naar de vele 3-glas ruiten die vervangen moeten worden, tikt het mooi aan. Diverse kunststof deur flink beschadigd erbij...

Woning is opgeleverd met zonnepanelen. Factuur gekregen hiervan. Nu hebben we afgelopen week 12 panelen erbij laten plaatsen door een ander bedrijf. Neem aan dat de facturen afzonderlijk v elkaar ingediend kunnen worden voor de btw teruggaaf? Anders lopen we die 2e mis aangezien we de 1e al ingediend hebben
Heb jezelf renovlies aangebracht of een bedrijfje ingehuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 00:08

Ja hoor geen enkel probleem alleen even goed het forfair bedrag uitrekenen. Heb mijn installatie ook in 2* ingediend. Wel in 2 verschillende kwartalen overigens. (Heb na een paar maanden 2 panelen moeten verplaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 20:50
Iemand verstand van (openslaande) deuren?

Het viel me op dat ik onze openslaande deuren onder de deur door naar buiten kon kijken. Zit dus gewoon een klein gaatje onder de deur. Er zitten 3 van dit soort gaatjes naast elkaar. Volgens de bouwer is dit om water dat in de dorpel staat af te kunnen voeren.

Dit lijkt me prima, maar vind het wel raar dat dit aan de binnenkant niet afgedekt is. Zou verwachten dat aan de woonkamer kant minstens een tocht strip / flap oid zou zitten?
Nu bouw je een goed geïsoleerd huis en vervolgens zit er gewoon een gat in de achtergevel :+

Iemand die weet of dit normaal is?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wDTG2a1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Gremen af te voeren waar naartoe? Naar binnnen zeker, dat lijkt me heel gek. Ik kan mij niet herinneren dat ik ze had bij mijn vorige nieuwbouw woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
Naar buiten. Het randje/gaatje zit iets lager dan die rand/drempel ervoor. maar ik vind het dus ook raar vinden...
Vooral in de winter lijkt me dit nog al tochten/warmte verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
Ik vind het er vreemd uit zien, verder
, ik weet niet of het perspectief van de foto is, lijkt de onderkant deur tot dorpel rechts minder dan links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gremen
Foto van verder af:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MgZ5koY.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:08
Heb je de nieuwe panelen geïntegreerd met het oude systeem of gewoon twee aparte systemen?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:30

Kijkend naar de plaatjes denk ik dat je de watertemperatuur op de ketel moet regelen. Heb je geen beschrijving van de installatie?

edit: Ik keek over die gele/oranje thermokoppel op het eerste plaatje heen.

[ Voor 28% gewijzigd door FragDaddy op 25-02-2019 09:05 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eno_W
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-05 10:48
De datum voor oplevering is eindelijk bekend! Ik was al van plan heibel te maken omdat we wel de facturen ontvangen hebben afgelopen vrijdag (voor oa oplevering), maar nog geen datum, maar dat is gelukkig niet meer nodig :-)

19 maart overdracht en op 6 maart voorschouw. Nu snel de leveranciers inplannen, die planningen lopen ook al aardig vol begrepen we dus hopelijk kunnen we het allemaal vrij vlot achter elkaar erin zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-02-2022
Justin92 schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 21:31:

Hoe was dit bij jullie?
Wij hebben, ondanks alle waarschuwingen, gekozen voor stuc beneden. Vanuit de oplevering was het behangklaar.
Tot nu toe 3 scheuren, 1 op de plek ter hoogte van de uitbouw en 2 waar leidingen in de muur zitten. Bij de volgende sausbeurt werken we dat wel weer weg. Verder blij met het resultaat. Plafond is ook gestuct, ook blij mee. Boven hebben wij alles staan schuren en sauzen, het ziet er niet zo strak uit als beneden, maar goed genoeg voor ons.
Als ik je een tip mag geven, vergelijk het door het in het echt te zien en kies waar je het beste gevoel bij hebt.

Een vraag van mijn kant voor iemand die er verstand van heeft. Een collega van mij heeft geen account en vroeg me om hier iets na te gaan, na wat speurwerk op google. In zijn badkamer is een tussenmuur met gipsblokken gebouwd. Alleen hebben ze dat niet in halfsteensverband gedaan, maar recht op elkaar. Volgens de tegelzetter van nu is er ook geen (of heel zuinig) gebruik gemaakt van lijm voor de blokken. Nu is hier overheen getegeld en in de tegels en er achter een diepe scheur ontstaan.
Op basis van onze lego-ervaring vinden wij het vreemd dat het zo gestapeld is. Is dit een normale werkwijze? Verder zijn alle muren (gips en kalkzandsteen) wel halfsteensverband gestapeld.

Nog geen reactie van de aannemer helaas.

Namens mijn college, vast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:30
Gremen schreef op zondag 24 februari 2019 @ 20:45:
Iemand verstand van (openslaande) deuren?

Het viel me op dat ik onze openslaande deuren onder de deur door naar buiten kon kijken. Zit dus gewoon een klein gaatje onder de deur. Er zitten 3 van dit soort gaatjes naast elkaar. Volgens de bouwer is dit om water dat in de dorpel staat af te kunnen voeren.

Dit lijkt me prima, maar vind het wel raar dat dit aan de binnenkant niet afgedekt is. Zou verwachten dat aan de woonkamer kant minstens een tocht strip / flap oid zou zitten?
Nu bouw je een goed geïsoleerd huis en vervolgens zit er gewoon een gat in de achtergevel :+

Iemand die weet of dit normaal is?

[Afbeelding]
Dit is zeker fout. Wanneer wij onze deuren in het slot vallen komt er zelfs een strip naar beneden om buitenlucht af te sluiten. Het is zoals je zelf aanhaalt, enorm isoleren en nu dit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blubbers schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 11:01:
[...]

Dit is zeker fout. Wanneer wij onze deuren in het slot vallen komt er zelfs een strip naar beneden om buitenlucht af te sluiten. Het is zoals je zelf aanhaalt, enorm isoleren en nu dit. 8)7
Voor de google mensen, dat heet een valdorpel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
Inmiddels hebben wij met alle leveranciers een planning. JPG (via dit topic gevonden) komt eerst in 2 dagen(!!) de 2 bovenverdiepingen doen (behangen renovlies en sauzen, ik ben in shock dat dit in 2 dagen kan). Enkele dagen daarna komt de tegelboer de begane grond tegelen. Aansluitend doet JPG de begane grond weer. Enkele dagen later wordt de keuken geplaatst en kunnen wij op ons gemakje de aansluitende 4 weken in de weer met het in elkaar zetten van meubels, ophangen van verlichting en gordijnen. En als ik zeg wij, bedoel ik mijn man en familie, want ik ga ergens gedurende deze planning ons eerste kindje op de wereld zetten 8)7 (lastig dat niet alles zich laten plannen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:18
eno_W schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 14:34:
Inmiddels hebben wij met alle leveranciers een planning. JPG (via dit topic gevonden) komt eerst in 2 dagen(!!) de 2 bovenverdiepingen doen (behangen renovlies en sauzen, ik ben in shock dat dit in 2 dagen kan). Enkele dagen daarna komt de tegelboer de begane grond tegelen. Aansluitend doet JPG de begane grond weer. Enkele dagen later wordt de keuken geplaatst en kunnen wij op ons gemakje de aansluitende 4 weken in de weer met het in elkaar zetten van meubels, ophangen van verlichting en gordijnen. En als ik zeg wij, bedoel ik mijn man en familie, want ik ga ergens gedurende deze planning ons eerste kindje op de wereld zetten 8)7 (lastig dat niet alles zich laten plannen :P )
JPG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:30

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eno_W
Precies :-) , jpg inrichters. Als je in deel 1 van het topic zoekt, zie je diverse positieve verhalen over ze. Bij ons zit het er uiteraard nog niet op, maar tot nu toe verloopt al het contact heel prettig en in dit geval denken ze ook mee in onze planning. We laten overal renovlies aanbrengen en laten alles in 1 kleur sauzen, op een aantal muren na die we in een specifieke kleur laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:30

MadEgg

Tux is lievvv

redn schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 10:46:
[...]
Een vraag van mijn kant voor iemand die er verstand van heeft. Een collega van mij heeft geen account en vroeg me om hier iets na te gaan, na wat speurwerk op google. In zijn badkamer is een tussenmuur met gipsblokken gebouwd. Alleen hebben ze dat niet in halfsteensverband gedaan, maar recht op elkaar. Volgens de tegelzetter van nu is er ook geen (of heel zuinig) gebruik gemaakt van lijm voor de blokken. Nu is hier overheen getegeld en in de tegels en er achter een diepe scheur ontstaan.
Op basis van onze lego-ervaring vinden wij het vreemd dat het zo gestapeld is. Is dit een normale werkwijze? Verder zijn alle muren (gips en kalkzandsteen) wel halfsteensverband gestapeld.

Nog geen reactie van de aannemer helaas.

Namens mijn college, vast bedankt!
Begrijp ik nou goed dat de aannemer een tussenwand in de badkamer heeft gebouwd maar het tegelwerk niet heeft verzorgd? Hoe is dat zo gekomen? Lijkt me een onwenselijke verdeling van verantwiordelijkheden. Bij ons was het in ieder geval alles of niets - de projectleverancier kon ofwel de hele badkamer afleveren, ofwel het volledig casco opleveren. Dus geen tussenwanden, geen leidingwerk, niets. Alleen de wandcontactdozen voor radiator en whirlpool zijn op de juiste plek aangebracht.

Sowieso bijzondere keus voor gipsblokken in de badkamer. Ze zijn er dacht ik wel vochtbestendig maar cellenbeton lijkt me een stuk veiligere en stevigere keuze. Zelf heb ik de scheidingswand in de badkamer ook van cellenbetonblokken gebouwd.

Géén halfsteensverband lijkt me zeer onwenselijk (zoals ook blijkt uit dit verhaal). Je verankert de voorzetwand tegen de zijwanden van de badkamer om het losstaande effect te vermijden, maar als je ze vervolgens niet netjes in elkaar gaat metselen heeft dat geen maar een beperkt effect natuurlijk en moet je eigenlijk alle tussenliggende stapels stenen weer aan elkaar verankeren. Ik kan me niet voorstellen dat dit gebruikelijk is. Ik heb geen vergelijking - onze niet-betonnen wanden zijn van cellenbeton gemaakt maar dit is gebeurd met kamerhoge blokken dus was er geen andere oplossing dan ze recht naast elkaar te plaatsen.

Ook apart dat de tegelzetter het gebrek heeft geconstateerd maar er wel doodleuk overheen heeft getegeld, trouwens. Hij had daar niet aan moeten beginnen en het eerst met de aannemer moeten bespreken. Aan wie is het nu om het op te lossen?

Tja

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
Na bijna 4 weken stilstand op onze woning is er vandaag opeens even 1,5m metselwerk gezet!

Huis-metselwerk

De huizen vooraan het project zijn zo goed als klaar, de voordeur komt er daar nu in en dat zijn meestal 1 van de laatste zaken. Vooralsnog liggen ze op schema volgens de projectontwikkelaar. (oplevering q2-2019)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:18
eno_W schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:13:
Precies :-) , jpg inrichters. Als je in deel 1 van het topic zoekt, zie je diverse positieve verhalen over ze. Bij ons zit het er uiteraard nog niet op, maar tot nu toe verloopt al het contact heel prettig en in dit geval denken ze ook mee in onze planning. We laten overal renovlies aanbrengen en laten alles in 1 kleur sauzen, op een aantal muren na die we in een specifieke kleur laten doen.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 21-05 10:23
@redn Nee is niet normaal, die horen ook in verband opgetrokken te worden.
Klimt als een gevalletje van “kut, vergeten/niet opgelet” en de blokkenlijmer was al naar zijn volgende project waarna de handyman het maar heeft gedaan (en die zijn nooit zo handig).

[ Voor 55% gewijzigd door De Rikster op 26-02-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 21:06
@GeeMoney leuk dat ze weer verder gaan aan je woning. Zag vanaf de brug nog weinig verandering in je plandeel maar is lastig te zien natuurlijk dit soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
eno_W schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 15:13:
Mag ik vragen wat voor materiaal ze gebruiken?
Welke merk renovlies en welke Gram 100/120/150/200? En welk merk latex?
En doen ze schuren behangen kitten en sauzen? De prijs die ze bieden vind ik erg scherp maar in 2 dagen alle handelingen klinkt als een rush job met kans op kieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ambusched schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 20:22:
@GeeMoney leuk dat ze weer verder gaan aan je woning. Zag vanaf de brug nog weinig verandering in je plandeel maar is lastig te zien natuurlijk dit soort dingen.
Het is voornamelijk de andere kant die al helemaal klaar is, ook de waterkant is nu helemaal dicht met pannen en kozijnen. Precies het deel bij de brug zeg maar moet dus nog :+ .
Hoe gaat het bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ambusched
@GeeMoney het stond bij ons huis ff stil. Eerste vak gaat wel redelijk snel. Zijn ze vorige week begonnen met metselen bij de eerste huizen. Vandaag bij ons huis hebben ze in ieder geval de binnenste scheidingsmuur gestort dus ook weer verder. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redn
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-02-2022
MadEgg en De Rikster, bedankt voor het reageren.
Trouwens vergis ik me waarschijnlijk en zal het inderdaad cellebeton zijn. En inderdaad, als ik tegelzetter zou zijn zou ik me er ook niet aan wagen. De badkamer was casco trouwens bij hun.

Hopelijk wordt het bij hun net zo adequaat opgepakt als de restpunten bij onze bouwer. Maar onze restpunten vallen daar dan ook wel bij in het niet.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 23:54
Ik heb een nieuwbouwhuis, een project woning gebouwd op palen. Nu wil ik een terras in de cement gaan leggen en moet ik dus van te voren zorgen dat ik alles wat ik mogelijk in de toekomst wil in de grond heb zitten. Later is dat geen optie meer (of ik moet een terras eruit breken). Ik ga dus waarschijnlijk een kabelbeschermingsbuis leggen (voor de zekerheid), netwerk, stroom, water. Echter: ik zat ook even te spelen met een mogelijkheid voor het netjes afvoeren van afvalwater. In mijn kruipruimte onder het huis zit wel een afvoerbuis (circa 40 cm ónder de vloer), echter kan ik hier vanaf mijn tuin nooit direct op afvoeren. Deze ligt namelijk te hoog én als ik een zijsnede op de tuin / huis zou maken dan:
code:
1
2
 tuin |========
 tuin | kruipruimte

| is een prefab onderdeel van de fundering en ligt tot circa 60-120 cm diep onder de dekvloer. Met de overige wensen / kabels kan ik daar dus prima onderdoor. Dit stukje fundering is gewapend en daar zou ik speciaal een gat doorheen moeten boren. Liever doe ik dat niet, met name omdat dit potentiëel ook de constructie verzwakt. Daarnaast is uberhaupt de vraag of ik vanuit de tuin voldoende afschot zou kunnen crëeren om op de afvoer te kunnen afvoeren.

Ik zit even met het idee te spelen om een buis onder deze fundering door te graven en vervolgens afvalwater op een of andere manier op te voeren. Ik heb echter geen zin om met spul als sanibroyeur's te gaan werken of andere dure oplossing. Het is een nice-to-have om in de tuin afvalwater af te kunnen voeren, in theorie is later het enige wat ik zou afvoeren een klein beetje afvalwater van het afspoelen/wassen van een fiets/motor, worst case afvalwater uit een buitenkeukentje, water van een zwembad(je)/hottub, :+ Spannender gaat het nóóit worden. In theorie zou je dat ook op de HWA kunnen afvoeren maar dat is illegaal en je hebt uiteindelijk alleen jezelf ermee gezien dit HWA water op een grindput uit komt.

Wat zouden jullie doen? Misschien dat er tweakers zijn die een mooie oplossing hebben.. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Steephh op 28-02-2019 07:22 ]

_@/'

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 09:24
Steephh schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 07:19:
Ik heb een nieuwbouwhuis, een project woning gebouwd op palen. Nu wil ik een terras in de cement gaan leggen en moet ik dus van te voren zorgen dat ik alles wat ik mogelijk in de toekomst wil in de grond heb zitten. Later is dat geen optie meer (of ik moet een terras eruit breken). Ik ga dus waarschijnlijk een kabelbeschermingsbuis leggen (voor de zekerheid), netwerk, stroom, water. Echter: ik zat ook even te spelen met een mogelijkheid voor het netjes afvoeren van afvalwater. In mijn kruipruimte onder het huis zit wel een afvoerbuis (circa 40 cm ónder de vloer), echter kan ik hier vanaf mijn tuin nooit direct op afvoeren. Deze ligt namelijk te hoog én als ik een zijsnede op de tuin / huis zou maken dan:
code:
1
2
 tuin |========
 tuin | kruipruimte

| is een prefab onderdeel van de fundering en ligt tot circa 60-120 cm diep onder de dekvloer. Met de overige wensen / kabels kan ik daar dus prima onderdoor. Dit stukje fundering is gewapend en daar zou ik speciaal een gat doorheen moeten boren. Liever doe ik dat niet, met name omdat dit potentiëel ook de constructie verzwakt. Daarnaast is uberhaupt de vraag of ik vanuit de tuin voldoende afschot zou kunnen crëeren om op de afvoer te kunnen afvoeren.

Ik zit even met het idee te spelen om een buis onder deze fundering door te graven en vervolgens afvalwater op een of andere manier op te voeren. Ik heb echter geen zin om met spul als sanibroyeur's te gaan werken of andere dure oplossing. Het is een nice-to-have om in de tuin afvalwater af te kunnen voeren, in theorie is later het enige wat ik zou afvoeren een klein beetje afvalwater van het afspoelen/wassen van een fiets/motor, worst case afvalwater uit een buitenkeukentje, water van een zwembad(je)/hottub, :+ Spannender gaat het nóóit worden. In theorie zou je dat ook op de HWA kunnen afvoeren maar dat is illegaal en je hebt uiteindelijk alleen jezelf ermee gezien dit HWA water op een grindput uit komt.

Wat zouden jullie doen? Misschien dat er tweakers zijn die een mooie oplossing hebben.. :P
Weet je of het riool aan de achterkant al door de fundering steekt? Kan me voorstellen dat dit het geval is om vanaf achter het riool door te kunnen spoelen in geval van een verstopping. Bij ons is dit volgens mij wel het geval. Zal er eens een foto van opzoeken. Wij hebben echter geen kruipruimte, misschien dat het daarom anders is. Mocht die aansluiting er wel zijn kun je mogelijk daarop koppelen?

• Moonbase
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-03 09:24
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ss6cFDy/20180825-115437.jpg
Op deze foto kun je zien dat het riool door de fundering loopt aan de achterzijde. Als dat bij jullie ook zo is kun je daar mogelijk op koppelen.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 23:54
Bij mij loopt het riool helaas niet door de fundering. Deze loopt wel iets langer door, maar slechts tot halverwege. Op foto's waar ik op kan terugkijken is ook geen gat oid naar buiten toe zichtbaar. Ik zal dus echt óf een gat moeten (laten) maken (liever niet) of een oplossing bedenken waarbij de afvoer eerst naar beneden loopt en daarna weer opgevoerd moet worden (bijvoorbeeld in de kruipruimte, mits dat niet te prijzig wordt). Ik kan natuurlijk ook altijd een afvoer realiseren tot onderin de kruipruimte en pas als het nodig is hier verder over nadenken. :)

_@/'

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:55
Ik heb een redelijk algemeen vraagje over een komende fase van een project. Midden september vorig jaar is er een bericht geplaatst dat er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de laatste fase in het project, verkoop zou voorjaar 2019 starten. Vandaag heb ik eens met de makelaar gebeld, al hoopte ik natuurlijk geen nuttig info te krijgen maar wie weet. Nu krijg ik te horen dat er niets bekend is bij de makelaar. Op de vraag of verkoop voorjaar 2019 zal starten kreeg ik te horen dat ook hierover niets bekend is. Hoe moet ik dit interpreteren? Als ik pessimistich ben lijkt het een gevalletje "kan nog lang duren". Of is dit gewoon de makelaar die het mondje dicht houdt? December 2017 was er trouwens al een bericht dat de laatste fase volop in ontwikkeling was, dit was na sluiting verkoop vorige fase.

[ Voor 8% gewijzigd door mister_S op 28-02-2019 20:03 ]

• GeeMoney
mister_S schreef op donderdag 28 februari 2019 @ 20:02:
Ik heb een redelijk algemeen vraagje over een komende fase van een project. Midden september vorig jaar is er een bericht geplaatst dat er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van de laatste fase in het project, verkoop zou voorjaar 2019 starten. Vandaag heb ik eens met de makelaar gebeld, al hoopte ik natuurlijk geen nuttig info te krijgen maar wie weet. Nu krijg ik te horen dat er niets bekend is bij de makelaar. Op de vraag of verkoop voorjaar 2019 zal starten kreeg ik te horen dat ook hierover niets bekend is. Hoe moet ik dit interpreteren? Als ik pessimistich ben lijkt het een gevalletje "kan nog lang duren". Of is dit gewoon de makelaar die het mondje dicht houdt? December 2017 was er trouwens al een bericht dat de laatste fase volop in ontwikkeling was, dit was na sluiting verkoop vorige fase.
Weet je de projectontwikkelaar nog? Dan zou ik die gewoon eens bellen met de vraag of en wanneer de volgende mooie fase gaat komen en bij welke makelaar je dan moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemperelly
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-07-2020
Heb ik ook gedaan, zelf direct naar de ontwikkelaar bellen.

In het plan bij ons bouwen twee ontwikkelaars. Van de een waren de kavels net wat groter..mei 2018 even belletje gedaan, bleek dat die kavels pas eind 2019 in de verkoop gingen. Toen zijn we dus toch maar voor de andere ontwikkelaar gegaan en ligt de fundering er inmiddels net in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
GeeMoney schreef op dinsdag 26 februari 2019 @ 19:03:
Na bijna 4 weken stilstand op onze woning is er vandaag opeens even 1,5m metselwerk gezet!

[Afbeelding: Huis-metselwerk]

De huizen vooraan het project zijn zo goed als klaar, de voordeur komt er daar nu in en dat zijn meestal 1 van de laatste zaken. Vooralsnog liggen ze op schema volgens de projectontwikkelaar. (oplevering q2-2019)
Kijk, dat schiet weer al wat op! :)
Bij ons is het net andersom. Deze fase worden er zo'n 17 huizen gebouwd (3 verschillende types) waarvan wij in de 1e rij zitten elke keer. Hopelijk blijft het weer nu goed genoeg om lekker door te kunnen bouwen :)

Bij ons is het de laatste 2 weken (zo op het zicht) ook opgeschoten:

begin week 8:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x98SfEBpJt9rLI7OqGHhw1in/thumb.jpg

Begin week 9: zolderverdieping geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t7u9PEZk6E0K2Z4FYLBhrKYu/thumb.jpg

eind week 9: dak geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GzKCIa4xRyJeELo8szCYEei1/thumb.jpg

We hebben een kleine 4 weken de 2e bouw update ontvangen van de aannemer waarin werd gesteld dat er 1 dag bouwverlet is geweest waardoor de oplevering van voor de bouwvak naar na de bouwvak verplaatst zou worden.
Spraken we met de voorman dan kwam een oplevering medio juni/ begin juli naar voren.
Vlak nadat we bovengenoemde brief van aannemer ontvangen hadden hebben we dit voorgelegd aan de voorman. Deze gaf aan dat er inderdaad wat vertraging opgetreden was (tekort aan lijmers/metselaars en wat verlet i.v.m. de vorst) maar dat de oplevering zowiezo voor de bouwvak plaats gaat vinden (mits er zich geen rare dingen voordoen uiteraard).

Komende week weer eens binnen kijken, nu het dak erop zit hebben we enigszins een goed beeld qua ruimte, ben benieuwd! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@ymaenhout dat is inderdaad ook rap gegaan bij je! Bij ons zit de kap er nog niet op, wel rondom metselwerk van 1,5m hoog nu en de 2e verdieping staat erop. Ik zie ook dat ze de 2e verdieping nu gereed aan het maken zijn voor de kap maar de woningen tegenover ons zijn eerst aan de beurt. Voor zover bekend staat bij ons oplevering nog steeds op juni/juli, voor in het project spreken ze over eind april.

Metselaars zijn er bij ons wel genoeg heb ik het idee (de andere 29 woningen waren in no-time tot de kap opgemetseld)maar waarom de kappen er bij de laatste 6 nog niet op zit weet ik niet, naar mijn idee had dat ruim voor de vorst nog gekund maar er was gewoon geen voortgang. (itt die andere 29 woningen, die gingen rap in die periode)

Ik heb liever natuurlijk kwaliteit dan kwantiteit maar ik zit wel met een schoolgaand kind wat ik wel erg graag zou willen laten starten op zijn nieuwe school vanaf eind augustus maar ook daar heeft de bouwer natuurlijk geen boodschap aan :P .

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 03-03-2019 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
We hebben ondertussen de voorschouw gehad. Buiten een foutje in de keuken, zijn het met name beschadigingen die we zijn tegengekomen. Naar ons idee hebben ze mooi werk geleverd.

Ik twijfel daarom ook een beetje: is het wijs om gebruik te maken van de 5% regeling (helft laatste termijn tot 3 maanden na oplevering in depot bij de notaris) of zal het dan wel loslopen?
De aannemer is tot zover een hele fijne partij, alles kan en alles wordt opgelost of onderzocht.

Welk voordeel kunnen we nog halen met de 5% regeling, gezien er wel veel vertrouwen in de aannemer is?

[ Voor 4% gewijzigd door Hsb-3 op 03-03-2019 08:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
Hsb-3 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 08:37:
We hebben ondertussen de voorschouw gehad. Buiten een foutje in de keuken, zijn het met name beschadigingen die we zijn tegengekomen. Naar ons idee hebben ze mooi werk geleverd.

Ik twijfel daarom ook een beetje: is het wijs om gebruik te maken van de 5% regeling (helft laatste termijn tot 3 maanden na oplevering in depot bij de notaris) of zal het dan wel loslopen?
De aannemer is tot zover een hele fijne partij, alles kan en alles wordt opgelost of onderzocht.

Welk voordeel kunnen we nog halen met de 5% regeling, gezien er wel veel vertrouwen in de aannemer is?
Op vertrouwen koop je geen brood bij de bakker.
Ik zou het altijd achterhouden totdat alles gewoon netjes gedaan en opgelost is, hoe klein dan ook. Je hebt er gewoon recht op en waarschijnlijk houd de aannemer er toch al rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
Nog één vraagje over een meerwerkoptie. Ik zie dat een aantal mensen kiezen voor het door laten storten van beton ten behoeve van een terras. Is dit aan te raden? Nu gaat het huis gebouwd worden in Alkmaar en daar is een zeekleibodem. Hierom lijkt mij dat voor een terras niet echt beton nodig zal zijn. Gelet op al de prijzen van het meerwerk zal het ook wel niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vak127 schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:20:
Nog één vraagje over een meerwerkoptie. Ik zie dat een aantal mensen kiezen voor het door laten storten van beton ten behoeve van een terras. Is dit aan te raden? Nu gaat het huis gebouwd worden in Alkmaar en daar is een zeekleibodem. Hierom lijkt mij dat voor een terras niet echt beton nodig zal zijn. Gelet op al de prijzen van het meerwerk zal het ook wel niet goedkoop zijn.
Je zou wellicht ook 2 heipalen extra kunnen laten slaan. Dat zijn de kosten niet en kan je later altijd nog een fundering aanleggen.
Ik zit vlakbij je trouwens (Heerhugowaard) en ik heb er niet voor gekozen. Ik laat de grond goed bewerken en verwacht daar verder weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
GeeMoney schreef op zondag 3 maart 2019 @ 10:45:
[...]

Je zou wellicht ook 2 heipalen extra kunnen laten slaan. Dat zijn de kosten niet en kan je later altijd nog een fundering aanleggen.
Ik zit vlakbij je trouwens (Heerhugowaard) en ik heb er niet voor gekozen. Ik laat de grond goed bewerken en verwacht daar verder weinig van.
Thanks. Denk ook dat ik het laat. Dan tegen die tijd maar op zoek naar goede hovenier/stratenmaker. Mocht je goede ervaringen hebben met een bedrijf hoor ik het graag, mag ook via DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:47

Wellicht is het bij jullie anders, maar bij ons bleef de 5% bankgarantie sowieso staan totdat we ruim na oplevering hebben getekend dat alles correct was verholpen, daar hoefden we tot die tijd niet zelf iets voor te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaZZeHH
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-12-2024

Het voordeel van de 5% regeling is dat jij als opdrachtgever een stok achter de deur hebt voor eventuele opleverpunten en zaken die in de onderhoudsperiode van drie maanden na oplevering naar voren komen. De 5% blijft dus sowieso deze drie maanden staan. Wanneer punten niet binnen de drie maanden zijn opgelost kan je de notaris opdracht geven tot het vast houden van de termijn van 5% of een deel daarvan. Het bedrag wat vastgehouden wordt moet in verhouding staan tot de klacht die nog open staat. Maar daar mag de aannemer op dat moment zelf mee komen.

Ik zou zeggen vasthouden en wil je toch de aannemer tegemoet komen kan je een bedrag voorstellen wat dus in verhouding staat met de klacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zou het alleen doen bij een gegronde (redelijke) tekortkoming, zo niet kan de aannemer rente eisen over die 5%, en dat is best hoog.
Dus voor een kraan die lekt is het wat overtrokken.

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 03-03-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZZeHH
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-12-2024
Hebben jullie ervaring met een gietvloer? In mijn nieuwbouw woning zit overal vloerverwarming en ik wil op de begane grondvloer een gietvloer die door loopt vanuit de hal de woonkamer en keuken in. De deur hal-woonkamer wil ik in zwart staal met glas uit laten voeren, zodat je een beetje industrieel effect krijgt.

Ik ben al gewezen op het verkrijgen van een certificaat voor kleurechtheid, maar ben ook benieuwd naar beschadigingen, onderhoud enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
Sport_Life schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:52:
Zou het alleen doen bij een gegronde (redelijke) tekortkoming, zo niet kan de aannemer rente eisen over die 5%, en dat is best hoog.
Dus voor een kraan die lekt is het wat overtrokken.
Zoals ik begrepen heb geldt dat alleen voor als we na die 3 maanden het geld niet vrijgeven. Dan mogen we alleen nog maar een deel achterhouden wat in verhouding staat tot het gebrek.

Bedankt voor de reacties, we gaan de hypotheekverstrekker opdracht geven om de 5% naar de notaris over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
Hier blijft 5% automatisch bij de notaris. Als we niks doen gaat deze na 3 maanden gewoon naar de aannemer. Mocht er wat zijn kunnen we dit aangeven en dan houd de notaris het geld langer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:28
ambusched schreef op zondag 3 maart 2019 @ 15:20:
Hier blijft 5% automatisch bij de notaris. Als we niks doen gaat deze na 3 maanden gewoon naar de aannemer. Mocht er wat zijn kunnen we dit aangeven en dan houd de notaris het geld langer vast.
Controleer wel of de notaris van de bankgarantie af weet; neem niet aan dat het wel goed zit. Bij ons was dat niet zo en de bankgarantie bleek dus waardeloos toen hij afgeroepen werd.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
cville schreef op zondag 3 maart 2019 @ 18:36:
[...]

Controleer wel of de notaris van de bankgarantie af weet; neem niet aan dat het wel goed zit. Bij ons was dat niet zo en de bankgarantie bleek dus waardeloos toen hij afgeroepen werd.
De notaris kwam er zelf mee tijdens de overdracht, dus hij weet er gelukkig van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justin92
BaZZeHH schreef op zondag 3 maart 2019 @ 13:57:
Hebben jullie ervaring met een gietvloer? In mijn nieuwbouw woning zit overal vloerverwarming en ik wil op de begane grondvloer een gietvloer die door loopt vanuit de hal de woonkamer en keuken in. De deur hal-woonkamer wil ik in zwart staal met glas uit laten voeren, zodat je een beetje industrieel effect krijgt.

Ik ben al gewezen op het verkrijgen van een certificaat voor kleurechtheid, maar ben ook benieuwd naar beschadigingen, onderhoud enz.
Onze eerste keus was ook een gietvloer, maar na aanraden van de verkoper hebben we daar niet voor gekozen. Puur door het feit dat er snel beschadigingen op komen en je dan een hele nieuwe laag komt te storten om dit weet op te lossen. Wij hebben voor betonlook tegels van 1 bij 1 meter gekozen, verschil zie je vrijwel niet door de grootte van de tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Vosje
  • Laatst online: 16-06 12:44
Onze oplevering komt redelijk in zicht, dus ben even aan het oriënteren voor een opleverkeuring.

Grote vraag hier is eigenlijk: VEH of een andere partij?
Qua prijs lijkt het elkaar niet erg te ontlopen, maar kwaliteit ... wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Het Vosje schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:41:
Onze oplevering komt redelijk in zicht, dus ben even aan het oriënteren voor een opleverkeuring.

Qua prijs lijkt het elkaar niet erg te ontlopen, maar kwaliteit ... wat zijn jullie ervaringen?
Ik heb goede ervaringen gehad met VEH.
2 Ramen vervangen, douche opnieuw afgekit en iets met een dakstijl vervangen welke niet goed aansloot.
Ik zat er wel zelf bij de kijk dagen al bovenop waar ik ook al een aantal punten had aangegeven. (wc verkeerd geplaatst, stopcontacten niet op de juiste plek etc.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het Vosje schreef op maandag 4 maart 2019 @ 09:41:

Ik heb een hele boel goede VEH keurders gezien, ik heb daarnaast net zo veel "slechte" gezien.
Bij zelf iemand kiezen kan je zelf referenties bekijken/ vragen stellen. daar zou mijn voorkeur liggen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hsb-3
@Het Vosje wij nemen iemand van bouwinspecteurs.nl mee. En een buurman anders neemt een plaatselijke aannemer mee. De rest veel VEH. Ik kan je pas over 2 weken aangeven hoe het bevallen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:18
Vandaag is er weer een stapje gemaakt hier, de hovenier is begonnen met de tuinaanleg :)

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/AoeSczDwc9w0/540.jpg

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/A0byfCFQynYz/540.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
kaboom1555 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 18:53:
Vandaag is er weer een stapje gemaakt hier, de hovenier is begonnen met de tuinaanleg :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes!

Wat ik me wel altijd afvraag waarom mensen in kleinere tuinen kiezen voor verticale schuttingen terwijl horizontaal een veel groter gevoel geeft.

Verder wel een erg nette afwerking!

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:18
Remko.me schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:05:
[...]

Netjes!

Wat ik me wel altijd afvraag waarom mensen in kleinere tuinen kiezen voor verticale schuttingen terwijl horizontaal een veel groter gevoel geeft.

Verder wel een erg nette afwerking!
Thanks! Ben er ook erg blij mee. Achterin tegen de berging komt nog een leiboom.

Argumenten tegen de horizontale schutting:
1: Je klimt er zo overheen
2: je zit altijd met een "lelijke kant" boven omdat je met een om - en om nooit uitkomt. Dus of één buur moet de lelijke lage kant nemen of je moet dat ook nog eens om en om nemen.

Bij deze schutting komt trouwens nog een afdek-lat over de planken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
kaboom1555 schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 19:09:
[...]

Thanks! Ben er ook erg blij mee. Achterin tegen de berging komt nog een leiboom.

Argumenten tegen de horizontale schutting:
1: Je klimt er zo overheen
2: je zit altijd met een "lelijke kant" boven omdat je met een om - en om nooit uitkomt. Dus of één buur moet de lelijke lage kant nemen of je moet dat ook nog eens om en om nemen.

Bij deze schutting komt trouwens nog een afdek-lat over de planken.
ah vandaar. Niet over nagedacht, dan hebben wij toevallig de 'mooie' kant..

dit is een 'lelijke' kant dus
Afbeeldingslocatie: https://mptimmerwerk.nl/wp-content/uploads/2017/09/plaatsen-van-hardhouten-horizontale-schuttingdelen-2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Remko.me op 06-03-2019 19:17 ]

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@ambusched en @NeonovA
Zojuist een minder bericht binnen gehad, ze liepen eerst voor maar dat lijkt nu toch tegen te zitten.
Oplevering is verzet naar medio september voor mijn woning :( . (was q2-2019)
Erg vervelend voornamelijk voor mijn zoontjes die ik op de nieuwe school wilde laten starten.
Toch maar even kijken of ik niet ergens een maandje kan camperen ofzo....

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 07-03-2019 10:18 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2