Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.913 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
GeeMoney schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

Omdat de kans dat die breekt vrij groot is en dan heb je niets meer.
Maar die kan toch net zo goed breken als je de trekveer ermee doorheen trekt? Wat bij ons dus een keer gebeurde? Heb je ook niets meer... Toen vanaf zolder met de stofzuigermethode een nieuw draadje erdoorheen gezogen met daaraan de kabel vast.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-09-2022

Hulkkonen

I wear them at night

Een trekveer gaat makkelijker door de pvc-buis dan 3 of 4x installatiedraad, je hoeft dus minder kracht uit te oefenen op de controledraad. En een trekveer is ervoor gemaakt om meerdere en dikkere draden te trekken. Sowieso altijd met twee personen doen: één trekken, andere invoeren, ook bij het trekken van de trekveer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:42
Weer een toegift, de tegelzetters zijn er:
vloer-tegelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 17:11
Nice, wij twijfelen nog een beetje tussen PVC visgraat of keramisch parket. Waarom hebben jullie voor die laatste gekozen? Mijn vriendin is bang dat het nogal kil is of iets dergelijks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Scr33x0r schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:33:
[...]

Nice, wij twijfelen nog een beetje tussen PVC visgraat of keramisch parket. Waarom hebben jullie voor die laatste gekozen? Mijn vriendin is bang dat het nogal kil is of iets dergelijks..
Naast dat we twee kinderen en een hond hebben vonden we dit nog het meest op een houten vloer lijken. Veel meer motieven dan bij PVC (die wij althans gezien hebben) en omdat het best wel een oppervlakte is wilde ik niet elke 1,5m dezelfde strook zien.
Dit is overigens wel de minste keuze voor de portemonnee :+ .

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 07-10-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 16:04
@GeeMoney Ik ben benieuwd hoe de vloer eruitziet als het klaar is. Ik wil zelf ook graag tegels met vloerverwarming maar ben er nog niet over uit wat voor tegels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsslt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-06-2024
Hallo medeforummers,

onze woning is inmiddels 8 maanden geleden opgeleverd en nu blijkt dat er scheuren ontstaan in de prefab betonvloer van onze schuur (en die van de buren, we delen 1 plaat). Deze plaat is +/- 6 bij 3, op 3 punten onderheid en er staan dus 2 schuurtjes op. Als het buiten regent worden de scheuren ook vochtig en komt er vocht omhoog. Dit gemeld bij de bouwer en zij geven aan: "Deze laten normale haarscheuren zien, bij het drogen blijft daar langer water op liggen waardoor deze ook langer zichtbaar blijven.Omdat dit een normaal verschijnsel is en inherent aan het product nemen wij dit niet verder in behandeling."

Andere buren hebben geen last van dit verschijnsel en ik vind het raar dat scheuren in een overdekte ruimte langer nat zouden blijven vanwege plasvorming (de vloer wordt namelijk nooit vochtig of nat, laat staan dat er plassen in de schuur staan).

Hoe denken de bouwexperts op dit forum hierover? Is dit inderdaad normale scheurvorming of worden we weer eens met een kluitje het riet in gestuurd?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2h840pD/Hudson-15-a.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jLk282W/Hudson-17-b.jpg

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Py.
  • Registratie: Januari 2011

Py.

Als alternatief voor keramisch parket om motieven te voorkomen heb je ook nog 'gewoon' natuursteen, wij hebben voor visgraat marmer gekozen (heb zo even geen nieuwere foto's bij de hand):
Afbeeldingslocatie: http://paladijn.nhlrebel.com/twk/vloer-vanuit-tuin-1024.jpg

Afbeeldingslocatie: http://paladijn.nhlrebel.com/twk/vloer-keuken-1024.jpg

Materiaal zat op 61/m2, montage meen ik een euro of 40/m2. Het ontliep de duurdere PVC offertes niet zoveel mede omdat de vloer niet geheel vlak was. Boven hebben we goedkoper PVC liggen.

Qua kil gevoel is het in de zomer heerlijk en valt het ons nu juist boven tegen. Het is nog niet koud genoeg buiten om de kachel veel aan te hebben dus beneden op de stenen vloer is het warm genoeg, boven voelt het koud op de PVC vloer waardoor we daar veelvuldig op slippers lopen ipv. op sokken. De enige manier om dat tegen te gaan is met tapijt of houten parket wat weer niet lekker werkt met de verwarming. De kamers zelf zijn warm genoeg (20-21c op thermometer), alleen de vloer voelt koud aan.

Ik zal binnenkort wel eens wat betere foto's schieten, eerst maar eens nieuwe meubels uitzoeken en de verhuispitjes vervangen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij ons voelt 9 van de 12 maanden hout parket beter aan dan de tegels. Die laatste zijn altijd koud tenzij de vloerverwarming aan staat.
Maar dat gebeurt vrij weinig meestal gaat de haard aan bij koud weer.

Vind alleen de krassen erg jammer, onze kinderen schuiven vaak met speelgoed en stoelen. Dat is bij tegels beter.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2019 17:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Ik wilde altijd tegels. Nu heb ik toevallig luxe tegels in mijn huidige huurwoning. Gelukkig maar, want nu weet ik dat ik dus tóch geen tegels wil ik mijn aanstaande koopwoning. Hout is beter voor de akoestiek, warmer voor het oog en voor je voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 479106 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:31:
Hout is beter voor de akoestiek, warmer voor het oog en voor je voeten.
't Is alleen jammer dat het vrij kwetsbaar is en - als je het lang mooi wilt houden - relatief veel 'groot' onderhoud vergt.
Ik heb nu lamelparket (dus echt hout op spaanplaat oid); maar het 'werken' en het feit dat het 2x per jaar* opnieuw in de olie moet staat me wel flink tegen.
En dat spul moet volgens de verpakking 12 uur drogen, maar in werkelijkheid kan je maar beter 24-36 uur aanhouden en de 'week uitharden' kan je beter oprekken tot twee a drie weken. En die tijd dus alleen heel voorzichtig over de vloer gaan (lees: alleen met profielloos schoeisel zoals sloffen).
Kortom, met name daarom zie ik hout niet meer zo zitten... En het is ook wat moeilijker met vloerverwarming te combineren.

Ik twijfel daarom nu tussen een tegel-, pvc- en gietvloer. De laatste twee zullen vast wat minder galmen, maar hebben wel weer net wat meer onderhoud nodig (periodiek nieuwe pu-laag). Qua prijs is (goed) pvc wat goedkoper en kosten de andere twee ongeveer evenveel.

Al met al is het geen makkelijke keuze :P

* volgens mij heb ik dat al meer dan een jaar niet gedaan... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:52

MLLL

Palm Treo 650

Wat grappig is is dat er zo geklaagd wordt over de prijs van opties.
Alles moet op papier gezet worden zodat er niets vergeten wordt. Als alles standaard is gaat alles veel sneller. Wijzigingen geeft altijd complicaties in de bouw. Verkeerde tekeningen oude ipv de nieuwe e.d..
Maar van dat soort dingen krijgt de klant weinig mee, die ziet alleen de hoge prijs van de loze leiding terwijl er veelmeer speelt.

Als je zelf iemand inhuurt naderhand zijn de lijntjes veel korter en gaat alles veel makkelijker dan een aannemer die 20 huizen tegelijk bouwt met verschillende wensen van klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:06
Wat is er zo moeilijk aan een paar loze leidingen tijdens de bouw dat het 150-200 euro per stuk moet kosten? Ik begrijp dat elke verandering goed doorgegeven en goed afgewerkt moet worden, elke verandering verhoogt bijvoorbeeld de kans op fouten, maar de prijzen voor de meeste opties zijn gewoon belachelijk. Dit is geen nieuw verschijnsel natuurlijk, toen mijn oom in 2005 met de meerwerklijst kwam voor zijn nieuwbouw woning kon ik het gewoon niet geloven. Misschien is het gewoon een tactiek, de prijs zo hoog mogelijk houden zodat mensen zo min mogelijk kleine opties nemen die je proces verstoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Anoniem: 479106 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:09:
@Sport_Life Een uitbouw is geen optie, bovendien hebben we nu 158 m2, en is de woning voor ons groot genoeg. Juist daarom kozen wij voor dit type woning, hij is nagenoeg perfect zoals ie is, dus opties zijn er amper nodig. Omdat daar een werkkamer komt overwegen we dat wel te laten doen. Maar voor de rest is de woning eigenlijk precies goed. We zullen dus ook weinig meerkosten krijgen.

Alleen de opties voor de zonnepanelen (doen we dus waarschijnlijk niet), de laadkabel (doen we waarschijnlijk ook niet) en de rolluiken schakelaars (doen we dus ook niet) waren een overweging.

Wat we wel doen:
Buitenberging met 30 centimeter verlengen ipv houtopslag, €600
Extra loze leidingen a €185
Extra dubbel wandcontactdoos a €225
Dubbel dakraam aan de tuinkant, op slaapkamer/zolderwerkkamer, €4000
Open trap ombouwen naar dichte trapkast, € 2525
Ga even kijken wat een dubbel dakraam kost als je het na oplevering laat zetten. Dit kan je veel centjes schelen. Heb je ook nog reserve dakpannen over :)
Geld ook voor de trapkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

@T.E Ja dat idee had ik zelf ook al, maar ik zou niet weten hoe ik zelf kan beoordelen waar en hoe ik iemand vind die dit voor ons kan doen. Moet ik dan op zoek naar een aannemer? Hoe weet je nou wie wel en wie niet een goede aannemer is die dit ook in de stijl van je huis kan maken? Ik bedoel als ik dit direct laat doen, ziet het er waarschijnlijk mooi en passend uit, en is het goed. Als ik zelf ga zoeken naar iemand of een bedrijf die dit voor ons gaat doen, ben ik misschien de helft goedkoper uit, maar moet je maar afwachten of het kwalitatief net zo goed gemaakt wordt, goed materiaal gebruikt wordt en of het er dan mooi uitziet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 14:04
Hierbij weer een update, hopelijk staan eind volgende week alle binnenmuren als we weer eens een kijkdag hebben. Dan gelijk de keukenleverancier mee om te keuken in te meten.

Inmiddels komt het eerste blok van het project uit de steigers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cqdNzl1WTqtU2YngAhOKBSzx/medium.jpg

Het blok voor ons schiet ook al aardig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RheVMt9ZLq5mXi4fOTxcibgF/medium.jpg

Huidige status, hopelijk zijn ze volgende week weer een flink stuk verder met het metselwerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UZZWkjsBGxTmu93OUP9V8eCa/medium.jpg

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:39
mister_S schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:41:
Wat is er zo moeilijk aan een paar loze leidingen tijdens de bouw dat het 150-200 euro per stuk moet kosten? Ik begrijp dat elke verandering goed doorgegeven en goed afgewerkt moet worden, elke verandering verhoogt bijvoorbeeld de kans op fouten, maar de prijzen voor de meeste opties zijn gewoon belachelijk. Dit is geen nieuw verschijnsel natuurlijk, toen mijn oom in 2005 met de meerwerklijst kwam voor zijn nieuwbouw woning kon ik het gewoon niet geloven. Misschien is het gewoon een tactiek, de prijs zo hoog mogelijk houden zodat mensen zo min mogelijk kleine opties nemen die je proces verstoren.
Ok ik leg het nog 1 maal uit: de volgende trits word gevolgd: 1. Klant wil loze leiding 2. Klant belt kopersbegeleider die zegt geef even schetsmatig door waar precies (kwartiertje werk) 3.klant komt met mailtje in de lucht en kopersbegeleider mailt dit door naar de werkvoorbereider (laatste is een kwartiertje bezig met in autocad zetten en terug koppelen aan kb) 4. Kb mailt terug naar klant met ingetekende voorstel 5.kb moet achter klant aanvangen omdat deze geen formeel akkoord geeft en past het daarna formeel aan in het crm systeem (samen een kwartiertje werk) 6 wvb zet het door naar de installateur 7installateur is in het werk bezig met extra leiding aanleggen en checken dat hij goed zit (zeker een kwartiertje bezig want geen tijd voor kantoorwerk gerekend) 8 voorman op de bouw loopt specifiek alle wijzigingen separaat door en vinkt ze af (kwartiertje werk)

Dit is al 5 kwartiertjes en dan gaat het nog in een keer goed (ja ja, fout werk betaal ik niet voor)

A 60 euro gemiddeld per uur zit je toch op een nette 75 euro ex btw ex akwr (algemene kosten winst en risico bij ons al snel 15%)

Dus 90 euro is echt geen gek tarief voor iets wat feitelijk alleen een papieren wijziging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Anoniem: 479106 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:44:
@T.E Ja dat idee had ik zelf ook al, maar ik zou niet weten hoe ik zelf kan beoordelen waar en hoe ik iemand vind die dit voor ons kan doen. Moet ik dan op zoek naar een aannemer? Hoe weet je nou wie wel en wie niet een goede aannemer is die dit ook in de stijl van je huis kan maken? Ik bedoel als ik dit direct laat doen, ziet het er waarschijnlijk mooi en passend uit, en is het goed. Als ik zelf ga zoeken naar iemand of een bedrijf die dit voor ons gaat doen, ben ik misschien de helft goedkoper uit, maar moet je maar afwachten of het kwalitatief net zo goed gemaakt wordt, goed materiaal gebruikt wordt en of het er dan mooi uitziet.
Een timmerman kan een dakraam vervangen. De aannemer heeft ook gewoon een timmerman of zzper in dienst die dit doet tijdens de bouw dus doet in principe hetzelfde. Alleen zal hij nu met de dakpannen iets meer werk hebben. Geld ook voor je trapkast.
Geen idee waar je woont maar waar ik woon weet ik al tig bedrijven te vinden die dit doen. Vraag bij je aannemer welk type dakraam erin komt. Datzelfde raam kan je gewoon overal bestellen. Zal wel velux zijn. Google maar eens op dakraam plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
GeeMoney schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

Omdat de kans dat die breekt vrij groot is en dan heb je niets meer.
Tuurlijk wel. Gewoon andere eind er weer uit trekken en de trekveer er in rossen.

_Als_ de leiding gewoon netjes is aangelegd krijg je die trekveer er alleen gewoon doorheen.

Verschilt natuurlijk wel wat voor trekveer je hebt... er zijn er ook met zoekkopje. Zo'n soort buttplug voor de op de trekveer.

Afbeeldingslocatie: https://wymefa.nl/assets/uploads/4.1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:59

Aidix

Geluidspietlut

Anoniem: 479106 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:44:
Ik heb dakramen vanuit de bouw en van een dakraam installateur. De bouwramen zitten iets netter afgewerkt, want geen afwerklatten in het zicht, maar je krijgt dan altijd de goedkope grenen variant. Ik zou altijd voor de achteraf geplaatste kunststof versie
versie gaan. Dit kost rond de 800 - 1200 per raam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik zal wel 1 van de weinige zijn maar visgraat vloeren zijn echt totaal mijn smaak niet :+ Ongeacht welk materiaal er gebruikt wordt.
Mijn partner wilt ook graag een visgraat vloer in ons huis wat volgend jaar opgeleverd gaat worden.. ben alleen bang dat ze mij echt niet zo ver gaat krijgen :')

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:57
ACM schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:01:
[...]

't Is alleen jammer dat het vrij kwetsbaar is en - als je het lang mooi wilt houden - relatief veel 'groot' onderhoud vergt.
Ik heb nu lamelparket (dus echt hout op spaanplaat oid); maar het 'werken' en het feit dat het 2x per jaar* opnieuw in de olie moet staat me wel flink tegen.
En dat spul moet volgens de verpakking 12 uur drogen, maar in werkelijkheid kan je maar beter 24-36 uur aanhouden en de 'week uitharden' kan je beter oprekken tot twee a drie weken. En die tijd dus alleen heel voorzichtig over de vloer gaan (lees: alleen met profielloos schoeisel zoals sloffen).
Kortom, met name daarom zie ik hout niet meer zo zitten... En het is ook wat moeilijker met vloerverwarming te combineren.

Ik twijfel daarom nu tussen een tegel-, pvc- en gietvloer. De laatste twee zullen vast wat minder galmen, maar hebben wel weer net wat meer onderhoud nodig (periodiek nieuwe pu-laag). Qua prijs is (goed) pvc wat goedkoper en kosten de andere twee ongeveer evenveel.

ik denk dat jij een kwalitetieve uitermate terleustellende lamelparket vloer hebt dan. 2x per jaar olién is wel veel. Zowel in ons vorige huis als nieuwe huis hebben we parket. Wat er ligt ligt is duidelijk veel harder. In de vorige vloer liep je er met hakken al een deuk in waar dat nu zeker niet het geval is.

Zelf vind ik pvc of tegels met houtprint foeilelijk. Gietvloer kan ik je zeker aanbevelen. Het voelt zéér prettig aan je voeten en onderhoud is niks meer dan dweilen/stofzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Len020 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:16:
ik denk dat jij een kwalitetieve uitermate terleustellende lamelparket vloer hebt dan. 2x per jaar olién is wel veel.
Dat is wat op de verpakking van de olie staat ;)
Sterker nog, een andere verpakking ('transparant' ipv 'wit') zou zelfs tot wel 7x per jaar moeten... Maar uiteraard vooral als je die vloer zwaar belast.
Zowel in ons vorige huis als nieuwe huis hebben we parket. Wat er ligt ligt is duidelijk veel harder. In de vorige vloer liep je er met hakken al een deuk in waar dat nu zeker niet het geval is.
Beschadigingen in het hout zitten er nauwelijks in, wat dat betreft valt het wel mee.
Zelf vind ik pvc of tegels met houtprint foeilelijk. Gietvloer kan ik je zeker aanbevelen. Het voelt zéér prettig aan je voeten en onderhoud is niks meer dan dweilen/stofzuigen.
Die laatste is ook langzaam favoriet aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

Aidix schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 06:58:
[...]

Ik heb dakramen vanuit de bouw en van een dakraam installateur. De bouwramen zitten iets netter afgewerkt, want geen afwerklatten in het zicht, maar je krijgt dan altijd de goedkope grenen variant. Ik zou altijd voor de achteraf geplaatste kunststof versie
versie gaan. Dit kost rond de 800 - 1200 per raam.
Idd de aannemer neemt de goedkoopste houten dakramen. Zou zeker voor kunststof gaan.
En een paar afwerklatten in het zicht neemt niet op tegen wat je ervoor terugkrijgt.
Zoiezo prijstechnisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
ACM schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:01:
[...]

:?
Ik weet niet wat voor hout of wat voor megalomane olieleverancier je hebt maar wij hebben op 3 etages eiken liggen en dat is toen het gelegd is geolied en daarna alleen maar onderhouden door te dweilen met olievloerreiniger/onderhouder (iets van HG, weet de naam niet precies).

Die vloer is 10 jaar geleden gelegd en die ziet er nog prima uit. Wij gaan verhuizen en de koper van ons huis zou ik wel aanraden om weer een keer te schuren en oliën maar meerdere keren per jaar klinkt heel absurd. Of je moet ieder seizoen een ander kleurtje willen ;)

Hout leeft, als je idee van 'mooi' houden is dat het er uit blijft zien als een proefpaneel in de showroom snap ik dat je nu naar iets anders gaat kijken. Persoonlijk vind ik iedere kras en deuk karakter toevoegen. Wij hebben, ook voor ons nieuwe huis, ook de meest rustieke varianten hout vol knoesten en deuken uitgekozen (dat komt overigens gewoon op 3 etages op de vloerverwarming). Ik heb het al vaker gezegd: een tegel met een deuk, kras of scheur is kapot; hout met een deuk, kras of scheur heeft karakter. Maar smaken verschillen uiteraard, ik krijg koude rillingen van tegelvloeren :X :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Jheroun schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:33:
[...]

:?
Ik weet niet wat voor hout of wat voor megalomane olieleverancier je hebt maar wij hebben op 3 etages eiken liggen en dat is toen het gelegd is geolied en daarna alleen maar onderhouden door te dweilen met olievloerreiniger/onderhouder (iets van HG, weet de naam niet precies).

Die vloer is 10 jaar geleden gelegd en die ziet er nog prima uit. Wij gaan verhuizen en de koper van ons huis zou ik wel aanraden om weer een keer te schuren en oliën maar meerdere keren per jaar klinkt heel absurd. Of je moet ieder seizoen een ander kleurtje willen ;)

Hout leeft, als je idee van 'mooi' houden is dat het er uit blijft zien als een proefpaneel in de showroom snap ik dat je nu naar iets anders gaat kijken. Persoonlijk vind ik iedere kras en deuk karakter toevoegen. Wij hebben, ook voor ons nieuwe huis, ook de meest rustieke varianten hout vol knoesten en deuken uitgekozen (dat komt overigens gewoon op 3 etages op de vloerverwarming). Ik heb het al vaker gezegd: een tegel met een deuk, kras of scheur is kapot; hout met een deuk, kras of scheur heeft karakter. Maar smaken verschillen uiteraard, ik krijg koude rillingen van tegelvloeren :X :P
Het ligt aan het geheel van zaken. Hout met een deuk is gewoon hout met een deuk, en de meeste krassen op hout zijn evengoed lelijk. Scheuren kunnen karakteristiek zijn inderdaad. Daarbij is een houten vloer heel bepalend voor de rest van je interieur, hout op hout op hout bezorgt mij vaak rillingen. Houten vloeren kunnen prachtig zijn, maar ook afgrijselijk.
Tegels vind ik ook niks, maar er is zoveel keus. In onze vorige woning hadden we marmoleum, echt een prachtig product is dat. In onze nieuwe woning wordt het een betonnen vloer, maar scheurtjes en vlekjes horen daarbij. Er wordt geleefd in huis en dat zie je terug. Met een betonnen vloer kun je veel met houten elementen en meubilair doen zonder dat het kitsch wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
sjorremans schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:10:
Ik zal wel 1 van de weinige zijn maar visgraat vloeren zijn echt totaal mijn smaak niet :+ Ongeacht welk materiaal er gebruikt wordt.
Mijn partner wilt ook graag een visgraat vloer in ons huis wat volgend jaar opgeleverd gaat worden.. ben alleen bang dat ze mij echt niet zo ver gaat krijgen :')
Smaken verschillen gelukkig :)
Vrienden van ons hebben zo’n gietvloer met PU laag en weet ik het allemaal wat voor bescherming maar ondanks dat hebben ze toch al de eerste krassen erin staan. (2 spelende kinderen). Helaas is dat gewoon een gegeven als ik het gietvloeren topic mag geloven.
Dat is het grote voordeel aan tegels, die zijn kei en keihard. Scherpe zware voorwerpen met een punt kunnen wellicht een buts eruit slaan maar tegels zijn ook nog eens te vervangen mits je reserve exemplaren hebt.

Daarnaast is mijn ervaring dat de partner meestal wint >:)

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 08-10-2019 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
GeeMoney schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

Vrienden van ons hebben zo’n gietvloer met PU laag en weet ik het allemaal wat voor bescherming maar ondanks dat hebben ze toch al de eerste krassen erin staan. (2 spelende kinderen). Helaas is dat gewoon een gegeven als ik het gietvloeren topic mag geloven.
Dat is het grote voordeel aan tegels, die zijn kei en keihard. Scherpe zware voorwerpen met een punt kunnen wellicht een buts eruit slaan maar tegels zijn ook nog eens te vervangen mits je reserve exemplaren hebt.

Het was ook niet bedoeld om je af te vallen of om kritiek te leveren op jullie nieuwe vloer. Ik kan je ook niet uitleggen wat mij tegen staat van een visgraat vloer, ik vind het gewoon echt niet mooi :') Maar je hoeft me niet te vragen wat ik er niet mooi aan vind, is een bepaald gevoel haha.

Met de meeste dingen ben ik ook het wel eens met mijn partner. Alleen met de vloeren en de deurposten hebben we een meningsverschil en toevallig heb ik deze dan allebei 'gewonnen'. :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Py.
  • Registratie: Januari 2011

Py.

Het gaat er uiteindelijk ook om dat je er zelf gelukkig mee bent, iedereen heeft weer andere voorkeuren en er zijn tegenwoordig zat mogelijkheden. Ik had zelf ook niet zoveel met visgraat, maar in een lange open ruimte met niet te lange 'latten' komt het alsnog fraai uit. Vriendin wilde het boven ook in de slaap/studiekamers, maar daar ben ik blij dat we ze in de lengte hebben gelegd. Zodra er wat kasten/meubilair/bedden staan zie je niets meer van de visgraat.

Alternatief was (klein) romaans verband omdat we liever niet teveel motieven en harde lijnen terugzien. Hout was voor ons geen optie gezien het krassen, de uitdaging met vloerverwarming en het hout-op-hout zoals hoijong aangeeft. In ons oude huis hadden we op de 1e verdieping wel goed hout liggen (wat niet elk half jaar geolied hoefde te worden...) wat goed beviel afgezien van de vele krassen en het matchen met houten meubilair. Wellicht komt het toch weer terug op onze nieuwe zolder, daar ligt nu 'tijdelijk' tapijt van 1.70/m2 :X onder de verhuisdozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
hsslt schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:18:
Hallo medeforummers,

onze woning is inmiddels 8 maanden geleden opgeleverd en nu blijkt dat er scheuren ontstaan in de prefab betonvloer van onze schuur (en die van de buren, we delen 1 plaat). Deze plaat is +/- 6 bij 3, op 3 punten onderheid en er staan dus 2 schuurtjes op. Als het buiten regent worden de scheuren ook vochtig en komt er vocht omhoog. Dit gemeld bij de bouwer en zij geven aan: "Deze laten normale haarscheuren zien, bij het drogen blijft daar langer water op liggen waardoor deze ook langer zichtbaar blijven.Omdat dit een normaal verschijnsel is en inherent aan het product nemen wij dit niet verder in behandeling."

Andere buren hebben geen last van dit verschijnsel en ik vind het raar dat scheuren in een overdekte ruimte langer nat zouden blijven vanwege plasvorming (de vloer wordt namelijk nooit vochtig of nat, laat staan dat er plassen in de schuur staan).

Hoe denken de bouwexperts op dit forum hierover? Is dit inderdaad normale scheurvorming of worden we weer eens met een kluitje het riet in gestuurd?

[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben geen expert, maar dat er vocht door de vloer omhoog komt lijkt mij geen normaal verschijnsel. Dat er bij het drogen langer water op kan liggen is misschien waar, maar uit jouw verhaal maak ik op dat het door de plaat omhoog komt en dat hoort mijns inziens niet.

Als dit een niet-geisoleerde berging is zal de vloerplaat kapot vriezen als er vocht van boven tot onder in de scheurtjes zit (lijkt mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 21:06
Vandaag vooroplevering gehad, of we keken niet kritisch genoeg of we hebben gewoon een nette bouwer getroffen. Had meerdere.plekken waar de muur netter afgewerkt kan worden bij stopcontacten etc. En wat putten in de muur. 2 tegels in badkamer die naast elkaar hol klonken en nog wat kleine puntjes. Meer werk was volgens mij allemaal aanwezig. Dus al met al ben ik tevreden.

Alleen 2 punten die ik graag hier wil overleggen:
- de trap is aan de bovenrand tegen de muur afgekit. Degene die met ons mee liep adviseerde dit weg te halen en dan muren gewoon af te werken tot aan de trap en dan na 2 stookseizoen opnieuw te kitten. Is dit slim of gewoon kit laten zitten? Wat zit zo een trap er trouwens lelijk in zeg. Allemaal goed hoor maar moet echt nog netjes afgewerkt worden als hij is 'uitgewerkt'
-we hebben houtskeletbouw voor en achtergevel. Deze is afgewerkt met houten latten om boven en zijkant. Dit vinden we niet mooi en wilden we eigenlijk weghalen en dan gladpleisteren zoals de rest van de woning. Nu hoor ik allerlei verhalen hier over. Een zegt dat je over de houten platen van houtskeletbouw niet kunt stucen/pleisteren klopt dit? En dat je dus eigenlijk gipsplaten er over moet plaatsen en dan hierop afwerken? Wat is jullie mening?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/v8BzcEe
http://imgur.com/a/v8BzcEe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 16:46
Wij hebben de trap ivm werking nog niet geschilderd, maar de naad tussen trapboom en wand is wel afgekit. Nu - zo goed als een jaar na oplevering - is deze kit door de werking her en der gaan kieren (aan de kant vd trapboom). Ik zou het dus inderdaad niet direct na oplevering afkitten als die kit er nu nog niet zit.

Edit: ik had het niet helemaal goed gelezen: de kit zit er nu al. Tsja, je kunt de kit verwijderen, maar je wandafwerking door laten lopen tot aan de trap zal waarschijnlijk thv de naad tzt een kier gaan opleveren. Maar goed, die kun je dan tzt wellicht met de definitieve/uiteindelijke kit afwerken...

[ Voor 32% gewijzigd door Appie76 op 08-10-2019 20:31 ]

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-05 17:28
Tot mijn verbazing zag ik gisteren dat de omgevingsvergunning voor het plan waar mijn nieuwe huis in komt is verleent. Ben benieuwd of we dus nog iets gaan merken van de stikstof uitspraak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:23
Zingo schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:59:
Tot mijn verbazing zag ik gisteren dat de omgevingsvergunning voor het plan waar mijn nieuwe huis in komt is verleent. Ben benieuwd of we dus nog iets gaan merken van de stikstof uitspraak...
Is er een Natura-2000 gebied in de buurt? Zo niet, dan is de kans klein als de vergunning is verleend dat het verdere porblemen gaat opleveren. (is mij verteld, ben geen expert :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

ambusched schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:37:
Alleen 2 punten die ik graag hier wil overleggen:
- de trap is aan de bovenrand tegen de muur afgekit. Degene die met ons mee liep adviseerde dit weg te halen en dan muren gewoon af te werken tot aan de trap en dan na 2 stookseizoen opnieuw te kitten. Is dit slim of gewoon kit laten zitten? Wat zit zo een trap er trouwens lelijk in zeg. Allemaal goed hoor maar moet echt nog netjes afgewerkt worden als hij is 'uitgewerkt'
Er vanuit gaande dat het een vuren houten trap is: deze werkt enorm. Je kan de kit laten zitten, maar deze gaat geheid scheuren. Wanden afwerken gaat inderdaad beter en netter zonder kit. Laat de trap zelf inderdaad een jaar werken en ga deze dan pas afwerken. Je kunt de naden tussen trapbomen en wand ook afwerken door een laminaat plakplintje op de trapboom te spijkeren. Deze beweegt mee met de trap, maar het dekt toch af.
-we hebben houtskeletbouw voor en achtergevel. Deze is afgewerkt met houten latten om boven en zijkant. Dit vinden we niet mooi en wilden we eigenlijk weghalen en dan gladpleisteren zoals de rest van de woning. Nu hoor ik allerlei verhalen hier over. Een zegt dat je over de houten platen van houtskeletbouw niet kunt stucen/pleisteren klopt dit? En dat je dus eigenlijk gipsplaten er over moet plaatsen en dan hierop afwerken?
De latten zitten er om de naden tussen de betonnen delen en het houten binnenspouwblad weg te werken. Ik kan niet goed zien van wel materiaal het binnenspouwblad is, dus ik weet niet of je daar op kunt stuken. Gipsplaten en dan stuken kan altijd. Snij de naden langs aansluitende wanden en plafond altijd in, anders gaat het scheuren. Je kunt het ook afwerken met renovliesbehang en dan sausen, dat ziet er ook uit alsof het gestuct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 02-06 07:56
Heeft iemand anders ervaring met een sanibrieur, of alternatieven, in een badkamer op de bovenste verdieping waar uit je niet de juiste diameter afvoer kunt leggen? Ik vraag me af of er een alternatief is voor sanibrieur waarbij je niet het lawaai hebt 's nachts maar dat wel door een kleinere buis kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 20:28
nel!s schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:34:
Heeft iemand anders ervaring met een sanibrieur, of alternatieven, in een badkamer op de bovenste verdieping waar uit je niet de juiste diameter afvoer kunt leggen? Ik vraag me af of er een alternatief is voor sanibrieur waarbij je niet het lawaai hebt 's nachts maar dat wel door een kleinere buis kan.
Wat is de maximale diameter buis die je wel kunt aanbrengen?

Een stap terug van 150 mm naar 120 mm levert niet direct problemen op. Ga je naar 40 mm dan heb je uiteraard wel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Den_S85 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:58:
[...]

Wat is de maximale diameter buis die je wel kunt aanbrengen?

Een stap terug van 150 mm naar 120 mm levert niet direct problemen op. Ga je naar 40 mm dan heb je uiteraard wel een uitdaging.
Het wordt 40mm inderdaad, moet door een betonnen vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Len020 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 08:16:
[...]

ik denk dat jij een kwalitetieve uitermate terleustellende lamelparket vloer hebt dan. 2x per jaar olién is wel veel. Zowel in ons vorige huis als nieuwe huis hebben we parket. Wat er ligt ligt is duidelijk veel harder. In de vorige vloer liep je er met hakken al een deuk in waar dat nu zeker niet het geval is.

pvc vloer vind ik rond uit bagger . wij hadden hier na 3 dagen al krassen op. van het voorjaar gaat die hele rommel er uit en komt toch weer een tegel vloer er in :)

voor ons in elk geval nooit geen PVC meer wat is dat een rotzooi.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
GeeMoney schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:09:
[...]

Als ik vragen mag, en ook an @Anoniem: 279475 , wat voor tegels neem je en waarom? Ik vind de Marazzi lijn erg mooi, de porceleinen Mystone Ardesia in mozaiek - beetje oud hollands leisteen idee.

Maar je kunt natuurlijk ook voor natuursteen, marmer, leisteen, keramiek gaan.

En wat voor prijs houd je dan aan per m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie76
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-05 16:46
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

pvc vloer vind ik rond uit bagger . wij hadden hier na 3 dagen al krassen op. van het voorjaar gaat die hele rommel er uit en komt toch weer een tegel vloer er in :)

voor ons in elk geval nooit geen PVC meer wat is dat een rotzooi.....
Ik heb geen zin om (weer) een hele discussie hierover te starten, maar het doen voorkomen dat alle PVC rommel is, is zeker niet waar: wij hebben hier nu ruim 9 maanden PVC liggen. Zand wordt regelmatig mee naar binnen gelopen en ja, er zijn wat kleine krasjes, maar niet storend en de PVC bevalt prima. Wij zijn er nog steeds heel blij mee, ondanks dat we erg kritisch zijn. Het is dus zeker niet zo dat we gauw tevreden zijn of zo. Misschien hebben wij het getroffen met de kwaliteit van ons PVC (of simpelweg een betere keuze gemaakt) en jij niet, maar scheer niet alle PVC over één kam...

Ik heb geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Appie76 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:19:
[...]

Ik heb geen zin om (weer) een hele discussie hierover te starten, maar het doen voorkomen dat alle PVC rommel is, is zeker niet waar: wij hebben hier nu ruim 9 maanden PVC liggen. Zand wordt regelmatig mee naar binnen gelopen en ja, er zijn wat kleine krasjes, maar niet storend en de PVC bevalt prima. Wij zijn er nog steeds heel blij mee, ondanks dat we erg kritisch zijn. Het is dus zeker niet zo dat we gauw tevreden zijn of zo. Misschien hebben wij het getroffen met de kwaliteit van ons PVC (of simpelweg een betere keuze gemaakt) en jij niet, maar scheer niet alle PVC over één kam...
Blijkbaar toch niet zo kritisch als ons ik stoor me.dus ook vooral aan de kleine krassen.
Discussies heb ik ook geen zin in .mijn mening en van een paar kennissen is dat rommel is. Niet bij de zelfde zaak gekocht. Of.wij hebben allemaal pech of jij hebt gewoon geluk...kies jij maar

@nel!s onze vorige vloer kwam van tegel outlet zetten . Hun heten inmiddels tegelsinhuis.ik ga tot max 60am2 puur tegels Daar was ik zeer te spreken over. Tegelzetter regel.ik lokaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-06 21:06
Heb houtlook keramiek van 150x30 besteld voor €32,50 per m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:31
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:53:
Of.wij hebben allemaal pech of jij hebt gewoon geluk...kies jij maar
Ik denk dat jullie allemaal pech hebben, of misschien een mindere kwaliteit pvc. Ik woon (nu nog) in een appartementencomplex met twintig woningen, die allemaal een pvc-vloer hebben liggen, nu al ruim vijf jaar. Er is één buurman die rare vlekken in z'n vloer kreeg, de rest van de bewoners is nog steeds dik tevreden.

In onze volgende woning (nieuwbouw dus, vandaar dat ik dit topic volg) komt dus zeker weer een pvc-vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kiwi70 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

Ik denk dat jullie allemaal pech hebben, of misschien een mindere kwaliteit pvc. Ik woon (nu nog) in een appartementencomplex met twintig woningen, die allemaal een pvc-vloer hebben liggen, nu al ruim vijf jaar. Er is één buurman die rare vlekken in z'n vloer kreeg, de rest van de bewoners is nog steeds dik tevreden.

In onze volgende woning (nieuwbouw dus, vandaar dat ik dit topic volg) komt dus zeker weer een pvc-vloer.
Dan hoop ik voor je dat je weer geluk heb ik blijf er bij het is rommel. Geef mij maar weer een goed gelegde tegel vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 12:40
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:27:
[...]

Dan hoop ik voor je dat je weer geluk heb ik blijf er bij het is rommel. Geef mij maar weer een goed gelegde tegel vloer
Maar dan wel met een houtlook oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
nel!s schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 14:34:
Mijn moeder had zoiets in de badkamer. Weet geen merk of iets dergelijks. Was wel al ruim 7 jaar oud denk ik als het niet nog ouder is. Werkte goed alleen echt vreselijk veel herrie. Te veel voor s'nachts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:31
Anoniem: 279475 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:27:
Dan hoop ik voor je dat je weer geluk heb
Ik denk dus dat het geen kwestie is van geluk hebben, maar van een goede kwaliteit pvc kiezen.

We hebben voor we hier kwamen wonen ook nog tegels overwogen, maar ik ben blij dat we het toch niet gedaan hebben. Geluiden klinken harder op een tegelvloer en als je iets laat vallen is het kapot. Als er nu wel weens een telefoon of zelfs een glas op de grond valt overleeft het de val meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kiwi70 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:50:
[...]

Ik denk dus dat het geen kwestie is van geluk hebben, maar van een goede kwaliteit pvc kiezen.

We hebben voor we hier kwamen wonen ook nog tegels overwogen, maar ik ben blij dat we het toch niet gedaan hebben. Geluiden klinken harder op een tegelvloer en als je iets laat vallen is het kapot. Als er nu wel weens een telefoon of zelfs een glas op de grond valt overleeft het de val meestal wel.
nou ik denk dus van wel .aangezien ik dus ook meerder kennissen heb die het zelfde er over denken.
en die vloeren kwam niet van de zwarte markt af ..
dat valt reuze mee dat geluiden harder klinken op en tegel vloer . maar goed jij jou Menning ik de mijne
ik blijft er bij ik loop met een grote boog om deze rommel heen. heeft best wat geld gekost en nu kost het dus nog een aardige cent om de boel weer zo te krijgen als wij willen. en ik heb het hier nou niet over 30m2
slechts 120m2

@Hertog_Martin weet ik nog niet mischien lekker glimmend marmer look heb nog wel even tijd om te kiezen .
de tegel zetter heeft pas over 8 maanden tijd.....

er is keuze zat voor dat geld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben heel simpel. Alles wat plastic/kunsstof/nep is vind ik foeilelijk :P.
Heb veel vrienden die wel PVC hebben en die zijn (oprecht) uitermate tevreden. Doorgaans is de wat duurdere PCV wel mooier. Maar parket blijft imo het mooist. En tegels in de keuken zijn praktisch.

2x per jaar onderhoud is echt niet nodig, in onze vorige woning hebben we het in 8 jaar tijd 1x gedaan (na een jaar of 2) en ondanks dat we een speelse kat hadden zag de vloer er nog prima uit bij verkoop. En anders kan de koper er altijd 1 mm afschuren en oliën, dan is de vloer weer als nieuw. Dus in die zin is parket wat duurzamer/gaat langer mee. Je kunt tot 2 a 3x de gehele vloer afschuren, dus als je dat iedere 10 jaar doet gaat de vloer zo 30 jaar mee. Ik ben benieuwd hoe een pvc vloer er na 20 jaar uitziet. Daarentegen zijn vlekken en krassen eerder zichtbaar bij parket. Ook qua geld ontloopt het elkaar niet veel. Wij waren 12k kwijt voor parket in de gehele woning, daar kun je ook een aardige PVC vloer voor leggen incl egaliseren :).

Maar nogmaals, ieder z'n ding, het een is niet beter dan het andere...

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 09-10-2019 19:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:18:
Heb veel vrienden die wel PVC hebben en die zijn (oprecht) uitermate tevreden. Doorgaans is de wat duurdere PCV wel mooier. Maar parket blijft imo het mooist. En tegels in de keuken zijn praktisch.

2x per jaar onderhoud is echt niet nodig, in onze vorige woning hebben we het in 8 jaar tijd 1x gedaan (na een jaar of 2) en ondanks dat we een speelse kat hadden zag de vloer er nog prima uit bij verkoop. En anders kan de koper er altijd 1 mm afschuren en oliën, dan is de vloer weer als nieuw. Dus in die zin is parket wat duurzamer/gaat langer mee. Je kunt tot 2 a 3x de gehele vloer afschuren, dus als je dat iedere 10 jaar doet gaat de vloer zo 30 jaar mee. Ik ben benieuwd hoe een pvc vloer er na 20 jaar uitziet. Daarentegen zijn vlekken en krassen eerder zichtbaar bij parket.

en ik wil dus uberhaupt geen houten vloer heb ik niks mee :) ik vind tegels het mooiste

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
De 1ste verdieping zit inmiddels in de renovlies en de begane grond vloer is vrijdag ook klaar. Momenteel de bijkeuken nog en de hal als je binnenkomt met een gedeelte onder de trap. Niet de makkelijkste hoeken in visgraat maar komt allemaal goed volgens de tegelzetters. Met zijn 2en in 5 dagen 110m2, best netjes denk ik.

Ik ben formeel klaar met alles voorstrijken, schuren en plamuren en andere werkzaamheden. Nu mogen de leveranciers aan de gang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 279475 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:26:
[...]

en ik wil dus uberhaupt geen houten vloer heb ik niks mee :) ik vind tegels het mooiste
Conclusie: volg je eigen smaak. Hoewel ik je deels in het pvc verhaal kan volgen vind ik tegels buiten de badkamer, keuken of garage een woning bijna altijd lelijker maken. Het oog kitscherig in een gemiddelde woning. Maar tegels zijn zo divers, je kunt er zeker een mooie vloer mee maken als je een beetje slim design toepast. Doorgaans zie je echter de standaard vierkantjes met lelijke voegen.

Als je de topics een beetje volgt zie je wel dat gemiddeld Nederland ook echt allemaal hetzelfde inricht. Zwart witte keuken, pvc visgraat houtlook vloer, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:15:
[...]

Conclusie: volg je eigen smaak. Hoewel ik je deels in het pvc verhaal kan volgen vind ik tegels buiten de badkamer, keuken of garage een woning bijna altijd lelijker maken. Het oog kitscherig in een gemiddelde woning. Maar tegels zijn zo divers, je kunt er zeker een mooie vloer mee maken als je een beetje slim design toepast. Doorgaans zie je echter de standaard vierkantjes met lelijke voegen.

Als je de topics een beetje volgt zie je wel dat gemiddeld Nederland ook echt allemaal hetzelfde inricht. Zwart witte keuken, pvc visgraat houtlook vloer, etc.
nee geen standaard maten :) en zon naadloos mogelijk gelegd .wij hadden een voeg van nog geen 2mm
stalen pui in de woning meerdere kleuren op de muren . keuken is inderdaad wel zwart maar dan met koper
in de kraan wasbak en nog wat dingen :)

dus allen behalve standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Anoniem: 224360 zo werkt marketing en smaak nu eenmaal :p . Uiteindelijk pas je iets toe wat je ergens gezien of gelezen hebt. Er zijn maar weinigen die echt een eigen smaak ontwikkelen en los laten in een woning. (vaak architecten en ontwerpers bijvoorbeeld)
Maar ook als die woningen te koop komen blijft het een kwestie van smaak en emotie :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
joerivds schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:11:
[...]

Er vanuit gaande dat het een vuren houten trap is: deze werkt enorm. Je kan de kit laten zitten, maar deze gaat geheid scheuren. Wanden afwerken gaat inderdaad beter en netter zonder kit. Laat de trap zelf inderdaad een jaar werken en ga deze dan pas afwerken. Je kunt de naden tussen trapbomen en wand ook afwerken door een laminaat plakplintje op de trapboom te spijkeren. Deze beweegt mee met de trap, maar het dekt toch af.

[...]

De latten zitten er om de naden tussen de betonnen delen en het houten binnenspouwblad weg te werken. Ik kan niet goed zien van wel materiaal het binnenspouwblad is, dus ik weet niet of je daar op kunt stuken. Gipsplaten en dan stuken kan altijd. Snij de naden langs aansluitende wanden en plafond altijd in, anders gaat het scheuren. Je kunt het ook afwerken met renovliesbehang en dan sausen, dat ziet er ook uit alsof het gestuct is.
Kun je het hier misschien beter uit opmaken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4PVmxZl.jpg

Achter de latten zit pur zeggen ze kunnen ze daarover gladplijsteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:52

MLLL

Palm Treo 650

Latten langs de muur en plafond er af trekken, gipspaten over de houten platen heen in de dagkanten bij de kozijnen.

Vind het allemaal vrij grof afgewerkt en die latten die er langs getimmerd zijn snapik ook niet helemaal. Lijkt nu net of diegene die het gemaakt heeft er vanuit gaat dat je de naden afkit en de houten platen schildert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Sport_Life schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:18:

2x per jaar onderhoud is echt niet nodig, in onze vorige woning hebben we het in 8 jaar tijd 1x gedaan (na een jaar of 2) en ondanks dat we een speelse kat hadden zag de vloer er nog prima uit bij verkoop. En anders kan de koper er altijd 1 mm afschuren en oliën, dan is de vloer weer als nieuw. Dus in die zin is parket wat duurzamer/gaat langer mee. Je kunt tot 2 a 3x de gehele vloer afschuren, dus als je dat iedere 10 jaar doet gaat de vloer zo 30 jaar mee. Ik ben benieuwd hoe een pvc vloer er na 20 jaar uitziet. Daarentegen zijn vlekken en krassen eerder zichtbaar bij parket. Ook qua geld ontloopt het elkaar niet veel. Wij waren 12k kwijt voor parket in de gehele woning, daar kun je ook een aardige PVC vloer voor leggen incl egaliseren :).

Wij hebben in ons vorige huis een prachtige merbau vloer tapis laten leggen. Kon wel 50 jaar mee. Intussen 19 jaar verder en de nieuwe bewoner heeft 'm eruit gesloopt... Kleur niet meer van deze tijd. Qua onderhoud idd 2 x per jaar in de olie zetten, maar ook verkleuring door de zon. We hebben nu een pvc vloer van mflor gekozen. Er gaat niets boven echt hout, maar tot nu toe bevalt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

ambusched schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:30:
[...]

Kun je het hier misschien beter uit opmaken:
[Afbeelding]

Achter de latten zit pur zeggen ze kunnen ze daarover gladplijsteren?
Het lijkt een cementgebonden houtvezelplaat (maar kan dit op basis van de foto niet met 100% zekerheid zeggen). Dit soort platen wordt veel gebruikt bij houtskeletbouw. Zie bijvoorbeeld https://www.plaatprofi.nl/media/wysiwyg/Plaatprofi/Download/advies-voor-afwerking-van-cetris-houtvezelcementplaat.pdf voor het afwerken van een dergelijke plaat (zie 6.3 voor pleisteren).

Als je de latten eraf haalt en over de pur heen gaat pleisteren, weet je zeker dat het later op die plekken gaat scheuren. Verschillende materialen bewegen ten opzichte van elkaar en daar kan een stuclaag heel slecht tegen. Hoe breder deze purnaad, hoe lastiger dit is om het netjes af te werken.

Wil je het goed doen: gipsplaten erover en dan pleisteren (rondom een paar mm los houden van zijwanden en plafond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
joerivds schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:12:
[...]

Het lijkt een cementgebonden houtvezelplaat (maar kan dit op basis van de foto niet met 100% zekerheid zeggen). Dit soort platen wordt veel gebruikt bij houtskeletbouw. Zie bijvoorbeeld https://www.plaatprofi.nl/media/wysiwyg/Plaatprofi/Download/advies-voor-afwerking-van-cetris-houtvezelcementplaat.pdf voor het afwerken van een dergelijke plaat (zie 6.3 voor pleisteren).

Als je de latten eraf haalt en over de pur heen gaat pleisteren, weet je zeker dat het later op die plekken gaat scheuren. Verschillende materialen bewegen ten opzichte van elkaar en daar kan een stuclaag heel slecht tegen. Hoe breder deze purnaad, hoe lastiger dit is om het netjes af te werken.

Wil je het goed doen: gipsplaten erover en dan pleisteren (rondom een paar mm los houden van zijwanden en plafond).
Bedankt voor de info. Er zit denk ik dan 2 cm pur langs de naad. Dus beste gewoon stucplaten eroverheen tot paar mm van muur/plafond? Deze platen tegen elkaar dicht smeren en dan laten pleisteren? Kun je de stucplaten dan best lijmen op de ondergrond en wat schroeven voor de extra stevigheid? Of alleen schroeven?
Weer extra werk in 4 dagen voor de 'stucadoor' komt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkkonen

Hulkkonen

I wear them at night

Schroeven is prima. Probeer wel te schroeven t.p.v. de houten balken in het gevelelement, dus op dezelfde positie als waar nu ook schroefgaatjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsslt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-06-2024
Blihi schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 19:31:
[...]

Ik ben geen expert, maar dat er vocht door de vloer omhoog komt lijkt mij geen normaal verschijnsel. Dat er bij het drogen langer water op kan liggen is misschien waar, maar uit jouw verhaal maak ik op dat het door de plaat omhoog komt en dat hoort mijns inziens niet.

Als dit een niet-geisoleerde berging is zal de vloerplaat kapot vriezen als er vocht van boven tot onder in de scheurtjes zit (lijkt mij).
Thanks voor je reactie. Gaat inderdaad om een niet-geisoleerde berging dus heb dezelfde vrees. Inmiddels is er een antwoord richting bouwer dat we niet akkoord gaan met deze uitleg en nog wel wat aanvullende vragen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 20:18
nel!s schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 15:19:
[...]

Het wordt 40mm inderdaad, moet door een betonnen vloer.
Is het niet mogelijk om een gat te laten boren? Voor de kosten van zo’n gat heb je geen sanibroyeur of welk alternatief dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
D.deJong schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:38:
[...]

Is het niet mogelijk om een gat te laten boren? Voor de kosten van zo’n gat heb je geen sanibroyeur of welk alternatief dan ook.
De reden dat ze dat liever niet willen is dat er geen mooie plek is om de afvoer pijp weg te werken. Misschien dat een sanibrieur ok is - er is eentje die maar 46db produceert vergeleken met 51db voor een normale versie.

Nog iets anders; heeft er iemand gekozen voor verschillende materialen deur en kozijn door het huis? Bv hout beneden, staal/MDF boven? Wij hebben verdiepingshoge deuren en hout voor deur en kozijn is tegen meerprijs van €1000 per deur. Kan niet achteraf veranderd worden want deze deuren kunnen alleen via project worden geleverd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-06 20:18
nel!s schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 15:36:
[...]

De reden dat ze dat liever niet willen is dat er geen mooie plek is om de afvoer pijp weg te werken. Misschien dat een sanibrieur ok is - er is eentje die maar 46db produceert vergeleken met 51db voor een normale versie.

Nog iets anders; heeft er iemand gekozen voor verschillende materialen deur en kozijn door het huis? Bv hout beneden, staal/MDF boven? Wij hebben verdiepingshoge deuren en hout voor deur en kozijn is tegen meerprijs van €1000 per deur. Kan niet achteraf veranderd worden want deze deuren kunnen alleen via project worden geleverd..
Ik heb ooit in een vakantiehuisje een sanibroyeur gehad en het hele huis was s’nachts gelijk wakker, het zal niet de 46db zijn geweest maar ik vind dat nog veel herrie in een stil huis. Plaats anders eens een plattegrond zodat we mee kunnen kijken.
Wat de vraag over 2 verschillende kozijnen betreft zou ik mij er niet druk om maken als ik boven een goedkoper alternatief zou hebben maar dat is geheel door jou zelf in te vullen, wij kunnen niet in je knip kijken. Een meerprijs van 1000,- voor een complete set kozijn+deur is relatief goedkoop, daar kun je het op een later tijdstip niet voor uitbesteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
[...]

....

Ja mensen bij ons in het project hebben dat gedaan, op zich is het niet echt een probleem maar eenduidig is anders. Dat het achteraf niet kan is ‘lulkoek’. Bij ons waren ze vergeten houten kozijnen en dichtgezette bovenlichten te plaatsen (€450 stuk): bleek het toch wel achteraf te kunnen 8)7 |:(

Buren van ons: buitenkraan vergeten: ook gewoon nog achteraf ingebouwd, niets meer van te zien ;w oftewel alles kan achteraf, als je er maar voor betaald hebt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Nieuwbouw met een WC op 40mm. Jahoor, zelfs poepen afhankelijk maken van een apparaat 8)7

Daarnaast hoort ook de afvoer voor volledig vloeibare dingen zoals wasmachine, bad, douche conform norm al meer dan 40mm te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@nel!s waar wil je dat toilet hebben en is er een trap in de buurt? Ik heb mijn toiletten in de lepe hoek (die toch al aanwezig was) van de trap laten afvoeren.
Ik zou echt niet met 40mm of een sanibroyeur werken. Zeker niet bij nieuwbouw. Post anders de tekeningen, wellicht zijn er tweakers met briljante ingevingen. (Zal niet de eerste keer zijn :) )

In eerste instantie kreeg ik ook te horen dat mijn toilet op de bovenste verdieping zijn afvoer niet kwijt kon omdat de lepe hoek vol zou zitten.
Ik ben naar de sanitair boer gereden en vroeg om de technische (autocad) tekeningen en toen bleek er gewoon voldoende ruimte te zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 12-10-2019 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
GeeMoney schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:39:
@nel!s waar wil je dat toilet hebben en is er een trap in de buurt? Ik heb mijn toiletten in de lepe hoek (die toch al aanwezig was) van de trap laten afvoeren.
Ik zou echt niet met 40mm of een sanibroyeur werken. Zeker niet bij nieuwbouw. Post anders de tekeningen, wellicht zijn er tweakers met briljante ingevingen. (Zal niet de eerste keer zijn :) )
Tja, ik kan ideeën bij de bouwer neerleggen maar ze zijn erg stug natuurlijk. Wellicht moeten we dat toilet laten zitten en later een gat laten maken.

Zie tekening hieronder: badkamer op tweede verdieping gaat het om (staat nu nog geen toilet ingetekend). Trap en leidingwerk gaat allemaal aan de andere kant naar beneden. Zwarte blok links is een esthetische schoorsteen 8)7

Members only: plan
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nepbalk aan het plafond op de overloop met daarin de afvoer voor de bk 2e verdieping en dan naar het toilet op de 1e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Toilet ipv warmte pomp, dan kan je langs de wand zo de leiding koker in met 110 en anders via de inbouwruimte van het toilet er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@GeeMoney Gaat alles nog volgens plan? Ben benieuwd hoe de vloer er op een groot oppervlakte uitziet. Bij ons is nog steeds de begane vloer niet gestort terwijl de fundering al geruime tijd geleden gedaan is. Toch alweer ruim 7 maanden na plaatsen handtekening en dan stroomden wij pas later in. Behoorlijk geduld hebben dus bij nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vak127 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:45:
@GeeMoney Gaat alles nog volgens plan? Ben benieuwd hoe de vloer er op een groot oppervlakte uitziet. Bij ons is nog steeds de begane vloer niet gestort terwijl de fundering al geruime tijd geleden gedaan is. Toch alweer ruim 7 maanden na plaatsen handtekening en dan stroomden wij pas later in. Behoorlijk geduld hebben dus bij nieuwbouw.
Alles nog steeds op schema hier!
Ik ben vandaag weer in het huis dus je mag ook komen kijken hoor, moet je alleen wel rap zijn want ik ga het PVC uit stallen voor de leggers die morgen beginnen.
Ik zal van tevoren wel even een foto ook maken.
Renovlies zit er op de bovenverdiepingen allemaal in en morgen beginnen ze beneden met plakken.
Gisteren hebben we de gas aansluiting voor de haard gemaakt dus ook die kan donderdag volgens planning geplaatst worden.

[ Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 13-10-2019 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
nel!s schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 21:03:
[...]

Tja, ik kan ideeën bij de bouwer neerleggen maar ze zijn erg stug natuurlijk. Wellicht moeten we dat toilet laten zitten en later een gat laten maken.

Zie tekening hieronder: badkamer op tweede verdieping gaat het om (staat nu nog geen toilet ingetekend). Trap en leidingwerk gaat allemaal aan de andere kant naar beneden. Zwarte blok links is een esthetische schoorsteen 8)7

Members only: plan
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Stel de vraag aan de aannemer hoe hij denkt te ontluchten: bij ons is dat met een 120 buis uitgevoerd en kunnen daar altijd op aantakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Thanks. Warmtepomp zit op een vaste plek vanwege afstand naar de leidingen naar beneden. Ontluchting zit ook bij die leidingen naar beneden.
Een balk over de overloop zou kunnen echter moet deze dan langs verdiepingshoge deuren, dus dat ziet er vreemd uit.
Ik heb hier ook al een tijdje naar zitten kijken.. het lijkt erop dat een sanibrieur de enige oplossing is een de bouwer gelijk heeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

nel!s schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:44:
Ik heb hier ook al een tijdje naar zitten kijken.. het lijkt erop dat een sanibrieur de enige oplossing is een de bouwer gelijk heeft!
En je kan niet min of meer de indeling van de eerste verdieping herhalen? Of zitten die installaties in die technische ruimte daar al 'vast' op de getekende plek?
wellicht had je dat al beantwoord, dan heb ik het gemist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@GeeMoney mag vandaag met dochterlief en paard op pad, misschien dat een andere keer mogelijk is. Mooi dat het op schema loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Vak127 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:10:
@GeeMoney mag vandaag met dochterlief en paard op pad, misschien dat een andere keer mogelijk is. Mooi dat het op schema loopt.
Geen probleem hoor, geef maar een DM als je een keer wilt komen kijken. In het echt is toch anders dan op foto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
ACM schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:02:
[...]

En je kan niet min of meer de indeling van de eerste verdieping herhalen? Of zitten die installaties in die technische ruimte daar al 'vast' op de getekende plek?
wellicht had je dat al beantwoord, dan heb ik het gemist :)
Ja die zitten helaas vast. De technische ruimte is mega onhandig ingericht. Er mag ook geen raam in vanwege leidingen, ontluchting pijpjes in de buurt etc. Wordt dus een zolder opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
nel!s schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:52:
[...]

Ja die zitten helaas vast. De technische ruimte is mega onhandig ingericht. Er mag ook geen raam in vanwege leidingen, ontluchting pijpjes in de buurt etc. Wordt dus een zolder opslag.
Toch zal de onderliggende badkamer ook moeten ontluchten middels een 120mm daar moet je op aan kunnen takken.

En anders de vraag stellen wat de legrichting van de kanaalplaten wordt (ik denk over dwars) dus daar kunnen ze ook aan rekenen dat hij daar ingestort wordt. Sanibodinges komt mijn huis never nooit niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 31-05 10:01
GeeMoney schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

Ik heb een leiding naar buiten geboord vanaf een stopcontact inderdaad. Er zit nu gewoon een trekdraad in dus de zonwering man kan dan zijn eigen kabel er aan vast maken en doortrekken richting stopcontact.

@kaboom1555 welk motief, euhm... hout look, beige grove lodge ofzo :)
Wellicht maandag de eerste meters vloer erin dus dan zal ik even een foto maken.

Met de trap doe ik voorlopig niets, dat kreng werkt als een gek de komende tijd.
En heb je al een foto van het resultaat :9 :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
kaboom1555 schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 18:05:
[...]

En heb je al een foto van het resultaat :9 :9
Ik had van de week al iets gepost dacht ik maar bij deze :) :
vloer-woonkamer

vloer-buitenlicht

In het echt lijkt het dan toch weer anders moet ik eerlijk zeggen. Ik zal nog eens een foto maken als de spotjes er weer in zitten en er knap licht aanwezig is.

Op de onderste foto is de geul nog zichtbaar die ik heb gegraven voor de gasleiding :+ .
Morgen beginnen ze met egaliseren op de boven verdiepingen.
De planning is loei strak maar gaat tot nu toe nog steeds goed. Hopelijk is de keuken compleet :9

[ Voor 27% gewijzigd door GeeMoney op 13-10-2019 19:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
GeeMoney schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:46:
[...]

Op de onderste foto is de geul nog zichtbaar die ik heb gegraven voor de gasleiding :+ .
De planning is loei strak maar gaat tot nu toe nog steeds goed. Hopelijk is de keuken compleet :9
Slim, je krijgt een rechtstreekse leiding met Poetin?: dat is wel goed vooruit gedacht ivm staking levering uit Groningen 🤓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Sammy_tukker schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:21:
[...]

Slim, je krijgt een rechtstreekse leiding met Poetin?: dat is wel goed vooruit gedacht ivm staking levering uit Groningen 🤓
De haard gaat op een fles want de woning is gasloos. Als die flessen niet meer leverbaar zijn gok ik dat ik er al niet meer ben :p .
Ik heb hem 40cm diep gegraven zodat ik ook zeker weet dat ik er niet zomaar tegenaan zit.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 14-10-2019 12:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 19:55
@GeeMoney hang je ook een briefje op voor de brandweer🤭 die zijn dol op van die verassingen in het schuurtje of bijkeuken als er brand is . Of soms zelfs de meterkast heb ik al eens gezien.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Codeoranje schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:58:
@GeeMoney hang je ook een briefje op voor de brandweer🤭 die zijn dol op van die verassingen in het schuurtje of bijkeuken als er brand is . Of soms zelfs de meterkast heb ik al eens gezien.
De fles moet buiten in een speciale kast, ook aan beide kanten komt er een kraan en op de haard zit een speciale klep die bij lucht dicht slaat. Het is veiliger dan menig hout haard en de piromaan gevoelens die dat bij sommigen oproept :p .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Sammy_tukker schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

Toch zal de onderliggende badkamer ook moeten ontluchten middels een 120mm daar moet je op aan kunnen takken.

En anders de vraag stellen wat de legrichting van de kanaalplaten wordt (ik denk over dwars) dus daar kunnen ze ook aan rekenen dat hij daar ingestort wordt. Sanibodinges komt mijn huis never nooit niet in.
Ik heb het gevraagd maar duurt even voor het antwoord komt.

Hoe zou een aannemer dit achteraf doen eigenlijk? Wellicht moeten we het gewoon niet door de bouwer laten doen. €10k moet het kosten ex toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sammy_tukker schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:01:
[...]

Ontspanleiding zal geen 120mm zijn. 120 is geeneens een standaard PVC afvoer maat. Maar ook 110 zal het vast niet zijn. Het mag bij laagbouw een maat kleiner dan de standleiding zijn, dus dan kom je op hooguit 90. Verder zitten alle WC's rechts op de tekening, dus dan zullen die badkamers wel op 75mm zitten en de hoofdontspanleiding ook rechts zitten. Alle WC's boven elkaar is veruit het makkelijkste, zeker met kanaalplaten, omdat je dan geen 110mm op afschot hoeft te leggen. In een gemiddeld rijtjeshuis is de enige liggende 110mm afvoer in de kruipruimte.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-10-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E

T.E

GeeMoney schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:46:
[...]

Ik had van de week al iets gepost dacht ik maar bij deze :) :
[Afbeelding: vloer-woonkamer]

[Afbeelding: vloer-buitenlicht]

In het echt lijkt het dan toch weer anders moet ik eerlijk zeggen. Ik zal nog eens een foto maken als de spotjes er weer in zitten en er knap licht aanwezig is.

Mijn vorige woning had ik ook op elke muur tig stopcontacten. Was totaal nutteloos achteraf. Maar jij spant de kroon haha wat ben je van plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Laatst online: 22:14
Wij hebben binnenkort ons 1e orientatie gesprek. Zijn inmiddels ingeloot voor een mooie hoekwoning en hebben de nodige documentatie gekregen en doorgenomen. Weldra volgt de opdracht om de financiering te regelen en de extra opties aan te geven. Heb ik gelijk een aantal vragen en in de toekomst vast nog meer;

1. Wat voor bedrag moet je gaan rekenen voor het bouwdepot rente tijdens de bouw? Hoeveel procent is dit ongeveer van het uiteindelijke maandelijks hypotheekbedrag?

2. Wij willen een deel van de overwaarde gebruiken voor het verlagen van de nieuwe hypotheek. Hoe gaat dit precies in z'n werk? Dit geld wordt natuurlijk pas beschikbaar bij het verkopen van het huidige huis, echter duurt dit nog ~1,5 jaar? Ver nadat de nieuwe hypotheek geregeld moet zijn?

3. In elke ruimte ligt 1 loze leiding. Is het verstandig om minimaal 2 loze leidingen per ruimte aan te houden?

4. Er wordt 675e per extra zonnepaneel gevraagd. Deze liggen tevens in-dak dus niet erop. Schappelijke prijs of niet? Standaard worden er twee geleverd.

Bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door PHPResource op 14-10-2019 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:23
PHPResource schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:31:
Wij hebben binnenkort ons 1e orientatie gesprek. Zijn inmiddels ingeloot voor een mooie hoekwoning en hebben de nodige documentatie gekregen en doorgenomen. Weldra volgt de opdracht om de financiering te regelen en de extra opties aan te geven. Heb ik gelijk een aantal vragen en in de toekomst vast nog meer;

1. Wat voor bedrag moet je gaan rekenen voor het bouwdepot rente tijdens de bouw? Hoeveel procent is dit ongeveer van het uiteindelijke maandelijks hypotheekbedrag?

2. Wij willen een deel van de overwaarde gebruiken voor het verlagen van de nieuwe hypotheek. Hoe gaat dit precies in z'n werk? Dit geld wordt natuurlijk pas beschikbaar bij het verkopen van het huidige huis, echter duurt dit nog ~1,5 jaar? Ver nadat de nieuwe hypotheek geregeld moet zijn?

3. In elke ruimte ligt 1 loze leiding. Is het verstandig om minimaal 2 loze leidingen per ruimte aan te houden?

4. Er wordt 675e per extra zonnepaneel gevraagd. Deze liggen tevens in-dak dus niet erop. Schappelijke prijs of niet? Standaard worden er twee geleverd.

Bedankt!
1. Rente in bouwdepot it meestal gelijk of een gemiddelde van de rentes in je leningdelen van je hypotheek. De rente die je ontvangt wordt doorgaans in mindering gebracht op je maandbedrag.

2. Afhankelijk van je leen mogelijkheden moet je een overbruggingskrediet nemen. Wanneer je oude huis is gepasseerd los je deze direct af. Voor een overbruggingskrediet doen je doorgaans wel een taxatie uit te laten voeren en rekent de bank meestal met X % van de woningwaarde. En niet de volle 100%.

Wanneer je voldoende financiering ruimte hebt kun je het af te lossen bedrag ook in een variabel deel van je hypotheek stoppen. Deze kun je elk moment aflossen. Voordeel is dat je geen taxatie etc hebt en dat je flexibeler ben als je kiest om voor het geld toch een vloer te leggen.

3. Zou aan elke kant van een kamer een doen. Dan kun je de indeling makkelijker wisselen. Is wel afhankelijk van de grote van de kamers

4. Geen verstand van maar komt vast nog iemand met een antwoord 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
@PHPResource zoek in dit topic even naar indak zonnepanelen en kosten. Zeker omdat je er maar 2 krijgt loont het wellicht om de hele installatie te annuleren en achteraf zelf op dak aan te laten leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:26
PHPResource schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 23:31:

Bedankt!
1 de rente gaat lopen per fase die wordt gebouwd. De rente over de grond direct en de rest in stappen. Bij ons in 14 maanden gemiddeld 50% van de totale aanneemsom.
Let wel op dat een eventuele annuiteit direct gaat lopen! Bij ons betekende dit €650 per maand direct aflossen. Had een veel grotere impact dan de rente.

3 hangt af van het gebruik. Wij hebben op de kinderkamers er 1 met naderhand 2x utp. Op onze slaapkamer 2 ivm kunnen spiegelen/plaatsing bed/tv onbekend. (En nu hebben we geen tv meer in de slaapkamer |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 16:47
Ons nieuwbouwhuis (tussenwoning) begint in zjin eindfase te komen en volgens de aannemer willen ze er alles aan doen om de oplevering voor de kerst te realiseren (was voor ons direct een reden om wat extra centen neer te leggen voor een degelijke keurder tijdens voorschouw en oplevering).

Maar goed, betekent wel dat we eindelijk onze leveranciers hebben kunneninlichten dat het er aan begint te komen (sommigen wachten al 2 jaar!). Inmiddels moeten wij wat planmatige knopen doorhakken in materie waar we totaal geen verstand van hebben. Maar waar deze gezellige community natuurlijk een duidelijk antwoord (of mening) voor heeft _/-\o_

Nu hebben we op de BG een keramische vloer en op de 1e en 2e verdieping een PU gietvloer. Plafond gaan we niets aan doen (standaard spack en goten van vloerplaten vinden wij niet hinderlijk). Maar de muren gaan in het renovlies worden gezet. Onze vloer/gietboer wil dat zij als eerste hun werkzaamheden uitvoeren, de renoboer wil ook graag als eerste beginnen. Alle partijen zeggen dat wanneer zij dat niet kunnen, ze niet in kunnen staan voor eventuele beschadigingen aan de vloer cq wand. Iemand dezelfde combinatie gehad en ook dit spelletje moeten spelen? En wat is uiteindelijk de keuze geweest en met welke motivatie?

De rest lijkt me allemaal niet zo spannend, maar mochten medetweakers nog goede praktische tips hebben voor de periode na oplevering, ik hoor ze graag!

[ Voor 11% gewijzigd door righthand op 15-10-2019 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
kabeltjekabel schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 22:09:
[...]

Ontspanleiding zal geen 120mm zijn. 120 is geeneens een standaard PVC afvoer maat. Maar ook 110 zal het vast niet zijn. Het mag bij laagbouw een maat kleiner dan de standleiding zijn, dus dan kom je op hooguit 90. Verder zitten alle WC's rechts op de tekening, dus dan zullen die badkamers wel op 75mm zitten en de hoofdontspanleiding ook rechts zitten. Alle WC's boven elkaar is veruit het makkelijkste, zeker met kanaalplaten, omdat je dan geen 110mm op afschot hoeft te leggen. In een gemiddeld rijtjeshuis is de enige liggende 110mm afvoer in de kruipruimte.
Dank! Er wordt wel een optie aangeboden om het toilet eerste verdieping in de badkamer eerste verdieping te plaatsen, dus aan de linkerkant. Ik heb de bouwer dus ook gevraagd hoe ze daar dan de afvoer van zouden regelen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:57
righthand schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 08:44:
Ons nieuwbouwhuis (tussenwoning) begint in zjin eindfase te komen en volgens de aannemer willen ze er alles aan doen om de oplevering voor de kerst te realiseren (was voor ons direct een reden om wat extra centen neer te leggen voor een degelijke keurder tijdens voorschouw en oplevering).

Maar goed, betekent wel dat we eindelijk onze leveranciers hebben kunneninlichten dat het er aan begint te komen (sommigen wachten al 2 jaar!). Inmiddels moeten wij wat planmatige knopen doorhakken in materie waar we totaal geen verstand van hebben. Maar waar deze gezellige community natuurlijk een duidelijk antwoord (of mening) voor heeft _/-\o_

Nu hebben we op de BG een keramische vloer en op de 1e en 2e verdieping een PU gietvloer. Plafond gaan we niets aan doen (standaard spack en goten van vloerplaten vinden wij niet hinderlijk). Maar de muren gaan in het renovlies worden gezet. Onze vloer/gietboer wil dat zij als eerste hun werkzaamheden uitvoeren, de renoboer wil ook graag als eerste beginnen. Alle partijen zeggen dat wanneer zij dat niet kunnen, ze niet in kunnen staan voor eventuele beschadigingen aan de vloer cq wand. Iemand dezelfde combinatie gehad en ook dit spelletje moeten spelen? En wat is uiteindelijk de keuze geweest en met welke motivatie?

De rest lijkt me allemaal niet zo spannend, maar mochten medetweakers nog goede praktische tips hebben voor de periode na oplevering, ik hoor ze graag!
Ik zou die gietvloer als laatste doen; wij hebben ook een gietvloer en ik had er niet aan moeten denken dat alle andere partijen daar nog over heen hadden gedenderd.

Mocht je hoge plinten doen deze vóóraf plaatsen zodat er tegenaan gegoten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Len020 schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:11:
[...]

Mocht je hoge plinten doen deze vóóraf plaatsen zodat er tegenaan gegoten kan worden.
Als je dan ooit je plint wilt vervangen door een andere, of je wilt geen plint meer, lijkt dat me niet erg handig dan zit je met een kier. Je vloer leggen en je plint op de vloer zetten lijkt me handiger.

Nou ben ik in het geheel niet van de gietvloeren (wij doen overal hout) dus wellicht mis ik een essentiële gietvloereigenschap waardoor dit in het geheel niet handig is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E

T.E

Gisteren vooroplevering gehad. Bedroevend was vooral het schilderwerk.
Verder hebben we een casco badkamer en geen keuken dus daar verder geen zorgen over.
Enkele andere punten; 3 muren waarvan een deel niet recht is ( zal wel weer binnen de normen vallen ),
regengoot die verbrand is bij het stoken van het dakleer, vensterbank met afgebroken hoeken, buitenvensterbank die niet in het midden zit. Kleine dingetjes maar geen zorgelijk iets.

Volgende week de oplevering en dan mogen we aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHPResource
  • Laatst online: 22:14
Bedankt voor jouw antwoord! Houden ze bij de berekening van je maximaal te lenen bedrag nog rekening met het feit dat je nog een woning hebt? Waardoor je in feite wellicht minder kan lenen?
(excuus als dit thuis hoort in het hypotheek topic)

@DaWayne Dus je begint gelijk met aflossen. Wat zou dit maandelijks betekenen bij een hypotheekbedrag van 1400 euro bruto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:45
Met een bak aannames komt het waarschijnlijk ongeveer hierop terecht:

1400 euro bruto -> 60/40 split tussen aflossing en rente (annuïteit / lineair geeft wel een verschil hierin).
Grootte bouwdepot is ongeveer 50% gemiddeld over de overbruggingsperiode.
E 840 aan aflossing
E 560 aan rente
E 280 aan rente-teruggave (lopend van 560 tot 0 afhankelijk van hoe groot het bouwdepot nog is).
Dus bruto kosten per maand (gemiddeld): 840+280 euro + huidige hypotheekkosten + overbruggingskrediet kosten (optioneel).

HRA kan wel over het geheel van de rente (huidige + nieuwe hypotheek (-teruggave)).

Of: Reken maar gewoon op praktisch dubbele kosten gedurende de bouw..
Pagina: 1 ... 38 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2