Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.572 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14
Annuk schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:12:
@GeeMoney Waarom MDF en niet mooi een gipsplaatje/stucplaatje? Dan kunnen de stucadoors die evt. nog mooi even mee stucken en is alles mooi strak :)
En anders zou ik persoonlijk nog eerder underlayment of multiplex pakken dan MDF denk ik en al helemaal als je bij de bouwmarkt gaat halen ;)
Omdat een deel van de hoek er maar uit is en de hele koof zo opgebouwd is naar de bovenste verdieping uit meerdere platen. Dan had ik dat allemaal los moeten trekken en laten stucken maar dat tikt dan wel weer aan eerlijk gezegd. Ik laat de plaat nu primeren en in deze trapopgang helemaal opnieuw aflakken dan is het niet meer te zien. Ik zal een foto maken:

lepe-hoek

Als het gelakt is zal ik er nog 1 maken :)

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 02-10-2019 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:36
GeeMoney schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 19:13:
[...]

Omdat een deel van de hoek er maar uit is en de hele koof zo opgebouwd is naar de bovenste verdieping uit meerdere platen. Dan had ik dat allemaal los moeten trekken en laten stucken maar dat tikt dan wel weer aan eerlijk gezegd. Ik laat de plaat nu primeren en in deze trapopgang helemaal opnieuw aflakken dan is het niet meer te zien. Ik zal een foto maken:

[Afbeelding: lepe-hoek]

Als het gelakt is zal ik er nog 1 maken :)
ahaa ik ging er vanuit dat je de hele lepe hoek eruit had gehaald ;)
Nu snap ik ook dat je dit doet, heb je trouwens de binnenkant ook even een keer in de grondverf gezet? Is dacht ik wel geadviseerd om dat ook eerst even een keer te doen i.v.m. mogelijk krom trekken.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:42
kaboom1555 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 18:42:
Na driekwart jaar werd het toch eens tijd om deze te upgraden :)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe ingewikkeld is dat? Ik vind dat plastic fantastic ook foeilelijk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 16:28

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op donderdag 19 september 2019 @ 12:12:
[...]

Holy crap, ruim 5000kWh voor je warmtepomp ?
Dan ben ik benieuwd wat het bij mij gaat doen straks. ik heb ruim 210m2.
Heb je ook alle ruimtes regelbaar?
Mijn bouwer gaf aan dat hij dat een slecht idee vond icm een warmtepomp en EPC0 woning omdat de pomp veel slechter onderling kan schakelen in behoefte. Sowieso raadde hij mij aan maximaal maar 2 graden verschil te hanteren tussen de beneden verdieping en de andere verdiepingen anders is er een hele grote kans dat hij continu blijft pompen.
Even een aangename correctie :o O-)

Ik heb een 3-fase kWh-meter in de meterkast na de krachtgroep van de warmtepomp zitten, daar kwam de meting vandaan. Het getal klopt, maar de eenheid niet 8)7 De bijna 5.000 was kW - en de functie van de meter was de maximale opname van de warmtepomp. Het daadwerkelijke gebruik is gelukkig een stuk lager - 2879 kWh in 11 maanden, waarvan 5 maanden stoken, 4 maanden koelen en 2 maanden alleen warm water produceren.

Succes met klussen verder!

We kregen de sleutel 1 jaar geleden en wonen hier nu 11 maanden en kijk al uit naar de volgende klusweek, in de kerstvakantie. Hopelijk dat we dan de laatste zaken af kunnen ronden. Behalve dan een schuur in de achtertuin bouwen, dat komt komend voorjaar nog. Het is wel iets meer werk dan ik van tevoren ingeschat had. :X

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Annuk dank voor de tip, ik schroef hem er nog even uit voor de zekerheid al is hij fors gefixeerd aan alle kanten maar je weet maar nooit :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Woohoo ruim 2,5 jaar na tekenen en na 9 maanden bouw is het zover.
Eind oktober de sleutel!

Helemaal goed maar twijfel nu wat handig is.
Halverwege oktober is een schouw. Kan zelf rondkijken en nalopen of al meerwerk gedaan is.

2 weken later is echte oplevering. In mijn brief staat dat op dit moment een technische keurder meekan kijken..
Is het gewoon niet handig om bij de schouw deze keurder mee te nemen?
Hebben ze 2 weken tussen schouw en oplevering al tijd voor enkele punten? Het rapport kan ik dan zelf bij de oplevering meenemen en met de uitvoerder nalopen.

Suggesties?

[ Voor 17% gewijzigd door Henvar op 03-10-2019 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Henvar schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:40:
Woohoo ruim 2,5 jaar na tekenen en na 9 maanden bouw is het zover.
Eind oktober de sleutel!

Helemaal goed maar twijfel nu wat handig is.
Halverwege oktober is een schouw. Kan zelf rondkijken en nalopen of al meerwerk gedaan is.

2 weken later is echte oplevering. In mijn brief staat dat op dit moment een technische keurder meekan kijken..
Is het gewoon niet handig om bij de schouw deze keurder mee te nemen?
Hebben ze 2 weken tussen schouw en oplevering al tijd voor enkele punten? Het rapport kan ik dan zelf bij de oplevering meenemen en met de uitvoerder nalopen.

Suggesties?
Goede lijst met meerwerk meenemen en dat vooral nalopen: verder zal het huis toch nog niet schoon zijn, dus glasschades en dergelijke pik je er toch nog niet uit. Dus dit kun je prima nog zelf doen

Welk project is het als ik mag vragen?: zwager van me stond voor hetzelfde dilemma in dezelfde tijdsperiode

[ Voor 5% gewijzigd door Sammy_tukker op 03-10-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Laatst online: 24-05 17:35
Sammy_tukker schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:20:
[...]

Hoe ingewikkeld is dat? Ik vind dat plastic fantastic ook foeilelijk
Maat van me doet dit voor z'n werk dus die heeft het gedaan maar wat ik even heb staan kijken was het een kwestie van onderdelen uit elkaar schuiven en weer nieuwe in elkaar schuiven. Zag er niet heel ingewikkeld uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
perspectivebass schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Zijn de sifons niet gewoon leeg. Water verdampt ook uit sifons. Dus bij lang leegstand kan het zijn dat er geen water meer instaat en dus een open verbinding hebt met de riolering. Even kraan aanzetten en als het dan weg gaat en blijft is er niks aan de hand.
Annuk schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:57:
[...]

Ja zou kunnen. Als de putjes ed niet gebruikt zijn/worden kunnen de stank afsluiters ook droog komen te staan en dan krijg je vieze luchtjes in huis.
De lucht komt uit de badkamer vandaan, ik heb de douche en de kraan al een tijdje laten lopen maar lijkt niet te helpen. Hoe lang moet het water blijven lopen?

of moet ik de huisbaas inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
mugenmarco schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:45:
[...]

[...]

De lucht komt uit de badkamer vandaan, ik heb de douche en de kraan al een tijdje laten lopen maar lijkt niet te helpen. Hoe lang moet het water blijven lopen?

of moet ik de huisbaas inschakelen?
Zou niet lang moeten lopen. want als de afsluiting dicht is door water kan er geen lucht meer doorheen. Zoveel water zit er niet in een sifon.

Lucht kan natuurlijk wel even blijven hangen dus weet niet hoe goed geventileerd de badkamer is. Als het na een uurtje nog niet minder/weg is/was zou ik de huisbaas wel even contacten. Zeker gezien het via een forum helemaal lastig te beoordelen is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:09:
[...]

Goede lijst met meerwerk meenemen en dat vooral nalopen: verder zal het huis toch nog niet schoon zijn, dus glasschades en dergelijke pik je er toch nog niet uit. Dus dit kun je prima nog zelf doen

Welk project is het als ik mag vragen?: zwager van me stond voor hetzelfde dilemma in dezelfde tijdsperiode
Hmm dat is inderdaad een goed punt. Het huis wordt voor de oplevering helemaal schoongemaakt.
Denk dat ik de bouwkundig inspecteur dan meeneem bij de definitieve oplevering eind oktober.

Project is Couwenhoek in Capelle

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GeeMoney
Wederom een korte update!
Het gaat vooralsnog nog steeds volgens planning. De bovenverdiepingen zitten helemaal in de voorstrijk, geschuurd en bijna klaar met alle gaatjes vullen en die nog lichtjes opschuren daarna.

Inmiddels zijn de stukadoors geweest en hebben ze alles afgekregen. (4 man sterk en van 06:45 tot 18:15 uur!) wat een werk maar blij dat het gelukt is en op tijd, nu kan het lekker drogen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vandaag werden de vloeren geleverd op de stoep aan het begin van de oprit. Gelukkig iemand aangesproken met een kraan welke ze nog een meter of 7 dichterbij wist te zetten.
Een goede 700kg per pallet a 5 stuks allemaal naar binnen gelopen vandaag:
Members only:

Maandag beginnen ze met de begane grond(keramisch parket) ivm de keuken die over 1,5week komt en dan volgende week maandag doen ze de vloeren boven(PVC).
Ook dat komt goed uit want maandag beginnen we dan boven met renovlies plakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
@GeeMoney lekker als het volgens planning gaat maar behoorlijk wat werk met het voorstrijken etc. Waren ze zo lang bezig met het stuken vd woonkamer, toilet en badkamers? Lijkt me ook echt een rot klus, zo boven je macht. Wel een beetje apart dat Regge die dure vloer daar zo neerlegt. Wordt de vloer ook via Regge gelegd? Montfoort heeft ook deze vloeren maar weet niet of ze ook het leggen aanbieden, vergeten naar te vragen. Wel wat dichterbij dan Regge denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:49
Bij ons zijn de palen geboord *O*
Afbeeldingslocatie: https://woningen.homedna.nl/userfiles/editor/745/IMG_20191004_WA0008.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
Vak127 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:55:
@GeeMoney lekker als het volgens planning gaat maar behoorlijk wat werk met het voorstrijken etc. Waren ze zo lang bezig met het stuken vd woonkamer, toilet en badkamers? Lijkt me ook echt een rot klus, zo boven je macht. Wel een beetje apart dat Regge die dure vloer daar zo neerlegt. Wordt de vloer ook via Regge gelegd? Montfoort heeft ook deze vloeren maar weet niet of ze ook het leggen aanbieden, vergeten naar te vragen. Wel wat dichterbij dan Regge denk ik.
Als de oprit berijdbaar was geweest dan had hij(transportbedrijf in opdracht van Regge) ze binnen gezet met een pompwagen maar anders is het je eigen probleem hoe je het binnen krijgt. Dat was bij mijn vorige leveranciers trouwens niet anders :) .

Ze hebben inderdaad 1 hele lange dag gemaakt voor plafonds, toilet en twee wanden in een badkamer, maar het is behoorlijk zwaar inderdaad en alles is boven je macht.
Ik zou niet graag ruilen.

Ze komen de vloer ook leggen trouwens.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 04-10-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
GeeMoney schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:00:
[...]

Ze hebben inderdaad 1 hele lange dag gemaakt voor plafonds, toilet en twee wanden in een badkamer, maar het is behoorlijk zwaar inderdaad en alles is boven je macht.
Ik zou niet graag ruilen.

Ze komen de vloer ook leggen trouwens.
Mooie fotoserie! Wat was je voor het stucwerk op de plafonds ongeveer kwijt per m2 als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
kjast schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 08:52:
[...]

Mooie fotoserie! Wat was je voor het stucwerk op de plafonds ongeveer kwijt per m2 als ik vragen mag?
Dank je !
Ik zat inclusief spuiten op kleur (ral9010) op €27,- per m2.
Wellicht niet de goedkoopste maar ik moet bekennen dat van de 7 stukadoors die ik in juni benaderd had, deze de enige was die kon en van de 5 die een offerte uitbrachten zat hij keurig in het midden.
Er was 1 uitschieter die bijna het dubbele vroeg, zeg dan gewoon dat je niet kan :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
GeeMoney schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:29:
Het gaat vooralsnog nog steeds volgens planning. De bovenverdiepingen zitten helemaal in de voorstrijk, geschuurd en bijna klaar met alle gaatjes vullen en die nog lichtjes opschuren daarna.

Inmiddels zijn de stukadoors geweest en hebben ze alles afgekregen. (4 man sterk en van 06:45 tot 18:15 uur!) wat een werk maar blij dat het gelukt is en op tijd, nu kan het lekker drogen:
Members only:

Vandaag werden de vloeren geleverd op de stoep aan het begin van de oprit. Gelukkig iemand aangesproken met een kraan welke ze nog een meter of 7 dichterbij wist te zetten.
Members only:

Maandag beginnen ze met de begane grond(keramisch parket) ivm de keuken die over 1,5week komt en dan volgende week maandag doen ze de vloeren boven(PVC).
Ik ben heel benieuwd naar het keramisch parket! Welk motief heb je gekozen? Wij hebben vanwege het budget een laminaatvloer voor zo lang het mooi blijft maar willen uiteindelijk ook keramisch parket , goed met de vloerverwarming. Wat doe je met de trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

GeeMoney schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 22:29:

Members only:

Members only:

Hoe heb je dat nu gedaan met de aansluiting zonwering? Voeding rechtstreeks naar buiten geboord?

Ben nog aan het kijken hoe ik dat zelf ga doen straks namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
T.E schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:24:
[...]

Hoe heb je dat nu gedaan met de aansluiting zonwering? Voeding rechtstreeks naar buiten geboord?

Ben nog aan het kijken hoe ik dat zelf ga doen straks namelijk.
Ik heb een leiding naar buiten geboord vanaf een stopcontact inderdaad. Er zit nu gewoon een trekdraad in dus de zonwering man kan dan zijn eigen kabel er aan vast maken en doortrekken richting stopcontact.

@kaboom1555 welk motief, euhm... hout look, beige grove lodge ofzo :)
Wellicht maandag de eerste meters vloer erin dus dan zal ik even een foto maken.

Met de trap doe ik voorlopig niets, dat kreng werkt als een gek de komende tijd.

[ Voor 19% gewijzigd door GeeMoney op 05-10-2019 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nu bijna een jaar de sleutel en dit weekend de trap schuren en lakken, volgende week komt de stoffeerder er tapijt op leggen :).
Dan is ons huis helemaal af. Tuin begint ook aardig dicht te groeien, straks maar weer even maaien ;). En onze oudste vermaakt zich leuk met de buurt kinderen.

Wat doen jullie met die plastic noppen op de trap ? Laten zitten of opvullen?

Leuk om fotos te zien btw.

[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2019 21:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
Wat staat er voor enorme paal naast dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:19
@kaboom1555 blijkbaar een vintage schoorsteenpijp. Staan er ook twee bij het Enka project in Ede.

[ Voor 8% gewijzigd door witterholt op 05-10-2019 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-05 15:34
Sport_Life schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:08:
Nu bijna een jaar de sleutel en dit weekend de trap schuren en lakken, volgende week komt de stofeerder er tapijt op leggen :).
Dan is ons huis helemaal af. Tuin begint ook aardig dicht te groeien, straks maar weer even maaien ;). En onze oudste vermaakt zich leuk met de buurt kinderen.

Wat doen jullie met die plastic noppen op de trap ? Laten zitten of opvullen?

Leuk om fotos te zien btw.
Waarom schuren en lakken als er vloerbedekking op komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
kever678 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Ik gok dat er iets van halve maandjes op komt en dat niet de complete trap gestoffeerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kever678 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:18:
[...]

Vloerbedekking komt op de treden, maar niet op de zijkanten en leuningen en de trap loopt rond een plateau die ook nog in de grondverf zit.
GeeMoney schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:52:
[...]

Ik gok dat er iets van halve maandjes op komt en dat niet de complete trap gestoffeerd wordt.
Nee geen halve manen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 05-10-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479106

Hallo, wij hebben een nieuwbouwhuis op optie, en we hebben hier een aantal opties die we kunnen kiezen. De meeste opties zijn wel duidelijk maar bij een paar weten we niet zo goed of dat een goede prijs/kwaliteit verhouding heeft. MIsschien dat iemand ons een beetje wegwijs kan maken? Uiteraard al veel gelezen maar het zijn best wel specifieke opties en prijzen. Ik begin gewoon.

1. Een optie is om extra zonnepannelen te laten plaatsen. Standaard worden er twee geplaatst, en 7 extra pannelen kosten ruim €6000. Omdat het een "in-dak-systeem" is zegt de verkoper dat we beter direct de zonnepannelen moeten laten plaatsen omdat het anders heel moeilijk wordt deze bij te plaatsen "zo niet onmogelijk" en omdat je dan weer extra installatiekosten moet betalen. Mij lijkt €6000 voor 7 pannelen erg veel geld. Moeten we dit doen?
2. We kunnen voor €550 een "Voorbereiding Laadpaal Auto" aanleggen. Er staat: "Aanleggen van een 5-aderig grondkabel met een doorsnede van 4mm² ten behoeve van een later te plaatsen van een oplaadpunt. De kabel wordt op de parkeerplaats op een rol gelegd zodat hierop later een unit kan worden aangesloten. In de meterkast wordt de kabel niet aangesloten op de verdeelinrichting, gezien de groepskarateristieken afhankelijk zijn van de gekozen unit, maar op rol weggelegd" Wij hebben niet echt een idee wat dit allemaal precies betekend. Wij willen op termijn een elektrische auto kopen maar vragen ons af of we dan beter wel deze optie moeten nemen, of dat we dat later ook nog kunnen doen als we bijv. een eigen laadpaal zouden laten installeren?
3. En ten slotte: "Jaloezieschakelaar met voedingspunt nabij het kozijn voor een rolluik. Een jaloezieschakelaar inclusief een bedraad aansluitpunt naar het kozijn aanbrengen ten behoeve van een na oplevering te plaatsen zonwering. Informeer goed bij uw leverancier welke voorzieningen er nodig zijn." Deze optie kost €500 per stuk en we willen misschien wel rolluiken voor in totaal 6 ramen, dus dat zou dan nu €3000 extra kosten. Maar moeten we dat nu al doen, of kan dat ook later bij een rolluiken installateur?

We hebben deze vragen ook voorgelegd bij de verkoper maar ik denk dat er op het forum iets meer onafhankelijke kennis is. De verkoper wist op andere vragen ook niet altijd echt goed te antwoorden.

Sorry voor de lange lap tekst!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BushMule
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-02-2023
Projectbouw zeker? Dus het is de optie of helemaal niets?

1
Nu offertes opvragen bij externe zonnepaneel bedrijven. Dan krijg je een veel realistischer beeld. De optie lijkt me inderdaad wel erg duur..

2
Tsja.. veel geld voor een stukje kabel. Leg tijdens de bouw een mantelbuis neer. Kun je later altijd nog kijken wat je er door wilt trekken.

3.
Beter gewoon een loze leiding naar elk kozijn laten leggen (gemiddelde prijs 75/100 euro per leiding) want die optie zoals beschreven is veel en veel te duur. Meer dan alleen een stroompuntje per kozijn heb je tegenwoordig niet nodig met alle beschikbare smart switches. Laat dus gewoon een loze buis van dichtstbijzijnde stroompunt naar het kozijn leggen.

[ Voor 24% gewijzigd door BushMule op 05-10-2019 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Zonnepanelen zou je ook nog kunnen vragen wat het oplevert om ze in het geheel te laten vervallen. Dan voldoet je huis niet aan de epc , maar je hebt twee jaar om dat op te lossen (lees: op dak systeem aan te leggen: is goedkoper en veiliger)

Loze kabel naar eigen parking, of naar de straat? Ik had deze optie ook, maar heb dit nadien laten doen, vanuit mijn garage (was iets goedkoper)

Leidingen voor de screens: voor dat geld heb ik mijn hele huis strak laten stuccen, ik zou het dus wel weten, een dag naar de boels en zelf met de sleuvenfrees aan de gang gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

1. Je wilt geen in-dak systeem. Zorg dat ze zelfs die twee panelen niet plaatsen, heb je helemaal niks aan. Kies achteraf een mooi op-dak systeem.

2. Ze leggen een kabeltje, zonde van het geld. Dat kan later ook, enkel een gat naar de kruipruimte boren.

3. Duur om nu te laten doen, laat gewoon een loze leiding plaatsen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat ik me afvraag, wanneer is de vergunning afgegeven? 2 panelen kun je nooit gasloos zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hallo en bedankt voor het meedenken!!!
Ja projectbouw. Het is volgens mij inderdaad zo dat je een optie kan nemen, of niet. Maar veel maatwerk is er niet bij, maar dat geeft op zich niet want we vinden het echt supermooie huizen.
1. ik vrees dat ze gaan zeggen dat ik verplicht ben om die 2 panelen te nemen vanwege de EPC regels. Ik zat ook al te kijken en wilde ook liever geen in-dak systeem, maar ik vrees dat ik er aan vast zit? Of zou ik later die 2 in-dak panelen ook weer kunnen verwijderen of is dat een heel gezeik? Irritant dit soort dingen.
2. Ja we hebben bij de woning 2 parkeerplaatsen, dus ik neem aan dat de kabel wordt gelegd naar die parkeerplaats. Als ze later moeten gaan graven om een kabel aan te leggen dan kost dat toch ook veel geld misschien? En een kable vanaf de berging gaat toch iet wat die oplaadpaal moet toch straks aangesloten zijn op een 3 fasen stroomkast? In de meterkast?
3. Een loze leiding nar het raam, is dat echt voldoende? Moet die dan niet op dezelfde hoogte liggen waar de schakelaar komt? Sorry ik ben echt 0 expert in dit soort zaken. Zo meteen heb ik een loze leiding, en dan komt de rolluiken dude, en die zegt dan "ja dar heb ik niks aan want x,y,z". Ik heb overigens ook gevraagd of ze tijdens de bouw al de rolluiken kunnen inbouwen maar dat zal wel niet want dat stond niet op de optielijst. Ik heb geen zin in van die dikke kasten die horen bij een opbouw-rolluik, dus dat wordt dan later weer flink duurder.
Oh en vergunning, wat voor vergunning? Ik heb geen idee. Hoe weet je trouwens dat onze woning gasloos is? (dat is 'ie inderdaad, maar hoe weet je dat?)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 06-10-2019 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Veel inhoudelijke tips zijn al gegeven maar lees en leer vooral ook in het projectmatige nieuwbouwtopic ;)

Qua zonnepanelen lijkt dat erg duur, hoewel ik weinig weet van indak panelen. Ik heb een offerte voor 15 panelen opdak en die is 7000 euro. Maar check je voorwaarden, ik heb ook gelezen over projecten in gemeenten waar het vanwege esthetische reden met indak moet. Dat lijkt me achteraf inderdaad wel duurder en gedoe om het dan weer netjes op elkaar te laten lijken enzo.

Loze leidingen kan je ook naar de buitenkant van je woning laten lopen en specificeren op welke hoogte ze moeten komen. Krijgen wij er ook een paar van (oplevering half november). Als je zeker wilt weten hoe dat handig is kan je dat vast checken bij een rolluik/screen/zonnescherm leverancier.

[ Voor 21% gewijzigd door Jheroun op 06-10-2019 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Niet doen. Indak volledig latrn vervallen of later uitbouwen, dakpannen terugleggen en een op-dak systeem leggen. Genieten van die €3000 besparing...

2) Kabeltje kun je ook zelf kopen voor 50 euro. Wel wat graafwerk en een gaatje boren

3) Achterlijk duur. Inderdaad loze leiding laten leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-05 14:50
1. Wees jezelf ervan bewust dat je voor je zonnepanelen onder voorwaarden recht hebt op btw-aftrek. Bij op-dak kun je de volledige btw terugvragen, bij in-dak niet.

2. Behoorlijk veel geld voor een kabeltje. Zon kabels kun je ook prima zelf trekken, maar dan moet je nu wel een loze leiding laten leggen. Let erop dat dit geen 5/8" buis is maar minimaal 1/2", aangezien er behoorlijk dikke aders doorheen moeten straks. Of een mantelbuis, die zijn meestal sowieso breed genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 479106 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 00:13:

Oh en vergunning, wat voor vergunning? Ik heb geen idee. Hoe weet je trouwens dat onze woning gasloos is? (dat is 'ie inderdaad, maar hoe weet je dat?)
Bij gasloos is je electra verbruik veel hoger,dus wil je dat opvangen met pv panelen. Op dak is goedkoper, in dak veel mooier imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:06
Sammy_tukker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:30:
Zonnepanelen zou je ook nog kunnen vragen wat het oplevert om ze in het geheel te laten vervallen. Dan voldoet je huis niet aan de epc , maar je hebt twee jaar om dat op te lossen (lees: op dak systeem aan te leggen: is goedkoper en veiliger)
Zit zelf ook in het begin van de nieuwbouw. Heb ook standaard twee panelen, kan ik deze laten vervallen? Is dat wetgeving dat ik twee jaar de tijd heb om te voldoen aan de epc-norm?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat word de EPC waarde van het huis? Gewoon de minimale 0,4?
Het is inderdaad vrij uitzonderlijk dat ze een all-electric huis met maar 2 schaampanelen opleveren, dat moet dan aardig goed (en op de juiste manier) opgevangen worden met betere isolatie, kierdichting, doucheWTW, ventilatie type D (WTW), triple glas. Allemaal dingen waar de gemiddelde bouwer allergisch voor lijkt te zijn.

Indak is gemakkelijk uit te breiden, het is immers ook geschikt voor renovatie. Echter zullen de PV-leggers wel wat meer moeite hebben met de pannen verwijderen ivm moderne verankeringsregels.
Bravertal schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:09:
[...]

Zit zelf ook in het begin van de nieuwbouw. Heb ook standaard twee panelen, kan ik deze laten vervallen? Is dat wetgeving dat ik twee jaar de tijd heb om te voldoen aan de epc-norm?
Jip, is op forum wel meer over te vinden. “Schaampanelen” is denk ik een goede term om op te zoeken.

[ Voor 27% gewijzigd door bbbrumbrum op 06-10-2019 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bravertal schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:09:
[...]

Bij een grote bouwer kan dat meestal niet, die willen gewoon alles volgens de regels opleveren zonder uitzonderingen.

Ontopic,

1
Die zonnepanelen zijn erg duur, maar dat komt door het in-dak systeem. Bijleggen van extra normale panelen kan altijd (als de gemeente het goed vind) En anders kan je ze nog altijd op je schuur/garage leggen.

2
Ik vind de optie voor de zonwering ook erg duur en als je zelf een beetje handig bent kan je dat ook wel aanleggen. Wel even zorgen dat er een loze leiding naar het kozijn loopt zodat je die later zelf kan aansluiten op je domotica systeem.

3
En als je dan lekker aan het klussen bent is een kabel in de grond leggen ook niet zoveel werk meer.

[ Voor 87% gewijzigd door Ernemmer op 06-10-2019 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:03
Sport_Life schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:46:
Wat ik me afvraag, wanneer is de vergunning afgegeven? 2 panelen kun je nooit gasloos zijn..
Zonnenpanelen =/= gasloos

Zonnepanelen is om je elektrakosten te drukken, een warmtepomp of andere oplossing zal elektra gebruiken om te verwarmen/warm water te leveren. Tenzij je een NOM (Nul op de Meter) woning bedoeld, dan kan je inderdaad niet zonder zonnepanelen en dan is 2 inderdaad ook veel te weinig.
Sport_Life schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:01:
[...]

Bij gasloos is je electra verbruik veel hoger,dus wil je dat opvangen met pv panelen. Op dak is goedkoper, in dak veel mooier imo.
Eensch, ware het niet dat in-dak ook veel statischer is en dus achteraf veel moeilijker/duurder aan te passen. Maar, als je een metalen dak krijgt moet je soweiso al opletten of je daar nog zonnepanelen op kan leggen en tegen welke voorwaarden i.v.m. behoud garantie van de bouwer.

@Anoniem: 479106, ik zou inderdaad ook opteren om die kabel voor de elektrische auto achteraf te leggen. Hier hebben ze een 5 aderige, 6mm^2 kabel gelegd van meterkast tot aansluitpunt door de kruipruimte heen voor €750,-. Als ze alleen die kabel leggen kost het ze niets en jij mag alsnog laten betalen voor de groep die toegevoegd moet worden.
Overigens is 't flauwekul dat het "karakteristiek van de groep" afhankelijk is van de auto. Een laadpaal zal gewoon B-karakteristiek nodig hebben want er is geen hoge aanloopstroom nodig. Enige vraag is of het een 11kW of hoger vermogen lader moet worden en of je er eventueel nog een optie tussen wil hebben die naar het totale verbruik kijkt om de lader tijdelijk uit te schakelen (bijvoorbeeld als je warmtepomp even maximaal draait voor de legionellarun). Daarnaast zou ik er sowieso voor kiezen om 5 aders 6mm^2 te laten leggen, afhankelijk van de afstand kan je daar 50kW doorheen stouwen en dan ben je nog behoorlijk toekomstvast. 4mm^2 kan "maar" 11kW.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
kabeltjekabel schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 01:18:
2) Kabeltje kun je ook zelf kopen voor 50 euro. Wel wat graafwerk en een gaatje boren
Wij zijn nu bezig met verbouwing(en).

Gaatje boren is wel wat simpel gezegd... Ik zou kijken wat het kost om 19mm(of groter) loze leiding naar buiten kost.

Ik wil krachtstroom in de keuken en naar de garage (+ 1 normale groep naar de garage). Ik moet nu mijn voortuin handmatig gaan uitgraven om te kijken wáár ik kan boren vanuit de meterkast en de keuken. Vervolgens moet ik 3x 20MM door de muur schuin naar onder boren vanuit de meterkast en 1x vanuit de keuken.

Indien je de SDS boormachine met bijbehorende boren (gezien de dikte van de muur betekend dit dat die ook nog eens minimaal 70-90cm lang moeten zijn... + een dunnere om voor te boren...) hebt liggen valt het wellicht nog mee maar die boren zijn ook niet goedkoop + het gedoe dat je erbij hebt. Uiteraard moet het geen fortuin kosten echter vermoed ik dat enkel een loze leiding hooguit 100 euro p/s zal kosten en ik had hier achteraf gezien graag 400-500 euro extra voor over gehad (+ dat de krachtgroep voor de keuken dan binnen was gebleven, nu MOET ik buitenom werken..
Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:18:
[...]

Zonnenpanelen =/= gasloos

Zonnepanelen is om je elektrakosten te drukken, een warmtepomp of andere oplossing zal elektra gebruiken om te verwarmen/warm water te leveren. Tenzij je een NOM (Nul op de Meter) woning bedoeld, dan kan je inderdaad niet zonder zonnepanelen en dan is 2 inderdaad ook veel te weinig.

[...]

Eensch, ware het niet dat in-dak ook veel statischer is en dus achteraf veel moeilijker/duurder aan te passen. Maar, als je een metalen dak krijgt moet je soweiso al opletten of je daar nog zonnepanelen op kan leggen en tegen welke voorwaarden i.v.m. behoud garantie van de bouwer.

@Anoniem: 479106Daarnaast zou ik er sowieso voor kiezen om 5 aders 6mm^2 te laten leggen, afhankelijk van de afstand kan je daar 50kW doorheen stouwen en dan ben je nog behoorlijk toekomstvast. 4mm^2 kan "maar" 11kW.
Niet om dit topic te kopen maar dit is goed om te weten (neem ik dan ook maar mee in de offerte aanvraag). Past 6mm^2 *5 in een 19mm buis (ook i.c.m. warmteontwikkeling) of moet die in een dikkere buis?

[ Voor 31% gewijzigd door Thalaron op 06-10-2019 09:26 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:56
Sport_Life schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:01:
[...]

Wil, maar niet moet.

Een beetje goed geïsoleerd nieuwbouwhuis doet 500 kuub gas per jaar. Zou je dat elektrisch doen met de meest inefficiënte manier van verwarmen zit je op 4000KWh. Pak je een warmtepomp, zit je op de helft of minder. Je hoeft voor dat verbruik geen PV te leggen, maar aantrekkelijk is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Thalaron schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:22:
Indien je de SDS boormachine met bijbehorende boren (gezien de dikte van de muur betekend dit dat die ook nog eens minimaal 70-90cm lang moeten zijn... + een dunnere om voor te boren...) hebt liggen valt het wellicht nog mee maar die boren zijn ook niet goedkoop + het gedoe dat je erbij hebt. Uiteraard moet het geen fortuin kosten echter vermoed ik dat enkel een loze leiding hooguit 100 euro p/s zal kosten en ik had hier achteraf gezien graag 400-500 euro extra voor over gehad (+ dat de krachtgroep voor de keuken dan binnen was gebleven, nu MOET ik buitenom werken..
SDS boormachine kan je vaak huren bij de bouwmarkt. Hier laatst ook gedaan om een muurtje te slopen. Was meen ik 19 euro kwijt incl. beitelhuur.

[edit]
Niet om dit topic te kopen maar dit is goed om te weten (neem ik dan ook maar mee in de offerte aanvraag). Past 6mm^2 *5 in een 19mm buis (ook i.c.m. warmteontwikkeling) of moet die in een dikkere buis?
Euh, 19mm past niet. Die kabel zit een behoorlijke mantel omheen, heb net even gemeten en de buis hier is ongeveer 25mm (op de muur dus niet eens met bochten). Hij is ook behoorlijk stug dus kan me voorstellen dat bochtenwerk ook lastig is en je nog een slag groter moet...

[ Voor 26% gewijzigd door Felicia op 06-10-2019 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:59
[...]

Gaatje boren is wel wat simpel gezegd... Ik zou kijken wat het kost om 19mm(of groter) loze leiding naar buiten kost.

*Knip*
Het hangt natuurlijk af van de situatie. Hier hebben we direct in de vloer van de meterkast geboord en zijn via de kruipruimte onder de fundering door gegaan naar de voorkant en achterkant van het huis. Dit was dus echt (zeker direct na opleveren) een klus van ca. halve dag inclusief graaf werk en besparen dus 400€. Daar werk ik niet tegen op :-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Oh en BTW: richtprijs voor opdakPV inclusief installatie is ~€1/WP.
Ervan uitgaande dat ze opleveren met huidige standaard panelen van 310WP is dat 6000/(7*310)=€2,76/WP. En dan hebben ze nog het voordeel dat een grotere omvormer maar een fractie meer kost dan de kleine.

Grote kans dat de beste optie is om alles zelf van het dak te (laten) trekken en op marktplaats te verkopen, en daarna een fatsoenlijk systeem te laten installeren, zei het op- of indak. Toch een paar duizend euro die je in je zak houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Mooi verhaal @hjs dank voor de link! Hier in de wijk liggen ook van die schaampanelen overal op de huizen (allemaal op dak systemen) en als je dan bij wil leggen na de bouw zegt de nieuwe partij dat ze niet op de bestaande set aansluiten want dat is bagger..

Zelf net 11 kwalitatief goede g/g panelen op m’n dak gelegd (schoorsteen zat in de weg voor nummer 12) en dat kostte 5500 (na btw teruggaaf) inclusief 6 optimizers en installatie op 10 meter (lees: stijger = duur). Voor die 7 panelen uit de offerte van de bouwer betaal je voornamelijk voor het in dak systeem en niet voor de panelen zelf. Het is mooier, in dak, maar zou het niet willen ivm veiligheid.

Grappig dat je trouwens 2 panelen krijgt maar wel de optie voor een laadsnoer voor je auto. Je hebt een paneel of 15 nodig alleen al voor je auto... overigens zou ik zelf die optie wel nemen, mits ze wel een kwalitatief goede kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Laatst online: 15:32
Over de kabel naar je parkeerplaats: voor dat geld kun je een betonboorder laten komen welke in een keer een gat vanuit je meterkast naar buiten boort van 100mm. Dan kun je gewone grijze pvc naar buiten maken of een flexibele mantelbuis nemen wanneer het niet helemaal recht gaat. Dan nog de kabel zelf en de aanpassing in de meterkast zelf en je zit nog steeds onder de 500 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Genoeg gezegd over de opties denk ik...
Panelen laten zitten en zelf max aantal neerleggen. Zou wel kijken of er over de andere zaken nog een beetje te onderhandelen is.

Wellicht ten overvloede, maar is er ook gedacht aan een paar loze pvc leidingen per kamer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hallo en dank allemaal. Super dat ik zo veel feedback krijg!. Ik ben echt aan het zwemmen. Wel een boel technische termen die mijn petje echt te boven gaan. Is toch best technische materie allemaal. Ik heb wat vragen gesteld aan de bouwers en als ik antwoord krijg dan zal ik ze hier even posten.

@bbbrumbrum ja,Epc is inderdaad de minimale 0,4.
En we zijn verplicht aangesloten op een warmtenet, in Almere.

Voor de volledigheid staat er info hier: https://duin.nl/boomrijk/ Wij gaan voor de Sequoia.

1. Ik denk dat ik verplicht ben die 2 panelen te nemen, en ik weet ook niet hoeveel panelen er precies op het dak passen, volgens mij niet heel veel. Een dak is op t noorden, da's het dak met een groot oppervlakte, en het kleinere dak is op het zuiden. Garage zit er niet bij. Carport extra laten bijbouwen kost €12.000 dus dat doen we natuurlijk niet. Ik zal dus even vragen of we verplicht die indak panelen moeten afnemen. Maar iedereen zegt dus om die extra panelen NIET te nemen en het dan straks zelf te laten doen. Als ik ze wel neem zitten ze wel in de hypotheek som, en als ik ze later bij laat bouwen dan moet ik ze direct uit eigen zak betalen denk ik, dus dat is wel een dingetje. Overigens verbruiken wij de afgelopen 3 jaar, gezin met 2 kleine kinderen, ongeveer 1450 Kilowatt per jaar. Zuinig he?! _/-\o_
2. Die kabel aan laten leggen, het lijkt mij dat je dan later wel van graafwek etc af bent? Als ik een laadpaal laat aanleggen over een jaar of 2/3, en ze moeten dan graven, dan heb je toch ook kans dat ze bijvoorbeeld ergens graven waar dan weer iets anders ligt, riolering, of een internetkabel? Die €500 is niet zo het probleem, maar ik vraag me wel af of als ik een laadpaal laat installeren, die kabel, het graafwerk en aansluiting aan de meterkast dan niet automatisch bij de totaalprijs inzitten? Ik neig ernaar het niet nu te laten aanleggen, ben alleen bang dat als ik later een laadpaal wil, ze dan zeggen "had u maar direct bij de bouw die kabel laten leggen, dat had u een boel geld gescheeld".
3. Loze leidingen laten leggen dus. Is het dan duidelijk genoeg als ik zeg, "leg een loze leiding bij het raam op 1 meter hoogte"? Is een loze leiding dan voldoende, of moet er nog iets anders bij geregeld worden. Kunnen zij loze leidingen overal leggen waar ik dat wil, of is dat altijd op de bodem/vloer hoogte bijv? Moet ik aan hun vragen natuurlijk.

@MikeyMan volgens mij hebben we genoeg aansluitingen per kamer. Ik zou nu niet kunnen bedenken waar ik straks een loze leiding voor zou willen gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 06-10-2019 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Anoniem: 479106 Zonnepanelen zitten, net als vloeren, keukens, stucwerk en inloopkasten vast aan je huis en kan je dus in je hypotheek meenemen. Daarbij maakt het niet uit of je ze in het project of na oplevering laat leggen (behalve in de kosten :)).

Leuk project maar ik zou vooral zelf een aannemer voor veel van die interne opties nemen, leuk dat ze geen kosten rekenen voor het samenvoegen van twee slaapkamers maar zelfs in mijn project (van Wanrooij) kreeg ik geld terug bij het laten vervallen van een muur.

Een handige stelregel is meestal dat je ruwbouwopties (uitbouw, ramen in buitengevels, etc) uit de bouw doet, vooral om gezeik bij problemen te voorkomen, en dat de rest een stuk goedkoper is om na oplevering te laten doen. Maar alles wat binnen het project kan is natuurlijk wel af als je de sleutel krijgt, en dat is ook wat waard natuurlijk.

Maar nogmaals, meldt je in het projectmatige nieuwbouwwoningtopic, en dan kan je beginnen met het lezen van een paar honderd paginas vragen en antwoorden van mensen in soortgelijke situaties :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanp
  • Laatst online: 24-05 13:54
Hi allemaal,

Ik heb een klein vraagje over waterontharders.

De aannemer van het project vraagt voor een waterontharder + aansluiting 2.800 euro. Voor enkel de 'voorbereiding voor een later te plaatsen waterontharder' wordt 720 euro gevraagd. Dit houdt in dat er een waterleiding wordt aangebracht tbv de waterontharder (?).

Nu hoor ik geluiden om mij heen dat er veel minder wordt betaald voor de aanschaf + plaatsing van een waterontharder.

Ik vraag mij dan ook af of dit reële prijzen zijn en ik niet beter een waterontharder na oplevering kan aanschaffen? De waterontharder zal naast de warmtepomp in de trapkast worden geplaatst, op max. 2m afstand van de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:56
Hmm, aansluiting op warmtenet en dan nog 2 excuuspanelen nodig hebben om aan de EPC te voldoen... waar is er allemaal op bezuinigd in dat project? Zou liever een DWTW en balansventilatie hebben dan 2 excuuspaneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Dylanp schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:51:
Hi allemaal,

De aannemer van het project vraagt voor een waterontharder + aansluiting 2.800 euro. Voor enkel de 'voorbereiding voor een later te plaatsen waterontharder' wordt 720 euro gevraagd. Dit houdt in dat er een waterleiding wordt aangebracht tbv de waterontharder (?).

Nu hoor ik geluiden om mij heen dat er veel minder wordt betaald voor de aanschaf + plaatsing van een waterontharder.

Ik vraag mij dan ook af of dit reële prijzen zijn en ik niet beter een waterontharder na oplevering kan aanschaffen? De waterontharder zal naast de warmtepomp in de trapkast worden geplaatst, op max. 2m afstand van de meterkast.
De waterontharder zelf koop je voor max 1000 euro inclusief aansluitset. Er is een apart topic met alle details/opties trouwens.

Waterleiding trekken en aansluiten kost je max 100 euro en kun je zelf als je een beetje handig bent. Hou je mooi 1700 euro in de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het inbouwen van een trapkast kost €2500. Een bewegingsmelder ipv een schakelaar in de wc en/of berging kost €250 per stuk. Dan hebben we alle opties alweer gehad.

Ik lees wel dat je veel zelf kan of moet doen, maar ik heb echt 3 linkerhanden, ik kan echt helemaal niks.

Die trapkast van €2500 zit ook in de hypotheeksom, dus anders moet ik straks zelf een aannemer zoeken, waarvan ik niet weet of die kwaliteit levert, om misschien €1000 te besparen, en het van mijn spaargeld betalen? En dan duurt het weer een paar weken en zit je in de rotzooi. Ik heb wel het gevoel dat hoe meer ik direct laat doen, des te makkelijker en mooier wordt het. Voor zonnepanelen en laadkabel en rolluik aansluitingen misschien niet, daar is het prijsverschil te groot, maar voor die kleinere dingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Dylanp schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 11:51:
Hi allemaal,

Leuke marge. Wij hebben na oplevering voor €1295,- een waterontharder laten plaatsen (door mooiwater). Dat was inclusief installatie, maar er kwam nog €70 bij omdat de monteur een plankje in de meterkast heeft gefabriceerd waar het op kon staan. Waterleiding, koppelingen en afvoer zaten standaard in de installatieprijs.

€720 voor voorbereiding is echt een total rip off. €2800 inclusief watertontharder.. tja, de aquacell kost ook al dik €2000 dus dat is maar een beetje duur. Mijn advies: doe het achteraf via een zelfgekozen leverancier en betaal de bouwer er niets voor.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010

EiT

Maar hoe doe je dat als je een afvoer vergeten bent?

Wij willen ook een water ontharder en heb er nooit bij stil gestaan dat die dingen een afvoer nodig hebben.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bewegings melder kun je beter hue doen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

EiT schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:35:
Maar hoe doe je dat als je een afvoer vergeten bent?

Wij willen ook een water ontharder en heb er nooit bij stil gestaan dat die dingen een afvoer nodig hebben.
Afvoer loopt bij ons door de kruipruimte. Er loopt een buis recht onder de meterkast door dus dat was een kwestie van een gaatje boren door de voorgeperforeerde onderkant van de meterkast. Mocht dat niet gelukt zijn, de hoofdleiding loopt (bij ons) via de kruipruimte naar de lepe hoek van de trap en vertakt daar pas. Daar loopt ook de afvoer van badkamer en wasmachine, dus daar had hij ook geplaatst kunnen worden.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mag ik nog ff een korte vraag stellen? Als wij snel internet willen op de 1e verdieping (overloop) en op de zolder (werkkamer) moeten we daar dan een UTP aansluiting laten installeren, of een loze leiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanp
  • Laatst online: 24-05 13:54
Bij ons wordt de kruipruimte dichtgemetseld. Kan dit nog een probleem vormen bij evt. installatie na oplevering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

MadEgg schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Leuke marge. Wij hebben na oplevering voor €1295,- een waterontharder laten plaatsen (door mooiwater). Dat was inclusief installatie, maar er kwam nog €70 bij omdat de monteur een plankje in de meterkast heeft gefabriceerd waar het op kon staan. Waterleiding, koppelingen en afvoer zaten standaard in de installatieprijs.

€720 voor voorbereiding is echt een total rip off. €2800 inclusief watertontharder.. tja, de aquacell kost ook al dik €2000 dus dat is maar een beetje duur. Mijn advies: doe het achteraf via een zelfgekozen leverancier en betaal de bouwer er niets voor.
70 euro voor een plankje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 479106 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:08:
Mag ik nog ff een korte vraag stellen? Als wij snel internet willen op de 1e verdieping (overloop) en op de zolder (werkkamer) moeten we daar dan een UTP aansluiting laten installeren, of een loze leiding?
Daarom zeg ik... Meer loze leidingen.

Sowieso ook die 2 panelen koste wat kost laten vervallen, en max aantal opnemen in de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010

EiT

MadEgg schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:05:
[...]

Afvoer loopt bij ons door de kruipruimte. Er loopt een buis recht onder de meterkast door dus dat was een kwestie van een gaatje boren door de voorgeperforeerde onderkant van de meterkast. Mocht dat niet gelukt zijn, de hoofdleiding loopt (bij ons) via de kruipruimte naar de lepe hoek van de trap en vertakt daar pas. Daar loopt ook de afvoer van badkamer en wasmachine, dus daar had hij ook geplaatst kunnen worden.
Helaas geen kruipruimte :(

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Ja :X Ik was niet thuis toen de monteur dat voorstelde, ik was er niet mee akkoord gegaan. Maar goed, de totaalprijs was nog steeds best redelijk dus heb het er maar bij gelaten.

@EiT je hebt toch wel een idee waar leidingen lopen? Zet dat op een plattegrond en leg het voor aan een leverancier. Ze bouwen die dingen overal in, ook in bestaande en oude bouw, dus ze hebben genoeg ervaring om een oplossing te kunnen vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door MadEgg op 06-10-2019 13:27 ]

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja mijn vriendin vindt het onzin en zonde van het geld. Ze zegt: "je kan elke 2 meter wel een loze leiding aanleggen a €200". Ik wil snel internet op alle verdieping, maar zij zegt dat een router op de 1e verdieping (op de kinderkamer!) genoeg is voor overal snel internet. Ik zeg, sluit nou gewoon een loze leiding aan op de 1e verdieping en op zolder, je weet nooit of je daar later blij mee bent. Maar de baas vindt het zonder van het geld.
Bovendien ligt er al een loze leiding op zolder, maar dan in een hoek waar zij haar bureau niet gaat houden.Mij lijkt het handiger een loze leiding te hebben bij je bureau, maar misschien maakt dat inderdaad niets uit waar die precies ligt, ALS ie er maar ligt.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 479106 op 06-10-2019 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Anoniem: 479106 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:20:
Ja mijn vriendin vindt het onzin en zonde van het geld. Ze zegt: "je kan elke 2 meter wel een loze leiding aanleggen a €200". Ik wil snel internet op alle verdieping, maar zij zegt dat een router op de 1e verdieping (op de kinderkamer!) genoeg is voor overal snel internet. Ik zeg, sluit nou gewoon een loze leiding aan op de 1e verdieping en op zolder, je weet nooit of je daar later blij mee bent. Maar de baas vindt het zonder van het geld.
Bovendien ligt er al een loze leiding op zolder, maar dan in een hoek waar zij haar bureau niet gaat houden.Mij lijkt het handiger een loze leiding te hebben bij je bureau, maar misschien maakt dat inderdaad niets uit waar die precies ligt, ALS ie er maar ligt.
ik zou in elk geval een leiding naar zolder en de 1de verdieping brengen. hier kun je later nog een utp kabel doorheen trekken (of laten) en daar een wifi acces point aan kunnen sluiten.
zodoende heb je overal "wifi" of kabel bereik. Zonde is het niet gebruiken van die 200 euro, wat vervelender is om ze te missen als je het wel nodig hebt.

Wil je nog TV (kpn=UTP) of ziggo (coax) op een kamer... vergeet die dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

500 piek voor een kabel leggen waarbij alles om het huis toch al een bouwput is. Gewoon zeggen dat ze moeten bellen paar dagen voor ze bestrating leggen, schep mee en geultje graven en kabel erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 479106 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:27:
Die trapkast van €2500 zit ook in de hypotheeksom, dus anders moet ik straks zelf een aannemer zoeken, waarvan ik niet weet of die kwaliteit levert, om misschien €1000 te besparen, en het van mijn spaargeld betalen?
Los van je andere bezwaren; het is niet nodig om het van je spaargeld te betalen. Ook als je dat achteraf los laat doen kan je het uit het bouwdepot betalen. Uiteraard mits je het 'op tijd' laat doen (meestal binnen 1 a 2 jaar).
En het is - als het goed is - ook niet heel erg om minder uit te geven dan je initieel aan je hypotheek had aangevraagd. Althans, zolang je het overschot dan maar aflost op de hypotheek (wat je bank automatisch zal doen, tenzij het saldo te laag is geworden) anders telt het niet mee bij de HRA. "Het zit al in de hypotheek" zou zou dan ook geen doorslaggevende reden moeten zijn om het (voor het opgenomen bedrag) te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-05 18:25
Da's nog eens toevallig. Ik heb ook een optie in dat project. (Fontaine bleau woning) Leuk he al die opties....als je handig bent valt er wellicht hoop te besparen maar alles achteraf laten doen vind ik ook weer zo'n gedoe en je moet maar net goede mannetjes weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Projectmatige bouwers zijn grote boeven als je kijkt naar de prijzen voor opties. Kies alleen dingen die achteraf onmogelijk zijn.
Ernemmer schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 09:12:
[...]
1 Die zonnepanelen zijn erg duur, maar dat komt door het in-dak systeem.
Ik heb onlangs een offerte uit laten breiden van 24 naar 28 in-dak panelen. Prijs per paneel inclusief optimizer en plaatsen voor die 4 extra is minder dan 400,- excl BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 479106 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:20:
Paar dingen;
- Snel internet: zorg voor een UTP punt op het plafond van de gang/overloop op iedere verdieping. Daar plaats je zelf een accespoint, heb je overal in huis snel (draadloos) internet
- Vergeet dimmers e.d. van de bouwer, maar plaats zelf achteraf Philips Hue, goedkoper, leuker en geavanceerder.
- Neem een uitbouw minimaal 1.20 of beter nog 2.40 als dat mogelijk is. Misschien nu niet nodig, maar straks is die extra ruimte heel fijn (box voor een baby bv, grotere gezinsbank ). En de extra meters zijn waarschijnlijk in verhouding goedkoper dan de m2 prijs van de prijs VON.. Iedereen die ik spreek zonder uitbouw heeft daar spijt van. Uitbouw boven budget? Vergeet dan bv de trapkast of neem een goedkopere vloer. Achteraf een uitbouw plaatsen is duurder en veel minder mooi.
- voor tientallen andere tips neem het eerder genoemde projectbouw topic door :).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:47

Zenix

BOE!

Ik heb ook een nieuwbouw woning gekocht.

- Die zonnepanelen zijn te duur. Ik zou gewoon die twee zonnepanelen laten vervallen (indien mogelijk) en vervolgens zelf lekker opdak zonnepanelen plaatsen. Indak heeft ook meer nadelen. Ik ga hetzelfde doen.
- Loze leidingen. Zorg voor genoeg loze leidingen naar technische ruimte(s) en elke kamer minimaal loze één leiding (19mm). Ik heb bijvoorbeeld 6 loze leidingen naar de zolder (technische ruimte) dan kan ik hier toekomstige apparatuur zonder problemen aansluiten.
- Loze leiding in het plafond zodat je een Access Point kan plaatsen voor wifi. Nieuwbouw heb je elke verdieping wel een AP nodig, als je goed bereik wil hebben.

[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 06-10-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Ik wil krachtstroom in de keuken en naar de garage (+ 1 normale groep naar de garage). Ik moet nu mijn voortuin handmatig gaan uitgraven om te kijken wáár ik kan boren vanuit de meterkast en de keuken. Vervolgens moet ik 3x 20MM door de muur schuin naar onder boren vanuit de meterkast en 1x vanuit de keuken.

Heb je geen kruipruimte dan?
[...]

Het klopt ten eerste niet wat @Felicia zegt; met 4mm2 kom je in de buurt van de 30A.

En 5x6mm2 hoort niet in 19mm buis nee; daar is 25mm buis voor. Maar je gaat hier door de tuin... dus doe gewoon kabel; geen VD in buis. Of kabel in mantelbuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okay we hebben dus op de begane grond een UTP aansluiting.
We hebben op de eerste verdieping in een kinderkamer ook een UTP aansluiting.
We hebben op de 2e verdieping, dus op "zolder" een loze leiding.

Dan ben ik er toch eigenlijk al? Dan hoef ik toch niet alsnog een loze leiding door het plafond enzo te laten aanleggen? (sorry als dit een domme vraag is;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 479106 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:05:

Dan ben ik er toch eigenlijk al? Dan hoef ik toch niet alsnog een loze leiding door het plafond enzo te laten aanleggen? (sorry als dit een domme vraag is;-)
AP op het plafond is mooier dan ergens losgestort achter de gordijnen, vandaar in het plafond.

En "snel internet"; tja; ik heb dat overal bekabeld. De wifi kan me niet zo veel schelen, ik gebruik o.a. nog een Linksys WRT54GL uit 2006/2007 ofzo. Voor de telefoon boeit dat niet zo veel.

Heeft je vriendin geen hobbies ofzo, dat ze zit te zeuren over een loze leiding 8)7

Geen loze leidingen is de pest. Dan moet je UTP of coax overal maar weer "bijtussendoor" zien te krijgen. Ziet er meestal totaal niet uit.

Qua UTP vs loze leiding; voor die achterlijke meerprijzen trek ik zelf die kabel er wel door :+

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 06-10-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik een loze leiding heb op zolder, waar mijn vriendin haar werkkamer/home office heeft, dan kan ik daar toch een UTP kabel doorheen doen, en daar een Acces Point op aansluiten, voor wifi op zolder, begrijp ik goed toch? Ja die staat dan inderdaad solo ergens op een vensterbank, en dat is niet mooi? Een AP uit de vloer is toch niet veel beter dan uit de muur? Of mis ik iets?

Mijn vriendin heeft wel hobbies, maar begint morgen aan haar nieuwe baan dus is vandaag wat "gevoelig". Hoewel, veel hobbies heeft ze idd niet;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
kabeltjekabel schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:04:
Het klopt ten eerste niet wat @Felicia zegt; met 4mm2 kom je in de buurt van de 30A.

En 5x6mm2 hoort niet in 19mm buis nee; daar is 25mm buis voor. Maar je gaat hier door de tuin... dus doe gewoon kabel; geen VD in buis. Of kabel in mantelbuis.
Ligt toch aan de lengte, mij is door een Electricien die ik vertrouw (lees stiefvader) verteld dat je boven de 25m beter niet met 4mm^2 boven de 16A kan gaan. Zelfs de 5x6mm^2 kabel die er nu ligt wordt voelbaar warmer wanneer er 13kW doorheen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

kabeltjekabel schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:08:
[...]

Qua UTP vs loze leiding; voor die achterlijke meerprijzen trek ik zelf die kabel er wel door :+
UTP vs loze leiding scheelde bij ons 50 euro (per stuk). Ik heb 1 loze leiding moeten vullen (speakers in de woonkamer van ene kant naar andere kant) ben blij dat de rest niet loos was. Moet er niet aan denken naar een zolderruimte UTP te trekken.

In het algemeen zou ik zeggen bij een dergelijke nieuwbouwwoning nabij Almere/Amsterdam betaal je toch al minimaal 500k VON, wat maakt die paar tientjes dan uit. Zelfde eigenlijk voor PV panelen. 6k is heel veel geld, maar het maakt verhoudingsgewijs nogal verschil of de woning 300k VON of 500k VON is.

@Anoniem: 479106 Ik heb je niet over een uitbouw gehoord. Neem je dat of is dat geen optie?

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2019 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 15:26
Mijn (nieuwbouw)huis is net 6 maanden geleden oplevert. Wij hebben 1 1/2 jaar geleden ongeveer dezelfde keuzes moeten maken.

Wij konden extra zonnepanelen afnemen (er waren er 2 standaard), maar hebben de extra niet afgenomen. En wel om de volgende redenen :

- Prijs was absurd hoog
- Geen keus in type of vermogen.

Dus net na de oplevering zijn er nog 14 extra panelen bijgekomen. (op een plat dak). De 2 (bouw) panelen zijn verhuisd naar de uitbouw.

Dan de loze leidingen. Wij hadden in elke ruimte een CAI aansluiting (met coax). Ik heb deze allemaal loos laten maken (nadeel Ziggo wordt dan wel moeilijk). Bij oplevering heb ik deze door een elektricien laten bekabelen.

Een extra loze leiding op zolder is wel erg handig (misschien zelfs wel twee). 1 voor UTP de andere voor een leiding voor de (mogelijke) extra zonnepanelen.

Verder zou ik de optie die Sport_life heeft (speakers) even bekijken, Vooral als de speakers aan de andere kant de kamer hebt staan tov de versterker.

Stopcontacten etc verplaatsen op de muren zou ik niet (meer) laten doen door de aannemer, kan prima door een elektricien worden gedaan. Tegen aanzienlijk minder kosten. Je moet alleen wel iemand kunnen vinden die tijd heeft. Ik het een heel stuk door een ZZP (gewoon wit) laten doen.

Als laatste de loze leidingen voor zonwering.

Vraag je eerst af wil je zonwering. Als dat ja ik zou ik het zeker overwegen. Wij hebben bij elk raam (12 stuks) een loze leiding laten plaatsen. Die leidingen kwamen uit bij de centraaldozen in de verschillende kamers. Het koste wat maar nu is alles mooi weggewerkt. (er hangen nu 12 rolluiken met somfy).

S6 met je keuze.

Laatste tip, vraag een aparte BTW factuur van de bouwpanelen. Kan je weer bij de belastingdienst terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Felicia schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:20:
[...]

Ligt toch aan de lengte, mij is door een Electricien die ik vertrouw (lees stiefvader) verteld dat je boven de 25m beter niet met 4mm^2 boven de 16A kan gaan. Zelfs de 5x6mm^2 kabel die er nu ligt wordt voelbaar warmer wanneer er 13kW doorheen gaat.
Voor de kortsluitstroom is er inderdaad een lengte limiet afhankelijk van afzekering en kabeldwarsdoorsnede. Ik ben er inderdaad even gemakshalve vanuit gegaan dat we het niet over een landhuis met 100m oprit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
Anoniem: 479106 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:27:
Die trapkast van €2500 zit ook in de hypotheeksom, dus anders moet ik straks zelf een aannemer zoeken, waarvan ik niet weet of die kwaliteit levert, om misschien €1000 te besparen, en het van mijn spaargeld betalen? En dan duurt het weer een paar weken en zit je in de rotzooi. Ik heb wel het gevoel dat hoe meer ik direct laat doen, des te makkelijker en mooier wordt het. Voor zonnepanelen en laadkabel en rolluik aansluitingen misschien niet, daar is het prijsverschil te groot, maar voor die kleinere dingen....
Als je alles door een aannemer laat doen. Zoek je voor iedere klus een ander kan je lang zoeken. Het is zo druk dat ze behoorlijk kunnen selecteren. Kleine niet zo interessante opdrachten: geen reactie of hee duur. Hun goed recht, maar de bezuiniging viel bij ons tegen. Wel was het helemaal naar smaak, maar niet echt goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
@Anoniem: 479106 Heb ook niet gekozen voor UTP in het plafond maar 'gewoon' in de kamers. Zou voor het gemak wel vast die UTP ook naar zolder laten leggen en daarnaast in ieder geval 1 loze leiding naar de technische ruimte. Is al wel vaker gezegd hier maar de loze leidingen is eigenlijk niet iets waar je op moet op besparen. Maar dat geldt voor wel meer zaken en door die belachelijke prijzen moet je soms wel keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Vak127 wat bedoel je met een loze leiding naar de "technische ruimte"?
Een loze leiding kost bij ons project €185 overigens.
Volgens mij is het leggen van een UTP kabel helemaal geen optie bij ons, het enige wat ik denk dat we kunnen doen is het leggen van een loze leiding. Bij ons op zolder wat later de werkkamer moet worden, ligt al een loze leiding. Hij komt alleen uit in een hoek waar we niets gepland hebben. In de hoek waar we het bureau voor home office willen plaatsen ligt geen loze leiding. Maakt dat voor een Wifi Acces Point uit, nee toch?
En moeten we voor het plaatsen van EXTRA zonnepanelen ook alvast loze leidingen laten aanleggen? Of kunnen die extra panelen straks gewoon naast de stroomkabels van die 2 panelen die er verplicht al liggen?

Je moet wel een halve bouwkundige zijn om dit allemaal goed te snappen zeg. Wel raar dat er niemand is die ons helpt bij die bouwers. Misschien komt dat nog tijdens het optiegesprek met de eigenlijke bouwer, nadat de we koopakte hebben getekend en we de hypotheek moeten gaan financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Anoniem: 479106 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 23:21:
Volgens mij is het leggen van een UTP kabel helemaal geen optie bij ons, het enige wat ik denk dat we kunnen doen is het leggen van een loze leiding. Bij ons op zolder wat later de werkkamer moet worden, ligt al een loze leiding. Hij komt alleen uit in een hoek waar we niets gepland hebben. In de hoek waar we het bureau voor home office willen plaatsen ligt geen loze leiding. Maakt dat voor een Wifi Acces Point uit, nee toch?
En moeten we voor het plaatsen van EXTRA zonnepanelen ook alvast loze leidingen laten aanleggen? Of kunnen die extra panelen straks gewoon naast de stroomkabels van die 2 panelen die er verplicht al liggen?

Je moet wel een halve bouwkundige zijn om dit allemaal goed te snappen zeg. Wel raar dat er niemand is die ons helpt bij die bouwers. Misschien komt dat nog tijdens het optiegesprek met de eigenlijke bouwer, nadat de we koopakte hebben getekend en we de hypotheek moeten gaan financieren.
Het valt best mee, maar enig onderzoek is wel een vereiste. Het doornemen van dit topic is een goed begin, zoals reeds door anderen geopperd..
De bouwer /aannemer zal in een gesprek nooit objectief zijn, die wil zoveel mogelijk opties verkopen. Bovendien krijg je te maken met een type die doorgaans het verschil tussen utp 5 en 6 niet kent.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 06-10-2019 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
@Anoniem: 479106 bij ons project zit de technische ruimte (WTW unit en wasmachine) op zolder. Bij ons was het bekabelen een standaard optie die je kon kiezen, ook niet zo goedkoop trouwens. Maar ook buiten de standaard lijst kon er eigenlijk van alles als je ernaar vroeg. Enig nadeel was weer dat je voor alles de hoofdprijs mocht betalen dus we hebben daarin ook keuzes moeten maken. 1 acces point op zolder lijkt me voldoende. Het verplaatsen van een loze leiding was bij ons ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.E
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Als daar een wifi acces point komt op zolder maakt het niets uit idd. Maar wil jeje computer bekabeld hebben dan zou je kunnen overwegen om die loze leiding te verplaatsen of toch een extra loze leiding te laten leggen. Wel belachelijk veel geld voor een loze leiding vond die 140 euro bij ons al torenhoog.

Met hoeveel panelen denk je te gaan uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
@Anoniem: 479106 loze leidingen kan je niet teveel hebben is mijn mening.
Zeker zoals @Vak127 aangeeft naar je technische ruimte. Wie weet wat daar nog eens bij gaat komen waarvoor je weer naar de meterkast moet. Nu kan het nog, straks is het onmogelijk zonder groot sloop en breekwerk toe te passen.
Ook naar elke slaapkamer een loze leiding is handig en bedenk waar je wit goed komt te staan. (Droger als wasmachine op aparte groepen en water en afvoer nodig).

Als je de laatste 40 pagina’s even doorneemt krijg denk ik een goede indruk wat anderen gedaan hebben en waarom.
Ik ben het andere uiterste maar ik heb 21 loze leidingen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Daar is op zich de woonbegeleider van de bouwer voor. Maar die zal je normaliter pas helpen nadat je getekend hebt. Misschien dat de verkoopbegeleider (als die er is) je wat kan helpen, maar als je dezelfde vertegenwoordiger van Amvest hebt als ik had, dan zou ik daar niet teveel van verwachten (ik heb in een appartement in Duin gekocht). Ze zijn zeker bereid je te helpen, maar hebben de technische kennis ook niet ;)
GeeMoney schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 07:11:
@Anoniem: 479106 loze leidingen kan je niet teveel hebben is mijn mening.
[..]
Ik ben het andere uiterste maar ik heb 21 loze leidingen :) .
Ik ben het eens met de strekking van je eerste opmerking; maar als je uiteindelijk met jouw voorbeeld dan zou eindigen met 20 blindplaten in je woning... dan heb je er toch eigenlijk wel 20 te veel (en in zijn geval 3700 euro teveel uitgeven) :P
Natuurlijk kan je het allemaal ook verstoppen onder een laagje stuckwerk.

Het lastige is inderdaad dat je niet weet wat er in de toekomst gaat veranderen en dan kan het handig zijn om een loze leiding te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:05
Anoniem: 479106 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:05:

Ik heb in elke slaapkamer een loze leiding, en een aantal met utp er al in waar ik ze ook gebruik.
op de benedenverdieping in elke hoek een loze leiding en in het midden van de lange wand.

De locatie van de loze leidingen in de slaapkamers is niet zo spannend.
Met een gootje langs de plint of in de gleuf langs het laminaat kom je overal.

Ik heb alle loze leidingen van de slaapkamers naar zolder laten leggen, daar is het gewoon een geel pijpje wat uit de vloer steekt.

Lopen 3 loze leidingen van zolder naar de meterkast.
een zat coax in, nu vervangen voor utp, de overige zijn nog loos.
Op zolder ligt een gigabit switch waar 2 slaapkamers in geplugd zijn.

Nu zijn mijn dochters nog 3 en 0 jaar, maar in de toekomst verwacht ik alles wel in gebruik te hebben.
Is het niet voor de tv dan wel voor een computer.

Ik kan je verzekeren, je hebt NOOIT genoeg pijpjes.
Al meerdere keren heb ik gaten moeten boren en kabels via plinten kruipruimte en berging naar de plek moeten trekken waar ik ze wilde.
(waaronder naar het midden van de lange wand omdat ik niet 1 kabel maar 5 kabels daarheen moest hebben)

Denk ook aan je 5.1 / 7.1 set ;)

Zelf infrezen is ook goed te doen, maar maak dan wel heel goed foto's waar de bouwer de leidingen heeft zitten.
Je zal niet de eerste zijn die de bestaande leidingen doorzaagt :+

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 07-10-2019 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba

Volgens mij is het leggen van een UTP kabel helemaal geen optie bij ons, het enige wat ik denk dat we kunnen doen is het leggen van een loze leiding.

Je hebt optie:

3.090.1.014 Extra afgemonteerde combinatie leiding CAI/UTP cat 5e en die kost je dan 410 euro.
Aangezien je op zolder geen CAI nodig heb zou ik gewoon loze leiding nemen (inderdaad erg duur met 185 euro maar het is niet anders....ik ga er ook wat bijnemen) UTP kabel trek je er prima doorheen via de zwarte draad welke er al ingestopt wordt...wel heel heel heel goed vastmaken!!! Als ie los schiet heb je een lange trekveer nodig voor de zolder ;)

Ikzelf ga over pakweg 2 en halve week tekenen voor een Fontaine Bleau. Ik neem aan dat jullie woning in elke slaapkamer ook wel standaard een loze leiding heeft liggen?

Nadat je hebt getekend krijg je een begeleider en die heeft als het goed is wel verstand van zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Sport_Life Een uitbouw is geen optie, bovendien hebben we nu 158 m2, en is de woning voor ons groot genoeg. Juist daarom kozen wij voor dit type woning, hij is nagenoeg perfect zoals ie is, dus opties zijn er amper nodig. Omdat daar een werkkamer komt overwegen we dat wel te laten doen. Maar voor de rest is de woning eigenlijk precies goed. We zullen dus ook weinig meerkosten krijgen.

Alleen de opties voor de zonnepanelen (doen we dus waarschijnlijk niet), de laadkabel (doen we waarschijnlijk ook niet) en de rolluiken schakelaars (doen we dus ook niet) waren een overweging.

Wat we wel doen:
Buitenberging met 30 centimeter verlengen ipv houtopslag, €600
Extra loze leidingen a €185
Extra dubbel wandcontactdoos a €225
Dubbel dakraam aan de tuinkant, op slaapkamer/zolderwerkkamer, €4000
Open trap ombouwen naar dichte trapkast, € 2525

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Vannochtend bij ons de eerste heipaal de grond in gegaan *O*

Alleen geen eerste heipaal feestje gehad... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Rhumba hey wat leuk ja, welk hofje zit je? Wij in 10.

Ja we hebben in elke kamer standaard een loze leiding, maar de grap is dat ik tot voor 3 weken niet eens van het bestaan afwist van een loze leiding, want altijd gehuurd. Ik begrijp wel dat je "later" blij bent met extra loze leidingen, maar ik zou nu echt niet weten waarom ik nou NOG meer van die leidingen (a €185) zou moeten aanleggen, terwijl er in elke kamer al standaard eentje zit. Alleen op onze overloop, op zolder, en inderdaad voor de woonkamer voor een 5.1 set. Hoewel ik dat laatste ook wel weer duur vindt, je kan misschien ook speakerdraad achter een plintje verstoppen, en dat scheelt dan 2x €185. Dat zijn dan van die keuzes, die ik lastig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
Anoniem: 479106 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:17:
@Rhumba hey wat leuk ja, welk hofje zit je? Wij in 10.

Ja we hebben in elke kamer standaard een loze leiding, maar de grap is dat ik tot voor 3 weken niet eens van het bestaan afwist van een loze leiding, want altijd gehuurd. Ik begrijp wel dat je "later" blij bent met extra loze leidingen, maar ik zou nu echt niet weten waarom ik nou NOG meer van die leidingen (a €185) zou moeten aanleggen, terwijl er in elke kamer al standaard eentje zit. Alleen op onze overloop, op zolder, en inderdaad voor de woonkamer voor een 5.1 set. Hoewel ik dat laatste ook wel weer duur vindt, je kan misschien ook speakerdraad achter een plintje verstoppen, en dat scheelt dan 2x €185. Dat zijn dan van die keuzes, die ik lastig vind.
Leuke eerste koopwoning! ;) Die had ik ook aangestreept in de brochure maar uiteindelijk laten vervallen omdat ik de indeling van keuken/woonkamer niet echt logisch vond. In die brochure zag je ook zo'n mega grote keuken en zoveel waarde hechten wij daar ook weer niet aan. Maar inderdaad hoeft er aan die woning niet heel veel meer gedaan te worden qua meerwerk. Wij moesten dan de vide dicht laten gooien omdat we graag allemaal op zelfde verdieping slapen en dus een extra kamer daar nodig hebben...en dan haal je juist het mooie van die woning weg. Wij zitten dus in hof 12 want Fontaine Bleau hebben ze niet in 10.

Probeer voor zover dat lukt zoveel mogelijk alle ruimtes in te delen en bedenkt wat je daarbij gebruikt. Er zitten altijd wel hoeken in kamers waar jij bijvoorbeeld licht wilt hebben en je vervolgens stroom moet halen vanuit de andere kant van de kamer. Dan ga je gauw de hele kamer rond met een snoer met stekkerblok er aan.

Als je wandverlichting wilt hebben dan wil je het liefst ook geen snoer lang de muur hebben lopen. Nadeel is wel dat je heel precies moet weten waar je die wilt hebben. Dat is natuurlijk ook van toepassing op je speakers ;)

Wil je later een bubbelbad of iets dergelijks? Zorg dat je een stroompunt (of loze leiding) achter je huidige bad laat leggen.

Ik moet er zelf ook nog eens goed voor gaan zitten. In huidige woning ligt in principe ook maar 1 loze leiding per kamer, op zich voldoende aangezien er eigenlijk maar een UTP naartoe hoeft. Ik heb zelf niet zoveel moeite op die vervolgens te splitsen met een switch.

Hoezo heb je eigenlijk een loze leiding op de overloop nodig? Of bedoel je daar die gehele grote ruimte mee waar die vide ook is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
ACM schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 08:37:
[...]

Ik ben het eens met de strekking van je eerste opmerking; maar als je uiteindelijk met jouw voorbeeld dan zou eindigen met 20 blindplaten in je woning... dan heb je er toch eigenlijk wel 20 te veel (en in zijn geval 3700 euro teveel uitgeven) :P
Natuurlijk kan je het allemaal ook verstoppen onder een laagje stuckwerk.

Het lastige is inderdaad dat je niet weet wat er in de toekomst gaat veranderen en dan kan het handig zijn om een loze leiding te kunnen gebruiken.
Valt mee, elke slaapkamer heeft 2 blindplaten, technische ruimte 2 blind platen, garage 2 blindplaten. Dat zijn er al 10 :) Beneden heb ik op elke vaste wand een blindplaat dat zijn er ook weer 5. Voordeel is wel dat ik nu altijd alle kanten op kan. Ik heb ze dus in een raampje van 3 zitten (1 blindplaat en een dubbel stopcontact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
kabeltjekabel schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:04:
[...]

Heb je geen kruipruimte dan?
Nope
[...]

Ik doelde meer op het benodigde gat maar toch bedank :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:50
Rhumba schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:02:
[...]

Je hebt optie:

3.090.1.014 Extra afgemonteerde combinatie leiding CAI/UTP cat 5e en die kost je dan 410 euro.
Aangezien je op zolder geen CAI nodig heb zou ik gewoon loze leiding nemen (inderdaad erg duur met 185 euro maar het is niet anders....ik ga er ook wat bijnemen) UTP kabel trek je er prima doorheen via de zwarte draad welke er al ingestopt wordt...wel heel heel heel goed vastmaken!!! Als ie los schiet heb je een lange trekveer nodig voor de zolder ;)
slecht advies; aan deze controle draad (de zwarte draad) maak je zeker niet vast een utp kabel; aan deze controledraad maak je een trekveer vast en dááraan dan weer je utp of coax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:51
Len020 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:56:
[...]

slecht advies; aan deze controle draad (de zwarte draad) maak je zeker niet vast een utp kabel; aan deze controledraad maak je een trekveer vast en dááraan dan weer je utp of coax.
Waarom eigenlijk niet? Ik vond de trekveer erdoorheen halen lastiger dan de uiteindelijke kabel...
Wij hebben de laatste kabels dan ook gewoon wel met de controledraad getrokken...

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
frumper schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:05:
[...]

Waarom eigenlijk niet? Ik vond de trekveer erdoorheen halen lastiger dan de uiteindelijke kabel...
Wij hebben de laatste kabels dan ook gewoon wel met de controledraad getrokken...
Omdat de kans dat die breekt vrij groot is en dan heb je niets meer.
Pagina: 1 ... 37 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2