Dan ben je nog best aardig opgedroogd...Señor Sjon schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:56:
Ik ben opzichter geweest
Was gelukkig niet lang.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Inmiddels hier de sleutels ontvangen, en zijn toch aan het twijfelen om het hele huis te laten stucen + sausen (ipv renovlies). Wie heeft hier ervaring mee? Muren zijn droog...
Wat is de reden dat je eerst renovlies leek te willen en daar nu over twijfeld dan?peterrrr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:16:
Inmiddels hier de sleutels ontvangen, en zijn toch aan het twijfelen om het hele huis te laten stucen + sausen (ipv renovlies). Wie heeft hier ervaring mee? Muren zijn droog...
In mijn vorige woning alles met renovlies laten doen en geen enkele scheur en als het super netjes erop zit zoals bij mij zagen de bezoekers geen verschil. (Bijna iedereen dacht dat de wanden gestuckt waren).peterrrr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:16:
In tegenstelling tot meerdere buren in datzelfde project die alles hadden laten stucken en de wanden zonder scheuren kon je op 1 hand tellen.
Als je later wilt stucen zul je eerst renovlies moeten verwijderen... Stucwerk altijd strakkerwitterholt schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:46:
[...]
Wat is de reden dat je eerst renovlies leek te willen en daar nu over twijfeld dan?
Maar waarom nog over naar stucwerk als Renovlies (blijkbaar) ook strak is?peterrrr schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:58:
[...]
Als je later wilt stucen zul je eerst renovlies moeten verwijderen... Stucwerk altijd strakker
We zijn bezig met het specificeren van het meerwerk. Nu staat er o.a. het volgende:
Splitter bij meer dan één CAI-aansluiting 1 stuks € 1 25,00
Bij het toepassen van meer dan één CAI-aansluiting heeft u een splitter in de meterkast
nodig, welke ervoor zorgt dat het CAI-signaal wordt opgesplitst in twee signalen.
Is 125 euro niet aan de hoge kant? Een CAI splitter is toch een simpele splitter die je voor een tientje koopt en het signaal van 1 naar 2 punten verdeeld? Of zie ik dit verkeerd?
Bij het toepassen van meer dan één CAI-aansluiting heeft u een splitter in de meterkast
nodig, welke ervoor zorgt dat het CAI-signaal wordt opgesplitst in twee signalen.
Is 125 euro niet aan de hoge kant? Een CAI splitter is toch een simpele splitter die je voor een tientje koopt en het signaal van 1 naar 2 punten verdeeld? Of zie ik dit verkeerd?
Wanneer kwamen die scheuren dan, stucwerk zit er bij ons sinds november 2018 op en nog nergens een scheur te bekennen.GeeMoney schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:46:
[...]
In mijn vorige woning alles met renovlies laten doen en geen enkele scheur en als het super netjes erop zit zoals bij mij zagen de bezoekers geen verschil. (Bijna iedereen dacht dat de wanden gestuckt waren).
In tegenstelling tot meerdere buren in datzelfde project die alles hadden laten stucken en de wanden zonder scheuren kon je op 1 hand tellen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Lijkt vrij prijzig inderdaad maar kans is aanwezig dat er bv direct een splitter / versterker met meer poorten geplaatst wordt. Met een a-merk ben je dan €60-€70 kwijt.SX-Superfly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:26:
We zijn bezig met het specificeren van het meerwerk. Nu staat er o.a. het volgende:
De installatie en wat marge erbij en het bedrag lijkt al wat schappelijker.
Bij ons is ook november 2018 gestuct. Best prima nog, maar bij een stuk of 3 V-naden in de woonkamer is wel een klein barstje te zien. En de lange betonnen wand in de woonkamer (12.4 meter) is halverwege gesplitst in 2 delen, ook daar is een scheurtje te zien. Ik ga er dus wel vanuit dat we volgend jaar nog een stukadoor gaan laten langskomen om dit weer strak te maken.Sport_Life schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:50:
[...]
Wanneer kwamen die scheuren dan, stucwerk zit er bij ons sinds november 2018 op en nog nergens een scheur te bekennen.
Er staat vanaf meer dan één aansluiting. Voor 2 aansluitingen is echt geen versterker nodig. In ons vorige huis had ik ook een CAI-splitter met één kabel naar de woonkamer en een naar zolder, beide werkte zonder problemen. Dus ik zou op zijn minst even een specificatie vragen van waar je die €125,- dan voor betaald. Ik neem aan dat dit nog in aanvulling is op de extra CAI-bedrade leiding? Ik zou ze vragen om de tweede leiding wel aan te leggen maar gewoon in de meterkast te laten uitkomen, dan kan je er later zelf wel een splitter voor een tientje tussen duwen.kever678 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:00:
[...]
Lijkt vrij prijzig inderdaad maar kans is aanwezig dat er bv direct een splitter / versterker met meer poorten geplaatst wordt. Met een a-merk ben je dan €60-€70 kwijt.
De installatie en wat marge erbij en het bedrag lijkt al wat schappelijker.
Tja
Vaak na het eerste stook seizoen.Sport_Life schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:50:
[...]
Wanneer kwamen die scheuren dan, stucwerk zit er bij ons sinds november 2018 op en nog nergens een scheur te bekennen.
Wellicht heb je geluk. Alle stukadoors die ik nu ook benader voor mijn nieuwe woning willen wel aan de gang maar zeggen nadrukkelijk dat scheuren niet onder garantie vallen en dat de kans daarop zeer groot is. (Ik wil nu plafonds laten doen)
[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 17-07-2019 11:39 ]
Met 2 aansluitingen waarschijnlijk overkill inderdaad. Wellicht om te voorkomen dat er 24 variaties komen?MadEgg schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:28:
[...]
Er staat vanaf meer dan één aansluiting. Voor 2 aansluitingen is echt geen versterker nodig. In ons vorige huis had ik ook een CAI-splitter met één kabel naar de woonkamer en een naar zolder, beide werkte zonder problemen. Dus ik zou op zijn minst even een specificatie vragen van waar je die €125,- dan voor betaald. Ik neem aan dat dit nog in aanvulling is op de extra CAI-bedrade leiding? Ik zou ze vragen om de tweede leiding wel aan te leggen maar gewoon in de meterkast te laten uitkomen, dan kan je er later zelf wel een splitter voor een tientje tussen duwen.
Als dit de enige optie is zou hij ook gewoon een loze leiding kunnen nemen en zelf een kabel kunnen trekken.
Ik heb ook bij meerdere kennissen in een nieuwbouw huis renovlies behang gezien en het verschil was echt nauwelijks tot niet te zien. Het renovlies behang zat er dan ook wel rete strak op.GeeMoney schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:46:
[...]
In mijn vorige woning alles met renovlies laten doen en geen enkele scheur en als het super netjes erop zit zoals bij mij zagen de bezoekers geen verschil. (Bijna iedereen dacht dat de wanden gestuckt waren).
Voor ons was dat de bevestiging om ook voor renovlies te kiezen, wanneer ons huis klaar is
Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB
Ik vraag me eigenlijk af waarom je in 2019 nog een CAI aansluiting zou leggen.SX-Superfly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 00:26:
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Er zijn nog steeds mensen die gewoon TV kijken met een Ziggo abbo....Wahloh schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:57:
[...]
Ik vraag me eigenlijk af waarom je in 2019 nog een CAI aansluiting zou leggen.
Dat vroeg ik me ook af en daarom heb ik het niet gedaan. Ik kom er nu toch wel op terug. Er zijn nog wel enkele programma's op de publieke omroep die ik wel kijk en met mij heel veel andere Nederlanders. En ik kan dat wel streamen via NPO Start maar die kan de load niet aan op dergelijke piekmomenten, waardoor het beeld hapert of wegvalt. Ik noem een finale WIDM, een Eurovisie Songfestival, een finale WK Vrouwen, dat soort dingen. Ik ben nu dus toch bezig om een CAI-kabel te leggen van de meterkast naar de TV om dat wel te kunnen zien - de publieke zenders worden toch gratis en onversleuteld doorgegeven dus een easy win.Wahloh schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 08:57:
[...]
Ik vraag me eigenlijk af waarom je in 2019 nog een CAI aansluiting zou leggen.
Tja
Npo app is idd klote. Maar Nos app werkt echt prima zonder haperingen ook bij pieken. Wij hebben tijdelijk geen tv abbo maar kijken alles via de app.MadEgg schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:57:
[...]
Dat vroeg ik me ook af en daarom heb ik het niet gedaan. Ik kom er nu toch wel op terug. Er zijn nog wel enkele programma's op de publieke omroep die ik wel kijk en met mij heel veel andere Nederlanders. En ik kan dat wel streamen via NPO Start maar die kan de load niet aan op dergelijke piekmomenten, waardoor het beeld hapert of wegvalt. Ik noem een finale WIDM, een Eurovisie Songfestival, een finale WK Vrouwen, dat soort dingen. Ik ben nu dus toch bezig om een CAI-kabel te leggen van de meterkast naar de TV om dat wel te kunnen zien - de publieke zenders worden toch gratis en onversleuteld doorgegeven dus een easy win.
Haha. Makes sense. Blijkt dat dat nog niet zo van zelf sprekend is.ArCadE schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 09:54:
[...]
Er zijn nog steeds mensen die gewoon TV kijken met een Ziggo abbo....
Ik dacht overigens dat de bekabeling van Ziggo binnenhuis gewoon naar UTP zou worden omgezet.
[ Voor 15% gewijzigd door Wahloh op 17-07-2019 11:16 ]
Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com
Geen app, gewoon npostart.nl. Kun je via nos.nl ook live TV streamen? Ik heb geen apparaat wat "apps" draait aan mijn TV, maar een HTPC. Werkt prima icm o.a. Netflix en npostart.nl werkt meestal ook wel, maar bij piekmomenten dus echt waardeloos.T.E schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:14:
[...]
Npo app is idd klote. Maar Nos app werkt echt prima zonder haperingen ook bij pieken. Wij hebben tijdelijk geen tv abbo maar kijken alles via de app.
Tja
Wij gebruiken de nos app die op de tv staat. Ziggo go streamen via Google chromecast werkt ook kut. Kan ook aan ons isdn lijntje liggen hahaMadEgg schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:17:
[...]
Geen app, gewoon npostart.nl. Kun je via nos.nl ook live TV streamen? Ik heb geen apparaat wat "apps" draait aan mijn TV, maar een HTPC. Werkt prima icm o.a. Netflix en npostart.nl werkt meestal ook wel, maar bij piekmomenten dus echt waardeloos.
Inderdaad vanwege Ziggo. Volgens mij kan je met de laatste decoder nog steeds niet over UTP werken en is er dus overal een COAX nodig.
Volgens het Ziggo forum was het wel mogelijk om 1 Media XL box op Coax te hebben en een tweede box over UTP wel het tv-signaal te laten ontvangen.
Kostte je dan wel weer een frequentieband begreep ik dus ook niet echt ideaal.
Volgens het Ziggo forum was het wel mogelijk om 1 Media XL box op Coax te hebben en een tweede box over UTP wel het tv-signaal te laten ontvangen.
Kostte je dan wel weer een frequentieband begreep ik dus ook niet echt ideaal.
[ Voor 45% gewijzigd door GeeMoney op 17-07-2019 11:26 ]
Plafond wilde ze bij ons ook niet, alleen de wanden zijn gedaan. Is overigens gedaan met allerlei netten en metalen constructies, wellicht dat dat helpt.GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 06:50:
[...]
Vaak na het eerste stook seizoen.
Wellicht heb je geluk. Alle stukadoors die ik nu ook benader voor mijn nieuwe woning willen wel aan de gang maar zeggen nadrukkelijk dat scheuren niet onder garantie vallen en dat de lans daarop zeer groot is. (Ik wil nu plafonds laten doen)
Kwam vanmorgen weer een bulldozer langs waardoor het hele huis trilde maar nog geen scheuren gelukkig.
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 17-07-2019 11:33 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik heb in april dit jaar de wanden laten stucen en ik zie nu al verschillende haarscheuren ontstaan. Met name in de hoeken onder de vensterbanken. Het valt nauwelijks op, maar het zit er wel.
Gelukkig komt de stucer over anderhalf jaar alle scheuren repareren voor slechts €150,- (part of the deal).
Gelukkig komt de stucer over anderhalf jaar alle scheuren repareren voor slechts €150,- (part of the deal).
[ Voor 3% gewijzigd door Repsect op 17-07-2019 12:16 ]
Signature
Dit dacht ik dus ook. Vanaf drie aansluitingen wordt een versterker aangeraden. Die kan de aannemer ook leveren. Kosten: 325 euro! Belachelijk.MadEgg schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 01:28:
[...]
Er staat vanaf meer dan één aansluiting. Voor 2 aansluitingen is echt geen versterker nodig. In ons vorige huis had ik ook een CAI-splitter met één kabel naar de woonkamer en een naar zolder, beide werkte zonder problemen. Dus ik zou op zijn minst even een specificatie vragen van waar je die €125,- dan voor betaald. Ik neem aan dat dit nog in aanvulling is op de extra CAI-bedrade leiding? Ik zou ze vragen om de tweede leiding wel aan te leggen maar gewoon in de meterkast te laten uitkomen, dan kan je er later zelf wel een splitter voor een tientje tussen duwen.
Ik ga inderdaad een specificatie vragen waar ik de 125 euro voor betaal, en anders inderdaad een CAI kabel laten leggen en zelf een splitter in de meterkast plaatsen.
Loze leiding in iedere slaapkamer is standaard. Als je hier een CAI kabel door wil hebben kost het 135 euro. Zo'n CAI kabel kun je toch zelf ook trekken met een kabeltrekker? Of komt er meer bij kijken? Ik vind de kosten die ze vragen voor dit soort dingen bijzonder.
Die kun je prima zelf trekken die COAX.SX-Superfly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:22:
[...]
Dit dacht ik dus ook. Vanaf drie aansluitingen wordt een versterker aangeraden. Die kan de aannemer ook leveren. Kosten: 325 euro! Belachelijk.
Ik ga inderdaad een specificatie vragen waar ik de 125 euro voor betaal, en anders inderdaad een CAI kabel laten leggen en zelf een splitter in de meterkast plaatsen.
Loze leiding in iedere slaapkamer is standaard. Als je hier een CAI kabel door wil hebben kost het 135 euro. Zo'n CAI kabel kun je toch zelf ook trekken met een kabeltrekker? Of komt er meer bij kijken? Ik vind de kosten die ze vragen voor dit soort dingen bijzonder.
Houd er wel rekening mee dat met 1 knappe COAX die loze leiding ook wel bezet is en je er dus niet nog een kabel bij in krijgt. Als je dus ook nog een vaste UTP wilt hebben zou ik een tweede loze leiding adviseren.
In mijn vorige woning had ik in verband met de afstand een splitter/versterker op stroom in de meterkast geplaatst ondanks dat dit qua hoeveelheid aansluitingen niet strikt noodzakelijk was moest het toch ivm signaal sterkte.
En een versterker wil je zo dicht mogelijk bij je bron hebben en niet op de helft. (dan versterk je de ruis namelijk ook).
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 17-07-2019 12:28 ]
Nee, in huis coax en het laatste stukje van de wijkcentrale naar de huizen ook. De rest is volgens mij glas.Wahloh schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 11:14:
[...]
Haha. Makes sense. Blijkt dat dat nog niet zo van zelf sprekend is.
Ik dacht overigens dat de bekabeling van Ziggo binnenhuis gewoon naar UTP zou worden omgezet.
In ons project steekt het eerste "echte" probleem zijn nek op.
Er zijn proefmuurtjes gemetseld. Het viel mij direct op dat deze niet conform the technische omschrijving waren. De technische omschrijving spreekt van
Navraag bij de uitvoerder levert de volgende reactie op:
De vraag is nu of dit in strijd is met artikel 3 van de algemene voorwaarden van woningborg. Daarin staat dat de aannemer alleen wijzigingen in het bouwplan aan mag brengen,
Er zijn proefmuurtjes gemetseld. Het viel mij direct op dat deze niet conform the technische omschrijving waren. De technische omschrijving spreekt van
De proefmuurtjes laten wel degelijk stootvoegen zien, die even breed zijn als de lintvoeg hoog is.De woningen worden stootvoegloos gemetseld in wild verband en direct na het metselen afgewerkt.
Op de vraag waarom is niet heel duidelijk antwoord, maar het lijkt er op dat dit komt omdat de halfsteens bergingen die aan de woningen vast zitten geen open stootvoegen kunnen hebben. Dan waait het namelijk nogal door. Mijns inziens kan dat echter ook opgelost worden door de berging van binnenuit af te werken, maar dat is natuurlijk veel duurder voor de aannemer.Er is overleg geweest met de architect en er komt toch een stootvoeg.
De vraag is nu of dit in strijd is met artikel 3 van de algemene voorwaarden van woningborg. Daarin staat dat de aannemer alleen wijzigingen in het bouwplan aan mag brengen,
Het totaal veranderen van het uiterlijk van het metselwerk omdat anders de berging niet winddicht is lijkt me hier niet bepaald onder vallen, wel?waarvan de noodzakelijkheid bij de uitvoering blijkt, mits deze wijzigingen geen afbreuk doen aan waarde, kwaliteit, uiterlijk, aanzien en bruikbaarheid van de woning;
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het is een compacte woning van 100m2, BG en 1e verdieping dus een versterker is niet nodig lijkt mij. We hoeven alleen een tv in de woonkamer en één in één van de slaapkamers. Verder gebruiken we altijd wifi en het bereik van de modems/routers van tegenwoordig is prima te behappen binnen een ruimte als deze.GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:26:
[...]
Die kun je prima zelf trekken die COAX.
Houd er wel rekening mee dat met 1 knappe COAX die loze leiding ook wel bezet is en je er dus niet nog een kabel bij in krijgt. Als je dus ook nog een vaste UTP wilt hebben zou ik een tweede loze leiding adviseren.
In mijn vorige woning had ik in verband met de afstand een splitter/versterker op stroom in de meterkast geplaatst ondanks dat dit qua hoeveelheid aansluitingen niet strikt noodzakelijk was moest het toch ivm signaal sterkte.
En een versterker wil je zo dicht mogelijk bij je bron hebben en niet op de helft. (dan versterk je de ruis namelijk ook).
Een vaste UTP kabel is wellicht nog handig voor de toekomst inderdaad.
Vergeet niet de kosten van fatsoenlijke coax kabel en de wanddozen. Wanddoosje is al gauw paar tientjes, met trekveer trekken doe je ook in een een kwartiertje ofzo, dus je betaalt ook voor arbeid.. 135 vrij normale prijs.. Ik zou het echter zelf doen inderdaad. Maar dat scheelt je dan met name marge op het doosje en manuren.SX-Superfly schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:35:
[...]
Het is een compacte woning van 100m2, BG en 1e verdieping dus een versterker is niet nodig lijkt mij. We hoeven alleen een tv in de woonkamer en één in één van de slaapkamers. Verder gebruiken we altijd wifi en het bereik van de modems/routers van tegenwoordig is prima te behappen binnen een ruimte als deze.
Een vaste UTP kabel is wellicht nog handig voor de toekomst inderdaad.
Na 3 jaar geleden een rijtjes woning gekocht te hebben, ook nieuwbouw, zijn we nu toch serieus een twee onder een kap aan het overwegen, iets meer in het noorden en iets meer terug naar waar ik vandaan kom. Ik vind echter de indeling van het huis nog niet helemaal ok, na de bouwvak hebben we een afspraak met de aannemer, en ik wil graag goed beslagen ten ijs komen en wat indelingen hebben bedacht.
Ter info:
- We zijn momenteel gezin met 1 kind
- We willen sowieso een logeer kamer
- Ik werk een dag per week thuis, dus een kantoor/mancave staat ook op mijn lijstje
- Ik vind beneden/keuken relatief krap voor eettafel met 6 man (240x100 tafel), dus uitbouwen is optie
- Berging zou garage moeten worden, maar liefst wel met ruimte voor wasmachine/droger
- We willen graag bad in badkamer
De plattegronden om mee te werken:
https://drive.google.com/...7KE9PuaAksCYeUVJn24kDi2EG
https://drive.google.com/...kKt1TYG6hZHlhZCKP2cR5dk6j
Iemand hier zin om er eens naar te kijken en wat tips te geven?
Ik heb de plattegronden leeg gemaakt, ik kan me voorstellen dat ik niet heel veel aan de locatie van de trap/sanitair/hal whatever mag verplaatsen, maar wie weet.
Ter info:
- Ik werk een dag per week thuis, dus een kantoor/mancave staat ook op mijn lijstje
- Ik vind beneden/keuken relatief krap voor eettafel met 6 man (240x100 tafel), dus uitbouwen is optie
- Berging zou garage moeten worden, maar liefst wel met ruimte voor wasmachine/droger
Ik heb de plattegronden leeg gemaakt, ik kan me voorstellen dat ik niet heel veel aan de locatie van de trap/sanitair/hal whatever mag verplaatsen, maar wie weet.
De muren met schuine streepjes erin zijn dragend. Die zul je niet mogen verplaatsen.
De muren met steeds groepjes van 3 streepjes zijn niet dragend. Die kun je altijd verplaatsen, maar of het van de aannemer mag is een tweede.
De muren met steeds groepjes van 3 streepjes zijn niet dragend. Die kun je altijd verplaatsen, maar of het van de aannemer mag is een tweede.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Als je achter gaat uitbouwen, zou ik overwegen om woonkamer en keuken om te wisselenScr33x0r schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:42:
(...)
Ter info:
(...)
Jammer van de positie van de trap, daardoor heb je op de 1e verdieping een gang naar de badkamer. Dat zal de aannemer niet kunnen veranderen
De zolder is makkelijk te splitsen
@Scr33x0r ik zou bij de keuken uitbouwen en een bijkeuken creëren in je huidige berging/garage.
In mijn geval was de garage verlengen/verbreden relatief goedkoop, wellicht is dat ook bij jou een optie. Op die manier kan je wellicht je bijkeuken creëren zonder ruimteverlies in je huidige berging/garage.
Extra ruimte zou je kunnen winnen door je trap naar de plek van het toilet te plaatsen en het toilet onder de trap te laten zetten. Hier win je dan een kleine meter in je woonkamer mee maar ook op je bovenverdieping(en). (Moet ook je meterkast iets verplaatst worden trouwens) Ik vermoed dat dit allemaal geen optie is helaas.
Edit: de positie van je trap is nu zo ivm je bovenste verdieping en de kap. Anders kom je daar niet rechtopstaand de trap op zie ik dus aanpassing kan je vergeten.
Zolder splitsen en een dakkapel erop? Krijg je ook weer 2 mooie ruimtes.
In mijn geval was de garage verlengen/verbreden relatief goedkoop, wellicht is dat ook bij jou een optie. Op die manier kan je wellicht je bijkeuken creëren zonder ruimteverlies in je huidige berging/garage.
Extra ruimte zou je kunnen winnen door je trap naar de plek van het toilet te plaatsen en het toilet onder de trap te laten zetten. Hier win je dan een kleine meter in je woonkamer mee maar ook op je bovenverdieping(en). (Moet ook je meterkast iets verplaatst worden trouwens) Ik vermoed dat dit allemaal geen optie is helaas.
Edit: de positie van je trap is nu zo ivm je bovenste verdieping en de kap. Anders kom je daar niet rechtopstaand de trap op zie ik dus aanpassing kan je vergeten.
Zolder splitsen en een dakkapel erop? Krijg je ook weer 2 mooie ruimtes.
[ Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 17-07-2019 14:08 ]
Ja, hier kwam ik ook achter, maar door de locatie van de trap is de beneden hal wel weer beetje jammer. Maar goed, daar zal niet veel in aan te passen zijn.GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:06:
Ik twijfel ook nog beetje over woonkamer voor of achter. Iedereen zegt: achter, want voor heb je meer inkijk, aan de andere kant is keuken bij tuin en openslaande deuren ook wel fijn als je keer feestje hebt en in de tuin wilt zitten qua eten/drinken etc.
Boven zit ik sowieso te denken om op de 1e verdieping 2 grotere slaapkamers te maken en dan op de zolder ook nog 2 kamers. Dat moet op zich kunnen. Dan kan op zolder een technische ruimte en dus twee kamers, een voor kantoor, andere logeerkamer. Echter, mochten we ooit een tweede kindje willen, dan kom je weer een slaapkamer tekort (schoonouders wonen ver weg, dus logeerkamer is een must).
Die schuine deuren wil ik sowieso van af, dat vind ik echt niks.
Als de planarchitect dit doorvoert zal je er in de praktijk bijzonder weinig tegen doen behalve ontbinden van de KAO in onderling overleg wat geen probleem mag opleveren in de huidige tijd.Blihi schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:31:
Het totaal veranderen van het uiterlijk van het metselwerk omdat anders de berging niet winddicht is lijkt me hier niet bepaald onder vallen, wel?
Ik heb toch niets met de architect te maken? De overeenkomst is met de aannemer en deze heeft zich te houden aan de voorwaarde van woningborg. Volgens jouw redenering zou de architect zomaar alles achteraf mogen aanpassen onder het mom van: "ik denk er nu anders over."De Rikster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:02:
[...]
Als de planarchitect dit doorvoert zal je er in de praktijk bijzonder weinig tegen doen behalve ontbinden van de KAO in onderling overleg wat geen probleem mag opleveren in de huidige tijd.
Die schuine deuren op de eerste verdieping zijn echt... apartScr33x0r schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:49:
[...]
Ja, hier kwam ik ook achter, maar door de locatie van de trap is de beneden hal wel weer beetje jammer. Maar goed, daar zal niet veel in aan te passen zijn.
Ik twijfel ook nog beetje over woonkamer voor of achter. Iedereen zegt: achter, want voor heb je meer inkijk, aan de andere kant is keuken bij tuin en openslaande deuren ook wel fijn als je keer feestje hebt en in de tuin wilt zitten qua eten/drinken etc.
Boven zit ik sowieso te denken om op de 1e verdieping 2 grotere slaapkamers te maken en dan op de zolder ook nog 2 kamers. Dat moet op zich kunnen. Dan kan op zolder een technische ruimte en dus twee kamers, een voor kantoor, andere logeerkamer. Echter, mochten we ooit een tweede kindje willen, dan kom je weer een slaapkamer tekort (schoonouders wonen ver weg, dus logeerkamer is een must).
Die schuine deuren wil ik sowieso van af, dat vind ik echt niks.

Woonkamer / keuken omdraaien hebben wij ook over nagedacht met hetzelfde dilemma, uiteindelijk toch de keuken op de standaardplaats aan de tuinzijde gelaten en daar zijn we nu heel blij mee. Dicht bij de tuin is heel prettig in de zomer, zeker met kleine kinderen. Die spelen graag in de tuin en in de "portable pool" en zo kunnen we ze gewoon in de gaten houden tijdens het koken. Ook met feestjes / barbecue'en is het veel prettiger dan het hele huis door te moeten. Ik zou het niet anders willen.
Kantoor kan je op zolder doen natuurlijk. Je noemde het in je vorige post 'kantoor / mancave' - die had ik in onze vorige woning ook op zolder maar dat vond ik verre van ideaal. Mijn mancave wordt gebruikt voor klussen en voor gamen met anderen met Discord - beide activiteiten leiden met enige regelmaat tot geluidsoverlast bij vrouw en kinderen
Tja
Eens met @MadEgg . Ook ik had mijn kantoor op zolder en verplaats die nu naar de bijkeuken.
Wij hebben wel gekozen voor de woonkamer aan de tuinkant by the way.
Wij hebben wel gekozen voor de woonkamer aan de tuinkant by the way.
Thanks @GeeMoney en @MadEgg Ja, garage/berging wil ik echter daadwerkelijk garage van maken. Feit dat het huis een garage heeft is juist waarom ik er wil wonen hehe. Wil graag hobby auto daar dan neerzetten.
Op zolder wil ik sowieso 2 aparte kamers, zodat ik dus inderdaad met gamen (in mijn geval dus racen) en kantoor in een afgesloten ruimte kan doen. Op den duur zou ik ook nog evt kantoor/gamen naar de 1e verdieping willen verplaatsen, als de kleine oud genoeg is om evt slaapkamer op zolder te hebben..
Ik ga vanavond eens even tekenen en doen en wat schuiven, met name de verdieping vind ik erg irritant met de schuine deuren en de vraag dus of het 2 of 3 slaapkamers moeten worden. Daarnaast is een bad in dit formaat badkamer misschien ook nog wel krap..
Op zolder wil ik sowieso 2 aparte kamers, zodat ik dus inderdaad met gamen (in mijn geval dus racen) en kantoor in een afgesloten ruimte kan doen. Op den duur zou ik ook nog evt kantoor/gamen naar de 1e verdieping willen verplaatsen, als de kleine oud genoeg is om evt slaapkamer op zolder te hebben..
Ik ga vanavond eens even tekenen en doen en wat schuiven, met name de verdieping vind ik erg irritant met de schuine deuren en de vraag dus of het 2 of 3 slaapkamers moeten worden. Daarnaast is een bad in dit formaat badkamer misschien ook nog wel krap..
Dat is wel heel simpel gesteld. Dit soort zaken worden over het algemeen in overleg met het bevoegd gezag opgelost met een advies van de architect wat opgevolgd wordt. Deze wijziging is namelijk ook een afwijking op de omgevingsvergunning dus een dergelijk traject zal wel gevolgd zijn is mijn eerste aanname.
Zit er geen projectontwikkelaar tussen?De overeenkomst is met de aannemer
waarvan de noodzakelijkheid bij de uitvoering blijkt,en deze heeft zich te houden aan de voorwaarde van woningborg.
Het tijdstip van constatering zijn jullie het getuige je post het over eens
mits deze wijzigingen geen afbreuk doen aan:
waarde,
Subjectief
kwaliteit,
De nieuwe uitvoering is technisch hoogwaardiger
uiterlijk,
Subjectief
aanzien en
Subjectief
bruikbaarheid van de woning;
Dat klopt, hij mag alles vinden aangezien je er verder geen rechtstreekse relatie mee hebt. Dat de projectontwikkelaar/aannemer dit vervolgens doorvoert is wel hun verantwoordelijkheid om te onderbouwen maar er zit conform Woningborg geen termijn aan wanneer dit gecommuniceerd dient te worden.Volgens jouw redenering zou de architect zomaar alles achteraf mogen aanpassen onder het mom van: "ik denk er nu anders over."
Je kan in verweer gaan maar mijn ervaring is dat je hier buiten ontbinding weinig aan kan winnen omdat je 'schade' niet te kwantificeren valt. Nakoming zal om genoemde redenen omtrent omgevingsvergunning niet meevallen als hier het juiste traject is doorlopen door de ontwikkelaar.
De architect mag trouwens zelfs na oplevering er wat van vinden als jij een verbouwing/aanpassing doet die in zijn/haar ogen afbreuk doet aan het ontwerp waar hij/zij alle auteursrechten over behoudt. Zijn meerdere aanpassingen teruggedraaid nadat de oorspronkelijke architect dit via de rechter heeft afgedwongen.
[ Voor 3% gewijzigd door De Rikster op 17-07-2019 15:42 ]
Voor zover wij weten is er niets in de vergunning veranderd. Er zijn dinsdag proefmuurtjes gebouwd en er is woensdag overleg geweest met de architect. Als een dergelijke verandering vergunningsplichtig is dan moet dat traject nog doorlopen worden en dat zal dus (weer) vertraging betekenen.De Rikster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:41:
[...]
Dat is wel heel simpel gesteld. Dit soort zaken worden over het algemeen in overleg met het bevoegd gezag opgelost met een advies van de architect wat opgevolgd wordt. Deze wijziging is namelijk ook een afwijking op de omgevingsvergunning dus een dergelijk traject zal wel gevolgd zijn is mijn eerste aanname.
Nee. Althans, die is geen contractpartij. Het project is door BPD verkocht, maar de KAO is met de aannemer, niet met de projectontwikkelaar. Die heeft de grond aan ons verkocht (maar had die eigenlijk niet in bezit, lang verhaal, maar de grond is in dezelfde periode van gemeente naar projectontwikkelaar en van projectontwikkelaar naar ons gegaan).[...]
Zit er geen projectontwikkelaar tussen?
Het tijdstip wel, de noodzaak niet. Het probleem met de berging kan ook op een andere manier opgelost worden. Je kunt van binnenuit de wanden van de berging winddicht maken. Dat doet geen afbreuk aan het uiterlijk, maar is uiteraard duurder voor de aannemer.[...]
waarvan de noodzakelijkheid bij de uitvoering blijkt,
Het tijdstip van constatering zijn jullie het getuige je post het over eens
Ik wil wel aannemen dat het geen invloed op de waarde zal hebben.mits deze wijzigingen geen afbreuk doen aan:
waarde,
Subjectief
Dat is goed om te weten!kwaliteit,
Ja, en daarmee dus belangrijk. De omliggende woningen die wel stootvoegloos gebouwd zijn vind ik een mooiere uitstraling hebben.uiterlijk,
Subjectief
Dit laatste is interessant. Ik zie wel eens bij gebouwen staan: "onder architectuur gebouwd", maar ik heb nooit van casussen gehoord binnen de normale projectmatige bouw. De architect is niet eens bekend bij dit project (hoewel de bedrijfsnaam op de tekeningen staat, staat de naam nergens in de stukken).aanzien en
Subjectief
bruikbaarheid van de woning;
[...]
Dat klopt, hij (/zij de architect) mag alles vinden aangezien je er verder geen rechtstreekse relatie mee hebt. Dat de projectontwikkelaar/aannemer dit vervolgens doorvoert is wel hun verantwoordelijkheid om te onderbouwen maar er zit conform Woningborg geen termijn aan wanneer dit gecommuniceerd dient te worden.
Je kan in verweer gaan maar mijn ervaring is dat je hier buiten ontbinding weinig aan kan winnen omdat je 'schade' niet te kwantificeren valt. Nakoming zal om genoemde redenen omtrent omgevingsvergunning niet meevallen als hier het juiste traject is doorlopen door de ontwikkelaar.
De architect mag trouwens zelfs na oplevering er wat van vinden als jij een verbouwing/aanpassing doet die in zijn/haar ogen afbreuk doet aan het ontwerp waar hij/zij alle auteursrechten over behoudt. Zijn meerdere aanpassingen teruggedraaid nadat de oorspronkelijke architect dit via de rechter heeft afgedwongen.
Waar kan je daar als koper van een woning iets over vinden? Wij willen een stel ramen aan de buitenkant van ons huis voorzien van glas in lood, is dat is waar een architect over kan gaan zeuren? In de akte staat hier weinig over. Ik kan alleen iets vinden over het hekwerk en de begroeiing daarvan.De Rikster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:41:
Van ons vorige (huidige) huis weet ik dat de voordeur pas na 6 jaar ofzo een andere kleur mocht krijgen dan die door de architect verzonnen was maar erg duidelijk was dat niet allemaal. Zijn daar generieke regels voor?
Twee weken geleden een lek gehad aan onze regenwaterfilter in ons net opgeleverde maar nog niet bewoonde nieuwbouwhuis.
Om 6u 's morgens gewaarschuwd door onze alerte buurman die er al woont en eenmaal ter plaatse zagen we dat heel het huis onder een 2-tal cm water stond. Regenwaterput 2/3 leeg dus een 3500 liter water is rechtstreeks on huis in gestroomd omdat de waterpomp bleef pompen omdat hij 'vraag' kreeg om water al was het niet de wc/wasmachine.
De plastic filter van een Italiaans merk is onderaan gebarsten door vermoedelijk een fabricagefout ofwel verkeerde plaatsing. (werfleider kwam ter plaatste met een nieuwe filter en draaide deze wel erg hardhandig in)
Verzekering heeft ondertussen al de bouwfirma verantwoordelijk gehouden en binnenkort komt er een expert langs.
Koude douche moet ik zeggen zo kort voor de verhuis dit meemaken.
Het is ook wel een les om de pomp steeds uit te leggen wanneer je niet thuis bent maar dit zou toch niet mogen gebeuren.
Leuke fait divers: buren hadden exact hetzelfde alleen hadden zij het op tijd opgemerkt. De werfleider stond er toen niet bij stil om alle filters van de 5 huizen eens na te kijken

Om 6u 's morgens gewaarschuwd door onze alerte buurman die er al woont en eenmaal ter plaatse zagen we dat heel het huis onder een 2-tal cm water stond. Regenwaterput 2/3 leeg dus een 3500 liter water is rechtstreeks on huis in gestroomd omdat de waterpomp bleef pompen omdat hij 'vraag' kreeg om water al was het niet de wc/wasmachine.

De plastic filter van een Italiaans merk is onderaan gebarsten door vermoedelijk een fabricagefout ofwel verkeerde plaatsing. (werfleider kwam ter plaatste met een nieuwe filter en draaide deze wel erg hardhandig in)
Verzekering heeft ondertussen al de bouwfirma verantwoordelijk gehouden en binnenkort komt er een expert langs.
Koude douche moet ik zeggen zo kort voor de verhuis dit meemaken.
Het is ook wel een les om de pomp steeds uit te leggen wanneer je niet thuis bent maar dit zou toch niet mogen gebeuren.
Leuke fait divers: buren hadden exact hetzelfde alleen hadden zij het op tijd opgemerkt. De werfleider stond er toen niet bij stil om alle filters van de 5 huizen eens na te kijken

[ Voor 8% gewijzigd door Dr.Gordon op 17-07-2019 16:55 ]
Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17 Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb
Wat voor vaag systeem dan dat er duizenden liters regenwater je huis in stroomt??
Dat is België, die heeft wat andere regels omtrent opvang regenwater. Een werfleider heet in NL de uitvoerder bijvoorbeeld.
Señor Sjon schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:05:
Dat is België, die heeft wat andere regels omtrent opvang regenwater. Een werfleider heet in NL de uitvoerder bijvoorbeeld.
Dat vonden wij ook. Inderdaad België.kabeltjekabel schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:01:
Wat voor vaag systeem dan dat er duizenden liters regenwater je huis in stroomt??
Langs de ene kant lijkt het logisch dat de pomp blijft pompen maar langs de andere kant zou hier toch een failsafe in moeten zitten vind ik.
Dit is overigens een nieuwbouwproject type sleutel op de deur waarbij je als koper enkel over esthetische zaken kan beslissen zoals vloeren en deuren etc. Zelfs de keuken kon er niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Dr.Gordon op 17-07-2019 17:10 ]
Steam ID: Dr.Gordon - PSN: Dr_Gordon17 Cooler Master MasterCase Maker 5 | Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming | AMD Ryzen 5 2600X | NZXT Kraken X52 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1070 | XFX 550 | Corsair Vengeance 16 Gb
De kwaliteit is niet minder eerder meer, het aanzien verandert niet wezenlijk, ik denk dat je niks te willen hebt.Blihi schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 12:31:
In ons project steekt het eerste "echte" probleem zijn nek op.
[...]
De proefmuurtjes laten wel degelijk stootvoegen zien, die even breed zijn als de lintvoeg hoog is.
[...]
Op de vraag waarom is niet heel duidelijk antwoord, maar het lijkt er op dat dit komt omdat de halfsteens bergingen die aan de woningen vast zitten geen open stootvoegen kunnen hebben. Dan waait het namelijk nogal door. Mijns inziens kan dat echter ook opgelost worden door de berging van binnenuit af te werken, maar dat is natuurlijk veel duurder voor de aannemer.
[...]
Het totaal veranderen van het uiterlijk van het metselwerk omdat anders de berging niet winddicht is lijkt me hier niet bepaald onder vallen, wel?
Volgens De Rikster verandert het aanzicht wezenlijk genoeg om een nieuwe (gewijzigde) vergunning aan te moeten vragen, dat lijkt me op zich wel wezenlijk.D.deJong schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:12:
[...]
De kwaliteit is niet minder eerder meer, het aanzien verandert niet wezenlijk, ik denk dat je niks te willen hebt.
Proefmuurtjes die laten zien wat de bedoeling is:

Proefmuurtjes met stootvoegen:

Morgen hebben we vooroplevering van onze woning... heeft iemand tips die we zeker te weten moeten meenemen?
Hoi allen,
Wij hebben een aantal weken geleden getekend voor een twee-onder-een-kapwoning. Wij zijn al redelijk ver met de grotere opties echter dienen wij nu nog een kritische blik te werpen op de kleinere opties.
Ik heb twee plattegronden bijgevoegd waarbij jullie misschien tips hebben omtrent zaken die wij misschien over het hoofd zien. Begane grond zitten we denken om in de woonkamer bij de ramen 1,2 of 3 spotjes te laten plaatsen en verder misschien nog wat extra stopcontacten. Eerste verdieping komt een accespoint en liggen al verschillende loze leidingen. Zolder heb ik niet bijgevoegd daar komen alleen extra loze leidingen en stopcontacten, de rest doen wij later zelf.
Ik hoor graag!
Wij hebben een aantal weken geleden getekend voor een twee-onder-een-kapwoning. Wij zijn al redelijk ver met de grotere opties echter dienen wij nu nog een kritische blik te werpen op de kleinere opties.
Ik heb twee plattegronden bijgevoegd waarbij jullie misschien tips hebben omtrent zaken die wij misschien over het hoofd zien. Begane grond zitten we denken om in de woonkamer bij de ramen 1,2 of 3 spotjes te laten plaatsen en verder misschien nog wat extra stopcontacten. Eerste verdieping komt een accespoint en liggen al verschillende loze leidingen. Zolder heb ik niet bijgevoegd daar komen alleen extra loze leidingen en stopcontacten, de rest doen wij later zelf.
Ik hoor graag!
[ Voor 4% gewijzigd door Kneepie op 19-07-2019 17:26 ]
Ik lees nergens dat Rikster dat zegt.
Afgezien of jij het het mooier vind of niet weet je zeker dat je al die open voegen zou willen met alle nadelig gevolgen van dien zoals extra vochtdoorslag en insecten.
Afgezien of jij het het mooier vind of niet weet je zeker dat je al die open voegen zou willen met alle nadelig gevolgen van dien zoals extra vochtdoorslag en insecten.
- Je lijst met aangevinkte meerwerkopties.Remko.me schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 18:49:
Morgen hebben we vooroplevering van onze woning... heeft iemand tips die we zeker te weten moeten meenemen?
- Verkoop- of bouwtekening.
- Meetlint o.i.d.
- Een zaklamp o.i.d.
- Een fototoestel / smartphone.
- Eventueel een loep.
- Een extra paar ogen voor zover mogelijk.
- Een goed humeur 😜.
PS bij ons gaan binnenkort de wanden van de eerste verdieping gelijmd worden. 🎉

[ Voor 33% gewijzigd door witterholt op 17-07-2019 20:05 ]
Plattegronden zijn vergelijkbaar aan onze woning welke wordt gebouwd.Scr33x0r schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:42:
Na 3 jaar geleden een rijtjes woning gekocht te hebben, ook nieuwbouw, zijn we nu toch serieus een twee onder een kap aan het overwegen, iets meer in het noorden en iets meer terug naar waar ik vandaan kom. Ik vind echter de indeling van het huis nog niet helemaal ok, na de bouwvak hebben we een afspraak met de aannemer, en ik wil graag goed beslagen ten ijs komen en wat indelingen hebben bedacht.
Ter info:
Wij hebben woning maximaal uitgebreid gelijk met achterkant berging, visueel vind ik dit ook mooier. Bijkeuken in achterzijde schuur, onze schuur was wel wat langer. Keuken hebben wij naar de voorzijde laten plaatsen, we vonden het zonde om de grootste ruimte te gebruiken voor de keuken. En aan de voorzijde past ook een groot eiland in. Daarnaast meer privacy aan de achterzijde.
Boven hadden wij ook schuine wandjes, en nee deze zijn niet dragend. Vloer overbrugt totale woning breedte. Wij zijn aan puzzelen geweest zodat wij rechte muren kregen, zonder dat de overloop kleiner werd.
Zolder blijft voorlopig nog een grote ruimte.
Positie trap, badkamer, toilet liggen waarschijnlijk vast. Dit geldt tevens voor positie toiletpot, deze kan vast nog 90gr worden gedraaid.
Ik kan morgen wel plattegrond van onze nieuwe indeling uploaden.
@headhunter1985 dat zou top zijn.
Ik hoopte beetje op een manier om een los toilet te krijgen. Op die manier kan je veel meer met een badkamer en sowieso is een los toilet fijn.. we gaan het zien. Wij zijn beetje aan het tekenen geslagen maar best wel lastig
Ik hoopte beetje op een manier om een los toilet te krijgen. Op die manier kan je veel meer met een badkamer en sowieso is een los toilet fijn.. we gaan het zien. Wij zijn beetje aan het tekenen geslagen maar best wel lastig
Je zit met je stamleiding waarschijnlijk. Die kan uiteraard verplaatst worden maar dan krijg je op zeker een koof ergens om die 110cm naar beneden te voeren.Scr33x0r schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:32:
@headhunter1985 dat zou top zijn.
Hij zou tussen de 2 rechter slaapkamers in kunnen maar dan offer je veel ruimte op in die beide slaapkamers alleen maar voor een los toilet. (Je zit namelijk met de toegang naar die slaapkamers)
En ook zou ik niet weten hoe ze dan netjes die 110cm afvoer weg krijgen. (die gaat nu in die lepe hoek in de trap namelijk)
Toilet direct naast de trapopgang van de rechter bovenslaapkamer snoepen en dan de onderste 2 slaapkamers iets naar boven trekken: (let niet op mijn paint skills

Lastige puzzel
Ik weet niet wat die kleine kasjes in elke kamer zijn? (vvw unit?) Die zit nu op de overloop voor die rechgter bovenkamer.
[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 17-07-2019 20:56 ]
Heb je trouwens een indicatie wat ze tegenwoordig vragen? Dus stucen en sauzen.
GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 06:50:
[...]
Vaak na het eerste stook seizoen.
Wellicht heb je geluk. Alle stukadoors die ik nu ook benader voor mijn nieuwe woning willen wel aan de gang maar zeggen nadrukkelijk dat scheuren niet onder garantie vallen en dat de kans daarop zeer groot is. (Ik wil nu plafonds laten doen)
Ik heb er 4 benaderd: 2 antwoorden helemaal nietVVeld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:48:
Heb je trouwens een indicatie wat ze tegenwoordig vragen? Dus stucen en sauzen.
[...]
Das ook niet fijn. Ik heb van de week een stucadoor /schilder langs gehad tijdens een kijkdag. stucen en sauzen kom ik op €19 per m2. Dat is inclusief materiaal. Alle muren en plafonds. Iets meer dan 300m2 aan muren/wanden. Is dat schappelijk?
GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:53:
[...]
Ik heb er 4 benaderd: 2 antwoorden helemaal niet, 1 zegt dat die wel kan in de aangegeven week maar heeft na 7 dagen nog steeds geen prijs/offerte gemaakt. En de 4e antwoord dat ik met Kerst aan de beurt ben of ik kan wachten
.
Lijkt mij erg goedkoop, goede prijs dus, heb toevallig deze week een offerte goedgekeurd voor stuc en schilderwerk. Merk dat er veel verschil zit in de gebruikte spullen en material wat dus ook weer erg afhankelijk is van de prijs.VVeld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:01:
Das ook niet fijn. Ik heb van de week een stucadoor /schilder langs gehad tijdens een kijkdag. stucen en sauzen kom ik op €19 per m2. Dat is inclusief materiaal. Alle muren en plafonds. Iets meer dan 300m2 aan muren/wanden. Is dat schappelijk?
[...]
Heb in totaal 2 offertes opgevraagd en de goedkoopste voor stuc was 26,50 per m2 voor de plafonds, 24,50 per m2 voor de muren en airless spuiten beneden verdieping klasse 1, 15,50 per m2 en 1e verdieping en zolder klasse 2 voor 10 per m2
De 2e offerte was een stuk duurder. Stucwerk; 36,50 per m2 plafond en wanden 31,50 voor de muren. Spuitwerk 8,70 voor de hele woning met sikkens klasse 1 en nog eens 8,20 per m2 voor een lange wand (12Mx2.6M) met een componenten coating.
Uiteindelijk voor de 2e offerte gekozen i.v.m. dikkere stucwerk (6MM of dikker, afhankelijk van de muur), dikkere hoekprofielen, dikker gaas, dikkere hoekprofielen bij de deurkozijnen zodat het stucwerk niet tegen het kozijn aankomt etc. Daarnaast heeft hij alles duidelijk uitgelegd waarom hij bepaalde zaken wel of niet doet, en wat de nadelen of voordelen van bepaalde keuzes zijn.
Bij mij gaat het om 380m2 stucwerk en +/- 450m2 schilderwerk
Kortom; De prijs die jij hebt aangegeven lijkt mij zeer goedkoop
@ambusched Eigenlijk bevestig je wat ik al dacht en vandaag gaf de schilder eigenlijk hetzelfde aan. Thnx!
[ Voor 11% gewijzigd door Phorcys op 17-07-2019 21:14 ]
Is ook een vriendenprijsje. Maar ik had dus helemaal niet nagedacht over een budget voor de muren
. Als je dan 300m2 x €19 uitrekent dan klinkt het al snel duur. Maar dat is dus niet zo als ik jouw bericht lees.

Phorcys schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:10:
[...]
Lijkt mij erg goedkoop, goede prijs dus, heb toevallig deze week een offerte goedgekeurd voor stuc en schilderwerk. Merk dat er veel verschil zit in de gebruikte spullen en material wat dus ook weer erg afhankelijk is van de prijs.
Heb in totaal 2 offertes opgevraagd en de goedkoopste voor stuc was 26,50 per m2 voor de plafonds, 24,50 per m2 voor de muren en airless spuiten beneden verdieping klasse 1, 15,50 per m2 en 1e verdieping en zolder klasse 2 voor 10 per m2
De 2e offerte was een stuk duurder. Stucwerk; 36,50 per m2 plafond en wanden 31,50 voor de muren. Spuitwerk 8,70 voor de hele woning met sikkens klasse 1 en nog eens 8,20 per m2 voor een lange wand (12Mx2.6M) met een componenten coating.
Uiteindelijk voor de 2e offerte gekozen i.v.m. dikkere stucwerk (6MM of dikker, afhankelijk van de muur), dikkere hoekprofielen, dikker gaas, dikkere hoekprofielen bij de deurkozijnen zodat het stucwerk niet tegen het kozijn aankomt etc. Daarnaast heeft hij alles duidelijk uitgelegd waarom hij bepaalde zaken wel of niet doet, en wat de nadelen of voordelen van bepaalde keuzes zijn.
Bij mij gaat het om 380m2 stucwerk en +/- 450m2 schilderwerk
Kortom; De prijs die jij hebt aangegeven lijkt mij zeer goedkoop![]()
@ambusched Eigenlijk bevestig je wat ik al dacht en vandaag gaf de schilder eigenlijk hetzelfde aan. Thnx!
Volgens mij had de plattegronden nog niet geplaatst.
Het plaatsen van het dak volgend week lijkt te gaan lukken. Momenteel zijn ze het laatste stuk van de steiger aan het bouwen.
Vandaag in voorgaande blok gedaan, liggen nog goed op schema.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Het plaatsen van het dak volgend week lijkt te gaan lukken. Momenteel zijn ze het laatste stuk van de steiger aan het bouwen.
Vandaag in voorgaande blok gedaan, liggen nog goed op schema.
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
Aha als je er niet over hebt nagedacht dan komt er ineens een grote kostenpost bij inderdaad. Moet ook eerlijk zeggen dat ik dacht dat ik het met 19,- per m2 wel zou redden. Stuc en schilderwerk is wel het geen waar ik me een beetje op heb verkeken.VVeld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:19:
Is ook een vriendenprijsje. Maar ik had dus helemaal niet nagedacht over een budget voor de muren. Als je dan 300m2 x €19 uitrekent dan klinkt het al snel duur. Maar dat is dus niet zo als ik jouw bericht lees.
[...]
Weet iemand toevallig een goed bedrijf die tegen een goede prijs trapbekleding kan verzorgen in Noord-Brabant? zit te twijfelen om de trap met pvc te bekleden of eikenhout, iemand een idee met welke prijs ik ongeveer rekening zou moeten houden? gaat om 1 dichte trap (voet en stootborden) en 1 open trap (rondom bekleden). Heb al wel een bedrijf in Boxtel gevonden, parket-fabriek.nl, daar ga ik binnenkort even langs.
Ziet er goed uit!Kneepie schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:11:
Hoi allen,
Ik hoor graag!
https://ibb.co/V3hQj8P
https://ibb.co/Ry5fYP8
Voor de begane grond vraag ik me af of je de deur naar de gang uberhaupt mag laten vervallen, bij ons mocht dit niet omdat ze dan op de bovenverdieping brandwerende deuren moesten plaatsen en dat niet deden/wilden.
Ik zou op de lange muur van de begane grond een of meerdere extra stopcontacten laten maken, dan kan je met je stofzuiger de hele verdieping doen vanaf dat stopcontact en mocht je daar ooit iets neer willen zetten (denk aan een trolley met een lamp, een elektrische waterbak voor de huisdieren etc) dan heb je in ieder geval een stroompunt.
Op de eerste etage zou ik zelf in de inloopkast (denk dat je dat ervan wilt maken) de stopcontacten laten zitten en een nieuwe plaatsen op die andere muur, mocht je die ruimte dan ooit nog anders gaan gebruiken heb je in ieder geval een stroompunt in die ruimte. Verder zou ik informeren of het mogelijk is/past om de douche en toilet om te wisselen en dan de toilet apart te maken van de rest van de badkamer, dan heb je op de eerste etage een apart toilet en geen toilet in de badkamer, dat hebben mensen uit ons project ook gedaan.
Verder loop je waarschijnlijk nog aan tegen dingen zoals verdiepingshoge deuren en andere afwerkmogelijkheden. Wij hadden hier niet aan gedacht en werden toen best onder druk gezet om nog even snel daarover te beslissen. (Vensterbanken, deurbeslag, type deuren, andere kleuren kapjes voor de stopcontacten/schakelaars)
Succes!
Heb je dunpleister overwogen? Wij gaan hier nu in eerste instantie voor als (tijdelijke) oplossing totdat het huis “uitgewerkt” is en dit was voor ons de goedkoopste optie. Wel een dunne laag stucwerk...VVeld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 21:19:
Is ook een vriendenprijsje. Maar ik had dus helemaal niet nagedacht over een budget voor de muren. Als je dan 300m2 x €19 uitrekent dan klinkt het al snel duur. Maar dat is dus niet zo als ik jouw bericht lees.
[...]
Als ik jou was zou ik komend jaar niks aan de trap doen.Phorcys schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:05:
[...]
Aha als je er niet over hebt nagedacht dan komt er ineens een grote kostenpost bij inderdaad. Moet ook eerlijk zeggen dat ik dacht dat ik het met 19,- per m2 wel zou redden. Stuc en schilderwerk is wel het geen waar ik me een beetje op heb verkeken.
Weet iemand toevallig een goed bedrijf die tegen een goede prijs trapbekleding kan verzorgen in Noord-Brabant? zit te twijfelen om de trap met pvc te bekleden of eikenhout, iemand een idee met welke prijs ik ongeveer rekening zou moeten houden? gaat om 1 dichte trap (voet en stootborden) en 1 open trap (rondom bekleden). Heb al wel een bedrijf in Boxtel gevonden, parket-fabriek.nl, daar ga ik binnenkort even langs.
Trap werkt en gaat zetten, kans zeer groot dat je opnieuw mag beginnen.
Wil je het dan uiteindelijk alsnog overnieuw doen? Had dit zelf ook overwogen maar had zelf zoiets van oke, als er enkele scheurtjes komen dan laat ik de desbetreffende muur wel repareren als het nodig is. Stucadoor gaf aan dat het zelfs met een nieuwbouw wel mee zal vallen met scheuren in muren. Enige waar hij verwacht dat er scheurtjes zouden kunnen ontstaan is boven de deuren omdat deze dichtgezet worden, afhankelijk hoe deze zijn dichtgezet.xSummerfreak schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:09:
[...]
Heb je dunpleister overwogen? Wij gaan hier nu in eerste instantie voor als (tijdelijke) oplossing totdat het huis “uitgewerkt” is en dit was voor ons de goedkoopste optie. Wel een dunne laag stucwerk...
Daar heb je ook wel een goed punt, had ik nog niet over nagedacht maar wel logisch natuurlijk.Henvar schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:16:
[...]
Als ik jou was zou ik komend jaar niks aan de trap doen.
Trap werkt en gaat zetten, kans zeer groot dat je opnieuw mag beginnen.
Onze woning staat gepland om over ~2 maanden opgeleverd te worden. Nou werd ik gisteren gebeld door de elektra onderaannemer. Hij wilde met mij overleggen over de ontbrekende loze leiding op zolder achter het knieschot. Deze had ik daar in laten tekenen zodat ik later eventueel netwerk kan aanleggen op zolder.
Al bij de eerste bezichtiging 3 maanden geleden had ik geconstateerd dat deze niet aanwezig was. Op dat moment nog relatief eenvoudig op te lossen, want de koof op de 1e verdieping was nog niet gemetseld. Ik heb dat toen meteen schriftelijk (samen met vele andere gebreken) aangegeven. Bij de een 2e bezichtiging hebben we nog meer gebreken aangewezen en aangegeven dat er nog niets van de eerder opgegeven gebreken was opgelost. Nu hadden we pas een "pre-housewarming" en inmiddels was de badkamer betegeld (waar de koof zit), maar de loze leiding ontbrak nog steeds. Nu hebben we expliciet om aandacht gevraag voor dit inmiddels lastig op te lossen probleem...
De elektra man gaf aan dat hij graag de loze leiding wil laten vervallen en meerwerkbedrag retour wil geven. In de technische ruimte zitten nog twee loze leidingen op ~0,5m van het knieschot (waarvan ik origineel begreep dat deze voor de installaties waren, vandaar de extra loze leiding). Hij wilde ook wel een opbouwdoos en -leiding plaatsen naar het knieschot om alsnog op de origineel geplande plek uit te komen en er als coulance voor ons een kabel in trekken naar keus. Het is weliswaar de technische ruimte, maar ik vindt het een lelijke oplossing voor een probleem wat zij 3 maanden genegeerd hebben en toen gemakkelijk op hadden kunnen lossen. Zijn tegenargument was natuurlijk "maar anders zitten we helemaal op slopers hoogte!".
Ter info:
Er is dus wel een oplossing te maken voor het ontbreken van die loze leiding d.m.v. die extra loze leidingen in de technische ruimte. Niet chique, niet volgens afspraak, maar wellicht beter dan de halve badkamer weer afbreken (incl. risico op vertraging). Qua wisselgeld kan ik ook wel wat verzinnen:
- Ruime vergoeding, laat die kabel trekken maar zitten en ik doe het zelf wel weer
- In de keuken zit de lichtschakelaar te laag. Dat het ik zo getekend in overleg met hun adviseur. Eigen schuld, maar ook beetje van hun. Is gelukkig in een gibo wand, dus makkelijk zat aan te passen. Zou mooie ruil kunnen zijn dat zij dat voor ons doen?
- Er mankeert nog wel meer, vooral aan de positie van het e.e.a. in de keuken. Niet volgens tekening. Harde toezegging dat dit allemaal opgelost wordt is mij ook wel wat waard.
Wat vinden jullie een goede oplossing?
Al bij de eerste bezichtiging 3 maanden geleden had ik geconstateerd dat deze niet aanwezig was. Op dat moment nog relatief eenvoudig op te lossen, want de koof op de 1e verdieping was nog niet gemetseld. Ik heb dat toen meteen schriftelijk (samen met vele andere gebreken) aangegeven. Bij de een 2e bezichtiging hebben we nog meer gebreken aangewezen en aangegeven dat er nog niets van de eerder opgegeven gebreken was opgelost. Nu hadden we pas een "pre-housewarming" en inmiddels was de badkamer betegeld (waar de koof zit), maar de loze leiding ontbrak nog steeds. Nu hebben we expliciet om aandacht gevraag voor dit inmiddels lastig op te lossen probleem...
De elektra man gaf aan dat hij graag de loze leiding wil laten vervallen en meerwerkbedrag retour wil geven. In de technische ruimte zitten nog twee loze leidingen op ~0,5m van het knieschot (waarvan ik origineel begreep dat deze voor de installaties waren, vandaar de extra loze leiding). Hij wilde ook wel een opbouwdoos en -leiding plaatsen naar het knieschot om alsnog op de origineel geplande plek uit te komen en er als coulance voor ons een kabel in trekken naar keus. Het is weliswaar de technische ruimte, maar ik vindt het een lelijke oplossing voor een probleem wat zij 3 maanden genegeerd hebben en toen gemakkelijk op hadden kunnen lossen. Zijn tegenargument was natuurlijk "maar anders zitten we helemaal op slopers hoogte!".
Ter info:
Er is dus wel een oplossing te maken voor het ontbreken van die loze leiding d.m.v. die extra loze leidingen in de technische ruimte. Niet chique, niet volgens afspraak, maar wellicht beter dan de halve badkamer weer afbreken (incl. risico op vertraging). Qua wisselgeld kan ik ook wel wat verzinnen:
- Ruime vergoeding, laat die kabel trekken maar zitten en ik doe het zelf wel weer
- In de keuken zit de lichtschakelaar te laag. Dat het ik zo getekend in overleg met hun adviseur. Eigen schuld, maar ook beetje van hun. Is gelukkig in een gibo wand, dus makkelijk zat aan te passen. Zou mooie ruil kunnen zijn dat zij dat voor ons doen?
- Er mankeert nog wel meer, vooral aan de positie van het e.e.a. in de keuken. Niet volgens tekening. Harde toezegging dat dit allemaal opgelost wordt is mij ook wel wat waard.
Ik ga er een beetje vanuit dat we scheuren krijgen omdat er op nog geen 500m nog geheid gaat worden (in 3 fases, dus 3x een periode) en als het dunpleister het houdt is dat meegenomen, zo niet dan doen we het idd opnieuw, maar dat risico lopen we ook met een dikkere laag begreep ik om me heen..Phorcys schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:16:
[...]
Wil je het dan uiteindelijk alsnog overnieuw doen? Had dit zelf ook overwogen maar had zelf zoiets van oke, als er enkele scheurtjes komen dan laat ik de desbetreffende muur wel repareren als het nodig is. Stucadoor gaf aan dat het zelfs met een nieuwbouw wel mee zal vallen met scheuren in muren. Enige waar hij verwacht dat er scheurtjes zouden kunnen ontstaan is boven de deuren omdat deze dichtgezet worden, afhankelijk hoe deze zijn dichtgezet.
Zie hier iedereen prijzen van stucwerk opsommen. Ben blij dat mijn vader stukadoor is, het stucwerk kost me niets op een goede BBQ, koffie en cake na.
Binnenkort nog een keer contact opnemen met de keukenboer. We hebben eerder een opstaande plint van 20cm tegen de muur op het blad geselecteerd maar het lijkt mij misschien beter om achter het fornuis een verhoogde plint van 40cm te nemen. Stucwerk met afwasbare tex blijft toch niet zo mooi als je het vaak moet af doen, lijkt me.
Binnenkort nog een keer contact opnemen met de keukenboer. We hebben eerder een opstaande plint van 20cm tegen de muur op het blad geselecteerd maar het lijkt mij misschien beter om achter het fornuis een verhoogde plint van 40cm te nemen. Stucwerk met afwasbare tex blijft toch niet zo mooi als je het vaak moet af doen, lijkt me.
Jezus wat slordig dit! Als je het schriftelijk al 3 maanden geleden aan de kopersbegeleider doorgegeven hebt zou je mogen verwachten dat er iets mee gedaan wordt. Zeker als je het later nog een 2e keer aangekaart hebt... Ik zou er met gestrekt been in gaan. Laat ze het maar oplossen en met een fatsoenlijk voorstel komen. Dus inderdaad met ze onderhandelen om jouw andere punten op te lossen.Paul C schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:31:
Onze woning staat gepland om over ~2 maanden opgeleverd te worden. Nou werd ik gisteren gebeld door de elektra onderaannemer. Hij wilde met mij overleggen over de ontbrekende loze leiding op zolder achter het knieschot. Deze had ik daar in laten tekenen zodat ik later eventueel netwerk kan aanleggen op zolder.
Ter info:
Wij kiezen zelf voor 2 lagen pleisterwerk door onze stucadoor (een goede kennis). Wanden zijn 8,- euro p m2 voor 2 keer pleisteren en schuren, excl. sausen. Hij heeft ons een woning laten zien waar dit ook gedaan was en zag er prima uit. Voor ons goed genoeg. Sausen doen we zelf met goede verf van een prof schilder.
Voor mij heeft hij wel dezelfde prijs gehanteerd voor zowel wanden als plafonds. Hoe komt het trouwens dat je zoveel plafond hebt en zo weinig wand? Of laat je niet alle wanden stucen en sauzen?
GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:21:
@VVeld als je het over de duvel hebt. Ik heb van 1 van de mannen een prijs terug.
€19,50,- per m2 wanden
€23,50,- per m2 voor plafond
Inclusief spuiten in kleur.
Totaal gaat het bii mij om 135m2 plafonds en 25m2 wanden.
Ik laat alle wanden met renovlies doen behalve 2 wanden in de 2e badkamer en dus de plafonds op de begane grond en badkamers.VVeld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:18:
Voor mij heeft hij wel dezelfde prijs gehanteerd voor zowel wanden als plafonds. Hoe komt het trouwens dat je zoveel plafond hebt en zo weinig wand? Of laat je niet alle wanden stucen en sauzen?
[...]
@GeeMoney , zou ik trouwens goedkoper uit zijn als ik het hele huis met renovlies zou doen? Ik weet namelijk niet wat ongeveer het prijsverschil is.
In mijn geval scheelt het wel aardig maar ik doe het voornamelijk vanwege de kans op scheuren. Daarnaast als het echt goed geplakt is zie je nauwelijks verschil.VVeld schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 23:21:
@GeeMoney , zou ik trouwens goedkoper uit zijn als ik het hele huis met renovlies zou doen? Ik weet namelijk niet wat ongeveer het prijsverschil is.
Bedankt voor je reactie, ik heb wat punten genoteerd staan! De deur van de woonkamer laten vervallen is gelukkig mogelijk, hier komt een zwarte aluminium deur in. De wc scheiden van de badkamer was een optie en zou ik graag willen, helaas denkt mijn vriendin hier anders over en dien ik consessies te doenxSummerfreak schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:07:
[...]
Ziet er goed uit!
Voor de begane grond vraag ik me af of je de deur naar de gang uberhaupt mag laten vervallen, bij ons mocht dit niet omdat ze dan op de bovenverdieping brandwerende deuren moesten plaatsen en dat niet deden/wilden.
Ik zou op de lange muur van de begane grond een of meerdere extra stopcontacten laten maken, dan kan je met je stofzuiger de hele verdieping doen vanaf dat stopcontact en mocht je daar ooit iets neer willen zetten (denk aan een trolley met een lamp, een elektrische waterbak voor de huisdieren etc) dan heb je in ieder geval een stroompunt.
Op de eerste etage zou ik zelf in de inloopkast (denk dat je dat ervan wilt maken) de stopcontacten laten zitten en een nieuwe plaatsen op die andere muur, mocht je die ruimte dan ooit nog anders gaan gebruiken heb je in ieder geval een stroompunt in die ruimte. Verder zou ik informeren of het mogelijk is/past om de douche en toilet om te wisselen en dan de toilet apart te maken van de rest van de badkamer, dan heb je op de eerste etage een apart toilet en geen toilet in de badkamer, dat hebben mensen uit ons project ook gedaan.
Verder loop je waarschijnlijk nog aan tegen dingen zoals verdiepingshoge deuren en andere afwerkmogelijkheden. Wij hadden hier niet aan gedacht en werden toen best onder druk gezet om nog even snel daarover te beslissen. (Vensterbanken, deurbeslag, type deuren, andere kleuren kapjes voor de stopcontacten/schakelaars)
Succes!
Hij zegt het echt:D.deJong schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:19:
Ik lees nergens dat Rikster dat zegt.
De Rikster schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:41:
[...]
[...]
Goed punt. We zullen zien waar ze mee komen. Mijn grote zorg is ten eerste de mogelijke vertraging dit die oplevert (let wel, de bouwvergunning is februari 2018 goedgekeurd. De bouw startte pas in februari 2019 en heeft al 4 weken stilgelegen sindsdien).D.deJong schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 19:19:
Laat ze maar met een mooi compensatievoorstel komen (hoewel ik vermoed dat Rikster gelijk krijgt dat dat er niet in gaat zitten)
Ik heb nog nooit een vergunning voor zoiets aangepast. In de regel werd dat afgestemd met de uitvoerende toezichthouder van de gemeente en kreeg je eventueel een extra rondje welstand voor de aanpassing.
Overigens zou ik het wel een grote aanpassing vinden en ik vind het apart dat de architect hierin meegaat. Ze hadden ook alleen de bergingen met stootvoeg kunnen metselen, de woning heeft er geen last van. En dan nog is berging met kieren door die stootvoegen nou ook geen groot drama. Liever wat teveel ventilatie.
Overigens zou ik het wel een grote aanpassing vinden en ik vind het apart dat de architect hierin meegaat. Ze hadden ook alleen de bergingen met stootvoeg kunnen metselen, de woning heeft er geen last van. En dan nog is berging met kieren door die stootvoegen nou ook geen groot drama. Liever wat teveel ventilatie.
Het grote voordeel van stucwerk boven renovlies etc is dat het te fixen is. Alles laten stucen en over een jaar of 3-5 een stukadoor de barstjes laten repareren en er een kwast over halen zal de goedkoopste oplossing zijn. Scheuren fixen is denk ik nog wel te doen in een vol huis, als je over 3 jaar alles wil laten stukadoren kan je het eerst leeg halen, lijkt me niet zo fijn.xSummerfreak schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 22:09:
[...]
Heb je dunpleister overwogen? Wij gaan hier nu in eerste instantie voor als (tijdelijke) oplossing totdat het huis “uitgewerkt” is en dit was voor ons de goedkoopste optie. Wel een dunne laag stucwerk...
Ik heb toevallig gisteren over het stucwerk gesproken en het fixen daarvan is echt simpel. Nou wilden wij sowieso stucwerk hebben maar waren we wel op zoek naar informatie over kwaliteit daarvan, er is in materiaal en vakmanschap wel verschil maar voor scheuren maakt het werken met gaasjes etc weinig uit, het hangt echt af van het huis. Bouwdrogers helpen overigens zeker niet, wel om het sneller droog te krijgen, niet ivm scheuren. Ons huis is vrijstaand, heeft veel ramen, dichtgemaakte bovenlichten en is uit kalkzandsteenblokken opgebouwd. Zal wel een tegenvaller worden qua scheuren in vergelijking tot ons huidige huis dat vooral uit prefab beton bestaat
Ik had de foto's nog niet gezien maar over welke vlakken hebben we het voornamelijk? Ik ging er niet vanuit dat je banaanvormige stenen zou krijgen maar van een 'gewoon' Waalformaat (waarbij het voegaandeel veel groter en dus bepalender is).Blihi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:44:
[...]
Hij zegt het echt:
[...]
[...]
Goed punt. We zullen zien waar ze mee komen. Mijn grote zorg is ten eerste de mogelijke vertraging dit die oplevert (let wel, de bouwvergunning is februari 2018 goedgekeurd. De bouw startte pas in februari 2019 en heeft al 4 weken stilgelegen sindsdien).
Laat ze maar met een mooi compensatievoorstel komen (hoewel ik vermoed dat Rikster gelijk krijgt dat dat er niet in gaat zitten)
Ik vind het bij de donkere stenen eerlijk gezegd een non-discussie en bij de lichte indien terugliggend gevoegd in het grijs (onderste 1/3) ook maar marginaal en ga er van uit dat dit ruimschoots binnen de gestelde eisen qua welstand en omgevingsvergunning vrij is te wijzigen in overleg.
Wel vreemd dat ze dit binnen het plan willekeurig toepassen, je punt wordt sterker doordat de woningen zonder garage het wel hebben zoals bedacht.
Mijn ervaring met dergelijke stenen is dat je deze wel met stootvoegen moet vermetselen omdat je zonder onvoldoende (buig)treksterkte hebt.
De bovenste 2/3 van de lichte stenen is wel gruwelijk lelijk en zou ik wel een probleem mee hebben.
@De Rikster
Dank voor de uitgebreide reactie! Volgens de technische omschrijving zouden de stenen Hilversums formaat moeten zijn. Ik heb ze niet nagemeten.
Zoals ik het nu begrijp worden alle 9 woningen hetzelfde gemetseld, dus niet degene met berging anders dan de andere. De proefmuurtjes zonder stootvoeg zijn eerst neergezet. Toen heeft de uitvoerder (of iemand anders) zich waarschijnlijk gerealiseerd dat dit niet handig is bij halfsteens bergingen. Vervolgens heeft de metselaar die andere proefmuur gezet, met stootvoeg.
Ik denk inderdaad dat het voor de donkere delen een non-discussie gaat zijn (maar alle halfsteense muren zijn in de lichte steen). Voor de architect zal nu de keuze zijn tussen de drie vlakken van de lichte steen, waarbij jouw voorkeur uitgaat naar de onderste 1/3 (grappig genoeg zeggen de meeste kopers in de Whatsapp groep dat de bovenste 1/3 de voorkeur heeft).
Wat ik van een van de kopers begreep kan het ook nog een combinatie worden, dus de lichte steen met stootvoeg en de donkere zonder.
Dank voor de uitgebreide reactie! Volgens de technische omschrijving zouden de stenen Hilversums formaat moeten zijn. Ik heb ze niet nagemeten.
Zoals ik het nu begrijp worden alle 9 woningen hetzelfde gemetseld, dus niet degene met berging anders dan de andere. De proefmuurtjes zonder stootvoeg zijn eerst neergezet. Toen heeft de uitvoerder (of iemand anders) zich waarschijnlijk gerealiseerd dat dit niet handig is bij halfsteens bergingen. Vervolgens heeft de metselaar die andere proefmuur gezet, met stootvoeg.
Ik denk inderdaad dat het voor de donkere delen een non-discussie gaat zijn (maar alle halfsteense muren zijn in de lichte steen). Voor de architect zal nu de keuze zijn tussen de drie vlakken van de lichte steen, waarbij jouw voorkeur uitgaat naar de onderste 1/3 (grappig genoeg zeggen de meeste kopers in de Whatsapp groep dat de bovenste 1/3 de voorkeur heeft).
Wat ik van een van de kopers begreep kan het ook nog een combinatie worden, dus de lichte steen met stootvoeg en de donkere zonder.
[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 18-07-2019 10:27 ]
Wellicht dat dit ook te maken heeft met de opmerking van @De Rikster, namelijk dat de gekozen steen niet helemaal geschikt is om stootvoegloos te verwerken.Señor Sjon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 09:51:
Ik heb nog nooit een vergunning voor zoiets aangepast. In de regel werd dat afgestemd met de uitvoerende toezichthouder van de gemeente en kreeg je eventueel een extra rondje welstand voor de aanpassing.
Ja het is een afwijkende maat (verlengd) gebaseerd op Hilversums, Romeins of Römer formaat. Ik kom op 40mm dik en 250mm lang afgaande op je foto.Blihi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:24:
@De Rikster
Ga even gezellig kijken naar het proefmuurtje over een paar weken, dan zie je het in het echt en nadat het doorgedroogd is. Ik gok dat jullie de onderste dan allemaal het mooiste vinden.Ik denk inderdaad dat het voor de donkere delen een non-discussie gaat zijn (maar alle halfsteense muren zijn in de lichte steen). Voor de architect zal nu de keuze zijn tussen de drie vlakken van de lichte steen, waarbij jouw voorkeur uitgaat naar de onderste 1/3 (grappig genoeg zeggen de meeste kopers in de Whatsapp groep dat de bovenste 1/3 de voorkeur heeft).
Dat is met wildverband geen enkel probleem inderdaad.Wat ik van een van de kopers begreep kan het ook nog een combinatie worden, dus de lichte steen met stootvoeg en de donkere zonder.
Dan nog zou mijn voorkeur zijn om alles met stootvoegen te doen maar dat is persoonlijk.
Als het alleen garages zijn... een halfsteens muur is niet waterdicht, ook niet met verticaal voegwerk. Dus of ze moeten hydrofoberen of de dekvloer iets los houden van de muur zodat water weg kan.
Thanks!GeeMoney schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:39:
[...]
Je zit met je stamleiding waarschijnlijk. Die kan uiteraard verplaatst worden maar dan krijg je op zeker een koof ergens om die 110cm naar beneden te voeren.
Hij zou tussen de 2 rechter slaapkamers in kunnen maar dan offer je veel ruimte op in die beide slaapkamers alleen maar voor een los toilet. (Je zit namelijk met de toegang naar die slaapkamers)
En ook zou ik niet weten hoe ze dan netjes die 110cm afvoer weg krijgen. (die gaat nu in die lepe hoek in de trap namelijk)
Toilet direct naast de trapopgang van de rechter bovenslaapkamer snoepen en dan de onderste 2 slaapkamers iets naar boven trekken: (let niet op mijn paint skills)
[Afbeelding: leet-paint]
Lastige puzzel
Ik weet niet wat die kleine kasjes in elke kamer zijn? (vvw unit?) Die zit nu op de overloop voor die rechgter bovenkamer.
Ondertussen zijn wij gisteren lekker aan het tekenen geslagen. Ik heb gewoon de tekening leeggegooid dus en zelf wat getekend:
We hebben hierbij de wand van de kleine kamer deels laten staan, kan dan mooi TV aan hangen en het idee om daar achter dan een kast te maken. Mocht je ooit willen is hier dan een 3e slaapkamer op de verdieping van te maken. Verder dus vrijstaand toilet, als het daar tenminste kan. We willen graag een bad naast de douche en dat is best lastig met de huidige grootte van de badkamer.

Op zolder is even de vraag of de boiler en andere technische dingen vast staan, of dat deze ook verplaatst kunnen worden. Daarnaast wil ik graag twee grote opberg ruimtes, die missen we nu een beetje in ons huis en aangezien er ook geen trapkast is is dat wel handig. Van die opberg ruimtes met meuk van wat je normaal achter een knieschot plaatst, maar daar ben ik ook wel beetje klaar mee

[ Voor 4% gewijzigd door Scr33x0r op 18-07-2019 13:24 ]
Ik zou er een C-vormig wandje van maken zodat je een inbouwkast kwijt kan ipv een losstaande wat er meestal een beetje cheap-ass uitziet en dan heb je ook wat stevigheid om de tv te bevestigen aangezien een recht losstaand wandje qua kniksterkte niet heel denderend is.Scr33x0r schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:23:
[...]
Thanks!
Ondertussen zijn wij gisteren lekker aan het tekenen geslagen. Ik heb gewoon de tekening leeggegooid dus en zelf wat getekend:
We hebben hierbij de wand van de kleine kamer deels laten staan, kan dan mooi TV aan hangen en het idee om daar achter dan een kast te maken.
Wat zit er op de onderliggende verdieping waar je nu het toilet tekent?
Goeie!De Rikster schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:31:
[...]
Ik zou er een C-vormig wandje van maken zodat je een inbouwkast kwijt kan ipv een losstaande wat er meestal een beetje cheap-ass uitziet en dan heb je ook wat stevigheid om de tv te bevestigen aangezien een recht losstaand wandje qua kniksterkte niet heel denderend is.
Uh, het tussenstuk van de woonkamer:De Rikster schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:31:
[...]
Wat zit er op de onderliggende verdieping waar je nu het toilet tekent?

Wil je daar een poepleiding naar benden hebben lopen?Scr33x0r schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:33:
Uh, het tussenstuk van de woonkamer:
[Afbeelding]
Haha, nou als het in de muur kan heb ik er niet veel problemen mee, of in de spouwmuur ofzo.. maar neeDe Rikster schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:52:
[...]
Wil je daar een poepleiding naar benden hebben lopen?
Nee
Neeof in de spouwmuur
Ook niet met een koof er omheen?maar nee
Dit soort tekeningen moet je echt maken met alle bouwlagen in je gedachte want anders krijg je dit soort uitdagingen.
1) toilet van de badkamer sluit waarschijnlijk aan op de lepe hoek van de trap. Die gaan ze niet verplaatsen voor je.
2) de zolder is wel een enorm bouwpakket zo. De plek met de meeste ruimte (nok van de buren af) timmer je dicht. Zonde van de ruimte.
3) Als er nog een tweede bijkomt, overweeg die derde slaapkamer op de eerste verdieping. Dat maakt een huis veel couranter.
4) reken er niet op dat in deze tijd de aannemer hele indelingen omgooit, het is in de regel helemaal uitgekiend in relatie tot het Bouwbesluit, daglicht, etc.
2) de zolder is wel een enorm bouwpakket zo. De plek met de meeste ruimte (nok van de buren af) timmer je dicht. Zonde van de ruimte.
3) Als er nog een tweede bijkomt, overweeg die derde slaapkamer op de eerste verdieping. Dat maakt een huis veel couranter.
4) reken er niet op dat in deze tijd de aannemer hele indelingen omgooit, het is in de regel helemaal uitgekiend in relatie tot het Bouwbesluit, daglicht, etc.
Het ligt ook een beetje aan je leeftijd. Als je nog jong bent en een kinderwens hebt kan je, naar mijn mening, een inloop kast alleen doen als je voldoende kamers op de 1e verdieping hebt. Niet voor zo’n compact huis.
Mijn vrouw moest en zou een inloop kast hebben in ons huidig huis, mijn voorstel was een kastenwand omdat 2 slaapkamers groot genoeg waren.
We hadden maar 3 kamers op de 1e en net een baby. Van de kleinste kamer een inloop kast gemaakt en nu een aantal jaar later is de ooievaar nog een keer langs geweest en slaapt dit mormel nu dus al een jaar in de inloopkast. Op de 2e is ook 1 grote kamer, maar daar zijn ze nog te jong voor + Is een logeer kamer / hobby ruimte.
Ik ben blij dat we binnenkort verhuizen. In ons nieuw huis waren oorspronkelijk 4 kamers op de 1e. Badkamer zat tussen in (geen raam) en deze hebben we verplaatst naar een slaapkamer. De locatie van de originele badkamer hebben we nu als inloopkast.
Op de 2e (50m2) maken we 2 ruime kamers met een badkamer er tussen.
@Scr33x0r Ik zou die muur gewoon laten staan tussen de 2 slaapkamers. Zeker als je ook nog elke ochtend eerst onder de douche gaat, dan is het de kortste weg naar je kleding.
Badkamer, past dit? Er van uitgaande dat de deur rechts boven is:
Links boven douche.
Links midden wc.
Links onder (naar rechts) bad.
Rechts midden wastafel.
Volgens mij moet dat net passen.
Voor een losse wc heb je niet echt de ruimte. Die trap is echt vervelend geplaatst.
Mijn vrouw moest en zou een inloop kast hebben in ons huidig huis, mijn voorstel was een kastenwand omdat 2 slaapkamers groot genoeg waren.
We hadden maar 3 kamers op de 1e en net een baby. Van de kleinste kamer een inloop kast gemaakt en nu een aantal jaar later is de ooievaar nog een keer langs geweest en slaapt dit mormel nu dus al een jaar in de inloopkast. Op de 2e is ook 1 grote kamer, maar daar zijn ze nog te jong voor + Is een logeer kamer / hobby ruimte.
Ik ben blij dat we binnenkort verhuizen. In ons nieuw huis waren oorspronkelijk 4 kamers op de 1e. Badkamer zat tussen in (geen raam) en deze hebben we verplaatst naar een slaapkamer. De locatie van de originele badkamer hebben we nu als inloopkast.
Op de 2e (50m2) maken we 2 ruime kamers met een badkamer er tussen.
@Scr33x0r Ik zou die muur gewoon laten staan tussen de 2 slaapkamers. Zeker als je ook nog elke ochtend eerst onder de douche gaat, dan is het de kortste weg naar je kleding.
Badkamer, past dit? Er van uitgaande dat de deur rechts boven is:
Links boven douche.
Links midden wc.
Links onder (naar rechts) bad.
Rechts midden wastafel.
Volgens mij moet dat net passen.
Voor een losse wc heb je niet echt de ruimte. Die trap is echt vervelend geplaatst.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ja was ik al beetje bang voor.Señor Sjon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:19:
1) toilet van de badkamer sluit waarschijnlijk aan op de lepe hoek van de trap. Die gaan ze niet verplaatsen voor je.
Kan me ook voorstellen dat een aannemer gewoon indelingsvarianten heeft liggen. En ben het wel met je eens wat betreft het bouwpakket. Ik wil eigenlijk gewoon 2 slaapkamers op zolder, daar is hij groot genoeg voor zou je zeggen?
Dan kan ik 2 slaapkamers op de verdieping ook "verantwoorden". Ik vind het ergens ook weer zonde om een kamer te hebben op de verdieping waar we niks mee doen, daarnaast zijn de kamers op de verdieping, dusdanig "klein" dat je er ook niet de wereld mee kan.
Hier de orginele, het gaat hierbij om de linker van de twee, en dan is hij gespiegeld.
https://imgur.com/a/sQl1BjA

Van de zolder zou ik de achterkamer niet maken, maar een open zolder houden voor werkhoek e.d. Om de trap heen een wand zetten maakt het onnodig krap.
Ik vind het in die zin zo zonde zoals die boiler dus geplaatst is, je hebt aan die kant een raam, dus zorg dan ook dat je er iets kunt.Señor Sjon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 15:43:
Van de zolder zou ik de achterkamer niet maken, maar een open zolder houden voor werkhoek e.d. Om de trap heen een wand zetten maakt het onnodig krap.
Een open werkplek naast dat spul zie ik niet zo zitten, we hebben in ons huidige huis (opgeleverd in 2017) ook een open zolder (met een afgescheiden technische ruimte) en daar heb ik mijn kantoor en race simulator spul in en dat is eigenlijk toch niet fijn. Ik wil dat graag in een afgescheiden ruimte.
We zitten dus pas na de bouwvak met de aannemer, dus ik heb nog even om over na te denken, maar heel veel opties zijn er niet.
Het zijn geen garages maar bergingen (voor fietsen etc.). Ik vrees dat het hydrofoberen aan onszelf overgelaten wordt...Señor Sjon schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:28:
Als het alleen garages zijn... een halfsteens muur is niet waterdicht, ook niet met verticaal voegwerk. Dus of ze moeten hydrofoberen of de dekvloer iets los houden van de muur zodat water weg kan.
Mijn huidige berging is ook halfsteens en is inderdaad vrij vochtig. Met goed ventileren kom je echter een heel eind
Dunpleister is een vorm van stucen, alleen een dunnere laag (ongeveer 2mm) en daardoor alleen mogelijk bij nieuwbouw. Dunpleister is overigens al te vinden voor zo’n 10€ per m2 exclusief verfen/latex spuiten. En jouw uitleg is precies de reden waarom wij dit eerst doen ipv renovliesJheroun schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 10:02:
[...]
Het grote voordeel van stucwerk boven renovlies etc is dat het te fixen is. Alles laten stucen en over een jaar of 3-5 een stukadoor de barstjes laten repareren en er een kwast over halen zal de goedkoopste oplossing zijn. Scheuren fixen is denk ik nog wel te doen in een vol huis, als je over 3 jaar alles wil laten stukadoren kan je het eerst leeg halen, lijkt me niet zo fijn.
Ik heb toevallig gisteren over het stucwerk gesproken en het fixen daarvan is echt simpel. Nou wilden wij sowieso stucwerk hebben maar waren we wel op zoek naar informatie over kwaliteit daarvan, er is in materiaal en vakmanschap wel verschil maar voor scheuren maakt het werken met gaasjes etc weinig uit, het hangt echt af van het huis. Bouwdrogers helpen overigens zeker niet, wel om het sneller droog te krijgen, niet ivm scheuren. Ons huis is vrijstaand, heeft veel ramen, dichtgemaakte bovenlichten en is uit kalkzandsteenblokken opgebouwd. Zal wel een tegenvaller worden qua scheuren in vergelijking tot ons huidige huis dat vooral uit prefab beton bestaat.
Het is wel verwarrend als aspirantnieuwbouwbewoner dat de informatie redelijk tegenstrijdig is.xSummerfreak schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 17:05:
[...]
Dunpleister is een vorm van stucen, alleen een dunnere laag (ongeveer 2mm) en daardoor alleen mogelijk bij nieuwbouw. Dunpleister is overigens al te vinden voor zo’n 10€ per m2 exclusief verfen/latex spuiten. En jouw uitleg is precies de reden waarom wij dit eerst doen ipv renovlies
Aanbieders van renovlies melden dat (de muren achter) stucwerk kan/zal scheuren en dat renovlies die scheuren verbergt, soms verwijzend naar "nieuwe materialen" die dat beter kunnen dan "vroeger" en/of de noodzaak om flexibele lijm te gebruiken.
Aanbieders van 'nieuwbouw' stucwerk (het pleisteren dat jij noemt) geven juist aan dat pleister juist (ook) vrij goed bestand is tegen scheuren en dat als de muur scheurt, renovlies ook scheurt. En ook zij verwijzen dan naar "nieuwe materialen" die beter tegen scheuren kunnen dan "vroeger".
Als beide ruwweg even makkelijk scheuren zichtbaar laten worden, dan geloof ik inderdaad wel dat pleisterwerk makkelijker te repareren is. Dat is in principe een kwestie van wat sierpleister/muurvuller met een plamuurmes in de scheur duwen. Of dat natuurlijk door een stucadoor laten doen
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2