kabeltjekabel schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:24:
Hoezo zonder panelen geen optie? Zat je bouwer te liegen dat het moest vanwege de EPC?
Duitse 320 Wp panelen zijn wel wat duurder, maar 320 Wp panelen an sich kun je al voor 160 euro kopen.
Of hier; 300 Wp, Duits; €150
Omvormer 1 maatje groter zitten de kosten ook niet in, dat 100 euro ofzo.
Kabel dikker? Huh? heb je dan een upgrade 1-fase > 3-fase omvormer gekregen? Dat is wel een forse meerprijs qua omvormer.
Mijn bouwer gaf aan dat het geen optie was, en hier op het forum zijn er artikelen die dat tegen spreken maar ik had daar eerlijk gezegd ook allemaal geen zin in. Ik heb een EPC0 woning en ik weet wat je "terug" krijgt bij het niet nemen van bepaalde opties en dat is lange na niet de reguliere prijs.
Dan zit je ook nog met garanties, montage, gezeur achteraf als er toch iets defect gaat of lekkage optreed etc.
Ik zie trouwens nog steeds geen links met die prijzen. Daarnaast is dat zonder plaatsing/aansluiting en zonder materiaal om die handel te monteren op het dak. Dat zit wel allemaal in de prijs die ik heb betaald.
Voor de grap heb ik 2 offertes online ingevuld en de goedkoopste komt op €4867,- voor 10 panelen a 320wp. (afkomst onbekend).
Nuon doet het voor €5780,- a 10 panelen van 320wp.
Ik heb totaal voor 18 panelen €7650,- betaald all-in dus inclusief garanties, plaatsing en materialen en aanwezig bij oplevering.
Ik denk dat het allemaal wel losloopt als ik de prijzen zo zie?
Moet er dan wel bijzeggen dat ik hier op het forum ook gekke installaties ben tegen gekomen bij mensen om puur maar aan de norm te voldoen inderdaad.
Bij mij liggen ze keurig schuin op 40graden zuid-west en vol in de zon. Absoluut geen schaduw van iets.
Dak ligt maximaal vol met de 4 extra die ik gekocht heb. (had er meer kwijt gekund als ik niet 2 dakkapellen had genomen)
Als ik ze op het Noorden had gehad en dan 5 stuks om de EPC waarde te halen had ik er natuurlijk wel werk van gemaakt.
[
Voor 13% gewijzigd door
GeeMoney op 22-05-2019 22:16
]