Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 43 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:33

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Of men vindt ergens in de oceaan een gasbel en alle zonnepanelen zijn nutteloos. Je kunt er niets van zeggen. Maar met de kennis van nu zijn de huidige nieuwbouwwoningen bovengemiddeld geïsoleerd, met name rondom steden met veel oude gebouwen zie ik de vraag naar geïsoleerde woningen alleen maar toenemen.

Sport_Life wijzigde deze reactie 19-05-2019 15:40 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:08
Sport_Life schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:40:
Of men vindt ergens in de oceaan een gasbel en alle zonnepanelen zijn nutteloos. Je kunt er niets van zeggen. Maar met de kennis van nu zijn de huidige nieuwbouwwoningen bovengemiddeld geïsoleerd, met name rondom steden met veel oude gebouwen zie ik de vraag naar geïsoleerde woningen alleen maar toenemen.
Ik denk dat misschien de belangrijkste reden om van gas af te gaan niet de te kleine gasbellen zijn maar het milieu. CO2 uitstoot etcetera, aangezien het verbranden van gas de warmte opleverd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:35
Sport_Life schreef op zondag 19 mei 2019 @ 15:40:
Dan nog zijn winning, transport en verwerking niet gratis. En wat hier boven ook al staat; CO2 uitstoot.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hoijong
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22:00
kabeltjekabel schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:35:
[...]

Met al die stomme kruisnokken denk ik dat we over 20 jaar helemaal het niet kunnen plaatsen van PV vervloeken :+
Ik blij met m'n platte dak :p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hoijong schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:16:
[...]

Ik blij met m'n platte dak :p
Een stille referentie aan mijn tirade tegen platte daken nog niet zo lang geleden? :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

kabeltjekabel schreef op zondag 19 mei 2019 @ 16:55:
[...]

Dan nog zijn winning, transport en verwerking niet gratis. En wat hier boven ook al staat; CO2 uitstoot.
Pv panelen moeten ook worden vervaardigd, geïmporteerd, onderhouden, na 10 jaar vervangen worden , etc.

Er worden momenteel op grote schaal windmolens van 10 jaar oud vervangen omdat.. de subsidie anders stopt..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 23:21
Sport_Life schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:46:
[...]

Pv panelen moeten ook worden vervaardigd, geïmporteerd, onderhouden, na 10 jaar vervangen worden , etc.

Er worden momenteel op grote schaal windmolens van 10 jaar oud vervangen omdat.. de subsidie anders stopt..
Goede punten maar het één maakt het ander nog niet onwaar. Dat we DE oplossing nog niet hebben is logisch, die bestaat ook niet. De oplossing zal over langere tijd in vele kleine stapjes moeten komen, zo hebben we dit probleem namelijk ook gecreëerd. Het isoleren van huizen, het gebruik van elektriciteit voor het verwarmen en koken is een duurzame investering ongeacht waar die stroom vandaan komt. Dat kan namelijk dan op vele manieren die minder belastend zijn voor het milieu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

PV panelen hoeven helemaal niet na 10 jaar vervangen te worden. En geven geen dode vogels, slagschaduw en geluidsoverlast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:46
kabeltjekabel schreef op zondag 19 mei 2019 @ 14:07:
[...]

Tuurlijk zijn er altijd grotere kosten te verzinnen. Maar 3000 euro per 15 jaar is toch gewoon 200 euro per jaar. Ik zou er niet aan denken. Tenzij het ook de warmte buitenhoudt.
Uiteraard houdt het ook beter de warmte buiten. Huizen in Portugal en dergelijke zijn niet voor niets vaak wit :) .
En als je geen onderhoudskosten wilt hebben is een eigen huis wellicht sowieso geen goed idee >:) . Afhankelijk van bouwjaar en gebruikte materialen is 1000,- euro per jaar reserveren geen overbodige luxe denk ik.

GeeMoney wijzigde deze reactie 19-05-2019 22:06 (10%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:09
Ik verbaas me over de levensduur van dat spul. Ik heb net express een huis uitgezocht zonder wit laagje want ik zag dat schilderwerk niet zitten.
[...]
Off-topic en vaag statement zonder bron. Edit: bron gevonden: https://www.volkskrant.nl...ge-subsidiestop~b8edbaf0/
Opmerkelijk. Erg jammer dat subsidies zo misbruikt worden.

burnedhardware wijzigde deze reactie 19-05-2019 22:35 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

walletje-w schreef op zondag 19 mei 2019 @ 19:03:
[...]

Goede punten maar het één maakt het ander nog niet onwaar. Dat we DE oplossing nog niet hebben is logisch, die bestaat ook niet. De oplossing zal over langere tijd in vele kleine stapjes moeten komen, zo hebben we dit probleem namelijk ook gecreëerd. Het isoleren van huizen, het gebruik van elektriciteit voor het verwarmen en koken is een duurzame investering ongeacht waar die stroom vandaan komt. Dat kan namelijk dan op vele manieren die minder belastend zijn voor het milieu.
De (enige) oplossing is zoals jij ook noemt, minder verbruiken (beter isoleren) :).
Probleem met pv panelen en electrische wagens en ook windmolens (bronnen zijn eenvoudig op internet te vinden, op dit forum wordt ook enig initiatief verwacht @burnedhardware ) is dat de impuls voornamelijk vanuit economisch oogpunt is (subsidie). Dat windmolens makkelijk 30 jaar meegaan en pv panelen van 250wp ook nog niet technisch zijn afgeschreven vindt men onbelangrijk, want er is toch subsidie. Dat wringt mij nogal :). En ja, ik heb mijn nieuwbouw panelen ook aangemeld voor de btw teruggaaf uiteraard..
'Deze turbines kunnen zeker nog tien tot vijftien jaar mee, maar worden vervangen en opnieuw aangemeld omdat het draaien met subsidie zoveel lucratiever is. Dit heeft niets met duurzaamheid te maken, maar alles met het opstrijken van dubbele subsidies', zegt Rob Rietveld van de NLVOW. 'Dit ondermijnt het draagvlak voor windenergie, spekt vooral de exploitanten en verkleint de kans dat omwonenden meedelen in de opbrengsten.'
Maarja laten we weer ontopic gaan ;)

Sport_Life wijzigde deze reactie 19-05-2019 22:39 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:04:
[...]

Uiteraard houdt het ook beter de warmte buiten. Huizen in Portugal en dergelijke zijn niet voor niets vaak wit :) .
En als je geen onderhoudskosten wilt hebben is een eigen huis wellicht sowieso geen goed idee >:) . Afhankelijk van bouwjaar en gebruikte materialen is 1000,- euro per jaar reserveren geen overbodige luxe denk ik.
Geen wit laagje maakt dus meteen een 20% besparing daar op mogelijk. Koop ik net zo lief een paar snipperuren bij om de gezellige oom uit te hangen.

Een lichte steen gebruiken; prima. Elke 15 jaar 3000 euro spenderen om stenen te verven... dan kun je ook wel een plat dak nemen; dat is dan ook maar ietsjes meer...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 14-11 15:45
Iemand hier de gouden tip: van het weekend de loze leidingen voorzien van netwerk kabel; maar bij de laatste ging het mis; de nylon controledraad met trekveer er aan brak af; trekveer er wel uit gekregen maar de nylondraad zit nu muurvast en blokkeert nu deze buis; uiteraard degene op de meest lastig bereikbare plaats, de zolder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 21:16
burnedhardware schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:04:
Ik verbaas me over de levensduur van dat spul. Ik heb net express een huis uitgezocht zonder wit laagje want ik zag dat schilderwerk niet zitten.

[...]

Off-topic en vaag statement zonder bron. Edit: bron gevonden: https://www.volkskrant.nl...ge-subsidiestop~b8edbaf0/
En als je iets verder leest zie je dat de wetgeving in 2015 is aangepast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Henvar schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:35:
[...]

En als je iets verder leest zie je dat de wetgeving in 2015 is aangepast.
Nee hoor, het gebeurt nog steeds :).

"we gaan de wet aanpassen" betekent in de politiek vrij weinig..

Sport_Life wijzigde deze reactie 20-05-2019 09:44 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 23:42
Len020 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:27:
Iemand hier de gouden tip: van het weekend de loze leidingen voorzien van netwerk kabel; maar bij de laatste ging het mis; de nylon controledraad met trekveer er aan brak af; trekveer er wel uit gekregen maar de nylondraad zit nu muurvast en blokkeert nu deze buis; uiteraard degene op de meest lastig bereikbare plaats, de zolder.
heb je nou een 'dood stuk' zonder uiteinde aan een van beide kanten, dan zie ik zo een twee drie niet een oplossing.

Anders wil het nog wel eens helpen om een stofzuiger erop te zetten: je krijgt dan door luchtwerveling bewegingen in de buis waardoor het soms wat makkelijker gaat. En vervolgens een wollen draad er doorheen zuigen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
@Len020 een stalen trekveer proberen zonder iets eraan en dan wat porren?
Stofzuiger of compressor erop en dan aan de andere kant vacuum creeren door de buis kort af te sluiten met je hand/vinger en dat een paar keer herhalen in de hoop dat hij los schiet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-11 12:23
Bij ons project kan je daarom ook geen loze leidingen naar de zolder krijgen. Je kan op de zolder krijgen wat je wil, maar wel bedraad. Dit omdat ze blijkbaar veel te vaak terug moesten komen omdat mensen zelf geen kabel kregen in een loze leiding naar de zolder.

Overigens een nadeel van onze zolder is, is dat alle electra en netwerk opbouw is op de lange zijden van de zolder. De 2 dak elementen zijn prefab en dat wordt als reden gegeven daar we daar niks inbouw kunnen krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:32
@Len020 je zou een afvoer ontstopper kunnen gebruiken. Lijkt op een trekveer, maar met een haakje op het einde en een handvat om dat haakje te laten draaien. Wordt normaal gebruikt om de verstopping los te peuteren, maar wellicht kun je het trekkoord daarmee los krijgen.
Andere oplossing weet ik helaas ook niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16:38

MadEgg

Tux is lievvv

Hoe is het nu afgebroken? Als de controledraad afbreekt, hoe weet je dan dat hij muurvast zit? Het andere einde zit blijkbaar niet meer vast aan de trekveer, want die heb je eruit gekregen?

Als je een buis hebt waar je zelfs de trekveer niet achter de controledraad aankrijgt, is dat een bijzonder slecht voorteken voor de draad die je er nog weer achteraan wilt trekken. Ik zou dit dus bij de bouwer neerleggen. Het klinkt alsof er ergens een sok losgeschoten is bij het storten van de dekvloer of ze wellicht door de buis geboord hebben.

Als dat op niets uitloopt zou ik eerst eens proberen te lokaliseren waar het probleem zit. Ik heb het verloop van alle buizen op de foto vastgelegd voordat de dekvloeren gestort werden en alle dichtgestuct werd. Met de trekveer kun je de afstand bepalen tot waar het klem komt te zitten. Mocht je er op geen andere manier uitkomen dan kun je altijd nog op die locatie een gat bikken, een stukje buis er tussenuit zagen en met een sok weer aan elkaar knopen. En dan natuurlijk als je dat gat toch hebt, het jezelf even makkelijk maken en de kabel er eerst doorheen trekken. Daarna de boel weer dichtstuccen of wat zandcement er overheen, afhankelijk van de locatie.

Of delegeren naar http://www.kabelstrekken.nl/ of iets in die richting ;) (zelf geen ervaring mee, eerste hit op DuckDuckGo)

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
burnedhardware schreef op zondag 19 mei 2019 @ 22:04:
En volgens zelfde artikel is het gat in de regelgeving opgelost:
Het Ministerie van Economische Zaken, dat de subsidies verstrekt, zegt in een reactie dat 'vanaf 2015 de subsidieregeling zo wordt aangepast dat het niet meer financieel aantrekkelijk is om een oudere windmolen te vervangen voor precies dezelfde windmolen'.
Vervangen door een hogere windmolen (zoals nu geplaatst worden) kan trouwens wel logisch zijn, opbrengst stijgt sterk als je boven de boundary layer komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 12-11 16:31
Ik heb een praktische vraag ivm het afwerken van de woning na oplevering.
Op diverse offertes zie ik staan dat er water beschikbaar moet zijn voor bijvoorbeeld tegelzetter en stucadoor.
Hoe doe ik dat straks na de oplevering?
Twee badkamers klaar maar zonder wasmeubel/kraan opgeleverd. En nog geen keuken.
Hoe moet dat tijdelijk opgelost worden? Qua water maar ook qua tijdelijk afvoer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

Niet toevallig een buitenkraantje aanwezig ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Headhunter07 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:01:
Op diverse offertes zie ik staan dat er water beschikbaar moet zijn voor bijvoorbeeld tegelzetter en stucadoor.
Twee badkamers klaar maar zonder wasmeubel/kraan opgeleverd. En nog geen keuken.
Hoe moet dat tijdelijk opgelost worden? Qua water maar ook qua tijdelijk afvoer.
Onze stucadoor gebruikte de aanvoerslang tbv toekomstige keuken, daar zit ook een kraantje op :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hoe krijg je dat nu voor elkaar? De trekveer (met een stuk controledraad er aan?) heb je aan de ene kant er uit gekregen. Aan de andere kant heb je een stuk controledraad dat vast zit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Headhunter07 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:01:
Wij hadden dezelfde situatie, maar toch nog twee kranen aanwezig: buitenkraan (optie die wij gekozen hadden) en kraan op zolder tbv wasmachine (standaard). Het is even wat behelpen met een tuinslang van zolder naar beneden maar het werkt wel.

Afvalwater kun je redelijk makkelijk wegstorten via de afvoerpijp in het toilet, die is neem ik aan wel aanwezig?

MadEgg wijzigde deze reactie 20-05-2019 14:23 (7%)

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
Geen vulkraan bij de CV?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14-11 19:04

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Heb dat probleem zelf bij mijn huidige huis ook gehad en de kabel zit er nog steeds in. Waardeloos. Ik trek nooit meer zelf een kabel, alle trucjes van zeep/niet zeep ten spijt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Headhunter07
ZeRoC00L schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:05:
Niet toevallig een buitenkraantje aanwezig ?
Jazeker! Twee zelfs en ik bedenk me net dat ik nog extra ga betalen om ze in vorstveilge uitvoering te krijgen.
Oplevering zal december/jan worden. Dus weet niet of slang buiten om gaat werken.
Via cv kraan zou ook moeten kunnen idd.
Nu nog iets verzinnen voor afvalwater. De wc’s zijn al wel opgeleverd vanuit de bouw namelijk.

Headhunter07 wijzigde deze reactie 20-05-2019 14:42 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:58
hmm waarom hebben ze nylon draad gebruikt en niet gewoon zwarte vd draad.
Maar krijg je de nylon draad er niet uit als je met een combinatietang er flink aan trekt ( hij zal aan 1 kant er toch uitsteken )
Hoop voor je dat er geen flex buis is gebruikt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:43
Even een vraag. Wij gaan eind juni de sleutel krijgen en in juli de vloeren (beneden tegels, boven pvc) laten plaatsen.
Is er dan (met zomerse temperaturen ) een opstookprotocol nodig denken jullie?
Overal vloerverwarming op 100mm uit elkaar.
Wat is de invoertemperatuur bij anderen met een recent nieuwbouwhuis met vloerverwarming op alle etages?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:11
Ja, heeft te maken met het verwarmen en afkoelen van de vloer dmv leidingen. Dus ik had het wel gedaan

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 00:30
Wijnand1980 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:24:
Even een vraag. Wij gaan eind juni de sleutel krijgen en in juli de vloeren (beneden tegels, boven pvc) laten plaatsen.
Is er dan (met zomerse temperaturen ) een opstookprotocol nodig denken jullie?
Overal vloerverwarming op 100mm uit elkaar.
Wat is de invoertemperatuur bij anderen met een recent nieuwbouwhuis met vloerverwarming op alle etages?
Is zeker benodigd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ambusched
Kreeg gister telefoontje van makelaar die 'tussenpersoon' is voor bouwer. De 2 loze leidingen naar onze woonkamer zitten verstopt. Ze kregen er een coax door en bij andere Cat5 door. Of ik er zo tevreden mee zou zijn. Eh... Nee ik wil namelijk 1coax en cat 7 door een buis en 2 cat7 door de ander 8)7
'Oké ik bel u later terug' smiddags weer gebeld. Ze gaan de verstopping oplossen zodat het weer echte loze leidingen worden. Maar wat wilt u allemaal gaan doen met die cat7. Dat past nooit met 2 door 1 buis... Ik had al nagevraagd dat het 19mm buis werd en dat gebruiken ze dus volgens mij moet dat lukken. Nu maar hopen dat het goed gaat straks :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
ambusched schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:47:
Kreeg gister telefoontje van makelaar die 'tussenpersoon' is voor bouwer. De 2 loze leidingen naar onze woonkamer zitten verstopt. Ze kregen er een coax door en bij andere Cat5 door. Of ik er zo tevreden mee zou zijn. Eh... Nee ik wil namelijk 1coax en cat 7 door een buis en 2 cat7 door de ander 8)7
'Oké ik bel u later terug' smiddags weer gebeld. Ze gaan de verstopping oplossen zodat het weer echte loze leidingen worden. Maar wat wilt u allemaal gaan doen met die cat7. Dat past nooit met 2 door 1 buis... Ik had al nagevraagd dat het 19mm buis werd en dat gebruiken ze dus volgens mij moet dat lukken. Nu maar hopen dat het goed gaat straks :(
Ik zou voor 2x cat6a gaan ipv cat7.
De cat6a zijn ook nog redelijk flexibel en krijg je makkelijker door een buis heen.
Ook op cat6a krijg je 10Gbit mocht dat je eis/wens zijn.

GeeMoney wijzigde deze reactie 21-05-2019 14:51 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ambusched
GeeMoney schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:50:
[...]

Ik zou voor 2x cat6a gaan ipv cat7.
De cat6a zijn ook nog redelijk flexibel en krijg je makkelijker door een buis heen.
Ook op cat6a krijg je 10Gbit mocht dat je eis/wens zijn.
Ik heb al cat7 voor mooi bedrag gekocht dus het moet erin >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

ambusched schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:01:
[...]
Ik heb al cat7 voor mooi bedrag gekocht dus het moet erin >:)
Ik wens je veel succes. In mijn vorige woning heb ik met Cat7 gewerkt. Met héél veel moeite kon ik twee Cat7-kabels door een recht stuk 19mm buis persen. Het bochtje lukte niet, zelfs zonder buis er aan vast. Cat7 is behoorlijk dik en stug. Daarom heb ik nu overal Cat6 gedaan, dat haalt de 10Gbit ook wel en past wel redelijk fatsoenlijk per 2 door een 19mm buis. Ik hoop dat jouw kabel soepeler is dan de Cat7 die ik had ;)

MadEgg wijzigde deze reactie 21-05-2019 15:06 (5%)

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ambusched
Dat klinkt allemaal veelbelovend :N

Ik hoop dat het lukt, anders toch maar ander plan trekken 8)7

Ik had hier bij topic over netwerk in huis gelezen dat het goed te doen zou moeten zijn.

ambusched wijzigde deze reactie 21-05-2019 15:36 (31%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
ambusched schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 15:35:
Dat klinkt allemaal veelbelovend :N

Ik hoop dat het lukt, anders toch maar ander plan trekken 8)7

Ik had hier bij topic over netwerk in huis gelezen dat het goed te doen zou moeten zijn.
Cat7 twee stuks goed te doen kan ik me niet voorstellen. Cat6a daarentegen wel, zeker in 19mm en de juiste kabels.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Headhunter07
Kan iemand mij eens een paar voorbeelden noemen van apparatuur thuis waarbij je 10 Gb netwerk nodig hebt? Ik kan alleen een soort backbone tussen twee switches verzinnen en dan moet 1 Cat7 kabel ook al voldoende zijn.
Cat 5e is thuis ook al voldoende maar als je toch gaat aanleggen is Cat6a een logische keuze.

Ik ga zelf proberen coax én Cat6a in één 19mm buis te krijgen na oplevering. Met als last resort INCA of MOCA over de coax. Daar komt toch alleen tv,playstation op.

Headhunter07 wijzigde deze reactie 21-05-2019 16:22 (21%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
Headhunter07 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:20:
Kan iemand mij eens een paar voorbeelden noemen van apparatuur thuis waarbij je 10 Gb netwerk nodig hebt? Ik kan alleen een soort backbone tussen twee switches verzinnen en dan moet 1 Cat7 kabel ook al voldoende zijn.
Cat 5e is thuis ook al voldoende maar als je toch gaat aanleggen is Cat6a een logische keuze.

Ik ga zelf proberen coax én Cat6a in één 19mm buis te krijgen na oplevering. Met als last resort INCA of MOCA over de coax. Daar komt toch alleen tv,playstation op.
Cat6a met coax moet lukken in een buis van 19mm. Heb ik zelf veelvuldig gedaan.
10Gbit kan je halen met inderdaad de wat klein enterprise gerichte switches/nas-jes en uiteraard als je een 10Gbit koper NIC hebt op PCIe in je PC.
Op Cat6a kan je ook PoE+ gebruiken. Een van de redenen waarom ik ook persé nu Cat6a gebruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19:14
Headhunter07 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:20:

Denk dat het voor de meeste vooral het future proof maken van hun woning is zodat je niet over 5 jaar (noem maar een periode) weer alles kan omgooien. Voor veel mensen is 10Gb nu nog overkill, maar gezien de groei aan data hongerige applicaties en snelheden die glasvezel kan halen wil je niet dat je kabel de bottleneck is. Bij ons is over glasvezel al 900/900mbit te krijgen voor een vrij schappelijk tarief (50 - 70 euro p/m).

Edit: zelfs nog goedkoper via een partij als: https://netrebel.nl/ voor 37,50 (geen ervaring met hun, maar toch)

perspectivebass wijzigde deze reactie 21-05-2019 16:28 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ambusched
perspectivebass schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 16:26:
[...]

Denk dat het voor de meeste vooral het future proof maken van hun woning is zodat je niet over 5 jaar (noem maar een periode) weer alles kan omgooien. Voor veel mensen is 10Gb nu nog overkill, maar gezien de groei aan data hongerige applicaties en snelheden die glasvezel kan halen wil je niet dat je kabel de bottleneck is. Bij ons is over glasvezel al 900/900mbit te krijgen voor een vrij schappelijk tarief (50 - 70 euro p/m).

Edit: zelfs nog goedkoper via een partij als: https://netrebel.nl/ voor 37,50 (geen ervaring met hun, maar toch)
Eigenlijk precies dit. Ik heb het nu echt niet nodig. Maar ga ervan uit dat ik meer dan 15 jaar ga wonen in onze toekomstige woning nu al in eigendom. En ik ken mijn vrouw een beetje, als het er eenmaal in zit waarom zou je dan upgraden,het werkt toch goed enz... En kon voor mooi bedrag cat7 overnemen dus maar gedaan. Klaar voor de toekomst, ik heb een zoon van 4 nu maar tegen de tijd dat hij misschien wil gaan gamen is cloud gaming denk ik wel het ding en wil ik er voor zorgen dat hij de beste mogelijkheden daarvoor krijgt. Ik heb toen ik zelf nog volop aan het gamen was en mijn vrouw aan het downloaden was vaak genoeg problemen gehad waar ik geen zin meer in heb.
Dus heb ik het nu echt nodig, nee maar ik ga het 1 keer doen en proberen goed te doen zodat de basis future proof is. Maar mocht het me niet lukken stap ik toch terug op cat6a en gaat dit weer in de verkoop.

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-11 01:12
No offence hoor en zonder verder al te veel offtopic te gaan, maar het topic wat je daarstraks aanhaalde (nette lan) daar staat ook dat Cat7 geen officiële standaard is ;)

Ik hoop voor je dat dergelijke kabels gaan passen, maar ik doe het persoonlijk niet meer als ik het tracé niet ken.
Tis dik, stug en Kwaliteit Uitermate Teleurstellend om te verwerken/mee te werken.

Als je binnen de 55m specs blijft is gewoon Cat6 meer dan voldoende.
En uitzonderingen daar gelaten kom je doorgaans in een woonhuis niet boven de 55m ;)

En als je echt wilt voorbereiden gooi je er ook direct glas bij door :+

Acties:
  • +6Henk 'm!

• ambusched
Bedankt voor de tips allemaal d:)b
Laten we het weer over de bouw hebben *O*

Bij ons gaat het rap nu aan de buitenkant, de pannen gaan er op en zag al bakstenen klaar liggen.

• fjorden
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
Wie heeft tips voor een goede inspecteur voor een oplevering in Zeist (regio Utrecht)?

Met alle wisselende ervaringen met VEH (in dit topic en op internet) lijkt mij de gok te groot dat het mannetje dat wij krijgen toevallig net die bekwame inspecteur is. Ik geef graag iets meer uit aan een expert die naast de visuele inspectie ook metingen doet waar nodig. Een nieuwbouwwoning blijft tenslotte een enorme uitgave.

Een zoektocht levert wel een lijst bouwkundigen op die in deze regio opleverkeuringen uitvoeren, maar voor mij onmogelijk te beoordelen op kwaliteit. De positieve ervaringen online van anderen (die waarschijnlijk net zo leek zijn als ik) zegt mij weinig. Een leek kan bijna onmogelijk het werk van een expert beoordelen.

Iemand een tip? Ik trek samen met een aantal andere kopers uit het nieuwbouwproject gezamenlijk op bij het uitvoeren van nawerk. Ook de opleverkeuring laten wij het liefst door dezelfde keurder uitvoeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16-11 16:10
fjorden schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:19:
Wie heeft tips voor een goede inspecteur voor een oplevering in Zeist (regio Utrecht)?

Met alle wisselende ervaringen met VEH (in dit topic en op internet) lijkt mij de gok te groot dat het mannetje dat wij krijgen toevallig net die bekwame inspecteur is. Ik geef graag iets meer uit aan een expert die naast de visuele inspectie ook metingen doet waar nodig. Een nieuwbouwwoning blijft tenslotte een enorme uitgave.

Een zoektocht levert wel een lijst bouwkundigen op die in deze regio opleverkeuringen uitvoeren, maar voor mij onmogelijk te beoordelen op kwaliteit. De positieve ervaringen online van anderen (die waarschijnlijk net zo leek zijn als ik) zegt mij weinig. Een leek kan bijna onmogelijk het werk van een expert beoordelen.

Iemand een tip? Ik trek samen met een aantal andere kopers uit het nieuwbouwproject gezamenlijk op bij het uitvoeren van nawerk. Ook de opleverkeuring laten wij het liefst door dezelfde keurder uitvoeren.
https://www.feedbackcompany.com/nl-nl/reviews/keuringshuis/

Wij gaan voor keuringshuis :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 17-11 08:37
Hier wordt inmiddels ook weer gebouwd. Bouw heeft een paar weken stil gelegen omdat de bouwplannen goedgekeurd moesten worden.

Palen zijn geslagen, fundering gestort en inmiddels afvoer en waterleiding ook gelegd, hoewel ze op deze foto de buitenkraan aan de voorzijde vergeten zijn.

De volgende stap zal zijn om die grote betonnen ribcassettedelen rechts op de foto op hun plek te leggen.

• Pieroman
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 15-11 14:38
frumper schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 17:24:
[...]

Houdt je tuin na het talud op, of heb je ook nog een stuk tuin in het lager gelegen deel? 3m terras kan verder prima, hebben wij ook direct achter het huis nu, maar wij hebben ook nog een zitgedeeltje achterin de tuin aan laten leggen.
@GeeMoney
@perspectivebass

Late reactie, ik heb ook nog een lager gelegen stuk tuin. Inhoudelijk blijft de tuin dus even groot.
Zoals gemeld staat het expliciet in de optietekeningen.

Hoe het exact in de voorwaarden is opgenomen weet ik niet. In de aanneemovereenkomst zag ik zo op eerste gezicht niks terug.
Ben het eens dat het plaatsen van erfafscheiding hierdoor makkelijker is maar het blijft een rare gang van zaken.

Stel dat er over vergoeding wordt gesproken, wat zou hierin dan reëel zijn?

• perspectivebass
Pieroman schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:28:
[...]

@GeeMoney
@perspectivebass

Late reactie, ik heb ook nog een lager gelegen stuk tuin. Inhoudelijk blijft de tuin dus even groot.
Zoals gemeld staat het expliciet in de optietekeningen.

Hoe het exact in de voorwaarden is opgenomen weet ik niet. In de aanneemovereenkomst zag ik zo op eerste gezicht niks terug.
Ben het eens dat het plaatsen van erfafscheiding hierdoor makkelijker is maar het blijft een rare gang van zaken.

Stel dat er over vergoeding wordt gesproken, wat zou hierin dan reëel zijn?
Ik denk dat dan een reële inschatting van het 'minderwerk' gemaakt moet worden en/of het impact zou hebben op de woning waarde. Dat laatste lijkt mij niet, echter is dat niet helemaal in te schatten. Het is verder lastig om een waarde op woongenot te plaatsen.

Dit is wat VEH op hun website heeft wanneer een bouwplan wijzigt.
https://www.eigenhuis.nl/...plan-het-bouwplan-wijzigt

• kabeltjekabel
ambusched schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:47:
Haha, die bouwer heeft er niks mee te maken wat je er mee wil. Zeg maar dat je in elke kamer een 11 kW fornuis wilt plaatsen en een 11 kW doorstroomverwarmer :+

• wd200
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:01
Ik krijg een nieuwbouw woning met een EPC waarde van 0,4 maar ik kan voor de hypotheek een lagere rente krijgen met een EPC waarde van <0,19.

Iemand een idee hoe makkelijk het is om deze waarde te verlagen en wat ik daar voor moet doen ?

MacBook air 11"; iPad air; iphone 7

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:37
wd200 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:13:
Ik krijg een nieuwbouw woning met een EPC waarde van 0,4 maar ik kan voor de hypotheek een lagere rente krijgen met een EPC waarde van <0,19.

Iemand een idee hoe makkelijk het is om deze waarde te verlagen en wat ik daar voor moet doen ?
Warmtepomp of extra zonnepanelen zijn het makkelijkst voor zover ik weet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
wd200 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 17:13:

Paar zonnepanelen extra er op. Maar als je die bij de projectleverancier moet afnemen is je rentevoordeel wel drievoudig weg :+

En douche WTW

• GeeMoney
@wd200 upgrade naar HR+++ wellicht een optie?
En inderdaad warmtepomp/zonnepanelen.

@kabeltjekabel dat verschilt erg per bouwer. Gemak, omvormer en bekabeling is ook wat waard. Panelen waren in mijn geval 425,- per stuk en daar zat alles bij in. Ook een zwaardere omvormer en/of dikkere bekabeling. Ik heb er 4 bijgekocht.
Los is dat niet heel veel goedkoper als je ook je omvormer en bekabeling moet aanpassen.

Alleen een enkel paneel vergelijken met internet is natuurlijk niet eerlijk.

GeeMoney wijzigde deze reactie 22-05-2019 18:53 (8%)

• kabeltjekabel
Dat is gewoon 50%+ pure profit voor de bouwer, beetje afhankelijk van soort paneel wel.

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:52:
Dat is gewoon 50%+ pure profit voor de bouwer, beetje afhankelijk van soort paneel wel.
Ik zie die prijs graag bij een winkel terug.
Jij zegt dus dat ze voor max 200,- per stuk te koop zijn?

Als ik de standaard aantallen had afgenomen en standaard type paneel (duits, 280wp) . Had ik zelf niet zomaar uit kunnen breiden zonder de omvormer te vervangen. Ook de kabel had dikker gemoeten van zolder naar de meterkast. Ik heb dus de huidige panelen laten updaten naar 320wp voor 45,- per paneel en 4 extra gekocht voor 425,- per stuk.
That’s it. Omvormer is aangepast en bekabeling ook. Opleveren zonder panelen was geen optie.

Alle garantie gewoon via de bouwer en na oplevering geen gezeur.

GeeMoney wijzigde deze reactie 22-05-2019 21:03 (7%)

• kabeltjekabel
Hoezo zonder panelen geen optie? Zat je bouwer te liegen dat het moest vanwege de EPC?

Duitse 320 Wp panelen zijn wel wat duurder, maar 320 Wp panelen an sich kun je al voor 160 euro kopen.

Of hier; 300 Wp, Duits; €150

Omvormer 1 maatje groter zitten de kosten ook niet in, dat 100 euro ofzo.

Kabel dikker? Huh? heb je dan een upgrade 1-fase > 3-fase omvormer gekregen? Dat is wel een forse meerprijs qua omvormer.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 22-05-2019 21:30 (66%)

• GeeMoney
kabeltjekabel schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 21:24:
Hoezo zonder panelen geen optie? Zat je bouwer te liegen dat het moest vanwege de EPC?

Duitse 320 Wp panelen zijn wel wat duurder, maar 320 Wp panelen an sich kun je al voor 160 euro kopen.

Of hier; 300 Wp, Duits; €150

Omvormer 1 maatje groter zitten de kosten ook niet in, dat 100 euro ofzo.

Kabel dikker? Huh? heb je dan een upgrade 1-fase > 3-fase omvormer gekregen? Dat is wel een forse meerprijs qua omvormer.
Mijn bouwer gaf aan dat het geen optie was, en hier op het forum zijn er artikelen die dat tegen spreken maar ik had daar eerlijk gezegd ook allemaal geen zin in. Ik heb een EPC0 woning en ik weet wat je "terug" krijgt bij het niet nemen van bepaalde opties en dat is lange na niet de reguliere prijs.
Dan zit je ook nog met garanties, montage, gezeur achteraf als er toch iets defect gaat of lekkage optreed etc.

Ik zie trouwens nog steeds geen links met die prijzen. Daarnaast is dat zonder plaatsing/aansluiting en zonder materiaal om die handel te monteren op het dak. Dat zit wel allemaal in de prijs die ik heb betaald.

Voor de grap heb ik 2 offertes online ingevuld en de goedkoopste komt op €4867,- voor 10 panelen a 320wp. (afkomst onbekend).
Nuon doet het voor €5780,- a 10 panelen van 320wp.
Ik heb totaal voor 18 panelen €7650,- betaald all-in dus inclusief garanties, plaatsing en materialen en aanwezig bij oplevering.

Ik denk dat het allemaal wel losloopt als ik de prijzen zo zie?

Moet er dan wel bijzeggen dat ik hier op het forum ook gekke installaties ben tegen gekomen bij mensen om puur maar aan de norm te voldoen inderdaad.
Bij mij liggen ze keurig schuin op 40graden zuid-west en vol in de zon. Absoluut geen schaduw van iets.
Dak ligt maximaal vol met de 4 extra die ik gekocht heb. (had er meer kwijt gekund als ik niet 2 dakkapellen had genomen)
Als ik ze op het Noorden had gehad en dan 5 stuks om de EPC waarde te halen had ik er natuurlijk wel werk van gemaakt.

GeeMoney wijzigde deze reactie 22-05-2019 22:16 (13%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

@GeeMoney je hebt zo te zien €1,32 per Wp betaald. Ik heb het achteraf laten doen, volledig verzorgd inclusief aanbrengen krachtgroep in meterkast en inclusief omvormer en optimizers voor €1,26 per Wp. Onze bouwer rekende €1,44 per Wp, dus nog veel meer de moeite waard - bespaarde ons dik 1500 euro voor 28 panelen van 305Wp. En het was een week na oplevering gepiept.

En wij hebben ons dakraam nog - de buren die wel meer panelen door de bouwer hebben laten plaatsen moesten daarvoor hun dakraam inleveren, alle panelen moesten per se aaneengeschakeld liggen.

Een beetje installatiebedrijf levert vanzelfsprekend ook gewoon garantie op het afleveren van deugdelijk werk.

Het verschil in prijs bij jou is niet enorm dus ik snap de voorkeur wel voor de bouwer. Maar bij veel projecten worden woekerprijzen gerekend.

Tja

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:05:
[...]

Mijn bouwer gaf aan dat het geen optie was
Ja, dat verzint 'ie dus zelf.
Ik zie trouwens nog steeds geen links met die prijzen. Daarnaast is dat zonder plaatsing/aansluiting en zonder materiaal om die handel te monteren op het dak. Dat zit wel allemaal in de prijs die ik heb betaald.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/

Maar daarom schreef ik ook 'beetje afhankelijk van welk paneel'. Sommige van die bouwers gebruiken de goedkoopste panelen met de laagste opbrengst die ze kunnen vinden en hangen er een noname te kleine omvormer aan. Dat scheelt allemaal in de kosten..
Voor de grap heb ik 2 offertes online ingevuld en de goedkoopste komt op €4867,- voor 10 panelen a 320wp. (afkomst onbekend).
Nuon doet het voor €5780,- a 10 panelen van 320wp.
Ik heb totaal voor 18 panelen €7650,- betaald all-in dus inclusief garanties, plaatsing en materialen en aanwezig bij oplevering.
Voor of na BTW teruggave?

Ik denk dat het allemaal wel losloopt als ik de prijzen zo zie?
€1,328 per Wp voor projectbouw valt volgens mij nog wel mee ja. Maar hangt ook af van gebruikte panelen.

Moet er dan wel bijzeggen dat ik hier op het forum ook gekke installaties ben tegen gekomen bij mensen om puur maar aan de norm te voldoen inderdaad.
Bij mij liggen ze keurig schuin op 40graden zuid-west en vol in de zon. Absoluut geen schaduw van iets.
Er zijn er zelfs die op noordwest gelegd worden met aan de westkant nog een dakkappel. Voor de EPC schijnen alleen de vierkante meters te tellen ofzo.

• TKroon
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Bij ons €2,08 per Wp..... dus ben blij ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
TKroon schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 23:50:
Bij ons €2,08 per Wp..... dus ben blij ;)
Dat is dan juist duur :+

• Wijnand1980
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 21:43
Bij ons zijn de kosten van de "excuuspanelen" niet te herleiden. Laten vervallen was ook geen optie.
1 extra 320wp paneel, en 9 stuks upgraden van 280wp naar 320wp was €2300. Niet gedaan dus. (€3,38 per wp)

• frumper
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:11
Hier 6 panelen 295wp met grotere omvormer voor 2400 extra laten plaatsen vanuit de bouw. Als ik 100€ voor de omvormer reken zit ik dus net onder de 1.30€ per wP.
Factuur voor btw is 400 per paneel ;)

Life is what happens while you're busy making other plans

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

frumper schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:08:
Hier 6 panelen 295wp met grotere omvormer voor 2400 extra laten plaatsen vanuit de bouw. Als ik 100€ voor de omvormer reken zit ik dus net onder de 1.30€ per wP.
Factuur voor btw is 400 per paneel ;)
Als je de €100 van de prijs aftrekt wordt het wat mij betreft minder goed vergelijkbaar. Ik vind het interessanter om te zien wat de gehele zonnestroominstallatie kost per Wp. Kosten voor aanleg krachtgroep, montage, eventuele optimizers en omvormers horen daar wat mij betreft ook bij.

Nog beter zou het zijn om uit te gaan van de werkelijke opbrengst, gecorrigeerd voor eventuele schaduwwerking, hellingshoek, ligging maar daar wordt het wel een hele complexe berekening van natuurlijk. Na 7 maanden zitten we nu op 3011 kWh opgewekt en de beste 5 maanden moeten nog komen, dus ik heb er wel hoop op dat we zeker 80% van de Wp gaan halen met onze oost-west-opstelling.

Tja

• DG90
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 22:22
Ik ben ook met een EPC0 woning bezig, nu willen wij de panelen over 2 dakdelen verdelen, dit i.v.m. dakkapel. Nu heeft onze bouwer aangegeven dat wij minimaal €1000-1250 alleen al kwijt zijn aan een extra omvormer (dit moet per dakdeel).

Weet iemand of dit redelijk is?

• arjants
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
DG90 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:26:
Ik ben ook met een EPC0 woning bezig, nu willen wij de panelen over 2 dakdelen verdelen, dit i.v.m. dakkapel. Nu heeft onze bouwer aangegeven dat wij minimaal €1000-1250 alleen al kwijt zijn aan een extra omvormer (dit moet per dakdeel).

Lol, veel omvormers hebben 2 of meer aansluitingen voor verschillende strings.
Moet makkelijk op 1 omvormer kunnen, om hoeveel panelen gaat het?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

DG90 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:26:

Wij hebben 18 panelen op west en 10 op oost, op één string op één omvormer (SolarEdge SE7k-ER-01). Wel een optimizer bij elk paneel. De totale kosten voor omvormer + optimizers voor de gehele installatie is €2235. Dus het is zeker niet noodzakelijk om er meer dan één te hebben.

Maar met meerdere oppervlakken met verschillende schaduwwerking moet je ofewel optimizers hebben, ofwel meerdere strings, anders wordt je opbrengst beperkt door het paneel met de laagste opbrengst.

MadEgg wijzigde deze reactie 23-05-2019 09:57 (11%)

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 22:22
MadEgg schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:55:
[...]

Wij hebben 18 panelen op west en 10 op oost, op één string op één omvormer (SolarEdge SE7k-ER-01). Wel een optimizer bij elk paneel. De totale kosten voor omvormer + optimizers voor de gehele installatie is €2235. Dus het is zeker niet noodzakelijk om er meer dan één te hebben.

Maar met meerdere oppervlakken met verschillende schaduwwerking moet je ofewel optimizers hebben, ofwel meerdere strings, anders wordt je opbrengst beperkt door het paneel met de laagste opbrengst.
Dus wat de aannemer ons verteld kan wel kloppen? Wellicht bedoelen ze met omvormer etc. ook wel direct optimizers? Ik vind het maar allemaal vaag m.b.t.zonnepanelen etc. Ik kreeg de inschatting ook pas na flink aandringen

• dezeppo
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 17-11 14:47
Wij krijgen deze erbij op ons kleine dak richting het zuidoosten, op het wat ruimere dak richting het zuidwesten had de aannemer heel mooi 5 panelen geplaatst zodat er niets meer bij kan, we moesten er dus een bij nemen, twee omvormers dus.

- 10 stuks SunPower Maxeon 3 - 390 Wp
- 1 stuks Solar Edge SE3500 HD Wave omvormer
- 10 stuks Solar Edge Power Optimizer P505
- Bevestigingsset schuin dak dakpannen ( 10 x )

Dit alles gelegd door Saman voor een EUR 6.400

Ben benieuwd wat ze doen, we wonen dicht bij de kust en genieten veel zon, het breekt hier snel open.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:29

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Heren, we hebben een zonnepaneeltopic voor al dit soort zaken in DED. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• perspectivebass
Volgende week gaan wij het koopcontract tekenen van onze nieuwbouwwoning Q2 - Q3 2020 moet deze worden opgeleverd. *O*

EPC-0 tussenwoning
Oppervlakte: 129m2
3 slaapkamers 1e verdieping + zolder
Kavel: 127m2
Tuin: NW

Aangezien de bouw al bijna gaat starten waren er al opties gekozen door de makelaar. Dit zit op 2 punten in lijn met wat zelf ook hadden gekozen, zoals openslaande deuren, extra dakraam, buitenkraan en stopcontacten buiten.

Keuken wordt casco opgeleverd; dus daar gaan we lekker voor winkelen. Badkamer hebben we nog wel hier en daar keus dus ben benieuwd wat de ruimte is die we daar hebben.

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-11 13:20
@perspectivebass Congratz! Welk project is het geworden? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• perspectivebass
Project in Westergouwe gouda. Geen twijfels over een woonwagenkamp, tuin betere ligging en dichter bij mijn vrouw haar werk. Kan ze lekker blijven fietsen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-11 13:20
@perspectivebass

Ziet er ook uit als een mooi project :). En fietsend naar werk is al helemaal ideaal!

• buntje_
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 24-07 16:51
Zo alles is rond, hopelijk in juni tekenen voor de grond. Toevallig nog meer mensen hier die een huis gekocht hebben aan de groene loper?
Oplevering is nu gepland eind 2020
180m2
EPC: 0

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 17-10 11:45
Tuin NW is echt goud. Wij hebben nu 3 weken de sleutel en tuin hebben we al aangelegd maar echt top; ochtend zonnetje en vanaf uur of 3 achterin tot heel de tuin Savonds.
Voor tweeverdieners natuurlijk ideaal om Savonds in de zon te zitten!
perspectivebass schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:33:
[...]

Project in Westergouwe gouda. Geen twijfels over een woonwagenkamp, tuin betere ligging en dichter bij mijn vrouw haar werk. Kan ze lekker blijven fietsen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15-11 13:36
We hebben een optie op een nieuw te bouwen huis genomen. Het wordt een twee-onder-een-kapper in Twente. Het huis is redelijk uitgebreid:
- Gasloos
- EPC <0.4. Met zonnepanelen te verlagen naar 0.0
- vloerverwarming
- garage
- Toilet en badkamer

Er zit echter een ruime optielijst bij, met bedragen waar ik van schrik. Lang niet alles zal mogelijk zijn, omdat er een financieel plafond is.We zijn nu aan het bepalen welke opties we echt willen hebben. Criteria zijn:
- is het later makkelijk toe te voegen? Nee--> nu doen. Voorbeeld: keuken 2,4 meter uitbouwen
- echt leefgenot verhogend? ja --> nu doen. Voorbeeld: Zoneregeling vloerverwarming.

Zijn er zaken die jullie in eerste instantie weggelaten hebben, en waar je later spijt van hebt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• perspectivebass
107mb schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:02:
We hebben een optie op een nieuw te bouwen huis genomen. Het wordt een twee-onder-een-kapper in Twente. Het huis is redelijk uitgebreid:
- Gasloos
- vloerverwarming
- garage
- Toilet en badkamer

Er zit echter een ruime optielijst bij, met bedragen waar ik van schrik. Lang niet alles zal mogelijk zijn, omdat er een financieel plafond is.We zijn nu aan het bepalen welke opties we echt willen hebben. Criteria zijn:
- is het later makkelijk toe te voegen? Nee--> nu doen. Voorbeeld: keuken 2,4 meter uitbouwen
- echt leefgenot verhogend? ja --> nu doen. Voorbeeld: Zoneregeling vloerverwarming.

Zijn er zaken die jullie in eerste instantie weggelaten hebben, en waar je later spijt van hebt?
Let op onbenoemde ruimtes die misschien later wel kamers kunnen worden (denk aan zolders). Deze hebben niet altijd verwarming en zijn vaak beperkt uitgevoerd met stopcontacten. Als het dan kan, meteen daar verwarming aan laten leggen + op strategische plekken stopcontacten.

Let ook op eventuele uitbouwingen die je niet bij de bouw laat doen, want vermogen van een warmtepomp wordt vaak berekend met inhoud van je huis. Als de inhoud dus vergroot heb je een grotere bron nodig bij bijvoorbeeld een bodem warmtepomp. Dan kun je die beter nu al laten maken.

Ik weet niet waarmee je gasloze woning wordt verwarmt straks, wanneer het stadsverwarming is kun je bovenstaande natuurlijk negeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 107mb
perspectivebass schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:20:
[...]
Let ook op eventuele uitbouwingen die je niet bij de bouw laat doen, want vermogen van een warmtepomp wordt vaak berekend met inhoud van je huis. Als de inhoud dus vergroot heb je een grotere bron nodig bij bijvoorbeeld een bodem warmtepomp. Dan kun je die beter nu al laten maken.
Bijzonder goede tip. Bedankt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SH007
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
perspectivebass schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 13:20:
[...]

Let op onbenoemde ruimtes die misschien later wel kamers kunnen worden (denk aan zolders). Deze hebben niet altijd verwarming en zijn vaak beperkt uitgevoerd met stopcontacten. Als het dan kan, meteen daar verwarming aan laten leggen + op strategische plekken stopcontacten.

Ik weet niet waarmee je gasloze woning wordt verwarmt straks, wanneer het stadsverwarming is kun je bovenstaande natuurlijk negeren.
Let ook even op de ventilatie. In ons project is type D (WTW) toegepast. Als je de bovenste verdieping als onbenoemde ruimte liet, dan werd daar ook geen ventilatie aangelegd. Niet echt fijn als je er meer dan een opslagruimte van wilt maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• perspectivebass
SH007 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:16:
[...]

Let ook even op de ventilatie. In ons project is type D (WTW) toegepast. Als je de bovenste verdieping als onbenoemde ruimte liet, dan werd daar ook geen ventilatie aangelegd. Niet echt fijn als je er meer dan een opslagruimte van wilt maken.
Ah, die ga ik zelf nog even meenemen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• burnedhardware
(...)
(...)
gefeliciteerd!

ik heb zitten twijfelen over de optie (2000 euro), maar ik verwacht niet dat dit veel effect heeft op energieverbruik en comfort... (Wij krijgen een warmtepomp en overal vloerverwarming/vloerkoeling.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
burnedhardware schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:17:
[...]

gefeliciteerd!

ik heb zitten twijfelen over de optie (2000 euro), maar ik verwacht niet dat dit veel effect heeft op energieverbruik en comfort... (Wij krijgen een warmtepomp en overal vloerverwarming/vloerkoeling.)
Slaapkamers wil je vaak lager stoken als een werk kamer of hobby kamer. Die mogelijkheid heb je zonder zoneregeling niet...

Beneden warmte vraag betekend dus ook gewoon boven stoken.

Ook is het achteraf niet meer relatief makkelijk te realiseren in tegenstelling tot bijvoorbeeld een dakraam.

GeeMoney wijzigde deze reactie 24-05-2019 17:32 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

GeeMoney schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 17:31:
[...]

Slaapkamers wil je vaak lager stoken als een werk kamer of hobby kamer. Die mogelijkheid heb je zonder zoneregeling niet...

Beneden warmte vraag betekend dus ook gewoon boven stoken.

Ook is het achteraf niet meer relatief makkelijk te realiseren in tegenstelling tot bijvoorbeeld een dakraam.
Je zult sowieso aparte groepen hebben boven en beneden en per kamer. Daarmee kun je het wel anders instellen per ruimte.

Alsnog zou ik elektrische zoneregeling van harte aanbevelen. Wij hebben nu alleen de handmatige verdelers en dat is heel veel gepruts om goed af te stellen. En nu met de zomer op komst kan het opnieuw omdat je nu gaat koelen in plaats van verwarmen. Met een goede zoneregeling per ruimte die met koeling om kan gaan heb je er weinig omkijken naar.

Tja

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Verwarming in slaapkamers is gewoon overbodig wat mij betreft. Ik had geen verwarming aan in jaren '30 huis met enkel glas en lege spouw; in een nieuw huis wordt het nooit zo koud.
- Gasloos
- vloerverwarming
- garage
- Toilet en badkamer

Loze leidingen, overal. Krijg je achteraf er nooit meer in zonder een heleboel hakken en breken.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 24-05-2019 18:27 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GeeMoney
@kabeltjekabel is al vaker voorbijgekomen maar niet verwarmen is onzin. Zeker met kinderen. Tevens is het ook voor verkoeling, ook erg handig in de zomer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
GeeMoney schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 18:50:
@kabeltjekabel is al vaker voorbijgekomen maar niet verwarmen is onzin. Zeker met kinderen. Tevens is het ook voor verkoeling, ook erg handig in de zomer.
Ik speelde bijna altijd in de woonkamer, zeker in de koude periode. In een nieuw huis is het sowieso niet koud.

Tijdens het slapen is stoken al helemaal overbodig.

Koelen is dan vaak wel fijn, maar in NL betekend dat vocht afvoeren, en dat doe je niet met vloerkoeling.

Maargoed, de hele regelgeving is gericht op het niet nodig hebben van een trui...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 22:10
Bij ons betekende zoneregeling, enkel temperatuurlimiet in die ruimte aangezien de zones zelf niet voor warmtevraag konden zorgen. In dat geval vond ik het dus sowieso niet de bijna €2500 euro waard, dus let er op of dat wel het geval is bij jouw zonegeregelde optie. Ik kijk wel hoe het in de praktijk bij ons is en ik kan altijd goedkoper zelf een systeem plaatsen met draadloze thermostaten in de betreffende zones. In de badkamer hebben we wel als extra elektrische vloerverwarming gekozen met een eigen thermostaat, zodat die zone altijd lekker snel op temperatuur te krijgen is

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kemperelly
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 07-11 22:28
Heb ik nu iets gemist of is deze ontwikkeling hier nog niet doorgedrongen?

https://www.eigenhuis.nl/...bouwhuis-met-zonnepanelen

• burnedhardware
kemperelly schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 21:17:
Heb ik nu iets gemist of is deze ontwikkeling hier nog niet doorgedrongen?

https://www.eigenhuis.nl/...bouwhuis-met-zonnepanelen
Edit (helemaal niet goed gelezen): nee... we zaten nog op de btw terugvragen van de panelen zelf, er is ook een recente uitspraak over geintegreerde panelen waarvan je juist maar een deel van terugkreeg omdat je ook gebruikmaakt van de “dakfunctie”

Edit2:lijkt me sterk dat dit in hoger beroep standhoudt, en waarschijnlijker dat je de btw over het deel huis dat je zakelijk gebruikt (inclusief dak) kan terugvragen. Bij mij helaas niet van toepassing.

burnedhardware wijzigde deze reactie 25-05-2019 08:56 (72%)

• kabeltjekabel
Rare uitspraak; dat dak heb je sowieso nodig. Als ik al een huis zonder panelen heb... mag ik dan bij het leggen van panelen ook nog een stuk dak-BTW terugvragen? Zotter moet het worden zeg.

Overigens gisteren nog eens een kijkje genomen bij een klein nieuwbouw (herbouw) wijkje in de buurt. En jawel; 3 panelen per tussenwoning, 4 bij de hoekwoningen; verder een compleet leeg dak.

• 107mb
zijn er ook tweakers die een bouwbegeleider hebben ingeschakeld? Hoor van iemand zeer positieve ervaringen. Het kost veel geld, maar schijnt het veelvoudige opgeleverd te hebben. Tevens vinden aannemers het prettiger met een deskundig persoon te communiceren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• burnedhardware
107mb schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 20:59:
zijn er ook tweakers die een bouwbegeleider hebben ingeschakeld? Hoor van iemand zeer positieve ervaringen. Het kost veel geld, maar schijnt het veelvoudige opgeleverd te hebben. Tevens vinden aannemers het prettiger met een deskundig persoon te communiceren.
Ik denk dat dat vooral voor vrije kavels geldt, minder voor projectbouw (afhankelijk van de aannemer zijn er niet veel opties). Het is natuurlijk ook een extra schakel die ruis veroorzaakt, maar kan handig zijn als je minder technisch bent of het moeilijk vindt om je eigen user stories te maken (en dus gevolgen van keuzes te overzien)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 14-11 07:59
Vervangen jullie ook de sloten na oplevering?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 18:32
Waarom zou je dat doen ?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 14-11 01:12
poosie schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:16:
Waarom zou je?
Meestal zijn in de drukke fases de cilinders nog niet geplaatst zodat je met een bouwsleutel naar binnen kunt/moet.

En in de eind fase (waarin de installaties en bv keuken met apparatuur geplaatst is) gebruiken ze voor de hoofd doorgang vaak eigen cilinders en ligt de cilinder voor de bewoner klaar en wordt vervangen vlak voor oplevering.
zie je de bouwvakkers etc al met een bos van 100 sleutels lopen en bij iedere deur pielen van k*t welke sleutel is het nu weer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Wij hebben alle sloten vervangen. Ten eerste omdat zowel de bouwer als een een groepje aannemers (vloerverwarming, dekvloeren, keukeninstallateur, stukadoor, installateur PV-panelen) de sleutel in handen gehad hebben en we dit geen prettig idee vonden. Ten tweede omdat de bouwer de cilinders standaard opleverden zonder draaiknop aan de binnenzijde en wij datwel wilden hebben. Alle cilinders moesten toch al vervangen worden door knop-cilinders.

En er kwam nog een extra buitendeur bij - de "garage" hebben wij zonder garagedeur laten opleveren en achteraf daar tuindeuren in gezet. Daar moest nog een extra cilinder in.
Annuk schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:52:
[...]
zie je de bouwvakkers etc al met een bos van 100 sleutels lopen en bij iedere deur pielen van k*t welke sleutel is het nu weer?
Euhhh... ja? Ok, het was bij ons maar een project van 14 woningen, maar de opzichter liep 's ochtends een rondje langs alle deuren om ze open te doen, elk met een eigen sleutel. En dat was best een flinke sleutelbos inderdaad. En dat "k*t welke sleutel is het nu weer" hadden ze mooi opgelost met van die sleutellabeltjes ;)

MadEgg wijzigde deze reactie 26-05-2019 12:47 (4%)

Tja

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Bij ons staan er momenteel tijdelijke cilinders in waardoor de werklui toegang hebben. Wij hebben er zelf ook één. Wanneer (bijna) alle punten opgelost zijn komen de definitieve sloten er in.
Pagina: 1 ... 19 ... 43 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True