assassin85 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:20:
Een algemene vraag. Zouden jullie een nieuwbouwwoning met stadsverwarming wel of niet overwegen? In onze stad worden 2 nieuwe wijken aangelegd en dat zijn zon beetje onze enige opties om te verhuizen naar een nieuwbouwwoning, echter worden beide op een warmtenet aangesloten. Ik snap dat het niet ideaal is qua duurzaamheid en ook qua kosten, heb zelf ook veel liever een all-electric woning maar het is helaas niet mogelijk tenzij we zouden verhuizen naar een andere stad wat praktisch geen optie is.
In principe willen we wel héél graag nieuwbouw kopen en is het financieel nu wel mogelijk, dat was het een paar jaar terug niet, maar ik twijfel enorm vanwege de stadsverwarming. Zou de warmtevoorziening middels een warmtenet bij jullie roet in het eten gooien of niet?
Stadsverwarming is rot;
1) Het is duurder
2) Het maakt lawaai
3) Lekkage bij normaal CV systeem houdt heel snel op; bij stadsverwarming mag je blij zijn als je levend buiten komt en niet naar het brandwondencentrum hoeft. Je huis overleeft het helaas niet echt. Als de lekkage boven is... zeg maar dag tegen vloeren, behang, alles wat op de vloer stond, trap, etc.
4) Sanitair warm water (SWW) van stadsverwarming is ook klote. Uitgaande temperatuur is niet stabiel.
5) Bij niet-gebruiken van de comfortstand (primaire kant warmtewisselaar warm houden) duurt het eindeloos voor je SWW hebt
6) Bij wel gebruiken van de comfortstand en korte leidingafstand tot tappunt krijg je opeens een plens water van 85 graden over je vingers omdat de secundaire kant daar ook even is opgewarmd tot temperatuur van het stadsverwarmingscircuit. Wellicht in nieuwe systemen iets lager.
7) De tapdrempel is vaak achterlijk hoog. Leuk zo'n waterbesparende douchekop en douche WTW... maar dan wel even de wastafelkraan open zetten, anders wordt alles koud..
8] Je bent "klant" van een soort mafia.
9) Het is een debiel systeem met enorme energetische verliezen en dat het gemeentebestuur er ingetrapt is roept de vraag op wat voor idiote dingen ze daar nog meer hebben.
10) Als de kleppen van de afleverset van je buren "net niet sluiten" hoor jij dat ook. Maar als je buren het niet horen ben je de klos.
11) Uptime veel lager dan bij gas en dan meestal meteen de hele wijk, dus ook niet warm douchen bij de buren.
12) Indien je je warme tapwater niet van de stadsverwarming krijgt installeren ze misschien zo'n elektrische boiler waarmee je tapwater én 2x zo duur wordt + een berg standhoudverlies er bij komt.
13) Verlagen van de aanvoertemperatuur... nope. Kneitersheet water... met een heel kleine volumestroom = =fluitende kranen.
14) Indien niet punt 13) dan aan-uit regeling..
15) Als je in de kruipruimte aan het werk bent en zo'n leiding van de stadsverwarming gaat daar lek kom je er niet meer levend uit.
16) Als onderhoud en service van de installateur van je CV ketel je niet zint, zoek je een andere. Bij stadsverwarming kan dat niet, en dat weten ze. Service is dus navenant slecht. "
Ja, dat probleem zit bij uw buren, en de buren van uw buren. Die moeten allemaal tegelijk thuis zijn, we proberen het eind volgende week nog een keer."
17) Afrekening gaat op basis van drie metingen; een volumestroommeter en twee temperatuursensoren voor ingaand en uitgaand. Dat is dus drie keer kans op een foute meting.
Ik zou kijken of je er vanaf kunt, ook al zit je er zogenaamd aan vast. Soms zijn die wurgcontracten niet rechtsgeldig. Alles om dat k*tsysteem een poot uit te draaien zou ik aangrijpen. Ik zou dan aansturen dat ze ook al hun troep op hun kosten van jouw kavel verwijderen.
[
Voor 4% gewijzigd door
kabeltjekabel op 16-05-2019 08:25
]