Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.680 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23-05 06:48
Wij hebben nieuwbouwwoning met plat dak. Ben daar erg blij mee. Geen schuine ruimtes waar je weinig tot niets mee kunt. Volledige dak beschikbaar voor zonnepanelen. Warmtepomp/airco buitenunit mooi uit het zicht op het dak. En ziet er modern uit met hoge ramen in de slaapkamers boven.

Dak is bijzonder goed geïsoleerd dus je hoort niets van de regen, en opbouwende warmte heb ik afgelopen zonnige/warme periode totaal niet gehad.
Wat betreft onderhoud / lekkages heb ik uiteraard nog geen ervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mysci85
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22-07-2024
Bor schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:19:
Hoe werkt het met projectmatige nieuwbouw eigenlijk met een badkamer wanneer je bv een andere douche, wastafel etc wilt? Ik snap dat je de extra prijs moet betalen maar hoe zit het dan met de plaatsing hiervan? Betaal je dat zelf / deels zelf of wordt deze gewoon geplaatst gezien de standaard badkamer ook plaatsing nodig had? Ik vind hier maar weing informatie over. Wat ik wel merk / lees is dat sommige bouwers mensen verplichten om naar een door hen aangewezen (dure) badkamerzaak te gaan waardoor je per definitie al duur uit bent.
Bij ons was het zo dat we minimale prijzen terugkregen voor sanitair dat we wilden inwisselen, ook hier voor een witte radiator €40 retour, exact dezelfde in zwart €400 bijbetalen, grapjassen 8)7
Wastafel vervangen door 1.20m meubel kwam nog ff €440,- “installatiekosten” overheen, dus installatie is niet altijd al meegenomen in het meerwerk :F

Wij hebben uiteindelijk besloten het tegelwerk wel te upgraden, dat viel dan juist weer erg mee in prijs en kan je niet eenvoudig alsnog doen achteraf. Verder wandje laten verwijderen en aansluitingen op de juiste plaats laten zetten, rest doen we achteraf zelf wel, bespaart echt teveel bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Mysci85 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:58:
[...]

Bij ons was het zo dat we minimale prijzen terugkregen voor sanitair dat we wilden inwisselen, ook hier voor een witte radiator €40 retour, exact dezelfde in zwart €400 bijbetalen, grapjassen 8)7
Wastafel vervangen door 1.20m meubel kwam nog ff €440,- “installatiekosten” overheen, dus installatie is niet altijd al meegenomen in het meerwerk :F

Wij hebben uiteindelijk besloten het tegelwerk wel te upgraden, dat viel dan juist weer erg mee in prijs en kan je niet eenvoudig alsnog doen achteraf. Verder wandje laten verwijderen en aansluitingen op de juiste plaats laten zetten, rest doen we achteraf zelf wel, bespaart echt teveel bij ons.
Ik schrok ook van die prijzen voor “installatiekosten”.
Al komt daar natuurlijk wel wat meer bij kijken. Juiste meubel op tijd op de bouw krijgen, met twee mensen naar binnen tillen, extra gaten boren ivm ophangen in keiharde tegels. Alles uitpakken uiteraard en dat weer afvoeren. Kitten van meubel etcetc. Al blijft het bizar veel geld om “even” een meubel op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 119% gewijzigd door Sport_Life op 30-06-2020 00:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 23:31
Wij zijn destijds voordat we bij de aannemer zijn vriendje zijn gegaan eerst bij twee gerenomeerde badkamerboeren gegaan: 1 typetje 'Baderie' achtig (was niet aangesloten hoor :) en 1 high end. Daarmee wisten we een wat we kwijt zouden zijn bij de verschillende opties: bij de Baderie optie tot op de euro nauwkeurig, bij de high end knakker: je gaat minstens 20k voor het hele verhaaltje kwijt zijn (zo uit zijn natte vinger getrokken), maar daar kregen we heel netjes de tekening mee met de boodschap: als je deze nou bij je aannemer laat zien, dan kan hij mogelijk wel hetzelfde realiseren en anders zie ik je graag terug, maar dan moet ik wel een reële kans maken!

Vervolgens zijn we bij de badkamerboer van de aannemer geweest, daar kwamen uit op een totaalbedrag van ongeveer 15k voor min of meer hetzelfde (glazen wandjes ipv 2 betegelde wandjes om de douche heen) (die krengen waren wel duur, maar omdat er 1 op de badrand moet staan, heb ik het wel bij hem afgenomen en daarmee alle risico afgekocht). Mijn conclusie was: ja het kan goedkoper, dan moet je zelf gaan internetten en samenstellen, en een aannemertje/zetter regelen die alles gaat inbouwen, met alle risico's van dien. Onder andere moest er bij ons een wand tussen de badkamer en aanliggende slaapkamer verzet worden: dat risico lag nu bij de aannemer en zijn vriendje (en is wel tot op de millimeter nauwkeurig goed gegaan _/-\o_ )

Als je alsnog bij een badkamerboer alles in 1 gaan outsourcen ga je het meestal niet goedkoper redden en zit je met een badkamer die achteraf ingebouwd moet worden en bijbehorende coordinatierisico's. 't is maar net waar je voor kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:16:
[...]

Beetje kort door de bocht dan. Schuine daken worden onverwoestbaar met de juiste pannen en platte daken lekken altijd........ik zou er je woningkeus in ieder geval niet vanaf laten hangen.
Inderdaad. Noem anders eens een soort plat-dak wat dezelfde levensduur heeft als een pannendak. Tja, je zou natuurlijk de hunnebedden kunnen noemen; die hebben ook een soort van plak dak, maar ik bedoel iets meer gangbaars.
Sport_Life schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 07:51:
Je vooroordelen over platte daken zijn iig onjuist, dus volgens mij is er iets anders waardoor jij platte daken niet mooi vindt ;).
Het zijn geen vooroordelen, maar dat is meestal zo als dat geroepen wordt. Er is inderdaad nog wel meer. Bij plat dak heb je dus geen dakgoot, en dus ook geen overstek, en daarmee te veel zon op je ramen en ook sneller vieze ramen van opgedroogde regen. Met schuin dak en brede goot heb je allebei die problemen niet.
jogaa schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 14:28:
Wij hebben nieuwbouwwoning met plat dak. Ben daar erg blij mee. Geen schuine ruimtes waar je weinig tot niets mee kunt. Volledige dak beschikbaar voor zonnepanelen. Warmtepomp/airco buitenunit mooi uit het zicht op het dak. En ziet er modern uit met hoge ramen in de slaapkamers boven.

Dak is bijzonder goed geïsoleerd dus je hoort niets van de regen, en opbouwende warmte heb ik afgelopen zonnige/warme periode totaal niet gehad.
Wat betreft onderhoud / lekkages heb ik uiteraard nog geen ervaring
Dat parkeren van de buitenunit heb ik ook al genoemd. Verder niks dan nadelen. Extra bergruimte is natuurlijk onzin; zet er een schuin dak op en je hebt gewoon een verdieping er bij met een zee van bergruimte. In de nok kun je dan vaak zelfs nog een extra vloer aanbrengen voor nog meer bergruimte.

Het zal me niks verbazen als 70 jaar onderhoud aan die platte ellende net zo veel gaat kosten als dat er gewoon een plat dak bovenop gezet was bij de bouw.

Zonnepanelen kun je juist prima op een schuin dak kwijt. Bij hetzelfde bouwvlak van de woning zelfs meer, omdat ze al direct schuin liggen en je ze tegen elkaar kunt leggen zonder dat ze schaduw op elkaar geven.
DaWayne schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:06:
Bij ons huidige platte dak na 24 jaar een lekkage gehad, kosten €2700 waarbij alles is vervangen ( viel mij mee). Wat kost het als je pannen van het dak waaien?

Platte dak is verder prima comfortabel, en met balkon doordat het iets inspringt t.o.v. de 1e etage.
Verder staat plat dak wel gelijk aan geen/weinig bergruimte. Tenzij je er een hele kamer voor opoffert.
Zolang de pannen niet op de voorruit van je auto landen kost het niks. Verder pak je dan de ladder en een pan uit de in 1930 meegeleverde reserve voorraad en klaar.

Hoeveel m2 plat dak hebben we het over voor die 2700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@kabeltjekabel wat vreemd dat ondanks al je sterke punten er nog platte daken op deze aardbol bestaan.......ik krijg straks een plat dak met overstek, wat een wereldwonder.

Ik zal wel iets aan m'n ogen hebben dat ik ook allemaal schuine daken zie die op instorten staan en nooit onderhoud gehad hebben. Dat zou niet moeten kunnen volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik begrijp helemaal niks van zijn aversie tegen platte daken, maar 't zal wel aan mij liggen :P. Als er nou realistische argumentem waren wil ik erin geloven, maar die ontbreken ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:05:
@kabeltjekabel wat vreemd dat ondanks al je sterke punten er nog platte daken op deze aardbol bestaan.......ik krijg straks een plat dak met overstek, wat een wereldwonder.
Nee hoor, ik loop wel vaker iets voor op de rest. Zo ook met de plafondhoogte. Helaas is dat pas in 2006 weer goed in het bouwbesluit gezet...
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:05:
Ik zal wel iets aan m'n ogen hebben dat ik ook allemaal schuine daken zie die op instorten staan en nooit onderhoud gehad hebben. Dat zou niet moeten kunnen volgens jou?
Het verschil is dat die schuine dakken die op instorten staan die jij ziet er alleen nog staan omdat het schuin dak is. Met plat dak was het allang in elkaar gestort van de rot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 16:50
Nu we het toch over daken hebben 😋. Wat ik mij nog afvroeg: heeft een ballastlaag nog een positief effect op de levensduur en de warmtewerendheid van een plat dak? En moet je dan nog een laddermat gebruiken o.i.d. als je een ladder gebruikt om de hoger gelegen dakgoot bijvoorbeeld schoon te maken?

[ Voor 29% gewijzigd door witterholt op 08-05-2019 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:19
kabeltjekabel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:31:

[...]
Het verschil is dat die schuine dakken die op instorten staan die jij ziet er alleen nog staan omdat het schuin dak is. Met plat dak was het allang in elkaar gestort van de rot.
Bouwwijzen evolueren best wel... Tegenwoordig ligt er - bij ons althans - gewoon beton op, met daarop pas de dakbedekking met groendak. Ik denk zelfs steviger dan een hunebed. Overigens door het groendak wel meer onderhoud dan een pannendak, althans de eerste decennia, maar daar staat tegenover dat het juist beter isolerend is voor zowel warmte als geluid, dan alle pannendaken die ik tot nu toe heb meegemaakt.

Onze vorige woning uit 1998 had overigens ook een plat dak, en heb ik tot de verhuizing in 2017 welgeteld 0 euro onderhoudskosten gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
jurjen_g schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 18:42:
[...]

Bouwwijzen evolueren best wel... Tegenwoordig ligt er - bij ons althans - gewoon beton op, met daarop pas de dakbedekking met groendak. Ik denk zelfs steviger dan een hunebed. Overigens door het groendak wel meer onderhoud dan een pannendak, althans de eerste decennia, maar daar staat tegenover dat het juist beter isolerend is voor zowel warmte als geluid, dan alle pannendaken die ik tot nu toe heb meegemaakt.

Onze vorige woning uit 1998 had overigens ook een plat dak, en heb ik tot de verhuizing in 2017 welgeteld 0 euro onderhoudskosten gehad.
Die schuine daken op instorten zijn natuurlijk van voor de beton periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05 10:10
kabeltjekabel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:58:
[...]

Inderdaad. Noem anders eens een soort plat-dak wat dezelfde levensduur heeft als een pannendak. Tja, je zou natuurlijk de hunnebedden kunnen noemen; die hebben ook een soort van plak dak, maar ik bedoel iets meer gangbaars.

[...]

Het zijn geen vooroordelen, maar dat is meestal zo als dat geroepen wordt. Er is inderdaad nog wel meer. Bij plat dak heb je dus geen dakgoot, en dus ook geen overstek, en daarmee te veel zon op je ramen en ook sneller vieze ramen van opgedroogde regen. Met schuin dak en brede goot heb je allebei die problemen niet.

[...]

Dat parkeren van de buitenunit heb ik ook al genoemd. Verder niks dan nadelen. Extra bergruimte is natuurlijk onzin; zet er een schuin dak op en je hebt gewoon een verdieping er bij met een zee van bergruimte. In de nok kun je dan vaak zelfs nog een extra vloer aanbrengen voor nog meer bergruimte.

Het zal me niks verbazen als 70 jaar onderhoud aan die platte ellende net zo veel gaat kosten als dat er gewoon een plat dak bovenop gezet was bij de bouw.

Zonnepanelen kun je juist prima op een schuin dak kwijt. Bij hetzelfde bouwvlak van de woning zelfs meer, omdat ze al direct schuin liggen en je ze tegen elkaar kunt leggen zonder dat ze schaduw op elkaar geven.

[...]

Zolang de pannen niet op de voorruit van je auto landen kost het niks. Verder pak je dan de ladder en een pan uit de in 1930 meegeleverde reserve voorraad en klaar.

Hoeveel m2 plat dak hebben we het over voor die 2700?
Ik ben heel blij dat ons in aanbouw zijnde nieuwbouwhuis een plat dak heeft. Daar komt namelijk een mooi dakterras op. Probeer dat maar eens op je schuine dak :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
MadEgg schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:12:
[...]

Bij ons was de standaardbadkamer niet bijzonder mooi. Aanpassingen waren peperduur. Voor de "standaard" badkamer stond €6100,-, bij casco oplevering kreeg je daar €4700 voor terug. Standaard had dus een zeer nette prijs, maar bij elke wijziging ging de kassa rinkelen. De wandtegels waren bij ons staand, wilde je ze liggend dan moest je daar fors voor bijbetalen.

Het ergste was nog wel dat wij bij de projectleverancier een badkamer hadden ontworpen. In principe dezelfde badkamer, maar dan met wat grotere wandtegels en een ander wandcloset. De prijsopgaaf was volledig ondoorzichtig. Dat zag er als volgt uit:

Uitgekozen sanitair en tegelwerk: €13000,-
Montage: €3500,-
Verrekening standaardbadkamer: €6100,-
Totaal meerkosten: €10400,-

Specificaties konden we wel vergeten - take it or leave it. Wij kozen voor "leave it" en hebben de badkamer casco laten opleveren. Smerige praktijken. Dat zal ongetwijfeld verschillen van leverancier tot leverancier maar bij projectbouw zou ik niet al te veel gunstigs verwachten.
Ik hoor overal vergelijkbare verhalen. Heb in dit topic ook meerdere malen mijn ervaringen met tweemaal Galvano gedeeld en ik bleek niet de enige.

Bij ons dus ook tweemaal "leave it" en casco laten opleveren, daarna voor minder dan de helft alles zelf gedaan of gewerkt met kleine installateurs/tegelzetters.

Volgens mij zijn badkamerboeren erger dan keukenboeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 10:06
Wij hebben ook getekend voor een huis :)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Epc 0, geen gas, wel warmtepomp met 300l boiler, oplevering ca Q4 2020.
Verbazingwekkend hoe hard je over je oorspronkelijk geplande meerwerkbudget kan gaan :(

Nu kunnen we op zolder een extra badkamer laten maken (lijkt ons wel handig met 3 dochters)

Voorstel van de aannemer: (...)De casco badkamer bestaat uit: afgedopt leidingwerk t.b.v. douchebak, afgedopte leidingwerk t.b.v. wastafel, twee wandlichtpunten met schakelaar, één enkele wandcontactdoos, elektrische radiator (max. 600W), ventilatie en het aanpassingen van de verwarmingsinstallatie (vloerverwarming) exclusief ruimte regeling. In de technische ruimte wordt een elektrische boiler (Itho Daalderop Smart, 80 liter) geplaatst.

Over een jaar of 10 gaan de dames het huis uit, dus dan is die badkamer wellicht niet meer nodig (of kan minstens de boiler uit)

Wat is slim? Die Boiler kan ongetwijfeld uitgezet worden, maar wat moet ik voorbereiden aan de waterleidingen? Moet je de boiler dan leeg kunnen maken, of moet je elk jaar >80l spoelen om legionella te voorkomen? Moet ik extra kranen laten installeren om die ongebruikte leidingen af te kunnen sluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door burnedhardware op 08-05-2019 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@burnedhardware waarom zou daar nogmaals een 80l boiler nodig zijn?
Uit de 300l boiler haal je volgens voorzichtige schatting 450l water op 40 graden. Tijdens gebruik vult hij ook weer langzaam. Een beetje regendouche als je oplet doet 9l/minuut. Dan kan je dus 50min douchen op zijn minst want de meesten douchen op 38 graden en de boiler vult ook nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Meer, want douche WTW

En inderdaad; niet zo'n dom COP = 1 Itho vat ophangen. Die dingen hebben vaak een giga standverlies. En sowieso; je hebt al een 300L buffervat. Knop die badkamers dusdanig aan elkaar dat ze allebei door dezelfde douche WTW gaan ofzo :+

[ Voor 85% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-05-2019 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 23:06
burnedhardware schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 22:18:
Wij hebben ook getekend voor een huis :)
Members only:

Epc 0, geen gas, wel warmtepomp met 300l boiler, oplevering ca Q4 2020.
Verbazingwekkend hoe hard je over je oorspronkelijk geplande meerwerkbudget kan gaan :(

Nu kunnen we op zolder een extra badkamer laten maken (lijkt ons wel handig met 3 dochters)

Voorstel van de aannemer: (...)De casco badkamer bestaat uit: afgedopt leidingwerk t.b.v. douchebak, afgedopte leidingwerk t.b.v. wastafel, twee wandlichtpunten met schakelaar, één enkele wandcontactdoos, elektrische radiator (max. 600W), ventilatie en het aanpassingen van de verwarmingsinstallatie (vloerverwarming) exclusief ruimte regeling. In de technische ruimte wordt een elektrische boiler (Itho Daalderop Smart, 80 liter) geplaatst.

Over een jaar of 10 gaan de dames het huis uit, dus dan is die badkamer wellicht niet meer nodig (of kan minstens de boiler uit)

Wat is slim? Die Boiler kan ongetwijfeld uitgezet worden, maar wat moet ik voorbereiden aan de waterleidingen? Moet je de boiler dan leeg kunnen maken, of moet je elk jaar >80l spoelen om legionella te voorkomen? Moet ik extra kranen laten installeren om die ongebruikte leidingen af te kunnen sluiten?
Daar hebben wij ook voor gekeken. Is nu aan de overkant geworden in de contereie. Helaas nog wel met gas. Maar dat gaat er over een jaar of 2 na oplevering uit. Voorbereidingen worden mee genomen in de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 17:51
Nu is mijn vrouw een paar dagen geleden wezen kijken in de woning.

Ze zag vocht plekken in de kalkzandsteend en op de cementdekvloer daar waar de garage tegen de woning staat. Het dak van de garage is nog niet waterdicht.

Het heeft afgelopen dagen hier ook best wel wat geregend.
Gezien het feit dat er vochtplekken binnen te zien waren is dus ook de isolatie nat geworden.

Kan dit kwaad ?
We hebben hier ook een vraag over gestuurd naar de aannemer (de voorman is deze week met verlof).

foto ter verduidelijking:

vochtplek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
ymaenhout schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 12:32:
Nu is mijn vrouw een paar dagen geleden wezen kijken in de woning.

Ze zag vocht plekken in de kalkzandsteend en op de cementdekvloer daar waar de garage tegen de woning staat. Het dak van de garage is nog niet waterdicht.

Het heeft afgelopen dagen hier ook best wel wat geregend.
Gezien het feit dat er vochtplekken binnen te zien waren is dus ook de isolatie nat geworden.

Kan dit kwaad ?
We hebben hier ook een vraag over gestuurd naar de aannemer (de voorman is deze week met verlof).

foto ter verduidelijking:

[Afbeelding: vochtplek]
Kijk weer zo'n mooi voorbeeld van de aannemer gewoon zijn werk laten doen: er kunnen twee dingen aan de hand zijn: ja het is erg, maar het is nu toch al gebeurd en de aannemer moet het oplossen (opletten bij vooroplevering) of nee het is niet erg.

Onderaan de streep zul je toch pas bij vooroplevering daadwerkelijk er wat van kunnen vinden. De aannemer zit nu midden in zijn bouwproces, en gaat echt niet omdat Piet Paulusma regen voorspelt zijn planning aanpassen en daarmee dit soort zaken tegenhouden. Wel wordt een aannemer/kopersbegeleider helemaal tureluurs van zulk soort vragen, zeker als ze op schrift worden gesteld, want hij zal er dan weer op moeten reageren.

Mijn aannemer zei destijds: mensen mogen altijd komen kijken, en zeker als ze dingen zien die als meer/minderwerk zijn opgenomen maar niet uitgevoerd trek vooral aan de bel, maar ga niet over elk plasje water/bouwvuil in de woonkamer/scheve dakpan aan de bel trekken: het verstoord enorm het proces en soms zelfs de relatie (je wordt bekend als de zijker van het hoekhuis.....) Oftewel: ga als er verkeerde tegels in de badkamer liggen vooral direct aan te bel trekken.

Als we voor elke scheve dakpan een mail gaan sturen, is het snel gedaan met de openheid op de bouwplaats en komen de grote bouwers binnen no-time met 'duitse wachttorens' bij hun toch al hoge hekken |:( in het kader van 'veiligheid' en zullen kleine schappelijke bouwers daar snel achteraan hobbelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-05 16:50
Daarom is dit medium juist handig om zulke vragen te stellen zonder gelijk de bouwer aan te schrijven 😉.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ymaenhout
Sammy_tukker schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 13:10:
[...]

Kijk weer zo'n mooi voorbeeld van de aannemer gewoon zijn werk laten doen: er kunnen twee dingen aan de hand zijn: ja het is erg, maar het is nu toch al gebeurd en de aannemer moet het oplossen (opletten bij vooroplevering) of nee het is niet erg.

Onderaan de streep zul je toch pas bij vooroplevering daadwerkelijk er wat van kunnen vinden. De aannemer zit nu midden in zijn bouwproces, en gaat echt niet omdat Piet Paulusma regen voorspelt zijn planning aanpassen en daarmee dit soort zaken tegenhouden. Wel wordt een aannemer/kopersbegeleider helemaal tureluurs van zulk soort vragen, zeker als ze op schrift worden gesteld, want hij zal er dan weer op moeten reageren.

Mijn aannemer zei destijds: mensen mogen altijd komen kijken, en zeker als ze dingen zien die als meer/minderwerk zijn opgenomen maar niet uitgevoerd trek vooral aan de bel, maar ga niet over elk plasje water/bouwvuil in de woonkamer/scheve dakpan aan de bel trekken: het verstoord enorm het proces en soms zelfs de relatie (je wordt bekend als de zijker van het hoekhuis.....) Oftewel: ga als er verkeerde tegels in de badkamer liggen vooral direct aan te bel trekken.

Als we voor elke scheve dakpan een mail gaan sturen, is het snel gedaan met de openheid op de bouwplaats en komen de grote bouwers binnen no-time met 'duitse wachttorens' bij hun toch al hoge hekken |:( in het kader van 'veiligheid' en zullen kleine schappelijke bouwers daar snel achteraan hobbelen.
Vandaar mijn vraag, ik weet niet of het kwaad van voor, met name, de isolatie. ;)
Dat u het ziet als 'zeiken', kan, maar ik werk volgens het motto: 'voorkomen is beter dan genezen!'

Tegen het einde van de ruwbouw bleek dat ze 2 leidingen vergeten waren, het is dat ik het kwam melden, anders moest er weer geslepen en gehakt worden in de cementdekvloer en de kalkzandsteen wanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
ymaenhout schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:22:
[...]

Vandaar mijn vraag, ik weet niet of het kwaad van voor, met name, de isolatie. ;)
Dat u het ziet als 'zeiken', kan, maar ik werk volgens het motto: 'voorkomen is beter dan genezen!'

Tegen het einde van de ruwbouw bleek dat ze 2 leidingen vergeten waren, het is dat ik het kwam melden, anders moest er weer geslepen en gehakt worden in de cementdekvloer en de kalkzandsteen wanden.
Wat ik probeer aan te geven is dat in het huidige tijdperk, kopers van woningen steeds gemakkelijker iets op 'papier' zetten (waar vroeger een brief voor nodig was is nu een mailtje zo de deur uit gegaan). Ik zie het niet als zeiken: ik roep alleen op om zelf ook na te denken voor dingen op papier te zetten en aannemers met werk op te zadelen. Overigens natte isolatie kan gewoon weer drogen ;)

Overigens die vergeten leidingen zijn natuurlijk wel van die dingen die je direct moet melden (en eigenlijk te zot voor woorden dat de aannemers dat zelf niet zien, moeten ze in de autobranche vergeten om de aircoleidingen aan te brengen bij een nieuwe auto...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymaenhout
Sammy_tukker schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 15:43:
[...]

Wat ik probeer aan te geven is dat in het huidige tijdperk, kopers van woningen steeds gemakkelijker iets op 'papier' zetten (waar vroeger een brief voor nodig was is nu een mailtje zo de deur uit gegaan). Ik zie het niet als zeiken: ik roep alleen op om zelf ook na te denken voor dingen op papier te zetten en aannemers met werk op te zadelen. Overigens natte isolatie kan gewoon weer drogen ;)

Overigens die vergeten leidingen zijn natuurlijk wel van die dingen die je direct moet melden (en eigenlijk te zot voor woorden dat de aannemers dat zelf niet zien, moeten ze in de autobranche vergeten om de aircoleidingen aan te brengen bij een nieuwe auto...)
Ik meld het gewoon netjes bij de aannemer. Ik ga niet op mijn strepen staan en het onmogelijke eisen. Dat er gewerkt wordt, en sommige zaken nu eenmaal iets anders lopen dan dat gewenst is (bijv. nu dat het flink geregend heeft en het dak van de garage nog niet waterdicht is en er dus vocht naar binnen is gekomen), snap ik maar al te goed.

Dit is voor ons onze eerste nieuwbouw woning welke we vanaf papier tot een huis zien worden.
Het kost veel geld en daar mag best wel wat tegen over staan.

De aannemer bij ons staat bekend als een betrouwbare aannemer die netjes werk afleverd.
Maar het is en blijft mensenwerk en soms worden er wel eens (onbedoeld) fouten gemaakt. Niet erg, maar dat wil niet zeggen dat het dan maar zo moet blijven.

Zij houden mij scherp mocht ik te laat zijn met een deel van het bouwdepot te betalen (betaal altijd netjes binnen de termijn) of hun antwoord willen hebben over een koperskeuze die wij voor einde termijn door moeten geven en ik houd hun scherp m.b.t. eventuele foutjes e.d. die gemaakt worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Gelukkig, dat klinkt als een goede verstandhouding, en dat is wat je uiteindelijk het verst brengt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 14:04
Bekisting staat klaar!

Bij ons staat momenteel de bekisting met leidingwerk klaar. Hopen dat ze morgen de andere bekisting er tegen aanzetten en nog gaan storten :P.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-05 16:31
Bij ons was zoals ik hier pas heb laten zien de achtergevel anders ingedeeld dan dat ik had verwacht. Mailtje gestuurd naar makelaar die 'tussenpersoon' is. Blijkt mijn vermoeden te kloppen, gelukkig had in dit geval de timmerman het ook gezien dus werdt al aangepast. Nu is het zoals het zou moeten. Had de timmerman het niet gezien en ik mijn mond gehouden was dit later denk ik een stuk lastiger geweest. Gelukkig voor ons nu opgelost. Ga echt niet bij alles navragen of 'zeuren' maar wij kennen de tekeningen en opties voor ons eigen huis allemaal het best, de bouwers doen er 30 tegelijk dus kan er iets over het hoofd gezien worden. Dus laten we elkaar helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
ambusched schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 20:01:
Bij ons was zoals ik hier pas heb laten zien de achtergevel anders ingedeeld dan dat ik had verwacht. Mailtje gestuurd naar makelaar die 'tussenpersoon' is. Blijkt mijn vermoeden te kloppen, gelukkig had in dit geval de timmerman het ook gezien dus werdt al aangepast. Nu is het zoals het zou moeten. Had de timmerman het niet gezien en ik mijn mond gehouden was dit later denk ik een stuk lastiger geweest. Gelukkig voor ons nu opgelost. Ga echt niet bij alles navragen of 'zeuren' maar wij kennen de tekeningen en opties voor ons eigen huis allemaal het best, de bouwers doen er 30 tegelijk dus kan er iets over het hoofd gezien worden. Dus laten we elkaar helpen.
Precies dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-05 12:43
Om onze tuin en oprit te bestraten hebben we ongeveer 115 meter bestrating te leggen, nog de voortuin te begrinten en een bodemloze plantenbak aan te leggen. Voor het zand/puin/afgraven/aantrillen moeten we nog prijs krijgen maar de stratenmakert zelf heeft hier EUR 2.625 in gedachten. Aan de ene kant schrok ik hiervan, aan de andere kant had ik EUR 2.500 voor de arbeid in gedachten, hier komt dan (als tegenvaller) het voorbereidende werk nog bij. De stenen en toebehoren komen op EUR 2.600.

Zijn er hier ervaren mensen die iets kunnen zeggen over de hoogte van de kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Volgende week ons eerste optie gesprek. Wat zijn de vragen/dingen waar jullie op letten?

Ik heb deze lijst alvast;
  • Wat is de verwachte start van de bouw en verwachte oplevering?
  • Wat is de verwachte afronding van de wijk?
  • Waar kunnen honden op loopafstand los worden uitgelaten?
  • Hoeveel WP hebben de zonnepanelen?
  • Hoeveel zonnepanelen zijn het?
  • Aan welke kant worden de zonnepanelen gemonteerd.
  • Wat is het overige zonnepaneel apparatuur?
  • Wat is de verwachte opbrengst in kWh per jaar?
  • Wat zijn de mogelijkheden met keuken/badkamer? Zijn daar nog keuze opties of is het Casco?
  • Zijn er gemeentelijke regels waar rekening mee gehouden dient te worden?
  • Wat is de bouwrente?
  • Wat is de gezinssamenstelling van de mensen die al gekocht hebben?
  • Wat is meer / minder werk vergoeding van keuken /badkamer
  • Wat voor aansluitingen worden tot in de meterkast aangesloten?
Nog additionele aanvullingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:08

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

perspectivebass schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 11:30:
Volgende week ons eerste optie gesprek. Wat zijn de vragen/dingen waar jullie op letten?

• Wat zijn de mogelijkheden met keuken/badkamer? Zijn daar nog keuze opties of is het Casco?
  • Wat is de bouwrente?
Ik zou me inderdaad focussen op project, ligging, verkeer, meerwerkmogelijkheden, buurt, gemeente(eisen), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Mocht je geen garage bij de woning hebben: Tot zo ver ik weet is het een verplichting om een 'hokje' op het perceel te plaatsen. Je kunt ervoor kiezen om dit hokje achterwege te laten en aan de bouwer vragen wat hiervoor het minderwerk is.

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
SjaakDeBeer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:41:
[...]

Mocht je geen garage bij de woning hebben: Tot zo ver ik weet is het een verplichting om een 'hokje' op het perceel te plaatsen. Je kunt ervoor kiezen om dit hokje achterwege te laten en aan de bouwer vragen wat hiervoor het minderwerk is.
Staat inderdaad een houte hok/berging op het perceel. Als die er niet op zou staan moet/wil ik wel een andere berging voor paar fietsen en gereedschap. Dus afhankelijk van de minder prijs kijken of dit rendabel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Daarnaast zou ik nog informeren naar het meerwerk voor extra zonnepanelen. Het enige wat ik bij mijn nieuwbouw woning anders zou doen is direct al het volledige dak volgooien met zonnepanelen (toen simpelweg niet aan gedacht) en een waterontharder laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:19

MadEgg

Tux is lievvv

@perspectivebass gezien je interesse in PV-panelen zou ik ook zeker vragen hoe erg ze zich gaan verzetten om de PV-panelen volledig te laten vervallen. Extra panelen kosten doorgaans zeer veel geld via de projectbouwer, dus het is zeer aantrekkelijk om dit achteraf te laten doen.

Wij hebben de 5 standaardpanelen laten vervallen en na 1 week het dak vol laten leggen door een andere partij. Scheelt gauw €0,50 per Wp, en dan heb je ook overal dezelfde panelen in plaats van een lappendeken.

Verder hebben wij er zelf niet aan gedacht om te vragen naar een extra raam in de zijwand op de zolder van onze tweekapper. Tegen de tijd dat wij zagen dat de buren dat wel gedaan hadden was het al te laat, vond ik wel jammer.

Om het meer generiek te trekken: ga eens bij andere huizen kijken die iets weghebben van het project waar je op intekent en kijk wat voor dingen zij hebben gedaan wat je zelf mooi / handig vindt, en kijk of dat binnen jouw woning ook gerealiseerd kan worden als dat nog niet standaard is.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WSL036
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 16:33

....

Ik denk dat je hier wat ontketent :) Hier wat dingen die ik vorig jaar heb meegenomen, vooral van derden. Het was mijn eerste koopwoning.

- Mocht je een hoekwoning hebben, vraag naar de mogelijkheid tot verbreding van beukmaat. Kan je flink wat extra ruimte opleveren, maar niet iedere aannemer biedt die mogelijkheid.
- Wil je een garage bijbouwen? Vraag naar mogelijkheden uit de bouw. Eventueel alleen fundering als de prijzen te hoog zijn.
- Heb het hier al eens eerder genoemd, maar vraag naar mogelijkheden om jouw tuin niet te laten aanvullen met (bouw)grond. Wij hebben dit tegen een meerprijs van € 0 kunnen doen. Ik hoor overigens dat dit niet overal gebeurt.
- Vraag of de koopbegeleider jouw nummer doorgeeft aan de buren. Altijd handig om in contact te blijven.
..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online

• [b]verwacht geen harde data. Zijn met hoop mitsen en maren aan elkaar vast meestal[/b]
  • [b]kunnen zij waarschijnlijk niet beantwoorden, tenzij zij de hele wijk projectmatig volbouwen[/b]
  • [b]kun je van te voren zelf denk ik al opzoeken in een 'hondenlosloopkaart'[/b]
  • [b]verwacht geen gelijk antwoord, zullen ze waarschijnlijk na moeten vragen[/b]
  • [b]zullen ze kunnen melden[/b]
  • [b]staat op de tekening die je waarschijnlijk al hebt?[/b]
  • [b]zullen ze waarschijnlijk na moeten vragen[/b]
  • [b]zullen ze waarschijnlijk na moeten vragen[/b]
  • [b]staat daar niets van vermeld al in je brochure?[/b]
  • [b]Deze vraag is heel breed... probeer wat beter te omschrijven. Daarnaast bouwen zij, en gemeentelijke regels mbt je woning zullen ze deels weten, maar daarbuiten niet.[/b]
  • Wat is de bouwrente?
  • [b]staat in je overeenkomst[/b]
  • [b]Mogen ze niet melden ivm AVG[/b]
  • [b]Kunnen ze melden[/b]
  • [b]Kunnen ze melden[/b]
- Is alles koop of komen er ook huurwoningen
- Zijn er buurtvoorzieiningen gepland (scholen/winkels)

- Leidingwerk keuken wel laten doen bij casco keuken? Kosten?
- Is de vuren trap te vervangen door een hard houten?
- Standaard buitenverlichting?

- wit zand laten storten ipv zwarte aarde?

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-12-2024
WSL036 schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 15:45:
[...]
- Heb het hier al eens eerder genoemd, maar vraag naar mogelijkheden om jouw tuin niet te laten aanvullen met (bouw)grond. Wij hebben dit tegen een meerprijs van € 0 kunnen doen. Ik hoor overigens dat dit niet overal gebeurt.
..
Zou je dit willen toelichten? Bouwgrond is niet vruchtbaar en kun je niks mee?

Waarmee moet ik het dan wel vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:42
Mijn tip is om niet teveel te focussen op PV-panelen. Wij zouden er 12 krijgen, waarbij EPC 0,4 leidend is. Dit stond ook in de vergunningsaanvraag.
Uiteindelijk krijgen we er 10 waarmee wordt voldaan aan de norm doordat ze wat extra aan kierdichtheid doen. Ze hebben een nieuwe (definitieve) berekening gemaakt en deze is voor de gemeente akkoord. Daarmee was voor ons ook de kous af, aangezien de Epc-berekening leidend is en we geen poot hadden om op te staan.
Voor het gemak gaan wij er dan maar vanuit dat alle berekeningen kloppen... (buren die zijn uitgegaan van het originele plan hebben hier meer moeite mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Sammy_tukker schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 16:05:
Wij zijn destijds voordat we bij de aannemer zijn vriendje zijn gegaan eerst bij twee gerenomeerde badkamerboeren gegaan: 1 typetje 'Baderie' achtig (was niet aangesloten hoor :) en 1 high end. Daarmee wisten we een wat we kwijt zouden zijn bij de verschillende opties: bij de Baderie optie tot op de euro nauwkeurig, bij de high end knakker: je gaat minstens 20k voor het hele verhaaltje kwijt zijn (zo uit zijn natte vinger getrokken), maar daar kregen we heel netjes de tekening mee met de boodschap: als je deze nou bij je aannemer laat zien, dan kan hij mogelijk wel hetzelfde realiseren en anders zie ik je graag terug, maar dan moet ik wel een reële kans maken!

Vervolgens zijn we bij de badkamerboer van de aannemer geweest, daar kwamen uit op een totaalbedrag van ongeveer 15k voor min of meer hetzelfde (glazen wandjes ipv 2 betegelde wandjes om de douche heen) (die krengen waren wel duur, maar omdat er 1 op de badrand moet staan, heb ik het wel bij hem afgenomen en daarmee alle risico afgekocht). Mijn conclusie was: ja het kan goedkoper, dan moet je zelf gaan internetten en samenstellen, en een aannemertje/zetter regelen die alles gaat inbouwen, met alle risico's van dien. Onder andere moest er bij ons een wand tussen de badkamer en aanliggende slaapkamer verzet worden: dat risico lag nu bij de aannemer en zijn vriendje (en is wel tot op de millimeter nauwkeurig goed gegaan _/-\o_ )

Als je alsnog bij een badkamerboer alles in 1 gaan outsourcen ga je het meestal niet goedkoper redden en zit je met een badkamer die achteraf ingebouwd moet worden en bijbehorende coordinatierisico's. 't is maar net waar je voor kiest.
Hier exact dezelfde conclusie na veel badkamer toko's en offertes. Met name de afstemming over leidingen en doucheputjes etc. wordt ingewikkeld en je garantie vervalt op het totaal bij casco oplevering.

Wij hebben dus ervoor gekozen om de meerkosten te slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
LtMarx schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:26:
[...]

Hier exact dezelfde conclusie na veel badkamer toko's en offertes. Met name de afstemming over leidingen en doucheputjes etc. wordt ingewikkeld en je garantie vervalt op het totaal bij casco oplevering.

Wij ook, maar we zijn bij de badkamer zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke ontwerp gebleven. Aanpassingen zijn het verplaatsen van een wand (waardoor iets minder kleine badkamer), toevoegen van een douchemuur, en het plaatsen van een bredere wastafel.

Douchedeur halen we wel van een sani-stunter want als meerwerk begonnen douchedeuren bij 1000 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

LtMarx schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:26:
Met name de afstemming over leidingen en doucheputjes etc. wordt ingewikkeld en je garantie vervalt op het totaal bij casco oplevering.

Bovenstaande is ook mijn beredenering geweest + op dat moment woonde we ook (tijdelijk) in een huurwoning van 30 m2, dus wij wilde zsm over.

Voor andere tegels, douchewand, zo’n design putje, badkamermeubel, spiegel met verlichtingen, was ik zo’n 4200 kwijt. Dat is dan wel inclusief garantie en geen mogelijke hoofdpijndossier over aansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

SjaakDeBeer schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 19:49:
[...]

Bovenstaande is ook mijn beredenering geweest + op dat moment woonde we ook (tijdelijk) in een huurwoning van 30 m2, dus wij wilde zsm over.

Voor andere tegels, douchewand, zo’n design putje, badkamermeubel, spiegel met verlichtingen, was ik zo’n 4200 kwijt. Dat is dan wel inclusief garantie en geen mogelijke hoofdpijndossier over aansprakelijkheid.
Wij zijn nu voor een badkamer van 2 bij 5 en 2 aparte toiletten ongeveer 12k kwijt aan upgrades. Wij zijn bij badkamer toko's geweest en daar was 15-20k voor onze badkamer wensen geen gekke prijs voor onderhandeling.

Het vervelende is dat via het project een design douche putje ineens 1000 EUR kost maar dat er niet apart montage wordt gerekend wat toch al gauw 1/3 is van de totale kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:37
Over daken gesproken, heeft iemand ervaring met nieuwbouw appartementen op de bovenste etage - in het bijzonder tijdens de zomer? Mijn toekomstige hoekappartement is gelegen op het noorden en oosten, dus dat is in de zomer wel gunstig. Echter het dak pakt natuurlijk de hele dag de zon. Nu is de dakisolatie de laatste jaren sterk verbeterd, ook komen er zonnepanelen op het dak die een deel van het direct zonlicht opvangen. Het zal ongetwijfeld warmer worden dan de verdieping eronder, maar is het opwarming effect heel hoog? En zou de WTW unit met de verkoelde avond/nacht lucht de temperatuur iets omlaag kunnen halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LtMarx

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Rivanov schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:07:
[...]

Bedankt voor je reply! Voor wat betreft keukenblad hebben we geen probleem, want we krijgen een eiland met een grote kastenwand. :) Dus daar hebben we geen last van.

Impressie tekening van de keuken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kastenwand met apparatuur is 3.40m en het eiland is 3m x 1.10m. :)

Lees her en der op de diverse websites dat dun pleisterwerk meer en meer de 'standaard' wordt bij nieuwbouw aangezien de wanden al nagenoeg perfect worden opgeleverd.
Ik zal binnenkort ook ons design hier even uploaden. Wil je die quooker kraan dan niet ook in het zwart? Lijkt me wel tof detail bij jullie keuken design. En wil je niet koken aan de kant van je koelkast en ovens en spoelen aan de kant van je kamer aangezien je dat vaker vanuit de kamer gebruikt (thee, handen wassen, etc.)?

Onze projectaannemer raadt renovlies aan omdat dat meer mee kan werken dan stucwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door LtMarx op 11-05-2019 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-05 19:04

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Als vervolg op: T.Kreeftmeijer in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 1"
Inmiddels ben ik weer terug van een geweldige reis en er is gelukkig een hoop gebeurd afgelopen maanden.
Krant 1-11-2018

December

1-12-2018
1-12-2018
1-12-2018, het huis begint vorm te krijgen, het dak moet er nog wel op, maar meer ook niet.

Mei

25-4-2019
25-4-2019, de ombouw voor de werk van de herstelwerkzaamheden wordt weggehaald! Na heel veel jaren komt het nieuwe kerkplein te voorschijn.
26-4-2019
26-4-2019, de eerste ramen zitten erin. De gevel zat er in februari al voor het grootste deel.
7-5-2019
7-5-2019, zeker geen slecht huis. Zo zonder hekken en stijgers ziet kan je pas zien hoe het geheel eruit ziet.
9-5-2019
9-5-2019, kijkdag. Na mijn schooldag mocht ik toch nog even naar binnen (ondanks dat het eigenlijk al zeker een kwartier te laat was ;) ). De binnenplaats. Wij hebben hier geen gevel, nou ja niet veel meer dan een deur. De kraan gaat er volgende week uit.
9-5-2019
9-5-2019, de woonkamer met zicht op de muur waar de keuken komt.

Oplevering is inmiddels alweer uitgesteld tot of net voor de bouwvak, of anders er direct na. We gaan uit van het tweede, dus eind augustus. In de zomervakantie lekker klussen zit er dus mooi niet meer in.

Er zijn nog een paar puntjes, zoals het missen van een LL en een bel.

Over die laatste, is het tegenwoordig standaard dat een draadloze bel standaard is? Hoop het niet, maar in ieder geval ontbreekt de aansluiting voor een bel op de muur waar die in de tekening staat.

Nog iets: de regenafvoer lijkt door middel van een gootje gewoon over de ramen heen te gaan. Er zit in het midden wel een gat, maar of dat regenwaterafvoer is, geen idee. Laten we dat hopen, anders kunnen we na elke regenbui de ramen gaan wassen. :X :X

Over PV is nog niets bekend.

Van buiten is inmiddels weinig verandering meer te zien.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
Even een vraagje over het bouwproces. Bij ons zou de bouw in juni moeten beginnen. Geen idee of ze dat gaan halen aangezien de vorige fase nog niet is afgerond en er hekken staan zodat ik niet verder de wijk in kan. Geven ze normaal gesproken een seintje wanneer de bouw van jouw huis is begonnen? Er worden door deze bouwer in de volgende fase 64 woningen gebouwd dus neem niet aan dat ze met alle huizen tegelijk beginnen. En in welke fase/periode van de bouw kun je een realistische inschatting maken wanneer het huis klaar is? Zit namelijk echt wel te dubben wanneer ik mijn huidige woning te koop moet zetten en dan evt tijdelijk in een vakantiehuisje ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 21:35
Hoe makkelijk denk je je huidige huis te kunnen verkopen? Mijn huis gaat een maand of 2 voor oplevering van de nieuwbouw in de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Vak127 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:33:
Even een vraagje over het bouwproces. Bij ons zou de bouw in juni moeten beginnen. Geen idee of ze dat gaan halen aangezien de vorige fase nog niet is afgerond en er hekken staan zodat ik niet verder de wijk in kan. Geven ze normaal gesproken een seintje wanneer de bouw van jouw huis is begonnen? Er worden door deze bouwer in de volgende fase 64 woningen gebouwd dus neem niet aan dat ze met alle huizen tegelijk beginnen. En in welke fase/periode van de bouw kun je een realistische inschatting maken wanneer het huis klaar is? Zit namelijk echt wel te dubben wanneer ik mijn huidige woning te koop moet zetten en dan evt tijdelijk in een vakantiehuisje ga.
Ik werd via de nieuwsbrief op de hoogte gehouden en daarnaast krijg je natuurlijk vanzelf de factuur voor het eerste termijn (meestal 'aanvang bouw').

Ondanks de prachtige winter en nog betere zomer was het is mijn project lastig om in te schatten wanneer de oplevering zou plaatsvinden. Zeker nadat de stijgers weg zijn heb je geen idee wat er daadwerkelijk wordt gedaan. Gelukkig werden wij in de nieuwsbrief redelijk op de hoogte gehouden en werd halverwege een oplevermaand gedeeld (met heel veel voorbehoud), later werd dit meer concreet.

Mijn huis ging 3 maanden voor oplevering de verkoop in. Het stond echter wel in een courante gemeente.

[ Voor 3% gewijzigd door Timmy op 11-05-2019 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 12:29
LtMarx schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 09:41:
[...]

Ik zal binnenkort ook ons design hier even uploaden. Wil je die quooker kraan dan niet ook in het zwart? Lijkt me wel tof detail bij jullie keuken design. En wil je niet koken aan de kant van je koelkast en ovens en spoelen aan de kant van je kamer aangezien je dat vaker vanuit de kamer gebruikt (thee, handen wassen, etc.)?

Onze projectaannemer raadt renovlies aan omdat dat meer mee kan werken dan stucwerk.
M'n vrouw wilde dolgraag de zwarte Quooker, maar die wilde ik juist niet. ;)
Ziet er in de showroom prachtig uit als hij zuiver is.. maar is wel vlekgevoelig. Dus dat was een concessie die m'n vrouw moest doen. :+

Voor wat betreft het spoelen en koken op het eiland, daar hebben we het inderdaad over gehad. Maar dit leek ons ook wel handig, omdat je nu vanaf de eettafel niet tegen een kraan aan zit te kijken. Je kijkt meer 'over' het eiland heen i.p.v. dat je zicht 'geblokkeerd' wordt door de kraan.
Maar voor beide oplossingen is wat te zeggen natuurlijk. :)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
jslaman schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:50:
Hoe makkelijk denk je je huidige huis te kunnen verkopen? Mijn huis gaat een maand of 2 voor oplevering van de nieuwbouw in de verkoop.
Voor ons wordt het ook een gok. Oplevering pas over anderhalf jaar. Je weet niet wat de rente gaat doen en wat de huizenprijzen gaan doen, dus daar lopen we wel risico.

We nemen een makelaar in de arm voor de verkoop. Vanaf sept gaat het huis in de stille verkoop, vanaf 3-6 maand voor oplevering gaat deze op Funda

We hebben restposten (casco badkamer op 2e, tuin, schilderwerk of stucken, kwaliteit vloer op bovenverdiepingen, zonwering) waarmee we wat hebben om mee te spelen. Zo kunnen we (als het goed is) 12 maanden dubbele lasten trekken en een iets lagere opbrengst van het huis dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Stucudoor heeft deze week heel het huis 2x dun gepleisterd en sausklaar opgeleverd. Nu gebeurd er dit na wandje gibo muur sausen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ho4oo5y.jpeg

Komt dit door teveel vocht in die muur oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapteijnf
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-01 06:29
Goedemiddag Allemaal,

Onze nieuwbouw word Q1 2020 opgeleverd. Maar ik zit met de volgende vraag
Kunnen we direct al beginnen met het aanleggen van de tuin en oprit? Of moeten we hier wachten op de gemeente totdat ze de stoep hebben aangelegd?

Dit ivm met hoogte verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

kapteijnf schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:45:
Goedemiddag Allemaal,

Kunnen we direct al beginnen met het aanleggen van de tuin en oprit? Of moeten we hier wachten op de gemeente totdat ze de stoep hebben aangelegd?

Dat kan. De gemeente kan je vertellen hoe hoog de straat en stoep komt te liggen. Als je dat doorgeeft aan de hovenier of bestrater dan komt het goed.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 09:11
SmileAlot schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:58:
Stucudoor heeft deze week heel het huis 2x dun gepleisterd en sausklaar opgeleverd. Nu gebeurd er dit na wandje gibo muur sausen:

[Afbeelding]

Zonder er echt verstand van te hebben: zou het kunnen dat je muur, spouw en of stuc nog niet droog genoeg waren?
Wij hebben echt lang gewacht na stuc-werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:39
SmileAlot schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 15:58:

[Afbeelding]

Komt omdat jij te snel bent begonnen met sausen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
xminator schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 17:56:
[...]

Komt omdat jij te snel bent begonnen met sausen.
2x pleisterwerk. Laatste met kant en klare fix en finish pasta is vrijwel direct sausklaar. In de bouwwinkel zeiden ze dat dit waarschijnlijk aan degene die schilderde lag. Teveel, niet juist verdeelde saus aan de roller waardoor er lucht onder komt. Als je dat niet direct wegsaust krijg je idd dit en kans dat je daarna pleisterwerk meetrekt... klonkt plausibel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 07:20
SmileAlot schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:03:
Laatste met kant en klare fix en finish pasta is vrijwel direct sausklaar.
Vrijwel direct sausklaar? In tegendeel, dat spul droogt echt niet veel sneller op dan een dikke laag gips.

Ik denk dat je of te snel hebt geverfd of dat het oppervlak vervuild was. Hier zat op verschillende plekken pur op de wanden en daar heeft men gewoon pleister overheen gesmeerd. Dan krijg je ook dit soort grappen. Een flinterdun laagje gips op een dot pur. Zo wilde ik de muur gaan verven en kom je in je perfect gladde wand opeens een krater van 2cm tegen.
Als ik zie waar hier overal siliconenkit terecht is gekomen valt het me nog mee dat er uberhaupt verf in dit huis blijft plakken.

[ Voor 45% gewijzigd door leecher op 11-05-2019 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
dezeppo schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 08:17:
Om onze tuin en oprit te bestraten hebben we ongeveer 115 meter bestrating te leggen, nog de voortuin te begrinten en een bodemloze plantenbak aan te leggen. Voor het zand/puin/afgraven/aantrillen moeten we nog prijs krijgen maar de stratenmakert zelf heeft hier EUR 2.625 in gedachten. Aan de ene kant schrok ik hiervan, aan de andere kant had ik EUR 2.500 voor de arbeid in gedachten, hier komt dan (als tegenvaller) het voorbereidende werk nog bij. De stenen en toebehoren komen op EUR 2.600.

Zijn er hier ervaren mensen die iets kunnen zeggen over de hoogte van de kosten?
Ik laat 140 m2 bestraten en 50 m2 krijgt grind (incl. stabilisatiematten). Ik ga betalen: grondwerk 3000 eur, materialen 4200 eur, aanleg/bestraten 4300 eur.

Voor 250 m2 spitten, uitvlakken, zaaiklaar maken en inzaaien betaal ik 2100 eur.

Heb nog een andere offerte liggen die 20% hoger uitkomt.

Het is raadzaam om een 2e offerte op te vragen, kun je net wat beter benchmarken.
Wellicht heb je hier iets aan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:39
SmileAlot schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:03:
[...]

2x pleisterwerk. Laatste met kant en klare fix en finish pasta is vrijwel direct sausklaar. In de bouwwinkel zeiden ze dat dit waarschijnlijk aan degene die schilderde lag. Teveel, niet juist verdeelde saus aan de roller waardoor er lucht onder komt. Als je dat niet direct wegsaust krijg je idd dit en kans dat je daarna pleisterwerk meetrekt... klonkt plausibel??
Stel je hebt 2x heel dun gepleisterd in totaal 4 mm oid. dan heb je al minstens 4 dagen droogtijd benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezeppo
  • Laatst online: 26-05 12:43
SjakieZulu schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 18:21:
[...]

Ik laat 140 m2 bestraten en 50 m2 krijgt grind (incl. stabilisatiematten). Ik ga betalen: grondwerk 3000 eur, materialen 4200 eur, aanleg/bestraten 4300 eur.

Voor 250 m2 spitten, uitvlakken, zaaiklaar maken en inzaaien betaal ik 2100 eur.

Heb nog een andere offerte liggen die 20% hoger uitkomt.

Het is raadzaam om een 2e offerte op te vragen, kun je net wat beter benchmarken.
Wellicht heb je hier iets aan ...
Dank, Sjakie, hier heb ik zeker iets aan. Het is een beetje kort dag een ander te zoeken en zo te zien ligt wat wij moeten laten doen qua prijs op lijn met jou/julle werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-05 16:31
We zijn gister 'stiekem' in ons huis geweest. De trappen zitten er in dus zijn we ook ff boven wezen kijken. Op zolder hebben we klein lucht dakraampje en verder geen licht van buiten. Nu wil ik het dak en de rest wit gaan spuiten. Het dak is donkerbruin lijkt geperst hout. Maar is super glad alsof het een laklaag heeft. Kun je hier rechtstreeks overheen spuiten of moet ik dit voorbehandelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
ambusched schreef op zondag 12 mei 2019 @ 07:56:
We zijn gister 'stiekem' in ons huis geweest. De trappen zitten er in dus zijn we ook ff boven wezen kijken. Op zolder hebben we klein lucht dakraampje en verder geen licht van buiten. Nu wil ik het dak en de rest wit gaan spuiten. Het dak is donkerbruin lijkt geperst hout. Maar is super glad alsof het een laklaag heeft. Kun je hier rechtstreeks overheen spuiten of moet ik dit voorbehandelen?
Bij mij raadde ze aan om voor te behandelen, dan naden dichtsmeren mocht je die hebben en dan pas een definitieve laag stuc/renovlies.

@Vak127 Vroonermeer toch? Vaak sturen ze een nieuwsbrief bij aanvang bouw van je project, dus niet persé jouw woning en je krijgt als koper vaak ook een uitnodiging om een plechtigheid bij te wonen op de bouw. (Fictieve eerste paal slaan bijvoorbeeld :+)
En als de fundering ligt, krijg je je eerste termijn factuur. Daarna gaan ook de bouwdagen pas tellen.
Oplevering is pas definitief te zeggen een paar weken voordat het daadwerkelijk af is. Vaak geven ze tussendoor schattingen in de vorm van kwartalen aan.

[ Voor 28% gewijzigd door GeeMoney op 12-05-2019 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
ambusched schreef op zondag 12 mei 2019 @ 07:56:
Ons vorige nieuwbouwhuis werd ook opgeleverd met bruine platen op de zolder. Deze hebben we zelf wit gemaakt. Ik geloof gewoon met witte 'tex' van de Gamma en vervolgens met de roller behandeld. Moest twee keer, aangezien de platen nogal 'zuigen'.
We hadden toen een kopwoning (hoekwoning) met aan de voorzijde een raam.

Gelukkig wordt ons nieuw huis (wat momenteel gebouwd wordt) wel netjes afgewerkt met witte platen op zolder. Maar dit huis is een vrijstaand huis met zowel aan de voor- als achterzijde van de zolder een groot raam.

Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/fbb5a4e11dd5/Screenshot%202019-05-12%20at%2010.46.20.png

Afbeeldingslocatie: https://cl.ly/311041218ed8/Screenshot%202019-05-12%20at%2010.50.46.png

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 12-05-2019 10:51 ]

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-04 18:38
kapteijnf schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 16:45:
Goedemiddag Allemaal,

Goed navragen, bij ons ligt de stoep van dd gemeente vrij hoog en daar moet je wel het peil van je hele tuin op afstemmen ivm afwatering.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Potje mikado?
Members only:

Het begint nu aardig vorm te krijgen.
Bij de buren zit de vloerverwarming er ook al in dus dat zal bij ons ook niet heel lang meer duren denk ik. :)

[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 12-05-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik ben druk aan het bedenken waar ik in onze nieuwbouw woning loze leidingen wil laten aanleggen.

Ik begrijp dat er 2 nodig zijn mocht er een EV laadpaal moeten komen (in de toekomst). Een WIFI punt op strategische plekken heeft er 1 nodig per punt en een loze leiding naar de slaapkamers / zolder lijkt mij handig voor bv netwerkverbinding.

Zie ik in eerste instantie iets voor de hand liggend over het hoofd?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bor schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:11:
Ik ben druk aan het bedenken waar ik in onze nieuwbouw woning loze leidingen wil laten aanleggen.

Ik begrijp dat er 2 nodig zijn mocht er een EV laadpaal moeten komen (in de toekomst). Een WIFI punt op strategische plekken heeft er 1 nodig per punt en een loze leiding naar de slaapkamers / zolder lijkt mij handig voor bv netwerkverbinding.

Laadpaal minstens 19mm, UTP x2 is ook makkelijker door 19mm. Zolder ook nog x2 extra voor netwerk + elektra voor zonnepanelen. Als je 3x4mm2 voor de panelen wilt ook weer 19mm tenzij 16mm glad (zonder flexbuis). Bij > 2 bochten sowieso ook een maat groter pakken.

Eventueel leidingen voorzien voor airo (warmtepomp) buitenunits.

Indien je camera's wilt ophangen ook door reeds leidingen voor voorzien.

En laat je tuin / berging op ean aparte groep zetten, anders splitsen ze hem waarschijnlijk bij je woonkamer / keuken in, en dat is de pest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

kabeltjekabel schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:21:
[...]

Laadpaal minstens 19mm, UTP x2 is ook makkelijker door 19mm. Zolder ook nog x2 extra voor netwerk + elektra voor zonnepanelen. Als je 3x4mm2 voor de panelen wilt ook weer 19mm tenzij 16mm glad (zonder flexbuis). Bij > 2 bochten sowieso ook een maat groter pakken.

Eventueel leidingen voorzien voor airo (warmtepomp) buitenunits.

Indien je camera's wilt ophangen ook door reeds leidingen voor voorzien.

En laat je tuin / berging op ean aparte groep zetten, anders splitsen ze hem waarschijnlijk bij je woonkamer / keuken in, en dat is de pest.
Zonnepanelen en warmtepomp worden bij de bouw al geïnstalleerd. Dat scheelt volgens mij loze leidingen. De tuin / berging komt op een aparte groep inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Bor schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:11:

Bij ons heeft elke slaapkamer standaard een loze leiding. Volgens de verkoopbegeleider deden ze dat standaard 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Hoe laten jullie de loze leidingen afmonteren trouwens? Komt er bij jullie een blindplaat voor of een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Bor schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:24:
Hoe laten jullie de loze leidingen afmonteren trouwens? Komt er bij jullie een blindplaat voor of een andere oplossing?
Hij komt bij mij als een soort blindplaat inderdaad maar gewoon als extra doos in het bestaande frame. Ik krijg dus overal een frame voor 3 “stopcontacten” als het ware waarvan er 1 dichtzit met een blindplaat.
Ik heb zelf alle connectoren en binnenunits gekocht omdat ik persé CAT6A wilde hebben en de bouwer vroeg er een vermogen voor.

Verder heb ik nog een loze leiding extra vanuit de zonnepanelen naar mijn garage laten trekken voor wellicht een power wall in de toekomst. 2 loze leidingen naar de achtergevel buiten voor bijvoorbeeld heaters of een extra buitengroep. Naast al een bestaande grondkabel op een eigen groep en er komt nog minimaal één kunstof pijp vanuit de meterkast naar berging in de tuin voor wellicht zonnepanelen extra of data of een extra groep.

Daarnaast ook in de badkamer een loze leiding onder het bad uit laten komen voor toekomstige whirlpool of stoomcabine. Ik heb geen behoefte aan een whirlpool maar nu was het moment om voor te bereiden op mogelijk toekomstige scenario’s.

Op elke verdieping op tactische punten uit het plafond loze leidingen tbv accesspoints en in elke slaapkamer minimaal 2 loze leidingen op 2 verschillende vaste wanden.

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 12-05-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

GeeMoney schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:53:
[...]
Op elke verdieping op tactische punten uit het plafond loze leidingen tbv accesspoints en in elke slaapkamer minimaal 2 loze leidingen op 2 verschillende vaste wanden.
Krijg je op de plafonds ook netjes blindplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Bor schreef op zondag 12 mei 2019 @ 22:10:
[...]

Krijg je op de plafonds ook netjes blindplaten?
Nee, ik heb gevraagd alleen pvc gewoon een centimeter uit het plafond te laten komen. De accesspoint dekt deze zometeen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bor schreef op zondag 12 mei 2019 @ 21:24:
Als het een doos alleen is doen ze er standaard een dekseltje op van 50 cent dacht ik. Als ze in een frame met andere elementen zitten... tja. Blindplaat is bij de meeste merken het duurste deel wat je kunt kopen :+

E.g.; Gira stopcontact; €3,50, blindplaat €5,83. Andere merken net zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:12

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

GeeMoney schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:27:
Potje mikado?
Members only:

Het begint nu aardig vorm te krijgen.
Bij de buren zit de vloerverwarming er ook al in dus dat zal bij ons ook niet heel lang meer duren denk ik. :)
Misschien een domme vraag, maar waarom gebruiken jullie in NL telkens losse buizen om er daarna draad door te trekken? Hier in BE gebruiken ze al jaar en dag voor bedrade ribbel buizen.

Afbeeldingslocatie: https://gigatek.be/assets/shared/filestore/2e4c3864df678caf5d89a092d4d582d8_300x300.jpg

Dat werkt toch veel sneller en gemakkelijker? Of mis ik iets?

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Laatst online: 09:11
Jellabie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 23:26:
[...]

Misschien een domme vraag, maar waarom gebruiken jullie in NL telkens losse buizen om er daarna draad door te trekken? Hier in BE gebruiken ze al jaar en dag voor bedrade ribbel buizen.

[Afbeelding]

Hoe doe je dat met schakeldraden (1 of 2) en draad voor rookmelder?
Flexbuis word je ook niet vrolijk van als je iets wilt wijzigen. Minder toekomstproof dus.

Eenmalig lijkt de pre-wired handiger (mits het aan je eisen van kwaliteit en soorten bedrading voldoet), maar of dat het belangrijkste criterium is... :)

Maar goede vraag, ben benieuwd naar andere reacties en heb er wel even over moeten nadenken :)

[ Voor 41% gewijzigd door Deleon78 op 12-05-2019 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jellabie schreef op zondag 12 mei 2019 @ 23:26:
[...]

[Afbeelding]

Slijpen jullie in BE nog steeds vierkante gaten in de muur voor de inbouwdozen? Waarom niet gewoon ronde dozen zoals hier? Twintig keer sneller dan die vierkante zooi.

Qua ribbelbuis; dat is gewoon klotespul. En er mag voor dezelfde diameter minder draad in. Simpele hotelschakeling en .... nope; want geen 3x2,5 + 2x1,5 in 16mm flex.

En zeker voorbedraad heeft het een eigen wil en heb je veel meer werk met vastzetten. Het wordt wel gebruikt hoor, tot grote ergernis voor whoever er later nog eens iets doorheen moet trekken.

In onze NPR5310 staat trouwens ook dat bij meer dan twee bochten er een diameter groter gebruikt moet worden. Ik denk dat ze een bocht compenseren door geen flexbuis te gebruiken :+

Of zoals @Thinkpad het zegt;
ThinkPadd schreef op woensdag 8 april 2015 @ 12:10:
Grote kans dat er flex-PVC is gebruikt voor dat laatste stukje. Op het gebruik daarvan mag van mij de doodstraf staan :+ Wat een hel om daar later nog fatsoenlijk een kabel doorheen te trekken :'(
:+

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-05-2019 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
MadEgg schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:57:
@perspectivebass gezien je interesse in PV-panelen zou ik ook zeker vragen hoe erg ze zich gaan verzetten om de PV-panelen volledig te laten vervallen. Extra panelen kosten doorgaans zeer veel geld via de projectbouwer, dus het is zeer aantrekkelijk om dit achteraf te laten doen.

Wij hebben de 5 standaardpanelen laten vervallen en na 1 week het dak vol laten leggen door een andere partij. Scheelt gauw €0,50 per Wp, en dan heb je ook overal dezelfde panelen in plaats van een lappendeken.

Verder hebben wij er zelf niet aan gedacht om te vragen naar een extra raam in de zijwand op de zolder van onze tweekapper. Tegen de tijd dat wij zagen dat de buren dat wel gedaan hadden was het al te laat, vond ik wel jammer.

Om het meer generiek te trekken: ga eens bij andere huizen kijken die iets weghebben van het project waar je op intekent en kijk wat voor dingen zij hebben gedaan wat je zelf mooi / handig vindt, en kijk of dat binnen jouw woning ook gerealiseerd kan worden als dat nog niet standaard is.
Goede tips. Ja is even een optie om te kijken.

Een optie die we hebben licht het dak eigenlijk standaard vol en één heeft maar 5 panelen. Dus dat is even informeren.
[...]

Ik denk dat je hier wat ontketent :) Hier wat dingen die ik vorig jaar heb meegenomen, vooral van derden. Het was mijn eerste koopwoning.

- Mocht je een hoekwoning hebben, vraag naar de mogelijkheid tot verbreding van beukmaat. Kan je flink wat extra ruimte opleveren, maar niet iedere aannemer biedt die mogelijkheid.
- Wil je een garage bijbouwen? Vraag naar mogelijkheden uit de bouw. Eventueel alleen fundering als de prijzen te hoog zijn.
- Vraag of de koopbegeleider jouw nummer doorgeeft aan de buren. Altijd handig om in contact te blijven.
..
Heb het op mijn lijstje erbij gezet over bouwgrond en notitie om mijn nummer bij koop door te laten geven aan de buren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-05 16:22
[...]

..
Wat is hier het voordeel van als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
wrstylo schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:59:
[...]

goede vraag! Ik ging er vanuit dat het voordeel is, dat je niet eerst hoeft uit te graven om (vruchtbare) grond terug te kunnen leggen. En dus met potentieel afvoer (kosten) etc.

Maar misschien zit ik er wel naast.

[ Voor 5% gewijzigd door perspectivebass op 13-05-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 21:35
Volstaat het niet om een lading mest door de bouwgrond heen te spitten om het vruchtbaar genoeg te krijgen voor tuingebruik? Zo zou je met het huren van een tuinfrees en een dag werk aardig wat geld kunnen besparen.
perspectivebass schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:11:
[...]

goede vraag! Ik ging er vanuit dat het voordeel is, dat je niet eerst hoeft uit te graven om (vruchtbare) grond terug te kunnen leggen. En dus met potentieel afvoer (kosten) etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

[...]

Ik ben hier nu mee bezig - afgelopen donderdag is een hovenier begonnen aan onze tuin, een half jaar na onze oplevering.

Oorspronkelijk hadden ze ingeschat dat de grond totaal onbruikbaar was, omdat de toplaag snoeihard was. Na een paar uur graven met een graafmachine kregen we het goede nieuws dat de bouwgrond voor het grootste deel prima bruikbaar was. Ze hebben dus alleen drainage en elektra ingegraven en onder het terras wat grond afgevoerd en weer aangevuld met straatzand.

Wij hadden nog het voordeel dat van de gemeente bij ons de grond de wijk niet uit mag. Dus voor de afgevoerde grond hoeven wij ook niet te betalen, dat kon op een hoop in een stuk nog onbebouwd terrein gestort worden. Blijkbaar willen ze dat nog weer hergebruiken. Geen idee wat de reden daarvoor is.

Bouwgrond is dus niet per definitie onbruikbaar in ieder geval - achteraf ben ik blij dat de bouwer bij ons de grond wél heeft aangevuld want dat scheelt nu een hoop grondverzet.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
[...]

Wij hebben destijds gewoon laten aanvullen met uitkomende grond (ook omdat we nog niet wisten wat we wilden met de tuin). Vervolgens een dagje aan het hobbien geweest met een kraantje en shoveltje en alles mooi zo ingereden zoals we dat zelf wilden met een hoge kwaliteit zand en de zwarte grond nog een keer doorgeslagen tot -1 meter maaiveld ivm mogelijke oude zode die er nog ligt.

Voordeel bij ons was wel dat we de uitkomende zwarte grond (op de plekken van de terrassen) gratis kwijt konden aan de voorkant van ons huis, omdat de grondbank daar nog met groot materieel overheen moest. De gebiedseigen grond was bij ons voldoende vruchtbaar (want voormalig weiland) en alles is in de droge zomer van vorig jaar mooi aangeslagen.

Buren die wel tot min 30 cm pijl de tuin hadden laten afwerken door de aannemer hadden als voordeel dat ze niet met een kraantje aan de achterkant bezig hoefden, maar dat is nu het nadeel gebleken: want zij hebben wateroverlast (ivm oude zode). En ze moesten wel ook 'vruchtbare grond' aanbrengen (die ze van mijn grote bult pikten 8)7 ) Dus uiteindelijk dubbel zoveel werk.

Bij ons was de initiele prijs nul euro voor niet aanvullen tot pijl (30 centimeter onder pijl laten). Als we straatzand wilden laten aanbrengen was dit 300 euro voor 3*6*30cm ( = ongeveer 6 kuub |:( ) Voor dat geld had ik mijn volledige tuin op hoogte met het juiste straatzand en doorgeslagen (ow ja en een vrije zaterdag)

[ Voor 18% gewijzigd door Sammy_tukker op 13-05-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WSL036
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 16:33
wrstylo schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:59:
[...]

Het voordeel is dat ze het bij ons nu "gratis" hebben afgegraven voor 20cm en ik dus geen kraantje hoef te huren, of de boel hoef af te laten graven door een hovenier.

Iets meer dan een maand geleden hebben mijn nieuwe buren een offerte gehad van de aannemer om de bouwgrond weg te laten en de grond te laten aanvullen met zand/puin van rondom de € 2000,-. Nu kan dit natuurlijk veel goedkoper en zijn er andere opties (zoals al genoemd zijn), maar doordat ik dit in het begin al heb meegenomen en als optie heb laten opnemen, hoef ik er nu helemaal niets voor te betalen.

Maargoed, niet iedere aannemer doet dit, maar meenemen in een optiegesprek kan altijd. Vandaar dat ik het dus als tip geef ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-05 19:30
MadEgg schreef op maandag 13 mei 2019 @ 13:27:
[...]

Ik ben hier nu mee bezig - afgelopen donderdag is een hovenier begonnen aan onze tuin, een half jaar na onze oplevering.

Oorspronkelijk hadden ze ingeschat dat de grond totaal onbruikbaar was, omdat de toplaag snoeihard was. Na een paar uur graven met een graafmachine kregen we het goede nieuws dat de bouwgrond voor het grootste deel prima bruikbaar was. Ze hebben dus alleen drainage en elektra ingegraven en onder het terras wat grond afgevoerd en weer aangevuld met straatzand.

Wij hadden nog het voordeel dat van de gemeente bij ons de grond de wijk niet uit mag. Dus voor de afgevoerde grond hoeven wij ook niet te betalen, dat kon op een hoop in een stuk nog onbebouwd terrein gestort worden. Blijkbaar willen ze dat nog weer hergebruiken. Geen idee wat de reden daarvoor is.

Bouwgrond is dus niet per definitie onbruikbaar in ieder geval - achteraf ben ik blij dat de bouwer bij ons de grond wél heeft aangevuld want dat scheelt nu een hoop grondverzet.
Lijkt mij eigenlijk wel logisch dat de grond goed is om op te tuinen, de meeste bouwgrond was vroeger tuingrond of weiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Wat is het trouwens heerlijk om tegen de Belgische grens te wonen. We gaan op de begane grond een houtlook-tegelvloer leggen en de prijzen in België zijn zóveel gunstiger dan in Nederland.

Afgelopen zaterdag bij een tegelhandel in Lommel geweest en daar hebben we een hele mooie vloer gezien. Hier rekenen ze € 28,- per m2 (incl. BTW). Ter vergelijk, de tegelzetter die bij het project is aangesloten voor het sanitair had ook een offerte uitgebracht voor de begane grond vloertegel. Die vraagt € 65,- per m2 (incl. BTW).

Scheelt nogal, niet waar? ;)

Daarbij legt het bedrijf waar we zaterdag geweest zijn, de vloer ook middels het leveling systeem waardoor de vloer er snaarstrak en vlak in komt te liggen. Hierdoor heb je een minimale voeg en komt de vloer er als een biljartlaken zo vlak in te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Rivanov vergelijk je dan exact dezelfde tegel? Dat is 1 punt en je kunt sowieso minimaal 10% meerprijs rekenen als je vergelijkt met prijzen binnen het project. Dan zou je al moeten vergelijken met een andere NL derde voor een eerlijk vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Anoniem: 224360 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 09:57:
@Rivanov vergelijk je dan exact dezelfde tegel? Dat is 1 punt en je kunt sowieso minimaal 10% meerprijs rekenen als je vergelijkt met prijzen binnen het project. Dan zou je al moeten vergelijken met een andere NL derde voor een eerlijk vergelijk.
Nee, dat betreft niet exact dezelfde tegel. Maar het is een feit dat de prijzen in België vele malen lager liggen dan in Nederland. En ook de arbeidskosten zijn wat flexibeler in België.
Niet voor niets gaat vrijwel iedereen hier in de regio naar België voor zijn vloer van een nieuwbouw/verbouw woning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
Gister ons optie gesprek gehad en al onze vragen goed kunnen stellen. En ben blij dat we naast focus op de woning ook hebben gefocust op de ligging.

Wat bleek; Tuin Noord-Oosten, wat niet echt ideaal is en een woonwagenkamp achter het huis. Behalve vooroordelen die ook bij mij dan opkomen heb ik daar geen ervaring mee en heb dus geen idee of je hier last van hebt. Hier hadden we zelf niet zo erg in toen we bij de toekomstige bouwplaats rond keken.

De voordelen van het huis. Groot in vergelijking met ons 1e alternatief voor relatief kleine meerprijs (145m2 vs 129 m2), standaard compleet (incl vloerverwarming op de 2e verdieping wat voor het bouwbesluit niet verplicht is), redelijke kwaliteit standaard badkamer spul. Verder alle kamers standaard loze leidingen en ondanks dat we later instappen is er in de ruwbouw in zekere maten nog wel een en ander mogelijk.

Zijn hier mensen met tuin op Noord Oost die iets zinnigs over zon in de tuin kunnen vertellen? Ons alternatief van 129m2 heeft tuin op Noord-West.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
@perspectivebass Nog geen ervaring met tuin op Noorden. Dat weet ik vanaf volgend jaar als m'n huis klaar is. ;)
Heb wel ervaring met tuin op het Zuiden en dat willen wij niet meer. Je verging echt van de hitte. :+
Leuk altijd zon, maar het was ook altijd loeiheet achter in de tuin.

Met het nieuwe huis hebben we de tuin op het Noorden en doordat de tuin 25 meter diep en 10 meter breed is, hebben we voldoende ruimte om zowel in de zon als in de schaduw een terras te kunnen maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
Rivanov schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:11:
@perspectivebass Nog geen ervaring met tuin op Noorden. Dat weet ik vanaf volgend jaar als m'n huis klaar is. ;)
Heb wel ervaring met tuin op het Zuiden en dat willen wij niet meer. Je verging echt van de hitte. :+
Leuk altijd zon, maar het was ook altijd loeiheet achter in de tuin.

Met het nieuwe huis hebben we de tuin op het Noorden en doordat de tuin 25 meter diep en 10 meter breed is, hebben we voldoende ruimte om zowel in de zon als in de schaduw een terras te kunnen maken. :)
De tuin bij deze woning zal ongeveer 10 meter diep zijn en 5,5 meter breed, dus een stukje kleiner :9 Bij een tuin van 25 meter diep had ik mij hier ook niet zo druk om gemaakt.

Wij hebben nu tuin recht op het oosten,. Dat is s'ochtends lekker zon het huis in en later op de dag nog lekker zonnetje achter in de tuin (8 meter diep). Maar gezien de draaiing naar noorden verwacht ik geen zon het huis in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rivanov schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:00:
[...]

Nee, dat betreft niet exact dezelfde tegel. Maar het is een feit dat de prijzen in België vele malen lager liggen dan in Nederland. En ook de arbeidskosten zijn wat flexibeler in België.
Niet voor niets gaat vrijwel iedereen hier in de regio naar België voor zijn vloer van een nieuwbouw/verbouw woning. :)
Dat zal best, maar een vergelijking werkt alleen als je appels met appels vergelijkt. Ik woon zelf ook in de grensregio en heb familie in België. Kan niet zeggen dat België nou per definitie zoveel goedkoper is. Zal aan het product en de arbeid liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vak127
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21-04 11:00
perspectivebass schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:05:
Gister ons optie gesprek gehad en al onze vragen goed kunnen stellen. En ben blij dat we naast focus op de woning ook hebben gefocust op de ligging.

Wat bleek; Tuin Noord-Oosten, wat niet echt ideaal is en een woonwagenkamp achter het huis. Behalve vooroordelen die ook bij mij dan opkomen heb ik daar geen ervaring mee en heb dus geen idee of je hier last van hebt. Hier hadden we zelf niet zo erg in toen we bij de toekomstige bouwplaats rond keken.

De voordelen van het huis. Groot in vergelijking met ons 1e alternatief voor relatief kleine meerprijs (145m2 vs 129 m2), standaard compleet (incl vloerverwarming op de 2e verdieping wat voor het bouwbesluit niet verplicht is), redelijke kwaliteit standaard badkamer spul. Verder alle kamers standaard loze leidingen en ondanks dat we later instappen is er in de ruwbouw in zekere maten nog wel een en ander mogelijk.

Zijn hier mensen met tuin op Noord Oost die iets zinnigs over zon in de tuin kunnen vertellen? Ons alternatief van 129m2 heeft tuin op Noord-West.
Zou toch wat huiverig zijn met zo'n woonwagenkamp, als dat er echt komt. Vriend van mij woonde tegenover een rijtje van 5 woonwagens. Het was een echt schouwspel wat daar allemaal af en aan reed. Dat zou ik zelf niet willen hoewel dit misschien niet representatief is. Hangt er vanaf of je er echt zicht op hebt en het aantal woonwagens denk ik. Maar ja, met sociale woningbouw kun je het ook slecht treffen en daar ontkom je in nieuwbouw projecten vaak niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
Vak127 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:57:
[...]

Zou toch wat huiverig zijn met zo'n woonwagenkamp, als dat er echt komt. Vriend van mij woonde tegenover een rijtje van 5 woonwagens. Het was een echt schouwspel wat daar allemaal af en aan reed. Dat zou ik zelf niet willen hoewel dit misschien niet representatief is. Hangt er vanaf of je er echt zicht op hebt en het aantal woonwagens denk ik. Maar ja, met sociale woningbouw kun je het ook slecht treffen en daar ontkom je in nieuwbouw projecten vaak niet aan.
Woonwagens staan er al. Zijn er ongeveer 16. Er zit water tussen, en een haag wordt aangeplant van 1.80 hoog. Dus eigenlijk zullen alleen de daken zichtbaar zijn van de bungalows woonwagens.

Het geeft gewoon twijfel. En woonwagens en tuin noord-oost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKC
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

KKC

perspectivebass schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:11:
[...]

Woonwagens staan er al. Zijn er ongeveer 16. Er zit water tussen, en een haag wordt aangeplant van 1.80 hoog. Dus eigenlijk zullen alleen de daken zichtbaar zijn van de bungalows woonwagens.

Het geeft gewoon twijfel. En woonwagens en tuin noord-oost...
Bouwproject in Waddinxveen soms??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
KKC schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:14:
[...]

Bouwproject in Waddinxveen soms??
Bingo! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
perspectivebass schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:05:

Als je de hele dag blaffende honden niet erg vind kan je best naast een kamp gaan wonen. Als je rust wilt hebben dan moet je dat echt niet gaan doen. Ik heb een tijdje naast een kamp gewoond en daar begon de hond rond 6:00 met blaffen en hield er rond 20:00 een keer mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKC
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

KKC

Rondom het bouwproject komen er 3 Biomassa centrales waarvan de vergunning zo goed als rond zijn. Zie https://www.facebook.com/groups/490904367977418/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Nu online
KKC schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:19:
[...]

Rondom het bouwproject komen er 3 Biomassa centrales waarvan de vergunning zo goed als rond zijn. Zie https://www.facebook.com/groups/490904367977418/
Dat is inderdaad bij mij bekend, maar daar maak ik mij dan wat minder druk over. Speelt wel ook mee in een beslissing. Maar ik dat een issue vind, is (vlak) langs de A12 wonen misschien zo in zo niet een echt goed idee. Een centrale moet zich uiteindelijk ook aan milieunormen houden.

Neemt niet weg dat ik z'n soort centrale vanuit duurzaamheid een vreemde keuze vind met daarnaast een wijk waar straks volop nul op de meter woningen worden gebouwd 8)7.
Ernemmer schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:18:
[...]

Als je de hele dag blaffende honden niet erg vind kan je best naast een kamp gaan wonen. Als je rust wilt hebben dan moet je dat echt niet gaan doen. Ik heb een tijdje naast een kamp gewoond en daar begon de hond rond 6:00 met blaffen en hield er rond 20:00 een keer mee op.
Ik heb wel zelf een hond, maar die blaft niet zo veel en rust met spelende kinderen voor het huis is ook erg relatief.

Ik hoop vooral niet heel de dag hazes over de speaker sin mijn achtertuin te horen :+
Pagina: 1 ... 17 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2