Bor schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:19:
Hoe werkt het met projectmatige nieuwbouw eigenlijk met een badkamer wanneer je bv een andere douche, wastafel etc wilt? Ik snap dat je de extra prijs moet betalen maar hoe zit het dan met de plaatsing hiervan? Betaal je dat zelf / deels zelf of wordt deze gewoon geplaatst gezien de standaard badkamer ook plaatsing nodig had? Ik vind hier maar weing informatie over. Wat ik wel merk / lees is dat sommige bouwers mensen verplichten om naar een door hen aangewezen (dure) badkamerzaak te gaan waardoor je per definitie al duur uit bent.
Bij ons was de standaardbadkamer niet bijzonder mooi. Aanpassingen waren peperduur. Voor de "standaard" badkamer stond €6100,-, bij casco oplevering kreeg je daar €4700 voor terug. Standaard had dus een zeer nette prijs, maar bij elke wijziging ging de kassa rinkelen. De wandtegels waren bij ons staand, wilde je ze liggend dan moest je daar fors voor bijbetalen.
Het ergste was nog wel dat wij bij de projectleverancier een badkamer hadden ontworpen. In principe dezelfde badkamer, maar dan met wat grotere wandtegels en een ander wandcloset. De prijsopgaaf was volledig ondoorzichtig. Dat zag er als volgt uit:
Uitgekozen sanitair en tegelwerk: €13000,-
Montage: €3500,-
Verrekening standaardbadkamer: €6100,-
Totaal meerkosten: €10400,-
Specificaties konden we wel vergeten - take it or leave it. Wij kozen voor "leave it" en hebben de badkamer casco laten opleveren. Smerige praktijken. Dat zal ongetwijfeld verschillen van leverancier tot leverancier maar bij projectbouw zou ik niet al te veel gunstigs verwachten.
Rivanov schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:40:
Ben momenteel wat stucadoors aan het aanschrijven voor een prijsopgaaf, voor het stucen van onze nieuwbouwwoning (verwachte oplevering medio Q2 2020). Nu hadden we in eerste instantie aangegeven dat we glad pleisterwerk willen, maar nu zijn er enkele stucadoors die aangeven dat dun pleister ook voldoende is omdat de muren in de woningen strak genoeg worden opgeleverd vandaag de dag.
Hoe zijn jullie ervaringen hierin? Is dun pleister wel dekkend genoeg dat je geen leidingwerk er doorheen ziet?
Scheelt namelijk aanzienlijk qua kosten t.o.v. glad pleisterwerk.
Wij hebben ook grotendeels dun pleisterwerk laten doen (Ardex DF750). Aangezien de bouwer met prefab betonnen wanden en kamerhoge blokken voor de cellenbetonwanden werkte is inderdaad prima. Droogt snel, na schuren direct te sauzen zonder primer als je niet te lang wacht (op aanraden van de stukadoor). En mocht er eens iets tegenaan vallen dan is de schade minder zichtbaar omdat er een dunnere laag op zit.
Zelf heb ik nog een paar extra tussenwanden gebouwd met cellenbetonblokken. Aangezien ik dat iets minder goed kan dan de bouwvakkers had de stukadoor daar wat meer moeite mee en heeft hij die uiteindelijk gewoon gestuct met MP75. Kost een paar centen meer en droogt veel langzamer, maar het resultaat is hetzelfde.