Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.182 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:37
kever678 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 17:50:
[...]

Had het ook gehoord inderdaad, ga vanavond even kijken denk ik. Schiet mooi op zo!

Edit: dak zit er inderdaad op:
[Afbeelding]

@Den_S85 : vlag staat bij jullie op het dak, bij ons (nog) niet. Vergeten foto te maken.
Top! De uitvoerder vroeg me waar hij de vlag moest ophangen, dus ik zeg doe maar bij ons, vindt m’n zoontje vast mooi. Hebben ze dus ook gedaan, leuk d:)b
Annuk schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 20:53:
:*)
[...]

Dat is vlot gegaan dan! :o
Ben er nog niet al te lang geleden langs gekomen daar waar jullie bouwen en toen was er nog weinig meer dan fundering volgens mij.
Klopt, ze hebben het casco ontzettend snel gebouwd. Fundering duurde even, maar daarna zijn ze volgas doorgegaan.

[ Voor 25% gewijzigd door Den_S85 op 03-05-2019 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

EiT schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 01:52:
Wij hebben nu ook een tuin van 8x5 ofzo. Met 2 kinderen is het veel te klein, kunnen niet fietsen of hun energie kwijt.
Ons huis wat ze nu aan het bouwen zijn heeft een perceel van 400m2. Achtertuin is 16x12. Er was in die regio weinig te vinden met een grote Wij wilde bewust een grote tuin. Meeste kavels in die regio zijn tot 250m2 en waren net zo duur.
Wij hadden eerst ingeschreven voor een huis met een 300m2 perceel. Na wij de tekeningen kregen toch maar 30k meer uitgegeven, wel ander type huis met net iets meer m2, maar op bg wel de zelfde

Ik zit zelf nooit buiten, kan niet tegen de zon. Maar met kinderen wil je, indien mogelijk zo’n groot mogelijke tuin. Je moet dus echt goed over nadenken.
Mja het ligt ook aan de omgeving, bij ons komt een parkje voor de deur met wat van die schommels en boomhutten ed. We zitten eigenlijk altijd in de voortuin (4 diep en 12 breed) en onze kinderen spelen dan in de zijtuin of in dat toekomstig parkje (wat nu een zandberg is :P).
Achtertuin zitten we nooit, wie wordt gebruikt als looproute naar t schuurtje.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 03-05-2019 21:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:56
Ik en mijn vriendin hebben ook een nieuwbouwproject op het oog.

Dillemal zoals bij velen; Ga je voor binnenruimte of meer tuin (keuze uitbouw 1,2 of 2,4). Vooral met oog op mogelijk gezinsuitbreiding in de toekomst..

Tuin is zonder uitbouw 11x5,5m en west gelegen (berging staat halve meter over erf omdat er geen gangpad zit).

Iemand soort gelijke situatie of nuttig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Zit je aanbouw bij je keuken of woonkamer? Hoe groot is die ruimte standaard? Hoe zie je de indeling van die ruimte voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
kever678 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:54:
Zit je aanbouw bij je keuken of woonkamer? Hoe groot is die ruimte standaard? Hoe zie je de indeling van die ruimte voor je?
Uitbouw zit aan woonkamer. En standaard is de woning 8,7m lang en beukmaat 5,1m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:47
DG90 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:39:

Dillemal zoals bij velen; Ga je voor binnenruimte of meer tuin (keuze uitbouw 1,2 of 2,4). Vooral met oog op mogelijk gezinsuitbreiding in de toekomst..

Tuin is zonder uitbouw 11x5,5m en west gelegen (berging staat halve meter over erf omdat er geen gangpad zit).

Waar @Señor Sjon eerder aan refereerde:
Wat doen je buren (indien niet vrijstaand)? ivm evt beklemd gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
Wat is het formaat van je woonkamer? Al een idee waar je bank, dressoir, tv (of wat je er ook neerzet) komt te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-07 17:07
DG90 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:59:
[...]

Uitbouw zit aan woonkamer. En standaard is de woning 8,7m lang en beukmaat 5,1m.
100% de uitbouw doen van 2.40. Wij hebben beukmaat 5.4 met binnenmaat 5.10 en standaard was 8.20 lengte woonkamer, we hebben als een van de weinige een uitbouw gedaam (2.40m) en alle buren die het niet hebben zijn er nu jaloers op hoe groot het bij ons is. De tuin is nog 9 meter overgebleven en 7 meter tot het schuurtje, ruim voldoende want je zit 90% van de tijd binnen. Ook echt ideaal als je een groter gezelschap over de vloer krijgt, of een huisdier hebt of een baby op komst met een kinderbox bijv. Ik zou het sws weer kiezen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
Deleon78 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 00:15:
[...]

Waar @Señor Sjon eerder aan refereerde:
Wat doen je buren (indien niet vrijstaand)? ivm evt beklemd gevoel.
Gisteren gevraagd bij de makelaar, maar dit weten ze nog niet. Is sowieso een reden om voor 2,4m te gaan.
kever678 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 00:15:
Wat is het formaat van je woonkamer? Al een idee waar je bank, dressoir, tv (of wat je er ook neerzet) komt te staan?
Ik weet niet hoe ik een plaatje kan uploaden om te laten zien. Maar uitbouw is vooral voor een ruimere opzet, huidige woning is dat niet mogelijk.
kaboom1555 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 08:59:
[...]

100% de uitbouw doen van 2.40. Wij hebben beukmaat 5.4 met binnenmaat 5.10 en standaard was 8.20 lengte woonkamer, we hebben als een van de weinige een uitbouw gedaam (2.40m) en alle buren die het niet hebben zijn er nu jaloers op hoe groot het bij ons is. De tuin is nog 9 meter overgebleven en 7 meter tot het schuurtje, ruim voldoende want je zit 90% van de tijd binnen. Ook echt ideaal als je een groter gezelschap over de vloer krijgt, of een huisdier hebt of een baby op komst met een kinderbox bijv. Ik zou het sws weer kiezen !
Excuses, wij hebben dan dezelfde afmeting. Binnenmaat is bij ons ook 5,1. Tuin zouden wij dan ongeveer hetzelfde overhouden (8,6m maar tuin hokje 0,5m extra naar achter). Waar is jullie tuin op gelegen? Voldoende zon in de tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmileAlot
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2024
Altijd voor uitbouw gaan. Helemaal in nl leef en woon je meer binnen. Ons huis is net opgeleverd en is nu ook 11.40 ipv 9! Wereld van verschil ook qua indelings mogelijkheden! Weet niet precies wat het kost maar omgerekend was het bij ons 75 oid euro per maand extra lasten. Een no brainer dus als je zoet wat je er voor terug krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@SmileAlot het is gewoon per situatie verschillend maar als het even kan zou ik een minimale tuin aanhouden van 8m diepte, zeker als je klein kroost hebt of krijgt.
En als je een tussenwoning hebt met beide buren de volle uitbouw dan is het ook lastig, afhankelijk van de tuin zou ik dan wellicht toch voor 1,2 kiezen als de buren wel 2,4 hebben.

Mijn vorige woning had idealiter max 1,2 moeten hebben en niet de 2,4 die ik had. Een bbq met 6 personen op 6x5m zit niet heel ruim en dan moeten de kinderen dus al binnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timotie40
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-02-2023
SirMemeAlot schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 16:13:
Ik ben zelf ook al sinds begin vorig jaar bezig met mijn nieuwbouwwoning(als in:afwachten). Ik ben ondertussen ook wel vaak bij vrienden en bekende langs geweest om tips en voorbeelden te hebben. Nu willen mijn vriendin en ik graag renovlies, maar in mijn ervaring is het heel verschillend wat betreft het de zichtbaarheid van de naden. Nu vraag ik het me af, komt het als de duidelijk zichtbare naden zijn dat door de kwaliteit van de plakker of heb je met Renovlies wel degelijk naden die zichtbaar zijn ook al is het goed geplakt. Wie heeft daar ervaringen mee?

Deze vraag is waarschijnlijk ietwat offtopic, maar ik zag bij het bestellen ook een verschil met 200grams behang en 130grams. De verkoper adviseerde voor een amateur behanger 130grams, maar mij lijkt 200grams iets meer vergevingsgezind als de wand niet helemaal vlak is.
Tegen deze vragen lopen wij ook aan, zijn er nog tips om een zo goed mogelijk resultaat te behalen? We gaan het iig sowieso zelf doen, maar wel zo goed mogelijk 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-09 10:49
GeeMoney schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 10:33:
@SmileAlot het is gewoon per situatie verschillend maar als het even kan zou ik een minimale tuin aanhouden van 8m diepte, zeker als je klein kroost hebt of krijgt.
En als je een tussenwoning hebt met beide buren de volle uitbouw dan is het ook lastig, afhankelijk van de tuin zou ik dan wellicht toch voor 1,2 kiezen als de buren wel 2,4 hebben.

Mijn vorige woning had idealiter max 1,2 moeten hebben en niet de 2,4 die ik had. Een bbq met 6 personen op 6x5m zit niet heel ruim en dan moeten de kinderen dus al binnen spelen.
Maar hoevaak zit je met dat aantal mensen buiten en hoe vaak binnen? Kinderen kunnen ook buiten de tuin spelen als ze wat ouder zijn, die uitbouw kost je het dubbele van nu als je het later laat doen.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
frumper schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Maar hoevaak zit je met dat aantal mensen buiten en hoe vaak binnen? Kinderen kunnen ook buiten de tuin spelen als ze wat ouder zijn, die uitbouw kost je het dubbele van nu als je het later laat doen.
Het is lastig en alles moet in verhouding zijn.
Mijn vorige woning was 13m en dat had prima 11,8m mogen zijn. Nu was begane grond dus 13m en de tuin 6.
11,8m woning en 7,2m tuin was qua proporties en besteding beter geweest in mijn ogen.
Als je huidige woning rond de 8m is en je tuin 10 of meer dan is een uitbouw weer anders.
Maar 6x5 als tuin doet meer dienst als patio dan een echte tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Wij hebben geluk dat we hoekhuis hebben met uitbouw naar opzij i.p.v. naar achter. Onze tuin is nu 8x11 waar onze buren het 5.4x8.5 hebben, en dan zie je wel het verschil ja, ook in diepte. Maar toch zou ik wel voor de grotere woonkamer kiezen i.p.v. tuin.

[ Voor 15% gewijzigd door frumper op 04-05-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
SmileAlot schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:47:
Altijd voor uitbouw gaan. Helemaal in nl leef en woon je meer binnen. Ons huis is net opgeleverd en is nu ook 11.40 ipv 9! Wereld van verschil ook qua indelings mogelijkheden! Weet niet precies wat het kost maar omgerekend was het bij ons 75 oid euro per maand extra lasten. Een no brainer dus als je zoet wat je er voor terug krijgt
De extra kosten gaat het niet om gelukkig. Maar zoals de meeste aangeven, je bent vaker binnen dan buiten.
Alleen vind ik de tuin lastig om in te schatten..
GeeMoney schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 12:12:
[...]

Het is lastig en alles moet in verhouding zijn.
Mijn vorige woning was 13m en dat had prima 11,8m mogen zijn. Nu was begane grond dus 13m en de tuin 6.
11,8m woning en 7,2m tuin was qua proporties en besteding beter geweest in mijn ogen.
Als je huidige woning rond de 8m is en je tuin 10 of meer dan is een uitbouw weer anders.
Maar 6x5 als tuin doet meer dienst als patio dan een echte tuin.
6x5 is inderdaad wel weer stuk kleiner, wij hebben met uitbouw 2,4 zo'n 20m2 meer tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:00
Ons huidige huis is 5,1x11,3m door een uitbouw van 2,4m. Altijd doen, bij alle buren op het rijtje is het huis dus rond de 9m lang. Niets om je voor te schamen, maar het is echt een groot verschil in ruimte. (Circa 25% tenslotte) Qua meubels hebben we hetzelfde als alle buren, en dan houdt je dus veel meer loopruimte en speelruimte over.
De huidige tuin is 8x5,5 tot aan het schuurtje. Op zich voldoende voor tuinset, bbq en zandbak , maar veel ruimte voor groen is er dan niet meer. De buitenruimte was voor ons dan ook de belangrijkste reden om te verhuizen. Straks hebben we 2 terrassen (eet- en loungeterras) die net zo groot zijn als huidige tuin. Met 420m2 houden we dan veel ruimte over voor gras, fruitbomen een schommel en trampoline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie_1982
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:41
Eypo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:38:
Na lang meelezen ook maar eens reageren. Bedankt voor alle info!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wij hebben een optie (nog niet getekend) op een 2-onder-1-kapper.
170m2 voor 446.500. Perceel is 281m2. Fors bedrag volgens mij, maar er is verder weinig meer te koop...

Als ruwbouw hebben we als plannen:
- Uitbouw 2,40 achterkant
- Isoleren van garage. Dat wordt dan dus een berging
- Deur van keuken (uitbouw) naar berging
We willen dit zelf natuurlijk graag, maar we hopen ook dat de waarde van het huis daarmee hoger wordt. Geen uitbouw is sowieso al tricky als je buren het wel doen: dan verlies je 30cm x 2,40m van je tuin. (bij dezen: sorry buren ;) )

Keuken willen we niet via het project, sanitair waarschijnlijk wel.

De bouw begint wel pas in december 2019 / januari 2020. Aangezien ze 220 werkbare dagen hebben, gaan we er maar vanuit dat we er in Q1 of Q2 2021 in zitten.

Het is wel spannend om alle keuzes te moeten maken. Een grote uitgave waarover je enigszins snel moet beslissen!

Volgende stap is tekenen en een hypotheek afsluiten...
Welkom in Nijmegen-Noord. Welk project? Op Zuiderveld denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Eypo schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:38:

Geen uitbouw is sowieso al tricky als je buren het wel doen: dan verlies je 30cm x 2,40m van je tuin. (bij dezen: sorry buren ;) )
Je weet dat die minder dan 1m2 is hé? Als je een perceel van 200m2 hebt dan hebben we het dus over 0,5% van je perceel.

Niet echt een argument om het uitgeven van 16k EUR te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eypo
  • Laatst online: 09-09 20:33
ollie_1982 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:06:
[...]

Welkom in Nijmegen-Noord. Welk project? Op Zuiderveld denk ik dan?
Yes!
BFmango schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:12:
[...]

Je weet dat die minder dan 1m2 is hé? Als je een perceel van 200m2 hebt dan hebben we het dus over 0,5% van je perceel.

Niet echt een argument om het uitgeven van 16k EUR te overwegen.
Nee, klopt :) We zaten sowieso al aan de uitbouw te denken. Ik weet dat het idd een klein percentage van je grond is, maar het gaat mij er meer om dat het direct bij je terras is. Ik was ook benieuwd of dit normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Eypo schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:20:
[...]

Yes!

[...]

Nee, klopt :) We zaten sowieso al aan de uitbouw te denken. Ik weet dat het idd een klein percentage van je grond is, maar het gaat mij er meer om dat het direct bij je terras is. Ik was ook benieuwd of dit normaal is.
Dat is inderdaad wel vaker zo. Maar ik vind dat bij sommige huizen juist mooier staan dan de standaard schutting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
DaWayne schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 13:43:
Ons huidige huis is 5,1x11,3m door een uitbouw van 2,4m. Altijd doen, bij alle buren op het rijtje is het huis dus rond de 9m lang. Niets om je voor te schamen, maar het is echt een groot verschil in ruimte. (Circa 25% tenslotte) Qua meubels hebben we hetzelfde als alle buren, en dan houdt je dus veel meer loopruimte en speelruimte over.
De huidige tuin is 8x5,5 tot aan het schuurtje. Op zich voldoende voor tuinset, bbq en zandbak , maar veel ruimte voor groen is er dan niet meer. De buitenruimte was voor ons dan ook de belangrijkste reden om te verhuizen. Straks hebben we 2 terrassen (eet- en loungeterras) die net zo groot zijn als huidige tuin. Met 420m2 houden we dan veel ruimte over voor gras, fruitbomen een schommel en trampoline.
Als wij de optie zouden hebben, om in dezelfde plaats binnen ons budget zo’n lap grond te hebben was dat voor ons ook de keuze geweest. Maar helaas niet het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ambusched
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-09 07:27
Even een update over de voortgang bij ons huis:

Vorige week waren de punten erop gezet.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pGLbRPr.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CB7qt61.jpg
Deze week hadden ze er zin in en hebben ze de voor en achter gevels en het dak geplaatst
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7D3OmFP.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M8aMfTP.jpg

Wat ons opviel is dat de ruimte waar de deur zou.moeten komen, wij nemen aan het smalle gedeelte, aan de verkeerde kant lijkt te zitten. Of is de tussen paal niet bedoelt als montage punt? Maar ter versterking van geplaatste constructie?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PomUAUW.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n6Pvbvi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasperaitis
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 17:20
DG90 schreef op vrijdag 3 mei 2019 @ 23:39:

Soortgelijke situatie, met als verschil dat wij een hoekwoning hebben. Daardoor is de tuin na uitbouw 2,4 ongeveer 11 bij 7. Woning wordt over 2 weken opgeleverd maar tijdens de kijkdagen voelde zowel de woonkamer groot (genoeg). Wij zijn in ieder geval blij met de keuze.

Bij jullie blijft er na een uitbouw ongeveer 8,5 bij 5,5 over. Ik zou vooral bedenken wat je wil in de tuin of wat je ook in de buurt kunt vinden. Zo hebben buren bij onze huidige woning bijv een trampoline op een grasveld gezet, daar spelen alle buurkinderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kasperaitis op 04-05-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@ambusched je weet zeker dat jij hem aan de andere kant verwacht? (hint: zelfde type woningen worden niet altijd in spiegelbeeld afgebeeld maar dan staat het er wel bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambusched
  • Laatst online: 13-09 07:27
Ja @GeeMoney heb tekening met hele blok erop en de van ons zit links vanuit de woning gezien. Heb links ook alle extra loze leidingen laten leggen die ik daar nodig heb

[ Voor 3% gewijzigd door ambusched op 04-05-2019 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmileAlot
Eens en bij ons is iets minder tuin daardoor niet een enorme ramp aangezien we een grote binnentuin delen
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x8dmc1n0vup.jpeg
Kasperaitis schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:47:
[...]

Soortgelijke situatie, met als verschil dat wij een hoekwoning hebben. Daardoor is de tuin na uitbouw 2,4 ongeveer 11 bij 7. Woning wordt over 2 weken opgeleverd maar tijdens de kijkdagen voelde zowel de woonkamer groot (genoeg). Wij zijn in ieder geval blij met de keuze.

Bij jullie blijft er na een uitbouw ongeveer 8,5 bij 5,5 over. Ik zou vooral bedenken wat je wil in de tuin of wat je ook in de buurt kunt vinden. Zo hebben buren bij onze huidige woning bijv een trampoline op een grasveld gezet, daar spelen alle buurkinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

SmileAlot schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:50:
Eens en bij ons is iets minder tuin daardoor niet een enorme ramp aangezien we een grote binnentuin delen
[Afbeelding]

[...]
Dat is wel leuk , welk project is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmileAlot
Deeltuin Utrecht
Sport_Life schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:54:
[...]

Dat is wel leuk , welk project is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Laatst online: 20:29
Tassadar32 schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 13:44:
@smesjz Dan nog kan je ze terugvragen. VEH heeft al vaker aangegeven dat als jij BTW op zonnepanelen betaalt (ook naar je aannemer) dat je dit dan kan terugvragen. Een pro-forma factuur van de aannemer is daar al voldoende voor.
Toch goed om dit nog eens door te lezen, ik zou zo die teruggave vergeten zijn en het gaat toch om honderden euro's. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
Kasperaitis schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:47:
[...]

Jullie hebben dan wel een flink stuk meer tuin over na uitbouw, dan sowieso een no brainer om te doen.

Ik denk ook dat je praktisch moet denken en altijd wel een oplossing is om tuin in te delen, ook als het wat kleiner is.

Ik denk dat wij toch voor de 2,4m gaan en comfort binnen. Stenen zijn tenslotte ook meer waard dan stukje extra tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:40
Wtf is het nut van een garage als ie zo smal moet worden? Hier pst nog geen 5 serie door heen. Jammer genoeg zie ik deze trend steeds vaker terug bij nieuwbouw

Huis in Heerhugowaard gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop...015409-duizendbladweg-55/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

SmileAlot schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 22:50:
[Afbeelding]

[...]
Geinig. Wij krijgen ook een gezamenlijke binnentuin. Benieuwd of dat ook een beetje zo wordt.
assassin85 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:09:
Wtf is het nut van een garage als ie zo smal moet worden? Hier pst nog geen 5 serie door heen. Jammer genoeg zie ik deze trend steeds vaker terug bij nieuwbouw
volgens mij zet niemand de auto in de garage. Alleen fietsen/gereedschap/opslag. Dus vandaar. Auto maak je maar een carport voor :P

[ Voor 71% gewijzigd door woekele op 05-05-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
@assassin85 volgens mij soms ook een manier om meerwerk eruit te slepen als je hem inderdaad echt als garage wilt inzetten.
Ik heb mijn garage daarom met 2,4m laten verlengen en maximaal laten verbreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
GeeMoney schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:28:
@assassin85 volgens mij soms ook een manier om meerwerk eruit te slepen als je hem inderdaad echt als garage wilt inzetten.
Ik heb mijn garage daarom met 2,4m laten verlengen en maximaal laten verbreden.
Ja, die indruk krijg je idd wel bij heel veel zaken in projectbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
DG90 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 09:41:
[...]

Gisteren gevraagd bij de makelaar, maar dit weten ze nog niet. Is sowieso een reden om voor 2,4m te gaan.

[...]

Ik weet niet hoe ik een plaatje kan uploaden om te laten zien. Maar uitbouw is vooral voor een ruimere opzet, huidige woning is dat niet mogelijk.

[...]

Excuses, wij hebben dan dezelfde afmeting. Binnenmaat is bij ons ook 5,1. Tuin zouden wij dan ongeveer hetzelfde overhouden (8,6m maar tuin hokje 0,5m extra naar achter). Waar is jullie tuin op gelegen? Voldoende zon in de tuin?
Onze tuin ligt grotendeels op het noorden/ noordoosten. We hebben eigenlijk de hele dag zon, vanaf 17.30 verdwijnt de zon ongeveer van het terras maar schijnt nog wel op de schuur, schuttingen en hogere beplanting.

Dit is een foto om 12.00 vorige maand.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Gf90craOF0Go/540.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brickman
  • Laatst online: 04-08 19:47
Bij ons gaat de bouw in het project ook gestaag. Afgelopen week hebben ze de dakpunten op het eerste blok gezet. Komende week zullen de eerste en tweede verdieping (incl. leidingwerk) van ons huis worden gestort. De aannemer moet nog aantal tweede verdiepingen storten van het vorige blok.

Verder ook nog het volgende tegen gekomen over het financiële voordeel van zonnepanelen icm nieuwbouw:
- Telegraaf - Voordeel bij zonnepanelen op nieuwbouw
- Taxnavigator - Zonnepanelen: btw op bouwkosten nieuwbouwwoning
- Rechtspraak.nl - ECLI:NL:RBZWB:2019:1335

Vereniging Eigen Huis is er ook mee bezig om de procedure wat eenvoudiger te laten maken.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:03
ambusched schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 16:40:
Even een update over de voortgang bij ons huis:

Wat ons opviel is dat de ruimte waar de deur zou.moeten komen, wij nemen aan het smalle gedeelte, aan de verkeerde kant lijkt te zitten. Of is de tussen paal niet bedoelt als montage punt? Maar ter versterking van geplaatste constructie?
Dat lijkt mij een tijdelijk stukje hulphout. Ik verwacht dat er 1 pui in komt, met in die pui een draaiende deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vantage92
  • Laatst online: 11-01 12:31
Brickman schreef op zondag 5 mei 2019 @ 14:00:
Bij ons gaat de bouw in het project ook gestaag. Afgelopen week hebben ze de dakpunten op het eerste blok gezet. Komende week zullen de eerste en tweede verdieping (incl. leidingwerk) van ons huis worden gestort. De aannemer moet nog aantal tweede verdiepingen storten van het vorige blok.

Verder ook nog het volgende tegen gekomen over het financiële voordeel van zonnepanelen icm nieuwbouw:
- Telegraaf - Voordeel bij zonnepanelen op nieuwbouw
- Taxnavigator - Zonnepanelen: btw op bouwkosten nieuwbouwwoning
- Rechtspraak.nl - ECLI:NL:RBZWB:2019:1335

Vereniging Eigen Huis is er ook mee bezig om de procedure wat eenvoudiger te laten maken.
Belastingdienst werkt vooralsnog niet mee aan deze constructie waarbij je btw die je betaalt hebt over de bouwkosten terug kan vragen. Lijkt me erg moeilijk onderscheid in maken welke bouwkosten dan bedoeld zijn voor het zakelijk gebruik van de zonnepanelen? Horen de luxe keuken en badkamer daar ook bij?
En in hoeverre is je installatie zakelijk als je er alleen je eigen verbruik mee gaat afdekken?

Ik heb 60m2 zonnepanelen op 105m2 vloeroppervlak. Dat zou dan betekenen dat ik alleen al op de bouwkosten voor casco 12K terug kan krijgen :9 Daar durf ik wel een rechtszaak voor te beginnen..

https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als de Belastingdienst dat toe gaat staan is het hek van de dam.. Uiteindelijk schiet niemand daar wat mee op, sinds de belastingbetaler ervoor opdraait ;) . En daarbij worden de woningen dan weer betaalbaarder, dus duurder... Gelijk aan het effect van de lage rente.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2019 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Sport_Life schreef op zondag 5 mei 2019 @ 15:42:
Als de Belastingdienst dat toe gaat staan is het hek van de dam.. Uiteindelijk schiet niemand daar wat mee op, sinds de belastingbetaler ervoor opdraait ;) . En daarbij worden de woningen dan weer betaalbaarder, dus duurder... Gelijk aan het effect van de lage rente.
De belastingdienst heeft hier vrij weinig over te zeggen maar dient wet en regelgeving te volgen. Blijkbaar is huidige wet en regelgeving op dit vlak dus voor interpretatie vatbaar. Uiteraard verdedigen ze het eigen standpunt :).

Interessant in ieder geval, ik moet later dit jaar doorgeven hoeveel panelen het gaan worden :).

[ Voor 3% gewijzigd door kjast op 05-05-2019 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

En wet en regelgeving wordt weer bepaalt door.. de overheid, waar de Belastingdienst dan weer onderdeel van uitmaakt.

Anyway, ik zou er niet vanuit gaan dat dit voordeel je kant op komt ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2019 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Sport_Life schreef op zondag 5 mei 2019 @ 16:18:
En wet en regelgeving wordt weer bepaalt door.. de overheid, waar de Belastingdienst dan weer onderdeel van uitmaakt.

Anyway, ik zou er niet vanuit gaan dat dit voordeel je kant op komt ;)
En ik maar denken dat de wetgevende en uitvoerende macht gescheiden zijn :+ .

Het zou een leuke extra bonus zijn, mocht het mogelijk blijken. Maar volgens mij geeft het bij verkoop aan de volgende particulier weer extra gezeik omdat de BTW dan alsnog afgetikt mag worden.

Ik ga ze overigens zelf maar leggen denk ik (plat dak) dus veel BTW valt er toch niet te besparen. De aannemer mag ze gezien het woekertarief houden O-)

[ Voor 3% gewijzigd door kjast op 05-05-2019 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik vind het al heel wat dat sommige (w.o. ik) btw van de panelen terug krijgen, gebaseerd op een tarief van 650 euro per paneel..(8 panelen, dus leuke bonus ;)) In werkelijkheid zaten ze bij de VON prijs inbegrepen.
Werkelijke verkoopwaarde is nooit zoveel per paneel.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2019 21:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmileAlot
Sport_Life schreef op zondag 5 mei 2019 @ 21:09:
Ik vind het al heel wat dat sommige (w.o. ik) btw van de panelen terug krijgen, gebaseerd op een tarief van 650 euro per paneel..(8 panelen, dus leuke bonus ;)) In werkelijkheid zaten ze bij de VON prijs inbegrepen.
Hier idem in de von. 13 panelen a 700 ongeveer. Schandalige prijzen eigenlijk vanuit de leverancier. Maar hoort me nu niet klagen al is t gedeelte natuurlijk een sigaar uit eigen doos als t in de von zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
witterholt schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 20:02:
Goedenavond,

Een kalkzandsteenblok van de fundering voor de buitenmuur heeft een barst. Het betreft het gedeelte waar de meterkastdoorvoeren doorheen gaan. Vraag is of dit kwaad kan of dat dit later bij het aanbrengen van de kimlaag dicht gemaakt wordt?

[Afbeelding]
Iemand? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tacmulder
  • Laatst online: 29-08 17:59
kaboom1555 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:08:
[...]

Onze tuin ligt grotendeels op het noorden/ noordoosten. We hebben eigenlijk de hele dag zon, vanaf 17.30 verdwijnt de zon ongeveer van het terras maar schijnt nog wel op de schuur, schuttingen en hogere beplanting.

[Afbeelding]
Mag ik vragen wat de afmeting van jouw tuin zijn?
Het lijkt heel erg op wat wij als achtertuin gaan krijgen, maar het blijft lastig inbeelden voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
tacmulder schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:06:
[...]

Het lijkt heel erg op wat wij als achtertuin gaan krijgen, maar het blijft lastig inbeelden voor ons.
5x8 ongeveer als ik de tegels moet geloven 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG90
kaboom1555 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 12:08:
[...]

[Afbeelding]
Thanks! Ligging is iets anders, maar afmeting ongeveer gelijk!

Deur van de berging is alleen bij ons aan de kant van het huis (heel vreemd). Hoop dat ze dit nog kunnen aanpassen.
tacmulder schreef op maandag 6 mei 2019 @ 19:06:
[...]

Staat op de vorige pagina 9x5,5 (7m tot de berging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
DG90 schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:46:
[...]

Thanks! Ligging is iets anders, maar afmeting ongeveer gelijk!

Deur van de berging is alleen bij ons aan de kant van het huis (heel vreemd). Hoop dat ze dit nog kunnen aanpassen.

[...]

Staat op de vorige pagina 9x5,5 (7m tot de berging).
Bij ons was oorspronkelijk de schuur een kwartslag gedraaid en stond de deur ook richting het huis. De aannemer was bereid de bergingen te draaien als alle buren daarmee instemden, Alle buren wouden dat bij ons en het was een meerwerkprijs van 65 euro, nu erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Bij ons in Gelderland in een dorp zijn prijzen bekend geworden voor een nieuwbouwproject. Hoeken worden tussen de 270k en 290k, wel met zonnepanelen en warmtepomp. Kavel van 150 tot 200m2 ongeveer woonoppervlakte +- 120m2. De tussenwoningen schrik ik erg van qua prijzen :X Woonoppervlakte +- 120m2, kavel 100m2 tot 175m2 tot 275k euro. Is op meer plekken buiten de randstad de prijs voor nieuwbouw tussen zo hoog?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
JT schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:05:
Bij ons in Gelderland in een dorp zijn prijzen bekend geworden voor een nieuwbouwproject. Hoeken worden tussen de 270k en 290k, wel met zonnepanelen en warmtepomp. Kavel van 150 tot 200m2 ongeveer woonoppervlakte +- 120m2. De tussenwoningen schrik ik erg van qua prijzen :X Woonoppervlakte +- 120m2, kavel 100m2 tot 175m2 tot 275k euro. Is op meer plekken buiten de randstad de prijs voor nieuwbouw tussen zo hoog?
Ga er even vanuit dat die warmtepomp en zonnepanelen zo’n 25k kosten per woning. Haal dat van die nieuwprijs af dan lijkt het mij in deze markt redelijk conform tegenover veel woningen die de WP en panelen niet hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 07-05-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:13
Ach, kan altijd nog duurder
Ons huis, ook een tussenwoning.
Woonoppervlakte 131m2 (zonder uitbouw) en kavelopperlvakte 110m2.
Casco €360.000,- :+

Helaas ook nog even geduld hebben, oplevering is Q4 2020.

[ Voor 4% gewijzigd door sjorremans op 07-05-2019 08:33 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
kaboom1555 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 07:38:
[...]

Bij ons was oorspronkelijk de schuur een kwartslag gedraaid en stond de deur ook richting het huis. De aannemer was bereid de bergingen te draaien als alle buren daarmee instemden, Alle buren wouden dat bij ons en het was een meerwerkprijs van 65 euro, nu erg blij mee!
Dat is bij ons waarschijnlijk niet mogelijk, is geschakeld aan 3 andere woningen.
Maar hopelijk kunnen ze de deur wel anders plaatsen, anders moet dat achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Een woningprijs kun je naar mijn mening beter vergelijken op basis van de woning, afgesplitst van de grond. Ik denk dat de bedragen dan dichter bij elkaar liggen dan je denkt.
Onze woning was bijv. zonder grond kaal 177.000 von, en daarbij de grond van 100.000 voor een woonoppervlak van 127m2 hoekwoning.
Dezelfde woning zou elders wellicht maar 50.000 aan grond gekost hebben waardoor het totaal al van 277 naar 227 zou brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Laatst online: 20:37
frumper schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 10:11:
Een woningprijs kun je naar mijn mening beter vergelijken op basis van de woning, afgesplitst van de grond. Ik denk dat de bedragen dan dichter bij elkaar liggen dan je denkt.
Onze woning was bijv. zonder grond kaal 177.000 von, en daarbij de grond van 100.000 voor een woonoppervlak van 127m2 hoekwoning.
Dezelfde woning zou elders wellicht maar 50.000 aan grond gekost hebben waardoor het totaal al van 277 naar 227 zou brengen.
Tja, hier € 46.000 voor 330 m2 grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
sjorremans schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:32:
[...]

Amsterdam? Flinke prijs, ik dacht dat het in Eindhoven al duur was..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Den_S85 haha, ik heb het vijfvoudige betaald voor 50 m2 minder in Rosmalen....

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Wij hebben mogelijkheid om een nieuwbouw woning te kopen.

Het zou gaan om een tussenwoning aan een autovrij hofje in omgeving Gouda.

Koopsom 349.600 VON (oorspronkelijk 339, maar er is al een aanbouw van 1.2 meter ingeplant)

Woonoppervlakte 139 m2
Perceeloppervlakte1 57 m2
Inhoud 343 m3

Voorzien van Wartmepomp, zonepanelen en WTW.

Nu gaat alles hier in de omgeving wel voor/rond deze prijs, maar misschien dat hier iemand er nog iets bijzonders over denkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:13
DG90 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:14:
[...]

Amsterdam? Flinke prijs, ik dacht dat het in Eindhoven al duur was..
Nee geen Amsterdam. Rijswijk-buiten :+

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

assassin85 schreef op zondag 5 mei 2019 @ 11:09:

Huis in Heerhugowaard gevonden via #funda https://www.funda.nl/koop...015409-duizendbladweg-55/
In onze garage van 2,8m breed past ook nauwelijks een auto binnen.
De garagedeuren zijn net 2m wanneer ze open staan.

En dat is bij een huis uit 1991.

Wij zouden ook graag voor een nieuwbouwhuis gaan.
De matige isolatie, de niet HR++ dubbel glazen ramen, het schilderwerk, de keuken, de verwarming...
Het is een huis met enorme potentie, maar om het helemaal bij te maken moet er gewoon €100k in, op een koopprijs van 350k (en de warmtepomp, vloerverwarming 1e verdieping en badkamer hebben we al voor 50k gedaan).

Nu wil m'n vrouw toch langzaam wel van werkgever wisselen, dus iets in/bij Den Bosch zou erg mooi zijn.
Alleen... er tussen komen is zo'n opgave. Tijdig de projecten weten is al een opgave, maar ook veel projecten hebben alleen een schraal plaatje en een prijsindicatie en dat is het. Niks over indeling, woonoppervlak of iets. Lukraak op alles maar inschrijven is ook weer zo wat.

Ik heb me aangemeld bij nieuwbouw.nl voor een idee wat er allemaal is.
Bij Vlijmen lijken een paar projecten te zijn...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:49
Onze nieuwbouwwoning heeft twee openslaande deuren van in totaal 2,5m breed. Als ik dan kijk naar de breedte van mijn auto dan zal dat rond de 1.8m zijn. De berging zelf is 3,86m breed en 6,3m lang. Ruimte genoeg dus en dan zijn er zelfs woningen op het project met nog grotere bergingen.

[ Voor 25% gewijzigd door witterholt op 07-05-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
Berkel-Enschot (bij Tilburg), tussenwoning, woonoppervlak 142m2, kavel 143m2, prijs: 335K
En dat was afgelopen juli, wel zonnepanelen, geen warmtepomp.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:50
perspectivebass schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:50:
Wij hebben mogelijkheid om een nieuwbouw woning te kopen.

Het zou gaan om een tussenwoning aan een autovrij hofje in omgeving Gouda.

Koopsom 349.600 VON (oorspronkelijk 339, maar er is al een aanbouw van 1.2 meter ingeplant)

Woonoppervlakte 139 m2
Perceeloppervlakte1 57 m2
Inhoud 343 m3

Voorzien van Wartmepomp, zonepanelen en WTW.

Nu gaat alles hier in de omgeving wel voor/rond deze prijs, maar misschien dat hier iemand er nog iets bijzonders over denkt :-)
Prijs zal wel goed zijn. We hadden vergelijkbare prijzen 5 km verderop een jaar terug. Staan de zonnepanelen op zuiden of zuidwesten? Dat ze geen panelen in de schaduw verkopen.
Kun je andere opties wel kiezen? We hebben een huis laten schieten omdat we niks meer konden doen qua wcd of deuren maar vervolgens geen informatie werd gegeven over hoeveel zonnepanelen en wattpiek er zou komen. Het dak was zogenaamd wel gefabriceerd en niet aanpasbaar....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
gr8-jen schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 15:00:
[...]

Prijs zal wel goed zijn. We hadden vergelijkbare prijzen 5 km verderop een jaar terug. Staan de zonnepanelen op zuiden of zuidwesten? Dat ze geen panelen in de schaduw verkopen.
Kun je andere opties wel kiezen? We hebben een huis laten schieten omdat we niks meer konden doen qua wcd of deuren maar vervolgens geen informatie werd gegeven over hoeveel zonnepanelen en wattpiek er zou komen. Het dak was zogenaamd wel gefabriceerd en niet aanpasbaar....
Al het ruwbouw staat vast. Zoals de makelaar ons vertelde was afbouw, zoals deuren en badkamer aankleding wel te kiezen. Alleen dingen als dakkapellen en kamerindeling waren niet meer wijzigbaar. De zonnepanelen staan op zuidwesten dus dat is posifief. Ik weet alleen niet wat de Wat Piek is, maar dat ga ik navragen in het verkoopgesprek.

Weet wel dat ze met een indak systeem worden gemonteerd wat natuurlijk wel nadelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clive
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 14:42
wat zijn de nadelen van een indak systeem eigenlijk? ik wil ook graag een indak systeem omdat het er gewoon stukken beter uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:57
Clive schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:49:
wat zijn de nadelen van een indak systeem eigenlijk? ik wil ook graag een indak systeem omdat het er gewoon stukken beter uitziet.
Minder btw terug. Ergens gelezen brandgevaarlijker

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Van de ruim 11 duizend installaties zijn er tientallen huizen waar er brand is ontstaan. Van wat ik begreep ook meerdere huizen in dezelfde straat. Meer dan de helft van die installaties waren in dak. Ik vind het de boel opblazen. Er zijn meer branden de afgelopen jaren. Op zich niet gek aangezien er veel meer huizen met zonnepanelen worden gebouwd in dezelfde jaren.

En in dak is inderdaad eenderde btw. Ik snap nog steeds niet de argumenten van belastingdienst want je levert nog net zoveel terug maar goed.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gr8-jen schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:12:
Van de ruim 11 duizend installaties zijn er tientallen huizen waar er brand is ontstaan. Van wat ik begreep ook meerdere huizen in dezelfde straat. Meer dan de helft van die installaties waren in dak. Ik vind het de boel opblazen. Er zijn meer branden de afgelopen jaren. Op zich niet gek aangezien er veel meer huizen met zonnepanelen worden gebouwd in dezelfde jaren.

En in dak is inderdaad eenderde btw. Ik snap nog steeds niet de argumenten van belastingdienst want je levert nog net zoveel terug maar goed.
beetje offtopic:

Het gaat erom dat wanneer een indak systeem een functie heeft naast het opwekken van energie (in de meeste gevallen waterkering) je dus btw terug zou krijgen voor dakbedekking. dat achten ze onjuist en omdat anders iedereen de BTW van zijn dakpannen terug gaat vragen, hebben ze het met die 1/3 2/3 sleutel opgelost ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:29
gr8-jen schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 17:12:

Kan je btw van je dakpannen ed ook aftrekken dan?

Begrijp je het nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Houd er ook rekening mee dat veel aannemers (zoals die van mij) sowieso geen specificatie van de zonnepanelen zullen sturen, dus het is onmogelijk daar de btw van terug te vragen. Ook al liggen ze op het dak. Te triest voor woorden natuurlijk, ik zou er zelfs geld voor betalen om die factuur te krijgen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
Wij gaan volgende week bij de notaris langs om de akte te laten passeren, dan zijn we groot grond bezitters... voor zolang het duurt. Maand 3 dubbele lasten 😒
Huidig huis(wat ondertussen verkocht is, overdracht in juni) 150 m2 perceel ongeveer
Huur appartement om de bouw periode te overbruggen (vorige week op naam gezet)
Nieuwbouw 375m2 perceel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Wij kregen heel netjes gewoon de factuur voor de zonnepanelen. Gaven ze van te voren tijdens een informatiemiddag ook zelf aan dat ze dat gingen doen. Je hebt er recht op, als er niet staat vermeld dat ze dit in de verkoopprijs hebben meegenomen. Je wil toch ook een factuur voor de garantie op die dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
TKroon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:34:
Houd er ook rekening mee dat veel aannemers (zoals die van mij) sowieso geen specificatie van de zonnepanelen zullen sturen, dus het is onmogelijk daar de btw van terug te vragen. Ook al liggen ze op het dak. Te triest voor woorden natuurlijk, ik zou er zelfs geld voor betalen om die factuur te krijgen.
Volgens mij krijg je ook geen BTW terug van dingen die nodig zijn de EPC score te halen. Toch..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
EPC van 0.003, gewoon btw terug gekregen met summiere specificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ik zie het ook wel met iets lagere prijzen, maar dat is dan vaak met veel plat dak, waardoor er relatief veel m2 inzitten bij relatief weinig m3 en met tuin op het noordoosten (ofwel; voor avondmensen nooit zon). En dan wel in achterstandswijken. *snip*, dit hoeft niet

En eigenlijk niet echt te koop; het is allemaal direct weg.

De gemiddelde wasmachine wordt met meer specificaties aangeboden dan een woning, dus wat er nou precies in die nieuwbouw zit is ook twijfelachtig.

En dat is dan nog wel met gasketel. Volgens mij gingen die woningen 5 jaar geleden voor 180K weg ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 08-05-2019 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als ik kon kiezen heb ik liever plat dak, is dat heel gek dan? :P

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-05-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBarendse
  • Laatst online: 12-09 15:04
sjorremans schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 08:32:
[...]

Hier idem, hoekwoning in de buurt van R'dam van 134 m2 op een kavel van 141m2: 412.500.
Nu is het misschien geen standaard woning (dijkwoning van 4 etages, carport, splitlevel-indeling op eerste etage met plafondhoogte van 3m60 in de woonkamer, en woonkamer door nog aan te leggen dijk aansluitend op de verhoogde tuin ondanks ligging op de eerste etage).

Maar toch deed het behoorlijk pijn toen ik las wat je in het nog geen eens zo hoge noorden kan kopen voor deze prijzen 8)7

laatste palen worden deze week geheid. oplevering Q1 2020 als de planning wordt gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Sport_Life schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 22:36:
Als ik kon kiezen heb ik liever plat dak, is dat heel gek dan? :P
Plat dak is klote. Altijd lek, warmteophoping, etc. Onderhoudskosten 100x zo hoog, en ga zo maar door. Nja, makkelijk om de airco-buitenunit op te knikkeren die je dan veel waarschijnlijker nodig hebt, anders dan dat... nee.

Mijn zus had zo'n huis met drie lagen en dan plat dak. Eeuwig gezeur met lekkages, hitte en buren om het te vervangen. €20K ofzo later eindelijk een nieuw dak en sindsdien een tyfusherrie van de regen...

Nee, als ik iets te kiezen heb; geen plat dak. Je bent elke 20 jaar ofzo aan de beurt om die troep te vervangen; uiteraard kom je daar pas achter als het is doorgelekt. Vergelijk dat met schuin dak; de pannen uit 1930 liggen nu nog vrolijk op de daken met 0,0 onderhoud in die 90 jaar.

Als het plat dak is, maar je kunt vergunning krijgen om er een schuin dak op te zetten; ja, oke.

[ Voor 79% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-05-2019 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 23:52:
[...]

Plat dak is klote. Altijd lek, warmteophoping, etc. Onderhoudskosten 100x zo hoog, en ga zo maar door. Nja, makkelijk om de airco-buitenunit op te knikkeren die je dan veel waarschijnlijker nodig hebt, anders dan dat... nee.

Mijn zus had zo'n huis met drie lagen en dan plat dak. Eeuwig gezeur met lekkages, hitte en buren om het te vervangen. €20K ofzo later eindelijk een nieuw dak en sindsdien een tyfusherrie van de regen...

Nee, als ik iets te kiezen heb; geen plat dak. Je bent elke 20 jaar ofzo aan de beurt om die troep te vervangen; uiteraard kom je daar pas achter als het is doorgelekt. Vergelijk dat met schuin dak; de pannen uit 1930 liggen nu nog vrolijk op de daken met 0,0 onderhoud in die 90 jaar.

Als het plat dak is, maar je kunt vergunning krijgen om er een schuin dak op te zetten; ja, oke.
Bij mij is t andersom, woon al bijna mn hele leven in n woning met plat dak. Zolder vind ik maar niks, fatsoenlijk een klerenkast van n beetje formaat tegen de muur zetten kan niet. Heb trouwens nog nooit last gehad van herrie tijdens regen of lekkages. En hitte in de zomer heb k altijd erger ervaren bij schuin dak met dakpannen dan bij mij thuis.

En dan zwijg ik hier nog over
https://hogedrukreiniging.../Schoonvies-1800x1350.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door assassin85 op 08-05-2019 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
assassin85 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 00:57:
[...]

Bij mij is t andersom, woon al bijna mn hele leven in n woning met plat dak. Zolder vind ik maar niks, fatsoenlijk een klerenkast van n beetje formaat tegen de muur zetten kan niet. Heb trouwens nog nooit last gehad van herrie tijdens regen of lekkages. En hitte in de zomer heb k altijd erger ervaren bij schuin dak met dakpannen dan bij mij thuis.

En dan zwijg ik hier nog over
https://hogedrukreiniging.../Schoonvies-1800x1350.jpg
Kwestie van eenmalig niet de allergoedkoopste pannen doen. Jaren '30 huizen hebben schone pannen... uit 1930.

En voor die tienduizenden euro's die dat dak gaat kosten over de loop van de jaren maak ik wel m'n eigen kast. Veelal is plat ook niet extra ruimte, maar juist een laag minder, of een "opbouw" bij zo'n stom te klein gebouwd huis dat de 1e verdieping ook al schuin gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door kabeltjekabel op 08-05-2019 01:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 01:25:
[...]

Kwestie van eenmalig niet de allergoedkoopste pannen doen. Jaren '30 huizen hebben schone pannen... uit 1930.

En voor die tienduizenden euro's die dat dak gaat kosten over de loop van de jaren maak ik wel m'n eigen kast. Veelal is plat ook niet extra ruimte, maar juist een laag minder, of een "opbouw" bij zo'n stom te klein gebouwd huis dat de 1e verdieping ook al schuin gaat.
Beetje kort door de bocht dan. Schuine daken worden onverwoestbaar met de juiste pannen en platte daken lekken altijd........ik zou er je woningkeus in ieder geval niet vanaf laten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je vooroordelen over platte daken zijn iig onjuist, dus volgens mij is er iets anders waardoor jij platte daken niet mooi vindt ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:00
Bij ons huidige platte dak na 24 jaar een lekkage gehad, kosten €2700 waarbij alles is vervangen ( viel mij mee). Wat kost het als je pannen van het dak waaien?

Platte dak is verder prima comfortabel, en met balkon doordat het iets inspringt t.o.v. de 1e etage.
Verder staat plat dak wel gelijk aan geen/weinig bergruimte. Tenzij je er een hele kamer voor opoffert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hoe werkt het met projectmatige nieuwbouw eigenlijk met een badkamer wanneer je bv een andere douche, wastafel etc wilt? Ik snap dat je de extra prijs moet betalen maar hoe zit het dan met de plaatsing hiervan? Betaal je dat zelf / deels zelf of wordt deze gewoon geplaatst gezien de standaard badkamer ook plaatsing nodig had? Ik vind hier maar weing informatie over. Wat ik wel merk / lees is dat sommige bouwers mensen verplichten om naar een door hen aangewezen (dure) badkamerzaak te gaan waardoor je per definitie al duur uit bent.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Bor schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:19:
Hoe werkt het met projectmatige nieuwbouw eigenlijk met een badkamer wanneer je bv een andere douche, wastafel etc wilt? Ik snap dat je de extra prijs moet betalen maar hoe zit het dan met de plaatsing hiervan? Betaal je dat zelf / deels zelf of wordt deze gewoon geplaatst gezien de standaard badkamer ook plaatsing nodig had? Ik vind hier maar weing informatie over. Wat ik wel merk / lees is dat sommige bouwers mensen verplichten om naar een door hen aangewezen (dure) badkamerzaak te gaan waardoor je per definitie al duur uit bent.
In de meeste gevallen kan je zowel de indeling als de materialen kiezen en inderdaad gewoon de meerprijs daarvoor betalen.
Het is echter niet altijd mogelijk zelf een leverancier te kiezen zonder grote concessies of achteraf veel extra werk te moeten doen.
Denk dan aan vloerverwarming en ventilatie wat altijd lastig is achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UninPro
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-09 14:28
Bij ons zat de badkamer er standaard in. Alleen was deze niet om aan te gluren.
Je krijgt dan de keuze om deze eruit te laten maar dan moet je dus ergens anders een eigen badkamer kiezen en daar volledig voor betalen. Wat overigens soms nog steeds goedkoper is dan de keuze om bij de aangewezen badkamer zaak te gaan shoppen.

Wat je bij ons zag is dat je dan voor elke upgrade een bepaalde bedrag betaald waarbij je een bedrag terug krijgt voor het onderdeel dat je vanuit de basis opstelling veranderd. Dus voor de WC pot krijg je bijvoorbeeld €30,- terug terwijl je er een uitkiest die normaliter voor €180,- wordt verkocht maar waar jij nu dus €150,- voor betaald.

Wij zijn verschillende zaken langs gegaan en hebben uiteindelijk gekozen voor de zaak vanuit de projectbouw. Deze bleven binnen onze begroting met onze wensen. Daardoor kiezen we voor de luxe dat de badkamer er bij oplevering inzit en we daarna niet meer hoeven te klussen. Vrienden van ons hebben echter nu voor de 2e gekozen om de badkamer eruit te laten in hun nieuwbouwwoning. Wel wat goedkoper dan onze badkamer maar wel met de consequentie dat je nog veel moet doen bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

UninPro schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:26:
[...]
Wat je bij ons zag is dat je dan voor elke upgrade een bepaalde bedrag betaald waarbij je een bedrag terug krijgt voor het onderdeel dat je vanuit de basis opstelling veranderd. Dus voor de WC pot krijg je bijvoorbeeld €30,- terug terwijl je er een uitkiest die normaliter voor €180,- wordt verkocht maar waar jij nu dus €150,- voor betaald.
Is de meerprijs dan incl plaatsing of komt dat er nog weer los overheen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:23
Er kwamen bij ons (Plieger) in ieder geval nog extra montagekosten bij. Bijvoorbeeld: "Monteren ander model fontein i.p.v. standaard" -> €15,-.

Te belachelijk voor woorden, maar goed, ook wij hebben gekozen om alles bij oplevering erin te hebben. Dan ben je dat eigenlijk al weer vergeten tegen die tijd.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:39
Ben momenteel wat stucadoors aan het aanschrijven voor een prijsopgaaf, voor het stucen van onze nieuwbouwwoning (verwachte oplevering medio Q2 2020). Nu hadden we in eerste instantie aangegeven dat we glad pleisterwerk willen, maar nu zijn er enkele stucadoors die aangeven dat dun pleister ook voldoende is omdat de muren in de woningen strak genoeg worden opgeleverd vandaag de dag.

Hoe zijn jullie ervaringen hierin? Is dun pleister wel dekkend genoeg dat je geen leidingwerk er doorheen ziet?
Scheelt namelijk aanzienlijk qua kosten t.o.v. glad pleisterwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Rivanov op 08-05-2019 08:41 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
Bor schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:29:
[...]

Is de meerprijs dan incl plaatsing of komt dat er nog weer los overheen?
Inclusief de plaatsing. Het maakt voor de installateur weinig uit of hij wc1 of wc2 plaatst. Daarnaast zitten die kosten ruimschoots in de meerprijs verwerkt ;)
Wij hebben echter ook alles bij de badkamerleverancier vanuit het project gedaan. Omdat wij niet veel aanpassingen wilden kon dat prima. Tegels vinden wij oké en hoeven geen bad oid te hebben. Dus alleen ander badkamermeubel en een muurtje laten zetten, en de vloertegels bij het toilet omhoog laten lopen. Als ik hoor wat anderen kwijt waren voor hun badkamer omdat ze specifiek die ene tegel wilden hebben... kan ik van dat geld een hoop andere leuke dingen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 10:18
Als je een upgrade doet zit het plaatsen er bij.
Maar gevoelsmatig wringt de factor arbeid bij me.
We hebben standaard bijvoorbeeld 30x30 vloertegels. Daar krijg je ongeveer 30% van terug als minderwerk. Vervolgens betaal je voor de nieuwe tegel van 60x60 en dan wordt daar een toeslag voor het leggen ivm formaat voor gerekend. Alleen is deze zowat net zo hoog als wat een extern bedrijf sowieso voor leggen rekent. Ik mis dus het minderwerk qua arbeid voor het leggen van het standaard tegelwerk. Voor het tegelen icm een afvoergoot geldt ook weer een toeslag.

Een douchewand die bij ons niet standaard is kost bijvoorbeeld ruim €300 om te laten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 00:04

Wahloh

Professioneel Nietsnut

DjRik schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:39:
Er kwamen bij ons (Plieger) in ieder geval nog extra montagekosten bij. Bijvoorbeeld: "Monteren ander model fontein i.p.v. standaard" -> €15,-.

Te belachelijk voor woorden, maar goed, ook wij hebben gekozen om alles bij oplevering erin te hebben. Dan ben je dat eigenlijk al weer vergeten tegen die tijd.
Wij wilde bij Plieger graag een andere kleur radiator in de badkamer, hetzelfde model maar een andere kleur. We zouden 75 euro terug krijgen voor de standaard radiator en zouden dan 650 euro bij moeten leggen voor de radiator in een andere kleur. Toen keek ik de verkoper toch ook even raar aan.

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 12:05
Rivanov schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:40:
Ben momenteel wat stucadoors aan het aanschrijven voor een prijsopgaaf, voor het stucen van onze nieuwbouwwoning (verwachte oplevering medio Q2 2020). Nu hadden we in eerste instantie aangegeven dat we glad pleisterwerk willen, maar nu zijn er enkele stucadoors die aangeven dat dun pleister ook voldoende is omdat de muren in de woningen strak genoeg worden opgeleverd vandaag de dag.

Hoe zijn jullie ervaringen hierin? Is dun pleister wel dekkend genoeg dat je geen leidingwerk er doorheen ziet?
Heb het al eens eerder gepost hier, dun pleister is net zo glad als gewoon stuken, alleen niet vlak. Dat laatste kan nog wel eens irritant zijn als je bijv een keukenblad strak tegen de muur wil hebben. Als de muur dan een beetje golft kan dat nog wel eens afbreuk doen aan het ontwerp.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
leecher schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:02:
[...]

Heb het al eens eerder gepost hier, dun pleister is net zo glad als gewoon stuken, alleen niet vlak. Dat laatste kan nog wel eens irritant zijn als je bijv een keukenblad strak tegen de muur wil hebben. Als de muur dan een beetje golft kan dat nog wel eens afbreuk doen aan het ontwerp.
Bedankt voor je reply! Voor wat betreft keukenblad hebben we geen probleem, want we krijgen een eiland met een grote kastenwand. :) Dus daar hebben we geen last van.

Impressie tekening van de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fHTqHdb.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ju3qqM5.png

Kastenwand met apparatuur is 3.40m en het eiland is 3m x 1.10m. :)

Lees her en der op de diverse websites dat dun pleisterwerk meer en meer de 'standaard' wordt bij nieuwbouw aangezien de wanden al nagenoeg perfect worden opgeleverd.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10

MadEgg

Tux is lievvv

Bij ons was de standaardbadkamer niet bijzonder mooi. Aanpassingen waren peperduur. Voor de "standaard" badkamer stond €6100,-, bij casco oplevering kreeg je daar €4700 voor terug. Standaard had dus een zeer nette prijs, maar bij elke wijziging ging de kassa rinkelen. De wandtegels waren bij ons staand, wilde je ze liggend dan moest je daar fors voor bijbetalen.

Het ergste was nog wel dat wij bij de projectleverancier een badkamer hadden ontworpen. In principe dezelfde badkamer, maar dan met wat grotere wandtegels en een ander wandcloset. De prijsopgaaf was volledig ondoorzichtig. Dat zag er als volgt uit:

Uitgekozen sanitair en tegelwerk: €13000,-
Montage: €3500,-
Verrekening standaardbadkamer: €6100,-
Totaal meerkosten: €10400,-

Specificaties konden we wel vergeten - take it or leave it. Wij kozen voor "leave it" en hebben de badkamer casco laten opleveren. Smerige praktijken. Dat zal ongetwijfeld verschillen van leverancier tot leverancier maar bij projectbouw zou ik niet al te veel gunstigs verwachten.
Rivanov schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 08:40:

Wij hebben ook grotendeels dun pleisterwerk laten doen (Ardex DF750). Aangezien de bouwer met prefab betonnen wanden en kamerhoge blokken voor de cellenbetonwanden werkte is inderdaad prima. Droogt snel, na schuren direct te sauzen zonder primer als je niet te lang wacht (op aanraden van de stukadoor). En mocht er eens iets tegenaan vallen dan is de schade minder zichtbaar omdat er een dunnere laag op zit.

Zelf heb ik nog een paar extra tussenwanden gebouwd met cellenbetonblokken. Aangezien ik dat iets minder goed kan dan de bouwvakkers had de stukadoor daar wat meer moeite mee en heeft hij die uiteindelijk gewoon gestuct met MP75. Kost een paar centen meer en droogt veel langzamer, maar het resultaat is hetzelfde.

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 21:37
Ik heb het gewoon 'echt' laten stucen. Geen spijt van, want geen scheuren (na 4 seizoenen), op 1 dichtgezet bovenlicht na (wat bijna logisch is, maar wat ik laat zitten, want het is geen opzichtige scheur). Buren die dun pleisterwerk hebben, zijn er na een jaar helemaal klaar mee, want overal te kust en te keur scheuren in de kalkzandsteenwanden.

Overigens gebruikte de stucadoor (of muurzwijn zoals hij zichzelf noemde 8)7 ) MP75

[ Voor 11% gewijzigd door Sammy_tukker op 08-05-2019 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
@MadEgg En het is ook voldoende dekkend dat je geen naden / leidingwerk er doorheen ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Wij zitten nu tegen de oplevering aan. Hadden het na een beetje zeuren voor elkaar dat de badkamer met andere tegels (meerwerk) een voorzetwandje met ingefreesde kranen (meerwerk), maar zonder wastafelmeubel en douchescherm opgeleverd zou worden. Wij hebben zelf een douchecabine uitgezocht, maar bij meten blijkt dat het voorzetwandje net een cm te kort is om deze te kunnen plaatsen. Wij zijn nu gebonden aan een scherm ipv cabine. Was met direct meebestellen waarschijnlijk niet gebeurd, maar de hele gang van zaken bij de projectleverancier stootte me dusdanig tegen de borst dat ik het (nu weer) zou vertikken om die achterlijke bedragen te betalen voor een zeer beperkte keuze en een zeer slecht advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:10

MadEgg

Tux is lievvv

Rivanov schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:19:
@MadEgg En het is ook voldoende dekkend dat je geen naden / leidingwerk er doorheen ziet?
Inderdaad. Leidingwerk zit als het goed is ín de muur en dat is eerst dichtgesmeerd. Alle naden en randen zijn afgewerkt met hoekprofielen en wapeningsband, en daarna +- 3 mm dunpleister er overheen. Zie je niets meer van. Ook zonder sauzen zie je daar niets van overigens, maar dan is wel érg wit, en niet effen. Met een laag latex er overheen is het een perfecte spiegelgladde muur.

Let wel even op wat je afspreekt over de onderkant. Onze stukadoor had zelfstandig bedacht dat wij wel hoge plinten wilden gaan plaatsen, en heeft dus een centimeter of 3 onderaan niet gedaan. Bij het laminaat boven is dat geen probleem aangezien we daar inderdaad hoge plinten op wilden doen, maar bij het PVC beneden zijn plinten voor de vloer niet nodig maar nu dus wel dankzij de wanden.

Tja

Pagina: 1 ... 16 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2