@Runner15 Ik denk dat in bodem ook een bepaalde grondwater stroming plaatsvindt, die er voor kan zorgen dat het koude water rond de leiding van de bron wegstroomt en dat de temperatuur toch wel op die 10-12 graden Celsius blijft.
Als de bron langzaam afkoelt is het IMHO geen duurzame energie, maar verbruik je dus eerder opgeslagen energie uit de bodem. Het is dan net zo’n farce als biomassa verbranding.Runner15 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:46:
[...]
De bodemtemperatuur is een gegeven. Meestal zo rond de 10-12 graden om te beginnen. Maar als je dus warmte eruit haalt voor verwarming en warm tapwater, en je stop er geen warmte in terug (koelen van je woning in de zomer) zal heel langzaam (echt jaren, zeg maar) die begintemperatuur dalen. De bodem koelt dus af. Dat betekent dat het rendement van je warmtepomp afneemt, want de temperatuursprong die een warmtepomp moet maken is groter. Elektrisch bijstoken is geen oplossing, koelen in de zomer wel.
Ja, het zou best uit kunnen om een aparte voorziening te treffen voor warm tapwater, dan ben je problemen met de bronbalans voor. Maar dat hangt wel van de situatie en context af, en zou berekend moeten worden.
Je verbruikt altijd eerder opgeslagen energieZ___Z schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:02:
[...]
Als de bron langzaam afkoelt is het IMHO geen duurzame energie, maar verbruik je dus eerder opgeslagen energie uit de bodem. Het is dan net zo’n farce als biomassa verbranding.
offtopic:
LW warmtepomp gebruikt de warmte uit de buitenlucht om de binnenlucht te verwarmen wat langzaam weer weglekt naar de buitenlucht, dus duurzaam.
Als je de bodem langzaam bevriest is dat niet duurzaam. We weten nog niet wat de lange termijn impact hiervan is.
LW warmtepomp gebruikt de warmte uit de buitenlucht om de binnenlucht te verwarmen wat langzaam weer weglekt naar de buitenlucht, dus duurzaam.
Als je de bodem langzaam bevriest is dat niet duurzaam. We weten nog niet wat de lange termijn impact hiervan is.
Hoop dat mijn bron in balans blijft. Vloerkoeling op zolder in de zomer zal vast een steentje bijdragen. Nog een jaartje wachten.
Als er ondergrondse stroming is zal het wel nadelig zijn als er veel bodem WP’s dichtbij elkaar staan denk ik.
Het is complex inderdaad, want al het toegevoegde water uit een andere hete bron zorgt dat er weer minder warmte uit de bodem wordt gehaald en bij gelijkblijvende koeling betekent dit een stijgende bodemtemperatuur. Ik weet niet eens of er al apparatuur/software bestaat die dit aan kan sturen. Een oplossing zou zijn om van het signaal 'ik ga elektrisch bijstoken' een bypass te maken die dan in zo'n situatie éérst een klep open zet met water uit een zonneboiler en pas gaat bijstoken als de zonneboiler ook leeg is. Het systeem is al ingeregeld om in dit geval met 'geïmporteerde warmte' om te gaan, normaliter zou er immers warm water uit het elektrische verwarmingselement komen.Runner15 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:46:
[...]
De bodemtemperatuur is een gegeven. Meestal zo rond de 10-12 graden om te beginnen. Maar als je dus warmte eruit haalt voor verwarming en warm tapwater, en je stop er geen warmte in terug (koelen van je woning in de zomer) zal heel langzaam (echt jaren, zeg maar) die begintemperatuur dalen. De bodem koelt dus af. Dat betekent dat het rendement van je warmtepomp afneemt, want de temperatuursprong die een warmtepomp moet maken is groter. Elektrisch bijstoken is geen oplossing, koelen in de zomer wel.
Ja, het zou best uit kunnen om een aparte voorziening te treffen voor warm tapwater, dan ben je problemen met de bronbalans voor. Maar dat hangt wel van de situatie en context af, en zou berekend moeten worden.
Het zou wel mooi zijn om het zo te doen, want dan haal je precies de component eruit die het meeste stroom vreet.
Als een rij van 20 tussenwoningen 20 bodemwarmtepompen op 5,5 meter afstand heeft en er is ook maar iets grondwaterstroming, dan is de bodemtemperatuur mooi gemiddeld omdat de grond dan zelf 'middelt'. Als je ene buurman (m/v) extreem vloerkoelt in de zomer en je andere buurman zijn huis extreem warm stookt in de winter, kom je ergens daartussen uit..Z___Z schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:53:
[...]
offtopic:
Hoop dat mijn bron in balans blijft. Vloerkoeling op zolder in de zomer zal vast een steentje bijdragen. Nog een jaartje wachten.
Als er ondergrondse stroming is zal het wel nadelig zijn als er veel bodem WP’s dichtbij elkaar staan denk ik.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Als je door Nathan genaaid word met een te kleine bron wel ja. Er zit gewoon stroming op, en je stopt maar een fractie van de onttrokken warnte terug dmv koelen.Runner15 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:46:
[...]
Een aparte oplossing voor SWW? Ben je serieus, je betaald dan 30k voor een letterlijk halfbakken oplossing.... aannemer/installateur moet gewoon zorgen voor een goede bron.
En waarom sowieso electrisch bijstoken? De WP kan gewoon met slushpuppyglycol overweg, altijd beter dan 1:1 de electra weg te spoelen.
Hier ook een fraaie.
Wij hebben al vrij vroeg na oplevering de tuin aan (laten) leggen en het resultaat hebben jullie hier al een paar keer gezien. Op de erfgrens staan leibomen om de inkijk vanuit de achterburen wat te beperken. Wij wilden hier eigenlijk graag groenblijvende leibomen, maar we hebben toentertijd natuurlijk goed met de buren overlegd hoe we dat zouden doen.
De achterburen wilden toen per se niets anders dan Lindes. Jammer, want die zijn niet groenblijvend, maar ja, niets aan te doen. We hebben toen afgesproken een aantal leibomen in onze tuin te zetten en een aantal in hun tuin.
Nu zijn de achterburen eindelijk ook met hun tuin bezig en raad eens. Zij planten nu geen leilindes, maar groenblijvende leibomen. Precies diegenen die wij eerder voorstelden, maar waar ze toen zo fel op tegen waren.
Echt heel jammer zoiets.
Wij hebben al vrij vroeg na oplevering de tuin aan (laten) leggen en het resultaat hebben jullie hier al een paar keer gezien. Op de erfgrens staan leibomen om de inkijk vanuit de achterburen wat te beperken. Wij wilden hier eigenlijk graag groenblijvende leibomen, maar we hebben toentertijd natuurlijk goed met de buren overlegd hoe we dat zouden doen.
De achterburen wilden toen per se niets anders dan Lindes. Jammer, want die zijn niet groenblijvend, maar ja, niets aan te doen. We hebben toen afgesproken een aantal leibomen in onze tuin te zetten en een aantal in hun tuin.
Nu zijn de achterburen eindelijk ook met hun tuin bezig en raad eens. Zij planten nu geen leilindes, maar groenblijvende leibomen. Precies diegenen die wij eerder voorstelden, maar waar ze toen zo fel op tegen waren.
Echt heel jammer zoiets.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Tof project! Daar heb ik ook naar gekeken, maar om een aantal persoonlijke redenen (vrij hoog in ons budget én we proberen zo lang mogelijk zonder auto door het leven te gaan, dus net iets dichter bij een ns station is prettig) toch voor een ander project in lent gegaan.Tdebassie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:43:
Waarom de keuze nieuwbouw?
Ik las eerder ook iets over het gezamenlijk onderhouden van de boomgaard. En dat als er onvoldoende bereidheid daartoe was de boomgaard anders (andere bomen?) ingevuld zou gaan worden. Is daar nog meer over verteld?
Verwijderd
Lindes op marktplaats zetten, zo duur waren die vast nietBlihi schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:06:
Hier ook een fraaie.
Echt heel jammer zoiets.
Ja, dachten wij ook al aan. Lindes er uit en vervolgens lekker planten wat we zelf willen. Maar ik blijf het frustrerend vinden dat je iets afspreekt met je nieuwe achterburen en dat die vervolgens totaal iets anders doen.Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:15:
[...]
Lindes op marktplaats zetten, zo duur waren die vast niet
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Wij zijn bij de Boomgaard en naastgelegen project ook mede daarop afgehaakt. Maar belangrijkste voor ons was daar het gebrek aan voorzieningen en dat die er ook niet gaan komen op loopafstand.Wanne-B88 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:37:
[...]
Tof project! Daar heb ik ook naar gekeken, maar om een aantal persoonlijke redenen (vrij hoog in ons budget én we proberen zo lang mogelijk zonder auto door het leven te gaan, dus net iets dichter bij een ns station is prettig) toch voor een ander project in lent gegaan.
Ik las eerder ook iets over het gezamenlijk onderhouden van de boomgaard. En dat als er onvoldoende bereidheid daartoe was de boomgaard anders (andere bomen?) ingevuld zou gaan worden. Is daar nog meer over verteld?
Zitten nu vrij ideaal wat dat betreft. Hebben straks de winkels in Lent (JL), Oosterhout (AH) en straks het nieuwe winkelcentrum op loopafstand zitten.
En loop nog steeds zo de uiterwaarden van de Waal in voor een rustige (lunch) wandelin.
Zal binnenkort weer eens een update posten. Voorlopig nog teveel verhuisdozen en half afgeronde projecten. De jongste hier is al 2 weken ziek en dat is echt killing voor je klustijd en energielevel...
[ Voor 32% gewijzigd door Farmerwood op 03-04-2021 09:23 ]
Verwijderd
Snap ik, meer dan een schutting zou ik ook niet overleggen. Beplanting bepalen we lekker zelf, er is zoveel mooier dan van die standaard leilindes. Mooie steeneik of olijfwilg als leiboom bijvoorbeeld, wel duurder maar veel mooier.Blihi schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:19:
[...]
Ja, dachten wij ook al aan. Lindes er uit en vervolgens lekker planten wat we zelf willen. Maar ik blijf het frustrerend vinden dat je iets afspreekt met je nieuwe achterburen en dat die vervolgens totaal iets anders doen.
Klopt zeker. Het lastige is dat je bomen op de erfgrens natuurlijk wel moet overleggen, want formeel mogen ze er niet staan.
Wat leuk, weer een toekomstig wijkgenoot! Ben benieuwd hoe de boomgaard uiteindelijk gaat worden, in de folder ziet het er veelbelovend uit.Tdebassie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:43:
In de folder bij onze nieuwbouwwoning was een mooi grasveld ingetekend aan de voorkant, ik dacht dat is top voor die kleine voetballer van ons! Inmiddels ligt er een halve dijk aan zandheuvels voor de deur, en heb niet het idee dat de gemeente van plan is om die af te vlakken, daar ligt te veel zand voor. Met het hele blok aan buren zijn we wel voornemens een brief aan de gemeente te sturen, een kleine heuvel is tot daaraan toe maar hier kunnen we serieus hoog water mee tegenhoudenAscension schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:29:
[...]
Wat leuk, weer een toekomstig wijkgenoot! Ben benieuwd hoe de boomgaard uiteindelijk gaat worden, in de folder ziet het er veelbelovend uit.

Folder:
:strip_exif()/f/image/gsgnfnTFlFofGUyFes9LiQb8.jpg?f=fotoalbum_large)
Realiteit:
:strip_exif()/f/image/TxYELVsho2vWRwyzizPs564h.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Dakillerbean op 03-04-2021 11:26 ]
Over leilindes gesproken, bij ons staan ze ook bij iedereen in de tuin. Ik denk dat wij de enige zijn die ze niet hebben.
Hier mag je bomen 50cm van de erfgrens planten, hagen op de erfgrens. Dus mijn achter buurman heeft zijn leilindes geplaatst tegen de erfgrens zonder enige overleg.
Het lijkt weer helemaal hip om de tuin vol te gooien met bomen, vraag mij alleen af hoe dit uit pakt met de grondwaterstand met al die postzegel percelen van tegenwoordig.
Hier mag je bomen 50cm van de erfgrens planten, hagen op de erfgrens. Dus mijn achter buurman heeft zijn leilindes geplaatst tegen de erfgrens zonder enige overleg.
Het lijkt weer helemaal hip om de tuin vol te gooien met bomen, vraag mij alleen af hoe dit uit pakt met de grondwaterstand met al die postzegel percelen van tegenwoordig.
Druk en zetfouten voorbehouden.
Beter tuinen vol bomen dan tuinen vol tegels. Wat denk je dat dát doet met het grondwaterpeil (wateroverlast!), de fauna en de temperatuur in bebouwde gebieden...EiT schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:18:
Wij willen ook een paar leibomen en dachten aan fruit bomen, heb je nog wat lekkers uit ookVerwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:25:
[...]
Snap ik, meer dan een schutting zou ik ook niet overleggen. Beplanting bepalen we lekker zelf, er is zoveel mooier dan van die standaard leilindes. Mooie steeneik of olijfwilg als leiboom bijvoorbeeld, wel duurder maar veel mooier.
Of.. @Peacefield78 wat zie jij het liefst uit je raam straks?
[ Voor 5% gewijzigd door nel!s op 03-04-2021 14:52 ]
@Dakillerbean, is dat niet een soortement van wadi? Dat is tegenwoordig erg hip en happening in nieuwbouwwijken :-). Wat zijn die vierkante dingen trouwens op het dak?
[ Voor 24% gewijzigd door witterholt op 03-04-2021 15:11 ]
Verwijderd
Alles wat groenblijvend is is mooinel!s schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:51:
[...]
Wij willen ook een paar leibomen en dachten aan fruit bomen, heb je nog wat lekkers uit ookze moeten 3-3,5m hoog worden. Ik zal eens kijken naar olijf en steeneik kijken, leilinden zie je hier ook wat al te veel! Heb je nog meer tips/ideeën?
Indien voldoende animo worden er fruitbomen geplaatst en dan moeten de bewoners het onderhouden. Indien te weinig animo dan worden er geen fruitbomen maar andersoortige bomen geplaatst, onderhoudt de gemeente het en wordt het geheel wat wilder.Wanne-B88 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:37:
[...]
Tof project! Daar heb ik ook naar gekeken, maar om een aantal persoonlijke redenen (vrij hoog in ons budget én we proberen zo lang mogelijk zonder auto door het leven te gaan, dus net iets dichter bij een ns station is prettig) toch voor een ander project in lent gegaan.
Op basis van een eerste online meeting hierover vermoed ik dat er voldoende belangstelling is om te onderhouden door de bewoners.
Zo zie je maar: voor ieder wat wils. Wij vinden het helemaal prima zo met de afstand tot de voorzieningen. Bestellen 95% via Picnic en ik zou niet willen zitten waar ik denk dat jij zit.Farmerwood schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 09:23:
[...]
Wij zijn bij de Boomgaard en naastgelegen project ook mede daarop afgehaakt. Maar belangrijkste voor ons was daar het gebrek aan voorzieningen en dat die er ook niet gaan komen op loopafstand.
Zitten nu vrij ideaal wat dat betreft. Hebben straks de winkels in Lent (JL), Oosterhout (AH) en straks het nieuwe winkelcentrum op loopafstand zitten.
En loop nog steeds zo de uiterwaarden van de Waal in voor een rustige (lunch) wandelin.
Zal binnenkort weer eens een update posten. Voorlopig nog teveel verhuisdozen en half afgeronde projecten. De jongste hier is al 2 weken ziek en dat is echt killing voor je klustijd en energielevel...
Aha. Daar ben ik het niet geheel mee eens: ik heb liever geen blad in de winter zodat ik meer winterzon pak!Verwijderd schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:26:
[...]
Alles wat groenblijvend is is mooiNeem iig geen leibeuk, dan ben je in de winter alleen maar bladeren aan het rapen/vegen.
Ik ben nog steeds niet uit over de zonwering overigens. Screens zijn lelijk. Alleen een leiboom red je het niet mee. Ik zit dus te denken aan inzethorren aan de buitenkant, die je er in de zomermaanden grotendeels in kunt laten zitten. Unilux heeft mooie inzethorren maar ik kan niet vinden of ze zonwerend zijn. Weet iemand een goed product hiervoor?
Een hor lijkt toch verdacht veel op een screen? Dan heeft een screen nog als voordeel dat je die dus nog op kan rollen, een hor is semi blijvend.nel!s schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:06:
[...]
Aha. Daar ben ik het niet geheel mee eens: ik heb liever geen blad in de winter zodat ik meer winterzon pak!
Ik ben nog steeds niet uit over de zonwering overigens. Screens zijn lelijk. Alleen een leiboom red je het niet mee. Ik zit dus te denken aan inzethorren aan de buitenkant, die je er in de zomermaanden grotendeels in kunt laten zitten. Unilux heeft mooie inzethorren maar ik kan niet vinden of ze zonwerend zijn. Weet iemand een goed product hiervoor?
Ik heb horren in de slaapkamers en heb daarnaast voorbereidingen getroffen voor screens maar vooralsnog door mijn overstek nog niet nodig gehad.
Een hor neemt in ieder geval geen zon weg, dan ben je denk ik echt aan een screen gebonden, of een ander soort overstek/rolluik of een bomen rij inderdaad.
[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 03-04-2021 17:51 ]
@GeeMoney met Google kom ik toch echt op zonwerend hor gaas.
Inklem hor hoef je dan maar een paar maanden per jaar geïnstalleerd te hebben, rest van de tijd liggen ze gewoon op zolder. Lijkt me beter dan permanent van die screen bakken op je kozijnen..
Inklem hor hoef je dan maar een paar maanden per jaar geïnstalleerd te hebben, rest van de tijd liggen ze gewoon op zolder. Lijkt me beter dan permanent van die screen bakken op je kozijnen..
Had persoonlijk een iets lagere wadi gehad danwitterholt schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:56:
@Dakillerbean, is dat niet een soortement van wadi? Dat is tegenwoordig erg hip en happening in nieuwbouwwijken :-). Wat zijn die vierkante dingen trouwens op het dak?
:strip_exif()/f/image/Pu4OvuvACH543E5g209lfMPY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k9MsacTVhuonIty1yr7mU1TQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe nog steeds fluisterstil, mooi bereikbaar voor onderhoud en de mechanische ventilatie blaast erin uit, dus een soort van WTW met de afgevoerde lucht uit je woning.
Ik ben benieuwd hoe goed die horren dan helpen aangezien je door normale horren 100% heen kan kijken. Een screen is veel fijnmaziger en daar is je zicht dan ook veel minder door maar daarom helpt het dan dus ook tegen de zon.nel!s schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:09:
@GeeMoney met Google kom ik toch echt op zonwerend hor gaas.
Mijn horren zitten er gewoon het hele jaar door hoor, dat eruit halen doet hier ook echt niemand in de buurt, ook in de winter hebben we hier nog weleens ramen open en dan houd ik alles het liefste ook buiten al is het een heel stuk minder dan de zomer natuurlijk.
Echte screens hebben hele smalle bakken en zijn vaak ook nog in exact de kleur van je kozijn te krijgen. En als je ze electrisch neemt en je bent wat handig met domotica dan kan jet zo schakelen dat de screens alleen naar beneden gaan bij volle zon en zodra die voorbij is kan je ze omhoog laten gaan als het zicht je zo belangrijk is.
Je kan niet alles hebben
[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 03-04-2021 19:52 ]
Leuk om te lezen over andere mensen die ook in de Waalsprong komen wonen. Er zijn erg veel leuke projecten daar! Wij hebben ook gekeken naar huizen in jullie project maar voor ons was de conclusie dat een woning met 3+ verdiepingen toch wel erg veel is voor 2 mensen (geen kinderwens). Wij hebben uiteindelijk voor een 2-kamer appartement in Waaijenstein gekozen.Tdebassie schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:43:
Al moet ik zeggen dat nu tijdens het vele thuiswerken 3 slaapkamers misschien wel beter was geweest voor ons. Al is het erg lastig om een appartement te vinden met 3 slaapkamers waar de woonkamer ook nog beetje een leuk formaat heeft.
Ha ik had me net zo verheugd op naar binnen loeren bij de burennel!s schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:51:
[...]
Wij willen ook een paar leibomen en dachten aan fruit bomen, heb je nog wat lekkers uit ookze moeten 3-3,5m hoog worden. Ik zal eens kijken naar olijf en steeneik kijken, leilinden zie je hier ook wat al te veel! Heb je nog meer tips/ideeën?
Nee, fijn om wat groen uitzicht te hebben. Hebben zelf nog geen tuinontwerp, maar willen zelf wel graag groen, beetje vogelvriendelijk, duurzaam.
Hebben nu in voortuin zelf twee hoge pruimenbomen staan. In het voorjaar prachtig in bloei, daarna roodpaars blad, en einde zomer lekkere pruimen. Maar zijn geen leibomen...
:strip_exif()/f/image/DQKyHJJBEPce1wd1dfvMUkgk.jpg?f=fotoalbum_large)
@Peacefield78 ik zag toevallig net dat je ook pruimenbomen in een lei variant kan krijgen, dat lijkt me ook prachtig inderdaad zo door de seizoenen.. goede tip.
@GeeMoney ik ben eens gaan zoeken bij onze oosterburen en het zal eens niet, ze lopen daar ver voor op ons een hebben mooie flexibele systemen. Bv het Solix systeem: https://www.mhz.lu/nl/zon...n/buitenrolgordijm-solix/
Dit kun je van binnenuit in je raamkozijn aan de buitenkant klemmen en kan op zonne-energie.
@GeeMoney ik ben eens gaan zoeken bij onze oosterburen en het zal eens niet, ze lopen daar ver voor op ons een hebben mooie flexibele systemen. Bv het Solix systeem: https://www.mhz.lu/nl/zon...n/buitenrolgordijm-solix/
Dit kun je van binnenuit in je raamkozijn aan de buitenkant klemmen en kan op zonne-energie.
@nel!s Hier in de achtertuin idd lage leibomen kers en peer. Maar pas vorig jaar geplant, dus nog geen fruit gezien.
Die pruimenbomen geven in goede jaren enorme hoeveelheden pruimen.
Een vijg kan je ook als leiboom krijgen, is ook mooi.
Die pruimenbomen geven in goede jaren enorme hoeveelheden pruimen.
Een vijg kan je ook als leiboom krijgen, is ook mooi.
Vandaag even de stoute schoenen aangetrokken en even een kijkje genomen achter het streng gesloten hek. De binnenmuren moeten nog komen, dus er is nog niet heel veel deelwaardigs. Bij onze buren was al een douche-wtw geïnstalleerd en dat ziet er dus zo uit:
:strip_exif()/f/image/jP2xpVF35xMkT0NCsZbZ6F3T.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus geïnstalleerd in de lepe hoek van de trap. De grijze buis van links komt uit de badkamer en dan specifiek bij het douchegedeelte vandaan. De afvoer van het bad en de fonteintjes loopt via een heel andere route. Niet alleen de douche-wtw zelf maakt het dus duur, maar ook de compleet andere routing van al die extra buizen door het huis. Nog nooit zo bij stilgestaan. Het T-stuk vind ik wel bijzonder, want wat zou zich op zolder aan warmwaterafvoer kunnen bevinden dat profiteert van een warmere aanvoer. Of zou het ontluchting zijn..
:strip_exif()/f/image/jP2xpVF35xMkT0NCsZbZ6F3T.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus geïnstalleerd in de lepe hoek van de trap. De grijze buis van links komt uit de badkamer en dan specifiek bij het douchegedeelte vandaan. De afvoer van het bad en de fonteintjes loopt via een heel andere route. Niet alleen de douche-wtw zelf maakt het dus duur, maar ook de compleet andere routing van al die extra buizen door het huis. Nog nooit zo bij stilgestaan. Het T-stuk vind ik wel bijzonder, want wat zou zich op zolder aan warmwaterafvoer kunnen bevinden dat profiteert van een warmere aanvoer. Of zou het ontluchting zijn..
Zie dit wel vaker in dit topic voorbij dat jullie lekker de bouwplaats oplopen om de voortgang te checken. Wellicht is het anders omdat het bij mij een appartement is maar onze bouwplaats is beveiligd met een hek en camera's. Is dat bij jullie niet aan de orde of heb je daar dan gewoon lak aan?896gerard schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:50:
Vandaag even de stoute schoenen aangetrokken en even een kijkje genomen achter het streng gesloten hek.
Het hek kan ik overigens prima over/tussendoor maar er zijn wel genoeg camera's om me toch te spotten dus ik heb het nog niet aangedurft tot nu toe.
Ik gok dat het is om een eventuele verstopping te verhelpen. Als mijn aanname juist is, dan is het erg aardig van de bouwer om ervoor te zorgen dat het niet bereikbaar is zonder breekwerk...896gerard schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:50:
Vandaag even de stoute schoenen aangetrokken en even een kijkje genomen achter het streng gesloten hek. De binnenmuren moeten nog komen, dus er is nog niet heel veel deelwaardigs. Bij onze buren was al een douche-wtw geïnstalleerd en dat ziet er dus zo uit:
[Afbeelding]

Edit: bij ons zit er ook een T-stuk op met schroefdeksel
Ik gok dat de meldkamer niet reageert op een enkeling die niet bij de materiaalkasten rommeltArms2Short schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:34:
[...]
Zie dit wel vaker in dit topic voorbij dat jullie lekker de bouwplaats oplopen om de voortgang te checken. Wellicht is het anders omdat het bij mij een appartement is maar onze bouwplaats is beveiligd met een hek en camera's. Is dat bij jullie niet aan de orde of heb je daar dan gewoon lak aan?
Het hek kan ik overigens prima over/tussendoor maar er zijn wel genoeg camera's om me toch te spotten dus ik heb het nog niet aangedurft tot nu toe.
Woning is waterdicht. Vandaag weer ff kijkenLuPo schreef op zondag 21 maart 2021 @ 06:52:
[...]
***members only***
Grappig om te zien dat de afbouwkeuzes nu ook zichtbaar worden. Zo hebben wij aan de zijkant van de woning twee lichtpunten laten plaatsen en twee waterkraantjes. Zowel aan de voorzijde van de woning als aan de achterzijde. Zo heb je altijd water en licht waar nodig.
De eerste 11 woningen hebben 6 april de vooroplevering en 6 mei de echte oplevering. Wij volgen wat later want zijn bouwnr. 19. Het komt steeds dichterbij!
[ Voor 3% gewijzigd door LuPo op 04-04-2021 08:30 ]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
@896gerard ha, hier zie ik de hand van dezelfde bouwer
inderdaad gebruiken ze die hoek in de trap - en dan ook nog een andere koof over de volle hoogte van het huis, in ons geval. Nu vond ik dat wat vreemd maar nu ik de omvang van al die buizen en leidingen zie snap ik het wel!
Hier onze situatie, nagenoeg hetzelfde maar de wtw zat er hier nog niet in - en deze hoek kun je prima bij door het verwijderen van het schot is mij verteld:
:strip_exif()/f/image/UkEqhNjCwebLXncqmWGLp5OS.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn overigens erg tevreden over de bouwer tot nu toe.
Hier onze situatie, nagenoeg hetzelfde maar de wtw zat er hier nog niet in - en deze hoek kun je prima bij door het verwijderen van het schot is mij verteld:
:strip_exif()/f/image/UkEqhNjCwebLXncqmWGLp5OS.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn overigens erg tevreden over de bouwer tot nu toe.
[ Voor 4% gewijzigd door nel!s op 04-04-2021 08:53 ]
Die andere routing maakt het inderdaad duur, maar zorgt er ook voor dat het achteraf niet zomaar kan.896gerard schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:50:
[Afbeelding]
T stuk moet bereikbaar blijven voor onderhoud en inspectie. Daar mag je niet nog iets anders op aansluiten.
nel!s schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:51:
[...]
Fruitbomen moet je mee oppassen. Hier in de wijk zit inmiddels de zwarte rat en die houden van fruit. Is echt geen fijn gezicht om 's avonds tientallen van die ratten door je bomen te zien lopen en bestrijden is vrijwel onmogelijk als ze er eenmaal zitten.Tdebassie schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 16:54:
[...]
Indien voldoende animo worden er fruitbomen geplaatst en dan moeten de bewoners het onderhouden. Indien te weinig animo dan worden er geen fruitbomen maar andersoortige bomen geplaatst, onderhoudt de gemeente het en wordt het geheel wat wilder.
Op basis van een eerste online meeting hierover vermoed ik dat er voldoende belangstelling is om te onderhouden door de bewoners.
De gemeente doet weinig (maar kan ook weinig) en ze zijn geen gevaar voor mensen, dus je moet er mee leren leven. De zwarte rat komt niet binnen en woont in bomen en onder pannendaken. Ze komen nauwelijks op de grond, zijn razend intelligent en in staat te communiceren. Als je er al een vangt met een val, vang je daar nooit een tweede mee.
Die beesten trekken langzaam noordwaarts in Nederland.
Bij ons zitten ze nog volop in de ruwbouw, wel hekken maar er staat er altijd een open, en aan het eind een waar je zo omheen kunt. Lijkt bewust, we krijgen wel mails met het verzoek niet op de bouwplaats te komen, maar daar heeft iedereen maling aan. Misschien wordt het anders als ze verder zijn met de bouw en er meer te slopen/jatten is.Arms2Short schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:34:
[...]
Zie dit wel vaker in dit topic voorbij dat jullie lekker de bouwplaats oplopen om de voortgang te checken. Wellicht is het anders omdat het bij mij een appartement is maar onze bouwplaats is beveiligd met een hek en camera's. Is dat bij jullie niet aan de orde of heb je daar dan gewoon lak aan?
Op sommige plaatsen hebben ze ontzettend last van daklozen in de nieuwbouw. De aannemer van mijn ouders klaagde daarover.Arms2Short schreef op zondag 4 april 2021 @ 00:34:
[...]
Ze nemen, zeker bij die koude periodes, brandbaar spul mee de woningen in en stoken ze warm door de boel in de hens te zetten. En de aannemer kan de schade herstellen.
Er zijn projecten waar ze nu al elke woning van camera's voorzien.
Mag ik eens vragen wat hebben jullie berekend van te voren voor:
Muren per m2,
Plafonds
Vloeren,
Raambekleding,
Tuin,
Inbouwkasten etc.
Ik vind het moeilijk in te schatten.
Muren per m2,
Plafonds
Vloeren,
Raambekleding,
Tuin,
Inbouwkasten etc.
Verdubbel je budgetOnsNieuweThuis schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:47:
Muren per m2,
Plafonds
Vloeren,
Raambekleding,
Tuin,
Inbouwkasten etc.

Natuurlijk afhankelijk wat je wil / wil laten doen.
Je kan zelf een laminaatje leggen voor 15 euro m2 of een pvc vloer incl. Egeliseren laten leggen voor 50-90 euro per m2.
Daar kom je achter door met je bouwtekeningen offertes te laten maken natuurlijk.OnsNieuweThuis schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:47:
Muren per m2,
Plafonds
Vloeren,
Raambekleding,
Tuin,
Inbouwkasten etc.
En ook daarin zijn legio mogelijkheden qua afwerking niveau’s en materialen. Er is dus weinig van te zeggen.
OnsNieuweThuis schreef op zondag 4 april 2021 @ 11:47:
Muren per m2, - 20€/m2
Plafonds - 25€/m2
Vloeren, - 100€/m2
Raambekleding - 200€/m
Tuin - n/a
Inbouwkasten etc. 600€/m
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Beste advies. Wij dachten voor €100.000 klaar te zijn (Vloeren, badkamer, keuken, meerwerk aannemer, voortuin, etc) maar we gaan dat echt niet redden. Verwacht zo rond de €125.000/€130.000 uit te komen. Vraag me niet waar het geld naartoe gaat hoor, lijkt wel een bodemloze put…
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Verwijderd
Raambekleding bij interieurzaken is echt schofterig duur. Veneta.com is echt een uitkomst wat dat betreft, het hele huis plisse top down bottom ups voor 1500,-. En dat met 4 grote plafondhoge ramen.
Probeer dat maar eens bij een luxaflex dealer
En vergeet de tuin niet... 200 euro m2 (ja m2) schijnt gemiddeld te zijn
Herkenbaar inderdaad...Toppe schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:45:
[...]
Beste advies. Wij dachten voor €100.000 klaar te zijn (Vloeren, badkamer, keuken, meerwerk aannemer, voortuin, etc) maar we gaan dat echt niet redden. Verwacht zo rond de €125.000/€130.000 uit te komen. Vraag me niet waar het geld naartoe gaat hoor, lijkt wel een bodemloze put…
Voor mijn gevoel hangt luxaflex alleen strakker tegen het raam. Wij hebben het nu in de slaapkamer van dochter lief maar daar komt serieus nog een hoge hoeveelheid licht langs.Verwijderd schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:24:
Raambekleding bij interieurzaken is echt schofterig duur. Veneta.com is echt een uitkomst wat dat betreft, het hele huis plisse top down bottom ups voor 1500,-. En dat met 4 grote plafondhoge ramen.
Kwaliteit is overigens wel goed, voelt zeker niet goedkoop, geleiding is mooi en hij staat goed strak.
Nog een groot voordeel van Veneta: Ze komen bij je thuis inmeten en hebben alle stalen bij zich. Één partij voor alle raam decoratie!
[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 04-04-2021 13:39 ]
Is dat kwalitatief ook een beetje oké? Het is in sommige gevallen nog goedkoper dan de bouwmarkt. En de kwaliteit bij de bouwmarkt is niet echt om over naar huis te schrijven.Verwijderd schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:24:
Als het kwalitatief mooi spul ik ga ik eens wat offertes opvragen.
Wij hebben het ook boven hangen. Prima spul, beter dan bouwmarkt.SquareOne schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:58:
[...]
Is dat kwalitatief ook een beetje oké? Het is in sommige gevallen nog goedkoper dan de bouwmarkt. En de kwaliteit bij de bouwmarkt is niet echt om over naar huis te schrijven.
Net zoals met een keuken en een badkamer is dit wel enorm afhankelijk van wat je wilt. Als de helft van je tuin gras wordt moet je het verder wel bont maken wil je op gemiddeld 200 euro per m2 uitkomen.wd200 schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:28:
En vergeet de tuin niet... 200 euro m2 (ja m2) schijnt gemiddeld te zijn
Het is maar net welke luxe je aan raambekleding wilt uitgeven. Hangt hier nu al 2.5 jaar plisse gordijnen van 5 tientjes per stuk van de bouwmarkt en werkt allemaal uitstekend. Net als de rolgordijnen. Alle ramen in het huis was ik voor nog geen 300 euro bij de bouwmarkt klaar. (Inclusief inbetween van 5.10m breed voor de pui met openslaande deuren).
Wij hebben afgelopen week ook plissé gordijnen van Veneta binnen gekregen voor 3 ramen in de woonkamer. Mooi spul en voelt degelijk aan.
Wij hebben zelf wat stalen aangevraagd en zelf ingemeten. Ging prima.
Wij hebben zelf wat stalen aangevraagd en zelf ingemeten. Ging prima.
Ik ga voor houten shutters en ben daar meer voor kwijt dan mijn keuken
Erg fraai maar schreeuwend duur.

En bij wie koop je de shutters? Vind ze ook errug mooi maar ook errug duur. Zeker als we ze in heel het huis willen (voor de eenheidkazuka schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:50:
Ik ga voor houten shutters en ben daar meer voor kwijt dan mijn keukenErg fraai maar schreeuwend duur.
Bij Jasno shuttersOnsNieuweThuis schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:54:
[...]
En bij wie koop je de shutters? Vind ze ook errug mooi maar ook errug duur. Zeker als we ze in heel het huis willen (voor de eenheid)
Iemand ervaring met de shutters bij veneta? Daar lijkt prijs wel mee te vallen.kazuka schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:50:
Ik ga voor houten shutters en ben daar meer voor kwijt dan mijn keukenErg fraai maar schreeuwend duur.
Verwijderd
Ja echt prima spul, vraag anders wat gratis staaltjes opSquareOne schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:58:
[...]
Is dat kwalitatief ook een beetje oké? Het is in sommige gevallen nog goedkoper dan de bouwmarkt. En de kwaliteit bij de bouwmarkt is niet echt om over naar huis te schrijven.
Ik begrijp de shutter hype niet. Ze belemmeren al het zicht naar buiten, maken de ruimte donker, zijn *** om schoon te maken (stof op al die lamellen) en als je je ramen wil lappen binnenin zitten ze in de weg. Wat maakt ze nou zo geweldig dat men er grof geld voor betaald? Van buitenaf naar binnen vind ik het ook geen gezicht en een beetje de rolluik sfeer dat alles potdicht zit.
Zoals met alles: smaakkaboom1555 schreef op zondag 4 april 2021 @ 15:05:
Ik begrijp de shutter hype niet. Ze belemmeren al het zicht naar buiten, maken de ruimte donker, zijn *** om schoon te maken (stof op al die lamellen) en als je je ramen wil lappen binnenin zitten ze in de weg. Wat maakt ze nou zo geweldig dat men er grof geld voor betaald? Van buitenaf naar binnen vind ik het ook geen gezicht en een beetje de rolluik sfeer dat alles potdicht zit.
Lichtinval valt juist heel erg mee, zeker als je de wat grotere maat lamel neemt. En shutters kun je ook openklappen. Ideaal bij openslaande deuren naar je tuin of balkon en je kunt je ramen dan ook makkelijk zemen.
:strip_exif()/f/image/zxvHcP8WyTP5ROWl0vq7ziRk.jpg?f=fotoalbum_large)
Er vind zeker stroming plaats, maar die is te traag om op basis van die stroming de bron op temperatuur te houden. De bron zal wel weer op temperatuur komen, vanuit diepere aardlagen, maar dat duurt wel 'even'.sunnybird schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 20:59:
@Runner15 Ik denk dat in bodem ook een bepaalde grondwater stroming plaatsvindt, die er voor kan zorgen dat het koude water rond de leiding van de bron wegstroomt en dat de temperatuur toch wel op die 10-12 graden Celsius blijft.
Nouja, op zich niet. Je rencement gaat achteruit, maar met de warmtepomp heb je altijd nog een rendement van gemiddeld zo'n 3-400%, ook als je de bron afgekoeld hebt.Z___Z schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:02:
[...]
Als de bron langzaam afkoelt is het IMHO geen duurzame energie, maar verbruik je dus eerder opgeslagen energie uit de bodem. Het is dan net zo’n farce als biomassa verbranding.
Niet overdrijven hoor, de bodem bevriest nietZ___Z schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:53:
[...]
offtopic:
De bronbalans is op zich redelijk eenvoudig te regelen, door te meten hoeveel energie er voor verwarming en koeling uit de bron gehaald wordt (met een caloriemeter). Of er, voor woningen, eenvoudige regelapparatuur bestaat die de balans kan regelen i.c.m. een zonneboiler, weet ik niet. Dat kun je denk ik het beste bij de fabrikant van de warmtepomp vragen.896gerard schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:04:
[...]
Het is complex inderdaad, want al het toegevoegde water uit een andere hete bron zorgt dat er weer minder warmte uit de bodem wordt gehaald en bij gelijkblijvende koeling betekent dit een stijgende bodemtemperatuur. Ik weet niet eens of er al apparatuur/software bestaat die dit aan kan sturen. Een oplossing zou zijn om van het signaal 'ik ga elektrisch bijstoken' een bypass te maken die dan in zo'n situatie éérst een klep open zet met water uit een zonneboiler en pas gaat bijstoken als de zonneboiler ook leeg is. Het systeem is al ingeregeld om in dit geval met 'geïmporteerde warmte' om te gaan, normaliter zou er immers warm water uit het elektrische verwarmingselement komen.
Het zou wel mooi zijn om het zo te doen, want dan haal je precies de component eruit die het meeste stroom vreet.
Wat heeft de grootte van de bron hiermee te maken? Die bepaald alleen hoeveel kW energie je op enige moment je eruit kan halen, niet hoeveel energie (in kWh) je eruit haalt over een jaar bezien. Dat heeft ook niet zoveel te maken met een goede of slechte bron.bbbrumbrum schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:00:
[...]
Als je door Nathan genaaid word met een te kleine bron wel ja. Er zit gewoon stroming op, en je stopt maar een fractie van de onttrokken warnte terug dmv koelen.
Een aparte oplossing voor SWW? Ben je serieus, je betaald dan 30k voor een letterlijk halfbakken oplossing.... aannemer/installateur moet gewoon zorgen voor een goede bron.
En waarom sowieso electrisch bijstoken? De WP kan gewoon met slushpuppyglycol overweg, altijd beter dan 1:1 de electra weg te spoelen.
Het is gewoon natuurkunde: als je ergens alleen maar energie uit haalt, en die niet terug stopt, dan put je die bron uit en daalt je rendement. Je kunt ook gewoon naar het gemiddelde rendement kijken of 20 jaar, en bepalen of je daar wel of niet tevreden over bent. Je installateur zou dit moeten kunnen berekenen (al dan niet door de leverancier van de bron).
Volgens mij zeg ik ook niet dat elektrisch bijstoken nodig is toch? Ik ben het met je eens hoor, je kunt beter de warmtepomp met een COP van 1,5 laten draaien, is nog altijd zuiniger. Echter, je kúnt er wel voor kiezen om elektrisch te verwarmen, als de bron te snel afkoelt. Misschien kan het hogere rendement op verwarming (omdat je de bron in balans hebt) wel uit, ten opzichte van de elektrische bijstook die je nodig hebt gehad om de bron in balans te houden. Maar goed, dat wordt wel heel theoretisch allemaal en ik denk dat dat voor woningen een beetje teveel van het goede is.
Dat inderdaad! Zelfs zonder tuin zitten wij daar al overheen. Tuin wordt iets voor laterToppe schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:45:
[...]

Iemand tips voor bekleding voor een raam van 3800 mm breedte?
Raam ligt pal op het zuiden.
Enige wat ik tegenkom in die afmetingen: Shutters (circa 2.5k), lamellen of standaard 1-kleurs roljaloezie.
jaloezie kan ik niet in de duo-variant vinden (dag/nacht) waardoor het gelijk potdicht is. Zelfde met gordijnen, is gelijk zo donker.
Tips zijn welkom! Met Google kom ik niet veel verder dan de jaloezien tot 4meter.. Is niet echt ons ding, zeker niet in de woonkamer (is zo'n groot eenkleurig vlak):

Idealiter zouden wij de duo-rolgordijnen of plissé willen plaatsen, kan ze tot heden niet breder dan 3 meter vinden.
..Dan toch maar lamellen?
Enige wat ik tegenkom in die afmetingen: Shutters (circa 2.5k), lamellen of standaard 1-kleurs roljaloezie.
jaloezie kan ik niet in de duo-variant vinden (dag/nacht) waardoor het gelijk potdicht is. Zelfde met gordijnen, is gelijk zo donker.
Tips zijn welkom! Met Google kom ik niet veel verder dan de jaloezien tot 4meter.. Is niet echt ons ding, zeker niet in de woonkamer (is zo'n groot eenkleurig vlak):

Idealiter zouden wij de duo-rolgordijnen of plissé willen plaatsen, kan ze tot heden niet breder dan 3 meter vinden.
[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 04-04-2021 18:32 ]
NvmSource90 schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:01:
[...]
Dat inderdaad! Zelfs zonder tuin zitten wij daar al overheen. Tuin wordt iets voor later
[ Voor 43% gewijzigd door Toppe op 04-04-2021 18:46 ]
(Donkere) vitrage + gordijnen? Staat mooi (vind ik), en is meteen goed voor de akoestiek mocht je dat belangrijk vindenSource90 schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:05:
[Afbeelding]
Wij hebben dit over de volle breedte van onze woonkamer (6m).
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Wij hebben een 6 meter brede keuken pal op het zuiden met een schuifpui van 3600mm breed.Source90 schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:05:
Net afgelopen week een gordijnrails binnen gekregen waar we vitrage aan op gaan hangen.
Buiten komt een screen tegen de gevel. Dit vooral om warmte buiten de deur te houden. Rolluik overwogen, maar dat viel om meerdere redenen af. Belangrijkste was nog wel dat het hier altijd lijkt te waaien en een rolluik van die breedte al bij windkracht 1 omhoog moet.
Voor binnen overwegen we er ook nog gordijnen bij op te hangen. Dit vooral voor de akoestiek.
Dan ben ik wel benieuwd naar jullie uitgaven. Wij begroten rond de 85k, exclusief tuin, rolluiken enz en dat lijkt me best realistisch.Source90 schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:01:
[...]
Dat inderdaad! Zelfs zonder tuin zitten wij daar al overheen. Tuin wordt iets voor later
Als je een uitbouw van 25k doet zit je er al gauw overheen natuurlijk.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Het is een beetje mentaal creatief boekhouden, maar een uitbouw vind ik dan weer een andere soort uitgave dan bijv. een smaakgevoelige vloer of muurafwerking. Euro's blijven euro's, maar de waarde van de woning stijgt nog het meest door extra m2's in de meeste regio's en woningklasses.koekjah schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:51:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd naar jullie uitgaven. Wij begroten rond de 85k, exclusief tuin, rolluiken enz en dat lijkt me best realistisch.
Achteraf gezien 'spijt' (groot woord) dat ik niet wat extra geld bij elkaar heb gesprokkeld om dit toentertijd bij mijn huidige (nieuwbouw)huis te laten doen.
Wij hebben aan voorkant (ramen van plafond tot de vloer) shutters van Blend, met railsysteem. Erg tevreden mee, zowel met de shutters als de manier van zaken doen met bedrijf. Maar inderdaad behoorlijk prijzigOnsNieuweThuis schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:54:
[...]
En bij wie koop je de shutters? Vind ze ook errug mooi maar ook errug duur. Zeker als we ze in heel het huis willen (voor de eenheid)
Eens hoor! Wij doen ook een uitbouw, waar ze ongeveer 2500 per m2 voor vragen. Maar op die manier gaat het hard met je budget.
Daarnaast scheelt het of je een lokaal bedrijf de stoffering laat doen, of dat je dit bij Veneta besteld bijv. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de reden waarom zoveel mensen blijkbaar ruim boven de begroting komen. Is dat een kwestie van smaak? Te laag ingeschat? Onverwachte kosten of toch veel meerwerk?
Daarnaast scheelt het of je een lokaal bedrijf de stoffering laat doen, of dat je dit bij Veneta besteld bijv. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de reden waarom zoveel mensen blijkbaar ruim boven de begroting komen. Is dat een kwestie van smaak? Te laag ingeschat? Onverwachte kosten of toch veel meerwerk?
Garage, zonnepanelen, onderheidterras (oké, dat wel voor tuin), keuken, badkamer, vloeren, muren, raambekleding, dakkapelkoekjah schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:51:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd naar jullie uitgaven. Wij begroten rond de 85k, exclusief tuin, rolluiken enz en dat lijkt me best realistisch.
Zaten al gauw aan 100k extra.
Wij hadden het al op een ton geschat. In beginsel al vanuit gegaan dat de tuin later zou gebeuren. Nu is de oplevering januari, dus ik til er niet zo zwaar aan.koekjah schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:47:
Vandaar dat ik benieuwd ben naar de reden waarom zoveel mensen blijkbaar ruim boven de begroting komen. Is dat een kwestie van smaak? Te laag ingeschat? Onverwachte kosten of toch veel meerwerk?
Verwijderd
Is dat niet heel onpraktisch? Je wilt toch via je schuifpui naar je tuin met mooi weer? Maar je wilt ook de zon/warmte weren. Met een screen kan je er niet meer uit. Waarom geen knik-arm-scherm?Farmerwood schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:27:
[...]
Wij hebben een 6 meter brede keuken pal op het zuiden met een schuifpui van 3600mm breed.
Net afgelopen week een gordijnrails binnen gekregen waar we vitrage aan op gaan hangen.
Buiten komt een screen tegen de gevel. Dit vooral om warmte buiten de deur te houden. Rolluik overwogen, maar dat viel om meerdere redenen af. Belangrijkste was nog wel dat het hier altijd lijkt te waaien en een rolluik van die breedte al bij windkracht 1 omhoog moet.
Voor binnen overwegen we er ook nog gordijnen bij op te hangen. Dit vooral voor de akoestiek.
Die komt er misschien ook. Reden dat we waarschijnlijk beiden doen is omdat je een knik-arm-scherm beter niet uitgeklapt kan laten als je niet thuis bent. Zeker niet als het waait, wat het hier echt veel meer doet dan we verwacht hadden. En ook op werkdagen in de zomer moet de boel dicht zitten voor de zon...Verwijderd schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:56:
[...]
Is dat niet heel onpraktisch? Je wilt toch via je schuifpui naar je tuin met mooi weer? Maar je wilt ook de zon/warmte weren. Met een screen kan je er niet meer uit. Waarom geen knik-arm-scherm?
Het is ook nog even de vraag hoe vaak de schuifpui in de praktijk open zal staan, want ernaast in de berging zit ook een loopdeur en die gebruiken heeft ook wel voordelen voor wat betreft het mee naar binnen nemen van zand, insecten etc.
Maar wat maakt nu dat je ruim over die ton heen bent dan? Te laag geschat, of toch extra meerwerk dat vooraf niet begroot was?Source90 schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:55:
[...]
Wij hadden het al op een ton geschat. In beginsel al vanuit gegaan dat de tuin later zou gebeuren. Nu is de oplevering januari, dus ik til er niet zo zwaar aan.
Voorlopig gaan we hier 50k over de begroting heen, en dan heb ik nog 40k aan zaken die we eigenlijk ook meteen willen doen. Het gaat gewoon hard.
Wij komen met het budget voor het meerwerk aan de woning eigenlijk goed uit. We hadden het installatie werk te hoog ingeschat en het sanitair te laag, maar dat houdt elkaar zo goed als in balans.
Voor al het andere zoals vloeren, inrichting, gordijnen, tuin is het budget gewoon ons spaargeld. Daarin moeten we dus keuzes maken in prioriteit en ook in de prijs van sommige zaken (je kan alles zo goedkoop of zo duur maken als je wil). Misschien dat we de tuin in delen gaan doen, of bepaalde meubels pas volgend jaar vervangen.
Heel misschien dat we een deel van de overwaarde gaan gebruiken, maar moeten we nog even goed uitzoeken of dat nu echt handig is.
Voor al het andere zoals vloeren, inrichting, gordijnen, tuin is het budget gewoon ons spaargeld. Daarin moeten we dus keuzes maken in prioriteit en ook in de prijs van sommige zaken (je kan alles zo goedkoop of zo duur maken als je wil). Misschien dat we de tuin in delen gaan doen, of bepaalde meubels pas volgend jaar vervangen.
Heel misschien dat we een deel van de overwaarde gaan gebruiken, maar moeten we nog even goed uitzoeken of dat nu echt handig is.
[ Voor 11% gewijzigd door kepler op 05-04-2021 07:05 ]
Wij hebben onze kosten ook onderschat en willen onze bouwdepot vergroten. Echter omdat ik zzp'er ben vraagt de Rabobank opnieuw de hoge kosten van advies en afsluiten, wat op zo'n 3000 euro neer komt. Terwijl mensen in loondienst maar 750 euro hoeven te betalen
Ga je nu klagen omdat je ZZPer bent? Ieder nadeel heeft zn voordeel en andersom.
De helft is trouwens aftrekbaar.
De helft is trouwens aftrekbaar.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Ik doe het hetzelfde, ik heb al wel een aantal dingen waar ik niet aan had gedacht dus er zal nog wel wat spaargeld naar het huis zelf gaan. edit: het is vroeg geen goede berekening even weggehaald.kepler schreef op maandag 5 april 2021 @ 07:04:
Wij komen met het budget voor het meerwerk aan de woning eigenlijk goed uit. We hadden het installatie werk te hoog ingeschat en het sanitair te laag, maar dat houdt elkaar zo goed als in balans.
[ Voor 9% gewijzigd door wortelsoft op 05-04-2021 09:15 ]
Hoe hebben jullie de deuren weggelegd? Ik ga ze eraf halen en tegen de muur zetten in de garage, maar de uitvoerder zei dat ik dit absoluut niet moet doen omdat ze dan allemaal krom gaan trekken. Dit gaat toch niet binnen een paar weken gebeuren?
Ik heb gewoon het risico genomen, was maar voor 2 weken in de zomer.mister_S schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:13:
Hoe hebben jullie de deuren weggelegd? Ik ga ze eraf halen en tegen de muur zetten in de garage, maar de uitvoerder zei dat ik dit absoluut niet moet doen omdat ze dan allemaal krom gaan trekken. Dit gaat toch niet binnen een paar weken gebeuren?
Van karton bescherming gemaakt voor de hoeken van de deuren en die over de hoeken heen geplakt
Grote lap karton op de vloer van de berging
Deuren neerzetten op de lange kant, telkens karton op de plekken waar de deuren elkaar raken
Tja, wat is naar het huis. We hebben een bouwdepot waar we het volgende mee betalen: meerwerk huis, garage, meerwerk installatiewerk, sanitair en keuken.wortelsoft schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:08:
[...]
Ik doe het hetzelfde, ik heb al wel een aantal dingen waar ik niet aan had gedacht dus er zal nog wel wat spaargeld naar het huis zelf gaan. edit: het is vroeg geen goede berekening even weggehaald.
Al het andere komt van het spaargeld en dus misschien overwaarde als dat financieel handig is.
Als jij de eerste inschatting goed had gemaakt was er geen probleem geweest natuurlijk, en als je je aan je eigen budget had gehouden ook nietfsi schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:16:
Wij hebben onze kosten ook onderschat en willen onze bouwdepot vergroten. Echter omdat ik zzp'er ben vraagt de Rabobank opnieuw de hoge kosten van advies en afsluiten, wat op zo'n 3000 euro neer komt. Terwijl mensen in loondienst maar 750 euro hoeven te betalen
Qua tuin budget kwam ik na offertes niet uit en ik heb toen maar besloten om nog meer zelf te gaan doen om wel binnen budget te blijven, niet dat ik het niet kon betalen maar het ging tegen mijn principes in
Dat betekende dus wel zelf elektra en beregening ingraven en aanleggen, zelf grondwerkers gezocht en stratenmakers en alle planning zelf gedaan en als laatset nog een overkapping maken. Die staat over een week of 6 a 7 op de planning.
[ Voor 30% gewijzigd door GeeMoney op 05-04-2021 12:40 ]
Geïsoleerde garage? Dan is er niet zo gek veel aan de hand. Bij een niet geïsoleerde garage loop je inderdaad iets meer kans. Als je ze weg zet gewoon zorgen dat ze niet koud tegen elkaar aan staan (stukje karton er tussen) en moet goed komen.mister_S schreef op maandag 5 april 2021 @ 09:13:
En ik ze 2/3 dagen voordat je ze terug hangt alvast in de woning zelf zetten zodat ze kunnen acclimatiseren.
Ik heb naast wat jij noemt nog een post opgenomen voor vloeren en muren in de hypotheek. Nadat de overbruggingshypotheek is afgelost blijft er waarschijnlijk nog ruim 50000 euro over. Die wil ik eerst op de spaarrekening zetten, als het goed is heb bij oplevering nog een ruim half jaar tot het einde van het jaar in die tijd kan ik rustig kijken hoeveel ik nodig heb en hoeveel ik nog aflos.kepler schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:10:
[...]
Tja, wat is naar het huis. We hebben een bouwdepot waar we het volgende mee betalen: meerwerk huis, garage, meerwerk installatiewerk, sanitair en keuken.
Al het andere komt van het spaargeld en dus misschien overwaarde als dat financieel handig is.
@Toppe geisoleerde garage inderdaad, ongeveer 15 graden momenteel. Ik zet ze gewoon weg en dan zien we wel.
Verwijderd
Yep. Werd ik ook voor gewaarschuwd.fsi schreef op maandag 5 april 2021 @ 08:16:
Heb je een foto??DutchChelsea schreef op zondag 4 april 2021 @ 21:45:
[...]
Wij hebben aan voorkant (ramen van plafond tot de vloer) shutters van Blend, met railsysteem. Erg tevreden mee, zowel met de shutters als de manier van zaken doen met bedrijf. Maar inderdaad behoorlijk prijzig
Kan prima. Zou ze alleen 2/3 dagen eerst op temperatuur laten komen voordat je ze terug hangt!mister_S schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:04:
@Toppe geisoleerde garage inderdaad, ongeveer 15 graden momenteel. Ik zet ze gewoon weg en dan zien we wel.
Goede tip, ga ik doen.Toppe schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:12:
[...]
Kan prima. Zou ze alleen 2/3 dagen eerst op temperatuur laten komen voordat je ze terug hangt!
Nee dat hebben wij niet gedaan omdat we dus wel wat spaargeld hebben (en sommige dingen zwart kunnen doenwortelsoft schreef op maandag 5 april 2021 @ 11:51:
[...]
Ik heb naast wat jij noemt nog een post opgenomen voor vloeren en muren in de hypotheek. Nadat de overbruggingshypotheek is afgelost blijft er waarschijnlijk nog ruim 50000 euro over. Die wil ik eerst op de spaarrekening zetten, als het goed is heb bij oplevering nog een ruim half jaar tot het einde van het jaar in die tijd kan ik rustig kijken hoeveel ik nodig heb en hoeveel ik nog aflos.
Wij hebben ook geen overbrugging hypotheek. En tja, als we niet uitkomen dan maar volgend jaar die nieuwe bank of de tuin afmaken. De grote zaken die echt nu moeten kunnen we prima betalen, het gaat bij het laatste stukje budget vooral om de inrichting en tuin.
Iemand eigenlijk een idee in hoeverre een MV type D met een airco goed samen gaat?
Dat mag geen probleem zijn bij een split unit airco, omdat de lucht in de ruimte blijft. Ik had begrepen dat de wtw dan zelfs gaat koelen omdat je met de koele lucht uit je huis de verse, warme buitenlucht afkoelt.Toppe schreef op maandag 5 april 2021 @ 13:18:
Iemand eigenlijk een idee in hoeverre een MV type D met een airco goed samen gaat?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2