Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 178 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.614 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
1ntroduc3 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:39:
Wij zijn dus aan het kijken hoe we gordijnen in ons nieuwe huis kunnen ophangen, maar de ruimte boven is dermate klein dat ik me afvraag wat er mogelijk is. Hebben jullie dit ook gehad en hoe hebben jullie dit opgelost? Vooral ivm het kiep/kantel systeem wat anders niet open kan. We dachten aan jaloezieën maar om die nou zo ver van het kozijn af, op de muur te monteren.. Ben benieuwd naar jullie input.

[Afbeelding]
Wij hadden een zelfde probleem. Beneden wilden we voor alle ramen, behalve de schuifpui, jaloezien. Dit betekent in ons geval dat we 2 ramen enkel kunnen kiepen (amper, maar net) en neit meer helemaal open kunnen. Voor de schuipui hebben we gewoon gordijnen gehangen. Trouwens ook bij wat andere ramen omdat het er beter uit ziet en veel doet voor de akoestiek:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:01
Hanzul schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:44:
Iemand ervaring dat je in april nog altijd niet de WOZ waarde van je nieuwbouwwoning in aanbouw nog niet weet. Ik had hier eigelijk wel bericht van de gemeente van verwacht, maar nog altijd niets, ook in mijn overheid enkel de waarde per 1-1-2019 is bekend (bouwterrein).
De woz-waarde 2020 heeft als waardepeildatun 1-1-2019; dat ligt altijd op 1-1 van het jaar er voor sinds een aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
boomr schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:48:
[...]

Wij hadden een zelfde probleem. Beneden wilden we voor alle ramen, behalve de schuifpui, jaloezien. Dit betekent in ons geval dat we 2 ramen enkel kunnen kiepen (amper, maar net) en neit meer helemaal open kunnen. Voor de schuipui hebben we gewoon gordijnen gehangen. Trouwens ook bij wat andere ramen omdat het er beter uit ziet en veel doet voor de akoestiek:)
Zou je misschien een foto kunnen delen hoe dit er nu bij jullie uitziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:18
Rogar schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:50:
[...]

De woz-waarde 2020 heeft als waardepeildatun 1-1-2019; dat ligt altijd op 1-1 van het jaar er voor sinds een aantal jaar.
kijk nog eens goed in je mijnoverheid.nl postvak... de gemeente stuurt ook over bouwgrond woz beschikkingen, maar dat staat niet op dezelfde aanslag als van je huidige/oude woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
[...]

Ja, dat weet ik, maar inmiddels zou de waarde per 1-1-2020 bekend moeten zijn en bij nieuwbouw volgens mij zelfs de waarde per 1-1-2021 en nee er staat echt niets in mijnoverheid, enkel onder wonen, waarde per 1-1-2019. Woz aanslag en waarde van huidige woning heb ik in Februari wel gewoon gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hanzul op 01-04-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
GeeMoney schreef op donderdag 1 april 2021 @ 07:59:
[...]

Ik zou toch 2 a 3mm speling nemen, anders heb je namelijk geen enkele marge in het stellen van je deuren.
Vanwege de verticale komgrepen kunnen we meer speling creëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
brutus26 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:32:
Ziet er goed uit, welk merk is de wastafel/meubel ?

[...]
Onderstaand badmeubel is het.
https://www.hrbadmeubelen...en/badmeubelen/9/infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Wij zijn dus aan het kijken hoe we gordijnen in ons nieuwe huis kunnen ophangen, maar de ruimte boven is dermate klein dat ik me afvraag wat er mogelijk is. Hebben jullie dit ook gehad en hoe hebben jullie dit opgelost? Vooral ivm het kiep/kantel systeem wat anders niet open kan. We dachten aan jaloezieën maar om die nou zo ver van het kozijn af, op de muur te monteren.. Ben benieuwd naar jullie input.

[Afbeelding]
Wij hadden in de keuken hetzelfde probleem. Uiteindelijk toch voor jaloezieën gegaan. Kiep gaat nog wel nu, maar het raam kan niet open.
In de straat zie ik verder dat sommigen wel voor gordijnen zijn gegaan, maar dat leek ons in de keuken niet handig, anderen zijn voor plissé-gordijnen gegaan.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
Toppe schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:00:
[...]

Wat soort voor opleverpunten had je als ik vragen mag? :+

Verder ziet het er echt top uit! *O*
- Aantal gaten in wanden niet gedicht
- Kapotte spiegelkast
- Niet sluitende douchedeur
- Kitwerk was op sommige plekken niet netjes
- Gebroken glas
- Te diep ingezaagde vensterbank
- 2 sloten opnieuw stellen
- In de hal verkeerde kleur spots
- gedeukte tegelstrip in de wc
- Naden onder enkele vensterbanken niet afgewerkt
- Ijzeren kolom onder de luifel geplaatst ipv een Eiken
- Dak overstek niet goed afgedicht onder de garage
- Schilderwerk buitenom niet gedaan (vanwege het slechte weer)
- wand in de keuken ontbreekt
- Douche wordt alleen warm op maximale stand

De meeste punten zijn inmiddels opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
Hanzul schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:10:
[...]

Ja, dat weet ik, maar inmiddels zou de waarde per 1-1-2020 bekend moeten zijn en bij nieuwbouw volgens mij zelfs de waarde per 1-1-2021 en nee er staat echt niets in mijnoverheid, enkel onder wonen, waarde per 1-1-2019. Woz aanslag en waarde van huidige woning heb ik in Februari wel gewoon gekregen.
Vaag inderdaad!
Ik heb net ook even gekeken op www.wozwaardeloket.nl en ik heb nog niet eens een waarde.
Sterker nog het bouwjaar van onze rij is 2019 terwijl het project in 2021 is opgeleverd (alle andere huizen uit het project staan wel op bouwjaar 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
lonehitman schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:21:
[...]

- Aantal gaten in wanden niet gedicht
- Kapotte spiegelkast
- Niet sluitende douchedeur
- Kitwerk was op sommige plekken niet netjes
- Gebroken glas
- Te diep ingezaagde vensterbank
- 2 sloten opnieuw stellen
- In de hal verkeerde kleur spots
- gedeukte tegelstrip in de wc
- Naden onder enkele vensterbanken niet afgewerkt
- Ijzeren kolom onder de luifel geplaatst ipv een Eiken
- Dak overstek niet goed afgedicht onder de garage
- Schilderwerk buitenom niet gedaan (vanwege het slechte weer)
- wand in de keuken ontbreekt
- Douche wordt alleen warm op maximale stand

De meeste punten zijn inmiddels opgelost.
wat voor 'radiotoren'zijn dat wat jij hebt ? Is dat electrisch o.i.d ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 12:31
September 2019 getekend
Oktober 2020 gestart (heipalen)
31-3-2021 (Gisteren) inmeetdag gehad.
14-04-2021 voorschouw gepland

Het gaat lekker rap!

[ Voor 57% gewijzigd door 1ntroduc3 op 01-04-2021 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
Len020 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:31:
[...]

wat voor 'radiotoren'zijn dat wat jij hebt ? Is dat electrisch o.i.d ?
Klopt. We hebben gekozen om de standaard radiatoren te laten vervallen boven. Dit zijn elektrische met een bewegingsmelder erin. Standaard verwarmen ze en zodra ze iemand signaleren inde kamer dan gaat ook het infraroodpaneel erbij aan.

Maar in onze vorige woning hebben wij nog nooit een kachel aan gehad boven. Verwacht dat nu ook niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:00
[...]

Niet voor een huis in aanbouw. Dan wordt de prijs van de grond genomen en het percentage van het huis wat af is op 1 januari van datzelfde jaar (dus voor dit jaar 1-1-2021). Dat percentage gaat volgens mij in stappen van 20, 40 en 60 procent.

Zo zijn ze het bij ons nu aan het (her)berekenen, we kregen eerst een aanslag met een willekeurige WOZ waarde zonder onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
mister_S schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:17:
Vandaag hebben we de oplevering gehad, ook een USB stick met allerlei data. Hier zie ik nu hoe de vloerverwarming is gelegd, het is ineens 20cm HoH geworden i.p.v. 15cm HoH. Nu boeit het natuurlijk niet als het huis gewoon warm wordt (al zei de begeleider wel dat het 15cm zou worden), dus ik wil hier graag even vragen of ik hierover moet zeiken of niet. Ik zal alleen de data van de woonkamer noemen.
2 groepen, benodigd vermogen 29 W/m2, max afgifte 45 W/m2, aanvoer 35 en afvoer 30, warmteverlies 505W, flow 2 x 1,86 l/min, HoH afstand 20 cm. Betekent dit dat deze ruimte dus genoeg heeft aan 29 W/m2 voor 20 graden ruimte temperatuur, en dat dit ruimschoots wordt gedekt door de maximale 45 W/m2 afgifte? Ook de posities van de verdelers klopt niet met de realiteit, maar dat zal dan wel.

Verder zat er ook nog een redelijk diepe kras van 2 cm op de voorruit. Dit hebben we aangegeven, maar de uitvoerder zegt dat het binnen 5 cm van de rand zit en dus binnen de normen valt. Ze gaan het wel polijsten, maar als het niet lukt hebben we pech gehad. Kan toch niet waar zijn zoiets? Dus als een kras net op de rand valt boeit het niet?

Verder wel erg netjes afgewerkt moet ik zeggen.
Wat staat er over de vloerverwarming in de technische omschrijving. Staat daar 10 of 15 cm, dan is 20 cm niet goed. Staat daar alleen een garantie op warmte, dan heb je geen opleverpunt.

Wel zou ik direct een melding doen bij de bouwer (eventueel met cc. aan Woningborg) dat de uitvoering niet in overeenstemming is met de documentatie en dat je op dit moment niet kunt beoordelen of de beloofde binnentemperaturen haalbaar zijn bij -10 buitentemperatuur, dus dat je het recht voorbehoud om daarop terug te komen als na de volgende winter blijkt dat dat niet het geval is.

Zo hebben wij het ook aangepakt (en gelukkig bleek dat bij ons 20 h-o-h voldoende is om de woning bij -10 warm te krijgen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
kepler schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:19:
[...]

Niet voor een huis in aanbouw. Dan wordt de prijs van de grond genomen en het percentage van het huis wat af is op 1 januari van datzelfde jaar (dus voor dit jaar 1-1-2021). Dat percentage gaat volgens mij in stappen van 20, 40 en 60 procent.

Zo zijn ze het bij ons nu aan het (her)berekenen, we kregen eerst een aanslag met een willekeurige WOZ waarde zonder onderbouwing.
Dat ligt ook aan de gemeente. Bij ons was de WOZ gewoon de grondprijs, meer niet. Pas na oplevering werd het de woningwaarde.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1980Wouter
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 22:25

[Afbeelding]
Wij hebben dat aan de kiep/kantelramen opgelost met het volgende:
https://www.ilumio.nl/nl/leading/raamdecoratie-zonder-boren/

Je kunt hem dan wel van boven openzetten. Volledig open ligt aan hoe diep de cassette is van je raamdecoratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Blihi schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:20:
[...]

Dat ligt ook aan de gemeente. Bij ons was de WOZ gewoon de grondprijs, meer niet. Pas na oplevering werd het de woningwaarde.
Wat ik er van kon vinden is dat wel zo landelijk bepaald, maar misschien dat sommige gemeentes er minder moeite insteken?

https://www.woznieuwbouw.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Maakt ook niet zoveel uit wat de WOZ is, aangezien het geen impact heeft op je belasting, tenzij je woning in aanbouw voor verhuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogar
kepler schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:19:
[...]

Ons huis is nu 2 maanden opgeleverd en we hebben nog steeds geen WOZ-waarde, ik denk dat elke gemeente er anders mee om gaat. Of de bouwer meldt niks bij de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
Dank voor de antwoorden. Bij ons staat op wozwaarde loket ook gebouwd in 2019😉, zonder waarde. Ze zijn pas in 2020 gestart, maar vergunning is van 2018. Nu ik weet dat dit bij meer mensen speelt, ga ik er niks mee doen en wacht ik maar rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ja als er niks is zou ik rustig afwachten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 10:05
Gisteren weer even "illegaal" de bouwplaats op geweest aangezien de kijkdagen nog steeds uit blijven vanuit het bouwbedrijf. In een aantal woningen zijn de muren inmiddels gestuct. Nu had ik in eerste instantie het idee om te gaan renovliezen, maar als ik kijk naar de kwaliteit van het stucwerk heb ik ineens twijfels... Mijn indruk is dat het prima uit kan om de muren te gaan schilderen.

Zijn er hier mensen die de bestaande muren gewoon hebben geschilderd? Mijngevoel zegt; een licht schuurpapiertje er overheen en het zelf te gaan spuiten..

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St4ck3r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:50:
Gisteren weer even "illegaal" de bouwplaats op geweest aangezien de kijkdagen nog steeds uit blijven vanuit het bouwbedrijf. In een aantal woningen zijn de muren inmiddels gestuct. Nu had ik in eerste instantie het idee om te gaan renovliezen, maar als ik kijk naar de kwaliteit van het stucwerk heb ik ineens twijfels... Mijn indruk is dat het prima uit kan om de muren te gaan schilderen.

Zijn er hier mensen die de bestaande muren gewoon hebben geschilderd? Mijngevoel zegt; een licht schuurpapiertje er overheen en het zelf te gaan spuiten..
Stuccen is niet standaard in de meeste woningen dus wat je zegt klinkt vreemd. 'Normaal' krijg je behangklare wanden die nog gestuct of behangen moeten worden wil je het een beetje strak krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online

Wij hebben de behangklare muren in onze huidige woningen gelijk geverfd, kan prima als ze netjes opgeleverd worden.

Voor een echt strak resultaat zul je ze toch eerst nog moeten laten stucen. Bij ons zie je echt nog wel wat oneffenheden en onder bepaalde lichtinval kun je ook zien waar de elektra leidingen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Verwijderd schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:06:
[...]

Stuccen is niet standaard in de meeste woningen dus wat je zegt klinkt vreemd. 'Normaal' krijg je behangklare wanden die nog gestuct of behangen moeten worden wil je het een beetje strak krijgen.
Inderdaad. Op het oog ziet het erbij oplevering misschien glad en enigszins afgewerkt uit maar in de praktijk zal het niet overal even egaal zijn, dus direct overschilderen lijkt me niet wenselijk. Op zijn minst eerst een dunpleister laag erover heen geeft toch een beter eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
Dank voor jullie reacties. Ik zie online dat dit zo ongeveer behangklaar is;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SckltUXFooptMh0H2D6SfgZH8aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfI8aSuIhxMi2Vz6XrBXyEOK.jpg?f=fotoalbum_large
Terwijl in de woning waar ik in ben geweest, was er wel degelijk stucwerk aangebracht over de hele muur.
Is bovenstaande afbeelding inderdaad "behangklaar"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

St4ck3r schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:13:
[Afbeelding]
Terwijl in de woning waar ik in ben geweest, was er wel degelijk stucwerk aangebracht over de hele muur.
Dit krijg je normaal en is niet aan te raden om enkel te schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-09 19:15
[Afbeelding]
Bij ons was het nog veel verder gestuct en ook helemaal wit en (relatief) vlak. Kostte echter nog wel bijna 3k om het sausklaar te laten stucen.... (dus renovlies erop zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt1982
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-09 23:28
Soms worden wanden ook compleet wit overgetrokken als ze behangklaar worden afgewerkt. Het lijkt dan inderdaad compleet vlak tot dat je er een lamp schuin op zet of strijklicht er over heen laat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
Conclusie, renovliezen is wel aan te raden dus.

[ Voor 159% gewijzigd door St4ck3r op 01-04-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul

Ik was gisteren ook bij ons gaan kijken en stond er op het eerste gezicht versteld van hoe strak het al was, op eerste gezicht boven verwachting.

Boven wilde ik de mogelijke toekomstige kinderkamers en derde etage al met plamuur laatste stukjes bijwerken, schuren en texen. Voor beneden en overloop en onze slaapkamer heb ik al een stukadoor/ spuiter geregeld en die laat ik ook gewoon komen. De benedenverdieping wil het gewoon strak, strak hebben. Als het een starterswoning zou zijn en je hebt een kleiner budget, snap ik wel dat je niet nog een stukdoor laat komen, hoe het bij ons in eerste instantie eruit zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Bij ons waren de buitenwanden ook volledig gestuct in plaats van alleen de naden. Volgens de aannemer was dat voor degene die de naden moest vullen ongeveer net zoveel werk.
Het was niet super glad zoals een stukadoor doet, maar het zorgde er wel voor dat de stukadoor alleen nog een pleisterlaag nodig had om het helemaal glad te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St4ck3r
Hanzul schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:24:
[...]

Ik was gisteren ook bij ons gaan kijken en stond er op het eerste gezicht versteld van hoe strak het al was, op eerste gezicht boven verwachting.

Boven wilde ik de mogelijke toekomstige kinderkamers en derde etage al met plamuur laatste stukjes bijwerken, schuren en texen. Voor beneden en overloop en onze slaapkamer heb ik al een stukadoor/ spuiter geregeld en die laat ik ook gewoon komen. De benedenverdieping wil het gewoon strak, strak hebben. Als het een starterswoning zou zijn en je hebt een kleiner budget, snap ik wel dat je niet nog een stukdoor laat komen, hoe het bij ons in eerste instantie eruit zag.
Het betreft niet direct een starterswoning, maar het budget is inderdaad wel beperkt. Mogelijk start ik met spuiten in "mijn eigen" slaapkamer om te kijken wat het resultaat is. Dan kan ik altijd nog kiezen om de rest (woonkamer, kinderkamers etc) te gaan renovliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-09 12:55
Iemand ervaring met witte metseluitslag? Ik zie dat in ons project op sommige plaatsen deze uitslag erg sterk aanwezig is. Wordt dit doorgaans door de bouwer voor de oplevering nog weggewerkt of is dat ongebruikelijk?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n0-iqFeWIwDxBNToExj5MpvbEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8IwXYWtrBFxZdEhqFCW2T0Bg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jj-AIoQkbW6oIbpVLwbE9klKfNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwmK6bT8sy39VG6kJKHblRe4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
RegularJohn schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:10:
[...]

Wij hebben de behangklare muren in onze huidige woningen gelijk geverfd, kan prima als ze netjes opgeleverd worden.

Voor een echt strak resultaat zul je ze toch eerst nog moeten laten stucen. Bij ons zie je echt nog wel wat oneffenheden en onder bepaalde lichtinval kun je ook zien waar de elektra leidingen lopen.
je moet even nadenken of je lampen op je wand wil. Strijklicht verklapt elk bobbeltje of deukje
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix2/107865_image_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
assassin85 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:51:
Iemand ervaring met witte metseluitslag? Ik zie dat in ons project op sommige plaatsen deze uitslag erg sterk aanwezig is. Wordt dit doorgaans door de bouwer voor de oplevering nog weggewerkt of is dat ongebruikelijk?[Afbeelding]

[Afbeelding]
die uitslag zou moeten verdwijnen
https://www.ervas.nl/geve...blemen/uitslag-metselwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:55
assassin85 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:51:
Iemand ervaring met witte metseluitslag? Ik zie dat in ons project op sommige plaatsen deze uitslag erg sterk aanwezig is. Wordt dit doorgaans door de bouwer voor de oplevering nog weggewerkt of is dat ongebruikelijk?[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.joostdevree.n...etrouwbaarbaksteen_nl.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01:08
[Afbeelding]
Nee. Je zult met bepaald licht blijven zien waar de stenen zitten, die muur moet eerst wit voor je kunt behangen. Maar je kunt witte voorstrijk gebruiken, twee vliegen in één klap. Mijn eigen adviseur (een stucadoor) zei dat behang behoorlijk egaliserend werkt, maar dat je voor de voorstrijk nog wel één keer zou moeten schuren voor een strakker resultaat. Wij gaan laten spuiten, schuren en daarover behangen, ik heb daar al iets over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-02-2023
batone schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:34:
Goedemorgen,
Heeft iemand weet van het volgende;
Wij krijgen 2 aaneengesloten parkeerplaatsen. deze zijn volgens de Technische Omschrijving CA 40m2 groot.

Op onze vraag aan de aannemer van wat ongeveer de afmetingen zullen worden antwoordde hij dat de afmeting per parkeerplaats zo'n 2.5m x 5m is.

2 parkeerplaatsen samen hebben dan een oppervlakte hebben van 25m2.
Ik heb aangegeven dat de TO ca 40m2 aangeeft. Daar wist hij dan niks van, maar zou het gaan het navragen.

Er is voldoende ruimte voor 40m2, daar ligt het niet aan.
Stel zij zeggen dat ze echt 25m2 worden, is de TO leidend en kunnen wij daar dan iets aan doen of is het dan pech?
Vanochtend bericht gekregen van de aannemer, hij zegt dat de afmetingen per parkeerplaats CA. 3x6m zullen zijn.

2 parkeerplaatsen betekent 36m2 totaal, dit is 10% minder dan de CA. 40m2 in de TO.
weet iemand wat de afwijkings marge mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:37
Blihi schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:20:
[...]

Wat staat er over de vloerverwarming in de technische omschrijving. Staat daar 10 of 15 cm, dan is 20 cm niet goed. Staat daar alleen een garantie op warmte, dan heb je geen opleverpunt.

Wel zou ik direct een melding doen bij de bouwer (eventueel met cc. aan Woningborg) dat de uitvoering niet in overeenstemming is met de documentatie en dat je op dit moment niet kunt beoordelen of de beloofde binnentemperaturen haalbaar zijn bij -10 buitentemperatuur, dus dat je het recht voorbehoud om daarop terug te komen als na de volgende winter blijkt dat dat niet het geval is.

Zo hebben wij het ook aangepakt (en gelukkig bleek dat bij ons 20 h-o-h voldoende is om de woning bij -10 warm te krijgen.
In de TO staat alleen de te behalen ruimtetemperatuur, niets over hoe de vv wordt gelegd. Ik heb het ook aangekaart, maar hopelijk wist de installateur/rekenaar wat hij aan het doen was en is het zo goed genoeg. Probleem is dat ALS het niet goed is in de koude winter, wat dan? Ze kunnen moeilijk alles openbreken en nieuwe slangen leggen. De verdeler staat ook op een andere plek dan op de tekening, maar goed. Laten we hopen dat het goedkomt.

Opleveringsstaat was erg goed, behalve hier en daar wat irritaties. Bij de begeleider had ik aangegeven of ze dikke kabel konden trekken naar de omvormer op zolder, voor later bijplaatsen/vervangen panelen. Ja hoor geen probleem, er gaat toch een kabel heen dus kleine moeite om er een dikkere te trekken. Wat blijkt? Niet gedaan, moet de kabel alsnog vervangen worden. Niet een groot probleem, het was geen betaalde optie, maar zeg dan niet dat iets gedaan wordt als je het niet 100% zeker weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
batone schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:24:
[...]

Vanochtend bericht gekregen van de aannemer, hij zegt dat de afmetingen per parkeerplaats CA. 3x6m zullen zijn.

2 parkeerplaatsen betekent 36m2 totaal, dit is 10% minder dan de CA. 40m2 in de TO.
weet iemand wat de afwijkings marge mag zijn?
Al gegoogled? Ik weet het niet, maar zo zou ik het zoeken. Is tenslotte de tweede keer dat je het vraagt...
Misschien moet je je eerst afvragen of het een probleem is? En wat je verwacht van de aannemer? Hij kan de grond niet oprekken ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batone
ik heb (uiteraard) gegoogled, maar word ik er niet wijzer van vandaar de vraag hier. (wellicht google ik verkeerd)

Er is meer dan voldoende ruimte om aan 40m2 te komen, dat is het probleem niet. Ik vraag me wel af of er een afwijkings marge is waar zij zich op kunnen beroepen.

de TO zegt CA. 40m2, de aannemer zegt nu CA 36m2, dat kan uiteindeloijk toch een aanzienlijk verschil opleveren.

Qua perceel grootte ben ik er wel achter gekomen dat er binnen 5% verschil geen actie wordt ondernomen, tussen 5 en 10% kun je het aanhangig maken en boven de 10% afwijking wordt er daadwerkelijk actie ondernomen, maar wel vanaf 5%.

[ Voor 0% gewijzigd door batone op 01-04-2021 13:33 . Reden: grammatica ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 23:15

fmb

batone schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:32:
ik heb (uiteraard) gegoogled, maar word ik er niet wijzer van vandaar de vraag hier. (wellicht google ik verkeerd)

Er is meer dan voldoende ruimte om aan 40m2 te komen, dat is het probleem niet. Ik vraag me wel af of er een afwijkings marge is waar zij zich op kunnen beroepen.

de TO zegt CA. 40m2, de aannemer zegt nu CA 36m2, dat kan uiteindeloijk toch een aanzienlijk verschil opleveren.

Qua perceel grootte ben ik er wel achter gekomen dat er binnen 5% verschil geen actie wordt ondernomen, tussen 5 en 10% kun je het aanhangig maken en boven de 10% afwijking wordt er daadwerkelijk actie ondernomen, maar wel vanaf 5%.
Ik zou me er eerlijk gezegd niet te druk om maken. Afmetingen 3x6 voldoet nog steeds aan de normen, hoewel deze normen niet van toepassing zijn voor eigen parkeerplaatsen. Google maar eens op “bouwbesluit parkeren” of “parkeer normen”. Zo vond ik bijv. dit http://decentrale.regelge.../Images/Asten/i286721.pdf. Dan moet je minimaal 2,5m x 5m hebben

Het zou me ook niks verbazen als de aannemer iets naar beneden afrondt, dan zou het ook bijv. 3,1 x 6,1 zijn.Dat is al een vierkante meter meer.

Wat voor parkeerplaatsen zijn het eigenlijk? Op eigen grond moet je ze toch meestal zelf bestraten? Of zijn het parkeerplaatsen op een gezamenlijk stuk grond?

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mister_S schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:25:
[...]

In de TO staat alleen de te behalen ruimtetemperatuur, niets over hoe de vv wordt gelegd. Ik heb het ook aangekaart, maar hopelijk wist de installateur/rekenaar wat hij aan het doen was en is het zo goed genoeg. Probleem is dat ALS het niet goed is in de koude winter, wat dan? Ze kunnen moeilijk alles openbreken en nieuwe slangen leggen. De verdeler staat ook op een andere plek dan op de tekening, maar goed. Laten we hopen dat het goedkomt.

Opleveringsstaat was erg goed, behalve hier en daar wat irritaties. Bij de begeleider had ik aangegeven of ze dikke kabel konden trekken naar de omvormer op zolder, voor later bijplaatsen/vervangen panelen. Ja hoor geen probleem, er gaat toch een kabel heen dus kleine moeite om er een dikkere te trekken. Wat blijkt? Niet gedaan, moet de kabel alsnog vervangen worden. Niet een groot probleem, het was geen betaalde optie, maar zeg dan niet dat iets gedaan wordt als je het niet 100% zeker weet.
Warm krijg je het altijd wel, WP kan gewoon Ta60gr leveren, als je het daar niet warm mee krijgt heb je grotere problemen.... Alleen is de efficientie (COP) en dus het electra verbruik dan om te janken. Andersom werkt het ook, meer is altijd beter, vandaar het advies om HoH100mm aan te houden. Koelen is ook iets wat later toegevoegd kan worden, hier weegt dit verhaal nog wat zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
fmb schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:09:
[...]

Ik zou me er eerlijk gezegd niet te druk om maken. Afmetingen 3x6 voldoet nog steeds aan de normen, hoewel deze normen niet van toepassing zijn voor eigen parkeerplaatsen. Google maar eens op “bouwbesluit parkeren” of “parkeer normen”. Zo vond ik bijv. dit http://decentrale.regelge.../Images/Asten/i286721.pdf. Dan moet je minimaal 2,5m x 5m hebben

Het zou me ook niks verbazen als de aannemer iets naar beneden afrondt, dan zou het ook bijv. 3,1 x 6,1 zijn.Dat is al een vierkante meter meer.

Wat voor parkeerplaatsen zijn het eigenlijk? Op eigen grond moet je ze toch meestal zelf bestraten? Of zijn het parkeerplaatsen op een gezamenlijk stuk grond?
Het was mij in eerste instantie niet eens opgevallen pas nadat ik de to eens grondig had doorgelezen was ik blij verrast met ca 40m2.
ik was benieuwd wat de afmetingen zullen zijn, 8x5 of 6.3 x.6.3 oid. De aannemer wist niet wat er in de TO stond. daarom was ik wat verbaasd. daarna gaf hij de standaard maten aan zoals jij zegt

elke woning krijgt 2 bestrate parkeerplaatsen op eigen terrein (in de koopsom meegenomen) en je bent verplicht deze te gebruiken om zodoende de parkeerdruk in de wijk niet te groot te maken, daarnaast zullen er weinig openbare parkeerplaatsen komen om het zo groen mogelijk te houden.

ivm werk hebben wij meer dan 2 voertuigen, dus dan is een zo groot mogelijke parkeeroppervlakte zeer gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
batone schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:52:
[...]

Het was mij in eerste instantie niet eens opgevallen pas nadat ik de to eens grondig had doorgelezen was ik blij verrast met ca 40m2.
ik was benieuwd wat de afmetingen zullen zijn, 8x5 of 6.3 x.6.3 oid. De aannemer wist niet wat er in de TO stond. daarom was ik wat verbaasd. daarna gaf hij de standaard maten aan zoals jij zegt

elke woning krijgt 2 bestrate parkeerplaatsen op eigen terrein (in de koopsom meegenomen) en je bent verplicht deze te gebruiken om zodoende de parkeerdruk in de wijk niet te groot te maken, daarnaast zullen er weinig openbare parkeerplaatsen komen om het zo groen mogelijk te houden.

ivm werk hebben wij meer dan 2 voertuigen, dus dan is een zo groot mogelijke parkeeroppervlakte zeer gewenst.
Naar mijn beperkte ervaring zou ik er rekening mee houden dat je maximaal 1 voertuig per parkeerplaats mag plaatsen, ook al passen er misschien meer. Een motor voor of achter je auto mag mogelijk niet.
2 motoren op 1 plek? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
896gerard schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:26:
[...]

Nee. Je zult met bepaald licht blijven zien waar de stenen zitten, die muur moet eerst wit voor je kunt behangen. Maar je kunt witte voorstrijk gebruiken, twee vliegen in één klap. Mijn eigen adviseur (een stucadoor) zei dat behang behoorlijk egaliserend werkt, maar dat je voor de voorstrijk nog wel één keer zou moeten schuren voor een strakker resultaat. Wij gaan laten spuiten, schuren en daarover behangen, ik heb daar al iets over geschreven.
En als je het behang nog schildert? Moet dan de muur ook nog eerst wit worden gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Laatst online: 31-10-2023
@lonehitman

Ziet er allemaal netjes en strak uit. Hebben jullie al wanden gestucd? Hoeveel m2 en wat waren de kosten?
En ook overal verlaagd plafond? Kosten?
Kranen uit de muur in de badkamer chique!
Alles laten doen of ben je zelf heel handig?
Wanneer komt de keuken?
Eerst keuken of eerst vloer.
Succes ziet er heel mooi uit

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
@St4ck3r Een tijdje terug hier gepost wat wij van plan waren (glad maken, schuren, voorstrijken en sauzen) en dat ziet er uiteindelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCrqgQ4zn7tb5Jyh7Q9fSpSy9ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Va7m06pzJhRvFTOXgdkzeK45.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ceT_AEpQsoFzCtzwvW9t8yIbUQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ed2vW4Esue074zEakW1s0Rps.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-rvDu1igEzJ9ClJ_WnUwFFeCus=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCiW3Bc4SHbQoXqQgK5h1grI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nd32osWopwBMHCMHrZEEfMBBLx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9WR9eQaqM4T7qFsWn69tNWJW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdJVTd1GzTXv5pHj18MT6zAETl0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0z5RwwKKERoEVV24dWX77vF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOor_U0dsyEpk5BR-yvSQTyZw1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WnRoTapHvH6K1QNW6Tu3OQgF.jpg?f=fotoalbum_large

De keukenkant met spoel/kook gedeelte was deels gestucd cellenbeton, zelf nog wat bijgewerkt met stucpasta, geschuurd, en tussen de 1 na laatste verfbeurt en de laatste nog licht geschuurd. Andere kant was grijs beton en al vrij strak, uiteindelijk hetzelfde recept met hetzelfde resultaat.

Uiteindelijk de slaapkamers ook op die wijze gedaan en zijn net zo strak als beneden, kost wat moeite en zweet maar scheelde een flinke bak geld, en tot dusver geen kleurverschil, scheuren of wat dan ook. Moet er wel bij vermelden dat we alle tijd hebben, 24 februari de sleutel gekregen en hoeven pas 31 juli ons huurhuis te verlaten. Gevalletje no-rush dus _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St4ck3r
Dakillerbean schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:21:
@St4ck3r Een tijdje terug hier gepost wat wij van plan waren (glad maken, schuren, voorstrijken en sauzen) en dat ziet er uiteindelijk zo uit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De keukenkant met spoel/kook gedeelte was deels gestucd cellenbeton, zelf nog wat bijgewerkt met stucpasta, geschuurd, en tussen de 1 na laatste verfbeurt en de laatste nog licht geschuurd. Andere kant was grijs beton en al vrij strak, uiteindelijk hetzelfde recept met hetzelfde resultaat.

Uiteindelijk de slaapkamers ook op die wijze gedaan en zijn net zo strak als beneden, kost wat moeite en zweet maar scheelde een flinke bak geld, en tot dusver geen kleurverschil, scheuren of wat dan ook. Moet er wel bij vermelden dat we alle tijd hebben, 24 februari de sleutel gekregen en hoeven pas 31 juli ons huurhuis te verlaten. Gevalletje no-rush dus _/-\o_
Thanks @Dakillerbean! Dat ziet er wel echt keurig uit zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
SvMp schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:03:
[...]

En als je het behang nog schildert? Moet dan de muur ook nog eerst wit worden gemaakt?
Dat hangt van de kleur af. Ik zou het er niet op wagen met een lichtgrijze tint, maar bij bijv. donkergroen zul je weinig zien. Dikte van het behang speelt ook een rol. Als je twijfelt, gewoon een geverfde strook tijdelijk opplakken tijdens een lichte dag. Ik heb zelf geen zin in ook maar een kans op doorschijnen, dus ik zou net als @Dakillerbean hierboven, eerst 1 sauslaag aanbrengen of witte voorstrijk gebruiken. Het hangt er ook vanaf hoe precies je zelf kijkt natuurljk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

Deleon78 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:02:
[...]

Naar mijn beperkte ervaring zou ik er rekening mee houden dat je maximaal 1 voertuig per parkeerplaats mag plaatsen, ook al passen er misschien meer. Een motor voor of achter je auto mag mogelijk niet.
2 motoren op 1 plek? Geen idee.
Hoeveel voertuigen je op je eigen parkeerplaatsen zet mag je natuurlijk zelf weten ;-)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
OnsNieuweThuis schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:21:
@lonehitman

Ziet er allemaal netjes en strak uit. Hebben jullie al wanden gestucd? Hoeveel m2 en wat waren de kosten?
En ook overal verlaagd plafond? Kosten?
Kranen uit de muur in de badkamer chique!
Alles laten doen of ben je zelf heel handig?
Wanneer komt de keuken?
Eerst keuken of eerst vloer.
Succes ziet er heel mooi uit
We hebben alle wanden boven en beneden laten stucken en airless laten sauzen. Kosten waren € 4.000,-. (inclusief het schuren en sauzen van de zolder). Aantal meter wand dat weet ik zo niet. Woonoppervlakte is volgens de bouwer 160m2.

Gelukkig konden wij via de aannemer de spots relatief goedkoop laten plaatsen. :D

Komende dinsdag beginnen ze met egaliseren waarna de vloeren donderdag en vrijdag gelegd gaan worden. De Keuken wordt de 12e van april geleverd.

Zelf kom ik niet veel verder dan wat kozijntjes verven en muren sauzen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
fmb schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:48:
[...]

Hoeveel voertuigen je op je eigen parkeerplaatsen zet mag je natuurlijk zelf weten ;-)
Zo werkt dat niet op een gezamenlijke parkeerweide met eigen parkeerplaatsen (lees:vve).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batone
Het is gelukkig wel eigen grond/perceel/terrein. Mocht er iemand ongevraagd bij ons parkeren dan zal de dienstdoende parkeerbeheerder misschien een wielklem plaatsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Lijkt me vrij bijzonder als je op eigen grond niet meer mag bepalen hoeveel voertuigen je er neer zet, toch? :).

In onze OVK staat ook dat we verplicht zijn om op onze eigen grond 2 parkeerplaatsen te plaatsen en te onderhouden, omdat parkeren op openbare parkeerplaatsen in de wijk geprobeerd wordt te beperken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Requiem19 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:11:
Lijkt me vrij bijzonder als je op eigen grond niet meer mag bepalen hoeveel voertuigen je er neer zet, toch? :).

In onze OVK staat ook dat we verplicht zijn om op onze eigen grond 2 parkeerplaatsen te plaatsen en te onderhouden, omdat parkeren op openbare parkeerplaatsen in de wijk geprobeerd wordt te beperken.
Ik zou je akte van levering eens doorlezen. Daar staan soms de vreemdste dingen in.
Zo mag ik bijv. geen zorginstelling starten, omdat op de grond waar mijn huis gebouwd vroeger een ziekenhuis stond en ze hebben bedongen dat op deze plek 50 jaar lang geen concurrentie mag ontstaan.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Requiem19 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:11:

Nogmaals: zie VVE van een willekeurig appartement of parkeercomplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Deleon78 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:22:
[...]

Nogmaals: zie VVE van een willekeurig appartement of parkeercomplex.
Bij een VVE ben je niet eigenaar van de grond (of de opstal), maar heb je het gebruiksrecht van het appartement. Ik neem aan dat de (gezamenlijke) VVE parkeerplaatsen de VVE de civielrechtelijke eigenaar is en jij als bewoner het gebruiksrecht hebt.

Dat is een andere situatie dan wanneer jij zelf de eigenaar van de grond (en opstal) bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
JackBol schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:13:
[...]

Ik zou je akte van levering eens doorlezen. Daar staan soms de vreemdste dingen in.
Zo mag ik bijv. geen zorginstelling starten, omdat op de grond waar mijn huis gebouwd vroeger een ziekenhuis stond en ze hebben bedongen dat op deze plek 50 jaar lang geen concurrentie mag ontstaan.
Dat is een kettingbeding waarin bedongen is dat jij (en iedereen die na jou de grond+opstal koopt binnen deze periode) de grond+opstal niet mag gebruiken voor een bepaalde niet-woongerelateerde functie.

Dat is een vrij specifieke bepaling die je in de meeste reguliere aktes niet zult tegenkomen. Daarnaast, waarom zou iemand een kettingbeding willen opnemen voor het gebruik van je eigen parkeerplaats?

Uiteraard mag je deze niet als - bijvoorbeeld - garagebedrijf gaan gebruiken, maar het lijkt me dat het juridisch al duidelijk afgesproken is wat het bestemmingsplan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Requiem19 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:25:
[...]

Bij een VVE ben je niet eigenaar van de grond (of de opstal), maar heb je het gebruiksrecht van het appartement. Ik neem aan dat de (gezamenlijke) VVE parkeerplaatsen de VVE de civielrechtelijke eigenaar is en jij als bewoner het gebruiksrecht hebt.

Dat is een andere situatie dan wanneer jij zelf de eigenaar van de grond (en opstal) bent.
Hoe kom je er hij dat je geen eigenaar bent?
Vereniging van EIGENAREN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Deleon78 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:05:
[...]

Sorry, maar ik zou nog eens goed nazoeken hoe een VVE precies werkt :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb

fmb

Deleon78 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:12:
[...]

Zo werkt dat niet op een gezamenlijke parkeerweide met eigen parkeerplaatsen (lees:vve).
Vandaar ook mijn vraag over wat voor soort parkeerplaats het is. Een gezamenlijk terrein dus met eigen plaatsen. Dan hangt het er misschien nog vanaf wat je als vve over het gebruik afspreekt. Het is een nieuwe vve, dus je zou daar stukken van moeten krijgen of opstellen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Requiem19 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:08:
[...]

Sorry, maar ik zou nog eens goed nazoeken hoe een VVE precies werkt :-).
Volgens mij hebben we geen van beiden zin om elkaar te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Over het algemeen ben je mede-eigenaar van de grond (en zodoende de opstal), en heb je het exclusieve recht een bepaald appartement te gebruiken. Het heet inderdaad niet voor niets een Vereniging van Eigenaars...

Voor een mandelig terrein met toegewezen parkeerplaatsen wordt overigens ook wel een beheervereniging opgericht in plaats van een VvE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb

fmb

Deleon78 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:23:
[...]

@Requiem19

Help ik toch even ;-)
https://nl.hellolaw.com/w.../vereniging-van-eigenaren

“Wie een woning koopt, koopt eigenlijk de grond onder de woning. De wet zegt dat de eigenaar van de grond ook eigenaar wordt van de woning die daarop staat. Dit heet natrekking. Bij hoogbouw en flats is dit niet mogelijk. Er is dan niet meer vast te stellen van welk deel van het onderliggende perceel je de eigenaar bent. In die gevallen wordt de grond gesplitst in appartementsrechten. Deze informatie wordt geregistreerd door het Kadaster, en is terug te vinden ophun website. De verkrijger van een appartementsrecht wordt mede-eigenaar van de grond en ook mede-eigenaar van het gebouw dat op die grond staat. Daarnaast krijgt diegene het exclusieve recht om een deel van dat gebouw zelfstandig te gebruiken (het appartement). De grond en het gebouw hebben nu dus meerdere eigenaren. “

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Precies, dus je bent met z'n allen eigenaar van de grond en de opstal daarop (en jij bent dus niet in je eentje eigenaar van een stukje grond, een woning, een verdieping of een parkeerplaats...).

Als je dus met z'n allen eigenaar bent, is het ook niet zo gek dat jij in je eentje niet zomaar kunt bepalen hoe je de parkeerplaats gebruikt -> het is immers niet jouw stukje grond, maar het is van de hele VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Requiem19 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:36:
Precies, dus je bent met z'n allen eigenaar van de grond en de opstal daarop (en jij bent dus niet in je eentje eigenaar van een stukje grond, een woning, een verdieping of een parkeerplaats...).

Als je dus met z'n allen eigenaar bent, is het ook niet zo gek dat jij in je eentje niet zomaar kunt bepalen hoe je de parkeerplaats gebruikt -> het is immers niet jouw stukje grond, maar het is van de hele VVE.
Je bent eigenaar van de grond maar hebt gedeelde faciliteiten zoals de toegangspoort, de weg tussen de parkeerplaatsen etc. Omdat je de ruimte met zn allen deelt in het gebruik, maak je afspraken over hoe dit werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Requiem19 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:36:

Jij kan het recht verworven hebben op het gebruik van dat specifieke stuk grond. De VvE kan bepaalde regels en beperkingen aan dat recht verbinden. De VvE an sich is geen eigenaar van de grond, maar alle leden van de VvE tezamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Deleon78 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:45:
[...]

Je bent eigenaar van de grond maar hebt gedeelde faciliteiten zoals de toegangspoort, de weg tussen de parkeerplaatsen etc. Omdat je de ruimte met zn allen deelt in het gebruik, maak je afspraken over hoe dit werkt.
Nee, je bent dus niet in je eentje eigenaar van de grond (in zoverre het om je appartement gaat). Maar je bent samen met alle andere VVE leden eigenaar van de grond en jij hebt het gebruiksrecht van dat stukje grond. Dat is een essentieel verschil.

In de akte van je appartement staat ook vrij duidelijk dat je het appartementsrecht hebt en niet het blote eigendom van het appartement. Dat betekent - om maar een voorbeeld te noemen - dat je ook niet zomaar wat kunt de buitenmuren van je woning kunt wijzigen omdat je de opstal eigendom deelt met alle andere mensen van de VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Vandaag was ik in het huis en er kwam iemand langs om de schakelaar van de WTW unit the fixen. Standen 2 en 3 waren verwisselt. Volgens deze man moet het altijd in stand 1 staan, 2 is voor visite en 3 voor douchen etc.. Op tweakers lees ik echter regelmatig dat het altijd op 2 moet staan. Had de man ongelijk? Ik neem aan dat het gewoon een elektricien was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
mister_S schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:09:
Vandaag was ik in het huis en er kwam iemand langs om de schakelaar van de WTW unit the fixen. Standen 2 en 3 waren verwisselt. Volgens deze man moet het altijd in stand 1 staan, 2 is voor visite en 3 voor douchen etc.. Op tweakers lees ik echter regelmatig dat het altijd op 2 moet staan. Had de man ongelijk? Ik neem aan dat het gewoon een elektricien was.
Is er ook niet een automatische stand gebaseerd op co2 meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Hier een korte update van het langzaamste project van NL :Z

In januari 2020 koopcontract getekend bij makelaar, eind maart KAO bij notaris. Afgelopen zomer zijn ze begonnen met de bouw, eerst de bronnen boren en andere voorbereidingen. Omdat we redelijk achteraan in het project zitten gaat het tot nu toe erg langzaam. Rond de kerst was eindelijk de ruwe begane grondvloer gereed. Sindsdien hebben ze alleen de nuts aangelegd. Ik verwacht dat ze over ongeveer 3 weken gaan beginnen met de muren... dan zitten we op eind april en dus 16 maanden nadat we hebben besloten om het te kopen. Hopelijk komt er dan eindelijk wat vaart in en gaat het nog lukken om eind dit jaar de sluetel te krijgen!

Ohw ja en ik heb gisteren eindelijk de meerwerklijst afgetekend, dat is dan weer een voordeel, we hebben nog een paar keer aanpassingen kunnen maken nadat de officiele deadline al lang is verstreken. Bouwbegeleidster is vriendelijk en er is dus best wat mogelijk, maar ik hoop wel dat er op de bouwplaats minder fouten worden gemaakt dan op kantoor 8)7 Denk dat ik in het traject nu al zo'n 10-15 fouten uit de tekening/offerte heb gehaald. Betreft Gebroeders Blokland, project Wisselspoor in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 07:36
mister_S schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:09:
Ze kunnen de standen programmeren op percentage, alle beid de scenario's zijn dus mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwmanier
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-08 12:11
Marinos83 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:45:

In januari 2020 koopcontract getekend bij makelaar, eind maart KAO bij notaris. Afgelopen zomer zijn ze begonnen met de bouw, eerst de bronnen boren en andere voorbereidingen. Omdat we redelijk achteraan in het project zitten gaat het tot nu toe erg langzaam. Rond de kerst was eindelijk de ruwe begane grondvloer gereed. Sindsdien hebben ze alleen de nuts aangelegd. Ik verwacht dat ze over ongeveer 3 weken gaan beginnen met de muren... dan zitten we op eind april en dus 16 maanden nadat we hebben besloten om het te kopen. Hopelijk komt er dan eindelijk wat vaart in en gaat het nog lukken om eind dit jaar de sluetel te krijgen!

Ohw ja en ik heb gisteren eindelijk de meerwerklijst afgetekend, dat is dan weer een voordeel, we hebben nog een paar keer aanpassingen kunnen maken nadat de officiele deadline al lang is verstreken. Bouwbegeleidster is vriendelijk en er is dus best wat mogelijk, maar ik hoop wel dat er op de bouwplaats minder fouten worden gemaakt dan op kantoor 8)7 Denk dat ik in het traject nu al zo'n 10-15 fouten uit de tekening/offerte heb gehaald. Betreft Gebroeders Blokland, project Wisselspoor in Utrecht.
Pff dat is wel een lange adem zeg... Ik houd mijn hart ook wel een beetje vast, bij mij moeten ze rond de zomer 'hopelijk voor de bouwvak' beginnen en er staat 1,5 jr voor... Hou jij het een beetje vol met je dubbele lasten? Want dat begint best aan te tikken lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Het duurt zeker lang, maar na de eerste maanden hebben we gewoon ons hoofd daar naar gezet en nu storen we ons er niet meer zo aan. Maar het zou wel heel fijn zijn om eindelijk echt wat te zien gebeuren natuurlijk. Dubbele lasten zijn geen probleem hier gelukkig, we hebben niet op de max gekocht en met de huidige rente vallen beide hypotheken sowieso mee. Voor de oude hypotheek hebben we wel nog gebruik gemaakt van rentemiddeling nav een tip hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
mister_S schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:25:
[...]

Verdeler op de verkeerde plaats is vervelend voor de aannemer, maar is wel een opleverpunt. Bij ons project was dat bij een kavel het geval. De vloer is open gebroken en de slangen verlegd om de verdeler te verplaatsen.

Dus ja, ze moeten de warmte garanderen. Als dat alleen maar kan door het verleggen/aanpassen van de leidingen dan is dat zo. Dat moet dan natuurlijk ook weer hersteld worden.
Nou ja, afwijkingen van de TO nagelaten dan. Volgens mij is niet iedereen even kritisch tijdens de oplevering, maar dat zouden we wel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Marinos83 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:45:

Niet om je teleur te stellen hoor, maar wij tekenden de KAO op 28 mei 2018. Onze woning werd op 5 juni 2020 opgeleverd en we hebben het PV van oplevering tot op de dag van vandaag geen tweede keer getekend. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
hansgrave schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:46:
[...]

Ze kunnen de standen programmeren op percentage, alle beid de scenario's zijn dus mogelijk.
Is er een manier om dit te checken? Of moet ik de luchtstromimg meten per stand?
Blihi schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:11:
[...]

Verdeler op de verkeerde plaats is vervelend voor de aannemer, maar is wel een opleverpunt. Bij ons project was dat bij een kavel het geval. De vloer is open gebroken en de slangen verlegd om de verdeler te verplaatsen.

Dus ja, ze moeten de warmte garanderen. Als dat alleen maar kan door het verleggen/aanpassen van de leidingen dan is dat zo. Dat moet dan natuurlijk ook weer hersteld worden.

[...]

Nou ja, afwijkingen van de TO nagelaten dan. Volgens mij is niet iedereen even kritisch tijdens de oplevering, maar dat zouden we wel moeten zijn.
Dit zal ik in de gaten houden, hopelijk komt het niet zover. COP van de WP zal inderdaad slechter zijn, maar goed de target temp zullen ze wel halen.
chris vw schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:17:
[...]
Is er ook niet een automatische stand gebaseerd op co2 meting?
Dit was helaas te duur voor een huis van bijna 5 ton. Het huis en locatie zijn prachtig, maar het proces vond ik persoonlijk niet leuk. Is het niet gek dat we voor het los leveren van deurklinken 30 euro moesten betalen? Yep, zo wordt er geld verdiend blijkbaar. Ze hebben ook lekker op plastic buizen bespaard met vloerverwarming aanleg. Doe dan gewoon 10cm HoH, iedereen blij en iets meer werk. Vloerkoeling? Nope, werkt toch niet goed neem maar later een airco. DWTW? Nope, heb je toch niks aan. Zonnepanelen hoeven er niet op, ik laat ze toch eraf halen. Nope, moet erop. Garagedeur hoeft niet, ga ik toch eraf halen. Nope, moet erop. Badkamer radiator niet plaatsen, dus enkele WCD kan wegvallen. Nope, nu hebben we dus een random WCD in de badkamerhoek. Kan er tegen betaling ook een kap om de vv verdeler op zolder (zo'n houten bak). Nope, doen we niet aan. Maak er dan ééntje extra voor me 8)7

Geen grote problemen, wel kleine irritaties. Iets meer klantvriendelijkheid mocht toch wel? Niet dus. Ik lijk zo een zure pruim, maar we zijn natuurlijk erg blij. Een prachtig groot huis met oprit, bijna midden in de stad en met vrij uitzicht op het kanaal _/-\o_ Alleen de tuin is wat aan de kleine kant, maar hopelijk over een jaar of 10 de volgende stap.

/rant

[ Voor 6% gewijzigd door mister_S op 01-04-2021 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 896gerard
mister_S schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:56:
[...]

Is er een manier om dit te checken? Of moet ik de luchtstromimg meten per stand?

[...]

Dit zal ik in de gaten houden, hopelijk komt het niet zover. COP van de WP zal inderdaad slechter zijn, maar goed de target temp zullen ze wel halen.

[...]

Dit was helaas te duur voor een huis van bijna 5 ton. Het huis en locatie zijn prachtig, maar het proces vond ik persoonlijk niet leuk. Is het niet gek dat we voor het los leveren van deurklinken 30 euro moesten betalen? Yep, zo wordt er geld verdiend blijkbaar. Ze hebben ook lekker op plastic buizen bespaard met vloerverwarming aanleg. Doe dan gewoon 10cm HoH, iedereen blij en iets meer werk. Vloerkoeling? Nope, werkt toch niet goed neem maar later een airco. DWTW? Nope, heb je toch niks aan. Zonnepanelen hoeven er niet op, ik laat ze toch eraf halen. Nope, moet erop. Garagedeur hoeft niet, ga ik toch eraf halen. Nope, moet erop. Badkamer radiator niet plaatsen, dus enkele WCD kan wegvallen. Nope, nu hebben we dus een random WCD in de badkamerhoek. Kan er tegen betaling ook een kap om de vv verdeler op zolder (zo'n houten bak). Nope, doen we niet aan. Maak er dan ééntje extra voor me 8)7

Geen grote problemen, wel kleine irritaties. Iets meer klantvriendelijkheid mocht toch wel? Niet dus. Ik lijk zo een zure pruim, maar we zijn natuurlijk erg blij. Een prachtig groot huis met oprit, bijna midden in de stad en met vrij uitzicht op het kanaal _/-\o_ Alleen de tuin is wat aan de kleine kant, maar hopelijk over een jaar of 10 de volgende stap.

/rant
Ik snap dat je van dat soort dingen wel even in de /rantmodus gaat zeg. Maar het is projectbouw en ergens in een klein hokje is het kader besloten en alles wat daarbuiten valt is meteen duur of niet uit te voeren. Bij onze projectbouw woning - die nu gebouwd wordt- lopen we tegen andere dingen aan die niet kunnen terwijl bepaalde zaken juist erg goed geregeld zijn. Ik zou bijna zeggen: als wij dit nog een keer gaan doen, dan stap ik zelf naar een aannemer toe ipv projectbouw want het reactief veranderen van star vastgelegde processen kost veel meer energie -en frustratie- dan het actief kiezen van meteen de juiste oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Deleon78 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:05:
[...]

Bij een appartementsrecht ben je geen eigenaar van het perceel maar heb je een recht op het uitsluitende gebruik van een gedeelte van het gebouw. Zo werkt het nu eenmaal. Babypoeder is ook niet van babies gemaakt, dus staar je niet blind op de naam.

[ Voor 9% gewijzigd door siemenz op 02-04-2021 08:49 ]

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Deleon78 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:23:
[...]

Volgens mij ben jij doof voor de uitleg van andere.

Oh ja. Hier. Een bron. https://www.nederlandvve.nl/doc-en-handleidingen/boek-5-bw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Het ‘eigenaarschap’ van mijn vorige appartement was zelfs zo beperkt dat ik mijn appartement niet via Airbnb mocht verhuren (huishoudelijk reglement VVE), maar erger nog, ik mocht het appartement ook niet verhuren aan ‘anderen dan huishoudens’ (dus geen losse studenten bijvoorbeeld). De boete die daar op stond was niet mals.

Toen ik de keuken wilde verbouwen moest ik toestemming vragen... de centrale verwarming mocht je niet aanraken...

Ik was gelijk goed genezen van het kopen van appartementen toen ik besefte dat het eigenlijk allemaal niet van jezelf is en dat je voor veel te veel zaken afhankelijk van een VVE bent.

Hopelijk gaat dat straks beter in een eigen vrijstaande woning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 07:36
mister_S schreef op donderdag 1 april 2021 @ 23:56:
[...]
Zoek eens op het merk en type van je ventilatie-box hoe je in het installatiemenu kunt komen. Daar kun je de percentages per stand uitlezen en instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

@siemenz @Requiem19 laten we de vraag even omdraaien. Wie is volgens jullie eigenaar van de grond en de opstal daarop in het geval van een appartementgebouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

lonehitman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:59:
Ook onze nieuwbouwwoning is vorige maand opgeleverd. We hadden wel enkele opleverpunten, waarvan de meeste inmiddels zijn opgelost.

In de eerste 2 weken hebben we er 2 zolderkamers ingemaakt, oprit gelegd en inmiddels staat alles in de verf. Komende dinsdag beginnen ze met de vloeren.
Keurig! Voor wat betreft die oprit: heb je ook puin laten storten en aantrillen? Of alleen zand?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Greebs schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:33:
@siemenz @Requiem19 laten we de vraag even omdraaien. Wie is volgens jullie eigenaar van de grond en de opstal daarop in het geval van een appartementgebouw?
De vereniging van eigenaren. Dan alvast het antwoord op je vervolg vraag: Als lid van de vereniging heb geen eigendom, maar een gebruiksrecht. Dit gebruiksrecht is een onroerende zaak,dus vandaar dat het in het kadaster kan worden vastgelegd.

[ Voor 28% gewijzigd door siemenz op 02-04-2021 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
koekjah schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:45:
[...]

Keurig! Voor wat betreft die oprit: heb je ook puin laten storten en aantrillen? Of alleen zand?
Eerst worteldoek gelegd met daarop 25 cm puin om een grote massa te creëren. Daarna ongeveer 8/10 cm zand. Beide lagen natuurlijk goed aantrillen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
siemenz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:22:
[...]

Bij een appartementsrecht ben je geen eigenaar van het perceel maar heb je een recht op het uitsluitende gebruik van een gedeelte van het gebouw. Zo werkt het nu eenmaal. Babypoeder is ook niet van babies gemaakt, dus staar je niet blind op de naam.
De vraag was of je beperkt kon worden in het gebruik van je eigen parkeerplaats. De persoon koopt de parkeerplaats en ja, kan beperkt worden in zijn doen en laten als er sprake is van een vve (maar ook de gemeente stelt regels over gebruik van grond).

De rest is op internet gelijk proberen te krijgen over woordgebruik (spreektaal vs juridisch), terwijl dat voor de vragensteller niet relevant is (anders dan bepalen of er sprake is van bv een vve).

Maar goed, wel leuk om zo een keer wat verdieping te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Deleon78 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:00:
[...]

De vraag was of je beperkt kon worden in het gebruik van je eigen parkeerplaats. De persoon koopt de parkeerplaats en ja, kan beperkt worden in zijn doen en laten als er sprake is van een vve (maar ook de gemeente stelt regels over gebruik van grond).

De rest is op internet gelijk proberen te krijgen over woordgebruik (spreektaal vs juridisch), terwijl dat voor de vragensteller niet relevant is (anders dan bepalen of er sprake is van bv een vve).

Maar goed, wel leuk om zo een keer wat verdieping te zien.
Het is dus niet je eigen parkeerplaats, maar je hebt het alleenrecht de parkeerplaats te gebruiken, tegen bepaalde voorwaarden die de VVE met jou heeft afgesproken.

De VVE mag zelf (vooraf en als iedereen daar mee akkoord gaat) eisen dat je alleen blauwe auto's mag parkeren op die plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
siemenz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:01:
[...]

Volgens mij ben jij doof voor de uitleg van andere.

Oh ja. Hier. Een bron. https://www.nederlandvve.nl/doc-en-handleidingen/boek-5-bw/
Ik probeerde antwoord te geven op de vraag. Daarnaast was er op dat moment alleen sprake van een comment op internet. Dat heeft echt nul waarde, inclusief die van mijzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
siemenz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:05:
[...]

Het is dus niet je eigen parkeerplaats, maar je hebt het alleenrecht de parkeerplaats te gebruiken, tegen bepaalde voorwaarden die de VVE met jou heeft afgesproken.

De VVE mag zelf (vooraf en als iedereen daar mee akkoord gaat) eisen dat je alleen blauwe auto's mag parkeren op die plek :)
Je hebt echt het hele punt van de post gemist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

siemenz schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:52:
[...]

De vereniging van eigenaren. Dan alvast het antwoord op je vervolg vraag: Als lid van de vereniging heb geen eigendom, maar een gebruiksrecht. Dit gebruiksrecht is een onroerende zaak,dus vandaar dat het in het kadaster kan worden vastgelegd.
De VvE als rechtspersoon is geen eigenaar. Lid zijn van de VvE geeft inderdaad geen eigendom, maar ook geen gebruiksrecht. Het verkrijgen van een appartementsrecht verplicht je juist om lid te worden van de betreffende VvE.

Dat appartementsrecht is een registergoed, geen onroerende zaak. Een appartementsrecht bestaat uit twee zaken, het door jou genoemde gebruiksrecht en een aandeel in (/deeleigendom van) de grond en het gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Greebs schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:10:
[...]

De VvE als rechtspersoon is geen eigenaar. Lid zijn van de VvE geeft inderdaad geen eigendom, maar ook geen gebruiksrecht. Het verkrijgen van een appartementsrecht verplicht je juist om lid te worden van de betreffende VvE.

Dat appartementsrecht is een registergoed, geen onroerende zaak. Een appartementsrecht bestaat uit twee zaken, het door jou genoemde gebruiksrecht en een aandeel in (/deeleigendom van) de grond en het gebouw.
klopt als een brievenbus Greeps, dank voor deze toevoeging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Greebs schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:33:
De eigenaar van de grond en opstal ben je samen met alle VVE leden. Tenzij je in Amsterdam woont, dan ben je überhaupt niet eens eigendom van de grond.

Als jij overigens een roerende zaak aanbrengt in je appartement die onderdeel wordt van de onroerende zaak (de opstal) dan worden alle VVE eigenaren daar mede eigenaar van.

Het punt is: die parkeerplaats - dat stukje grond - dat is niet alleen van jou. Ieder VVE lid is daar eigenaar van. Jij mag die parkeerplaats gebruiken omdat afgesproken is dat jij het gebruiksrecht hebt, of in het geval van het appartement, het appartementsrecht.

Dat is een wezenlijk andere situatie dan volledig eigenaar zijn, waardoor je alleen beperkt wordt in keuzevrijheid ten aanzien van de grond en opstal door eventuele kettingbedingen of gemeentelijke regels etc.

En eens, dit is wellicht een semantisch spelletje. Maar voor iedereen die overweegt een appartement te kopen (dat is namelijk ook gewoon nieuwbouw), lijkt het mij goed om hiervan terdege bewust te zijn gelet op de potentiëel significante impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

@Requiem19 eens hoor. Ik denk wel dat de semantiek belangrijk is in dit soort dingen. Je ziet dat het voor verwarring zorgde 😊 Volgens mij zeggen we wel zo'n beetje allemaal hetzelfde uiteindelijk namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Greebs schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:02:
@Requiem19 eens hoor. Ik denk wel dat de semantiek belangrijk is in dit soort dingen. Je ziet dat het voor verwarring zorgde 😊 Volgens mij zeggen we wel zo'n beetje allemaal hetzelfde uiteindelijk namelijk.
De VVE is een vereniging welke geregistreerd staat bij de kamer van koophandel. De eigendom van de grond en opstal ligt bij de juridische entiteit (rechtspersoon) de VVE.

De kopers kopen het appartement recht en worden daarmee lid van de VVE. Eigendom van de grond en opstal is niet transitief. Als lid van de VVE ben je geen eigenaar van de grond of opstal.

Dit is in ieder geval hoe ik het heb begrepen destijds toen ik nog een appartement had.

Ik twijfel nadat ik een paar minuten heb gegoogled.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 02-04-2021 11:23 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tdebassie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 14:43
Waarom de keuze nieuwbouw?
We woonden in een huis uit 1900. Leuk, karakteristiek, idyllisch en dichtbij het centrum van de stad gelegen… maar ook slecht geïsoleerd, te klein voor onze verdere gezinsuitbreiding, er kwamen aanzienlijke kosten aan en als het regende gingen we vanzelf verder van de kozijnen vandaan zitten… Op zoek naar wat anders kwamen we in een totaal overspannen woningmarkt terecht. We hebben 2 keer een naar onze inschatting serieus bod gedaan maar werden aan alle kanten voorbij gerend door andere kopers. We werden er niet blij van.

Daarnaast hadden we dit nieuwbouwproject al een aantal jaar op de korrel. Het project is met best wat vertraging in de markt gezet; ik geloof vanwege nader aanvullend benodigd bodem onderzoek omdat er in deze regio nogal gevochten is in WO2. Na de laatste teleurstelling van het niet verkrijgen van een bestaande woning, hebben we gelijk doorgeschakeld toen dit project online ging. De locatie is voor ons top, op 5-10 minuten fietsen van de stad Nijmegen en de bouwstijl spreekt ons erg aan. Het enige grote nadeel vinden we de kleine tuin. De tuin loopt over in een boomgaard waardoor we hopelijk straks alsnog een goed gevoel hebben bij de aanwezige buitenruimte.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Overschat: ik kan echt niks bedenken, maar dat komt ook door mijn gebrekkige kennis vooraf en we stonden er vrij open in. Hypotheek regelen e.d. was in ieder geval een fluitje van een cent, kudos ook voor onze hypotheekadviseur. Dat we nog een ton ‘leenruimte’ hadden qua hoogte van onze salarissen zal ook wel hebben geholpen vermoed ik. Die laatste zin klopt misschien niet helemaal maar je snapt wel wat ik bedoel 😉

Onderschat: hoewel ik vond dat ik best ruim de kosten had gepland, komen we alsnog duurder uit dan gedacht. Dat zit hem met name in de keuzes die we gedurende het proces hebben gemaakt: toch maar die (bredere) dakkapel (niet begroot), toch maar die keuzes gemaakt die leidden tot een duurdere keuken, toch maar de wanden in kleur laten sausen, toch maar alvast voorbereiding voor een elektrisch oplaadpunt.. Het laatste zijn de kosten niet. Maar we merkten dus dat we vaak dachten: laten we toch maar deze optie nemen, de duurdere variant doen etc. al is het wat duurder dan is het helemaal zoals we het willen. Ik ben zelf niet te beroerd om mijn handen uit de mouwen te steken maar ik erken ook dat ik niet al te handig ben. Ik volg dit forum al ruim een jaar met interesse en daarbij werd me ook wel vaak duidelijk dat we sommige zaken beter vooraf konden doen dan achteraf.
Ons budget laat het toe, dus dan besteed ik zaken al gauw uit. Heb wel enorm veel opgestoken van dit forum waarvoor dank!

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Er wordt nog gebouwd, maar ik denk dat ik nu wel kan inschatten dat het gaat neerkomen op zo’n 82.500 euro exclusief meubels vervangen en later nog wat inbouwkasten laten plaatsen. Kosten zitten met name in de uitbouw 1.5e meter, dakkapel, update deuren (vooraf totaal vergeten mee te nemen in het geheel!) extra zolderraam, keuken doen we extern (krijgen wel 5.4K terug) badkamer wel via de leverancier. Verder natuurlijk de nodige kosten voor verplaatsing en toevoeging van electra, wandlichtpunten en UTP aansluitingen op zolder. Ik had een post gemaakt van 15K eigen geld ‘onvoorzien’, dat wordt 25K. Behoorlijk belabberd ingeschat dus 😊 maar gelukkig kunnen we het betalen.

Als ik alle posts zo lees dan denk ik dat we op electra/internet aansluiting gebied niet zo veeleisend zijn. In combinatie misschien met dat alle kamers standaard met UTP aansluiting worden opgeleverd. Excuus als dit vloeken in de kerk is op het GoT forum 😊

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Totale kosten 575.000 euro. Er was aan financiering nodig 550.000 euro minus overwaarde vorige woning 125.000 euro = 425.000 euro hypotheek. Daarnaast 25K eigen geld.

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Voor- en nadelen zijn ruimschoots besproken in dit forum. Wij laten renovliezen, de doorslag voor ons is dat het niet allemaal super strak hoeft i.c.m. ‘angst’ voor scheuren en de lagere kosten voor renovlies.

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Dit wordt een klein klusje na oplevering. Onze tuin wordt aan de voorkant volledig af opgeleverd, daar hadden we geen keuze in, hoort bij het project wat wij helemaal prima vinden. Bij de notaris is ook van alles vastgelegd m.b.t. instandhoudingsverplichtingen omdat men hierin dezelfde uitstraling wil behouden.

De achtertuin wordt opgeleverd inclusief groene erfafscheiding. De hagen die dienen als erfafscheiding mogen we verder de hoogte in laten groeien mits de buren het daarmee eens zijn. Dat hopen we dan maar… dit was vooraf onze grootste twijfel om al dan niet in te stappen.

De achterkant krijgt terrastegels vanuit het project. Dan blijft er nog zo’n 6.30 x 4 meter over die we willen laten afgraven en daarna gras erin. Dat worden dus de kosten niet, al snap ik ook dat e.e.a. in de verkoopprijs is meegenomen en dat we dat indirect betalen. Er wordt daarnaast aan de achterkant een hek geplaatst met een beukenhaag, openen we dat hek dan dalen we zo de nog aan te leggen Boomgaard in. Vanwege de hoogteverschillen tussen tuin/ boomgaard zou privacy gewaarborgd moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 10:20
896gerard schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:29:
[...]

Houdt de warmtepomp de watertemperatuur van de bron(=bodemtemperatuur) zelf op een constant niveau? Hopelijk zit er een algoritme in die het elektrische verwarmingselement bij laat stoken als de bron te koud dreigt te worden. Anders heb je altijd gevallen die gaan voldoen aan de wet van Murphy.

Een optie is altijd nog om voor 2k een zonneboiler op de garage te leggen, dan kan de warmtepomp op nachtstroom goedkoop een ketel vol-warmen en de zonneboiler overdag warm water leveren.
De bodemtemperatuur is een gegeven. Meestal zo rond de 10-12 graden om te beginnen. Maar als je dus warmte eruit haalt voor verwarming en warm tapwater, en je stop er geen warmte in terug (koelen van je woning in de zomer) zal heel langzaam (echt jaren, zeg maar) die begintemperatuur dalen. De bodem koelt dus af. Dat betekent dat het rendement van je warmtepomp afneemt, want de temperatuursprong die een warmtepomp moet maken is groter. Elektrisch bijstoken is geen oplossing, koelen in de zomer wel.

Ja, het zou best uit kunnen om een aparte voorziening te treffen voor warm tapwater, dan ben je problemen met de bronbalans voor. Maar dat hangt wel van de situatie en context af, en zou berekend moeten worden.
Pagina: 1 ... 178 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2