Dat kan, en als de aannemer niet voornemens of in staat is om de bron te vergroten kan de boiler niet vergroot worden.siemenz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:01:
Bij ons heerst de discussie nu ook voor het vergroten van de boiler. Aannemer zegt: kan niet. De bron is daar niet groot genoeg voor.
Bij ons kost het vergroten van 180 naar 280 liter 2700 euro. Vraag me af of dit alleen het bijplaatsten van een groter boiler vat is of dat ze ook de bron vergroten voor meer capaciteit.
Voor die 100 euro die die boiler meer kost vind ik 400 euro administratie kosten wel genoeg. Ik denk niet dat ze nog een extra zonnepaneel leggen als dat wel zo zou zijn dan vind ik het wel een koopje.Source90 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:39:
[...]
Waar kan ik tekenen
Bij ons iets van 3.500. Wel inclusief vergroten technische ruimte omdat het anders niet past.
Source90 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:39:
[...]
Waar kan ik tekenen
Bij ons iets van 3.500. Wel inclusief vergroten technische ruimte omdat het anders niet past.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Bij mij zit er standaard 200 liter in zonder de mogelijkheid om het verder te upgraden. De technische ruimte is daarvoor te klein.
Beauty is in the eye of the beerholder
Shit he, bij dat soort prijzen is het goedkoper om er later een boiler in serie bij te zetten. Bijvoorbeeld een warmtepomp boiler of zelfs eentje met een buitenunit.
[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 30-03-2021 10:16 ]
800 euro om van 180l naar 300l te gaanRegularJohn schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:33:
Wat lopen die prijzen uit een zeg. Bij ons is het € 1.450 om van 200 naar 270 te gaan.

maar zo te zien gaat het bij RadiQal om een bron warmtepomp, dat is dan waarschijnlijk toch net anders dan alleen een groter reservoir plaatsen?
[ Voor 22% gewijzigd door kevinvi op 30-03-2021 10:37 ]
Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of dat echt zo heel veel uitmaakt.siemenz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:01:
Bij ons heerst de discussie nu ook voor het vergroten van de boiler. Aannemer zegt: kan niet. De bron is daar niet groot genoeg voor.
Het water circuleert namelijk continu (zeker in de winter). Wat maakt die bron dat nu uit of er 200 of 250 liter doorstroomt?
Ik snap het als het verschil echt significant is maar een upgrade van 180 naar 250 liter lijkt mij gewoon prima te kunnen, helemaal omdat er ook altijd een elektrisch element aanwezig is om de boiler te verwarmen mocht de pomp het niet trekken.
Wij hebben een nieuwbouwwoning uit 2019 en toen we er in kwamen direct een woonbetonnen vloer op de benedenverdieping laten plaatsen en op de 1e verdieping een PU gietvloer. De zolderindeling hebben we destijds gemaakt, maar nog niet helemaal afgerond.
De PU gietvloer op de 1e verdieping bevalt erg goed. Die willen we graag ook op zolder. De firma die we toen gebruikten is niet meer mogelijk. De prijs was toen (2 jaar terug) €45 p/m2 voor een basisvloer.
Ik heb wat offertes opgevraagd, maar dit zijn allemaal luxe partijen. Prijzen liggen allemaal boven €70 p/m2.
Omdat het om de zolder gaat willen we niet zo zwaar trekken aan de vloer. Zijn er gietvloerbedrijven met prijzen rond €40/€50 per m2?
Ik krijg telkens de vraag of de vloer geegaliseerd is. Nu hebben wij de woning destijds opgeleverd met nette dekvloeren, ook op zolder. Wat wordt dan met de vraag bedoeld of het geegaliseerd is? Is dit nog een bewerking die los moet plaatsvinden, of kan de vloerenboer dit ook gewoon binnen dezelfde klus doen?
Edit: Lemme rephrase:
Als ik ervoor kies om de vloer zelf volledig te egaliseren met egaline, valt er dan ook wat voor te zeggen om het storten van een simpele 1-kleur PU gietvloer dan ook wel zelf te doen is op zolder?
De PU gietvloer op de 1e verdieping bevalt erg goed. Die willen we graag ook op zolder. De firma die we toen gebruikten is niet meer mogelijk. De prijs was toen (2 jaar terug) €45 p/m2 voor een basisvloer.
Ik heb wat offertes opgevraagd, maar dit zijn allemaal luxe partijen. Prijzen liggen allemaal boven €70 p/m2.
Omdat het om de zolder gaat willen we niet zo zwaar trekken aan de vloer. Zijn er gietvloerbedrijven met prijzen rond €40/€50 per m2?
Ik krijg telkens de vraag of de vloer geegaliseerd is. Nu hebben wij de woning destijds opgeleverd met nette dekvloeren, ook op zolder. Wat wordt dan met de vraag bedoeld of het geegaliseerd is? Is dit nog een bewerking die los moet plaatsvinden, of kan de vloerenboer dit ook gewoon binnen dezelfde klus doen?
Edit: Lemme rephrase:
Als ik ervoor kies om de vloer zelf volledig te egaliseren met egaline, valt er dan ook wat voor te zeggen om het storten van een simpele 1-kleur PU gietvloer dan ook wel zelf te doen is op zolder?
[ Voor 9% gewijzigd door GustavSan op 30-03-2021 11:23 ]
cool! wij hebben ook een huis van Vorm. (de Laverie) uiteindelijk wel wat gebreken, maar deze werden snel opgelost.HellBeast schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:46:
Hier zijn maandag de funderingselementen gelegd.
[Afbeelding]
Ja grote aannemer BS natuurlijk. Want je kunt ook gewoon met een 'kleine' boiler met 6 mensen om de 2u (of wat de laadtijd dan ook is) gaan douchen. Dat is veel 'belastender' dan met z'n tweeen achter elkaar willen douchen, waarvoor je een grotere boiler nodig hebt.GeeMoney schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:36:
[...]
Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels of dat echt zo heel veel uitmaakt.
Het water circuleert namelijk continu. Wat maakt die bron dat nu uit of 200 of 250 liter is?
Ik snap het als het verschil echt significant is maar een upgrade van 180 naar 250 liter lijkt mij gewoon prima te kunnen, helemaal omdat er ook altijd een elektrisch element aanwezig is om de boiler te verwarmen mocht de pomp het niet trekken.
De gedachte is leuk, maar uiteindelijk is het doucheregime leidend in het verbruik, en zolang ze daar geen restricties op aangeven, kan een grotere boiler ook. Groter is bij hetzelfde verbruik ook beter, want hogere COP daar er lagere Ta mogelijk is.
Ze rekenen nu dat er van 150->200ltr 33% extra warmte structureel word afgenomen, terwijl het in de praktijk alleen minder gespreid word afgenomen.
Buiten dat, moet de WP natuurlijk in de winter ook gewoon zijn volle vermogen de gehele dag kunnen leveren, mocht het echt een week >-10 worden.
[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-03-2021 10:48 ]
Leuk, gaat snel hè? Ze waren zaterdag nog aan het heien (of dat was alweer een week terug).HellBeast schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:46:
Hier zijn maandag de funderingselementen gelegd.
[Afbeelding]
Wij wonen in die rij achter die (meest linker) herenhuizen met oranje dak.
Onze bouwer is Roosdom Tijhuis. Vorm doet een ander project een stukje verderop.burnedhardware schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:37:
[...]
cool! wij hebben ook een huis van Vorm. (de Laverie) uiteindelijk wel wat gebreken, maar deze werden snel opgelost.
Wat de aannemer zegt is dat bij het opwarmen van een grotere boiler meer vermogen nodig is. Er blijft dus te weinig over om de woning te verwarmen. De bron moet dan groter om dat vermogen te kunnen leveren.bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:44:
[...]
Ja grote aannemer BS natuurlijk. Want je kunt ook gewoon met een 'kleine' boiler met 6 mensen om de 2u (of wat de laadtijd dan ook is) gaan douchen. Dat is veel 'belastender' dan met z'n tweeen achter elkaar willen douchen, waarvoor je een grotere boiler nodig hebt.
De gedachte is leuk, maar uiteindelijk is het doucheregime leidend in het verbruik, en zolang ze daar geen restricties op aangeven, kan een grotere boiler ook. Groter is bij hetzelfde verbruik ook beter, want hogere COP daar er lagere Ta mogelijk is.
Ze rekenen nu dat er van 150->200ltr 33% extra warmte structureel word afgenomen, terwijl het in de praktijk alleen minder gespreid word afgenomen.
Buiten dat, moet de WP natuurlijk in de winter ook gewoon zijn volle vermogen de gehele dag kunnen leveren, mocht het echt een week >-10 worden.
Het is natuurlijk niet alleen het vergroten van de boiler, maar ook zorgen dat tijdens het opwarmen van die grotere hoeveelheid water de woning ook verwarmd kan worden. Grotere boiler impliceert meer vermogen nodig, dus een grotere bron. Althans, zo begrijp ik het.
Dat betekent dat achteraf vergroten ook niet echt een optie is.
Hoi!
Inmiddels de voorschouw gehad van mijn nieuwbouw tussenwoning en ik schrik best wel van de tuindeuren. Ik had eigenlijk verwacht dat de muur boven de deuren zou doorlopen en niet zo'n gigantisch paneel.
Hebben jullie ideeën hoe we dit mooier kunnen integreren? We gaan waarschijnlijk met renovlies werken, maar dat spul kan volgens de behanger niet daar rechtstreeks op geplaatst worden (plus het lijkt me mooier als het egaal met de rest van de muur loopt). De cheap-ass optie is alleen schilderen.
Inmiddels de voorschouw gehad van mijn nieuwbouw tussenwoning en ik schrik best wel van de tuindeuren. Ik had eigenlijk verwacht dat de muur boven de deuren zou doorlopen en niet zo'n gigantisch paneel.
Hebben jullie ideeën hoe we dit mooier kunnen integreren? We gaan waarschijnlijk met renovlies werken, maar dat spul kan volgens de behanger niet daar rechtstreeks op geplaatst worden (plus het lijkt me mooier als het egaal met de rest van de muur loopt). De cheap-ass optie is alleen schilderen.
:strip_exif()/f/image/e2RrtcQYIDj3jDtwNHwGjw2a.jpg?f=fotoalbum_large)
Gipsplaat er tegenaan en dan renovliezen?goldmemberf1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:01:
Hoi!
[Afbeelding]
Dat is gewoon een parameter in de WP, die bepaald zelf hoe lang hij boiler mag verwarmen zonder tussentijds de woning te verwarmen.Blihi schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:55:
[...]
Wat de aannemer zegt is dat bij het opwarmen van een grotere boiler meer vermogen nodig is. Er blijft dus te weinig over om de woning te verwarmen. De bron moet dan groter om dat vermogen te kunnen leveren.
Het is natuurlijk niet alleen het vergroten van de boiler, maar ook zorgen dat tijdens het opwarmen van die grotere hoeveelheid water de woning ook verwarmd kan worden. Grotere boiler impliceert meer vermogen nodig, dus een grotere bron. Althans, zo begrijp ik het.
Meer vermogen dan het vermogen van de WP kan er niet geleverd worden, daar zit geen verschil in, enkel de duur om het vat te 'vullen' als deze volledig 'leeg' is.
Het WP vermogen moet leidend zijn in het mogelijke vermogen, niet de bron, die moet in functie staan van het vermogen van de WP. Liefst met wat marge, maar uit andere topics is al gebleken dat aannemers hier ook graag bochten afsnijden zodat klanten met slushpuppybronleidingwater (ware het niet voor glycol) zitten... Met daardoor de vraag of de bron uberhaubt 25jaar mee gaat, en een slechte(re) COP.
Gaat zeker rap. Ook het project wat direct voor jouw huis nu wordt uitgevoerd. Al dacht ik dat niet alles daar prefab was. Ik zag dat ze daar nog cement hadden gestort voor de vloeren. Bij mijn woning is de vloer ook prefab. Zal dan nog wel sneller gaan. Vanaf deze week is voor het bouwverkeer de weg vrijgemaakt aan "mijn kant" van de Colorado. Er zal wel veel binnenkomen op de bouwplaats de komende tijd. Kun je geen webcam voor me plaatsen? Scheelt me veel tijd om te kijken, hahahaRogar schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:48:
[...]
Leuk, gaat snel hè? Ze waren zaterdag nog aan het heien (of dat was alweer een week terug).
Wij wonen in die rij achter die (meest linker) herenhuizen met oranje dak.
En wat is de bron?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Je kan er een constructie op maken en met gips(vezel)plaat de boel gelijktrekken met de muur. Dit kun je laten stuccen of renovlies erover heen doen. Wel even checken bij de behanger of renovlies op gipsplaat bevestigd kan worden. De ruimte achter de gipsplaat kun je dan ook gelijk isolerengoldmemberf1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:01:
Hoi!
[Afbeelding]
Is trouwens prima zelf te doen, en zijn ook de kosten niet.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Dat project voor jou is wel van VD Vorm en die bouwen wel grote delen prefab dacht ik. Maar bij jou zal het wel nog sneller gaan, misschien wel eerder opgeleverd danHellBeast schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:06:
[...]
Gaat zeker rap. Ook het project wat direct voor jouw huis nu wordt uitgevoerd. Al dacht ik dat niet alles daar prefab was. Ik zag dat ze daar nog cement hadden gestort voor de vloeren. Bij mijn woning is de vloer ook prefab. Zal dan nog wel sneller gaan. Vanaf deze week is voor het bouwverkeer de weg vrijgemaakt aan "mijn kant" van de Colorado. Er zal wel veel binnenkomen op de bouwplaats de komende tijd. Kun je geen webcam voor me plaatsen? Scheelt me veel tijd om te kijken, hahaha
Ja, kan ik wel doen hoor. Maar ik denk niet dat ik over die herenhuizen kom met een cam op een stok
Ik denk dat het inderdaad zoiets zal worden. En dan gewoon steen/glaswol erachter douwen?Vantage92 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:17:
[...]
Je kan er een constructie op maken en met gips(vezel)plaat de boel gelijktrekken met de muur. Dit kun je laten stuccen of renovlies erover heen doen. Wel even checken bij de behanger of renovlies op gipsplaat bevestigd kan worden. De ruimte achter de gipsplaat kun je dan ook gelijk isoleren![]()
Is trouwens prima zelf te doen, en zijn ook de kosten niet.
Was maar een grapje hoor. Ik ga nu zo'n 2x per week langs om te kijken. Zeker straks als er echt wat te zien valt is dat leuk.Rogar schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:52:
[...]
Dat project voor jou is wel van VD Vorm en die bouwen wel grote delen prefab dacht ik. Maar bij jou zal het wel nog sneller gaan, misschien wel eerder opgeleverd dan![]()
Ja, kan ik wel doen hoor. Maar ik denk niet dat ik over die herenhuizen kom met een cam op een stok
Paneel eruit, glas erin. Weet niet wat de lengte van je woning is, maar als het glas niet tot het plafond komt verlies je best veel daglicht verder je huis in. Dan hadden ze beter hout aan de onderkant kunnen timmeren.goldmemberf1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:01:
Hoi!
[Afbeelding]
Het is een redelijk logische aanname dat als je meer capaciteit hebt, dat je die ook gaat gebruiken. Ja 180 liter met 6 personen is waarschijnlijk te weinig en dan moet de helft ‘s ochtends en de helft ‘s avonds douchen.bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:44:
[...]
Ja grote aannemer BS natuurlijk. Want je kunt ook gewoon met een 'kleine' boiler met 6 mensen om de 2u (of wat de laadtijd dan ook is) gaan douchen. Dat is veel 'belastender' dan met z'n tweeen achter elkaar willen douchen, waarvoor je een grotere boiler nodig hebt.
Het probleem van de bodem warmtepomp is als ik het topic erover lees, dat je bron steeds verder afkoelt als deze te klein is. In tegenstelling tot een lucht warmtepomp die in principe oneindig capaciteit heeft. Als je de ruimte hebt lijkt me dat dan ook de robuustere oplossing.
Maar goed bij projectbouw heb je sowieso niks te kiezen. Wij krijgen ook een bodem WP, maar als het nog kon had ik liever die 20k in m’n zak gehouden en een gas CV opgehangen van 2k
Ja, of een wat minder kriebelende variant zoals houtwol of metisse (katoen) isolatie. Dat isoleert ook geluid beter.goldmemberf1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:58:
[...]
Ik denk dat het inderdaad zoiets zal worden. En dan gewoon steen/glaswol erachter douwen?
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Achterlijk dat die muur niet doorgetrokken is..goldmemberf1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:01:
Hoi!
[Afbeelding]
Is niet achterlijk, is goedkoper.kever678 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:16:
[...]
Achterlijk dat die muur niet doorgetrokken is..
Heeft er iemand ervaring met de geluidsisolatie van de woningscheidende muren van nieuwbouw? Wij hebben een optie van Roosdom Thijhuis en zij gebruiken 260mm muur met spouw. Bij andere projecten van hun zie ik dat ze soms 300mm muren inzetten met spouw.
Voor mij is het belangrijk dat er wel enige rust in huis is. Ik begrijp dat je wel eens wat van de buren kan horen maar liefst zo minimaal mogelijk.
Voor mij is het belangrijk dat er wel enige rust in huis is. Ik begrijp dat je wel eens wat van de buren kan horen maar liefst zo minimaal mogelijk.
Woon zelf in een huis uit 2006, en daar hoor ik echt niet heel veel van de buren. Terwijl ik bij mijn zus (huis uit jaren 70) de wc kan horen doortrekken en zelfs normale gesprekken kan horen ( niet meeluisteren, maar je hoort wel gepraat).ml002 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:35:
Heeft er iemand ervaring met de geluidsisolatie van de woningscheidende muren van nieuwbouw? Wij hebben een optie van Roosdom Thijhuis en zij gebruiken 260mm muur met spouw. Bij andere projecten van hun zie ik dat ze soms 300mm muren inzetten met spouw.
Kortom, je mag er vanuit gaan dat dat wel goed zit qua geluidsoverlast
Kan niet. De muur is namelijk wel dichtgemetseld aan de achtergevel.Z___Z schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:03:
[...]
Paneel eruit, glas erin. Weet niet wat de lengte van je woning is, maar als het glas niet tot het plafond komt verlies je best veel daglicht verder je huis in. Dan hadden ze beter hout aan de onderkant kunnen timmeren.
Bij ons was het ook zo duur om de boiler te vergroten. En ook de technische ruimte moest groter waar ik geen zin in had.
Ik ga echter waterbesparende douchekoppen (we hebben twee badkamers) kopen. En ik heb twee grote douchepijp WTW's laten installeren. Ik hoop dat dit voldoende is..
Weet iemand trouwens nog een (stort)douche met een verbruik van zo'n 6 liter per minuut ?
[ Voor 6% gewijzigd door vortexnl1982 op 30-03-2021 12:54 ]
6 liter/minuut is wel heel weinig. Ik vind het jammer dat je nergens douchekoppen kan testen. Ik wil wel het verschil zien tussen 9 liter/minuut spaardouche en 13 liter/minuut of zelfs 20 liter/minuut, hoewel die laatste zou ik sowieso nooit kopen.vortexnl1982 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:48:
[...]
Bij ons was het ook zo duur om de boiler te vergroten. En ook de technische ruimte moest groter waar ik geen zin in had.
Ik ga echter waterbesparende douchekoppen (we hebben twee badkamers) kopen. En ik heb twee grote douchepijp WTW's laten installeren. Ik hoop dat dit voldoende is..
Weet iemand trouwens nog een (stort)douche met een verbruik van zo'n 6 liter per minuut ?
Misschien toch zoals fashion online 3 modellen bestellen en 2 terug sturen.
6 liter/minuut is zeker heel weinig. 9 liter/minuut wordt als besparend gezien. Deze gaan wij ook als stortdouche (22 cm) inzetten.
Ja ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik zie ook nergens minder dan 9 liter per minuut.ChUcKiE schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:04:
6 liter/minuut is zeker heel weinig. 9 liter/minuut wordt als besparend gezien. Deze gaan wij ook als stortdouche (22 cm) inzetten.
We denken zelf aan de Hansgrohe Rainmaker Select 460 3jet Showerpipe :

En zo'n inbouw set :

Wij hebben zo'n combi-ding, dus ofwel een douchekop, of zo'n regendouche.Z___Z schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:02:
[...]
6 liter/minuut is wel heel weinig. Ik vind het jammer dat je nergens douchekoppen kan testen. Ik wil wel het verschil zien tussen 9 liter/minuut spaardouche en 13 liter/minuut of zelfs 20 liter/minuut, hoewel die laatste zou ik sowieso nooit kopen.
Misschien toch zoals fashion online 3 modellen bestellen en 2 terug sturen.
Ik heb de ketel op 45 graden ingesteld staan. Bij douchen met de gewone douchekop gaat er 4,5 liter per minuut door de ketel (de rest wordt dus koud bijgemengd). Bij de regendouche gaat dat naar 6 liter/minuut en bij het vullen van het bad naar 9 liter/minuut.
Een 180 liter vat van 45 graden gaat dan dus een behoorlijke tijd mee (geen 40 minuten, want tijdens het tappen wordt water in het vat ook kouder, dus gaat het steeds sneller stromen).
Wij zijn met zijn vieren thuis, maar.... twee worden vanzelf pubers, met vriend(innet)jes die ook willen douchen. Dus ik zou bij een overstap naar een warmtepomp dimensioneren op zes personen, dus een boiler van 300 liter.
Ik weet dat inbouw populair is, maar besef je wel wat er allemaal moet gebeuren als er aan gewerkt moeten worden (vervangen, reparatie, onderhoudsmogelijkheden).vortexnl1982 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:08:
[...]
Ja ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik zie ook nergens minder dan 9 liter per minuut.
We denken zelf aan de Hansgrohe Rainmaker Select 460 3jet Showerpipe :
[Afbeelding]
En zo'n inbouw set :
[Afbeelding]
Klopt. En 9 liter/minuut bij de kraan is dan 4,5 tot 6 liter/minuut van 45 graden bij de ketel.ChUcKiE schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:04:
Welke hoogte staat in je tekeningen? Misschien dat ze hoger hebben aangegeven en lagere hebben geplaatstgoldmemberf1 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:01:
Hoi!
Met ankerloze spouwmuren is de geluidsisolatie prima. Het enige wat ik weleens van de buren hoor is als ze aan het rennen of springen zijn. Dan hoor je iets in de verte, niet storend.ml002 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:35:
[
Was überhaupt niet iets mogelijk wat van de meerwerk afwijkt.
Bij ons werd er moeilijk gekeken bij het woord WTW, allemaal niet mogelijk. Kon niet. Nee.vortexnl1982 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:48:
[...]
[ Voor 35% gewijzigd door Source90 op 30-03-2021 14:08 ]
Als je een trapkoof hebt waar toevoerwater en rioolafvoer lopen is het meestal vrij makkelijk later in te bouwen.Source90 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:07:
[
[...]
Bij ons werd er moeilijk gekeken bij het woord WTW, allemaal niet mogelijk. Kon niet. Nee.
Blijft wel kansloos, vanuit energetisch perspectief is de DWTW een no-brainer.
Wel 20k voor een WWWP maar die paar honderd zodat de duur opgewekte energie niet letterlijk door het doucheputje wegstroomt....
Weet eigenlijk niet of hier in BENG wel genoeg “punten” voor worden uitgedeeld zodat het voor de ontwikkelaars ook “zinnig” ($$) word. Iemand een idee?
[ Voor 9% gewijzigd door bbbrumbrum op 30-03-2021 14:14 ]
Daar win je weinig mee, want dan wordt iets anders niet gedaan (uitgaande van de cynische gedachte dat men altijd zo goedkoop mogelijk wil werken).bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:12:
[...]
Als je een trapkoof hebt waar toevoerwater en rioolafvoer lopen is het meestal vrij makkelijk later in te bouwen.
Wel 20k voor een WWWP maar die paar honderd zodat de duur opgewekte energie niet letterlijk door het doucheputje wegstroomt....
Weet eigenlijk niet of hier in BENG wel genoeg “punten” voor worden uitgedeeld zodat het voor de ontwikkelaars ook “zinnig” ($$) word. Iemand een idee?
Vergis je niet, dat is niet altijd waar, want veel van die units hebben relatief smalle buizen en van boven komt ook de afvoer van het toilet die 110 diameter moet hebben. Om hier op voor te bereiden moet je dus echt de toilet en douche afvoer scheiden. Dat gaat vaak achteraf niet meer.bbbrumbrum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:12:
[...]
Als je een trapkoof hebt waar toevoerwater en rioolafvoer lopen is het meestal vrij makkelijk later in te bouwen.
Ook het condenswater van de CV ketel (indien nog relevant) moet niet door die WTW lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 30-03-2021 14:38 ]
Als daarmee 1 excuses PV paneel minder wordt geleverd is de douche WTW wel een betere oplossing dan dat extra paneel.Deleon78 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:18:
[...]
Daar win je weinig mee, want dan wordt iets anders niet gedaan (uitgaande van de cynische gedachte dat men altijd zo goedkoop mogelijk wil werken).
Ik wil graag een verlaagd plafond met indirecte verlichting, spots etc. in de badkamer maken. De klus skills zijn goed genoeg om dit projectje zelf te doen en af te laten werken door de stucadoor.
Ik vraag me echter af of er hier mensen zijn die dit al eens gedaan hebben en wat hun ervaringen zijn.
Ik zie bijv. prefab elementen bij bijv. dit Belgische bedrijf, maar dat lijkt bijv. al vrij prijzig.
http://www.cove-solutions.be
Dit is het doel:
Ik vraag me echter af of er hier mensen zijn die dit al eens gedaan hebben en wat hun ervaringen zijn.
Ik zie bijv. prefab elementen bij bijv. dit Belgische bedrijf, maar dat lijkt bijv. al vrij prijzig.
http://www.cove-solutions.be
Dit is het doel:
:strip_exif()/f/image/JJWnA8ly6qyBWaDHgWKLeeYc.jpg?f=fotoalbum_large)
ALS. Ze kunnen ook op andere zaken besparen die duurder zijn dan een paneel.Z___Z schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:26:
[...]
Als daarmee 1 excuses PV paneel minder wordt geleverd is de douche WTW wel een betere oplossing dan dat extra paneel.
Het is een inbouwbox met wat leidingen in de muur toch ?Deleon78 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:34:
[...]
Ik weet dat inbouw populair is, maar besef je wel wat er allemaal moet gebeuren als er aan gewerkt moeten worden (vervangen, reparatie, onderhoudsmogelijkheden).
Als de inbouwbox kapot is > vervangen of fixen ? Ik vind het dus wel belangrijk dat ik een merk spul koop ivm verkrijgbaar onderdelen.
Ik had naar gekeken ik weet niet meer welk merk, maar de inbouwbox was al jaren hetzelfde. Dus je kon het binnenwerk vrij eenvoudig vervangen zonder te moeten breken.vortexnl1982 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:46:
[...]
Het is een inbouwbox met wat leidingen in de muur toch ?
Als de inbouwbox kapot is > vervangen of fixen ? Ik vind het dus wel belangrijk dat ik een merk spul koop ivm verkrijgbaar onderdelen.
Ja ik zie ook niet zoveel problemen met een inbouwbox. Maar misschien zie ik iets over het hoofd..wortelsoft schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:56:
[...]
Ik had naar gekeken ik weet niet meer welk merk, maar de inbouwbox was al jaren hetzelfde. Dus je kon het binnenwerk vrij eenvoudig vervangen zonder te moeten breken.
PV wordt nu al gebruikt als sluitpost, dus alle duurdere dingen zijn al wegbezuinigd (zoals de douche WTW dus).Deleon78 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:29:
[...]
ALS. Ze kunnen ook op andere zaken besparen die duurder zijn dan een paneel.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.Haassiej schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:47:
[...]
Welke hoogte staat in je tekeningen? Misschien dat ze hoger hebben aangegeven en lagere hebben geplaatst
Even in de papieren gedoken en ik zie dat we van dit kozijn nooit een tekening van de binnenmuur hebben ontvangen, enkel van de buitengevel (die dus dichtgemetseld is).
Het plafond is 3,10 hoog, wellicht dat dit een iets beter perspectief geeft.
Hoe gaan jullie aannemers om met het energielabel? Bij ons sluiten ze dat uit in de contractstukken die wij hebben ondertekend en ook Woningborg heeft hier geen opmerking op gemaakt.
Bij ons garanderen ze energielabel A, ze zijn verplicht een energielabel af te geven
Van wanneer is je vergunning? Als die van voor 2021 is, is deze altijd A en kan deze op basis van de vergunning afgegeven worden.koekjah schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:10:
Bij ons garanderen ze energielabel A, ze zijn verplicht een energielabel af te geven
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Die is van voor 2021, dan is het voorlopig A.
Bij oplevering kijken ze wat het daadwerkelijke energielabel is. In alle gevallen krijg je een definitief energielabel na oplevering.
Bij oplevering kijken ze wat het daadwerkelijke energielabel is. In alle gevallen krijg je een definitief energielabel na oplevering.
Bouwbesluit is EPC <0.4 = automatisch A
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
De enige vraag is hoeveel plusjes je achter je A krijgtkoekjah schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:23:
Die is van voor 2021, dan is het voorlopig A.
EPC onbekend is voorlopig Asiemenz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:25:
Bouwbesluit is EPC <0.4 = automatisch A
EPC <0.8 = A+
EPC <0.6 = A++
EPC <0.4 = A+++
EPC <0.2 = A++++
EPC > 0,8 bestaat al 15 jaar niet meer of zo.
Tijd voor een label reset zoals het nieuwe EU witgoed label.JackBol schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:03:
[...]
EPC onbekend is voorlopig A
EPC <0.8 = A+
EPC <0.6 = A++
EPC <0.4 = A+++
EPC <0.2 = A++++
wij hebben ook een RT twee-onder-een kapper. 260 mm dikke tussenmuur. We horen niets van de buren, alleen de keffende hond. Een klein beest met een harde hoge blaf. Die ook nog eens 3 keer 1,5 uur per dag blaft. De rest van de familie heeft er minder last van trouwens.....ml002 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:35:
Er is niet meer vermogen nodig, maar het duurt langer. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. De beperking is de hoeveelheid liters van 60 graden die je warmtepomp kan maken. Als de boiler groter is, duurt het met dezelfde hoeveelheid liters gewoon langer. Simpel.Blihi schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:55:
[...]
Wat de aannemer zegt is dat bij het opwarmen van een grotere boiler meer vermogen nodig is. Er blijft dus te weinig over om de woning te verwarmen. De bron moet dan groter om dat vermogen te kunnen leveren.
Tevens: verwarmen en tapwater maken gaan nooit tegelijk. Zie Runner15 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:57:
Waar je hoogstens tegenaan loopt, is dat de balans in je bron sneller achteruit gaat. Bij woningen is er namelijk (meestal) te weinig koudevraag om de bron echt lekker in balans te houden. Dit betekent dat je langzaam de grond uitput (qua warmte/energie), en daarmee gaat je rendement achteruit. Als je meer douchet, zal de balans sneller achteruit gaan. Overigens maakt het daarin feitelijk weer niet gek veel uit hoe groot je boiler is, want of je boiler nou 180 of 300 liter is, als er 6 mensen douchen, douchen er 6 mensen (en heb je dus dat warme water nodig).
Eerder achterlijk dat die deuren zo laag zijn. Moeten gewoon tot plafond vind ik. Nu mis je best wat daglicht.kever678 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:16:
[...]
Achterlijk dat die muur niet doorgetrokken is..
Wordt op de energielabels ook echt duidelijk die +++ vermeld?JackBol schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:03:
[...]
EPC onbekend is voorlopig A
EPC <0.8 = A+
EPC <0.6 = A++
EPC <0.4 = A+++
EPC <0.2 = A++++
Zie net dat wij energielabel A hebben zonder plus(jes), terwijl onze woning EPC <=0.4 zou moeten zijn.
Op het nieuwe energie label wel.Farmerwood schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:29:
[...]
Wordt op de energielabels ook echt duidelijk die +++ vermeld?
Zie net dat wij energielabel A hebben zonder plus(jes), terwijl onze woning EPC <=0.4 zou moeten zijn.
Volgens dat overzicht zouden nieuwe woningen, die vanuit Bouwbesluit EPC <=0.4 moeten halen, allemaal minimaal een label A+++ moeten scoren
Klinkt alsof ik weer even de lastige klant uit moet gaan hangen bij de aannemer...

Als ik op onderstaande website zoek heeft zowat onze hele wijk label 'A' en een enkeling 'A+"
https://www.ep-online.nl/ep-online/Energylabel/Search
Hoe zal een NOM-woning dan scoren? Op de funda pagina stond destijds A+++++nogwat maar als ik op jou linkje check dan hebben de opgeleverde nom-woningen label A?Farmerwood schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:37:
[...]
Volgens dat overzicht zouden nieuwe woningen, die vanuit Bouwbesluit EPC <=0.4 moeten halen, allemaal minimaal een label A+++ moeten scoren
Klinkt alsof ik weer even de lastige klant uit moet gaan hangen bij de aannemer...![]()
Als ik op onderstaande website zoek heeft zowat onze hele wijk label 'A' en een enkeling 'A+"
https://www.ep-online.nl/ep-online/Energylabel/Search
Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam
Houdt de warmtepomp de watertemperatuur van de bron(=bodemtemperatuur) zelf op een constant niveau? Hopelijk zit er een algoritme in die het elektrische verwarmingselement bij laat stoken als de bron te koud dreigt te worden. Anders heb je altijd gevallen die gaan voldoen aan de wet van Murphy.Runner15 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:59:
[...]
Er is niet meer vermogen nodig, maar het duurt langer. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen. De beperking is de hoeveelheid liters van 60 graden die je warmtepomp kan maken. Als de boiler groter is, duurt het met dezelfde hoeveelheid liters gewoon langer. Simpel.
Tevens: verwarmen en tapwater maken gaan nooit tegelijk. Zie Runner15 schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:57:
Waar je hoogstens tegenaan loopt, is dat de balans in je bron sneller achteruit gaat. Bij woningen is er namelijk (meestal) te weinig koudevraag om de bron echt lekker in balans te houden. Dit betekent dat je langzaam de grond uitput (qua warmte/energie), en daarmee gaat je rendement achteruit. Als je meer douchet, zal de balans sneller achteruit gaan. Overigens maakt het daarin feitelijk weer niet gek veel uit hoe groot je boiler is, want of je boiler nou 180 of 300 liter is, als er 6 mensen douchen, douchen er 6 mensen (en heb je dus dat warme water nodig).
Een optie is altijd nog om voor 2k een zonneboiler op de garage te leggen, dan kan de warmtepomp op nachtstroom goedkoop een ketel vol-warmen en de zonneboiler overdag warm water leveren.
Dat ook inderdaad. Heb zelf de schuif pui vervangen voor een groot raam maar die zit op 10 cm na over de hele hoogte van de muur, staat een stuk mooier.TMC schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:02:
[...]
Eerder achterlijk dat die deuren zo laag zijn. Moeten gewoon tot plafond vind ik. Nu mis je best wat daglicht.
Op zowel die website als de normale energielabel check komt er bij onze woning dit uit:aGraPusher schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:28:
[...]
Hoe zal een NOM-woning dan scoren? Op de funda pagina stond destijds A+++++nogwat maar als ik op jou linkje check dan hebben de opgeleverde nom-woningen label A?
Labelklasse : A
EI : 0,17
EI geldig voor WWS : 0,17
Registratiedatum : 29-12-2020
Opnamedatum : 15-12-2020
Geldig tot : 15-12-2030
EnergieIndex is dus 0,17 wat een A+++++ zou moeten betekenen (0-op-de-meter woning) echter is het gewoon een A, geen bergen plusjes erachter. Ik ben echter nog steeds aan het wachten op de digitale variant van het label via de aannemer, een van de weinige ontbrekende stukjes bij de eind-oplever documenten.
Goedemorgen,
Heeft iemand weet van het volgende;
Wij krijgen 2 aaneengesloten parkeerplaatsen. deze zijn volgens de Technische Omschrijving CA 40m2 groot.
Op onze vraag aan de aannemer van wat ongeveer de afmetingen zullen worden antwoordde hij dat de afmeting per parkeerplaats zo'n 2.5m x 5m is.
2 parkeerplaatsen samen hebben dan een oppervlakte hebben van 25m2.
Ik heb aangegeven dat de TO ca 40m2 aangeeft. Daar wist hij dan niks van, maar zou het gaan het navragen.
Er is voldoende ruimte voor 40m2, daar ligt het niet aan.
Stel zij zeggen dat ze echt 25m2 worden, is de TO leidend en kunnen wij daar dan iets aan doen of is het dan pech?
Heeft iemand weet van het volgende;
Wij krijgen 2 aaneengesloten parkeerplaatsen. deze zijn volgens de Technische Omschrijving CA 40m2 groot.
Op onze vraag aan de aannemer van wat ongeveer de afmetingen zullen worden antwoordde hij dat de afmeting per parkeerplaats zo'n 2.5m x 5m is.
2 parkeerplaatsen samen hebben dan een oppervlakte hebben van 25m2.
Ik heb aangegeven dat de TO ca 40m2 aangeeft. Daar wist hij dan niks van, maar zou het gaan het navragen.
Er is voldoende ruimte voor 40m2, daar ligt het niet aan.
Stel zij zeggen dat ze echt 25m2 worden, is de TO leidend en kunnen wij daar dan iets aan doen of is het dan pech?
TO is leidend. Afwijkingen daarop moeten of in overleg gaan of moeten gedwongen zijn door technische oorzaak. Alle andere afwijkingen zijn opleverpunten.
Duidelijk! dank.
is er een afwijkingspercentage waar ze zich aan mogen houden? er staat CA. en niet exact 40m2
is er een afwijkingspercentage waar ze zich aan mogen houden? er staat CA. en niet exact 40m2
Gisteren is bij ons nieuwbouwhuis het trapgat gezaagd om de vlizotrap naar de vliering te vervangen!
Je kan dit in volledig uit handen geven van een aannemer, maar ik regel alles zelf. Zaken waarmee je rekening moet houden:
De vloeren in ons huis zijn kanaalplaat vloeren. Deze zijn onderdeel van de dragende constructie van je huis. Je moet dus een omgevingsvergunning aanvragen bij de gemeente hiervoor. Om succesvol een omgevingsvergunning te krijgen heb je een constructie berekening nodig.
Qua tijdlijn:
- Constructie berekening -> 4 weken. Probeer de orginele constructeur te regelen. Deze heeft alle relevante data en in mijn geval ook het goedkoopst ~300 euro inc btw
- Omgevingsvergunning: -> 8 weken. Dit gaat waarschijnlijk ook niet sneller. We kregen op de dag van de deadline een berichtje om 15:00 dat ze er mee bezig waren en om 15:25 was de omgevingsvergunning toegekend. Klus is waarschijnlijk onder de 5k ex btw, dus leges zijn dacht ik ~250 euro in mijn geval.
- Betonzager: Vraag/google naar betonzagers in je omgeving. Dit is niet een klusje voor een willekeurige klusjes man van Werkspot. Je moet zoeken naar echte professionals. In mijn geval gaat het om een trapgat van 1,3m x 2,6m. Hier komt ~1500kg beton uit. Van te voren ook na denken hoe je dat puin gaat afvoeren. Wij plaatsen nog een dakkapel, en we gaan het puin eruit hijsen tijdens de plaatsing van het dakkapel. Kosten ~€1800 incl
:strip_exif()/f/image/PEH6OjD175qNeT2819jPbFEs.jpg?f=fotoalbum_large)
- Lokale lasser die de constructie in elkaar zet. Dit heb ik op na-calculatie. Ik ga uit van ~500 euro.
- Raveelijzer plaatsen. Na-calculatie door bevriende aannemer.
- Trap: We gaan een identieke trap plaatsen als de verdieping eronder. We hebben de originele trappenleverancier hiervoor geselecteerd. Hierdoor krijg je makkelijk uniformiteit in je trappen en zit je niet met de maatvoering.
Totaal verwacht ik rond4,5 tot 5k ex btw kwijt te zijn hiervoor
Wat plaatjes:
:strip_exif()/f/image/vHW0JoVxFxBvrzX6e1wBLwFx.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee van de vier betonblokken.
:strip_exif()/f/image/oOnyKRFSLfyC26xoWHoOn9D2.jpg?f=fotoalbum_large)
Het oude trapgat gaan we nog dicht storten
:strip_exif()/f/image/88979yomJn0meWRuylzzoLVG.jpg?f=fotoalbum_large)
De trap wordt over 5 weken geplaatst! Voldoende tijd om alles netjes af te werken
Je kan dit in volledig uit handen geven van een aannemer, maar ik regel alles zelf. Zaken waarmee je rekening moet houden:
De vloeren in ons huis zijn kanaalplaat vloeren. Deze zijn onderdeel van de dragende constructie van je huis. Je moet dus een omgevingsvergunning aanvragen bij de gemeente hiervoor. Om succesvol een omgevingsvergunning te krijgen heb je een constructie berekening nodig.
Qua tijdlijn:
- Constructie berekening -> 4 weken. Probeer de orginele constructeur te regelen. Deze heeft alle relevante data en in mijn geval ook het goedkoopst ~300 euro inc btw
- Omgevingsvergunning: -> 8 weken. Dit gaat waarschijnlijk ook niet sneller. We kregen op de dag van de deadline een berichtje om 15:00 dat ze er mee bezig waren en om 15:25 was de omgevingsvergunning toegekend. Klus is waarschijnlijk onder de 5k ex btw, dus leges zijn dacht ik ~250 euro in mijn geval.
- Betonzager: Vraag/google naar betonzagers in je omgeving. Dit is niet een klusje voor een willekeurige klusjes man van Werkspot. Je moet zoeken naar echte professionals. In mijn geval gaat het om een trapgat van 1,3m x 2,6m. Hier komt ~1500kg beton uit. Van te voren ook na denken hoe je dat puin gaat afvoeren. Wij plaatsen nog een dakkapel, en we gaan het puin eruit hijsen tijdens de plaatsing van het dakkapel. Kosten ~€1800 incl
:strip_exif()/f/image/PEH6OjD175qNeT2819jPbFEs.jpg?f=fotoalbum_large)
- Lokale lasser die de constructie in elkaar zet. Dit heb ik op na-calculatie. Ik ga uit van ~500 euro.
- Trap: We gaan een identieke trap plaatsen als de verdieping eronder. We hebben de originele trappenleverancier hiervoor geselecteerd. Hierdoor krijg je makkelijk uniformiteit in je trappen en zit je niet met de maatvoering.
Totaal verwacht ik rond4,5 tot 5k ex btw kwijt te zijn hiervoor
Wat plaatjes:
:strip_exif()/f/image/vHW0JoVxFxBvrzX6e1wBLwFx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oOnyKRFSLfyC26xoWHoOn9D2.jpg?f=fotoalbum_large)
Het oude trapgat gaan we nog dicht storten
:strip_exif()/f/image/88979yomJn0meWRuylzzoLVG.jpg?f=fotoalbum_large)
De trap wordt over 5 weken geplaatst! Voldoende tijd om alles netjes af te werken
www.frees-it.com
Zo dat is nog eens wat anders dan de categorie, moet ik stucen of renovliezenBladeslayer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:44:
Gisteren is bij ons nieuwbouwhuis.......
..... tijd om alles netjes af te werken
Bood de aannemer geen vaste trap na zolder aan? Is toch veel makkelijker en in de regel veel goedkoper. Jouw kosten zijn nog best hoog, wat ook verklaarbaar is want veel werk.Bladeslayer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:44:
Gisteren is bij ons nieuwbouwhuis het trapgat gezaagd om de vlizotrap naar de vliering te vervangen!
Qua tijdlijn:
[Afbeelding]
Totaal verwacht ik rond4,5 tot 5k ex btw kwijt te zijn hiervoor![]()
Wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het oude trapgat gaan we nog dicht storten![]()
[Afbeelding]
Bij een vriend van mij was dat 5 jaar geleden ook niet standaart😔. Meerkosten waren echter, (€1200). In ons huidige huis was vaste trap na zolder ook niet standaart, zag ik toevallig laatst met opruimen in de brochure. Elk huis heeft het met de bouw (1991) wel als optie genomen. Dus moet ook niet heel duur zijn geweest.
In dit geval is het de trap van de zolder naar de (grote) vliering
/f/image/e7GlPBesd8rg9PADlTHeTIaK.png?f=fotoalbum_large)
Ik had liever het werk ook door de aannemer van het huis laten uitvoeren Echter was dit niet mogelijk ivm bouwbesluit. Vandaar dat het dan maar achteraf gaat. Om de vliering komen nog twee dakramen en een MV punt
/f/image/e7GlPBesd8rg9PADlTHeTIaK.png?f=fotoalbum_large)
Ik had liever het werk ook door de aannemer van het huis laten uitvoeren Echter was dit niet mogelijk ivm bouwbesluit. Vandaar dat het dan maar achteraf gaat. Om de vliering komen nog twee dakramen en een MV punt
[ Voor 3% gewijzigd door Bladeslayer op 31-03-2021 10:18 ]
www.frees-it.com
5k lijkt veel, maar ik denk dat de waarde van je huis hierdoor een stuk harder omhoog gaat. Mooi om het proces te zien!Bladeslayer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:44:
Qua tijdlijn:
[Afbeelding]
Totaal verwacht ik rond4,5 tot 5k ex btw kwijt te zijn hiervoor![]()
Wat plaatjes:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het oude trapgat gaan we nog dicht storten![]()
[Afbeelding]
Gehoord van een vriend van mij gisteren, veel nieuwbouwprojecten lopen vertraging op wegens het ontbreken van bouwmaterialen uit China, productie-achterstanden en forse prijsverhogingen op veel materiaal. Broodje aap verhaal of is dit een beeld dat jullie hier herkennen?
Ik merk in ieder geval dat diverse projecten in de nabije omgeving om onverklaarbare redenen opeens met enkele maanden worden uitgesteld, dus het lijkt mij een plausibel verhaal.
Ik merk in ieder geval dat diverse projecten in de nabije omgeving om onverklaarbare redenen opeens met enkele maanden worden uitgesteld, dus het lijkt mij een plausibel verhaal.
Waar men bij ons steeds zelfs ruim voor lag op schema hebben de eerste vertragingen zich ook aangediend. Al werd als reden door de aannemer de toch wat onverwacht heftige sneeuw en vorst van februari genoemd.Blik1984 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:57:
Gehoord van een vriend van mij gisteren, veel nieuwbouwprojecten lopen vertraging op wegens het ontbreken van bouwmaterialen uit China, productie-achterstanden en forse prijsverhogingen op veel materiaal. Broodje aap verhaal of is dit een beeld dat jullie hier herkennen?
Welke bouwmaterialen anders dan elektronica zouden uit China komen eigenlijk? (open vraag, heb echt geen idee maar zou verwachten dat veel bouwmateriaal gewoon uit Europa komt).Blik1984 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:57:
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar, volgens mij komt 90% uit west Europa. Behalve mogelijk wat elektronica, bedrading of PVC buizen, (al kunnen die ook al uit Europa komen, omdat hier bijna geen hand aan te pas komt en vervoer anders te duur is)Ascension schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:12:
[...]
Welke bouwmaterialen anders dan elektronica zouden uit China komen eigenlijk? (open vraag, heb echt geen idee maar zou verwachten dat veel bouwmateriaal gewoon uit Europa komt).
Zo ongeveer alles wat van plastic is. Maar ik ben natuurlijk geen kenner en heb het ook alleen maar van horen zeggen. Kan me niet voorstellen dat een pvc-buisje tot vertraging kan leidenAscension schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:12:
[...]
Welke bouwmaterialen anders dan elektronica zouden uit China komen eigenlijk? (open vraag, heb echt geen idee maar zou verwachten dat veel bouwmateriaal gewoon uit Europa komt).
En ik kan me ook niet voorstellen dat een weekje sneeuw/vorst tot een maand vertraging oplevert in de oplevering en nieuwe projecten met maanden kan vertragen. Beide zie ik op dit moment gebeuren bij vrienden en nieuwe projecten die in q1 van start zouden gaan
[ Voor 21% gewijzigd door Blik1984 op 31-03-2021 12:42 ]
Er zijn op dit moment grote chiptekorten (waardoor bijv. in de automotive hele productielijnen trager gaan) en die dingen zitten overal in. Dat zou een oorzaak kunnen zijn. Bijna alles met een momentary button heeft een al een microchip nodig om de state te onthouden(simpeler), op het moment dat de markt niet kan leveren gaat dat toch al aantikken.
Blik1984 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:57:
Er is ondertussen een hele boel niet leverbaar of de prijzen zijn significant gestegen:Blik1984 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:36:
[...]
Zo ongeveer alles wat van plastic is. Maar ik ben natuurlijk geen kenner en heb het ook alleen maar van horen zeggen. Kan me niet voorstellen dat een pvc-buisje tot vertraging kan leiden
En ik kan me ook niet voorstellen dat een weekje sneeuw/vorst tot een maand vertraging oplevert in de oplevering en nieuwe projecten met maanden kan vertragen. Beide zie ik op dit moment gebeuren bij vrienden en nieuwe projecten die in q1 van start zouden gaan
PVC
Plaat materiaal (Meubelpanelen, OSB, underlayment, multiplex)
Lengte hout (Vuren (geschaafd & ruw), tuinhout, Douglas, kozijn hout
Elektra (Schakelmateriaal, lasklemmen, clips, buizen)
Gips (Platen, stuc)
Isolatie (Rockwoll, Knauf minerale wol)
Gereedschap (Stuc, handzagen, etc)
De oorzaken zijn heel wisselend, van te hoge vraag tot geen beschikbare containers.
De verwachting is dat het nog niet opgelost is aan het eind van het jaar.
De meeste aannemers/groothandels kopen in op afroep, daarom zijn nog niet alle vakken leeg. Hun voorraden lopen nu ook langzaam leeg en uiteindelijk ga je ook daar tekorten zien.
[ Voor 17% gewijzigd door Toppe op 31-03-2021 13:02 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Vandaag hebben we de oplevering gehad, ook een USB stick met allerlei data. Hier zie ik nu hoe de vloerverwarming is gelegd, het is ineens 20cm HoH geworden i.p.v. 15cm HoH. Nu boeit het natuurlijk niet als het huis gewoon warm wordt (al zei de begeleider wel dat het 15cm zou worden), dus ik wil hier graag even vragen of ik hierover moet zeiken of niet. Ik zal alleen de data van de woonkamer noemen.
2 groepen, benodigd vermogen 29 W/m2, max afgifte 45 W/m2, aanvoer 35 en afvoer 30, warmteverlies 505W, flow 2 x 1,86 l/min, HoH afstand 20 cm. Betekent dit dat deze ruimte dus genoeg heeft aan 29 W/m2 voor 20 graden ruimte temperatuur, en dat dit ruimschoots wordt gedekt door de maximale 45 W/m2 afgifte? Ook de posities van de verdelers klopt niet met de realiteit, maar dat zal dan wel.
Verder zat er ook nog een redelijk diepe kras van 2 cm op de voorruit. Dit hebben we aangegeven, maar de uitvoerder zegt dat het binnen 5 cm van de rand zit en dus binnen de normen valt. Ze gaan het wel polijsten, maar als het niet lukt hebben we pech gehad. Kan toch niet waar zijn zoiets? Dus als een kras net op de rand valt boeit het niet?
Verder wel erg netjes afgewerkt moet ik zeggen.
2 groepen, benodigd vermogen 29 W/m2, max afgifte 45 W/m2, aanvoer 35 en afvoer 30, warmteverlies 505W, flow 2 x 1,86 l/min, HoH afstand 20 cm. Betekent dit dat deze ruimte dus genoeg heeft aan 29 W/m2 voor 20 graden ruimte temperatuur, en dat dit ruimschoots wordt gedekt door de maximale 45 W/m2 afgifte? Ook de posities van de verdelers klopt niet met de realiteit, maar dat zal dan wel.
Verder zat er ook nog een redelijk diepe kras van 2 cm op de voorruit. Dit hebben we aangegeven, maar de uitvoerder zegt dat het binnen 5 cm van de rand zit en dus binnen de normen valt. Ze gaan het wel polijsten, maar als het niet lukt hebben we pech gehad. Kan toch niet waar zijn zoiets? Dus als een kras net op de rand valt boeit het niet?
Verder wel erg netjes afgewerkt moet ik zeggen.
Heb je ook vloerkoeling? Want ik kreeg standaard hoh 200 en vanwege vloerkoeling werd dit 150 hoh. Voor de openslaande deuren wel heel stuk hoh 100.mister_S schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:17:
Vandaag hebben we de oplevering gehad, ook een USB stick met allerlei data. Hier zie ik nu hoe de vloerverwarming is gelegd, het is ineens 20cm HoH geworden i.p.v. 15cm HoH. Nu boeit het natuurlijk niet als het huis gewoon warm wordt (al zei de begeleider wel dat het 15cm zou worden), dus ik wil hier graag even vragen of ik hierover moet zeiken of niet. Ik zal alleen de data van de woonkamer noemen.
Geen vloerkoeling helaas, wilden ze niet aanbieden. HoH afstand voor de openslaande tuindieren is hier ook 10cm.
Prijsstijgingen van 22% en meer zijn geen uitzondering.Toppe schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:50:
[...]
[...]
Er is ondertussen een hele boel niet leverbaar of de prijzen zijn significant gestegen:
PVC
Plaat materiaal (Meubelpanelen, OSB, underlayment, multiplex)
Lengte hout (Vuren (geschaafd & ruw), tuinhout, Douglas, kozijn hout
Elektra (Schakelmateriaal, lasklemmen, clips, buizen)
Gips (Platen, stuc)
Isolatie (Rockwoll, Knauf minerale wol)
Gereedschap (Stuc, handzagen, etc)
De oorzaken zijn heel wisselend, van te hoge vraag tot geen beschikbare containers.
De verwachting is dat het nog niet opgelost is aan het eind van het jaar.
De meeste aannemers/groothandels kopen in op afroep, daarom zijn nog niet alle vakken leeg. Hun voorraden lopen nu ook langzaam leeg en uiteindelijk ga je ook daar tekorten zien.
Ook onze nieuwbouwwoning is vorige maand opgeleverd. We hadden wel enkele opleverpunten, waarvan de meeste inmiddels zijn opgelost.
In de eerste 2 weken hebben we er 2 zolderkamers ingemaakt, oprit gelegd en inmiddels staat alles in de verf. Komende dinsdag beginnen ze met de vloeren.
[URL="https://tweakers.net/i/FtilBMg_wLE6GMpgR_WW4ErjPj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p4Hjh58OQn9HH02Y6J1TQyfC.jpg?f=user_large",,"1"]
In de eerste 2 weken hebben we er 2 zolderkamers ingemaakt, oprit gelegd en inmiddels staat alles in de verf. Komende dinsdag beginnen ze met de vloeren.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
:strip_exif()/f/image/p4Hjh58OQn9HH02Y6J1TQyfC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door lonehitman op 01-04-2021 06:46 ]
Mooi! Die ombouw, hebben jullie bewust gekozen om geen zijkant aan de binnenzijde te plaatsen? Enkel de eerste 10cm?lonehitman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:59:
Ook onze nieuwbouwwoning is vorige maand opgeleverd. We hadden wel enkele opleverpunten, waarvan de meeste inmiddels zijn opgelost.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
En zijn die gipsplaten in verstek gezaagd of hoe zet je die hoeken mooi tegen elkaar? Moet voor onze keuken ook zoiets (laten) maken. Maar zit te puzzelen met hoe ik het frame in elkaar moet zetten.
De keuken komt er strak in. Aan beide kanten 1 mm speling. Dus verder dan 10 cm heeft geen zin. Gips er zo strak mogelijk tegen aan schroeven. Daarna aluminium afwerkstrips erop schroeven en deze afwerken met stuck.SquareOne schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 23:05:
[...]
Mooi! Die ombouw, hebben jullie bewust gekozen om geen zijkant aan de binnenzijde te plaatsen? Enkel de eerste 10cm?
En zijn die gipsplaten in verstek gezaagd of hoe zet je die hoeken mooi tegen elkaar? Moet voor onze keuken ook zoiets (laten) maken. Maar zit te puzzelen met hoe ik het frame in elkaar moet zetten.
Ik zou toch 2 a 3mm speling nemen, anders heb je namelijk geen enkele marge in het stellen van je deuren.lonehitman schreef op donderdag 1 april 2021 @ 06:43:
[...]
De keuken komt er strak in. Aan beide kanten 1 mm speling. Dus verder dan 10 cm heeft geen zin. Gips er zo strak mogelijk tegen aan schroeven. Daarna aluminium afwerkstrips erop schroeven en deze afwerken met stuck.
Wat soort voor opleverpunten had je als ik vragen mag?lonehitman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:59:
[URL="https://tweakers.net/i/FtilBMg_wLE6GMpgR_WW4ErjPj8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p4Hjh58OQn9HH02Y6J1TQyfC.jpg?f=user_large",,"1"]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder ziet het er echt top uit!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ziet er goed uit, welk merk is de wastafel/meubel ?
lonehitman schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:59:
[Afbeelding]
Wij zijn dus aan het kijken hoe we gordijnen in ons nieuwe huis kunnen ophangen, maar de ruimte boven is dermate klein dat ik me afvraag wat er mogelijk is. Hebben jullie dit ook gehad en hoe hebben jullie dit opgelost? Vooral ivm het kiep/kantel systeem wat anders niet open kan. We dachten aan jaloezieën maar om die nou zo ver van het kozijn af, op de muur te monteren.. Ben benieuwd naar jullie input.
:strip_exif()/f/image/kgLNbcn3KC35aBzlBgTw7WJt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 48% gewijzigd door 1ntroduc3 op 01-04-2021 08:39 ]
Iemand ervaring dat je in april nog altijd niet de WOZ waarde van je nieuwbouwwoning in aanbouw nog niet weet. Ik had hier eigelijk wel bericht van de gemeente van verwacht, maar nog altijd niets, ook in mijn overheid enkel de waarde per 1-1-2019 is bekend (bouwterrein).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2