WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Onze woning staat nu gepland voor dec 2021 of jan 2022. Veel eerder dus dan de maximale bouwtijd. Maar dit gaf VEH ook wel aan in het gesprek; een (goede) ontwikkelaar/aannemer heeft zelf ook belang bij een snelle oplevering, maar wil ook zichzelf juridisch beschermen bij tegenvallende zaken:koekjah schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:52:
Heb ik ook even over na zitten denken idd! Ben nu wel benieuwd naar de actuele situatie, al bekend wanneer de woning ongeveer opgeleverd wordt?
- Langzame verkoop van overige woningen
- Technische tegenslagen
- bouwdagen
- medewerking gemeente
- etc.
"Some people eat to live, others live to eat"
Voordeel bij ons: ze starten pas bij 70% verkoop en dat is ruim behaald.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Vanaf de hoera-brief weet je pas dat ze beginnen met bouwen. Tot die tijd loop je risico.koekjah schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:17:
Wij gaan binnenkort de koop-aanneemovereenkomst tekenen voor onze nieuwe woning, maar een aantal zaken zijn mij nog onduidelijk. Wellicht hebben jullie hier ervaring mee:
- Start bouw staat nu gepland 'na de zomer'. Ik snap dat ze nog geen exacte datum kunnen geven, maar wat kan ik eisen? Mei 2025 is ook 'na de zomer' en vanaf het moment dat we passeren bij de notaris ga ik al dubbele lasten betalen.
Ik wil voorkomen dat ik 3 jaar dubbele lasten heb voordat ze überhaupt beginnen met bouwen, het aantal werkbare dagen start ook pas met tellen zodra ze formeel begonnen zijn met de bouw.
Ligt aan de EPC berekening. De bouwer wil er zo weinig mogelijk op leggen om aan de vergunning te voldoen.- Er wordt in de tekening en technische omschrijving gesproken over het plaatsen van zonnepanelen. De locatie van de panelen is nog onbekend, het aantal panelen staat nergens vermeld en ook de minimale opbrengst staat nergens vermeld.
Is dat normaal in deze fase? Ik wil eigenlijk niets tekenen voordat dit vast ligt.
Je kan de vergunning opvragen bij je gemeente. Daar zit een EPC berekening in die aangeeft met hoeveel panelen de doelberekening is behaald.
Was bij ons niet mogelijk. Het was kiezen of delen.- Het meer/minder werk komt pas na het tekenen in een gesprek met de aannemer, terwijl ik overal lees dat je dit mee moet nemen tijdens de koop/aanneemovereenkomst.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Het is een tweekapper van ongeveer 155m2 en dan gaat er gesausd worden.siemenz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:03:
[...]
En dan moet er nog gesaust worden neem ik aan?
wat is 375m² ongeveer? een standaard tweekapper van 150-160m² of een rijwoning.
Paps is de helft van z'n leven schilder geweest dus die kan z'n hart weer ophalen
Ik twijfel wel nog om op de beneden verdieping zo'n plafond plint te laten maken, dat vind ik er net even iets luxer uit zien.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpfa6NicX2WUN6dXRWfuf4Rs.jpg?f=user_large)
Die 70% is standaard.koekjah schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:14:
Goed om te lezen! Vaak valt het mee idd en framen ze de bouwduur langer als de werkelijkheid.
Voordeel bij ons: ze starten pas bij 70% verkoop en dat is ruim behaald.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Harde voorwaarde voor de garantiefondsen zelfs.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik vind dat ook wel mooi. Zit erover te denken om het ook te doen.kevinvi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:16:
[...]
Het is een tweekapper van ongeveer 155m2 en dan gaat er gesausd worden.
Paps is de helft van z'n leven schilder geweest dus die kan z'n hart weer ophalen![]()
Ik twijfel wel nog om op de beneden verdieping zo'n plafond plint te laten maken, dat vind ik er net even iets luxer uit zien.
[Afbeelding]
Hoe zit het met gordijnrails ? Laat je die op het stucwerk zetten ?
Onjuist. Wij hebben een grens van 25% ipv 70%/75% en gewoon via Woningborg.JackBol schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:23:
[...]
Harde voorwaarde voor de garantiefondsen zelfs.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Zijn er nog andere opties dan?vortexnl1982 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:24:
[...]
Ik vind dat ook wel mooi. Zit erover te denken om het ook te doen.
Hoe zit het met gordijnrails ? Laat je die op het stucwerk zetten ?
Bij ons stond de eis van 70% ook in de voorwaarden. Maar omdat ze dit niet gingen halen en daardoor een aantal KAO s van vroege kopers zouden vervallen, hebben ze het project gesplitst in 3 deel projecten. Voor deel 1a en 1b was daarmee de 70% gehaald en kon er begonnen worden. Ik zit in project 2a en ons huis is het enige huis dat zo snel gebouwd gaat worden, de huizen om ons heen wordt pas over een aantal maanden mee begonnen.Blihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:24:
Daar hing het bij ons project een tijdje op. Van de 9 woningen werden de 3 duurste pas laat verkocht. En 6/9 is geen 70%De hoera-brief kwam op 31-8-2018. Ruim 3 maanden nadat wij de KAO tekenden.
Deel 3a en 3b zijn dan weer razendsnel verkocht in de afgelopen maanden. Je kunt daaraan wel zien dat de markt op dit moment compleet oververhit is.
"Some people eat to live, others live to eat"
Ik weet niet hoe het stucwerk zich houdt als je er gaten in gaat boren en er een rails tegenaan schroeft ?
Dat kan wel wat hebben, bij m'n broertje hangt het ook zo en de bulldog heeft al een aantal keren de gordijnen van het plafond getrokkenvortexnl1982 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 10:05:
[...]
Ik weet niet hoe het stucwerk zich houdt als je er gaten in gaat boren en er een rails tegenaan schroeft ?

[ Voor 4% gewijzigd door kevinvi op 23-03-2021 10:15 ]
Als je het hebt over het linker schema bij 6 en je dit achter een 3P+N B16/30mA alamat hangt zegt die plof.Farmerwood schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:14:
[...]
Tja, zo blijkt maar weer dat bij de gemiddelde keukenleverancier geen electriciens werken. Die man had geleerd hoe hij de perilex aansluiting door moest meten en wat er dan gemeten moet worden. Dat was niet zoals het hem geleerd was, er waren 3 fases, en dus sloot hij niks aan.
Het was vrijdagmiddag, zo rond de tijd dat op de bouw iedereen klaar was en wij gingen zaterdag verhuizen met 2 kleine kinderen. Dus er moest zaterdag gekookt kunnen worden. En als alle 'experts' die dit dagelijks doen roepen dat het niet goed zit gaat de aanwezige leek daar niet tegenin...
Keukenleverancier was gisteren gesloten, dus ga ze straks ff bellen. Dit gaat op hun kosten terug gebouwd worden.
En voor jou vast een aandachtspunt @Verwijderd, want volgens mij hebben ze maar 1 installatieteam.
Uit de handleiding van de kookplaat. Een vergelijkbaar plaatje staat ook op het apparaat zelf zie ik.
Hier maak ik ook uit op dat die 3de fase gewoon aangesloten kan zijn, maar niet gebruikt wordt als je de plaat correct op de stekker aansluit.
[Afbeelding]
Aangezien je dan grijs (L3) aan blauw (N) hangt.
Wellicht even hier navragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Onze toekomstige woning wordt opgeleverd zonder panelen EPC ligt op 0,26 i.v.m. de bodemwarmtepomp. We hebben een groot schuin dak op het zuiden, dus volgens mij uitermate geschikt volgens mij.
De aannemer biedt als optie 8 of 16 panelen (360 WP) indaks voor respectievelijk € 9.200 en € 12.500. Als ik zo rondkijk op internet lijkt me dat toch echt heel veel geld... Ik heb het gevoel dat het bijna voor de helft mogelijk zou moeten zijn.
Ik neig er nu naar om achteraf panelen te laten plaatsen en twijfel nog of we dat dan indaks laten doen (i.v.m. lagere BTW teruggaaf en mogelijk lagere opwekking van de panelen).
[ Voor 5% gewijzigd door RegularJohn op 23-03-2021 12:46 ]
Ik zou het wel weten. Achteraf (goedkoper) en op het dak (veiliger, dak blijft intact, meer opties voor langere termijn).RegularJohn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:45:
Wat hebben jullie gedaan/zouden jullie doen met de zonnepanelen?
Onze toekomstige woning wordt opgeleverd zonder panelen EPC ligt op 0,26 i.v.m. de bodemwarmtepomp. We hebben een groot schuin dak op het zuiden, dus volgens mij uitermate geschikt volgens mij.
De aannemer biedt als optie 8 of 16 panelen indaks voor respectievelijk € 9.200 en € 12.500. Als ik zo rondkijk op internet lijkt me dat toch echt heel veel geld... Ik heb het gevoel dat het bijna voor de helft mogelijk zou moeten zijn.
Ik neig er nu naar om achteraf panelen te laten plaatsen en twijfel nog of we dat dan indaks laten doen (i.v.m. lagere BTW teruggaaf en mogelijk lagere opwekking van de panelen).
Daar sluit ik me bij aan, ik zou ook gewoon voor op het dak gaan.Deleon78 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:47:
[...]
Ik zou het wel weten. Achteraf (goedkoper) en op het dak (veiliger, dak blijft intact, meer opties voor langere termijn).
Dit is als voorbeeld een offerte die ik kreeg van de elektro boer vanuit het project als uitbreiding op de 14 panelen die ik standaard op de woning krijg (mijn dak ligt zuid / zuidwest):
Achterzijde 1 paneel toevoegen (totaal 15 panelen).
Achterzijde overkapping/garage 11 panelen (plat dak).
Merk en type panelen: CanadianSolar Full Black 320 Wp panelen.
Opbrengst ca. 6700 Kwh (jaarbasis)
Totaalprijs 6158.- euro incl. BTW
[ Voor 4% gewijzigd door kevinvi op 23-03-2021 12:55 ]
Houd wel rekening met loze leidingen, die zeker al laten aanleggen.RegularJohn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:45:
De aannemer biedt als optie 8 of 16 panelen (360 WP) indaks voor respectievelijk € 9.200 en € 12.500. Als ik zo rondkijk op internet lijkt me dat toch echt heel veel geld... Ik heb het gevoel dat het bijna voor de helft mogelijk zou moeten zijn.
Komen hierbij uit op o.a.:
- Loze leidingen
- Zolderindeling
- Grondkabel
- Vergroten boiler
- Buitenkranen
- WCDs Buiten
- etc.
Enige waar ikzelf nog over twijfel is het laten aanpassen van een 3-tal ramen naar draai/kiep constructie. De ramen zijn nu zo ingetekend dat ze niet open kunnen. Echter is er wel per kamer min. 1 raam dat open kan, dus voor het luchten hoeft het niet. De gevraagde meerprijs is €1.800,- wat we vrij duur vinden.
Los van het gemakkelijker wassen van de ramen kan ik zelf niet direct een ander voordeel ontdekken, maar misschien zie ik iets over het hoofd??
Van 200 naar 270 liter voor €575,-koekjah schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:12:
Mag ik vragen wat de standaard inhoud van je boiler is, hoe groot je hem wilt en wat de aannemer vraagt?
Onder welke woningborg val je (2021/2020 of 2016) volgens mij zijn de minimum eisen betreffende boiler voorraad aangepast , en wellicht betaal je dan 575 terwijl het via woningborg al inclusief zou moeten zijn.
Goed punt! Onze KAO refereert naar de woningborg voorwaarden van 2020.aprofet schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:18:
[...]
Onder welke woningborg val je (2021/2020 of 2016) volgens mij zijn de minimum eisen betreffende boiler voorraad aangepast , en wellicht betaal je dan 575 terwijl het via woningborg al inclusief zou moeten zijn.
Als ik dan kijk naar de bijlages van 2020 zie ik voor 3 slaapkamers en een bad de inhoud begroot op 186L bij een laadtijd van >1.5 uur.
Dan lijkt het erop dat ze er aan voldoen.
[ Voor 18% gewijzigd door massapeal op 23-03-2021 13:30 ]
Hoe pak ik dit het beste aan zonder de tegels erachter te beschadigen? Dorpel zit muurvast op de vloer:
Het is dus afhankelijk van de laadtijd van de boiler wat de inhoud moet zijn?
Slijptol er op en een paar sleuven in de dorpel maken. Als je het met beleid doet ook de voeg tussen je dorpel los slijpen, anders een voegenkrabbertje kopen. Daarna vanaf binnen met een koudbeitel los tikken.Kayz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:36:
Ik heb jullie advies nodig. Ik heb een slecht geplaatste dorpel (steekt uit ten opzichte van kozijn + sluit de deur af = geen ventilatie). Ik wil deze eigenlijk vervangen met een dorpel van 3 cm (huidige is 4) zodat deze mooi aansluit en er een ventilatieopening is onder de deur.
Hoe pak ik dit het beste aan zonder de tegels erachter te beschadigen? Dorpel zit muurvast op de vloer:
[Afbeelding]
Binnenkant met deur dicht:
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 23-03-2021 13:43 ]
Volgens mij verschillen de standaarden afhankelijk van de toegepaste voorwaarden. Vanaf 2021 kijkt men bijv. ook weer naar het wel of niet toepassen van een douche wtw kwam ik zojuist achter. Ik zou die documenten even goed doornemen voor de zekerheid!koekjah schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:37:
Hey dat is een mooie tip. In onze woning zit een lucht-warmte pomp met een boiler van 180liter. De woning heeft 5 slaapkamers en standaard geen bad maar een douche. Wij willen wel een bad.
Het is dus afhankelijk van de laadtijd van de boiler wat de inhoud moet zijn?
Misschien een domme vraag, maar je bedoelt een leiding van de meterkast naar de zolder neem ik aan toch?Deleon78 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:11:
[...]
Houd wel rekening met loze leidingen, die zeker al laten aanleggen.
Kan nog wel een ding worden, loze leidingen staan niet op de meerwerklijst die we nu ontvangen hebben... Kan me toch niet voorstellen dat dit niet mogelijk is, extra CAT/CAI is wel mogelijk namelijk.
bovendien zijn verzekeraars vanwege brandgevaar huiverig voor in-dak PV => hogere premie.RegularJohn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:45:
(...)
geduld (duurde hier een half jaar, vooral irritant met pakketboeren die niet eens proberen te bezorgen)1ntroduc3 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:03:
Even een heel andere vraag: Hoe krijg je je nieuwe adres op google maps? Ik krijg het niet voor elkaar. Er staan nog (gesloopte) huisadressen die niet overeenkomen met wat het nu is/word.
rapporteer op google (rechtermuisknop op de kaart - gegevensprobleem melden
teken je straat in in openstreetmap. (ik weet niet of google dat ook gebruikt)
Geen domme vraag, ik kan het je niet met zekerheid vertellenRegularJohn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:51:
Dank voor de reacties! Bevestigd dus wel mijn vermoeden. Nu mijn wederhelft nog even overtuigen van functionaliteit en veiligheid boven de looks.
[...]
Misschien een domme vraag, maar je bedoelt een leiding van de meterkast naar de zolder neem ik aan toch?
Kan nog wel een ding worden, loze leidingen staan niet op de meerwerklijst die we nu ontvangen hebben... Kan me toch niet voorstellen dat dit niet mogelijk is, extra CAT/CAI is wel mogelijk namelijk.
Maar er zitten hier tweakers die er meer van weten.
wij hadden één loze leiding per ruimte. tip: vraag om buizen met dikkere diameter (is dat 22 mm?) is makkelijker met kabels trekken en je kan er meer in kwijt.Deleon78 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:07:
[...]
Geen domme vraag, ik kan het je niet met zekerheid vertellenik zou er twee of drie. Sowieso 1 voor teruglevering, mogelijk 1 voor utp en eentje just in case
Maar er zitten hier tweakers die er meer van weten.
Jazeker. Wij hebben beneden bewust gekozen voor roederails (https://www.roederails.nl.../railroedes-28mm-332.html). Die zijn er van verschillende merken en het voordeel is dat die onder het plafond zweven. In ons geval was dat nodig omdat er in het midden een balk zit van 2 cm. De rails moest daar overheen en dat is zo mooi opgelost.
De gordijnrails bij onze achtergevel is bijna 9 meter lang met een 90 graden bocht er in.
Ja, extra loze leidingen van de meterkast naar zolder zou ik ook zeker aanvragen. Een stuk of 3 van 19 mm. Meestal kan dat wel maar soms willen aannemers er niet aan omdat ze alleen bedrade leidingen willen leggen.RegularJohn schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:51:
Dank voor de reacties! Bevestigd dus wel mijn vermoeden. Nu mijn wederhelft nog even overtuigen van functionaliteit en veiligheid boven de looks.
[...]
Misschien een domme vraag, maar je bedoelt een leiding van de meterkast naar de zolder neem ik aan toch?
Die dorpel zit niet muurvast op de vloer, die dorpel zit in de dekvloerKayz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:36:
Ik heb jullie advies nodig. Ik heb een slecht geplaatste dorpel (steekt uit ten opzichte van kozijn + sluit de deur af = geen ventilatie). Ik wil deze eigenlijk vervangen met een dorpel van 3 cm (huidige is 4) zodat deze mooi aansluit en er een ventilatieopening is onder de deur.
[Afbeelding]
Binnenkant met deur dicht:
[Afbeelding]
Je kunt proberen om hem door de slijpen, maar ik zou er niet aan beginnen. Je loopt het risico dat je de tegels of leidingwerk in de vloer beschadigd. Hij is wel slordig geplaatst en als er geen ventilatie is onder de deur door zou ik de bouwer erop aanspreken. Was dit geen opleverpunt?
Dan verkorten ze trouwens de deur. Dan weet hij het vastBlihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:14:
[...]
Die dorpel zit niet muurvast op de vloer, die dorpel zit in de dekvloerDie dorpel is waarschijnlijk geplaatst voordat de vloeren gestort zijn.
Je kunt proberen om hem door de slijpen, maar ik zou er niet aan beginnen. Je loopt het risico dat je de tegels of leidingwerk in de vloer beschadigd. Hij is wel slordig geplaatst en als er geen ventilatie is onder de deur door zou ik de bouwer erop aanspreken. Was dit geen opleverpunt?
Normaal gesproken worden die dorpels geplaatst nadat het kozijn is gezet en worden de gemonteerd met hightack of tegellijm. In de dekvloer is geen alledaagse oplossing.Blihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:14:
[...]
Die dorpel zit niet muurvast op de vloer, die dorpel zit in de dekvloerDie dorpel is waarschijnlijk geplaatst voordat de vloeren gestort zijn.
Worden er überhaupt wel dorpels geplaatst voor de oplevering?
Bedankt voor je reactie. De dorpel zit niet in de dekvloer, deze is later geplaatst en zit met kit/cement op de dekvloer geplakt. Wellicht dus toch mogelijk om eruit te slopen?Blihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:14:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Kayz op 23-03-2021 14:22 ]
Ja dat vind ik ook geen nette oplossing, want aan de buitenkant zie je dan een kier van wat er standaard al is + nog eens +-1 cm ofzo (om aan de binnenkant boven de dorpel te komen). Door het plaatsen van een dorpel van 3 cm denk ik net genoeg ventilatieruimte te kunnen creëren, zonder dat de deur aangepast hoeft te worden.Deleon78 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:17:
[...]
Dan verkorten ze trouwens de deur. Dan weet hij het vast
Dat wordt de slijptol en een beitelKayz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Ja dat vind ik ook geen nette oplossing, want aan de buitenkant zie je dan een kier van wat er standaard al is + nog eens +-1 cm ofzo (om aan de binnenkant boven de dorpel te komen). Door het plaatsen van een dorpel van 3 cm denk ik net genoeg ventilatieruimte te kunnen creëren, zonder dat de deur aangepast hoeft te worden.
Als dat zo is zou je dus aan de overloop kant er iets (deels) onderdoor moeten kunnen halen of proberen, bijvoorbeeld een scherp (plamuur)mes? Bij mijn zus ook de gelijmde kunststenen vensterbanken met een oud plamuurmes en hamer heel losgekregen. Een beitel was te dik om er tussen te komen...Kayz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:19:
[...]
Bedankt voor je reactie. De dorpel zit niet in de dekvloer, deze is later geplaatst en zit met kit/cement op de dekvloer geplakt. Wellicht dus toch mogelijk om eruit te slopen?
Heb je een close-up foto vanuit de hal op vloerhoogte? De badkamerkant lijkt nog niet afgewerkt, klopt dat?
[ Voor 12% gewijzigd door Rouske op 23-03-2021 14:34 ]
Dan inderdaad met een scherp mes of plamuurmes er onderdoor. Om je tegels te beschermen even de kitnaad weghalen en zorgen dat er geen voegmiddel tussen de tegel en de dorpel zit. Als er geen contact meer is tussen dorpel en tegel zal je die tegels niet snel kapot maken.Kayz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:19:
[...]
Bedankt voor je reactie. De dorpel zit niet in de dekvloer, deze is later geplaatst en zit met kit/cement op de dekvloer geplakt. Wellicht dus toch mogelijk om eruit te slopen?
Heb je voor deze rails dan ook motoren om de gordijnen "slim" te maken?Blihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:10:
[...]
Jazeker. Wij hebben beneden bewust gekozen voor roederails (https://www.roederails.nl.../railroedes-28mm-332.html). Die zijn er van verschillende merken en het voordeel is dat die onder het plafond zweven. In ons geval was dat nodig omdat er in het midden een balk zit van 2 cm. De rails moest daar overheen en dat is zo mooi opgelost.
De gordijnrails bij onze achtergevel is bijna 9 meter lang met een 90 graden bocht er in.
Geen idee. Dat was bij ons niet echt een eis. Ik vermoed van niet, maar misschien dat Interstil wel iets heeft, maar goedkoop zal het zeker niet zijn.kevinvi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:24:
[...]
Heb je voor deze rails dan ook motoren om de gordijnen "slim" te maken?
Ik gebruik er in huis Switchbot voor die hebben 2 type voor railsen en volgens mij moet dat gewoon werken op die rails hij druk een rubber wiel tegen de rails aan en daar meer verplaatst de unit .kevinvi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:24:
[...]
Heb je voor deze rails dan ook motoren om de gordijnen "slim" te maken?
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Is die ventilatieruimte echt te weinig? Is er helemaal geen kier of is die gewoon minder dan je zou willen?Kayz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Ja dat vind ik ook geen nette oplossing, want aan de buitenkant zie je dan een kier van wat er standaard al is + nog eens +-1 cm ofzo (om aan de binnenkant boven de dorpel te komen). Door het plaatsen van een dorpel van 3 cm denk ik net genoeg ventilatieruimte te kunnen creëren, zonder dat de deur aangepast hoeft te worden.
Wij hebben alle deuren achteraf vervangen en die zijn op maat gemaakt dus de kieren zijn vaak minder hoog dan uit de bouw. In de praktijk trekt de MV er toch nog heel hard tocht doorheen hier.
Nooit van gehoord, maar wat een briljant systeem om te zien. Werkt het echt zoals op de video's? Ik denk dat hij het bij mij wel lastig zou krijgen om het gordijn de hoek om te trekken.Dark Angel schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:36:
[...]
Ik gebruik er in huis Switchbot voor die hebben 2 type voor railsen en volgens mij moet dat gewoon werken op die rails hij druk een rubber wiel tegen de rails aan en daar meer verplaatst de unit .
Vriend van mij heeft het uitgeprobeerd maar weer retour gestuurd. UIteindelijk waren de gordijnen toch te zwaar om te kunnen trekken. Ging in zijn geval ook over een langere lengte aan gordijnen.Blihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:58:
[...]
Nooit van gehoofd, maar wat een briljant systeem om te zien. Werkt het echt zoals op de video's? Ik denk dat hij het bij mij wel lastig zou krijgen om het gordijn de hoek om te trekken.
Maar ziet er inderdaad erg mooi uit
Kleinere opening is grotere luchtsnelheid voor hetzelfde volume en dus meer tocht. Grotere kieren zijn dus comfortabeler, voor ventilatie in ieder geval.Jheroun schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 15:50:
[...]
Is die ventilatieruimte echt te weinig? Is er helemaal geen kier of is die gewoon minder dan je zou willen?
Wij hebben alle deuren achteraf vervangen en die zijn op maat gemaakt dus de kieren zijn vaak minder hoog dan uit de bouw. In de praktijk trekt de MV er toch nog heel hard tocht doorheen hier.
Als je voor de opening gaat liggen ja, in dit geval is geluid het grootste bezwaar me dunkt.Z___Z schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 18:14:
[...]
Kleinere opening is grotere luchtsnelheid voor hetzelfde volume en dus meer tocht. Grotere kieren zijn dus comfortabeler, voor ventilatie in ieder geval.
Ook als je er langs loopt of bij de deur staat etc. Dat merk je echt welbbbrumbrum schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:03:
[...]
Als je voor de opening gaat liggen ja, in dit geval is geluid het grootste bezwaar me dunkt.
Ik heb behoorlijk zware gordijnen maar hij werkt zo als het moet.Blihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:58:
[...]
Nooit van gehoord, maar wat een briljant systeem om te zien. Werkt het echt zoals op de video's? Ik denk dat hij het bij mij wel lastig zou krijgen om het gordijn de hoek om te trekken.
|D3 Battletag: <SG>DarkAngelnl#2829| WOT DarkAngelnl
Een deurrooster?Kayz schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:36:
***members only***
https://www.praxis.nl/voo...tierooster-in-deur-maken/
De aanpassing is vrijdag gedaan door een elektricien die ook hier op de bouw werkt ja, maar dat ging buiten de aannemer om. Hij was simpelweg in de buurt. De uitvoerder heeft hem alleen voor ons gebeld om te vragen of hij tijd had voor een extra klusje.Blihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:54:
[...]
De meterkast is toch achteraf aangepast door een elektricien van de nazorg van de aannemer, of had ik dat verkeerd begrepen?
Keukenleverancier vandaag helaas niet te pakken gekregen (deels doordat ik zelf druk was met andere zaken)Rouske schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:56:
[...]
Als je het hebt over het linker schema bij 6 en je dit achter een 3P+N B16/30mA alamat hangt zegt die plof.
Aangezien je dan grijs (L3) aan blauw (N) hangt.
Wellicht even hier navragen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
Net eens even gekeken wat er moet gebeuren om e.e.a correct te bedraden. Heb de vraag incl alle foto's in bovengenoemd topic geplaatst.
Wellicht dat jij, @Blihi of @kabeltjekabel er eens een blik op kan werpen.
Qua aansluiting op de kookplaat lijkt het erop dat ik een van de aders die nu op de nul hangt, en die straks een fase is, aan de loze klem moet hangen. (Ga er in ieder geval even vanuit dat dat een loze klem is)
Edit: inmiddels ook het verwachte antwoord gekregen op mijn vraag.
[ Voor 9% gewijzigd door Farmerwood op 24-03-2021 06:36 ]
Ik heb gekeken en gereageerd. Let op:Farmerwood schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:03:
[...]
De aanpassing is vrijdag gedaan door een elektricien die ook hier op de bouw werkt ja, maar dat ging buiten de aannemer om. Hij was simpelweg in de buurt. De uitvoerder heeft hem alleen voor ons gebeld om te vragen of hij tijd had voor een extra klusje.
[...]
Keukenleverancier vandaag helaas niet te pakken gekregen (deels doordat ik zelf druk was met andere zaken)
Net eens even gekeken wat er moet gebeuren om e.e.a correct te bedraden. Heb de vraag incl alle foto's in bovengenoemd topic geplaatst.
Wellicht dat jij, @Blihi of @kabeltjekabel er eens een blik op kan werpen.
Qua aansluiting op de kookplaat lijkt het erop dat ik een van de aders die nu op de nul hangt, en die straks een fase is, aan de loze klem moet hangen. (Ga er in ieder geval even vanuit dat dat een loze klem is)
Edit: inmiddels ook het verwachte antwoord gekregen op mijn vraag.
De huidige situatie is brandgevaarlijk!
De elektricien die dit in de kookplaat heeft aangesloten moet zijn diploma in gaan leveren.[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 24-03-2021 08:14 ]
In de woning waarvoor wij waarschijnlijk zeer binnenkort de KAO gaan tekenen zit het knieschot vrij ver naar binnen en zou een dakkapel niet veel waarde bieden als deze daar op moet aansluiten. De dakkapel die vanuit de bouw kan worden geplaatst komt wel een meter verder richting de gevel dan het standaard knieschot, maar is erg duur (13.500 voor 3 meter) en we hebben hem waarschijnlijk de eerste jaren ook niet nodig. Kan een dakkapel leverancier dit knieschot ook verplaatsen zonder dat het dak gaat doorhangen? Of wordt dat dan alsnog een kostbaar verhaal?
Wij hebben het onderstaand gevraagd bij de aannemer;Jazzle schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:25:
Wat zijn jullie ervaringen met het achteraf plaatsen van een dakkapel op een scharnierdak, en het verplaatsen van het (dragend) knieschot?
In de woning waarvoor wij waarschijnlijk zeer binnenkort de KAO gaan tekenen zit het knieschot vrij ver naar binnen en zou een dakkapel niet veel waarde bieden als deze daar op moet aansluiten. De dakkapel die vanuit de bouw kan worden geplaatst komt wel een meter verder richting de gevel dan het standaard knieschot, maar is erg duur (13.500 voor 3 meter) en we hebben hem waarschijnlijk de eerste jaren ook niet nodig. Kan een dakkapel leverancier dit knieschot ook verplaatsen zonder dat het dak gaat doorhangen? Of wordt dat dan alsnog een kostbaar verhaal?
Het leveren en aanbrengen van een constructieve voorziening in de
scharnierkap van de woning zodat eenvoudig in een later stadium
een dakkapel geplaatst kan worden
Verwijderd

Ik krijg straks een 400v groep voor een 3 fase fornuis met vermogen meer dan 750kW.
De kookplaat wordt een Bora X Pure welke zowel op 1, 2 als 3 fase geïnstalleerd worden(?) volgens de handleiding:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5vQng1wyvxpfi53xCO8orYZk.png?f=user_large)
Dan lijkt mij het logisch dat ze de stekker van de Bora als het bovenste schema monteren toch?
Ik heb dezelfde aannemer & keukenleverancier als Farmerwood, dus ik wil graag voorbereid zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2021 10:20 ]
750kW dat is een hele stevige kookplaat. Dat soepje kookt meteen droogVerwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:14:
Wat een gedoe elke keer met die kookplaten en groepenAls zelfs elektriciens het al opf*cken, waar moet je dan nog vanuit gaan als leek?
Ik krijg straks een 400v groep voor een 3 fase fornuis met vermogen meer dan 750kW.
De kookplaat wordt een Bora X Pure welke zowel op 1, 2 als 3 fase geïnstalleerd worden(?) volgens de handleiding:
[Afbeelding]
Dan lijkt mij het logisch dat ze de stekker van de Bora als het bovenste schema monteren toch?
Verwijderd
Zo staat het in de technische omschrijving van de 400v groep bij de aannemerToppe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:18:
[...]
750kW dat is een hele stevige kookplaat. Dat soepje kookt meteen droog
De aannemer is al begonnen met je groepVerwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:19:
[...]
Zo staat het in de technische omschrijving van de 400v groep bij de aannemer7.5kW dus
/f/image/yvIfJK1T6QIJIhl61uIzrWbe.webp?f=fotoalbum_large)
Overigens volg ik even. Krijg een Pure X en ons contact persoon bij de keuken boer denkt mee maar heeft verder geen kaas gegeten van stekkers…
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 24-03-2021 10:26 ]

De eisen voor een nul-op-de-meter garantie zijn bijzonder vaag, heeft iemand hier toevallig ervaring met deze garantie achteraf, eventueel met aanpassingen na de bouw, aanvragen als consument? De kopersbegeleiding kon me niet echt verder helpen.
Ja, inderdaad. Dat schema is voor 3-fase.Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:14:
Wat een gedoe elke keer met die kookplaten en groepenAls zelfs elektriciens het al opf*cken, waar moet je dan nog vanuit gaan als leek?
[Afbeelding]
Ik heb dezelfde aannemer & keukenleverancier als Farmerwood, dus ik wil graag voorbereid zijn
Verwijderd
Als ik me niet vergis is "Nul op de meter" totaal gasloos. (dus een warmtepomp). EPC heeft te maken met de opwekking van eigen energie, isolatie en dat soort duurzame zaken.Mythling schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:23:
Ik heb gisteren geleerd dat EPC <0 niet hetzelfde is als nul-op-de-meter. Beetje dom, aangezien ik daar wel vanuit ging bij het uitzoeken van de hypotheekaanbieder.
De eisen voor een nul-op-de-meter garantie zijn bijzonder vaag, heeft iemand hier toevallig ervaring met deze garantie achteraf, eventueel met aanpassingen na de bouw, aanvragen als consument? De kopersbegeleiding kon me niet echt verder helpen.
Beauty is in the eye of the beerholder
Wij nemen waarschijnlijk ook een BORA.Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 10:14:
[Afbeelding]
Als ik het aansluitschema zo zie, komt het op mij over alsof de BORA ook "gewoon" op 2 fase wordt aangesloten, en enkel de ventilator op fase 3?
In principe dezelfde constructie als de Bosch van hierboven, enkel de afzuiging op F3?
En ging de aannemer daar in mee?Kneepie schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:33:
[...]
Wij hebben het onderstaand gevraagd bij de aannemer;
Het leveren en aanbrengen van een constructieve voorziening in de
scharnierkap van de woning zodat eenvoudig in een later stadium
een dakkapel geplaatst kan worden
Wat ik begreep kan een knieschot niet zomaar verwijderd worden. Een constructeur moet dit dan opnieuw berekenen, maar kan soms wel. Bij ons was het een optie om hiervoor een voorziening te treffen, dakconstuctie werd dan zo aangepast dat er in de toekomst een dakkapel of grootdakraam past, zonder gevolgen van de constuctie.Jazzle schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:25:
Wat zijn jullie ervaringen met het achteraf plaatsen van een dakkapel op een scharnierdak, en het verplaatsen van het (dragend) knieschot?
Wij hebben gekozen voor voorzieningen voor grote dakramen en niet voor dakkapel, maar hebben voor en achter standaart al gevelkozijnen en een dak met een hellingsgraad van 50graden en het is ook niet meteen schuin, (dakgoot hangt op 5,98 waardoor dakkapel relatief weinig ruimte zou toevoegen. In jouw geval zou ik vragen voor een voorziening voor een dakkapel.
Was bij mijn broer's huis zelfs een standaardoptie.
Nulopdemeter is dat het gebouwgebonden energie + verbruik inwoners zelf opgewekt word. Maar er worden een hoop dingen aangenomen. Je ziet het hier in de wijk ook, vanuit de gemeente is nulopdemeter verplicht (die zelf niet kan aangeven wat dat inhoudt). En je ziet PV installaties van 4 tot 15kWp....HellBeast schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 11:12:
[...]
Als ik me niet vergis is "Nul op de meter" totaal gasloos. (dus een warmtepomp). EPC heeft te maken met de opwekking van eigen energie, isolatie en dat soort duurzame zaken.
In principe heeft de WP er niets mee te maken, het gaat uiteindelijk dat de energiebalans 0 of negatief is, en uit gas komt ook gewoon een bepaalde hoeveelheid kWh, in de praktijk zal 0 op de meter wel altijd gasloos zijn.
Variant hierop is 0 op de rekening, want met kantelen van saldering kunnen huizen die nu een negatieve rekening hebben alsnog moeten gaan betalen....
Een betere uitleg inderdaad!bbbrumbrum schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:21:
[...]
Nulopdemeter is dat het gebouwgebonden energie + verbruik inwoners zelf opgewekt word. Maar er worden een hoop dingen aangenomen. Je ziet het hier in de wijk ook, vanuit de gemeente is nulopdemeter verplicht (die zelf niet kan aangeven wat dat inhoudt). En je ziet PV installaties van 4 tot 15kWp....
In principe heeft de WP er niets mee te maken, het gaat uiteindelijk dat de energiebalans 0 of negatief is, en uit gas komt ook gewoon een bepaalde hoeveelheid kWh, in de praktijk zal 0 op de meter wel altijd gasloos zijn.
Variant hierop is 0 op de rekening, want met kantelen van saldering kunnen huizen die nu een negatieve rekening hebben alsnog moeten gaan betalen....
Beauty is in the eye of the beerholder
https://nomkeur.nl/
EPC0 betekent dat de berekende epc-waarde (verplicht voor het bouwbesluit, vanaf 2021 is dat BENG) 0 is, maar die kan (kon) vrij eenvoudig gecompenseerd worden door extra PV neer te leggen (bijvoorbeeld). Het zegt niet perse iets over je energierekening. Wel uiteraard dat je een behoorlijk zuinige woning hebt.
kepler schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:26:
Onze keuken wordt morgen ingemeten en wij krijgen ook een Bora Pure X. Gelijk even in de meterkast kijken wat ze gedaan hebben, op de keukentekening staat een eis van 7600W.
:fill(white):strip_exif()/f/image/txf9ZIfEcble5ODSAMDiSjxz.png?f=user_large)
Bij ons staat op de technische (keuken) tekening ook 7,6 KW. Echter wel met daarnaast "3-fase Perilex".
Wij hebben de keuken niet via de aannemer gedaan en niet de 3-fase Perilex afgenomen vanuit de meerwerklijst. Puur uit principe dat ik €380,- voor het verzwaren van de "kookgroep" naar krachtsrstroom oplichting vindt als de standaard optie niet aan de NEN1010 voldoet..
Ben benieuwd wat de bouwer erin gaat plaatsen. Mocht het een kookgroep worden kijk ik wel of ik er een opleverpunt van maak. Klik er anders zelf wel een 3F ALAMAT voor €150 (zal ook geen 4polige ALS aanwezig zijn gok ik).
[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 24-03-2021 14:11 ]
Bij ons staat er geen 3fase bij, maar ik ben benieuwd. Ik ga er zelf niks aan doen, want daar heb ik te weinig verstand vanSource90 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 13:49:
[...]
[Afbeelding]
Bij ons staat op de technische (keuken) tekening ook 7,6 KW. Echter wel met daarnaast "3-fase Perilex".
Wij hebben de keuken niet via de aannemer gedaan en niet de 3-fase Perilex afgenomen vanuit de meerwerklijst. Puur uit principe dat ik €380,- voor het verzwaren van de "kookgroep" naar krachtsrstroom oplichting vindt als de standaard optie niet aan de NEN1010 voldoet..
Ben benieuwd wat de bouwer erin gaat plaatsen. Mocht het een kookgroep worden kijk ik wel of ik er een opleverpunt van maak. Klik er anders zelf wel een 3fase krachtgroep voor €50,- of gelijk maar een 3F ALAMAT voor €150.
Als het niet klopt meld ik het wel direct aan de installateur.
Heb nu op Werkspot wat opdrachten open staan, voor o.a. Leidingwerk verplaatsen, Elektra aanpassingen, en Stucen.
Ze hebben een review systeem maar in persoonlijke referenties en ervaringen van Tweakers heb ik toch iets meer vertrouwen
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Allemaal persoonlijke referenties die ik voldoende vertrouw. Allemaal ook partijen die niet de goedkoopste zijn, maar ons wel het gevoel geven dat het sowieso goed gedaan wordt.
Daarnaast wil ik vooral zo min mogelijk partijen in huis. De volgorde van zaken is belangrijk, hoe meer partijen, hoe lastiger dat wordt om goed te krijgen. Dus als ik extra klusjes heb, probeer ik het bij een bestaande partij onder te brengen indien mogelijk. Ook als dat meer kost.
Krijg je echt nuttige antwoorden dan? Zelf ook al meerdere klussen geplaatst en hoe uitgebreid je het ook doet, amper een antwoord waar je echt wat mee kan.Greatsword schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:13:
Vraagje waar halen jullie je vaklui vandaan?
Heb nu op Werkspot wat opdrachten open staan, voor o.a. Leidingwerk verplaatsen, Elektra aanpassingen, en Stucen.
Ze hebben een review systeem maar in persoonlijke referenties en ervaringen van Tweakers heb ik toch iets meer vertrouwen
Wacht bijvoorbeeld al 4(!!) maanden op een offerte van een schilder. Elke keer mail komt er aan, ondertussen maar anders opgelost.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/509
Uiteraard gaan we hier notitie van maken tijdens de voorschouw, maar wat moet ik hier nou mee? Mag ik aannemen dat de bouwer dit moet corrigeren (voor alle woningen?) of wat is de normale gang van zaken met dit soort dingen?
Oh wauw. Welkom terug in 1970.Tristan schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:30:
Ik krijg binnenkort de sleutel van onze nieuwbouw woning. Nu blijft de voordeur maar 79cm breed te zijn (over het gehele project!) en dus lijkt deze niet aan de gestelde bouwbesluit te voldoen
Uiteraard gaan we hier notitie van maken tijdens de voorschouw, maar wat moet ik hier nou mee? Mag ik aannemen dat de bouwer dit moet corrigeren (voor alle woningen?) of wat is de normale gang van zaken met dit soort dingen?
Kleine correctie. Geopend is de opening maar 79cm breed.
Staat eigenlijk al in je eigen link:Tristan schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:33:
[...]Kleine correctie. Geopend is de opening maar 79cm breed.
Als je de muis houdt op "vrije breedte" zie je dat dit de kleinste ruimte tussen de constructie is. Zoals ik hem lees, wordt het nu onjuist opgeleverd.In artikel 4.22 lid 1 van het Bouwbesluit 2012 leest u welke doorgangen van ruimten van een woning de voorgeschreven minimale vrije breedte van 0,85 m en vrije hoogte van 2,30 m moeten hebben.
Voordeur is eveneens een vluchtroute in bijna alle gevallen.De eisen hebben alleen betrekking op toegangen naar de genoemde ruimten. Een doorgang op een route die alleen bedoeld is om de ruimte te verlaten behoeft daarom niet aan artikel 4.22 te voldoen. Als het gaat om een vluchtroute geldt hiervoor wel weer de eis van artikel 2.107 lid 8, waaruit volgt dat een doorgang van een vluchtroute van een woning ook ten minste 0,85 x 2,3 m moet zijn.
[ Voor 33% gewijzigd door Source90 op 24-03-2021 14:45 ]
Bij stucen wel, elektra en (water)leidingwerk wat minder dus uiteindelijk maar gewoon gaan googlen+woonplaats.Toppe schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:28:
[...]
Krijg je echt nuttige antwoorden dan? Zelf ook al meerdere klussen geplaatst en hoe uitgebreid je het ook doet, amper een antwoord waar je echt wat mee kan.
Wacht bijvoorbeeld al 4(!!) maanden op een offerte van een schilder. Elke keer mail komt er aan, ondertussen maar anders opgelost.
Stucadoor die ik heb gevonden doet glad stucen voor c.a. 14,- per m2
Elektricien gevonden voor bijvoorbeeld wat extra stopcontacten + licht punt verplaatsen, internet kabels trekken door loze leidingen, kabelgoot in de muur etc en die vraagt 75,- per uur excl. materiaal.
Hoop op leidingwerk en elektra dus nog wat te kunnen besparen.
[ Voor 14% gewijzigd door Greatsword op 24-03-2021 14:48 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ja, klopt. Hoe dan ook moet de kleinst mogelijke ruimte minimaal 0,85m zijn. Ik ben benieuwd hoe de bouwer dit gaat oplossenSource90 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:38:
[...]
Voordeur is eveneens een vluchtroute in bijna alle gevallen.

Vooral nu al aangeven en niet wachten tot de vooroplevering. Is voor iedereen fijnerTristan schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:30:
Ik krijg binnenkort de sleutel van onze nieuwbouw woning. Nu blijkt de voordeur geopend maar 79cm breed te zijn (over het gehele project!) en dus lijkt deze niet aan de gestelde bouwbesluit te voldoen
Zojuist een brief van de notaris ontvangen dat in de akte van levering (al lang en breed afgerond) men vergeten is bepaalde verkoopbepalingen van toepassing te verklaren. En dat is wel knap vervelend voor de verkoper/gemeente, want dat zijn onder andere bepalingen als (eigen woorden):
- koper zal gemeente niet aanspreken voor (....)
- koper is verplicht tot (...)
- voldoen we niet aan hetgeen hiervoor dan volgt een onmiddelijk opeisbare boete van x-duizend euro.
- kettingbeding
Met het vriendelijke verzoek of wij de akte ter aanpassing ondertekend terug willen sturen. Ik ben benieuwd of iedereen daar zonder slag of stoot in mee zal gaan. Dit raakt volgens mij het hele project, dus iemand bij de gemeente/verkoper zal een slechte dag hebben gehad
Werkspot is een beetje een vreemd systeem. Wat je niet ziet is dat de klusser (stevig) betaalt op het moment dat hij/zij zijn/haar gegevens met jou deelt. Als je daar dan dus niets mee doet kost ze dat best geld. Je moet dus heel duidelijk aangeven dat je echt serieus bent en de klus moet ook niet te goedkoop zijn, want dan verdampt de winst voor de klusser.Greatsword schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:13:
Vraagje waar halen jullie je vaklui vandaan?
Daarbij hebben de goeden meestal werk genoeg, dus blijven de beunen over. Wij hebben overigens heel goede ervaring met onze hovenier die we via werkspot gevonden hebben, dus het kan wel goed werken.
Ik zou ook niet direct heel happig zijn om dit alsnog te doen. Staan die bepalingen in jouw KAO en daarin genoemde aanhangsels? Zo ja, zul je moeten tekenen vrees ik, want dan is er een kennelijke fout gemaakt. Zo nee, heeft de gemeente pech lijkt me.Wanne-B88 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:51:
Interessante ontwikkeling in ons project.
Zojuist een brief van de notaris ontvangen dat in de akte van levering (al lang en breed afgerond) men vergeten is bepaalde verkoopbepalingen van toepassing te verklaren. En dat is wel knap vervelend voor de verkoper/gemeente, want dat zijn onder andere bepalingen als (eigen woorden):
- voldoen we niet aan hetgeen hiervoor dan volgt een onmiddelijk opeisbare boete van x-duizend euro.
- kettingbeding
Met het vriendelijke verzoek of wij de akte ter aanpassing ondertekend terug willen sturen. Ik ben benieuwd of iedereen daar zonder slag of stoot in mee zal gaan. Dit raakt volgens mij het hele project, dus iemand bij de gemeente/verkoper zal een slechte dag hebben gehad
Zou dat ook zijn met Slimster?Blihi schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:54:
[...]
Werkspot is een beetje een vreemd systeem. Wat je niet ziet is dat de klusser (stevig) betaalt op het moment dat hij/zij zijn/haar gegevens met jou deelt. Als je daar dan dus niets mee doet kost ze dat best geld. Je moet dus heel duidelijk aangeven dat je echt serieus bent en de klus moet ook niet te goedkoop zijn, want dan verdampt de winst voor de klusser.
Daarbij hebben de goeden meestal werk genoeg, dus blijven de beunen over. Wij hebben overigens heel goede ervaring met onze hovenier die we via werkspot gevonden hebben, dus het kan wel goed werken.
https://slimster.nl/
Heb via Werkspot inderdaad amper/geen reacties gehad. Via Slimster zelfde dag diverse mails/telefoontjes voor meerdere opdrachten.
Edit:
Als ik kijk bij "bedrijf aanmelden" zie ik:
Vaste prijs per lead variërend tussen € 7 - 19
Geen abonnementskosten
Op een opdracht van 5.000+ lijkt mij een paar euro peanuts en daarmee veel goedkoper dan een hoog percentage bij Werkspot.
[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 24-03-2021 16:06 ]
Ik heb mij er nog niet écht in kunnen verdiepen, maar ben bang dat we er niet aan ontkomen. In de koopovereenkomst staat namelijk "op de onderhavige verkoop zijn van toepassing de Algemene Verkoopbepalingen projectnaam".Blihi schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:57:
[...]
Ik zou ook niet direct heel happig zijn om dit alsnog te doen. Staan die bepalingen in jouw KAO en daarin genoemde aanhangsels? Zo ja, zul je moeten tekenen vrees ik, want dan is er een kennelijke fout gemaakt. Zo nee, heeft de gemeente pech lijkt me.
Precies, als zij verwijzen naar de koopbepalingen die in de akte zouden moeten staan.. Maar die ze vergeten zijn te noteren in de betreffende akte... dan gaat die vlieger niet op.Blihi schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:10:
Maar heb je die verkoopbepalingen ook ontvangen? Zo niet, dan tellen ze niet.
Anders zou Jan en alleman bij de gemeente elke willekeurige regel kunnen toevoegen aan de akte, als dit de gemeente beter uitkomt, onder het mom "Foutje; vergeten".
De akte is -neem ik aan- ook al gedoponeerd of ingeschreven?
Zou alle stukken goed nalezen. Als het niet in de KAO staat, dan dikke doei voor dat kettingbeding.
Als alles getekend is, ook door de verkoper, dan is het jammer voor de verkoper lijkt me. Ik zou zeker niet zomaar opnieuw tekenen, zeker niet als het in jouw nadeel is. In onze KAO stonden zulke zaken allemaal wel benoemd.Wanne-B88 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:51:
Interessante ontwikkeling in ons project.
- kettingbeding
Klopt, maar je moet dus alleen reageren als je serieus interesse hebt om de klus te doen en als klant moet je dus niet wachten op 10 offertes, want dan vallen er 9 af die wel de leadkosten betalen. Als iedereen dat doet betaal je als klusser dus 10 keer de leadkosten voor iedere aangenomen klus en dan loopt het wel in de papieren.Source90 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:04:
[...]
Zou dat ook zijn met Slimster?
https://slimster.nl/
Heb via Werkspot inderdaad amper/geen reacties gehad. Via Slimster zelfde dag diverse mails/telefoontjes voor meerdere opdrachten.
Edit:
Als ik kijk bij "bedrijf aanmelden" zie ik:Vaste prijs per lead variërend tussen € 7 - 19
Op een opdracht van 5.000+ lijkt mij een paar euro peanuts en daarmee veel goedkoper dan een hoog percentage bij Werkspot.
Geen abonnementskosten
Maar dit systeem is alweer uit 2013. Zit er geen ontwikkeling meer in deze markt? Het kan toch slimmer/slanker/beter zou ik zeggen?
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2