Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.640 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Dutchylex schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Wij hebben ook een overbruggingsgedeelte voor onze huidige woning. Bij de NN mag je 1 jaar lang die 2 huizen op je naam hebben staan, en zelfs iets langer schijnt geen probleem te zijn. Je moet daarna wel echt verkopen/verkocht hebben. Je betaald natuurlijk wel extra rente die periode maar als het goed is compenseert de extra overwaarde dat.
Die rente is peanuts in verhouding met de mogelijke waardestijging. Maar inderdaad goed om even uit te zoeken wat de opties zijn. Hypotheekadviseur maar eens mailen.
Scuderia110 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:07:
[...]

Wil je echt een woning als beleggingsobject inzetten?
Met de verwachte ontwikkeling van de huizenmarkt wil ik dat misschien best een jaartje aan, ja. De businesscase om te gaan verhuren vind ik net niet aantrekkelijk genoeg, maar als ik met een jaartje wachten mogelijk nog 5-10% winst boek wil ik die gok wel wagen.
Blihi schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:31:
@Pannencouque

Een overbruggingshypotheek moet afgelost worden bij de notaris bij verkoop van de woning. Ik weet eigenlijk niet of je die zelf af kunt lossen. Daarvoor moet je de bank even bellen, ook in verband met de fiscale regels. Je gaat dan namelijk box 3 vermogen gebruiken om een box 1 schuld af te lossen. Dat heeft gevolgen voor je eigenwoningreserve en dus de aftrekbaarheid van je nieuwe hypotheek.

Voor de bank maakt het niets uit als je twee huizen houdt. Je hypotheek voor de nieuwe woning is gebaseerd op je inkomen, niet op je (box 3) vermogen. Dat jij je box 3 vermogen in een dure auto steekt of in een tweede huis zal de bank een worst zijn, zolang je maar blijft betalen.
Let wel: ik hoef 'm van mezelf niet per se af te lossen maar ik ga er vanuit dat de bank het niet zo tof vind dat ik de overbruggingshypotheek aanhou als ik al in het nieuwe huis woon. Die overbruggingshypotheek is ook aan termijnen gebonden en wordt op indicatie verlengd. Ik gok dat de bank niet happig is om te verlengen onder deze condities.
Je punt mbt de boxen is wel een goede. Zal ik ook eens voorleggen aan de hyp.adviseur. Op zich geen ramp om daar tijdelijk wat box 3 vermogen voor in te zetten, dan kan ik verrekenen als ik het huis definitief verkoop. Maar als dat dan dan niet meer kan, is het wel zonde want dan ben ik ineens m'n beleggingspotje kwijt. Overigens verwacht ik dat de prijsstijging het gemis aan HRA wel afdekt. De markt is idioot en ik wil kijken of ik daar nog iets van kan profiteren - dit is hét moment.
Anderzijds zit er ook een stemmetje in m'n hoofd dat zegt 'blij zijn met wat je hebt'...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Farmerwood schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Hier is gisteren de keuken geplaatst.
Ik had vanuit de bouw een krachtgroep laten plaatsen gezien onze 3x25A aansluiting.
De Bosch kookplaat die we gekozen hebben is volgens spec '2-fase' en dus vertikt de keukenleverancier om hem aan te sluiten.
Er liep nog een elektricien rond op de bouw en die is erbij geweest. Was er zelf helaas niet op dat moment, want nu is mijn krachtgroep losgekoppeld en is er een kookgroep geplaatst. 2x16 gekoppeld en op dezelfde aardlek en fase.

Heb het nog even aan mijn neefje voorgelegd die electricien is en die zegt ook dat dit de standaard werkwijze is en correct is...

Vandaag zijn we verhuisd. Zitten nu na een dag keihard werken tussen de opgestapelde verhuisdozen. Wat kan een mens een hoop spullen verzamelen :X
Kids bij mijn zus (en haar kinderen) gedropt vanmorgen en beiden net in coma in hun nieuwe kamer.
Morgen beginnen met inrichten en eens kijken of we alles een plek kunnen geven.
Dank, ik heb het ook aan mijn aannemer voorgelegd, als ik antwoord heb, laat ik het hier op het topic ook weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Pannencouque schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:39:
[...]
Die rente is peanuts in verhouding met de mogelijke waardestijging. Maar inderdaad goed om even uit te zoeken wat de opties zijn. Hypotheekadviseur maar eens mailen.

[...]
Met de verwachte ontwikkeling van de huizenmarkt wil ik dat misschien best een jaartje aan, ja. De businesscase om te gaan verhuren vind ik net niet aantrekkelijk genoeg, maar als ik met een jaartje wachten mogelijk nog 5-10% winst boek wil ik die gok wel wagen.

[...]
Let wel: ik hoef 'm van mezelf niet per se af te lossen maar ik ga er vanuit dat de bank het niet zo tof vind dat ik de overbruggingshypotheek aanhou als ik al in het nieuwe huis woon. Die overbruggingshypotheek is ook aan termijnen gebonden en wordt op indicatie verlengd. Ik gok dat de bank niet happig is om te verlengen onder deze condities.
Een overbruggingshypotheek is een hypotheek op de overwaarde van de oude woning. Die hypotheek moet je aflossen als je de woning verkoopt en heeft een maximale looptijd (bij de meeste banken) van 3 jaar. Dat is namelijk ook de maximale tijd dat deze aftrekbaar is voor de belastingdienst. (ik ga er even vanuit dat er niet ook nog een gewone hypotheek op de woning zit, als dat wel zo is moet ook die eerst afgelost worden).
Je punt mbt de boxen is wel een goede. Zal ik ook eens voorleggen aan de hyp.adviseur. Op zich geen ramp om daar tijdelijk wat box 3 vermogen voor in te zetten, dan kan ik verrekenen als ik het huis definitief verkoop. Maar als dat dan dan niet meer kan, is het wel zonde want dan ben ik ineens m'n beleggingspotje kwijt. Overigens verwacht ik dat de prijsstijging het gemis aan HRA wel afdekt. De markt is idioot en ik wil kijken of ik daar nog iets van kan profiteren - dit is hét moment.
Na die 3 jaar moet de bank beoordelen of je deze hypotheek, naast je hoofdhypotheek, aan mag houden als box 3 lening. Hoogstwaarschijnlijk mag dat niet in verband met de financieringslastnormen. Je moet dan dus gaan verkopen. (voor een box3 lening zijn de eisen veel strenger dan voor box1)

Daar zit een enorm risico, want jouw nieuwe woning dient ook als onderpand voor de overbruggingshypotheek. De bank heeft die hypotheek namelijk op beide woningen ingeschreven. Kun je, om wat voor reden dan ook, de overbrugging niet afbetalen (bijvoorbeeld omdat jouw gok verkeerd uitpakt en de hele woningmarkt instort omdat de nieuwe regering met andere regels komt), moet je ook je nieuwe huis verkopen.
Anderzijds zit er ook een stemmetje in m'n hoofd dat zegt 'blij zijn met wat je hebt'...
Dat dus. Aan verhuren van vastgoed kleven risico's. Als iemand een wietkwekerij neerzet is dat jouw probleem en je hebt geen enkel recht om periodiek te controleren of er een wietkwekerij zit. Jij draait echter wel voor de kosten op als het mis gaat. Ook moet je het onderhoud niet vergeten. Thuis kun je een klusje uitstellen, bij verhuur kan dat niet, want dat pikt de huurder niet. Als de ketel het 's nachts niet meer doet belt de huurder een installateur om dat op te lossen en de rekening gaat naar jou.

Dit moet je, mijns inziens, dus alleen doen met geld dat je echt niet nodig hebt. En dan nog is het het verstandigst om dit in een BV onder te brengen zodat je geen persoonlijk risico loopt bij, bijvoorbeeld, een wietkwekerij.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Als je de woning gaat verhuren moet je ook toestemming hebben van de bank, anders kun je in vervelende situaties terecht komen. Standaard is het niet toegestaan om de woning te verhuren zonder toestemming.

En denk 3x na voordat je gaat verhuren, hoe leuk mensen ook lijken, als de voordeur dicht is kunnen ze veranderen in beesten en je woning uitwonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Nog even wezen kijken bij de bouw, 2e verdiepingsvloer (kanaalplaten) is gelegd, nu viel me alleen op dat een aantal platen niet strak tegen elkaar aan lagen, ben niet dichtbij geweest, maar lijkt toch zeker 5-10 cm ruimte tussen te zitten. Ik heb het rood omcirkeld, ik was ervan overtuigd dat die platen strak tegen elkaar horen, daarom die mooie v-naadjes als het af is. Geen probleem zo, of toch even navragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6zlWvVu5piXlNuWveO0cqK8BHNQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fajgrlIyqbTWCCkc9diYKkdI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Scuderia110 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:41:
Als je de woning gaat verhuren moet je ook toestemming hebben van de bank, anders kun je in vervelende situaties terecht komen. Standaard is het niet toegestaan om de woning te verhuren zonder toestemming.
Die toestemming heb je natuurlijk alleen nodig als je er een hypotheek op hebt. Zonder hypotheek is dat niet aan de orde (en die hypotheek wilde hij aflossen).
En denk 3x na voordat je gaat verhuren, hoe leuk mensen ook lijken, als de voordeur dicht is kunnen ze veranderen in beesten en je woning uitwonen.
Wietkwekerij FTW

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Scuderia110 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:37:
Nog even wezen kijken bij de bouw, 2e verdiepingsvloer (kanaalplaten) is gelegd, nu viel me alleen op dat een aantal platen niet strak tegen elkaar aan lagen, ben niet dichtbij geweest, maar lijkt toch zeker 5-10 cm ruimte tussen te zitten. Ik heb het rood omcirkeld, ik was ervan overtuigd dat die platen strak tegen elkaar horen, daarom die mooie v-naadjes als het af is. Geen probleem zo, of toch even navragen?

[Afbeelding]
Tja, die ruimte vullen ze wel op bij het storten van de dekvloer. Maar mooi is het niet. Dit moet aan de onderzijde zeker gestuct worden, met spuitwerk krijg je dat niet weggemoffeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Hier is gisteren de keuken geplaatst.
Ik had vanuit de bouw een krachtgroep laten plaatsen gezien onze 3x25A aansluiting.
De Bosch kookplaat die we gekozen hebben is volgens spec '2-fase' en dus vertikt de keukenleverancier om hem aan te sluiten.
Ja, 2-fase, dus de derde fase gebruik je niet. Daar is zelfs een terminal voor voorzien onderin de kookplaat en het juiste plaatje staat wel ergens in de handleiding (400V1N, of in de boekjes van Bosch: 380-415V 2N~, daarbij worden de 2 N terminals doorgelust met het meegeleverde koperen bruggetje en worden alleen fasen 1 en 2 gebruikt. Fase 3 kun je afknippen of op de ongebruikte terminal naast fases 1 en 2 aansluiten. Die zit daar niet voor niets.).
Er liep nog een elektricien rond op de bouw en die is erbij geweest. Was er zelf helaas niet op dat moment, want nu is mijn krachtgroep losgekoppeld en is er een kookgroep geplaatst. 2x16 gekoppeld en op dezelfde aardlek en fase.
Lekker dan. Het was goed en nu is het weer fout. Mogen ze later weer terug komen.
Heb het nog even aan mijn neefje voorgelegd die electricien is en die zegt ook dat dit de standaard werkwijze is en correct is...
Dan mag jouw neefje terug naar school....

2x16 A achter een 25A hoofdzekering kan toch niet, dat snapt hij toch ook wel. De kookplaat kan nu niet meer gebruiken dan 25*230 = 5750 Watt. Als jouw kookplaat een 7400 Watt versie is dan gaat de hoofdzekering er uit zodra je een keer fatsoenlijk gaat koken.
Vandaag zijn we verhuisd. Zitten nu na een dag keihard werken tussen de opgestapelde verhuisdozen. Wat kan een mens een hoop spullen verzamelen :X
Kids bij mijn zus (en haar kinderen) gedropt vanmorgen en beiden net in coma in hun nieuwe kamer.
Morgen beginnen met inrichten en eens kijken of we alles een plek kunnen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door Blihi op 21-03-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:39
Ik heb 4 jaar gekookt op een kookgroep met diverse pannen tegelijk en er is nooit een zekering er uit gegaan. Dus ook de hoofdzekering niet. Het is een in Nederland geaccepteerde oplossing.
Een elektricien zal mijn inziens, ook bij 3x25A, gewoon een kookgroep installeren. De keukenleverancier werkt op de perilex stekker van de kookplaat de aders conform een kookgroep af en klaar is de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:13
sunnybird schreef op zondag 21 maart 2021 @ 17:00:
Ik heb 4 jaar gekookt op een kookgroep met diverse pannen tegelijk en er is nooit een zekering er uit gegaan. Dus ook de hoofdzekering niet. Het is een in Nederland geaccepteerde oplossing.
Een elektricien zal mijn inziens, ook bij 3x25A, gewoon een kookgroep installeren. De keukenleverancier werkt op de perilex stekker van de kookplaat de aders conform een kookgroep af en klaar is de installatie.
Dat het werkt betekend niet dat het juist is ;).
Het is een besparing, niets meer en niets minder. Een krachtgroep is duurder om te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
Dat het een besparing is lijkt mij duidelijk. Maar het het niet geoorloofd is, geloof ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Bij onze huidige woning zit de kookgroep simpelweg over 2 van de 3 fasen heen (dus groep 8 & 9 bijvoorbeeld bij 3x4 groepen op ieder fase). Is dat geen oplossing? Of is dat juist verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:13
sunnybird schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:04:
Dat het een besparing is lijkt mij duidelijk. Maar het het niet geoorloofd is, geloof ik niet.
Volgens de NEN norm is het niet correct, daar hebben de meesten echter maling aan.
Je kan er formeel een oplever punt van maken en dan moeten ze het corrigeren naar een krachtgroep.
Bij mij ging het uiteindelijk “gratis” naar een krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
En dan komt de keukenleverancier en zegt dat het een kookgroep moet worden. Mag je het daarna dus zelf aansluiten. Ik weet niet of ik dat wel handig vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
sunnybird schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:31:
En dan komt de keukenleverancier en zegt dat het een kookgroep moet worden. Mag je het daarna dus zelf aansluiten. Ik weet niet of ik dat wel handig vind.
Dus dan maar fout laten doen? Lekkere logica, houdt zichzelf ook in stand zo.
En lijkt me dat de keukenboer niets aansluit? Als sommige electriciens het al niet snappen zou ik het zeker niet aan de keukenboer overlaten.

En dan inderdaad liever zelf goed doen dan een ander fout.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-03-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Iemand toevallig ervaring met een Velux Dakserre (de verse met de 6 ramen)
In de showroom bekeken, erg mooi. Ontzettend veel lichtinval, echt een stuk meer dan een traditional dakkapel.

Volgens de verkoper geen last van geluid (regendruppels) en teveel warmte ivm rolgordijn.
Maar was benieuwd naar "real" life ervaringen ipv "commercial experiences".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45
jzoin2 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:41:
Iemand toevallig ervaring met een Velux Dakserre (de verse met de 6 ramen)
In de showroom bekeken, erg mooi. Ontzettend veel lichtinval, echt een stuk meer dan een traditional dakkapel.

Volgens de verkoper geen last van geluid (regendruppels) en teveel warmte ivm rolgordijn.
Maar was benieuwd naar "real" life ervaringen ipv "commercial experiences".
Wij hebben er één. Hebben hem op het noorden, het voordeel is juist in de zomer dat je 6 ramen open kunt zetten ivm koelen. Regendruppels qua geluid is hier niet anders dan op het dak. Dat hoor je gewoon. Bij de bovenste drie hebben we elektrische rolgordijnen en de onderste drie gewoon handmatig. De bovenste drie zijn de gewone standaard kantel dakramen. De onderste drie kunnen we helemaal uitklappen. Erg blij mee. Het is duurder dan een gewone dakkapel maar zeker geen spijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
Nuevocasa schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:49:
[...]

Wij hebben er één. Hebben hem op het noorden, het voordeel is juist in de zomer dat je 6 ramen open kunt zetten ivm koelen. Regendruppels qua geluid is hier niet anders dan op het dak. Dat hoor je gewoon. Bij de bovenste drie hebben we elektrische rolgordijnen en de onderste drie gewoon handmatig. De bovenste drie zijn de gewone standaard kantel dakramen. De onderste drie kunnen we helemaal uitklappen. Erg blij mee. Het is duurder dan een gewone dakkapel maar zeker geen spijt van!
Bedankt voor je reactie. Heel fijn om te lezen. Zou je nog een airco nemen op zolder of denk je dit is wel prima zo.

Ik kreeg een offerte van 6600 euro voor een duo variant (inclusief handmatige rolgordijnen en montage en btw). Had om een triple offerte gevraagd 🥺

Ps:
Wist trouwens dat niet het zoveel duurder is dan een traditioneel dakkapel (behoorlijk zelfs)

[ Voor 5% gewijzigd door jzoin2 op 21-03-2021 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
jzoin2 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:05:
[...]

Bedankt voor je reactie. Heel fijn om te lezen. Zou je nog een airco nemen op zolder of denk je dit is wel prima zo.

Ik kreeg een offerte van 6600 euro voor een duo variant (inclusief handmatige rolgordijnen en montage en btw). Had om een triple offerte gevraagd 🥺

Wist trouwens dat niet zoveel duurder is dan een traditioneel dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Wij hebben de optie om voor 700 euro de v-naden dicht te laten maken. We willen daarna het plafond laten stuken. Kunnen we de v-naden dan ook niet beter door de stukadoor laten doen?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:45
jzoin2 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:05:
[...]

Ps:
Wist trouwens dat niet het zoveel duurder is dan een traditioneel dakkapel (behoorlijk zelfs)
Lastig te zeggen, wij gebruiken het nu niet als slaapkamer. Daarnaast is het helemaal afhankelijk van je huis, de ligging etc.
Wij waren wel meer kwijt idd. Ik had de gordijnen zelf gehaald bij de Hornbach, dat scheelde heel veel en er was toen een cashback actie van Velux O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
siemenz schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:41:
Wij hebben de optie om voor 700 euro de v-naden dicht te laten maken. We willen daarna het plafond laten stuken. Kunnen we de v-naden dan ook niet beter door de stukadoor laten doen?
Yup!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
sunnybird schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:04:
Zijn hele topics over volgeschreven. Het is en blijft foutief aangesloten. Als je er een opleverpunt van maakt zal het hersteld worden.

Elke 2-fase kookplaat kan op 3-fase. Andersom niet.

Er wordt heel wat opgeleverd wat niet volgens de regels is. Geloven dat dat niet gebeurt is onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsNieuweThuis
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-10-2023
Goedemorgen.
Eerste keer dat ik hier iets van mij laat horen.
Hebben in januari getekend voor een nieuwbouwhuis in project en hopelijk starten ze in juli met de bouw.
Kan mij niet snel genoeg beginnen.
Echter moeten al wel voor april de afbouwopties (leidingen etc.) bekend zijn.
Ik heb al veel geleerd door dit forum te lezen. Nu een vraag.

We zijn ook keukens gaan kijken omdat we graag het leidingenplan door willen geven. Je moet dan echter wel de keuken kopen / er voor tekenen zodat ze het leidingenplan willen tekenen.
Zijn er ook mensen die dit zelf tekenen? Ik bedoel de opstelling van de keuken weten we wel (ongeveer).

En 1 van de keukenboeren ontraadde ons een zwarte spoelbak, of een spoelbak van gun metal als we ook een quooker nemen. Door het kokende water uit de quooker kraan blijkt er al snel afbladdering van die spoelbakken te komen; blazen omdat het een soort toplaag is. Iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvcb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 06-03 22:59
Qua keuken hebben we diverse ontwerpen gemaakt welke afwijken van de standaard keuken in het project. Daarna de installatie tekening van de standaard keuken als voorbeeld gebruikt en zelf het nieuwe leidingplan getekend., gewoon ouderwets op papier. Dit was voor de aannemer in 1 keer duidelijk en goed overgenomen naar de meerwerklijst. Er werd zelfs meegedacht aan een door mij onlogisch aangegeven installatiepunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Leidingplan kun je op zich zelf tekenen als je handig genoeg bent. Als je bij het project al een standaard leidingplan gekregen hebt kun je dat als basis gebruiken. Maar let op: Niet alle aannemers accepteren een zelfgemaakt document.

In ons project mochten we het helemaal zelf aanleveren, maar bij mijn ouders is het kiezen: of je koopt de keuken bij de projectleverancier, of je krijgt de leidingen op de standaardplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Het leidingplan van onze keukenleverancier was ook niet best.

Paar significante fouten en weinig zin van hun kant om het aan te passen. Voor je tekent kan alles, maar zodra ze weten dat ze je binnen hebben is de flexibiliteit toch een stuk minder...

Als je een paar voorbeelden hebt en wat van elektra etc afweet, kom je een eind denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:41
OnsNieuweThuis schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:42:
Goedemorgen.
Hebben in januari getekend voor een nieuwbouwhuis in project en hopelijk starten ze in juli met de bouw.

We zijn ook keukens gaan kijken omdat we graag het leidingenplan door willen geven. Je moet dan echter wel de keuken kopen / er voor tekenen zodat ze het leidingenplan willen tekenen.
Zijn er ook mensen die dit zelf tekenen? Ik bedoel de opstelling van de keuken weten we wel (ongeveer).

En 1 van de keukenboeren ontraadde ons een zwarte spoelbak, of een spoelbak van gun metal als we ook een quooker nemen. Door het kokende water uit de quooker kraan blijkt er al snel afbladdering van die spoelbakken te komen; blazen omdat het een soort toplaag is. Iemand daar ervaring mee?
Als je de opstelling weet kunt je het zelf uitwerken.
Zie ook bijv. mijn voorbeeld in het keukentopic (getekend in sketchup). Maar kan ook heel simpel op papier.
SquareOne in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Aantal tweakers hebben het hier laten doen: https://technischekeukentekening.nl/ voor 175 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Blihi schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:22:
[...]

Een overbruggingshypotheek is een hypotheek op de overwaarde van de oude woning. Die hypotheek moet je aflossen als je de woning verkoopt en heeft een maximale looptijd (bij de meeste banken) van 3 jaar. Dat is namelijk ook de maximale tijd dat deze aftrekbaar is voor de belastingdienst. (ik ga er even vanuit dat er niet ook nog een gewone hypotheek op de woning zit, als dat wel zo is moet ook die eerst afgelost worden).

[...]

Na die 3 jaar moet de bank beoordelen of je deze hypotheek, naast je hoofdhypotheek, aan mag houden als box 3 lening. Hoogstwaarschijnlijk mag dat niet in verband met de financieringslastnormen. Je moet dan dus gaan verkopen. (voor een box3 lening zijn de eisen veel strenger dan voor box1)

Daar zit een enorm risico, want jouw nieuwe woning dient ook als onderpand voor de overbruggingshypotheek. De bank heeft die hypotheek namelijk op beide woningen ingeschreven. Kun je, om wat voor reden dan ook, de overbrugging niet afbetalen (bijvoorbeeld omdat jouw gok verkeerd uitpakt en de hele woningmarkt instort omdat de nieuwe regering met andere regels komt), moet je ook je nieuwe huis verkopen.

[...]

Dat dus. Aan verhuren van vastgoed kleven risico's. Als iemand een wietkwekerij neerzet is dat jouw probleem en je hebt geen enkel recht om periodiek te controleren of er een wietkwekerij zit. Jij draait echter wel voor de kosten op als het mis gaat. Ook moet je het onderhoud niet vergeten. Thuis kun je een klusje uitstellen, bij verhuur kan dat niet, want dat pikt de huurder niet. Als de ketel het 's nachts niet meer doet belt de huurder een installateur om dat op te lossen en de rekening gaat naar jou.

Dit moet je, mijns inziens, dus alleen doen met geld dat je echt niet nodig hebt. En dan nog is het het verstandigst om dit in een BV onder te brengen zodat je geen persoonlijk risico loopt bij, bijvoorbeeld, een wietkwekerij.
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zou de overbruggingshypotheek zelf kunnen aflossen. Daardoor staan dan nog de initiële hypotheek en de hypotheek op de nieuwbouwwoning. Maar die zijn in principe niet meer aan elkaar gelinkt.

Ik zou ook niet per se gaan verhuren; maar mogelijk afwachten of de markt nog even doorstijgt en daarna verkopen. Een tijdje heb ik nog het idee gehad om wel te gaan verhuren, maar één van de redenen om te vertrekken is dat we niet willen investeren in een nieuwe keuken en badkamer in de komende vijf jaar; als ik het voor verhuur aanhou zullen we dat alsnog moeten gaan doen wil je het netjes houden. De vraag is of dat handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Scuderia110 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 15:37:

[Afbeelding]
is de vloer al afgestort?

[ Voor 93% gewijzigd door HyperTrophy op 22-03-2021 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51
Pannencouque schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:49:
[...]
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik zou de overbruggingshypotheek zelf kunnen aflossen. Daardoor staan dan nog de initiële hypotheek en de hypotheek op de nieuwbouwwoning. Maar die zijn in principe niet meer aan elkaar gelinkt.

Ik zou ook niet per se gaan verhuren; maar mogelijk afwachten of de markt nog even doorstijgt en daarna verkopen. Een tijdje heb ik nog het idee gehad om wel te gaan verhuren, maar één van de redenen om te vertrekken is dat we niet willen investeren in een nieuwe keuken en badkamer in de komende vijf jaar; als ik het voor verhuur aanhou zullen we dat alsnog moeten gaan doen wil je het netjes houden. De vraag is of dat handig is.
Waar je nog wel aan moet denken is dat je huidige woning verpand blijft aan de nieuwe hypotheek bank, ondanks dat je aflost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
wortelsoft schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Waar je nog wel aan moet denken is dat je huidige woning verpand blijft aan de nieuwe hypotheek bank, ondanks dat je aflost.
Bij een overbrugging verpand je toch niet je oude woning aan je nieuwe bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
sunnybird schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:31:
Dit moet je dus gewoon allemaal weigeren, verwijzen naar de normen waar de installatie aan moet voldoen en de keukenboer het lekker met de installateur uit laten zoeken.

Precies zo is het hier bij mij, en bij tientallen andere mensen, gegaan. Installateurs in woningbouwprojecten lijken maar langzaam te willen begrijpen wat er zoal anders is als de aansluiting standaard naar 3 fasen gaat. Keukenboeren snappen er al helemaal geen zak van, die plakken een kookgroep in de meterkast omdat ze dat al tig jaar doen. Zoek even op kookgroep in dit topic en lees een beetje bij :P

Ik had dit vooraf wel allemaal besproken met kopersbegeleiding en keukenleverancier, maar uiteraard was het bij oplevering van de keuken fout. Dat zag ik gelukkig voordat het fornuis er in ging dus meldde ik dat richting de keukenpartij. Daar kwam een klok-klepel wauwelverhaal over 2 en 3 fasen uit waarbij de goede man zelf gelukkig ook snel doorhad dat hij het eigenlijk niet snapte.

Conclusie van het verhaal: keukengroep verwijderd, 3 fasengroep neergezet, extra kabel via de kruipruimte naar de keuken gemaakt en hele handel is wel netjes aangesloten zodat het aan de norm voldoet, maar vooral zodat er wel normaal gekookt kan worden (fornuis met 5 pitten en 2 ovens).

In de gevallen waar dit 'wel gewoon werkt' omdat de groep er niet uitklapt is dat waarschijnljjk omdat je kookplaat maar halfbakken werkt. Dat noemen ze dan een 'slimme' kookplaat, maar voor jou betekent dat dat je hele plaat op halve kracht gaat werken als die teveel vermogen vraagt. Slim voor de stoppenkast (klapt er niet uit) slim van de keukenboer (goedkopere installatie) heel stom voor jou ;). Bij een 4 pits kookplaat zal dit in de praktijk misschien nog meevallen, maar zodra je 2 pannen water tegelijk wilt koken hoor je waarschijnlijk die plaat continue klikken, omdat hij steeds zones in vermogen terug moet schakelen om binnen de specs te blijven. Bij een vijfpits plaat, of een combinatie met ovens wordt dat snel vervelender.
Z___Z schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Jawel, voor de overwaarde bovenop het bedrag van de al op het huis rustende hypotheek wordt een extra hypotheek op het huis gevestigd. Dat stukje financiering is de overbrugging totdat je je huis daadwerkelijk verkoopt en dus die overwaarde kan gebruiken om in je nieuwe huis te stoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jheroun op 22-03-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

siemenz schreef op zondag 21 maart 2021 @ 20:41:
in navolging hierop: heeft er toevallig iemand een recente offerte van een stukadoor van het hierbovenstaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Jheroun schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:02:
[...]

Dit moet je dus gewoon allemaal weigeren, verwijzen naar de normen waar de installatie aan moet voldoen en de keukenboer het lekker met de installateur uit laten zoeken.

Precies zo is het hier bij mij, en bij tientallen andere mensen, gegaan. Installateurs in woningbouwprojecten lijken maar langzaam te willen begrijpen wat er zoal anders is als de aansluiting standaard naar 3 fasen gaat. Keukenboeren snappen er al helemaal geen zak van, die plakken een kookgroep in de meterkast omdat ze dat al tig jaar doen. Zoek even op kookgroep in dit topic en lees een beetje bij :P

Ik had dit vooraf wel allemaal besproken met kopersbegeleiding en keukenleverancier, maar uiteraard was het bij oplevering van de keuken fout. Dat zag ik gelukkig voordat het fornuis er in ging dus meldde ik dat richting de keukenpartij. Daar kwam een klok-klepel wauwelverhaal over 2 en 3 fasen uit waarbij de goede man zelf gelukkig ook snel doorhad dat hij het eigenlijk niet snapte.

Conclusie van het verhaal: keukengroep verwijderd, 3 fasengroep neergezet, extra kabel via de kruipruimte naar de keuken gemaakt en hele handel is wel netjes aangesloten zodat het aan de norm voldoet, maar vooral zodat er wel normaal gekookt kan worden (fornuis met 5 pitten en 2 ovens).

In de gevallen waar dit 'wel gewoon werkt' omdat de groep er niet uitklapt is dat waarschijnljjk omdat je kookplaat maar halfbakken werkt. Dat noemen ze dan een 'slimme' kookplaat, maar voor jou betekent dat dat je hele plaat op halve kracht gaat werken als die teveel vermogen vraagt. Slim voor de stoppenkast (klapt er niet uit) slim van de keukenboer (goedkopere installatie) heel stom voor jou ;). Bij een 4 pits kookplaat zal dit in de praktijk misschien nog meevallen, maar zodra je 2 pannen water tegelijk wilt koken hoor je waarschijnlijk die plaat continue klikken, omdat hij steeds zones in vermogen terug moet schakelen om binnen de specs te blijven. Bij een vijfpits plaat, of een combinatie met ovens wordt dat snel vervelender.

[...]

Jawel, voor de overwaarde bovenop het bedrag van de al op het huis rustende hypotheek wordt een extra hypotheek op het huis gevestigd. Dat stukje financiering is de overbrugging totdat je je huis daadwerkelijk verkoopt en dus die overwaarde kan gebruiken om in je nieuwe huis te stoppen.
Aha, dus daar zitten dan ook extra notariskosten aan, gezien de notaris 2 hypotheken moet inschrijven, 1 voor je nieuwe huis en 1 als 2e recht op hypotheek op je oude huis?

Een kookplaat kan niet weten dat hij aangesloten is op te weinig vermogen, tenzij je dit de kookplaat kan vertellen met configuratie. 32A aansluitwaarde op 25A hoofdzekering is niet correct, maar werkt selectief. Je kan sowieso niet alles aansluiten zonde over de 25A per fase te komen. Als je bijvoorbeeld een stoomoven (16A), combimagnetron (16A) en kookplaat (32A) wil aansluiten, en je bent de stoomoven aan het opwarmen, de combioven aan het opwarmen en 2 pannen water aan het koken bent tegelijkertijd zal je op 1 van de 3 fases tekort komen. Zeker als je op de achtergrond nog een WP hebt lopen of eventueel nog een wasje aan het draaien bent en een was in de droger hebt zitten.
In de praktijk doet niemand dit allemaal tegelijkertijd en komt vrijwel niemand over de 3x25A heen. Dus 2x16A op 1 fase voor je kookplaat is net zo fout als 2x16A ovens op dezelfde fase of de oven en de kookplaat op dezelfde fase. Denk zelf dat je eerder de oven + kookplaat aan hebt staan dan 2 pitten van de kookplaat in boost stand. Al je een Bora hebt dan is de max per pan sowieso maar 3 kW en geen 3,6 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

siemenz schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:23:
[...]

in navolging hierop: heeft er toevallig iemand een recente offerte van een stukadoor van het hierbovenstaande?
Stukadoors zitten tussen 13-25 euro per m2 ex btw voor muren/plafonds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Stukadoors zitten tussen 13-25 euro per m2 ex btw voor muren/plafonds.
Ik heb zojuist akkoord gegeven op 17 euro per m2 ex voor muren en plafonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
kevinvi schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Ik heb zojuist akkoord gegeven op 17 euro per m2 ex voor muren en plafonds.
Totaal aantal m2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Z___Z schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:15:
[...]

Aha, dus daar zitten dan ook extra notariskosten aan, gezien de notaris 2 hypotheken moet inschrijven, 1 voor je nieuwe huis en 1 als 2e recht op hypotheek op je oude huis?
Dat klinkt aannemelijk. Ik heb het niet scherp meer qua kosten maar bij de notaris komt die overbruggingshypotheek inderdaad wel als los item terug.
Een kookplaat kan niet weten dat hij aangesloten is op te weinig vermogen, tenzij je dit de kookplaat kan vertellen met configuratie.
Dit zal dan inderdaad een loadbalancingding aan de kant van de kookplaat zijn. Ons fornuis kan het niet maar ik weet dat een maatje kleiner wel die optie had, voor de inductiezones.
32A aansluitwaarde op 25A hoofdzekering is niet correct, maar werkt selectief. Je kan sowieso niet alles aansluiten zonde over de 25A per fase te komen. Als je bijvoorbeeld een stoomoven (16A), combimagnetron (16A) en kookplaat (32A) wil aansluiten, en je bent de stoomoven aan het opwarmen, de combioven aan het opwarmen en 2 pannen water aan het koken bent tegelijkertijd zal je op 1 van de 3 fases tekort komen. Zeker als je op de achtergrond nog een WP hebt lopen of eventueel nog een wasje aan het draaien bent en een was in de droger hebt zitten.
In de praktijk doet niemand dit allemaal tegelijkertijd en komt vrijwel niemand over de 3x25A heen. Dus 2x16A op 1 fase voor je kookplaat is net zo fout als 2x16A ovens op dezelfde fase of de oven en de kookplaat op dezelfde fase. Denk zelf dat je eerder de oven + kookplaat aan hebt staan dan 2 pitten van de kookplaat in boost stand. Al je een Bora hebt dan is de max per pan sowieso maar 3 kW en geen 3,6 kW.
In de praktijk klopt dat dan wellicht wel maar bij de oplevering van een nieuwbouwhuis gaat het er ook om of het netjes volgens de norm is aangelegd, en dan klopt een kookgroep gewoon niet als het huis 3 fasen heeft.

Dat je daar in de praktijk allemaal weinig last van geloof ik best, binnen grenzen. Die vermogens van die fornuizen zijn soms echt suf, bij ons is ook alles bij elkaar opgeteld 5 x pit met boost, 2 ovens die staan te grillen (17,5kW). Maar met een kookgroepje was dat bij ons echt niet gaan werken denk ik. 2 ovens, een pan water koken en nog 1 of 2 pannen warm houden komt wel regelmatig voor en dat werkt niet achter 1 x 25a. Als er aan dat fornuis gewoon 3 stekkers hadden gehangen was het allemaal geen probleem geweest en had dat vermogen met normale zekeringen achter die 3x25 verdeeld kunnen worden.

Maargoed, het is 1 stekker en bij ons is nu de hoofdzekering dus eigenlijk te licht. We hebben een 3 fasen groep voor het fornuis, maar daar hebben ze meteen een 3x25 van gemaakt. Ik had om 3x16 gevraagd gezien het bovenstaande praktische verhaal. De hoofdaansluiting verzwaren heb ik nog niet gedaan, wegens het vastrecht dat dan ineens heel veel duurder wordt. Dat is niet helemaal netjes en dat vind ik niet heel tof maar ik heb nog niet nagevraagd of die 3x25 voor het fornuis makkelijk in een 3x16 omgezet kan worden of dat ik het beter zo kan laten. Die groep is echt te zwaar voor wat we ermee doen, en wassen en drogen tijdens het koken van water en bakken van een pizza doet ook niets met de hoofdschakelaars dus qua vermogen past het volgens mij allemaal prima. Maar ook dit is niet helemaal netjes natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

OnsNieuweThuis schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:42:
Goedemorgen.

Wij hebben er voor gekozen om de keuken idd te kopen voor de afronding van de afbouw opties. Keuken gekocht bij een derde partij via Skype (verkoper in Duitsland). De keuken verkoper heeft een gedetailleerd leidingplan en andere technische details (groepen :) ) opgeleverd. De aannemer heeft dit allemaal verwerkt in de tekeningen met een meerwerk bedrag van EUR 800,- .

Voor ons een prima oplossing waarbij de keuken er straks direct in geplaatst kan worden zonder verdere aanpassingen.

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinvi
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-01 18:35
375m2 in totaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

En dan moet er nog gesaust worden neem ik aan?

wat is 375m² ongeveer? een standaard tweekapper van 150-160m² of een rijwoning.

[ Voor 3% gewijzigd door siemenz op 22-03-2021 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:31
Yaa87 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:31:
Over dure tegels gesproken: Heeft iemand ervaring met pvc of kunststof wandpanelen als alternatief voor badkamer wandegels? Of gebruikt om over bestaande tegels te plaatsen?

Volgens de verschillende leveranciers zijn ze waterdicht en kun je het ook gewoon in de doucheruimte plaatsen. Ik weet niet of ik het zou durven in de natte ruimte, maar voor de muren waar geen water direct op valt is dit wellicht een alternatief?

of is dit te mooi om waar te zijn?

[Afbeelding]
In duitsland is dit al 10j populair en veel toegepast. Snuffel daar eens rond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Pannencouque schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:49:
[...]
Dan zie je het dus verkeerd. Als er een initiële hypotheek overlbijft mag je niet verhuren. Die hypotheek moet je aflossen anders ga je (waarschijnlijk) ruim over je financieringslastnorm heen.

Daarbij is een tweede huis een bezitting in box 3 en niet meer in box 1, dus je verliest je aftrek.
Aanhouden kan dus alleen als het te koop staat en niet verkocht wordt. Dat kan maximaal 3 jaar. Daarna zal de bank je dwingen te verkopen. Ik zou het er dus niet op gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Nee, dat moet nog gebeuren. Ze zullen hem wel dichtstorten, scheelt weer wat v-naden ;) Maar het viel me op, en bij de 1e verdieping was dat niet zo, maar wellicht dat ze er een goede reden voor hebben gehad dat het zo gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Blihi schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:47:
[...]

Dan zie je het dus verkeerd. Als er een initiële hypotheek overlbijft mag je niet verhuren. Die hypotheek moet je aflossen anders ga je (waarschijnlijk) ruim over je financieringslastnorm heen.

Daarbij is een tweede huis een bezitting in box 3 en niet meer in box 1, dus je verliest je aftrek.

[...]

Aanhouden kan dus alleen als het te koop staat en niet verkocht wordt. Dat kan maximaal 3 jaar. Daarna zal de bank je dwingen te verkopen. Ik zou het er dus niet op gokken.
2 Huizen aanhouden in Box 1 kan dus 3 jaar, zolang je niet verhuurt en hem in de verkoop hebt staan. Dus als je je vraagprijs 50% boven de marktwaarde zet, kan je prima 2 huizen aanhouden in box 3. Naast mogelijke winst heb je dus ook het risico op daling. Het is maar wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Scuderia110 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:56:
[...]

Nee, dat moet nog gebeuren. Ze zullen hem wel dichtstorten, scheelt weer wat v-naden ;) Maar het viel me op, en bij de 1e verdieping was dat niet zo, maar wellicht dat ze er een goede reden voor hebben gehad dat het zo gedaan is.
Heeft met het assortiment te maken, plaatbreedtes vanaf 300 tot een breedte van 1200 (meestal) in stapjes van 150. In sommige gevallen wordt idd een plaat iets opgeschoven en de tussenruimte volgestort, meestal ter plaatse van de ‘gezaagde’ zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:15
Ik ben bezig met een inventarisatie van het aantal stopcontacten & loze leidingen voor het gedeelte waar mn cinewall / tv meubel komt te staan.

Momenteel heb ik het volgende bedacht:

3 loze leidingen ; 2 x 3 = 6 UTP
Voor het volgende
  • TV
  • IPTV box
  • Nintendo Switch
  • Playstation
  • Soundbar
Daarnaast 6 WCD
Waarvan 2 op een hogere positie staan t.b.v stroompunt voor de TV en derest op de 'reguliere' hoogte.

Nou vroeg ik mij het volgende af:
  • Klopt het dat je 2 UTP kabels kan laten trekken door 1 loze leiding? Ervan uitgaande dat het een flexbuis is van 19mm?
  • Waar zou ik op moeten letten met het bepalen van de hoogte van de dubbele WCD voor de TV? Of maakt het niet zoveel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
cacao70 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:24:
Ik ben bezig met een inventarisatie van het aantal stopcontacten & loze leidingen voor het gedeelte waar mn cinewall / tv meubel komt te staan.

Voor het volgende
  • TV
  • IPTV box
  • Switch
  • Playstation
  • Soundbar
Daarnaast 6 WCD
Waarvan 2 op een hogere positie staan t.b.v stroompunt voor de TV en derest op de 'reguliere' hoogte.

• Klopt het dat je 2 UTP kabels kan laten trekken door 1 loze leiding? Ervan uitgaande dat het een flexbuis is van 19mm?
  • Waar zou ik op moeten letten met het bepalen van de hoogte van de dubbele WCD voor de TV? Of maakt het niet zoveel uit?
2 past over het algemeen wel, maar je kan natuurlijk ook gewoon een switch daar ophangen?
(Ik houd ook van volledige bandwidth en over-engineering, dus doe het vooral! Gewoon even een sanity check)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sunnybird
En als je een managed switch neemt kan er nog veel meer gerealiseerd worden met VLAN’s en je hoeft maar 1 UTP kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Z___Z schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:59:
[...]

2 Huizen aanhouden in Box 1 kan dus 3 jaar, zolang je niet verhuurt en hem in de verkoop hebt staan. Dus als je je vraagprijs 50% boven de marktwaarde zet, kan je prima 2 huizen aanhouden in box 3. Naast mogelijke winst heb je dus ook het risico op daling. Het is maar wat je wil.
Nee, de twee hypotheken mogen maximaal twee jaar naast elkaar bestaan. Je mag ze in drie belastingjaren aftrekken omdat je zelden op 1 januari passeert bij de notaris. Maar de overbrugging mag maar 2 jaar lopen.
Z___Z schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Jawel, zowel je oude als de nieuwe. Als de oude woning onverhoopt te weinig opbrengt om de overbrugging te financieren kan ook de nieuwe woning in het geding komen. Dit is helemaal het geval als er al een hypotheek gevestigd is op de oude woning, want dan komt de nieuwe bank (die de overwaarde financiert) op de tweede plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Voor het volgende
  • TV
  • IPTV box
  • Nintendo Switch
  • Playstation
  • Soundbar
Daarnaast 6 WCD

Ja, je kunt meerdere UTP kabels door buizen trekken. 2 is makkelijk, 3 kan ook nog als het geen flexbuis is.

Maar waarom zou je? 1 UTP kabel met een managed switch onder je TV is net zo gemakkelijk (en waarschijnlijk goedkoper). Je stuurt dan het TV en Internet signaal gewoon over dezelfde kabel. Dat werkt prima en hoef je niets voor in te stellen op de switch zelf. Als je maar de juiste koopt, zoals bijvoorbeeld de Netgear GS1XXE serie. Ik gebruik de GS116E in de meterkast en onder de TV een GS105E. KPN biedt deze zelf ook aan (https://apparatuurvoorthu...42/switch-netgear-gs105e/) dus dat werkt sowieso met een KPN netwerk.

Voor de hoogte van de WCD zou ik een hoogte kiezen die achter je kastje valt zodat je geen kabels meer in het zicht hebt. Hoe hoog dat is, is aan jou.

[ Voor 4% gewijzigd door Blihi op 22-03-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

OMX2000

By any means necessary...

Ik vind het vergelijken van stuc werk nogal lastig. Ook omdat de kwaliteit van het werken per stukadoor anders is.

Wij hebben nu een offerte voor stuccen en sauzen van een nieuwbouwhuis. Stucwerk + sauzen (mogelijkheid om 4 kleuren te kiezen) komt op 29 euro p/m2 exclusief BTW.

Is dat buitensporig?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Inzake keukplaat aansluiting:

Vraag aan aannemer.

Ik heb een vraag over de kookplaataansluiting, met mijn keukenleverancier heb ik afgesproken dat zij verantwoordelijk zijn voor de montage en installatie. Ze moeten dus een naar behoren werkende keuken opleveren, mede aan de hand van de door hun afgegeven instalatietekening.

Nu heb ik aangegeven dat er standaard een 3x25a aansluiting in de meterkast komt (is volgens mij tegenwoordig bij nieuwbouw[/i] ook de regel). Als kook aansluiting geven jullie aan de hand van de instalatietekening in de meterkast hierover het volgende aan:

Perilex fornuisaansluiting 3 fase (kooktoestel) AW 7,2 KW
Nu geven zij onderstaande aan. Kan dit op deze manier?

Leveren jullie het op die manier op en voldoet het dan ook aan de Nen1010 normen?

Het is zoals je weet niet mijn vakgebied, ik wil alleen een naar behoren werkende keuken en zeker weten dat alles klopt. Zou het daarom fijn vinden als je mij en daarmee de keukenleverancier duidelijkheid kan geven.

Email aannemer na instalateur:
Ik meen dat jullie bij een kookplaat met een vermogen van 7,2 kW standaard een perilex aansluiting met 2 groepen maken.
De leverancier van de keuken heeft hier nog specifiek om gevraagd.
Kun jij aangeven of dit goed is overgenomen?

Antwoord instalateur
Voor geen scheve belasting van de fases wordt de kookplaat aansluiting uitgevoerd 3 fase 400V. indien de energie aansluiting wordt 3x25A aangevraagd, het is normaal mogelijk de kookplaat 2x230V. en 400V. aan te sluiten.

Wij zullen deze kookplaat aansluiting 2x230V. uitvoeren van kavel 2 omdat deze koper dit specifiek vraagt.

Ik weet na de laatste opmerkingen hier niet goed wat ik ervan moet vinden. Als ik weet dat mijn kookplaat het maar doet dat vind ik het belangrijkste, maar als het niet hoort...

Hoeveel watt kan een kookplaataansluiting op deze manier maximaal hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:51
Hanzul schreef op maandag 22 maart 2021 @ 18:16:
Inzake keukplaat aansluiting:

Vraag aan aannemer.

Ik heb een vraag over de kookplaataansluiting, met mijn keukenleverancier heb ik afgesproken dat zij verantwoordelijk zijn voor de montage en installatie. Ze moeten dus een naar behoren werkende keuken opleveren, mede aan de hand van de door hun afgegeven instalatietekening.

Nu heb ik aangegeven dat er standaard een 3x25a aansluiting in de meterkast komt (is volgens mij tegenwoordig bij nieuwbouw[/i] ook de regel). Als kook aansluiting geven jullie aan de hand van de instalatietekening in de meterkast hierover het volgende aan:

Perilex fornuisaansluiting 3 fase (kooktoestel) AW 7,2 KW
Nu geven zij onderstaande aan. Kan dit op deze manier?

Leveren jullie het op die manier op en voldoet het dan ook aan de Nen1010 normen?

Het is zoals je weet niet mijn vakgebied, ik wil alleen een naar behoren werkende keuken en zeker weten dat alles klopt. Zou het daarom fijn vinden als je mij en daarmee de keukenleverancier duidelijkheid kan geven.

Email aannemer na instalateur:
Ik meen dat jullie bij een kookplaat met een vermogen van 7,2 kW standaard een perilex aansluiting met 2 groepen maken.
De leverancier van de keuken heeft hier nog specifiek om gevraagd.
Kun jij aangeven of dit goed is overgenomen?

Antwoord instalateur
Voor geen scheve belasting van de fases wordt de kookplaat aansluiting uitgevoerd 3 fase 400V. indien de energie aansluiting wordt 3x25A aangevraagd, het is normaal mogelijk de kookplaat 2x230V. en 400V. aan te sluiten.

Wij zullen deze kookplaat aansluiting 2x230V. uitvoeren van kavel 2 omdat deze koper dit specifiek vraagt.

Ik weet na de laatste opmerkingen hier niet goed wat ik ervan moet vinden. Als ik weet dat mijn kookplaat het maar doet dat vind ik het belangrijkste, maar als het niet hoort...

Hoeveel watt kan een kookplaataansluiting op deze manier maximaal hebben..
1 fase mag 230vx25A = 5750Watt vermogen trekken. Als je een kookplaat aansluit met een kookgroep automaat worden de twee fase aansluitingen van de kookplaat via de kookgroep automaat van 2 x 16A aangesloten op 1 fase van de huisaansluiting. Dan heb je kookplaat 32Ax230v = 7360W op de kookgroep automaat die 7360W mag hebben uiteindelijk op de hoofdautomaat die 5750W mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 23:13

Voor het volgende
  • TV
  • IPTV box
  • Nintendo Switch
  • Playstation
  • Soundbar
Daarnaast 6 WCD

Ik heb twee keer een loze leiding bij de tv en ben van plan om een inwall wifipunt van TPlink te installeren, deze heeft ook nog vier LAN poorten. Andere loze leiding wil ik een combikabel door heen trekken zodat ik daar coax en een LAN poort heb.

Ik weet alleen niet zeker of dat inwall ding gaat passen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu twee offertes liggen voor een taatsdeur van staal met 4 vlakken, 1 meter breed x 2.60 hoog.
Eentje van Roukens Steellife en eentje van De rooy metaaldesign.

Die van De Rooy heb ik in het echt gezien en is echt wel hoge kwaliteit. Roukens moet ik nog heen om te kijken, maar die is 2000!! euro goedkoper dan De Rooy.

De Rooy heeft wel een FritsJurgens scharnier maar Roukens zegt vergelijkbaar te hebben. Ze hoeven beide maar 1cm de grond in ivm vloerverwarming, maar bizar toch? Zo'n prijsverschil. Het is niet zo dat de een van aluminium is ofzo. Beide maken ze hem op maat, beide poedercoated.

Iemand ervaring met 1 van deze bedrijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-09 15:48
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2021 @ 19:19:
Ik heb nu twee offertes liggen voor een taatsdeur van staal met 4 vlakken, 1 meter breed x 2.60 hoog.
Eentje van Roukens Steellife en eentje van De rooy metaaldesign.

Die van De Rooy heb ik in het echt gezien en is echt wel hoge kwaliteit. Roukens moet ik nog heen om te kijken, maar die is 2000!! euro goedkoper dan De Rooy.

De Rooy heeft wel een FritsJurgens scharnier maar Roukens zegt vergelijkbaar te hebben. Ze hoeven beide maar 1cm de grond in ivm vloerverwarming, maar bizar toch? Zo'n prijsverschil. Het is niet zo dat de een van aluminium is ofzo. Beide maken ze hem op maat, beide poedercoated.

Iemand ervaring met 1 van deze bedrijven?
Wij hebben een niet taatsdeur van Roukens.

Wilde eerst wel taats maar de trap Er direct achter dus onhandig. Kwamen zij mee; hadden wij niet over nagedacht 🤡.

Deur hangt inmiddels 2 jaar. Kan niet anders zeggen dan dat ik er geen seconde spijt van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:58
Codeoranje schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:03:
Even bellen met woningborg lijkt me de beste optie. Soms kunnen er technische redenen zijn maar ik heb ook wel projecten meegemaakt waar het metselwerk gemetseld werd in doorstrijkmortel (pointeren) en dat de aansluitende steenstrips gevoegd werden. Doorstrijkmortel is duurder dan normale metselspecie. Het metselen duurt ook langer en de metselaar legt dus minder stenen op een dag. Het stelwerk van de profielen is ook wat duurder omdat deze verder van de muur moeten staan (pointeren moet er tussendoor) daartegenover heb je geen voeger nodig die nog apart langskomt na het metselen . Metselen doe je van beneden naar boven en voegen andersom dit kan tijd kosten in de planning . @vortexnl1982 heb je een foto van het metselwerk / de stenen ?
Dank je voor uitgebreide reactie !

De aannemer geeft aan dat het een technisch probleem is. Het is namelijk zo dat er dus verschillende stenen zijn gebruikt van Van De Moortel Nature series. Het is een 7 cm diepe steen en het is een steen met een karakter, dit is bv onze steen : https://www.vandemoortel....elstenen/nature7/brick-k/. Maar de buren hebben allemaal verschillende stenen gekozen. Ze zijn ongeveer even dik maar het verschilt wel een beetje onderling.

De aannemer geeft aan doordat er een dikte verschil is dat de voegen dan niet goed aansluiten. Daarnaast wordt gezegd dat een terugliggende voeg niet gaat werken bij zo'n hoge gevel (6383 cm). Ook geven ze aan dat er steenstrips worden gebruikt en er zowel verticale als horizontale voegen liggen. Dit zouden allemaal redenen zijn dat er niet met een pointmaster / terug liggende voeg kan worden gebruikt.
Het type steen (vorm, afmeting en maatvastheid) maakt het onmogelijk een diepere voeg aan te brengen als wat nu is toegepast en hierbij tevens de kwaliteit te kunnen waarborgen.
Volgens Van De Moortel (steen fabrikant) klopt dit niet en was het wel mogelijk. Ze willen dit echter niet bevestigen op papier (want ze zijn geen partij en willen geen gedoe, wat ik begrijpelijk vind).

Wat plaatjes van de woningen :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JphPMMK/IMG-20201024-145840-1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jH1zTJY/front.jpg

En de architect kwam in het voortraject met zo'n voorbeeld :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Mcb4Lbc/Erp-Achterbolst-1-N7-Brick-K-2.jpg

Zo is onze voeg nu gezet :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/g79FzXp/IMG-20210215-112329.jpg

Het huis krijgt zo dus een heel andere smoel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
vortexnl1982 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:31:
[...]

De aannemer geeft aan dat het een technisch probleem is. Het is namelijk zo dat er dus verschillende stenen zijn gebruikt van Van De Moortel Nature series. Het is een 7 cm diepe steen en het is een steen met een karakter, dit is bv onze steen : https://www.vandemoortel....elstenen/nature7/brick-k/. Maar de buren hebben allemaal verschillende stenen gekozen. Ze zijn ongeveer even dik maar het verschilt wel een beetje onderling.

De aannemer geeft aan doordat er een dikte verschil is dat de voegen dan niet goed aansluiten. Daarnaast wordt gezegd dat een terugliggende voeg niet gaat werken bij zo'n hoge gevel (6383 cm). Ook geven ze aan dat er steenstrips worden gebruikt en er zowel verticale als horizontale voegen liggen. Dit zouden allemaal redenen zijn dat er niet met een pointmaster / terug liggende voeg kan worden gebruikt.

[...]

Volgens Van De Moortel (steen fabrikant) klopt dit niet en was het wel mogelijk. Ze willen dit echter niet bevestigen op papier (want ze zijn geen partij en willen geen gedoe, wat ik begrijpelijk vind).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-O- |:( :/ :| :'( :F ;w :(:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 25-07 13:38
[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet op de website van de stenenfabrikant diverse malen hoe de steen het best tot zijn recht komt, exact het voorbeeld van de architect. En dan maakt de aannemer er dit van :F

Ik hoop van ganse harte dat dit nog goed gaat komen voor jullie, het zou voor mij een absolute afknapper zijn, en aan jouw laatste zin te lezen is dat voor jullie niet anders. Bij die zwarte stenen valt het niet zo heel erg op, maar alles lichter als dat is gewoon een no-go, het karakter van de steen is weg en ze hadden net zo goed old school effe rode bakstenen kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Dakillerbean schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:52:
[...]

Je ziet op de website van de stenenfabrikant diverse malen hoe de steen het best tot zijn recht komt, exact het voorbeeld van de architect. En dan maakt de aannemer er dit van :F

Ik hoop van ganse harte dat dit nog goed gaat komen voor jullie, het zou voor mij een absolute afknapper zijn, en aan jouw laatste zin te lezen is dat voor jullie niet anders. Bij die zwarte stenen valt het niet zo heel erg op, maar alles lichter als dat is gewoon een no-go, het karakter van de steen is weg en ze hadden net zo goed old school effe rode bakstenen kunnen nemen.
Juist, precies dat laatste heb ik ook tegen de aannemer gezegd ! Onze huidige woning heeft zo'n effe rode baksteen met een normale voeg. Dat ziet er bijna net zo uit !

Ik vind het ook hartstikke zonde. Het eruit hakken van de voeg is ook bijna niet te doen zonder de steen te vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
vortexnl1982 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:02:
[...]

Juist, precies dat laatste heb ik ook tegen de aannemer gezegd ! Onze huidige woning heeft zo'n effe rode baksteen met een normale voeg. Dat ziet er bijna net zo uit !

Ik vind het ook hartstikke zonde. Het eruit hakken van de voeg is ook bijna niet te doen zonder de steen te vervuilen.
Heel frustrerend dit.
Wat is je gewenste uitkomst? Afbreken en opnieuw beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
SquareOne schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Heel frustrerend dit.
Wat is je gewenste uitkomst? Afbreken en opnieuw beginnen?
Het is of geld of de stenen van de gevel af en opnieuw beginnen. Maar ik weet dus niet of het klopt wat de aannemer zegt. Daarom wil ik een onafhankelijke partij en naar laten kijken.

Ik heb liefst de stenen anders maar jah...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

vortexnl1982 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:15:
[...]

Het is of geld of de stenen van de gevel af en opnieuw beginnen. Maar ik weet dus niet of het klopt wat de aannemer zegt. Daarom wil ik een onafhankelijke partij en naar laten kijken.

Je hebt toch het plaatje? Wat zegt de architect ervan?

Wat staat er in de technische omschrijving? Lijkt me dat de architect dat vast heeft laten leggen?

[ Voor 5% gewijzigd door JackBol op 22-03-2021 21:17 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verbazingwekkend dat de aannemer dit doet zonder enige vorm van overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Poeh, ik denk dat ik me hier elke dag aan zou ergeren, want het is echt veel veel minder mooi dan hoe de architect het bedacht had.

Ook vrij onbegrijpelijk dat de aannemer - als het al niet kan - dit vooraf met de bewoners afstemt voordat hij de hele muur laat voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Requiem19 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:19:
Poeh, ik denk dat ik me hier elke dag aan zou ergeren, want het is echt veel veel minder mooi dan hoe de architect het bedacht had.

Ook vrij onbegrijpelijk dat de aannemer - als het al niet kan - dit vooraf met de bewoners afstemt voordat hij de hele muur laat voegen?
Metselen zelf ook. In het voorbeeld zijn de stenen gelegd zonder verticale voeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Had ik nog niet eens gezien....

Alleen al om het principe zou ik hier een probleem van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
JackBol schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:16:
[...]

Je hebt toch het plaatje? Wat zegt de architect ervan?

Wat staat er in de technische omschrijving? Lijkt me dat de architect dat vast heeft laten leggen?
TO :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZgQRDk3/to.jpg

En de begroting van de aannemer :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qFs8Cvx/grotin.jpg

Het staat wel vast maar het was ACHTERAF technisch gezien niet mogelijk...
Requiem19 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:19:

Ik denk dat er een grote fuckup is gemaakt qua planning en communicatie. Zoiets hoorde ik ook een beetje in de wandelgangen. Maar uiteindelijk is er denk ik een verhaal van gemaakt dat het gewoon technisch niet kon.

Ik wil er ook wel een principe kwestie van maken. Dat ze mij over zoiets niet vooraf informeren en gewoon de voeg erin knallen vind ik niet acceptabel.

[ Voor 39% gewijzigd door vortexnl1982 op 22-03-2021 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

vortexnl1982 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:21:
[...]

TO :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vertel hem maar dat hij af kan breken en opnieuw kan beginnen. Als jullie deze overeenkomst getekend hebben, verzaakt hij gewoon.

Ik zou hem in een brief op de hoogte stellen dat je het metselwerk niet accepteert en dat hij een maand te tijd heeft het te herstellen volgens overeenkomst.

Zo niet dan kun je gewoon rechtsbijstand zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

vortexnl1982 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:21:
[...]

TO :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is documentatie nog waard als je gewoon iets totaal anders doet als het even niet uitkomt? Heel bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
JackBol schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Vertel hem maar dat hij af kan breken en opnieuw kan beginnen. Als jullie deze overeenkomst getekend hebben, verzaakt hij gewoon.

Ik zou hem in een brief op de hoogte stellen dat je het metselwerk niet accepteert en dat hij een maand te tijd heeft het te herstellen volgens overeenkomst.

De aannemer zegt dat het technisch niet kan. Hij kan geen garantie geven op de kwaliteit op het metselwerk als hij een terugliggende voeg gebruikt. Dan is het dus zijn woord tegen de mijne.

Ik denk dat ik morgen even woningborg ga contacteren.

Het probleem is ook nog een beetje dat ik de aannemer nog nodig heb. Als in, onze woning wordt half april opgeleverd. Ik wil nu niet dat de aannemer in de tegenwerkende modus gaat zitten. De NUTS voorzieningen moeten bv nog worden aangesloten en daar zit ook nog een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
JackBol schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Ik zou nu al rechtsbijstand inschakelen zodat je deze partij op de juiste wijze in gebreke stelt, zoals de redelijke termijn etc (zit volgens mij paar vormvereisten aan op basis van het BW), wat ook weer van belang is voor het mogelijk latere verzuim en eventuele schadevergoeding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

vortexnl1982 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:27:
[...]

De aannemer zegt dat het technisch niet kan. Hij kan geen garantie geven op de kwaliteit op het metselwerk als hij een terugliggende voeg gebruikt. Dan is het dus zijn woord tegen de mijne.
Dan had hij de opdracht niet moeten aannemen. Ik snap niet waarom je mee veert, dit is niet eens een discussie. Overeenkomst is overeenkomst.

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 22-03-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Paging @GlowMouse ! We hebben het over het BW! Wellicht kan je helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ach poep, verkeerde topic. Sorry!!

[ Voor 110% gewijzigd door Floor-is op 22-03-2021 22:13 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:15
@Floor-is
Mooie uitdaging! Ik denk dat je post beter op zijn plaats is in https://gathering.tweaker...ist_messages/1786099/last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Vraagje over het plaatsen van een glazen wand: ik wil de muur tussen de gang en de keuken vervangen met een glazen wand. Vroeg me af of er mensen zijn met tips hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Zie foto hieronder wat ik in floorplanner heb gemaakt het betreft een niet dragende muur.

- Eerste vraag is via wat voor bedrijf ik zo’n gat in de muur het beste kan laten maken? Iemand suggesties voor bedrijven?

-Qua volgorde wil ik zodra de sleutel heb meteen de opening laten maken, renovlies, de vloer en daarna de glazen wand.

-In de vloer zit vloerverwarming maar dit wordt als het goed is pas geplaatst nadat de muren zijn gedaan neem ik aan? Dus dan moet het geen probleem zijn als dat stukje vloer wordt verwijderd?

-Aan de bovenkant lijkt het me goed om een klein strookje muur te laten waar de glazen wand onder komt dit om te voorkomen dat het spac op het plafond wordt beschadigd.

Op dezelfde muur loopt trouwens wel elektra ivm lichtschakelaars en thermostaat. Ik bedacht me pas later dat ik dit wilde anders had ik dit op een andere muur laten plaatsen. Bij andere projecten zie ik dat de electra omhoog loopt dus ik neem aan dat het geen big deal is om de muur ernaast te weg te halen?

Heb totaal geen verstand hiervan dus wellicht kunnen jullie me op weg helpen belangrijkste is denk ik een goed bedrijf te vinden voor dit soort werkzaamheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rVOaZMoVkqa9B4ZwkOj7smmfo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwB6oEMtlgfRY3EVBCH15Fdi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blihi schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:29:
[...]
Ja, 2-fase, dus de derde fase gebruik je niet. Daar is zelfs een terminal voor voorzien onderin de kookplaat en het juiste plaatje staat wel ergens in de handleiding (400V1N, of in de boekjes van Bosch: 380-415V 2N~, daarbij worden de 2 N terminals doorgelust met het meegeleverde koperen bruggetje en worden alleen fasen 1 en 2 gebruikt. Fase 3 kun je afknippen of op de ongebruikte terminal naast fases 1 en 2 aansluiten. Die zit daar niet voor niets.).
Tja, zo blijkt maar weer dat bij de gemiddelde keukenleverancier geen electriciens werken. Die man had geleerd hoe hij de perilex aansluiting door moest meten en wat er dan gemeten moet worden. Dat was niet zoals het hem geleerd was, er waren 3 fases, en dus sloot hij niks aan.

Het was vrijdagmiddag, zo rond de tijd dat op de bouw iedereen klaar was en wij gingen zaterdag verhuizen met 2 kleine kinderen. Dus er moest zaterdag gekookt kunnen worden. En als alle 'experts' die dit dagelijks doen roepen dat het niet goed zit gaat de aanwezige leek daar niet tegenin...

Keukenleverancier was gisteren gesloten, dus ga ze straks ff bellen. Dit gaat op hun kosten terug gebouwd worden.
En voor jou vast een aandachtspunt @Verwijderd, want volgens mij hebben ze maar 1 installatieteam.

Uit de handleiding van de kookplaat. Een vergelijkbaar plaatje staat ook op het apparaat zelf zie ik.
Hier maak ik ook uit op dat die 3de fase gewoon aangesloten kan zijn, maar niet gebruikt wordt als je de plaat correct op de stekker aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjd1bRQsEEygQPG6VIFuMZrzkgM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AMRKa106jc5yGUh6EjDzlgVq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 23-03-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Je moet het in ieder geval melden als gebrek bij de aannemer. Je zit nog binnen de 3 maanden en kunt dus de bankgarantie nog vasthouden straks als ze het niet in orde maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004

Toppe

Oké ✅

vortexnl1982 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:15:
[...]

Grote kans dat als je dit uiteindelijk via de rechtsbijstand gaat spelen er een specialist ingeschakeld wordt die een rapport moet uitbrengen, ook die zal contact opnemen met de leverancier van de stenen met de vraag of het kan en welke materialen daar voor nodig zijn. Sterker nog, grote kans dat aan de leverancier gevraagd gaat worden om een vertegenwoordiger langs te sturen om het metselwerk te bekijken.

Als je aannemer zeker is van de technische beperking kan dan je toch gewoon aangeven dat je rechtsbijstand gaat inschakelen omdat de stenen leverancier heeft aangegeven dat het wél kan en dat jij je belazerd voelt door de leverancier?

Ik zie nu ook wel wat beperkingen in de Woningborg ‘garantie’, het enige waar ze echt garant voor staan is het afbouwen van je huis. Er zitten wel wat gaten waardoor een aannemer redelijk vrij spel heeft als er toch iets aangepast moet worden.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Farmerwood schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:14:
[...]

En voor jou vast een aandachtspunt @Verwijderd, want volgens mij hebben ze maar 1 installatieteam.
Thanks :) Gelukkig is de Bora PUXU standaard 3 fase. Ik laat de krachtgroep hoe dan ook gewoon in stand, als de keukenboer hem niet wilt aansluiten zeg ik: "Is goed, doe ik het zelf wel".

Quooker vind ik vervelender...dat kan ik niet zelf :(

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2021 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
vortexnl1982 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Natuurlijk zegt de aannemer dat. Dat is namelijk de enige reden waarom hij af mag wijken van de TO zonder overleg. Als ik jou was zou ik een contra-expertise uit laten voeren. Hier kan Woningborg je bij helpen, maar ook Vereniging Eigen Huis. Je laat dan een andere metselaar (niet de fabrikant) komen om de vraag te beantwoorden of dit wel of niet technisch uitvoerbaar is.
Ik denk dat ik morgen even woningborg ga contacteren.
Zeker doen, want Woningborg wil de aannemer echt geen ruzie mee. Hun voorwaarden zijn keihard naar de aannemers toe.
Het probleem is ook nog een beetje dat ik de aannemer nog nodig heb. Als in, onze woning wordt half april opgeleverd. Ik wil nu niet dat de aannemer in de tegenwerkende modus gaat zitten. De NUTS voorzieningen moeten bv nog worden aangesloten en daar zit ook nog een uitdaging.
Ja, je hebt de aannemer nog nodig, maar beter om het nu aan te kaarten en te laten herstellen (want nu kan het nog) dan achteraf als jij je facturen al betaald hebt.

Ik zou ook de factuur niet betalen die bij dit metselwerk hoort. Ook weer in goed overleg met woningborg en met een duidelijk beargumenteerde brief naar de aannemer (aangetekend) en eventueel zijn notaris (waar de bankgarantie staat). Je rechtsbijstandverzekering kan hier ook bij helpen. Zij kunnen je adviseren wat je wel en wat je niet kunt vragen/eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Wij gaan binnenkort de koop-aanneemovereenkomst tekenen voor onze nieuwe woning, maar een aantal zaken zijn mij nog onduidelijk. Wellicht hebben jullie hier ervaring mee:

- Start bouw staat nu gepland 'na de zomer'. Ik snap dat ze nog geen exacte datum kunnen geven, maar wat kan ik eisen? Mei 2025 is ook 'na de zomer' en vanaf het moment dat we passeren bij de notaris ga ik al dubbele lasten betalen.
Ik wil voorkomen dat ik 3 jaar dubbele lasten heb voordat ze überhaupt beginnen met bouwen, het aantal werkbare dagen start ook pas met tellen zodra ze formeel begonnen zijn met de bouw.

- Er wordt in de tekening en technische omschrijving gesproken over het plaatsen van zonnepanelen. De locatie van de panelen is nog onbekend, het aantal panelen staat nergens vermeld en ook de minimale opbrengst staat nergens vermeld.
Is dat normaal in deze fase? Ik wil eigenlijk niets tekenen voordat dit vast ligt.

- Het meer/minder werk komt pas na het tekenen in een gesprek met de aannemer, terwijl ik overal lees dat je dit mee moet nemen tijdens de koop/aanneemovereenkomst.

Iemand nog andere tips voor we een krabbel plaatsen?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:14:
[...]

Thanks :) Gelukkig is de Bora PUXU standaard 3 fase. Ik laat de krachtgroep hoe dan ook gewoon in stand, als de keukenboer hem niet wilt aansluiten zeg ik: "Is goed, doe ik het zelf wel".

Quooker vind ik vervelender...dat kan ik niet zelf :(
Waarom niet? Zo'n quooker is echt heel eenvoudig. Je krijgt er een plaatjesboek bij met precieze instructies.

Ik heb bij het plaatsen van de keuken al het installatiewerk zelf gedaan. De keukenleverancier kon dat ook wel regelen, maar dat bracht natuurlijk kosten met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
koekjah schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:17:
Wij gaan binnenkort de koop-aanneemovereenkomst tekenen voor onze nieuwe woning, maar een aantal zaken zijn mij nog onduidelijk. Wellicht hebben jullie hier ervaring mee:

- Start bouw staat nu gepland 'na de zomer'. Ik snap dat ze nog geen exacte datum kunnen geven, maar wat kan ik eisen? Mei 2025 is ook 'na de zomer' en vanaf het moment dat we passeren bij de notaris ga ik al dubbele lasten betalen.
Ik wil voorkomen dat ik 3 jaar dubbele lasten heb voordat ze überhaupt beginnen met bouwen, het aantal werkbare dagen start ook pas met tellen zodra ze formeel begonnen zijn met de bouw.

- Er wordt in de tekening en technische omschrijving gesproken over het plaatsen van zonnepanelen. De locatie van de panelen is nog onbekend, het aantal panelen staat nergens vermeld en ook de minimale opbrengst staat nergens vermeld.
Is dat normaal in deze fase? Ik wil eigenlijk niets tekenen voordat dit vast ligt.

- Het meer/minder werk komt pas na het tekenen in een gesprek met de aannemer, terwijl ik overal lees dat je dit mee moet nemen tijdens de koop/aanneemovereenkomst.

Ga er qua planning maar vanuit dat het tegen valt, als je je instelt op de maximale termijn kan het alleen nog maar meevallen. Er over onderhandelen lijkt me vrij kansloos. Na de zomer zou ik sowieso niet verwachten dat ze voor de bouwvak al starten, en tja in november is ook na de zomer...

Zonnepanelen kan je achter komen door de EPC berekeningen op te vragen via de gemeente, deze horen bij de vergunningsaanvraag.

Meer/minderwerk wordt vaak pas besproken na tekenen KAO. Wel zou er een prijslijst voor de standaard opties beschikbaar moeten zijn zodat je ongeveer weet waar je aan toe bent. Zaken zoals een extra WCD, een loze leiding en eventuele uitbouw opties zouden wel al bekend moeten zijn.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Wat staat in de contractstukken? Bij Woningborg is start bouw standaard binnen 3 6 maanden na overdracht, wat verlengd kan worden naar met 6 maanden. Meer dan 612 maanden mag niet.

Ja, dat is normaal. De aannemer legt het minimale aantal om aan de BENG regels te voldoen. Als dat er 1 is, is dat er 1. Meer panelen kan, meestal tegen een stevige meerprijs (2 tot 3 keer duurder dan achteraf zelf doen).
Meerwerk wat niet in de standaard optielijst staat, maar waarvan je absoluut zeker wilt dat het uitgevoerd kan worden moet je meenemen in de KAO. Ander zit je straks vast aan iets dat je niet wilt. Denk aan het uitbouwen van de gevel, aanpassen van binnenruimtes, etc. Ook grote opties die serieus meer geld kosten moeten in de KAO staan om ze mee te nemen in de financiering (denk aan het uitbouwen van de gevel a 80.000 euro), maar als dit in de standaard optielijst staat gaat de bank hier ook wel in mee.

Meerwerk wat in de standaard optielijst zit, of waarmee je kunt leven als het niet uitgevoerd kan worden hoeft niet in de KAO. Dat regel je achteraf. Bijvoorbeeld extra stopcontacten of andere binnendeuren, of een muur die je wel zou willen verplaatsen, maar het hoeft niet, etc.

Uiteindelijk is de KAO bindend. Dat wil zeggen dat de aannemer daar niet meer onderuit kan. Achteraf kun je onderlig vanalles afspreken, maar als de aannemer "nee" zegt heb je pech. Vandaar dat je de belangrijke dingen vooraf vast legt.

Wel is het zo dat de meeste aannemers vrij uitgebreide standaardopties hebben. Alleen als je echt heel specifieke wensen hebt zou ik die dus vooraf bespreken en in de KAO laten opnemen.

Voor de financiering is alleen een begroting van de verwachte meerwerkkosten genoeg. De bank gaat daar wel mee akkoord als je zo rond de 10 tot 15% van de KAO-som zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19

Wat staat er in de opschortende voorwaarden in de KAO? Daar vind je denk ik het antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Blihi Woningborg 2020 Algemene voorwaarden artikel 11 lid 2 spreekt over 6 maanden, ik ben benieuwd waar de drie maanden die jij aanhaalt staan want dat zou verklaren waarom onze aannemer zolang wacht met tekenen.

@koekjah altijd vragen naar een overeenkomst van wijziging die door beide partijen ondertekend is.

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 23-03-2021 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Dank, dit helpt!

- Bouwstart kan ik weinig over 'eisen' dus en hopen dat ik niet al te lang dubbel betaal?
- de EPC is </- 0.4, maar dit zegt nog niets over de opbrengst van de zonnepanelen toch?
- We hebben inderdaad een uitgebreide lijst met (standaard) meerwerk opties gehad, die is voor ons afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

koekjah schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:34:
Dank, dit helpt!

- Bouwstart kan ik weinig over 'eisen' dus en hopen dat ik niet al te lang dubbel betaal?
- de EPC is </- 0.4, maar dit zegt nog niets over de opbrengst van de zonnepanelen toch?
- We hebben inderdaad een uitgebreide lijst met (standaard) meerwerk opties gehad, die is voor ons afdoende.
Hoeveel werkbare dagen hebben ze? Een jaar telt gemiddeld 180 werkbare dagen, tel daar nog eens 6 maanden bij op en je hebt een idee hoelang ze er over mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

De verwachting is dat ze er een jaar over doen en ze 'na de zomer' starten. Als ze dus binnen 6 maanden na KAO moeten starten, zouden ze uiterlijk in oktober 2022 afgerond moeten zijn. Dat is voor mij voldoende!

Enige waar ik nog mijn vraagtekens over heb zijn de zonnepanelen, ik weet dat ze er komen en dat de woning energieklasse A krijgt met EPC </- 0.4, maar geen idee hoeveel het er worden of welke minimumopbrengst ze moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 22:51
koekjah schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:43:
De verwachting is dat ze er een jaar over doen en ze 'na de zomer' starten. Als ze dus binnen 6 maanden na KAO moeten starten, zouden ze uiterlijk in oktober 2022 afgerond moeten zijn. Dat is voor mij voldoende!

Enige waar ik nog mijn vraagtekens over heb zijn de zonnepanelen, ik weet dat ze er komen en dat de woning energieklasse A krijgt met EPC </- 0.4, maar geen idee hoeveel het er worden of welke minimumopbrengst ze moeten hebben.
In de EPC berekening van je huis staan het aantal zonnepanelen omschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

Wij hebben de KAO laten doornemen door Vereniging Eigen Huis. Kost EUR 300,- maar in het gesprek dat volgde zijn ons heel duidelijk een aantal zaken uitgelegd. Waaronder dus de maximale termijn dat de aannemer heeft om het huis op te leveren obv deze specifieke KAO. Daar schrokken we best van: eind 2022 terwijl we de KO eind 2019 tekenden. Ook andere juridische zaken werden met ons doorgenomen. Erg verhelderend en een hele kleine investering tov de aanschaf van een woning!

Ook richting de aannemer stonden we een stuk sterker met onze argumenten, vooral omdat we aangaven dat dit met VEH was besproken. Uiteindelijk geen grote materiele wijzigingen, maar het was zeker fijn in het proces.

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Heb ik ook even over na zitten denken idd! Ben nu wel benieuwd naar de actuele situatie, al bekend wanneer de woning ongeveer opgeleverd wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Toppe schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:30:
@Blihi Woningborg 2020 Algemene voorwaarden artikel 11 lid 2 spreekt over 6 maanden, ik ben benieuwd waar de drie maanden die jij aanhaalt staan want dat zou verklaren waarom onze aannemer zolang wacht met tekenen.

@koekjah altijd vragen naar een overeenkomst van wijziging die door beide partijen ondertekend is.
Fixed. Je hebt gelijk. Het is 6+6 maanden, geen 3+3.

Wij tekenden de KAO op 28-5-2018. We zaten op 7-12-2018 bij de notaris en de oplevering was uiteindelijk 5-6-2020, ruim twee jaar na tekenen KAO dus. Bouwtijd was contractueel 220 werkbare dagen na gereedkomen begane grondvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 07:53:
Je moet het in ieder geval melden als gebrek bij de aannemer. Je zit nog binnen de 3 maanden en kunt dus de bankgarantie nog vasthouden straks als ze het niet in orde maken.
De aannemer heeft hier niks meer mee te maken. Die heeft netjes opgeleverd wat afgesproken was, 3-fase groep, en de keuken gaat niet via het project.

@Verwijderd, Klom sloot überhaupt geen water aan. Ook de vaatwasser, koud/warm water en de afvoer van de gootsteen niet.
Daar ga ik zo ook nog wat van zeggen, want dat is letterlijk een paar slangen aandraaien en nu zaten wij in eerste instantie zonder stromend water in de keuken.
Quooker boiler twijfelde ik over om zelf aan te sluiten. Garantie zou volledig vervallen als je het zelf aansluit. De loodgieter komt als het goed is vandaag of morgen daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:53:
[...]

De aannemer heeft hier niks meer mee te maken. Die heeft netjes opgeleverd wat afgesproken was, 3-fase groep, en de keuken gaat niet via het project.
De meterkast is toch achteraf aangepast door een elektricien van de nazorg van de aannemer, of had ik dat verkeerd begrepen?
@Verwijderd, Klom sloot überhaupt geen water aan. Ook de vaatwasser, koud/warm water en de afvoer van de gootsteen niet.
Daar ga ik zo ook nog wat van zeggen, want dat is letterlijk een paar slangen aandraaien en nu zaten wij in eerste instantie zonder stromend water in de keuken.
Quooker boiler twijfelde ik over om zelf aan te sluiten. Garantie zou volledig vervallen als je het zelf aansluit. De loodgieter komt als het goed is vandaag of morgen daarvoor.
Garantieverhaal is klets. Garantie vervalt als het ondeskundig aangesloten is, maar het is aan hun om aan te tonen dat het ondeskundig aangesloten is. Het aansluiten van een quooker is echt heel eenvoudig. Maar goed, als de loodgieter komt is dat in ieder geval geregeld.

[ Voor 80% gewijzigd door Blihi op 23-03-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Blihi schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:52:
[...]

Fixed. Je hebt gelijk. Het is 6+6 maanden, geen 3+3.

Wij tekenden de KAO op 28-5-2018. We zaten op 7-12-2018 bij de notaris en de oplevering was uiteindelijk 5-6-2020, ruim twee jaar na tekenen KAO dus. Bouwtijd was contractueel 220 werkbare dagen na gereedkomen begane grondvloer.
Waar zien jullie de 6+6 ? Ik zie in artikel 11 lid 2 slechts éénmaal 6 maanden terugkomen, maar niet het verlengen met nogmaals 6.

Pagina: 1 ... 173 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2