Die rente is peanuts in verhouding met de mogelijke waardestijging. Maar inderdaad goed om even uit te zoeken wat de opties zijn. Hypotheekadviseur maar eens mailen.Dutchylex schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:03:
[...]
Wij hebben ook een overbruggingsgedeelte voor onze huidige woning. Bij de NN mag je 1 jaar lang die 2 huizen op je naam hebben staan, en zelfs iets langer schijnt geen probleem te zijn. Je moet daarna wel echt verkopen/verkocht hebben. Je betaald natuurlijk wel extra rente die periode maar als het goed is compenseert de extra overwaarde dat.
Met de verwachte ontwikkeling van de huizenmarkt wil ik dat misschien best een jaartje aan, ja. De businesscase om te gaan verhuren vind ik net niet aantrekkelijk genoeg, maar als ik met een jaartje wachten mogelijk nog 5-10% winst boek wil ik die gok wel wagen.Scuderia110 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:07:
[...]
Wil je echt een woning als beleggingsobject inzetten?
Let wel: ik hoef 'm van mezelf niet per se af te lossen maar ik ga er vanuit dat de bank het niet zo tof vind dat ik de overbruggingshypotheek aanhou als ik al in het nieuwe huis woon. Die overbruggingshypotheek is ook aan termijnen gebonden en wordt op indicatie verlengd. Ik gok dat de bank niet happig is om te verlengen onder deze condities.Blihi schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:31:
@Pannencouque
Een overbruggingshypotheek moet afgelost worden bij de notaris bij verkoop van de woning. Ik weet eigenlijk niet of je die zelf af kunt lossen. Daarvoor moet je de bank even bellen, ook in verband met de fiscale regels. Je gaat dan namelijk box 3 vermogen gebruiken om een box 1 schuld af te lossen. Dat heeft gevolgen voor je eigenwoningreserve en dus de aftrekbaarheid van je nieuwe hypotheek.
Voor de bank maakt het niets uit als je twee huizen houdt. Je hypotheek voor de nieuwe woning is gebaseerd op je inkomen, niet op je (box 3) vermogen. Dat jij je box 3 vermogen in een dure auto steekt of in een tweede huis zal de bank een worst zijn, zolang je maar blijft betalen.
Je punt mbt de boxen is wel een goede. Zal ik ook eens voorleggen aan de hyp.adviseur. Op zich geen ramp om daar tijdelijk wat box 3 vermogen voor in te zetten, dan kan ik verrekenen als ik het huis definitief verkoop. Maar als dat dan dan niet meer kan, is het wel zonde want dan ben ik ineens m'n beleggingspotje kwijt. Overigens verwacht ik dat de prijsstijging het gemis aan HRA wel afdekt. De markt is idioot en ik wil kijken of ik daar nog iets van kan profiteren - dit is hét moment.
Anderzijds zit er ook een stemmetje in m'n hoofd dat zegt 'blij zijn met wat je hebt'...