Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 172 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.808.393 views

• Bouwmanier
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 14:42
millerman_sf schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:49:
In onze nieuwe woning zit de keuken/eetkamer ook op de begane grond, waar ook een toilet in de hal zit. Op de eerste verdieping de woonkamer en een ruim dakterras. Nog geen ervaring mee dus, maar wel over nagedacht.

Voordelen: op de bank hangen we nooit met gasten, dus we ontvangen iedereen gewoon beneden aan tafel. Veel gezelliger, vinden wij. En de woonkamer blijft een knussere privéplek. Beneden is straks naast de eettafel ook een barretje aan de keuken en een klein zithoekje. Dus als we wel contact willen houden met de keuken, gaat de ander gewoon beneden er bij zitten. Contact houden doen we toch niet met de TV aan.

Nadelen: als je buiten wilt eten, moet je de trap op. Als je vanaf de bank naar het toilet wilt, moet je naar boven of naar beneden. Een paar extra stappen en trappen, wordt mijn fitnesstracker blij van. Voor het eten buiten zal het betekenen dat we een goed dienblad moeten hebben en misschien zorgen dat we buiten kunnen platen voor de mooiere bordjes.
Klinkt goed. En qua indeling doet het aan mijn nog te bouwen woning denken - een ruim dakterras aan de achterzijde (binnenzijde complex) op de eerste verdieping. Kun je mij (evt via DM) delen om welk project het gaat? B. te R. toevallig?

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 21:48
siemenz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:44:
[...]

Dat had ik in mijn oude huis ook.

Ik wil de pret niet bederven maar:

Moraal van het verhaal. Ik heb echt bijna nooit buiten gegeten.

Het is gewoon te veel werk om vanuit de keuken iedere keer de tafel te dekken een verdieping hoger / lager. Daarnaast wil de je vaatwasser/gootsteen/koelkast/oven ook gewoon binnen handbereik hebben tijdens het eten.
Voor ons een van de belangrijke redenen geweest om te verhuizen

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 08:16
Wij hebben, samen met vijf buren, een huis laten bouwen door 1 aannemer. De huizen zijn ontworpen door 1 architect.

Afgesproken was dat er een terug liggende voeg van een 0,5 cm zou worden toegepast (met een pointmaster gezet). Echter de voeger van de aannemer heeft een normale voeg gezet met normale mortel ipv dat de metselaar met een pointmaster een terug liggende voeg heeft gemaakt met doorstrijkmortel.

Volgens de aannemer kon er geen terug liggende voeg worden toegepast door de vorm, afmeting en maatvastheid van de steen. Ook de combinatie met het gebruik van steen strips, horizontale en verticale ligging van stenen en dat de voegen van de huizen gelijk moesten lopen speelde mee.

Ik heb contact opgenomen met de steen fabrikant en die zegt (onder voorbehoud natuurlijk) dat het gelul is van de aannemer. De aannemer houdt zijn poot stijf en de architect laat ook niks meer van zich horen.

Ik heb geen zin om het er bij te laten zitten en ik wil een second opinion van een onafhankelijk partij. Heeft iemand een idee / contactpersoon in de regio Amsterdam die ik kan inschakelen hiervoor ?

De steen fabrikant blijft graag buiten dit probleem omdat hij eventueel nog in de toekomst wat steentjes wilt verkopen aan de aannemer (begrijpelijk).

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
drfrisbee schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:04:
[...]

Voor ons een van de belangrijke redenen geweest om te verhuizen
Hoe vaak moet je de komende jaren dan buiten eten om de tijdsinvestering van een complete verhuizing er uit te hebben? :)

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
vortexnl1982 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:36:
Wij hebben, samen met vijf buren, een huis laten bouwen door 1 aannemer. De huizen zijn ontworpen door 1 architect.

Afgesproken was dat er een terug liggende voeg van een 0,5 cm zou worden toegepast (met een pointmaster gezet). Echter de voeger van de aannemer heeft een normale voeg gezet met normale mortel ipv dat de metselaar met een pointmaster een terug liggende voeg heeft gemaakt met doorstrijkmortel.

Volgens de aannemer kon er geen terug liggende voeg worden toegepast door de vorm, afmeting en maatvastheid van de steen. Ook de combinatie met het gebruik van steen strips, horizontale en verticale ligging van stenen en dat de voegen van de huizen gelijk moesten lopen speelde mee.

Ik heb contact opgenomen met de steen fabrikant en die zegt (onder voorbehoud natuurlijk) dat het gelul is van de aannemer. De aannemer houdt zijn poot stijf en de architect laat ook niks meer van zich horen.

Ik heb geen zin om het er bij te laten zitten en ik wil een second opinion van een onafhankelijk partij. Heeft iemand een idee / contactpersoon in de regio Amsterdam die ik kan inschakelen hiervoor ?

De steen fabrikant blijft graag buiten dit probleem omdat hij eventueel nog in de toekomst wat steentjes wilt verkopen aan de aannemer (begrijpelijk).
Ik zou eerder denken aan rechtsbijstand? Je hebt toch een overeenkomst gesloten met de aannemer/architect en zij wijken nu toch af van die afspraken? Rechtsbijstand kan dan volgens mij prima een briefje sturen en vragen om tekst en uitleg en zo mogelijk een onafhankelijke expert/partij inschakelen en een eventuele procedure starten.

• vortexnl1982
GeeMoney schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:57:
[...]

Ik zou eerder denken aan rechtsbijstand? Je hebt toch een overeenkomst gesloten met de aannemer/architect en zij wijken nu toch af van die afspraken? Rechtsbijstand kan dan volgens mij prima een briefje sturen en vragen om tekst en uitleg en zo mogelijk een onafhankelijke expert/partij inschakelen en een eventuele procedure starten.
Ja daar zat ik ook al aan te denken. Ik zal dat morgen eens gaan doen.

Het is wel jammer, de rest van de bouw is uitermate goed verlopen.

Er was ook toegezegd dat er een proefmuurtje zou worden gebouwd VOORDAT ze met de echte muren / voegen zouden gaan beginnen. Dat is echter nooit gebeurd.

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:22
SquareOne schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:56:
Wederom een warmtepomp vraagje.

Situatie
Standaard wordt er een Daikin Althema. Binnenunit: EHVH8S236, Buitenunit: ERGA6DV
Wij hebben gevraagd voor de mogelijkheid tot koelen omdat het model dat dit kan slechts 1 typenummer verschilt voor de binnenunit EHVX8S236, buitenunit is gelijk

Nu hebben we een voorstel ontvangen van de bouwer:

***members only***

Vraag
  • Zou de binnen unit niet ook moeten worden aangepast van EHVH8S236 naar EHVX8S236?
  • Zou dit aanpassingen van de bypass voor de badkamer en het isoleren van de buitenleiding achteraf nog uit te voeren zijn, of ben ik dan veel duurder uit?
  • Wat is jullie ervaring met vloerkoeling? Kan ik niet beter een airco aanschaffen?[/b]
Ik heb ook een Daikin draaien en bij mij was het een meerprijs van €190,00. De aanpassingen van de bypass kan naderhand uitgevoerd worden, als je een beetje handig bent zit die er voor een paar tientjes tussen en een halfuurtje werk. De leiding van de buitenleiding is reeds geïsoleerd. Ik heb standaard HOH 10cm laten infrezen. Ik heb het nog niet uitgebreid getest met vloerkoeling maar heb het er maar “bij” genomen. Ik heb in elke kamer een airco hangen, dit werkt uiteraard vele malen beter.

Ik heb deze binnenuit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDwlbb4LLuPABJ6aO9oWw3Gm1rU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fq0JcZxFlkFxkyyR0JwxnrY.jpg?f=fotoalbum_large

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:53
We hebben ons net ingeschreven bij een toekomstige bouwfase in een nieuwbouwwijk in Wageningen. Hopelijk komen de huizen zelf ook snel online zodat je toch een wat beter beeld krijgt hoe/wat. Enige dat we weten zijn de geschatte v.a prijzen.

Dit betekent natuurlijk nog allemaal niks, maar geeft toch al een leuk gevoel. Weet trouwens nog helemaal niet zeker of we de nieuwbouwroute willen bewandelen, maar het doorlezen van alle projectdocumentatie van de vorige fases is wel al heel leuk!

https://www.nieuwbouw-kortenoord.nl/buitenoord

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:14

Ik zou juist blij zijn met een ouderwetse harde voeg ipv dat pointeren.
Pointeren wordt duur verkocht maar is eigenlijk voor de aannemer iets goedkoper want je slaat een vakman/arbeidsgang over.
De hardheid van een ouderwetse goed aangebrachte voeg is vaak harder dan het vaak maar een beetje uitgekrabbelde en nageborstelde werk wat een metselaar even gauw doet.
Een voeg 5mm terugliggend is mooi als het nieuw is maar geeft zeker op een noord gevel veel vervuiling.
Geloof niet alle halleluja verhalen over pointeren geschreven door de mortel fabrikanten en gedreven door de mogelijkheid om een hogere prijs te schrijven voor de metselaar, in werkelijkheid wordt er vaak niet gewerkt (uitkrabbelen ipv doorstrijken) om tot het gevraagde eindproduct te komen.
Een steen die niet gelijk van maatvoering of vrij grof van vorm is geeft ook een lelijk eindresultaat bij pointeren dus daar kan de aannemer best gelijk in hebben.
De aannemer had dit overigens wel even moeten overleggen.

[ Voor 11% gewijzigd door D.deJong op 19-03-2021 06:43 ]

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:40
Bouwmanier schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 19:19:
[...]

Klinkt goed. En qua indeling doet het aan mijn nog te bouwen woning denken - een ruim dakterras aan de achterzijde (binnenzijde complex) op de eerste verdieping. Kun je mij (evt via DM) delen om welk project het gaat? B. te R. toevallig?
Nee, De G. te E. ;)
En voor hen die verhuizen vanwege deze indeling: wij verhuizen vanwege het suffe dorp waar we nu wonen. Hele volksstammen die dat juist aantrekt. Iedereen zijn woonwensen toch? Ik heb geen bezwaar tegen een trap en hoef geen vaatwasser naast de eettafel. Buiten eten is vaak ook een BBQ aan. Misschien wel een goed excuus om een kamado te halen >:)

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:11
Nicklazzz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:51:
[...]

Ik heb ook een Daikin draaien en bij mij was het een meerprijs van €190,00. De aanpassingen van de bypass kan naderhand uitgevoerd worden, als je een beetje handig bent zit die er voor een paar tientjes tussen en een halfuurtje werk. De leiding van de buitenleiding is reeds geïsoleerd. Ik heb standaard HOH 10cm laten infrezen. Ik heb het nog niet uitgebreid getest met vloerkoeling maar heb het er maar “bij” genomen. Ik heb in elke kamer een airco hangen, dit werkt uiteraard vele malen beter.

Ik heb deze binnenuit:
[Afbeelding]
Dank, ja het apparaat de EHVX8S236 is een klein beetje duurder dan de 'standaard' EHVH8S236.
Iets van meerprijs is dus logisch.

Probleem bij mij is dus dat ze niet de binnenunit upgraden maar enkel praten over andere aanpassingen.

Jij had dus geen meerprijs voor de HoH 10cm t.o.v. 15cm?
Zijn er nog argumenten om 10cm h.o.h. te kiezen als je niet gaat koelen?

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
SquareOne schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:25:
[...]

Dank, ja het apparaat de EHVX8S236 is een klein beetje duurder dan de 'standaard' EHVH8S236.
Iets van meerprijs is dus logisch.

Probleem bij mij is dus dat ze niet de binnenunit upgraden maar enkel praten over andere aanpassingen.

Jij had dus geen meerprijs voor de HoH 10cm t.o.v. 15cm?
Zijn er nog argumenten om 10cm h.o.h. te kiezen als je niet gaat koelen?
Sowieso 10hoh doen als je een warmtepomp hebt. Dan werkt het beter met lagere temperaturen.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:15
Als je kosteloos naar 10cm kan gaan zeker doen. Bij ons was dat onmogelijk, zelfs tegen betaling, omdat de installateur het wel beter wist.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:11
Deleon78 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:30:
[...]

Sowieso 10hoh doen als je een warmtepomp hebt. Dan werkt het beter met lagere temperaturen.
mister_S schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:56:
Als je kosteloos naar 10cm kan gaan zeker doen. Bij ons was dat onmogelijk, zelfs tegen betaling, omdat de installateur het wel beter wist.
1850 euro zijn de kosten voor 15cm h.o.h naar 10cm h.o.h.

Los van de functie om te kunnen koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 19-03-2021 12:09 ]

• mister_S
@SquareOne lijkt me sterk dat je dat terugverdient met de WP die wat efficienter werkt vanwege de lagere benodigde flowtemp. Vooral in een erg goed geisoleerd huis heeft dat geen zin voor dat bedrag denk ik. Er zijn vast wel tweakers die precies kunnen uitrekenen hoeveel je zou kunnen besparen in stroomkosten per jaar. Wel erg duur voor wat meer meters buizen door de vloer.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:29
10cm h.o.h. is meestal wel een beetje typische Tweakers "overengineering". Vrijwel alle nieuwe huizen zullen eenvoudig warm te krijgen zijn met 15cm h.o.h. De installateur "denkt" het niet beter te weten, de kans is groot dat ze eenvoudigweg gelijk hebben.

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
MarcoC schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:16:
10cm h.o.h. is meestal wel een beetje typische Tweakers "overengineering". Vrijwel alle nieuwe huizen zullen eenvoudig warm te krijgen zijn met 15cm h.o.h. De installateur "denkt" het niet beter te weten, de kans is groot dat ze eenvoudigweg gelijk hebben.
Zie warmtepomptopics.
Dat er verschillende meningen zijn, doet niks af aan het feit dat de meeste (met warmtepomp) ervaren installateurs 10cm roepen. Dat de rest vasthoudt aan 15cm, tsjah.
Of het echt een groot verschil uitmaakt weet ik niet, maar daarvoor heb je de installateurs en “typische tweakers” (wat wat mij betreft een compliment is aan diegenen).
Financieel zal het wel niet uitkomen nee, maar wellicht zijn er andere aspecten.

Hoe dan ook, het klinkt een beetje alsof je je aangesproken voelt.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Onze installateur kwam zelf met 10hoh, zonder extra kosten. Het is blijkbaar vooral nuttig/nodig voor koelen?

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-11 21:36
1850 euro uitsmeren over 10-15 jaar is niks, ik zou dit altijd doen.

Als je vloer er eenmaal in zit is het geen optie meer

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:29
Deleon78 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Zie warmtepomptopics.
Dat er verschillende meningen zijn, doet niks af aan het feit dat de meeste (met warmtepomp) ervaren installateurs 10cm roepen. Dat de rest vasthoudt aan 15cm, tsjah.
Of het echt een groot verschil uitmaakt weet ik niet, maar daarvoor heb je de installateurs en “typische tweakers” (wat wat mij betreft een compliment is aan diegenen).
Financieel zal het wel niet uitkomen nee, maar wellicht zijn er andere aspecten.

Hoe dan ook, het klinkt een beetje alsof je je aangesproken voelt.
Ik voel me helemaal niet aangesproken, ik heb zelf ook 10cm h.o.h in mijn nieuwbouwwoning. In de warmtepomptopics wordt dat geroepen omdat het vaak gaat om vloerverwarming in bestaande bouw met mindere isolatie. In nieuwbouw is de isolatie veel beter waardoor er minder warmteverlies is en ook minder afgiftevermogen benodigd is, zelfs bij lage temperaturen. Iets meer vertrouwen in de kennis en kunde van de installateurs kan geen kwaad, ze zullen echt geen 15cm h.o.h. om leggen als je daarmee het huis niet warm krijgt.

De reden dat ik dit zeg is omdat ik denk dat de angst voor niet goed werkende warmtepompen bij 15cm h.o.h. naar mijn mening overtrokken is en dat mensen beter hun energie aan andere dingen kunnen besteden. Er komt al zoveel op je af bij een nieuwbouwwoning.

[ Voor 10% gewijzigd door MarcoC op 19-03-2021 12:36 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
MarcoC schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Ik voel me helemaal niet aangesproken, ik heb zelf ook 10cm h.o.h in mijn nieuwbouwwoning. In de warmtepomptopics wordt dat geroepen omdat het vaak gaat om vloerverwarming in bestaande bouw met mindere isolatie. In nieuwbouw is de isolatie veel beter waardoor er minder warmteverlies is en ook minder afgiftevermogen benodigd is, zelfs bij lage temperaturen. Iets meer vertrouwen in de kennis en kunde van de installateurs kan geen kwaad, ze zullen echt geen 15cm h.o.h. om leggen als je daarmee het huis niet warm krijgt.
Het gaat ook niet om wel/niet warm krijgen, dat is meestal sowieso geen probleem omdat ze de WP ook overdimensioneren (wat je ook niet wilt). Het gaat om de efficientie. En met koelen is de dT kleiner ivm dat je niet onder dauwpunt kun gaan met je Ta, dan heb je dus meer afgifteoppervlak nodig om dezelfde capaciteit te halen.

Het verschil in materiaal en uren is te overzien, al lijkt 1850 me zoals zoveel dingen overdreven.

Waarom de installateurs in hun oude gewoontes blijven hangen, tsja? Zelfde als geen DWTW installeren..... Maar wel tig k laten aftikken voor een grotere boiler. Ook wederom een hoop elektrische energie door het putje, letterlijk.

• mister_S
aprofet schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:27:
1850 euro uitsmeren over 10-15 jaar is niks, ik zou dit altijd doen.

Als je vloer er eenmaal in zit is het geen optie meer
Met die gedachte ben je binnen de kortste keren zo 10K verder, ik spreek uit ervaring. Soms moet je gewoon "nee laat maar" zeggen. Bij huidige nieuwbouw is dat bedrag aan 10cm hoh afstand uitgeven alleen belangrijk als je kunt/wilt vloerkoelen (ik zou dat bedrag investeren in een airco), het huis wordt met 15cm echt warm genoeg.

• GeeMoney
  • Nu online
mister_S schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:11:
[...]

Met die gedachte ben je binnen de kortste keren zo 10K verder, ik spreek uit ervaring. Soms moet je gewoon "nee laat maar" zeggen. Bij huidige nieuwbouw is dat bedrag aan 10cm hoh afstand uitgeven alleen belangrijk als je kunt/wilt vloerkoelen (ik zou dat bedrag investeren in een airco), het huis wordt met 15cm echt warm genoeg.
Voor die €1850,- krijg je dan dus wel erg goede vloerkoeling volledig weggewerkt tegen goedkope stroomkosten.
Wat jij voorstelt is weer een losse bak aan 1 of meerdere muren (slaapkamers en woonkamer) die veel meer verbruikt dan een bodem warmtepomp om te koelen.
Als je een L/L warmtepomp hebt die ook moet gaan koelen weet ik niet of er veel verschil in stroomverbruik zit eerlijk gezegd maar blijft wel het feit dat je van die lelijke bakken aan je muur krijgt.

De vloerkoeling werkte hier afgelopen zomer met de hittegolf uitmuntend en ook boven mijn verwachting uit echt erg goed.
Het is niet warmer geweest dan 23,5 graden binnen. (wel een bodem warmtepomp hier)

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 19-03-2021 13:18 ]

• mister_S
Ik heb alleen korte ervaring met vloerkoeling in een huis uit 2018, zo denderend vond ik het niet persoonlijk. Had zeer weinig effect. N=1 natuurlijk en ik was een dagje op visite. Bij ons was het niet mogelijk, maar misschien had ik het toch wel gedaan als het voor een goede prijs was aangeboden.
Als ik voor hetzelfde geld airco of vloerkoeling moet kiezen, wordt het altijd airco.

[ Voor 12% gewijzigd door mister_S op 19-03-2021 13:28 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Marinos83 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:52:
[...]

Hoe vaak moet je de komende jaren dan buiten eten om de tijdsinvestering van een complete verhuizing er uit te hebben? :)
Wij eten eigenlijk van april tot oktober regelmatig buiten als de temperatuur >18 graden is rond etenstijd, in de maanden mei-september eigenlijk bijna elke dag. Als het regent gaan we onder de overkapping zitten.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:03

MadEgg

Tux is lievvv

mister_S schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:27:
Ik heb alleen korte ervaring met vloerkoeling in een huis uit 2018, zo denderend vond ik het niet persoonlijk. Had zeer weinig effect. N=1 natuurlijk en ik was een dagje op visite. Bij ons was het niet mogelijk, maar misschien had ik het toch wel gedaan als het voor een goede prijs was aangeboden.
Als ik voor hetzelfde geld airco of vloerkoeling moet kiezen, wordt het altijd airco.
Wel HoH 10cm? ;)

Hier een huis uit 2018 met 10 cm HoH vloerkoeling dmv een bodemwarmtepomp en het is wel denderend. Ook van buren te horen gekregen die met een gasgestookte CV-ketel stoken zonder koelfunctie, dat het zo lekker koel was in ons huis. De koude voeten die je ervan krijgt zijn een dingetje maar het is wel zeer prettig en effectief.

En die 10cm is inderdaad absoluut niet nodig voor verwarming, alleen wenselijk voor koeling.

Tja

• mister_S
Is dat omdat het een bodem warmtepomp is? Ik ken geen mensen met een bodem warmtepomp, dus geen ervaring daarmee helaas. Misschien is een L/W gewoon niet goed genoeg om te koelen.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:24
mister_S schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:29:
Is dat omdat het een bodem warmtepomp is? Ik ken geen mensen met een bodem warmtepomp, dus geen ervaring daarmee helaas. Misschien is een L/W gewoon niet goed genoeg om te koelen.
Mijn ouders hebben een LW met vloerverwarming/koeling in het Middellandse zee gebied en dat koelt best aardig, met 35 graden in de schaduw krijg je het niet koud oa vanwege condens op de vloer, maar het is een stuk beter dan zonder koeling. Je moet wel de ramen en deuren dicht houden want het is langzame koeling.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:17
wortelsoft schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:55:
[...]

Mijn ouders hebben een LW met vloerverwarming/koeling in het Middellandse zee gebied en dat koelt best aardig, met 35 graden in de schaduw krijg je het niet koud oa vanwege condens op de vloer, maar het is een stuk beter dan zonder koeling. Je moet wel de ramen en deuren dicht houden want het is langzame koeling.
Dat moet je met een airco in principe ook wil je het efficiënt kunnen gebruiken.

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:19
Bij ons een bodempomp was afgelopen zomer niet warmer dan 22 graden binnen. Ok op de verhuisdag ,warmste dag van het jaar (niet aan te raden), met alle deuren open werd het 25 graden, maar volgende ochtend was het weer 22.

• wortelsoft
Blik1984 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Dat moet je met een airco in principe ook wil je het efficiënt kunnen gebruiken.
Klopt, maar die airco koelt door de luchtstroom wat sneller de boel weer af. Al zal een simpele ventilator de vloer koeling waarschijnlijk een stuk efficiënter kunnen maken.

• bbbrumbrum
  • Niet online
mister_S schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:29:
In principe kan de L/W beter koelen. Hij kan iig een lagere Ta (max 5gr) waar een compressorlooskoelende W/W vast zit aan de brontemperatuur.

Echter is deze lagere Ta enkel nuttig met convectoren (fancoils met condens afvoer).

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-11 21:48
Marinos83 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:52:
[...]

Wij houden niet van buiten eten, ging alleen om de mogelijkheid 8)7

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:13

Is er met woningborg garantie gebouwd? Anders zou ik daar contact mee zoeken. Die zijn bereid te bemiddelen. Rechtsbijstand komt daarna nog.

Proefmuurtjes horen inderdaad gebouwd te worden en eventuele afwijkingen moeten in overleg. Bij ons was het oorspronkelijke plan om stootvoegloos te bouwen, maar dat bleek niet te kunnen met de gekozen
onregelmatige stenen. Uiteindelijk is er een terugliggende voeg toegepast en een zo dun mogelijke stootvoeg. Dit alles in overleg met de architect.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vanmiddag even in mijn nieuwbouw appartement wezen kijken die volgende maand wordt opgeleverd en daar zag ik dit apparaatje aan de muur hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RQUbQFmVF7l2EucFfBalrjvSJY=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/v5Ojg5x1bzDLnsEUF6D4RiIT.gif?f=fotoalbum_large

Een google-fu leerde me dat dit is voor CO2 geregelde ventilatie.

Ik zag echter ook deze bovenin mijn ramen zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0Eu2zownQpv5pGbTvHBXt1mE0w=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/6Z4Jland03YUd4SNw8F3SgGV.gif?f=fotoalbum_large

Ik ging er vanuit dat ik standaard mechanische ventilatie had (Type C) maar twijfel nu door dat apparaatje. Of is dit tegenwoordig gewoon gangbaar bij nieuwbouw?

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ja is type C. CO2 regeling erop is EPC punten scoren voor de aannemer. Terwijl je daarmee wss juist meer verbruikt..maar wel beter binnenklimaat. Functie wel even verifieren!

• Z___Z
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:42:
Ja is type C. CO2 regeling erop is EPC punten scoren voor de aannemer. Terwijl je daarmee wss juist meer verbruikt..maar wel beter binnenklimaat. Functie wel even verifieren!
Lijkt me toch dat CO2 gestuurde type C ventilatie minder verbruikt dan "domme" type C ventilatie, aangezien je niet onnodig ventileert. Of bedoel je dat het minder zuinig is dan type D (zonder de discussie C versus D aan te wakkeren...)

• bbbrumbrum
  • Niet online
Nee ik bedoel dat zonder CO2 regeling meeste mensen ding gewoon op standje 1 laten staan. Met regeling toert hij juist op als er veel CO2 word gemeten.
Maar wss hangt het ding alleen in de woonkamer, terwijl je eigenlijk juist in de slaapkamer wilt meten.

• hansgrave
  • Laatst online: 18:55
bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:58:
Nee ik bedoel dat zonder CO2 regeling meeste mensen ding gewoon op standje 1 laten staan. Met regeling toert hij juist op als er veel CO2 word gemeten.
Maar wss hangt het ding alleen in de woonkamer, terwijl je eigenlijk juist in de slaapkamer wilt meten.
Inmiddels is alleen meten in de woonkamer niet meer toegestaan (geeft geen EPC/BENG waardering meer), dus afhankelijk van datum aanvraag omgevingsvergunning krijg je CO2 meting in alle verblijfsruimten.

• kepler
  • Nu online
hansgrave schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:43:
[...]

Inmiddels is alleen meten in de woonkamer niet meer toegestaan (geeft geen EPC/BENG waardering meer), dus afhankelijk van datum aanvraag omgevingsvergunning krijg je CO2 meting in alle verblijfsruimten.
En vanaf welke datum zou dat zijn?

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-10 08:11
Hier in onze nieuwbouw 2 CO2 meters. 1 in de woonkamer, en 1 in de hoofdslaapkamer. Tevens hebben we een hydrosensor in de ventilatiemodule, zodra we staan te douchen, springt de mechanische ventilatie een tandje harder. Die laatste zou er oorspronkelijk eigenlijk niet inzitten. Voor dat doel een afstandsbediening voor in de badkamer á €240 genomen, achteraf dus niet nodig gehad |:(

Wellicht dat iemand op MP er blij mee is :P

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Woooh! Na in eerste instantie uitgeloot te zijn toch nog onze eerste keus toegewezen gekregen!

Een ruime hoekwoning (160m2 met aanbouw) in een buitenwijk van Groningen.

Al veel hier gelezen, maar zal me er nu wat meer mee gaan bemoeien.

De woning wordt zonder sanitair opgeleverd, er is wel een zaak aangesloten die tijdens de bouw mogen plaatsen. Als ik de recensies op internet moet geloven is het niet best, ik hoop dat het nog enigszins meevalt...

• vortexnl1982
Blihi schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:13:
[...]

Is er met woningborg garantie gebouwd? Anders zou ik daar contact mee zoeken. Die zijn bereid te bemiddelen. Rechtsbijstand komt daarna nog.

Proefmuurtjes horen inderdaad gebouwd te worden en eventuele afwijkingen moeten in overleg. Bij ons was het oorspronkelijke plan om stootvoegloos te bouwen, maar dat bleek niet te kunnen met de gekozen
onregelmatige stenen. Uiteindelijk is er een terugliggende voeg toegepast en een zo dun mogelijke stootvoeg. Dit alles in overleg met de architect.
Dat is een goede. Wij hebben inderdaad woningborg garantie. Ik zal maandag eens contact met ze opnemen.

Ik vind het gewoon jammer dat er niet is overlegd. Wij hebben nooit een keuze gehad wat een alternatief zou kunnen worden dan (indien technisch niet mogelijk). Ik vind het ook zeer kwalijk dat de stenen fabrikant wel aangeeft dat het mogelijk is (een terugliggende voeg) maar de aannemer niet.

Kijk dat er een fout wordt gemaakt, dat kan altijd gebeuren. Maar dan een beetje jezelf eruit proberen te bluffen daar kan ik niet tegen.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

kazuka schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:32:
Vanmiddag even in mijn nieuwbouw appartement wezen kijken die volgende maand wordt opgeleverd en daar zag ik dit apparaatje aan de muur hangen:

[Afbeelding]

Een google-fu leerde me dat dit is voor CO2 geregelde ventilatie.

Ik zag echter ook deze bovenin mijn ramen zitten:

[Afbeelding]

Ik ging er vanuit dat ik standaard mechanische ventilatie had (Type C) maar twijfel nu door dat apparaatje. Of is dit tegenwoordig gewoon gangbaar bij nieuwbouw?
Dit is toch gewoon een passief rooster? Dat hadden we in ons oude appartement met type C MV ook.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Blihi
bbbrumbrum schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:42:
Wij hebben zo'n co2 regeling. Maar zoals alles hier, niet ingeregeld, gewoon tegen de muur geplakt en instellingen op fabrieksstandaard.

De buren klagen er over. Co2 schiet omhoog als je met wat meer mensen binnen bent en vervolgens hoor je die ventilator jagen.

Ik heb hem zelf opnieuw geprogrammeerd. De minimumstand wat verhoogd, zodat het co2 niveau veel langzamer stijgt en het automatiche maximum verlaagd vanwege het geluid.

Het ventiel in de woonkamer is voorzien van een drukonafhankelijke debietregelaar. Als ik in de badkamer de ventilator op 100% zet, wordt in de woonkamer niet extra afgezogen, maar gaat het extra vermogen ook echt naar de badkamer.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Blihi
Edit verkeerde topic

[ Voor 85% gewijzigd door Blihi op 20-03-2021 08:08 ]

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:45

Toppe

Oké ✅

vortexnl1982 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:33:
[...]

Dat is een goede. Wij hebben inderdaad woningborg garantie. Ik zal maandag eens contact met ze opnemen.

Ik vind het gewoon jammer dat er niet is overlegd. Wij hebben nooit een keuze gehad wat een alternatief zou kunnen worden dan (indien technisch niet mogelijk). Ik vind het ook zeer kwalijk dat de stenen fabrikant wel aangeeft dat het mogelijk is (een terugliggende voeg) maar de aannemer niet.

Kijk dat er een fout wordt gemaakt, dat kan altijd gebeuren. Maar dan een beetje jezelf eruit proberen te bluffen daar kan ik niet tegen.
Dat ze zich er niet mee willen bemoeien vindt ik ook wel vreemd. Als de verstandhouding tussen fabrikant en aannemer goed is dan lijkt het me dat dit gewoon gezegd kan worden. Mogelijk moet er voor een terugleggende voeg een ander product gebruikt worden en is de aannemer hiervan niet op de hoogte.

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 20-03-2021 08:30 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• Blihi
Een terugliggende voeg is duurder. De metselaar moet namelijk veel netter werken dan bij een standaardvoeg. Dat is veel duurder dan met eenvoudige specie snel werken en daarna de voegen uitkrabben en opvullen.

De metselaars die ons huis gebouwd hebben klaagden dat ze moeite hadden om goed personeel te vinden die dit kunnen (en willen) doen.

Vergis je niet. Een metselaar kost je ongeveer een euro per steen. Van een standaard waalformaat gaan er 78 in een m2. Ik weet niet hoe groot je gevels gaan zijn, maar je kunt je voorstellen dat dit een flinke kostenpost is voor de aannemer, dus een mogelijkheid om te besparen.

Als in de technische omschrijving staat dat er een terugliggende voeg komt, dan kan de aannemer daar alleen van afwijken als er technische redenen zijn (en dat mag nooit in jouw nadeel zijn). Bij ons stond in de TO "stootvoegloos metselwerk", maar dat bleek technisch niet uitvoerbaar omdat de architect gekozen had voor een niet vormvaste steen, maar een handgebakken steen. Daarom is er, na overleg met architect en woningborg, van afgeweken.

Verwijderd

@Blihi In onze TO staat doorgestreken voeg. Voor zover ik weet is dat hetzelfde als een terugliggende voeg toch? Google geeft me geen uitsluitsel :P De ene site zegt dat het gewoon een standaard voeg is, en de andere weer niet

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2021 08:50 ]

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-11 13:18
Even bellen met woningborg lijkt me de beste optie. Soms kunnen er technische redenen zijn maar ik heb ook wel projecten meegemaakt waar het metselwerk gemetseld werd in doorstrijkmortel (pointeren) en dat de aansluitende steenstrips gevoegd werden. Doorstrijkmortel is duurder dan normale metselspecie. Het metselen duurt ook langer en de metselaar legt dus minder stenen op een dag. Het stelwerk van de profielen is ook wat duurder omdat deze verder van de muur moeten staan (pointeren moet er tussendoor) daartegenover heb je geen voeger nodig die nog apart langskomt na het metselen . Metselen doe je van beneden naar boven en voegen andersom dit kan tijd kosten in de planning . @vortexnl1982 heb je een foto van het metselwerk / de stenen ?

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik weet dat het hier vaker ter sprake is geweest, maar ik snap het nog steeds niet en mijn keukenleverancier nog minder, voor mijn gevoel. Kookplaat aansluiting. Keukenboer is conform opdracht verantwoordelijk voor de aansluiting en levering van de stekker.

Wij hebben standaart een drie fase meterkast 25a. Nu heeft de aannemer op basis van het leidingschema het volgende aangeven op de meterkast lijst.

Perilex fornuisaansluiting 3 fase, in bestaande loze leiding kooktoestel (AW 7,2 kW). LET OP, excl. kabel, stekker en aansluiten kookplaat.

Nu wil de keukenleverancier het volgende:

De aansluitwaarde van de kookplaat is 7.2 kw dus er moet een kookgroep komen met 2 groepen voor de kookplaat. Deze wordt wel aangesloten met een Perilex stekker.

Verder moeten we een apart stopcontact hebben voor de afzuigkap. ( deze sluiten we namelijk apart aan.

Kan dit wel, wat de keukenleverancier wil. Heb je niet standaart 3 groepen, in een 3 fase meterkast. Ik weet het niet zeker maar volgens mij moet de keukenleverancier gewoon een stekker leven voor een 25a groepenkast en is er niets aan de hand. Of het nu achter 2 of 3 groepen zit of zie ik wat over het hoofd. Iemand ervaringen hiermee en antwoorden op mijn vragen?

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 15:11

siemenz

Koetje

Wij gaan vandaag naar Regge Vloeren in Enter (haha). We gaan ons eens laten voorlichten over PVC vs keramisch parket. Iemand daar ervaringen (behalve @GeeMoney ) of tips?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

• Hanzul
siemenz schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:16:
Wij gaan vandaag naar Regge Vloeren in Enter (haha). We gaan ons eens laten voorlichten over PVC vs keramisch parket. Iemand daar ervaringen (behalve @GeeMoney ) of tips?
Wij hebben nu keramisch parket op badkamer en PVC in woonkamer en keuken. Voor nieuwbouw gekozen voor PVC, begane grond en eerste etage.

Reden, vinden PVC minstens net zo fijn als keramisch parket en PVC is beter geprijsd en vinden wij nog net wat strakker. Al is het mijn inziens vooral van smaak afhangen. Als je kwalitatief goede PVC pakt en gewoon verlijmt is er mijn inziens allebij kwalitatief goed.

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-11 20:09

koekjah

Luctor et emergo

Afgelopen woensdag gehoord dat we zijn ingeloot voor onze nieuwbouw woning, dus ik zal hier ook wat actiever worden. Leuk en nuttig om jullie ervaringen al te lezen!

Direct een vraag: wij krijgen volgende week de concept koop/aannemingsovereenkomst, de bouwer wil namelijk voor de bouwvak al starten.

Behalve de optielijst voor meer/minderwerk is deze helemaal nog niet ter sprake gekomen, terwijl ik overal lees dat je dit bij het tekenen van de aanneemovereenkomst moet mee nemen. Is dat echt zo belangrijk? Je kunt achteraf toch het meerwerk afspreken en contractueel goed vastleggen?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• Dutchylex
  • Niet online
koekjah schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:29:
Afgelopen woensdag gehoord dat we zijn ingeloot voor onze nieuwbouw woning, dus ik zal hier ook wat actiever worden. Leuk en nuttig om jullie ervaringen al te lezen!

Direct een vraag: wij krijgen volgende week de concept koop/aannemingsovereenkomst, de bouwer wil namelijk voor de bouwvak al starten.

Behalve de optielijst voor meer/minderwerk is deze helemaal nog niet ter sprake gekomen, terwijl ik overal lees dat je dit bij het tekenen van de aanneemovereenkomst moet mee nemen. Is dat echt zo belangrijk? Je kunt achteraf toch het meerwerk afspreken en contractueel goed vastleggen?
Wij moesten het ruwwerk weten op moment van tekenen (Uitbouw, vloerverwarming, dakramen, etc.) en de (voornamelijk kleinere) opties (loze leidingen, plaats keuken, badkamer, etc.) een aantal weken/maanden na het tekenen op afspraak bij de aannnemer.

Wij kregen dus ook een aparte ruwbouw optie lijst en een afbouw optie lijst

[ Voor 3% gewijzigd door Dutchylex op 20-03-2021 10:36 ]

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-11 20:09

koekjah

Luctor et emergo

Goed om te weten, ga ik navragen bij de makelaar.

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Blihi schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:06:
[...]

Wij hebben zo'n co2 regeling. Maar zoals alles hier, niet ingeregeld, gewoon tegen de muur geplakt en instellingen op fabrieksstandaard.

De buren klagen er over. Co2 schiet omhoog als je met wat meer mensen binnen bent en vervolgens hoor je die ventilator jagen.

Ik heb hem zelf opnieuw geprogrammeerd. De minimumstand wat verhoogd, zodat het co2 niveau veel langzamer stijgt en het automatiche maximum verlaagd vanwege het geluid.

Het ventiel in de woonkamer is voorzien van een drukonafhankelijke debietregelaar. Als ik in de badkamer de ventilator op 100% zet, wordt in de woonkamer niet extra afgezogen, maar gaat het extra vermogen ook echt naar de badkamer.
Heb je een typenr van die druk onafhankelijke regelaar? Klinkt als een nuttig ding.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hanzul schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:57:
Ik weet dat het hier vaker ter sprake is geweest, maar ik snap het nog steeds niet en mijn keukenleverancier nog minder, voor mijn gevoel. Kookplaat aansluiting. Keukenboer is conform opdracht verantwoordelijk voor de aansluiting en levering van de stekker.

Wij hebben standaart een drie fase meterkast 25a. Nu heeft de aannemer op basis van het leidingschema het volgende aangeven op de meterkast lijst.

Perilex fornuisaansluiting 3 fase, in bestaande loze leiding kooktoestel (AW 7,2 kW). LET OP, excl. kabel, stekker en aansluiten kookplaat.

Nu wil de keukenleverancier het volgende:

De aansluitwaarde van de kookplaat is 7.2 kw dus er moet een kookgroep komen met 2 groepen voor de kookplaat. Deze wordt wel aangesloten met een Perilex stekker.

Verder moeten we een apart stopcontact hebben voor de afzuigkap. ( deze sluiten we namelijk apart aan.

Kan dit wel, wat de keukenleverancier wil. Heb je niet standaart 3 groepen, in een 3 fase meterkast. Ik weet het niet zeker maar volgens mij moet de keukenleverancier gewoon een stekker leven voor een 25a groepenkast en is er niets aan de hand. Of het nu achter 2 of 3 groepen zit of zie ik wat over het hoofd. Iemand ervaringen hiermee en antwoorden op mijn vragen?
Pfff zo vermoeiend. Kort: NEE! Geen kook groep (“2-fase”, wat ansich al een niet bestaande term is) in een 3-fase kast. Daar hoort gewoon een krachtgroep in.

• GeeMoney
  • Nu online
@Blihi en die druk regelaar werkt op stroom neem ik aan? Hoe communiceerd die dan met je MV om te weten of hij wel of niet “open” moet staan?

• Hanzul
bbbrumbrum schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:45:
[...]

Heb je een typenr van die druk onafhankelijke regelaar? Klinkt als een nuttig ding.
Pff Dank, dacht ik zelf ook al... na hier veel over gelezen te hebben maar de keukenverkoper blijft vol houden...
Als hij gewoon een 25a perilex stekker levert is er toch niets aan de hand of wel....

Of het nu een aansluitwaarde van 7200 (wat ik théorie op een kookgroep met een fase aansluiting zou kunnen, die wij niet krijgen, want meterkast is standaart 3fase. Of een kookplaat van 7600, maakt niets uit of wel. Volgens mij heeft hij nog nooit een keuken verkocht met standaart een 3x25 aansluiting en komt hij daarom de hele tijd met die kookgroep.

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:35
Vraag voor de PVC-vloer-kenners.
We zijn dus nog aan het begroten wat het allemaal kost.
Hebben 4 verdiepingen, 3 trappen. 145m2 (incl. keukeneiland, technisch hok, dus dat gaat er nog van af) en 118m1 aan plintwerk.

Wij begroten vloeren qua plinten op 1500 euro, ongeveer 12 euro/m1.
Vloeren op ongeveer 58 euro/m2, gelegd, incl. egalisatie. Evt. visgraad (duurder leggen), niet alle verdiepingen.

Trapbekleden met zelfde PVC 110 euro per trede....
Dit bij 3 trappen, 15 treden per trap.

Is dat enigszins reëel/wat anderen ook zien?

[ Voor 5% gewijzigd door RiCk op 20-03-2021 11:41 ]

• Hanzul
RiCk schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:27:
Hebben 4 verdiepingen, 3 trappen. 145m2 (incl. keukeneiland, technisch hok, dus dat gaat er nog van af) en 118m1 aan plintwerk.

Wij begroten vloeren qua plinten op 1500 euro, ongeveer 12 per m1.
Vloeren op ongeveer 58 m2, gelegd, incl. egalisatie. Evt. visgraad (duurder leggen), niet alle verdiepingen.

Ja is haalbaar, voor standaart Amerk pvc, al zou ik altijd onder het eiland doorleggen. Daarnaast moet je bij deze prijs mogelijk wel boven, wat mindere kwaliteit leggen.

Wij betalen €7270 voor netto 129m2 bruto 137.56m² Moduleo Impress Mountain Oak 56230 dryback) Dit is wel met 10% korting, omdat wij de vloerleverancier kennen. Trap was hier €100 per tree voor ons, maar gaan wij in begin nog niet doen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:50
Hanzul schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Pff Dank, dacht ik zelf ook al... na hier veel over gelezen te hebben maar de keukenverkoper blijft vol houden...
Als hij gewoon een 25a perilex stekker levert is er toch niets aan de hand of wel....

Of het nu een aansluitwaarde van 7200 (wat ik théorie op een kookgroep met een fase aansluiting zou kunnen, die wij niet krijgen, want meterkast is standaart 3fase. Of een kookplaat van 7600, maakt niets uit of wel. Volgens mij heeft hij nog nooit een keuken verkocht met standaart een 3x25 aansluiting en komt hij daarom de hele tijd met die kookgroep.
Aangeven dat dit volgens de NEN1010 normen niet juist is. (Artikel 433.1)

Je gaat een 32A groep (2x16A kookgroep) op een 25A aardlekschakelaar plaatsen met zijn (de verkoper) constructie.
Dat het wordt toegepast betekend niet dat het juist is.

Gewoon netjes een krachtgroep. Meeste kookplaten anno 2021 kunnen op 3 fase.

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:48
@Hanzul Voor de kookplaat is een kookgroep voldoende. Aders afmonteren op een perilex contact, 2 blauwe, 2 bruine en 1 geelgroene. Voor de afzuigkap gewoon een stopcontact laten maken en die kan dan op een andere fase. Maar dat zoekt de elektricien toch wel uit, hoop ik. Die kookgroep zit op 2 fasen en dat kan gewoon achter een 3 x 25A aansluiting.

• bbbrumbrum
  • Niet online
sunnybird schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:37:
@Hanzul Voor de kookplaat is een kookgroep voldoende. Aders afmonteren op een perilex contact, 2 blauwe, 2 bruine en 1 geelgroene. Voor de afzuigkap gewoon een stopcontact laten maken en die kan dan op een andere fase. Maar dat zoekt de elektricien toch wel uit, hoop ik. Die kookgroep zit op 2 fasen en dat kan gewoon achter een 3 x 25A aansluiting.
Nee!!!!

Kookgroep is 2x16A van dezelfde (!!) fase, bedoeld voor enkelfasige huis aansluiting.
Voor de kookplaat idd voldoende, maar in combinatie met een 3x25 huisaansluiting niet mogelijk.

Krachtgroep is goed, je kunt daarvan ook gewoon een fase niet gebruiken.

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:17
RiCk schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:27:

Wij begroten vloeren qua plinten op 1500 euro, ongeveer 12 euro/m1.
Vloeren op ongeveer 58 euro/m2, gelegd, incl. egalisatie. Evt. visgraad (duurder leggen), niet alle verdiepingen.

Dit bij 3 trappen, 15 treden per trap.

Er is een pvc-vloer topic, wellicht handig

• Hanzul
bbbrumbrum schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Nee!!!!

Kookgroep is 2x16A van dezelfde (!!) fase, bedoeld voor enkelfasige huis aansluiting.
Voor de kookplaat idd voldoende, maar in combinatie met een 3x25 huisaansluiting niet mogelijk.

Dank heb een mail naar de aannemer gestuurd , om jouw verhaal te bevestigen of uit te leggen waarom het niet zou kloppen. Kan dat vervolgens naar de keukenboer sturen en dat moet ie ma regelen dat de plaat op de juiste wijzen wordt aangesloten.

Verwijderd

Zijn hier mensen die alvorens het leggen van visgraat keramisch parket de cementdekvloer hebben laten egaliseren? Ik hoor soms dat de vlakheidsklasse (4) die gebruikt wordt bij het smeren van de cementdekvloer in nieuwbouwwoningen niet vlak genoeg is voor keramisch parket, en dat egaliseren aan te raden is.

Wat is jullie ervaring?

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 15:38:
Zijn hier mensen die alvorens het leggen van visgraat keramisch parket de cementdekvloer hebben laten egaliseren? Ik hoor soms dat de vlakheidsklasse (4) die gebruikt wordt bij het smeren van de cementdekvloer in nieuwbouwwoningen niet vlak genoeg is voor keramisch parket, en dat egaliseren aan te raden is.

Wat is jullie ervaring?
Ik zou het overlaten aan de tegellegger. Bij mij is hij gaan kijken na storten van de dekvloer en is het niet nodig zover ik weet.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

De bouwer maakt vaart! Afgelopen week zijn de W en E-installateur flink bezig geweest.
Binnenkort zal er gestort worden! (en dan komt de volgende factuur ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhaur1QZOWtEFOpRJ_0yzYmtNoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LZkTOKQvw9wsLQBepCt2WVjM.jpg?f=fotoalbum_large

• GeeMoney
  • Nu online

Wat is jullie ervaring?
Regge komt kijken en zeker met keramische tegels kan er nog aardig wat gesjoemeld worden om het recht te breien echter had ik achteraf toch een geegaliseerde vloer willen hebben. De plinten laten zich namelijk niet makkelijk corrigeren...

Op mijn bovenverdieping is wel geegaliseerd ook.

[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 20-03-2021 18:07 ]

• mister_S
Hebben jullie de trappen gelijk aangepakt? Wij dachten aan houten omhulsels, maar volgens de vloerenwinkel raden ze aan om een jaar of drie gewoon de trap te verven. Ze willen best PVC, hout of wat dan ook leggen, maar ze garanderen dan niet dat het allemaal mooi strak blijft.

• Scuderia110
  • Niet online
mister_S schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:33:
Hebben jullie de trappen gelijk aangepakt? Wij dachten aan houten omhulsels, maar volgens de vloerenwinkel raden ze aan om een jaar of drie gewoon de trap te verven. Ze willen best PVC, hout of wat dan ook leggen, maar ze garanderen dan niet dat het allemaal mooi strak blijft.
Wij hebben next step trappen vanuit de bouw genomen.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wij hebben de trappen 'geupgrade' naar gelakt hardhout. Was €1600 per trap.

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Wij willen ook alle lichtschakelaars slim maken.

Is het nog steeds geadviseerd om een nul draad te trekken naar alle schakelaars?

Of is dit tegenwoordig niet meer nodig?

• Blihi
GeeMoney schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:57:
@Blihi en die druk regelaar werkt op stroom neem ik aan? Hoe communiceerd die dan met je MV om te weten of hij wel of niet “open” moet staan?
Nee, dat is echt een heel simpel ding. Zo eentje: https://www.cvtotaal.nl/a...5in-15-85m3-10-50cfm.html

Dat is een soort ballon in een verstelbare buis. Als de druk afneemt omdat de ventilatie harder gaat werken, wordt de ballon opgeblazen waardoor het gat kleiner wordt. Als de ventilator dan harder gaat werken, wordt die ballon nog verder opgeblazen. Eigenlijk heel eenvoudig.

Op het ding zit een instelring voor het debiet in m3/uur. Die stel je in en dan steek je dat ding in de leiding.

• Blihi

Wat is jullie ervaring?
Bij ons heeft de tegelzetter ook besloten om de anhydriet gietvloer eerst nog te egaliseren. Die vloer zou vlak moeten zijn, maar was dat niet overal.

• mister_S
@JackBol bedoel je dat de traptreden van hardhout zijn? Was dat maar een optie bij ons :(

@Scuderia110 geen waarschuwingen van de bouwer dat de trap nog moest werken?

• Source90
mister_S schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:15:
@JackBol bedoel je dat de traptreden van hardhout zijn? Was dat maar een optie bij ons :(

Heb ik ook al een paar keer langs zien komen op internet sites; dat aangeraden wordt om de trap pas na 2 jaar te bekleden met overzettredes op maat, omdat er anders enorme kieren komen door het werken van het hout.
Ben er nog niet over uit.

Wellicht eerst gewoon in de verf met van die tapijt-plak treden erop en over 2 jaar geheel laten bekleden.
Aan de andere kant jammer, want had het liefst bij het nieuwe huis alles gelijk mooi willen opleveren.

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Wij hebben de trap meteen laten bekleden met pvc. Het werken had volgens de bouwer en veh alleen effect op de kier tussen trap en muur.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben trappen bekleed met tapijt.
Door dezelfde winkel die de gordijnen heeft geplaatst.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 20-03-2021 20:44 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ja klopt. De standaard trap was vuren.

We hebben voor een soort Frankenstein gekozen omdat we hem toch laten lakken en je het hout dus niet ziet. De treden en bovenregels zijn mahonie. Dit voorkomt kraken, omdat het kraken komt van de werking tussen de treden en de bomen en stootborden.

De bomen, spil, onder- en muur regels zijn yellow poplar. Geen hardhout maar wel net wat harder dan vuren.

Edit: nu ik de factuur er weer bij pakte voor de details zie ik dat het zelfs maar 1450 per trap was.

[ Voor 27% gewijzigd door JackBol op 20-03-2021 20:46 ]

• Source90
Rogar schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:43:
Wij hebben de trap meteen laten bekleden met pvc. Het werken had volgens de bouwer en veh alleen effect op de kier tussen trap en muur.
Hoelang was dit geleden? En nog geen kieren gezien bij jullie eigen trap?

• Rogar
  • Nu online
Source90 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:45:
[...]

Hoelang was dit geleden? En nog geen kieren gezien bij jullie eigen trap?
Ik denk dat het er nu een week of 2/3 op zit. Alle naden zijn wel afgekit en ze hebben express een paar mm speling gepakt ivm het werken van het hout.

• Source90
Rogar schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Ik denk dat het er nu een week of 2/3 op zit. Alle naden zijn wel afgekit en ze hebben express een paar mm speling gepakt ivm het werken van het hout.
Ik tag je over een half jaar nog een keer hoe het er bij staat O-)

• Rogar
  • Nu online
Source90 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:50:
[...]

Ik tag je over een half jaar nog een keer hoe het er bij staat O-)
😅 ik ben benieuwd

• GeeMoney
  • Nu online
Blihi schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:38:
[...]

Nee, dat is echt een heel simpel ding. Zo eentje: https://www.cvtotaal.nl/a...5in-15-85m3-10-50cfm.html

Dat is een soort ballon in een verstelbare buis. Als de druk afneemt omdat de ventilatie harder gaat werken, wordt de ballon opgeblazen waardoor het gat kleiner wordt. Als de ventilator dan harder gaat werken, wordt die ballon nog verder opgeblazen. Eigenlijk heel eenvoudig.

Op het ding zit een instelring voor het debiet in m3/uur. Die stel je in en dan steek je dat ding in de leiding.
Je hebt dus zelf je in principe “gebalanceerde” MV aangepast hiermee. Theoretisch zouden alle buizen en ventielen juist ingesteld moeten zijn. Door het zelf plaatsen van een dergelijke module kan het nu toch gewoon zo zijn dat er te weinig afgezogen of ingeblazen kan worden? Die limiet met dat ding is namelijk snoeihard ipv de ventilatiestand op je box het werk te laten doen.
Ik ben benieuwd met welke apparatuur jij dan wel de juiste metingen heb kunnen verrichten. Bij de oplevering is het bij ons nog nagelopen en dat gebeurde met bepaalde apparatuur.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 21-03-2021 08:19 ]

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Nee!!!!

Hier is gisteren de keuken geplaatst.
Ik had vanuit de bouw een krachtgroep laten plaatsen gezien onze 3x25A aansluiting.
De Bosch kookplaat die we gekozen hebben is volgens spec '2-fase' en dus vertikt de keukenleverancier om hem aan te sluiten.
Er liep nog een elektricien rond op de bouw en die is erbij geweest. Was er zelf helaas niet op dat moment, want nu is mijn krachtgroep losgekoppeld en is er een kookgroep geplaatst. 2x16 gekoppeld en op dezelfde aardlek en fase.

Heb het nog even aan mijn neefje voorgelegd die electricien is en die zegt ook dat dit de standaard werkwijze is en correct is...

Vandaag zijn we verhuisd. Zitten nu na een dag keihard werken tussen de opgestapelde verhuisdozen. Wat kan een mens een hoop spullen verzamelen :X
Kids bij mijn zus (en haar kinderen) gedropt vanmorgen en beiden net in coma in hun nieuwe kamer.
Morgen beginnen met inrichten en eens kijken of we alles een plek kunnen geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Farmerwood op 20-03-2021 21:23 ]

Verwijderd

@Farmerwood Pics van je keuken? :) Hebben ze je Quooker uiteindelijk nog wel aangesloten? ;)

Ons huis moet nog opgeleverd worden, maar ik kijk nu al tegenop de verhuizing :+

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2021 21:51 ]

• Scuderia110
  • Niet online

Nee

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:47
LuPo schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:19:
[...]

Ik zie dat ik al een tijdje niet meer heb gepost. Wel veel meegelezen de afgelopen tijd. Ik zal wat foto's uploaden om ons bouwproces te laten zien. Ze hebben de vaart er lekker in zitten. Tijdens de vorst en sneeuw heeft het werk wel stilgelegen.

***members only***
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Grappig om te zien dat de afbouwkeuzes nu ook zichtbaar worden. Zo hebben wij aan de zijkant van de woning twee lichtpunten laten plaatsen en twee waterkraantjes. Zowel aan de voorzijde van de woning als aan de achterzijde. Zo heb je altijd water en licht waar nodig.

[ Voor 56% gewijzigd door LuPo op 09-04-2021 06:58 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Verwijderd

MajinChaos schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:35:
Wij willen ook alle lichtschakelaars slim maken.

Is het nog steeds geadviseerd om een nul draad te trekken naar alle schakelaars?

Of is dit tegenwoordig niet meer nodig?
Hangt af van de devices die je gebruikt. Ik ga overal Shelly's aanbrengen dus dan is het nodig. Maar als je overal een Hue knop indraait niet.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-11 01:05
Gisteren even de bouw op geweest. Het hek stond open. Toen ik klaar was met de bezichtiging helaas niet meer :D

Even een vraagje rondom de hypotheek, maar vast wel mensen hier met ervaring: ik heb een klein deel overbruggingshypotheek waarbij de oude woning als onderpand geldt. Ik kan dat evt zelf aflossen, waardoor ik de oude woning mogelijk nog even kan aanhouden en de waardestijging kan meepakken. Het is echter voor te stellen dat zowel de oude als de nieuwe hypotheekverstrekker niet dol zijn op een constructie waarbij ik 'zonder overleg' twee huizen bezit. Eén van jullie hier ervaring mee?

• Dutchylex
  • Niet online
Pannencouque schreef op zondag 21 maart 2021 @ 08:57:
Gisteren even de bouw op geweest. Het hek stond open. Toen ik klaar was met de bezichtiging helaas niet meer :D

Even een vraagje rondom de hypotheek, maar vast wel mensen hier met ervaring: ik heb een klein deel overbruggingshypotheek waarbij de oude woning als onderpand geldt. Ik kan dat evt zelf aflossen, waardoor ik de oude woning mogelijk nog even kan aanhouden en de waardestijging kan meepakken. Het is echter voor te stellen dat zowel de oude als de nieuwe hypotheekverstrekker niet dol zijn op een constructie waarbij ik 'zonder overleg' twee huizen bezit. Eén van jullie hier ervaring mee?
Wij hebben ook een overbruggingsgedeelte voor onze huidige woning. Bij de NN mag je 1 jaar lang die 2 huizen op je naam hebben staan, en zelfs iets langer schijnt geen probleem te zijn. Je moet daarna wel echt verkopen/verkocht hebben. Je betaald natuurlijk wel extra rente die periode maar als het goed is compenseert de extra overwaarde dat.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

In een 'normale' hypotheek staat gewoonlijk een clausule dat het pand bestemd moet zijn voor permanente bewoning en het hoofdverblijf zijn van de hypotheeknemer.

Voor een nieuwbouw huis is dat uiteraard niet mogelijk tot aan de oplevering, dus zal de hypotheekvertrekker van je nieuwbouw woning er niet zoveel problemen mee hebben, zolang je maar op dat adres inschrijft na de oplevering.

De hypotheekverstrekker van je oude woning zal er ook geen probleem mee hebben zolang je er woont. Maar wanneer je uitverhuist, veranderen de condities van je hypotheek natuurlijk (als je besluit dat pand aan te houden).

Vraagje, heb je nu zowel een hypotheek op je oude huis als een overbruggingskrediet met je oude huis als onderpand? En weten beide hypotheekverstrekkers dat van elkaar? Tenzij je gigantische overwaarde hebt lijkt me dat een groter probleem.

En waarom kan je er langer wonen als je het overbruggingskrediet zou inlossen?

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 21-03-2021 09:04 ]

• wortelsoft
JackBol schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:03:
[...]

In een 'normale' hypotheek staat gewoonlijk een clausule dat het pand bestemd moet zijn voor permanente bewoning en het hoofdverblijf zijn van de hypotheeknemer.

Voor een nieuwbouw huis is dat uiteraard niet mogelijk tot aan de oplevering, dus zal de hypotheekvertrekker van je nieuwbouw woning er niet zoveel problemen mee hebben, zolang je maar op dat adres inschrijft na de oplevering.

De hypotheekverstrekker van je oude woning zal er ook geen probleem mee hebben zolang je er woont. Maar wanneer je uitverhuist, veranderen de condities van je hypotheek natuurlijk (als je besluit dat pand aan te houden).

Vraagje, heb je nu zowel een hypotheek op je oude huis als een overbruggingskrediet met je oude huis als onderpand? En weten beide hypotheekverstrekkers dat van elkaar? Tenzij je gigantische overwaarde hebt lijkt me dat een groter probleem.

En waarom kan je er langer wonen als je het overbruggingskrediet zou inlossen?
Er wordt een tweede hypotheek gevestigd op de huidige woning, de notaris vraagt of dit mag aan de hypotheek bank en zet indien in orde een volgorde van pandrecht in de nieuwe hypotheek acte, waarbij de oude hypotheek bank het eerste recht heeft.

• Blihi
GeeMoney schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Je hebt dus zelf je in principe “gebalanceerde” MV aangepast hiermee. Theoretisch zouden alle buizen en ventielen juist ingesteld moeten zijn.
Klopt en als wij een competente installateur hadden gehad zou dat het geval geweest zijn. Maar helaas... Een van de huizen is zelfs afgekeurd op ventilatie. Daar hebben ze achteraf een tweede ventilatieunit geplaatst omdat het geheel gewoon niet aan de normen voldeed.

Zelf op de tekeningen is te zien dat het niet klopt. Buizen van 80 mm zijn gebruikt voor ventielen met een ontwerpdebiet van 75 m3/uur (bij 80mm is het max 70 m3/uur volgens bouwbesluit, in verband met max 4 m/s lucht)
Door het zelf plaatsen van een dergelijke module kan het nu toch gewoon zo zijn dat er te weinig afgezogen of ingeblazen kan worden? Die limiet met dat ding is namelijk snoeihard ipv de ventilatiestand op je box het werk te laten doen.
Bij ons was het probleem dat de afzuiging in de woonkamer ruim onvoldoende was. Er zat maar 1 ventiel in een ruimte van 75 m2 (woonkamer 50 m2, open keuken 25 m2) en dat ventiel was afgeregeld op 70 m3/uur (meer kon ook niet, zelfs als je het ventiel er uit haalde).

Het bouwbesluit geeft dan echt een minimum aan van 160 m3/uur, een beetje afhankelijk van hoe je dit interpreteerd, maar 70 is sowieso te weinig, want een keuken moet al minimaal 75 halen.

Ik heb vanaf de ventilatieunit zelf een extra buis gelegd naar de woonkamer met een extra ventiel. Dit ventiel staat ingesteld op 55 m3/uur (door die regelaar). Het bestaande ventiel is daardoor minder gaan verplaatsen. Dat was 70 m3/uur, en is nu nog zo'n 35 m3/uur. Ik zuig effectief dus 50% meer af in de woonkamer en daar hangt de CO2 meter.
Ik ben benieuwd met welke apparatuur jij dan wel de juiste metingen heb kunnen verrichten. Bij de oplevering is het bij ons nog nagelopen en dat gebeurde met bepaalde apparatuur.
Ik heb een debietmeter gemaakt van een PM6252A Digitale Anemometer, gekocht via AliXpress. Dat is niet geijkt, maar voldoende nauwkeurig om de relatieve debieten mee in te regelen.

Doordat de woonkamer CO2 gestuurd is tussen 20% en 80% capaciteit van de ventilatieunit wordt er in dat bereik gestuurd op CO2. Bij een te hoge CO2 gaat de ventilatiebox naar maximaal 80%.

In de badkamer zit een vochtsensor, maar ook een handmatige override. Die kan naar 100% ventilatiecapaciteit. Als je dat doet, blijft de woonkamer op 80% (want geblokkeerd door die regelaar) en gaat het extra vermogen dus vrijwel geheel naar de badkamer.

Om zeker te weten dat het werkt lees ik het CO2 niveau in de woonkamer en het vochtniveau in de badkamer uit via de ventilatiebox (Duco). Op die manier zie ik het regelgedrag en kan ik daar ook op ingrijpen als het toch niet goed werkt. Dat werkt, mijns inziens, beter dan inregelen op theorie, vooral omdat de papieren theorie van de installateur niet overeen komt met de praktijk.

PS. Ja, onze installateur was een echte prutser. Al het installatiewerk was fout. De verwarmingsinstallatie was hydraulisch niet in orde (en is dat bij sommige huizen nog steeds niet). De zoneregeling bevatte 24 volt motoren op een 230 volt regelaar en alles stond op fabrieksinstellingen, zowel de CV ketel als de vloerunits en de ventilatie.

• Scuderia110
  • Niet online

Wil je echt een woning als beleggingsobject inzetten?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:17
Scuderia110 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:07:
[...]

Wil je echt een woning als beleggingsobject inzetten?
Dat lijkt me op dit moment een top idee :)

• Blihi
@Pannencouque

Een overbruggingshypotheek moet afgelost worden bij de notaris bij verkoop van de woning. Ik weet eigenlijk niet of je die zelf af kunt lossen. Daarvoor moet je de bank even bellen, ook in verband met de fiscale regels. Je gaat dan namelijk box 3 vermogen gebruiken om een box 1 schuld af te lossen. Dat heeft gevolgen voor je eigenwoningreserve en dus de aftrekbaarheid van je nieuwe hypotheek.

Voor de bank maakt het niets uit als je twee huizen houdt. Je hypotheek voor de nieuwe woning is gebaseerd op je inkomen, niet op je (box 3) vermogen. Dat jij je box 3 vermogen in een dure auto steekt of in een tweede huis zal de bank een worst zijn, zolang je maar blijft betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Blihi op 21-03-2021 10:31 ]

Pagina: 1 ... 172 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2