Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 160 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.804.699 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:46
St4ck3r schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:23:
Het grootste voordeel vind ik de bijna "live" updates in de groupchat. Meerdere mensen (waaronder ik) komen regelmatig even kijken bij de bouw en sturen de foto's in de chat. Vooral leuk voor de nieuwe bewoners die niet om de hoek wonen. Daarbij is het rete handig om te kijken waar je eventueel bulk voordeel uit kan halen. Denk aan schuttingen, beschoeiingen etc..
In het kader van gezamenlijke inkoop is het inderdaad ook handig.
Wat ik bijv. gedaan heb ik een google spreadsheet aangemaakt met alle bouwnummers en categorieën als kolommen. Categorieën zijn dan zaken zoals schuttingen, zonnepanelen. uitgraven achtertuin etc.
Doel is om met de mensen die interesse hebben in zo'n categorie een projectje op te zetten voor gezamenlijk inkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
SquareOne schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:43:
[...]

In het kader van gezamenlijke inkoop is het inderdaad ook handig.
Wat ik bijv. gedaan heb ik een google spreadsheet aangemaakt met alle bouwnummers en categorieën als kolommen. Categorieën zijn dan zaken zoals schuttingen, zonnepanelen. uitgraven achtertuin etc.
Doel is om met de mensen die interesse hebben in zo'n categorie een projectje op te zetten voor gezamenlijk inkoop.
Dat werkt idd erg handig. Ik ben op een vergelijkbare manier aan de slag gegaan. Vooral voor afgraven en schuttingen heeft dat heel goed uitgepakt. Dat werk kon nu per groepje huizen vrijwel direct na oplevering al uitgevoerd worden.

Doe jezelf wel een lol en vraag voor elk project een contactpersoon/projectleider. Anders ben jij er super druk mee straks.. 😋

[ Voor 8% gewijzigd door Farmerwood op 15-02-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-09 10:09
Kan je een bora kookplaat (7600watt max vermogen) op 3x230v aansluiten?

Wij hebben voor 3x230v gekozen in de keuken, nu zegt de bouwer dat dat gevaarlijk is, de keukenleverancier zei eerst dat het geen kwaad kon maar geeft nu nadat ze contact met de bouwer hebben gehad, aan dat de kookplaat beter op 2x230v aangesloten wordt . Zelf Gebeld met bora en die geeft aan dat 3x230v geen problemen zou moeten opleveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
assassin85 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:46:

Wij hebben voor 3x230v gekozen in de keuken, nu zegt de bouwer dat dat gevaarlijk is, de keukenleverancier zei eerst dat het geen kwaad kon maar geeft nu nadat ze contact met de bouwer hebben gehad, aan dat de kookplaat beter op 2x230v aangesloten wordt . Zelf Gebeld met bora en die geeft aan dat 3x230v geen problemen zou moeten opleveren.
Is je hoofdaansluiting 1 of 3-fase? Dat maakt nogal uit voor de keuze.
Gezien je laatste zin gok ik 3-fase en in dat geval zou ik niet voor de kookgroep gaan, omdat je dan een groep van 2x16A aka 32A achter een hoofdzekering van 25A zet.

Maar ik laat het woord graag aan de expert op dit gebied: @kabeltjekabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Farmerwood schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:02:
[...]

Gezien je laatste zin gok ik 3-fase en in dat geval zou ik niet voor de kookgroep gaan, omdat je dan een groep van 2x16A aka 32A achter een hoofdzekering van 25A zet.

Hoofdaansluiting is gewoon 3x25a

[ Voor 6% gewijzigd door assassin85 op 16-02-2021 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

assassin85 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 07:46:

De fabrikant van het apparaat is leidend, zij ontwerpen het tenslotte. In de handleiding staat dan ook gewoon dat de plaat 3-fasig aan te sluiten is. Klinkt meer alsof de aannemer er geen zin in heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
Greebs schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:05:
[...]

De fabrikant van het apparaat is leidend, zij ontwerpen het tenslotte. In de handleiding staat dan ook gewoon dat de plaat 3-fasig aan te sluiten is. Klinkt meer alsof de aannemer er geen zin in heeft.
Klopt, en dat is ook hetgene wat me verbaast in deze kwestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Greebs schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:05:
De fabrikant van het apparaat is leidend.
De fabrikant van een kookplaat is, wat mij betreft, helemaal niet leidend in de keuze voor elektra in mijn keuken. Die bepaalt hooguit een minimaal benodigde aansluiting.

Ik heb op mijn keukentekening gewoon op laten nemen dat er een 3-fase perilex 11.1 KW aansluiting moest komen. Dan ben ik ook voor een toekomstige kookplaat voorzien in een passende aansluiting.

De aannemer kon dat opnemen in de offerte en als dat een te hoog bedrag geweest was dan had ik het achteraf zelf veranderd.
Heb nu zelfs mooi het geluk gehad dat er een 2de kast geplaatst moest worden voor die 3-fase groep waardoor ik nu een meterkast heb die goed uitbreidbaar is.

[ Voor 21% gewijzigd door Farmerwood op 16-02-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:32

TMC

Scr33x0r schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:08:
Wij hebben ook blauw, maar woonkamer wel gewoon wit met 1 muurtje: we krijgen nog een stalen pui dus wordt nog wat donkerder zeg maar..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke kleur is de tweede, dat grijs blauwe? Mooie kleur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:36

Tijntje

Hello?!

Scr33x0r schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 23:08:
Wij hebben ook blauw, maar woonkamer wel gewoon wit met 1 muurtje: we krijgen nog een stalen pui dus wordt nog wat donkerder zeg maar..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben ook wel benieuwd welke kleur blauw dat is :)

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19
Farmerwood schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:02:
[...]

Sterker nog, precies dit maakt het juist gevaarlijker om voor een kookgroep te gaan, dan voor de 3-fase aansluiting. Immers 32A > 25A. In de praktijk valt het allemaal wel mee, maar de redenatie van de aannemer is echt krommer dan een hoepel. Gewoon netjes een 3-fase aansluiting laten aanleggen. Dat zou ook zonder meerkosten moeten zijn, immers is een kookgroep niet conform de NEN1010. Maar daar is al vaak genoeg over gesproken in diverse topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:02
Helaas gaat ook mijn aannemer (Van Wanrooij) niet mee in mijn bezwaar tegen het gebruik van een kookgroep. Zij willen dit enkel als meerwerk aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Op mijn technische keukentekening staat 3-fase perilex. Ik gok dat ze ook bij mij een kookgroep plaatsen.
Ga wel kijken of dit als opleverpunt/afkeurpunt opgevoerd kan worden o.g.v. art. 433.1 van de NEN1010.

Art. 510.4.2 van de NEN zal bij mij niet op gaan omdat ik veel als loze leiding laat uitvoeren. Ik verwacht dan de reactie terug te krijgen dat zij "niet weten wat ik nog meer op de groep aansluit".

Als het teveel moeite gaat kosten, vervang ik hem achteraf wel. Hele groepenkast wordt toch onder handen genomen na oplevering. Achteraf kost een vijfde van de meerprijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Source90 op 16-02-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Farmerwood schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 08:09:
[...]

De fabrikant van een kookplaat is, wat mij betreft, helemaal niet leidend in de keuze voor elektra in mijn keuken. Die bepaalt hooguit een minimaal benodigde aansluiting.
Daar ging het dan ook niet om. Het gaat erom dat de fabrikant zegt dat hun kookplaat (ook) 3-fasig aangesloten kan worden, terwijl de aannemer zegt dat dit gevaarlijk is. Wat je er verder mee doet moet je helemaal zelf weten, maar in deze is de fabrikant dus wel leidend. Het gaat immers over de specificaties van het apparaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 12:28
Kookgroep komt elke keer weer voor in dit topic, en elke keer verbaas ik me over de reactie van de aannemer. Zo moeilijk of duur is het toch niet om een krachtgroep te gebruiken? Bij ons was het gelukkig "we zien dat je een krachtgroep nodig hebt voor je kookplaat. Is dit correct?".

@Source90 technische keukentekening moet leidend zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door mister_S op 16-02-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
mister_S schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:28:
Kookgroep komt elke keer weer voor in dit topic, en elke keer verbaas ik me over de reactie van de aannemer. Zo moeilijk of duur is het toch niet om een krachtgroep te gebruiken? Bij ons was het gelukkig "we zien dat je een krachtgroep nodig hebt voor je kookplaat. Is dit correct?".

@Source90 technische keukentekening moet leidend zijn.
Ik ga de keuken via een derde partij doen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik straks simpelweg terug krijg "dat ik de optie in de meerwerklijst had moeten afnemen ". Ik gaat het zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Source90 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:31:
[...]

Ik ga de keuken via een derde partij doen. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik straks simpelweg terug krijg "dat ik de optie in de meerwerklijst had moeten afnemen ". Ik gaat het zien :)
De aannemer voert toch uit wat je op de tekening zet? Wij hebben een tekening ingediend met alle aansluitingen voor de keuken. Deze zijn na review vanuit de bouwer ook in de portal gezet waar alle documenten staan.

Indien er op de teking staat 3-fase krachtgroep staat ga ik er van uit dat ze het gewoon aanleggen. Als er een meerwerkoptie is 3-fase krachtgroep ga ik er ook vanuit dat je dat moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
SquareOne schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:35:
[...]

De aannemer voert toch uit wat je op de tekening zet? Wij hebben een tekening ingediend met alle aansluitingen voor de keuken. Deze zijn na review vanuit de bouwer ook in de portal gezet waar alle documenten staan.

Indien er op de teking staat 3-fase krachtgroep staat ga ik er van uit dat ze het gewoon aanleggen. Als er een meerwerkoptie is 3-fase krachtgroep ga ik er ook vanuit dat je dat moet betalen?
Alle loze leidingen, verleggen van waterleidingen en afvoer en bijplaatsen van wandcontactdozen zijn allemaal opgenomen in de lijst voor circa €2.200. 3fase Perilex (300€) stond daar niet bij.

tl:dr: Nee, niet voor betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:15:
Helaas gaat ook mijn aannemer (Van Wanrooij) niet mee in mijn bezwaar tegen het gebruik van een kookgroep. Zij willen dit enkel als meerwerk aanbieden.
Hmm, dan hebben ze niks geleerd. Ons fornuis met 5 zones en 2 ovens die volgens de handleiding 17kW verbruikt was ook gewoon op een kookgroepje gepland. Heeft een hoop tijd gekost om dat goed te krijgen, dus ga er vooral nu mee aan de slag! Bij ons moest er na oplevering een kabel voor een extra groep via de kruipruimte van meterkast naar keuken gelegd worden. En toen dat er eindelijk was kwam de monteur tot de ontdekking dat hij niet de goede stekker had |:( . Maargoed, inmiddels werkt het allemaal naar behoren.

Uiteindelijk hebben wij de kosten volgens mij gedeeld, het was natuurlijk geheel hun fout maar als ze het vanaf dag 1 goed hadden gedaan waren alle kosten voor die 3x25a groep natuurlijk gewoon in de post 'voorbereidingen leidingwerk en elektra' terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 22:54
Bij ons was er geen eens een optie om 3 fase te kiezen voor de kookgroep.
Ik ga het bij de oplevering navragen en kijken wat de bouwkundige er van zegt anders laat ik het achteraf aanpassen geen zin om er heel veel moeite in te steken eerlijk gezegd.

Hier nog een kleine twee maanden tot de oplevering (aftellen is begonnen).
vorige week onze oude woning onder voorbehoud verkocht.

Enige wat we nog goed moeten bekijken is de tuin, hier komen we nog niet echt tot een in deling al veel website's bekeken, maar hebben nog niet echt een leuk en goed idee kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ibin
  • Laatst online: 20-09 17:28
Source90 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:41:
[...]

Alle loze leidingen, verleggen van waterleidingen en afvoer en bijplaatsen van wandcontactdozen zijn allemaal opgenomen in de lijst voor circa €2.200. 3fase Perilex (300€) stond daar niet bij.

tl:dr: Nee, niet voor betaald.
Heb je een Technische omschrijving gekregen bij de documentatie van de woning? Daar stond bij ons heel duidelijk vermeld dat de kookgroep standaard 2 fase wordt uitgevoerd.

Daarnaast is een telefoontje/mailtje zo gepleegd en weet je waarschijnlijk meteen waar je aan toe bent. Ik snap de discussie nooit zo erg over de "onduidelijkheid"..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Ibin schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Heb je een Technische omschrijving gekregen bij de documentatie van de woning? Daar stond bij ons heel duidelijk vermeld dat de kookgroep standaard 2 fase wordt uitgevoerd.

Daarnaast is een telefoontje/mailtje zo gepleegd en weet je waarschijnlijk meteen waar je aan toe bent. Ik snap de discussie nooit zo erg over de "onduidelijkheid"..
Ik zou zeggen, lees het topic nog even terug.
Het gaat er niet om dat het onduidelijk is, maar dat er een kookgroep wordt gebruikt terwijl dit niet zou mogen.
Een telefoontje/mailtje gaat niet veel veranderen (of "had je maar meerwerk moeten afnemen") aan het feit dat de aannemer gewoon een 32A kookgroep op een 25A ALS plaatst, met daarnaast nog ovens en andere zware apparatuur op diezelfde ALS.

Speciaal voor jou uit de TO:
"een aansluitpunt (2 fasen) voor een elektrisch kooktoestel (circa 600 mm boven de vloer); "

Dat het in de TO staat wil nog niet zeggen dat het boven de NEN staat.

[ Voor 27% gewijzigd door Source90 op 16-02-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
Source90 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Het gaat er niet om dat het onduidelijk is, maar dat er een kookgroep wordt gebruikt terwijl dit niet zou mogen.
Een telefoontje/mailtje gaat niet veel veranderen aan het feit dat de aannemer gewoon een 32A kookgroep op een 25A ALS plaatst, met daarnaast nog ovens en andere zware apparatuur op diezelfde ALS.
Dat is dus precies de rede dat ik het probeer bij de oplevering en als het heel veel moeite gaat kosten dan laat ik het achteraf aanpassen, nu krijgen we standaard Twee groepen ten behoeve van elektrisch koken (2x230V, 7,3 kW) wat voor de kookplaat al te weinig is want die heeft 7,6 nodig volgens de gegevens.

Nou zullen we in de praktijk weinig merken dat we maar 7,3 hebben, maar het gaat om het principe dat het in mijn ogen gewoon goed moet zijn er wordt niet voor niets 7,6 geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Woolfy681 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Dat is dus precies de rede dat ik het probeer bij de oplevering en als het heel veel moeite gaat kosten dan laat ik het achteraf aanpassen, nu krijgen we standaard Twee groepen ten behoeve van elektrisch koken (2x230V, 7,3 kW) wat voor de kookplaat al te weinig is want die heeft 7,6 nodig volgens de gegevens.

Nou zullen we in de praktijk weinig merken dat we maar 7,3 hebben, maar het gaat om het principe dat het in mijn ogen gewoon goed moet zijn er wordt niet voor niets 7,6 geadviseerd.
Precies dit ja.

Als ik 3 van de 4 pitten aan heb (water koken op boost, grillen, etc.) en afzuiging aan heb, op die zelfde ALS mijn oven moet opwarmen (3,7KWh) en randapparatuur aan staat.. Vraag ik mij af hoelang het duurt voordat hij eruit klapt :X

As said, ga het eerst wel als opleverpunt noteren áls het een kookgroep wordt.. En als het teveel moeite gaat kosten, verander ik hem achteraf zelf wel.
Komen toch nog 8-12 groepen bij in een uitbreidingskast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Source90 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:51:
[...]

Heb jij of @kabeltjekabel misschien een link/post waar het een beetje duidelijk en compleet staat, als ik zoek in dit topic heb ik 6 pagina's met kookgroep en dat is niet heel handig imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Heb jij of @kabeltjekabel misschien een link/post waar het een beetje duidelijk en compleet staat, als ik zoek in dit topic heb ik 6 pagina's met kookgroep en dat is niet heel handig imo.
@kabeltjekabel heeft een keer een samenvatting/uitleg gepost in een uitgebreide post.

Tijd voor een nieuwe topic met degelijke startpost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Je geeft toch gewoon aan bij je elektra man dat je een drie fase aansluiting wilt? Dan komt daar wellicht een meerprijs uit en klaar. Je gaat daar toch niet over discussiëren. jij koopt een huis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Ernemmer schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Voornamelijk deze berichten van @kabeltjekabel vond ik nuttig:

Artikel 433.1:
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 04:18:[...]

Artikel 433.1

IB < In < IZ

IB is de ontwerpstroom (32A voor 7,4 kW gebruiker)
In is de toegekende stroom van het beveiligingstoestel (uiteindelijk dus 25A bij 3x25 met kookgroep er achter)
IZ is de maximaal toelaatbare stroom van de leiding
Nog een stukje over Art. 510:
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:21:
510.4.1 In elke betreedbare ruimte in tot bewoning bestemde gebouwen, logiesgebouwen en
woonschepen moeten voldoende contactdozen en aansluitpunten voor verlichting zijn aangebracht om op
veilige en doelmatige wijze de ruimte te kunnen gebruiken.

510.4.2 De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te
voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge
aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen gebruik nodig zijn.

510.4.3 Rekening houdend met 510.4.1 en 510.4.2, moet voor de aanleg van de installatie de omvang
van de installatie worden afgestemd met de opdrachtgever en (indien mogelijk) met de (toekomstige)
eigenaar/gebruiker van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Farmerwood schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 11:10:
[...]

@kabeltjekabel heeft een keer een samenvatting/uitleg gepost in een uitgebreide post.

Tijd voor een nieuwe topic met degelijke startpost. :)
I nominate thou as new ruler over the realms of Deel 3
.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:59

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Van het weekend nog even de bouwplaats opgeslopen (Handig met dichtgevroren singels).

En we hebben muren!

Afbeeldingslocatie: https://scontent.fams1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/150543309_10224855956245466_1842038186933719586_o.jpg?_nc_cat=106&ccb=3&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=V-7BQw0DTLMAX_cwtp7&_nc_oc=AQmFmzVj2_Xh8UsNcSxOlJrZVmfVrSaf2wSw-CJ6AKV_FGhorTG7lmEzj7pREhHypZyldfjju0qv5MVcRZnsrCsN&_nc_ht=scontent.fams1-1.fna&oh=a7032145d0d575053d6e51dd50089b14&oe=60505549

Ik weet dat het een heel stuk groter is dan dat we nu hebben, maar toch leek het wel klein zo met alleen de muren

Nog een vraagje aan jullie. We hebben geen kruipkelder, maar er zit wel een luik bij de voordeur. Enig idee wat dat kan zijn? (Deze zat vastgevroren)

[ Voor 11% gewijzigd door Mad-Matt op 16-02-2021 12:52 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Cor
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05-08-2021
@Farmerwood @Fable. Ik heb toevallig deze post van Kabeltjekabeltje op mijn bureaublad staan.
Hieronder de kopie.

Voor 11 kW fornuizen is het doodeenvoudig; 16A krachtgroep, klaar.

Klopt 3x230A met 3x16A krachtgroep is inderdaad 400V 16A,

Feit blijft gewoon dat een kookgroep op een 3x25A niet conform NEN1010 uitgevoerd is. Dat is een afkeurpunt bij oplevering, maar je moet het punt wel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woolfy681
W.Cor schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:17:
@Farmerwood @Fable. Ik heb toevallig deze post van Kabeltjekabeltje op mijn bureaublad staan.
Hieronder de kopie.

Voor 11 kW fornuizen is het doodeenvoudig; 16A krachtgroep, klaar.

Klopt 3x230A met 3x16A krachtgroep is inderdaad 400V 16A,

Feit blijft gewoon dat een kookgroep op een 3x25A niet conform NEN1010 uitgevoerd is. Dat is een afkeurpunt bij oplevering, maar je moet het punt wel maken.
Hoe zit dat dan als ze 2x230V leveren voor kookplaat ?
Hebben een inductie kookplaat die volgens de gegevens 7,6 nodig heeft, dat haal je niet met 2x230V.
Wil het namelijk wel aankaarten, maar dan wel goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-09 15:16
Wij zitten inmiddels 8 maanden na oplevering. Ik kreeg zojuist bericht van de aannemer dat zij een indringend gesprek gehad hebben met de installateur. Ze vergoeden mij de kosten die ik heb moeten maken om de verarmingsinstallatie brandveilig en ingeregeld te krijgen (er waren 24 volt thermische motoren toegepast op een 230 volt verdeler).

Ook geven ze aan dat het een en ander consequenties zal hebben voor de relatie tussen de aannemer en de installateur. Daar heb ik niets aan, maar gezien de fouten die ze in het project overal gemaakt hebben is dat wel terecht.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Woolfy681 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:39:
[...]

Hoe zit dat dan als ze 2x230V leveren voor kookplaat ?
Hebben een inductie kookplaat die volgens de gegevens 7,6 nodig heeft, dat haal je niet met 2x230V.
Wil het namelijk wel aankaarten, maar dan wel goed :D
Die vraag is al heel vaak gesteld. 2x230V is voor een 7,6 kW kookplaat prima, mits uitgevoerd achter een 1x40A hoofdzekering (of d.m.v. een vierpolige aardlekschakelaar achter twee verschillende 25A hoofdzekeringen).

Bij 3x25A hoort ofwel een krachtgroep, ofwel een vierpolige aardlekschakelaar met de achterliggende groepen verdeeld over twee fasen. Maar dit wordt afgeraden.

7,6 kW of 7,4 kW is in de aanduiding niet zo belangrijk (7,6 kW gaat uit van 240 volt). In de boekjes staat zoiets als 400V 2L1N of als 230V 2L2N.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:40:
Wij zitten inmiddels 8 maanden na oplevering. Ik kreeg zojuist bericht van de aannemer dat zij een indringend gesprek gehad hebben met de installateur. Ze vergoeden mij de kosten die ik heb moeten maken om de verarmingsinstallatie brandveilig en ingeregeld te krijgen (er waren 24 volt thermische motoren toegepast op een 230 volt verdeler).

Ook geven ze aan dat het een en ander consequenties zal hebben voor de relatie tussen de aannemer en de installateur. Daar heb ik niets aan, maar gezien de fouten die ze in het project overal gemaakt hebben is dat wel terecht.
Wel prettig qua 'genoegdoening'. Maar zou dit dan ook écht zo zijn, of is dit weer een wassen neus...

Ik moet zeggen dat ik wel redelijk achterdochtig ben jegens het schimmige en niet transparante wereldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Die vraag is al heel vaak gesteld. 2x230V is voor een 7,6 kW kookplaat prima, mits uitgevoerd achter een 1x40A hoofdzekering (of d.m.v. een vierpolige aardlekschakelaar achter twee verschillende 25A hoofdzekeringen).
Volgens mij plempen ze in een nieuwbouw woning die kookgroep "gewoon" achter een 25A ALS op een 3x25A hoofdzekering. Nieuwbouw wordt zelden nog opgeleverd met 40A aansluiting.
Heb de genoemde constructie nog niet langs zien komen i.i.g.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Laatst online: 08:19
Homer-Simpson schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 10:15:
Dan zijn ze achteruit gegaan. In onze huidige woning die in 2016 is opgeleverd, had ik er niet op gelet (men leert ook wat bij in de jaren). Achteraf blijkt dat ze gewoon netjes een 3-fase aansluiting voor de kookplaat hebben gemaakt. Maar de elektraman hier kwam sowieso erg prettig over. De week voor hij de leidingen ging aanleggen, werden we door hem zelf nog een keer uitgenodigd in de bouwkeet om alle WCD's, schakelaars en leidingen door te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:44
NeoFoX schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:51:
[...]

Heel gaaf.. ik werd natuurlijk getipt op dit idee :P waar heb je de wereldmap vandaan, die is ook gaaf hier boven de eettafel.
Thanks! Het is deze wereldkaart. Bij Bol.com niet meer leverbaar en op de website van Hoagard kan ik 'm niet meer vinden in de 3 meter breed variant.

Let wel -mocht je er nog eentje kunnen vinden- het is veel gaatjes boren in je mooie, nieuwe muurtje. Ik meen dat het ongeveer 25 gaten zijn 8)7.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:04
Als ik het goed begrijp kan deze tekst uit mijn KAO technische omschrijving alleen goed gaan als ze een 1x40A installatie leveren? Dat het een 1 fase installatie wordt spreken ze tegen met de installatietekening, bij de warmtepomp staat een 3 fase aansluiting getekend, maar het type warmtepomp volgens epc berekening is een 1 fase, wat ook overeenkomt met de aangegeven 1 installatieautomaat.

De verdeelkast wordt voorzien van groepen namelijk:
- 3 installatieautomaten ten behoeve van de verlichting en de algemene wandcontactdozen;
- 1 installatieautomaat ten behoeve van wasmachine;
- 1 Installatieautomaat ten behoeve van. combimagnetron
- 1 Installatieautomaat ten behoeve van vaatwasser
- 1 installatieautomaat ten behoeve van. fornuis (2x230V);
- 1 installatieautomaat ten behoeve van. warmtepomp.
Bovenstaande groepen worden aangesloten op 2 aardlekschakelaars.

- 1 installatieautomaat ten behoeve van PV-installatie, dit betreft een comformaat (combinatie
installatieautomaat en aardlekschakelaar) waarop geen andere groepen kunnen en mogen worden
aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmerc
Dat de gemiddelde bouwer het als meerwerk rekent is ook niet heel raar toch? je mag overal grof voor betalen dus waarom hiervoor niet. koste mij misschien 100 euro om 3fase aansluiting te krijgen. Op een huis van 3-4 ton zijn er andere dingen om wakker over te liggen lijkt me....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
jelmerc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:21:
Dat de gemiddelde bouwer het als meerwerk rekent is ook niet heel raar toch? je mag overal grof voor betalen dus waarom hiervoor niet. koste mij misschien 100 euro om 3fase aansluiting te krijgen. Op een huis van 3-4 ton zijn er andere dingen om wakker over te liggen lijkt me....
Als een bouwer met de standaard aansluiting niet aan de norm voldoet, is dat wel raar ja.
Waarom standaard bij betalen voor iets wat eigenlijk in de huidige situatie (kookgroep op 1 ALS met 2-3 andere groepen) niet opgeleverd zou mogen worden.

Of het €100,- (of in mijn geval €300) op 3 ton of een miljoen is moet niet uitmaken. Gaat mij om het principe dat de aannemer (of onderaannemer, of installateur in opdracht van de onderaannemer) er goedkoop vanaf wilt zijn met als compromis de bruikbaarheid of veiligheid (met als voorbeeld wederom de wasdroger, dochter die haren föhnt, 3,8kWh oven die opwarmt en een 7,4kWh fornuis die gerechten kookt achter 1 ALS van 25A).

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 16-02-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Source90 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 12:42:
[...]

Mooie woning! Wij zitten ook bij SBB. Is er vanuit de nieuwe bewoners een WA-groep geïnitieerd (n.a.v. een kijkdag ofzo), of vanuit de kopersbegeleiding? En in welk stadium?

Onze kopersbegeleider vanuit SBB heeft niet echt interesse om dit op te zetten, na navraag. :/
Ruud is niet zo heel erg modern ingesteld O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
De Rikster schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Laatst online: 15-09 12:47
Ben er al een hele poos niet meer geweest maar die is blijkbaar inderdaad vertrokken.

Wel een heel goed bedrijf in mijn ervaring, bovenkant van de markt qua organisatie en kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Requiem19 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:46:
[...]

Wel prettig qua 'genoegdoening'. Maar zou dit dan ook écht zo zijn, of is dit weer een wassen neus...

Ik moet zeggen dat ik wel redelijk achterdochtig ben jegens het schimmige en niet transparante wereldje.
Een van onze buren heeft de hele groepenkast opnieuw aan laten leggen. De elektricien die dat kwam doen keek er naar, vroeg wie hem in eerste instantie had aangelegd en zei: "ja, die ken ik wel. En het is netter van me om er maar niets over te zeggen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St4ck3r
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
De Rikster schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:35:
[...]

Members only:

Try not to become a man of success but a man of value.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-09 08:56
Repsect schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:53:
[...]

Thanks! Het is deze wereldkaart. Bij Bol.com niet meer leverbaar en op de website van Hoagard kan ik 'm niet meer vinden in de 3 meter breed variant.

Let wel -mocht je er nog eentje kunnen vinden- het is veel gaatjes boren in je mooie, nieuwe muurtje. Ik meen dat het ongeveer 25 gaten zijn 8)7.
Thanks.. dat zijn best wel veel gaatjes; ik zal eens kijken of het nog ergens ander te verkrijgen is. Hoe breed zijn eigenlijk de metalen 'strips'? Ik zie wel op de site van Hoagard dat het 2 mm dik is, maar de breedte xx? 10, 15 of 20mm ... Hoor graag, thanks.

- The Neo and Only -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:21
Ik heb al moeite met 1 gaatje voor een schilderij... laat staan 25 voor een wereldkaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:18

Toppe

Oké ✅

Blik1984 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:03:
Ik heb al moeite met 1 gaatje voor een schilderij... laat staan 25 voor een wereldkaart
Daar hebben ze Tesa Powerstrips voor uitgevonden ;)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
En voor de mensen die ook geen waterpas kunnen hanteren zijn er ook verstelbare varianten te krijgen als je meerdere dingen naast elkaar wilt hangen. :+
Tesa Verstelbare Klevende Spijker

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 17-02-2021 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk_Luchtloper
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-08 11:53

Luuk_Luchtloper

Moge de kracht met je zijn...

Source90 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:21:
Hier nu ook een berichtje verstuurd naar de kopersbegeleider of hij een nieuwbericht wilt plaatsen met het net aangemaakte mailadres :)

Gaan het zien of hij hier nu wel welwillend tegenover staat.
Laat maar even weten wat ie aangeeft... dan vraag ik het via onze kant ook nog wel even een keertje :+

www.elskamp.org * Mijn Twitter

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• batone
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-02-2023
Goedemiddag allemaal,

Mijn naam is Baton en helaas ik heb dit forum eergisteren pas ontdekt. wie weet wat ik allemaal had kunnen opsteken de afgelopen jaren.

sinds eergister ben ik bijna onafgebroken dit topic aan het doorlezen voor tips en trucs. hoewel ik pas bij pag. 54 van 639 ben, heb ik al heel wat opgestoken! ik ben ook zeker van plan alle pag echt te gaan lezen.
Ondertussen ben ik ook links naar tuinen, domotica, ontwikkelingen op de huizenmarkt, nette lan afwerking, ajax security en lucht/water warmtepomp topics tegen gekomen. dus voorlopig ben ik nog wel even zoet.

hierbij mijn allereerste bericht!
wij hebben begin deze maand een nieuwbouw woning gekocht. Omdat wij het laatste beschikbare hiuis hebben gekocht en de bouw al is begonnen hebben we weinig tot geen keus meer mbt opties en wijzigingen.

morgenochtend hebben we de afspraak staan met de aannemer en elektricien om te bespreken wat nog wel mogelijk is.

zo proberen we er de volgende dingetjes nog doorheen te krijgen:

domotica - bij elke schakelaar een blauwe draad laten bijtrekken
loze leidingen in elke ruimte, waaronder ook op plafondhoogte voor access points/evt camera beveiliging, buitengevel elektra voor veranda verlichtng/heater
hotelschakelingen in de slaapkamers

buitenkabel voor tuinverlichting en elektra punten
loze leidingen voor evt EV in de toekomst

verder twijfelen we om direct de hele woning te laten stukadoren of renovlies. hebben jullie daar advies over?

de woning is standaard voorzien vv op de begane grond, inc berging badkamers op de 1e en zolder.
morgen horen we ook of het mogelijk is om oa
vv te krijgen op de verdiepingen,
schuifpuien ipv openslaande tuin en terras deuren
het vergroten van de warmytepomp van 200 naar 300L
buitenkranen
andere dakramen dan standaard en een heleboel extra (loze) leidingen, lichtpunten etc

ik hoor graag reacties waar wij niet aan hebben gedacht en aanvullende op/aanmerkingen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:38
batone schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:16:
Goedemiddag allemaal,

Mijn naam is Baton en helaas ik heb dit forum eergisteren pas ontdekt. wie weet wat ik allemaal had kunnen opsteken de afgelopen jaren.

sinds eergister ben ik bijna onafgebroken dit topic aan het doorlezen voor tips en trucs. hoewel ik pas bij pag. 54 van 639 ben, heb ik al heel wat opgestoken! ik ben ook zeker van plan alle pag echt te gaan lezen.
Ondertussen ben ik ook links naar tuinen, domotica, ontwikkelingen op de huizenmarkt, nette lan afwerking, ajax security en lucht/water warmtepomp topics tegen gekomen. dus voorlopig ben ik nog wel even zoet.

wij hebben begin deze maand een nieuwbouw woning gekocht. Omdat wij het laatste beschikbare hiuis hebben gekocht en de bouw al is begonnen hebben we weinig tot geen keus meer mbt opties en wijzigingen.

morgenochtend hebben we de afspraak staan met de aannemer en elektricien om te bespreken wat nog wel mogelijk is.

loze leidingen in elke ruimte, waaronder ook op plafondhoogte voor access points/evt camera beveiliging, buitengevel elektra voor veranda verlichtng/heater

verder twijfelen we om direct de hele woning te laten stukadoren of renovlies. hebben jullie daar advies over?

de woning is standaard voorzien vv op de begane grond, inc berging badkamers op de 1e en zolder.
buitenkranen
andere dakramen dan standaard en een heleboel extra (loze) leidingen, lichtpunten etc

ik hoor graag reacties waar wij niet aan hebben gedacht en aanvullende op/aanmerkingen!
Stuc of renovlies vraag is van de week weserom beantwoord, even paar posts terug lezen haha

Welkom!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-07 13:38
Goedemiddag allemaal,

buitenkranen

Welkom! Als de bouw al is begonnen is er qua leidingwerk normaliter nog wel een mouw te passen, mits ze nog niet voltooid zijn met het leidingfreeswerk of dichtmaken van deze werkzaamheden. Dus in dat opzicht gok ik dat je nog wel op tijd bent, tenzij de aannemer er gewoon geen zin in heeft. Ergens gok ik wel dat zaken wat duurder zullen zijn qua prijzen, maar daar kom je alleen achter als je de meerwerklijst origineel tegen de prijzen die je morgen te horen krijgt, naast elkaar neerlegt.

Andere zaken hangt van de contracten en onderaannemers af. Veel zaken zoals kozijnen etc. Gaat al ruim voor start bouw in voorbestelling (van horen zeggen/info eigen aannemer) maar wie weet verrast de aannemer je en is er nog vrij veel mogelijk.

Schroom niet om na het lezen hier vragen te stellen. Vaak komen onderwerpen meermaals aan bod, maar heel moeilijk doen de mods daar niet over heb ik het idee :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Nog mensen met ervaring met inbouwen van lichtstraat in een uitbouw (zuid holland). Veel verschillende prijzen gezien en veel verschillende reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Dakillerbean schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:54:
[...]

Welkom! Als de bouw al is begonnen is er qua leidingwerk normaliter nog wel een mouw te passen, mits ze nog niet voltooid zijn met het leidingfreeswerk of dichtmaken van deze werkzaamheden. Dus in dat opzicht gok ik dat je nog wel op tijd bent, tenzij de aannemer er gewoon geen zin in heeft. Ergens gok ik wel dat zaken wat duurder zullen zijn qua prijzen, maar daar kom je alleen achter als je de meerwerklijst origineel tegen de prijzen die je morgen te horen krijgt, naast elkaar neerlegt.

Andere zaken hangt van de contracten en onderaannemers af. Veel zaken zoals kozijnen etc. Gaat al ruim voor start bouw in voorbestelling (van horen zeggen/info eigen aannemer) maar wie weet verrast de aannemer je en is er nog vrij veel mogelijk.

Schroom niet om na het lezen hier vragen te stellen. Vaak komen onderwerpen meermaals aan bod, maar heel moeilijk doen de mods daar niet over heb ik het idee :-D
Prefab betonnen muren willen nog wel eens een dingetje zijn als je het over extra wcd’s hebt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
jzoin2 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:06:
Nog mensen met ervaring met inbouwen van lichtstraat in een uitbouw (zuid holland). Veel verschillende prijzen gezien en veel verschillende reacties.
Post eerst eens wat je gevonden hebt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jzoin2
Deleon78 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:07:
[...]

Post eerst eens wat je gevonden hebt?
Niet zo doen... nergens voor nodig

Klopt, maar je initiële vraag was ontdaan van elke vorm van eigen inzet.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 18-02-2021 08:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
jzoin2 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:18:
[...]

Iedereen moet hun informatie hier maar voor jou oplepelen, maar zelf hoef je niks te doen en niet anderen te helpen met jouw informatie? Alleen maar een korte vraag plempen?
Community?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dakillerbean
  • Laatst online: 25-07 13:38
Deleon78 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:06:
[...]

Prefab betonnen muren willen nog wel eens een dingetje zijn als je het over extra wcd’s hebt, toch?
Ligt er maar net aal hoe die prefab wordt afgeleverd. Bij ons woningblok was het gewoon een dichte variant waar later per woning nagelang de meerwerk wensen de stopcontacten en leidingen werden gefreest en weer dichtgesmeerd.

Geen idee of er ook prefab betonnen muren met alle plekken voor WCD’s enzo worden gemaakt en afgeleverd. In een rijtjeswoning blok kan dat nogal een puzzelwerk met plaatsing worden, terwijl ze toch moeten frezen in de tussenmuren die veelal achteraf met (cellen)beton worden opgemetseld. Gok dat het ook een vrij prijzige bezigheid is, alle wensen van iedere eigenaar in de fabriek exact zo laten gieten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Dakillerbean schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:41:
[...]

Ligt er maar net aal hoe die prefab wordt afgeleverd. Bij ons woningblok was het gewoon een dichte variant waar later per woning nagelang de meerwerk wensen de stopcontacten en leidingen werden gefreest en weer dichtgesmeerd.

Geen idee of er ook prefab betonnen muren met alle plekken voor WCD’s enzo worden gemaakt en afgeleverd. In een rijtjeswoning blok kan dat nogal een puzzelwerk met plaatsing worden, terwijl ze toch moeten frezen in de tussenmuren die veelal achteraf met (cellen)beton worden opgemetseld. Gok dat het ook een vrij prijzige bezigheid is, alle wensen van iedere eigenaar in de fabriek exact zo laten gieten...
Voor zover ik van onze bouwer heb begrepen gaan ze bij onze woningen alle leidingen en dozen al meegegoten in de betonl. Enkel elektra in de binnenmuren wordt tijdens de afbouw gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:36

Tijntje

Hello?!

Hier worden inderdaad ook alle wcd en leidingen direct in de betonnen prefab muren gegoten. Is een project van Heijmans, noemen ze WensWonen.
Zolang je wensen op de optie lijst staan zijn ze mogelijk.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-08 17:56
Wij hebben er meteen tijdens de bouw een laten inbouwen, een stalen zadeldak van 2x1 meter van niekroos.nl. Bij de kijkdag was 'ie nog ingepakt, maar wat we er van konden zien zag er goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
jzoin2 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:18:
[...]

Het woordje Eerst had ik weg moeten laten, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• batone
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 24-02-2023
Deleon78 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:29:
[...]

Stuc of renovlies vraag is van de week weserom beantwoord, even paar posts terug lezen haha

Welkom!
Haha, dat komt goed! ik ga zo weer verder lezen. oplevering is Q1 2022 dus ik heb nog wel even :)
Dakillerbean schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 17:54:
[...]

Er is ons al verteld dat de betonnen wanden kant en klaar worden geleverd (met daarin de standaard opgenomen leidingen etc er al in verwerkt)
Morgen horen we dan dus of het alsnog mogelijk is om eea te frezen.
in de binnenwandjes moet het zeer waarschijnlijk wel kunnen, maar ook dat horen we morgen.

Gelukkig voor ons hadden ze de optie voor een 2e badkamer op zolder meegenomen van de optielijst. die is zeer welkom. ook zit er een uitbouw bij. (of dit besluiten waren van de aannemer of missch de vorige 'kopers' weten we niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:44
Vanuit mijn werk enige ervaring met Velux Lichtkoepels, de prijzen daarvan staan ook gewoon op hun eigen site. Het daadwerkelijke inbouwen is afhankelijk van je dakconstructie. Betondak kan behoorlijk complex zijn, hout een stuk eenvoudiger, maar in alle geval wil je wel een degelijke dakconstructie behouden en niet eentje die zo'n sneeuwbui zoals pas niet meer aankan. Een beetje dakbedekking hoeft niet de wereld te kosten.

Het is misschien wel de uitgelezen kans om de isolatie op de uitbouw te verbeteren.

En nog een puntje van aandacht. Zo'n dakraam / lichtstraat kan heel mooi zijn, fijn extra licht, etc. Maar de instraling van de zon kan ook behoorlijk wat extra hitte in huis opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Goedemiddag allemaal,

loze leidingen in elke ruimte, waaronder ook op plafondhoogte voor access points/evt camera beveiliging,

19mm loze leidingen vragen, en zeker weten dat ze geen flex gebruiken. En loze leidingen heb je nooit genoeg, ook bijv naar de achtergevel, zolder etc. Succes in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Laatst online: 17-09 09:01
TMC schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 09:11:
[...]
Welke kleur is de tweede, dat grijs blauwe? Mooie kleur!
Volgens mij is het Denim Drift ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 22:07
Scr33x0r schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:20:
[...]

Volgens mij is het Denim Drift ;-)
Lijkt er wel op. Ik ga die zelf op de accentmuur zetten. Het is een interessante kleur, maar hou wel rekening met voldoende lichtinval anders kan het erg donker uitvallen (van andere ervaringen). Spannend hoe het straks als groot vlak uitziet.. :o Zie: https://www.flexa.nl/nl/k...tie/denim-drift-creations

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Scuderia110 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:05:
[...]

19mm loze leidingen vragen, en zeker weten dat ze geen flex gebruiken. En loze leidingen heb je nooit genoeg, ook bijv naar de achtergevel, zolder etc. Succes in elk geval.
Waar zijn al die loze leidingen goed voor want ik heb daar bij mijn project totaal niet bij stilgestaan wat loop ik nu mis? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Yaa87 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:01:
[...]

Waar zijn al die loze leidingen goed voor want ik heb daar bij mijn project totaal niet bij stilgestaan wat loop ik nu mis? :N
UTP kabels naar alle ruimtes? In veel nieuwbouwwoningen is het WiFi signaal niet al te best, dan wil je eigenlijk op elke verdieping een Access Point hebben.

Verder kan het handig zijn om loze leidingen te hebben voor extra groepen naar bepaalde ruimtes (wasmachine, droger, zonnepanelen, buitenverlichting, heaters op terras, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
Als je de mogelijkheid hebt is het volgens mij altijd beter om het vanuit de bouw te laten doen. Wij konden kiezen uit alleen gat laten maken 2.5k of incl lichtstraat voor 5.5k. we hebben uiteindelijk ook zon werend glas genomen omdat we geen zonwering erop willen dit was €250 extra. We hebben een hoekwoning maar zonder ramen aan de zijkant van het huis, dus ik hoop dat door de lichtstraat veel extra licht binnenkomt daarnaast vind het er ook gewoon heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Laatst online: 30-06 15:11
@Yaa87 Als je er niet bij stilgestaan hebt dan zal je het waarschijnlijk ook minder nodig hebben. Ja, het is onwijs handig voor toekomstige uitbreidingen of wanneer je overal goede wifi dekking wil kunnen garanderen. Daarentegen, de personen die dit belangrijk vinden denken juist na over loze leidingen. Misschien moet je ergens een extra gat boren voor een WAP maar ik ga er niet vanuit dat je een hele domotica woning in gedachte hebt.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Yaa87 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:01:
[...]

Ik had bij mijn vorige nieuwbouwwoning na 1 week al spijt dat ik geen loze leidingen had laten aanleggen. Vond het destijds gewoon schofterig duur wat het bouwbedrijf daar voor rekent. Bij dit huis (m’n tweede nieuwbouwhuis) was dat het eerste dat ik tegen de elektricien zei toen we daar destijds zaten om de elektra te bespreken. “Overal in iedere ruimte loze leidingen!” Het is nog steeds een schofterig dure optIe op de optie lijst van de bouw, maar het is iets wat je naderhand nooit meer kunt maken.

Dus heb nu van begane grond tot aan de zolder aan toe in iedere ruimte een of meerdere loze leidingen. Heerlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Rivanov op 18-02-2021 06:56 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• jzoin2
Yaa87 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:10:
[...]

Als je de mogelijkheid hebt is het volgens mij altijd beter om het vanuit de bouw te laten doen. Wij konden kiezen uit alleen gat laten maken 2.5k of incl lichtstraat voor 5.5k. we hebben uiteindelijk ook zon werend glas genomen omdat we geen zonwering erop willen dit was €250 extra. We hebben een hoekwoning maar zonder ramen aan de zijkant van het huis, dus ik hoop dat door de lichtstraat veel extra licht binnenkomt daarnaast vind het er ook gewoon heel mooi.
Dat wilde ik ook graag maar de aannemer bood het helaas niet als optie aan. Het is een uitbouw van 1,8 meter meter diep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20-09 12:50

ChUcKiE

Dus........

Rivanov schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 06:55:
[...]

Ik had bij mijn vorige nieuwbouwwoning na 1 week al spijt dat ik geen loze leidingen had laten aanleggen. Vond het destijds gewoon schofterig duur wat het bouwbedrijf daar voor rekent. Bij dit huis (m’n tweede nieuwbouwhuis) was dat het eerste dat ik tegen de elektricien zei toen we daar destijds zaten om de elektra te bespreken. “Overal in iedere ruimte loze leidingen!” Het is nog steeds een schofterig dure optIe op de optie lijst van de bouw, maar het is iets wat je naderhand nooit meer kunt maken.

Dus heb nu van begane grond tot aan de zolder aan toe in iedere ruimte een of meerdere loze leidingen. Heerlijk.
En dan gewoon even een vraag, hoeveel heb je er ondertussen daadwerkelijk in gebruik genomen? Ben benieuwd naar echte praktijkervaring versus het idee om het vooraf vol te gooien.....
Ik zit nog helemaal aan de voorkant van nieuwbouw en denk ook naar elke ruimte 1 loze leiding te leggen, naar de buitengevels (ergens) en een leiding met grondkabel op een aparte groep voor het tuinhuisje ergens buiten op een rolletje.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• Yaa87
battler schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:15:
@Yaa87 Als je er niet bij stilgestaan hebt dan zal je het waarschijnlijk ook minder nodig hebben. Ja, het is onwijs handig voor toekomstige uitbreidingen of wanneer je overal goede wifi dekking wil kunnen garanderen. Daarentegen, de personen die dit belangrijk vinden denken juist na over loze leidingen. Misschien moet je ergens een extra gat boren voor een WAP maar ik ga er niet vanuit dat je een hele domotica woning in gedachte hebt.
heb ik totaal geen verstand van. Bij het woord WAP moet ik aan iets heel anders denken maar dat is volgens mij niet wat jij bedoelde :D .

Ik heb wel op alle verdiepingen een leiding laten aanleggen voor internet en geen behoefte aan domotica. Je kunt tegenwoordig al bij de lidl smart verlichting aanschaffen.

• Farmerwood
  • Niet online
ChUcKiE schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:28:
[...]
En dan gewoon even een vraag, hoeveel heb je er ondertussen daadwerkelijk in gebruik genomen? Ben benieuwd naar echte praktijkervaring versus het idee om het vooraf vol te gooien.....
Ik zit nog helemaal aan de voorkant van nieuwbouw en denk ook naar elke ruimte 1 loze leiding te leggen, naar de buitengevels (ergens) en een leiding met grondkabel op een aparte groep voor het tuinhuisje ergens buiten op een rolletje.
Mijn huis is net opgeleverd, dus heb nog geen loze leidingen in gebruik, maar wel al een heel aantal gereserveerd.
Denk aan:
- UTP naar woonkamer, keuken, slaapkamers. Voor internet en TV.
- Extra groepen op zolder t.b.v 3-fase omvormer zonnepanelen, extra groep(en) voor de (te realiseren) kamers op zolder, airco, ..., ...
- Electra naar buiten
- IPcamera op de gevel
- ...

Genoeg te verzinnen. Dacht ruim te zitten met 5 loze leidingen naar zolder, maar voor we er wonen heb ik er al 3 in gebruik straks.

• Yaa87
jzoin2 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:21:
[...]

Dat wilde ik ook graag maar de aannemer bood het helaas niet als optie aan. Het is een uitbouw van 1,8 meter meter diep.
Bij mij boden ze het ook alleen aan bij een uitbouw van 2.4m. bij mij zeiden ze trouwens dat na de bouw een lichtstraat plaatsen niet zomaar kon. Ik weet niet of dat waar was.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
ChUcKiE schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:28:
[...]

Momenteel in gebruik:

- UTP naar zithoek (TV, Xbox Series X, Apple TV, Ziggo Next)
- UTP naar de keuken / eetkamertafel
- UTP naar kantoor boven t.b.v. UniFi In-Wall en iMac
- UTP naar master-slaapkamer t.b.v. Apple TV

Heb verder alle kabels al wel getrokken naar de overige ruimtes, maar nog niet "afgemonteerd" omdat die ruimtes op dit moment nog niet benut worden. Denk aan extra slaapkamer boven, zolder voor- en achterzijde.

Maar heb na oplevering in een uurtje samen met m'n vader alle kabels getrokken, als je dan namelijk toch bezig bent. ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

• T3mujin
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-08 06:34
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht met een EPC van 0, inmiddels is de verdiepingsvloer gelegd.

Ik heb de EPC-berekeningen van het project opgevraagd bij de gemeente (tip vanuit dit topic, dank!). Voor ons bouwnummer wordt een EPC van -0.02 berekend, met 13 pv-panelen. Prima tot zo ver.

Nu hebben wij de volgende meerwerkopties gekozen die het energieverbruik verhogen:
  • Uitbouw (1,8 m)
  • Vloerverwarming zolderverdieping
  • Koelmodule warmtepomp (topkoeling)
Bij de berekeningen door het ingenieursbureau voor de omgevingsvergunning wordt natuurlijk gerekend met de 'standaard' woning zonder deze opties.

Betekent dit nu dat de aannemer ook het aantal pv-panelen moet vergroten om alsnog aan de EPC-norm te voldoen? Of valt dit nu meer onder 'gebruiksgebonden' energieverbruik? Stel nou dat heel de wijk deze opties kiest (de aannemer verdient hier natuurlijk goed op), dan slaat heel het idee van een EPC-0 wijk toch nergens op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
T3mujin schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:09:

Betekent dit nu dat de aannemer ook het aantal pv-panelen moet vergroten om alsnog aan de EPC-norm te voldoen? Of valt dit nu meer onder 'gebruiksgebonden' energieverbruik? Stel nou dat heel de wijk deze opties kiest (de aannemer verdient hier natuurlijk goed op), dan slaat heel het idee van een EPC-0 wijk toch nergens op?
Uiteindelijk moet de aannemer een EPC 0 woning opleveren. Als dat extra PV panelen betekent, dan moeten ze die plaatsen.

Maar mijn aannemer heeft inmiddels al aangetoond die berekeningen niet nog eens over te doen. Ze willen die gegevens in ieder geval niet aanleveren...

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:53
Binnenkort hebben we een afspraak met de vaste sanitairleverancier bij ons project. De reviews van deze partij liegen er niet om dus we zijn alvast op zoek naar een plan B voor in het geval de offerte erg hoog gaat uitvallen, namelijk de kosteloze standaardmeuk erin laten zetten en achteraf vervangen door mooiere spullen tegen een betere prijs bij een andere leverancier.

Maar kan dat zomaar zonder tegelwerk e.d. te beschadigen? Zo denken we eraan om twee goedkope wasbakken door de leverancier te laten plaatsen en na oplevering deze te vervangen voor een fatsoenlijk wastafelmeubel. Maar hoe nauw luisteren de waterleidingen en afvoer dan bijvoorbeeld?

Kortom: waar moeten we op letten?

• Ploon
  • Laatst online: 19-09 14:58
Farmerwood schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Mijn huis is net opgeleverd, dus heb nog geen loze leidingen in gebruik, maar wel al een heel aantal gereserveerd.
Denk aan:
- UTP naar woonkamer, keuken, slaapkamers. Voor internet en TV.
- Extra groepen op zolder t.b.v 3-fase omvormer zonnepanelen, extra groep(en) voor de (te realiseren) kamers op zolder, airco, ..., ...
- Electra naar buiten
- IPcamera op de gevel
- ...

Genoeg te verzinnen. Dacht ruim te zitten met 5 loze leidingen naar zolder, maar voor we er wonen heb ik er al 3 in gebruik straks.
Ik moet voor 12 maart alle elektriciteit door gaan geven. Dus extra wandcontactdozen/lozen leidingen. Stiekem weg toch wel meer uitzoek werk en plannen dan ik gedacht had!

Heb wel het geluk dat is sowieso in elke kamer al standaard een loze leiding heb. In de huiskamer zelfs drie. Maar als nog kom tot nu toe uit op 8 loze leidingen. (eventjes 2000 piek, pff)

IP camera had ik in eerste instantie ook het idee, maar bij mij zou die richting een openbaar pad/weg komen. Schijnt dat dat toch niet helemaal mag. ahg, scheelt weer 250 euro :)

Ik twijfel alleen nog een beetje over loze leidingen voor mijn rear speakers. Deze hoeven natuurlijk alleen van de achterkant van de zithoek naar het tv meubel. Zou dat eventueel achteraf ook makkelijk kunnen ipv er 500 euro ervoor te betalen via meerwerk? (word behangklaar opgeleverd)
Iemand tips daar over? :)

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Laatst online: 10:28
T3mujin schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:09:
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht met een EPC van 0, inmiddels is de verdiepingsvloer gelegd.

Ik heb de EPC-berekeningen van het project opgevraagd bij de gemeente (tip vanuit dit topic, dank!). Voor ons bouwnummer wordt een EPC van -0.02 berekend, met 13 pv-panelen. Prima tot zo ver.

Nu hebben wij de volgende meerwerkopties gekozen die het energieverbruik verhogen:
  • Uitbouw (1,8 m)
  • Vloerverwarming zolderverdieping
  • Koelmodule warmtepomp (topkoeling)
Bij de berekeningen door het ingenieursbureau voor de omgevingsvergunning wordt natuurlijk gerekend met de 'standaard' woning zonder deze opties.

Bij mijn project had de aannemer gewoon alle 'standaard' opties ook al door laten rekenen (uitbouw, dakraam, dakkapel) en dan voor het minst gunstige huis uit de rij: zijn redenering, een wellicht onnodig extra paneel voor 4 huizen is goedkoper dan 4 keer een berekening te moeten maken (wat in de praktijk natuurlijk ook zo is, zeker in 2018 toen mijn huis is gebouwd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 22:22

HellBeast

Oh My GoT!

Mryc schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:26:
Binnenkort hebben we een afspraak met de vaste sanitairleverancier bij ons project. De reviews van deze partij liegen er niet om dus we zijn alvast op zoek naar een plan B voor in het geval de offerte erg hoog gaat uitvallen, namelijk de kosteloze standaardmeuk erin laten zetten en achteraf vervangen door mooiere spullen tegen een betere prijs bij een andere leverancier.

Maar kan dat zomaar zonder tegelwerk e.d. te beschadigen? Zo denken we eraan om twee goedkope wasbakken door de leverancier te laten plaatsen en na oplevering deze te vervangen voor een fatsoenlijk wastafelmeubel. Maar hoe nauw luisteren de waterleidingen en afvoer dan bijvoorbeeld?

Mag ik een gokje wagen? Is de badkamerboer Nobel?

Ik zou je vraag even plaatsen in het badkamer topic. De kans is groter dat je daar een beter antwoord krijgt.

Wij stonden voor dezelfde beslissing, maar hebben ervoor gekozen om toch de hogere prijs te slikken. De reden daarvoor was o.a. omdat de vloerverwarming anders niet doorgelegd zou worden.

Beauty is in the eye of the beerholder

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:53
HellBeast schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:50:
[...]

Mag ik een gokje wagen? Is de badkamerboer Nobel?

Ik zou je vraag even plaatsen in het badkamer topic. De kans is groter dat je daar een beter antwoord krijgt.

Wij stonden voor dezelfde beslissing, maar hebben ervoor gekozen om toch de hogere prijs te slikken. De reden daarvoor was o.a. omdat de vloerverwarming anders niet doorgelegd zou worden.
Members only: title

Dank, ga ik mijn vraag daar stellen.

• Source90
  • Nu online
Ploon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:34:
[...]
Ik twijfel alleen nog een beetje over loze leidingen voor mijn rear speakers. Deze hoeven natuurlijk alleen van de achterkant van de zithoek naar het tv meubel. Zou dat eventueel achteraf ook makkelijk kunnen ipv er 500 euro ervoor te betalen via meerwerk? (word behangklaar opgeleverd)
Ik heb één loze leiding waar ik twee kabels doorheen ga trekken. Kostte mijn €145.

Members only:

Zal wel even priegelen worden (ligt ook aan je AWG/kabel dikte). Het is bij mij echter een recht stuk, heb hier een klein stukje geprobeerd met een 19mm buisje en lukte wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 18-02-2021 09:59 ]

• Source90
  • Nu online
HellBeast schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:50:
[...]

wij konden de badkamer beperkt casco laten opleveren met behoud vloerverwarming, zonder dekvloer.
Tevens ook alle leidingen op de plek die wij kozen (uiteraard meerprijs) en behoud van de handdoek radiator voor de epc norm.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 18-02-2021 09:56 ]

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 09:58
[...]

Ik moet voor 12 maart alle elektriciteit door gaan geven. Dus extra wandcontactdozen/lozen leidingen. Stiekem weg toch wel meer uitzoek werk en plannen dan ik gedacht had!

Heb wel het geluk dat is sowieso in elke kamer al standaard een loze leiding heb. In de huiskamer zelfs drie. Maar als nog kom tot nu toe uit op 8 loze leidingen. (eventjes 2000 piek, pff)

IP camera had ik in eerste instantie ook het idee, maar bij mij zou die richting een openbaar pad/weg komen. Schijnt dat dat toch niet helemaal mag. ahg, scheelt weer 250 euro :)

Hey buur, die 12 maart komt al snel eraan he ;) electra en loze leidingen is idd al wel een puzzeltje, ook hier. Ik denk niet dat ik nog loze leidingen wil gaan nemen voor speakers in de woonkamer, ik vestig mijn hoop op een draadloze oplossing. Maar mocht je een keuze hebben gemaakt, let me know, hoor graag je overwegingen !

Wij hebben trouwens zometeen koopbegeleidersgesprek, mocht je nog dingen willen weten, stuur me even een DM, dan vraag ik ze na voor je.

• Farmerwood
  • Niet online
Ik hang hem aan de berging en dan richt ik hem op de voordeur die 10m van de openbare weg af ligt. Dus
dat moet goed komen. Kwestie van de goede hoek kiezen.
Wij wilden graag wat vrijheid houden bij het inrichten van de woonkamer of eventueel in de toekomst een andere indeling. Dus ik heb, ondanks dat dit me 2x 185 euro kostte, nu op 3 logische muren een loze leiding liggen. Idee daarbij is ook dat ik zowel tv als speakers altijd naar een muur kan trekken.

• Source90
  • Nu online
Farmerwood schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Ik hang hem aan de berging en dan richt ik hem op de voordeur die 10m van de openbare weg af ligt. Dus
dat moet goed komen. Kwestie van de goede hoek kiezen.

[...]

Wij wilden graag wat vrijheid houden bij het inrichten van de woonkamer of eventueel in de toekomst een andere indeling. Dus ik heb, ondanks dat dit me 2x 185 euro kostte, nu op 3 logische muren een loze leiding liggen. Idee daarbij is ook dat ik zowel tv als speakers altijd naar een muur kan trekken.
Heb jij al bedacht hoe je ze gaat afmonteren? Bij mij wordt het opgeleverd als inbouwdoos. Ik kan echter geen mooie kabel doorvoer muurplaat vinden.

Enige wat ik tot nu toe tegen ben gekomen is zoiets:
https://www.audioshop.nl/audio-dynavox-ls-wandplaat-wit

Om eerst op de muurplaat aan te sluiten en dan weer een kabel verder te trekken (en weer een verbinding/schakel ertussen) lijkt mij ook niet bevorderlijk voor de kwaliteit?

Of dit: https://www.amazon.nl/Nov...dekschermen/dp/B06XBQ4TB1
Mooi is denk ik anders. Waarom maken ze de haren niet wit 🤓

[ Voor 34% gewijzigd door Source90 op 18-02-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murdock_nl_
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 04:56

Wij hebben bij ons huidige nieuwbouw huis ook gewoon standaard wasbak en douche genomen en vervolgens deze eraf gehaald en er een mooi wasmeubel op gemaakt en zelf een regendouche geplaatst. Bij de douche hadden we geregeld dat ze alleen de thermostaat hadden geplaatst, afgedopt was niet mogelijk.
Was goed te doen en zolang de kleine wasbak op ongeveer de zelfde plek zit als nieuwe wasmeubel dan moet geen probleem zijn. Kraan aansluitingen zijn toch flexibele leidingen. Denk wel even aan een stopcontact op juiste plaats bij je wasmeubel.

• Ploon
Source90 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:55:
[...]

Ik heb één loze leiding waar ik twee kabels doorheen ga trekken. Kostte mijn €145.

***members only***

Zal wel even priegelen worden (ligt ook aan je AWG/kabel dikte). Het is bij mij echter een recht stuk, heb hier een klein stukje geprobeerd met een 19mm buisje en lukte wel.
Oh goeie! Dat ik daar zelf niet opgekomen ben 8)7
JohnStaakke schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Hey buur, die 12 maart komt al snel eraan he ;) electra en loze leidingen is idd al wel een puzzeltje, ook hier. Ik denk niet dat ik nog loze leidingen wil gaan nemen voor speakers in de woonkamer, ik vestig mijn hoop op een draadloze oplossing. Maar mocht je een keuze hebben gemaakt, let me know, hoor graag je overwegingen !

Wij hebben trouwens zometeen koopbegeleidersgesprek, mocht je nog dingen willen weten, stuur me even een DM, dan vraag ik ze na voor je.
Thanks! zojuist DM'ed :) Draadloze audio is een optie inderdaad, maar zelf heb ik toch liever bekabeld.
Ben jij al klaar met de keuken en badkamer trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:13:
[...]
Heb jij al bedacht hoe je ze gaat afmonteren? Bij mij wordt het opgeleverd als inbouwdoos. Ik kan echter geen audio muurplaat vinden.
Ik heb de Busch-Jaeger Balance SI serie als schakelmateriaal.
Daarvoor is best wel veel beschikbaar.
Qua audio heb ik tot nu toe alleen deze gevonden: https://busch-jaeger.scha...n/luidsprekeraansluiting/
Edit: Daar kan dan deze op: https://busch-jaeger.scha...idspreker-balance-si.html

Maar aangezien ik de speakers nog moet kopen heb ik nog niks aangeschaft. Misschien krijgt vrouwlief namelijk alsnog haar zin voor een complete Sonos set en dan zijn een paar UTP-kabels voldoende.

[ Voor 22% gewijzigd door Farmerwood op 18-02-2021 10:36 ]

• Ploon
Farmerwood schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Zeker goed om rekening mee te houden! Dat word met speaker kabels wel weer wat lastiger gezien die meer tegen het plafond komen natuurlijk. Maar gelukkig ben ik (en de leidinggevende) niet zo van het wisselen van inrichting :)

• Farmerwood
  • Niet online
Ploon schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:36:
[...]
Zeker goed om rekening mee te houden! Dat word met speaker kabels wel weer wat lastiger gezien die meer tegen het plafond komen natuurlijk. Maar gelukkig ben ik (en de leidinggevende) niet zo van het wisselen van inrichting :)
Wij storen ons niet zo aan een kleine kabelgoot van vloer naar hoogte X. Zeker niet als dat achter een gordijn kan.
We hadden zelf vorig jaar maar kort de tijd om plan voor elektra in te dienen door late instap in het project. Dus we hebben ook gewoonniet de hele indeling van te voren kunnen bedenken.
Komt bij dat mijn vrouw er pas over kan beslissen als ze echt in de kamer staat. (3d tekening is het al niet eens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Wij denken over hetzelfde na. Bij ons is het ook puur volgens standaard opleveren, met extra (duur) meerwerk of juist alles kaal.

Maar ik hoop dat ze ook akkoord gaan met het eventueel kostenneutraal (dus geen geld terug voor ons) weglaten van de lelijke standaardspiegel + plankje ( 'planchet' :') ) + wastafel. En dan halen we zelf voor 1/3 van de prijs die zij vragen een meubel. Tuurlijk moet je daar nog wel je eigen manuren bij optellen, maar alsnog scheelt het veel.

• Source90
  • Nu online
Farmerwood schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:32:
[...]

Ik heb de Busch-Jaeger Balance SI serie als schakelmateriaal.
Daarvoor is best wel veel beschikbaar.
Qua audio heb ik tot nu toe alleen deze gevonden: https://busch-jaeger.scha...n/luidsprekeraansluiting/
Edit: Daar kan dan deze op: https://busch-jaeger.scha...idspreker-balance-si.html

Maar aangezien ik de speakers nog moet kopen heb ik nog niks aangeschaft. Misschien krijgt vrouwlief namelijk alsnog haar zin voor een complete Sonos set en dan zijn een paar UTP-kabels voldoende.
Bedankt! Die draagring Cinch zien er goed uit met afdekplaat! Gaat op het ideeën lijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmerc

onze sanitairboer was uw huis uw woning (uhuw). Voor ons is de badkamer niet het belangrijkste, maar we vonden veel opties gewoon belachelijk duur. We hebben de standaard tegels laten plaatsen (vonden we mooi genoeg) en een stenen muur tbv inloopdouche laten maken. indeling aangepast zoals wij dat wilden. De wastafel laten vervallen. geen probleem. Douche laten we dan wel plaatsen, maar had evt ook achteraf gekund.

2k vragen voor een meubel wat voor 800 ook kan vind ik gewoon schofterig. dus kijk gewoon waarin de badkamer man in mee kan gaan. Als je het er achteraf af laat halen, kan je het ook niet laten plaatsen. eventueel de 30 euro wasbak wel afnemen, als dat echt moet, maar afspreken dat ze hem los in de badkamer neerleggen. Scheelt hun ook werk he.

Volledig casco oplevering heeft veel nadelen en levert weinig op. Dan moet je echt van plan zijn veel geld uit te geven aan je badkamer..
Pagina: 1 ... 160 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2