No animals were harmed in the making of this comment.
Daarnaast is de locatie van de woning natuurlijk ook belangrijk. De uitbouw moet gefundeerd worden en dat kan afhankelijk van de locatie, met of zonder lange palen!
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Kosten om het te maken blijven het zelfde, dus is het pure winst voor de bouwer.MarcoC schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:31:
[...]
Niet zo heel raar, marktprijs per vierkante meter is erg sturend in deze.
Ja, onze uitbouw van 1,2 was 23.000....HellBeast schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:48:
Heeft er iemand ervaringen met Dura Vermeer? Mijn zwager heeft zich ingeschreven voor een nieuwbouwproject. Het is een vrij gangbare woning qua grootte. 125m2 woonoppervlak en 135m2 kavel rijtjeswoning.Het huis is 5,4 meter breed.

Edit: Dat andere project is dus de overkant van de straat, met slechts enkele maanden verschil in verkoop.
[ Voor 7% gewijzigd door Portulaca op 10-12-2020 13:50 ]
Kan je vervelend vinden, maar de prijs van een huis is grofweg gebaseerd op prijs per vierkante meter * aantal vierkante meters. Grotere huizen zijn duurder. Geldt voor bestaande bouw toch net zo goed?Jerry1977 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:38:
[...]
Kosten om het te maken blijven het zelfde, dus is het pure winst voor de bouwer.
Nee, funderingen kunnen echt heel erg verschillend zijn.Jerry1977 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:38:
[...]
Kosten om het te maken blijven het zelfde, dus is het pure winst voor de bouwer.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Mooie vergelijking:HellBeast schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:24:
[...]
Ik ben oprecht benieuwd hoeveel winst ze op zoiets maken. Volgens mij is dat een hele berg.
Ons huis (model met standaard uitbouw) is 20K duurder dan hetzelfde model zonder uitbouw.
Meerprijs voor uitbouw is 29,5K.
Geloof mij maar dat ze ook op "mijn" uitbouw winst maken. Tel daar bijna 10K bij op voor de gene die het niet standaard hebben.
De plaatjes waar het om gaat, zijn van hetzelfde project, zelfs daar zit al prijsverschil tussen.Blihi schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:39:
[...]
Nee, funderingen kunnen echt heel erg verschillend zijn.
Vraag en aanbod.Jerry1977 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:38:
[...]
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Zeker bij grote, langlopende projecten kan sprake zijn van gestegen personeelskosten, maar juist ook andersom, dat de aannemer er belang bij heeft om het laatste huis zo snel mogelijk van de hand te doen. Dan lijkt het voor jou als koper goedkoper, maar meestal wordt dat dan in de grondprijs verwerkt.Jerry1977 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:46:
[...]
De plaatjes waar het om gaat, zijn van hetzelfde project, zelfs daar zit al prijsverschil tussen.
Het kan dus ook zomaar zijn dat de laatste koper veel minder betaalt dan de eerste koper (of bijvoorbeeld zo'n uitbouw 'gratis' krijgt). Dan blijkt ineens dat de grond veel goedkoper geworden is omdat de projectontwikkelaar zijn geld al binnen heeft.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Bij mij zaten er ook opties bij die vrij duur waren. Maar bijna 1000 euro voor een muurtje verplaatsen is wel bizar. Ik heb ook twee muren laten verplaatsen en die twee bij elkaar was 250 euro.hallom schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:23:
@HellBeast En 960 euro voor het verplaatsen van muurtje, terwijl we niets terugkrijgen voor het laten vervallen van een muurtje en hen dat wel 1 deur + kozijn scheelt
Beauty is in the eye of the beerholder
Ik zeg niet dat ik het vervelend vind, maar het is niet in verhouding.MarcoC schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:39:
[...]
Kan je vervelend vinden, maar de prijs van een huis is grofweg gebaseerd op prijs per vierkante meter * aantal vierkante meters. Grotere huizen zijn duurder. Geldt voor bestaande bouw toch net zo goed?
De prijs per vierkante meter maakt eigenlijk niet, gezien je al eigenaar van de grond bent, dus die is al betaalt.
Lijkt ook wel redelijk willekeurig te zijn. Bij een woning waar we eerder naar keken zat de optie om een aparte toiletruimte naast de badkamer te realiseren.HellBeast schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:28:
[...]
Bij mij zaten er ook opties bij die vrij duur waren. Maar bijna 1000 euro voor een muurtje verplaatsen is wel bizar. Ik heb ook twee muren laten verplaatsen en die twee bij elkaar was 250 euro.
Kosten van die optie: €5.000 (exclusief sanitair, dus muurtjes verplaatsen, extra deur, leidingwerk).
Bij de woning waar we uiteindelijk voor gekozen hebben was het géén optie in de optielijst. Na overleg met de aannemer bleek het wel mogelijk en hebben we een offerte gevraagd.
Prijs: € 2.000. Toch snel €3.000 "verdiend".
De prijs is een marktprijs, de intrinsieke waarde is natuurlijk een stuk lager. Maar als jouw huis 10m² groter is, dan is de marktwaarde en de WOZ-waarde ook hoger. Dat bepaalt indirect de waarde.Jerry1977 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:36:
[...]
Ik zeg niet dat ik het vervelend vind, maar het is niet in verhouding.
De prijs per vierkante meter maakt eigenlijk niet, gezien je al eigenaar van de grond bent, dus die is al betaalt.
Die ken ik ook.hallom schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:23:
@HellBeast hier 25K voor 2.4 m uitbouw. En 960 euro voor het verplaatsen van muurtje, terwijl we niets terugkrijgen voor het laten vervallen van een muurtje en hen dat wel 1 deur + kozijn scheelt
Wij lieten 1 deur vervallen en in een andere muur een deur zetten.
Vervallen deur: -€245
Plaatsen deur: €945
Stond gewoon onder elkaar op de offerte. Viel niets aan te doen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Vervallen standaard badkuip: -200 euro
Nieuwe badkuip uit dezelfde serie, gewoon een maat kleiner: +600 euro.
Daar zou toch wel eens iets aan gedaan mogen worden vanuit wet- en regelgeving...
Hoezo heeft de bouwer een monopoliepositie? De ontwikkelaar kiest een van vele bouwers.Requiem19 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:55:
Door de monopolie positie van de bouwer ontbreekt hier marktwerking imo.
Daar zou toch wel eens iets aan gedaan mogen worden vanuit wet- en regelgeving...
Je weet toch waar je aan begint? Genoeg bestaande opties of zelfbouw opties, maar blijkbaar kies je daar niet voor.
Zodra je gekozen hebt en getekend voor je KAO, ben je locked in, of vind je van niet?Deleon78 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:00:
[...]
Hoezo heeft de bouwer een monopoliepositie? De ontwikkelaar kiest een van vele bouwers.
Je weet toch waar je aan begint? Genoeg bestaande opties of zelfbouw opties, maar blijkbaar kies je daar niet voor.
Voor de opties die vooraf qua prijs bekend zijn zie ik je punt: je weet waar je aan begint. Maar niet alle opties en prijzen waren bij ons bijv vooraf bekend. Ook het eventuele meerwerk dat niet op de meerwerklijst staat: dat kun je maar door 1 partij laten doen en die kan elke prijs vragen die hij wil.
Jouw punt is niet heel anders als zeggen: 'OK, je kiest voor een woning met stadsverwarming, hoezo vind je dat de stadsverwarming energie leverancier in een monopolie positie zit, je kiest er toch zelf voor?'
Ah, je bedoelde vendor lock-inRequiem19 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:03:
[...]
Zodra je gekozen hebt en getekend voor je KAO, ben je locked in, of vind je van niet?.
Voor de opties die vooraf qua prijs bekend zijn zie ik je punt: je weet waar je aan begint. Maar niet alle opties en prijzen waren bij ons bijv vooraf bekend. Ook het eventuele meerwerk dat niet op de meerwerklijst staat: dat kun je maar door 1 partij laten doen en die kan elke prijs vragen die hij wil.
Jouw punt is niet heel anders als zeggen: 'OK, je kiest voor een woning met stadsverwarming, hoezo vind je dat de stadsverwarming energie leverancier in een monopolie positie zit, je kiest er toch zelf voor?'
2e punt was meer de vermoeidheid van een trouwe volger van dit topic waarin elke pagina deze zelfde vraag/klacht weer terug komt, ten eerste zonder dat men even de moeite neemt om terug te lezen en ten tweede zonder men weet welk antwoord men verwacht of wat een antwoord gaat helpen.
Alsof je keuze voor de uitbouw afhangt vam de prijs ergens anders. Die wil je en je hebt het geld er voor over, of je hoeft het niet/hebt het geld er niet voor over.
Daarnaast zijn er zo veel redenen waarom een vergelijking niet 1 op 1 mogelijk is...
Maar goed, ik blijf ook maar dezelfde antwoorden posten (behulpzaam of klagen zoals dit
[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 10-12-2020 17:13 ]
Ben ik toch benieuwd welke opties er op voorhand niet bekend waren. Lijkt me dat de meest gekozen opties wel op voorhand bekend zijn en dat koper specifieke wensen inderdaad op na calculatie gaan?Requiem19 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:03:
[...]
Zodra je gekozen hebt en getekend voor je KAO, ben je locked in, of vind je van niet?.
En dan heb je ook nog eens een makelaar die op voorhand zegt dat alles kan voor schappelijke prijzen. Met dat idee ga je dan het gesprek aan en kom je er toch achter dat bepaalde zaken meer kosten dan je had verwacht/gehoopt. Ook daar doe je niets aan.
Meteen een andere vraag: de buiten unit van de WP stond in de allereerste tekening getekend op de buitengevel. In het modelhuis hing deze daar ook daadwerkelijk. Wel gevraagd of hij op het dak van de schuur kon en dat was geen probleem (is bij de buren van de modelwoning ook op het dak geplaatst). Maar toen we in gesprek gingen met de aannemer en die een tekening opstuurde bleek de buiten unit al op het dak te zijn ingetekend. Dit staat ook op de tekening die we kregen met het tekenen.
De vraag gaat zeker nog gesteld worden, maar kunnen ze hier extra geld voor rekenen? Tenslotte staat hij op 4 tekeningen die we ontvangen hebben op het dak, en is er nooit vanuit de aannemer aangegeven dat hij op de gevel hangt.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik ben een 2-onder-1 kap cataloguswoning aan het laten bouwen. En ik lees met verbazing de bedragen hier. Dus ja, er is een goedkoper alternatief dan projectbouw. Maar dan moet je wel een kavel met toestemming voor een tweekapper kunnen kopen en iemand weten om samen mee te bouwen.Deleon78 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:00:
[...]
Hoezo heeft de bouwer een monopoliepositie? De ontwikkelaar kiest een van vele bouwers.
Toevallig wel eens een informatie brochure aangevraagd bij een cataloguswoning bouwer en de woningen op zich zijn prima te betalen maar ik vond ze toen vrij incompleet/kaal waardoor je nog aardig moest bij lappen.chris vw schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:02:
[...]
Ik ben een 2-onder-1 kap cataloguswoning aan het laten bouwen. En ik lees met verbazing de bedragen hier. Dus ja, er is een goedkoper alternatief dan projectbouw. Maar dan moet je wel een kavel met toestemming voor een tweekapper kunnen kopen en iemand weten om samen mee te bouwen.
De uitvoerder was er zelf bij. Ik dacht eerst even dat hij de stagaire was zo jong was hij... Maar prima kerel die duidelijk een doen mentaliteit had.
Uiteindelijk een tiental puntjes gevonden die nog niet goed waren. Vooral wat zaken die nog niet gedaan waren. O.a. missende kraan, lamp en wat schakelaars die niet lekker werkten. Daarnaast aan de buitenzijde van de berging een paar bakstenen waar gewoon een hele hap uit was getikt.
Als het goed is in week 2 of 3 2021 de oplevering en dan maar even zien hoe het erbij staat. De uitvoerder gaf in ieder geval aan dat zijn doel is om 0 opleverpunten te hebben na de overdracht.
Nog even een foto van de meterkast. Zag er netjes uit en gelukkig nog ruimte genoeg voor wat uitbreidingen/veranderingen. En geen kookgroep!
Als het goed is komt er nog wel een flinke kast om de stadswarmte aansluiting.
:strip_exif()/f/image/GgDmo8g2FzvUNhRNx70un2ee.jpg?f=fotoalbum_large)
Onder en boven deze foto.Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:38:
@Farmerwood Waar zijn die 500 loze leidingen in je meterkast?
Het zijn er ongeveer 20 die in de meterkast uit komen. De rest loopt naar zolder.
Waarom moet die plank onbehandeld in de meterkast, is het zoveel werk voor een aannemer om daar een likje verf overheen te doen? 😔Farmerwood schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:26:
Nogmaals even een foto van de meterkast. Zag er netjes uit en gelukkig nog ruimte genoeg voor wat uitbreidingen/veranderingen.
[Afbeelding]
Verf je de muren in de kruipruimte ookaprofet schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:42:
[...]
Waarom moet die plank onbehandeld in de meterkast, is het zoveel werk voor een aannemer om daar een likje verf overheen te doen? 😔
Natuurlijk! Schoonmoeder mag van mij ook best tegen een leuk kleurtje aankijken.kabeltjekabel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:45:
[...]
Verf je de muren in de kruipruimte ook
Zou wit als achtergrond veel strakker vinden.
Gaten van verwijderde schroeven zijn meer gecamoufleerd als je het gewoon blank laat.Source90 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:48:
[...]
Natuurlijk! Schoonmoeder mag van mij ook best tegen een leuk kleurtje aankijken.
Zou wit als achtergrond veel strakker vinden.
De meterkast is ook geen berghok, geen leefruimte, dus paar knaken besparen daar door het gewoon kaal te laten; prima toch.
Het lijkt er wel op dat ze een dekplaat hebben gebruikt of dat ze ellioti hebben gebruikt met de lelijke kant als zichtkant.aprofet schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:42:
[...]
Waarom moet die plank onbehandeld in de meterkast, is het zoveel werk voor een aannemer om daar een likje verf overheen te doen? 😔
De zijkanten lijken van radiata te zijn, ziet er vee rustiger en netter uit
Nog even afwachten hoe groot de kast om de stadswarmte unit wordt, maar ben blij dat ik op zolder al ruimte gereserveerd heb voor alle netwerkapparatuur. Beneden komt alleen het minimum denk ik. NTU en 1 switch.
[ Voor 37% gewijzigd door Farmerwood op 11-12-2020 08:59 . Reden: Fixed typo ]
Waarom een switch beneden als ik vragen mag? Ik wil straks ook alleen naar zolder hebben en wil 0 kabels in de meterkast hebben. Maar misschien zie ik nog iets over het hoofd?Farmerwood schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:48:
Ik dacht ik zet die foto erbij want Tweakers vinden dat toch altijd een erg interessant deel van het huis en dan gaat het over de (kleur) van de achterplaat ipv de 'inhoud'...
Nog even afwachten hoe groot de kast om de stadswarmte unit wordt, maar ben blij dat ik op zolder al ruimte gereserveerd heb voor alle netwerkapparatuur. Beneden komen alleen het minimum denk ik. NTU en 1 switch.
Omdat een aantal 'standaard' loze leidingen nog wel naar de meterkast lopen. Die laten verleggen was duur.Toppe schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:59:
[...]
Waarom een switch beneden als ik vragen mag? Ik wil straks ook alleen naar zolder hebben en wil 0 kabels in de meterkast hebben. Maar misschien zie ik nog iets over het hoofd?
Dus dan moet ik al die kabels (stuk of 6 geloof ik) direct doortrekken naar zolder en daar dus ook weer (meerdere) loze leidingen tussen MK en zolder aan op offeren. Alternatief is slechts 2x UTP tussen MK en zolder. (NTU -> modem en een kabel tussen switch op zolder en switch in MK)
Duidelijk! Ik wil tzt alles laten verplaatsenFarmerwood schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:02:
[...]
Omdat een aantal 'standaard' loze leidingen nog wel naar de meterkast lopen. Die laten verleggen was duur.
Dus dan moet ik al die kabels (stuk of 6 geloof ik) direct doortrekken naar zolder en daar dus ook weer (meerdere) loze leidingen tussen MK en zolder aan op offeren. Alternatief is slechts 2x UTP tussen MK en zolder. (NTU -> modem en een kabel tussen switch op zolder en switch in MK)
Ik vind het zelf wel prettig om alles enigzins bij elkaar te hebben wat met netwerk te maken heeft.Greebs schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:15:
Wat zijn de overwegingen om netwerkinfra niet in de meterkast te willen, maar op zolder? Kan me nog wel voorstellen dat je een NVR bewust op zolder plaatst bijvoorbeeld. Is de rest dan gewoon voorkeur of zitten er andere gedachten achter?
Dan denk ik aan:
- Modem
- Switches,
- Patchpanel
- RPi (met o.a PiHole)
- Server (hobby/test)
- Server (met aantal services voor in huis (via VPN))
- NAS
- UPS
In mijn vorige huis paste het allemaal net in de MK op wat schappen die ik gemaakt had, maar in het huidige huis past het bij lange na niet door de stadswarmte unit. (En die krijg ik dus in het nieuwe huis ook)
Bijkomend voordeel is dat het straks naast mijn hobby/werkkamer zit waardoor je er ook makkelijker even bij kan.
[ Voor 22% gewijzigd door Farmerwood op 11-12-2020 09:23 ]
Het modem van KPN hangt centraal in het huis onder de trap, met het stopcontact en twee netwerkaansluitingen er direct achter.
Het gevolg is dat ik maar 1 WIFI accesspoint in huis heb, want onder de trap is goed genoeg om alle hoeken van het huis te bedienen. Daarnaast zijn alle PC's, TV's en spelcomputers in huis bedraad aangesloten, netjes met een patchkast in de meterkast en 'varkensstaartjes' naar de switch.
In de meterkast staan verder de Synology NAS (achter een UPS) en de Raspberry PI die een boel sensoren monitort, maar ook voor PiHole speelt.
Nergens kabels in huis, niet een heel huis vol accesspoints en nooit geklooi met wifi apparaten die hun verbinding verliezen. Ideaal!
:strip_exif()/f/image/gB7EqnUfyvWlTmHq4xeobbTj.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de foto, van boven naar beneden:
- patchpaneel met kabels die naar de wanddozen in elke ruimte gaan
- switch (managed 16 port)
- Synology NAS met externe harddisk
- KPN glasvezelpunt
- UPS
De doos met "industrial" erop is een zelfgemaakte behuizing voor de Raspberry PI met extern relaisbord en een drietal seriele adapters. De kabelstrip heeft de aansluitingen voor het uitlezen van het ventilatiesysteem, de PV omvormers, de slimme meter en een zestal temperatuursensoren in de verwarming.
Ik krijg al 26 aansluitingen (en dan wat ik nog verzin voor het gesprek met de installateur) waardoor ik geen zin heb in een bomvolle meterkast waar het allemaal net niet gaat passen.Greebs schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:15:
Wat zijn de overwegingen om netwerkinfra niet in de meterkast te willen, maar op zolder? Kan me nog wel voorstellen dat je een NVR bewust op zolder plaatst bijvoorbeeld. Is de rest dan gewoon voorkeur of zitten er andere gedachten achter?
Op zolder plaats ik een rack van (denk ik nu) 18u hoog zodat ik alles netjes kan afwerken. Die ruimte heb ik in de meterkast niet.
Die kast van de stadsverarming komt wel tot de onderkant van dat opgerolde groene kabeltje.Farmerwood schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:26:
Zo, vandaag de voorschouw gehad.
De uitvoerder was er zelf bij. Ik dacht eerst even dat hij de stagaire was zo jong was hij... Maar prima kerel die duidelijk een doen mentaliteit had.
Uiteindelijk een tiental puntjes gevonden die nog niet goed waren. Vooral wat zaken die nog niet gedaan waren. O.a. missende kraan, lamp en wat schakelaars die niet lekker werkten. Daarnaast aan de buitenzijde van de berging een paar bakstenen waar gewoon een hele hap uit was getikt.
Als het goed is in week 2 of 3 2021 de oplevering en dan maar even zien hoe het erbij staat. De uitvoerder gaf in ieder geval aan dat zijn doel is om 0 opleverpunten te hebben na de overdracht.
Nog even een foto van de meterkast. Zag er netjes uit en gelukkig nog ruimte genoeg voor wat uitbreidingen/veranderingen. En geen kookgroep!![]()
Als het goed is komt er nog wel een flinke kast om de stadswarmte aansluiting.
[Afbeelding]
En het is maar goed dat je weinig apparatuur in je meterkast krijgt die stadsverwarming zorgt voor een veel te hoge temperatuur in de meterkast.
[ Voor 5% gewijzigd door wortelsoft op 11-12-2020 09:40 ]
Maar hoeveel heb je nu in je meterkast staan? Zoals @kabeltjekabel al aangeeft is een meterkast geen berghok en zolang hij vrij kan blijven. Ik heb nu ook alles in de meterkast zitten, erg onhandig omdat alles half ingebouwd is. Kan niet wachten tot het allemaal op zolder zit (natuurlijk iets onder voorbehoud, een installateur moet het ook maar willen/kunnen).Greebs schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:57:
Helder allemaal! Ik heb net als Blihi al mijn netwerkzaken nu in de meterkast en dat bevalt prima, ook geen stadsverwarming nu of straks. Hoor hier met enige regelmaat mensen met alles op zolder, dus wilde eens weten hoe en watIn ons te bouwen huis zitten namelijk standaard al heel veel loze leidingen, maar uiteraard wel naar de meterkast.
vandaag op Funda staan dat nu 5 van de 16 huizen verkocht zijn! Yeah
Ik heb nu ook alles in de meterkast staan (NAS, 2 Pi's met HA), maar ik heb weinig last van de stadsverwarming. Die zorgt niet voor een significant hogere temperatuur. Hij zit ook ingepakt in een dikke laag piepschuim.wortelsoft schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:34:
[...]
Die kast van de stadsverarming komt wel tot de onderkant van dat opgerolde groene kabeltje.
En het is maar goed dat je weinig apparatuur in je meterkast krijgt die stadsverwarming zorgt voor een veel te hoge temperatuur in de meterkast.
In ons nieuwe huis ben ik ook van plan het netwerk gedeelte in de meterkast te doen, maar alle zaken zoals de NAS en Home Automation zeer waarschijnlijk in de trapkast of anders op zolder. Alle loze leidingen komen iig uit in de meterkast.
Ter info, hieronder foto van onze stadsverwarming unit:
:strip_exif()/f/image/N4dFbPOYgmg5TGQFJK5ONGnm.jpg?f=fotoalbum_large)
De kosten vallen reuze mee. Ik betaal voor 13 (dubbel dus 26) aansluitingen net over de €2100. Hiermee kan ik wel elke kant op die ik wil.MarcoC schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:08:
Ik vind het toch ietwat overdreven om elke kamer met 2 UTP-aansluitingen uit te rusten. Met een draadloos access point op elke verdieping kun je eenvoudig een hoog kwalitatief draadloos netwerk (>500mbit/s met 1ms latency) in een nieuwbouwwoning realiseren. Bespaart een hoop kabels, dure apparatuur en je meterkast raakt niet overvol.
Er zullen echt wel ruimtes zijn waarin ik het laat aanleggen en het uiteindelijk niet zal gebruiken, zeker waar. Ik kan straks niet wachten om te poepen met iTV
Mocht je CAI nemen dan moet je ook gewoon in elke kamer een coax kabeltje nemen, dus is er toch eigelijk geen verschil?
En een meterkast die volhangt: Ja, met een meterkast, water aansluiting en een FTU voor glas. Verder komt alles op zolder
[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 11-12-2020 12:34 ]
Ik heb zo te zien dezelfde, maar die zorgt bij mij voor een erg hete meterkast met in de zomer problemen met de digitale televisie.kepler schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:16:
[...]
Ik heb nu ook alles in de meterkast staan (NAS, 2 Pi's met HA), maar ik heb weinig last van de stadsverwarming. Die zorgt niet voor een significant hogere temperatuur. Hij zit ook ingepakt in een dikke laag piepschuim.
In ons nieuwe huis ben ik ook van plan het netwerk gedeelte in de meterkast te doen, maar alle zaken zoals de NAS en Home Automation zeer waarschijnlijk in de trapkast of anders op zolder. Alle loze leidingen komen iig uit in de meterkast.
Ter info, hieronder foto van onze stadsverwarming unit:
[Afbeelding]
Je moet vooral doen wat je zelf wilt, en ik snap ook wel dat het leuk is om je netwerk zo netjes te organiseren en voorbereid te zijn op alles wat komen gaat. Alleen soms denk ik dat mensen denken dat zulke ingewikkelde/dure constructies nodig zijn, en dat is het absoluut niet. En de trend is natuurlijk dat juist steeds meer communicatie draadloos gaat en niet andersom, ook qua domotica.Toppe schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:33:
[...]
De kosten vallen reuze mee. Ik betaal voor 13 (dubbel dus 26) aansluitingen net over de €2100. Hiermee kan ik wel elke kant op die ik wil.
Er zullen echt wel ruimtes zijn waarin ik het laat aanleggen en het uiteindelijk niet zal gebruiken, zeker waar. Ik kan straks niet wachten om te poepen met iTVmaar dat is gewoon de gok die ik neem. Daarbij weet je ook niet wat de toekomst gaat brengen qua domotica waardoor je straks misschien wél die kabel nodig hebt.
Mocht je CAI nemen dan moet je ook gewoon in elke kamer een coax kabeltje nemen, dus is er toch eigelijk geen verschil?
En een meterkast die volhangt: Ja, met een meterkast, water aansluiting en een FTU voor glas. Verder komt alles op zolder
Daarom zou mijn advies zijn: vind je het leuk om hiermee bezig te zijn? Dan vooral doen, een UTP-aansluiting zal nooit in de weg zitten. Is het noodzakelijk om voorbereid te zijn op de toekomst? Absoluut niet.
Ik heb in ons huidige, tijdelijke, huurhuis uit 2011 de modem (Fritzbox 7490) in de meterkast liggen bij de voordeur. Zelfs in de kamer er bijna recht boven is de wifi al ruk. Een videomeeting met collega's verloopt vol haperingen. Dus ik heb vrij vlot een kabel door een aanwezige loze leiding getrokken om bekabeld te kunnen werken. Een wereld van verschil.MarcoC schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:08:
Ik vind het toch ietwat overdreven om elke kamer met 2 UTP-aansluitingen uit te rusten. Met een draadloos access point op elke verdieping kun je eenvoudig een hoog kwalitatief draadloos netwerk (>500mbit/s met 1ms latency) in een nieuwbouwwoning realiseren. Bespaart een hoop kabels, dure apparatuur en je meterkast raakt niet overvol.
Onze aannemer legt standaard al naar elke kamer 1 loze leiding dus daar heb ik sowieso geen kosten aan gehad. Heb zelf alle tools in huis om kabels te maken en een rol van 300m koop ik via mijn neefje voor een schappelijke prijs bij de groothandel.
Dus als ik alleen de basis zou doen en vanaf de meterkast alle kamers van een bekabelde aansluiting zou voorzien kost me dat minder dan 100 euro en een (mid)dag werk. (En dan sluit je alleen de kabels aan op de modem die daadwerkelijk gebruikt worden om een extra switch te besparen.) Dat is het meer dan waard hoor.
Apart, ik heb totaal niet het gevoel dat het warm(er) wordt in de meterkast? Alle warme leidingen zijn ook netjes geisoleerd. Ik heb er nooit echt opgelet, maar net even gevoeld en niks geen warmte. Ik zal nog eens voelen als er veel warmte vraag iswortelsoft schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:34:
[...]
Ik heb zo te zien dezelfde, maar die zorgt bij mij voor een erg hete meterkast met in de zomer problemen met de digitale televisie.
[Wel een typisch puntje voor dit topic trouwens, komt terug met een frequentie van ongeveer 10 pagina's
Tja. Ik houd meer van kabeltjes dan van Wifi. Maar het zal inderdaad ook best goed kunnen met accesspoints.MarcoC schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:08:
Onze meterkast wordt actief geventileerdwortelsoft schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:34:
[...]
Ik heb zo te zien dezelfde, maar die zorgt bij mij voor een erg hete meterkast met in de zomer problemen met de digitale televisie.

Er zit een gat naar de achterliggende ruimte met mechanische ventilatie en de aanvoer gaat onder de deur door. De uitvoerder vond dat een nettere oplossing dan een stuk van de bovenkant van de deur afzagen voor natuurlijke ventilatie en ik ben het daar wel mee eens.
Dat is natuurlijk prima. Alleen omdat dit topic ook over nieuwbouwwoningen gaat kan soms de indruk ontstaan dat een fatsoenlijk draadloos netwerk in nieuwbouw moeilijk is, en dat is niet zo.Blihi schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:50:
[...]
Tja. Ik houd meer van kabeltjes dan van Wifi. Maar het zal inderdaad ook best goed kunnen met accesspoints.
Voor de rest niet veel bijzondere loze leidingen. Weerszijde van het huis een pijp voor elektrische zonwering en/of rolluiken. Aan de zijkant van het huis een pijp voor beveiliging zoals camera en aan de achterzijde een loze leiding t.b.v. Elektra in de later te plaatsen garage en een leiding voor de tuin op eigen groep.
Loze leidingen heb ik om die reden ook overal. Het is een hoop geld, maar geeft wel flexibiliteit. Ik heb overal tenminste een 3/4 buis, maar in de meeste kamers twee. Verder nog zeven naar het dak vanuit de technische ruimte, die inmiddels vol zitten met bedrading voor de extra zonnepanelen en airco.Toppe schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:33:
[...]
De kosten vallen reuze mee. Ik betaal voor 13 (dubbel dus 26) aansluitingen net over de €2100. Hiermee kan ik wel elke kant op die ik wil.
Bestaat COAX nog? Dat wordt toch ook overal uitgefaseerd. In huis wordt het allemaal UTP.Er zullen echt wel ruimtes zijn waarin ik het laat aanleggen en het uiteindelijk niet zal gebruiken, zeker waar. Ik kan straks niet wachten om te poepen met iTVmaar dat is gewoon de gok die ik neem. Daarbij weet je ook niet wat de toekomst gaat brengen qua domotica waardoor je straks misschien wél die kabel nodig hebt.
Je had ook kunnen volstaan met een managed switch in de meterkast en een buis naar zolder voor twee UTP kabels. Dan kan ook alles op zolder staan, of in de meterkast. Dat blijft dan een keuze. Nu zit je aan de zolder vast.En een meterkast die volhangt: Ja, met een meterkast, water aansluiting en een FTU voor glas. Verder komt alles op zolder
Nice overzicht.Blihi schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:24:
Ik heb ook heel bewust gekozen voor een (managed) switch in de meterkast en UTP kabels naar elke slaapkamer, naar de woonkamer (meerdere punten) en de schuur.
Het modem van KPN hangt centraal in het huis onder de trap, met het stopcontact en twee netwerkaansluitingen er direct achter.
Het gevolg is dat ik maar 1 WIFI accesspoint in huis heb, want onder de trap is goed genoeg om alle hoeken van het huis te bedienen. Daarnaast zijn alle PC's, TV's en spelcomputers in huis bedraad aangesloten, netjes met een patchkast in de meterkast en 'varkensstaartjes' naar de switch.
In de meterkast staan verder de Synology NAS (achter een UPS) en de Raspberry PI die een boel sensoren monitort, maar ook voor PiHole speelt.
Nergens kabels in huis, niet een heel huis vol accesspoints en nooit geklooi met wifi apparaten die hun verbinding verliezen. Ideaal!
[Afbeelding]
Op de foto, van boven naar beneden:
- patchpaneel met kabels die naar de wanddozen in elke ruimte gaan
- switch (managed 16 port)
- Synology NAS met externe harddisk
- KPN glasvezelpunt
- UPS
De doos met "industrial" erop is een zelfgemaakte behuizing voor de Raspberry PI met extern relaisbord en een drietal seriele adapters. De kabelstrip heeft de aansluitingen voor het uitlezen van het ventilatiesysteem, de PV omvormers, de slimme meter en een zestal temperatuursensoren in de verwarming.
Waarom heb je een patchkast tussen de switch zitten? Volgens mij schakel je nu van de patchkast alles direct door naar de switch toch? Of zie ik wat over het hoofd?
Bij mij leggen ze geen loze leiding, althans, de kosten zijn leeg hoger dan ‘volle’ leidingen.Blihi schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:55:
[...]
Loze leidingen heb ik om die reden ook overal. Het is een hoop geld, maar geeft wel flexibiliteit. Ik heb overal tenminste een 3/4 buis, maar in de meeste kamers twee. Verder nog zeven naar het dak vanuit de technische ruimte, die inmiddels vol zitten met bedrading voor de extra zonnepanelen en airco.
[...]
Bestaat COAX nog? Dat wordt toch ook overal uitgefaseerd. In huis wordt het allemaal UTP.
[...]
Je had ook kunnen volstaan met een managed switch in de meterkast en een buis naar zolder voor twee UTP kabels. Dan kan ook alles op zolder staan, of in de meterkast. Dat blijft dan een keuze. Nu zit je aan de zolder vast.
En ja, coax bestaat nog. Zeker in het noorden. De model woning waar we gekeken hebben had coax naar elke ruimte.
De meterkast wil ik leeg houden, dus daarom alles op zolder.
Eens. Het is wel belangrijk de access points strategisch te plaatsen. Zoals ik al zei, bij mij hangt het modem van KPN midden in de woning, in de hal net onder de trap. De maximale afstand tussen dat modem en een uithoek in het huis is 9 meter in een rechte lijn (het huis past dus geheel in een bol met straal 9 meter rondom dat modem/accesspoint).MarcoC schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:54:
[...]
Dat is natuurlijk prima. Alleen omdat dit topic ook over nieuwbouwwoningen gaat kan soms de indruk ontstaan dat een fatsoenlijk draadloos netwerk in nieuwbouw moeilijk is, en dat is niet zo.
Een wifi signaal gaat slecht door vloeren, omdat daar vaak wapening in zit of matten waar de vloerverwarming op zit (of erger nog, isolatiemateriaal met een metalen laagje). Als je dus meerdere verdiepingen hebt (en niet zoals bij mij een groot trapgat waar het modem in past) moet je er rekening mee houden dat je een accesspoint per verdieping nodig hebt.
Het helpt natuurlijk ook niet als je je hele huis vol hangt met 'slimme wifi dingen', zoals Philips Hue lampen etc. Dan moet je echt beter nadenken over de plaatsing van de accesspoints.
Klopt, alles is direct doorgeschakeld naar de switch. EDIT: niet alles, 1 poortje gaat naar de WAN aansluiting op het KPN modem. Die is dus vanuit de patchkast rechtstreeks op het glasvezelkastje aangesloten.1ntroduc3 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:02:
[...]
Nice overzicht.
Waarom heb je een patchkast tussen de switch zitten? Volgens mij schakel je nu van de patchkast alles direct door naar de switch toch? Of zie ik wat over het hoofd?
De gebruikte kabels in de muur zijn kabels met een harde kern. Daar kun je plugjes op krimpen en dan heb je die patchkast niet nodig, maar ik vond het netter op deze manier.
[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 11-12-2020 15:35 ]
Zeeën van ruimte in de meterkast hier, alles bereikbaar en vrijstaand (zeker niet in gebruik als berghokToppe schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:54:
[...]
Maar hoeveel heb je nu in je meterkast staan? Zoals @kabeltjekabel al aangeeft is een meterkast geen berghok en zolang hij vrij kan blijven. Ik heb nu ook alles in de meterkast zitten, erg onhandig omdat alles half ingebouwd is. Kan niet wachten tot het allemaal op zolder zit (natuurlijk iets onder voorbehoud, een installateur moet het ook maar willen/kunnen).
vandaag op Funda staan dat nu 5 van de 16 huizen verkocht zijn! Yeah
Op zolder is veel meer ruimte. Is veel praktischer. Daarnaast geluid. In mijn huidige woning hoor ik het gezoem van de server in de gang, ondanks dat alleen de voeding een fan heeft. Qua ventilatie is een krappe meterkast ook niet optimaal.Greebs schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:15:
In mijn nieuwe huis zal op de zolder een behoorlijk ruime afgesloten ruimte komen voor installaties. Dat is ook een ideale plaats voor een server. Ik heb een aantal loze leidingen tussen zolder en meterkast, en uiteraard ook naar de andere ruimtes in het hele huis.
In de meterkast komt wel de switch en patchpaneel omdat alle loze leidingen in de meterkast beginnen. Ook komt het modem in de meterkast omdat de kabels voor internet daar ook binnen komen.
[ Voor 6% gewijzigd door SvMp op 11-12-2020 15:40 ]
Eens, daar moet je over nadenken. Ik moet zeggen dat het mij behoorlijk meeviel. Op zolder heb ik geen AP maar ik haal alsnog 300mbit/s op 5GHz. Had erger verwacht. Hue-lampen gaan overigens via zigbee en niet via wifiBlihi schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:27:
[...]
Eens. Het is wel belangrijk de access points strategisch te plaatsen. Zoals ik al zei, bij mij hangt het modem van KPN midden in de woning, in de hal net onder de trap. De maximale afstand tussen dat modem en een uithoek in het huis is 9 meter in een rechte lijn (het huis past dus geheel in een bol met straal 9 meter rondom dat modem/accesspoint).
Een wifi signaal gaat slecht door vloeren, omdat daar vaak wapening in zit of matten waar de vloerverwarming op zit (of erger nog, isolatiemateriaal met een metalen laagje). Als je dus meerdere verdiepingen hebt (en niet zoals bij mij een groot trapgat waar het modem in past) moet je er rekening mee houden dat je een accesspoint per verdieping nodig hebt.
Het helpt natuurlijk ook niet als je je hele huis vol hangt met 'slimme wifi dingen', zoals Philips Hue lampen etc. Dan moet je echt beter nadenken over de plaatsing van de accesspoints.
Verwijderd
Dat willen we niet, maar dat mag toch helemaal niet meer volgens de regels van hypotheken? Alleen je huis + grond + meerwerk mag je lenen dacht ik..
Wij gaan ook volgende week passeren. Zojuist laatste stukken ontvangen. Wordt bij ons ook uit de hypotheek gehaald zie ik 🤔Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:13:
Volgende week vrijdag bij de notaris om te passeren. Vandaag de nota van afrekening gehad, staat er op dat de kosten van de hypotheek akte uit het hypotheekbedrag betaald worden.
Dat willen we niet, maar dat mag toch helemaal niet meer volgens de regels van hypotheken? Alleen je huis + grond + meerwerk mag je lenen dacht ik..
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 11-12-2020 16:26 ]
Verwijderd
Het is al weer gecorrigeerd bij mijSource90 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:26:
[...]
Wij gaan ook volgende week passeren. Zojuist laatste stukken ontvangen. Wordt bij ons ook uit de hypotheek gehaald zie ik 🤔
Door jouw berichtje ook maar een mail gestuurd naar de notaris. Ben benieuwd.Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:38:
[...]
Het is al weer gecorrigeerd bij mijSnelle notaris voor op een vrijdagmiddag.
Als je de comfortstand uit hebt staan en geen warmtevraag hebt koelt de uitloper van het warmtenet naar jouw afleverset gewoon volledig af en heb je geen enorme baal restwarmte in je huis.kepler schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:45:
[...]
Apart, ik heb totaal niet het gevoel dat het warm(er) wordt in de meterkast? Alle warme leidingen zijn ook netjes geisoleerd. Ik heb er nooit echt opgelet, maar net even gevoeld en niks geen warmte. Ik zal nog eens voelen als er veel warmte vraag is
Wow. Zo expliciet had ik die nog niet genoteerd in mijn lijst van SV nadelen.wortelsoft schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:34:
[...]
Ik heb op zolder in de technische ruimte een loze leiding voor een AP. Op de overloop 1e verdieping komt de verdeler van de vloerverwarming, daar heb ik extra stopcontact en loze leiding laten aanleggen. Als ik omtimmering dan iets groter neem van deze verdeler kan het het AP in die kast erbij. Dan zit het centraal en niet op een slaapkamer in het zicht.MarcoC schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:08:
[...]
Eens, daar moet je over nadenken. Ik moet zeggen dat het mij behoorlijk meeviel. Op zolder heb ik geen AP maar ik haal alsnog 300mbit/s op 5GHz. Had erger verwacht. Hue-lampen gaan overigens via zigbee en niet via wifi. Maar je punt blijft staan.
Het mag wel zolang je totaal maar niet meer dan 100% van de waarde van je woning leent. Als je het geld zelf hebt kan je beter de kosten zelf betalen, anders betaal je nog eens 30 jaar rente over die kosten. En dat stukje rente is dan weer niet aftrekbaarVerwijderd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:13:, maar dat mag toch helemaal niet meer volgens de regels van hypotheken? Alleen je huis + grond + meerwerk mag je lenen dacht ik..
[ Voor 5% gewijzigd door dixet op 11-12-2020 18:36 ]
Het hangt ook van het bewegende apparaat af, niet alleen van de AP. Veel laptops en telefoons hebben zelf beroerde wifi.MarcoC schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:08:
[...]
Eens, daar moet je over nadenken. Ik moet zeggen dat het mij behoorlijk meeviel. Op zolder heb ik geen AP maar ik haal alsnog 300mbit/s op 5GHz. Had erger verwacht. Hue-lampen gaan overigens via zigbee en niet via wifi. Maar je punt blijft staan.
Muwahh in 80% v/d gevallen is dat ook zo (het dikgedrukte), uitgaande van het feit dat standaard iedereen z'n modem/router in de meterkast heeft staan die NIET centraal in huis gelegen is.MarcoC schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:54:
[...]
Dat is natuurlijk prima. Alleen omdat dit topic ook over nieuwbouwwoningen gaat kan soms de indruk ontstaan dat een fatsoenlijk draadloos netwerk in nieuwbouw moeilijk is, en dat is niet zo.
En je gaat voorbij aan het punt dat een gedegen draadloos netwerk voor 90% bestaat uit bekabeling op de juiste plaats(en).
Tevens ontlast je de ether enorm met ieder apparaat wat je bedraadt aan kan sluiten ook zo aansluit, zo blijf je meer "ruimte" over houden voor de apparaten die niet anders kunnen dan draadloos.
Heb zelf bij iemand in een nieuwbouwwoning meer dan 30 dubbele aansluitingen gerealiseerd, ja dat vind ik best wel een flinke overkill, maar zou toch proberen om iedere ruimte/kamer tenminste 1 aansluiting/aansluit mogelijkheid te geven.
En als je woonkamer je de mogelijkheid geeft om je meubels etc. te spiegelen zou ik toch zeker aan beide kanten een loze leiding laten plaatsen waar je tzt je ethernet door kunt werken.
Tevens vergeet je dat zodra we naar Wifi 7/8 gaan dat men dan gaat praten over 60GHz draadloze netwerken, en als er dan al een paar velletjes papier tussen je apparaat en AP zitten is je verbinding weg.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Bedankt voor de verlichting tips hierboven. Die pendant is fantastisch voor boven een kookeiland.
-edit, ik haalde twee topics door elkaar. Ik bedoelde deze verlichting (Jansen en de Bont) uit het keukentopic:
YouTube: Jansen & de Bont - Verlichting voor in de keuken
[ Voor 33% gewijzigd door Stealth2000 op 12-12-2020 08:47 ]
In het keukentopic ben ik al even actief geweest omdat de keuken de grootste uitdaging is. We hebben meer eigenlijk meer een loft dan een standaard appartement. Dat is ook de reden waarom we zo voor dit bouwnummer zijn gevallen. We hebben als enige in het project overal een plafondhoogte van maar liefst 5.5 meter. Lekker naar boven koekeloeren als je op het toilet zit
Vorige week de hoerabrief gehad en op oudjaarsdag gaan we naar de notaris. Dan start de aannemer in februari en ik verwacht dat de bouw zo'n 1.5 jaar duurt. Dus rond juni 2022 verhuizen! Duurt nog een eeuwigheid voor mijn gevoel haha.
Voor zo ver het bekend is tot nu toe bij ons:
Waarom de keuze nieuwbouw?
Ik heb eigenlijk altijd in nieuwbouw gewoond behalve in mijn studententijd. Het idee dat het nieuw is en precies naar je eigen smaak vind ik heel fijn. Ook zijn we totaal niet handig dus van het idee dat ik zelf onderhoud aan mijn huis moet doen word ik ook niet heel blij.
We gaan van een nieuwbouw startersappartement naar een luxer en wat groter appartement. Het viel me op dat er maar weinig appartementseigenaars in dit topic zitten. De tweede stap is vaak een gezinswoning maar wij kiezen bewust voor een appartement.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Qua hypotheek en bouwproces nog niks onderschat. Behalve dat het akkoord op de hypotheek wel 8 weken op zich liet wachten. Dit is de tweede keer dat we dit proces in gaan dus ik weet heel goed wat er ongeveer aan zit te komen en wat ik qua meerwerk nu anders wil doen. Meerwerk is wel een stuk duurder dan 2014 zeg!
Tot nu toe hebben we vooral onderschat wat de consequentie is van een plafondhoogte van 5.5 meter. Het heeft zo veel potentie om iets heel bijzonders te worden. Maar er komen echt wel wat extra kosten bij voor muurafwerking, gordijnen, keuken die groots mag zijn, nadenken over akoestiek etc. Gelukkig hebben we een interieurontwerpster gevonden die mee gaat denken.
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Dit gaan we de komende maanden uitzoeken en definitief maken.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Het is een loftachtig appartement dus we willen eigenlijk de betonnen muren 'kaal' laten, maar dat is ook afhankelijk of dit er een beetje uitziet of niet. Alle binnenmuren worden opgebouwd met metal stud en gipsplaten dus die gaan we wel stucen denk ik.
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Die hebben we gelukkig niet! Wel een terras van 26m2 grenzend aan een nog aan te leggen gemeentelijk park. Heerlijk dat dat voor ons wordt bijgehouden.
Klinkt als een hele mooie woonruimte. Ik ben wel benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.Alic3 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:01:
Ik heb de laatste 200 pagina's teruggelezen en dat was al super leerzaam! Ik verwacht de komende maanden ook wel actief te zijn in dit topic. Tot nu toe al een flink lijstje gemaakt met dingen die ik wil uitzoeken/bespreken met de kopersbegeleider. En ook nog wel wat dingen waar ik binnenkort in dit topic nog op terugkom (geen mogelijkheid tot het vervallen van de lelijke standaard badkamer)
In het keukentopic ben ik al even actief geweest omdat de keuken de grootste uitdaging is. We hebben meer eigenlijk meer een loft dan een standaard appartement. Dat is ook de reden waarom we zo voor dit bouwnummer zijn gevallen. We hebben als enige in het project overal een plafondhoogte van maar liefst 5.5 meter. Lekker naar boven koekeloeren als je op het toilet zit![]()
Vorige week de hoerabrief gehad en op oudjaarsdag gaan we naar de notaris. Dan start de aannemer in februari en ik verwacht dat de bouw zo'n 1.5 jaar duurt. Dus rond juni 2022 verhuizen! Duurt nog een eeuwigheid voor mijn gevoel haha.
Ik heb eigenlijk altijd in nieuwbouw gewoond behalve in mijn studententijd. Het idee dat het nieuw is en precies naar je eigen smaak vind ik heel fijn. Ook zijn we totaal niet handig dus van het idee dat ik zelf onderhoud aan mijn huis moet doen word ik ook niet heel blij.
We gaan van een nieuwbouw startersappartement naar een luxer en wat groter appartement. Het viel me op dat er maar weinig appartementseigenaars in dit topic zitten. De tweede stap is vaak een gezinswoning maar wij kiezen bewust voor een appartement.
Qua hypotheek en bouwproces nog niks onderschat. Behalve dat het akkoord op de hypotheek wel 8 weken op zich liet wachten. Dit is de tweede keer dat we dit proces in gaan dus ik weet heel goed wat er ongeveer aan zit te komen en wat ik qua meerwerk nu anders wil doen. Meerwerk is wel een stuk duurder dan 2014 zeg!
Tot nu toe hebben we vooral onderschat wat de consequentie is van een plafondhoogte van 5.5 meter. Het heeft zo veel potentie om iets heel bijzonders te worden. Maar er komen echt wel wat extra kosten bij voor muurafwerking, gordijnen, keuken die groots mag zijn, nadenken over akoestiek etc. Gelukkig hebben we een interieurontwerpster gevonden die mee gaat denken.
***members only***
Het is een loftachtig appartement dus we willen eigenlijk de betonnen muren 'kaal' laten, maar dat is ook afhankelijk of dit er een beetje uitziet of niet. Alle binnenmuren worden opgebouwd met metal stud en gipsplaten dus die gaan we wel stucen denk ik.
Die hebben we gelukkig niet! Wel een terras van 26m2 grenzend aan een nog aan te leggen gemeentelijk park. Heerlijk dat dat voor ons wordt bijgehouden.
Ik heb iig nog nooit gemerkt dat de meterkast (te) warm werd. Zoals gezegd staan alle netwerk spullen erin en daar nog nooit problemen mee gehad.kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:00:
[...]
Als je de comfortstand uit hebt staan en geen warmtevraag hebt koelt de uitloper van het warmtenet naar jouw afleverset gewoon volledig af en heb je geen enorme baal restwarmte in je huis.
In het nieuwe huis hebben we geen SV, dus lekker lege kast
In mijn vorige appartement met SV werd de ruimte waar de SV hing ook warm (stuk warmer dan de woning, maar niet heet). Gratis verwarming met de deur openkepler schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:01:
[...]
Ik heb iig nog nooit gemerkt dat de meterkast (te) warm werd. Zoals gezegd staan alle netwerk spullen erin en daar nog nooit problemen mee gehad.
In het nieuwe huis hebben we geen SV, dus lekker lege kast
Weet je hoe je die comfort stand uitzet?kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:00:
[...]
Als je de comfortstand uit hebt staan en geen warmtevraag hebt koelt de uitloper van het warmtenet naar jouw afleverset gewoon volledig af en heb je geen enorme baal restwarmte in je huis.
Komen die krasjes er na verloop bij normaal gebruik niet in?Albestaz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:54:
Onze woning is inmiddels opgeleverd vorige week. Afgezien van de wat grotere punten die ik eerder melde, weinig dingetjes meer gevonden door eigen huis bij de oplevering. Met name wat kitwerk en opvullen van putjes her en der (meeste is terplekke hersteld) . Inspecteur had echt haviksogen, want de dingen die hij vond hadden we zelf waarschijnlijk nooit gezien. Een tweetal ramen had hij aangemerkt vanwege krasjes of een putje. Zelf kon ik ze in het begin amper zien. Inmiddels is de polijster langs geweest en die heeft aangegeven het niet te kunnen herstellen. Ofwel omdat de kras te dicht bij het kozijn zit ofwel omdat het putje in het tussenraam zit (fabrieksfout volgens hem). Hij heeft contact met de bouwer, dus de vraag is nog even hoe dit gaat aflopen. Wat de meneer van eigen huis wel over het hoofd heeft gezien waren een 6 tal krasjes/krassen op de schuifpui (denk dat hij deze vergeten is te inspecteren). Deze zo snel mogelijk alsnog gemeld nadat oplevering al achter de rug was. Is de bouwer tot nu toe coulant mee omgegaan want ook hier heeft de polijster naar gekeken, maar merendeel van de krasjes zitten te dicht bij het kozijn om te polijsten gaf hij aan (zo'n 5 tot 10 cm van het kozijn). Krasjes zijn niet diep, maar als je weet waar ze zitten ga je je er wel aan irriteren. Hoop echt dat hier nog een oplossing voor komt. Krasjes zijn niet diep, maar wel zo'n 3-4 cm per stuk.
Of zijn het echt beschadigingen?
Sorry, had deze geopend op m'n telefoon en uitgestapt voor ik beantwoord had..wortelsoft schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:30:
[...]
Weet je hoe je die comfort stand uitzet?
Comfortstand uitzetten doe je op de thermostaat (apart knopje).
Agpo Ferroli afleversets hebben ook de mogelijkheid onderin een draadbrug aan te brengen; dan heb je permanente comfortstand. Die draadbrug wil ook nog wel eens ongevraagd gemonteerd zijn. Hier in de buurt een heel appartementencomplex waar die draadbrug er in zit terwijl er expliciet in de montagehandleiding staat dat die er niet in hoort icm de gebruikte thermostaat
Let wel dat als je de comforstand uitschakelt het echt een heel stuk langer kan duren voor je warm tapwater hebt, afhankelijk van hoe lang jouw uitloper van het SV net is.
Wellicht zijn er ook merken waar het helemaal geen optie is en het ding het zelf regelt (of niet..).
[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-12-2020 04:28 ]
175k? Heb je een gouden keuken ofzo?Alic3 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:01:
Ik heb de laatste 200 pagina's teruggelezen en dat was al super leerzaam! Ik verwacht de komende maanden ook wel actief te zijn in dit topic. Tot nu toe al een flink lijstje gemaakt met dingen die ik wil uitzoeken/bespreken met de kopersbegeleider. En ook nog wel wat dingen waar ik binnenkort in dit topic nog op terugkom (geen mogelijkheid tot het vervallen van de lelijke standaard badkamer)
In het keukentopic ben ik al even actief geweest omdat de keuken de grootste uitdaging is. We hebben meer eigenlijk meer een loft dan een standaard appartement. Dat is ook de reden waarom we zo voor dit bouwnummer zijn gevallen. We hebben als enige in het project overal een plafondhoogte van maar liefst 5.5 meter. Lekker naar boven koekeloeren als je op het toilet zit![]()
***members only***
Zou wel lekker zijn om die eens in te huren.
Net als een styliste
En het is ook een rekensom. Als je er ooit weggaat (en dat doe je, tussen zes plankjes of gewoon verticaal), verdien je die uitgave weer terug. 2,4m × 5,4m is bijna 13m² extra, voor 30k. 2.300 euro per m². Dat zijn waarschijnlijk de goedkoopste vierkante meters van het huis. Plus je hebt er in de tussentijd woongenot van.MarcoC schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:39:
[...]
Kan je vervelend vinden, maar de prijs van een huis is grofweg gebaseerd op prijs per vierkante meter * aantal vierkante meters. Grotere huizen zijn duurder. Geldt voor bestaande bouw toch net zo goed?
Wij hebben zowel een uitbouw voor als achter genomen én knallen nog een dubbele dakkapel op de zolder - dan is de ruimte gemaximaliseerd. Zowel voor ons in gebruik, als wanneer we in de toekomst zouden verkopen.
Poeh, hobby mag geld kosten. Ik moet me flink gaan verdiepen in wat wij willen, maar ik denk dat het vooral Hue wordt en nog wat slimme oplossingen (liefst niet van Google). Maar dat moet qua bedrag echt wel beperkt blijven en een goede functionaliteit hebben.Verwijderd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:16:
Het zal vast een leuke hobby zijn, maar als ik bedragen van 20k zie ben ik blij dat ik niks met domotica heb.
Ik heb Philips hue met een bewegingssensor, Sonos, een Nest deurbel en de thermostaat staat toch altijd op 21 met vloerverwarming. Ik zou niet weten wat ik nog meer zou willen.
Voor 20k kun je een hele tuin aanleggen. Dan druk ik wel een keer op een schakelaar.
Overigens is er ook een samenwerking op komst tussen beide, zodat iedereen overal gebruik van kan maken
Geen goud, maar we kijken wel naar een keuken met messing details
Maar zonder grappen, zoals @Requiem19 al zegt zit je daar zo aan helaas.
Nadeel van een gelijkvloers appartement is ook dat je niet een verdieping op een later moment kunt doen. Die gietvloer moet er in één keer in, wil je de deuren upgraden dan doe je die ook allemaal en zo zijn er nog wel wat dingen die je direct moet doen.
En dan nog eens het nadeel van muren van 5.5m hoog, dat worden veel m2 om te stucen en ik ga zelf ook niet op een ladder staan om te schilderen denk ik. Dat zou je misschien normaal ook nog wel zelf doen om kosten te besparen.
Daarnaast willen we het ook wat luxer aanpakken dan standaard. In ons huidige appartement waren we voor 20k wel klaar. Laminaat, niet al te boeiende keuken, standaard badkamer, geen stuc etc.
@Z___Z Ik ben zelf ook benieuwd haha.
@Ruudzaan Ze werkt op uurbasis (ongeveer 100 incl btw) en we kunnen kiezen wat ze gaat doen voor ons. Uit mijn hoofd is een moodboard is 4 uur, uitwerken indeling van 1 verdieping (3 voorstellen waaruit we kunnen kiezen) 16 uur, lichtplan 8 uur (incl. technische tekening en voorstel armaturen). En eventueel doet ze als we dat willen ook alle contact met de aannemer, gaat ze voor ons shoppen en doet ze bij oplevering ook de afstyling. Maar dat hoeft van mij niet zo. Ik vind het belangrijker dat iemand meedenkt met een goede indeling, een lichtplan maakt en met een praktisch voorstel komt voor kleuren en materialen.
Met zijn rapport kon ik ook naar de aannemer en dat scheelde veel tijd en onduidelijkheid in de offerte.
Ik hoefde voor de architect niet te betalen, daar het een vriend was.
Maar man, wat was ik er blij mee. Het zit soms al in simpele opmerkingen. "Deze deur zou ik iets opschuiven, dat is handiger voor de looproute"
Ook bij ons volgende huis zit ik er weer aan te denken. Maar weet nog niet wat voor soort deskundige ik moet vragen.
Wij willen kijken of zoiets nog in het budget past maar voelen nu niet de behoefte om een (uitgebreide) offerte op te laten stellen. De pijp zou gewoon recht omhoog kunnen.
Wij hadden zelf een bedrag tussen de €3000-€3500 in gedachten, is dat realistisch?
Voor een pelletkachel moet je idd aan zoiets denken. Ligt er wel aan hoe je het rookkanaal laat doen.Toppe schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:24:
Zijn er mensen die hier (direct) na de bouw een houtkachel hebben laten plaatsen? En met wat voor kosten moet je ongeveer rekening houden?
Wij willen kijken of zoiets nog in het budget past maar voelen nu niet de behoefte om een (uitgebreide) offerte op te laten stellen. De pijp zou gewoon recht omhoog kunnen.
Wij hadden zelf een bedrag tussen de €3000-€3500 in gedachten, is dat realistisch?
Pelletkachel willen we niet, gewoon een ouderwetste houtgestookte kachel. Deze zal incidenteel gestookt worden, vandaar dat we ooo niet de hoofdprijs er voor willen betalen.Requiem19 schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:26:
[...]
Voor een pelletkachel moet je idd aan zoiets denken. Ligt er wel aan hoe je het rookkanaal laat doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 13-12-2020 13:37 ]
Heb wel al regelmatig gelezen dat een kachel bij nieuwbouw niet zo handig is. Het wordt veel te warm vanwege de isolatie en vloerverwarming die altijd aan staat.Toppe schreef op zondag 13 december 2020 @ 13:35:
[...]
Pelletkachel willen we niet, gewoon een ouderwetste houtgestookte kachel. Deze zal incidenteel gestookt worden, vandaar dat we ooo niet de hoofdprijs er voor willen betalen.
De vloerverwarming werkt gewoon op basis van een thermostaat, die gaat echt wel uit. De massa is echter wel al warm en verliest relatief langzaam warmte.SquareOne schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:31:
[...]
Heb wel al regelmatig gelezen dat een kachel bij nieuwbouw niet zo handig is. Het wordt veel te warm vanwege de isolatie en vloerverwarming die altijd aan staat.
Verder eens, nog afgezien van de uitstoot.
Gefeliciteerd! 170k voor meerwerk vind ik wel heftig vooral voor een appartement daar heb je meestal toch geen dure opties als uitbouw etc?Alic3 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:01:
***members only***
[ Voor 16% gewijzigd door WybWyb op 13-12-2020 17:37 ]
MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III
Uitstoot geloof ik wel. Wat ik zeg, als hij 2 keer per week aan zou gaan in de winter vindt ik het allang prima. Voor de temperatuur doe is ik het niet, dan zou ik hem zelfs weg laten. Ik heb het altijd warm en loop zelfs met dit weer het liefst in een korte broekDeleon78 schreef op zondag 13 december 2020 @ 15:34:
[...]
De vloerverwarming werkt gewoon op basis van een thermostaat, die gaat echt wel uit. De massa is echter wel al warm en verliest relatief langzaam warmte.
Verder eens, nog afgezien van de uitstoot.
Geen uitbouw maar we willen als het kan wel een extra tussenverdieping/entresol in de woonkamer dus die kosten zijn vergelijkbaar met die van een uitbouw. Verder gaan we wel voor een hoogwaardig afwerkingsniveau dus daar gaat ook wel wat in zitten. Denk dan aan een maatwerkkeuken van rond de 40k. Komt vooral omdat we door de hoogte veel kastwerk nodig hebben. Een 'standaard' keuken valt een beetje weg in een woonkamer/keuken van 52m2 en 5.5m hoog.Yaa87 schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:34:
[...]
Gefeliciteerd! 170k voor meerwerk vind ik wel heftig vooral voor een appartement daar heb je meestal toch geen dure opties als uitbouw etc?
Ik ben het met je eens dat het veel geld is voor een appartement, maar het is best een bijzondere ruimte in een wat luxer appartementencomplex. Als het een gewoon huis was geweest was het misschien wat normaler om dat bedrag uit te geven, maar moet dat uitmaken alleen omdat dit een appartement is? Ik denk het niet. We willen er ook lang blijven wonen (al weet je nooit of je nóg een keer je droomhuis tegenkomt). Omdat het gelijkvloers is, is het eigenlijk ook levensloopbestendig haha. Wie weet zitten we er nog 40 jaar.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2