Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.796 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

nel!s schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:11:
[...]

Uit deze link "Op een gegeven moment hebben wij een geveldoorvoer gevonden, die elektronisch alleen open gaat als de wasemkap aan staat. Helaas werkt dit maar bij enkele wasemkappen. Nu zijn we bezig met een ander type, die met alle wasemkappen werkt en ook isoleert (zelfs met een Qv10 verklaring). Ik hoop dat we deze binnenkort kunnen testen in de praktijk."

Weet iemand waar het hier over gaat? Dit kan interessant zijn om de qv10 waarde laag te houden.
Interessant, was ik nog niet van op de hoogte! Dit is volgens mij wat @896gerard zoekt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Warme lucht bevat nauwelijks energie. Het is vooral de vocht in de lucht die de warmte vast houd. Gezien de luchtvochtigheid buiten meestal lager is dan binnen kost het ook weinig energie om de koude droge lucht weer op te warmen. De meeste warmte zit in de massa van je huis. Die warmte ventileer je niet zomaar weg. Met koken voeg je ook veel warmte toe aan je woning dus dat compenseert een groot deel van je verlies al.

Daarnaast kan je in de zomer met recirculatie de warme vochtige lucht slecht kwijt, waardoor je op warme dagen nog warmere lucht binnen krijgt. Dat lijkt me een groter probleem dan het bijstoken in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Lauryn schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:00:
Geen verstand van afzuigapparaten maar ik vind deze prachtig:
[Afbeelding]

De Novy Cloud voor 2.599,-

Veel te duur, maar wel geweldig O+
Dit lijkt mij juist niet goed werken. Veel te hoog. Vet en dergelijk is al alle kanten op voordat het omhoog gezogen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-05 22:21
[Afbeelding]

Hangt hier en bevalt heel goed! Verlichting is ook fijn, met een “operatietafel modus” en een met warmer licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
[Afbeelding]

Op z'n hoogste stand zuigt die maar 343 m2/h af, das echt 3x niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
JackBol schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:23:
[...]

Interessant, was ik nog niet van op de hoogte! Dit is volgens mij wat @896gerard zoekt.
Wauw, top! Bedankt voor het linken. Misschien moet er nog wat aan gehackt worden om het in een betonvloer ipv in een gevel te stoppen, maar als het er al is, is dat vaak minder moeite dan zelf hardware in elkaar te boetseren.

Edit, de link gelezen hebbend: Er staat daar ook goede info over wel/geen luchtdichtheid, dat helpt.

Edit 2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOwivwfEqfA8-9KxGy-OT7gNatg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VP6s97GvkoMeXZOMiOuxPeYd.png?f=user_large

Men realiseert zich wel dat bij toepassing van dit systeem in luchtdichte huizen er ook aanvoer van lucht nodig is, er is dus een fabrikant die beide systemen levert (aan- en afvoer) en die draadloos met elkaar laat communiceren. Deze oplossing is mooi, maar nog heel duur 8)

[ Voor 53% gewijzigd door 896gerard op 03-12-2020 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:22

ChUcKiE

Dus........

Heb laatst een link geplaatst, kan um zo 1 2 3 niet vinden, maar daar werd gesproken om de afzuigkap op het ventilatiesysteem aan te sluiten (met extra filters). Om zo het systeem niet te beïnvloeden.

https://www.bewustnieuwbo...ge-apparatuur-ventilatie/

[ Voor 20% gewijzigd door ChUcKiE op 04-12-2020 12:46 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
voog schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:48:
[...]

Hangt hier en bevalt heel goed! Verlichting is ook fijn, met een “operatietafel modus” en een met warmer licht.
hallom schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:20:
[...]

Op z'n hoogste stand zuigt die maar 343 m2/h af, das echt 3x niks
Deze twee reacties is precies de reden waarom je niet zoveel hebt aan reacties op internet over hoe goed of slecht een afzuigkap of kookveldafzuiging werkt. Zonder te weten wat je kookt is er geen waarde aan te hechten. Kook je groente en aardappels, dan werkt alles goed. Ga je braden wordt het al iets moeilijker. Ga je wokken, grillen of frituren dan ga je pas echt fatsoenlijke ventilatie nodig hebben. De laatste categorie werkt alleen goed met een afzuigkap boven de kookplaat naar buiten. Dus niet in de kookplaat of in het plafond.
Maar goed niet iedereen doet die laatste drie en daarom vind je prima ervaringen met kookveldafzuiging, plafondafzuiging en recirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Z___Z schreef op donderdag 3 december 2020 @ 23:28:
[...]

[...]

Deze twee reacties is precies de reden waarom je niet zoveel hebt aan reacties op internet over hoe goed of slecht een afzuigkap of kookveldafzuiging werkt. Zonder te weten wat je kookt is er geen waarde aan te hechten. Kook je groente en aardappels, dan werkt alles goed. Ga je braden wordt het al iets moeilijker. Ga je wokken, grillen of frituren dan ga je pas echt fatsoenlijke ventilatie nodig hebben. De laatste categorie werkt alleen goed met een afzuigkap boven de kookplaat naar buiten. Dus niet in de kookplaat of in het plafond.
Maar goed niet iedereen doet die laatste drie en daarom vind je prima ervaringen met kookveldafzuiging, plafondafzuiging en recirculatie.
Een eerste aanzet om dit wel goed te doen is het vaststellen van meetbare eenheden en die op een reproduceerbare manier te meten bij alle verschillende kook- en afzuigsystemen(Hier spreekt de onderzoeker haha). Drie kan ik er zo al bedenken en die zijn redelijk goed te meten: CO2, luchtvochtigheid en fijnstof. Daar zijn gewoon apparaten voor. Als mijn systeem geïnstalleerd is ga ik hier ook zeker op meten en dit ook meten bij het recirculatiesysteem van mijn familie. Rapport volgt, over ongeveer een jaar :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 19:58
Het allerbeste is natuurlijk om zoveel mogelijk te recyclen.
Dus de lucht van de afzuiger moet door een waterfilter.
Geeft een mooie bouillon voor een soepje de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
izdp schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:50:
Het allerbeste is natuurlijk om zoveel mogelijk te recyclen.
Dus de lucht van de afzuiger moet door een waterfilter.
Geeft een mooie bouillon voor een soepje de volgende dag.
Haha. Lekkere vette soep met een zwart kleurtje krijg je dan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
896gerard schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:38:
[...]

Een eerste aanzet om dit wel goed te doen is het vaststellen van meetbare eenheden en die op een reproduceerbare manier te meten bij alle verschillende kook- en afzuigsystemen. [...] Als mijn systeem geïnstalleerd is ga ik hier ook zeker op meten en dit ook meten bij het recirculatiesysteem van mijn familie.
Dik gedrukte stuk lijkt mij niet vergelijkbaar. Mooi dat je straks de data hebt, echter zijn het waarschijnlijk verschillende (keuken)opstellingen, woning afmetingen, MV-systemen, afzuigkappen, afstanden tot muur/raam, aantal personen in huishouden, etc.
Hoe wil je dat vergelijkbaar gaan maken?

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 04-12-2020 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:51
Source90 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 02:24:
[...]
Dik gedrukte stuk lijkt mij niet vergelijkbaar. Mooi dat je straks de data hebt, echter zijn het waarschijnlijk verschillende (keuken)opstellingen, woning afmetingen, MV-systemen, afzuigkappen, afstanden tot muur/raam, aantal personen in huishouden, etc.
Het is hoe dan ook interessanter dan alle stellige meningen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Source90 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 02:24:
[...]
Het doel van al die verschillende systemen is wel hetzelfde: je wilt een constante luchtvochtigheid, een constante lage CO2 en een constante lage fijnstofwaarde. Uiteraard krijg je verschillen door verschillende maatvoeringen en installaties, maar je moet ergens beginnen met 'de werkelijkheid omzetten in een getal' B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:41
896gerard schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:10:
[...]

Het doel van al die verschillende systemen is wel hetzelfde: je wilt een constante luchtvochtigheid, een constante lage CO2 en een constante lage fijnstofwaarde. Uiteraard krijg je verschillen door verschillende maatvoeringen en installaties, maar je moet ergens beginnen met 'de werkelijkheid omzetten in een getal' B)
Ik weet niet hoe groot je familie is, maar stel je hebt een stuk of 100 huishoudens, dan kun je je observaties matchen adhv context factoren zoals grootte van de ruimte, ramen, kookgedrag etc. Anders misschien dubbel blind werken, waarbij je partner eea installeert en willekeurig circuleert en naar buiten afzuigt, en jij de geanonimiseerde data analyseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
nel!s schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:39:
[...]

Ik weet niet hoe groot je familie is, maar stel je hebt een stuk of 100 huishoudens, dan kun je je observaties matchen adhv context factoren zoals grootte van de ruimte, ramen, kookgedrag etc. Anders misschien dubbel blind werken, waarbij je partner eea installeert en willekeurig circuleert en naar buiten afzuigt, en jij de geanonimiseerde data analyseert?
:Y

Waarschijnlijk kom ik na een jaar op n=15 met vrienden/familie..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:19
nel!s schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:11:
[...]

Uit deze link "Op een gegeven moment hebben wij een geveldoorvoer gevonden, die elektronisch alleen open gaat als de wasemkap aan staat. Helaas werkt dit maar bij enkele wasemkappen. Nu zijn we bezig met een ander type, die met alle wasemkappen werkt en ook isoleert (zelfs met een Qv10 verklaring). Ik hoop dat we deze binnenkort kunnen testen in de praktijk."

Weet iemand waar het hier over gaat? Dit kan interessant zijn om de qv10 waarde laag te houden.
Ik weet niet op welk product hij op doelt maar in Duitsland is men veel actiever bezig met een goede muurdoorvoerisolatie. Ik ben van plan om deze https://abluft-tuning.de/weibel-mauerkasten/ binnenkort te gaan halen. 450 euro, maar je bent wel gelijk van het gedoe af. Het gat is dan in open toestand ook echt 'open' dus weinig tot geen weerstand. Op Amazon zijn de ervaringen goed en veel kan er eigenlijk ook niet mis mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Bij mij beginnen ze deze maand met de bouw. Vandaag de definitieve tekeningen gekregen met alle meerwerkkeuzes die ik alweer maanden geleden moest doorgeven. Ik baal dat ik nu over zoveel van mijn keuzes eigenlijk totaal niet meer tevreden ben. Ik zou zoveel anders doen. Ik vond het hele proces heel erg overweldigend. Er kwam ook zoveel op me af ik wist het niet meer, het gaf me ook heel veel stess. Jammer dat ik dit topic niet eerder had ontdekt.

- niet tevreden over extra gekozen lichtpunten. Ik zou eigenlijk meer wandlichtpunten willen en een paar lichtpunten had ik beter kunnen verschuiven. Nu heb ik waarschijnlijk geen plafond lichtpunt op de plek waar een eettafel komt.
- schuifrichting van schuifpui zou eigenlijk aan de andere kant moeten.
- Er werd de optie geboden de hal in te korten, als ik nu opnieuw mocht kiezen zou ik dat hebben gedaan.
- volgens mij heb ik die fout gemaakt geen exta loze leidingen ze nemen...
- badkamer en wc....ook spijt van. Ik had echt casco moeten nemen zodat ik de tijd kon nemen om te bepalen wat ik echt wilde.
- keuken opstelling- wil ik dit ook anders...

Al met al ben ik best teleurgesteld en vooral in mezelf. Deze dingen na oplevering alsnog veranderen gaat te veel geld kosten dus ik zal ermee moeten leven. * First world problem, maar toch jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
@Yaa87 heb je contact opgenomen met de bouwer? Ik heb na start bouw nog best veel electra veranderd, vinden ze niet leuk, maar het kan als je netjes edoch dringend vraagt. Wij hebben ook nog draairichting van de deur veranderd.

Badkamer wordt lastig, maar ja, als je daar iets echt leuks mee wilt doen kost het klauwen met geld, zoals eerder in dit topic voorbij is gekomen. En hoe veel tijd ben je er nou eigenlijk.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Flatisa ik denk dat je menig Tweaker hier, in het wtw, en in het keuken topic erg blij maakt met een review van dit systeem! Wanneer komt het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaa87
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
nel!s schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:20:
@Yaa87 heb je contact opgenomen met de bouwer? Ik heb na start bouw nog best veel electra veranderd, vinden ze niet leuk, maar het kan als je netjes edoch dringend vraagt. Wij hebben ook nog draairichting van de deur veranderd.

Badkamer wordt lastig, maar ja, als je daar iets echt leuks mee wilt doen kost het klauwen met geld, zoals eerder in dit topic voorbij is gekomen. En hoe veel tijd ben je er nou eigenlijk.. ;)
-je zou denken dat wat elektra punten aanpassen voor de bouw gestart is geen probleem zou zijn... Alleen ze zeggen dat het echt niet kan. Ik snap het wel ze hebben niet voor niks deadlines. Ik wil me ook niet teveel opdringen, ze hebben de kans geboden en ik heb de verkeerde keuzes gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arebij
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:49
Yaa87 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:11:
Bij mij beginnen ze deze maand met de bouw. Vandaag de definitieve tekeningen gekregen met alle meerwerkkeuzes die ik alweer maanden geleden moest doorgeven. Ik baal dat ik nu over zoveel van mijn keuzes eigenlijk totaal niet meer tevreden ben. Ik zou zoveel anders doen. Ik vond het hele proces heel erg overweldigend. Er kwam ook zoveel op me af ik wist het niet meer, het gaf me ook heel veel stess. Jammer dat ik dit topic niet eerder had ontdekt.

- niet tevreden over extra gekozen lichtpunten. Ik zou eigenlijk meer wandlichtpunten willen en een paar lichtpunten had ik beter kunnen verschuiven. Nu heb ik waarschijnlijk geen plafond lichtpunt op de plek waar een eettafel komt.
- schuifrichting van schuifpui zou eigenlijk aan de andere kant moeten.
- Er werd de optie geboden de hal in te korten, als ik nu opnieuw mocht kiezen zou ik dat hebben gedaan.
- volgens mij heb ik die fout gemaakt geen exta loze leidingen ze nemen...
- badkamer en wc....ook spijt van. Ik had echt casco moeten nemen zodat ik de tijd kon nemen om te bepalen wat ik echt wilde.
- keuken opstelling- wil ik dit ook anders...

Al met al ben ik best teleurgesteld en vooral in mezelf. Deze dingen na oplevering alsnog veranderen gaat te veel geld kosten dus ik zal ermee moeten leven. * First world problem, maar toch jammer.
Wie is je bouwer ? Wij hadden Dura Vermeer, hier hebben wij de keuken ook afgenomen. Tussen het eerste ontwerp en het uiteindelijke ontwerp is ontzettend veel veranderd, opstelling, apparatuur, kleur. 10 weken voor oplevering kon dit allemaal nog aangepast worden.

Extra lozen leidingen, ik heb er 0 genomen. Ik ben ook niet van de domotica oid (woord heb ik pas hier geleerd op tweakers :-)), en geloof nooit dat ik hier niet uniek in bent. Waar wil je het precies voor gebruiken ?

Schuifpui kan je misschien nog wel veranderen, vragen kan altijd.

Praat is met je bouwbegeleider. Zijn net mensen, als ze je kunnen helpen zullen ze het echt niet laten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:54

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Yaa87 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:40:
[...]

-je zou denken dat wat elektra punten aanpassen voor de bouw gestart is geen probleem zou zijn... Alleen ze zeggen dat het echt niet kan. Ik snap het wel ze hebben niet voor niks deadlines. Ik wil me ook niet teveel opdringen, ze hebben de kans geboden en ik heb de verkeerde keuzes gemaakt.
Afhankelijk van de staat waarin de woning opgeleverd zal worden is er ook in de “ ruwbouw” best nog wat te doen qua elektrapunten. Altijd slimmer om het dan te doen dan op het moment als alles geschilderd is etc.

Overigens deed mijn bouwer niet moeilijk over wat wijzigingen. Heb uiteindelijk in de garage en berging nog wat loze leidingen laten plaatsen (geen idee waarvoor maar het kan altijd handig zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
[...]
-je zou denken dat wat elektra punten aanpassen voor de bouw gestart is geen probleem zou zijn... Alleen ze zeggen dat het echt niet kan.
Bij mij gaf de aannemer aan dat ze zsm na het definitief maken van de tekeningen o.a de kanaalplaten gaan bestellen en daar zitten de lichtpunten a fabriek al in. Dat is dus niet meer mogelijk om aan te passen.

Maar een stopcontact een stukje verplaatsen op een later moment kon prima.

Maar e.e.a hangt ook weer af van de manier van bouwen van de aannemer. Als de binnenmuren pre-fab in de fabriek van beton gemaakt worden, dan gieten ze alle leidingen er al in.
Als het met kalksteen gebouwd wordt, zoals bij mij, dan frezen ze achteraf pas de leidingen in de muren en zijn wijzigen dus veel langer mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11
Flatisa schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 14:32:
[...]

Ik weet niet op welk product hij op doelt maar in Duitsland is men veel actiever bezig met een goede muurdoorvoerisolatie. Ik ben van plan om deze https://abluft-tuning.de/weibel-mauerkasten/ binnenkort te gaan halen. 450 euro, maar je bent wel gelijk van het gedoe af. Het gat is dan in open toestand ook echt 'open' dus weinig tot geen weerstand. Op Amazon zijn de ervaringen goed en veel kan er eigenlijk ook niet mis mee gaan.
Die voeding 8)7
Afbeeldingslocatie: https://abluft-tuning.de/wp-content/uploads/2017/08/mauerkasten-montage-3n.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Dit snap ik echt niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-05 15:46
Haha het is een typische oplossing die bedacht is door een stel werktuigbouwkundige.

De linker adapter meet of er stroom loopt, als je bijvoorbeeld je afzuigkap aanzet. De rechter is de voeding voor je klepje. Kan chiquer, werkt wel zo ;)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
Bladeslayer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:53:
Haha het is een typische oplossing die bedacht is door een stel werktuigbouwkundige.

De linker adapter meet of er stroom loopt, als je bijvoorbeeld je afzuigkap aanzet. De rechter is de voeding voor je klepje. Kan chiquer, werkt wel zo ;)
Het is ingenieus bedacht en eenvoudig achteraf te installeren, maar de belangrijkste (gevoelige) electronica zit in de buitentemperatuur. Ik heb eens een beveiligingssysteem op een voertuig geïnstalleerd en alles wat in de buitenlucht zat werkte in eerste instantie niet. De Naber Thermobox gebruikt geen elektronica en heeft bijna de Rc waarde van warmte-isolerend glas. Dat lijkt mij een uitstekend startpunt. Alles wat dagelijks gebruikt wordt moet zo simpel mogelijk zijn, downtime is onacceptabel. De vriendin moet ook tevreden blijven 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
896gerard schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:43:
[...]
Het is ingenieus bedacht en eenvoudig achteraf te installeren, maar de belangrijkste (gevoelige) electronica zit in de buitentemperatuur.
Het idee is goed maar de uitvoering had beter gekund.
Volgens mij had dit prima in 1 adapter gepast ipv 2.
Het is niet meer dan een simpele stroommeting, een klein relais en een tranformator om te schakelen. Dat past prima in 1 adapter.

Soms is het trouwens ook gewoon een praktische reden dat zo'n oplossing als deze gekozen wordt. Dan zijn er al 2 adapters voor een ander doel incl alle keuringen en certificeringen en wil iemand niet investeren in nieuwe vanwege kosten en/of tijd die daarin gaat zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Farmerwood op 06-12-2020 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:05

Toppe

Oké ✅

Zijn er toevallig mensen die hier een (tegel)vloer hebben liggen (of gaan laten leggen) in de ‘Hongaarse punt’? En zo ja, hoe bevalt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k2Z9nyc7oD-giZMglwEQIfe5S8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bq5cMU6iXfvQNmAdN5owuVrM.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Toppe wij kijken ook naar keramisch parket, en m.i. valt of staat het met hoe zichtbaar de voeg is. Een brede en contrasterende voeg wordt erg lelijk. Als je visgraat neemt heb je relatief veel meer voeg dan met lange planken, dus moet je er nog eens extra op letten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:16
nel!s schreef op zondag 6 december 2020 @ 09:18:
@Toppe wij kijken ook naar keramisch parket, en m.i. valt of staat het met hoe zichtbaar de voeg is. Een brede en contrasterende voeg wordt erg lelijk. Als je visgraat neemt heb je relatief veel meer voeg dan met lange planken, dus moet je er nog eens extra op letten.
Wij hebben ook een keramische tegelvloer. (houtlook-tegel)
Laten leggen met een minimale voeg en ziet er erg strak uit.

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/C132A82D-0B17-4BD2-A08A-0616F6EB7C90.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/IMG_2357.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://dsc.cloud/0eb69a/IMG_2320.jpeg

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 19:19
Rivanov schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:18:
[...]

Wij hebben ook een keramische tegelvloer. (houtlook-tegel)
Laten leggen met een minimale voeg en ziet er erg strak uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vloer ziet er erg strak uit! Bij welke partij heb je dat laten doen als ik vragen mag? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-05 09:50

JT

VETAK y0

[...]

Wij waren vergeten aansluitingen voor zonweringen te laten maken. Hebben we achteraf laten doen, is in het beton gefreesd. Pas alleen met renovlies op dat je deze gefreesde leidingen goed dichtsmeert zodat je niet later nog iets in het renovlies ziet (los daarvan zouden we niet zo snel weer voor renovlies kiezen). Uiteindelijk vielen die kosten wel mee en denk ik dat we niet duurder uit waren dan bij de projectontwikkelaar, misschien zelfs wel goedkoper. Extra stopcontact was in ons project volgens mij 140 euro, bedrag voor maken van leiding voor zonnewering zal hetzelfde zijn gok ik dan zo. Zo niet meer want na het eerste deel van de leiding en daaraan gekoppeld de doos voor de knop, moet er ook nog een leiding naar buiten. Wij waren uiteindelijk voor 5 leidingen rond de 500 euro kwijt. Nu hebben we leidingen die buiten eindigen dus dat wordt makkelijk aansluiten :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

@Rivanov En welke tegel is dit? ;) Ziet er erg mooi en rustig uit. De meeste keramisch parketten die ik tegenkom hebben veel noesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Rivanov en vraag 3: hoe breed is je voeg precies?

@Anoniem: 36835 dit is exact ons probleem met de marazzi vero serie, ik ga nu kijken naar een rustigere sortering zoals de Starwood Tanzania, en wat andere uit de marazzi treverk reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Anoniem: 36835 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:37:
@Rivanov En welke tegel is dit? ;) Ziet er erg mooi en rustig uit. De meeste keramisch parketten die ik tegenkom hebben veel noesten.
Haha, grappig om te zien dat er meer mensen deze stuggle hebben. Veel keramisch parket vloeren zijn enorm ‘gevlamd’ of met opvallende noesten. Zelf zoek ik ook een wat rustiger model.

Nu Kronos Les Bois op het oog maar zou nog rustiger mogen .

[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 06-12-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SquareOne schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:21:
[...]

Nu Kronos Les Bois op het oog maar zou nog rustiger mogen .
Dat is geen goedkope tegel, 109 euro per m2 :P En dan moet je nog een tegelzetter betalen.

Ik heb zelf Novabell Artwood Maple op het oog.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 06-12-2020 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Anoniem: 36835 schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:10:
[...]

Dat is geen goedkope tegel, 109 euro per m2 :P En dan moet je nog een tegelzetter betalen.

Ik heb zelf Novabell Artwood Maple op het oog.
Ik weet niet of je aan een bepaalde leverancier vast zit maar ik heb onderstaande prijzen ontvangen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Betreffen prijzen bij opvragen eerste offerte, met onderhandelen kan daar wellicht nog wat van af. Leggen betreft visgraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SquareOne schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:22:
[...]

Ik weet niet of je aan een bepaalde leverancier vast zit maar ik heb onderstaande prijzen ontvangen:

***members only***

Betreffen prijzen bij opvragen eerste offerte, met onderhandelen kan daar wellicht nog wat van af. Leggen betreft visgraat.
Oh dat valt mee idd. Ik heb bij een random tegeloutlet gekeken waar de merken waar ik op zocht redelijk marktcomform geprijsd waren. Die kronos schiet er alleen heel erg uit...Maargoed, niks gezegd ;)

Wel een mooie tegel overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@Anoniem: 36835 welke kleur van de le bois serie had je op het oog? Ik ga dinsdag de Slavonia en bocote bekijken. Ik ben erg benieuwd.

@SquareOne deze prijzen komen overeen met de offertes die wij hebben liggen inderdaad, dank voor het delen.

@Rivanov nu ben ik eigenlijk benieuwd naar je hele besluitvorming voorafgaand aan je keuze.. waarom tegels? Hoe heb je de serie gekozen? Hoe heb je de verkoper geselecteerd? Etc.
Bij de vloer heb ik echt het gevoel dat de extra inspanning om de €20k goed te besteden de moeite waard is, vandaar alle vragen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rivanov
CFC-Mathijs schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:52:
[...]

Vloer ziet er erg strak uit! Bij welke partij heb je dat laten doen als ik vragen mag? :-)
Anoniem: 36835 schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:37:
nel!s schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:56:
@Rivanov en vraag 3: hoe breed is je voeg precies?

@Anoniem: 36835 dit is exact ons probleem met de marazzi vero serie, ik ga nu kijken naar een rustigere sortering zoals de Starwood Tanzania, en wat andere uit de marazzi treverk reeks.
nel!s schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:50:
@Anoniem: 36835 welke kleur van de le bois serie had je op het oog? Ik ga dinsdag de Slavonia en bocote bekijken. Ik ben erg benieuwd.

@SquareOne deze prijzen komen overeen met de offertes die wij hebben liggen inderdaad, dank voor het delen.

@Rivanov nu ben ik eigenlijk benieuwd naar je hele besluitvorming voorafgaand aan je keuze.. waarom tegels? Hoe heb je de serie gekozen? Hoe heb je de verkoper geselecteerd? Etc.
Bij de vloer heb ik echt het gevoel dat de extra inspanning om de €20k goed te besteden de moeite waard is, vandaar alle vragen :)
Wij hebben deze tegel bij een tegelhandel in Lommel (België) gekocht. Zij hebben de vloer ook gelegd. Woon tegen de Belgische grens en met name tegelprijzen zijn echt stukken goedkoper dan in Nederland. Dus mocht je over de grens kunnen shoppen, loont dat zeker de moeite! Wij waren +/- € 25m2 kwijt. ;)
Tel uit je winst.

Het is de Tevere Natural

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
nel!s schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:50:

Vraag is niet aan mij gericht, maar toch. Wij hebben heel wat showrooms afgelopen op zoek naar de juiste vloer. Ons eerste huis had een zelfgelegde, donkere laminaatvloer, ons vorige huis een kurkvloer. Nu wilden we iets anders.

Het eisenlijstje was eigenlijk eenvoudig:
- Een rustige vloer (zeker omdat het om 75 m2 woonkamer/keuken ging en nog 25 m2 hal/bijkeuken/etc)
- Niet te rood (onze kurkvloer was langzaam oranje geworden)
- Rc waarde van maximaal 0.05 (dit stond in de technische omschrijving en hebben we ook echt laten controleren. De bouwer kon/wilde bij een hogere Rc waarde de verwarming niet garanderen)

We hebben gekeken naar gietvloeren, PVC en tegels. Al vrij snel kwamen we er op uit dat er een houtpatroon moest komen. Gietvloeren en effen tegels vonden we eigenlijk overal waar we het zagen te koud/kill. Zeker in een grote ruimte ging dat
ons tegenstaan.

PVC was lang een goede kanshebber. Totdat we op vakantie in een huisje zaten met een PVC vloer. Overal onder de meubels zaten diepe krassen in de vloer. Onder de eettafel, onder de stoelpoten, onder de bank, etc. Natuurlijk wordt zo'n vakantiehuisje intensief gebruikt, maar er was duidelijk sprake van slijtage, dus PVC viel af, ondanks dat we best mooie PVC vloeren gezien hebben en we ook een aantal stalen hadden aangevraagd. We zijn later de PVC vloer die we wel mooi vonden nog tegengekomen in een heel grote ruimte en waren toen blij dat we hem niet gekozen hadden.

Toen zijn we naar tegels gaan kijken. Bij meerdere zaken geweest, maar inderdaad: vaak drukke tegels (veel noesten). Of ze waren te oranje, of te grijs (en dus kil). Bij een aantal tegelzaken kregen we wel deze goede tip: Leg geen tegels naast elkaar op de vloer om te kijken welke je mooier vindt. Dat doe je straks thuis ook niet. En bekijk de tegels liefst buiten bij daglicht. Het kunstlicht in de showroom is meestal niet heel goed.

Uiteindelijk gaf onze projectleverancier ons een aantal tegels mee naar huis. Neem ze mee, leg ze eens in de ruimte en kijk hoe ze bij de meubels passen. Op basis daarvan zijn we uiteindelijk uitgekomen bij een mooie tegel. Een adviesgesprek geeft ook meestal wel een goed gevoel. Is de zaak bezig om tegels te verkopen of om jou een mooie vloer te verkopen? Dat is belangrijk. Je moet bijvoorbeeld nadenken over legrichting, wel of geen contrast in de voeg, wel of geen gebruik van een leveling systeem (zeker doen, is echt veel netter).

Helaas geven de meeste zaken geen merken en types aan. Je kunt dus niet eenvoudig kijken of ze ergens anders goedkoper te krijgen zijn. Wij kregen bij de projectleverancier 15% korting en achteraf bleek de prijs met korting ongeveer gelijk aan de scherpste Internetprijs van de Supergres EKHO Silk die we gekozen hebben (in de maat 120x30. 240x30 zou veel duurder zijn omdat het lastiger te leggen is).

Vanwege het oppervlak hebben wij bewust gekozen voor een voeg in de kleur van de tegels. Dus zo min mogelijk contrast. De vloer is daardoor rustig. De gekozen tegel is warm grijs, dus grijs in de basis, maar met lichte geel- en bruintinten er in die de vloer toch een warme uitstraling geven. Hij past gemakkelijk bij de andere meubels (alleen niet bij de eikenhouten eettafel, maar die wilden we toch al vervangen).

Reken voor het werk op ongeveer 50 tot 60 euro per m2.

Voor ons terras buiten hebben we uiteindelijk dezelfde tegel gekozen (maar dan voor buiten, dus 2 cm dik). Onze leverancier liet er eerst 1 komen om te beoordelen op kleur en heeft daarna de volledige opdracht gekregen. De prijs die zij voor die tegel rekenden was, inclusief projectkorting, ruim onder de Internetprijs. En op afroep, dus toen de hovenier ze nodig had stonden ze binnen een dag op de oprit.

Voor de bovenverdieping hebben we wel PVC gekozen. Ook daarvoor hebben we vooral stalen opgevraagd en die buiten bekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Klinkt goed, zou je een paar foto's willen delen?
Wat was je dan uiteindelijk kwijt per m2 inclusief leggen van de tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Blihi No offense, maar als ik die vloer google vind ik hem drukker dan gemiddeld, en alles behalve grijs :P En nee ik ben niet kleurenblind. Overigens vind ik het wel een mooie vloer, voor een bepaalde stijl.

Afbeeldingslocatie: https://www.supergres.com/images/collections/Ekho/colori/SILK.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 06-12-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Misschien makkelijk gebruik van reeds bestaande producten? Of galvanische scheiding.

Kan me ook voorstellen dat dat linkerblok langer meegaat dan de voeding rechts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Anoniem: 36835 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:44:
@Blihi No offense, maar als ik die vloer google vind ik hem drukker dan gemiddeld, en alles behalve grijs :P En nee ik ben niet kleurenblind. Overigens vind ik het wel een mooie vloer, voor een bepaalde stijl.

[Afbeelding]
None taken, maar je moet het in het echt zien. Dit plaatje doet er geen recht aan, want het doet vermoeden dat de tegels vrij donker zijn, maar dat is echt niet zo. Hieronder staan wat foto's/

Dat is ons ook erg tegengevallen in de zoektocht. Plaatjes op Internet zien er altijd anders uit dan in het echt. Zoals je terecht zegt lijkt deze tegel helemaal niet grijs, maar toch laat de kleur zich het best als een warm grijs omschrijven.
Marinos83 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:41:
Klinkt goed, zou je een paar foto's willen delen?
Wat was je dan uiteindelijk kwijt per m2 inclusief leggen van de tegels?
Dit is een foto uit de tegelshowroom, met de stalen van de keuken erop. Dat is ook een belangrijke tip, probeer alle kleuren in combinatie uit, dus vraag om stalen te lenen en ga foto's maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iXsRA0-Xfr9-xPiKTq3bmEReUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvqQo0FuZp1C3nGwuXGj0KB8.jpg?f=fotoalbum_large

En zo lag de tegel op een gegeven moment buiten op straat bij het uitzoeken van bankstel en vloerkleed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okNcIENO7KzQjCjiUsMDICnmnvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhxfc75zIsFpaxq4vrICyjqt.jpg?f=fotoalbum_large

Pas bij daglicht zie je goed hoe een materiaal er echt uit ziet.

Voor meer foto's van het uiteindelijke resultaat, zie: https://steinkeuken.nl/projecten/maja-en-boudewijn/

Prijs was uiteindelijk 9500 euro inclusief leggen voor 99 m2 vloeroppervlak (106 m2 tegel in verband met snijverliezen). Daar kwam nog 650 euro voor de aannemer bij om de tegels tijdens de bouw gelegd te krijgen, maar dat stond dus apart op de factuur.

Voor 70 m2 terrastegels heb ik nog eens 2250 euro betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
Tip voor als je zonnepanelen laat plaatsen, of wanneer deze standaard op je woning worden geplaatst zoals bij ons. Op ons huis liggen standaard vanuit het project 3 zonnepanelen op het dak en je kunt dus de BTW terugvragen voor het plaatsen van deze zonnepanelen.

Voor onze 3 panelen is dit toch een mooi bedrag van ruim € 400,- :)

https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:30
Rivanov schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:51:
Tip voor als je zonnepanelen laat plaatsen, of wanneer deze standaard op je woning worden geplaatst zoals bij ons. Op ons huis liggen standaard vanuit het project 3 zonnepanelen op het dak en je kunt dus de BTW terugvragen voor het plaatsen van deze zonnepanelen.

Ehm, hier gaat het ongeveer elke week over in dut topic? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Rivanov schreef op maandag 7 december 2020 @ 07:51:

Als je je er echt in wilt verdiepen moet je dit eens lezen: https://solarmagazine.nl/...uwwoning-met-zonnepanelen

Het lijkt erop dat je ook een deel van de BTW op je huis mag gaan terugvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Blihi schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:16:
[...]

Als je je er echt in wilt verdiepen moet je dit eens lezen: https://solarmagazine.nl/...uwwoning-met-zonnepanelen

Volgens de fiscalisten in dit topic is dit inmiddels voor de hogere rechtspraak gesneuveld, zie paar pagina's terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Requiem19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:01:
[...]

Ehm, hier gaat het ongeveer elke week over in dut topic? :-)
Oh mijn excuses. Ik was hier namelijk niet van op de hoogte en lees niet iedere week dit topic. ;)
[...]

Ga dat eens doornemen! Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Edit: ik moet beter lezen en linkje doorklikken :-).

[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 07-12-2020 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:42:
[...]

Edit: beter lezen en linkje doorklikken :-).
Dit artikel lijkt die uitspraak idd juist te bespreken.

Moet zeggen dat het me niet helemaal duidelijk is wat nu de conclusie van dit artikel is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Farmerwood schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:46:
[...]

Moet zeggen dat het me niet helemaal duidelijk is wat nu de conclusie van dit artikel is...
Ik reageerde iets te snel, mn edit was bedoeld om te zeggen dat ik zelf ff het linkje moet bekijken.

Maar alvast ter indicatie: dit betreft iemand die een deel van zn woning zakelijk gebruikt. En nog belangrijker: een Advocaat Generaal neemt een conclusie, die heeft geen formele rechtskracht. Is ‘maar’ een advies aan de Hoge Raad.

Ik zal de conclusie nog eens doorlezen, maar denk dat meeste particulieren hier vooralsnog weinig aan gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:57:
[...]
Maar alvast ter indicatie: dit betreft iemand die een deel van zn woning zakelijk gebruikt.
Ik werk ook vanuit huis. :+

Ben benieuwd naar je mening over dit artikel. Voorlopig ga ik er maar gewoon vanuit dat ik alleen de BTW over de aanschaf van de panelen zelf terug kan vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
Farmerwood schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:59:
[...]

Ik werk ook vanuit huis. :+

Ben benieuwd naar je mening over dit artikel. Voorlopig ga ik er maar gewoon vanuit dat ik alleen de BTW over de aanschaf van de panelen zelf terug kan vragen.
Beetje off topic, maar soms denk ik: ook al kun je zoiets terugvragen met wat administratieve capriolen, ik doe het niet, want ik verdien genoeg en belastinggelden worden over het algemeen goed besteed in Nederland. Daarvoor krijg ik uitstekende kwaliteit publieke ruimte terug, en een sociaal vangnet waar ik grotendeels achter sta.

En dan denk ik aan Starbucks, Unilever, Shell en vele andere multinationals die tegen de nul belasting betalen, en dat wij als eenpitters/mkb personeel thuis de volle mep belasting betalen voor ruimtes die 100% als kantoor worden gebruikt.. tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
nel!s schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:45:
[...]

Beetje off topic, maar soms denk ik: ook al kun je zoiets terugvragen met wat administratieve capriolen, ik doe het niet, want ik verdien genoeg en belastinggelden worden over het algemeen goed besteed in Nederland. Daarvoor krijg ik uitstekende kwaliteit publieke ruimte terug, en een sociaal vangnet waar ik grotendeels achter sta.

En dan denk ik aan Starbucks, Unilever, Shell en vele andere multinationals die tegen de nul belasting betalen, en dat wij als eenpitters/mkb personeel thuis de volle mep belasting betalen voor ruimtes die 100% als kantoor worden gebruikt.. tja
Ik wil niet teveel off-topic gaan, maar aangezien ik in deze wereld zit kan ik het toch niet laten: de grote jongens betalen weinig winstbelasting in Nederland, maar de grote jongens die hier gewoon een kantoor hebben, betalen echt flinke bakken met loonbelasting en voor alle producten en diensten die ze in Nederland leveren ook gewoon bakken vol met btw.

De btw op zonnepanelen terugvragen is ook niet gekunsteld wmb, je levert immers echt energie terug aan het netwerk. Dat zijn van die 'nieuwe-economie' dingen, daar moeten we nog even aan gewend raken. In de toekomst verwacht ik nog wel meer van zulke disruptive ontwikkelen in de economie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Farmerwood schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:46:
[...]

Artikel is vaag inderdaad, maar het gehele advies van de AG best een aanrader om (een paar keer) goed door te lezen.

De AG maakt een vergelijking met de situatie dat je je huis laat bouwen en het dak verhuurt aan een derde voor plaatsing van zonnepanelen (of een antenne bijvoorbeeld). In dat geval is er geen enkele discussie over het wel of niet zakelijk gebruik van de oppervlakte, maar bij zonnepanelen ineens wel.

Uiteindelijk is het advies van de AG dat er wel degelijk aanspraak is op teruggaaf van een deel van de BTW over de grond/woning, maar dat er duidelijke richtlijnen moeten komen voor het vaststellen van de grootte van dat deel omdat de formule die eerder in de rechtbank is gebruikt teveel waarde hecht aan het dak.

Hij werkt drie scenario's uit. Voor mijn huis (opgeleverd in juni 2020) geldt het volgende:

- De formule die de rechtbank gebruikte (en die dus onderuit gehaald is door hoger beroepen) zou mij recht geven op een BTW teruggaaf van 13 k euro.
- Alternatief 1 van de AG zou mij recht geven op tenminste 4600 euro teruggaaf,
- Alternatief 2 van de AG zou mij recht geven op tenminste 4100 euro teruggaaf,
- Alternatief 3 kan ik niet uitrekenen, want daarvoor moet je naar fictieve huurinkomsten gaan kijken.

Overigens laat het advies nog wel ruimte voor de belastingdienst om de boel af te wijzen, maar die is slechts beperkt.

Het is nu aan de hoge raad om iets met dit advies te doen en vervolgens aan de belastingdienst om hier beleid op te maken. Dan kan iedereen met zonnepanelen nog tot vijf jaar na dato een suppletieverzoek indienen, oftewel een herziening van een eerdere aangifte.

Bij een of twee schaampanelen zal dat echter allemaal niet veel zin hebben. Dit verhaal begint zin te krijgen als de oppervlakte van de panelen echt significant is ten opzichte van de oppervlakte van de woning. In mijn geval is de woonoppervlakte van het huis zo'n 190 m2 en nemen de panelen op het dak bijna 50 m2 in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Requiem19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:57:
[...]

Ik reageerde iets te snel, mn edit was bedoeld om te zeggen dat ik zelf ff het linkje moet bekijken.

Maar alvast ter indicatie: dit betreft iemand die een deel van zn woning zakelijk gebruikt. En nog belangrijker: een Advocaat Generaal neemt een conclusie, die heeft geen formele rechtskracht. Is ‘maar’ een advies aan de Hoge Raad.
Klopt, maar een advies van de AG wordt vaak wel opgevolgd.
Ik zal de conclusie nog eens doorlezen, maar denk dat meeste particulieren hier vooralsnog weinig aan gaan hebben.
In het advies gaat de AG hier op in (https://uitspraken.rechts...?id=ECLI:NL:PHR:2020:1017)

In dit specifieke geval is de vraag of het pand als ondernemer is gekocht niet relevant (dit staat niet ter discussie omdat de belastingdienst dit al erkend heeft), maar in algemene zin kan dat ter discussie staan. Artikelen 2.5 en verder gaan hierop in en de AG komt tot de conclusie dat door het meeleveren, of direct laten aanbrengen van zonnepanelen de woning voor een deel als een zakelijke aanschaf gezien moet worden (Artikel 2.8), maar hier laat hij nog ruimte voor de belastingdienst om in bepaalde gevallen anders te oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Een hoop gezeik omdat individuen meer geld willen graaien (wat uiteindelijk de rest weer betaalt).

[ Voor 3% gewijzigd door Deleon78 op 07-12-2020 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Deleon78 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:05:
Een hoop gezeik omdat individuen meer geld willen graaien (wat uiteindelijk de rest weer betaalt).
Helaas is onze maatschappij nou eenmaal zo ingericht. Als iedereen zich gedraagt naar de geest van wet hadden we geen criminelen en was de hele Zuid-As meteen werkloos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
Z___Z schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:11:
[...]

Helaas is onze maatschappij nou eenmaal zo ingericht. Als iedereen zich gedraagt naar de geest van wet hadden we geen criminelen en was de hele Zuid-As meteen werkloos.
De maatschappij dat ben jij ;)

Hahaha maar goed, gaat extreeeem offtopic nu, dus ik stel voor dat iemand weer foto's plaatst van de voortgang of dat iemand vraagt naar meerwerkprijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Deleon78 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:05:
Hoezo graaien? Op het moment dat eerder genoemd artikel niet in hoger beroep onderuit gehaald zou zijn dan heb je toch gewoon recht op een teruggave? Als je dus recht zou hebben op een teruggave van €10.000 dan doe jij dit dus niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 15:37
Deleon78 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:17:
[...]

Hahaha maar goed, gaat extreeeem offtopic nu, dus ik stel voor dat iemand weer foto's plaatst van de voortgang of dat iemand vraagt naar meerwerkprijzen ;)
U vraagt, wij draaien.. Twee weken terug de rekening gehad voor de tweede verdiepingsvloer. Inmiddels staan de muren van de tweede etage er, en is er een begin gemaakt aan het metselwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NPvohUpDmJ9tQ4BimBZzOKAiX1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbFPJDe0dOxySiSMeweQpZfe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 08:58
Raegin schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:23:
[...]

U vraagt, wij draaien.. Twee weken terug de rekening gehad voor de tweede verdiepingsvloer. Inmiddels staan de muren van de tweede etage er en is er een begin gemaakt aan het metselwerk.

[Afbeelding]
Mooi man! Mag ik vragen wanneer ze zijn begonnen en of jullie al een geschatte opleverdatum hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 15:37
Kupauw schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:44:
[...]

Mooi man! Mag ik vragen wanneer ze zijn begonnen en of jullie al een geschatte opleverdatum hebben?
De bouw is begonnen in maart dit jaar, verwachte oplevering is vooralsnog Q3 2021. Ten opzichte van de prognose in het voorjaar is de boel al iets naar voren geschoven. Toen kregen we ook Q3 te horen maar viel het blok na ons in Q4, nu zitten zij ook in Q3. De eerste twee blokken van de 10 in het totaal staan voor februari op de planning. Je moet het maar net een beetje treffen met de bouwvolgorde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Voortgang hier dan maar...

Oplevering was op 5 juni, maar er waren best wel wat problemen met de ramen. Dit zijn grote ruiten van tweezijdig gelaagd glas (44.2 (13) 44.2 voor de kenners) en bij ons zitten daar fouten in waardoor het lijkt alsof je dronken bent zodra je naar buiten kijkt.

Na lang soebatten en bemiddeling door Woningborg is de bouwer tot de conclusie gekomen dat het glas vervangen gaat worden. Dat zou maandag gebeuren, maar helaas zijn er zieken bij de glaszetter, dus nu staat het glas nog rustig op de oprit te wachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b34Fb326833sJXEwEB6fvgYn1V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GL2q8mAWY8wn2sZVveBDBPXv.jpg?f=fotoalbum_large

Drie ruiten, twee van 166 kilo en eentje van 175 kilo. En die dingen moeten straks met de hand het huis door getild worden, want ze moeten van binnenuit in de kozijnen gezet worden. Dat is niet echt een doe-het-zelf klusje...

En donderdag komt de stukadoor eens kijken of het stucwerk echt zo slecht is. Ik vrees dat hij niet vrolijk weer weg gaat. Stucwerk had texklaar opgeleverd moeten zijn "geschuurd en gefinisht" staat er in de stukken.

Dat schuren hebben ze helemaal niet gedaan en de wanden die bij de bouw getext zijn zitten ook nog vol fouten. Dat zouden ze na oplevering komen herstellen (dat het stucwerk slordig is staat in de opleverstukken), maar toen de stukadoor zag wat wij allemaal hersteld wilde hebben gaf hij aan dat dat teveel werk was en dat we het eerst moesten schuren. Dat hij dat had moeten doen was hij het niet mee eens.

Er zijn daarnaast stukken wand bij waar het stucwerk 8 mm verloopt op een meter. Dus een waterpas tegen de muur en je kunt er in het midden bijna een vinger doorheen steken. Dat mag echt niet.

Ook heeft Woningborg in bemiddeld. Nu komen ze de boel weer een keer beoordelen, maar herstel zal niet meer mogelijk zijn, want dat betekent plinten er af, nieuw stucwerk, opnieuw schilderen, etc. Ik verwacht een voorstel tot compensatie.

Voor beide punten wordt de bankgarantie nog vastgehouden door de notaris, dus dat geeft in ieder geval wel iets van een stok achter de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
A.s donderdag de voorschouw van onze woning en hopelijk nog voor eind januari de sleutel.
Inmiddels zijn de eerste huizen opgeleverd en iedereen geeft aan dat er alleen een paar hele kleine dingen waren als opleverpunten. Dus dat stemt hoopvol. Zeker met verhalen zoals hierboven van @Blihi.

Met de voorschouw zijn we nu eigenlijk niet meer van plan dan met de definitieve opdracht (meerwerk & badkamer) door het huis te lopen. Veel foto's maken maar weer.
En dan met de oplevering een expert mee.

Dus inmiddels ook druk bezig met de kluslijst wat meer vorm te geven. Wil in eerste instantie z.s.m na oplevering nog wat extra elektra trekken voordat de muren gedaan worden.

@Kupauw, bij ons is de bouw echt begonnen in juni, dus in totaal zo'n 8 maanden bouwtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
Farmerwood schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:29:
[...]

@Kupauw, bij ons is de bouw echt begonnen in juni, dus in totaal zo'n 8 maanden bouwtijd.
Goed om te horen dat het bij jullie redelijk vlot is verlopen. Hier zijn 2 weken geleden de warmtepomp boringen gedaan. Volgende stap zijn de heipalen en de rest van de fundering. Ons huis is wel de eerste in de bouwroute en de voorlopige oplevering staat voor Q3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 07:41

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Kupauw schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:34:
[...]

Goed om te horen dat het bij jullie redelijk vlot is verlopen. Hier zijn 2 weken geleden de warmtepomp boringen gedaan. Volgende stap zijn de heipalen en de rest van de fundering. Ons huis is wel de eerste in de bouwroute en de voorlopige oplevering staat voor Q3.
Dat zou vlot zijn. Ze zijn bij ons een maand geleden begonnen met de heipalen en oplevering staat gepland voor Q4

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kupauw
Mad-Matt schreef op maandag 7 december 2020 @ 13:41:
[...]

Dat zou vlot zijn. Ze zijn bij ons een maand geleden begonnen met de heipalen en oplevering staat gepland voor Q4
Hier gaat het om een klein project van 19 huizen, ik weet niet of dat bij jou ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 07:41

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Kupauw schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:08:
[...]

Hier gaat het om een klein project van 19 huizen, ik weet niet of dat bij jou ook het geval is.
Oh nee, hier hebben ze wat meer werk, 53

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 09:23

siemenz

Koetje

Ik snap er bij ons i.z. de bouwtijden geen snars meer van.

Ze zouden in november beginnen met 'bouwen' echter toen hebben ze de warmtepomp bronnen geslagen wat niet hetzelfde is als start bouw.

Nu geven ze aan dat ze 'begin volgend jaar' starten.... echt bizar dat ze dat zo maar eenzijdig kunnen wijzigen. Er staat in mijn aanneemovereekomst ook niets opgenomen als "3 maanden na de koop moet de bouw zijn aangevangen" of iets dergelijks.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat konden ze vroeger inderdaad oneindig rekken. De bouwtijd begint pas als de begane grondvloer gereed is. Per 1 januari 2021 is dat anders, dan staan er andere termijnen in de contracten.

Start bouw was bij ons project ook maanden later dan oorspronkelijk gecommuniceerd. Als je er naar vraagt zullen ze zeggen dat het hun ook geld kost, maar ik geloof er geen snars van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
siemenz schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:56:
Ik snap er bij ons i.z. de bouwtijden geen snars meer van.

Ze zouden in november beginnen met 'bouwen' echter toen hebben ze de warmtepomp bronnen geslagen wat niet hetzelfde is als start bouw.

Nu geven ze aan dat ze 'begin volgend jaar' starten.... echt bizar dat ze dat zo maar eenzijdig kunnen wijzigen. Er staat in mijn aanneemovereekomst ook niets opgenomen als "3 maanden na de koop moet de bouw zijn aangevangen" of iets dergelijks.
Bij ons hetzelfde. Start bouw zou december (nu) zijn. Is nu verplaats naar "ergens in december" warmtepomp bronnen en medio januari 2021 start bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Wat krijgen je bij contractering van een nieuwbouwproject aan gedetailleerde informatie over je te bouwen huis? Is er een detaillijst met alles wat erin zit, inclusief merken, versies, typenummers, afmetingen etc?

Ik vind dit het lastigste gedeelte, aan de hand van de algemene verkoopbrochure en wat verdiepingsvragen die we toevallig zelf hebben kunnen verzinnen een deal aangaan van 600.000, maar dus eigenlijk in detail nog niet weten wat er allemaal voorgeleverd wordt. Ik heb bijvoorbeeld nog geen binnendeur gezien, of typenummer van de warmtepomp etc. Is zoiets normaal gesproken wel bekend voordat je gaat tekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
ChUcKiE schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:05:
Wat krijgen je bij contractering van een nieuwbouwproject aan gedetailleerde informatie over je te bouwen huis? Is er een detaillijst met alles wat erin zit, inclusief merken, versies, typenummers, afmetingen etc?

Ik vind dit het lastigste gedeelte, aan de hand van de algemene verkoopbrochure en wat verdiepingsvragen die we toevallig zelf hebben kunnen verzinnen een deal aangaan van 600.000, maar dus eigenlijk in detail nog niet weten wat er allemaal voorgeleverd wordt. Ik heb bijvoorbeeld nog geen binnendeur gezien, of typenummer van de warmtepomp etc. Is zoiets normaal gesproken wel bekend voordat je gaat tekenen?
Typenummer van de warmtepomp zou je kunnen opvragen. Welk schakelmateriaal zou in de technische omschrijving kunnen staan.

Deuren/tegels/etc. is bij ons project allemaal in de loop van de bouw via de showrooms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Blihi schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:59:
Dat konden ze vroeger inderdaad oneindig rekken. De bouwtijd begint pas als de begane grondvloer gereed is. Per 1 januari 2021 is dat anders, dan staan er andere termijnen in de contracten.

Start bouw was bij ons project ook maanden later dan oorspronkelijk gecommuniceerd. Als je er naar vraagt zullen ze zeggen dat het hun ook geld kost, maar ik geloof er geen snars van.
Op het moment dat je bij de notaris bent geweest om de hypotheek te laten passeren ga je betalen, maar volgens mij staat er nergens iets vermeld dat vanaf het moment dat de hypotheek gepasseerd is ze binnen een specifieke termijn daadwerkelijk moeten beginnen? Zullen ze dat aangepast hebben in de papieren vanaf 1 Januari dan?

Wij zitten niet eens zozeer met wanneer we naar de notaris gaan maar wanneer ze daad werkelijk beginnen na ons bezoekje aan de notaris. Volgens mij kunnen ze dit namelijk redelijk lang rekken :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Toppe op 07-12-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Toppe schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:08:
[...]

Op het moment dat je bij de notaris bent geweest om de hypotheek te laten passeren ga je betalen, maar volgens mij staat er nergens iets vermeld dat vanaf het moment dat de hypotheek gepasseerd is ze binnen een specifieke termijn daadwerkelijk moeten beginnen? Zullen ze dat aangepast hebben in de papieren vanaf 1 Januari dan?

Wij zitten niet eens zozeer met wanneer we naar de notaris gaan maar wanneer ze daad werkelijk beginnen na ons bezoekje aan de notaris. Volgens mij kunnen ze dit namelijk redelijk lang rekken :-)
Bij ons, stond er in de kleine lettertjes, uiterlijk 6 maanden, na passeren bij Notaris. Werd door vertraging archologische vondst en gesteggel met de gemeente 5,5 maand, niet dat de aannemer daar blij mee was, ma wij krijgen ook geen compensatie, want was 6 maanden. Terwijl de ontwikkelaar wel een boete heeft moeten betalen aan de aannemer, hier was de termijn korter (ontwikkelaar had het terrein niet tijdig klaar daar de vondst).

[ Voor 13% gewijzigd door Hanzul op 07-12-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:08:
[...]

Wat zou het voordeel van de bouwer zijn dan?

Zodra je bij de notaris bent geweest gaat de teller van de hypotheek lopen voor:

1) de levering van de grond (x percentage van totale koopsom)
2) de gewogen rente van je leningdelen

De bouwer heeft geen voordeel bij 1) noch 2), aangezien de bouwer meestal een ander is dan degene die de grond levert. De bouwer krijgt pas zn eerste geld als hij echt begonnen is met de bouw en dan stapsgewijs per het betalingsschema van de KAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Wij kregen een technische omschrijving. Daar staat in met welke materialen het huis gebouwd gaat worden. Vloeren, muren, deuren, etc. Geen type nummers van apparatuur. Dat is in deze fase helemaal nog niet bekend.

Die worden tzt ingekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Source90 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:08:
[...]
Typenummer van de warmtepomp zou je kunnen opvragen. Welk schakelmateriaal zou in de technische omschrijving kunnen staan.

Deuren/tegels/etc. is bij ons project allemaal in de loop van de bouw via de showrooms.
Maar dan ga je er dus later achterkomen of de bedachte/standaard binnendeur je bevalt en welke meerprijs je kwijt bent als je dat wilt gaan aanpassen (dus stelpost upgrade deuren/klinken vooraf in je begroting zetten)?
Warmtepomp wordt de Fujitsu WaterStage Comfort en dan de 6 of 8 stond er in een antwoord in de email. het was ook afhankelijk van wanneer gestart kon worden met de bouw en wat er dan (tegen die tijd) beschikbaar is. Het is een kleine aannemer die wel vooraan staat mbt energiezuinig bouwen.
Nu lijkt het er bij mij op dat we vooral moeten vertrouwen dat het allemaal wel goed komt ipv vooraf helder te hebben hoe/wat je voor dat bedrag krijgt.
Dat kan natuurlijk de werkwijze zijn, het is alleen allemaal nieuw voor ons.

[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 07-12-2020 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ChUcKiE schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:15:
[...]

Maar dan ga je er dus later achterkomen of de bedachte/standaard binnendeur je bevalt en welke meerprijs je kwijt bent als je dat wilt gaan aanpassen (dus stelpost upgrade deuren/klinken vooraf in je begroting zetten)?
Warmtepomp wordt de Fujitsu WaterStage Comfort en dan de 6 of 8 stond er in een antwoord in de email. het was ook afhankelijk van wanneer gestart kon worden met de bouw en wat er dan (tegen die tijd) beschikbaar is. Het is een kleine aannemer die wel vooraan staat mbt energiezuinig bouwen.
Nu lijkt het er bij mij op dat we vooral moeten vertrouwen dat het allemaal wel goed komt ipv vooraf helder te hebben hoe/wat je voor dat bedrag krijgt.
Heb je de technische omschrijving van het project al ontvangen? Vaak is die al klaar voordat je je echt moet inschrijven (in ieder geval bij ons was dat zo).

Daar kun je in ieder geval de basisbeginselen vinden van de technische kant.

Maar... het is en blijft een behoorlijke sprong in het diepe merk ik zelf ook :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi

Nee, je krijgt geen lijst met gedetailleerde informatie. Vaak is die informatie helemaal niet bekend omdat de aannemer de boel uitbesteed en niet weet wat er geleverd wordt. In de officiële documenten staat dan "in het werk te bepalen".

Een paar voorbeelden:

- Zonnepanelen stonden niet gespecificeerd (10 panelen stond er). Uiteindelijk zijn er 10 geplaatst, maar niet QCells 310 Wp zoals in de omschrijving, maar 320 Wp van Longi. Dat weet de aannemer niet eens.

- Ketel stond in de papieren Intergas XTreme 36. De installateur wilde een andere ketel plaatsen wegens "leveringsproblemen". Er waren geen leveringsproblemen volgens de fabrikant en na behoorlijk wat druk mijnerzijds is de juiste geplaatst.

- Schakelmateriaal zou van merk A zijn, maar halverwege kwam de elektricien met de vraag of merk B ook mocht, want dat vond hij fijner werken. Je had de keuze om bij merk A te blijven, dat wel.

- Badkamerzaak wilde geen offertes maken met typenummers er op. We hebben uiteindelijk heel lang moeten aandringen om gewoon typenummers van spullen boven water te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard

Wij krijgen bij oplevering een USB-stick met daarin de details van alle installaties. Daar moeten we het mee doen.

Tja, dat is projectbouw. Het is typisch Tweakerisch om vóór aankoop alle details al te willen weten (en geloof me, dat soort vragen zijn allang gesteld aan de verkoopbegeleiders) maar je koopt in de basis iets waarvan al veel vaststaat. Dat maakt het 'goedkoop' bouwen, hoewel aannemers hierin ook echt verschillend werken. Bij ons zit de informatievoorziening op het landelijk gemiddelde: beroerd. Maar ze doen niet moeilijk over het verstrekken van de namen van hun onderaannemers waardoor we op sommige vlakken net wat meer keuze hebben.

Edit: aan onze makelaar hebben we helemaal weinig gehad. Alles wat we nog niet zelf wisten (dat was niet veel) hebben we aan haar gevraagd en achteraf blijkt 95% van die informatie onwaar te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door 896gerard op 07-12-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-05 09:21
Blihi schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:59:

Interessant. Waar blijkt het uit dat dit per 1 januari veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Hanzul schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:14:
[...]

Bij ons, stond er in de kleine lettertjes, uiterlijk 6 maanden, na passeren bij Notaris. Werd door vertraging archologische vondst en gesteggel met de gemeente 5,5 maand, niet dat de aannemer daar blij mee was, ma wij krijgen ook geen compensatie, want was 6 maanden. Terwijl de ontwikkelaar wel een boete heeft moeten betalen aan de aannemer, hier was de termijn korter (ontwikkelaar had het terrein niet tijdig klaar daar de vondst).
Woningborg? Want bij ons staat er volgens mij helemaal niets. Zal de andere papieren eens nalezen om te kijken wat die zeggen :)
Requiem19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:14:
[...]

Wat zou het voordeel van de bouwer zijn dan?

Zodra je bij de notaris bent geweest gaat de teller van de hypotheek lopen voor:

1) de levering van de grond (x percentage van totale koopsom)
2) de gewogen rente van je leningdelen

De bouwer heeft geen voordeel bij 1) noch 2), aangezien de bouwer meestal een ander is dan degene die de grond levert. De bouwer krijgt pas zn eerste geld als hij echt begonnen is met de bouw en dan stapsgewijs per het betalingsschema van de KAO.
Wij kopen in dit geval de grond van de aannemer.

En wij hebben geen extra kosten voor het verlengen van de hypotheek offerte (deze kosten worden verrekend vanuit het overbruggingskrediet) en ook hebben wij een potje waar een x bedrag in zit om de dubbele lasten te dragen voor een periode van 10 maanden. Wij hebben bewust voor deze constructie gekozen.

Aangezien de overlevering gepland staat in 02-21 zou het mooi zijn als we pas ergens in April/Mei naar de notaris gaan zodat het ons zelf geen direct geld kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:22:
[...]

Woningborg? Want bij ons staat er volgens mij helemaal niets. Zal de andere papieren eens nalezen om te kijken wat die zeggen :)

[...]

Wij kopen in dit geval de grond van de aannemer.

En wij hebben geen extra kosten voor het verlengen van de hypotheek offerte (deze kosten worden verrekend vanuit het overbruggingskrediet) en ook hebben wij een potje waar een x bedrag in zit om de dubbele lasten te dragen voor een periode van 10 maanden. Wij hebben bewust voor deze constructie gekozen.

Aangezien de overlevering gepland staat in 02-21 zou het mooi zijn als we pas ergens in April/Mei naar de notaris gaan zodat het ons zelf geen direct geld kost :)
Ah ok, ja dan begint de teller inderdaad al te lopen bij de aannemer zodra de grond gepasseerd is.

Overigens snap ik dat het niet voelt alsof je geen 'extra kosten hebt', maar uiteindelijk zul je dat stukje extra geld toch moeten terugbetalen in 30 jaar (daarnaast betaal je over het extra geleende geld ook rente, maar dat is nu bijna niets natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Requiem19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:26:
[...]

Ah ok, ja dan begint de teller inderdaad al te lopen bij de aannemer zodra de grond gepasseerd is.

Overigens snap ik dat het niet voelt alsof je geen 'extra kosten hebt', maar uiteindelijk zul je dat stukje extra geld toch moeten terugbetalen in 30 jaar (daarnaast betaal je over het extra geleende geld ook rente, maar dat is nu bijna niets natuurlijk).
Het komt uit een overbruggingskrediet en dus betalen we er niet 30 jaar voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zodra de grond betaald is, heb je dubbele lasten. Tenzij je nu inderdaad gratis woont (bij ouders ofzo), maar dan zijn de kosten voor hen.

Of het nu uit een overbruggingskrediet komt of niet maakt niet uit. Je betaalt rente, ik neem aan dat die niet 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Requiem19 schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:17:
[...]

Heb je de technische omschrijving van het project al ontvangen? Vaak is die al klaar voordat je je echt moet inschrijven (in ieder geval bij ons was dat zo).

Daar kun je in ieder geval de basisbeginselen vinden van de technische kant.

Maar... het is en blijft een behoorlijke sprong in het diepe merk ik zelf ook :).
Nee alleen een algemene verkoop brochure via de makelaar. Het gaat hier ook over een woning waar er maar 1 van gebouwd wordt.
En eigenlijk gaat het niet alleen over typenummers en merken natuurlijk maar meer over de financiele inschatting die ik graag wil maken als het "standaard" product me niet aan staat. Maar goed, ik beluister wel dat het op meer plaatsen zo gaat en dat je er dan maar gaandeweg tegen aan gaat lopen. Dus vooraf voor besluitvorming maar wat stelposten bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Toppe schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:29:
[...]

Het komt uit een overbruggingskrediet en dus betalen we er niet 30 jaar voor :)
Uit welk potje het komt maakt niet uit, uiteindelijk komt het toch uit je eigen portemonnee :). Als je die kosten namelijk niet hebt, hoef je minder terug te betalen aan de bank...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Blihi schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:34:
Zodra de grond betaald is, heb je dubbele lasten. Tenzij je nu inderdaad gratis woont (bij ouders ofzo), maar dan zijn de kosten voor hen.

Of het nu uit een overbruggingskrediet komt of niet maakt niet uit. Je betaalt rente, ik neem aan dat die niet 0 is.
Bij een overbruggingskrediet meestal nog hogere rente dan de hypotheek.

Daarentegen krijg je ook weer rente over positieve gelden in het bouwdepot, streept enigszins tegen elkaar weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hanzul
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
[quote]Toppe schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:22:
[...]

Jip, Groninger akte constructie. Wij zouden eigenlijk rond kerst de sleutel moeten krijgen is nu opgeschoven naar tweede kwartaal 2021. Overdracht grond was 20 Feb, startbouw was nu pas in juli net voor de bouwvak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:43

Wij kregen een vrij uitgebreide technische handleiding, maar ook daar stond niet alles in. Merk en type warmtepomp niet bijvoorbeeld. Maar aangezien er wel informatie is over de epc waarde, de minimale verwarmingsopbrengst e.d. maak ik me daar niet heel druk over. Je kan ook niet overal verstand van hebben. Voor het schakelmateriaal staat er alleen dat het "zuiver wit glanzend" is. Of ik dat mooi ga vinden? Tja, dat is ook afhankelijk van de kleur die ik op de muren ga gooien. Dus ook daar maak ik me niet te druk om, er komt al genoeg op je af waar je wel over na moet denken.

Wel fijn was dat in ieder geval de keukenleverancier de garantie geeft dat als een type apparaat over anderhalf jaar niet meer leverbaar is we voor dezelfde prijs de opvolger van dat apparaat krijgen.

En ook bijzonder: de aannemer zet geen zonnepanelen op het dak. Ook niet als optie. Hun argument vind ik wel steek houden: het duurt nog anderhalf jaar voor de oplevering en de pv-techniek gaat zo snel dat ze niet nu al een type willen/kunnen kiezen omdat die over anderhalf jaar al verouderd kan zijn. Ze geven wel de optie om het voorbereidende werk te doen: dakdoorvoer, loze leiding van het dak naar de meterkast en een extra groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ok thanks! Verder zal in de praktijk moeten gaan volgen hoe de tussentijdse afstemming met de aannemer zal zijn. Nu gaat nog alles via de makelaar en dat maakt de lijntjes ook niet echt kort/efficient.
Maargoed, uiteraard begrijpelijk, anders gaat iedereen rechtstreeks vragen stellen.
Het is het ongrijpbare deel, qua proces en financieel dat ons nog een beetje zorgen maakt voordat we ingaan op dit traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Source90 schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:26:
[...]

Bij een overbruggingskrediet meestal nog hogere rente dan de hypotheek.

Daarentegen krijg je ook weer rente over positieve gelden in het bouwdepot, streept enigszins tegen elkaar weg.
Nee, dat streept helemaal niet tegen elkaar weg. De rente op het bouwdepot dekt alleen de rente op dat deel van de lening dat gereserveerd is voor de bouwkosten. Maar de rente over de grond ga je vanaf dag 1 volledig betalen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
dixet schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:39:
[...]
En ook bijzonder: de aannemer zet geen zonnepanelen op het dak. Ook niet als optie. Hun argument vind ik wel steek houden: het duurt nog anderhalf jaar voor de oplevering en de pv-techniek gaat zo snel dat ze niet nu al een type willen/kunnen kiezen omdat die over anderhalf jaar al verouderd kan zijn. Ze geven wel de optie om het voorbereidende werk te doen: dakdoorvoer, loze leiding van het dak naar de meterkast en een extra groep.
Er is waarschijnlijk geen enkele aannemer die zo lang van te voren inkoopt. Bij ons gaven ze ook aan dat ze pas redelijk laat ingekocht zouden worden, maar dat het minimaal aan bepaalde eisen zou voldoen.

Voordeel dat jij dan waarschijnlijk weer wel hebt is dat je ook zonder PV-panelen al aan de EPC voldoet wat dan positief is voor de constructie en isolatie van de rest van het huis.

Kreeg trouwens vandaag het aanbod van VEH inkoopactie zonnepanelen in de mail. Ze beweren glashard dat hun offerte gemiddeld 1800 euro goedkoper is dan de gemiddelde prijs voor (in mijn geval) 16 panelen. Met 4500 euro (excl btw) zijn ze zelfs een van de duurste offertes die ik ontvangen heb. (Krijg je dan Suntech 320 Wp voor met een GoodWe omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
Blihi schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:46:
[...]

Nee, dat streept helemaal niet tegen elkaar weg. De rente op het bouwdepot dekt alleen de rente op dat deel van de lening dat gereserveerd is voor de bouwkosten. Maar de rente over de grond ga je vanaf dag 1 volledig betalen hoor.
Dat ging natuurlijk over de overbruggingslening die je in de (dikgedrukte) tweede regel aanhaalde.
Pagina: 1 ... 134 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2