Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.738 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-05 14:09
Karin P schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:30:
[...]

Ja, jammer van de aannemer, maar dat hoort denk ik bij projectmatige bouw.

De sparing van de vloerverwarming moet van de aannemer zo klein mogelijk (i.v.m. EPC berekening o.i..d.??); dus alleen het eiland. De aansluitingen moeten dus uit de muur, onder de vloer door (kruipruimte) en dan in het eiland weer omhoog.

Dank voor je reactie Renoir
Je kunt de aannemer vragen een 'zacht blok' in de sparing te verwerken. Dat is gewoon een stuk piepschuim dat op de vloer geplakt wordt voordat ze beton of de dekvloer storten. Daar kun je heel gemakkelijk doorheen boren om in de kruipruimte uit te komen. Maar gezien de flexibiliteit van de aannemer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-05 10:33
Ja dan is onderdoor het makkelijkst. Ik zou toch overwegen om hem direct vanaf de meterkast nieuw te leggen (beetje afhankelijk van de situatie) zodat je geen las in je leiding hebt die ergens achter je keukenkastje verdwijnt. En het aansluitpunt dat ze leveren gewoon laten zitten voor eventueel later gebruik mocht ooit de keuken vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Blihi schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:34:
[...]

Je kunt de aannemer vragen een 'zacht blok' in de sparing te verwerken. Dat is gewoon een stuk piepschuim dat op de vloer geplakt wordt voordat ze beton of de dekvloer storten. Daar kun je heel gemakkelijk doorheen boren om in de kruipruimte uit te komen. Maar gezien de flexibiliteit van de aannemer...
Dat is een goed idee; nee heb je...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Renoir schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:35:
Ja dan is onderdoor het makkelijkst. Ik zou toch overwegen om hem direct vanaf de meterkast nieuw te leggen (beetje afhankelijk van de situatie) zodat je geen las in je leiding hebt die ergens achter je keukenkastje verdwijnt. En het aansluitpunt dat ze leveren gewoon laten zitten voor eventueel later gebruik mocht ooit de keuken vervangen worden.
Dank voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:35:
@Farmerwood Heb jij Reinbouw al eens gevraagd of ze de tuin niet willen ophogen zoals in de technische omschrijving staat? Dus afgegraven houden?

Mijn vermoeden is dat ze daar niet aan meewerken :+
Ascension schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:37:
@Anoniem: 36835 dan zouden ze die uitgekomen grond af moeten voeren en daar zitten ze vast niet op te wachten :p
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:40:
Dat snap ik, maar grond afvoeren is goedkoper dan achteraf opnieuw afgraven + afvoeren :P Dus tegen betaling wellicht.
Hebben we het idd over gehad. Punt was alleen dat alle grond op 1 grote hoop in 2 tuinen lag van huizen die voor ons opgeleverd worden.
Dus Reinbouw gaf (terecht) aan dat ze niet andere bewoners met onze grond op kunnen zadelen. Aka het wordt, en inmiddels is, gewoon in onze tuin terug gemikt.

We hebben inmiddels een deal met een bedrijf om bij ons hele blok (5 huizen) de boel na oplevering af te graven en tuinaarde/zand te storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 15:36
Ik begrijp niet zo goed waarom je de hele tuin (zeg 20-30) cm zou afgraven. Voor bomen heesters en struiken moet je echt dieper, bovendien als je een beetje de grootste stenen eruit filtert en compost doorheen freest is het kwalitatief net zo goed als tuinaarde van de lokale zandhandel. Alleen een hoop transport en geld minder. Witzand voor de paden/terassen moet je natuurlijk wel doen maar dat is maar een klein gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:14

RBH

Leuk zo'n topic over nieuwbouw! Wij zijn hier ook bezig met een nieuwbouw project, erg spannend allemaal. Volgende week gaan we tekenen voor de hypotheekakte, waarna onze financieringstijd in zal gaan. We weten dat dat wel goed moet komen, maar de timing wordt nog wel spannend: mijn vriendin zit waarschijnlijk in een proeftijd van 2 maanden vanaf 4 januari. :X Maar goed, ik heb goede hoop dat het alsnog wel goed komt.

We zitten nu al druk in de begrotingsfase. Ik wist dat nieuwbouwprojecten snel in de papieren kunnen lopen, maar het loopt erg op. Gelukkig krijgen we dan wel ons droomhuis, dus; worth it.

Als er wat meer duidelijkheid is zal ik wat meer details posten, als daar behoefte voor is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
kaboom1555 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:11:
Ik begrijp niet zo goed waarom je de hele tuin (zeg 20-30) cm zou afgraven. Voor bomen heesters en struiken moet je echt dieper, bovendien als je een beetje de grootste stenen eruit filtert en compost doorheen freest is het kwalitatief net zo goed als tuinaarde van de lokale zandhandel. Alleen een hoop transport en geld minder. Witzand voor de paden/terassen moet je natuurlijk wel doen maar dat is maar een klein gedeelte.
Omdat de "tuin" meestal de ondergrond is geweest voor zware bouwmachines. Bij het afgraven kwamen we plakkaten cement, brokken asfalt, bakstenen (niet van ons huis, maar van eerdere bouwprojecten), straatstenen, spouwankers, bewapeningsstaal etc. tegen. Verder was de grond zo ongelooflijk hard aangestampt dat het water er gewoon op blijft staan zodra het een keer regende.

Compost er doorheen mengen kan, maar dan moet je inderdaad de bovenste 50 a 60 cm gaan omspitten. Want de kavel is afgegraven tot 35 cm onder peil en vervolgens is er 15 cm losse grond op gestort vlak voor oplevering. Die eerste 15 cm is er zo weer af, maar de laag daar onder is een drama (of althans, kan een drama zijn, iedere locatie is natuurlijk anders).

Wat hier in de grond opviel was dat er geen enkel spoor van leven in zat. Geen wormen, geen insecten, niets. Die grond is zo compact geworden dat het zomaar aanplanten van tuinplanten niet gaat werken.

Uiteindelijk hebben wij verhoogde borders (tot 25cm boven peil) gemaakt en de grond die we hebben afgegraven hebben we 50/50 gemend met bemeste tuinaarde en weer gebruikt om de borders te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:05
Toch weer een vraagje over de WP/Boiler:

Wij hebben te horen gekregen welke apparatuur gekozen kan worden:

Nibe F1255-06 PC
of
Nibe F1155-06 PC met Nibe geëmailleerde boiler BA-ST 9030-2FE 300L

Als ik de prijzen online opzoek, snap ik niet waar het prijsverschil vandaan komt. Nibe gebeld maar kom daar ook niet verder dan algemene website informatie.

Waarom is de F1155-06 met 180L boiler goedkoper dan een apparaat zonder boiler? Wat is de meerwaarde van de F1155-06 (naast doorvoer plug voor de boiler), dat ik niet in de specificaties terugzie?

Energie-efficiëntie van waterverwarming (Nwh) is zelf nog 3% "beter" dan de duurdere versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKRIy1yfD1PbSbeqUBjYQzuCLXw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NuKqP8zCYikhIKCvD4ATGnOG.png?f=fotoalbum_large

Boiler:
https://www.sanispecials....r-indirectgestookt-080105

Ben benieuwd of de aannemer (die al vrij stug is) mee gaat in de vraag om hem dan gelijk te plaatsen met de grotere broer van 150€ (retailprijs) meer:
https://www.sanispecials....r-indirectgestookt-080106

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 01-12-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:34
Blihi schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:49:
[...]

Omdat de "tuin" meestal de ondergrond is geweest voor zware bouwmachines. Bij het afgraven kwamen we plakkaten cement, brokken asfalt, bakstenen (niet van ons huis, maar van eerdere bouwprojecten), straatstenen, spouwankers, bewapeningsstaal etc. tegen. Verder was de grond zo ongelooflijk hard aangestampt dat het water er gewoon op blijft staan zodra het een keer regende.

Compost er doorheen mengen kan, maar dan moet je inderdaad de bovenste 50 a 60 cm gaan omspitten. Want de kavel is afgegraven tot 35 cm onder peil en vervolgens is er 15 cm losse grond op gestort vlak voor oplevering. Die eerste 15 cm is er zo weer af, maar de laag daar onder is een drama (of althans, kan een drama zijn, iedere locatie is natuurlijk anders).

Wat hier in de grond opviel was dat er geen enkel spoor van leven in zat. Geen wormen, geen insecten, niets. Die grond is zo compact geworden dat het zomaar aanplanten van tuinplanten niet gaat werken.

Uiteindelijk hebben wij verhoogde borders (tot 25cm boven peil) gemaakt en de grond die we hebben afgegraven hebben we 50/50 gemend met bemeste tuinaarde en weer gebruikt om de borders te vullen.
Vraag of ze de oppervlakte van de bouwkuip 'doorprikken' alvorens de nieuwe grond te storten. Als de toplaag gemengd wordt met compost, en je gaat er beplanting in aanbrengen, dan gaan de wortels de rest van het werk doen.
Als het niet al te groot kavel is dan zou ik inderdaad overwegen om nieuwe grond te laten aanbrengen; puin is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Wat vinden jullie een acceptabele breedte van een voeg bij tegels? Onze leverancier noemt 2-2,5mm maar dat lijkt me nog vrij ruim. Ik had graag 1-1,5mm gezien maar dat doen ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 14:47

HellBeast

Oh My GoT!

Een paar pagina's terug ging de discussie over zonnepanelen. Door een tip werd ik gewezen op het feit dat ik de BTW kan terugvragen. Nu had ik de vraag gesteld aan de bouwer of ik een factuur kreeg voor de zonnepanelen en voor de montagekosten. De bouwer zegt dat ik alleen een factuur krijg voor de panelen en niet van de montagekosten.

Ik mag ook de BTW van de montagekosten aftrekken. Is de bouwer mij niet verplicht om hiervoor de factuur te geven? Hij gaat ze er immers niet gratis opleggen lijkt me?

[ Voor 4% gewijzigd door HellBeast op 01-12-2020 21:43 ]

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Weet je zeker dat je de BTW nog mag aftrekken en dat dit niet al in de verkoopprijs is verrekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
HellBeast schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:24:
Een paar pagina's terug ging de discussie over zonnepanelen. Door een tip werd ik gewezen op het feit dat ik de BTW kan terugvragen. Nu had ik de vraag gesteld aan de bouwer of ik een factuur kreeg voor de zonnepanelen en voor de montagekosten. De bouwer zegt dat ik alleen een factuur krijg voor de panelen en niet van de montagekosten.

Ik mag ook de BTW van de montagekosten aftrekken. Is de bouwer mij niet verplicht om hiervoor de factuur te geven? Hij gaat ze er immers niet gratis opleggen lijkt me?
Wat is het bedrag voor een extra zonnepaneel in de meerwerk lijst? Daar zit montage ook al in.

Dat is het bedrag waar ik vanuit zou gaan. Je kunt de btw nu al berekenen door 21/121e te nemen van dat bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 14:47

HellBeast

Oh My GoT!

Requiem19 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:57:
[...]

Wat is het bedrag voor een extra zonnepaneel in de meerwerk lijst? Daar zit montage ook al in.

Dat is het bedrag waar ik vanuit zou gaan. Je kunt de btw nu al berekenen door 21/121e te nemen van dat bedrag.
Het is 500 euro per zonnepaneel. Ik heb er 11. Daarnaast nog een verdeler, maar die zijn volgens mij niet zo heel duur.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
HellBeast schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:59:
[...]

Het is 500 euro per zonnepaneel. Ik heb er 11. Daarnaast nog een verdeler, maar die zijn volgens mij niet zo heel duur.
Dat is ongeveer 954 euro aan btw die je kunt terugvragen.

Maakt op zich niet uit of de aannemer op de factuur aan jou 500 per zonnepaneel zet, of 400 per zonnepaneel en 100 installatiekosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Let even op dat je voor in-dak zonnepanelen maar 1/3e terug krijgt.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mvds schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:46:
Weet je zeker dat je de BTW nog mag aftrekken en dat dit niet al in de verkoopprijs is verrekend?
Reken jij je huis zwart af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
HellBeast schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:24:

Ik ga er vanuit dat de factuur inclusief montage is. De aannemer krijgt gewoon een factuur van zijn installateur en die wordt (met opslag) aan jou doorbelast. Omdat hij niet wil (of kan) specificeren wat de verschillende kosten zijn staan op de factuur gewoon 11 zonnepanelen voor bedrag X. Ook de aanpassingen aan de meterkast en de omvormer zitten in dit totaalbedrag.

De aannemer weet waarschijnlijk niet eens wat de installateur aanlegt. Zo stond in onze technische omschrijving dat er 10 panelen van 305 Wp gelegd zouden worden van het merk QCells. Er liggen 10 panelen van 315 Wp van een ander merk op het dak...
Requiem19 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 21:57:
[...]

Daar zou ik niet zomaar vanuit gaan. Bij ons zijn 10 zonnepanelen geïnstalleerd. De "factuur" van de bouwer was 4600 euro, maar extra panelen stonden voor 800 euro per stuk op de meerwerklijst. Die meerprijzen kun je je stiekem rijk mee rekenen.

Ik zou eerder rekenen met +/- 400 euro per paneel voor de begroting. Dat is een redelijke prijs voor zonnepanelen inclusief installatiekosten en omvormers etc.

Als je het allemaal zelf doet kan het een stuk goedkoper. Ik was voor de 10 panelen vanuit de bouw dus 4600 euro kwijt, voor de 12 die ik zelf extra heb gelegd (plat dak, dus eenvoudig zelf te doen) nog eens 2900 euro en ongeveer een dag werk voor de installatie, maar die uren zijn gratis, want ik ben geen ZZP-er.

[ Voor 21% gewijzigd door Blihi op 02-12-2020 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Maar heb je nu minder betaald in totaal, of zijn die kosten gewoon ergens anders in verwerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Requiem19 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:57:
Maar heb je nu minder betaald in totaal, of zijn die kosten gewoon ergens anders in verwerkt?
Nee, in de oorspronkelijke aanneemsom zaten 10 zonnepanelen, zonder specificatie van de kosten daarvoor.

Extra panelen kostten 800 euro per stuk en als er een nieuwe omvormer moest komen kostte deze ook 800 euro.

Ik heb vriendelijk bedankt voor de extra panelen en deze zelf geïnstalleerd. Nu liggen op het dak 10 panelen op ZZW, 7 op OZO en 5 op WNW. Dat was, volgens mijn berekeningen de meest optimale kosten-efficiente benutting van het oppervlakte. Alles O/W leggen is efficienter, maar veel duurder, want dan had ik de bestaande panelen en omvormer niet kunnen hergebruiken.

De terugverdientijd van de extra panelen is minder dan twee jaar en het duurt ongeveer 7 jaar voordat ik meer winst ga maken dan in de oude situatie. Daarbij is rekening gehouden met het afbouwen van de salderingsregeling. Mocht dat niet doorgaan, is de terugverdientijd nog veel lager.

En dat blijkt, ik heb tot nu toe (sinds 5 juni) zo'n 1000 kWh overcapaciteit.

[ Voor 22% gewijzigd door Blihi op 02-12-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
nel!s schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 19:13:
[...]

Vraag of ze de oppervlakte van de bouwkuip 'doorprikken' alvorens de nieuwe grond te storten. Als de toplaag gemengd wordt met compost, en je gaat er beplanting in aanbrengen, dan gaan de wortels de rest van het werk doen.
Als het niet al te groot kavel is dan zou ik inderdaad overwegen om nieuwe grond te laten aanbrengen; puin is niet ideaal.
Daar is het nu een beetje te laat voor, de tuin is inmiddels bijna helemaal aangelegd ;)

Puin is niet ideaal om plantjes in te laten groeien, maar ook niet om in te graven. Je breekt je armen iedere keer als je je schop er in steekt. Maar ook de grond was zo keihard dat ik op de steekschep moest springen om deze de grond in te krijgen. Haast niet te doen als je grote oppervlaktes moet afgraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 22:40
Japie93 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 10:59:
Hallo allemaal,

Graag hoor ik even jullie advies. Vorige week is bij ons het dak geplaatst. We waren met het kijken net een uur te laat om het live mee te maken bij ons eigen huis maar we zagen bij een andere woning dat ze best grof te werk gingen en de dakdelen soms botsten tegen het al liggende deel. Toen we later bij ons eigen dak keken, viel het ons op dat er wat latjes omhoog staken, gebroken of los geraakt (zie foto 1). Een aantal dagen later hebben ze dat afgewerkt door er een dwarsbalk boven te plaatsen (zie foto 2). Ook aan de achterkant van de woning hebben ze een dwarsbalk geplaatst, ongeveer op dezelfde hoogte en steekt een flap van een dakraam uit (zie foto 3).

Zijn dit zaken die op den duur problemen gaan geven en het melden waard? Of lost dit probleem zichzelf op wanneer de pannen er straks op gaan?

Foto 1
[Afbeelding]

Foto 2
[Afbeelding]

Foto 3
[Afbeelding]
Die paar gebroken panlatten worden wel hersteld, met het lopen over dak bij het plaatsen sneuvelen deze wel eens. De balk die je noemt lijkt me eerder een stuk overgebleven stapelhout vanuit het transport (stapelhout tussen de dak elementen op de vrachtwagen). De folie bij het dakraam is lastig te zien. Bij dakramen is de "onderfolie" een soort ribbel lood die over de onderliggende dakpan geklopt word.

Belangrijke punten: ik zie dat de ankerloze spouw ter plaatse van de gevels en het dak niet gevuld is. Volgens de voorschriften van bv Caldura (leverancier kalkzandsteen) dient hier een strook isolatie in opgenomen te worden. Dus strook isolatie in de ankerloze spouw tussen de kalkzandsteen vanaf fundering tot aan het dak en van dakvoet tot aan de nok. Dit is belangrijk om thermische "trek" in die spouw te voorkomen.
https://www.calduran.nl/detaildatabank . Als er kanaalplaten toegepast zijn dit ook op de 1e en 2e verdiepingsvloer aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op woensdag 2 december 2020 @ 07:54:
[...]
Als je het allemaal zelf doet kan het een stuk goedkoper. Ik was voor de 10 panelen vanuit de bouw dus 4600 euro kwijt, voor de 12 die ik zelf extra heb gelegd (plat dak, dus eenvoudig zelf te doen) nog eens 2900 euro en ongeveer een dag werk voor de installatie, maar die uren zijn gratis, want ik ben geen ZZP-er.
Je betaalt geen dag installatiewerk, je hoeft geen CAD tekeningen te updaten en te laten controleren, en je hoeft geen 6 jaar en 3 maanden wettelijke garantie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:30:
[...]

Je betaalt geen dag installatiewerk, je hoeft geen CAD tekeningen te updaten en te laten controleren, en je hoeft geen 6 jaar en 3 maanden wettelijke garantie te geven.
Klopt allemaal! Zelf doen is vrijwel altijd goedkoper, maar 800 euro per paneel via de aannemer was echt schandalig veel. De marktprijs van dergelijke panelen, inclusief aanleg, CAD tekeningen en garantie ligt op 400 a 500 euro per paneel. Voor 400 euro per paneel had ik het de aannemer laten doen, maar daar viel niet over te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

mvds

Totally awesome!

Nee tuurlijk niet maar ik zou mij zomaar voor kunnen stellen dat de aannemer dat soort zaken al regelt en verrekend. Of dat de BTW aftrek alleen is voor bestaande bouw waar je zonnepanelen plaatst, want ook dat zou ik best logisch vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
mvds schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:42:
[...]

Nee tuurlijk niet maar ik zou mij zomaar voor kunnen stellen dat de aannemer dat soort zaken al regelt en verrekend. Of dat de BTW aftrek alleen is voor bestaande bouw waar je zonnepanelen plaatst, want ook dat zou ik best logisch vinden.
Het gaat er bij de BTW aftrek om dat jij zonnepanelen aanschaft en daarmee een energieleverancier wordt. En daarmee word je dus ondernemer.

Het maakt voor die regeling niks uit of je die panelen op een bestaand dak, nieuwbouw dak of in je tuin legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
mvds schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:42:
[...]

Het is allemaal tot in de detail besproken bij de hoogste Europese rechter, het Hof van Justitie. Als je dit grappig vindt, kun je het zelf nalezen:

http://curia.europa.eu/ju...f?docid=138693&doclang=NL

Overigens was dit een behoorlijk verrassende uitspraak voor ons fiscalisten. We hadden niet gedacht dat het HvJ dit zou aandurven :).

Als principe dat je door het leveren van energie btw-ondernemer wordt, is nu geen discussie meer. Wel zie je in de nationale jurisprudentie nu een wildgroei aan zaken waarbij mensen allerlei trucjes proberen uit te halen om tot een hogere btw-aftrek te komen. Wat nu als ik zeg dat het dak van mijn nieuwbouw-woning nodig was voor de zonnepanelen, kan ik dan ook die btw in aftrek brengen? Zoja, welk percentage van mn dak was dan nodig etc.Niets menselijks is ons vreemd...

Lagere rechters keurden dat initieel nog wel goed, maar de hogere rechters hebben dat vrij duidelijk afgeschoten. It's gotta end somewhere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:51

Shabbaman

Got love?

Blihi schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:05:
daar viel niet over te onderhandelen.
Klinkt als een aannemer.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 23:48
We zijn al een tijdje bezig met een leuke hoekwoning met een ruime tuin aan zij- en achterkant. Jaar geleden de krabbel gezet en hopelijk kunnen we Q2 2021 gaan genieten van de nieuwe stek. :)

Als Tweaker lees ik uiteraard al een tijdje mee want jullie delen veel waardevolle info. Ook over zaken waar je normaal gesproken niet bij stil staat bij een bestaande woning :9 waarvoor dank.

Iets wat ik nog niet echt voorbij heb zien komen zijn vragen over de maximale belasting van het dak van een uitbouw. In dit geval wordt er een 2,4m uitbouw geplaatst over een breedte van 5,2m. Ik heb al gezocht binnen het topic op max. belasting maar dat gaat vooral over het financiële plaatje. ;)

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om over het dak te kunnen lopen om bijv. kozijnen te schilderen of ramen schoon te maken. De vraag ligt uiteraard ook bij de aannemer, die in eerste instantie aangeeft dat er geen rekening is gehouden met extra belasting anders dan wat constructief noodzakelijk is;

Constructief kan het dak wel een belasting hebben echter hangt dat sterk af of dit een puntlast of een lijnlast is. Bij de berekeningen is er overigens geen rekening gehouden met extra belasting van het dak.

Op zich wordt het antwoord natuurlijk al gegeven maar ik zou graag controleren of dat ook daadwerkelijk zo is ;)

Iemand al eens met dezelfde vragen gezeten of een zetje kan geven in de goede richting?
Het valt waarschijnlijk wel uit te rekenen echter hangt dat ook weer samen met de gebruikte materialen/balken in de constructie, dakoppervlakte etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-03 14:22
Ibin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:28:
We zijn al een tijdje bezig met een leuke hoekwoning met een ruime tuin aan zij- en achterkant. Jaar geleden de krabbel gezet en hopelijk kunnen we Q2 2021 gaan genieten van de nieuwe stek. :)

Als Tweaker lees ik uiteraard al een tijdje mee want jullie delen veel waardevolle info. Ook over zaken waar je normaal gesproken niet bij stil staat bij een bestaande woning :9 waarvoor dank.

Iets wat ik nog niet echt voorbij heb zien komen zijn vragen over de maximale belasting van het dak van een uitbouw. In dit geval wordt er een 2,4m uitbouw geplaatst over een breedte van 5,2m. Ik heb al gezocht binnen het topic op max. belasting maar dat gaat vooral over het financiële plaatje. ;)

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om over het dak te kunnen lopen om bijv. kozijnen te schilderen of ramen schoon te maken. De vraag ligt uiteraard ook bij de aannemer, die in eerste instantie aangeeft dat er geen rekening is gehouden met extra belasting anders dan wat constructief noodzakelijk is;

Constructief kan het dak wel een belasting hebben echter hangt dat sterk af of dit een puntlast of een lijnlast is. Bij de berekeningen is er overigens geen rekening gehouden met extra belasting van het dak.

Op zich wordt het antwoord natuurlijk al gegeven maar ik zou graag controleren of dat ook daadwerkelijk zo is ;)

Iemand al eens met dezelfde vragen gezeten of een zetje kan geven in de goede richting?
Het valt waarschijnlijk wel uit te rekenen echter hangt dat ook weer samen met de gebruikte materialen/balken in de constructie, dakoppervlakte etc....
Ik zit weleens filmpjes te kijken van projecten die nog niet klaar zijn en daar is te zien dat het dak van de uitbouw nagenoeg altijd bestaat uit precies dezelfde kanaalplaat die ook onder de vloer van de eerste verdieping zit. En daar staan alle tussenmuren op, al komt op de kanaalplaten in het huis nog wel een gestorte dekvloer. En vaak ligt er een lading grind op het dak van de uitbouw die veel zwaarder is dan 1 persoon, dus volgens mij is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ibin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:28:

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om over het dak te kunnen lopen om bijv. kozijnen te schilderen of ramen schoon te maken.
Kanaalplaten? Dan zou ik me geen zorgen maken. :) Hoe denk je dat een dakdekker je uitbouw gaat bekleden? Met een hoogwerker erboven hangen? Nee die gaat er gewoon op staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 02-12-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:54

d0s

sssst

Ik loop er ook gewoon op om ramen schoon te maken en de veranda schoon te maken. Geen enkel probleem is mij toen verzekerd door de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 23:48
896gerard schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:48:
[...]

Ik zit weleens filmpjes te kijken van projecten die nog niet klaar zijn en daar is te zien dat het dak van de uitbouw nagenoeg altijd bestaat uit precies dezelfde kanaalplaat die ook onder de vloer van de eerste verdieping zit. En daar staan alle tussenmuren op, al komt op de kanaalplaten in het huis nog wel een gestorte dekvloer. En vaak ligt er een lading grind op het dak van de uitbouw die veel zwaarder is dan 1 persoon, dus volgens mij is er geen probleem.
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:53:
[...]

Kanaalplaten? Dan zou ik me geen zorgen maken. :) Hoe denk je dat een dakdekker je uitbouw gaat bekleden? Met een hoogwerker erboven hangen? Nee die gaat er gewoon op staan.
d0s schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:02:
Ik loop er ook gewoon op om ramen schoon te maken en de veranda schoon te maken. Geen enkel probleem is mij toen verzekerd door de aannemer.
Stom dat ik daar niet aan heb gedacht. 8)7 De vloer bestaat inderdaad gewoon uit kanaalplaten. Het lijkt mij dat ze die gewoon door leggen dus dan is er niets aan de hand. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Ibin schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:03:
Stom dat ik daar niet aan heb gedacht. 8)7 De vloer bestaat inderdaad gewoon uit kanaalplaten. Het lijkt mij dat ze die gewoon door leggen dus dan is er niets aan de hand. :)
Het enige "zwakke" punt is de isolatie op de uitbouw. Die is standaard niet geschikt voor hogere langdurige belasting. Ramen zemen, onderhoudswerk e.d dergelijke zijn kortdurend en kan dus gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
hansgrave schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:18:
[...]

Het enige "zwakke" punt is de isolatie op de uitbouw. Die is standaard niet geschikt voor hogere langdurige belasting. Ramen zemen, onderhoudswerk e.d dergelijke zijn kortdurend en kan dus gewoon.
Ik zie dat sommige mensen lichtstraten maken op zo'n 2,4x5,5m uitbouw met kanaalplaat. Is dat constructief eigenlijk wel verantwoord? En tast dat de belastbaarheid aan?

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 07:41

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik heb een super tip voor mensen hier. Gister bij vrienden geweest met een huis wat net opgeleverd is met uiteraard een trapkast in de woonkamer. En daar hadden ze een super handige dubbele deur in.
Mijn mond viel open :o

https://handigekasten.nl/inzetkast/

Voor het geld hoef je het ook niet te laten.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-05 23:18
Die hadden we inderdaad al in gedachten, lijkt me reuze handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
hansgrave schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:18:
[...]

Dus je kan niet zonder meer wat extra zonnepanelen op je uitbouw plaatsen (wat ik van plan was..)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
hallom schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:00:
[...]

Dus je kan niet zonder meer wat extra zonnepanelen op je uitbouw plaatsen (wat ik van plan was..)?
Een zonnepaneel weegt bijna niets, de ballast wel. Misschien kun je de op het dak aanwezige ballast gelijk gebruiken als ballast voor je PV panelen, dan voeg je bijna nies toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
nel!s schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:43:
[...]

Ik zie dat sommige mensen lichtstraten maken op zo'n 2,4x5,5m uitbouw met kanaalplaat. Is dat constructief eigenlijk wel verantwoord? En tast dat de belastbaarheid aan?
Zomaar een lichtstraat maken in kanaalplaat kan echt niet. Dat moet vooraf berekend zijn of je moet stalen ravelingen toepassen. Bij trapgaten zie je ook stalen ravelingen waar de platen naast het trapgat in liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aprofet
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 18:56
Kun je bij de sleuteloverdracht niet vragen om alle documenten van je huis. Constructie tekeningen, Legplan vloerverwarming, Elektra plan, etc.

Mocht je dan een vraag hebben bijv over dakbelasting, dan kun je in ieder geval daarmee naar een bouwkundige? En eea laten doorrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
aprofet schreef op woensdag 2 december 2020 @ 19:57:
Kun je bij de sleuteloverdracht niet vragen om alle documenten van je huis. Constructie tekeningen, Legplan vloerverwarming, Elektra plan, etc.

Mocht je dan een vraag hebben bijv over dakbelasting, dan kun je in ieder geval daarmee naar een bouwkundige? En eea laten doorrekenen.
Costructierapport ligt gewoon bij de gemeente. Maar verder wel eensch, dat zou standaard moeten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Mad-Matt schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:40:
Ik heb een super tip voor mensen hier. Gister bij vrienden geweest met een huis wat net opgeleverd is met uiteraard een trapkast in de woonkamer. En daar hadden ze een super handige dubbele deur in.
Mijn mond viel open :o

https://handigekasten.nl/inzetkast/

Voor het geld hoef je het ook niet te laten.
Goede tip, die ga ik zeker overwegen.
Vind het trouwens niet erg sierlijk, maar een praktische oplossing is het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-05 15:36
Blihi schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:49:
[...]

Ja je geeft precies aan wat ik bedoel; maar de meeste mensen graven maar 20 a 30 cm af en dat is dus volkomen nutteloos want de troep die je noemt zit lager. Die 20 a 30 cm is schone opgebrachte ophooggrond :P
Juist die laag eronder kan je prima diepfrezen en filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
JackBol schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:10:
[...]

Besteed wat tijd aan een licht plan met een professional, kan ik je aanraden.

Wij hebben 13 spots en 2 hanglampen in onze leef keuken van 36m2.
Waar heb jij je licht plan laten maken? En wat kost dat ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 21:12
In mijn woning moeten na oplevering nog stompe binnedeuren + kozijnen worden geplaatst (i.v.m. laten vervallen opdekdeuren en geen realistisch alternatief aannemer). Is het aan te raden dit te doen vóór het stucen van de muren of kan dit ook daarna? Wanneer het niet uitmaakt zou dit wat meer flexibiliteit qua planning geven...

De muren worden overigens voorzien van machinale dunpleister (alleen mogelijk bij nieuwbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

hallom schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:00:
[...]

Waar heb jij je licht plan laten maken? En wat kost dat ongeveer?
Verschillende partijen rekenen rond de 600/700€.

Maar als je er met drie informatief gesproken hebt kan je het zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-05 14:24
Marinos83 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:23:
[...]

Vind het trouwens niet erg sierlijk, maar een praktische oplossing is het zeker.
Een trapkast is sowieso niet sierlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Marinos83 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:23:
[...]

Mee eens, maar het zit achter een dichte deur, dus je ziet het niet.
Al met al vind ik de winst van zo'n kast vele malen groter dan het minder sierlijke aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:32

Toppe

Oké ✅

offtopic:
Kanonnen.

Afgelopen weken druk bezig geweest met de hypotheek aanvraag en niets anders dan ellende moet ik toegeven. De verstrekker vond het makkelijker om per document te controleren, aan te geven wat er niet goed was om vervolgens het juiste papiertje in te sturen om weer onder op te stapel te belanden.

Afgelopen dinsdag een pittig gesprek gehad met de hypotheek adviseur dat we hier alles behalve blij mee zijn en dat we voor aankomend weekend in elk geval meer informatie wouden/eerste beoordeling. Hij is hier mee aan de slag gegaan en is volop de discussie aangegaan dat ze er haast achter moesten zetten.

Gister kwam rond 13:30 het bericht dat de eerste controle positief was en dat het nu wachten is op de tweede beoordeling. Vanochtend om 09:30 een belletje gehad dat de hypotheek definitief rond is.

Nu kan het avontuur écht beginnen!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Toppe schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:07:
offtopic:
Kanonnen.

Afgelopen weken druk bezig geweest met de hypotheek aanvraag en niets anders dan ellende moet ik toegeven. De verstrekker vond het makkelijker om per document te controleren, aan te geven wat er niet goed was om vervolgens het juiste papiertje in te sturen om weer onder op te stapel te belanden.

Afgelopen dinsdag een pittig gesprek gehad met de hypotheek adviseur dat we hier alles behalve blij mee zijn en dat we voor aankomend weekend in elk geval meer informatie wouden/eerste beoordeling. Hij is hier mee aan de slag gegaan en is volop de discussie aangegaan dat ze er haast achter moesten zetten.

Gister kwam rond 13:30 het bericht dat de eerste controle positief was en dat het nu wachten is op de tweede beoordeling. Vanochtend om 09:30 een belletje gehad dat de hypotheek definitief rond is.

Nu kan het avontuur écht beginnen!
herkenbaar, bij ons was het ook echt drama. Maar na een tijd wachten was toch de kogel door de kerk.
Gefeliciteerd! en nu begint het pas echt (wat je zelf ook al aangeeft)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:15

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Onze woning is afgelopen dinsdag opgeleverd. Het zag er allemaal keurig uit, alles werkte voor zover we konden testen naar behoren.

Er waren slechts 4 opleverpunten die de man van Vereniging Eigen Huis kon vinden:

- Kras op raam (is gepolijst)
- Buts in deur van de schuur
- Bolling in de deur van de schuur
- Beschadiging op deur van de badkamer

Als opmerking heeft hij in het rapport gezet dat er op het schuurtje veel water staat. De kwaliteitsinspecteur van het bouwbedrijf gaf meteen aan dat ze daar niets aan willen doen. Op zich wel jammer maar ja, die schuurtjes zijn al van bedenkelijke kwaliteit en hoe erg is het nou echt. Al vind ik wel dat het niet hoort.

Positieve verrassingen waren er gelukkig ook. Er is een extra loze leiding op de eerste verdieping die niet op de tekeningen staat. En op zolder kan de wasdroger op de WCD van de mechanische ventilatie, waardoor de loze leiding kan worden gebruikt voor een netwerkaansluiting.
Daarnaast is de groepenkast al een 3-fase groepenkast en zit er al een perilex-aansluiting op de juiste plek in de keuken.

Verder gelukkig alles dus in orde en vanaf januari wordt er geklust :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tjebakka schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:13:
Onze woning is afgelopen dinsdag opgeleverd. Het zag er allemaal keurig uit, alles werkte voor zover we konden testen naar behoren.

Er waren slechts 4 opleverpunten die de man van Vereniging Eigen Huis kon vinden:

Als opmerking heeft hij in het rapport gezet dat er op het schuurtje veel water staat. De kwaliteitsinspecteur van het bouwbedrijf gaf meteen aan dat ze daar niets aan willen doen. Op zich wel jammer maar ja, die schuurtjes zijn al van bedenkelijke kwaliteit en hoe erg is het nou echt. Al vind ik wel dat het niet hoort.

Positieve verrassingen waren er gelukkig ook. Er is een extra loze leiding op de eerste verdieping die niet op de tekeningen staat. En op zolder kan de wasdroger op de WCD van de mechanische ventilatie, waardoor de loze leiding kan worden gebruikt voor een netwerkaansluiting.
Daarnaast is de groepenkast al een 3-fase groepenkast en zit er al een perilex-aansluiting op de juiste plek in de keuken.

Je kan nog controleren of er geen kookgroep is toegepast voor je perilex aansluiting, aangezien je een 3 fase aansluting gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Wolly schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:25:
[...]

Je kan nog controleren of er geen kookgroep is toegepast voor je perilex aansluiting, aangezien je een 3 fase aansluting gebruikt.
Een elektricien gaat binnenkort toch zowat alles in de keuken aanpassen dus dat komt allemaal in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Tjebakka schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:13:

Gefeliciteerd! Leuk dat het meeviel qua punten. Positieve ervaring met VEH keuring dus? Dan ga ik die ook eens benaderen tegen die tijd. Moet je ver vooraf reserveren/afspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

1ntroduc3 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:37:
[...]

Gefeliciteerd! Leuk dat het meeviel qua punten. Positieve ervaring met VEH keuring dus? Dan ga ik die ook eens benaderen tegen die tijd. Moet je ver vooraf reserveren/afspreken?
Zeker een positieve ervaring! De keurmeester gaf ook allerlei bruikbare tips over het gebruik van de woning. Ik heb me een weekje van tevoren aangemeld bij VEH voor een keuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
jslaman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 07:03:
Hier is afgelopen jaar de bora kookplaat ook aangelegd met afzuiging naar buiten. Door de vloer de kruipruimte in en via de kruipruimte door de fundering naar buiten. Buiten een (dubbele) koekoek geplaatst om het weer op straatniveau uit te laten komen. Warmteverlies in huis door de afzuiging heb ik nog weinig van gemerkt, maar er wordt hier dan ook geen uren gekookt. Goede terugslagklep is wel van belang, hier zit de originele van bora gemonteerd. Voel geen tocht bij het afzuiggat en heb hem ook nog niet horen 'klepperen' bij harde wind.

[...]
Bij nader inzien heb ik hier nog een vraag over, vandaar de quote van een oude reactie. Was het nog een probleem voor de bouwer om zo'n gat (16cm) in de (kanaalplaat)vloer te maken? Ik lees hierboven dat dat blijkbaar niet overal kan vanwege de interne wapening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ocna
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-12-2024
Kayz schreef op donderdag 3 december 2020 @ 00:35:
In mijn woning moeten na oplevering nog stompe binnedeuren + kozijnen worden geplaatst (i.v.m. laten vervallen opdekdeuren en geen realistisch alternatief aannemer). Is het aan te raden dit te doen vóór het stucen van de muren of kan dit ook daarna? Wanneer het niet uitmaakt zou dit wat meer flexibiliteit qua planning geven...

De muren worden overigens voorzien van machinale dunpleister (alleen mogelijk bij nieuwbouw).
Tenzij je kamerhoge deuren hebt moet je ze voor het stucen laten plaatsen. Je moet namelijk ook de lateien boven je deurkozijn dicht laten zetten. Los daar van is het gat voor de deur vaak ietsje groter als het deurkozijn zelf dus idealiter kan de stucadoor de kieren vervolgens netjes strak zetten tegen het deurkozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-05 21:35
896gerard schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:40:
[...]

Bij nader inzien heb ik hier nog een vraag over, vandaar de quote van een oude reactie. Was het nog een probleem voor de bouwer om zo'n gat (16cm) in de (kanaalplaat)vloer te maken? Ik lees hierboven dat dat blijkbaar niet overal kan vanwege de interne wapening.
Wij hebben hier een breedplaatvloer en de keukenleverancier heeft een boorbedrijf ingeschakeld om de gaten te boren. Bij de projectaannemer ben ik niet nagegaan of ze dit wilden uitvoeren, omdat er naar mijn idee pas tijdens het plaatsen van de keuken precies kon worden bepaald waar het gat moest komen.

Daarnaast was het plaatsen van een brievenbus in de voordeur al uit den boze (ivm behalen EPC waarde?), dus een gat in de vloer hadden ze vanuit de bouw denk ik ook niet uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Hoe ga je een afzuigkap naar buiten maken als je een zo-goed-als luchtdicht huis hebt? De lucht die afgezogen wordt moet ergens vandaan komen anders doet je Bora het ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11
Wolly schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:01:
[...]

Hoe ga je een afzuigkap naar buiten maken als je een zo-goed-als luchtdicht huis hebt? De lucht die afgezogen wordt moet ergens vandaan komen anders doet je Bora het ook niet goed.
Precies dat, en je helpt natuurlijk je interne ventilatiesysteem om zeep, dat is berekend en afgesteld op het luchtdichte huis. Denk wel dat je wat dat betreft naar je garantie kunt fluiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
Wolly schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:01:
[...]

Neem aan dat je bij een zo goed als luchtdicht huis je ventilatieroosters open hebt staan. Als ik die dichtzet krijg je inderdaad onderdruk. Je hoort de bora dan harder werken en krijgt de binnendeuren moeilijker dicht. Met de roosters open is er geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

16 cm brede sparing, daarbij wordt slechts 1 van de strengen doorgeboord, meestal zijn dat onderin de plaat 8 wapeningsstrengen, bij een 7 kanaals plaatvloer

bovenin zitten slechts 2 draden, ( meestal )

lijkt me geen tot weinig effect te hebben op de draagkrachtigheid te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 896gerard
borft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:10:
[...]

Precies dat, en je helpt natuurlijk je interne ventilatiesysteem om zeep, dat is berekend en afgesteld op het luchtdichte huis. Denk wel dat je wat dat betreft naar je garantie kunt fluiten!
Wij krijgen een huis met WTW (geen roosters). Die onderdruk zal een probleem zijn maar dan maak ik wel ergens een rooster of zet een raam open. Ik heb wel wat over voor echt schone lucht in huis. (Ja ik ken de plasma/koolstof discussie). Er zijn genoeg nieuwbouwhuizen waar ik 1 week na oplevering een fikse betonboor tegen de voorgevel zie.

Ik zie niet in hoe je je interne ventilatiesysteem om zeep helpt met 30 minuten per dag koken. Ik profiteer liever van 24 uur per dag schone lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:34
Ocna schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:58:
[...]

Tenzij je kamerhoge deuren hebt moet je ze voor het stucen laten plaatsen. Je moet namelijk ook de lateien boven je deurkozijn dicht laten zetten. Los daar van is het gat voor de deur vaak ietsje groter als het deurkozijn zelf dus idealiter kan de stucadoor de kieren vervolgens netjes strak zetten tegen het deurkozijn.
Bij mijn bouw is eerst gestuct en daarna het kozijn op/om het stucwerk geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jslaman
896gerard schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:22:
[...]

Wij krijgen een huis met WTW (geen roosters). Die onderdruk zal een probleem zijn maar dan maak ik wel ergens een rooster of zet een raam open. Ik heb wel wat over voor echt schone lucht in huis. (Ja ik ken de plasma/koolstof discussie). Er zijn genoeg nieuwbouwhuizen waar ik 1 week na oplevering een fikse betonboor tegen de voorgevel zie.

Ik zie niet in hoe je je interne ventilatiesysteem om zeep helpt met 30 minuten per dag koken. Ik profiteer liever van 24 uur per dag schone lucht.
9 van de 10 keer zet ik ook een raampje open tijdens het koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

De Bora met recirculatie blaast de gefilterde lucht natuurlijk ook weer uit. Dus hij trekt je huis niet vacuüm. Het maakt voor de werking van je WTW of MV niets uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Tjebakka op 03-12-2020 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Tjebakka schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:02:
De Bora met recirculatie blaast de gefilterde lucht natuurlijk ook weer uit. Dus hij trekt je huis niet vacuüm. Het maakt voor de werking van je WTW of MV niets uit.
Juist, alleen heeft hij die dus niet, want hij legt een kanaal aan naar buiten!

En hoe je je interne ventilatie om zeep helpt? het is allemaal gemeten en gecalibreerd met een dicht huis. Jij verandert dat, en dus kloppen die instellingen niet meer. Je zegt dat je in je huis dan schonere lucht hebt, maar dat is nog maar even de vraag natuurlijk, omdat de luchtstromen in je huis anders gaan lopen dan initieel ontworpen. Kan me zo voorstellen, dat als je veel harder gaat zuigen in de keuken dan de bedoeling is, dat je dan juist meer van de schone lucht naar de keuken trekt, waardoor ie niet in de woonkamer komt. (om maar es wat randoms te roepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

borft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:12:
[...]

En hoe je je interne ventilatie om zeep helpt? het is allemaal gemeten en gecalibreerd met een dicht huis. Jij verandert dat, en dus kloppen die instellingen niet meer. Je zegt dat je in je huis dan schonere lucht hebt, maar dat is nog maar even de vraag natuurlijk, omdat de luchtstromen in je huis anders gaan lopen dan initieel ontworpen. Kan me zo voorstellen, dat als je veel harder gaat zuigen in de keuken dan de bedoeling is, dat je dan juist meer van de schone lucht naar de keuken trekt, waardoor ie niet in de woonkamer komt. (om maar es wat randoms te roepen)
Ik lees het inderdaad. Bij mij is Bora zo'n beetje automatisch de oplossing die je neemt als je juist geen gat naar buiten hebt of wilt maken.

Het is mij dus ook een raadsel waarom je een gat naar buiten zou willen maken als er A) oplossingen zijn waarbij dat niet hoeft (Bora PURU) en B ) je huis er op berekend is om goed te werken met WTW of MV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

jslaman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:56:
[...]

9 van de 10 keer zet ik ook een raampje open tijdens het koken.
Een Bora doet 260 kuub lucht per uur. Dat is wel iets meer dan een raampje open.
Dat is 260 kuub lucht die je ook weer op kamer temperatuur moet brengen op dagen dat het geen 20 graden buiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Maar ff serieus, die Bora (wij krijgen ook de Pure), staat toch geen uur op max lucht te trekken.
(Voordeel van de Bora is dat de lucht het huis niet verlaat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Mad-Matt schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:33:
Maar ff serieus, die Bora (wij krijgen ook de Pure), staat toch geen uur op max lucht te trekken.
Een gewone afzuigkap heeft al redelijk wat luchtverplaatsing, ingebouwde kookveldafzuiging doet doorgaans nog meer. Dus ik denk dat je je daar nog wel eens op kunt verkijken. En als je dat raam dus niet openzet, trek je langzaam je huis vacuum, je afzuiging wordt dan dus ook een stuk minder effectief (die werkt minder goed bij de lagere druk, omdat het moeilijker wordt de lucht eruit te zuigen).

Ter vergelijking, MV doet op de hoogste stand ergens tussen de 300 en 400 m3/uur. Maar dat is dan dus verdeeld over je hele huis, niet alleen je keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka

Tjebakka

Mad-Matt schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:33:
Ligt er aan of je de PUXU of PURU variant hebt. PUXU = afvoer naar buiten. PURU = recirculatie.

En nee je staat vast niet een uur lang voluit te koken, maar het geeft wel aan dat een buis naar buiten toe enorm inefficiënt is in een nieuwbouwhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:38
borft schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:12:
[...]

Dan ga je wel uit van een perfect ingeregeld huis. Als je het bezoek uitlaat mag de voordeur ook maar 30 seconde open? De lucht bij een afzuigkap is vies en vochtig. Naar buiten ermee kan dan nooit kwaad. De tijd dat de afzuigkap aan staat is ook zo beperkt, dat merk je niet in andere kamers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

De hele waarheid over die afvoer naar buiten in een WTW-gebalanceerd huis ligt natuurlijk compleet in het midden.

Ja, het is verstandig om je huis zo 'dicht' mogelijk te laten om je WTW zo optimaal te laten werken. Dit is ook nodig voor de EPC norm, dus de aannemer zal nooit je afzuigkap gat gaan maken. Ik heb in het verleden ook al ooit uitgerekend dat het je ongeveer €200 per jaar kost aan energie omdat de afzuigkap niet langs de WTW komt en je dus energie weg gooit.

Maar als je dat gat wel maakt, trekt echt je huis niet vacuum en zal de WTW echt niet stoppen met functioneren. Het systeem is enkel minder effectief als ontworpen en ingeregeld.

Dat is een afweging die iedereen zelf kan maken. (alhoewel het technisch gezien in de meeste gevallen niet mag, omdat de EPC verplichting niet vervalt op enig moment).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Er heerst nog altijd een taboe op recirculatie. Mensen verpesten liever hun luchtdicht en zuinige nieuwbouwwoning door gaten te boren omdat ze bang zijn voor geurtjes. Het is vaak meer paniek dan een logische keuze.

Ik denk dat over 10 jaar niemand meer afzuigt naar buiten. Tegenwoordig zijn geuren bij een goed recirculatiesysteem amper te ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:41:
De hele waarheid over die afvoer naar buiten in een WTW-gebalanceerd huis ligt natuurlijk compleet in het midden.

Ja, het is verstandig om je huis zo 'dicht' mogelijk te laten om je WTW zo optimaal te laten werken. Dit is ook nodig voor de EPC norm, dus de aannemer zal nooit je afzuigkap gat gaan maken. Ik heb in het verleden ook al ooit uitgerekend dat het je ongeveer €200 per jaar kost aan energie omdat de afzuigkap niet langs de WTW komt en je dus energie weg gooit.

Maar als je dat gat wel maakt, trekt echt je huis niet vacuum en zal de WTW echt niet stoppen met functioneren. Het systeem is enkel minder effectief als ontworpen en ingeregeld.

Dat is een afweging die iedereen zelf kan maken. (alhoewel het technisch gezien in de meeste gevallen niet mag, omdat de EPC verplichting niet vervalt op enig moment).
Ons huis is gewoon zonder WTW opgeleverd, met afzuigkap naar buiten en ventilatieroosters. Je kunt de EPC normen ook halen met andere maatregelen (veel zonnepanelen bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:00:
[...]

Ons huis is gewoon zonder WTW opgeleverd, met afzuigkap naar buiten en ventilatieroosters. Je kunt de EPC normen ook halen met andere maatregelen (veel zonnepanelen bijvoorbeeld).
Die lijkt me geen EPC0,4 of EPC=0. Laat staan BENG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tjebakka schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:37:
[...]

Ligt er aan of je de PUXU of PURU variant hebt. PUXU = afvoer naar buiten. PURU = recirculatie.

En nee je staat vast niet een uur lang voluit te koken, maar het geeft wel aan dat een buis naar buiten toe enorm inefficiënt is in een nieuwbouwhuis.
Ah, dat wist ik niet.
(wij hebben de PURU, dus gewoon in het huis circuleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:00:
[...]

Die lijkt me geen EPC0,4 of EPC=0. Laat staan BENG.
EPC 0.4 als het goed is. Vergunning is van juni 2018. Zit ook nog gewoon gasgestookte CV in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:44:
Er heerst nog altijd een taboe op recirculatie. Mensen verpesten liever hun luchtdicht en zuinige nieuwbouwwoning door gaten te boren omdat ze bang zijn voor geurtjes. Het is vaak meer paniek dan een logische keuze.

Ik denk dat over 10 jaar niemand meer afzuigt naar buiten. Tegenwoordig zijn geuren bij een goed recirculatiesysteem amper te ruiken.
Als je ook maar een beetje serieus kookt (en dat is niet wat water opwarmen) dan is recirculatie zeker niet de beste oplossing. En al helemaal niet met systemen als Bora. Randafzuiging is leuk met inductie en een (gesloten) pan maar werkt gewoon niet goed genoeg met het serieuzere werk als wokken, grillen en ander bakken.

Uit onderzoek naar de luchtkwaliteit in woningen blijkt dat het koken één van de grote vervuilers is. En dat is niet alleen de geur....
Ik heb in het verleden ook al ooit uitgerekend dat het je ongeveer €200 per jaar kost aan energie omdat de afzuigkap niet langs de WTW komt en je dus energie weg gooit.
Lijkt me zwaar overdreven. Ten eerste stook je maar de helft van het jaar en ten tweede gaat het maar om korte perioden. Dus even een half uur tot een uur een raampje open zetten gaat natuurlijk nooit zoveel kosten. Zeker niet met de temperaturen van nu :-).

[ Voor 31% gewijzigd door Yowzawood op 03-12-2020 15:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Tjebakka schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:37:
[...]

Bijna goed ;)

PURA en PUXA zijn afzuiging naar buiten
PURU en PUXU zijn recirculatie

De X is met flexzones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Blihi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:01:
[...]

EPC 0.4 als het goed is. Vergunning is van juni 2018. Zit ook nog gewoon gasgestookte CV in.
Dan inderdaad EPC=0.4.
I stand corrected!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Yowzawood schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:02:
[...]

Als je ook maar een beetje serieus kookt (en dat is niet wat water opwarmen) dan is recirculatie zeker niet de beste oplossing. En al helemaal niet met systemen als Bora.

Uit onderzoek naar de luchtkwaliteit in woningen blijkt dat het koken één van de grote vervuilers is. En dat is niet alleen de geur....
Als je serieus kookt, is het niet de beste oplossing nee. Dan is een professioneel horeca afzuigsysteem de beste oplossing. Heeft vooral met de duur van het koken te maken.

Voor thuis is het gewoon een goede oplossing. Goed kunnen koken != lang koken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Wij zijn heel blij met de gewone afzuigkap. We hebben 10 jaar een afzuigkap gehad op de mechanische ventilatie en nu weer gewoon een schouwkap met buis naar buiten. Dat is echt zoveel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Blihi schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:05:
Wij zijn heel blij met de gewone afzuigkap. We hebben 10 jaar een afzuigkap gehad op de mechanische ventilatie en nu weer gewoon een schouwkap met buis naar buiten. Dat is echt zoveel beter.
Precies....
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:04:
[...]

Als je serieus kookt, is het niet de beste oplossing nee. Dan is een professioneel horeca afzuigsysteem de beste oplossing. Heeft vooral met de duur van het koken te maken.

Voor thuis is het gewoon een goede oplossing. Goed kunnen koken != lang koken.
Dream on..... de meesten kiezen het omdat er geen keuze is of omdat het mooi staat (allemaal valide natuurlijk) maar niet om de afzuiging zelf. En lang koken is een beetje flauw natuurlijk, de dingen waarvoor je echt wil afzuigen duren allemaal maar kort.

[ Voor 50% gewijzigd door Yowzawood op 03-12-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online

Helemaal waar, de waarheid ligt zeker in het midden. Vacuum trekken zal je niet lukken, maar wees ook niet verbaasd als er van de 250m3 per uur afzuigcapaciteit op de hoogste stand maar een klein gedeelte overblijft (tenzij je natuurlijk de ramen open zet maar dat zie ik niet gauw gebeuren omdat dat weer verlies aan comfort betekent).
Ik weet ook niet hoe een moderne WTW installatie reageert als deze merkt dat de aanvoer ineens harder gaat draaien zonder dat de WTW zelf het initiatief hiervoor heeft genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yowzawood schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:06:
[...]

de meesten kiezen het omdat er geen keuze is of omdat het mooi staat (allemaal valide natuurlijk) maar niet om de afzuiging zelf.
Nee. De keuze is geen gat in je nieuwe woning maken waardoor de balans verstoord raakt en warmteverlies optreedt.

Prima als eventuele geurtjes belangrijker zijn dan bovenstaand, ieder z'n ding. Maar er is natuurlijk een enorm verschil met een keuken waar een hele avond gekookt wordt voor gasten, dan een keuken thuis waar je doorgaans 1 keer per dag een maaltijd maakt voor een gezin.

Voor dat laatste is een recirculatie prima geschikt, ook als je "serieus" kookt.
offtopic:
Overigens iemand die echt serieus kookt, kan m.i. ook prima zorgen dat er geen overbodige vuile lucht ontstaat tijdens het koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:22

Wij krijgen een 'luchtdichte' woning en onze aannemer heeft gewoon een afvoer naar buiten gemaakt.

En € 200,00 per jaar? € 200,00 aan gas of Electra? In een woning met CV of met vloerverwarming?

Je gaat in ieder geval besparen op plasmafilters en inzetfilters van je afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard

Grappig dat je het uitgerekend hebt, die €200 per jaar heb ik er wel voor over, deze afweging moet inderdaad iedereen voor zichzelf maken. Drie notities:
  • Als het even kan wil ik naar een hybride variant waarbij ik kan kiezen tussen recirculatie en afzuiging naar buiten. Deze oplossing is momenteel niet te koop, echter ik heb wel een paar ideeën. Met een goede thermische ontkoppeling in de afvoerbuis blijft de EPC dan nagenoeg gelijk.
  • Ons huis voldoet zonder één zonnepaneel op het dak al aan de EPC-norm. We zijn van plan om na oplevering zoveel zonnepanelen te leggen dat de EPC evengoed al ver naar beneden gaat. Daarmee wordt het verlies van warmte meteen gecompenseerd.
  • Die recirculatiefilters maken mij voor 10 jaar afhankelijk van één leverancier en kosten ook €100 per jaar. Ongewenste situatie.
Ik zie veel conservatieve reacties, maar hee, we zijn hier op Tweakers, niet op een random forum. Misschien dat de bouw conservatief is maar wij hoeven dat niet te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door 896gerard op 03-12-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

lonehitman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:05:
[...]
En € 200,00 per jaar? € 200,00 aan gas of Electra? In een woning met CV of met vloerverwarming?
Huis met LTV vloerverwarming met een warmtepomp met een SCOP van 4.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

896gerard schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:11:
Ik zie veel conservatieve reacties, maar hee, we zijn hier op Tweakers, niet op een random forum. Misschien dat de bouw conservatief is maar wij hoeven dat niet te zijn.
Heel eerlijk gezegd vind ik bij een afzuigkap blijven conservatief ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
wortelsoft schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:33:
Ik heb net een swk garantie certificaat ontvangen, waarop staat dat het voor een appartementsrecht is, maar ik heb een rijwoning gekocht, wat staat er bij jullie op? In het project zijn er ook appartementen.
De woonbegeleider heeft een nieuw certificaat aangevraagd en vandaag lag er een nieuwe in de bus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lauryn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-11-2023
Geen verstand van afzuigapparaten maar ik vind deze prachtig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uH8RtB_cimJiIjBmMUcfvJGwD6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zj1Zzcxx8fnOcm8pT1c05iIx.jpg?f=fotoalbum_large

De Novy Cloud voor 2.599,-

Veel te duur, maar wel geweldig O+

[ Voor 2% gewijzigd door Lauryn op 03-12-2020 19:01 . Reden: prijs toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@JackBol ik ben wel benieuwd naar je berekening, heb je die nog ergens? Het lijkt me alleen echt wat kosten als je een raam open gooit en langere tijd gaat afzuigen op momenten dat de Delta temperatuur buiten-binnen vrij hoog is. En hoe dichter je bij dat open raam zit, hoe meer koude luchtstroom er is en dus hoe minder warmte lucht je verliest etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nel!s schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:09:
@JackBol ik ben wel benieuwd naar je berekening, heb je die nog ergens? Het lijkt me alleen echt wat kosten als je een raam open gooit en langere tijd gaat afzuigen op momenten dat de Delta temperatuur buiten-binnen vrij hoog is. En hoe dichter je bij dat open raam zit, hoe meer koude luchtstroom er is en dus hoe minder warmte lucht je verliest etc.
Moet je even terugzoeken in dit topic.

In je huis wordt geen lucht gemaakt, dus de hoeveelheid lucht die je afzuigkap het huis uit blaast, moet via de WTW inlaat weer terug je huis in komen.

Volgens mij was het 8kW energie die je weggooit bij 260 kuub bij 10 graden temperatuur verschil. Als je een WP met SCOP 4 neemt, kost dat 2kWh = 50cent/dag =~ 200/jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 03-12-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
JackBol schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:14:
[...]

Moet je even terugzoeken in dit topic.
Volgens mij was het 8kW energie die je weggooit bij 260 kuub bij 10 graden temperatuur verschil. Als je een WP met SCOP 4 neemt, kost dat 2kWh = 50cent/dag =~ 200/jaar.
Ok!

Maar dat bedrag is dus een hoge schatting: in de praktijk gebruik je niet altijd de afzuigkap, en maar de helft van het jaar is de lucht buiten navenant kouder dan binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
De verschillende meningen die hier voorbij komen, zijn ook te vinden in het volgende artikel. Ik krijg wtw en heb ook afzuigkap naar buiten. Maar ook ik zie het zo dat deze maar een half uur per dag aan staat dus het energieverlies wel mee zal vallen.

https://www.lente-akkoord...uigkap-en-luchtdichtheid/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
chris vw schreef op donderdag 3 december 2020 @ 19:35:
De verschillende meningen die hier voorbij komen, zijn ook te vinden in het volgende artikel. Ik krijg wtw en heb ook afzuigkap naar buiten. Maar ook ik zie het zo dat deze maar een half uur per dag aan staat dus het energieverlies wel mee zal vallen.

https://www.lente-akkoord...uigkap-en-luchtdichtheid/
Uit deze link "Op een gegeven moment hebben wij een geveldoorvoer gevonden, die elektronisch alleen open gaat als de wasemkap aan staat. Helaas werkt dit maar bij enkele wasemkappen. Nu zijn we bezig met een ander type, die met alle wasemkappen werkt en ook isoleert (zelfs met een Qv10 verklaring). Ik hoop dat we deze binnenkort kunnen testen in de praktijk."

Weet iemand waar het hier over gaat? Dit kan interessant zijn om de qv10 waarde laag te houden.
Pagina: 1 ... 133 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2