Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.797.678 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 13:30
ChUcKiE schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:47:
Weet wel vooraf zeker of/dat het belastingvoordeel niet naar de aannemer gegaan is 😳
Dat kan helemaal niet. De aannemer is verplicht de BTW aan jou in rekening te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
vortexnl1982 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:54:
[...]

Hoe bedoel je ? Inbouw keukenkast is zo'n 56 cm diep en dan nog een deur erop van 2 cm ? Dus zou 60 cm diepe nis voldoende moeten zijn ? Dan steeds hij zo'n 35 cm uit :

[Afbeelding]
Dat is een heel brede oven, of een heel smal toilet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Ja, terugvragen is echt heel eenvoudig. Als je die aparte factuur hebt, gewoon een paar jaar bewaren (7 ofzo). Je hoeft de factuur helemaal niet naar de belastingdienst op te sturen, tenzij er om gevraagd wordt.

Let wel op, als je de installatie nog wilt uitbreiden moet dat in hetzelfde belastingjaar als de oplevering, anders kun je de BTW op die uitbreiding niet terugvragen.
Ik had begrepen dat de belastingdienst wel moeilijk doet over btw teruggave van zonnepanelen bij nieuwbouwwoningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nee hoor. Ze doen moeilijk als je de btw over de woning zelf terug gaat vragen, maar niet de btw over de zonnepanelen. Op de site van de belastingdienst staat precies hoe je dat moet doen. Dat is eigenlijk heel eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Blihi schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:39:

Let wel op, als je de installatie nog wilt uitbreiden moet dat in hetzelfde belastingjaar als de oplevering, anders kun je de BTW op die uitbreiding niet terugvragen.
Waar komt dit vandaan dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dat komt door die kleine ondernemersregeling. Daar wil je je voor aanmelden om niet iedere drie maanden aangifte te gaan doen. Meer info: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

En hier: https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen.

------
Ons huis is in juni opgeleverd. de panelen tijdens de bouw waren 10x315 Wp voor 4150,30 euro inclusief BTW, dus 720,30 aan BTW.

Ik heb zelf 12x315 Wp bijgelegd. Dat kostte me 2914,75 inclusief BTW voor de panelen, het bevestigingsmateriaal, de omvormer en de noodzakelijke aanpassing(en) aan de meterkast. Totaal 505,86 aan BTW.

Bij 6930 Wattpiek totaal vermogen betaal je dan 140 euro aan het forfait, dus van het totale BTW bedrag van 1227 euro kreeg ik 1087 euro terug.

[ Voor 58% gewijzigd door Blihi op 27-11-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijndelijn
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-09-2024
wortelsoft schreef op donderdag 26 november 2020 @ 19:33:
Ik heb net een swk garantie certificaat ontvangen, waarop staat dat het voor een appartementsrecht is, maar ik heb een rijwoning gekocht, wat staat er bij jullie op? In het project zijn er ook appartementen.
Dit is afhankelijk van het soort rijtjeshuis en het is goed om dat na te vragen.
bij ons is dit ook het geval omdat aantal zaken gemeenschappelijk zijn geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tijndelijn schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:55:
[...]

Dit is afhankelijk van het soort rijtjeshuis en het is goed om dat na te vragen.
bij ons is dit ook het geval omdat aantal zaken gemeenschappelijk zijn geregeld.
Wat bijvoorbeeld? Is dat een woning zonder tuin, maar met een terrasje dat meer aan een balkon doet denken?

Ik neem aan dat je dit wist bij aankoop. Het lijkt mij een onaangename verrassing als je denkt gewoon grond te kopen met een huis dat los van wat bepalingen in de eigendomsakte volledig van jou is.

[ Voor 20% gewijzigd door SvMp op 27-11-2020 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
PHPResource schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:42:
[...]

Pff ik voel je man. Nieuwbouw is fantastisch maar de pret wordt enorm gedrukt door de onmogelijkheden en inflexibiliteit van het bouwbedrijf. Natuurlijk kán niet alles, maar vrijwel elk verzoek vanuit ons kreeg nul op rekest. O.a. grotere boiler, raam in de zijgevel, dakkapel, douche wtw, binnendeur kozijn een andere kleur laten geven
Verschilt enorm. Ik heb geen ervaring met meerdere ontwikkelaars/bouwers uiteraard, maar in de brochures komt al naar voren dat weinig kan. De ontwikkelaar van mijn project heeft geen gelikte brochures en websites, maar bijna alles is mogelijk. Je moet er alleen wel zelf actief naar vragen. Gevolg is dat in het project geen huis gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Blihi schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:03:
Dat komt door die kleine ondernemersregeling. Daar wil je je voor aanmelden om niet iedere drie maanden aangifte te gaan doen. Meer info: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier

En hier: https://www.belastingdien...evraagd-voor-zonnepanelen.

------
Ons huis is in juni opgeleverd. de panelen tijdens de bouw waren 10x315 Wp voor 4150,30 euro inclusief BTW, dus 720,30 aan BTW.
Hoe kom je aan de nota? Wordt deze standaard verstrekt bij oplevering? Of moet je daar specifiek naar vragen? Zoals bij de meeste nieuwbouwwoningen heeft ook de mijne zonnepanelen, maar ik heb hier niets over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

SvMp schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:43:
[...]

Wat bijvoorbeeld? Is dat een woning zonder tuin, maar met een terrasje dat meer aan een balkon doet denken?

Ik neem aan dat je dit wist bij aankoop. Het lijkt mij een onaangename verrassing als je denkt gewoon grond te kopen met een huis dat los van wat bepalingen in de eigendomsakte volledig van jou is.
Als je huis bijv. staat op een ondergrondse parkeergarage of dat er andere gemeenschappelijke delen zijn.
En als je de akte hebt gelezen zou je dat zeker moeten weten. Je hebt eigendomsrecht en appartementsrecht.

Beide zijn registergoederen, maar bij eigendomsrecht heb je volledig eigendom. Bij appartementsrecht heb je het exclusieve gebruiksrecht van een gedeelte.

[ Voor 19% gewijzigd door JackBol op 27-11-2020 12:05 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:01
Tijndelijn schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:55:
[...]

Er is een gezamenlijke parkeergarage waarvoor ook een vve wordt opgericht. Verder stond er in koopcontract dat zonnepanelen van buren op mijn dak kunnen worden gelegd indien dit vanwege epc nodig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
SvMp schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:00:
[...]

Hoe kom je aan de nota? Wordt deze standaard verstrekt bij oplevering? Of moet je daar specifiek naar vragen? Zoals bij de meeste nieuwbouwwoningen heeft ook de mijne zonnepanelen, maar ik heb hier niets over gehoord.
Even vragen bij de aannemer. Hij moet dat in principe gewoon regelen. Die vraag zullen ze al wel vaker gehad hebben. Een nette aannemer stuurt bij de laatste factuur gewoon een aparte factuur voor de zonnepanelen. In ons geval was het een brief waarin stond welk bedrag op de totaal factuur betrekking had op de zonnepanelen en hoeveel BTW daarover gerekend was.

De belastingdienst kan vragen naar bewijsstukken, dus bewaar die dingen goed.

Puur formeel gezien is zo'n brief niet goed genoeg en hoort er een aparte factuur te zijn. Maar ik ken geen voorbeelden waar de belastingdienst moeilijk heeft gedaan bij een gewone particulier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 07:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Even voor onze begroting een vraagje.
Behangklare muren laten stuccen (om te verven), wat zijn jullie ervaringen met de kosten per m2?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mad-Matt schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:14:
Behangklare muren laten stuccen (om te verven), wat zijn jullie ervaringen met de kosten per m2?
En als iemand die cijfers bij de hand heeft ben ik ook benieuwd naar de kosten voor strak stuccen van plafond (incl. dichtzetten V-naden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Mad-Matt schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:14:
Ik heb momenteel een offerte liggen van 1630 euro om 75 m2 (21.70 euro p/m2) plafond te stuccen incl dichten van de V-naden.
We hebben met 5+ woningen wat korting gekregen op hun normale tarief. Geen idee of ze de goedkoopste zijn, maar we hebben uit de regio wat goede referenties, contact verloopt soepel en snel en het is een lokaal bedrijf (iets wat bij ons ook altijd wel voorkeur heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 17:25
Ik heb een offerte geaccepteerd á €25/m2 voor stucwerk op het plafond. Voor muren gold dezelfde prijs. Plafonds >2,65m waren duurder. Was niet relevant, dus geen idee hoeveel.
SvMp schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 11:48:
[...]

Verschilt enorm. Ik heb geen ervaring met meerdere ontwikkelaars/bouwers uiteraard, maar in de brochures komt al naar voren dat weinig kan. De ontwikkelaar van mijn project heeft geen gelikte brochures en websites, maar bijna alles is mogelijk. Je moet er alleen wel zelf actief naar vragen. Gevolg is dat in het project geen huis gelijk is.
De aannemer van ons huidige huis (Van Wanrooij) had een hele gelikte folder met alle mogelijkheden, maar afwijkingen waren nauwelijks mogelijk. De huidige aannemer (Ten Brinke) heeft een erg korte optielijst, maar verder is vrijwel alles bespreekbaar. Niet alles is mogelijk uiteraard, maar er kan erg veel. En niet eens tegen belachelijke prijzen, zover ik kan inschatten. Als het wel te duur is, krijgen we dat eerlijk te horen met het advies het achteraf te doen. Het ligt dan doorgaans aan de onderaannemer.

Voor beiden geldt dat je er wel echt zelf om moet vragen. Dus je moet zelf weten wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn en wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 07:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

millerman_sf schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:32:
Ik heb een offerte geaccepteerd á €25/m2 voor stucwerk op het plafond. Voor muren gold dezelfde prijs. Plafonds >2,65m waren duurder. Was niet relevant, dus geen idee hoeveel.

[...]

De aannemer van ons huidige huis (Van Wanrooij) had een hele gelikte folder met alle mogelijkheden, maar afwijkingen waren nauwelijks mogelijk. De huidige aannemer (Ten Brinke) heeft een erg korte optielijst, maar verder is vrijwel alles bespreekbaar. Niet alles is mogelijk uiteraard, maar er kan erg veel. En niet eens tegen belachelijke prijzen, zover ik kan inschatten. Als het wel te duur is, krijgen we dat eerlijk te horen met het advies het achteraf te doen. Het ligt dan doorgaans aan de onderaannemer.

Voor beiden geldt dat je er wel echt zelf om moet vragen. Dus je moet zelf weten wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn en wat je wilt.
oh wow, dat vind ik best wel een hoop geld voor simpel stucwerk.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Mad-Matt schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:52:
[...]

We hebben ons huis 6 jaar terug laten doen voor 13 euro/m2 (muren), en het zit er nog steeds heel strak op. Voor een nieuwbouwhuis heel weinig scheuren :)

Binnenkort maar eens contacten voor een offerte voor ons nieuwe huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Ik heb het eerlijk gezegd ook lager begroot.
Ik heb 430m2 muur en 130m2 plafond te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-05 07:24
Stuccen hier was hier 17 euro/m2, plafond en muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 17:25
Ik zoek ook niet de goedkoopste, maar eentje die het goed doet en die verder goede dienstverlening heeft. In ons geval gaat het mee met de aannemer die ook de badkamer doet. Stuk handiger in de planning, kunnen ze de plafonds en badkamer meteen samen doen. Dat vind ik allebei wel wat waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
[...]

Vind dat ook wel veel, dacht dat nieuwbouw stucen juist goedkoper zou zijn, omdat het laagje niet zo dik hoeft dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Stukadoors zitten in de tijd van hun leven. Ze kunnen alles vragen wat ze willen.
En 20+ euro per m2 betekent niet dat ze meteen goed stuccen :) Spreek ik uit ervaring. Bij een vriend heeft een 13 euro per m2 stukadoor strakker werk afgeleverd dan bij mij.

Overigens vind ik 20+ per m2 prima prijs, voor dik raapwerk op een bakstenen ondergrond ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 27-11-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 19:29

siemenz

Koetje

Hmm. Is voor die prijs een spanplafond ook niet het overwegen waard ? Kan je gelijk je lampjes kwijt.

Mijn aannemer plaatst namelijk geen inbouwspots in de betonnen verdiepingsvloeren.

Best raar omdat je wel overal plafond contactpunten kan laten maken.

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

siemenz schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:52:
Hmm. Is voor die prijs een spanplafond ook niet het overwegen waard ? Kan je gelijk je lampjes kwijt.

Mijn aannemer plaatst namelijk geen inbouwspots in de betonnen verdiepingsvloeren.

Best raar omdat je wel overal plafond contactpunten kan laten maken.
Wees maar blij. Sparingsboxen zijn 250 per gat. Wij hebben 7k betaald aan beton wat we niet krijgen.

Maar ik wilde geen verlaagd plafond vanaf dag 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 07:41
Peacefield78 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:10:
@hansgrave Geldt dat van die keuring ook voor Nederland? Waar kan ik daar meer over vinden?
https://www.rvo.nl/onderw...ngen-vanaf-1-januari-2021

Een energielabel is verplicht bij oplevering van een woning. De labeling is dan niet meer zo simpel als nu en dient door een gecertificeerd persoon gedaan te worden.

[ Voor 4% gewijzigd door hansgrave op 27-11-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 19:29

siemenz

Koetje

JackBol schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:29:
[...]

Wees maar blij. Sparingsboxen zijn 250 per gat. Wij hebben 7k betaald aan beton wat we niet krijgen.

Wij hadden volgens mij natuurlijk ook "lichtpunten" overal kunnen aanbrengen en in gaten vervolgens verlichting aan brengen in die gaten?

Nu ben ik toch benieuwd voor welk project je in de plaats die je in je DM mailde naar mij je het mooie Amsterdam gaat verlaten ;)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-05 11:13
JackBol schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:29:
[...]

Dit is wel wat gortig hoor. Pak dan opbouwspot?!

[ Voor 5% gewijzigd door nel!s op 27-11-2020 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nel!s schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:43:
[...]

Dit is wel wat gortig hoor. Pak dan opbouwspot?!
Esthetische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:33

ChUcKiE

Dus........

Blihi schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:53:
[...]

Dat kan helemaal niet. De aannemer is verplicht de BTW aan jou in rekening te brengen.
Nou ik kreeg van de makelaar te horen, dat de aannemer het eventuele BTW voordeel heeft, of anders gezegd wij konden geen aanspraak maken op de BTW teruggaaf van de zonnepanelen of bijvoorbeeld de subsidie op de warmtepomp.
Als we dit project gaan doen kiezen we voor 21 panelen + omvormer + optimizers, staat toch voor 11.000 op de meerwerklijst. Dat maakt best wel wat BTW!.

[ Voor 5% gewijzigd door ChUcKiE op 27-11-2020 20:11 ]

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
ChUcKiE schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:05:
[...]

Nou ik kreeg van de makelaar te horen, dat de aannemer het eventuele BTW voordeel heeft, of anders gezegd wij konden geen aanspraak maken op de BTW teruggaaf van de zonnepanelen of warmtepomp (subidie).
Als we dit project gaan doen kiezen we voor 21 panelen + omvormer + optimizers, staat toch voor 11.000 op de meerwerklijst. Dat maakt best wel wat BTW!.
De makelaar is geen belastingadviseur he :-).

Hoe het werkt is dat de aannemer de zonnepanelen inkoopt en de aan hem in rekening gebrachte btw in aftrek brengt.

Vervolgens levert de aannemer de zonnepanelen aan jou en brengt hier zelf ook weer btw in rekening aan jou. De aannemer draagt deze btw ook af in zijn eigen btw-aangifte. Deze aan jou in rekening gebrachte btw kun jij in aftrek brengen als je kwalificeert als btw-ondernemer. Het Europees Hof van Justitie heeft in het arrest Fuchs bevestigt dat dit het geval is voor particulieren die energie terugleveren tegen vergoeding.

Je bent dus simpel gezegd ‘ondernemer’. Je krijgt een btw-identificatienummer en je doet btw-aangifte, waarin je de btw op kosten kunt terugvragen in box 5b. Van belang is dat je een factuur hebt - op jouw naam - waarop de levering van zonnepanelen en het betreffende btw-bedrag vermeld is (artikel 15 wet OB juncto art 35a Wet OB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
[...]

Nou ik kreeg van de makelaar te horen, dat de aannemer het eventuele BTW voordeel heeft, of anders gezegd wij konden geen aanspraak maken op de BTW teruggaaf van de zonnepanelen of bijvoorbeeld de subsidie op de warmtepomp.
Subsidie warmtepomp is heel wat anders dan BTW teruggave op PV panelen. De eerste wordt vaak door de bouwer aangevraagd, de 2e kan alleen door de bewoner. Overigens is de subsidie op warmtepompen bij nieuwbouw inmiddels geschrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:33

ChUcKiE

Dus........

Ok bedankt voor de tips....dat met die zonnepanelen had ik bij mijn bestaande huis al eens gedaan via zo'n bureautje dat alles voor je regelt voor een paar tientjes (aanmaken, indienen, afsluiten).

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-05 19:36
hansgrave schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:20:
[...]

Overigens is de subsidie op warmtepompen bij nieuwbouw inmiddels geschrapt.
Hierbij is van belang wanneer de vergunning voor de woning is verleend, en dat wil nog wel eens erg ruim van te voren zijn.
Is de vergunning voor 1 juli 2018 verleend dan kun je, ongeacht de opleverdatum, nog gewoon subsidie krijgen. Wel binnen 6 maanden na de opleverdatum aanvragen als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Zijn er meer mensen met de volgende clausule in hun contract: "eventuele beschikbare overheidssubsidies van de in overweging van deze overeenkomst bedoelde woning, worden door de verkoper, danwel de ondernemer aangevraagd en komen volledig ten gunste van de verkoper en zijn verdisconteerd in de aanneemsom. Het is de verkrijger derhalve niet toegestaan om bedoelde subsidies aan te (laten) vragen ten gunste van de verkrijger."

Als BTW doorgerekend moet worden aan de koper, dan is dit toch niet van toepassing op de BTW teruggave op zonnepanelen?
Maar, ik neem aan wél van toepassing op de warmtepomp. Dus daar kan ik geen subsidie op claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
nel!s schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:58:
Zijn er meer mensen met de volgende clausule in hun contract: "eventuele beschikbare overheidssubsidies van de in overweging van deze overeenkomst bedoelde woning, worden door de verkoper, danwel de ondernemer aangevraagd en komen volledig ten gunste van de verkoper en zijn verdisconteerd in de aanneemsom. Het is de verkrijger derhalve niet toegestaan om bedoelde subsidies aan te (laten) vragen ten gunste van de verkrijger."

Als BTW doorgerekend moet worden aan de koper, dan is dit toch niet van toepassing op de BTW teruggave op zonnepanelen?
Maar, ik neem aan wél van toepassing op de warmtepomp. Dus daar kan ik geen subsidie op claimen.
Btw is geen subsidie, dus dit is niet van toepassing op de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Requiem19 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:09:
[...]

Btw is geen subsidie, dus dit is niet van toepassing op de btw.
Precies, dat dacht ik ook. Ik vroeg me wel af of je dit zo mag stellen in een contract als verkoper, gezien de isde subsidie voor gebruikers is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
nel!s schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:40:
[...]

Precies, dat dacht ik ook. Ik vroeg me wel af of je dit zo mag stellen in een contract als verkoper, gezien de isde subsidie voor gebruikers is?
Het is een stimuleringsregeling voor de toepassing van duurzame opwekkers, niet speciaal voor gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 16:43

HellBeast

Oh My GoT!

Requiem19 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:15:
[...]

De makelaar is geen belastingadviseur he :-).

Hoe het werkt is dat de aannemer de zonnepanelen inkoopt en de aan hem in rekening gebrachte btw in aftrek brengt.

Vervolgens levert de aannemer de zonnepanelen aan jou en brengt hier zelf ook weer btw in rekening aan jou. De aannemer draagt deze btw ook af in zijn eigen btw-aangifte. Deze aan jou in rekening gebrachte btw kun jij in aftrek brengen als je kwalificeert als btw-ondernemer. Het Europees Hof van Justitie heeft in het arrest Fuchs bevestigt dat dit het geval is voor particulieren die energie terugleveren tegen vergoeding.

Je bent dus simpel gezegd ‘ondernemer’. Je krijgt een btw-identificatienummer en je doet btw-aangifte, waarin je de btw op kosten kunt terugvragen in box 5b. Van belang is dat je een factuur hebt - op jouw naam - waarop de levering van zonnepanelen en het betreffende btw-bedrag vermeld is (artikel 15 wet OB juncto art 35a Wet OB).
Interessant. Ik heb voor 5500,- zonnepanelen gekocht bij mijn aannemer voor mijn nieuwbouwwoning. Dus als ik een factuur krijg hiervoor op naam inclusief BTW, dan kan ik door middel van deze belastingaftrek zo'n 1150 euro besparen door in mijn belastingaangifte het af te trekken in box 5b? Begrijp ik het zo goed?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:35
HellBeast schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:05:
[...]

Interessant. Ik heb voor 5500,- zonnepanelen gekocht bij mijn aannemer voor mijn nieuwbouwwoning. Dus als ik een factuur krijg hiervoor op naam inclusief BTW, dan kan ik door middel van deze belastingaftrek zo'n 1150 euro besparen door in mijn belastingaangifte het af te trekken in box 5b? Begrijp ik het zo goed?
Vergeet het forfait (of daadwerkelijke btw) niet, en ook of het in-roof of opbouw panelen zijn.
Ook moet je je aanmelden voor KOR.
En de factuur moet op naam van staan waarop ook de energieleverancier staat.

Verder: ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Dat is echt onzin, tenminste ervan uitgaande dat jij eigenaar wordt van de installatie. Jij bent dan ook de enige die de BTW teruggaaf kan aanvragen. Als de aannemer dat in jouw naam doet heeft hij echt een probleem. Ik zou de belastingdienst hierover eens bellen.

De aannemer hoort jou ook van een gespecificeerde factuur te voorzien voor de zonnepanelen, maar als het al op de meerwerklijst staat is dat mooi meegenomen. Daarvan krijg je dus al een gespecificeerde factuur.

En zoals @Requiem19 en @Deleon78 al zeggen. Je moet een factuur hebben die op dezelfde naam staat als het energiecontract. Let bij zoveel zonnepanelen vooral op het teruglevertarief. Je zult, zeker in de toekomst als het salderen afgebouwd wordt, meer gaan produceren dan je verbruikt, dan is het prettig om daarvoor een zo hoog mogelijke vergoeding te krijgen.

Een half jaar geleden was Greenchoice degene met de hoogste terugleververgoeding. Ik sta op dit moment zo'n 1000 kWh in de plus (dus meer geproduceerd dan verbruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
@Blihi de aannemer moet die zonnepanelen zelf ook inkopen. Zijn leverancier brengt hem btw in rekening die de aannemer kan terugvragen. Dus dat klopt prima.

De aannemer verkoopt de zonnepanelen door aan jou (met leuke marge 😉) en de btw daarop kan je als particulier in aftrek brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Gisteren de marazzi VERO tegels in een winkel gezien.
Ik vind het nog enigszins tegenvallen hoe de print uitpakt, je ziet toch, zeker bij de noesten, wat vaagheid/pixels (moeilijk te omschrijven).
Echter als je deze serie naast andere houtlook tegels ziet dan is ze wel degelijk aanzienlijk mooier, met mooie glooiende vlakken en een subtiele houtnerf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Blihi schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:44:
[...]

En zoals @Requiem19 en @Deleon78 al zeggen. Je moet een factuur hebben die op dezelfde naam staat als het energiecontract.
Ik ben onbekend met de procedure. Wat bedoel je hiermee? Mijn energieleverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
HellBeast schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:01:
[...]

Ik ben onbekend met de procedure. Wat bedoel je hiermee? Mijn energieleverancier?
Neem even 5 minuten om de basis uit te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast

HellBeast

Oh My GoT!

Deleon78 schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:17:
[...]

Neem even 5 minuten om de basis uit te zoeken :)
Zal ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
Hier schieten ze aardig op. Helaas wel wat flinke schoonheidsfouten gemaakt met de "steenstrips", maar dat zullen ze (neem ik aan) nog wel herstellen. Voegkleur komt niet overeen en niet overal staan de strips netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__TZBJK11LZrfruBnK7TyqNJVx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DVPuAc2Tohx86gh4TJhMgc7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSj7oJSpjJ_4UYf48jPf7iW2TFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEiD0MxgAUsmeLZ2DJSa8Ahu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door 1ntroduc3 op 29-11-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 15:03

Rzaan

Altijd zoekende

nel!s schreef op zondag 29 november 2020 @ 09:02:
Gisteren de marazzi VERO tegels in een winkel gezien.
Welke van dit merk waren dit precies?
Waar is de winkel als ik vragen mag?

Zou ze ook graag eens met eigen ogen aanschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1ntroduc3 schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:49:
Hier schieten ze aardig op. Helaas wel wat flinke schoonheidsfouten gemaakt met de "steenstrips", maar dat zullen ze (neem ik aan) nog wel herstellen. Voegkleur komt niet overeen en niet overal staan de strips netjes.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij verven ze die voeg achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ruudzaan schreef op zondag 29 november 2020 @ 11:50:
[...]

Welke van dit merk waren dit precies?
Waar is de winkel als ik vragen mag?

Zou ze ook graag eens met eigen ogen aanschouwen.
Alle vier de kleuren liggen bij tegelsconcept in Maarssen. Ze hebben dat erg veel tegels liggen. En er is geen hond dus geen zorgen over corona etc :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-05 15:03

Rzaan

Altijd zoekende

nel!s schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:10:
[...]
Alle vier de kleuren liggen bij tegelsconcept in Maarssen.
hebben ze ook alle formaten daar liggen?
Dus bijvoorbeeld de Vero van 180 lang, maar ook de 60 x 60?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Ruudzaan schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:52:
[...]

hebben ze ook alle formaten daar liggen?
Dus bijvoorbeeld de Vero van 180 lang, maar ook de 60 x 60?
Nee alleen 1800x225 planken. Maar ik zou persoonlijk niet zo snel voor een 60x60 houtlook tegel gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-04 10:48
Volgens Dura Vermeer was inbouw spots niet mogelijk, maar in de installatielijst van de Electrabedrijf staat inbouw spotjes er wel bij. Zie de optielijst wat vinden jullie van de prijzen? Wij hebben niet zoveel kaas gegeten van Electra. Graag jullie advies.

- Zijn er opties waarvan jullie zeggen: Dat moet je zeker nu meenemen, want achteraf is het duurder/ingewikkeld/onmogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJNIWQRTYh3ZQBtTfUGp3RZKUQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rj4fYq48urY4JMriIpBX2wEU.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNTf8mDPvXSZKkRbeWVIk9e7uzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YAid9ndgIW8EhOFWfuO0TZm9.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR_61YtrYbdfbKQ60ScQgQ0hMyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SIXChxuV94IRLRVm44lzp4Rz.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unNeVOF2igBY4_i-WMB1t7INhlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/klEkMVKb2t4rtzUDRqRuaQ6K.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
MajinChaos schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:24:
Volgens Dura Vermeer was inbouw spots niet mogelijk, maar in de installatielijst van de Electrabedrijf staat inbouw spotjes er wel bij. Zie de optielijst wat vinden jullie van de prijzen? Wij hebben niet zoveel kaas gegeten van Electra. Graag jullie advies.

- Zijn er opties waarvan jullie zeggen: Dat moet je zeker nu meenemen, want achteraf is het duurder/ingewikkeld/onmogelijk?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Welke heb je zelf al voor ogen en welke niet? Iets proactiviteit kan geen kwaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MajinChaos
Deleon78 schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:48:
[...]

Welke heb je zelf al voor ogen en welke niet? Iets proactiviteit kan geen kwaad :)
Wij twijfelen zelf aan deze opties:

- Wijzigen schakelmateriaal elektra naar Busch & Jaeger type Future
Linear - €422.-. [Is dit aangeraden?]
- Leveren en monteren van een extra schakelbaar enkel stopcontact
voorzien van LED-dimmer €395.-. [Bedoelen ze hiermee een wcd die je via een knop uit en aan kan zetten?
- Uitbreiding standaard meterkast door middel van extra aardlekschakelaar €307.-. [Is het handig om dit nu mee te nemen? of kan het ook zonder teveel gedoe later?]
- Voorziening voor tuinverlichting €475.-. [Is het aangeraden om dit mee te nemen? We willen wel tuinverlichting. Ik hoor vaker dat ze ook via het schuurtje kunnen aftappen.]
- We willen graag gebruik maken van luxaflex die automatisch omhoog en omlaag gaan. [Er zou dan ergens stroom afgetapt moeten worden. Op welke plek laten jullie de stroom aanleggen?]
- Inbouwspot LED incl. dimmer kost €163.- en Extra spots achter LED dimmer excl. dimmer kost €194.- [Dan neem ik ze graag met dimmer aangezien dat goedkoper is dan zonder] Snappen jullie dat?
- Bedraden en afmonteren loze leiding t.b.v. elektrisch koken 3x230V/400V - 3 fase €459.- [ Is dit aangeraden om erbij te nemen?]

[ Voor 3% gewijzigd door MajinChaos op 29-11-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 27-05 19:15
Het hangt er toch ook helemaal vanaf hoeveel stopcontacten, lichtpunten e.d.er standaard gepland zijn voor je woning, en wat je zelf allemaal voor wensen hebt? De gemiddelde reactie hier zal wellicht zijn dat je zéker drie loze leidingen naar elke ruimte moet nemen. Maar als je tevreden bent met wat er zit en vervolgens toch nooit wat met die loze leidingen gaat doen. lijkt me dat helemaal niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Laatst online: 27-05 19:15
MajinChaos schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:35:
We willen graag gebruik maken van luxaflex die automatisch omhoog en omlaag gaan. \[Er zou dan ergens stroom afgetapt moeten worden. Op welke plek laten jullie de stroom aanleggen?
Vol te mij werkt het Luxaflexsysteem (ook?) op batterijen. Dan hoef je geen stroompunt aan te laten leggen. Dat lijkt me mooier dan een stopcontact naast elk raam.
Inbouwspot LED incl. dimmer kost €163.- en Extra spots achter LED dimmer excl. dimmer kost €194.- [Dan neem ik ze graag met dimmer aangezien dat goedkoper is dan zonder] Snappen jullie dat?
Ik zou voor Philips Hue (of een vergelijkbaar systeem) kiezen, dan kun je ze overal vandaan dimmen zonder aparte dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MajinChaos schreef op zondag 29 november 2020 @ 16:35:
- Inbouwspot LED incl. dimmer kost €163.- en Extra spots achter LED dimmer excl. dimmer kost €194.- [Dan neem ik ze graag met dimmer aangezien dat goedkoper is dan zonder] Snappen jullie dat?
Dan heb je zometeen voor iedere losse spot een dimmer aan je muur zitten. Ik neem aan dat je ze in groepjes geschakeld/gedimd wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-05 20:55
Beste lezers,

Op dit moment hebben we een optie op een nieuwbouwappartement.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Totaal onervaren met nieuwbouwwoningen zijn we ons nu aan het oriënteren op de financiën (waar nemen we een hypotheek af, financieren we een keuken, badkamerupgrades, meerwerk mee in de hypotheek of betalen we het zelf, etc.), de technische kant (willen we extra elektrapunten, hoe moet het lichtplan eruit zien, etc) en wat we qua smaak mooi vinden. De leveranciers voor de tegels (badkamer en toilet) en sanitair staan vast, maar voor de keuken kunnen we nog alle kanten op.

Maar dan wellicht een stomme vraag. Omdat er weinig tijd over blijft tussen het daadwerkelijk tekenen voor de woning + financiering rondkrijgen en de deadline voor het opgeven van alle technische wensen, eisen en het meerwerk met de wooncoach, stel ik de vraag graag hier: wanneer koop je de keuken? Doe je dat nu al? Of doe je dat pas later in het traject? En indien het laatste het geval: zijn er keukenboeren die bereid zijn om een technische tekening te maken t.b.v. de keuken terwijl je niet eens gegarandeerd bij ze afneemt? Kortom: hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
@Mryc toevallig is die vraag afgelopen week nog de revue gepasseerd. Even teruglezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mryc
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-05 20:55
@Deleon78 Dank, ik ga op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Mryc schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:33:
Maar dan wellicht een stomme vraag. Omdat er weinig tijd over blijft tussen het daadwerkelijk tekenen voor de woning + financiering rondkrijgen en de deadline voor het opgeven van alle technische wensen, eisen en het meerwerk met de wooncoach, stel ik de vraag graag hier: wanneer koop je de keuken? Doe je dat nu al? Of doe je dat pas later in het traject? En indien het laatste het geval: zijn er keukenboeren die bereid zijn om een technische tekening te maken t.b.v. de keuken terwijl je niet eens gegarandeerd bij ze afneemt? Kortom: hoe werkt dit?
Sommige projecten zijn inclusief keuken. Als jouw project dat niet is, dan zul je in de regel de keuken pas kopen als de financiering rond is. Een financieringsvoorbehoud bij aankoop keuken, heb ik nooit van gehoord. Gemakkelijkst is een bedrag schatten en dat meenemen met jouw hypotheekaanvraag. Ik heb tijdens de optieperiode tijdens wat keukenzaken geïnformeerd over wat een keuken ongeveer gaat kosten (je moet wel een idee hebben van jouw wensen). Als financiering rond is, en de bouw is definitief gestart, dan ga je je oriënteren op een keuken. Technische tekeningen komen pas als je hebt getekend. Je kunt aan de 'wooncoach' vragen of je de tekening voor de keuken later kunt leveren. Er komt weinig meerwerk bij kijken, los van een paar stopcontacten. Ik neem aan dat er geen gas is, dus elektrisch koken staat al vast, en ik neem aan dat daar al elektra voor is.

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 29-11-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Mryc schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:33:En indien het laatste het geval: zijn er keukenboeren die bereid zijn om een technische tekening te maken t.b.v. de keuken terwijl je niet eens gegarandeerd bij ze afneemt? Kortom: hoe werkt dit?
Gewoonlijk nee. Je koopt een keuken en legt je vast bij die keuken boer. Zonder opdrachtbevestiging geen leidingplan. Alles is voor afroep nog te wijzigen, maar je kan we niet meer onderuit.

Als je dat niet wilt, maar grofstoffelijk weet wat je wilt, kun je voor zo’n 200€ een generiek leidingplan laten tekenen, en over een jaar of zo een badkamer uitzoeken. Wel dan even het leidingplan mee nemen, want daar moet de keuken boer rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajinChaos
JackBol schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:02:
[...]

Dan heb je zometeen voor iedere losse spot een dimmer aan je muur zitten. Ik neem aan dat je ze in groepjes geschakeld/gedimd wilt hebben?
In groepjes schakelen en dimmen heeft wel de voorkeur. 1 spot per m2 is dat een goede richtlijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MajinChaos schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:58:
[...]

In groepjes schakelen en dimmen heeft wel de voorkeur. 1 spot per m2 is dat een goede richtlijn?
Besteed wat tijd aan een licht plan met een professional, kan ik je aanraden.

Wij hebben 13 spots en 2 hanglampen in onze leef keuken van 36m2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
JackBol schreef op zondag 29 november 2020 @ 18:54:
[...]

Gewoonlijk nee. Je koopt een keuken en legt je vast bij die keuken boer. Zonder opdrachtbevestiging geen leidingplan. Alles is voor afroep nog te wijzigen, maar je kan we niet meer onderuit.

Als je dat niet wilt, maar grofstoffelijk weet wat je wilt, kun je voor zo’n 200€ een generiek leidingplan laten tekenen, en over een jaar of zo een badkamer uitzoeken. Wel dan even het leidingplan mee nemen, want daar moet de keuken boer rekening mee houden.
Leidingplan voor de keuken heeft de badkamerzaak niet veel aan, tenzij je in de keuken doucht :+ Maar punt is helder.

Ik zou aanraden om voor een keuken een zaak te zoeken waar je vertrouwen in hebt. Waar je eventueel 10 keer terug kunt komen en steeds netjes behandeld wordt. In de consumentengids van deze maand stond een vergelijking van keukenzaken. Met name "De Mandemakers Groep" kwam er weer niet goed uit. Veel druk om te tekenen. De keuken designers is een collectief van zelfstandigen: https://www.dekeukendesigners.nl/vestigingen/

Wij hebben de keuken bij een plaatselijke tweemanszaak gekocht. Dit is onze keuken: https://steinkeuken.nl/projecten/maja-en-boudewijn/. Zo'n kleine zelfstandige heeft echt voordelen ten opzichte van de grote jongens. En de uiteindelijke prijs was lager dan de eerste offerte van de projectleverancier, die het eerste gesprek vooral gebruikte om het budget te achterhalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 30-11-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:40
Bij ons was dat bij project-keukenboer het geval. Het project wordt zonder keuken geleverd, maar er was wel een project-keukenboer aangesloten (eigenhuis keukens). Als je daar je keuken kocht verviel de opdracht automatisch als de koop onverhoopt toch niet doorging.
Als je zelf een andere keukenboer uitzocht zal dat niet zo makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Beste lezers,

Op dit moment hebben we een optie op een nieuwbouwappartement.
***members only***

Totaal onervaren met nieuwbouwwoningen zijn we ons nu aan het oriënteren op de financiën (waar nemen we een hypotheek af, financieren we een keuken, badkamerupgrades, meerwerk mee in de hypotheek of betalen we het zelf, etc.), de technische kant (willen we extra elektrapunten, hoe moet het lichtplan eruit zien, etc) en wat we qua smaak mooi vinden. De leveranciers voor de tegels (badkamer en toilet) en sanitair staan vast, maar voor de keuken kunnen we nog alle kanten op.

Wij hebben dat gewoon met de keukenleverancier besproken. In de getekende offerte stond een termijn dat we er vanaf konden als het project niet door zou gaan. Die termijn was dezelfde als in de contractstukken van de aannemer. Als de 70% dus niet gehaald zou worden of er geen vergunning zou zijn konden we van de keuken af.

Daar zit voor de keukenzaak nauwelijk risico in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
JackBol schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:10:
[...]

Besteed wat tijd aan een licht plan met een professional, kan ik je aanraden.

Wij hebben 13 spots en 2 hanglampen in onze leef keuken van 36m2.
Zou je een screenshot van de tekening kunnen delen? Ik ben nu wel benieuwd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nel!s schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:41:
[...]

Zou je een screenshot van de tekening kunnen delen? Ik ben nu wel benieuwd :)
Oranje punten zijn inbouwspots.
Paarse punten zijn centraaldozen tbv hanglampen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsHWqv1Zt_nR8WDMk9ampQX6UDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iH2uYXZc33GXtgw7fMslxea5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06:40
Ik had al een paar keer gereageerd in dit topic, maar omdat nu alles bij ons definitief is (gisteren bij de notaris geweest, we zijn een stukje grond rijker :) ) even de intro
Members only: project

Waarom de keuze nieuwbouw?
We hebben wel naar bestaande bouw gekeken, maar daar niets bij gevonden wat volledig naar onze zin was. De huizen die aan onze eisen voldeden stonden op locaties die wij niet prettig vonden of er moest teveel aan de bestaande woning gebeuren.
Met dit nieuwbouwproject hebben we een huis die we (vrijwel) volledig aan onze eisen kunnen laten voldoen op een perfecte locatie.

Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Tot nu toe onderschat vooral de hoeveelheid keuzes die je in korte tijd moet maken. Hoewel het project pas in het eerste kwartaal van 2022 wordt opgeleverd moesten in september de KAO opties al bekend zijn, en half oktober de leidingschema's (en dus feitelijk de keuken en badkamer uitgezocht) en ruwbouwopties.
De bouw zelf begint in december met het boren voor de warmtepomp en in januari begint het echte werk.

Ook onderschat - maar dat is positief - is de flexibiliteit van de aannemer (Heijmans) en de prijzen die hij rekent voor niet standaard opties. We wilden graag een aparte toiletruimte op de slaapverdieping. Standaard zat het toilet in de badkamer. Hoewel dit niet als optie werd geboden was dit wel mogelijk en heeft de aannemer goed meegedacht over de beste manier om dit te realiseren. En de prijs was de helft van wat we verwachtten (bij een andere woning waar we naar hebben gekeken was dit een KAO-optie, we waren uitgegaan van dezelfde prijs)

Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Voor de bouw zelf (KAO) niet zoveel, ruwbouw een stuk meer. Vooral omdat we niet voor het standaard sanitair gegaan zijn en een losse toiletruimte laten realiseren in plaats van toilet op de badkamer.
Members only: bouw opties

Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Dat weten we nog niet, we hebben we een uitgebreide begroting gemaakt. Veel daarvan - vloeren, muren, trappen, zonnepaneeltjes, tuin - hebben we al in de hypotheek meegenomen. Over anderhalf jaar kan ik vertellen wat het totaal gekost heeft :)

Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Die keuze moeten we nog maken, ik lees vol interesse de discussies in dit draadje over dat onderwerp

Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@JackBol mooi, is inderdaad lekker om spots op 0,5-1m van de wanden te hebben op het plafond.

Ik had het ook graag gewild maar binnen het budget zagen we de ruimte er niet voor. Nu maar iets met rails en verstelbare spots bedenken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

nel!s schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:53:
@JackBol mooi, is inderdaad lekker om spots op 0,5-1m van de wanden te hebben op het plafond.

Ik had het ook graag gewild maar binnen het budget zagen we de ruimte er niet voor. Nu maar iets met rails en verstelbare spots bedenken dus.
Ja het is duurder dan verwacht, maar toen we eenmaal onze zinnen erop gezet hadden, moest het komen.
We kiezen ook pinspots om het chique weg te werken. Zoiets ongeveer (600 lumen, 40 graden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuTOp8XbEFHLQCxXjYjgheLOVl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4VO7BODESnagOa4woq7T9hS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Net gesprek gehad met de kopersbegeleider, en die gaf aan dat boiler upgrade echt niet mogelijk is ivm ruimte tekort. Nu zit er standaard een 150L boiler in. Maar als ik zoek naar een 300L en naar de afmetingen kijk, snap ik niet waarom het niet zou passen? Snap echt niet waarom de upgrade niet kan :? Zie hieronder de techniekruimte. Met 150L kan je toch nooit normaal douchen met een gezin van 4? (er zit wel WTW in)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBOndR0OKuBznEFjDL-5p1nmBq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TNswMEemPoMPdhqOfou4n3wM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-bird
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:01
hallom schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:35:
Net gesprek gehad met de kopersbegeleider, en die gaf aan dat boiler upgrade echt niet mogelijk is ivm ruimte tekort. Nu zit er standaard een 150L boiler in. Maar als ik zoek naar een 300L en naar de afmetingen kijk, snap ik niet waarom het niet zou passen? Snap echt niet waarom de upgrade niet kan :? Zie hieronder de techniekruimte. Met 150L kan je toch nooit normaal douchen met een gezin van 4? (er zit wel WTW in)

[Afbeelding]
Wellicht omdat bij 150 liter het binnendeel van de pomp en de boiler geïntegreerd zijn, en bij een boiler van 300 liter dit twee aparte onderdelen zijn? Dit is bij ons althans het geval, waardoor een boiler van 300 liter twee maal zoveel ruimte inneemt. En die ruimte is bij jou zo te zien vrij beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
e-bird schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:05:
[...]

Wellicht omdat bij 150 liter het binnendeel van de pomp en de boiler geïntegreerd zijn, en bij een boiler van 300 liter dit twee aparte onderdelen zijn? Dit is bij ons althans het geval, waardoor een boiler van 300 liter twee maal zoveel ruimte inneemt. En die ruimte is bij jou zo te zien vrij beperkt.
Dus de boiler zou je later ook niet kunnen vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e-bird
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:01
hallom schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:14:
[...]

Dus de boiler zou je later ook niet kunnen vergroten?
Ik verwacht van niet, maar ik ben geen expert. Ik zou dat met een leverancier van warmtepompen of met je kopersbegeleider opnemen. Die weet misschien ook of een geïntegereerde pomp/boiler met een grotere capaciteit dan 150 liter een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:43
Wij krijgen een 180L boiler en bij ons was er ook geen mogelijkheid deze uit te breiden naar 300L.
Althans, niet zonder ingrijpende aanpassing (lees: vergroting) van de technische ruimte.

Wij hebben er voor gekozen het zo te laten en eerst maar eens te zien of het überhaupt een probleem gaat zijn. Als ik het goed heb begrepen kun je met 180L ong. >30 minuten douchen. Dat gebeurt bij ons nu al niet.. Daarnaast douchen we allemaal op andere tijden/dagen ivm sporten etc.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
Memphisto schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:35:
Wij krijgen een 180L boiler en bij ons was er ook geen mogelijkheid deze uit te breiden naar 300L.
Althans, niet zonder ingrijpende aanpassing (lees: vergroting) van de technische ruimte.

Wij hebben er voor gekozen het zo te laten en eerst maar eens te zien of het überhaupt een probleem gaat zijn. Als ik het goed heb begrepen kun je met 180L ong. >30 minuten douchen. Dat gebeurt bij ons nu al niet.. Daarnaast douchen we allemaal op andere tijden/dagen ivm sporten etc.
Ja maar bij ons zit het systeem standaard in ECO stand, wat wil zeggen dat die maar 1x per dag ('s nachts) het water opwarmt, dus het maakt niet uit op welk tijdstip van de dag je doucht, je hebt maar zoveel L water tot je beschikking per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:43
Prima, dat dat standaard zo ingesteld staat. Zal vast een positieve werking hebben in de berekening van de EPC waarde etc.

Maar mss heb ik het gemist, die is niet na oplevering aan te passen naar een minder-ECO stand?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
@Memphisto Er is wel een "Comfortmode" geloof ik, dan verwarmt die het water wel tussentijds op, maar geen idee wat voor impact dat heeft op je energierekening en of je dat wel zou moeten willen daardoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 21:53
Kan een WP/boiler in samenwerking met zonnepanelen het water verwarmen? Dus "als water beneden X graden en productie PV panelen, dan water verwarmen"? Wij zitten ook met het kleine boiler probleem, al hoop ik dat 180L genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansgrave
Memphisto schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:01:
Prima, dat dat standaard zo ingesteld staat. Zal vast een positieve werking hebben in de berekening van de EPC waarde etc.

Maar mss heb ik het gemist, die is niet na oplevering aan te passen naar een minder-ECO stand?
Dat heeft geen invloed op de EPC berekening, die rekent alleen met kWh verbruik. Het scheelt wel in je portemonnee: opwarmen gebeurd dan in het laag tarief na 23.00 uur. Dit soort instellingen kun je bij veel warmtepompen gewoon zelf wijzigen. Soms is dat heel makkelijk via de thermostaat in de woonkamer te doen. Er is ook vaak een boost knop: dan gaat de boiler inhoud verwarmt worden met het elektrisch element: snel maar duur. Handig om incidentele tekorten op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin P
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08-2023
Hallo,

Ik zal me/onze aankoop even introduceren en gelijk een vraag stellen.

Vorige maand hebben we getekend voor een nieuwbouwwoning; 2-onder-1 kap met geschakelde garage. Na lang zoeken naar een bestaande woning, hebben we uiteindelijk besloten om voor nieuwbouw te gaan.

Qua ruwbouwopties hebben we gekozen voor een uitbouw inclusief een grotere pui en een tweede badkamer op zolder. Verder nog wat kleinere dingen als een extra lichtpunt aan de achterzijde en een extra kraan aan de buitenmuur. De extra opties waren ongeveer 7 % van de aankoopprijs.
Voor de afbouw moeten we nog een aantal beslissingen nemen. Badkamers casco ja/nee hangt af van de offerte van de tegelboer die bij het project aangesloten is.

De keuken is zowieso casco. Hier gaat ook mij vraag over.
Aangezien de oplevering pas ongeveer Q2 2022 gaat zijn, waren wij niet van plan nu al een keuken te kopen. Wel moesten we voor de ruwbouw opties aangeven of we de standaard keuken layout zouden behouden, of bijvoorbeeld de door de bouwer voorgestelde (uiteraard duurderde) eiland layout zouden kiezen.

Nu willen we inderdaad graag een eiland, maar dan zonder het spoelgedeelte. Waar het op neerkomt is dat de standaardopstelling goed is voor de ligging van de meeste leidingen. Als we met de eiland optie van de aannemer zouden gaan, dan zouden alle waterleidingen (aan/afvoer) en electrische aansluitpunten voor de vaatwasser en Quooker op de verkeerde plek komen te liggen, en dus tegen kosten weer "terug"gelegd moeten worden.
Nu had de bouwer gelukkig wel voor ons de optie om een sparing van de vloerverwarming aan te geven t.b.v. eventueel leidingwerk voor een (kook)eiland. Wij hebben nu dus gekozen voor de basisopstelling en een sparing van de vloerverwarming.

Dan nu echt mijn vraag: kunnen Perilex en andere elektrische leidingen makkelijk via de aanwezige kruipruimte omgelegd worden van de muur naar de plek van de vloerverwarming-sparing in de vloer? Of is dit een probleem? Wat zou het ongeveer kosten om een aantal leidingen op deze manier om te leggen?

Ik hoor graag wat jullie denken dat mogelijk is (ik ben duidelijk geen electricien/bouwer)

Groeten, Karin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Gefeliciteerd met je aankoop!

Als je een sparing hebt en een goed bereikbare kruipruimte is dat ideaal. Elektra, maar ook waterleiding is heel eenvoudig later door die kruipruimte aan te leggen. Afvoer is wat lastiger natuurlijk. Zorg wel dat je zeker weet dat je ook echt een kruipruimte hebt en controleer wel goed tijdens de bouw of die sparing inderdaad aangelegd wordt, zodat je niet straks voor verrassingen komt te staan.

Eventueel kun je alvast om een 75mm mantelbuis van de meterkast naar de vloersparing vragen. Dan hoef je straks niet onder het huis te zijn om extra kabels te trekken. Door zo'n mantelbuis kun je heel wat elektra aanleggen.

De kosten voor het aanleggen van elektra kan de keukenzaak je straks wel bij helpen. Die hebben altijd bedrijven waar ze mee samenwerken. Zeker als je het niet zelf kunt of wilt doen, is zo'n mantelbuis het overwegen waard. Dat scheelt later heel veel tijd en tijd is geld.

Let alvast op dat je nu bij de aannemer een 3-fase meterkast laat plaatsen (als dat niet al standaard is). 3x25A is meer dan voldoende, laat je niet overhalen om 3x35A aan te leggen. Dat kost van 900 euro per jaar aan vastrecht en heb je hoogstwaaarschijnlijk niet nodig.

Je kunt ook al aan de aannemer vragen om de meterkast in ieder geval voor te bereiden op uitbreiding van de groepenkast. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een extra lege goepenkast. Dan weet je later zeker dat extra aansluitingen voor de kookplaat of de oven(s) ook passen.

Laat ook alvast enkele loze leidingen leggen naar de muur achter je gootsteen. Je hebt daar stroom nodig voor een heleboel dingen waar je nu misschien nog niet aan denkt (Quooker kokendwaterkraan, Vaatwasser, Oven/combi-magnetron zijn allemaal apparaten die een eigen groep moeten hebben). Beter nu een loze leiding teveel, dan later een te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Karin P schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:49:
Hallo,

Ik zal me/onze aankoop even introduceren en gelijk een vraag stellen.

Vorige maand hebben we getekend voor een nieuwbouwwoning; 2-onder-1 kap met geschakelde garage. Na lang zoeken naar een bestaande woning, hebben we uiteindelijk besloten om voor nieuwbouw te gaan.

Qua ruwbouwopties hebben we gekozen voor een uitbouw inclusief een grotere pui en een tweede badkamer op zolder. Verder nog wat kleinere dingen als een extra lichtpunt aan de achterzijde en een extra kraan aan de buitenmuur. De extra opties waren ongeveer 7 % van de aankoopprijs.
Voor de afbouw moeten we nog een aantal beslissingen nemen. Badkamers casco ja/nee hangt af van de offerte van de tegelboer die bij het project aangesloten is.

De keuken is zowieso casco. Hier gaat ook mij vraag over.
Aangezien de oplevering pas ongeveer Q2 2022 gaat zijn, waren wij niet van plan nu al een keuken te kopen. Wel moesten we voor de ruwbouw opties aangeven of we de standaard keuken layout zouden behouden, of bijvoorbeeld de door de bouwer voorgestelde (uiteraard duurderde) eiland layout zouden kiezen.

Nu willen we inderdaad graag een eiland, maar dan zonder het spoelgedeelte. Waar het op neerkomt is dat de standaardopstelling goed is voor de ligging van de meeste leidingen. Als we met de eiland optie van de aannemer zouden gaan, dan zouden alle waterleidingen (aan/afvoer) en electrische aansluitpunten voor de vaatwasser en Quooker op de verkeerde plek komen te liggen, en dus tegen kosten weer "terug"gelegd moeten worden.
Nu had de bouwer gelukkig wel voor ons de optie om een sparing van de vloerverwarming aan te geven t.b.v. eventueel leidingwerk voor een (kook)eiland. Wij hebben nu dus gekozen voor de basisopstelling en een sparing van de vloerverwarming.

Dan nu echt mijn vraag: kunnen Perilex en andere elektrische leidingen makkelijk via de aanwezige kruipruimte omgelegd worden van de muur naar de plek van de vloerverwarming-sparing in de vloer? Of is dit een probleem? Wat zou het ongeveer kosten om een aantal leidingen op deze manier om te leggen?

Ik hoor graag wat jullie denken dat mogelijk is (ik ben duidelijk geen electricien/bouwer)

Groeten, Karin
Ik zou gewoon bij de aannemer vragen of zij een perilex aansluiting uit de vloer kunnen laten komen.
Als alternatief: hebben jullie de mogelijkheid om een loze leiding van de meterkast naar een willekeurig punt te nemen? In dat geval zou ik dat punt gewoon op de vloer op de plek van het eiland tekenen, dan gieten ze deze waarschinlijk al mee in de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
De afgelopen weken een aantal landelijke en regionale aanbieders van zonnepanelen vergeleken.

Ik ga hier geen reclame maken voor partijen, maar we hebben inmiddels wel gemerkt dat het erg interessant is om met meerdere bewoners van je nieuwbouwwijk gezamenlijk zonnepanelen af te nemen.

De marges in het wereldje zijn klein, maar als ze meerdere huizen kunnen doen in dezelfde wijk, dan kan dat in kortere tijd en daardoor kunnen ze nog wel (iets) aan korting bieden.
Daarnaast is de aanbieder die wij nu gekozen hebben is tevens bereid om met de EPC-panelen die 'over' blijven voor een 'schappelijke prijs' de installaties van mensen die via de aannemer extra panelen hebben laten leggen verder uit te breiden.

Dus absoluut een aanrader om zoiets met wat buurtgenoten op te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Farmerwood schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:23:
De afgelopen weken een aantal landelijke en regionale aanbieders van zonnepanelen vergeleken.

Ik ga hier geen reclame maken voor partijen, maar we hebben inmiddels wel gemerkt dat het erg interessant is om met meerdere bewoners van je nieuwbouwwijk gezamenlijk zonnepanelen af te nemen.

De marges in het wereldje zijn klein, maar als ze meerdere huizen kunnen doen in dezelfde wijk, dan kan dat in kortere tijd en daardoor kunnen ze nog wel (iets) aan korting bieden.
Daarnaast is de aanbieder die wij nu gekozen hebben is tevens bereid om met de EPC-panelen die 'over' blijven voor een 'schappelijke prijs' de installaties van mensen die via de aannemer extra panelen hebben laten leggen verder uit te breiden.

Dus absoluut een aanrader om zoiets met wat buurtgenoten op te pakken.
Kun je iets delen over de partijen die jullie hebben meegenomen en waar jullie zijn uit gekomen met redenen? En prijs per wP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
SquareOne schreef op maandag 30 november 2020 @ 23:30:
[...]
Kun je iets delen over de partijen die jullie hebben meegenomen en waar jullie zijn uit gekomen met redenen? En prijs per wP?
Als iets duidelijk werd is het wel zoveel mensen zoveel wensen. Afhankelijk van de materiaalkeuze kan er echt duizenden euro verschil zitten in de installatie... Dus ik kan niet 1 prijs per Wp geven.

Wij hebben gekozen voor een lokale leverancier hier uit de regio Nijmegen.
Reden daarvoor is dat ze maatwerk leveren via een persoonlijke offerte na schouw van het dak (ipv alleen een luchtfoto) en dat ze eigenlijk alle merken panelen en omvormers kunnen leveren.
En qua prijs zitten ze in dezelfde range als enkele bekende 'dozenschuivers'.

Dieper erop in gaan is wel erg offtopic. Daar zijn ook andere topics voor. Ik wilde het even vermelden omdat het met grotere groepen wel voordeel kan bieden. In dit geval op de installatiekosten waardoor iedereen nog steeds een installatie naar eigen wens kan laten leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Farmerwood op 30-11-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin P
Blihi schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:07:
Gefeliciteerd met je aankoop!

Als je een sparing hebt en een goed bereikbare kruipruimte is dat ideaal. Elektra, maar ook waterleiding is heel eenvoudig later door die kruipruimte aan te leggen. Afvoer is wat lastiger natuurlijk. Zorg wel dat je zeker weet dat je ook echt een kruipruimte hebt en controleer wel goed tijdens de bouw of die sparing inderdaad aangelegd wordt, zodat je niet straks voor verrassingen komt te staan.

Eventueel kun je alvast om een 75mm mantelbuis van de meterkast naar de vloersparing vragen. Dan hoef je straks niet onder het huis te zijn om extra kabels te trekken. Door zo'n mantelbuis kun je heel wat elektra aanleggen.

De kosten voor het aanleggen van elektra kan de keukenzaak je straks wel bij helpen. Die hebben altijd bedrijven waar ze mee samenwerken. Zeker als je het niet zelf kunt of wilt doen, is zo'n mantelbuis het overwegen waard. Dat scheelt later heel veel tijd en tijd is geld.

Let alvast op dat je nu bij de aannemer een 3-fase meterkast laat plaatsen (als dat niet al standaard is). 3x25A is meer dan voldoende, laat je niet overhalen om 3x35A aan te leggen. Dat kost van 900 euro per jaar aan vastrecht en heb je hoogstwaaarschijnlijk niet nodig.

Je kunt ook al aan de aannemer vragen om de meterkast in ieder geval voor te bereiden op uitbreiding van de groepenkast. Bijvoorbeeld door het plaatsen van een extra lege goepenkast. Dan weet je later zeker dat extra aansluitingen voor de kookplaat of de oven(s) ook passen.

Laat ook alvast enkele loze leidingen leggen naar de muur achter je gootsteen. Je hebt daar stroom nodig voor een heleboel dingen waar je nu misschien nog niet aan denkt (Quooker kokendwaterkraan, Vaatwasser, Oven/combi-magnetron zijn allemaal apparaten die een eigen groep moeten hebben). Beter nu een loze leiding teveel, dan later een te weinig.
De kruipruimte staat beschreven in de technische omschrijving, dus die zou er moeten komen. Het (niet) leggen van de sparing zullen we inderdaad in de gaten moeten houden tijdens de bouw.

De mantelbuis is een goede tip. Dank daarvoor. Helaas is de aannemer erg inflexibel; of je neemt de standaard lay-out (waarbij de meeste waterleidingen en stopcontacten voor ons goed zitten) en er wordt verder niks aangepast/extra gedaan (dus waarschijnlijk ook geen mantelbuis). Of je neemt de eiland lay-out waarbij dan zo ongeveer alles omgelegd (="terug"gelegd) zou moeten worden. Ik ga dit zeker nog een keer bij de aannemer voorleggen.

De perilex en andere electra komt nu in een muur, iets meer dan 2 meter van het vloerpunt waar wij hem eigenlijk willen, dus qua groepen zou het wat dat betreft goed moeten komen. De 3-fase meterkast zal ik ook in de gaten houden. 3x35A lijkt inderdaad een beetje overdadig en de extra vaste lasten hoeven we inderdaad ook niet.

Gelukkig zit er bij de standaard lay-out voldoende elektriciteit waar het moet zijn (voor oven, koelkast, Quooker en vaatwasser).

Bedankt voor de informatie Blihi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin P
SquareOne schreef op maandag 30 november 2020 @ 17:35:
[...]

Ik zou gewoon bij de aannemer vragen of zij een perilex aansluiting uit de vloer kunnen laten komen.
Als alternatief: hebben jullie de mogelijkheid om een loze leiding van de meterkast naar een willekeurig punt te nemen? In dat geval zou ik dat punt gewoon op de vloer op de plek van het eiland tekenen, dan gieten ze deze waarschinlijk al mee in de vloer.
Helaas werkt de aannemer (nog) niet aan mee aan dit soort verzoeken. Gelukkig hebben ze nu de optie voor de sparing in de vloer, wat betreft de vloerverwarming; die optie was er eerst niet eens 😉

Bedankt voor de tips SquareOne!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Farmerwood Heb jij Reinbouw al eens gevraagd of ze de tuin niet willen ophogen zoals in de technische omschrijving staat? Dus afgegraven houden?

Mijn vermoeden is dat ze daar niet aan meewerken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 07:05
@Anoniem: 36835 dan zouden ze die uitgekomen grond af moeten voeren en daar zitten ze vast niet op te wachten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat snap ik, maar grond afvoeren is goedkoper dan achteraf opnieuw afgraven + afvoeren :P Dus tegen betaling wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie93
  • Laatst online: 25-05 16:30
Hallo allemaal,

Graag hoor ik even jullie advies. Vorige week is bij ons het dak geplaatst. We waren met het kijken net een uur te laat om het live mee te maken bij ons eigen huis maar we zagen bij een andere woning dat ze best grof te werk gingen en de dakdelen soms botsten tegen het al liggende deel. Toen we later bij ons eigen dak keken, viel het ons op dat er wat latjes omhoog staken, gebroken of los geraakt (zie foto 1). Een aantal dagen later hebben ze dat afgewerkt door er een dwarsbalk boven te plaatsen (zie foto 2). Ook aan de achterkant van de woning hebben ze een dwarsbalk geplaatst, ongeveer op dezelfde hoogte en steekt een flap van een dakraam uit (zie foto 3).

Zijn dit zaken die op den duur problemen gaan geven en het melden waard? Of lost dit probleem zichzelf op wanneer de pannen er straks op gaan?

Foto 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmz5cEGIR2VnqihmC3e6a2fATck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmcszMGTGCmjngOT5jFCmcWD.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwpaHvRqVDuKG3uNmZn5CWlO5ic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQlvcrT9A1n733r6xLDJhgJf.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxEyHiBH3KwLKw2z6HBPZo2EUKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEpoup5JYnTu3nHz1bG2j7hB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-05 10:52
Karin P schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 09:49:
[...]

De kruipruimte staat beschreven in de technische omschrijving, dus die zou er moeten komen. Het (niet) leggen van de sparing zullen we inderdaad in de gaten moeten houden tijdens de bouw.

De mantelbuis is een goede tip. Dank daarvoor. Helaas is de aannemer erg inflexibel; of je neemt de standaard lay-out (waarbij de meeste waterleidingen en stopcontacten voor ons goed zitten) en er wordt verder niks aangepast/extra gedaan (dus waarschijnlijk ook geen mantelbuis). Of je neemt de eiland lay-out waarbij dan zo ongeveer alles omgelegd (="terug"gelegd) zou moeten worden. Ik ga dit zeker nog een keer bij de aannemer voorleggen.
Lastig werken met een inflexibele aannemer. Het grote probleem volgens mij als je nieuwbouw koopt.

Maar als je de uitsparing in de vloer hebt, kan je dan misschien vanaf de muur tot aan het eiland een sleuf slijpen in de vloer en zelf de kabel (laten) doortrekken? Moet je we echt 100% zeker weten dat daar geen vloerverwarming of andere leidingen lopen.

Anders inderdaad vanaf de meterkast tot aan het eiland via de kruipruimte. Het trekken van die kabel is echt geen hogere wiskunde. Als je het zelf niet kan zal de installateur van de keuken er zeker mee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:58
@Japie93 volgens mij blijft die dwarsbalk daar niet zitten anders kunnen je pannen er niet op. Die balk lijkt namelijk een aardig stuk dikker dan de panlatten. Denk dat ze dit alsnog gaan oplossen als ze had dak verder gaan afmaken.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Er gebeuren een hoop van dit soort lompe dingen tijdens de bouw. Voor je eigen gemoedstoestand kun je beter niet gaan kijken tussendoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin P
Renoir schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:12:
[...]

Lastig werken met een inflexibele aannemer. Het grote probleem volgens mij als je nieuwbouw koopt.

Maar als je de uitsparing in de vloer hebt, kan je dan misschien vanaf de muur tot aan het eiland een sleuf slijpen in de vloer en zelf de kabel (laten) doortrekken? Moet je we echt 100% zeker weten dat daar geen vloerverwarming of andere leidingen lopen.

Anders inderdaad vanaf de meterkast tot aan het eiland via de kruipruimte. Het trekken van die kabel is echt geen hogere wiskunde. Als je het zelf niet kan zal de installateur van de keuken er zeker mee kunnen helpen.
Ja, jammer van de aannemer, maar dat hoort denk ik bij projectmatige bouw.

De sparing van de vloerverwarming moet van de aannemer zo klein mogelijk (i.v.m. EPC berekening o.i..d.??); dus alleen het eiland. De aansluitingen moeten dus uit de muur, onder de vloer door (kruipruimte) en dan in het eiland weer omhoog.

Dank voor je reactie Renoir
Pagina: 1 ... 132 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2