Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 191 Laatste
Acties:
  • 1.798.974 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Pannencouque schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:48:
Doel van de zolder: 1 werkkamer en 1 hobby/werkkamer. In de grootste kamer kan eventueel in de hoek nog een logeerbed komen te staan. Mocht er ruimte voor zijn, kan in de andere werkkamer eventueel nog een stoel met tv en console geplaatst worden (maar die kans is <10%). Gezien de aard van het werk is het belangrijk dat de werkruimtes gescheiden zijn en afgesloten kunnen worden. Bij voorkeur hebben we de wasruimte hier ook van gescheiden.
Als je die wasruimte nou eens heel klein maakt als een hoekje in een andere kamer?
Zorg voor een wand met deuren die goed isoleren voor het geluid, want je wilt niet met de wasmachine/droger op de achtergrond bellen met collega's.
De andere wand kun je naar wens nog verplaatsen. Heb hem nu even in het midden gezet zodat je 2 grote kamers krijgt. De onderste kan werkkamer zijn met hoekje waar een wasrek kan staan (uit het zicht van de webcam) en de grote kamer kan meteen hobbykamer zijn.

Als je de bestemming van de kamers handig doet is het ook geen bezwaar dat er geen gang is. Want met een gang hou je een erg smal kamertje over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f22LlZASg4B0s-DviwHvu9uTsS8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Myd8bF8ESOlK7XREwdsIbGsV.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Pannencouque Rottig geplaatst die trap, hoe is de indeling op de 1e etage?

Voor een werkkamer heb je natuurlijk niet bijster veel ruimte nodig, met een muurtje + 2 deuren op de lijn waar nu Zolder staat ben je er dan al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-06 16:37
Pannencouque schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 08:48:
Verzoek om even mee te denken.
Optie 4:
[Afbeelding]
Voordelen: beide werkruimtes voldoende oppervlakte.
Nadelen: de kleinste kamer heeft wel wat creativiteit nodig met de inrichting.

Ik neig zelf nu naar optie 2 of 4, maar ben eigenlijk ook benieuwd naar wat input. Wat zouden jullie doen, welke voor- en nadelen heb ik zelf nog niet overwogen maar zien jullie juist?
Ik zou optie 4 doen. Dan heb je een grote wasruimte (makkelijk voor spullen die onvermijdelijk bij wassen horen) en een grote onderste slaapkamer. De bovenste slaapkamer wordt toch wel groter door de dakkapel, het bureau kan daar dan mooi in staan.

Bedenk ook even wat je dagelijkse routine is. Een overloop waarvandaan je in alle kamers kunt komen, is echt heel handig hoor. Zonder overloop betekent het dat de persoon die in de andere kamer werkt voor ieder wissewasje eerst door een andere kamer moet, dit zou mij teveel afleiden. Optie 6 vind ik een veel te lange smalle kamer opleveren en een te kleine bovenste kamer die overblijft. Ik zou gewoon de oppervlakte van 3 kamers maximaliseren (dus optie 4) Of je de de wasruimte bij de overloop wilt betrekken is dan nog een punt, als je niet houdt van bijgeluiden zou er bij optie 4 nog een extra deur kunnen tussen wasruimte en overloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:08
896gerard schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:38:
[...]

Ik zou optie 4 doen. Dan heb je een grote wasruimte (makkelijk voor spullen die onvermijdelijk bij wassen horen) en een grote onderste slaapkamer. De bovenste slaapkamer wordt toch wel groter door de dakkapel, het bureau kan daar dan mooi in staan.

Bedenk ook even wat je dagelijkse routine is. Een overloop waarvandaan je in alle kamers kunt komen, is echt heel handig hoor. Zonder overloop betekent het dat de persoon die in de andere kamer werkt voor ieder wissewasje eerst door een andere kamer moet, dit zou mij teveel afleiden. Optie 6 vind ik een veel te lange smalle kamer opleveren en een te kleine bovenste kamer die overblijft. Ik zou gewoon de oppervlakte van 3 kamers maximaliseren (dus optie 4) Of je de de wasruimte bij de overloop wilt betrekken is dan nog een punt, als je niet houdt van bijgeluiden zou er bij optie 4 nog een extra deur kunnen tussen wasruimte en overloop.
Ik wilde het net posten, ik zou ook voor 4 gaan maar wel het washok dicht maken! We draaien vaak een was in de nacht en als we die deur vergeten dicht te doen dan heb je veel last van herrie een verdieping lager.

Ik zou ook even wat dimensies erbij zetten om voor jezelf een beter idee te krijgen hoe groot het gaat worden. Voor een puur thuiswerk plek heb je niet veel ruimte nodig, daglicht en een buro. Meer niet natuurlijk :)

edit: Mocht je te weinig ruimte hebben voor de wasmachine/droger, kan je ze ook stapelen en tegen de trap plaatsen. Dan heb je opeens heel bewegingsruimte als er een muurtje loopt vanaf de trap

[ Voor 6% gewijzigd door kepler op 21-10-2020 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
[...]
Het is ook zonde om een grote wasruimte te hebben waar 1 a 2x per week een rekje was staat en die ruimte de rest van de tijd niet te benutten. Merk in ons huidige huurhuis dat daardoor veel ruimte onbenut blijft. Daarom mijn bovenstaande voorstel de wasruimte dicht te maken en klein te houden. Dan is de ruimte voor het washok voor meerdere doelen bruikbaar. (In de nacht was drogen bv en overdag voor iets anders)

[ Voor 4% gewijzigd door Farmerwood op 21-10-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-06 16:37
Farmerwood schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Het is ook zonde om een grote wasruimte te hebben waar 1 a 2x per week een rekje was staat en die ruimte de rest van de tijd niet te benutten. Merk in ons huidige huurhuis dat daardoor veel ruimte onbenut blijft. Daarom mijn bovenstaande voorstel de wasruimte dicht te maken en klein te houden. Dan is de ruimte voor het washok voor meerdere doelen bruikbaar. (In de nacht was drogen bv en overdag voor iets anders)
Klopt, het hangt er natuurlijk maar net vanaf of er heel veel gewassen moet worden of dat er in de ruimte daarachter veel thuisgewerkt moet worden. Schuifdeuren is helemaal zo'n gek idee niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kepler
Persoonlijk zou ik kijken of het zo lukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awmzWI-fgRJni1_2mAPhMfmSeHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dvR1SGxGEoEmvPPu18fYqVLn.jpg?f=user_large

Je kan kijken of het past of je de droger/wasmachine kan plaatsen tegen de trap, zo niet kan je ze wel stapelen. En de muur tussen washok en kantoor kan je zover mogelijk naar links plaatsen.

Een deel van het washok kan je dan ook eventueel als berging gebruiken of als droogruimte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Let bij de zolderindeling ook op de hoogte bij deuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Bij het doornemen van de technische omschrijving (dd 15/09/2019) stond vermeld dat er twee Ingebouwde wlan aansluitingen waren. Mooi zo want dat zou weer kosten besparen.

Na een jaar uiteindelijk de specs gekregen na meerdere keren vragen: 100mbit via ethernet en 801.11n/150mbit via WiFi via inbouw van Busch Jaeger (https://www.goedkopermets...busch-jaeger-8186-31.html). Het ziet er misschien wat fraaier uit dan een Ubiquiti HD in-wall maar het is hopeloos ouderwets. En dat was het al in 2019 en zeker in 2021 bij de oplevering.

Dus nu maar kijken of er iets anders voor kan komen. Beetje jammer dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:09
smesjz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:17:
Bij het doornemen van de technische omschrijving (dd 15/09/2019) stond vermeld dat er twee Ingebouwde wlan aansluitingen waren. Mooi zo want dat zou weer kosten besparen.

Na een jaar uiteindelijk de specs gekregen na meerdere keren vragen: 100mbit via ethernet en 801.11n/150mbit via WiFi via inbouw van Busch Jaeger (https://www.goedkopermets...busch-jaeger-8186-31.html). Het ziet er misschien wat fraaier uit dan een Ubiquiti HD in-wall maar het is hopeloos ouderwets. En dat was het al in 2019 en zeker in 2021 bij de oplevering.

Dus nu maar kijken of er iets anders voor kan komen. Beetje jammer dit.
LOL, 180e.. lekker een loze leiding laten leggen of alleen de kabel laten trekken er er zelf een Ubiquiti in-wall of ander AP aan hangen...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
RobbieB schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:23:
[...]

LOL, 180e.. lekker een loze leiding laten leggen of alleen de kabel laten trekken er er zelf een Ubiquiti in-wall of ander AP aan hangen...
Idd. Op eerste verdieping lijkt er een afdekraam te komen met stopcontact, eenpolige schakelaar en inbouw WiFi te worden. Dus makkelijkst zal zijn om stopcontact en schakelaar in 1 raampje te doen en UTP stukje op te schuiven voor een Uniquiti in-wall aangezien ie wat groter is.

Met zo’n inbouw AP is het kwestie van tijd voordat er geklaagd wordt door mensen met 250/500/gbit internet via Ziggo en KPN die in t slechtste geval 10% van hun snelheid halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

smesjz schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Idd. Op eerste verdieping lijkt er een afdekraam te komen met stopcontact, eenpolige schakelaar en inbouw WiFi te worden. Dus makkelijkst zal zijn om stopcontact en schakelaar in 1 raampje te doen en UTP stukje op te schuiven voor een Uniquiti in-wall aangezien ie wat groter is.

Met zo’n inbouw AP is het kwestie van tijd voordat er geklaagd wordt door mensen met 250/500/gbit internet via Ziggo en KPN die in t slechtste geval 10% van hun snelheid halen.
Komt er een enkelvoudig afdekraam? De in-wall HD kan je er dan gewoon overheen monteren. Alleen hopen dat de kabel lang genoeg is voor een stekkertje :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyXf3QCV6zZzJVnKQ0jVBCVuFi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f7cpHG4T4mW7i6zCqmK9F76L.png?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:59

vliegnerd

Nintendo fan.

Heeft iemand ervaring met het onderhandelen over bouwrente? Ik lees alleen dat het “vroeger” (2010) wel onderhandelbaar was en nu gemiddelde 6-7%

Mijn bouwer (Dura Vermeer) wil 5,5% ex btw (6,75% incl btw) voor de waarschijnlijk twee maanden (maar daar moet je dan maar op hopen) tussen verstrijken van opschottenden voorwaarden in de KAO en de grondoverdracht bij de notaris.

In denk: laten wij die zelfde dag nog bij de notaris gaan zitten en/of reken een normale rente.

Maar ben benieuwd of dit bij anderen onderhandelbaar bleek.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-06 08:34
Dank voor al het meedenken en de reacties! _/-\o_
W.Cor schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:22:
@Pannecouke. Ikzelf zou voor optie 5 gaan, de meest effectieve ruimtes zonder lastige hoeken.
Als het 2 werkruimtes zijn lijkt het me toch niet zo erg om 1 of 2x per dag door elkaars kamer te lopen.
Het zou iets anders zijn als er 2 (toekomstige) pubers moeten slapen/leren/leven.
Moeten deze kamers hier later wel voor gebruikt worden dan zou ik voor optie 4 gaan.

Maar 2 volwassenen moeten echt wel door een kamer kunnen lopen zonder een ander te storen.
We hebben hier vandaag nog eens naar gekeken, maar die valt echt af, helaas. Werk leent zich er (vooral met beeldbellen) echt niet voor om door elkaars kamer te lopen. Daarnaast kun je van volwassenen wel discipline verwachten, maar er komen/zijn kleine kinderen en die zullen daar niet altijd even goed in zijn. Daarnaast kan het zijn dat de bestemming in de toekomst wellicht verandert, dan is flexibiliteit wel handig. Dus dan zouden we volgens jou op 4 uitkomen. :)
Farmerwood schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Als je die wasruimte nou eens heel klein maakt als een hoekje in een andere kamer?
Zorg voor een wand met deuren die goed isoleren voor het geluid, want je wilt niet met de wasmachine/droger op de achtergrond bellen met collega's.
De andere wand kun je naar wens nog verplaatsen. Heb hem nu even in het midden gezet zodat je 2 grote kamers krijgt. De onderste kan werkkamer zijn met hoekje waar een wasrek kan staan (uit het zicht van de webcam) en de grote kamer kan meteen hobbykamer zijn.

Als je de bestemming van de kamers handig doet is het ook geen bezwaar dat er geen gang is. Want met een gang hou je een erg smal kamertje over.

[Afbeelding]
Mooi idee, hebben we net serieus naar gekeken maar dan houden we alsnog een open ruimte over, dat is helaas niet erg geschikt. Het idee van het washok goed isoleren en meer afsluiten ipv open laten bevalt wel goed, dat nemen we zeker mee.
Wolly schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:47:
@Pannencouque Rottig geplaatst die trap, hoe is de indeling op de 1e etage?

Voor een werkkamer heb je natuurlijk niet bijster veel ruimte nodig, met een muurtje + 2 deuren op de lijn waar nu Zolder staat ben je er dan al.
Die trap is inderdaad helemaal ruk. Had die graag een kwartslag gedraaid gehad, dat was vele malen praktischer geweest. Maar dat konden ze niet bieden :P
Dit is de eerste etage:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1y6naOL.jpg
Daar zie je dat vier kamers prima passen, maar daar heb je natuurlijk geen schuine wanden. Daar moeten we wel rekening mee houden, hoewel de dakkapellen een deel daarvan opheffen.
[...]

Helder. Ik zoek die afleiding inderdaad ook niet en dat is met het oog op de toekomst ook niet gewenst. Optie 6 ben ik ook bang dat je een verdomhoekje creëert waar je 99% van het jaar niets mee doet. Het idee van de wasruimte goed afwerken en isoleren neem ik zeker mee.
kepler schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:44:
[...]

Ik wilde het net posten, ik zou ook voor 4 gaan maar wel het washok dicht maken! We draaien vaak een was in de nacht en als we die deur vergeten dicht te doen dan heb je veel last van herrie een verdieping lager.

Ik zou ook even wat dimensies erbij zetten om voor jezelf een beter idee te krijgen hoe groot het gaat worden. Voor een puur thuiswerk plek heb je niet veel ruimte nodig, daglicht en een buro. Meer niet natuurlijk :)

edit: Mocht je te weinig ruimte hebben voor de wasmachine/droger, kan je ze ook stapelen en tegen de trap plaatsen. Dan heb je opeens heel bewegingsruimte als er een muurtje loopt vanaf de trap
Helder. We kunnen inderdaad wel wat puzzelen met tekenwerk.
Vooralsnog hebben we geen droger, maar die zal er wel gaan komen. Grote kans dat we inderdaad gaan stapelen, stuk efficiënter met de ruimte.
Farmerwood schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:46:
[...]

Met kinderen vrees ik dat dat wasrek er een stuk vaker staat. We hebben nu al één wasrek de hele week opgetuigd staan. Maar ik snap je punt: kritisch zijn op hoeveel ruimte we daarvoor reserveren. Inderdaad zonde als je daar loze plek hebt terwijl je in de kamer ernaast die halve meter goed had kunnen gebruiken.
kepler schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:55:
Persoonlijk zou ik kijken of het zo lukt:

[Afbeelding]

Je kan kijken of het past of je de droger/wasmachine kan plaatsen tegen de trap, zo niet kan je ze wel stapelen. En de muur tussen washok en kantoor kan je zover mogelijk naar links plaatsen.

Een deel van het washok kan je dan ook eventueel als berging gebruiken of als droogruimte.
Dit is inderdaad een beetje de uitwerking van wat hiervoor ook al enkele keren genoemd is, en zeker een optie. Jammere is dan wel dat het daglicht van de dakkapellen niet tot de trap reikt, dus dan zouden we één van de deur met glas erin moeten nemen, maar da's geen probleem natuurlijk. Je hebt dan wel mooi afgebakende ruimtes en kunt inderdaad nog wat spelen met de muur tussen werkkamer en waskamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
vliegnerd schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 20:02:
Heeft iemand ervaring met het onderhandelen over bouwrente? Ik lees alleen dat het “vroeger” (2010) wel onderhandelbaar was en nu gemiddelde 6-7%

Mijn bouwer (Dura Vermeer) wil 5,5% ex btw (6,75% incl btw) voor de waarschijnlijk twee maanden (maar daar moet je dan maar op hopen) tussen verstrijken van opschottenden voorwaarden in de KAO en de grondoverdracht bij de notaris.

In denk: laten wij die zelfde dag nog bij de notaris gaan zitten en/of reken een normale rente.

Bij ons werd door de makelaar verteld dat er niet over te onderhandelen was, dus het is zaak om bijtijds bij de notaris te zitten.
Ik zou niet te veel risico nemen hiermee. Kan een serieuze kostenpost worden.

Wij kregen een tijdsspanne van twee weken om bij de notaris te passeren alvorens de bouwrente ging lopen. Truc is dan om zo laat mogelijk in die twee weken te zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 11:03
Heeft iemand advies m.b.t. het volgende?

Vandaag gesprek gehad met kopersbegeleider over de opties voor onze nieuwbouwwoning (zal binnenkort openingspost netjes invullen).
Wij willen onze garage splitsen in een onbenoemde ruimte (lees: speelkamer) en een deel berging. Dit zijn de termen zoals gehanteerd in de optielijst. In deze optielijst staat tevens vermeld:
...Uitsluitend i.c.m. optie 'Uitbreiding 2400 mm. aan achterzijde woning'.
Dit is voor ons logisch en stond ook op onze wensenlijst. Vandaag werden wij echter gewezen op het feit dat op de optietekening een vak staat getiteld 'Renvooi opties'. Daarin staat vermeld over de optie voor het splitsen van de garage:
Opsplitsen garage in middels loopdeur bereikbare onbenoemde ruimte, voorzien van aangepast gevelkozijn en berging (alleen mogelijk i.c.m. optie 'Uitbreiding 2400 mm. aan achterzijde woning' + 'Pui met enkele deur en dichte bekleding i.p.v. kanteldeur' of 'Pui met enkele deur en vaste beglazing i.p.v. kanteldeur'
Deze verplichte koppeling met het vervangen van de standaard kanteldeur naar een veel duurdere pui hebben wij niet eerder opgemerkt. I know, waarschijnlijk onvoldoende opgelet 8)7
Nu vroegen wij ons af: wat zijn de consequenties indien deze verplichting niet op de optielijst is vermeld maar enkel op de optietekening in een vak getiteld 'Renvooi opties'? Kan de verkoper ons aan deze verplichting houden of kunnen wij met de optielijst in de hand hard maken dat het bouwbedrijf een fout heeft gemaakt en dat wij niet aan deze verplichte koppeling gehouden kunnen worden.

Spoiler: Wij wilden in eigen beheer een geïsoleerde pui plaatsen na oplevering, scheelt toch ruim 2000 euro met de meerwerkprijzen vanuit de bouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53
@Homer-Simpson ik gok dat je eraan vast zit omdat het ook een deel met de temperatuur garantie te maken zal hebben.
Een standaard kantel of sectionaal deur isoleert slecht en dan krijgen ze die speelkamer nooit op de temperatuur die verplicht gesteld wordt. Vandaar dat die koppeling er is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 11:03
@GeeMoney Dank voor je snelle reactie. In de omschrijving van de optie voor de onbenoemde ruimte staat het volgende
In deze optie is inbegrepen:
- isolerende scheidingswand tussen onbenoemde ruimte en berging;
- aanbrengen van een houten verdiepingshoog binnendeurkozijn met een stompe verdiepingshoge binnendeur (buitendeur kwaliteit) met een loopslot (geen sleutel o.i.d.),
inclusief aangrenzende houten betimmering en kunststeen/kunststof dorpel tussen onbenoemde ruimte en berging;
...
- onbenoemde ruimte wordt mechanisch geventileerd middels balansventilatie-installatie met warmterugwinunit.
- evt. aanpassen benodigde capaciteit warmtepompinstallatie door uitbreiding onbenoemde ruimte;
- vloerverwarming uitbreiden met onbenoemde ruimte;
- berging is een onverwarmde ruimte met natuurlijke ventilatie middels toegangsdeur(kozijn).
Daaruit maak ik als leek annex koper op dat de scheidingswand tussen de berging en onbenoemde ruimte al geïsoleerd is. Maar blijkbaar is dat dus onvoldoende om de temperatuur te kunnen garanderen, vandaar dat de aannemer ons verplicht een geïsoleerde pui aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
@Pannencouque

Wij hebben 2 kleine kinderen en het droogrek is bijna altijd in gebruik. En als je hem niet gebruikt, kan je de ruimte toch niet echt benutten want een dag later wil je het droogrek toch weer gebruiken :')

Daglicht op de overloop zou ik me niet heel veel zorgen om maken. Bewegingsmelder of zo'n lichtkoepel tunnel ding misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
kepler schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:20:
@Pannencouque

Wij hebben 2 kleine kinderen en het droogrek is bijna altijd in gebruik. En als je hem niet gebruikt, kan je de ruimte toch niet echt benutten want een dag later wil je het droogrek toch weer gebruiken :')

Daglicht op de overloop zou ik me niet heel veel zorgen om maken. Bewegingsmelder of zo'n lichtkoepel tunnel ding misschien een optie?
Wij hebben ook 2 kleine kinderen (bijna 3j en 3mnd), maar het valt bij ons wel mee hoe vaak het wasrek echt in gebruik is. 1 a 2x per week een nacht. Al die kinderkleding verdwijnt voor het overgrote deel in de wasdroger namelijk en in de zomer buiten op een rek.

Maar onder de streep is de tip duidelijk voor @Pannencouque volgens mij. Kritisch zijn op welke ruimte je waarvoor reserveert.

Ik zit er zelf over te denken om straks een paar van deze in de nok van de zolder te hangen voor extra licht: https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-40436316/
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/floalt-led-lichtpaneel-dimbaar-wit-spectrum__0879990_PE622230_S5.JPG?f=xxl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Wat is een beetje een schappelijke prijs per m2 voor een tegelzetter om keramisch parket in grootformaat (26x160) te leggen in deze tijd? Gewoon recht en dus geen visgraat.

Ik heb nu een offerte waar de tegels goedkoper zijn dan de tegelzetter, is dat normaal?
Het leggen kost hierbij 53 euro incl. btw per m2.

Als ik google vind ik dat keramisch parket incl. leggen zo rond de 70-100 euro per m2 moet kosten. En dan zit je met visgraat aan de bovengrens, en met recht toe recht aan aan de ondergrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:57
Farmerwood schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:15:
[...]

Wij hebben ook 2 kleine kinderen (bijna 3j en 3mnd), maar het valt bij ons wel mee hoe vaak het wasrek echt in gebruik is. 1 a 2x per week een nacht. Al die kinderkleding verdwijnt voor het overgrote deel in de wasdroger namelijk en in de zomer buiten op een rek.
Het is inderdaad afhankelijk hoeveel ruimte je hebt en wilt crieeeren.

In ons huis hebben we een kamer over, daar is ons wasrek elke dag in gebruik.
De droger staat sporadisch aan. Scheelt weer energie kosten.
Anderzijds, als we de ruimte niet zouden hebben dan reken er maar op dat die droger dan altijd gebruikt wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:06

MadEgg

Tux is lievvv

barry86 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:57:
[...]

Het is inderdaad afhankelijk hoeveel ruimte je hebt en wilt crieeeren.

In ons huis hebben we een kamer over, daar is ons wasrek elke dag in gebruik.
De droger staat sporadisch aan. Scheelt weer energie kosten.
Anderzijds, als we de ruimte niet zouden hebben dan reken er maar op dat die droger dan altijd gebruikt wordt :)
Hier met 3 kleine kinderen dagelijks wasmachine + droger en dan ook nog een vol wasrek. In de zomer nog een droogmolen buiten. Het gaat lekker door met kleine kinderen.

Ik zou wel investeren in een goede stille wasmachine (+ eventueel droger). Bij het nieuwe huis hebben we ook een nieuwe wasmachine aangeschaft, en dat is een verschil van dag en nacht - bij deze hoor je alleen het water wat klotsen en je hoort een zacht gezoem als hij gaat centrifugeren. Bij het afpompen hoor je beneden haast nog meer lawaai als het water 7 meter naar beneden stort door de lepe hoek van de trap.

Dat is wel even heel wat anders dan het gebonk en gespring van de vorige. Wij slapen er vlak naast, de wasmachine staat vaak aan 's nachts maar daar merk je weinig van. Wel zit er een scheidingswand van cellenbeton tussen, maar heel veel geluidsisolatie biedt dat niet.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zingo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:13
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 09:48:
Wat is een beetje een schappelijke prijs per m2 voor een tegelzetter om keramisch parket in grootformaat (26x160) te leggen in deze tijd? Gewoon recht en dus geen visgraat.

Ik heb nu een offerte waar de tegels goedkoper zijn dan de tegelzetter, is dat normaal?

Als ik google vind ik dat keramisch parket incl. leggen zo rond de 70-100 euro per m2 moet kosten. En dan zit je met visgraat aan de bovengrens, en met recht toe recht aan aan de ondergrens.
Het ligt eraan waar je zoekt. Ik heb nu een goed ogende partij gevonden die het legt voor €40,- per m2, ik weet over een maand of 3-4 hoe goed ze het leggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 22:39

siemenz

Koetje

Zingo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Het ligt eraan waar je zoekt. Ik heb nu een goed ogende partij gevonden die het legt voor €40,- per m2, ik weet over een maand of 3-4 hoe goed ze het leggen ;-)
En je keuzeproces qua merken van de vloeren? Hoe heb je dat besloten? Heb je voor mij een beeld van wat de top merken zijn en welke je beter kunt overslaan?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• QFX23
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 21:24

Ik heb deze week de tegelzetter betaald die onze gehele nieuwbouwwoning (circa 175m2) aan keramisch parket (30x150) gelegd heeft.Dit koste mij EUR 6.500 voor het leggen, de lijm, de voegen en enkele strips. Dus dat is zo'n EUR 37 per m2. Gevonden via werkspot.

Nog een tip trouwens als je keramisch parket uitzoekt, let erop hoe recht de tegels zijn. De lange keramisch parkettegels zijn vaak krom waardoor deze minder strak te leggen zijn en je soms hoogteverschil tussen tegels hebt. Maar daar kwam ik pas achter toen ze er voor de helft er al in lagen. Maar het is alsnog heel mooi geworden hoor ;).

[ Voor 16% gewijzigd door QFX23 op 22-10-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb dat ook gezien in verschillende offertes. Bij grotere formaten gaat de prijs soms ook weer wat harder dan bij kleinere. En blijkbaar is er ook zodanige vraag naar het werk dat ze het zich kunnen permiteren wat hogere prijzen te vragen. Ik had een jaar geleden een offerte laten maken en wilde die een half jaar later actualiseren; uiteindelijk hebben ze me een beetje gematst met de arbeidslooncomponent ivt wat ze zouden rekenen bij een nieuwe offerte. Maar zelfs daarmee was het inclusief lijm en andere materialen, maar exclusief schuren van de anhydrietvloer, bijna 48 euro per m2 tegen 44,95m2 voor de tegels (86m2 werk, 93m2 tegels).
Die bedragen verbazen me niets. Ik heb trouwens ook keramisch parkettegels gezien die zelf al meer dan 100 euro per m2 kostten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:54

Bij ons was er sprake van grondrente, gerekend vanaf december 2019 en passeren zou in mei 2020 zijn. Dus je betaalt sowieso altijd 6 maanden grondrente á 4% ex btw. Onvermijdelijke verkapte kosten dus, die doorlopen als ik al klaar ben en alles geregeld heb, maar de aannemer niet. Dat vond ik niet acceptabel, de makelaar begreep dat wel en heeft de aannemer overtuigd er een limiet op te zetten. De grondrente heeft nu een einddatum van 31-5-2020. Die tactiek kan ik je dus aanraden, zet er een maximum op zodat jij niet hoeft te betalen als de aannemer traag is.

Overigens kan er officieel nog niet gepasseerd worden doordat de gemeente de sanering pas wil goedkeuren na aanbrengen leeflaag. Ik ben nu dus dubbel blij met deze afspraak, scheelt me een hoop dubbele lasten 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-06 13:07

Wij hebben onderhandeld dat we pas bouwrente gaan betalen na het verstrijken van de opschortende voorwaarden. Dus mocht wij de hypotheek niet op tijd rond krijgen voor de afgesproken datum gaan we pas betalen. Gewoon om vragen...

Moet er wel bij zeggen dat project al een tijdje liep en de meeste woningen al verkocht waren.

[ Voor 7% gewijzigd door Roadman op 22-10-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-06 23:41
Heeeelp, we krijgen net bericht dat de indeling van onze technische ruimte is gewijzigd (via nieuw geplaatst document in het woondossier). Daarna meteen gebeld met onze wooncoach. Kennelijk waren ze de luchtafvoerpijpen vergeten in te tekenen, maar daardoor hebben ze nu op eigen houtje besloten de complete indeling van de ruimte te wijzigen waardoor de ruimte een stuk minder praktisch wordt voor ons. Zie hieronder een plaatje met oude en nieuwe situatie.

De fout is natuurlijk al frustrerend genoeg, maar waar ik echt gepikeerd over ben is dat ze hier achter gekomen zijn, besproken hebben met de uitvoerders en toen een super onhandige "oplossing" hebben bedacht en ook meteen zo hebben geplaats. Nu het allemaal al klaar is krijgen we hier nog eens bericht over.

Zoals in de afbeelding is te zien betreft het best een grote ruimte. Wij hadden het idee om hier voorraadkasten neer te zetten en als strijkruimte te gebruiken. Je hebt zometeen nog maar betrekkelijk weinig vrije muren en een onhandig looppad in het midden van de ruimte.

Oplossingen waar ik zelf aan denk:
Smallere pijpen plaatsen zodat er tenminste nog een wasmachine naast kan (de droger kan dan eventueel bovenop). Volgens wooncoach zou dat niet passen, dat gaat ze nu opmeten. Misschien dat het met smallere pijpen wel kan (nog niet voorgelegd).

De technische ruimte laten verkleinen zodat je er alleen de apparatuur hebt staan en de ruimte daarbuiten groter wordt. Dan kun je de ruimte alsnog praktisch gebruiken. Volgens de wooncoach was dit onbespreekbaar omdat we de woning met deze indeling hebben gekocht, maar ik heb natuurlijk meteen tegengeworpen dat we technische ruimte ook met een andere indeling hebben gekocht en dat die dan kennelijk nog wel kan worden gewijzigd.

Kan iemand ons adviseren hoe we dit het beste kunnen aanpakken?

Ik mag toch hopen dat we op z'n minst enige coulance kunnen afdwingen. Uiteindelijk hebben zij de fout gemaakt en om dan ongevraagd alle aansluitingen te wijzigen (ook de extra aangevraagde stopcontacten) vind ik echt niet kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkRPpgqltsZ-n_stRRK1NgD5OCE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VLdzR3jkR4nCipJFN9jNAV2v.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaan_1992
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-06 18:28
siemenz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:15:
[...]

Projecten zien er wel verzorgd uit moet ik zeggen. Project in Gouda ken ik toevallig. Prima locatie!
Ja dat is het zeker. Familie van mij woont in het gedeelte wat al een tijd geleden gerealiseerd is en zijn erg tevreden.

In de bouw opties kun je kiezen voor een 0 op de meter woning, dit kost met prestatiegarantie 20.000 euro en zonder prestatiegarantie 5000 euro. Daarnaast kun je los nog kiezen voor een monitoring systeem van Jeemz voor 3500 euro. Ik vind dit hele forse bedragen en snap het verschil ook niet helemaal. De EPC van de woning is al 0 dus je zou zeggen dat er al genoeg panelen op liggen. En 5000 euro voor een paar extra panelen is al veel geld en kan in mijn ogen dan beter later zelf aangeschaft worden.

Wat ik er van begrijp is de prestatiegarantie een garantie op de materialen en monitoring voor 10 jaar maar hier 15000 euro extra betalen lijkt me wel heel veel. Iemand hier ervaring mee?

Daarnaast ben ik wel geïnteresseerd in smart home maar vind 3500 euro wel erg veel om je verwarming per ruimte te kunnen regelen. Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe je het regelt als je dit systeem niet hebt. Valt dit achteraf ook makkelijk te regelen met andere systemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@Albestaz

Dit soort fouten zijn vaak allemaal gedekt in kleine lettertjes. Ik geef je vrij weinig kans om hiervoor coulance in de vorm van kortingen o.i.d. te krijgen. Omdat jij dan een stellingkast niet kan plaatsen is niet echt een valide argument.

Welkom bij projectbouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:29:
@Albestaz

Dit soort fouten zijn vaak allemaal gedekt in kleine lettertjes. Ik geef je vrij weinig kans om hiervoor coulance in de vorm van kortingen o.i.d. te krijgen. Omdat jij dan een stellingkast niet kan plaatsen is niet echt een valide argument.

Bedankt voor je reactie, maar hoe ver gaat dit? Dan kunnen ze ook luchtafvoeren in het midden van de woonkamer zetten of de badkamer van de ene ruimte naar de andere verplaatsen onder het mom van "je kunt geen rechten ontlenen aan de bouwtekening".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Albestaz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:33:
[...]

Bedankt voor je reactie, maar hoe ver gaat dit? Dan kunnen ze ook luchtafvoeren in het midden van de woonkamer zetten of de badkamer van de ene ruimte naar de andere verplaatsen onder het mom van "je kunt geen rechten ontlenen aan de bouwtekening".
Lastig te zeggen maar een technische ruimte leent zich hier voor. Hij is gespecificeerd als technische ruimte, en niet als ruimte voor een stellingkast. Ze zetten die luchtafvoeren er niet neer om jou te pesten iig.

Als ze die dingen opeens midden in de woonkamer zouden zetten, dan heb je natuurlijk wel een zaak :)

Meestal kunnen/willen ze met projectbouw geen rekening houden met de maatwerk wensen van iedereen, wat betreft dit soort standaard afvoeren/aansluitingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 22-10-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:18
Albestaz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:33:
[...]

We zagen laatst ook een ander voorbeeld voorbij komen waarbij de vloerverwarming verdeler op de gang werd geplaatst.

Toen ging ik kijken waar die bij ons standaard staat: dat is de gang....
In de optietekening van een aantal maanden geleden is die ingetekend in de trapkast (niet als optie maar dat zag ik ik bij een andere optie)
In de verkooptekening staat die op de gang

Dat is niet een heel handige plek omdat de doorloop al vrij smal is en heb dus gevraagd of die naar de trapkast kan. Daarbij werd aangegeven dat het geen optie is die wij kunnen kiezen, maar dat het naar inzicht van de installateur nog gewijzigd kan worden. Mocht het zo zijn dan valt dat in ons voordeel uit.

Andersom, waarbij het in je nadeel uitpakt (zoals bij jou) is natuurlijk erg frustrerend, maar het lijkt erop alsof de bouwers zichzelf de vrijheid gunnen om dit soort dingen aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

daaan_1992 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:27:
[...]

Ja dat is het zeker. Familie van mij woont in het gedeelte wat al een tijd geleden gerealiseerd is en zijn erg tevreden.

In de bouw opties kun je kiezen voor een 0 op de meter woning, dit kost met prestatiegarantie 20.000 euro en zonder prestatiegarantie 5000 euro. Daarnaast kun je los nog kiezen voor een monitoring systeem van Jeemz voor 3500 euro. Ik vind dit hele forse bedragen en snap het verschil ook niet helemaal. De EPC van de woning is al 0 dus je zou zeggen dat er al genoeg panelen op liggen. En 5000 euro voor een paar extra panelen is al veel geld en kan in mijn ogen dan beter later zelf aangeschaft worden.

Wat ik er van begrijp is de prestatiegarantie een garantie op de materialen en monitoring voor 10 jaar maar hier 15000 euro extra betalen lijkt me wel heel veel. Iemand hier ervaring mee?

Daarnaast ben ik wel geïnteresseerd in smart home maar vind 3500 euro wel erg veel om je verwarming per ruimte te kunnen regelen. Het is me ook niet helemaal duidelijk hoe je het regelt als je dit systeem niet hebt. Valt dit achteraf ook makkelijk te regelen met andere systemen?
PM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Albestaz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:24:
Heeeelp, we krijgen net bericht dat de indeling van onze technische ruimte is gewijzigd (via nieuw geplaatst document in het woondossier). Daarna meteen gebeld met onze wooncoach. Kennelijk waren ze de luchtafvoerpijpen vergeten in te tekenen, maar daardoor hebben ze nu op eigen houtje besloten de complete indeling van de ruimte te wijzigen waardoor de ruimte een stuk minder praktisch wordt voor ons. Zie hieronder een plaatje met oude en nieuwe situatie.

De fout is natuurlijk al frustrerend genoeg, maar waar ik echt gepikeerd over ben is dat ze hier achter gekomen zijn, besproken hebben met de uitvoerders en toen een super onhandige "oplossing" hebben bedacht en ook meteen zo hebben geplaats. Nu het allemaal al klaar is krijgen we hier nog eens bericht over.

Zoals in de afbeelding is te zien betreft het best een grote ruimte. Wij hadden het idee om hier voorraadkasten neer te zetten en als strijkruimte te gebruiken. Je hebt zometeen nog maar betrekkelijk weinig vrije muren en een onhandig looppad in het midden van de ruimte.

Smallere pijpen plaatsen zodat er tenminste nog een wasmachine naast kan (de droger kan dan eventueel bovenop). Volgens wooncoach zou dat niet passen, dat gaat ze nu opmeten. Misschien dat het met smallere pijpen wel kan (nog niet voorgelegd).

De technische ruimte laten verkleinen zodat je er alleen de apparatuur hebt staan en de ruimte daarbuiten groter wordt. Dan kun je de ruimte alsnog praktisch gebruiken. Volgens de wooncoach was dit onbespreekbaar omdat we de woning met deze indeling hebben gekocht, maar ik heb natuurlijk meteen tegengeworpen dat we technische ruimte ook met een andere indeling hebben gekocht en dat die dan kennelijk nog wel kan worden gewijzigd.

Ik mag toch hopen dat we op z'n minst enige coulance kunnen afdwingen. Uiteindelijk hebben zij de fout gemaakt en om dan ongevraagd alle aansluitingen te wijzigen (ook de extra aangevraagde stopcontacten) vind ik echt niet kunnen.

[Afbeelding]
Die luchtpijpen gaan naar de WTW neem ik aan? Waarom kunnen ze dan niet onder de WTW, de WTW staat toch niet op de vloer?

Je hebt ook WTW's met aansluiingen aan de onderzijde van de WTW, bijv. https://www.ventilatielan...m3-h-perilex-stekker.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Meestal kunnen/willen ze met projectbouw geen rekening houden met de maatwerk wensen van iedereen, wat betreft dit soort standaard afvoeren/aansluitingen.
Maatwerk valt in ons geval wel mee. Het betreft onze woning en één andere (enige twee met hetzelfde ontwerp). De eigenaar van de andere woning is logischerwijs ook woest.
Ik snap je punt dat het een technische ruimte betreft, echter heeft het zo'n grote omvang dat het denk ik logisch is dat kopers hier ook andere plannen voor hebben. Er zijn legio voorbeelden van woningen met een kleinere technische ruimte. Ik was zelf ook wel blij met de grote omvang, juist omdat de ruimte dan multifunctioneel wordt.
Onze woning heeft een volwaardige tweede verdieping met plat dak. De meeste andere woningen hebben een puntdak, daarbij is de technische ruimte veel kleiner en natuurlijk handig weggewerkt aan de zijkanten waar je toch niet kunt staan. Onze woning was 50K duurder vanwege de 20m2 vloeroppervlakte die je meer hebt TOV een schuin dak. Daar hebben we bewust voor gekozen. Maar doordat de technische ruimte nu veel minder efficiënt is, ben je die 20m2 winst voor een deel al kwijt. Met die info had je dan ook een bouwnummer kunnen kiezen met een schuin dak. Mijn punt is, je neemt die bouwtekening en indeling wel mee met je koopbeslissing.

Eerder hadden we ook al een wijziging met een leiding, maar die was niet heel interessant voor ons. Maakte voor de indeling van de ruimte niet uit. Daar kan ik mij prima bij neerleggen. Maar dit is toch behoorlijk anders dan dat je het voor je had gezien en waar je voor betaald hebt.
SquareOne schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

We zagen laatst ook een ander voorbeeld voorbij komen waarbij de vloerverwarming verdeler op de gang werd geplaatst.

In de optietekening van een aantal maanden geleden is die ingetekend in de trapkast (niet als optie maar dat zag ik ik bij een andere optie)

Dat is niet een heel handige plek omdat de doorloop al vrij smal is en heb dus gevraagd of die naar de trapkast kan. Daarbij werd aangegeven dat het geen optie is die wij kunnen kiezen, maar dat het naar inzicht van de installateur nog gewijzigd kan worden. Mocht het zo zijn dan valt dat in ons voordeel uit.

Andersom, waarbij het in je nadeel uitpakt (zoals bij jou) is natuurlijk erg frustrerend, maar het lijkt erop alsof de bouwers zichzelf de vrijheid gunnen om dit soort dingen aan te passen.
In dat geval had ik er geen moeite mee gehad idd. Dan ben je vooraf op de hoogte en kun je een keuze maken of je tot koop over wilt gaan of niet. Dan kun je je er vooraf op instellen en is het alleen maar fijn als het achteraf nog wordt verbeterd TOV het originele plan.

Zo hebben wij bijvoorbeeld twee ramen die ik graag op een andere plek had willen hebben ivm beter uitzicht, maar dat staat gewoon zo op de bouwtekening. Dus hoe vreemd de keuze van de plaatsing ook is, daar kan ik mij prima bij neerleggen. Dat wist je dan van te voren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:29:
@Albestaz

Dit zijn geen fouten, de uiteindelijke installatie wordt pas uitgewerkt als het project verkocht is. Dat er dan hier en daar een leiding komt van de WTW is niks aan te doen. (en al helemaal niet in de technische ruimte.)

Grootste verschil zit 'm er in dat de eerste tekeningen bij de architect vandaan komen en de 2e bij de aannemer.

De eerste wilt een mooi plaatje en de tweede wilt iets waarmee hij kan bouwen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ernemmer op 22-10-2020 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
Wolly schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Die luchtpijpen gaan naar de WTW neem ik aan? Waarom kunnen ze dan niet onder de WTW, de WTW staat toch niet op de vloer?

Je hebt ook WTW's met aansluiingen aan de onderzijde van de WTW, bijv. https://www.ventilatielan...m3-h-perilex-stekker.html
Volgens mij gaf de wooncoach aan dat het vanwege de afvoer van de badkamer daaronder is. In het document staat dit:

"Op de verkoop- en optietekening hebben wij de standaardpositie van de wasmachine aansluiting in de techniekruimte aangegeven. De positie van de wasmachine aansluiting zoals nu te zien is op beide tekeningen klopt niet. In de techniekruimte komen twee luchtkanalen door de vloer de ruimte binnen waardoor we de positie van de wasmachine aansluiting hebben moeten verplaatsen naar de andere kant van de ruimte. Ook de warmtepomp met boiler en de mechanische ventilatie zijn van plaats verwisseld. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trepaulo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 20:16
Albestaz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:59:
[...]
Onze woning heeft een volwaardige tweede verdieping met plat dak. De meeste andere woningen hebben een puntdak, daarbij is de technische ruimte veel kleiner en natuurlijk handig weggewerkt aan de zijkanten waar je toch niet kunt staan. Onze woning was 50K duurder vanwege de 20m2 vloeroppervlakte die je meer hebt TOV een schuin dak. Daar hebben we bewust voor gekozen. Maar doordat de technische ruimte nu veel minder efficiënt is, ben je die 20m2 winst voor een deel al kwijt. Met die info had je dan ook een bouwnummer kunnen kiezen met een schuin dak. Mijn punt is, je neemt die bouwtekening en indeling wel mee met je koopbeslissing.
Dit klinkt als een vraag waar de juridische afdeling van eigen huis mee uit de voeten zou moeten kunnen. (indien je daar lid van bent)
bij mij was een stopcontact te veel ingetekend, die de bouwer van de tekening had gehaald, bij een nieuwe tekening. Volgens adviseur had ik in principe gelijk (tekeningen en alles waren ondertekend), maar was het niet perse waard om voor 1 stopcontact een heel punt te maken. Waar ik me op zich in kon vinden - het zou dan hoe dan ook veel tijd en energie kosten om mijn gelijk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:06
Albestaz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:24:

[Afbeelding]
Zou het een optie zijn om de droger en wasmachine tegen de onderste wand te plaatsen? Dan heb je nog best veel ruimte over om te strijken etc. Boven de drogers / wasmachine kan je dan evt nog wat planken leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albestaz
trepaulo schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Dit klinkt als een vraag waar de juridische afdeling van eigen huis mee uit de voeten zou moeten kunnen. (indien je daar lid van bent)
bij mij was een stopcontact te veel ingetekend, die de bouwer van de tekening had gehaald, bij een nieuwe tekening. Volgens adviseur had ik in principe gelijk (tekeningen en alles waren ondertekend), maar was het niet perse waard om voor 1 stopcontact een heel punt te maken. Waar ik me op zich in kon vinden - het zou dan hoe dan ook veel tijd en energie kosten om mijn gelijk te krijgen.
Bedankt, goede tip! We waren sowieso van plan om Eigen huis in te schakelen voor de oplevering, maar nu al inschakelen is natuurlijk ook wel slim! En bedankt voor je voorbeeld! Als je met één stopcontact al een punt zou hebben, maken wij misschien ook wel kans op een zaak of iig een betere oplossing dan nu is voorgesteld.
Requiem19 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:08:
[...]

Zou het een optie zijn om de droger en wasmachine tegen de onderste wand te plaatsen? Dan heb je nog best veel ruimte over om te strijken etc. Boven de drogers / wasmachine kan je dan evt nog wat planken leggen?
Ook een goede oplossing idd, thanks!
Onze voorkeur heeft nog steeds de wasmachine en droger opgestapeld naast de pijpen als daar genoeg ruimte voor is of gemaakt kan worden. Dan moeten ze daar maar een extra stopcontact maken en hebben we als doekje voor het bloeden het stopcontact gratis dat ze nu al hebben gemaakt.
Jouw oplossing is een goed alternatief mocht dat niet lukken. In ieder geval beter dan wat ze nu bedacht hebben, serieus hoe kom je er op :'( Het is al vaker benoemd, maar hypocrisie in de (project)bouw is toch wel schrijnend. Als je de bouwer of wooncoach zou vragen of ze er blij van zouden worden in hun eigen huis, zouden ze denk ik ook nee zeggen. Er zijn zoveel betere en werkbare alternatieven te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carmenn87
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-12-2021
Ik heb een vraag waarvan ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Ik (vrouw, 32) heb een nieuwbouwwoning gekocht, welke in kwartaal 3 2021 wordt opgeleverd.

Nu zit ik met het volgende. Boven mijn aanrechtblad komt een koof waar de afzuigkap in komt.
Er zit 1 wcd boven voor de afzuigkap, maar nu wil ik ook graag spotjes in de koof laten plaatsen.
Lichtpunt verplaatsen is niet meer mogelijk begreep ik van de aannemer. Zij geven aan dat een extra wcd de oplossing is. Maar nu vraag ik me af of ik hier niet gewoon een verdeeldoos in het ene stopcontact kan plaatsen, en daar mijn afzuigkap en spotjes op aan kan sluiten? Aangezien een extra wcd weer 175 euro kost.

En hoe kan ik dit het beste oplossen met het aan- en uitdoen van de verlichting. Raden jullie een draadloze oplossing aan met bijv. afstandsbediening of moet ik ook een extra schakelaar laten plaatsen?

Ik ben hier totaal niet in thuis 8)7 alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

carmenn87 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:38:
Ik (vrouw, 32) heb een nieuwbouwwoning gekocht, welke in kwartaal 3 2021 wordt opgeleverd.

Nu zit ik met het volgende. Boven mijn aanrechtblad komt een koof waar de afzuigkap in komt.
Er zit 1 wcd boven voor de afzuigkap, maar nu wil ik ook graag spotjes in de koof laten plaatsen.
Lichtpunt verplaatsen is niet meer mogelijk begreep ik van de aannemer. Zij geven aan dat een extra wcd de oplossing is. Maar nu vraag ik me af of ik hier niet gewoon een verdeeldoos in het ene stopcontact kan plaatsen, en daar mijn afzuigkap en spotjes op aan kan sluiten? Aangezien een extra wcd weer 175 euro kost.

En hoe kan ik dit het beste oplossen met het aan- en uitdoen van de verlichting. Raden jullie een draadloze oplossing aan met bijv. afstandsbediening of moet ik ook een extra schakelaar laten plaatsen?

Hue spotjes kun je op je telefoon of met losse draadloze schakelaar bedienen. Deze schakelaar kun je dan gewoon bij je keuken leggen.

Dat zou ik doen. Of je krijgt een draadje uit je koof naar een plek waar je een schakelaar wilt hebben, wat minder mooi is.

Verder lijkt me dat LED-spotjes wel naast een afzuigkap kunnen op een groep. Dus dan kun je wel een verdeeldoos plaatsen ja. Maar ik ben geen elektricien dus correct me if I'm wrong. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 22-10-2020 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eeeeeee
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-07-2024

Members only: Moet wel wat te regelen zijn - Onze Goed nieuws brief
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:18
carmenn87 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:38:

Wij laten een stopcontact of loze leiding maken op een positie die achter de koop valt (boven in de buurt van de spotjes. Wij laten de koof ook aan de zijkant van de keuken door lopen en mijn idee is dan in de zijkant van de koof een schakelaar te plaatsen, dus in de buurt waar je de koffiezetter ziet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkiCCx4AzTYB5lZQJ3jDiaKdF5U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YxjWlrhCP5wf4iQeURgpABUn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carmenn87
Anoniem: 36835 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Hue spotjes kun je op je telefoon of met losse draadloze schakelaar bedienen. Deze schakelaar kun je dan gewoon bij je keuken leggen.

Dat zou ik doen. Of je krijgt een draadje uit je koof naar een plek waar je een schakelaar wilt hebben, wat minder mooi is.

Verder lijkt me dat LED-spotjes wel naast een afzuigkap kunnen op een groep. Dus dan kun je wel een verdeeldoos plaatsen ja. Maar ik ben geen elektricien dus correct me if I'm wrong. :)
Thanks allereerst dat je met me mee wilt denken, waardeer ik!
Ik denk inderdaad dat dit een goede oplossing is, merk dat ik zulke dingen lastig vind. Maar voor die 175 euro die ik met de extra wcd ga uitsparen kan ik mooie hue verlichting kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carmenn87
SquareOne schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Wij laten een stopcontact of loze leiding maken op een positie die achter de koop valt (boven in de buurt van de spotjes. Wij laten de koof ook aan de zijkant van de keuken door lopen en mijn idee is dan in de zijkant van de koof een schakelaar te plaatsen, dus in de buurt waar je de koffiezetter ziet. [Afbeelding]
Wauw prachtige keuken! En goed idee om zo je koof door te trekken. Dan wordt het echt een mooi geheel, en handig om zo je elektriciteit weg te werken. Als het me lukt zal ik een afbeelding van mijn keuken toevoegen. Ben een leek met Tweakers, en met het proces van een nieuwbouwwoning. Maar al doende leert men toch ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

carmenn87 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:18:
[...]
Ben een leek met Tweakers, en met het proces van een nieuwbouwwoning. Maar al doende leert men toch ;)
Je hebt iig de goede plek uitgekozen, alles wordt hier in de kleinste details uitgekauwd door iedereen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:02
Wij kregen enkele weken geleden een zelfde brief. Voor een bepaalde datum passeren == geen grondrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:10

Dey

Hebben jullie even mazzel, wij mochten paar weken geleden even €1050,- aftikken bij de notaris terwijl we zo snel als mogelijk bij hem langs zijn gegaan.
Het is gelukkig belasting aftrekbaar.

(We mogen als doorstromers sowieso niet over kosten klagen met de alsmaar oplopende waarde van de te verkopen woning :+ )

[ Voor 24% gewijzigd door Dey op 22-10-2020 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Volgens mij heb je 6 weken de tijd na de hoerabrief om te passeren. Als er twee maanden tussen hoerabrief en passeerdatum zit, zou je slechts 2 weken renteboete moeten betalen.

Overigens is de renteboete op jaarbasis, en gewoonlijk rekenen ze met 360 dagen per jaar.
Per €100.000 kost je dat dan €19/dag oftewel €266 per week.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
Albestaz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Bedankt, goede tip! We waren sowieso van plan om Eigen huis in te schakelen voor de oplevering, maar nu al inschakelen is natuurlijk ook wel slim! En bedankt voor je voorbeeld! Als je met één stopcontact al een punt zou hebben, maken wij misschien ook wel kans op een zaak of iig een betere oplossing dan nu is voorgesteld.

[...]

Ook een goede oplossing idd, thanks!
Onze voorkeur heeft nog steeds de wasmachine en droger opgestapeld naast de pijpen als daar genoeg ruimte voor is of gemaakt kan worden. Dan moeten ze daar maar een extra stopcontact maken en hebben we als doekje voor het bloeden het stopcontact gratis dat ze nu al hebben gemaakt.
Jouw oplossing is een goed alternatief mocht dat niet lukken. In ieder geval beter dan wat ze nu bedacht hebben, serieus hoe kom je er op :'( Het is al vaker benoemd, maar hypocrisie in de (project)bouw is toch wel schrijnend. Als je de bouwer of wooncoach zou vragen of ze er blij van zouden worden in hun eigen huis, zouden ze denk ik ook nee zeggen. Er zijn zoveel betere en werkbare alternatieven te bedenken.
Inmiddels een kleine update, de wooncoach is gaan opmeten en de ruimte naast de pijpen is 55cm, dit terwijl een wasmachine 60cm is |:(
Enerzijds heeft ze excuses aangeboden voor de gang van zaken, maar anderzijds geeft ze zo'n beetje letterlijk aan: wij mogen doen met de ruimtes en indeling wat we willen, wij zijn de bouwer en hebben daar het recht op. Daarbij geeft ze aan zoals hierboven ook al werd genoemd dat de technische ruimte geen verblijfsruimte is. Echter is het wel meegenomen met de vloeroppervlakte waar we voor hebben betaald en een badkamer en toilet zijn volgens mij ook geen verblijfsruimten, maar heb je toch ook bepaalde verwachtingen van.
En wat toch ook wel belangrijk is...we hebben geen keuzemogelijkheden gehad en volgens mij waren er echt wel opties geweest om toch die extra 5cm naast die buizen te krijgen. Het maakt de ruimte zo veel efficiënter als je daar dan de droger en wasmachine gestapeld kwijt kunt.
Anyway we pakken het verder op met de juristen van Eigen Huis. Ik heb goede hoop dat we dan tot een oplossing kunnen komen waar we beter mee kunnen leven. I'll keep you posted!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:06
Weet niet of je verwacht dat dit het enige 'grote' punt is / zal worden van je woning, maar ik zou zeggen 'pick your battles' :).

Weet niet of ik gelijk de relatie op scherp zou willen zetten door de juridische weg te volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-06 19:59
Requiem19 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:24:
Weet niet of je verwacht dat dit het enige 'grote' punt is / zal worden van je woning, maar ik zou zeggen 'pick your battles' :).

Weet niet of ik gelijk de relatie op scherp zou willen zetten door de juridische weg te volgen.
Tussen een zaak maken en juridisch advies inwinnen zit natuurlijk een wereld van verschil. De afdeling van ver eigen huis of bijvoorbeeld een woningborg kan helpen in het conflict en advies geven over te bewandelen weg. Alles wat gewijzigd voor zoete koek slikken is ook weer zo wat en je koopt natuurlijk heen zak brood .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Albestaz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

Inmiddels een kleine update, de wooncoach is gaan opmeten en de ruimte naast de pijpen is 55cm, dit terwijl een wasmachine 60cm is |:(
Enerzijds heeft ze excuses aangeboden voor de gang van zaken, maar anderzijds geeft ze zo'n beetje letterlijk aan: wij mogen doen met de ruimtes en indeling wat we willen, wij zijn de bouwer en hebben daar het recht op. Daarbij geeft ze aan zoals hierboven ook al werd genoemd dat de technische ruimte geen verblijfsruimte is. Echter is het wel meegenomen met de vloeroppervlakte waar we voor hebben betaald en een badkamer en toilet zijn volgens mij ook geen verblijfsruimten, maar heb je toch ook bepaalde verwachtingen van.
En wat toch ook wel belangrijk is...we hebben geen keuzemogelijkheden gehad en volgens mij waren er echt wel opties geweest om toch die extra 5cm naast die buizen te krijgen. Het maakt de ruimte zo veel efficiënter als je daar dan de droger en wasmachine gestapeld kwijt kunt.
Anyway we pakken het verder op met de juristen van Eigen Huis. Ik heb goede hoop dat we dan tot een oplossing kunnen komen waar we beter mee kunnen leven. I'll keep you posted!
Je zou bij de bouwer voorstellen om in de hoek bij de buizen de elektra en water te plaatsen. Dat zit toch al elders op die muur dus dat mag geen probleem zijn denk ik. Afvoer kan nog een klein probleem zijn maar ik neem aan dat ook de boiler een afvoer heeft dus over de muur moet evt. toch een buis kunnen (niet fraai maar dat is een technische ruimte toch al niet altijd). En anders naar de hoek waar zij nu de wasmachine hebben getekend, moet met genoeg afschot best kunnen. Dan kun je tegen de onderste muur naast de buizen de machines plaatsen, als je ze boven op elkaar zet zoals je al wil kost dat je 60 cm ruimte. Heb je in ieder geval de linker muur geheel vrij en een aardig stukje van de onderste.

Proberen met een beetje geven en nemen, zo heb ik tijdens de bouw ook wel dingen voor elkaar gekregen nadat er in mijn nadeel wat gewijzigd werd (ook technische dingen, ze hadden die macht bleek toen ik het navroeg). En anders kun je zoiets ook achteraf zelf wel over de muur aanleggen, maar goed.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albestaz
@Bastien @Requiem19 @Codeoranje en alle Tweakers die al eerder hadden gereageerd: enorm bedankt voor jullie input! Daar kunnen we echt wat mee!

Uiteraard proberen we het contact met de bouwer goed te houden, maar ik heb wel duidelijk laten blijken enorm teleurgesteld te zijn in de keuze. Het scheelt gelukkig dat we hierin samen staan met het andere huis waarbij deze fout is gemaakt. Dan zijn we gelukkig dus niet de enigen die het een een vreemde gang van zaken vinden. Dat er een fout in de bouwtekening gemaakt wordt, is erg knullig, maar is mee te leven. Dat ze die fout oplossen door ons als koper nog verder te duperen door een keuze te maken waarbij de ruimte nog minder bruikbaar wordt en ons hier niet bij te betrekken vind ik echt onuitstaanbaar. Zoals hierboven aangegeven: het is geen zak brood die je koopt. Daarbij kan ik mij gewoonweg niet voorstellen dat ze die 5cm niet hadden kunnen besparen. Ik zit best in een coöperatieve modus en als die buizen er echt in moeten, dan is dat zo. Dat de machines dan op elkaar moeten is dan best een goede consessies. Dat ze de aanleg dan vervolgens zo knullig doen dat er ipv van 2 machines, zelfs niet meer eentje kan staan, daar kan ik wel boos om worden. Dat is gewoon fout op fout stapelen. En vervolgens de aansluitingen maar ergens lukraak in de ruimte plaatsen want "het is maar een technische ruimte en als de aansluitingen maar ergens in de ruimte aanwezig zijn hebben wij weer aan onze plicht voldaan". Dat wij hier als koper misschien niet blij mee zijn, heeft niemand over nagedacht of kan ze niet schelen. Pffff.

Onze bouwer is sowieso totaal niet flexibel met wensen buiten de optielijst. En ook qua ontwerp en plaatsing van een paar ramen denk je wel eens... wist die architect wel waar het huis kwam te staan? Maar tja, die dingen zijn gewoon inherent aan projectbouw. Dat weet je van te voren en kun je je ondanks een kleine teurstelling prima overheen zetten.

Om toch positief af te sluiten: vergis je niet, we zijn nog steeds enorm blij met de woning. De ligging en de prijs (veel geld, maar in vergelijking met latere projecten in de buurt nog goedkoop) zijn echt prima. Dat je bij bijna 500 inschrijvingen één van de 16 woningen weet te bemachtigen (ook nog eens het huis van je voorkeur) is letterlijk een lot uit de loterij. Daarbij was het contact met de bouwer tot nu toe altijd goed. Elke maand een nieuwsbrief en in geval van vragen kun je altijd even bellen of appen en heb je heel snel antwoord. Daarbij lopen we nu ondanks corona een halfjaar voor op de planning. Met dat soort zaken mogen we ons dan weer gelukkig prijzen als ik sommige andere verhalen hier lees.

Maar al die positieve punten geeft ze niet het recht om maar wat aan te gaan prutsen nadat ze een fout hebben gemaakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
kepler schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 21:20:
@Pannencouque

Dat droogrek is herkenbaar inderdaad. Hier wordt het wel eens opgeruimd, dat duurt dan één dag :D
Farmerwood schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 08:15:
Kritisch zijn op welke ruimte je waarvoor reserveert.

Ik zit er zelf over te denken om straks een paar van deze in de nok van de zolder te hangen voor extra licht: https://www.ikea.com/nl/n...ar-wit-spectrum-40436316/
[Afbeelding]
Kritisch zijn inderdaad. En best aardig idee van dat paneel, meteen even opgeslagen voor de toekomst :)
MadEgg schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:52:
[...]

Hier met 3 kleine kinderen dagelijks wasmachine + droger en dan ook nog een vol wasrek. In de zomer nog een droogmolen buiten. Het gaat lekker door met kleine kinderen.

Ik zou wel investeren in een goede stille wasmachine (+ eventueel droger). Bij het nieuwe huis hebben we ook een nieuwe wasmachine aangeschaft, en dat is een verschil van dag en nacht - bij deze hoor je alleen het water wat klotsen en je hoort een zacht gezoem als hij gaat centrifugeren. Bij het afpompen hoor je beneden haast nog meer lawaai als het water 7 meter naar beneden stort door de lepe hoek van de trap.

Dat is wel even heel wat anders dan het gebonk en gespring van de vorige. Wij slapen er vlak naast, de wasmachine staat vaak aan 's nachts maar daar merk je weinig van. Wel zit er een scheidingswand van cellenbeton tussen, maar heel veel geluidsisolatie biedt dat niet.
Dat is een goede tip. De huidige wil soms een beetje lopen en is net niet geavanceerd genoeg. Doet het nog prima verder, maar wellicht dat we wel kritischer gaan zijn rondom geluid. Kost vast een paar centen, maar dan heb je ook wat...het is immers wel een apparaat dat vele uren per dag overlast kan veroorzaken.
SquareOne schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

Is bij ons ook, kun je niks mee. Gelukkig gaan ze 'm waarschijnlijk wel wegwerken onder de trap. Kastje er omheen maken en niemand ziet 'm meer.
Anderzijds hebben ze op zolder ook iets met de mechanische ventilatie verplaatst dat niet in ons voordeel is, maar ook daar hadden we nul inspraak in. Ik maak me er maar niet te druk om, vooral omdat duidelijk is dat ik er toch niets mee kan. Zoals met wel meer opties die ik idioot vind.
Albestaz schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:59:
In dat geval had ik er geen moeite mee gehad idd. Dan ben je vooraf op de hoogte en kun je een keuze maken of je tot koop over wilt gaan of niet. Dan kun je je er vooraf op instellen en is het alleen maar fijn als het achteraf nog wordt verbeterd TOV het originele plan.

Zo hebben wij bijvoorbeeld twee ramen die ik graag op een andere plek had willen hebben ivm beter uitzicht, maar dat staat gewoon zo op de bouwtekening. Dus hoe vreemd de keuze van de plaatsing ook is, daar kan ik mij prima bij neerleggen. Dat wist je dan van te voren.
Inderdaad zuur met de afwegingen die jullie hebben gemaakt, omdat je het achteraf om je oren krijgt. Het lastige is echter dat je wel nog gewoon de oorspronkelijke m²'s krijgt, dus dat je ook daar niet gek veel mee zal kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ons nieuwbouwhuis is uiteraard volgens de laatste bouwbesluiten met WTW en MVI/MVA ventielen overal in je plafond.

Oerlelijk uiteraard. Nu was ik op zoek naar een alternatief en ben bij Airspots terecht gekomen (http://airspot.nl). Het is een combinatie van een WTW ventiel met daarin een spot verwerkt. De spot heeft ook een dali driver zodat je die aan je domotica kan koppelen.

Vandaag hadden we een vertegenwoordiger over de vloer. Het is niet goedkoop, voor ons huis zouden we op ongeveer €10.000 uit komen en we moeten met de bouwer in gesprek voor de instortboxen, maar ik ben wel erg gecharmeerd van de oplossing. Hij had er een paar bij en het zit erg solide in elkaar. Alles RVS en mechanisch is het goed uitgedacht.

Iemand hier al naar gekeken/ervaring mee?

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 23-10-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04-2024
Lieve mensen,

Ik heb jullie hulp, ervaring, kennis en expertise hard nodig voor het volgende. Mijn vrouw en ik, en onze twee kleine jongens gaan verhuizen naar een nieuwbouw woning. De woning zal naar alle waarschijnlijkheid eind 2021/begin 2022 gerealiseerd worden. Het is een eengezinstussenwoning van ca. 150 m2. Nou wil ik graag een toilet met een badmeubel plaatsen op zolder voor de kinderen. Maar dat doet de aannemer voor ons niet (BAM). Wat echt heel erg jammer is. Dus nu ben ik zelf op zoek naar een mogelijke oplossing.

Dit is de zolder plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBWCRG5rEsCXzVcS_ZRhC_EhrBg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QzyqSfThHDYgYJVZfsjqVs0J.png?f=user_large

En hier heb je de zijaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joEwDm1_fSIPBknRKc5wZMEXAus=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uflPEeIWuQhHy1Xy8iTN5hpR.png?f=user_large

Nou heb ik begrepen dat een toilet afvoer 110 mm is, toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wgyGlRcMhMpVCrvM48WGgKUf5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vJ69x0tQKiK69VKgmFidoqsJ.png?f=user_large

Nu is het dus de bedoeling dat ik een gat laat boren door de grond van de zolder van boven naar beneden of van beneden naar boven. Volgens de technische omschrijving van de woning is de vloer, ik citeer: "De verdiepingsvloeren zijn massieve betonnen vloeren die in het werk zijn gestort."

Als er een gat is geboord kan er dus een Y verbinding gerealiseerd worden zodat de toiletten met elkaar 'verbonden' zijn.

Maar goed, dit zit dus allemaal soort van in mijn hoofd en ik begrijp dat zulke projecten in de realiteit altijd vele malen lastiger zijn dan op papier. En hierover doe ik graag een beroep op jullie kennis en ervaring.
* Is dit mogelijk of is dit onbegonnen werk?
* Hoe zit het met de garantie denk je?
* Wat zit er allemaal in die koof normaal gesproken?
* Wat als leidingen in de koof beschadigd raken?
* Met wat voor materiaal is de koof van gemaakt?

Heel hartelijk dank en hoop graag jullie mening te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
cxsmike schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:54:
Nou wil ik graag een toilet met een badmeubel plaatsen op zolder voor de kinderen. Maar dat doet de aannemer voor ons niet (BAM).
Even voor de duidelijkheid: Wil BAM geen toilet en badmeubel realiseren of zelfs niet het leidingwerk naar boven doortrekken (en afgedopt opleveren)?
Dat laatste doet onze aannemer (Reinbouw) wel bij een hoop huizen die dat graag wilden en die mensen realiseren na oplevering zelf het sanitair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik laat een uitstortgoot plaatsen met warm en koud water naast de wasmachine/droger op zolder. Deze aansluitingen kan ik later gebruiken voor een ligbad op zolder. Ze moeten dan wel achter het knieschot verlegd worden, want in de dekvloer wilde ze die leidingen niet leggen om op de juiste plek laten uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 18:52
JackBol schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:45:
Ons nieuwbouwhuis is uiteraard volgens de laatste bouwbesluiten met WTW en MVI/MVA ventielen overal in je plafond.

Oerlelijk uiteraard. Nu was ik op zoek naar een alternatief en ben bij Airspots terecht gekomen (http://airspot.nl). Het is een combinatie van een WTW ventiel met daarin een spot verwerkt. De spot heeft ook een dali driver zodat je die aan je domotica kan koppelen.

Vandaag hadden we een vertegenwoordiger over de vloer. Het is niet goedkoop, voor ons huis zouden we op ongeveer €10.000 uit komen en we moeten met de bouwer in gesprek voor de instortboxen, maar ik ben wel erg gecharmeerd van de oplossing. Hij had er een paar bij en het zit erg solide in elkaar. Alles RVS en mechanisch is het goed uitgedacht.

Persoonlijk vind ik deze lampen ook niet echt mooi/subtiel. Na een paar maand zie je die paar ventielen niet meer. Laat ze mat wit coaten. Voor dat geld kan je jouw hele woning voorzien van mooie inbouwspots met hue/dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
Farmerwood schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:00:
[...]

Even voor de duidelijkheid: Wil BAM geen toilet en badmeubel realiseren of zelfs niet het leidingwerk naar boven doortrekken (en afgedopt opleveren)?
Dat laatste doet onze aannemer (Reinbouw) wel bij een hoop huizen die dat graag wilden en die mensen realiseren na oplevering zelf het sanitair.
Ze willen zelfs niet het leidingwerk naar boven doortrekken. Het denken ook echt niet mee helaas. Werkelijk waar.. vermoeiend eigenlijk.
Dus vandaar dat ik zelf van plan ben dit project op te pakken, mits het geen onbegonnen werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
JackBol schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:45:

Ja wij hebben er drie van boven de televisie in de woonkamer... Dat is inderdaad niet fraai.
Ik ben benieuwd zeg. En moet je dan iets van een elektrische aansluiting hebben in de ventiel gat ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

cxsmike schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:00:
[...]

Ja wij hebben er drie van boven de televisie in de woonkamer... Dat is inderdaad niet fraai.
Ik ben benieuwd zeg. En moet je dan iets van een elektrische aansluiting hebben in de ventiel gat ofzo?
er loopt een aparte pvc pijp ingestort in de vloer naar toe. Electra is helemaal gescheiden van de wtw. Spot is 36V led dus 2 draden van 0.7mm2 is voldoende per led. Je kan er dus 4 doorlussen met een standaard utp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

cxsmike schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:50:
[...]

Ze willen zelfs niet het leidingwerk naar boven doortrekken. Het denken ook echt niet mee helaas. Werkelijk waar.. vermoeiend eigenlijk.
Dus vandaar dat ik zelf van plan ben dit project op te pakken, mits het geen onbegonnen werk is.
Wat debiel, staat er wel een wasmachine? Gewoon zeggen dat je een wasmachine wilt die zowel koud als warmwater gebruikt, en er dus een warmwaterleiding bij wilt hebben.

Dan heb je koud, warm en een afvoer voor je wasmachine, dan heb je dat er alvast liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 23:01

fmb

Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:12:
[...]

Wat debiel, staat er wel een wasmachine? Gewoon zeggen dat je een wasmachine wilt die zowel koud als warmwater gebruikt, en er dus een warmwaterleiding bij wilt hebben.

Dan heb je koud, warm en een afvoer voor je wasmachine, dan heb je dat er alvast liggen.
Alleen heb je voor een wc afvoer een grotere diameter nodig dan voor een wasmachine. Of je moet met een Sanibroyeur gaan werken maar geen idee of dat goed werkt.

Kun je niet in een deel van de betonnenvloer een zone late maken zonder wapening zodat je zelf gemakkelijker een gat kan maken?
Dat gebeurt voor mensen die een schoorsteen ofzo willen maken ook wel.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
JackBol schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:07:
[...]
er loopt een aparte pvc pijp ingestort in de vloer naar toe. Electra is helemaal gescheiden van de wtw. Spot is 36V led dus 2 draden van 0.7mm2 is voldoende per led. Je kan er dus 4 doorlussen met een standaard utp kabel.
Het is maar net wat je irriteerd natuurlijk maar denk ook even aan de rookmelders. Die zien er net zo uit en daar is ook geen echt alternatief voor. Voordat je straks 10k stuk slaat en je ziet opeens 50cm naast je dure spot ventiel gewoon een rookmelder :+ .
Persoonlijk zou ik voor dat geld andere dingen laten doen.
Voor 10k zou je alles ook strak kunnen laten stucen en die ventielen mee laten spuiten om maar wat te noemen.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 23-10-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
GeeMoney schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:30:
[...]

Voor 10k zou je alles ook strak kunnen laten stucen en die ventielen mee laten spuiten om maar wat te noemen.
Ja maar ik heb begrepen dat je wel het systeem van schone lucht door de gehele woning uit balans brengt als je de gaten gaat dichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
cxsmike schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:19:
[...]

Ja maar ik heb begrepen dat je wel het systeem van schone lucht door de gehele woning uit balans brengt als je de gaten gaat dichten.
Ik bedoel de ventielen laten spuiten. Je kan ze niet dicht mieteren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Wij hebben andere ventielen laten plaatsen, zijn een hoop opties voor. Die met een spotje heb ik niet gezien, maar ik zou daar nooit 10k voor neerleggen. Wel hebben we nagedacht over de plek van de ventielen en het een beetje symmetrisch laten uitkomen, scheelt ook al een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:44
cxsmike schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 21:54:
Lieve mensen,

Ik heb jullie hulp, ervaring, kennis en expertise hard nodig voor het volgende. Mijn vrouw en ik, en onze twee kleine jongens gaan verhuizen naar een nieuwbouw woning. De woning zal naar alle waarschijnlijkheid eind 2021/begin 2022 gerealiseerd worden. Het is een eengezinstussenwoning van ca. 150 m2. Nou wil ik graag een toilet met een badmeubel plaatsen op zolder voor de kinderen. Maar dat doet de aannemer voor ons niet (BAM). Wat echt heel erg jammer is. Dus nu ben ik zelf op zoek naar een mogelijke oplossing.

Dit is de zolder plattegrond:
[Afbeelding]

En hier heb je de zijaanzicht:
[Afbeelding]

Nou heb ik begrepen dat een toilet afvoer 110 mm is, toch?
[Afbeelding]

Nu is het dus de bedoeling dat ik een gat laat boren door de grond van de zolder van boven naar beneden of van beneden naar boven. Volgens de technische omschrijving van de woning is de vloer, ik citeer: "De verdiepingsvloeren zijn massieve betonnen vloeren die in het werk zijn gestort."

Als er een gat is geboord kan er dus een Y verbinding gerealiseerd worden zodat de toiletten met elkaar 'verbonden' zijn.

Maar goed, dit zit dus allemaal soort van in mijn hoofd en ik begrijp dat zulke projecten in de realiteit altijd vele malen lastiger zijn dan op papier. En hierover doe ik graag een beroep op jullie kennis en ervaring.
* Is dit mogelijk of is dit onbegonnen werk?
* Hoe zit het met de garantie denk je?
* Wat zit er allemaal in die koof normaal gesproken?
* Wat als leidingen in de koof beschadigd raken?
* Met wat voor materiaal is de koof van gemaakt?

Heel hartelijk dank en hoop graag jullie mening te lezen :)
Onze aannemer die de badkamers na oplevering in onze woning plaatst heeft aangegeven dat het doortrekken van de 110mm leiding naar boven geen probleem moet zijn. Hij heeft het al vaker bij nieuwbouw uitgevoerd en dat is altijd gelukt. Het is geen fijn klusje, en kost dus wel tijd en geld. Voordeel voor ons is dat we de CV ketel nog boven hebben staan, dus de afvoeren en aanvoeren voor het water zijn er allemaal al.

Overigens zou mijn advies zijn om het niet zelf uit te gaan voeren, je moet door flink wat beton heen en zorgen dat je geen leidingen van wat dan ook raakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
JackBol schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 23:07:
[...]
"Standaard" UTP is per ader 24 awg ofwel 0,2mm² en ook niet bepaald makkelijk af te werken... dichtsbijzijnde adereindhuls is 0,25.. ook net niet dus.

Kun je beter richting 'thermostaatkabel' gaan;
https://www.sandervunderi...el-dca-2-en-4-aderig.html; vier keer zoveel dwarsdoorsnede, solid, en nog goedkoper ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:49:
[...]

"Standaard" UTP is per ader 24 awg ofwel 0,2mm² en ook niet bepaald makkelijk af te werken... dichtsbijzijnde adereindhuls is 0,25.. ook net niet dus.

Kun je beter richting 'thermostaatkabel' gaan;
https://www.sandervunderi...el-dca-2-en-4-aderig.html; vier keer zoveel dwarsdoorsnede, solid, en nog goedkoper ook.
Thanks! Dat ziet er inderdaad veel praktischer uit!
(Je doet je naam eer aan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Gisteren eindelijk het merk warmtepomp te horen gekregen dat wordt een itho daalderop wpu g5 met spider thermostaten.

Iemand ervaringen hiermee? @GeeMoney ik weet dat jij een brommende g4 hebt maar verder wel tevree ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
siemenz schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:21:
Gisteren eindelijk het merk warmtepomp te horen gekregen dat wordt een itho daalderop wpu g5 met spider thermostaten.

Iemand ervaringen hiermee? @GeeMoney ik weet dat jij een brommende g4 hebt maar verder wel tevree ?
Alle bodem warmtepompen hebben een compressor ingebouwd naar mijn weten. De 5g varianten staan hier ook in het project en hebben dezelfde compressor als de 4g die ik heb.
Wij zijn verder gewoon heel tevreden hoor, ding doet prima zijn werk!
Mijn woning heeft een 4g omdat de 5g niet voldoende capaciteit had destijds. Alle buren met 2-onder-1 kappers hebben wel de 4g variant maar qua geluid maakt het niet uit.
Je krijgt wel een mooiere thermostaat, de 4g serie hangt nog op de oude thermostaten en kan ook geen andere thermostaten aan helaas.
Jij krijgt een mooi led schermpje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaNS1443
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 13:29
Voor het verven van het huis ben ik aan het twijfelen over de 'kleuren wit'. Ik lees over plafond, muur en kozijnen/deuren van licht naar donker. Maar wat is het mooist/zo'n beetje de moderne standaard? Plafond wit, muur 9016 en kozijnen/deuren 9010? Of wit, 9010, 9010 of wellicht 9016, 9010, 9010? Misschien nog een andere combinatie? Naar 9001 gaan voor de kozijnen/deuren weet ik zo net nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

HaNS1443 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:41:
Voor het verven van het huis ben ik aan het twijfelen over de 'kleuren wit'. Ik lees over plafond, muur en kozijnen/deuren van licht naar donker. Maar wat is het mooist/zo'n beetje de moderne standaard? Plafond wit, muur 9016 en kozijnen/deuren 9010? Of wit, 9010, 9010 of wellicht 9016, 9010, 9010? Misschien nog een andere combinatie? Naar 9001 gaan voor de kozijnen/deuren weet ik zo net nog niet.
Ik zou geen 9010 alleen op je kozijnen doen, dan ga je je storen aan de "geelheid" van 9010 als je muren witter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1ntroduc3
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-04 14:55
GeeMoney schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:30:
[...]

Alle bodem warmtepompen hebben een compressor ingebouwd naar mijn weten. De 5g varianten staan hier ook in het project en hebben dezelfde compressor als de 4g die ik heb.
Wij zijn verder gewoon heel tevreden hoor, ding doet prima zijn werk!
Mijn woning heeft een 4g omdat de 5g niet voldoende capaciteit had destijds. Alle buren met 2-onder-1 kappers hebben wel de 4g variant maar qua geluid maakt het niet uit.
Je krijgt wel een mooiere thermostaat, de 4g serie hangt nog op de oude thermostaten en kan ook geen andere thermostaten aan helaas.
Jij krijgt een mooi led schermpje :).
Kunnen deze ook uitgelezen worden, gekoppeld aan een smarthome hub als home Assistant e.d. dat jij weet? Bij ons staat enkel Itho type wpu dus daar hebben we vrij weinig aan helaas maar nu de oplevering dichterbij komt hebben ze hopelijk wel wat meer zicht welk type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
1ntroduc3 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Kunnen deze ook uitgelezen worden, gekoppeld aan een smarthome hub als home Assistant e.d. dat jij weet? Bij ons staat enkel Itho type wpu dus daar hebben we vrij weinig aan helaas maar nu de oplevering dichterbij komt hebben ze hopelijk wel wat meer zicht welk type
Niet te koppelen voor zover ik heb uit kunnen vinden helaas. Al heb je er ook weinig aan behalve uitlezen van temperatuur want schommelen daarin of nachtverlaging etc. heeft eigenlijk geen zin.
Je kan in ieder geval temperatuur van de ruimte aflezen en natuurlijk je ingestelde kamer temperatuur en de temp van de boiler en of hij aan het opwarmen is (zowel boiler als cv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:15:
[...]

Ik zou geen 9010 alleen op je kozijnen doen, dan ga je je storen aan de "geelheid" van 9010 als je muren witter zijn.
Hier 9016 op de muren en 9010 op de deuren/plinten. Is de gangbare combinatie en ik heb dan ook totaal geen last van geelheid op de deuren/plinten. Maar dat kan ook komen omdat we in het oude huis nog 9001 hadden😬.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Vergeet 9003 niet, wordt tegenwoordig ook veel gebruikt

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
poosie schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:07:
[...]

Hier 9016 op de muren en 9010 op de deuren/plinten. Is de gangbare combinatie en ik heb dan ook totaal geen last van geelheid op de deuren/plinten. Maar dat kan ook komen omdat we in het oude huis nog 9001 hadden😬.
Schakelmateriaal ook in 9016? Dan is de keuze niet zo heel groot.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:57
Wij hadden al eerder samples aangevraagd bij Forbo, kregen we keurig in klein vierkant formaat geleverd.

Ook eens de Alure Ease besteld om te vergelijken, krijg ik me toch een joekel van een sample binnen :o

Nog maar 168 van deze samples aanvragen en de benedenvloer is binnen :Y)

Wel mooi spul, dat zeker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYrtVRDOFt0UTVO74zGHdBIOeCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Lt4JG7ipWCR6tdAKMakJ5T4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 24-10-2020 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:01
Onze nieuwbouwwoning wordt januari 2021 opgeleverd. Nu ben ik vd week even binnen geweest. De zolder (knieschotten en de schuine wanden) is afgewerkt met MDF platen (volgens mij). Wat doen jullie hiermee voor de echte afwerking, verven, behangen of ..

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:57
@Source90 waarom niet gewoon een quickstep laminaat? 1/3e van de prijs, en de nieuwe series zien er top uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
nel!s schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 21:10:
@Source90 waarom niet gewoon een quickstep laminaat? 1/3e van de prijs, en de nieuwe series zien er top uit.
1/3 van de prijs valt wel mee volgens mij. Gemiddelde prijs die ik zie ligt rond de 30€ /m2.

Forbo Allura Click Pro, Ease of Flex ligt rond de 60€/m2.

Voornaamste reden is contactgeluid en dikte. Quickstep zie ik 12mm voor staan, driemaal de dikte. Met vloerverwarming lijkt mij hoe dunner hoe beter.
De Forbo Novilon is slechts 3mm dik, en kwart van Quickstep. De Allura zit rond de 4-5mm.

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 24-10-2020 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-06 23:28
Bravertal schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:41:
Onze nieuwbouwwoning wordt januari 2021 opgeleverd. Nu ben ik vd week even binnen geweest. De zolder (knieschotten en de schuine wanden) is afgewerkt met MDF platen (volgens mij). Wat doen jullie hiermee voor de echte afwerking, verven, behangen of ..
De schilder heeft het bij ons gespoten in kleur (wit in ons geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 18:19
Source90 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:26:
[...]
Voornaamste reden is contactgeluid en dikte. Quickstep zie ik 12mm voor staan, driemaal de dikte. Met vloerverwarming lijkt mij hoe dunner hoe beter.
De Forbo Novilon is slechts 3mm dik, en kwart van Quickstep. De Allura zit rond de 4-5mm.
Dikte zegt niet alles. Beter even rc waarde achterhalen. B.v. dit docje: https://www.denieuweweten...g-in-je-nieuwe-woning.pdf al wst ouder dus best recente info van fabrikant raadplegen

[ Voor 5% gewijzigd door Batilan op 24-10-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Batilan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 22:47:
[...]

Dikte zegt niet alles. Beter even rc waarde achterhalen. B.v. dit docje: https://www.denieuweweten...g-in-je-nieuwe-woning.pdf al wst ouder dus best recente info van fabrikant raadplegen
Wat ik terugvind:

Warmte weerstand(R)
Quickstep laminaat: 0.055m2.K/W
Alure Flex/Ease/Click: 0,016 m2.K/W
Alure Click: 0,02 m2.K/W
Alure Dryback: 0,009 m2.K/W

De PVC vloeren van Quickstep zijn, zie ik net, nagenoeg dezelfde prijs als Forbo

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 24-10-2020 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:59
Wij hebben 9016 op de muur, plafond en plint. Tja, door het verschil in lichtinval krijg je al verschil in hoe de kleur overkomt. En een plint in 9016 ziet er ook weer anders uit dan een muur in 9016. Dus ben niet bang voor 1 en al wit. Daarnaast kiezen wij voor mat zwart schakelmateriaal, springt er lekker tussenuit!

Wit kan ook nog op je plafond, maar bij ons zat er een prijsvoordeel in door de muur en het plafond in dezelfde kleur te spuiten (kan die in 1x door namelijk). En omdat zowel plafond als muur bij ons gestuct is, valt een verschil in kleur meer op.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:57
Source90 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:13:
[...]

Wat ik terugvind:

Warmte weerstand(R)
Quickstep laminaat: 0.055m2.K/W
Alure Flex/Ease/Click: 0,016 m2.K/W
Alure Click: 0,02 m2.K/W
Alure Dryback: 0,009 m2.K/W

De PVC vloeren van Quickstep zijn, zie ik net, nagenoeg dezelfde prijs als Forbo
Heb je het zo laag nodig dan? En wat zijn de installatie kosten van vinyl?

Ik probeer nog steeds de voordelen van pvc/vinyl te ontdekken, bij vrienden ligt er na een jaar min of meer een zwaar bekrast zeiltje, daar zou ik nog geen €10 per meter voor neerleggen.

En dan zie je dit soort artikelen over de gezondheidsimplicaties van vinyl...: https://www.nrdc.org/stories/building-healthy-home

(Zijn hier meer mensen met interesse in milieuvriendelijke en gezonde bouwmaterialen? Zal ik een nieuw topic starten hierover?)

[ Voor 17% gewijzigd door nel!s op 25-10-2020 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
nel!s schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 07:51:
[...]

Heb je het zo laag nodig dan? En wat zijn de installatie kosten van vinyl?

Ik probeer nog steeds de voordelen van pvc/vinyl te ontdekken, bij vrienden ligt er na een jaar min of meer een zwaar bekrast zeiltje, daar zou ik nog geen €10 per meter voor neerleggen.

En dan zie je dit soort artikelen over de gezondheidsimplicaties van vinyl...: https://www.nrdc.org/stories/building-healthy-home

(Zijn hier meer mensen met interesse in milieuvriendelijke en gezonde bouwmaterialen? Zal ik een nieuw topic starten hierover?)
De Forbo PVC is bij de meeste zaken gratis gelegd. De duurdere uitvoeringen zit 15 jaar of levenslang garantie op. Zal uiteraard met uitzondering van "normale gebruiks slijtage" zijn, echter 1 jaar heb ik nog niet eerder gehoord. Wellicht met vinyl van een Kwantum ofzo..

Qua dikte, zie de warmte weerstand. Zit een viervoudig verschil in. En dan nog steeds het contactgeluid I.v.m. Laminaat.

Voor beneden zijn we er nog niet over uit, gietvloer, PVC stroken of Keramisch parket. Boven gaat de Novilon erin. Met 25€/m2 en gratis gelegd ook stuk voordeliger dan beneden hetgeen wij beneden van plan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 08:43

HellBeast

Oh My GoT!

Source90 schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 08:27:
[...]

Met 25€/m2 een gratis gelegd ook stuk voordeliger dan beneden.
Is dat inclusief egaliseren? Lijkt me wel heel erg goedkoop?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
HellBeast schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Is dat inclusief egaliseren? Lijkt me wel heel erg goedkoop?
Exclusief egaliseren. Daar hebben we een kennis voor die voor een zacht prijsje het hele huis egaliseert.
Streept tegen de kosten van ondervloer weg, in geval van laminaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poosie
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 05-10-2022
kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:17:
[...]

Schakelmateriaal ook in 9016? Dan is de keuze niet zo heel groot.
BJ Future linear 9016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:15
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 25-10-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cxsmike
kezzza schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:23:
[...]

Onze aannemer die de badkamers na oplevering in onze woning plaatst heeft aangegeven dat het doortrekken van de 110mm leiding naar boven geen probleem moet zijn. Hij heeft het al vaker bij nieuwbouw uitgevoerd en dat is altijd gelukt. Het is geen fijn klusje, en kost dus wel tijd en geld. Voordeel voor ons is dat we de CV ketel nog boven hebben staan, dus de afvoeren en aanvoeren voor het water zijn er allemaal al.

Overigens zou mijn advies zijn om het niet zelf uit te gaan voeren, je moet door flink wat beton heen en zorgen dat je geen leidingen van wat dan ook raakt.
Super eindelijk iemand met positief ervaring!
Maar heeft hij het vaker bij nieuwbouw uitgevoerd nádat al het beton is gestort of heeft hij gezorgd voor leidingwerk voordat er gestort werd?

Als het kan zou ik dan contact kunnen opnemen met die persoon voor advies?
Pagina: 1 ... 118 ... 191 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2