Dank voor al het meedenken en de reacties!

W.Cor schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:22:
@Pannecouke. Ikzelf zou voor optie 5 gaan, de meest effectieve ruimtes zonder lastige hoeken.
Als het 2 werkruimtes zijn lijkt het me toch niet zo erg om 1 of 2x per dag door elkaars kamer te lopen.
Het zou iets anders zijn als er 2 (toekomstige) pubers moeten slapen/leren/leven.
Moeten deze kamers hier later wel voor gebruikt worden dan zou ik voor optie 4 gaan.
Maar 2 volwassenen moeten echt wel door een kamer kunnen lopen zonder een ander te storen.
We hebben hier vandaag nog eens naar gekeken, maar die valt echt af, helaas. Werk leent zich er (vooral met beeldbellen) echt niet voor om door elkaars kamer te lopen. Daarnaast kun je van volwassenen wel discipline verwachten, maar er komen/zijn kleine kinderen en die zullen daar niet altijd even goed in zijn. Daarnaast kan het zijn dat de bestemming in de toekomst wellicht verandert, dan is flexibiliteit wel handig. Dus dan zouden we volgens jou op 4 uitkomen.

Farmerwood schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 13:22:
[...]
Als je die wasruimte nou eens heel klein maakt als een hoekje in een andere kamer?
Zorg voor een wand met deuren die goed isoleren voor het geluid, want je wilt niet met de wasmachine/droger op de achtergrond bellen met collega's.
De andere wand kun je naar wens nog verplaatsen. Heb hem nu even in het midden gezet zodat je 2 grote kamers krijgt. De onderste kan werkkamer zijn met hoekje waar een wasrek kan staan (uit het zicht van de webcam) en de grote kamer kan meteen hobbykamer zijn.
Als je de bestemming van de kamers handig doet is het ook geen bezwaar dat er geen gang is. Want met een gang hou je een erg smal kamertje over.
[
Afbeelding]
Mooi idee, hebben we net serieus naar gekeken maar dan houden we alsnog een open ruimte over, dat is helaas niet erg geschikt. Het idee van het washok goed isoleren en meer afsluiten ipv open laten bevalt wel goed, dat nemen we zeker mee.
Die trap is inderdaad helemaal ruk. Had die graag een kwartslag gedraaid gehad, dat was vele malen praktischer geweest. Maar dat konden ze niet bieden

Dit is de eerste etage:

Daar zie je dat vier kamers prima passen, maar daar heb je natuurlijk geen schuine wanden. Daar moeten we wel rekening mee houden, hoewel de dakkapellen een deel daarvan opheffen.
896gerard schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:38:
[...]
Ik zou optie 4 doen. Dan heb je een grote wasruimte (makkelijk voor spullen die onvermijdelijk bij wassen horen) en een grote onderste slaapkamer. De bovenste slaapkamer wordt toch wel groter door de dakkapel, het bureau kan daar dan mooi in staan.
Bedenk ook even wat je dagelijkse routine is. Een overloop waarvandaan je in alle kamers kunt komen, is echt heel handig hoor. Zonder overloop betekent het dat de persoon die in de andere kamer werkt voor ieder wissewasje eerst door een andere kamer moet, dit zou mij teveel afleiden. Optie 6 vind ik een veel te lange smalle kamer opleveren en een te kleine bovenste kamer die overblijft. Ik zou gewoon de oppervlakte van 3 kamers maximaliseren (dus optie 4) Of je de de wasruimte bij de overloop wilt betrekken is dan nog een punt, als je niet houdt van bijgeluiden zou er bij optie 4 nog een extra deur kunnen tussen wasruimte en overloop.
Helder. Ik zoek die afleiding inderdaad ook niet en dat is met het oog op de toekomst ook niet gewenst. Optie 6 ben ik ook bang dat je een verdomhoekje creëert waar je 99% van het jaar niets mee doet. Het idee van de wasruimte goed afwerken en isoleren neem ik zeker mee.
kepler schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:44:
[...]
Ik wilde het net posten, ik zou ook voor 4 gaan maar wel het washok dicht maken! We draaien vaak een was in de nacht en als we die deur vergeten dicht te doen dan heb je veel last van herrie een verdieping lager.
Ik zou ook even wat dimensies erbij zetten om voor jezelf een beter idee te krijgen hoe groot het gaat worden. Voor een puur thuiswerk plek heb je niet veel ruimte nodig, daglicht en een buro. Meer niet natuurlijk
edit: Mocht je te weinig ruimte hebben voor de wasmachine/droger, kan je ze ook stapelen en tegen de trap plaatsen. Dan heb je opeens heel bewegingsruimte als er een muurtje loopt vanaf de trap
Helder. We kunnen inderdaad wel wat puzzelen met tekenwerk.
Vooralsnog hebben we geen droger, maar die zal er wel gaan komen. Grote kans dat we inderdaad gaan stapelen, stuk efficiënter met de ruimte.
Farmerwood schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:46:
[...]
Het is ook zonde om een grote wasruimte te hebben waar 1 a 2x per week een rekje was staat en die ruimte de rest van de tijd niet te benutten. Merk in ons huidige huurhuis dat daardoor veel ruimte onbenut blijft. Daarom mijn bovenstaande voorstel de wasruimte dicht te maken en klein te houden. Dan is de ruimte voor het washok voor meerdere doelen bruikbaar. (In de nacht was drogen bv en overdag voor iets anders)
Met kinderen vrees ik dat dat wasrek er een stuk vaker staat. We hebben nu al één wasrek de hele week opgetuigd staan. Maar ik snap je punt: kritisch zijn op hoeveel ruimte we daarvoor reserveren. Inderdaad zonde als je daar loze plek hebt terwijl je in de kamer ernaast die halve meter goed had kunnen gebruiken.
kepler schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 14:55:
Persoonlijk zou ik kijken of het zo lukt:
[
Afbeelding]
Je kan kijken of het past of je de droger/wasmachine kan plaatsen tegen de trap, zo niet kan je ze wel stapelen. En de muur tussen washok en kantoor kan je zover mogelijk naar links plaatsen.
Een deel van het washok kan je dan ook eventueel als berging gebruiken of als droogruimte.
Dit is inderdaad een beetje de uitwerking van wat hiervoor ook al enkele keren genoemd is, en zeker een optie. Jammere is dan wel dat het daglicht van de dakkapellen niet tot de trap reikt, dus dan zouden we één van de deur met glas erin moeten nemen, maar da's geen probleem natuurlijk. Je hebt dan wel mooi afgebakende ruimtes en kunt inderdaad nog wat spelen met de muur tussen werkkamer en waskamer.