Verzoek om even mee te denken. We hebben de zolderindeling op dit moment standaard gelaten (tekening nul). Nu zitten we wat te stoeien op hoe we het willen indelen, want we willen het niet één grote ruimte laten. Bij voorkeur nemen we zowel voor als achter een dakkapel, om zo optimaal mogelijk de ruimte te benutten. Wel merk ik dat het lastig vind om te visualiseren hoeveel ruimte we nu hebben en hoeveel we extra krijgen met de dakkapel. Mocht iemand hier eenzelfde formaat zolder hebben en al verbouwd hebben plus foto's willen delen: graag!
Doel van de zolder: 1 werkkamer en 1 hobby/werkkamer. In de grootste kamer kan eventueel in de hoek nog een logeerbed komen te staan. Mocht er ruimte voor zijn, kan in de andere werkkamer eventueel nog een stoel met tv en console geplaatst worden (maar die kans is <10%). Gezien de aard van het werk is het belangrijk dat de werkruimtes gescheiden zijn en afgesloten kunnen worden. Bij voorkeur hebben we de wasruimte hier ook van gescheiden.
Mogelijk willen we nog iets van een vliering bouwen om bijv de kerstspullen kwijt te kunnen, maar da's geen must.
Tekeningen zijn genummerd, zoals jullie zien zijn er al wat opties afgevallen
Nultekening:
Optie 2:

Voordelen: twee aparte ruimtes.
Nadelen: flink oppervlakteverschil tussen de ruimtes, is de ene werkkamer wel groot genoeg om goed te kunnen zitten? Of krijg je daar een opgepropt gevoel omdat het net-niet is?
Optie 4:

Voordelen: beide werkruimtes voldoende oppervlakte.
Nadelen: de kleinste kamer heeft wel wat creativiteit nodig met de inrichting.
Optie 5:

Voordelen: optimaal gebruik van de ruimte in huis.
Nadelen: Om in de 'bovenste' kamer te komen moet je door de eerste heen, dat is niet heel praktisch.
Optie 6:

Voordelen: beide kamers veel oppervlakte. Eventueel kun je in de lange kamer een roomdivider plaatsen waardoor je echt nog een afgesloten zit- of logeergedeelte kan creëren.
Nadeel: als je bovenstaande doet, wordt het lastig om er ook nog efficiënt een werkplek én hobbyplek te maken. En als je kijk naar de gebruikstijd: het logeer/zitgedeelte wordt hooguit enkele keren per jaar gebruikt, het werk/hobbygedeelte veel vaker.
Ik neig zelf nu naar optie 2 of 4, maar ben eigenlijk ook benieuwd naar wat input. Wat zouden jullie doen, welke voor- en nadelen heb ik zelf nog niet overwogen maar zien jullie juist?