Binnen het blok waar het om gaat is ons huis het eerste in de bouwrouting dus hopelijk wordt het begin december. Wij gaan sowieso nog een tijd met een eigen aannemer aan de slag na oplevering dus die kerstweken zijn sowieso verlies maargoed, we willen toch 3 maanden pakken om alles af te laten werken dus die paar weken extra maken dan ook niet uitBoes94 schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:11:
[...]
Dat is een spannende maand om in op te leveren! Zo net voor/na de 'kerstbouwvak'. Hopelijk lekker de kerstdagen klussen
Dan ben ik wel benieuwd wat jullie na oplevering allemaal nog laten doen door een eigen aannemer!Jheroun schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:19:
[...]
Binnen het blok waar het om gaat is ons huis het eerste in de bouwrouting dus hopelijk wordt het begin december. Wij gaan sowieso nog een tijd met een eigen aannemer aan de slag na oplevering dus die kerstweken zijn sowieso verlies maargoed, we willen toch 3 maanden pakken om alles af te laten werken dus die paar weken extra maken dan ook niet uit
Bij ons gaat wordt na oplevering ook nog het een en ander gedaan door een bekende aannemer;
Zolderindeling maken
Dakramen
Dakkapel
Trapkast maken 1e verdieping
Nieuwe deuren hangen
Zolderindeling maken
Dakramen
Dakkapel
Trapkast maken 1e verdieping
Nieuwe deuren hangen
Nou het is nieuwbouw dus sowieso veel, daarbij laten wij veel doen:Liquorice schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:08:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd wat jullie na oplevering allemaal nog laten doen door een eigen aannemer!
- Stukadoren, inclusief plafonds, wat daarna ook allemaal in een mooi tintje verf moet.
- Sommige wanden zullen behang krijgen.
- Andere deuren, en die zullen dan inclusief de kozijnen en plinten ook weer een kleurtje moeten krijgen.
- Wat kleine wand dingetjes ter voorbereiding van andere zaken zoals een:
- Kitchenette en vaste opbergkasten op zolder
- Een kamer wordt een tweepersoons inloopkast
- Garage wat netter afwerken dan standaard uit de bouw plus een creatieve oplossing voor een uit de hand lopende hoeveelheid wijn
- Oprit aanleggen in plaats van een setje tegels in de blubber
- 3 etages hout die daarna in de olie moet.
- Een stel extra/vervangende zonnepanelen
- Shutters, houten shades, horren en andere raambekleding
- Mijn vriendin (en ik doe vrolijk mee) gaat los op glas in lood voor allerlei kozijnen.
- Een boekenkast op maat in een flinke hoek van de woonkamer.
- Liefst ook meteen de tuin, maar na bovenstaande is ons spaargeld al grotendeels weg denk ik
Wonen in Park Harga - fase 1, gelegen bij het Vlietland ziekenhuis (hoek A4-A20). Hierna komen nog 4 fases, waarvan fase 2 momenteel in de verkoop staat.witterholt schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:55:
@Brickman , welk project in Schiedam betreft het?
Vandaag ook reactie gekregen van de aannemer op Twitter, vrijdag gaan ze de eerste tunnels storten. Ze proberen 4 woningen per week te gaan storten zodat ze over 20 weken de laatste gaan storten. Dat is gelukkig wel wat sneller dan de 57 weken die zelf had gerekend.
Wc’s en badkamer laten we vanuit het project opleveren, er was redelijk wat keuze. Keuken zit niet bij het project inbegrepen en hebben al redelijk snel uitgezocht bij Tieleman in verband met het doorgeven van de keuken posities en extra stopcontacten.
Nu is het nog ff wachten op de EPC0 berekening, welke openbaar worden gemaakt. En ff kijken of het klopt ivm het vergroten van de warmwater boiler van 150l naar 200l. Nu wordt de woning met 10 panelen van 300Wp opgeleverd en hebben nog ruimte voor 4 extra panelen (€410 per stuk). Alleen bij het 4e paneel komt er ook een 3fase omvormer bij (€600 extra).
Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)
Hier is de topic starter weer 😎 Wat zijn de prijzen toch hard gestegen. Check dit project,
https://roosdomtijhuis.nl...uw-apeldoorn-te-apeldoorn
Heb gekeken naar de vrijstaande woning, lijkt erg mooi maar stuk kleiner dan waar wij nu wonen. 600K, kaap voor net 150m2 wel vrijstaand.
Gelukkig 2.5 jaar geleden lekker laag in de markt kunnen kopen. Denk hier nog jaren mooi te wonen en dan ooit dikke kavel kopen.
Nu naar 1. 5 jaar moeten er nog steeds wat zaken gebeuren. Trap bekleden, extra kasten, woning accessoires en douche deur 🙈
Heb gekeken naar de vrijstaande woning, lijkt erg mooi maar stuk kleiner dan waar wij nu wonen. 600K, kaap voor net 150m2 wel vrijstaand.
Gelukkig 2.5 jaar geleden lekker laag in de markt kunnen kopen. Denk hier nog jaren mooi te wonen en dan ooit dikke kavel kopen.
Nu naar 1. 5 jaar moeten er nog steeds wat zaken gebeuren. Trap bekleden, extra kasten, woning accessoires en douche deur 🙈
Als je laag hebt gekocht moet je wel duur verkopen anders schiet je er natuurlijk niets mee opWackmack schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:41:
Hier is de topic starter weer 😎 Wat zijn de prijzen toch hard gestegen. Check dit project,
De vrijstaande woningen in onze eerste fase waren een 100k goedkoper maar die hebben dan ook 200m2 minder grond en geen warmtepomp en zonnepanelen. Dat was 2,5 jaar geleden. Ik heb 8 maanden geleden gekocht in de derde en laatste fase en vond het nog wel meevallen.
Haha, klinkt bekend. De trap is bij ons ook nog een dingetje.. Zal bij ons ook nog wel een paar jaar duren. En verder heel veel "kleine" dingen.. Nieuwe stoelen, overal lampen, etc. Er hangen nu nog heel veel verhuislampen.Wackmack schreef op woensdag 3 april 2019 @ 21:41:
Eerst maar eens de tuin afmaken, deze week verwachten we een offerte
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Sterke met de tuin. Wij hadden gedacht aan 25K maar werd toch ruim 45K. Als je er 10 jaar woont, kan dat prima 👌 👊Sport_Life schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:15:
[...]
Haha, klinkt bekend. De trap is bij ons ook nog een dingetje.. Zal bij ons ook nog wel een paar jaar duren. En verder heel veel "kleine" dingen.. Nieuwe stoelen, overal lampen, etc. Er hangen nu nog heel veel verhuislampen.
Eerst maar eens de tuin afmaken, deze week verwachten we een offerte.
.
[ Voor 157% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:59 ]
Hier alleen de gang nog even 1x sauzen, plinten op zolderSport_Life schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:15:
[...]
Haha, klinkt bekend. De trap is bij ons ook nog een dingetje.. Zal bij ons ook nog wel een paar jaar duren. En verder heel veel "kleine" dingen.. Nieuwe stoelen, overal lampen, etc. Er hangen nu nog heel veel verhuislampen.
Eerst maar eens de tuin afmaken, deze week verwachten we een offerte.
Oja, nog een lamp in de trapkast... maar dat is dan ook de enige nog. Voor de rest ongeveer in het hele huis Hue opgehangen. Kost wat, maar is ook best mooi
Life is what happens while you're busy making other plans
Ik heb veel aan dit forum gehad en nu mijn woning is opgeleverd en we midden in het klussen zijn deel ik graag wat random tips obv mijn ervaringen:
- Regel een bouwstofzuiger! Het is zo fijn om gelijk de vloer stofvrij te maken, maar ook gedurende de verbouwingen heb je veel aan zo'n ding. Overal stof en gruis... het is fijn dat af en toe weg te halen. Een gewone stofzuiger heeft geen zin
- Zorg voor een fatsoenlijk pad buiten naar je deur en ook een matje binnen, dat scheelt veel zand en bagger in het huis
- Zorg voor voldoende vuilniszakken en mogelijk een paar puinzakken als er wat hak en breekwerk bij komt kijken
- Als de verbouwingen praktisch klaar zijn ook je plafond stofzuigen... daar komt vaak nog erg veel stof vanaf
- Als je tegelvloer neemt, doe de tegels voordat de muur geschilderd wordt. Er komen lijmspetters en voegsel op je muur, dus erna schilderen is beter. Stuccen of renovlies aanbrengen kan daarvoor.
- Wij hebben gewoon plafond laten spacken. Achteraf hadden we dat misschien niet moeten laten doen en het plafond strak laten spuiten
- Loze leidingen naar strategische plafondpunten door het huis voor wifi!!
- Neem genoeg dagen vrij om aanwezig te zijn als de bouwlui bezig zijn. Ik ben freelancer en het kost me direct veel geld en weet dat het uitbesteden economisch beter is, maar ik zou het uiteindelijk voor geen goud hebben gemist. Continu zoveel dingen te bespreken en beslissen, de aanwezigheid is het uiteindelijk wel waard.
- Regel een bouwstofzuiger! Het is zo fijn om gelijk de vloer stofvrij te maken, maar ook gedurende de verbouwingen heb je veel aan zo'n ding. Overal stof en gruis... het is fijn dat af en toe weg te halen. Een gewone stofzuiger heeft geen zin
- Zorg voor een fatsoenlijk pad buiten naar je deur en ook een matje binnen, dat scheelt veel zand en bagger in het huis
- Zorg voor voldoende vuilniszakken en mogelijk een paar puinzakken als er wat hak en breekwerk bij komt kijken
- Als de verbouwingen praktisch klaar zijn ook je plafond stofzuigen... daar komt vaak nog erg veel stof vanaf
- Als je tegelvloer neemt, doe de tegels voordat de muur geschilderd wordt. Er komen lijmspetters en voegsel op je muur, dus erna schilderen is beter. Stuccen of renovlies aanbrengen kan daarvoor.
- Wij hebben gewoon plafond laten spacken. Achteraf hadden we dat misschien niet moeten laten doen en het plafond strak laten spuiten
- Loze leidingen naar strategische plafondpunten door het huis voor wifi!!
- Neem genoeg dagen vrij om aanwezig te zijn als de bouwlui bezig zijn. Ik ben freelancer en het kost me direct veel geld en weet dat het uitbesteden economisch beter is, maar ik zou het uiteindelijk voor geen goud hebben gemist. Continu zoveel dingen te bespreken en beslissen, de aanwezigheid is het uiteindelijk wel waard.
@Wackmack hoeveel m2 is je tuin en heb je een link naar je post met foto's?
Mijn tuin moet ook nog maar ik heb nog geen hovenier gevonden en zelf ook nog niet echt ideeën opgedaan.
Onze tuin is 350m2 achter en 150m2 voor/zijkant.
Mijn tuin moet ook nog maar ik heb nog geen hovenier gevonden en zelf ook nog niet echt ideeën opgedaan.
Goedemiddag,
na veel meegelezen te hebben reageer ik hier ook maar eens met onze situatieschets:
Woning gekocht in Apeldoorn - project "de nieuwe factorij"
Fijn contact met de bouwer (Nikkels). Veel is mogelijk, vaak tegen meerprijs, soms gratis.
Waarom de keuze nieuwbouw?
In onze omgeving (Apeldoorn) waren/zijn er maar weinig koopwoningen beschikbaar voor een 'normale' prijs. Wij wilden niet de zieke-markt-overwaarde van een ander betalen. Daarnaast willen wij ons huis graag precies zo laten inrichten qua keuken, badkamer, vloeren, loze leidingen etc. zoals wij het willen.
Wat hebben jullie overschat en onderschat?
Wij hebben (nog) niks overschat. Alleen de prijzen van het meerwerk vielen ons op sommige punten wel vies tegen.
e.g. 3.8.10.05 Looppad naar voordeur - Leveren en aanbrengen van een 30cm breed looppad (voor tijdelijk gebruik) naar de voordeur, uitgevoerd in tegels van 30x30cm. € 155,95
Hoeveel meerwerk waren jullie voor de bouw kwijt?
Wij zijn ongeveer 15k kwijt aan het meerwerk dat wij door de bouwer uit laten voeren.
Hoeveel geld heeft het totaal gekost naast de hypotheek?
Geen noemenswaardige bedragen kwijt naast de hypotheek tot nu toe.
Hoe hebben jullie de muren aangepakt, stucwerk of toch behangen?
Wij willen onze muren waarschijnlijk (laten) voorzien van renovlies behang. Maar mogelijk laten we alles glad stucen. Hier moeten we nog een keuze over maken. Wij zijn een beetje bang voor scheuren in de muren (Woning wordt opgebouwd met kalkzandsteen).
Wanneer zijn jullie begonnen met de tuin?
Tuin staat gepland voor een aantal maanden na de oplevering. De oplevering staat nu op Q1 2020.
Voor nu lees ik lekker mee en neem alle tips die hier langskomen mee in ons eerste nieuwbouwproject.
na veel meegelezen te hebben reageer ik hier ook maar eens met onze situatieschets:
Woning gekocht in Apeldoorn - project "de nieuwe factorij"
Fijn contact met de bouwer (Nikkels). Veel is mogelijk, vaak tegen meerprijs, soms gratis.
In onze omgeving (Apeldoorn) waren/zijn er maar weinig koopwoningen beschikbaar voor een 'normale' prijs. Wij wilden niet de zieke-markt-overwaarde van een ander betalen. Daarnaast willen wij ons huis graag precies zo laten inrichten qua keuken, badkamer, vloeren, loze leidingen etc. zoals wij het willen.
Wij hebben (nog) niks overschat. Alleen de prijzen van het meerwerk vielen ons op sommige punten wel vies tegen.
e.g. 3.8.10.05 Looppad naar voordeur - Leveren en aanbrengen van een 30cm breed looppad (voor tijdelijk gebruik) naar de voordeur, uitgevoerd in tegels van 30x30cm. € 155,95
Wij zijn ongeveer 15k kwijt aan het meerwerk dat wij door de bouwer uit laten voeren.
Geen noemenswaardige bedragen kwijt naast de hypotheek tot nu toe.
Wij willen onze muren waarschijnlijk (laten) voorzien van renovlies behang. Maar mogelijk laten we alles glad stucen. Hier moeten we nog een keuze over maken. Wij zijn een beetje bang voor scheuren in de muren (Woning wordt opgebouwd met kalkzandsteen).
Tuin staat gepland voor een aantal maanden na de oplevering. De oplevering staat nu op Q1 2020.
Voor nu lees ik lekker mee en neem alle tips die hier langskomen mee in ons eerste nieuwbouwproject.
In onze wijk is alles nieuwbouw, dus de tijdelijke tegels gaan van project naar project ongeveer.Ranja1991 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:13:
Ik zou zelf op marktplaats kijken waar ze gratis worden aangeboden en die neerleggen. Wel een bijna must have, wil je geen zandbak in huis hebben een week na oplevering...
En wat heb je nou aan een 30cm breed pad? Ik weet niet hoever jouw voeten uit elkaar staan, maar die van mij blijven niet binnen 30 cm..
En als je gaat hinkelen? 😂kabeltjekabel schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:32:
En wat heb je nou aan een 30cm breed pad? Ik weet niet hoever jouw voeten uit elkaar staan, maar die van mij blijven niet binnen 30 cm..
@ambusched hoe gaat het bij jou?
Wij hebben een tweede kijk en inmeet dag doorgekregen. 17 juni, dan staan de binnenmuren ook.
De status nu is dat de kap en dakkapellen erop zitten en het metselwerk op een klein puntje na rondom klaar is.
De pannen gaan er binnenkort op en alle kozijnen komen eraan.
Wij hebben een tweede kijk en inmeet dag doorgekregen. 17 juni, dan staan de binnenmuren ook.
De status nu is dat de kap en dakkapellen erop zitten en het metselwerk op een klein puntje na rondom klaar is.
Klopt het dat je ongeveer 10% van je woning moet nemen oma een inschatting te hebben van wat het kost om een tuin aan te leggen? Heb wel eens zoiets opgevangen...Wackmack schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:56:
[...]
Sterke met de tuin. Wij hadden gedacht aan 25K maar werd toch ruim 45K. Als je er 10 jaar woont, kan dat prima 👌 👊
Even uitgaande van nieuwbouw: 10% is wel erg veel. Maargoed, het kan met gemak. Kan ook met gemak voor een stuk minder. Ik denk dat 5% realistischer is (twee keer nieuwbouw gebouwd afgelopen vijf jaar)poosie schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:12:
[...]
Klopt het dat je ongeveer 10% van je woning moet nemen oma een inschatting te hebben van wat het kost om een tuin aan te leggen? Heb wel eens zoiets opgevangen...
Bij ons eigenlijk niet veel verder nog. De 2e verdieping buitenmuur en scheidingsmuur is gestort vorige week. Afgelopen zaterdag 'stiekem' even 'binnen' geweest en in achtertuin gestaan. Mooie betonnen boelGeeMoney schreef op donderdag 4 april 2019 @ 19:03:
@ambusched hoe gaat het bij jou?
Wel ff voor zover ik het kon zien ff de leidingen gecheckt, lijkt juiste hoeveelheid dozen overal.
Vandaag een eratum ontvangen. Voor ons 2 punten een loze leiding minder bij verzamelpunt vloerverwarming beneden en schijnt dat thermostaat op 1e verdieping per kamer niet getekend stond maar wel zou moeten. Dus ik denk dat we toch een warmte regel mogelijkheid krijgen op de 1e verdieping, dus beter dan verwacht
Heb jij je huis nog in iets als sketchup getekend?
Ga je dan ook een steekwagentje met 1 middenwiel gebruiken om allerlei zooi naar binnen te slepen?
Onze tweekapper wordt n.a.w. juni opgeleverd. Staat op 420m2 kavel, dus we hebben zo'n 320m2 tuin/oprit.
We zijn nu met 2 hoveniers in gesprek voor een plan. De verharding al in Juli neerleggen en alle beplanting (gras, borders, fruitbomen) eind augustus/september. We willen liefst zo snel mogelijk een tuin om te kunnen genieten van het gehele oppervlak. (Huidige tuin is 9x5)
Ik zie bij nieuwbouw te vaak huizen die na een jaar of 2 alleen uit gras en 'tijdelijke' verharding bestaan, dat wil ik absoluut niet meer omdat de tuin eigenlijk onze nr1 reden was om te verhuizen.
Budget was circa 25k, daar lijken we niet helemaal mee uit te komen. Komt richting de 30k.
Is daarmee zo'n 7% van V.o.n.
Voor budgetbepaling tuin zou ik circa €100 per m2 aanhouden als je alles laat doen. Gras is goedkoper, tegels duurder.
Boompje kost 30€ (30cm hoog) tot 500€ (20 jaar oude fruitboom), dus je kan het zo gek maken als je wilt...
We zijn nu met 2 hoveniers in gesprek voor een plan. De verharding al in Juli neerleggen en alle beplanting (gras, borders, fruitbomen) eind augustus/september. We willen liefst zo snel mogelijk een tuin om te kunnen genieten van het gehele oppervlak. (Huidige tuin is 9x5)
Ik zie bij nieuwbouw te vaak huizen die na een jaar of 2 alleen uit gras en 'tijdelijke' verharding bestaan, dat wil ik absoluut niet meer omdat de tuin eigenlijk onze nr1 reden was om te verhuizen.
Budget was circa 25k, daar lijken we niet helemaal mee uit te komen. Komt richting de 30k.
Voor budgetbepaling tuin zou ik circa €100 per m2 aanhouden als je alles laat doen. Gras is goedkoper, tegels duurder.
Boompje kost 30€ (30cm hoog) tot 500€ (20 jaar oude fruitboom), dus je kan het zo gek maken als je wilt...
Dat heet een kruiwagenkabeltjekabel schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:24:
[...]
![]()
Ga je dan ook een steekwagentje met 1 middenwiel gebruiken om allerlei zooi naar binnen te slepen?
Ik heb nog geen kruiwagen met steekfunctie gezien
@ambusched nee, ik heb hem niet in sketchup oid getekend. Dat kost me veel te veel tijd en na 3 woningen weet ik redelijk wat er kan met de ruimtes
.
Ik heb de tekeningen er nog even bijgepakt en de achtertuin is ruim 400m2 en de voor en zijtuin bedraagt 180m2. Ik heb 40k gereserveerd maar als ik @DaWayne lees ga ik dat niet redden
.
Achtertuin wil ik denk ik 2 terrassen hebben en veel gras. Voortuin krijgt een verharde oprit van garage tot aan begin van het erf met een elektronisch afsluitbaar hek. Verder ook veel gras en zullen we vooral wat boompjes her en der willen denk ik.
Ik heb de tekeningen er nog even bijgepakt en de achtertuin is ruim 400m2 en de voor en zijtuin bedraagt 180m2. Ik heb 40k gereserveerd maar als ik @DaWayne lees ga ik dat niet redden
Achtertuin wil ik denk ik 2 terrassen hebben en veel gras. Voortuin krijgt een verharde oprit van garage tot aan begin van het erf met een elektronisch afsluitbaar hek. Verder ook veel gras en zullen we vooral wat boompjes her en der willen denk ik.
Haard is toch gesloten en bevalt perfect. Heb precies dezelfde ervaring als jij. Niet te warm en lekker stoken. Sfeer haardje is nu weer aanSport_Life schreef op woensdag 3 april 2019 @ 23:14:
[...]
tnx! Jullie tuin is erg mooi, als we de ruimte hadden zou ik het ook zo doen. Veel gras en overkapping.
Wij hebben helaas een iets kleinere tuin, bestrating is door een familielid gedaan voor 300 euro plus bakstenen (2500 oid) en voor de rest hoop ik op zo'n 8k uit te komen. Zodat de ltv <60% is wat weer rentevoordeel oplevert.
Hoe bevalt de haard nu bij jullie? Ik had begrepen dat je graag open wilde stoken? Wij hebben aan 3 zijden glas, echt heel gaaf, maar de haard houden we altijd gesloten en hoeft ook niet open. Behalve om er een blokje bij te gooien. Verder valt het mij alles mee qua temperatuur, met 6 blokken hout gaat de temperatuur naar 20 graden, dus geen sauna!
Kan theoretisch gasloos wonen zonder warmtepomp.
Kavel is 640m2 en tuin is daarom denk ik 400 a 500m2? Voortuin is 10K, achtertuin 25K en dan nog veranda, aankleding, houthok wat ook 10K is. Qua achtertuin hebben wij veel waaltjes, 40e de meter, VT wonen tegels van 90e de meter dus dan gaat het hard. Verder moest er 100 kuub grond bij. Tuin genieten wij dagelijks van. Net weer paar uurtjes in de tuin gezeten. Verder erg goed ontworpen door de vrouw. De kinderen kunnen lekker kruipen of rondjes fietsen. Hierbij wat foto's:GeeMoney schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:25:
@Wackmack hoeveel m2 is je tuin en heb je een link naar je post met foto's?

Dit zie ik ook bij veel buren, na een jaar alleen nog gras of zelfs alleen onkruid. Best begrijpelijk omdat alles zo duur is. Tuin hoeft natuurlijk niet duur te zijn. Wij hebben met de gedachten, wij wonen hier 10 jaar wel voor duurdere materialen gekozen. Waaltjes ipv betonnen klinkers, keramische tegels, enz. Gelukkig nog steeds veel plezier vanDaWayne schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:24:
Onze tweekapper wordt n.a.w. juni opgeleverd. Staat op 420m2 kavel, dus we hebben zo'n 320m2 tuin/oprit.
Lukt makkelijk, een veranda maakt het vooral duur. Tegels zijn niet goedkoop maar lees dat je veel gras neemt, dat valt gelukkig reuze mee. Ben benieuwd naar je foto's straks.GeeMoney schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:21:
@ambusched nee, ik heb hem niet in sketchup oid getekend. Dat kost me veel te veel tijd en na 3 woningen weet ik redelijk wat er kan met de ruimtes.
Ik heb de tekeningen er nog even bijgepakt en de achtertuin is ruim 400m2 en de voor en zijtuin bedraagt 180m2. Ik heb 40k gereserveerd maar als ik @DaWayne lees ga ik dat niet redden.
[ Voor 36% gewijzigd door Wackmack op 04-04-2019 21:37 ]
Wat is jullie advies; wel of geen gebruik maken van 5% regeling? De waarom wel is me wel duidelijk; vrij harde stok achter de deur dat alles opgelost wordt, al dan niet door de aannemer.
Waarom niet; mogelijk dat het de relatie verpest tegenover de aannemer door zo'n "zakelijk" standpunt in te nemen. Tot op heden verloopt al het contact heel persoonlijk (het is een relatief klein bedrijf) en soepel. Merk al wel dat de "zeikers" uit het project minder aandacht krijgen/nauwelijks meer medewerking krijgen.
Tenzij er nog hele grote zaken na verloop van tijd naar voren komen, heb ik ze toch niet meer nodig.. dus wat is een goede relatie dan nog waard? Daarbij.. wettelijk geregeld, dus enigszins rekening ermee houden doen ze toch wel lijkt me.
Waarom niet; mogelijk dat het de relatie verpest tegenover de aannemer door zo'n "zakelijk" standpunt in te nemen. Tot op heden verloopt al het contact heel persoonlijk (het is een relatief klein bedrijf) en soepel. Merk al wel dat de "zeikers" uit het project minder aandacht krijgen/nauwelijks meer medewerking krijgen.
Tenzij er nog hele grote zaken na verloop van tijd naar voren komen, heb ik ze toch niet meer nodig.. dus wat is een goede relatie dan nog waard? Daarbij.. wettelijk geregeld, dus enigszins rekening ermee houden doen ze toch wel lijkt me.
De 5% regeling is des te meer reden voor de aannemer om het contact goed te houden.Montaner schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:40:
Wat is jullie advies; wel of geen gebruik maken van 5% regeling? De waarom wel is me wel duidelijk; vrij harde stok achter de deur dat alles opgelost wordt, al dan niet door de aannemer.
Waar zeuren die zeikers uit het project zoal over dan?
@Montaner is al vaker besproken. Altijd gebruik van maken al is het je neef bij wijze van.
Op goed vertrouwen koop je geen brood en boter bij de vis.
De aannemer denkt echt niet van: goh, dat zijn vervelende mensen die de regeling letterlijk nemen.
Je hebt er gewoon recht op en ook de aannemer zal dat gewoon gewend zijn.
@Wackmack foto’s moet je nog even geduld hebben. Oplevering is verschoven naar september maar die komen zeker.
En echt een mooie tuin heb je!
Op goed vertrouwen koop je geen brood en boter bij de vis.
De aannemer denkt echt niet van: goh, dat zijn vervelende mensen die de regeling letterlijk nemen.
Je hebt er gewoon recht op en ook de aannemer zal dat gewoon gewend zijn.
@Wackmack foto’s moet je nog even geduld hebben. Oplevering is verschoven naar september maar die komen zeker.
En echt een mooie tuin heb je!
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 04-04-2019 21:56 ]
Een aantal zijn er na uitloop met een gestrekt been in gegaan..kabeltjekabel schreef op donderdag 4 april 2019 @ 21:46:
[...]
De 5% regeling is des te meer reden voor de aannemer om het contact goed te houden.
Waar zeuren die zeikers uit het project zoal over dan?
@Wackmack zie ik daar een Green egg? 
Heb je trouwens hue Lily als verlichting?
[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 04-04-2019 22:56 ]
Nou, kijk aan. Die 5% regeling is er voor om uitloop na oplevering tegen te gaan.Montaner schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:07:
[...]
Een aantal zijn er na uitloop met een gestrekt been in gegaan..
En ook om het aantal gebreken bij oplevering naar beneden te krijgen.
[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-04-2019 01:30 ]
EDIT
[ Voor 106% gewijzigd door dezeppo op 05-04-2019 16:22 ]
Ik lees hier dat iemand 100 kuub zand heeft moeten aanvoeren. Ik moet 125 kuub aanvoeren maar schrik van de kosten voor iets simpels als zand. Iemand tips hoe dit betaalbaar te organiseren?
Zijn de kosten niet sterk afhankelijk van het type zand ipv de hoeveelheid?twodigits schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:56:
Ik lees hier dat iemand 100 kuub zand heeft moeten aanvoeren. Ik moet 125 kuub aanvoeren maar schrik van de kosten voor iets simpels als zand. Iemand tips hoe dit betaalbaar te organiseren?
Ik denk dat je zandwinning iets onderschattwodigits schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:56:
Nee, verlichting van In-lite.Sport_Life schreef op donderdag 4 april 2019 @ 22:53:
@Wackmack zie ik daar een Green egg?
Vond de kosten nog mee vallen. 1k of 2k. Waren 3 hele grote vrachtwagen vol. Kwam echt heel veel zand uit. Achteraf erg goede beslissing geweest.twodigits schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:56:
[ Voor 20% gewijzigd door Wackmack op 05-04-2019 18:37 ]
3 grote vrachtwagens is geen 100 kuub. Een standaard kipper is 12 kuub, in mijn geval zou het 10 vrachtwagens zijn.
Dan reken je neem ik aan met een kipper die achter een trekker (tractor) zit?twodigits schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:36:
3 grote vrachtwagens is geen 100 kuub. Een standaard kipper is 12 kuub, in mijn geval zou het 10 vrachtwagens zijn.
Want de normale formaten daarvoor zijn inderdaad ronde de 12m3.
Een beetje vrachtwagen met "vaste" kipper is plm. 25m3 en een getrokken kipper voor vrachtwagen is plm. 40m3.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Om terug te komen op de tegels a € 155 euro, die hebben we laten zitten 
Ik haal ze zelf wel bij de bouwmarkt of via marktplaats. Een tijdelijk looppad is wel fijn.
Ik haal ze zelf wel bij de bouwmarkt of via marktplaats. Een tijdelijk looppad is wel fijn.
Zijn er hier die zelf hun trap hebben of gaan bekleden met pvc? Je heb daar 'speciaal' pvc voor die je op je trap plakt en dan zo.je trap kunt afwerken. Lijkt me goedkoper en toch netjes als bijvoorbeeld upstairs
In vorige woning zelf gedaan, is goed te doen. Wel redelijk wat werk en om echt strak te krijgen best lastig.ambusched schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:23:
Zijn er hier die zelf hun trap hebben of gaan bekleden met pvc? Je heb daar 'speciaal' pvc voor die je op je trap plakt en dan zo.je trap kunt afwerken. Lijkt me goedkoper en toch netjes als bijvoorbeeld upstairs
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Wij zijn nog aan het kijken of we de vloeren zelf gaan doen of laten doen.Osxy schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:36:
[...]
In vorige woning zelf gedaan, is goed te doen. Wel redelijk wat werk en om echt strak te krijgen best lastig.
Hebben jullie de gewone vloeren ook zelf gedaan met pvc? Zo ja, goed te doen of lastig?
Btw, de trap wordt bij ons gedaan door next step. Kosten totaal 3.000 voor 2 trappen.
We kregen als tip om sowieso ruim een jaar te wachten voordat je de trap aanpakt.
Ivm werking van hout en zetten van huis
Bij de voor-oplevering werd bij ons ook aangeraden om minimaal een jaar te wachten met het aanpakken van de trappen. Zelfs afkitten en aflakken werd afgeraden, enkel grondverf een keer aanbrengen.
Gaat bij ons om vuren trappen overigens.
[ Voor 10% gewijzigd door Repsect op 08-04-2019 11:59 ]
Signature
Iemand van jullie bekend met de slang-afstand voor vloerverwarming in nieuwbouw? Wij hebben op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming genomen. Nu zag ik bij de laatste kijkdag dat de slang-afstand ongeveer 15 cm hart op hart was. Ik heb echter geen idee of dit voldoende is om straks ooit over te kunnen naar LTV met mogelijk nog lagere aanvoer temperaturen? Om hierin inzicht te krijgen en erachter te komen met welke getallen de constructeur gerekend heeft heb ik de transmissie-berekening opgevraagd via de kopersbegeleider, echter deze geeft aan dat hij die niet mag/kan verstrekken! 
Hoe kom ik er nu achter wat de capaciteit van de vloer is en of die voldoende is om uiteindelijk met vloerverwarming op lage(re) water-temperatuur en een warmtepomp mijn begane grond te verwarmen?
Waarom zouden ze een dergelijke berekening niet verstrekken?

Hoe kom ik er nu achter wat de capaciteit van de vloer is en of die voldoende is om uiteindelijk met vloerverwarming op lage(re) water-temperatuur en een warmtepomp mijn begane grond te verwarmen?
Bij meerdere offertes voor LTV bij mij gaven ze aan dat ze liever hadden dat de buizen HOH 10cm lagen. Bij ons wou de kopersbegeleiding ook niet de transmissie-berekening verstrekken. Deden ze heel vaag over dat deze pas werd afgerond bij de oplevering. Gelukkig heb ik wel direct via de bouwer voor mekaar gekregen dat mijn leiding HOH 10cm zijn gekomen.Moonbase schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:53:
Iemand van jullie bekend met de slang-afstand voor vloerverwarming in nieuwbouw? Wij hebben op de begane grond vloerverwarming als hoofdverwarming genomen. Nu zag ik bij de laatste kijkdag dat de slang-afstand ongeveer 15 cm hart op hart was. Ik heb echter geen idee of dit voldoende is om straks ooit over te kunnen naar LTV met mogelijk nog lagere aanvoer temperaturen? Om hierin inzicht te krijgen en erachter te komen met welke getallen de constructeur gerekend heeft heb ik de transmissie-berekening opgevraagd via de kopersbegeleider, echter deze geeft aan dat hij die niet mag/kan verstrekken!
Dat wilden ze bij ons ook niet. Wel heb ik bij de gemeente de EPC-berekening opgevraagd, dat geeft je een indicatie van het transmissieverlies. Dit is dan wel op basis van de bouwvergunning die waarschijnlijk verleend is voor de woning exclusief uitbouw, dakkapel en meer van dat soort extra's. In de EPC-berekening staat wel hoeveel verwarmingscapaciteit ze mee rekenen.Moonbase schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:53:
Je kunt er zelf best een gooi naar doen. Om je transmissieverlies te schatten kun je kijken naar: https://warmtepomp-weetje...pomp/warmtepomp-vermogen/
Vervolgens kun je de afgiftecapaciteit van je vloerverwarming berekenen met bijvoorbeeld https://wth.tools/afgiftetabel/ op basis van hart-op-hart-afstand en vloerconstructie.
Heel kort gezegd komt het er waarschijnlijk op neer dat een moderne nieuwbouwwoning met EPC 0,4 of lager voldoende afgiftecapaciteit heeft via vloerverwarming HoH 15CM om ook met LTV een aangename temperatuur te bereiken. De voornaamste reden om voor een HoH 10CM te gaan is om de koelcapaciteit te verhogen als je via een warmtepomp ook zou willen gaan koelen in de toekomst. De opnamecapaciteit is lager dan de afgiftecapaciteit dus dat gaat eerder een bottleneck worden.
Tja
ambusched schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:23:
Henvar schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:54:
We kregen als tip om sowieso ruim een jaar te wachten voordat je de trap aanpakt.
Wij hebben ook een vurenhouten trap, paar maanden geleden (na ruim anderhalf jaar) de trappen eindelijk geverfd, gelakt, afgekit waar nodig en de vloerdelen + neuzen bedekt met het click PVC dat ook op de verdieping ligt.DjRik schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:58:
Bij de voor-oplevering werd bij ons ook aangeraden om minimaal een jaar te wachten met het aanpakken van de trappen. Zelfs afkitten en aflakken werd afgeraden, enkel grondverf een keer aanbrengen.
Inmiddels staan er alweer scheuren in de kit omdat de trap nog steeds aan het verzakken is
My 2 cents: bij conventionele vloerverwarming wordt toch vaak een pompverdeler gebruikt (die aanvoer met koud retour mengt) omdat de vloer anders te heet aan gaat voelen met 60-70 graden aanvoer vanuit een HR-ketel? Vloerverwarming wordt niet voor niks al LTV genoemd. Bij een lage temperatuur aanvoer naar de vloerverwarming kan je dan een pomploze verdeler gebruiken die alle aanvoer, zonder menging met retour, in je slangen duwt.Moonbase schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:53:
Dat klopt, maar er zit nog wel een verschil. Met een CV-ketel heb je alsnog vaak een temperatuur van 35 graden of hoger door je vloer. Mijn warmtepomp pompt water met maximaal 27 graden door de vloer. De warmtepomp kan wel warmer water produceren, maar daar wordt hij wel minder efficiënt van.Vincm schreef op maandag 8 april 2019 @ 15:30:
My 2 cents: bij conventionele vloerverwarming wordt toch vaak een pompverdeler gebruikt (die aanvoer met koud retour mengt) omdat de vloer anders te heet aan gaat voelen met 60-70 graden aanvoer vanuit een HR-ketel? Vloerverwarming wordt niet voor niks al LTV genoemd. Bij een lage temperatuur aanvoer naar de vloerverwarming kan je dan een pomploze verdeler gebruiken die alle aanvoer, zonder menging met retour, in je slangen duwt.
Tja
En met die aanvoer temperatuur van 27° C blijft het vertrek prima op temperatuur? Is bij jou de HOH dan 15 cm of 10 cm?MadEgg schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:43:
[...]
Dat klopt, maar er zit nog wel een verschil. Met een CV-ketel heb je alsnog vaak een temperatuur van 35 graden of hoger door je vloer. Mijn warmtepomp pompt water met maximaal 27 graden door de vloer. De warmtepomp kan wel warmer water produceren, maar daar wordt hij wel minder efficiënt van.
Vanwege de koelcapaciteit zijn we voor HOH 10cm gegaan. De bouwer wilde het alleen 15cm doen en niet op de verdieping dus dat hebben we na oplevering laten doen.Moonbase schreef op maandag 8 april 2019 @ 17:19:
[...]
En met die aanvoer temperatuur van 27° C blijft het vertrek prima op temperatuur? Is bij jou de HOH dan 15 cm of 10 cm?
Met die 27 graden blijft het prima op temperatuur, ook tijdens de vorstperiode afgelopen winter.
Tja
Toch weer een vreemd iets. Je hebt een warmtepomp en nu ga je die op lagere temperatuur zetten om geld te besparen. Dus het komt er op neer dat eigenlijk je installatie niet zuigig genoeg is als je hem optimaal gebruikt?MadEgg schreef op maandag 8 april 2019 @ 16:43:
[...]
Dat klopt, maar er zit nog wel een verschil. Met een CV-ketel heb je alsnog vaak een temperatuur van 35 graden of hoger door je vloer. Mijn warmtepomp pompt water met maximaal 27 graden door de vloer. De warmtepomp kan wel warmer water produceren, maar daar wordt hij wel minder efficiënt van.
Mn neef heeft zo ook zijn temperatuur een stuk lager gezet. Komt erop neer dat hij zn bad niet eens met warm water helemaal vol kan laten lopen. Van het gas afgaan maar toch maar niet je installatie vollop benutten omdat dan het stroomverbruik weer te hoog wordt. Dan kan je net zo goed op het gas aangesloten zijn en de temperatuur maar op max.18 graden zetten en een vest aantrekken.
Hoe concludeer je dat? Ik stel hem zo in dat hij voldoende capaciteit heeft. Ik lever niet in op comfort. Als ik hetzelfde of meer comfort (door gelijkmatigere temperatuur) waarom zou ik dan minder efficient gaan stoken omdat het kan?T.E schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:06:
[...]
Toch weer een vreemd iets. Je hebt een warmtepomp en nu ga je die op lagere temperatuur zetten om geld te besparen. Dus het komt er op neer dat eigenlijk je installatie niet zuigig genoeg is als je hem optimaal gebruikt?
Mn neef heeft zo ook zijn temperatuur een stuk lager gezet. Komt erop neer dat hij zn bad niet eens met warm water helemaal vol kan laten lopen. Van het gas afgaan maar toch maar niet je installatie vollop benutten omdat dan het stroomverbruik weer te hoog wordt. Dan kan je net zo goed op het gas aangesloten zijn en de temperatuur maar op max.18 graden zetten en een vest aantrekken.
Tapwatertemperatuur is een aparte instelling overigens. En die is voldoende om het bad vol te laten lopen en ook nog te douchen. Geen klagen over. Als dat wel zo is zet ik hem zonder twijfel hoger.
Tja
Maakt weinig uit, heb hier een 15 jaar oude vuren trap. Vorig jaar bekleed met tapijt en de zijkant van de trap die tegen de muur aan zit (precies de plek vd overgang van het hout vd trap op stucwerk van de muur) afgekit en geverfd. Ondanks dat dat een gedeelte is dat een stuk stabieler is dan traptredes waar op gelopen wordt, is nu na een jaar de kit naad ook gebarsten op meerdere plekken.DjRik schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:58:
Ik denk echter dat het anders zal zijn met een hardhouten trap, die is niet zo zacht en flexibel als vurenhout. Scheelt ook dat je die niet hoeft te kitten of te verfen, in de olie en klaar
[ Voor 14% gewijzigd door assassin85 op 08-04-2019 18:18 ]
Stook zelf op 25 graden, maar denk dat de betreffende persoon niet helemaal begrijpt hoe het efficiënt en comfortabel verwarmen met een warmtepomp werkt....MadEgg schreef op maandag 8 april 2019 @ 18:11:
[...]
Hoe concludeer je dat? Ik stel hem zo in dat hij voldoende capaciteit heeft. Ik lever niet in op comfort. Als ik hetzelfde of meer comfort (door gelijkmatigere temperatuur) waarom zou ik dan minder efficient gaan stoken omdat het kan?
Tapwatertemperatuur is een aparte instelling overigens. En die is voldoende om het bad vol te laten lopen en ook nog te douchen. Geen klagen over. Als dat wel zo is zet ik hem zonder twijfel hoger.
Bedankt voor de info over de trap. Volgens mij krijgen wij ook een vuren trap. Dat wordt nog ff wachten dus...
Wat voor warmtepomp systeem heb je @MadEgg ? Begrijp in ieder geval dat je met 25 graden dus in ieder geval comfortabel warmte hebt. Dacht dat die lat iets hoger lag.
Mn neef heeft een Lucht/Lucht warmtepomp. Zo'n soort airco unit op het dak. Nu hij van het gas af is is zijn stroomverbruik echt fors gestegen ondanks dat zn dak vol panelen ligt.
Hij heeft een oud huis gerenoveerd ( jaren 70 ) Heeft op de 1e etage nog radiators hangen die hij natuurlijk niet echt warm krijgt of hij moet 80 graden gaan stoken, maar dat kan weer niet vanwege de vloerverwarming beneden.
Niet echt een doordacht systeem. Word nog wat als er een keer een zware winter komt.
Wij hadden optie gasloos en dat was ook met een lucht/lucht warmtepomp. Niet voor gekozen btw. Had echt liever een ander systeem gezien maarja die optie was er niet.
Mn neef heeft een Lucht/Lucht warmtepomp. Zo'n soort airco unit op het dak. Nu hij van het gas af is is zijn stroomverbruik echt fors gestegen ondanks dat zn dak vol panelen ligt.
Hij heeft een oud huis gerenoveerd ( jaren 70 ) Heeft op de 1e etage nog radiators hangen die hij natuurlijk niet echt warm krijgt of hij moet 80 graden gaan stoken, maar dat kan weer niet vanwege de vloerverwarming beneden.
Niet echt een doordacht systeem. Word nog wat als er een keer een zware winter komt.
Wij hadden optie gasloos en dat was ook met een lucht/lucht warmtepomp. Niet voor gekozen btw. Had echt liever een ander systeem gezien maarja die optie was er niet.
@T.E je neef is dan niet echt in de materie gedoken.
Woningen voor het jaar 2000 gebouwd voorzien van een warmtepomp (lucht of bodem) is redelijk zinloos tenzij de woning voor een vermogen aan isolatie maatregelen heeft gehad. En dat laatste is haast niet te betalen bij de oudere woningen. Simpel wat platen PIR of van die steenwollen matjes plaatsen is bij lange na niet voldoende. Je zal de hele ventilatie moeten aanpakken, huis moet luchtdicht worden, spouwen plaatsen of extra isoleren en het dak 50cm laten ophogen voor de isolatie. Dat soort kleine zaken
.
Ook radiatoren combineren met een warmtepomp kan wel maar efficiënt is anders.
Woningen voor het jaar 2000 gebouwd voorzien van een warmtepomp (lucht of bodem) is redelijk zinloos tenzij de woning voor een vermogen aan isolatie maatregelen heeft gehad. En dat laatste is haast niet te betalen bij de oudere woningen. Simpel wat platen PIR of van die steenwollen matjes plaatsen is bij lange na niet voldoende. Je zal de hele ventilatie moeten aanpakken, huis moet luchtdicht worden, spouwen plaatsen of extra isoleren en het dak 50cm laten ophogen voor de isolatie. Dat soort kleine zaken
Ook radiatoren combineren met een warmtepomp kan wel maar efficiënt is anders.
[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 08-04-2019 22:06 ]
Wij hebben een brine-water bodemwarmtepomp. Thermia Optimum Comfort 4 kW. Sinds 25 november in gebruik, sinds 1 december 1960 kWh verstookt (na een week kwam ik pas toe aan het installeren van de kWh-meter). Inmiddels doet hij vrij weinig meer behalve tapwater verwarmen, maar hij heeft 1806 uur gestookt sinds ingebruikname en heeft daarmee het huis prima op temperatuur gehad. Wij hebben geen comfort gemist, in tegenstelling tot de buren 2 huizen verderop die met gasgestookte HR-ketel maar zonder vloerverwarming het huis niet goed warm kregen.T.E schreef op maandag 8 april 2019 @ 22:00:
Wat voor warmtepomp systeem heb je @MadEgg ? Begrijp in ieder geval dat je met 25 graden dus in ieder geval comfortabel warmte hebt. Dacht dat die lat iets hoger lag.
L/L-warmtepompen zijn het minst efficiente soort warmtepomp. Lijkt me lastig en prijzig om daarmee all-electric te gaan inderdaad. L/W-warmtepompen worden ook veel toegepast en hebben een veel betere efficiëntie, en zijn nog een stuk goedkoper dan W/W-warmtepompen. Die kun je eventueel ook nog combineren met een HR-ketel zodat je gasketel 90% van de tijd niets hoeft te doen en alleen bijspringt als de warmtepomp het niet redt. Zoveel mogelijkheden
Tja
In ons net opgeleverde huis zijn alle loze leidingen afgemonteerd met deze plaatjes; zijn dit houders voor keystones ? ik kan het er niet echt uit opmaken namelijk.

Dat is een blindplaat. Lijkt op een schakelaar dus is netjes afgewerkt. Netjes dat ze die erop zetten. Meestal zetten ze er een simpele klemdeksel op.Len020 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:07:
In ons net opgeleverde huis zijn alle loze leidingen afgemonteerd met deze plaatjes; zijn dit houders voor keystones ? ik kan het er niet echt uit opmaken namelijk.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lees al even mee hier, ook maar eens zelf een duit in het zakje gooien.
Om maar te beginnen met de vragen uit de startpost
Kleine op komst (inmiddels geboren) en het jaar daarvoor spaargeld opgemaakt in Nieuw Zeeland. Nieuwbouw gaf als voordelen dat we tijdens de bouw verder kunnen sparen (al gaat dat nu met de dubbele lasten wel iets lastiger) en geen kosten koper hadden. Verder is het gewoon erg fijn dat alles nieuw en naar eigen wens is.
Dat je wel veel zelf moet regelen en uitzoeken, keuken, muren, vloeren, badkamer, toilet enz. Bij aankoop van een bestaand huis is het misschien niet allemaal wat je zelf uitgekozen zou hebben, maar je hebt in ieder geval iets om vanuit te starten.
Een paar meerwerkopties waren al gekozen voor ons (dubbele openslaande deuren naar achtertuin, dakraam op zolder) dus daar hadden we niet echt meer iets over te zeggen. Verder alleen wat extra UTP puntjes en stopcontacten.
Zo ver zijn we nog niet, maar ik denk zo'n 15K (bovenop een klein bouwdepot van 13K)
Zijn we nog niet uit, het gaat nu een beetje tussen stucen, pleisterwerk of alleen gaten vullen en sauzen.
Nog niet, staat vrij onderaan het prioriteitenlijstje
De oplevering is nu gepland voor juli, dus we moeten wel een beetje aan de slag. Keuken is al wel besteld, badkamer ook (op badkamermeubel na).
Komend weekend maar eens kijken voor een pvc-vloer.
Om maar te beginnen met de vragen uit de startpost
Kleine op komst (inmiddels geboren) en het jaar daarvoor spaargeld opgemaakt in Nieuw Zeeland. Nieuwbouw gaf als voordelen dat we tijdens de bouw verder kunnen sparen (al gaat dat nu met de dubbele lasten wel iets lastiger) en geen kosten koper hadden. Verder is het gewoon erg fijn dat alles nieuw en naar eigen wens is.
Dat je wel veel zelf moet regelen en uitzoeken, keuken, muren, vloeren, badkamer, toilet enz. Bij aankoop van een bestaand huis is het misschien niet allemaal wat je zelf uitgekozen zou hebben, maar je hebt in ieder geval iets om vanuit te starten.
Een paar meerwerkopties waren al gekozen voor ons (dubbele openslaande deuren naar achtertuin, dakraam op zolder) dus daar hadden we niet echt meer iets over te zeggen. Verder alleen wat extra UTP puntjes en stopcontacten.
Zo ver zijn we nog niet, maar ik denk zo'n 15K (bovenop een klein bouwdepot van 13K)
Zijn we nog niet uit, het gaat nu een beetje tussen stucen, pleisterwerk of alleen gaten vullen en sauzen.
Nog niet, staat vrij onderaan het prioriteitenlijstje
De oplevering is nu gepland voor juli, dus we moeten wel een beetje aan de slag. Keuken is al wel besteld, badkamer ook (op badkamermeubel na).
Komend weekend maar eens kijken voor een pvc-vloer.
Oke, even ge-googled; maar hier kan ik dus verder niets mee toch?T.E schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 13:46:
[...]
Dat is een blindplaat. Lijkt op een schakelaar dus is netjes afgewerkt. Netjes dat ze die erop zetten. Meestal zetten ze er een simpele klemdeksel op.
Ik dacht even dat dit een frame was waar ik een keystone in kan klemmen maar dat is geloof ik niet het geval....
Nog een maandje en dan wordt het opgeleverd. Nu ben ik beetje aan het kijken via gaslicht.com waar ik energie vandaan ga halen. We hebben 13 zonnenpanelen (epc=0) en warmtepomp,wko. Dus geen gas.
Wat is dan realistisch om in te vullen bij verbruik kWh/jaar. We zijn met z’n 2en+baby 1.
5500????? Oid? Wel lekker dat het dan 40 /maand kost 👍
Wat is dan realistisch om in te vullen bij verbruik kWh/jaar. We zijn met z’n 2en+baby 1.
Lijhkt mij een redelijke schatting.SmileAlot schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 15:07:
Nog een maandje en dan wordt het opgeleverd. Nu ben ik beetje aan het kijken via gaslicht.com waar ik energie vandaan ga halen. We hebben 13 zonnenpanelen (epc=0) en warmtepomp,wko. Dus geen gas.
Ik zet hem zelf iets hoger in (2 kinderen), wat je teveel betaald krijg je toch weer terug
@SmileAlot @GeeMoney Het idee van EPC0 is toch juist dat er niets overblijft? Dan lijkt 5500 per jaar me vrij hoog, en €40 per maand ook. Wij hopen ook EPC0 uit te komen, maar dan zonder formele berekening aangezien de bouwer hier niet aan deed. Op basis van aantal PV-panelen (28 x 305Wp) + gezinssamenstelling (2 volwassenen 2 kinderen) + warmtepomp zijn we op -8€ per maand uitgekomen. Daar doen ze niet aan dus betalen we nu gewoon niets en verrekenen we het aan het einde van het jaar wel.
Tja
EPC0 is niet gelijk aan NOMMadEgg schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:01:
@SmileAlot @GeeMoney Het idee van EPC0 is toch juist dat er niets overblijft?
Nul op de meter betekend EPC0 + aanvullend voldoende energieopwekken voor je elektra..
idd;frumper schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:11:
[...]
EPC0 is niet gelijk aan NOM
Nul op de meter betekend EPC0 + aanvullend voldoende energieopwekken voor je elektra..
met 13 panelen zal ik zeker niet op 0 uitkomen. EPC = idd geen NOM.
30 of 40/maand vind ik nog steeds prima
EPC = Energieprestatiecoëfficient wat de ratio is van het typische gebruik van een woning tov een soortgelijke woning gebouwd in 1990. EPC0 betekent dat het typische gebruik 0% is, en daarmee zelfvoorzienend. Tenminste, volgens Wikipedia: Energieprestatiecoëfficiënt dan.frumper schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:11:
[...]
EPC0 is niet gelijk aan NOM
Energie opwekken is altijd deel van EPC - vandaar de schaampanelen, nietwaar? Ook voor onze EPC 0,4 kregen wij 5 PV-panelen...
Wat zou het verschil tussen EPC0 en NOM dan zijn op basis van de definitie van EPC? Of is die niet juist?
[update]Ok, dit verduidelijkt het wat voor mij. EPC0 heeft alleen betrekking op gebouwgebonden energieverbruik, NOM ook op gebruikersgebonden verbruik. Dan is het een ander verhaal natuurlijk. Alsnog lijkt 5000 KWh me dan vrij veel, voor puur gebruikersgebonden verbruik zou je met 2500-3500 KWh toch een heel eind moeten komen?
[ Voor 38% gewijzigd door MadEgg op 09-04-2019 16:49 ]
Tja
Idd hier kan je geen keystone in klemmen. Daar heb je weer een ander frame en kapje voor nodig.Len020 schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 14:10:
[...]
Oke, even ge-googled; maar hier kan ik dus verder niets mee toch?
Ik dacht even dat dit een frame was waar ik een keystone in kan klemmen maar dat is geloof ik niet het geval....
Wat je wel kan doen is een gaatje erin boren en heel stuk utp kabel eruit laten komen en een rj45 connector eraan knijpen. Dan heb je geen keystone nodig en kan je de kabel rechstreeks in je pc of wat ook stoppen. Scheelt je ook weer een utp kabel die nagenoeg hetzelfde doet.
Dat kan wel, maar heeft niet de voorkeur aangezien de kabel die je door de loze leidingen trekt een vaste kern moet hebben. Daar kan je eigenlijk niet goed een connector aanknijpen. Nogmaals het kan allemaal wel, maar het kan zeker beter.T.E schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:53:
[...]
Idd hier kan je geen keystone in klemmen. Daar heb je weer een ander frame en kapje voor nodig.
Wat je wel kan doen is een gaatje erin boren en heel stuk utp kabel eruit laten komen en een rj45 connector eraan knijpen. Dan heb je geen keystone nodig en kan je de kabel rechstreeks in je pc of wat ook stoppen. Scheelt je ook weer een utp kabel die nagenoeg hetzelfde doet.
Kijk ook even in het het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor meer informatie
Signature
Het is inderdaad gebouw gebonden en niet gebruiksgebonden verbruik.MadEgg schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 16:14:
[...]
EPC = Energieprestatiecoëfficient wat de ratio is van het typische gebruik van een woning tov een soortgelijke woning gebouwd in 1990. EPC0 betekent dat het typische gebruik 0% is, en daarmee zelfvoorzienend. Tenminste, volgens Wikipedia: Energieprestatiecoëfficiënt dan.
Energie opwekken is altijd deel van EPC - vandaar de schaampanelen, nietwaar? Ook voor onze EPC 0,4 kregen wij 5 PV-panelen...
Wat zou het verschil tussen EPC0 en NOM dan zijn op basis van de definitie van EPC? Of is die niet juist?
[update]Ok, dit verduidelijkt het wat voor mij. EPC0 heeft alleen betrekking op gebouwgebonden energieverbruik, NOM ook op gebruikersgebonden verbruik. Dan is het een ander verhaal natuurlijk. Alsnog lijkt 5000 KWh me dan vrij veel, voor puur gebruikersgebonden verbruik zou je met 2500-3500 KWh toch een heel eind moeten komen?
Ook weer mooi dat EPC0 volgens mij in grote lijnen betekend dat je woning zonder externe energiebronnen op de hoofdverblijven 18 graden moet kunnen houden. Dat strookt natuurlijk helemaal niet met gebruikers die vaak tussen de 20 en 21 stoken.
5500 lijkt veel maar een warmtepomp verbruikt behoorlijk. Daarnaast lees ik een baby dus ook warm water zal goed verbruikt worden. (Veel badjes etc.) en daarnaast is natuurlijk alles op electra, niet alleen inductie koken maar ook je warm water.
Ik kreeg als tip om te rekenen dat je je kuubs gas bij je elektra moet optellen en dat als aanname kan hanteren. (Mits je vorige woning klasse A geisoleerd was en “normaal” verbruikte)
In mijn geval was dat 3200kwh electra en 1200m3 gas.
Dat zou dus 4400kwh betekenen. Ik speel echter liever op safe
Je bedoelt dus je bruto verbruik, dus exclusief wat je teruglevert met je panelen? Want als het goed is zou dat het verbruik van de warmtepomp moeten compenseren.GeeMoney schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 17:39:
[...]
Het is inderdaad gebouw gebonden en niet gebruiksgebonden verbruik.
Ook weer mooi dat EPC0 volgens mij in grote lijnen betekend dat je woning zonder externe energiebronnen op de hoofdverblijven 18 graden moet kunnen houden. Dat strookt natuurlijk helemaal niet met gebruikers die vaak tussen de 20 en 21 stoken.
5500 lijkt veel maar een warmtepomp verbruikt behoorlijk. Daarnaast lees ik een baby dus ook warm water zal goed verbruikt worden. (Veel badjes etc.) en daarnaast is natuurlijk alles op electra, niet alleen inductie koken maar ook je warm water.
Ik kreeg als tip om te rekenen dat je je kuubs gas bij je elektra moet optellen en dat als aanname kan hanteren. (Mits je vorige woning klasse A geisoleerd was en “normaal” verbruikte)
In mijn geval was dat 3200kwh electra en 1200m3 gas.
Dat zou dus 4400kwh betekenen. Ik speel echter liever op safe.
Warmtepomp gaat sowieso wel hard. Die zit nu op 1960 kWh bij ons, sinds 1 december. Tot oktober ofzo zal daar alleen tapwater bijkomen dus het zwaarste hebben we wel gehad, maar het zou me niet verbazen als we nog wel aan de 3000 - 3500 kWh komen in een jaar. Dat is ook ongeveer wat de leverancier ons voorgerekend heeft overigens.
Op basis van eerder verbruik komen we voor persoonsgebonden verbruik op nog eens 3000 kWh per jaar, dat zouden we afgedekt moeten hebben. Ik ben benieuwd.
Tja
@MadEgg je panelen leveren genoeg terug om je woning dus op 18 graden te houden via je warmtepomp maar waarschijnlijk staat je thermostaat hoger dan 18?
En dat is natuurlijk net boven het ideale punt voor optimaal rendement. Ze weten die regels ook wel te verzinnen allemaal
.
@MadEgg verbruikt de pomp ook niet om te koelen? Een stuk minder dan met verwarmen verwacht ik maar hij slaat wel af en toe aan?
En jij zit dus ook op 6000kwh als ik het optel.
Je hebt 6-6500kwh afgedekt? Dan heb je behoorlijk wat panelen. Ik krijg er 18 of 20 van 320wp. (aantal nog niet exact bekend ivm plaatsing dakkapellen
)
En dat is natuurlijk net boven het ideale punt voor optimaal rendement. Ze weten die regels ook wel te verzinnen allemaal
@MadEgg verbruikt de pomp ook niet om te koelen? Een stuk minder dan met verwarmen verwacht ik maar hij slaat wel af en toe aan?
Je hebt 6-6500kwh afgedekt? Dan heb je behoorlijk wat panelen. Ik krijg er 18 of 20 van 320wp. (aantal nog niet exact bekend ivm plaatsing dakkapellen
[ Voor 66% gewijzigd door GeeMoney op 09-04-2019 20:03 ]
Thermostaat staat op 20. En voor koeling zal hij inderdaad ook wel wat stroom verbruiken. We gaan het zien. We hebben 28 panelen van 305 Wp op het dak liggen. Vandaag net de 1100 kWh aangetikt in 2019, met een nieuw dagrecord van 37,5 kWh. Ik ben benieuwd wat de zomer gaat brengen. Schatting is inderdaad tussen de 6000-6500 kWh in een jaar. Mocht het niet lukken dan hebben we nog een plat dak van de uitbouw wat de hele dag in de zon ligt, en er komt nog een schuur bij waarvan het dak ook volgelegd kan worden.GeeMoney schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 19:43:
@MadEgg je panelen leveren genoeg terug om je woning dus op 18 graden te houden via je warmtepomp maar waarschijnlijk staat je thermostaat hoger dan 18?
En dat is natuurlijk net boven het ideale punt voor optimaal rendement. Ze weten die regels ook wel te verzinnen allemaal.
Je hebt 6-6500kwh afgedekt? Dan heb je behoorlijk wat panelen. Ik krijg er 18 of 20 van 320wp. (aantal nog niet exact bekend ivm plaatsing dakkapellen)
Het blijft allemaal een beetje inschatten natuurlijk, en is ook afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en weersomstandigheden.
Tja
Nou ik denk dat ik het dan voor een veilige 5000/5500 ga.
Ander punt van aandacht is de trap. Door de wateroverlast ,zie eerdere post, zijn inmiddels de platen van de gevelmuren en isolatie vervangen. Nu hebben de trappen ook wel wat geleden.

‘De bouwer geeft het volgende aan; De trap droogt nu als het goed is.(woning is aangesloten al) Daarna wordt deze schoon gemaakt. De schilder zal de trap netjes maken en schilderen.’
Is dit voldoende ? En waar moet ik eventueel bij voorschouw/opleveringen nog opletten bij de trap
Ander punt van aandacht is de trap. Door de wateroverlast ,zie eerdere post, zijn inmiddels de platen van de gevelmuren en isolatie vervangen. Nu hebben de trappen ook wel wat geleden.

‘De bouwer geeft het volgende aan; De trap droogt nu als het goed is.(woning is aangesloten al) Daarna wordt deze schoon gemaakt. De schilder zal de trap netjes maken en schilderen.’
Is dit voldoende ? En waar moet ik eventueel bij voorschouw/opleveringen nog opletten bij de trap
@SmileAlot : persoonlijk zou ik er een vergoeding uit proberen te slepen en geen nieuwe vurenhouten trap laten plaatsen. Van die vergoeding kun je zelf een fatsoenlijke trap terug plaatsen. Bij ons kraakt en piept die trap aan alle kanten, hardhout was beter geweest.
Als je rechtsbijstand hebt kun je een briefje laten opstellen voor een schikking.
Als je rechtsbijstand hebt kun je een briefje laten opstellen voor een schikking.
[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 10-04-2019 14:10 ]
die vurenhouten trappen zijn inderdaad vreselijkSport_Life schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:45:
@SmileAlot : persoonlijk zou ik er een vergoeding uit proberen te slepen en geen nieuwe vurenhouten trap laten plaatsen. Van die vergoeding kun je zelf een fatsoenlijke trap terug plaatsen. Bij ons kraakt en piept die trap aan alle kanten, hardhout was beter geweest.
Ons oude huis had duidelijk ander hout voor de trap!
Ik ben nu bezig in de tuin en wil een extra hemelwaterafvoer maken en aansluiten op een andere reeds bestaande buis.
Op internet heb ik gelezen dat je een t-stuk pakt, maar dan een van 45 graden als koppelstuk om de 2 buizen op elkaar aan te sluiten? Maar welke buis gebruik ik ondergronds? Ook dezelfde donkergrijze buis zoals de regenpijp?
Op internet heb ik gelezen dat je een t-stuk pakt, maar dan een van 45 graden als koppelstuk om de 2 buizen op elkaar aan te sluiten? Maar welke buis gebruik ik ondergronds? Ook dezelfde donkergrijze buis zoals de regenpijp?
Ok. Maar zo wordt het natuurlijk niet opgeleverd. Mogelijk herstellen ze t nog redelijk??Sport_Life schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:45:
Dat nog maar even afwachten en dan kan ik een schikking mogelijk nog wel proberen. Paar honderd euro moet ik dan aan denken zeker aangezien nieuwe vuurhouten 1000/1500 is?
Bij een herstel zul je geen schikking krijgen. Het is 't een of 't ander.SmileAlot schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:34:
[...]
Ok. Maar zo wordt het natuurlijk niet opgeleverd. Mogelijk herstellen ze t nog redelijk??
Dat nog maar even afwachten en dan kan ik een schikking mogelijk nog wel proberen. Paar honderd euro moet ik dan aan denken zeker aangezien nieuwe vuurhouten 1000/1500 is?
Over de technische staat van de trap kan ik niet oordelen.
Deel maar door 2. Een vuren trap is niet zo duur en die gaan ze hierom echt niet vervangen.SmileAlot schreef op woensdag 10 april 2019 @ 14:34:
[...]
Ok. Maar zo wordt het natuurlijk niet opgeleverd. Mogelijk herstellen ze t nog redelijk??
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Maar zoals het nu wordt opgeleverd, met scheuren en al, kan toch ook niet? Zou jij dit accepteren vanuit technisch oogpunt?Señor Sjon schreef op woensdag 10 april 2019 @ 15:52:
[...]
Deel maar door 2. Een vuren trap is niet zo duur en die gaan ze hierom echt niet vervangen.Het is namelijk wel bewerkelijk en trapplaatsers zijn schaars.
Als dit de binnenkant van de trapkast is, wordt er vaak helemaal niks mee gedaan. Misschien schoongemaakt tegen de schimmel en dan houdt het vaak wel op.
Technisch gezien moet je helemaal geen vuren trap willen, maar ja, een hardhouten is 5-6x duurder.
Technisch gezien moet je helemaal geen vuren trap willen, maar ja, een hardhouten is 5-6x duurder.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Gisteren de meer-minderwerk lijst ontvangen van onze nieuw aan te kopen woning.
In het huidige huis (onze eerste koopwoning) zaten we zo krap in budget dat we eigenlijk geen budget hadden voor meerwerk haha. Wat zijn dingen die jullie hebben laten doen?
We hebben nu op de wensenlijst:
- Zolder indeling (€9650 Ingedeelde 2e verdieping= 2 extra draai-kiepraam, 2 kamers, plafond, lichtpunten, 4 dubbele WCD, 2 radiotoren)
- Trapkast (1395€)
- 2 extra heipalen: hoek carport en achter (tbv eventuele bijkeuken of uitbouw later - € onbekend)
- Badkamer upgraden of helemaal weglaten en zelf doen, of bijv alleen laten tegelen... (badkamer: 450€ + 1090€ & toilet: 350€ + 235€)
- Muur verplaatsen eerste verdieping, ipv inloopkast grotere slaapkamer (€ nog onbekend)
- Openslaande deuren achter (1895€)
- Extra groep tbv Quooker/heetwaterkraan (85€ + WCD 165€)
We twijfelen over:
- Dakramen (3100€ voor 2 ramen van 94x104)
- Elektra in tuin, er wordt geen schuurtje gebouwd, dus als we elektra achter in de tuin willen in een schuurtje later zal dit misschien verstandig zijn? (Het leveren en plaatsen van een aansluitpunt tuinverlichting op een aparte groep, 20M: 385€)
Begane grond:
Vrije keuze om keuken aan voorkant te doen - dat gaan we doen.

Eerste verdieping
We willen dan de kast weg en het wandje verplaatsen zodat er 2 grotere slaapkamer ontstaan.

Tweede verdieping
Dit is dus met de indelingsoptie getekend, we nemen waarschijnlijk alleen 3, om zelf later dakramen te laten doen.
In het huidige huis (onze eerste koopwoning) zaten we zo krap in budget dat we eigenlijk geen budget hadden voor meerwerk haha. Wat zijn dingen die jullie hebben laten doen?
- Zolder indeling (€9650 Ingedeelde 2e verdieping= 2 extra draai-kiepraam, 2 kamers, plafond, lichtpunten, 4 dubbele WCD, 2 radiotoren)
- Trapkast (1395€)
- 2 extra heipalen: hoek carport en achter (tbv eventuele bijkeuken of uitbouw later - € onbekend)
- Badkamer upgraden of helemaal weglaten en zelf doen, of bijv alleen laten tegelen... (badkamer: 450€ + 1090€ & toilet: 350€ + 235€)
- Muur verplaatsen eerste verdieping, ipv inloopkast grotere slaapkamer (€ nog onbekend)
We twijfelen over:
- Elektra in tuin, er wordt geen schuurtje gebouwd, dus als we elektra achter in de tuin willen in een schuurtje later zal dit misschien verstandig zijn? (Het leveren en plaatsen van een aansluitpunt tuinverlichting op een aparte groep, 20M: 385€)
Begane grond:

Eerste verdieping
We willen dan de kast weg en het wandje verplaatsen zodat er 2 grotere slaapkamer ontstaan.

Tweede verdieping
Dit is dus met de indelingsoptie getekend, we nemen waarschijnlijk alleen 3, om zelf later dakramen te laten doen.

[ Voor 0% gewijzigd door Boes94 op 10-04-2019 16:14 . Reden: typfout ]
@Boes94
Voor € 385,- zou ik geen seconde twijfelen en wel achterin de tuin een een eletrapunt laten leggen. Je kunt het maar hebben liggen toch?
Wat je verder met je badkamer van plan bent weet ik niet, mar heb je overwogen om een tweede deur naast de badkamerdeur te zetten en de WC aldaar in een apart hok te zetten?
Just my 2 cents...
Voor € 385,- zou ik geen seconde twijfelen en wel achterin de tuin een een eletrapunt laten leggen. Je kunt het maar hebben liggen toch?
Wat je verder met je badkamer van plan bent weet ik niet, mar heb je overwogen om een tweede deur naast de badkamerdeur te zetten en de WC aldaar in een apart hok te zetten?
Just my 2 cents...
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Ik ben ook bezig met de bouw van een woning, de oplevering ergens in het eerste kwartaal van 2020.
Nu heb ik onlangs een meerprijs indicatie gekregen t.b.v. het laten plaatsen van een groter aantal PV panelen. (naast de 2 excuus paneeltjes)
Meerprijs: €550,- per paneel.
Merk: Longi (300wp)
Garantie: 10jr.
Nou zou ik natuurlijk het liefst mijn dak volledig vol laten leggen maar de prijs (€1,83/WP) lijkt mij wat aan de hoge kant. Daarnaast kan de aannemer van het project ook geen uitsluitsel geven over het merk aangezien dit, als de vraag groot is, ook een ander merk kan worden.
Vragen als;
Kan er een grotere omvormer geplaatst worden,
Mag ik het merk niet zelf kiezen en
Mag ik niet zelf een installatie (laten) plaatsen.
Worden allemaal beantwoord met: 'Doen we niet, nee en nee. (letterlijke antwoorden).
Nou is mijn vraag of:
Heb ik het goed dat ik, wanneer ik zelf een 12-16 panelen tellend dak laat plaatsen ik voordeliger uit ben om een 3e partij te benaderen?
Zijn er meer mensen die tegen dezelfde (arrogante?) houding aanlopen bij dit soort projecten?
Mogen praktijken zoals deze vorm van koppelverkoop wel?
Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren.
Nu heb ik onlangs een meerprijs indicatie gekregen t.b.v. het laten plaatsen van een groter aantal PV panelen. (naast de 2 excuus paneeltjes)
Meerprijs: €550,- per paneel.
Merk: Longi (300wp)
Garantie: 10jr.
Nou zou ik natuurlijk het liefst mijn dak volledig vol laten leggen maar de prijs (€1,83/WP) lijkt mij wat aan de hoge kant. Daarnaast kan de aannemer van het project ook geen uitsluitsel geven over het merk aangezien dit, als de vraag groot is, ook een ander merk kan worden.
Vragen als;
Kan er een grotere omvormer geplaatst worden,
Mag ik het merk niet zelf kiezen en
Mag ik niet zelf een installatie (laten) plaatsen.
Worden allemaal beantwoord met: 'Doen we niet, nee en nee. (letterlijke antwoorden).
Nou is mijn vraag of:
Heb ik het goed dat ik, wanneer ik zelf een 12-16 panelen tellend dak laat plaatsen ik voordeliger uit ben om een 3e partij te benaderen?
Zijn er meer mensen die tegen dezelfde (arrogante?) houding aanlopen bij dit soort projecten?
Mogen praktijken zoals deze vorm van koppelverkoop wel?
Ik ben benieuwd hoe anderen dit ervaren.
Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!
Bij ons was een extra paneel 650 euro. Ik dacht 280wp.
Dus niet gedaan. Helaas is dit toegestaan.
Badkamer was nog veel erger, kregen 25% vd waarde van een standaard bad en moesten 125% betalen van de verkoopwaarde van een nieuw bad
. Om maar iets te noemen.
Kregen gelukkig nog wel wat geld terug voor foei lelijke suskasten.
(wel met hulp van een advocaat)
Dus niet gedaan. Helaas is dit toegestaan.
Badkamer was nog veel erger, kregen 25% vd waarde van een standaard bad en moesten 125% betalen van de verkoopwaarde van een nieuw bad

Kregen gelukkig nog wel wat geld terug voor foei lelijke suskasten.
[ Voor 62% gewijzigd door Sport_Life op 10-04-2019 17:00 ]
@Paul1987 is hier al vaker voorbij gekomen, zoek gerust even terug. Ik heb alle panelen laten vervallen (is ook meer info over te vinden, schaampanelen laten vervallen bij nieuwbouw kan in principe altijd maar kan wel op wat weerstand vanuit de bouwer rekenen. Zie bv https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/
Wij hebben ze uiteindelijk na oplevering voor €385 per paneel laten plaatsen, 28 stuks á 305 Wp. En daar kwam nog €1700 van terug aan BTW. En €1100 retour van de bouwer voor de panelen die we niet afnamen.
Ook wij moesten bij de bouwer een hoge prijs betalen: €425 per paneel en dan ging het over panelen van 230 Wp. Specs kon hij niet geven, merk ook niet. Het kwam er echt op neer dat dat volledig afhankelijk was van hoe goedkoop ze ermee weg konden komen en toch aan de EPC-eisen voldoen.
Wij hebben ze uiteindelijk na oplevering voor €385 per paneel laten plaatsen, 28 stuks á 305 Wp. En daar kwam nog €1700 van terug aan BTW. En €1100 retour van de bouwer voor de panelen die we niet afnamen.
Ook wij moesten bij de bouwer een hoge prijs betalen: €425 per paneel en dan ging het over panelen van 230 Wp. Specs kon hij niet geven, merk ook niet. Het kwam er echt op neer dat dat volledig afhankelijk was van hoe goedkoop ze ermee weg konden komen en toch aan de EPC-eisen voldoen.
[ Voor 4% gewijzigd door MadEgg op 10-04-2019 17:01 ]
Tja
Er mist een lichtpunt midden in je kamer, daar waar je binnenkomt vanuit de entree. Evenals stopcontacten middenop die lange muur.Boes94 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:11:
Gisteren de meer-minderwerk lijst ontvangen van onze nieuw aan te kopen woning.
- Trapkast (1395€)
We twijfelen over:
Begane grond:
[Afbeelding]
Eerste verdieping
[Afbeelding]
Tweede verdieping
[Afbeelding]
De twee afzuigpunten in de keuken zitten op een belachelijke plek.
Te weinig stopcontacten in de keuken, volgens huidige tekening.
Ik zou ook een stopcontact willen op elke korte buitenmuur.
Er staan geen stopcontacten ingetekend in de meterkast.
Er staan ook geen stopcontacten op de binnenmuren op de zolder.
Ik zou een heel stel loze leidingen laten leggen en die zelf bedraden. Althans, gezien de gebruikelijke meerprijzen; redelijk voor een loze leiding en absurd voor een beetje draad er in.
@Boes94 kan je ook niet je garage laten verbreden? In mijn geval was dat iets van €2000,- maar kreeg ik wel over de hele lengte er 1,20m bij.
Tevens is er nu geen mogelijkheid om binnendoor je garage in te komen, ik zou dat wel een meerwaarde vinden maar krijg je uiteraard wel ergens een deur.
Ook zou ik die inloopkast wel houden maar wellicht de slaapkamer “eronder” wel iets vergroten(met 50cm, dus je inloopkast is dan geen 2,3m maar 1,8m). Inloop kast is namelijk echt ideaal en de slaapkamer eronder is ook nog van een prima formaat. Zelf zou ik hem trouwens helemaal afsluiten en een deur op de hal geven. Zorg wel dat die inloopkast ventilatie krijgt!
Helemaal afsluiten heeft als voordeel dat iemand zich kan aankleden/omkleden zonder dat de persoon in de slaapkamer licht ziet of wakker wordt.
(Mijn vorige woning had exact dezelfde indeling met afgesloten inloopkast
)
En wat @kabeltjekabel ook zegt, ik mis een aantal stopcontacten en licht punten her en der.
Stopcontacten kan je trouwens ook makkelijk zelf bijmaken op dezelfde muur en kan je dus wel op besparen.
Overigens ook even een grondkabel naar de tuin, altijd handig.
Richting je tuin zou ik 2x2 openslaande deuren nemen.
Mocht je dan nog budget over hebben zou ik ook overal vloerverwarming nemen met aparte zones en thermostaten. Kost relatief gezien weinig extra maar het comfort is het meer dan waard.
Als je moet kiezen tussen openslaande deuren en vloerverwarming overal vanwege budget zou ik nu zeker voor dat laatste kiezen. Deuren kan je er altijd nog inzetten.
Tevens is er nu geen mogelijkheid om binnendoor je garage in te komen, ik zou dat wel een meerwaarde vinden maar krijg je uiteraard wel ergens een deur.
Ook zou ik die inloopkast wel houden maar wellicht de slaapkamer “eronder” wel iets vergroten(met 50cm, dus je inloopkast is dan geen 2,3m maar 1,8m). Inloop kast is namelijk echt ideaal en de slaapkamer eronder is ook nog van een prima formaat. Zelf zou ik hem trouwens helemaal afsluiten en een deur op de hal geven. Zorg wel dat die inloopkast ventilatie krijgt!
Helemaal afsluiten heeft als voordeel dat iemand zich kan aankleden/omkleden zonder dat de persoon in de slaapkamer licht ziet of wakker wordt.
(Mijn vorige woning had exact dezelfde indeling met afgesloten inloopkast
En wat @kabeltjekabel ook zegt, ik mis een aantal stopcontacten en licht punten her en der.
Stopcontacten kan je trouwens ook makkelijk zelf bijmaken op dezelfde muur en kan je dus wel op besparen.
Overigens ook even een grondkabel naar de tuin, altijd handig.
Richting je tuin zou ik 2x2 openslaande deuren nemen.
Mocht je dan nog budget over hebben zou ik ook overal vloerverwarming nemen met aparte zones en thermostaten. Kost relatief gezien weinig extra maar het comfort is het meer dan waard.
Als je moet kiezen tussen openslaande deuren en vloerverwarming overal vanwege budget zou ik nu zeker voor dat laatste kiezen. Deuren kan je er altijd nog inzetten.
[ Voor 46% gewijzigd door GeeMoney op 10-04-2019 19:03 ]
Ja, en onderin die woonkamer eigenlijk ook 2 lichtpunten doen; best breed nu voor eentje in het midden.
Kijk vooral of de mdf stootborden niet 2 keer zo dik zijn van het vocht, verder kan het niet heel veel kwaad als het droog is en geschildert.SmileAlot schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:34:
Nou ik denk dat ik het dan voor een veilige 5000/5500 ga.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Boes94 Mijn woning wordt op dit moment ook gebouwd en wat ik als tip van mijn zwager (hovenier) meekreeg is de bouwgrond niet te laten terugstorten in de tuin. In de bouw wordt jouw tuin afgegraven, de grond op een hoop gegooid en later wordt jouw tuin gevuld met die oude (vervuilde) grond.
Wij hebben in de meerwerkofferte op laten nemen dat de afgegraven grond niet wordt teruggestort voor een meerprijs van €0,-. Doe je dit niet en je wilt een zandbed aanleggen, moet je dit zelf afgraven (kosten machinehuur, afvoeren grond en zweet) of kun je dit door de aannemer of een derde laten doen (onze aannemer rekende achteraf €1800 euro, wel inclusief 10cm zand).
Wij hebben in de meerwerkofferte op laten nemen dat de afgegraven grond niet wordt teruggestort voor een meerprijs van €0,-. Doe je dit niet en je wilt een zandbed aanleggen, moet je dit zelf afgraven (kosten machinehuur, afvoeren grond en zweet) of kun je dit door de aannemer of een derde laten doen (onze aannemer rekende achteraf €1800 euro, wel inclusief 10cm zand).
Dat hebben wij helaas niet afgesproken en nu dus een groot vastgereden leem/kleibed in de achtertuin. We zijn veel te laat bezig gegaan met contact leggen met hoveniers dus die zitten allemaal de komende maanden al vol. De meningen over de grond zijn wel erg wisselend - de ene zegt 30 cm volledig afgraven en aanvullen met goede grond, de ander zegt even omspitten is voldoende, behalve voor de bestrating, daar mag nog wel een zandbed onder.WSL036 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:54:
@Boes94 Mijn woning wordt op dit moment ook gebouwd en wat ik als tip van mijn zwager (hovenier) meekreeg is de bouwgrond niet te laten terugstorten in de tuin. In de bouw wordt jouw tuin afgegraven, de grond op een hoop gegooid en later wordt jouw tuin gevuld met die oude (vervuilde) grond.
Ik ben nu dus aan het overwegen om zelf maar de handen uit de mouwen te steken, maar door de wisselden verhalen twijfel ik nu tussen het huren van een minigraver of het regelen van een woelvork om de boel diep om te spitten. Iemand met groene vingers die daar iets zinnigs over kan zeggen?
45 m³ leem/klei afvoeren en weer 45 m³ tuinaarde aanvoeren wordt sowieso een leuke operatie, dus dat afgraven ben ik niet heel happig op. Voor de bestrating hebben we nog een paar kuub zand in voortuin liggen afkomstig uit van de bronboring, volgens de boorder zou dit prima straatzand zijn. Nu is het vooral een trekpleister voor de buurkinderen die het als glijbaan / speeltoestel gebruiken
Tja
@Harrie_ Duidelijk - die bedrading moet er dan gewoon komen haha.
We hadden overwogen om een apart toilet te nemen op de plek van de inloopkast; maar dat was water technisch redelijk onmogelijk. Of in elk geval dusdanig moeilijk dat het het niet waard was. Maar dit is een optie om te overwegen; tnx.
@kabeltjekabel
De keuken is nog helemaal optioneel; die wordt sowieso naar de voorkant van het huis verplaatst. Dat is een vrije keuze, en we willen graag woonkamer bij de achtertuin.
Stopcontacten in buitenmuur zijn €285. Wat is daar de meerwaarde van? We grasmaaien nu vanuit de schuur haha.
Stopcontacten in de meterkast: Ik ga er gewoon van uit dat die er zitten; is het niet heel raar dat die er niet zijn haha? Goeie..
Nou een loze leiding is 150€ en een enkele WCD €165, dubbele €185. Dus dan neig ik eerder naar gewoon laten bedraden..
@GeeMoney Verbreden van de garage is geen optie, want zitten vrij dicht op de al gebouwde buren en willen wel een mogelijkheid behouden er om heen te kunnen lopen. We hebben heel lang gezocht naar een eventueel project met garage met deur naar de hal of bijkeuken; maar dat is hier gewoon een idiote vraag lijkt het? In dit geval zou dat een deur in onze woonkamer betekenen.
Er zit beneden vloerverwarming in; eerste en tweede etage niet maar is volgens bouwer ook geen optie.
@WSL036 Grond wordt hier niet teruggestort; was bij ons vorige project ook niet 3jr geleden. Ook al hadden we toen wel om gevraagd haha. Ze zeiden dat dat heel raar was, end at dat zand gewoon naar het depot van de gemeente ging.. Mijn vader zei toen: ik zou het gaan halen het is JOUW zand
Thanks allemaal!! Nemen we allemaal mee!
We hadden overwogen om een apart toilet te nemen op de plek van de inloopkast; maar dat was water technisch redelijk onmogelijk. Of in elk geval dusdanig moeilijk dat het het niet waard was. Maar dit is een optie om te overwegen; tnx.
@kabeltjekabel
De keuken is nog helemaal optioneel; die wordt sowieso naar de voorkant van het huis verplaatst. Dat is een vrije keuze, en we willen graag woonkamer bij de achtertuin.
Stopcontacten in buitenmuur zijn €285. Wat is daar de meerwaarde van? We grasmaaien nu vanuit de schuur haha.
Stopcontacten in de meterkast: Ik ga er gewoon van uit dat die er zitten; is het niet heel raar dat die er niet zijn haha? Goeie..
Nou een loze leiding is 150€ en een enkele WCD €165, dubbele €185. Dus dan neig ik eerder naar gewoon laten bedraden..
@GeeMoney Verbreden van de garage is geen optie, want zitten vrij dicht op de al gebouwde buren en willen wel een mogelijkheid behouden er om heen te kunnen lopen. We hebben heel lang gezocht naar een eventueel project met garage met deur naar de hal of bijkeuken; maar dat is hier gewoon een idiote vraag lijkt het? In dit geval zou dat een deur in onze woonkamer betekenen.
Er zit beneden vloerverwarming in; eerste en tweede etage niet maar is volgens bouwer ook geen optie.
@WSL036 Grond wordt hier niet teruggestort; was bij ons vorige project ook niet 3jr geleden. Ook al hadden we toen wel om gevraagd haha. Ze zeiden dat dat heel raar was, end at dat zand gewoon naar het depot van de gemeente ging.. Mijn vader zei toen: ik zou het gaan halen het is JOUW zand

Thanks allemaal!! Nemen we allemaal mee!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2
Dit topic is voor projectmatige woningbouw. Zelfbouw kan in [Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2