Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 68 Laatste
Acties:
  • 478.888 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2xdehelft
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 13:22
Ik heb een vraagje... Ik heb een ZLD-RCW LED Controller, deze gebruik ik om meerdere witte spots aan te sturen. Ik heb nu op 3 kanalen (RGB) witte spots zitten.

Is het mogelijk om in Zigbee2MQTT de configuratie aan te passen zodat Homeassistant deze ziet als een dimmer i.p.v. full collor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majari
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 14:47
francisp schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:11:
[...]

Ai. Al gelukt ? Die liggen zaterdag in de (Belgische) Lidl, ik had gedacht er een paar aan te schaffen. Misschien toch beter naar de Ikea rijden ?
Zelf mindere ervaring gehad met die van LIDL, hoewel dat was toen ik nog ZHA gebruikte. Sonoff doet t nu prima, hoef je niet voor naar de winkel en via Ali geloof ik via Luik te krijgen.... Wordt ook ondersteund door z2m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-07 09:07
Ik heb al PIRs van Ikea, aqara en sonoff. Die van Sonoff tonen nooit geen route op de map, en regelmatig geen batterij-indicator. Die van Ikea en Aqara ben ik wel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:18
francisp schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:31:
Ik heb al PIRs van Ikea, aqara en sonoff. Die van Sonoff tonen nooit geen route op de map, en regelmatig geen batterij-indicator. Die van Ikea en Aqara ben ik wel tevreden over.
Grappig hoe de ervaring verschilt.
Ik heb Aqara en Sonoff en wil juist van Aqara af terwijl Sonoff het super doet :).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimerax
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 15:23
Hi, ik ben pas begonnen met een Home Assistant server en wil hier mijn eerste Zigbee sensoren op aansluiten (Aqara / Sonoff). Heeft het zin te wachten op Zigbee 3.0 compatibele sensoren (of meer algemeen apparaten)? Ik ben alleszins wel van zin een coördinator aan te schaffen die al wel met 3.0 overweg kan.

• francisp
Chimerax schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:01:
Heeft het zin te wachten op Zigbee 3.0 compatibele sensoren
De Sonoffs zijn Zigbee 3.0. En Zigbee 1.2 is backwards compatibel met Zigbee 3.0. Mijn oude coordinator (een CC2530+CC2591+ESP01) had in elk geval geen probleem met mijn Zigbee 3.0 apparaten.

• Chimerax
francisp schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:50:
[...]
De Sonoffs zijn Zigbee 3.0. En Zigbee 1.2 is backwards compatibel met Zigbee 3.0. Mijn oude coordinator (een CC2530+CC2591+ESP01) had in elk geval geen probleem met mijn Zigbee 3.0 apparaten.
Over het backwards compatibel zijn maak ik me geen zorgen, dat was me inderdaad duidelijk dat dit zou kunnen. Echter weet ik niet goed of investeren in 'verouderde' producten zinvol is nu de 3.0 producten meer en meer op de markt komen.

Van die Sonoffs is het mij ook totaal niet duidelijk aangezien ze er zelf geen vermelding van maken. Zo lees ik elders dat de SNZB-04 (deursensor) al niet 3.0 compatibel is. Van de SNZB-02-ZB (temp) en SNZB-03-ZB (beweging) kan ik al helemaal niets terugvinden. Of toch geen duidelijke bevestiging, want op sommige verkoopsites staat daar dan weer wel Zigbee 3.0 bij.
Misschien is het voor mij ook nog niet duidelijk genoeg waar de verschillen zitten tussen de nieuwe en de oude versie (en misschien zelfs waar Zigbee2mqtt zich dan wel bevindt tussen die twee).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Chimerax Ik zou me er niet zo druk over maken. Je kan wachten maar dan heb je wel de kans dat je gewoon ingehaald wordt door 3.1 ofzo. Als je coördinator 3.0 doet kunnen je 3.0 nodes dat gewoon gebruiken en voor de rest stapt het dan terug.

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:28

Mimiix

Professioneel Prutser

Chimerax schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:41:
[...]

Over het backwards compatibel zijn maak ik me geen zorgen, dat was me inderdaad duidelijk dat dit zou kunnen. Echter weet ik niet goed of investeren in 'verouderde' producten zinvol is nu de 3.0 producten meer en meer op de markt komen.

Van die Sonoffs is het mij ook totaal niet duidelijk aangezien ze er zelf geen vermelding van maken. Zo lees ik elders dat de SNZB-04 (deursensor) al niet 3.0 compatibel is. Van de SNZB-02-ZB (temp) en SNZB-03-ZB (beweging) kan ik al helemaal niets terugvinden. Of toch geen duidelijke bevestiging, want op sommige verkoopsites staat daar dan weer wel Zigbee 3.0 bij.
Misschien is het voor mij ook nog niet duidelijk genoeg waar de verschillen zitten tussen de nieuwe en de oude versie (en misschien zelfs waar Zigbee2mqtt zich dan wel bevindt tussen die twee).
Ik denk dat de Conbee II de enige betrouwbare keuze is wat betreft updates. De Conbee I word al sinds 2013 geupdate met Zigbee specs. Er zit een gedegen fabrikant achter.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Jazsie
Mimiix schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:12:
[...]

Ik denk dat de Conbee II de enige betrouwbare keuze is wat betreft updates. De Conbee I word al sinds 2013 geupdate met Zigbee specs. Er zit een gedegen fabrikant achter.
Alleen werkt Conbee II op Zigbee 1.2 en niet 3.0 (let op ik zeg niet dat 3.0 devices niet werken met de Conbee II stick).

Verder goede stick, draait stabiel bij een vriend met veel devices...

[ Voor 7% gewijzigd door Jazsie op 29-09-2021 12:56 ]

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Jazsie schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:55:
[...]

Alleen werkt Conbee II op Zigbee 1.2 en niet 3.0 (let op ik zeg niet dat 3.0 devices niet werken met de Conbee II stick).

Ik dacht op minimaal 2. Ik ga het eens navragen bij DE :)

• Chimerax
[...]

Ook hier vroeg ik me hetzelfde af. Er zijn nu al wat 3.0 compatibele sticks, maar ik lees wel vooral 'blijf bij sticks als de Conbee omdat die al goed gedocumenteerd zijn en veel support hebben).
Ik overweeg nu wel de Sonoff of Zig-a-zig-ah!
Het is niet het grote geld, maar als ik het kan besparen dan graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je zit in het Zigbee2MQTT-topic en je overweegt een controller die niet in het lijstje met ondersteunde adapters staat. Is dat handig? :P
of Zig-a-zig-ah!
Die is uitverkocht, je kunt jezelf wel op de wachtlijst plaatsen.

Ik zou gewoon voor de stick van Slaesh gaan, die is wel gewoon op voorraad.
maar ik lees wel vooral 'blijf bij sticks als de Conbee omdat die al goed gedocumenteerd zijn en veel support hebben
Juist de ConBee II heeft de status 'Experimental' bij Zigbee2MQTT. Terwijl de sticks zoals die van Slaesh gewoon ondersteund worden.

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 30-09-2021 09:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Enige wat ik heb gemerkt met Slaesh is als je ser2net wilt gaan gebruiken dit faalt bij ser2net die meegeleverd wordt in de Distro's. Je kunt als oplossing de laaste versie van ser2net (en gensio) installeren.
https://github.com/Koenkk...37#issuecomment-816714969
https://github.com/Koenkk...73#issuecomment-789341319
https://github.com/cminyard/ser2net/issues/46

Achteraf vond ik dat alleen nogal omslachtig en complex als je hier geen ervaring mee hebt (waaronder ik ook viel). Deze moet namelijk op het systeem gecompileerd en geïnstalleerd worden.
https://sourceforge.net/projects/ser2net/files/

☻/
/▌
/ \

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Gizz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:19:
[...]

Je zit in het Zigbee2MQTT-topic en je overweegt een controller die niet in het lijstje met ondersteunde adapters staat. Is dat handig? :P

[...]

Die is uitverkocht, je kunt jezelf wel op de wachtlijst plaatsen.

Ik zou gewoon voor de stick van Slaesh gaan, die is wel gewoon op voorraad.

[...]

Juist de ConBee II heeft de status 'Experimental' bij Zigbee2MQTT. Terwijl de sticks zoals die van Slaesh gewoon ondersteund worden.
Vanuit de fabrikant :) Maar diezelfde fabrikant heeft iemand er op zitten die actief de firmware developed en ondersteuning bied. '

In de praktijk zijn er geen enkele problemen zover ik als CM weet. Gevalletje better safe than sorry denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

[...]

Gister avond reactie gehad:

manup: ConBee II / RaspBee II uses a Zigbee 3.0 Stack

• johan2009
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-04 00:04
Hoe krijg je HA Device Triggers fatsoenlijk aan de gang icm. Z2M en Node-RED?

Op HA-forum heb ik al eens vraag gesteld over voordeel van Device Triggers. Helaas geen antwoord op gekregen.

Na wat problemen met Zigbee-devices heb ik met config van Z2M gespeeld en ook met Legacy_triggers etc. Sindsdien heb ik dat ik Xiaomi schakelaars 2 keer moet drukken voor automation via Node-Red of Xiaomi doorsensor moet 2 keer getriggered worden. Je kan je wel voorstellen dat dit van geen meter werkt; toiletdeur 2 keer open en dicht, gangkast 2 keer open etc. Woonkamer 2 keer single-clickevent. Het lijkt alsof na 2 keer triggren HA even onthoud. Dan is namelijk enkel event genoeg. Daarna is het weer oude liedje.

Komt iemand dit bekend voor? Zo ja... hoe fix ik dit?

docker containers; Z2M v1.21.0, HA 2021.8.8, NR v2.0.3

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:16
Ik heb een heel vervelend dingetje...

De shortcut button van IKEA probeer ik los toe te voegen aan de omgeving, maar om een of andere reden heeft hij zich gekoppeld aan een lamp die ook in de buurt hangt.

Hoe krijg ik beide nu gereset?
De shortcut button krijg ik wel gereset, maar als ik dan de lamp wil resetten, dan gaat de shortcut button weer pairen.
Met de batterij uit de shortcut button is de lamp niet te resetten.

Iemand een idee welke stappen ik precies moet doen?
De lamp is nu onmogelijk in reset modus te krijgen.

Aanvullend, mijn raspberry is gecrashed, en ik krijg meerdere ikea lampen niet gereset.
Is er een force reset mogelijkheid?

[ Voor 16% gewijzigd door Deshmir op 30-09-2021 16:54 ]

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:19
Deshmir schreef op donderdag 30 september 2021 @ 15:27:
Ik heb een heel vervelend dingetje...

De shortcut button van IKEA probeer ik los toe te voegen aan de omgeving, maar om een of andere reden heeft hij zich gekoppeld aan een lamp die ook in de buurt hangt.

Hoe krijg ik beide nu gereset?
De shortcut button krijg ik wel gereset, maar als ik dan de lamp wil resetten, dan gaat de shortcut button weer pairen.
Met de batterij uit de shortcut button is de lamp niet te resetten.

Iemand een idee welke stappen ik precies moet doen?
De lamp is nu onmogelijk in reset modus te krijgen.

Aanvullend, mijn raspberry is gecrashed, en ik krijg meerdere ikea lampen niet gereset.
Is er een force reset mogelijkheid?
gaat het pairen met de lamp en pairen met de zigbee coordinator niet op twee verschillende manieren? dat is althans wel zo met mijn ikea knop (niet een shortcut maar zo een met aan/uit, +/-)

• Step5
johan2009 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:14:
Hoe krijg je HA Device Triggers fatsoenlijk aan de gang icm. Z2M en Node-RED?

Op HA-forum heb ik al eens vraag gesteld over voordeel van Device Triggers. Helaas geen antwoord op gekregen.

Na wat problemen met Zigbee-devices heb ik met config van Z2M gespeeld en ook met Legacy_triggers etc. Sindsdien heb ik dat ik Xiaomi schakelaars 2 keer moet drukken voor automation via Node-Red of Xiaomi doorsensor moet 2 keer getriggered worden. Je kan je wel voorstellen dat dit van geen meter werkt; toiletdeur 2 keer open en dicht, gangkast 2 keer open etc. Woonkamer 2 keer single-clickevent. Het lijkt alsof na 2 keer triggren HA even onthoud. Dan is namelijk enkel event genoeg. Daarna is het weer oude liedje.

Komt iemand dit bekend voor? Zo ja... hoe fix ik dit?

docker containers; Z2M v1.21.0, HA 2021.8.8, NR v2.0.3
wat heb je precies gewijzigd en waarom?
welke node gebruik je om die trigger op te vangen?
heb je ook naar de mqtt berichten gekeken wat Z2M stuurt als je een actie doet? kun je ook makkelijk met node-red doen.
(er is ook een node-red forum als het meer daar over gaat)

• Step5
Mimiix schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:00:
[...]

Vanuit de fabrikant :) Maar diezelfde fabrikant heeft iemand er op zitten die actief de firmware developed en ondersteuning bied. '

In de praktijk zijn er geen enkele problemen zover ik als CM weet. Gevalletje better safe than sorry denk ik.
ik gebruik diverse ikea, lidl, aqara/xiaomi, gledopto en wat vagere tuya dingen die allemaal goed werken maar heb 1 device, een terncy awareness, die werkt niet met m'n Conbee (maar wel met een cc2531). Helaas zelf ff geen tijd om daar verder in te duiken...
maar verder geen spijt van de conbee, alles zeer stabiel, zeker een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
Mimiix schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:03:
[...]

Gister avond reactie gehad:

manup: ConBee II / RaspBee II uses a Zigbee 3.0 Stack
Dat is mooi, dat is anders dan voorheen verteld werd ! :)

Gaan we fw maar eens updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@Step5 uiteindelijk gelukt door trial and error..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:42
@Gizz Heb je al een keer de batterij omgewisseld met een van de rookmelders die wel werkt? Misschien doet die gewoon raar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@lolgast Ik moest nog een update geven over de rookmelder: alles werkt weer!

Na de N/A-fase heb ik de rookmelder nog 1x opnieuw gekoppeld. Alles bleef N/A.

Na een nachtje slapen nog een keer extra de testknop op de rookmelder ingedrukt, je moet toch wat: de exposes smoke en battery_low gingen van N/A af en lieten na het loslaten van de knop netjes false zien! :)

Battery (dus met de percentages) bleef N/A, maar toen ik 's avonds na mijn werk thuiskwam liet ook die opeens een percentage zien.

Alles werkt nu dus. Oplossing zat in opnieuw pairen en een tijdje later nogmaals de testknop indrukken denk ik. Met nadruk op een tijdje later, want tijdens het pairen hou je al de testknop ingedrukt (fijn voor je oren..).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyboarder
  • Laatst online: 17:50
francisp schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:11:
[...]

Ai. Al gelukt ? Die liggen zaterdag in de (Belgische) Lidl, ik had gedacht er een paar aan te schaffen. Misschien toch beter naar de Ikea rijden ?
Sinds ik de Ikea melder werkend heb, heb ik niet meer naar de Lidl unit gekeken. Ik zal is proberen of het nu wel lukt.

EDIT: Een nieuwe poging is ook niet succesvol.

[ Voor 5% gewijzigd door flyboarder op 06-10-2021 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimon93
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-06 23:47
Mocht iemand nog intresse hebben in een CC2652p, Ik heb de laatste batch maar eens klaar gemaakt (heb er gewoon weg geen tijd voor)

Ik heb er nog 9 over PB voor intresse :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

In de zigbee2mqtt weginterface zie ik momenteel geen groepen meer, ik zie ook geen errors in de log en als ik een groep aanmaak (dat kan wel nog in de weginterface) dan verschijnt deze ook in de 'groups.yaml'. Ik de weginterface kan ik ze echter (ook de nieuwe) niet zien. Enig idee of/wat ik hieraan kan doen?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan2009
  • Laatst online: 11-04 00:04
Step5 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:59:
[...]

wat heb je precies gewijzigd en waarom?
welke node gebruik je om die trigger op te vangen?
heb je ook naar de mqtt berichten gekeken wat Z2M stuurt als je een actie doet? kun je ook makkelijk met node-red doen.
(er is ook een node-red forum als het meer daar over gaat)
Wat ik precies gewijzigd is is een goede! Dat is alweer een tijdje geleden. Devices reageerde niet meer. Ook heb ik enkele repaired. Sowieso aan Z2M-config met triggers en legacy_api. Vanavond toch eens de Xiaomi Aqara Wall switches (WXKG02LM_rev2) gaan debuggen. Op MQTT-server komen geen topics binnen van enkele Aqara switches bij eerste keer knop drukken. Tweede keer published Z2M action-topic. Wat ik niet verwacht is dat de empty action niet op deze topic wordt gepublished. Deze zie ik in json op device (via MQTT Explorer);

topic: "zigbee2mqtt/double_livingroom"
code:
1
{"action":"","battery":null,"last_seen":"2021-10-08T22:37:32+02:00","linkquality":129,"voltage":null}

Z2M-log (level=debug, show=all) geeft geen output bij eerste keer op Xiaomi Switch drukken. Tweede keer wordt het bv;
code:
1
2
3
Debug Received Zigbee message from 'double_livingroom', type 'attributeReport', cluster 'genMultistateInput', data '{"presentValue":1}' from endpoint 1 with groupID 0
Info MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/double_livingroom', payload '{"action":"","battery":null,"last_seen":"2021-10-08T22:53:47+02:00","linkquality":135,"voltage":null}'
Debug Received Zigbee message from 'double_livingroom', type 'attributeReport', cluster 'genMultistateInput', data '{"presentValue":1}' from endpoint 1 with groupID 0

Tja wat valt hier verder aan te debuggen. Niet alle Xiaomi Switcges hebben dit probleem bij mij trouwens. Enkele Xiaomi MiJia Door sensors (MCCGQ01LM) hebben trouwens zelfde eufel. Eerste (paar) action(s) komt niet binnen. Debug info kan ik geen chocola van maken. Ik had verwacht een publish met iets van contact: true/false langs te zien komen. Niet dus;
code:
1
2
Debug Received Zigbee message from 'contact_closet_hall', type 'attributeReport', cluster 'genOnOff', data '{"onOff":0}' from endpoint 1 with groupID 0
Debug Received Zigbee message from 'contact_diningroom', type 'attributeReport', cluster 'genOnOff', data '{"onOff":0}' from endpoint 1 with groupID 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3nr1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-04 18:22
Ik heb net een ikea fyrtur rolgordijn aangeschaft. Ik kan het rolgordijn en de losse knop inleren. Is het dan nog mogelijk om de knop nog in te leren op het rolgordijn?

Na wat onderzoek. Zet rolgordijn in een groep en bind de knop https://www.zigbee2mqtt.io/information/groups.html

Echter de knop werkt maar 2e keer drukken dan stopt rolgordijn niet. Iemand een idee?

[ Voor 39% gewijzigd door h3nr1 op 10-10-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
Raimon93 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:49:
Mocht iemand nog intresse hebben in een CC2652p, Ik heb de laatste batch maar eens klaar gemaakt (heb er gewoon weg geen tijd voor)

Ik heb er nog 9 over PB voor intresse :) :P
Hoe presteert deze in vergelijking met ZZH / Slaesh's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:14
Even een vraagje, ik heb mijn zigbeestick vervangen voor een nieuwere variant en alles werkt behalve 1 plug. Deze kan ik niet via de interface aan/uit zetten, als ik deze handmatig aan/uit zet update het dashboard wel. Plug al verwijderd en opnieuw toegevoegd, dit hielp niet. Hieronder de foutmelding, elk idee/tip is welkom.

Publish 'set' 'state' to '0x60a423fffef8d4e7' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef8d4e7/1 genOnOff.on({}, {"sendWhenActive":false,"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC no ack' (233))'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimon93
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-06 23:47
Jazsie schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

Hoe presteert deze in vergelijking met ZZH / Slaesh's ?
Enigste verschil: de 20db transmit power voor de rest alles het zelfde kwa specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Laatst online: 23:14
akatar schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:54:
Even een vraagje, ik heb mijn zigbeestick vervangen voor een nieuwere variant en alles werkt behalve 1 plug. Deze kan ik niet via de interface aan/uit zetten, als ik deze handmatig aan/uit zet update het dashboard wel. Plug al verwijderd en opnieuw toegevoegd, dit hielp niet. Hieronder de foutmelding, elk idee/tip is welkom.

Publish 'set' 'state' to '0x60a423fffef8d4e7' failed: 'Error: Command 0x60a423fffef8d4e7/1 genOnOff.on({}, {"sendWhenActive":false,"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":false,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":null,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC no ack' (233))'
Gevonden, na uren resetten, updaten etc blijkt dat de voeding de boosdoener was. Bij ontvangen werkte deze prima bij zenden blijkbaar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Na ongeveer 2 jaar trouwe dienst plots problemen met m'n Zigbee2MQTT setup.
Het lijkt op een probleem met de CC2531 stick. Werd plots niet meer herkend in ESXi. Host gereboot en manueel even uit de usb poort gehaald en terug erin.

Nu kernel errors in de guest VM "failed to set dtr/rts".

Even in dit topic en op internet gezocht, enige manier om dit op te lossen is om de stick opnieuw te flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiesmit93
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-06 06:29
Sinds kort hier ook Zigbee2MQTT icm de Conbee2 stick en Home Assistant aan het gebruiken (reeds de overstap vanaf deCONZ gemaakt).

Nu heb ik echter het probleem dat wanneer ik HA opnieuw opstart (Zigbee2MQTT blijft actief tijdens de HA restart), dat wanneer HA uiteindelijk weer gestart is, diverse zigbee lampen hier uit of juist aan gaan.
Tevens zie ik na de HA restart dat de state van de lampen in HA niet overeen komt met de werkelijkheid.

Mijn aanname is dat de retain optie standaard actief is (voor alle zigbee devices, exclusief groepen) en juist bovenstaand gedrag moet voorkomen, weet iemand of dit klopt en of deze optie standaard aan (of juist uit) staat in Zigbee2MQTT ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmonninkhof
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-02 09:03
Ik gebruik Zigbee2mqtt al een hele tijd en de integratie is prima, maar de dekking in en om mijn huis is bedroevend. Op de een of andere manier willen sommige apparaten maar blijven verbinden met de relatief zwakke stick aan mijn RPI3B. Met name de Innr "buitenlampen" zijn niet te bedienen zonder de schuifdeuren volledig open te zetten. Wie kan mijn helpen?

Onderstaand plaatje heb ik uit de frontend kaart gehaald https://www.zigbee2mqtt.io/information/frontend.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ilzj7eEQyz9pTIY3JuvQ_Qgmw0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/siNNOg3ZaMN6tkUSiP6F0o97.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door bmonninkhof op 14-10-2021 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@bmonninkhof Afgezien van de drie niet verbonden sensoren (maar weet niet of IsASibling uit staat) zou ik op het eerste gezicht geen enorme problemen verwachten doordat buitenlampen een prima verbinding lijkt te hebben met innr_wcd. Maar die is misschien in de verkeerde richting...

Enige manier voor beter netwerk is toch gewoon fijnmaziger router hebben. Zeker om van binnen naar buiten te komen is zwaar voor een netwerk. Vaak is glas nog lastiger dan steen.

Waarom de innr_wcd niet in beide richtingen wil verbinden weet ik niet, misschien doordat deze zelf geen top verbinding heeft maar het zou ook een ding van innr zelf kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

bmonninkhof schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 21:16:
Op de een of andere manier willen sommige apparaten maar blijven verbinden met de relatief zwakke stick
Ik had hetzelfde probleem tot ik Zigbee2MQTT herstart heb & een nieuwe map scan deed.
Toen leken de zwakke (0 LQI) apparaten wel gewoon via een router te lopen met hogere LQI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Overigens zijn er wat apparaten die van nature wat kleverig zijn aan de devices waarmee ze initieel gekoppeld zijn. Opnieuw koppelen op de huidige locatie (gewoon join aan, device in pair-mode, niet vooraf verwijderen) kan soms helpen om de devices dat opnieuw te laten bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb een stel GU10 Tradfri spotjes in de badkamer, nog 3 andere lampen, en die bediende ik altijd gewoon met de remote. Afgelopen week een zigbee2mqtt stick aangeschaft.

Nu staat er op https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1923R5.html
Factory reset the light bulb (video). After resetting the bulb will automatically connect.

While pairing, keep the bulb close to the coordinator (adapter).
Moet ik nou echt met alle lampen (en de remotes?) en een GU10+E27 fitting richting meterkast gaan om ze toe te voegen? Ik dacht dat domotica gemaakt was om dingen makkelijker te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:00
_ferry_ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:42:
Ik heb een stel GU10 Tradfri spotjes in de badkamer, nog 3 andere lampen, en die bediende ik altijd gewoon met de remote. Afgelopen week een zigbee2mqtt stick aangeschaft.

Nu staat er op https://www.zigbee2mqtt.io/devices/LED1923R5.html

[...]

Moet ik nou echt met alle lampen (en de remotes?) en een GU10+E27 fitting richting meterkast gaan om ze toe te voegen? Ik dacht dat domotica gemaakt was om dingen makkelijker te maken :+
Je moet ze toch 6x achter elkaar aan en uitzetten (dus van de stroom af en weer aan).
Heb je niet gewoon een wandknop ofzo waarmee je dat kunt doen?

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

TheFes schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:44:
[...]

Je moet ze toch 6x achter elkaar aan en uitzetten (dus van de stroom af en weer aan).
Heb je niet gewoon een wandknop ofzo waarmee je dat kunt doen?
Sinds dat ik ze met de remote kan bedienen is de wandschakelaar vervallen. Die heb ik doorgelust, en op het afdekraam de Tradfri remote geplakt waarmee ik ook de kleur kan kiezen etc.

In dat geval moet ik misschien maar gaan schakelen via de automaat in de groepenkast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

_ferry_ schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 13:42:
Er is een Zigbee2MQTT topic ;)
Maar nee, dat hoeft in de meeste gevallen eigenlijk niet, je kan ze gewoon resetten waar ze nu zitten.
Moest dat niet lukken, dan is het idd aangeraden om dichter bij je stickje te gaan zitten om te pairen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@_ferry_ Dichtbij is meestal niet nodig. Zou het alleen zeker niet met de groep doen. Gewoon even beugeltje los en ze in en uit de fitting schroeven (de 6x) één voor één.

En natuurlijk locatie fix :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@_ferry_ het kan zijn dat je ze 2x moet resetten.

1x de 6-6 roulatie voor het ontkoppelen van de remote, en 1x de 6-6 roulatie om in pairing modus te komen.

Je merkt het vanzelf, als ze 2x fel branden en dan gedimt gaan pulseren zijn ze “gereset”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Inmiddels 1 gekoppeld, vanaf de 1e etage lukte dat niet, dus 1 lamp losgehaald en mee naar beneden genomen.
Na een paar keer die 6* powercycle (snel uitvoeren) ging hij faden en lukte het koppelen.
Voor nu heb ik er 1, wat voldoende is voor de bepaling of de badkamer in gebruik is. Dan kan ik op basis van o.a. aanwezigheid en temperatuur bepalen of het (nog aan te schaffen) IR warmtepaneel aan moet.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 15-10-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-07 10:39
Ik draai zigbee2mqtt als de officiële addon op Home Assistant, en dat weer op Home Assistant OS op een RPi4.

Nu zit ik wat te hannessen met een unsupported device en wil wat gaan proberen met een herdsman converter bestand (volgens de z2m "how to support new devices"), maar ik weet niet waar ik dat . js bestand moet neerzetten. z2m heeft meerdere 'eigen'config bestanden (configuration.yaml, groups.yaml, en nog meer?), maar ik kan alleen configuration.yaml via de supervisor in de HA webinterface editen. Wanneer ik via ssh inlog op de Rpi4 zie ik alleen HA bestanden, geen z2m bestanden. HA draait alle add-ons onder HA OS in een dockerachtige omgeving. Heeft iemand al uitgevonden hoe ik in deze omgeving de config bestanden van z2m kan beheren / editen?

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@bartve Makkelijkste vind ik via de Samba addon. Waar ze exact staan is beetje afhankelijk van wanneer je bent begonnen met Zigbee2MQTT en of je het aangepast hebt. Vroeger stonden alle files in /share/zigbee2mqtt en tegenwoordig is /config/zigbee2mqtt de standaard map.

Volgens mij moeten biede ook via SSL te bereiken zijn maar ik draai op dit moment geen HA OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik overweeg mijn goedkope rookmelders te vervangen door de Xiaomi rookmelders. Kan iemand iets roepen over hoe lang die meegaan op een (meegeleverde) batterij? De goedkope meuk die ik nu heb, moet ieder jaar 12 euro aan batterijen in, x6 stuks. Daar heb ik eigenlijk niet zo'n zin meer in...

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, zigbee n00bisme incoming, maar ik dacht gisteren mij Tradfri bewegingssensor uit te lezen met de stick+HA. Die sensor stuurt een lamp aan op de overloop, hartstikke handig, maar ik wil gewoon de status van die sensor binnenhalen.
Dat gaat niet?
Ik moet de module resetten, en dan kan ik hem na een paar pogingen koppelen aan de stick. Maar daarna kan ik hem niet meer koppelen aan de lamp, of vice versa. Is dat echt hoe zigbee (of deze specifieke sensor) in elkaar steekt?
Of moet ik misschien maar de lamp toevoegen in plaats van de sensor als alternatief?
Of met dit aan de gang? https://www.zigbee2mqtt.io/information/binding

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 18-10-2021 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@_ferry_ Als je het direct wilt, zonder HA, moet je volgens mij inderdaad aan de slag met binding. Iets wat ik zelf ook nog steeds niet geprobeerd heb...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:19
@_ferry_ @Septillion Binden is relatief eenvoudig via het Zigbee2MQTT dashboard
  1. Lampen & schakelaars voorzien van een update
  2. Een groep aanmaken en een lamp toevoegen aan de groep
  3. De schakelaar selecteren en het tabblad 'Bind' openen
  4. De standaardgroep unbinden
  5. Een nieuwe bind toevoegen en toewijzen aan de nieuwe groep. Je kunt rustig alle clusters aanvinken, de cluster die je niet kunt binden worden genegeerd
Hierna kon ik de groep in HA uitlezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-06 13:11
Ik draai zigbee2mqtt icm home assistant nu al ruim een jaar met tevredenheid maar ik zit vast met het volgende:

Sinds enkele weken werken alle Xiaomi motion sensoren (RTCGQ01LM) heel traag. Voorheen werd motion binnen een seconde doorgegeven aan Home Assistant, nu duurt dit tientallen seconden (soms minuten).

De sensoren hebben ongeveer een jaar heel snel vlot gewerkt dus volgens mij is het geen dekking probleem. Helaas weet ik niet meer wat het probleem heeft getriggerd. De i3 laptop met de docker containers is een keer uitgevallen maar het kan ook door een versie update ergens gekomen zijn.

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
  1. ZZH! stick voorzien van een nieuwe firmware
  2. MQTT container teruggedraaid van 2.0.12 naar 2.0
  3. Zigbee2MQTT teruggedraaid naar 1.19.1
  4. Batterijen van de motionsensoren nagemeten
  5. debug aangezet in logs om te zien of er iets te merken valt op de tijd dat de motionsensor had moeten reageren
  6. wifi nagekeken, channel 11 is ongebruikt en zigbee zit op 24
De vertraging is soms 70 seconden!
Alle routers (ongeveer 20) zijn wel ontzettend snel.
Heeft iemand nog ideeën waar ik naar zou kunnen kijken? Lampen die pas een minuut later aangaan terwijl je in het donker loopt is slecht voor de WAF :9

[ Voor 4% gewijzigd door rbrt op 19-10-2021 00:47 ]

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@Rembock
Ik zal binnenkort eens een poging wagen. Blijft IMHO een aparte manier van communiceren, maar misschien dat ik tzt de logica er van ga inzien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
@rbrt, welke kernel draai je ? Zie #8663

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/8663

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
Bedankt! Ik had die bug inderdaad gezien maar mijn zigbee2mqtt draait in een docker container, speelt datzelfde issue dan ook?

De ubuntu server met de docker engine draait 4.15.0-159-generic (18.04.5 LTS), die zie ik niet in het lijstje staan maar misschien is die simpelweg te oud? Misschien wordt het sowieso tijd voor een kernel update..

edit: in de bug comment zie ik iemand met dezelfde kernel en hetzelfde probleem..

[ Voor 13% gewijzigd door rbrt op 19-10-2021 09:19 ]

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
Ook in docker speelt het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
francisp schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 09:47:
Ook in docker speelt het probleem.
Bedankt @francisp het is logisch dat dit ook in Docker speelt (die leunt gewoon op de Linux kernel en bijbehorende driver).

Ik heb een rollback gedaan naar 4.15.0-158-generic en het probleem is dan opgelost, dus het ligt inderdaad aan de bug die je hebt genoemd. Binnenkort zal ik de distributie upgraden naar een versie die wel gefixed is.

Ook heb ik deze bevinding gedeeld in de comment van de bug.

Nogmaals dank,ik heb me wekenlang kapot gezocht en geërgert :F

[ Voor 5% gewijzigd door rbrt op 19-10-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:04
Ik heb een Zigbee stick binnen en heb alles werkend gekregen. Tot aan het toevoegen van een Ikea tradfri aan domoticz. Ik heb deze error in de log van domoticz staan en vermoed dat het er mee te maken heeft. Ik kan er alleen niets mee.

In de log van zigbee2mqtt krijg ik te zien dat de lamp zich aanmeld. hij wordt echter niet toegevoegd aan domoticz

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
info  2021-10-19 15:10:57: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_connected"}'
info  2021-10-19 15:11:01: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5","ieee_address":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_announce"}'
info  2021-10-19 15:11:01: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"announce","meta":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_announced"}'
info  2021-10-19 15:13:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xb4e3f9fffe3a85f5', payload '{"linkquality":81,"update":{"state":"available"},"update_available":true}'
info  2021-10-19 15:13:46: Update available for '0xb4e3f9fffe3a85f5'
info  2021-10-19 15:13:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Update available for '0xb4e3f9fffe3a85f5'","meta":{"device":"0xb4e3f9fffe3a85f5","status":"available"},"type":"ota_update"}'
info  2021-10-19 15:14:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5","ieee_address":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_announce"}'
info  2021-10-19 15:14:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"announce","meta":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_announced"}'

code:
1
2
3
4
Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) failed to load 'plugin.py', Python Path used was '/home/pi/domoticz/plugins/zigbee2mqtt/:/usr/lib/python37.zip:/usr/lib/python3.7:/usr/lib/python3.7/lib-dynload:/usr/local/lib/python3.7/dist-packages:/usr/lib/python3/dist-packages:/usr/lib/python3.7/dist-packages'.
2021-10-19 14:56:58.539 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Module Import failed, exception: 'ModuleNotFoundError'
2021-10-19 14:56:58.539 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Module Import failed: ' Name: DomoticzEx'
2021-10-19 14:56:58.539 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Error Line details not available.

[ Voor 41% gewijzigd door Boinkie op 19-10-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stringbean
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-07 22:23
Vraagje,

Heb een zzh stick vanaf het begin, wil er eigenlijk eentje bij hebben maar https://electrolama.com/ heeft ze niet op voorraad of verscheept nog steeds niet naar binnen de EU.

Dus ik twijfel om de https://slae.sh/ stick te nemen.

ZZH CC2652R
SLAE CC2652RB

Dit gaat zeker problemen opleveren en zal alles opnieuw moeten pairen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 16:29
stringbean schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:20:
Vraagje,

Heb een zzh stick vanaf het begin, wil er eigenlijk eentje bij hebben maar https://electrolama.com/ heeft ze niet op voorraad of verscheept nog steeds niet naar binnen de EU.

Dus ik twijfel om de https://slae.sh/ stick te nemen.

ZZH CC2652R
SLAE CC2652RB

Dit gaat zeker problemen opleveren en zal alles opnieuw moeten pairen?
Wat betreft het opnieuw pairen en van stick veranderen staat in de FAQ van Zigbee2MQTT.
Wellicht dat je daar het antwoord op je vraag kan vinden?
https://www.zigbee2mqtt.io/information/FAQ.html

Ik ben zelf van de CC2531 naar de slae.sh CC2652RB stick gegaan. Daarbij heb ik er voor gekozen om alles opnieuw te pairen aangezien ik van v1.2 naar v3.0 firmware ging. Zo te lezen in de FAQ was dat overigens ook nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door JustinoFTW op 19-10-2021 15:49 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:04
Boinkie schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:18:
Ik heb een Zigbee stick binnen en heb alles werkend gekregen. Tot aan het toevoegen van een Ikea tradfri aan domoticz. Ik heb deze error in de log van domoticz staan en vermoed dat het er mee te maken heeft. Ik kan er alleen niets mee.

In de log van zigbee2mqtt krijg ik te zien dat de lamp zich aanmeld. hij wordt echter niet toegevoegd aan domoticz

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
info  2021-10-19 15:10:57: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_connected"}'
info  2021-10-19 15:11:01: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5","ieee_address":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_announce"}'
info  2021-10-19 15:11:01: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"announce","meta":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_announced"}'
info  2021-10-19 15:13:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0xb4e3f9fffe3a85f5', payload '{"linkquality":81,"update":{"state":"available"},"update_available":true}'
info  2021-10-19 15:13:46: Update available for '0xb4e3f9fffe3a85f5'
info  2021-10-19 15:13:46: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"Update available for '0xb4e3f9fffe3a85f5'","meta":{"device":"0xb4e3f9fffe3a85f5","status":"available"},"type":"ota_update"}'
info  2021-10-19 15:14:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/event', payload '{"data":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5","ieee_address":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_announce"}'
info  2021-10-19 15:14:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/log', payload '{"message":"announce","meta":{"friendly_name":"0xb4e3f9fffe3a85f5"},"type":"device_announced"}'

code:
1
2
3
4
Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) failed to load 'plugin.py', Python Path used was '/home/pi/domoticz/plugins/zigbee2mqtt/:/usr/lib/python37.zip:/usr/lib/python3.7:/usr/lib/python3.7/lib-dynload:/usr/local/lib/python3.7/dist-packages:/usr/lib/python3/dist-packages:/usr/lib/python3.7/dist-packages'.
2021-10-19 14:56:58.539 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Module Import failed, exception: 'ModuleNotFoundError'
2021-10-19 14:56:58.539 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Module Import failed: ' Name: DomoticzEx'
2021-10-19 14:56:58.539 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Error Line details not available.
Probleem opgelost. Moest updaten naar de beta van domoticz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:20
Probleem:
Na opstarten van mijn Raspberry faalt het opstarten van de MQTT-server:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
pi@pi3-domoticz:~ $ sudo systemctl status mosquitto.service
● mosquitto.service - Mosquitto MQTT Broker
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mosquitto.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: failed (Result: exit-code) since Wed 2021-10-20 14:08:01 CEST; 1min 52s ago
     Docs: man:mosquitto.conf(5)
           man:mosquitto(8)
  Process: 485 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 486 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 487 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 488 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto /run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 489 ExecStart=/usr/sbin/mosquitto -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf (code=exited, status=1/FAILURE)
 Main PID: 489 (code=exited, status=1/FAILURE)

Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: mosquitto.service: Service RestartSec=100ms expired, scheduling restart.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: mosquitto.service: Scheduled restart job, restart counter is at 5.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: Stopped Mosquitto MQTT Broker.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: mosquitto.service: Start request repeated too quickly.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: mosquitto.service: Failed with result 'exit-code'.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: Failed to start Mosquitto MQTT Broker.

Logging in mosquitto.log:
code:
1
2
3
4
1634731681: mosquitto version 2.0.12 starting
1634731681: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1634731681: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1634731681: Error: Cannot assign requested address

Na een handmatige herstart start hij wel netjes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
pi@pi3-domoticz:~ $ sudo systemctl restart mosquitto.service
   Loaded: loaded (/lib/systemd/system/mosquitto.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: active (running) since Wed 2021-10-20 14:10:06 CEST; 1s ago
  Process: 925 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 926 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 927 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 928 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto /run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
 Main PID: 929 (mosquitto)
    Tasks: 1 (limit: 2059)
   CGroup: /system.slice/mosquitto.service
           └─929 /usr/sbin/mosquitto -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf

Oct 20 14:10:06 pi3-domoticz systemd[1]: Starting Mosquitto MQTT Broker...
Oct 20 14:10:06 pi3-domoticz mosquitto[929]: 1634731806: Loading config file /etc/mosquitto/conf.d/default.conf
Oct 20 14:10:06 pi3-domoticz systemd[1]: Started Mosquitto MQTT Broker.

code:
1
2
3
4
1634731806: mosquitto version 2.0.12 starting
1634731806: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1634731806: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1634731806: mosquitto version 2.0.12 running

Workaround:
Ik gebruik Monit voor het monitoren van mijn processen en als deze na een paar minuten start met monitoren restart hij MQTT. Dit is effectief, maar gedurende de eerste 5 minuten na reboot van de Raspberry ligt de domotica op z'n gat.

Symptomen:
De melding Error: Cannot assign requested address suggereert dat mqtt nog geen IP-adres kan koppelen aan het proces. Ik heb in de config-file het IP-adres van eth0 opgegeven (listener 1883 192.168.100.150) en dat werd uitgegeven door mijn DHCP-server.

Zelf al geprobeerd:
Doordat het lijkt dat er geen IP-adres is om aan het process te koppelen heb ik het IP-adres nu statisch geconfigureerd ipv via DHCP. Doordat het IP-adres nu niet opgevraagd hoeft te worden zou het netwerk eerder beschikbaar moeten zijn... zou je denken... helaas geen verbetering
In de mosquitto.service heb ik aangegeven dat de service afhankelijk is van network-online.target, maar helaas ook geen verbetering
code:
1
2
3
4
5
[Unit]
Description=Mosquitto MQTT Broker
Documentation=man:mosquitto.conf(5) man:mosquitto(8)
After=network-online.target
Wants=network-online.target

Iemand nog een beter idee? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
mbuurman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:15:
{.....}
Doordat het lijkt dat er geen IP-adres is om aan het process te koppelen heb ik het IP-adres nu statisch geconfigureerd ipv via DHCP. Doordat het IP-adres nu niet opgevraagd hoeft te worden zou het netwerk eerder beschikbaar moeten zijn... zou je denken... helaas geen verbetering
In de mosquitto.service heb ik aangegeven dat de service afhankelijk is van network-online.target, maar helaas ook geen verbetering
code:
1
2
3
4
5
[Unit]

Heb je ook Required=network-online.target geprobeerd in mosquitto.service dat schijnt strikter te zijn dan Wants.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Als je een lamp een transitie laat doen, dan wordt in HA het geplande eindresultaat laten zien. Toen de Hue Hub hier nog gebruikt werd was die transitie live te volgen in HA; je zag de slider bewegen. Is dit ook mogelijk in Z2M? Ik kan de eventueel relevante pagina niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vmb
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-05-2024

vmb

Kan iemand mij helpen? Ik loop vast met een herinstallatie.

Situatie: Rpi3 op Raspian OS, met een cc2531 stick. Verder niets.
Mosquitto geinstalleerd: werkend. (naar mijn idee- mosquitto -v geeft de goede melding)
Zigbee2mqtt geïnstalleerd: Naar mijn idee werkend (zie log hieronder).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
info  2021-10-20 15:47:11: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2021-10-20.15-47-07' filename: log.txt
info  2021-10-20 15:47:11: Starting Zigbee2MQTT version 1.21.2 (commit #44922120)
info  2021-10-20 15:47:11: Starting zigbee-herdsman (0.13.149)
info  2021-10-20 15:47:15: zigbee-herdsman started (resumed)
info  2021-10-20 15:47:15: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20201127,"transportrev":2},"type":"zStack12"}'
info  2021-10-20 15:47:15: Currently 0 devices are joined:
warn  2021-10-20 15:47:15: `permit_join` set to  `true` in configuration.yaml.
warn  2021-10-20 15:47:15: Allowing new devices to join.
warn  2021-10-20 15:47:15: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
info  2021-10-20 15:47:15: Zigbee: allowing new devices to join.
info  2021-10-20 15:47:16: Connecting to MQTT server at mqtt://localhost:1883
info  2021-10-20 15:47:16: Connected to MQTT server
info  2021-10-20 15:47:16: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
info  2021-10-20 15:47:16: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"44922120","coordinator":{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20201127,"transportrev":2},"type":"zStack12"},"log_level":"info","network":{"channel":11,"extendedPanID":"0x00124b0018e2ef0c","panID":6754},"permit_join":true,"version":"1.21.2"}'

Nu heb ik twee problemen:
- De controller accepteert geen nieuwe devices/lampen (ondanks dat de lampjes netjes in factory mode gaan).
- In Domoticz (op een ander rpi die verbinding maakt via poort 1883) wordt de verbinding verbroken. Python plugin wordt gezien en plugin zigbee2mqtt ook geinstalleerd. 
Log:
2021-10-20 19:04:34.979 Status: zigbee: (zigbee) Started.
2021-10-20 19:04:34.979 Status: zigbee: (zigbee) Entering work loop.
2021-10-20 19:04:35.198 zigbee: (zigbee) Installing plugin custom page...
2021-10-20 19:04:35.217 zigbee: (zigbee) Installing plugin custom page completed.
2021-10-20 19:04:35.269 zigbee: (zigbee) Connected to MQTT Server: 192.168.0.37:1883
2021-10-20 19:04:35.372 zigbee: (zigbee) Zigbee2mqtt bridge is online
2021-10-20 19:04:35.373 zigbee: (zigbee) Joining new devices is enabled on the zigbee bridge
2021-10-20 19:04:35.374 zigbee: (zigbee) Received available devices list from bridge
2021-10-20 19:04:35.374 zigbee: (zigbee) Received available devices groups from bridge
2021-10-20 19:04:35.196 Status: zigbee: (zigbee) Initialized version 3.1.0-beta

Wie kan mij verder helpen? Na twee dagen tobben en zoeken etc. weet ik het niet meer. Wie wel? Alvast bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 22-10-2021 09:08 . Reden: code-tags ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
mbuurman schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:15:
Probleem:
Na opstarten van mijn Raspberry faalt het opstarten van de MQTT-server:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
   Active: failed (Result: exit-code) since Wed 2021-10-20 14:08:01 CEST; 1min 52s ago
  Process: 485 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 486 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 487 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 488 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto /run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 489 ExecStart=/usr/sbin/mosquitto -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf (code=exited, status=1/FAILURE)
 Main PID: 489 (code=exited, status=1/FAILURE)

Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: mosquitto.service: Service RestartSec=100ms expired, scheduling restart.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: mosquitto.service: Scheduled restart job, restart counter is at 5.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: Stopped Mosquitto MQTT Broker.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: mosquitto.service: Start request repeated too quickly.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: mosquitto.service: Failed with result 'exit-code'.
Oct 20 14:08:01 pi3-domoticz systemd[1]: Failed to start Mosquitto MQTT Broker.

code:
1
2
3
4
1634731681: mosquitto version 2.0.12 starting
1634731681: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1634731681: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1634731681: Error: Cannot assign requested address

Na een handmatige herstart start hij wel netjes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
pi@pi3-domoticz:~ $ sudo systemctl restart mosquitto.service
   Active: active (running) since Wed 2021-10-20 14:10:06 CEST; 1s ago
  Process: 925 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 926 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto /var/log/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 927 ExecStartPre=/bin/mkdir -m 740 -p /run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
  Process: 928 ExecStartPre=/bin/chown mosquitto /run/mosquitto (code=exited, status=0/SUCCESS)
 Main PID: 929 (mosquitto)
    Tasks: 1 (limit: 2059)
   CGroup: /system.slice/mosquitto.service
           └─929 /usr/sbin/mosquitto -c /etc/mosquitto/mosquitto.conf

Oct 20 14:10:06 pi3-domoticz systemd[1]: Starting Mosquitto MQTT Broker...
Oct 20 14:10:06 pi3-domoticz mosquitto[929]: 1634731806: Loading config file /etc/mosquitto/conf.d/default.conf
Oct 20 14:10:06 pi3-domoticz systemd[1]: Started Mosquitto MQTT Broker.

code:
1
2
3
4
1634731806: mosquitto version 2.0.12 starting
1634731806: Config loaded from /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
1634731806: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1634731806: mosquitto version 2.0.12 running

Workaround:
Ik gebruik Monit voor het monitoren van mijn processen en als deze na een paar minuten start met monitoren restart hij MQTT. Dit is effectief, maar gedurende de eerste 5 minuten na reboot van de Raspberry ligt de domotica op z'n gat.

Symptomen:
De melding Error: Cannot assign requested address suggereert dat mqtt nog geen IP-adres kan koppelen aan het proces. Ik heb in de config-file het IP-adres van eth0 opgegeven (listener 1883 192.168.100.150) en dat werd uitgegeven door mijn DHCP-server.

Zelf al geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
[Unit]

waar je schrijft "start hij wel netjes" wordt een andere configfile gerapporteerd, /etc/mosquitto/conf.d/default.conf

ten tweede, ik ken dat "listener *" niet maar wat ik er van lees voeg je dan een listener toe, naast die er standaard al is, maar jij gebruikt daar wel de standaard poort voor, die dus waarschijnlijk al bezet is. als je geen tweede listener wilt, moet je dit gewoon weglaten en de default kun je dan aanpassen bij de "port", en "bind_address"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hoera, ik heb een device te pakken dat (nog) niet ondersteund wordt *O*
Het gaat om een koolmonoxidemelder die zichzelf identificeert als een TuYa TS0212.

Ik loop alleen vast bij het toevoegen van dit apparaat volgens How to support new devices. Bij stap 2 en 3 moet ik namelijk op zoek naar de melding " No converter available' in de logs om vervolgens zelf converters toe te voegen. Alleen krijg ik in het geheel geen melding over ontbrekende converters. Dus hoe zit het dan?

Bij het indrukken en vervolgens loslaten van de testknop krijg ik de volgende twee meldingen:

code:
1
2
3
4
5
Received Zigbee message from 'Koolmonoxidemelder', type 'commandStatusChangeNotification', cluster 'ssIasZone', data '{"extendedstatus":0,"zonestatus":1}' from endpoint 1 with groupID 0
Warning Received message from unsupported device with Zigbee model 'TS0212' and manufacturer name '_TYZB01_wpmo3ja3'
Warning Please see: https://www.zigbee2mqtt.io/how_tos/how_to_support_new_devices.html.
Debug Received Zigbee message from 'Koolmonoxidemelder', type 'commandStatusChangeNotification', cluster 'ssIasZone', data '{"extendedstatus":0,"zonestatus":0}' from endpoint 1 with groupID 0
Warning Received message from unsupported device with Zigbee model 'TS0212' and manufacturer name '_TYZB01_wpmo3ja3'

Logischerwijs is "zonestatus":1 koolmonoxide true en "zonestatus":0 koolmonoxide false.

Maar hoe dan verder?

Als ik bij een andere koolmonoxidemelder kijk zoals de Heiman HS1CA-M, dan ziet het bestand er zo uit:
code:
1
2
3
4
    model: 'HS1CA-M',
        description: 'Smart carbon monoxide sensor',
        vendor: 'HEIMAN',
        fromZigbee: [fz.ias_carbon_monoxide_alarm_1, fz.battery],

Als ik dit deel fromZigbee zo toevoeg aan mijn bestand werkt het niet.

Dit is mijn configuratiebestand tot nu toe:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
const fz = require('zigbee-herdsman-converters/converters/fromZigbee');
const tz = require('zigbee-herdsman-converters/converters/toZigbee');
const exposes = require('zigbee-herdsman-converters/lib/exposes');
const reporting = require('zigbee-herdsman-converters/lib/reporting');
const extend = require('zigbee-herdsman-converters/lib/extend');
const e = exposes.presets;
const ea = exposes.access;

const definition = {
    zigbeeModel: ['TS0212'], 
    model: 'TS0212', 
    vendor: '_TYZB01_wpmo3ja3', // Vendor of the device (only used for documentation and startup logging)
    description: 'Carbon monoxide detector', // Description of the device, copy from vendor site. (only used for documentation and startup logging)
    fromZigbee: [], // We will add this later
    toZigbee: [], // Should be empty, unless device can be controlled (e.g. lights, switches).
    exposes: [e.carbon_monoxide(), e.battery_low(), e.battery()], // Defines what this device exposes, used for e.g. Home Assistant discovery and in the frontend
};

module.exports = definition;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gizz Ook al naar How to support new Tuya devices gekeken? TuYa doet dingen soms net wat anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbuurman
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:20
Step5 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:52:
[...]

waar je schrijft "start hij wel netjes" wordt een andere configfile gerapporteerd, /etc/mosquitto/conf.d/default.conf

ten tweede, ik ken dat "listener *" niet maar wat ik er van lees voeg je dan een listener toe, naast die er standaard al is, maar jij gebruikt daar wel de standaard poort voor, die dus waarschijnlijk al bezet is. als je geen tweede listener wilt, moet je dit gewoon weglaten en de default kun je dan aanpassen bij de "port", en "bind_address"
Thx voor je reactie en scherp opgemerkt!

Het verschil in config-file is te verklaren, in de /mosquitto/conf.d/default.conf staat aanvullende config tov de /mosquitto/mosquitto.conf

Zie de inhoud van /etc/mosquitto/mosquitto.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
pi@pi3-domoticz:~ $ cat /etc/mosquitto/mosquitto.conf

# Place your local configuration in /etc/mosquitto/conf.d/
#
# A full description of the configuration file is at
# /usr/share/doc/mosquitto/examples/mosquitto.conf.gz

pid_file /run/mosquitto/mosquitto.pid

persistence true
persistence_location /var/lib/mosquitto/

log_dest file /var/log/mosquitto/mosquitto.log

include_dir /etc/mosquitto/conf.d

/conf.d/default.conf
code:
1
2
3
4
5
6
pi@pi3-domoticz:/etc/mosquitto/conf.d $ cat default.conf
allow_anonymous false

password_file /etc/mosquitto/passwd

listener 1883 192.168.100.150

Voor wat betreft de listener denk ik dat ik dat goed geïmplementeerd heb volgens de documentatie van Mosquitto:

bind_address (address)
This option is deprecated and will be removed in a future version. Use the listener instead.

Listen for incoming network connections on the specified IP address/hostname only. This is useful to restrict access to certain network interfaces. To restrict access to mosquitto to the local host only, use "bind_address localhost". This only applies to the default listener. Use the listener option to control other listeners.

It is recommended to use an explicit listener rather than rely on the implicit default listener options like this.

port (port number)
This option is deprecated and will be removed in a future version. Use the listener instead.
Set the network port for the default listener to listen on. Defaults to 1883.
Not reloaded on reload signal.
It is recommended to use an explicit listener rather than rely on the implicit default listener options like this.

listener )port) [bind address/host/unix socket path]
Listen for incoming network connection on the specified port. A second optional argument allows the listener to be bound to a specific ip address/hostname. If this variable is used and neither the global bind_address nor port options are used then the default listener will not be started.

The bind address/host option allows this listener to be bound to a specific IP address by passing an IP address or hostname.

UPDATE:
Ik heb bij het listener commando nu het IP-adres weggehaald en nu start de mqtt-server wel gelijk op na reboot van de Raspberry.

De server luistert nu dus op alle interfaces op poort 1883, maar aangezien ik toch maar 1 interface actief heb is dat voor nu geen issue:
code:
1
2
3
4
pi@pi3-domoticz:/etc/systemd/system $ netstat -l
Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State
tcp        0      0 0.0.0.0:1883            0.0.0.0:*               LISTEN

[ Voor 8% gewijzigd door mbuurman op 22-10-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Septillion schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:43:
@Gizz Ook al naar How to support new Tuya devices gekeken? TuYa doet dingen soms net wat anders.
Dat is zacht uitgedrukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nee, die link heb ik blijkbaar vakkundig genegeerd :*)
Dank, ik daar zondag eens mee aan de slag. Tot die tijd ben ik niet thuis en dan is op het testknopje van de sensor drukken wat lastig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
Vorige week heb ik een IKEA Styrbar gekocht met de bedoeling deze te koppelen aan zigbee2mqtt en bij voorkeur direct aan enkele hue-lampen.

In eerste instantie werkte het direct koppelen met zigbee2mqtt prima. Vervolgens had ik het idee om de afstandsbediening te koppelen aan 4 gu10-spots in onze keuken, zodat ook bij uitval van z2m/hass de lampen te bedienen zouden zijn. Eerst in de webinterface wat zitten rommelen met een group, maar dat werkte niet zoals ik dacht. Vervolgens de afstandsbediening met de pairknop direct aan de hue-lampen geprobeerd te koppelen, maar met lang indrukken van de pairknop gebeurt er niks. Nu lukt het mij echter niet meer om de afstandsbediening aan zigbee2mqtt te koppelen. Heb de pairknop weer lang ingedrukt, de batterijen eruit gehad etc., het device verwijderd uit de configuration.yaml maar bij het indrukken van de pairknop zie ik nu niets meer in de zigbee2mqtt-logs.

Iemand nog ideeën hoe ik deze afstandsbediening weer aan zigbee2mqtt gekoppeld krijg? En is het mogelijk de afstandsbediening direct aan hue-lampen te koppelen, al dan niet via groups in z2m?

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Om de afstandsbediening aan Z2M te koppelen hoef je volgens mij alleen kort op het middelste knopje aan de achterkant te drukken terwijl je hem dichtbij de zigbee-stick houdt. De andere vragen weet ik zelf ook niet maar hoop dat iemand anders het wel weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:56
De Styrbar koppelen aan Z2M gaat dmv 4x binnen 5 sec de knop indrukken (dus geen long-press). Zie ook: https://www.zigbee2mqtt.i...html#ikea-e2001%252Fe2002

Al moet ik wel zeggen dat ik er laatst ook problemen mee had. Styrbar reageerde er totaal niet op. En toen opeens deed ie het. Geen idee wat het probleem was...

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brontosaurus99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 10:41
musicpixel schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:47:
De Styrbar koppelen aan Z2M gaat dmv 4x binnen 5 sec de knop indrukken (dus geen long-press). Zie ook: https://www.zigbee2mqtt.i...html#ikea-e2001%252Fe2002

Al moet ik wel zeggen dat ik er laatst ook problemen mee had. Styrbar reageerde er totaal niet op. En toen opeens deed ie het. Geen idee wat het probleem was...
Ik heb wat issues gehad met het koppelen van 4 verschillene ikea remotes (2x 2button, 2x 5button). Om of een andere reden faalden een aantal ervan meerdere keren, en opeens werkten ze.
Kost wat tijd, steeds opnieuw proberen, maar uiteindelijk pairen ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:30

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik snap het ff niet meer met Z2M.

Ik gebruikte eigenlijk best vaak de mqqt explorer om dit in me zigbee netwerk aan te passen. Echter zijn alle paden aangepast ofzo?

Voorbeeld vroeger gebruikte ik voor verwijderen:
zigbee2mqtt/bridge/request/device/remove

en dat is nu sinds een tijdje
zigbee2mqtt/bridge/config/remove

Waardoor/ wanneer is dit aangepast?
en is er een lijst beschikbaar zoals hier, wat alle commando nu zijn?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:19
@Winnetou Alleen de IKEA E1524/E1810, E1743, E1766, E1744 en de E1525/E1745 kun je m.b.v. binding aan groepen koppelen in z2m. Als 1 van deze remotes niet iets is wat je zoekt kun je eventueel naar een ander merk kijken dat ondersteuning biedt voor binding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
musicpixel schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:47:

Oeps, ik bedoelde uiteraard 4x drukken, dan gaat het lampje op de afstandsbediening ook branden, maar vervolgens zie ik niks in de z2m-logs. Dit ging de eerste keer wel goed, maar na het verwijderen van het device in z2m niet meer. Wellicht zit ergens nog een restant waardoor dit niet als nieuw apparaat tevoorschijn komt?
Rembock schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 13:28:
@Winnetou Alleen de IKEA E1524/E1810, E1743, E1766, E1744 en de E1525/E1745 kun je m.b.v. binding aan groepen koppelen in z2m. Als 1 van deze remotes niet iets is wat je zoekt kun je eventueel naar een ander merk kijken dat ondersteuning biedt voor binding :)
Ah top. Wist niet dat het expliciet in de docs aangegeven stond. Heb ik natuurlijk net een nieuwe versie van de remote gekocht 8)7 (de oude hadden ze ook nog liggen, maar ik dacht de nieuwe zal wel meer functies hebben..). Nu maar een gewone button op de kop tikken en die gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
Winnetou schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 15:36:
[...]
Oeps, ik bedoelde uiteraard 4x drukken, dan gaat het lampje op de afstandsbediening ook branden, maar vervolgens zie ik niks in de z2m-logs. Dit ging de eerste keer wel goed, maar na het verwijderen van het device in z2m niet meer. Wellicht zit ergens nog een restant waardoor dit niet als nieuw apparaat tevoorschijn komt?

[...]
Ah top. Wist niet dat het expliciet in de docs aangegeven stond. Heb ik natuurlijk net een nieuwe versie van de remote gekocht 8)7 (de oude hadden ze ook nog liggen, maar ik dacht de nieuwe zal wel meer functies hebben..). Nu maar een gewone button op de kop tikken en die gebruiken.
lukt het niet om hem zelf te laten koppelen met de lamp? koppelknopje ingedrukt houden en naast de lamp houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brontosaurus99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 10:41
Step5 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 22:20:
[...]

lukt het niet om hem zelf te laten koppelen met de lamp? koppelknopje ingedrukt houden en naast de lamp houden?
Mijn ervaring is dat wanneer je dit doet, dan is deze alleen maar aan je lamp gekoppeld, en verder niks.
Vandaar dat je eerst met Z2M kunt koppelen en vervolgens binding met groeps kunt gebruiken, maar niet iedere remote ondersteunt dit.

[ Voor 16% gewijzigd door Brontosaurus99 op 25-10-2021 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-07 07:16
Wat voor e27 lampen, liefst temperatuur instelbaar, raden jullie aan als budget lampen voor op zolder? lidl/xiaomi//tradfri/ tuya/ … welke makkelijk met de z2m omgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Megalomania Zelf een set Trafri filament lampen, daar geen enkel probleem mee icm Zigbee2MQTT. Zou dus zo een temperatuur instelbare van ze kopen. Maar heb er geen ervaring mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 26-10-2021 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:56
@Megalomania Ik heb hier een stel IKEA Tradfri kleurenlampen:
met afstandsbediening: https://www.ikea.com/nl/n...en-wit-spectrum-60462432/
zonder afstandsbediening: https://www.ikea.com/nl/nl/search/products/?q=70439158

Waren eenvoudig te koppelen, zowel aan Z2M als aan Hue Bridge. De a.b. was wat meer gedoe, maar lukte uiteindelijk wel (aan Z2M, Hue niet geprobeerd)

Wat ik wel merk is dat als ik een lamp
1. instel op bijvoorbeeld blauw
2. dan uit doe
3. en vervolgens aan wil doen op wit
Dat de lamp eerst aangaat op blauw en dan pas verandert naar wit.

Vanuit de uit stand, en dan aan dimmen met transition is niet super vloeiend (maar voor mij acceptabel)

Ze kunnen niet lager dan 2700K, de Hue White Ambiance lampen kunnen tot 2200K.

Ben ik er tevreden over? De Hue lampen zijn kwalitatief en functioneel wel beter, maar gezien de prijs, 18 vs 55 euro voor de kleurenlamp, ben ik best tevreden met de IKEA lampen.

Ik heb overigens ook een witte (dimbaar maar niet temperatuur instelbaar) gehad, nl deze:
https://www.ikea.com/nl/nl/search/products/?q=10435926
Maar daar was ik niet tevreden over. Er zat tussen het indrukken van de knop en het daadwerkelijk aan gaan van de lamp zo'n 2 seconden. Misschien dat ik toevallig een slecht exemplaar had, maar heb m teruggebracht.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winnetou
  • Niet online
Brontosaurus99 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 07:07:
[...]

Mijn ervaring is dat wanneer je dit doet, dan is deze alleen maar aan je lamp gekoppeld, en verder niks.
Vandaar dat je eerst met Z2M kunt koppelen en vervolgens binding met groeps kunt gebruiken, maar niet iedere remote ondersteunt dit.
De Ikea Styrbar direct aan een hue-lamp koppelen lukte mij ook niet. 4x de pairknop indrukken vlak naast een hue-lamp had geen enkel effect.

Inmiddels is het wel gelukt de remote opnieuw met zigbee2mqtt te pairen. Verderop in de meterkast hing nog een hue-bridge en blijkbaar verstoort die het koppelproces. Toen ik de stroom van die bridge haalde lukte het pairen opeens wel. Vreemd, want alle andere Xiaomi-devices en hue-lampen pair ik gewoon vanuit de positie waar ze uiteindelijk komen en dan heb ik nooit last van die bridge (die een oude livingcolors aanstuurt).

Ook maar een Ikea on/off-switch (IKEA E1743) gekocht, die ondersteunt inderdaad wel binding en reageert daarmee direct, ook voor dimmen. Precies wat ik zocht :)

[ Voor 7% gewijzigd door Winnetou op 26-10-2021 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
Winnetou schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
De Ikea Styrbar direct aan een hue-lamp koppelen lukte mij ook niet. 4x de pairknop indrukken vlak naast een hue-lamp had geen enkel effect.

Inmiddels is het wel gelukt de remote opnieuw met zigbee2mqtt te pairen. Verderop in de meterkast hing nog een hue-bridge en blijkbaar verstoort die het koppelproces. Toen ik de stroom van die bridge haalde lukte het pairen opeens wel. Vreemd, want alle andere Xiaomi-devices en hue-lampen pair ik gewoon vanuit de positie waar ze uiteindelijk komen en dan heb ik nooit last van die bridge (die een oude livingcolors aanstuurt).

Ook maar een Ikea on/off-switch (IKEA E1743) gekocht, die ondersteunt inderdaad wel binding en reageert daarmee direct, ook voor dimmen. Precies wat ik zocht :)
met 4 keer achter elkaar de pairknop drukken reset je de knop.

Heb zojuist even zitten spelen met mijn styrbar i.c.m. een Lidl lamp (al eerder gekoppeld in Z2M), Zigbee2MQTT en een Conbee II;
En als volgt aan de praat gekregen:
  1. Zigbee2MQTT: "Permit join" aanzetten
  2. Styrbar: 4 keer het pairing knopje bedienen (binnen 5 seconden vlgs handleiding)
  3. even wachten tot de knop gekoppeld is
  4. Styrbar: naast de lamp houden en pairing knop ingedrukt houden tot ledje gaat branden (10 seconden vlgs handleiding)
  5. lamp geeft visueel signaal, klaar
bijzonderheden:
  • Met de Lidl lamp werk kleurtemperatuur verstellen niet direct met de knop
  • op enig moment was de lamp gereset (slechte lichtschakelaar) en dus uit het netwerk. Toen wilde de knop niet direct koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
mbuurman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:54:
[...]

Voor wat betreft de listener denk ik dat ik dat goed geïmplementeerd heb volgens de documentatie van Mosquitto:

bind_address (address)

Listen for incoming network connections on the specified IP address/hostname only. This is useful to restrict access to certain network interfaces. To restrict access to mosquitto to the local host only, use "bind_address localhost". This only applies to the default listener. Use the listener option to control other listeners.

port (port number)
Set the network port for the default listener to listen on. Defaults to 1883.
Not reloaded on reload signal.

listener )port) [bind address/host/unix socket path]
Listen for incoming network connection on the specified port. A second optional argument allows the listener to be bound to a specific ip address/hostname. If this variable is used and neither the global bind_address nor port options are used then the default listener will not be started.

The bind address/host option allows this listener to be bound to a specific IP address by passing an IP address or hostname.

UPDATE:
Ik heb bij het listener commando nu het IP-adres weggehaald en nu start de mqtt-server wel gelijk op na reboot van de Raspberry.

De server luistert nu dus op alle interfaces op poort 1883, maar aangezien ik toch maar 1 interface actief heb is dat voor nu geen issue:
code:
1
2
3
4
pi@pi3-domoticz:/etc/systemd/system $ netstat -l
Active Internet connections (only servers)
Proto Recv-Q Send-Q Local Address           Foreign Address         State
tcp        0      0 0.0.0.0:1883            0.0.0.0:*               LISTEN
Tnx voor de info. Ik zit nog op een oudere versie zie ik (1.6.8). Nog niet zo lang geleden geïnstalleerd dus vond het al gek dat zoiets dan niet in de configuratie vermeld stond.

Mooi dat het nu werkt, alleen weten we nu jammer genoeg nog niet wat de reden was dat het eerst dus niet werkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ze-ro
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-06 20:27
Ik heb gisteren mijn zigbee2mqtt een update gegeven naar versie 1.21.2, hierna werkte in home assistant de groepen niet meer (tradfri).
Ik heb daarna versie 1.21.1 geinstalleerd en nu werken de groepen verlichting wel...
De home assistant is ook op de nieuwste versie.

In log zigbee2mqtt zie ik de volgende fout melding als ik een groep schakel:

Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: (node:713) UnhandledPromiseRejectionWarning: TypeError: Object.fromEntries is not a function
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at Publish.onMQTTMessage_ (/opt/zigbee2mqtt/lib/extension/publish.ts:146:20)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at EventEmitter.emit (events.js:203:15)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at EventBus.emitMQTTMessage (/opt/zigbee2mqtt/lib/eventBus.ts:94:72)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at MQTT.onMessage (/opt/zigbee2mqtt/lib/mqtt.ts:112:27)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at MqttClient.emit (events.js:198:13)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at MqttClient._handlePublish (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/mqtt/lib/client.js:1277:12)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at MqttClient._handlePacket (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/mqtt/lib/client.js:410:12)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at work (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/mqtt/lib/client.js:321:12)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at Writable.writable._write (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/mqtt/lib/client.js:335:5)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: at doWrite (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/readable-stream/lib/_stream_writable.js:409:139)
Oct 26 17:37:35 raspberrypi npm[698]: (node:713) UnhandledPromiseRejectionWarning: Unhandled promise rejection. This error originated either by throwing inside of an async function without a catch block, or by rejecting a promise which was not handled with .catch(). (rejection id: 2)

Iemand ditzelfde probleem? , en weet iemand wat ik er aan kan doen?

Is al opgelost....

[ Voor 4% gewijzigd door ze-ro op 27-10-2021 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Op z'n zachtst gezegd een flinke bevalling.. in ieder geval met mijn kennis en ervaring :z

Ik heb TS0212.js aangepast volgens die guide:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
const fz = require('zigbee-herdsman-converters/converters/fromZigbee');
const tz = require('zigbee-herdsman-converters/converters/toZigbee');
const exposes = require('zigbee-herdsman-converters/lib/exposes');
const reporting = require('zigbee-herdsman-converters/lib/reporting');
const extend = require('zigbee-herdsman-converters/lib/extend');
const e = exposes.presets;
const ea = exposes.access;
const tuya = require("zigbee-herdsman-converters/lib/tuya")

const definition = {
    fingerprint: [
        {

modelID: 'TS0212',
            manufacturerName: '_TYZB01_wpmo3ja3'
        },
    ],
    model: 'TS0212', 
    vendor: 'TuYa_', // Vendor of the device (only used for documentation and startup logging)
    description: 'Carbon monoxide detector', // Description of the device, copy from vendor site. (only used for documentation and startup logging)
    fromZigbee: [fz.tuya_data_point_dump,],
    toZigbee: [tz.tuya_data_point_test,],
    configure: async (device, coordinatorEndpoint, logger) => {
        const endpoint = device.getEndpoint(1);
        await reporting.bind(endpoint, coordinatorEndpoint, ['genBasic']);
    },
    exposes: [e.carbon_monoxide(), e.battery_low(), e.battery()], // Defines what this device exposes, used for e.g. Home Assistant discovery and in the frontend
};

module.exports = definition;

Volgens de guide zorgt..
code:
1
 fz.tuya_data_point_dump

ervoor dat er data wordt weggeschreven naar data/tuya.dump.txt als ik op het testknopje van de melder druk.

Helaas pindakaas, data/tuya.dump.txt kan ik nergens terugvinden. Ik gebruik Z2M als add-on in Home Assistant. In issue Cannot find 'data/tuya.dump.txt' mentioned in guide lees ik dat iemand het zo opgelost heeft:
Fix was to add "/" before "data/tuya.dump.txt":

With the plug in running,

SSH into zigbee2MQTT container: docker exec -it $(docker ps -f name=addon_45df7312_zigbee2mqtt -q) bash

Then locate fromZigbee.js (app/... Converters/.... ...herdsman converteres..... And add a "/" in front of data in the line "fs.appendFile('data/tuya.dump.txt', dataStr, (err)" --> "fs.appendFile('/data/tuya.dump.txt', dataStr, (err)"

Then save and exit the file
cd /data

tuya.dump.txt is visible there
Nou gaat het bij mij in stap 1 al mis. Als ik met Putty probeer te verbinden met 45df7312-zigbee2mqtt krijg ik de melding dat de host niet bestaat, terwijl dat binnen HA duidelijk als de hostname van de add-on wordt genoemd.

Als alternatief heb ik eerst met SSH verbonden met Home Assistant, maar die wordt boos als ik het docker commando uit de quote hierboven gebruik. Want:
code:
1
bash: docker: command not found

Iemand nog een tip? Want er gaat nu wel erg veel tijd zitten in het toevoegen van een 'simpele' koolmonoxidemelder aan Z2M. Ik wil best bijdragen aan devices toevoegen aan Z2M (en mijn eigen sensor werkend krijgen), maar meerdere avonden alleen hieraan besteden.. op een gegeven moment is de lol er een beetje van af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Gizz Geen ervaring met Tuya toevoegen en ook matig van Docker, maar volgens mij kun je, als je de Portainer addon installeert, vanaf daar een console starten in de Zigbee2MQTT container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:36
Is er ergens een lijst te vinden welke GU10 lampen andere apparaten routeren? Ik weet dat ikea dit doet, heb er zelf genoeg, maar ik ben nu opzoek naar een GU10 met kleur. Die van ikea zijn hier niet beschikbaar dus, moet ik naar een ander merk.

Sensoren zijn allemaal xiaomi of ikea. Van wat ik al gelezen heb vallen osram/ledvance al af? Is innr goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ShaneV Ga maar uit van alle :) Eigenlijk zijn alle apparaten waar power geen issue is (dus niet op batterij werken) ook routers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Septillion schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 11:04:
@ShaneV Ga maar uit van alle :) Eigenlijk zijn alle apparaten waar power geen issue is (dus niet op batterij werken) ook routers.
Behalve sengleds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Mimiix De uitzondering die de regel bevestigd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Septillion schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:40:
@Mimiix De uitzondering die de regel bevestigd :+
Sengleds zitten voornamelijk op de US markt overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 21:22:
@Gizz Geen ervaring met Tuya toevoegen en ook matig van Docker, maar volgens mij kun je, als je de Portainer addon installeert, vanaf daar een console starten in de Zigbee2MQTT container.
Dank, dat was inderdaad een stuk eenvoudiger :)

Ik heb de eerder genoemde fix toegepast, maar ik krijg nog steeds geen dump in een tekstbestand waarmee ik verder kan.

Ergens begin ik te vermoeden dat het probleem nog eerder optreed dan op het punt waar de data opgeslagen moet worden. Ik krijg bij het indrukken van de testknop op de sensor nog steeds deze melding:

code:
1
 Received message from unsupported device with Zigbee model 'TS0212' and manufacturer name '_TYZB01_wpmo3ja3'

Volgens mij zou ik deze waarschuwing niet meer moeten krijgen nadat ik TS0212.js heb aangemaakt volgens de aanwijzingen van How to support new Tuya devices. Dat hij nog niet hoort te snappen welke exposes er zijn is logisch, maar als TS0212.js bestaat zou hij in ieder geval moeten weten dat het een TuYa is, type TS0212. Ik krijg nu nog steeds dezelfde melding als vóór het aanmaken van TS0212.js.

Volgens mij heb is TS0212.js wel op de goede plek staan: /config/zigbee2mqtt/TS0212.js

edit: dat mijn Z2M niets lijkt te doen met het bestand lijkt verder te worden bevestigd. Er is blijkbaar iemand anders op dit moment bezig met het werkend krijgen van deze sensor :P Als ik letterlijk de code gebruik die hij een uur geleden heeft gepost krijg ik nog steeds de melding:

code:
1
 Received message from unsupported device with Zigbee model 'TS0212' and manufacturer name '_TYZB01_wpmo3ja3'

Terwijl het bij hem werkt en hij in ieder geval voor elkaar heeft dat het alarm als expose beschikbaar is.

Waarom wordt mijn TS0212.js genegeerd?

[ Voor 19% gewijzigd door Gizz op 29-10-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Nieuwe ontdekking: in configuration.yaml wordt mijn externe converter verwijderd als ik Z2M start :?

Bovenaan heb ik:
YAML:
1
2
3
4
5
{
  "external_converters": [TS0212.js],
  "devices": [
    "devices.yaml"
  ],

Ik start Z2M en configuration.yaml wordt:
YAML:
1
2
3
4
5
{
  "external_converters": [],
    "devices.yaml"
  ],

Daarnaast wordt er blijkbaar een .configuration.yaml.bk aangemaakt waar wél "external_converters": [TS0212.js], in staat.

Dat zou dus kunnen verklaren dat Z2M niks met TS0212.js doet, want elke keer dat ik Z2M start besluit hij zelf de verwijzing naar TS0212.js te verwijderen. Maar waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
Gizz schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:19:
Nieuwe ontdekking: in configuration.yaml wordt mijn externe converter verwijderd als ik Z2M start :?

Bovenaan heb ik:
YAML:
1
2
3
4
5
{
  "external_converters": [TS0212.js],
    "devices.yaml"
  ],

Ik start Z2M en configuration.yaml wordt:
YAML:
1
2
3
4
5
{
  "external_converters": [],
    "devices.yaml"
  ],

Daarnaast wordt er blijkbaar een .configuration.yaml.bk aangemaakt waar wél "external_converters": [TS0212.js], in staat.

Dat zou dus kunnen verklaren dat Z2M niks met TS0212.js doet, want elke keer dat ik Z2M start besluit hij zelf de verwijzing naar TS0212.js te verwijderen. Maar waarom?
staat het bestand wel op de juiste plek?
This file has to be created next to the configuration.yaml
en dat is bij mij bijvoorbeeld /opt/Zigbee2MQTT/data

als ik je link volg, heeft Koenkk het intussen toegevoegd dus je zou ook kunnen schakelen naar de dev-branch.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Step5 Ja, TS0212.js staat in dezelfde directory (in mijn geval config/zigbee2mqtt).

Ik ben er zojuist achtergekomen waarom configuration.yaml steeds gereset wordt. Blijkbaar moet je, als je zigbee2mqtt als add-on in Home Assistant gebruikt, het bestand aanpassen via de webinterface..

Als je het in dit scherm aanpast (http://ip-van-je-homeassistant:8123/hassio/addon/45df7312_zigbee2mqtt/config):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jndMx0nUQtRDOatEKi9XlmbfkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IzlswKc61CxZxkr8wFW38dBZ.png?f=fotoalbum_large
en je restart vervolgens Z2M, dan wordt configuration.yaml overschreven met wat er in de webinterface is ingevuld. Dat moet je ook maar weten 8)7

Dat was dus de reden dat mijn yaml steeds werd leeggegooid, ik was immers direct het bestand aan het aanpassen. In de webinterface veranderde er niets, dus werd configuration.yaml steeds met een default inhoud overschreven als Z2M gestart werd..

En nu werkt alles! Mijn koolmonoxidemelder doet het nu door gebruik te maken van de info in TS0212.js. Wel een beetje frustrerend dat ik het probleem eerst in een compleet andere hoek zocht :P

Pagina: 1 ... 59 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.