Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.280 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 17:56
Wie weet een goeie manier om te zorgen dat alle lampen, in een groep, de zelfde kleur hebben.

Ik zit met een combinatie van vaste, ww ikea's, hue ww en innr color in één groep. De innr's ondersteunen helaas geen startup color. Als ik een kleur mee geef met HA dan wordt dat niet goed verwerkt. De lampen welke van kleur temp kunnen veranderen starten dan in een te koude kleur (ondanks het meegeven van de parameter color name: Orange.

Iemand ideetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zijn er al mensen die de nieuwe Sonoff Zigbee 3 Plus dongle gebruiken? Ik heb zonder problemen mijn CC2351 met 1.2 stack zonder re-pairing naar deze dongle kunnen switchen, maar daarna bevalt de omgeving totaal niet qua hangen en niets nieuws kunnen joinen, dus inmiddels naar een parallele Z2M met weer een 1.2 stack op de CC2531 terug gegaan. Zijn er mensen met betere ervaringen van deze dongle inmiddels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:01

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Kippenijzer Zelf zou ik bij die wissel gaan voor re-pairen. Zou me niets verbazen als devices koppig willen zijn qua communicatie met de nieuwe 3.x stack. Verder is het "gewoon" een CC2652P stick namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
Iemand een idee of dit te fixen is?

Regelmatig heb ik apparaten die even niet beschikbaar zijn. Met als gevolg dat dan niet altijd de status in home assistant meer klopt met de status van de lampen in het echt. Zojuist weer. Spotjes in de keuken zijn aan, device even unavailable in het zigbee netwerk, en is de status van de spotjes in home-assistant uit. Vooral dat de status niet meer klopt is erg vervelend.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/uBm3XoF.png

Vanochtend heb ik mijn zzh! cc2652R een update gegeven naar CC2652R_coordinator_20210708.hex omdat ik dit probleem had, maar een update van de firmware lost het probleem niet op.

Huidige gegevens:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Zigbee2MQTT version
1.21.2 commit: 4492212
Coordinator type
zStack3x0
Coordinator revision
20210708
Frontend version
0.6.12

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qmqbgKr.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kippenijzer schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 16:37:
Zijn er al mensen die de nieuwe Sonoff Zigbee 3 Plus dongle gebruiken? Ik heb zonder problemen mijn CC2351 met 1.2 stack zonder re-pairing naar deze dongle kunnen switchen, maar daarna bevalt de omgeving totaal niet qua hangen en niets nieuws kunnen joinen, dus inmiddels naar een parallele Z2M met weer een 1.2 stack op de CC2531 terug gegaan. Zijn er mensen met betere ervaringen van deze dongle inmiddels?
Kan je misschien je ervaring hier bijhouden? Ik heb deze stick ook besteld. Voornamelijk omdat dit een antenne heeft en behoorlijk goedkoop is. Ik heb op dit moment een Texas bordje, echter is dat dit behoorlijk groot. Verder is de Sonoff stick enorm goedkoop (~15 EUR incl verzendkosten). Ik hoef eigenlijk niet te switchen, maar toch maar gekocht vanwege de prijs, plus hopelijk is het dan wat kleiner. De stick was niet op voorraad, duurt dus ff voordat ik het zelf binnen heb. Ook gekozen voor de langzaamste verzending (1 maand ofzo), scheelde flink wat verzendkosten. Ik ben wel van plan de nieuwste ZStack te draaien.

Voor anderen, zie https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#notes heeft de verkooplink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 08:55
Ik heb de Sonoff Zigbee 3 Plus even draaiend gehad, ik moest niets re-pairen en alles werkte zonder aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Druk aan het re-pairen hier. Nog altijd niet overtuigd van de responsiveness, maar ik zal af en toe updaten. Deze gekocht in de hoop de WAF te vergroten, zover werkt het helaas dus vrij averechts...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
Zit hij op een USB-verleng kabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrCowboyBunny
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20-09 20:07
Vraagje waarvan ik niet weet of die hier of in het IKEA topic thuishoort:
Sinds paar dagen heb ik de bekende IKEA Shortcut button. 4 stuks, waarvan initieel ook alle 4 succesvol kunnen pairen. De buttons hebben via OTA update gehad. Van de 4 reageert er nog slechts 1. De andere 3 heb ik dmv 4x drukken (pairknop, niet de gewone button) gereset én verwijderd uit Z2M en geprobeerd opnieuw toe te voegen. Bij het opnieuw toevoegen loop ik echter vast; na 4x drukken (pairknop) gebeurt er niks. Eerdere pogingen lieten in de logging nog wel een succesvolle pair zien, maar dat gebeurt nu ook niet.

Wat er wél gebeurt is dat het rode lampje een paar keer snel knippert (an sich gewenst gedrag dacht ik) maar daarna heel langzaam knippert. Dit duurt +- minuutje en dan stop het. Maar in Z2M of op de button gebeurt verder niks.

Ik ben al even aan het zoeken, maar ik kan niet achterhalen wat dit is. In de handleiding en op internet kom ik een langzaam-knipperend lampje alleen tegen als je de button in drukt; de batterij zou dan bijna leeg moeten zijn. Ik heb de batterij inmiddels een paar keer vervangen. En het lampje knippert (langzaam) alleen bij het 4x (of vaker) indrukken van de pairknop; niet de normale knop.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 13:37
Sinds een aantal dagen de conbee 2 en na wat gepruts deze werkende gekregen in zigbee2mqtt, alleen vind ie 0 devices, zelfs niet de philips hue modules om lichten te kunnen schakelen, ligt het aan mij of kan ik beter een andere stick gebruiken?

Heb een USB verlengkabel gebruikt.

Heb het gevoel alsof ik m'n geld heb weg gegooid nu :+

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09 15:01
Mebus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:55:
Sinds een aantal dagen de conbee 2 en na wat gepruts deze werkende gekregen in zigbee2mqtt, alleen vind ie 0 devices, zelfs niet de philips hue modules om lichten te kunnen schakelen, ligt het aan mij of kan ik beter een andere stick gebruiken?

Er zijn genoeg mensen die een Conbee 2 gebruiken, dus zeker geen geld weggegooid. Heb je foutmeldingen in de logs, heb je Permit Join aangezet en heb je de lampen/modules in learning mode gezet? Je moet ze namelijk opnieuw pairen met de Conbee/zigbee2mqtt, ze worden niet automatisch herkend.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:25
Mebus schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:55:

Hier een werkende Conbee II met Zigbee2MQTT. Heb wel meerdere USB verlengkabels geprobeerd, want niet elke werkte even goed leek het.

En heb je in de Zigbee2MQTT config de adapter goed ingesteld?
code:
1
2
3
4
serial:
  port: >-
    /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_xxxxxxxxxxxx
  adapter: deconz

De laatste versie van Z2M is trouwens 1.22.0-2
Check dat ook even, want ik had in eerste instantie een oude versie draaien die niet meer werd bijgewerkt.

Ik heb wel soms dat (bij starten HA) de stick niet herkend wordt en dat ik een foutmelding krijg in de log. De VM (Virtualbox) opnieuw starten helpt dan meestal. Misschien dat dit trouwens met de laatste versie van Zigbee2MQTT is opgelost, maar dat heb ik nog niet kunnen testen.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
daxy schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:16:
[...]

Er zijn genoeg mensen die een Conbee 2 gebruiken, dus zeker geen geld weggegooid. Heb je foutmeldingen in de logs, heb je Permit Join aangezet en heb je de lampen/modules in learning mode gezet? Je moet ze namelijk opnieuw pairen met de Conbee/zigbee2mqtt, ze worden niet automatisch herkend.
Dat laatste heb ik nog niet gedaan, alle lampen zitten nu nog op de bridge van philips, zal volgende week stap voor stap deze proberen over te zetten.
musicpixel schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:32:
[...]

Hier een werkende Conbee II met Zigbee2MQTT. Heb wel meerdere USB verlengkabels geprobeerd, want niet elke werkte even goed leek het.

En heb je in de Zigbee2MQTT config de adapter goed ingesteld?
code:
1
2
3
4
serial:
  port: >-
    /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_xxxxxxxxxxxx

De laatste versie van Z2M is trouwens 1.22.0-2
Check dat ook even, want ik had in eerste instantie een oude versie draaien die niet meer werd bijgewerkt.

Ik heb wel soms dat (bij starten HA) de stick niet herkend wordt en dat ik een foutmelding krijg in de log. De VM (Virtualbox) opnieuw starten helpt dan meestal. Misschien dat dit trouwens met de laatste versie van Zigbee2MQTT is opgelost, maar dat heb ik nog niet kunnen testen.
Ik heb momenteel Z2M via nodejs draaien op windows, Virtualbox wou de image elke keer niet opstarten en blijft hangen op autoboot en bij Hyper-V lukte het me niet om USB passthrough the krijgen.

Doe dit nu zo om te kijken of ik het überhaupt aan de praat weet te krijgen, maar had ik, nu dat het eenmaal draaide denk geen geduld meer over om te pairen 8)7

Draai versie 1.22.0 van z2b op kanaal 15.

Nog een keer geprobeerd de philips hue wandschakelaar toe te voegen, maar het lukt nog niet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
homeassistant: false
permit_join: true
mqtt:
  base_topic: zigbee2mqtt
  server: mqtt://localhost
  keepalive: 60
serial:
  port: \\.\COM3
frontend:
  port: 8080
  host: 0.0.0.0
advanced:
  ikea_ota_use_test_url: false
  log_syslog:
    app_name: Zigbee2MQTT
    eol: /n
    host: localhost
    localhost: localhost
    path: /dev/log
    pid: process.pid
    port: 123
    protocol: tcp4
    type: '5424'
  channel: 15

Heb de service "Mosquitto broker" draaiende op windows, dat ik dat nog niet had wou die ook niet verbinden met de MQTT server maar sindsdien wel..

Firmware van de conbee 2 ook geupdate naar de laatste "deCONZ_ConBeeII_0x26720700.bin.GCF".

Kan het nog te maken hebben met wifi netwerken die storen? Of de bridge van hue die op kanaal 25 staat?

Stapje voor stapje komen we er wel :*)

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik las ergens dat die bridge ook wel eens kan storen. Misschien daar de stroom eens vanaf halen?

[ Voor 14% gewijzigd door Megalomania op 06-11-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
Heb sinds kort ook weer een setup draaien. Mijn huidige (domme) klik aan klik uit stekkers werken bijna niet meer.
Wie heeft er ervaring met het koppelen van een zigbee afstandsbediening met minimaal 8 knoppen? Ik wil totaal 4 stekkers afzonderlijk kunnen gaan schakelen.
Op de website van zigbee2mqtt zie ik ze wel voorbij komen maar ik kan niet echt achterhalen welke zouden voldoen.

Qua stekkers ben ik nog op zoek, zolang ze maar kunnen schakelen en ze het vermogen kunnen meten. Daarin is wel vrij grote keuze.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Weet er iemand mooie Zigbee devices die de CO/carbon monoxide kunnen meten op PPM niveau?

De 6 apparaten die Zigbee2MQTT zijn niet alleen vrij lomp/lelijk maar hebben ook alleen een on/off state
https://www.zigbee2mqtt.i...evices/#e=carbon_monoxide

Als je dat vergelijkt met de mooie pricewatch: Fibaro CO Sensor die is compact, mooi design en meet CO op een range van 0-450 PPM: https://manuals.fibaro.com/co-sensor/ maar helaas ZWave. En wilde graag Zigbee-only blijven.

Voor Temperatuur, PM2.5, PM10, CO2 en Humidity: zit ik aan deze compact en niet al te dure Xiamio/ZEYUE Qinping te denken. Nog erg nieuw, maar via het Chinese 'Xiaomi MIoT for Home Assistant' package toch mooi ondersteund. Lijkt een volledige lokale integratie te betreffen. Heeft alleen helaas een batterijduur van 7u meegekregen:

[ Voor 37% gewijzigd door Malarky op 06-11-2021 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 13:07
@Malarky
Ikea heeft die, incl luchtreiniger
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nb-VpEeEPV8Cr_EmU-E_WE8MIpM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aopHVNAnLHKMd6k9c0OJCgbT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn groups niet meer lijken te werken met Ikea E1743 knoppen :/

De outlets lijken niet meer te reageren op de knoppen.
Ze werken gewoon zoals het hoort wanneer ze rechtstreeks aangestuurd worden (via MQTT/HA).
Ik zie de events van de knoppen binnenkomen in Z2M, dus dat is het probleem niet.
De outlets heb ik al meerdere keren uit de groepen verwijderd en terug toegevoegd.
Ook de on/off bindings van de knoppen meermaals weggehaald en opnieuw toegevoegd.
Z2M al meermaals herstart.

... geen idee wat er nog misgaat. Iemand een idee?

(ik dénk dat het probleem mogelijks begonnen is na een OTA update van de knoppen, maar ik zie ze op verschillende FW versies staan: 20190723, 20210722, ... dus ik twijfel nu)

Edit: hmmm ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem

[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 06-11-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
  • Laatst online: 18:46
Is dat deze: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E2007.html?

Volgens deze documentatie wordt dit niet doorgegeven namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
pelt schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:12:
[...]

Ik heb het tafelmodel, en deze werkt iig met homeseer (daar is de screenshot van) prima

Mocht je ook iets met mqtt kunnen doen is een combi van
https://www.ikea.com/nl/n...kwaliteitsensor-70498242/
met een hack kan je deze wel uitlezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

pelt schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:12:
[...]

Matig ondersteund inderdaad. Zou ik eerder een van de 4 varianten van de Xiaomi Mi Air Purifier nemen. Weliswaar toch weer 2.4Ghz WiFi, maar je koopt er geen 5 natuurlijk en uitstekend ondersteund in HA: Krijg je luchtvochtigheid, PM2.5 als temperatuur. Filters goedkoop bij aliexpress of een bypass van een medetweaker om elk filter te kunnen installeren: https://www.tindie.com/pr...r-2s3hpro-mod-no-nfc-mod/

Kwam ook de Heiman Smart Air Quality HS2AQ nog tegen die uitstekend wordt ondersteund door Z2M/HA: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HS2AQ-EM.html
- PM2,5 (fijnstof <2,5 µm) in de range 1 tot 999 µg/m³
- PM10 (fijnstof <10 µm) in µg/m³ (gezien de PM2,5 range dus automatisch ook PM10)
- HCHO (formaldehyde) in de range 0.01 tot 5.00 mg/m³
- VOC (vluchtige organische stoffen) in ppb
- Luchtvochtigheid in de range van 0% tot 100% RH (geaccepteerde afwijking van 10% RH)
- Temperatuur in de range van -10°C - 50°C (geaccepteerde afwijking van ±3°C)
- Batterij van 1000mAh + Bedraad DC5V/1A (batterij in %)
- Zigbee3.0 (link kwaliteit in lqi)

Het perfecte product met mooi design, maar helaas nergens voor particulieren te koop. Zover ik kan vinden. Hoewel de genoemde afwijkingen wel redelijk fors zijn.
akatar schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:02:
[...]

Ik heb het tafelmodel, en deze werkt iig met homeseer (daar is de screenshot van) prima

Mocht je ook iets met mqtt kunnen doen is een combi van
https://www.ikea.com/nl/n...kwaliteitsensor-70498242/
met een hack kan je deze wel uitlezen
Dat is wel uitsluitend PM2.5. Zie hierboven als ik dan toch mijn huis vol hang met meters dan liefst 5-in-1 meters en niet voor alles een losse. Ik weet nu al dat ik zodra ik een PM2.5 heb ook nieuwsgierig ben naar PM10 enzovoort. 8). Samengevat zoek ik zo min mogelijk producten voor deze metingen:
- CO
- CO₂
- °C
- RH
- PM2.5
- PM10

[ Voor 25% gewijzigd door Malarky op 07-11-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Hmm en je eis voor zigbee zwakt al af naar 2.4 Ghz wifi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

akatar schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:12:
Hmm en je eis voor zigbee zwakt al af naar 2.4 Ghz wifi :)
Jah, bij voorkeur niet maar als het echt niet is. Daarbij wel gezegd: mijn 2.4Ghz hier en door buren hangt al behoorlijk vol. Ik hang er liever 1 luchtreiniger aan de WiFi aan dan 10 slimme stekkers. Die slimme stekkers zijn namelijk wel relatief eenvoudig door een vergelijkbare Zigbee product te vervangen en gaan met veel meer tegelijk.

Voor de slimme stekkers denk ik aan de frient Smart Plug Mini. Relatief te doen met 34 euro en voldoen aan alle eisen: Zigbee, compact design, aan/uit+slimme meter, hoge piekbelasting van 3500W en volledig ondersteund in HA etc. De moeite waard om Black Friday en Black Monday af te wachten, Amazon heeft afgelopen jaren een traditie neergezet om slimme stekkers in die week in de aanbieding te doen.

Maar zie de Heimann die ik noem, dat lijkt het echte perfect Zigbee luchtkwaliteits product te zijn. Maar waar oh waar te koop?

[ Voor 51% gewijzigd door Malarky op 07-11-2021 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
Malarky schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:07:
[...]

[...]

Matig ondersteund inderdaad. Zou ik eerder een van de 4 varianten van de Xiaomi Mi Air Purifier nemen. Weliswaar toch weer 2.4Ghz WiFi, maar je koopt er geen 5 natuurlijk en uitstekend ondersteund in HA: Krijg je luchtvochtigheid, PM2.5 als temperatuur. Filters goedkoop bij aliexpress of een bypass van een medetweaker om elk filter te kunnen installeren: https://www.tindie.com/pr...r-2s3hpro-mod-no-nfc-mod/

Kwam ook de Heiman Smart Air Quality HS2AQ nog tegen die uitstekend wordt ondersteund door Z2M/HA: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/HS2AQ-EM.html
- PM2.5
- PM10
- CH2O
- Temperatuur
- Batterij + Bedraad
- Zigbee3.0

Het perfecte product met mooi design, maar helaas nergens voor particulieren te koop. Zover ik kan vinden.

[...]

Dat is wel uitsluitend PM2.5. Zie hierboven als ik dan toch mijn huis vol hang met meters dan liefst 5-in-1 meters en niet voor alles een losse. Ik weet nu al dat ik zodra ik een PM2.5 heb ook nieuwsgierig ben naar PM10 enzovoort. 8). Samengevat zoek ik zo min mogelijk producten voor deze metingen:
- CO
- CO₂
- °C
- RH
- PM2.5
- PM10
Ben ook al tijd op zoek naar zo'n meter. Je kan ze ook zelf proberen te bouwen met wat onderdelen, maar blijft toch altijd wat gekloot als je niet zo heel handig ben met solderen en zo.

Die Heimann ziet er tof uit. Kan helaas nog geen Ali linkje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Malarky schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:15:
[...]

Jah, bij voorkeur niet maar als het echt niet is. Daarbij wel gezegd: mijn 2.4Ghz hier en door buren hangt al behoorlijk vol. Ik hang er liever 1 luchtreiniger aan de WiFi aan dan 10 slimme stekkers. Die slimme stekkers zijn namelijk wel relatief eenvoudig door een vergelijkbare Zigbee product te vervangen en gaan met veel meer tegelijk.

Voor de slimme stekkers denk ik aan de frient Smart Plug Mini. Relatief te doen met 34 euro en voldoen aan alle eisen: Zigbee, compact design, aan/uit+slimme meter, hoge piekbelasting van 3500W en ondersteund

Maar zie de Heimann die ik noem, dat lijkt het echte perfect Zigbee luchtkwaliteits product te zijn. Maar waar oh waar te koop?
deze?
https://dutch.alibaba.com...attery-1600051506765.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Die had ik gevonden, lijkt B2B te zijn, ik heb de verkoper gisteren gevraagd om een quote, nog niets gehoord. Weet niet of die er 1 of 2 wil verkopen. Maar misschien kunnen we met meerdere Tweakers tegelijk kopen.

De Tuya Wifi Smart Air Box heeft op PM2,5 na wel alles en komt voor slechts €11,99 uit Polen naar je toe. Zijn zowel 2.4Ghz als Zigbee varianten in de omloop. Voor die prijs niet gek dat de sensors volgens iemand op Reddit troep zijn.

Het is juist de combinatie Zigbee+PM2.5 die eigenlijk niet lijkt te vinden in een kant en klaar product. Allemaal zelfbouw. Tegelijkertijd is juist van PM2.5 bekend dat dat altijd wel in de lucht te vinden is thuis, dus je kan net zo goed in een luchtreiniger kopen die meet en ververst in 1.

Maar wellicht is het toch een goed idee om met ESPhome aan de slag te gaan. Heb je bijvoorbeeld de SM300D2 7-in-1 Air Quality Sensor waar ook weer veel discussie is over de kwaliteit van de sensors: https://community.home-as...-sdm300d2-issue/324891/16

Je zou zeggen dat er toch markt is voor een product wat de luchtkwaliteit op meerdere fronten goed meet, ook al zou dat 150 euro kosten. Maar het is allemaal halfbakken. Jammer.

[ Voor 78% gewijzigd door Malarky op 07-11-2021 01:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:08
Headshot_NL schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:35:
Heb sinds kort ook weer een setup draaien. Mijn huidige (domme) klik aan klik uit stekkers werken bijna niet meer.
Wie heeft er ervaring met het koppelen van een zigbee afstandsbediening met minimaal 8 knoppen? Ik wil totaal 4 stekkers afzonderlijk kunnen gaan schakelen.
Op de website van zigbee2mqtt zie ik ze wel voorbij komen maar ik kan niet echt achterhalen welke zouden voldoen.

Qua stekkers ben ik nog op zoek, zolang ze maar kunnen schakelen en ze het vermogen kunnen meten. Daarin is wel vrij grote keuze.
Ik heb deze, werkt als een zonnetje. Je kan hem ook direct 'binden' met een lamp, zo ben je niet afhankelijk van je domotica systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelt
Malarky schreef op zondag 7 november 2021 @ 00:21:
[...]

Die had ik gevonden, lijkt B2B te zijn, ik heb de verkoper gisteren gevraagd om een quote, nog niets gehoord. Weet niet of die er 1 of 2 wil verkopen. Maar misschien kunnen we met meerdere Tweakers tegelijk kopen.

De Tuya Wifi Smart Air Box heeft op PM2,5 na wel alles en komt voor slechts €11,99 uit Polen naar je toe. Zijn zowel 2.4Ghz als Zigbee varianten in de omloop. Voor die prijs niet gek dat de sensors volgens iemand op Reddit troep zijn.

Het is juist de combinatie Zigbee+PM2.5 die eigenlijk niet lijkt te vinden in een kant en klaar product. Allemaal zelfbouw. Tegelijkertijd is juist van PM2.5 bekend dat dat altijd wel in de lucht te vinden is thuis, dus je kan net zo goed in een luchtreiniger kopen die meet en ververst in 1.

Maar wellicht is het toch een goed idee om met ESPhome aan de slag te gaan. Heb je bijvoorbeeld de SM300D2 7-in-1 Air Quality Sensor waar ook weer veel discussie is over de kwaliteit van de sensors: https://community.home-as...-sdm300d2-issue/324891/16

Je zou zeggen dat er toch markt is voor een product wat de luchtkwaliteit op meerdere fronten goed meet, ook al zou dat 150 euro kosten. Maar het is allemaal halfbakken. Jammer.
We beginnen enigszins offtopic te geraken. Maar denk dat ik toch een keer aan de slag ga met zo'n soort projectje: https://www.airgradient.com/diy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:13
mrCowboyBunny schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:28:
Vraagje waarvan ik niet weet of die hier of in het IKEA topic thuishoort:
Sinds paar dagen heb ik de bekende IKEA Shortcut button. 4 stuks, waarvan initieel ook alle 4 succesvol kunnen pairen. De buttons hebben via OTA update gehad. Van de 4 reageert er nog slechts 1. De andere 3 heb ik dmv 4x drukken (pairknop, niet de gewone button) gereset én verwijderd uit Z2M en geprobeerd opnieuw toe te voegen. Bij het opnieuw toevoegen loop ik echter vast; na 4x drukken (pairknop) gebeurt er niks. Eerdere pogingen lieten in de logging nog wel een succesvolle pair zien, maar dat gebeurt nu ook niet.

Wat er wél gebeurt is dat het rode lampje een paar keer snel knippert (an sich gewenst gedrag dacht ik) maar daarna heel langzaam knippert. Dit duurt +- minuutje en dan stop het. Maar in Z2M of op de button gebeurt verder niks.

Ik ben al even aan het zoeken, maar ik kan niet achterhalen wat dit is. In de handleiding en op internet kom ik een langzaam-knipperend lampje alleen tegen als je de button in drukt; de batterij zou dan bijna leeg moeten zijn. Ik heb de batterij inmiddels een paar keer vervangen. En het lampje knippert (langzaam) alleen bij het 4x (of vaker) indrukken van de pairknop; niet de normale knop.

Iemand enig idee?
Wellicht dezelfde issues als https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/7716 ?

Heeft misschien niets met dit te maken, maar de E1524/E1810 doet sinds die laatste OTA niets meer, kan niet meer gebound worden met een groep en geeft ook niets meer door aan zigbee2mqtt.

Workaround is binnen een paar seconden na het re-pairen snel binden met de coordinator (dus niet met een groep, maar met de "coordinator" zelf).
Op die manier worden nog wel de button actions doorgestuurd naar zigbee2mqtt.

Ik heb dus de remote functie nu maar even nagebouwd met een Automation (button press = toggle light). De functionaliteit is dus weer terug, maar helaas fungeert de remote niet meer als backup als HomeAssistant uitvalt om een of andere reden omdat hij niet meer rechstreeks met de groep communiceert.

Dus beetje PSA: niet je remotes updaten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Iemand de "nieuwe" pushbuttons van Ikea in zijn systeem?
Lijkt wel erg slecht te werken.
Battery drain, en telkens bij nieuw leren een nieuwe id..
En erger, ze werken nou niet echt betrouwbaar.

Iemand andere ervaringen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
@Dylantje2 ik heb er 1 voor mn zoontje want die moest de babymonitor inleveren.

Hangt in zn kamer, 1 verdieping boven de coordinator, maar werkt perfect.
Gekoppeld aan een virtual switch die een motion sensor triggered: “Jairo Roept!” :).

Enige wat ik wel merk, hij moet niet elke keer drukken, maar steeds even wachten; anders mis je meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-08 10:41
Hmmbob schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:30:
[...]

Dat was een foutje. Je kan switchen naar de dev-branch om het weer werkend te krijgen.

https://github.com/Koenkk...an-converters/issues/2538
@Koenkk Wanneer verwacht je dat de eco-dim.07 weer werkend is in de stable version?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPersenaire
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-07 11:20
Ik heb een tijdje terug een Slea.sh stick gekocht, nu krijg ik die niet aan de praat. Heeft er iemand anders een goede suggestie voor een USB stick om de Zigbee apparaten aan te sturen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
@MPersenaire wat gaat er fout met je Slea.sh stick? Ik had er ook 1 besteld en kreeg deze zonder al te veel moeite werkend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Er was een pagina over het synchroniseren van color temperature tussen lampen door zelf een profiel te maken...ik kan het niet meer vinden, weet iemand waar dit staat?
Note: het is niet 'color_sync'

Kom net op het woord: mapping. Is blijkbaar niet op de nieuwe website aanwezig.
Google cache voorbeeld: https://webcache.googleus....io/devices/BY_285_C.html

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  hue_correction:
      - in: 28
        out: 45
      - in: 89
        out: 109
      - in: 184
        out: 203
      - in: 334
        out: 318

[ Voor 54% gewijzigd door Saturnus op 08-11-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
MPersenaire schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:51:
Ik heb een tijdje terug een Slea.sh stick gekocht, nu krijg ik die niet aan de praat. Heeft er iemand anders een goede suggestie voor een USB stick om de Zigbee apparaten aan te sturen?

Alvast bedankt!
Als je met een Slae.sh problemen hebt zou een andere net zo goed niet kunnen werken. Wat zijn de symptomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Deshmir schreef op maandag 8 november 2021 @ 08:52:
@Dylantje2 ik heb er 1 voor mn zoontje want die moest de babymonitor inleveren.

Hangt in zn kamer, 1 verdieping boven de coordinator, maar werkt perfect.
Gekoppeld aan een virtual switch die een motion sensor triggered: “Jairo Roept!” :).

Enige wat ik wel merk, hij moet niet elke keer drukken, maar steeds even wachten; anders mis je meldingen.
Ik heb er 3 maar normaal werkend lijkt er niet van te komen...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPersenaire
@Rembock @Coppertop

Thanks voor jullie reacties, nu ik zo terugkijk naar de logs, is het waarschijnlijk een installatie probleem ja.

Het is mij nog niet gelukt om de zigbee2mqtt plugin en dus om apparaten toe te voegen. Ik had in het verleden de stick wel succesvol kunnen gebruiken i.c.m. homewizard op mijn nas (maar ik wil daar niet naar overstappen).

Dit is mijn log na het opnieuw opstarten:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
2021-11-09 08:44:48.821 Status: Domoticz V2021.1 (c)2012-2021 GizMoCuz
2021-11-09 08:44:48.822 Status: Build Hash: 8547c5b7e, Date: 2021-04-17 17:29:11
2021-11-09 08:44:48.822 Status: Startup Path: /home/pi/domoticz/
2021-11-09 08:44:49.597 Active notification Subsystems: fcm, http (2/13)
2021-11-09 08:44:49.638 Starting shared server on: :::6144
2021-11-09 08:44:49.589 Status: PluginSystem: Started, Python version '3.7.3'.
2021-11-09 08:44:49.617 Status: WebServer(HTTP) started on address: :: with port 8080
2021-11-09 08:44:49.636 Status: WebServer(SSL) started on address: :: with port 443
2021-11-09 08:44:49.639 Status: TCPServer: shared server started...
2021-11-09 08:44:49.639 Status: RxQueue: queue worker started...
2021-11-09 08:44:51.640 Zigbee2MQTT hardware started.
2021-11-09 08:44:51.640 Status: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Entering work loop.
2021-11-09 08:44:51.640 Status: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Started.
2021-11-09 08:44:51.640 Status: NotificationSystem: thread started...
2021-11-09 08:44:51.643 Status: EventSystem: reset all events...
2021-11-09 08:44:51.655 Status: PluginSystem: 1 plugins started.
2021-11-09 08:44:51.656 Status: EventSystem: reset all device statuses...
2021-11-09 08:44:51.748 Status: Python EventSystem: Initalizing event module.
2021-11-09 08:44:51.764 Status: EventSystem: Started
2021-11-09 08:44:51.764 Status: EventSystem: Queue thread started...
2021-11-09 08:44:51.819 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) failed to load 'plugin.py', Python Path used was '/home/pi/domoticz/plugins/zigbee2mqtt/:/usr/lib/python37.zip:/usr/lib/python3.7:/usr/lib/python3.7/lib-dynload:/usr/local/lib/python3.7/dist-packages:/usr/lib/python3/dist-packages:/usr/lib/python3.7/dist-packages'.
2021-11-09 08:44:51.819 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Module Import failed, exception: 'ModuleNotFoundError'
2021-11-09 08:44:51.819 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Module Import failed: ' Name: DomoticzEx'
2021-11-09 08:44:51.819 Error: Zigbee2MQTT: (Zigbee2MQTT) Error Line details not available.
2021-11-09 08:45:35.655 Status: Incoming connection from: 192.168.178.252

Ik hoop dat jullie hier een oplossing voor weten. Ben benieuwd, mocht ik verder nog iets kunnen verduidelijken dan hoor ik het graag! Ik heb laatst een tweede PI geinstalleerd en de instructies van de Domoticz en zigbee2mqtt gevolgd.

Ik hoor graag van jullie :)

[ Voor 4% gewijzigd door MPersenaire op 09-11-2021 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
@MPersenaire Check dit issue op Github even, lijkt hetzelfde te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPersenaire
@Rembock Thanks, daarmee is die melding weg en is de plugin beschikbaar, alleen blijft deze hangen op "Loading", dat is het probleem waar ik op mijn primaire Domoticz installatie ook op vast liep.

Hopelijk hebben jullie daar ook een idee over wat dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 12:13
Iemand ervaring met het volgende product?
https://www.aqara.com/en/single_switch_T1_with-neutral.html

Het doel wat ik wil bereiken is om het stroomverbruik van mijn vloerverwarming (soort elekrische spoel mat) te meten.
Er hoeft geen schakelaar tussen te zitten dus S0 en S1 hoeven, volgens de handleiding, niet aangesloten te worden.

Wil er niet al te veel geld aan uit geven, en deze Aqara module is rond de 20 euro te krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door JustinoFTW op 09-11-2021 12:24 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 19:25
MPersenaire schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:59:
@Rembock Thanks, daarmee is die melding weg en is de plugin beschikbaar, alleen blijft deze hangen op "Loading", dat is het probleem waar ik op mijn primaire Domoticz installatie ook op vast liep.

Die bug ben ik ook tegenaan gelopen een maand of wat geleden; https://github.com/stas-d...ee2mqtt-plugin/issues/686

Ik heb t opgegeven en ben naar deconz geswitcht maar het lijkt erop dat er ondertussen vorderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
MPersenaire schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:59:

Geen idee verder. Maak zelf niet gebruik van Domoticz, maar gebruik Home Assistant en Z2M in losse containers.
Maar als ik het issue in de reactie van @-Niels- doorneem, zie ik dat er in deze comment een mogelijke oplossing geboden wordt :)

Edit: @-Niels- gaf het inderdaad ook al aan, kwartje viel laat hier :P

[ Voor 6% gewijzigd door Rembock op 09-11-2021 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
JustinoFTW schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:19:
Iemand ervaring met het volgende product?
https://www.aqara.com/en/single_switch_T1_with-neutral.html

Het doel wat ik wil bereiken is om het stroomverbruik van mijn vloerverwarming (soort elekrische spoel mat) te meten.
Er hoeft geen schakelaar tussen te zitten dus S0 en S1 hoeven, volgens de handleiding, niet aangesloten te worden.

Wil er niet al te veel geld aan uit geven, en deze Aqara module is rond de 20 euro te krijgen.
Dat deze module vrij groot is en dat ik hem niet lekker weggewerkt kreeg achter mijn lichtschakelaar. Uiteindelijk terug gestuurd en een Shelly 1PM gekocht, werkt perfect om de opbrengst van mijn zonnepanelen op de schuur te monitoren. Via MQTT lees ik de waardes uit, je kan ook de cloud optie gebruiken dan kan je direct via de app je verbruik zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 13:27
rorie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:54:
[...]

Dat deze module vrij groot is en dat ik hem niet lekker weggewerkt kreeg achter mijn lichtschakelaar. Uiteindelijk terug gestuurd en een Shelly 1PM gekocht, werkt perfect om de opbrengst van mijn zonnepanelen op de schuur te monitoren. Via MQTT lees ik de waardes uit, je kan ook de cloud optie gebruiken dan kan je direct via de app je verbruik zien
Hoe heb je die shelly gemonteerd? Aan de AC zijde tussen de omvormer en de automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Laatst online: 19:55
Ik heb net geprobeerd om mijn cc2531 stick te migreren naar een sleash stick.
Dit zou zonder repairen moeten kunnen sinds versie 1.21.
Draaide nog 1.19 dus eerst ge-update naar 1.22, hierna zigbee2mqtt gestopt en in de config het pad aangepast naar de nieuwe stick.
Hierna zigbee2mqtt gestart, hierna zag ik een paar devices communiceren, alleen kon ze niet bedienen,
1 blizwolf plug geprobeerd te repairen maar deze verliet alleen maar het netwerk en kreeg hem niet meer terug gepaird.

Uiteindelijk backup van de data folder terug gezet en weer terug gegaan naar de cc2531 stick.

Iemand die dit wel zonder problemen is gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phontana
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 21:31
Ik ben afgelopen weekend overgestapt van Deconz op Zigbee2MQTT en ik ben tot nu toe erg tevreden. Er is echter 1 'probleem' waar ik niet uit kom en ik kan in dit topic ook geen oplossing vinden. Ik heb een Philips Hue Wall Switch in de keuken achter een pulsdrukker zitten en daarmee kon ik via Deconz de lampen aan/uitzetten en omhoog/omlaag dimmen. Via Zigbee2MQTT krijg ik dat niet voor elkaar.

Op de device pagina zie ik geen informatie staan over binding, wat ik bij andere remotes wel zie staan. Bij deze remotes is het direct binden me wel gelukt en kan ik de lampen bedienen zonder tussenkomst van Zigbee2MQTT of Home Assistant. Klopt het dat de Philips Hue Wall Switch wel te binden is aan lampen of groepen (want dat lukt me wel), maar dat je daarna niet de lampen kunt schakelen of dimmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
TheMystery schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:56:
Ik heb net geprobeerd om mijn cc2531 stick te migreren naar een sleash stick.
Dit zou zonder repairen moeten kunnen sinds versie 1.21.
Draaide nog 1.19 dus eerst ge-update naar 1.22, hierna zigbee2mqtt gestopt en in de config het pad aangepast naar de nieuwe stick.
Hierna zigbee2mqtt gestart, hierna zag ik een paar devices communiceren, alleen kon ze niet bedienen,
1 blizwolf plug geprobeerd te repairen maar deze verliet alleen maar het netwerk en kreeg hem niet meer terug gepaird.

Uiteindelijk backup van de data folder terug gezet en weer terug gegaan naar de cc2531 stick.

Iemand die dit wel zonder problemen is gelukt?
Ik ben van dezelfde stick naar sleash gegaan. Maar had zelfde soort problemen. Uiteindelijk met een nieuwe config getest of de stick wel werkte. Dat was zo. Toen alles met de oude stick unpaired en opnieuw begonnen met de nieuwe stick. 60 devices :-(
Nu werkt dat al weer een tijdje super stabiel en met goed bereik.
Was wel gelijk een goed moment om de friendly names en groepen goede namen te geven 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
barber schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:28:
[...]

Ik ben van dezelfde stick naar sleash gegaan. Maar had zelfde soort problemen. Uiteindelijk met een nieuwe config getest of de stick wel werkte. Dat was zo. Toen alles met de oude stick unpaired en opnieuw begonnen met de nieuwe stick. 60 devices :-(
Nu werkt dat al weer een tijdje super stabiel en met goed bereik.
Was wel gelijk een goed moment om de friendly names en groepen goede namen te geven 😁
Oké. Dat is minder, unpairen heb je gedaan door gewoon te verwijderen binnen de gui van zigbee2mqtt?
Ben namelijk bezig met een nieuwe installatie met proxmox + een debian11 vm met ha supervised, hierop heb ik ook de zigbee2mqtt add-on geïnstalleerd (oude install is nog op basis van hassbian + zigbee2mqtt native geïnstalleerd)
Heb eens geprobeerd om bij de oude zigbee2mqtt instalatie een device te verwijderen en te koppelen aan de nieuwe, toen koppelde die ff en ontkoppelde het device direct en was daarna weer gekoppeld en zichtbaar in de oude.
Dus toen dacht ik eerst de oude migreren en dat daarna naar de nieuwe te kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
TheMystery schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:16:
[...]

Oké. Dat is minder, unpairen heb je gedaan door gewoon te verwijderen binnen de gui van zigbee2mqtt?
Ben namelijk bezig met een nieuwe installatie met proxmox + een debian11 vm met ha supervised, hierop heb ik ook de zigbee2mqtt add-on geïnstalleerd (oude install is nog op basis van hassbian + zigbee2mqtt native geïnstalleerd)
Heb eens geprobeerd om bij de oude zigbee2mqtt instalatie een device te verwijderen en te koppelen aan de nieuwe, toen koppelde die ff en ontkoppelde het device direct en was daarna weer gekoppeld en zichtbaar in de oude.
Dus toen dacht ik eerst de oude migreren en dat daarna naar de nieuwe te kopiëren.
Via de web frontend inderdaad verwijderd. En eigenlijk alleen de Hue lampen, omdat ze niet laten resetten door stroom eraf/erop combinaties en touchlink wat lastiger gaat. Alle andere devices die ik had kon ik wel resetten naar pairing mode. Als Permit Join standaard uit hebt staan (wt wel aan te raden is om uit te hebben), zouden ze niet terug gepaired moeten worden als je ze uit z2m hebt verwijderd. Ook had ik een nieuwe Pan ID gebruikt om te voorkomen dat devices in een soort half gejoinde toestand
komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
barber schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:12:
[...]

Via de web frontend inderdaad verwijderd. En eigenlijk alleen de Hue lampen, omdat ze niet laten resetten door stroom eraf/erop combinaties en touchlink wat lastiger gaat. Alle andere devices die ik had kon ik wel resetten naar pairing mode. Als Permit Join standaard uit hebt staan (wt wel aan te raden is om uit te hebben), zouden ze niet terug gepaired moeten worden als je ze uit z2m hebt verwijderd. Ook had ik een nieuwe Pan ID gebruikt om te voorkomen dat devices in een soort half gejoinde toestand
komen.
Permit join heb ik idd uit maar toch kwam ie terug.
Heb je met verwijderen nog de opties geforceerd verwijderen en blokkeer opnieuw aanmelden aangezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Echt verwijderen is een taak voor de end-node. Deze moet op dat moment dus wel wakker zijn en er gehoor aan komen. Verwijderen is dus vooral een verzoek om de netwerk informatie te vergeten. Als hij dit niet doet dan kan hij gewoon weer koppelen. Ban is volgens mij niets meer dan een end-node negeren.

Als je van stick wisselt en de boel opnieuw wilt koppelen is dan moet je ook even naar een ander pan_id gaan. En als je nog de standaard netwerk key gebruikt is dat ook het moment op die random te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
ShaneV schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 10:23:
Wie weet een goeie manier om te zorgen dat alle lampen, in een groep, de zelfde kleur hebben.

Ik zit met een combinatie van vaste, ww ikea's, hue ww en innr color in één groep. De innr's ondersteunen helaas geen startup color. Als ik een kleur mee geef met HA dan wordt dat niet goed verwerkt. De lampen welke van kleur temp kunnen veranderen starten dan in een te koude kleur (ondanks het meegeven van de parameter color name: Orange.

Iemand ideetjes?
Ik zie toevallig je post. Check Saturnus in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge"
Ik ga er binnenkort mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
Vraag. Ik wil een ledstrop aansturen mbv zigbee. Is een stripje dat blijkbaar op 3V werkt. batterijen

Wat is de kleinste zigbee controller die dit kan? En met klein , bedoel ik duis echt iets kleins dat enkel een signaal ontvangt en dan de strip aan/uitschakelt.

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 14-11-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
maartend schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:58:
Vraag. Ik wil een ledstrop aansturen mbv zigbee. Is een stripje dat blijkbaar op 3V werkt. batterijen

Wat is de kleinste zigbee schakelaar die dit kan? En met schakelaar, bedoel ik duis echt iets kleins dat enkel een signaal ontvangt en dan de strip aan/uitschakelt
En wat heb je zelf al gevonden voor jouw type ledstrip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Sander schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:21:
[...]

En wat heb je zelf al gevonden voor jouw type ledstrip?
Zat. Maar allemaal groot. Zoals de bijv de grootte snoof mini en dergelijke. Maar wat ik zoek wil ik kleiner hebben, max grootte als bijv de schakelkast van de doorswicth of zelfs net zo groot als het magneetkantje van een zigbee doorswitch

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 14-11-2021 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:57

Mars Warrior

Earth, the final frontier

maartend schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:00:
[...]
Zat. Maar allemaal groot. Zoals de bijv de snoof mini en dergelijke. Maar wat ik zoek wil ik kleiner hebben, max grootte als bijv de schakelkast van de doorslecht of zelfs net zo groot als het magneetkantje
Ik kan elk woord lezen, maar kan er geen touw aan vastknopen :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
maartend schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:00:
[...]

Zat. Maar allemaal groot. Zoals de bijv de grootte snoof mini en dergelijke. Maar wat ik zoek wil ik kleiner hebben, max grootte als bijv de schakelkast van de doorswicth of zelfs net zo groot als het magneetkantje van een zigbee doorswitch
Even checken of ik begrijp wat je wilt...

Ben je op zoek naar een switch die je aanstuurt via zigbee om een apparaat te schakelen dat werkt op 3V (batterijen)?

Beetje zoals een smart plug (die werkt en schakelt apparaten op 230V), maar dan dus voor 3V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
musicpixel schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:47:
[...]

Even checken of ik begrijp wat je wilt...

Ben je op zoek naar een switch die je aanstuurt via zigbee om een apparaat te schakelen dat werkt op 3V (batterijen)?

Beetje zoals een smart plug (die werkt en schakelt apparaten op 230V), maar dan dus voor 3V?
Ok, blijkbaar omschrijf ik het dus heel onduidelijk. Maar ja, dat is wel wat ik zoek. Maar dan idd echt klien. Die led strip plak ik in een kast waar geen elektra bij aanwezig is en wordt aanegstuurd via een beweginsmelder die elders staat. Maar de zigbee switch of controller kun je wel zien in de kast, dus vandaar dat ik zo klein miogelijk zoek.
Ik ken allerlei mini-oplossingen die je bijv in een inbouwdoos kunt doen om je 220V lampen smart te maken, maar die zijn ook groot.

En eigenlijk zoek ik dus een klein ding met daarin een zigbee ontvangertje, wat dan een klein schakelaarte kan schakelen.zodat mijn led-strip aangaat.En gevoed door de 3V die mijn ledstrip gebruikt (en dat is een batterijpack)

Ik zie wel dingen op Ali, maar die worden gevoed door bijv een 5V powerbank.
Dit bijv ; https://nl.aliexpress.com/item/4001265983249.html

Hoop dat het zo wat duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Ook de kleinste ontvanger die je zoekt heeft voeding nodig en een zender/ontvanger voor zigbee. Dat gaat nooit zo klein kunnen zijn als jij wil volgens mij.

Kun je met een wat langere draad de schakelaar niet iets verder weg verstoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
janne_nl schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:23:
Ook de kleinste ontvanger die je zoekt heeft voeding nodig en een zender/ontvanger voor zigbee. Dat gaat nooit zo klein kunnen zijn als jij wil volgens mij.

Kun je met een wat langere draad de schakelaar niet iets verder weg verstoppen?
Laatste is juist het probleem. zou ik moeten boren in de kast. Kan wel, maar leiver niet.
En als voeding hoopte ik gewoon een 2032 batterj te kunnen gebruiken, die zitten tenslotte ook in die doorswitches van allerlei merken. En dat is nog wel klein genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Das dan wel al wat groter dan ik dacht. Maar die doorswitches sturen een signaal weg, die schakelen niet zelf, daar is denk ik wat meer vermogen voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
janne_nl schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:53:
Das dan wel al wat groter dan ik dacht. Maar die doorswitches sturen een signaal weg, die schakelen niet zelf, daar is denk ik wat meer vermogen voor nodig.
Dat denk ik ook, maar dat is dus zo'n beetje wat ik zoek qua grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
maartend schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:08:
[...]

Dat denk ik ook, maar dat is dus zo'n beetje wat ik zoek qua grootte.
Ik ben geen expert op dit gebied, maar volgens mij sturen die door switches etc alleen een signaal als dat nodig is. Bij een schakelaar zoals jij wilt moet echter continu de radio aan staan om signalen te kunnen ontvangen, dus meer stroomverbruik. Daarom denk ik niet dat het met een knoopcelletje gaat lukken ;)

Maar misschien dat er een compleet andere mogelijkheid is... hoe kun je op dit moment de ledstrip aan/uit zetten? Fysieke knop? Of zit er een afstandsbediening bij? IR heeft geen radio nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik draai momenteel zigbee2mqtt via home assistant in combinatie met een cc2531 stick, dit draait allemaal binnen een VM in Proxmox.

Ik heb nu ook een Conbee II en wil graag van de een naar de ander overstappen, maar dan wel rustig aan. Ik heb nu bijna alle devices overgezet, maar was even benieuwd of de vervolgstappen kloppen die ik in gedachte heb;

Context;
- 1e installatie is mijn "productie installatie", die gebruik ik met Nabu Casa etc. Aan deze installatie is een oude cc2531 stick gekoppeld
- 2e installatie is mijn "test installatie", die gebruik ik om wat spul in te testen / te maken zodat ik zo min mogelijk de 1e installatie hoef te restarten. Aan deze installatie is nu de Conbee II gekoppeld

Stappen;
- Zigbee2mqtt stoppen op 1e installatie
- Data van 2e installatie naar 1e installatie overzetten (o.a. devices.json en database.db)
- Beide VMs uitzetten en de Conbee 2 aan de 1e installatie meegeven (USB passthrough)
- VM van 1e installatie weer aanzetten (2e installatie is dan niet zo boeiend meer)
- Configuratie aanpassen, daar "adapter: deconz" aan toe te voegen
- Zigbee2mqtt herstarten

Moet ik dan nog iets doen met network key en/of pan id?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
Ben gelukkig weer een stuk verder gekomen met de Conbee 2, maar het lijkt erop alsof de USB kabel die ik heb gebruikt niet veel devices op pikt, heb een enkele keer met de applicatie van Conbee 2, 2-3 apparaten weten te vinden maar was het mij verder onduidelijk wat voor apparaten dit nou precies waren (philips hue wandmodule schakelaars).

Ook werkt de conbee 2 nu met HA in combinatie met virtualbox en zigbee2mqtt, maar vind dus 0 devices :?

Andere USB verlengkabel die ik had liggen en uit de prehistory komt werkt ook niet..

Iemand een aanrader voor USB kabel zodat ik zeker weten kan uitsluiten dat de conbee 2 naar behoren werkt?

Helpt blijkbaar ook om mijn wifi netwerken uit te zetten, maar dit is natuurlijk niet wenselijk ivm telefoons en andere draadloze apparaten die daarmee willen verbinden.

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Laatst online: 19:22

Rouwette

Rouwette.com

Grr per ongeluk updates gedraaid. En nu zit ik met de met errors.

Domoticz: Bridge is offline
status is gewoon running
alle diveces staan nog in domoticz maar niet meer bij de zigbee tab, opnieuw pairen lukt ook niet..

Draai het op een Pi4 met CC2531

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Waar heb je updates gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

De pi update en upgrade
Domoticz laatste beta
Zigbee2MQTT beta plugin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
A owkee, dat doe je toch niet per ongeluk?

Ik neem aan naar Bullseye? Zie het Domoticz forum, daar staat er wel wat over.

[ Voor 7% gewijzigd door janne_nl op 16-11-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

vmb schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 19:03:
Kan iemand mij helpen? Ik loop vast met een herinstallatie.

Situatie: Rpi3 op Raspian OS, met een cc2531 stick. Verder niets.
Mosquitto geinstalleerd: werkend. (naar mijn idee- mosquitto -v geeft de goede melding)
Zigbee2mqtt geïnstalleerd: Naar mijn idee werkend (zie log hieronder).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
info  2021-10-20 15:47:11: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2021-10-20.15-47-07' filename: log.txt
info  2021-10-20 15:47:11: Starting Zigbee2MQTT version 1.21.2 (commit #44922120)
info  2021-10-20 15:47:11: Starting zigbee-herdsman (0.13.149)
info  2021-10-20 15:47:15: zigbee-herdsman started (resumed)
info  2021-10-20 15:47:15: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20201127,"transportrev":2},"type":"zStack12"}'
info  2021-10-20 15:47:15: Currently 0 devices are joined:
warn  2021-10-20 15:47:15: `permit_join` set to  `true` in configuration.yaml.
warn  2021-10-20 15:47:15: Allowing new devices to join.
warn  2021-10-20 15:47:15: Set `permit_join` to `false` once you joined all devices.
info  2021-10-20 15:47:15: Zigbee: allowing new devices to join.
info  2021-10-20 15:47:16: Connecting to MQTT server at mqtt://localhost:1883
info  2021-10-20 15:47:16: Connected to MQTT server
info  2021-10-20 15:47:16: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online'
info  2021-10-20 15:47:16: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"44922120","coordinator":{"meta":{"maintrel":3,"majorrel":2,"minorrel":6,"product":0,"revision":20201127,"transportrev":2},"type":"zStack12"},"log_level":"info","network":{"channel":11,"extendedPanID":"0x00124b0018e2ef0c","panID":6754},"permit_join":true,"version":"1.21.2"}'

Nu heb ik twee problemen:
- De controller accepteert geen nieuwe devices/lampen (ondanks dat de lampjes netjes in factory mode gaan).
- In Domoticz (op een ander rpi die verbinding maakt via poort 1883) wordt de verbinding verbroken. Python plugin wordt gezien en plugin zigbee2mqtt ook geinstalleerd. 
Log:
2021-10-20 19:04:34.979 Status: zigbee: (zigbee) Started.
2021-10-20 19:04:34.979 Status: zigbee: (zigbee) Entering work loop.
2021-10-20 19:04:35.198 zigbee: (zigbee) Installing plugin custom page...
2021-10-20 19:04:35.217 zigbee: (zigbee) Installing plugin custom page completed.
2021-10-20 19:04:35.269 zigbee: (zigbee) Connected to MQTT Server: 192.168.0.37:1883
2021-10-20 19:04:35.372 zigbee: (zigbee) Zigbee2mqtt bridge is online
2021-10-20 19:04:35.373 zigbee: (zigbee) Joining new devices is enabled on the zigbee bridge
2021-10-20 19:04:35.374 zigbee: (zigbee) Received available devices list from bridge
2021-10-20 19:04:35.374 zigbee: (zigbee) Received available devices groups from bridge
2021-10-20 19:04:35.196 Status: zigbee: (zigbee) Initialized version 3.1.0-beta

Wie kan mij verder helpen? Na twee dagen tobben en zoeken etc. weet ik het niet meer. Wie wel? Alvast bedankt!
Heb jij iets gevonden?
Ik heb hetzelfde namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Wellicht ten overvloedde, maar staat permit join aan in de configuration.yaml? (Waarna de boel herstart is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

janne_nl schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:46:
Wellicht ten overvloedde, maar staat permit join aan in de configuration.yaml? (Waarna de boel herstart is?)
yes, maargoed systeem is weer eens aan een reinstall toe 8)7
Unable to mount root fs on unknown block (8,2)

Die moet ik weer eerst oplossen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Je draait vanaf een sd? Wellicht eens naar een ssd of usb stick overstappen.

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

Nee draai al vanaf een ssd
Wel een budget ssd

[ Voor 27% gewijzigd door Rouwette op 18-11-2021 00:01 ]

• Arn0uDz
  • Laatst online: 20:29
Laatst met die 11.11 sale van Aliexpress een aantal van deze besteld: Aqara E1 Door & Window Sensor (MCCGQ14LM)

Ze worden alleen niet gevonden als supported. Heb een hele github doorgelezen m.b.t. dit probleem en er wordt ook wel een soort workaround geboden, maar ik snap niet precies hoe ik dit moet toepassen, iemand een idee?

Ik draai Z2M als een add-on via HomeAssistant met een Conbee II.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Arn0uDz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:37:
Laatst met die 11.11 sale van Aliexpress een aantal van deze besteld: Aqara E1 Door & Window Sensor (MCCGQ14LM)

Ze worden alleen niet gevonden als supported. Heb een hele github doorgelezen m.b.t. dit probleem en er wordt ook wel een soort workaround geboden, maar ik snap niet precies hoe ik dit moet toepassen, iemand een idee?

Even googlen laat zien dat hij in de laatste -dev branch wel werkt inmiddels. Heb je al geprobeerd om naar de dev versie van de plugin over te stappen?

• Arn0uDz
Kippenijzer schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:55:
[...]

Even googlen laat zien dat hij in de laatste -dev branch wel werkt inmiddels. Heb je al geprobeerd om naar de dev versie van de plugin over te stappen?
Kun je de normale versie en deze 'Edge' versie naast elkaar draaien in HA of moet ik dan alles opnieuw instellen?

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:56

Mimiix

Professioneel Prutser

Arn0uDz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:37:

Hebben we bij deCONZ ook last van. Bij de een werkt ie perfect out of the box. Bij de ander gewoon niet.
Heel frustrerend.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
Arn0uDz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:59:
[...]

Kun je de normale versie en deze 'Edge' versie naast elkaar draaien in HA of moet ik dan alles opnieuw instellen?
volgens mij kun je gewoon wisselen en steeds dezelfde configuratie gebruiken. tenminste zo doe ik het met Zigbee2mqtt buiten HA om, maar zover ik weet kun je met die plugin dus ook naar de edge versie en terug

• Step5
maartend schreef op zondag 14 november 2021 @ 12:21:
[...]

Ik zie wel dingen op Ali, maar die worden gevoed door bijv een 5V powerbank.
Dit bijv ; https://nl.aliexpress.com/item/4001265983249.html

Hoop dat het zo wat duidelijk is.
Heb net zoiets besteld, ook om es te kijken of dat wat is vanaf batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
Step5 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 22:45:
[...]

volgens mij kun je gewoon wisselen en steeds dezelfde configuratie gebruiken. tenminste zo doe ik het met Zigbee2mqtt buiten HA om, maar zover ik weet kun je met die plugin dus ook naar de edge versie en terug
Net even getest en wordt nu wel gevonden maar geeft alleen de linkquality aan, geen status van open/close helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempert
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11-2023
Hallo allemaal, een vreemde situatie hier bij mij thuis. Ik gebruik al jaren ZHA voor het bedienen van mijn zigbee apparaten. Eigenlijk nooit problemen gehad, maar wilde toch een keer de overstap naar Z2M maken. Dat ziet er net iets mooier uit. Echter, ik wil niet mijn bestaande configuratie 'slopen', dus heb ik een tweede configuratie / setup gemaakt. Precies hetzelfde als de bestaande, echter nu met een Z2M geinstalleerd. Aan beide configuraties hangt een CONBEE II stick (met verlengkabel).

Het vreemde doet zich voor dat als ik via Z2M een apparaat 'join' (permit), deze ook toegevoegd wordt bij mijn bestaande ZHA configuratie. ZHA is meestal eerder met joinen, dus Z2M heeft daarna geen mogelijkheid meer om hetzelfde te doen. Beide configuraties staan los van elkaar, zitten niet op hetzelfde netwerk etc. Het lijkt er op dat de Z2M-permit opdracht ook een seintje geeft aan ZHA configuratie.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Kan het te maken hebben met het feit dat ik 2 Conbee sticks gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rempert
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-11-2023
Rempert schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:47:
Hallo allemaal, een vreemde situatie hier bij mij thuis. Ik gebruik al jaren ZHA voor het bedienen van mijn zigbee apparaten. Eigenlijk nooit problemen gehad, maar wilde toch een keer de overstap naar Z2M maken. Dat ziet er net iets mooier uit. Echter, ik wil niet mijn bestaande configuratie 'slopen', dus heb ik een tweede configuratie / setup gemaakt. Precies hetzelfde als de bestaande, echter nu met een Z2M geinstalleerd. Aan beide configuraties hangt een CONBEE II stick (met verlengkabel).

Het vreemde doet zich voor dat als ik via Z2M een apparaat 'join' (permit), deze ook toegevoegd wordt bij mijn bestaande ZHA configuratie. ZHA is meestal eerder met joinen, dus Z2M heeft daarna geen mogelijkheid meer om hetzelfde te doen. Beide configuraties staan los van elkaar, zitten niet op hetzelfde netwerk etc. Het lijkt er op dat de Z2M-permit opdracht ook een seintje geeft aan ZHA configuratie.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? Kan het te maken hebben met het feit dat ik 2 Conbee sticks gebruik?
Via Discord de juiste oplossing gevonden (dank!). Blijkbaar heeft elke Z2M installatie dezelfde network-key. Als je dus met meerdere coordinators werkt moeten deze dus beide een andere key hebben. Anders zitten ze elkaar in de weg. Aanpassen van de key kan in via Z2M add-on -> configuration -> network-key...

OPGELOST!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
Rempert schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:47:

interessant, dus de ene accepteerd een nieuw apparaat terwijl hij niet zelf het joinen aangezet heeft? ofwel permit join kan van buitenaf worden aangezet?

edit: ik wilde eigenlijk op je toevoeging reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43
Ik heb er sinds een tijd last van dat mijn Aqara double key wireless wall switch (2016 model) WXKG02LM_rev1 dubbel reageerd.
ik heb een automation die lampen omschakeld. en wat er gebeurd als ik links of rechts klik er dan meerdere actions langskomen. dus de lamp inderdaad aanschakeld maar direct ook weer uit.
batterij staat op 100%, en de automation werkt op action en legacy staat op false.

wat kan ik nog meer controleren?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 17:39
Vraagje,

ik wil wat sensoren kopen voor onder andere de vochtigheidsgraad te kunnen meten. Gebruik een RPI 4B met Domoticz. Ik heb nog geen zigbee stick, zijn er ook wifi sensoren of kan ik beter een zigbee stick kopen ? welke stick kan ik dan het beste kopen ?

Ik kijk naar deze sensoren:

https://nl.aliexpress.com...2210000013559596283%22%7D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Voordeel van zigbee is ook het stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Piet400 schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:00:
heb nog geen zigbee stick, zijn er ook wifi sensoren of kan ik beter een zigbee stick kopen
Zigbee is vaak wat energiezuiniger en je hebt de voordelen van een mesh netwerk. Ook zijn niet alle sensoren en andere devices (lampen, knoppen) die je wilt in een wifi smaakje te krijgen. Dat maakt een Zigbee stick vaak een prettige (en betaalbare) aanvulling binnen je domotica.
welke kan ik dan het beste kopen ?
Daar heeft Z2M een handig lijstje voor:
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-09 17:39
Gizz schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:34:
[...]

Zigbee is vaak wat energiezuiniger en je hebt de voordelen van een mesh netwerk. Ook zijn niet alle sensoren en andere devices (lampen, knoppen) die je wilt in een wifi smaakje te krijgen. Dat maakt een Zigbee stick vaak een prettige (en betaalbare) aanvulling binnen je domotica.

[...]

Daar heeft Z2M een handig lijstje voor:
https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/
Bedankt, duidelijk verhaal.
Ik ga er 1 bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

Weet iemand dit?

Heb HA/Z2M draaien met een CC2531 stickje. Dat heeft een maand of 2 prima gedraaid tot voor kort.
Nu krijg ik steeds dergelijke foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
Zigbee2MQTT:error 2021-11-21 20:45:42: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001CCDF1DC-if00'
    at SerialPort.<anonymous> (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/znp/znp.ts:146:28)
    at SerialPort._error (/app/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:198:14)
    at /app/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:242:12

En de cpu load is ook steeds ruim 60% en blijft daar op hangen.
Ook het groen led gaat steeds uit. Heb Z2M al eens verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
Maar de issue blijft.

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
jorammeke schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:51:
[code]Zigbee2MQTT:error 2021-11-21 20:45:42: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: No such file or directory, cannot open /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001CCDF1DC-if00'
Flash je CC2531 eens opnieuw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorammeke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 14:18

jorammeke

Prutser

francisp schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:46:
[...]
Flash je CC2531 eens opnieuw
Mmh, lastig, lees net dat je daar een losse CC-debugger voor nodig bent.
Is dit iets wat bij alle sticks voorkomt, of puur iets voor de CC2531?

4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Niet bij alle sticks. De CC2531 wordt ook niet zeker niet meer aanbevolen. Ik heb er 1 (vervangen intussen) en wil er een sniffer van maken.

Echter de debugger driver voor windows lijkt niet meer te vinden op ti.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
remcoXP schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:50:
Ik heb er sinds een tijd last van dat mijn Aqara double key wireless wall switch (2016 model) WXKG02LM_rev1 dubbel reageerd.
ik heb een automation die lampen omschakeld. en wat er gebeurd als ik links of rechts klik er dan meerdere actions langskomen. dus de lamp inderdaad aanschakeld maar direct ook weer uit.
batterij staat op 100%, en de automation werkt op action en legacy staat op false.

wat kan ik nog meer controleren?
misschien een "debounce" instellen? https://www.zigbee2mqtt.i...tml#common-device-options

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Weet iemand of de Senic Gira Friends of Hue schakelaar in Zigbee2MQTT (icm Home Assistant) te krijgen is? Kan er niet echt iets duidelijks over vinden namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Hij staat niet in de supported devices, voor mij altijd een voorwaarde voor ik iets koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@musicpixel Als je bereid bent zelf wat werk te doen dan is het zeker mogelijk hem toe te voegen. Hele framework is zo flexibel dat alles wel toe te voegen is. Al zou het alleen al logs maken zijn en deze delen in een feature request. Ook is het wel een wat bekender merk, dus grote kans dat deze op redelijke termijn er wel in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@janne_nl Ik heb toen gewoon Zboss gedownload en klaar :) Daar zit gewoon firmware in om de CC2531 te laten werken als sniffer.

Voor echte installaties zou ik de CC2531 inderdaad niet aanraden. Maar het is wel een leuke stick om mee te beginnen als je niet weet of "dat hele Zigbee(2MQTT)" wat voor je is en eens wat wilt experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
De firmware is het probleem niet, de driver om de flashtool de verbinden is het probleem. De link die op de zigbee2mqtt site staat werkt niet meer. Een paar maanden geleden wel nog. Oplossing gaat zijn om het op dezelfde laptop/pc te doen als de eerste keer flashen.
Pagina: 1 ... 60 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.