Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 68 Laatste
Acties:
  • 480.273 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exact
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 20:55
musicpixel schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:54:
Weet iemand of de Senic Gira Friends of Hue schakelaar in Zigbee2MQTT (icm Home Assistant) te krijgen is? Kan er niet echt iets duidelijks over vinden namelijk...
Ik heb vorig jaar een hele partijen gekocht en ze werken met zigbee2mqtt (en waarschijnlijk ook gewoon met home-assistant)
Binnenwerk van de Gira Scenic zijn van EnOcean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heeft iemand ervaring met de LELLKI WP33-EU, een stekkerblok met meerdere switches? Op AliExpress kun je namelijk kiezen uit een Hue/SmartThings-variant en een Tuya-variant. Maar beide zijn Zigbee :P

Ik heb nog nooit eerder gezien dat je een 'Zigbee-smaak' moet kiezen. Nu denk ik uit de reviews op te maken dat zowel de Hue-variant als de Tuya-variant werken met Z2M, dus misschien maakt het niet uit welke smaak ik bestel. Maar voor de zekerheid een check hier ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
@Gizz Ik zou niet voor de TUYA kiezen, zij hebben een ecryptie erop zodat je minder makkelijk zelf opdrachten kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
musicpixel schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 07:54:
Weet iemand of de Senic Gira Friends of Hue schakelaar in Zigbee2MQTT (icm Home Assistant) te krijgen is? Kan er niet echt iets duidelijks over vinden namelijk...
Ja, dat werkt. Vorige week zelf ook gedaan. Echter omdat het een Zigbee Green Power device is, zijn er wat aandachtspunten, zoals hij kan het juiste model en naam niet doorgeven, dus je krijgt een generieker device (EnOcean PTM 215Z).

En je moet een Philips Hue lamp in de buurt hebben volgens de documentatie:
Green Power
This is a Zigbee Green Power device which allows it to be very energy efficient. Messages from Green Power devices cannot be "understood" by normal Zigbee devices, therefore they need to be "translated" first. Not all Zigbee devices can do this translation, currently the only devices known to do this are Philips Hue devices. This means that the Green Power device has to be in range of a Philips Hue device in order to use it.

Green Power devices don't support binding and are not included in network scans.
Meer info in deze github discussie: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3322

Het pairen ging overigens niet volgens de manier op die pagina.
Maar wel via de manier zoals op de senic site:
You should be able to reset the switches with the following pattern:
  1. Press top left
  2. Press and hold top right for about 10 seconds
  3. Press top right and bottom left at the same time
  4. Press top left
Note: Please make sure the module is inserted in the right way up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:25
Bedankt @Exact en @barber voor de info. Heb er eens twee besteld en de Senic switches werken inderdaad met Zigbee2MQTT (en dus ook HomeAssistant en Node Red).

Moest inderdaad het pairen doen zoals @barber hierboven beschreef, anders gebeurde er niets.

Ik heb meteen ook deze wijziging over het pairen/resetten aangedragen voor in de Z2M documentatie. Hoe ik echter de hele Senic als product toegevoegd krijg in de documentatie heb ik nog niet uitgevogeld.

Feel free to Buy me a coffee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogValk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 13:47
Mensen, ik wou een Fire HD 10 tablet kopen bij Amazon voor als HA bedieningspaneel, maar die wordt niet verstuurd naar Nederland. Heb ooit ergens gelezen dat dat via een truck wel kan. Wie kan me helpen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@RogValk Duitse Amazon shipt bij mij gewoon naar NL: https://www.amazon.de/Fir...1080p-Black/dp/B08F63PPNV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogValk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-06 13:47
Helaas krijg je bij afronden bestelling: Dit artikel kan helaas niet worden verzonden naar het geselecteerde adres. Meer informatie. Je kunt het bezorgadres wijzigen of het artikel uit je bestelling verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:36

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Weet iemand of dimmers zonder nuldraad als reapter werken? Ik vermoed van niet. Maar kan het nergens vinden. Ik weet wel dat schakelaars zonder nuldraad niet werken als reapter. Ik zoek eigenlijk een nette manier om het bereik te vergrote zonder dat je het ziet.

Dit soort https://www.robbshop.nl/r...uFDphj3-hb8UaAmyFEALw_wcB devices krijg ik echt er niet achtergepropt.

[ Voor 78% gewijzigd door TheDudez op 02-12-2021 11:32 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:56

Mimiix

Professioneel Prutser

TheDudez schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:30:
Weet iemand of dimmers zonder nuldraad als reapter werken?
Als hij voor de rest stroom heeft wel(dus geen batterij).

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TheDudez Het hangt volgens mij van het model af. Bij bijvoorbeeld deze staat het er expliciet bij dat hij geen router is (dat is wat jij bedoelt met repeater):
Aqara single switch module T1 (without neutral). Doesn't work as a router and doesn't support power meter

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Mimiix schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:31:
[...]

Als hij voor de rest stroom heeft wel(dus geen batterij).
Dat is helaas niet bij alle device zo. Als ze geen batterij hebben.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Gizz schreef op donderdag 2 december 2021 @ 13:18:
@TheDudez Het hangt volgens mij van het model af. Bij bijvoorbeeld deze staat het er expliciet bij dat hij geen router is (dat is wat jij bedoelt met repeater):

[...]
Dat bedoel ik inderdaad.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@TheDudez Het klopt dat er uizonderingen zijn. Maar ook bij N-loze is het eerder uitzonddering dan regel dat ze niet werken als router. Technisch gezien namelijk ook ergens voor nodig. Ze kunnen toch al niet slapen omdat ze commando's moeten kunnen ontvangen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een temperatuursensor die alleen maar moet zenden wanneer het hem uit komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:29
Arn0uDz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:37:
Laatst met die 11.11 sale van Aliexpress een aantal van deze besteld: Aqara E1 Door & Window Sensor (MCCGQ14LM)

Ze worden alleen niet gevonden als supported. Heb een hele github doorgelezen m.b.t. dit probleem en er wordt ook wel een soort workaround geboden, maar ik snap niet precies hoe ik dit moet toepassen, iemand een idee?

Ik draai Z2M als een add-on via HomeAssistant met een Conbee II.
Dit probleem is met de update van 1 december verholpen. Zorg er wel voor dat je de laatste firmware hebt van de Conbee II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
De nieuwste update lijkt klein als je naar het versienummer kijkt, maar lees goed de changes, vooral als je een Home Assistant versie voor 2021.11 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:08
barber schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:20:
[...]

Ja, dat werkt. Vorige week zelf ook gedaan. Echter omdat het een Zigbee Green Power device is, zijn er wat aandachtspunten, zoals hij kan het juiste model en naam niet doorgeven, dus je krijgt een generieker device (EnOcean PTM 215Z).

En je moet een Philips Hue lamp in de buurt hebben volgens de documentatie:

[...]

Meer info in deze github discussie: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3322

Het pairen ging overigens niet volgens de manier op die pagina.
Maar wel via de manier zoals op de senic site:

[...]
Ik heb deze gekocht:

https://www.beaumotica.nl...elaarset-future-studiowit

Het binnenwerk lijkt 100% hetzelfde als de EnOcean PTM 215Z. Ik krijgh hem alleen niet gepaird met mijn netwerk. Ik draai laatste zigbee2mqtt en heb een zigbee 3.0 stick. Ik heb 2 philips Hue lampen ook, die waren nodig om te vertalen ofzo.

Ik lees ook dingen over dat hij op het goede zigbee channel gezet moet worden, maar moet dat voor of na het pairen? En de pan id maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Mich schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:21:
[...]

Ik heb deze gekocht:

Het binnenwerk lijkt 100% hetzelfde als de EnOcean PTM 215Z. Ik krijgh hem alleen niet gepaird met mijn netwerk. Ik draai laatste zigbee2mqtt en heb een zigbee 3.0 stick. Ik heb 2 philips Hue lampen ook, die waren nodig om te vertalen ofzo.

Ik lees ook dingen over dat hij op het goede zigbee channel gezet moet worden, maar moet dat voor of na het pairen? En de pan id maakt dat uit?
Hier al gekeken?
https://www.zigbee2mqtt.i...html#enocean-ptm%2520215z

Ik heb vandaag nog een Senic Gira schakelaar gepaired volgens het stukje onder "Alternatively..."

Bij mij stond er overigens op het binnenwerk (achterzijde) duidelijk EnOcean en het typenummer vermeld...

[ Voor 5% gewijzigd door musicpixel op 03-12-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 23:08
Mich schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:21:
[...]

Ik heb deze gekocht:

ik zou eerst dat verhaal vam @musicpixel eens bekijken en anders (of sowieso) de loglevel van Zigbee2mqtt op "debug" zetten, en dan de pairingprocedure doen en dan kijken of er iets in de logs verschijnt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
musicpixel schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:02:
[...]

Hier al gekeken?
https://www.zigbee2mqtt.i...html#enocean-ptm%2520215z

Ik heb vandaag nog een Senic Gira schakelaar gepaired volgens het stukje onder "Alternatively..."

Bij mij stond er overigens op het binnenwerk (achterzijde) duidelijk EnOcean en het typenummer vermeld...
Thanks. De instructie bij die link werkte in 1x.

Ik keek eerste hier: https://www.zigbee2mqtt.io/devices/PTM_215ZE.html
Daar staat een andere instructie.
Ik ga ook eens uitzoeken wat de module zelf kost. De 2 bedieningsknoppen kan je namelijk voor Busch-jager ook los bestellen voor 7 euro. Misschien dat het totale plaatje dan wat goedkoper is.

Als ik in de log kijk zie ik nu de commando's voorbij komen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Zigbee2MQTT:debug 2021-12-03 20:09:36: Received Zigbee message from '0x000000000174b3d9', type 'commandNotification', cluster 'greenPower', data '{"commandFrame":{"raw":{"data":[120,209,255],"type":"Buffer"}},"commandID":16,"frameCounter":619,"options":21664,"payloadSize":0,"srcID":24425433}' from endpoint 242 with groupID 2948
Zigbee2MQTT:info  2021-12-03 20:09:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x000000000174b3d9', payload '{"action":"press_1","linkquality":30}'
Zigbee2MQTT:info  2021-12-03 20:09:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x000000000174b3d9', payload '{"action":"","linkquality":30}'
Zigbee2MQTT:info  2021-12-03 20:09:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x000000000174b3d9/action', payload 'press_1'
Zigbee2MQTT:debug 2021-12-03 20:09:36: Received Zigbee message from '0x000000000174b3d9', type 'commandNotification', cluster 'greenPower', data '{"commandFrame":{"raw":{"data":[120,209,255],"type":"Buffer"}},"commandID":20,"frameCounter":620,"options":21664,"payloadSize":0,"srcID":24425433}' from endpoint 242 with groupID 2948
Zigbee2MQTT:info  2021-12-03 20:09:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x000000000174b3d9', payload '{"action":"release_1","linkquality":30}'
Zigbee2MQTT:info  2021-12-03 20:09:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x000000000174b3d9', payload '{"action":"","linkquality":30}'
Zigbee2MQTT:info  2021-12-03 20:09:36: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x000000000174b3d9/action', payload 'release_1'

In Home-Assistant zie ik nu een entiteit met tap-action. Daar komt hij heel kort binnen maar de status blijft wel altijd op onbekend staan. Maar goed, hij komt binnen en ik kan er wat mee triggeren. In MQTT zie je trouwens wel altijd de laatste actie retained, wat natuurlijk altijd een release is.

Kan ik deze schakelaar zonder Philip Hue bridge nu ook direct koppelen aan mijn hue lampen? Of heb ik daar echt de bridge voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mich schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:19: Daar komt hij heel kort binnen maar de status blijft wel altijd op onbekend staan.
Welke status bedoel je? De expose action? Het is logisch dat die op n/a staat op het moment dat de knop niet meer ingedrukt is. Niet indrukken is het tegenovergestelde van een actie, dus verwacht geen action = not pressed of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Gizz schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:28:
[...]

Welke status bedoel je? De expose action? Het is logisch dat die op n/a staat op het moment dat de knop niet meer ingedrukt is. Niet indrukken is het tegenovergestelde van een actie, dus verwacht geen action = not pressed of zo :)
Ja ik dacht dat ik ergens wel de laatste actie terug kon vinden in zigbee2mqtt maar goed dat mag de pret niet drukken. Aan en uit commando werken nu (via node-red) nu nog de helderheid. Thanks voor het helpen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
Wist niet dat die pagina ook nog bestond. Best verwarrend trouwens. Bij EnOcean kom ik alleen de ZE versie tegen. Bij de FCC en Zigbee Alliance alleen de Z versie. En wat het verschil nou is...
Ik ga ook eens uitzoeken wat de module zelf kost. De 2 bedieningsknoppen kan je namelijk voor Busch-jager ook los bestellen voor 7 euro. Misschien dat het totale plaatje dan wat goedkoper is.
Ik heb net vandaag een normale GIRA dubbele schakelaar vervangen door de Senic en ik kan je vertellen dat qua bevestiging de knoppen van de normale schakelaar en de Senic verschillend zijn. Weet niet hoe dat voor Busch-Jaeger is.
Kan ik deze schakelaar zonder Philip Hue bridge nu ook direct koppelen aan mijn hue lampen? Of heb ik daar echt de bridge voor nodig?
Volgens mij heb je een Bridge nodig. Ging de directe koppeling tussen een lamp en schakelaar normaal niet via Bluetooth? (wat de schakelaar niet heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 11:30
Kan iemand mij helpen met het volgende:

Ik heb een aantal groepen lampen die ik aanstuur met een 4 knops afstandsbediening van de IKEA. Deze lampen staan continu op stroom en zijn slimme gu10 lampen ook van de IKEA.

Ik gebruik de CC2652RB Zigbee 3.0 stick met de laatste firmware en de laatste versie van zigbee2mqtt via home assistant.

Nu komt het wel eens voor dat een aantal lampen aan blijven terwijl de rest uit gaat of net andersom dat er een aantal aangaan en een aantal niet terwijl ze allemaal aan of uit zouden moeten gaan.

Heeft iemand dit ook gehad en op kunnen lossen?

Ik heb andere lampen, andere afstandsbedieningen en andere locaties voor de pc (waar de CC2652RB stick aan hangt) geprobeerd maar het blijft gebeuren.

Zigbee2mqtt geeft ook geen error meldingen (voor zover ik de logging begrijp)

[ Voor 5% gewijzigd door oyay op 04-12-2021 12:19 ]

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
oyay schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:16:

Ik heb een aantal groepen lampen die ik aanstuur met een 4 knops afstandsbediening van de IKEA. Deze lampen staan continu op stroom en zijn slimme gu10 lampen ook van de IKEA.

Ik gebruik de CC2652RB Zigbee 3.0 stick met de laatste firmware en de laatste versie van zigbee2mqtt via home assistant.

Nu komt het wel eens voor dat een aantal lampen aan blijven terwijl de rest uit gaat of net andersom dat er een aantal aangaan en een aantal niet terwijl ze allemaal aan of uit zouden moeten gaan.

Ik heb andere lampen, andere afstandsbedieningen en andere locaties voor de pc (waar de CC2652RB stick aan hangt) geprobeerd maar het blijft gebeuren.

Heb je al geprobeerd ze als één zigbee groep aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
synoniem schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:34:
[...]

Heb je al geprobeerd ze als één zigbee groep aan te sturen?
Jah. Vergeten te melden in mijn post. Het maakt niet uit of ze vanuit een groep of los aangestuurd worden.
Het lijkt wel alsof het niet 100% werkt. Ik heb net 2 snelkoppeling knoppen van de IKEA toegevoegd aan een enkele lamp boven en die wil ook wel eens raar reageren. Niet aan\uitgaan, ipv aangaan heel lichtjes aangaan en weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:07
Even een kort onderzoekje: ik heb zo'n 30 endpoints in mijn huis maar merk dat ik op de 1e verdieping en 2e verdieping slechter bereik heb. Ik heb 1 CC2652RB in mijn server zitten (misschien nog ff wat verlengen met een usb kabel) en dan 3 cc2530, 2 ikea routers en 1 cc2531.
Wat me opvalt is dat ik overal wel bereik heb maar dat de aqara temp en humitidy sensors na verloop van tijd toch de verbinding verliezen. Heb ik te weinig routers of ligt het toch ergens anders aan.

Mijn vraag is hoeveel routers hebben jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• musicpixel
haborym schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:26:
Even een kort onderzoekje: ik heb zo'n 30 endpoints in mijn huis maar merk dat ik op de 1e verdieping en 2e verdieping slechter bereik heb. Ik heb 1 CC2652RB in mijn server zitten (misschien nog ff wat verlengen met een usb kabel) en dan 3 cc2530, 2 ikea routers en 1 cc2531.
Wat me opvalt is dat ik overal wel bereik heb maar dat de aqara temp en humitidy sensors na verloop van tijd toch de verbinding verliezen. Heb ik te weinig routers of ligt het toch ergens anders aan.

Mijn vraag is hoeveel routers hebben jullie?
Denk dat het handig is om eerst even de terminologie duidelijk te hebben:
- Een coordinator is hub, bridge, of zigbee stick.
- Een router is een device dat zigbee signalen kan routeren (de data in de juiste richting kan sturen). Werken over het algemeen op netspanning, zoals een lamp.
- Een end device kan niet zelf routeren en heeft een router nodig om te communiceren met de coordinator (of een directe verbinding met de coordinator). Dit is meestal een sensor op batterij.

In de Zigbee2MQTT "Map" kun je dit goed zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1f8jZVO0cCzpNeM-kpHxlMZ4o5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfcVh23T6pf1usywrsfrz4s6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier zelf als coordinator een Conbee II stick in mijn PC welke ik gebruik met Zigbee2MQTT (blauwe ster in de map).
Daarnaast draait er hier een Hue Bridge (nog wel), maar daar zit niet veel meer op aangesloten (deze is niet zichtbaar in de map hierboven).

Qua routers heb ik een stuk of 15 slimme lampen, slimme dimmers op 230V en slimme stekkers (blauw in de map).

En daarnaast een stuk of 15 end devices (bewegingsensors, remotes, vibratiesensors, etc) op batterij (groen in de map)

Zoals je kunt zien maken de blauwe routers onderling verbinding, en maken de groene end devices verbinding met een router (of coordinator). Hoe meer routers in je Zigbee mesh-netwerk hoe sterker dit is.

Ik vraag me een beetje af waarom je 1 CC2652RB, 3 cc2530, 2 ikea routers en 1 cc2531 hebt. Dat klinkt als overkill en als die allemaal op het zelfde kanaal zitten kunnen ze m.i. elkaar wel eens in de weg zitten. Vergeet ook niet te kijken hoe druk het op je 2.4GHz Wifi is op het betreffende kanaal.

Maar in principe zou je aan 1 coordinator genoeg moeten hebben. Zigbee maakt namelijk een mesh-netwerk, dus niet alles hoeft te verbinden met een coordinator, maar kan ook gebruik maken van een slimme stekker of slimme lamp die binnen bereik is en onderdeel van het Zigbee netwerk. Jij lijkt 7 Zigbee netwerken naast elkaar te draaien (voor elke coordinator 1), waardoor elk Zigbee netwerk afzonderlijk relatief zwak is.

Ik zou eens proberen alle devices te pairen met die ene CC2652RB en kijken of dat beter is. Lampen en slimme stekkers, etc zijn dan de routers in je Zigbee netwerk die zorgen voor een groter bereik van je Mesh-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

+\

Hier hetzelfde probleem
Alle groepen met z2m via homeassistant kan ik niet meer bedienen
Handmatig werkt het, wel, maar andere setpoint die ik via groepen instel werken niet.
Wat ik handmatig instel, is de enige setting die hij pakt met aan en uit.

Dus .....

Ook al een mail naar gizmocuz gestuurd maar nog geen reactie.

Iemand op git al een topic gevonden-gemaakt? [ mijn Engels :'( ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
musicpixel schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:03:
[...]

- Een router is een device dat zigbee signalen kan routeren (de data in de juiste richting kan sturen). Werken over het algemeen op netspanning, zoals een lamp.
- Een end device kan niet zelf routeren en heeft een router nodig om te communiceren met de coordinator (of een directe verbinding met de coordinator). Dit is meestal een sensor op batterij.

[Afbeelding]

Ik heb hier zelf als coordinator een Conbee II stick in mijn PC welke ik gebruik met Zigbee2MQTT (blauwe ster in de map).
Daarnaast draait er hier een Hue Bridge (nog wel), maar daar zit niet veel meer op aangesloten (deze is niet zichtbaar in de map hierboven).

Qua routers heb ik een stuk of 15 slimme lampen, slimme dimmers op 230V en slimme stekkers (blauw in de map).

En daarnaast een stuk of 15 end devices (bewegingsensors, remotes, vibratiesensors, etc) op batterij (groen in de map)

Zoals je kunt zien maken de blauwe routers onderling verbinding, en maken de groene end devices verbinding met een router (of coordinator). Hoe meer routers in je Zigbee mesh-netwerk hoe sterker dit is.

Ik vraag me een beetje af waarom je 1 CC2652RB, 3 cc2530, 2 ikea routers en 1 cc2531 hebt. Dat klinkt als overkill en als die allemaal op het zelfde kanaal zitten kunnen ze m.i. elkaar wel eens in de weg zitten. Vergeet ook niet te kijken hoe druk het op je 2.4GHz Wifi is op het betreffende kanaal.

Maar in principe zou je aan 1 coordinator genoeg moeten hebben. Zigbee maakt namelijk een mesh-netwerk, dus niet alles hoeft te verbinden met een coordinator, maar kan ook gebruik maken van een slimme stekker of slimme lamp die binnen bereik is en onderdeel van het Zigbee netwerk. Jij lijkt 7 Zigbee netwerken naast elkaar te draaien (voor elke coordinator 1), waardoor elk Zigbee netwerk afzonderlijk relatief zwak is.

Ik zou eens proberen alle devices te pairen met die ene CC2652RB en kijken of dat beter is. Lampen en slimme stekkers, etc zijn dan de routers in je Zigbee netwerk die zorgen voor een groter bereik van je Mesh-netwerk.
Ligt er voor de sticks natuurlijk maar net aan welke firmware erop staat, welke functie ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
janne_nl schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:34:
[...]

Ligt er voor de sticks natuurlijk maar net aan welke firmware erop staat, welke functie ze hebben.
Wist niet dat die sticks ook puur als router konden fungeren. Weer wat geleerd...
Blijven nog wel die 2 IKEA routers (gateways) over... of kunnen die ook in puur-router mode? Heb er zelf geen, maar lijkt me sterk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
In principe is elk zigbee apparaat op 220 een router. Een enkele uitzondering daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicpixel
janne_nl schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:39:
In principe is elk zigbee apparaat op 220 een router. Een enkele uitzondering daargelaten.
Maar ze zijn alleen een router voor het netwerk waar ze in zitten toch? Lijkt me niet dat die van mijn buren als router in mijn netwerk fungeren... Dus de Hue Bridge (+apparaten) die ik heb staan heeft een ander Zigbee netwerk dan mijn Conbee II (+apparaten). Zo zal dat ook voor de IKEA gateways gelden vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Inderdaad, altijd alleen maar router in het netwerk waar ze inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 07:50
Heeft iemand een instructie of handleiding om zigbee2mQTT te instaleren met gebruik van een CC2652?
Of gebruik ik die uit het wiki en moet ik later het e.e.a. aanpassen?
En is daar voor een duidelijke instructie?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:07
musicpixel schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:03:
[...]

[Afbeelding]

Dank voor je heldere uitleg. Ik heb die CC2530 als routers opgenomen. Ik heb maar 1 coördinator in de garage.
Beste is dus om meer routers te plaatsen eigenlijk. Dan vooral in lampen haal ik hieruit. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ISB0CEdnyp5qu0GSzcFbpzM2g8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/st5YQjJTSd1dHrry3ddEuDtE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Rolandtwilt Het maakt geen fluit* uit welke stick je gebruikt, zolang je maar het juiste path kiest (liefst dus het by-id path). Dus gewoon de instructies volgen. (Ook al vond ik die op de oude website iets duidelijker). Als je HA gebruikt even doorklikken naar alle installatiemogelijkheden.

En vergeet niet je eigen network key te kiezen :)

* Alleen een ConBee moet je af en toe de adapter type expliciet in de config meegeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 06-12-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Septillion schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:34:
@Rolandtwilt Het maakt geen fluit* uit welke stick je gebruikt, zolang je maar het juiste path kiest (liefst dus het by-id path). Dus gewoon de instructies volgen. (Ook al vond ik die op de oude website iets duidelijker). Als je HA gebruikt even doorklikken naar alle installatiemogelijkheden.

En vergeet niet je eigen network key te kiezen :)

* Alleen een ConBee moet je af en toe de adapter type expliciet in de config meegeven.
thanx, wat bedoel je met "als je HA gebruikt"?

thanx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rolandtwilt Als je Home Assistant gebruikt als basis voor je domotica kun je Z2M als add-on binnen HA installeren. Dan hoef je niet per se met een losse docker of zo aan de slag te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Gizz schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:13:
@Rolandtwilt Als je Home Assistant gebruikt als basis voor je domotica kun je Z2M als add-on binnen HA installeren. Dan hoef je niet per se met een losse docker of zo aan de slag te gaan :)
Ik gebruik Domoticz, en krijg best veel erros;

zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 15:59:51: Logging to console and directory: '/app/data/log/2021-12-06.15-59-50' filename: log.txt
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 15:59:51: Starting Zigbee2MQTT version 1.22.1 (commit #c2b5229)
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 15:59:51: Starting zigbee-herdsman (0.13.176)
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Exiting...
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Error: AREQ - SYS - resetInd after 30000ms
zigbee2mqtt | at Timeout._onTimeout (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/utils/waitress.ts:64:35)
zigbee2mqtt | at listOnTimeout (internal/timers.js:557:17)
zigbee2mqtt | at processTimers (internal/timers.js:500:7)
zigbee2mqtt exited with code 1
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 16:00:50: Logging to console and directory: '/app/data/log/2021-12-06.16-00-48' filename: log.txt
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 16:00:50: Starting Zigbee2MQTT version 1.22.1 (commit #c2b5229)
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 16:00:50: Starting zigbee-herdsman (0.13.176)
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Exiting...
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Error: SRSP - SAPI - readConfiguration after 6000ms
zigbee2mqtt | at Timeout._onTimeout (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/utils/waitress.ts:64:35)

Error: SRSP - SYS - getExtAddr after 6000ms
Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms

Hieronder de Yalm
permit_join: true
mqtt:
base_topic: zigbee2mqtt
server: mqtt://mqtt
serial:
port: /dev/ttyUSB0
frontend:
port: 8080
advanced:
network_key:
- 81
- 212
- 8
- 234
- 68
- 215
- 211
- 101
- 116
- 72
- 27
- 187
- 80
- 71
- 160
- 74

:( :( :(

[ Voor 6% gewijzigd door Rolandtwilt op 06-12-2021 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rolandtwilt Heb je op de link met mogelijke oplossingen geklikt die ook in de foutmelding wordt genoemd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:40
Ik heb 4 Tuya TT001ZAV20 temperatuur/luchtvochtigheid sensoren actief in Home Assistant via Z2M.
Nu viel me op dat een van de sensor de data elke 5 minuten doorstuurt, waar de andere sensoren dit eens per 15 minuten doen.

In de HA add-on zo geen setting kunnen vinden waar dit instelbaar is. Het enige wat er op lijkt is de Min rep interval en Max rep interval. Maar voor alle sensoren staan die gelijk op 60 en 3600.

Iemand een idee of en waar ik deze interval kan aanpassen?

[ Voor 7% gewijzigd door Kire88 op 06-12-2021 16:14 ]

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Gizz schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:06:
@Rolandtwilt Heb je op de link met mogelijke oplossingen geklikt die ook in de foutmelding wordt genoemd? :)
Ja, allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Rolandtwilt schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:04:
[...]

Ik gebruik Domoticz, en krijg best veel erros;

zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 15:59:51: Logging to console and directory: '/app/data/log/2021-12-06.15-59-50' filename: log.txt
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 15:59:51: Starting Zigbee2MQTT version 1.22.1 (commit #c2b5229)
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 15:59:51: Starting zigbee-herdsman (0.13.176)
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Exiting...
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:00:42: Error: AREQ - SYS - resetInd after 30000ms
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 16:00:50: Logging to console and directory: '/app/data/log/2021-12-06.16-00-48' filename: log.txt
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 16:00:50: Starting Zigbee2MQTT version 1.22.1 (commit #c2b5229)
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:info 2021-12-06 16:00:50: Starting zigbee-herdsman (0.13.176)
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Exiting...
zigbee2mqtt | Zigbee2MQTT:error 2021-12-06 16:01:05: Error: SRSP - SAPI - readConfiguration after 6000ms

Error: SRSP - SYS - getExtAddr after 6000ms
Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms

Hieronder de Yalm
mqtt:
server: mqtt://mqtt
serial:
port: /dev/ttyUSB0
frontend:
advanced:
network_key:
- 81
- 212
- 8
- 234
- 68
- 215
- 211
- 101
- 116
- 72
- 27
- 187
- 80
- 71
- 160
- 74

:( :( :(
Ik gebruik ook Domoticz en z2m, met een zzh stick.

Dit is alles wat er in mijn configuration.yaml staat (los van de devices)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
homeassistant: false
permit_join: false
mqtt:
  server: mqtt://localhost
serial:
  port: /dev/ttyACM-NewZigbee
advanced:
  log_level: debug
  availability_timeout: 60
devices:
...

Daarnaast, ik zie poort 8080, dat is normaal de standaard poort voor Domoticz ook?

Die mqtt staat in je hosts file?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
haborym schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:17:
[...]

Dank voor je heldere uitleg. Ik heb die CC2530 als routers opgenomen. Ik heb maar 1 coördinator in de garage.
Beste is dus om meer routers te plaatsen eigenlijk. Dan vooral in lampen haal ik hieruit. :D

[Afbeelding]
Het valt me op dat de Link Quality van de verbindingen bij jou vrij laag zijn. Nu heb ik een huis met houten vloeren en gipsplaat wandjes, dus waarschijnlijk niet helemaal vergelijkbaar. Hoe is de link quality van anderen hier op het forum?

Daarnaast noem je dat je coordinator in de garage staat. Een garage kan een ongunstige plek zijn. Vaak niet echt centraal in het huis, en ook nog eens flink geisoleerd/dikwandig ivm brandveiligheid. Je zou je Coordinator eens (tijdelijk) kunnen verplaatsen naar een centrale plek in huis om te kijken wat het effect daarvan op je lqi is.

Ook schiet me nu te binnen dat ik eerder heb gelezen over Aqara sensors die hun verbinding kwijt raakten. Schijnt een aqara dingetje te zijn, maar ik heb er zelf tot op heden nog geen last van gehad.
https://www.google.com/se...a+sensor+loses+connection

En routers uitbreiden kan met lampen, maar ook smart plugs, of je cc2530's. Eigenlijk bijna alles op 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
janne_nl schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:13:
[...]

Ik gebruik ook Domoticz en z2m, met een zzh stick.

Dit is alles wat er in mijn configuration.yaml staat (los van de devices)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
homeassistant: false
permit_join: false
mqtt:
  server: mqtt://localhost
serial:
  port: /dev/ttyACM-NewZigbee
advanced:
  log_level: debug
  availability_timeout: 60
devices:
...

Daarnaast, ik zie poort 8080, dat is normaal de standaard poort voor Domoticz ook?

Die mqtt staat in je hosts file?
De zigbee2MQTT staat in opt

in mijn hosts staat:
127.0.0.1 localhost
::1 localhost ip6-localhost ip6-loopback
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters

127.0.1.1 raspberrypi

[ Voor 11% gewijzigd door Rolandtwilt op 06-12-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Dan is die regel
mqtt://mqtt in ieder geval fout.

Ik zou zowiezo dat configuratiebestand een .eer richting de mijne maken.

Het is ergens net alsof hij die usbstick niet vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rolandtwilt even een check: heb je wel een mqtt-server draaien? Met alleen zigbee2mqtt ben je er niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 10:45
Ik zit nu op 1.18.1 en wil updaten naar laatste versie.... blijkt dat ik net een beetje aan de late kant ben:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
From https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt
   fb4f8829..ac0aca59 dev        -> origin/dev
   a43d1f39..48b790cb master     -> origin/master
 * [new tag]           1.18.2     -> 1.18.2
 * [new tag]           1.18.3     -> 1.18.3
 * [new tag]           1.19.0     -> 1.19.0
 * [new tag]           1.19.1     -> 1.19.1
 * [new tag]           1.20.0     -> 1.20.0
 * [new tag]           1.21.0     -> 1.21.0
 * [new tag]           1.21.1     -> 1.21.1
 * [new tag]           1.21.2     -> 1.21.2
 * [new tag]           1.22.0     -> 1.22.0
 * [new tag]           1.22.1     -> 1.22.1
You are not currently on a branch.
Please specify which branch you want to merge with.
See git-pull(1) for details.

git pull <remote> <branch>

Dan houdt mijn linux kennis even op: wat vul ik in bij <remote> en <branch> ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step5
martin2005 schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:26:
Ik zit nu op 1.18.1 en wil updaten naar laatste versie.... blijkt dat ik net een beetje aan de late kant ben:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
From https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt
   fb4f8829..ac0aca59 dev        -> origin/dev
   a43d1f39..48b790cb master     -> origin/master
 * [new tag]           1.18.2     -> 1.18.2
 * [new tag]           1.18.3     -> 1.18.3
 * [new tag]    :+         1.19.0     -> 1.19.0
 * [new tag]           1.19.1     -> 1.19.1
 * [new tag]           1.20.0     -> 1.20.0
 * [new tag]           1.21.0     -> 1.21.0
 * [new tag]           1.21.1     -> 1.21.1
 * [new tag]           1.21.2     -> 1.21.2
 * [new tag]           1.22.0     -> 1.22.0
 * [new tag]           1.22.1     -> 1.22.1
You are not currently on a branch.
Please specify which branch you want to merge with.
See git-pull(1) for details.

git pull <remote> <branch>

Dan houdt mijn linux kennis even op: wat vul ik in bij <remote> en <branch> ?
ik volg meestal deze instructies: https://www.zigbee2mqtt.i...-to-dev-branch.html#linux
en dan zelf keuze maken tussen dev of master. ik draai eigenlijk altijd de dev, update om de paar weken ofzo, of als ik iets nieuws gekocht heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:35
Is een conbee 2 een goede stick of raden jullie wat anders aan?

En hoe kan ik het beste zigbee2mqtt installeren? Ik wil integreren met HA en zag dat je add-ons kunt gebruiken van mosquitto en zigbee2mqtt maar deze bijvoorbeeld ook los kunt installeren in docker. Wat zijn hier de voordelen / nadelen van?

Ik heb een intel nuc met ESXI draaien.
Hier staat een VM op met Ubuntu waar diverse docker containers op staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:35
qwasd schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 02:22:

En hoe kan ik het beste zigbee2mqtt installeren? Ik wil integreren met HA en zag dat je add-ons kunt gebruiken van mosquitto en zigbee2mqtt maar deze bijvoorbeeld ook los kunt installeren in docker. Wat zijn hier de voordelen / nadelen van?

Ik heb een intel nuc met ESXI draaien.
Hier staat een VM op met Ubuntu waar diverse docker containers op staan.
Ik ben zelf net gestart met een systeem met conbee met zigbee2mqtt, zigbee2mqttAssistant, mosquitto en home assistant. Ze draaien allemaal in docker.

De bedoeling is dat ik deze infrastructure als code heb zodat ik makkelijk de boel kan overzetten als mijn server bijv. kapot is. Met docker-compose, wat folder aanmaak scripts en folder backup kom je een heel eind.

Het voordeel van docker is dat elk deel van het systeem op zichzelf staat. Enkele voordelen zijn dat:
- een fout in 1 deel geen invloed heeft op een ander deel
- flexibiliteit qua waar je welk deel draait
- updates zijn waarschijnlijk makkelijker terug te draaien
- elk deel van het systeem heeft een interface en functionaliteit die je makkelijker kan vervangen voor iets anders

Ik heb nooit gewerkt met add-ons. Ik denk dat ze initieel makkelijker op te zetten zijn. Een nadeel die ik kan bedenken is dat je de integratie niet zelf in de hand hebt. Als daar bugs in zitten kan je er weinig mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is een conbee 2 een goede stick of raden jullie wat anders aan?.
Hier staat een lijstje met aanbevolen adapters.
Ik zou gewoon iets op basis van de CC2652 pakken. Goedkoper en meer om uit te kiezen

Een add-on in HA is een docker container, alleen wordt het instellen makkelijk door HA gedaan en gaat ook het updaten eenvoudig via HA.

Als je wilt kun je net zo de diepte in gaan als met een reguliere docker. Ik zie daarom geen nadelen van de add-on gebruiken, je hebt het gemak van HA en alle mogelijkheden die inherent zijn aan docker :)

[ Voor 31% gewijzigd door Gizz op 07-12-2021 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmileX
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-08 22:26
Heb al tijdje een VM draaien om een basis te maken met alles en allereerst gestart met Conbee2 met Deconz.
Heb vorige week alleen een 2e Conbee2 gekocht om alles op een nieuwe VM te gaan draaien en dit keer met Zigbee2mqtt, dit omdat zigbee2mqtt toch meer devices ondersteund om zo meer keus te hebben in de inrichting.

Tot zover geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• musicpixel
haborym schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:17:
[...]
Nog een toevoeging...
Ik lees net hier https://www.zigbee2mqtt.io/guide/adapters/#recommended het volgende:

Bij de CC2531:
Warning 2: might not be powerful enough to handle networks of 20+ devices
Warning 3: this adapter has bad range

Bij de CC2530:
Warning 2: might not be powerful enough to handle networks of 20+ devices

Daar kan ook nog een probleem zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Gizz schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:32:
@Rolandtwilt even een check: heb je wel een mqtt-server draaien? Met alleen zigbee2mqtt ben je er niet :)
mosquitto draait ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
janne_nl schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:00:
Dan is die regel
mqtt://mqtt in ieder geval fout.

Ik zou zowiezo dat configuratiebestand een .eer richting de mijne maken.

Het is ergens net alsof hij die usbstick niet vind.
Geprobeerd ook met mqtt://mqtt te vervangen door mqtt://localhost zoals jij doet, maar zelfde errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Als mosquitto op dezelfde host draait, is die localhost in ieder goed. Op de permit join na, is mijn hele config de default volgens mij.

Het lijkt alsof je stick niet gevonden wordt of de verkeerde firmware heeft. Wel eens opnieuw geflashed?

[ Voor 15% gewijzigd door janne_nl op 07-12-2021 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Soms ook goed om even succesverhalen te delen.

Hier al zeker 1,5 jaar lang stabiel met een CC2531 stick met firmware 20190619. Genoeg devices eraan gekoppeld, waarvan een paar als router:
- 3x Hue lamp
- 5x 230V stopcontact switch
En rest als end device:
- 8x bewegingssensor
- 8x raam/deur sensor
- 4x IKEA tradfri afstandbediening

Hier meer dan powerful genoeg om deze apparaten aan te sturen. De stopcontacten sturen ook continu hun status en verbruik enzo door, maar geen enkel issue. Merk nooit vertraging of iets. Kan wel zien dat de map er iets anders uitziet dan ik ooit gepoogd had op te bouwen (door 'slim' te laten pairen/joinen) maar blijkbaar is de werkelijke situatie anders dan ik als ideaal had bedacht ;).

Rest van de verlichting (56 stuks) allemaal op Hue met een Bridge 2.1.

[ Voor 4% gewijzigd door The__Virus op 07-12-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
janne_nl schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:46:
Als mosquitto op dezelfde host draait, is die localhost in ieder goed. Op de permit join na, is mijn hele config de default volgens mij.

Het lijkt alsof je stick niet gevonden wordt of de verkeerde firmware heeft. Wel eens opnieuw geflashed?
Nee nog niet gedaan, ook net nieuw gekocht dus zou het de firmware zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt

De error die ik vanaf nu alleen maar krijg is de volgende error:

pi@raspberrypi:/opt/zigbee2mqtt $ npm start

> zigbee2mqtt@1.22.1 start /opt/zigbee2mqtt
> node index.js

Zigbee2MQTT:info 2021-12-07 11:47:05: Logging to console and directory: '/opt/zigbee2mqtt/data/log/2021-12-07.11-47-03' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info 2021-12-07 11:47:05: Starting Zigbee2MQTT version 1.22.1 (commit #48b790cb)
Zigbee2MQTT:info 2021-12-07 11:47:05: Starting zigbee-herdsman (0.13.176)
Zigbee2MQTT:error 2021-12-07 11:47:06: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2021-12-07 11:47:06: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2021-12-07 11:47:06: Check https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2021-12-07 11:47:06: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2021-12-07 11:47:06: Error: Error while opening serialport 'Error: Error Resource temporarily unavailable Cannot lock port'
at SerialPort.<anonymous> (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/znp/znp.ts:146:28)
at SerialPort._error (/opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:198:14)
at /opt/zigbee2mqtt/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:242:12

Ik weet zeker dat dit juiste poort is.
pi@raspberrypi:/opt/zigbee2mqtt $ ls -l /dev/serial/by-id
totaal 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 dec 6 16:55 usb-1a86_USB_Serial-if00-port0 -> ../../ttyUSB0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als mosquitto op dezelfde host draait, is die localhost in ieder goed.
Misschien handig voor @Rolandtwilt om dat te checken. Want bij een docker container kan het ook zo zijn dat hij zijn eigen ip-adres krijgt :)

@Rolandtwilt lukt het je om met een programma als MQTT Explorer verbinding te maken met je server op het ip-adres dat jij verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Rolandtwilt Je stick zit niet in dailout dus volgens mij mag alleen root hem nu gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
@Rolandtwilt aĺle 2 de sticks die ik kocht kwamen zonder firmware en moesten eerst geflashed worden.

Welke stick had je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon42
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 16:07
Beste medetweakers, recentelijk ben ik aan de slag gegaan met HA en heb een beginners vraagje.
Ik dus een HA met M2M dmv een CC2531 stick via een Raspberry pi. so far so good, alles werkt en devices voegen soepel toe.

Nu heb ik (onder andere) een aantal INNR smart plugs (SP 220) in het zigbee netwerk hangen.
Recentelijk heb ik ook een Aqara wireless remote switch H1 (double rocker) (WRS-R02) toegevoegd aan het netwerk.
Gek genoeg als ik de Aqara schakel gaan al mijn INNR smart plugs aan of uit.

De Aqara lijkt goed opgenomen te worden, hij heeft status supported en interview is compleet.
Ik zie bij de Exposes echter geen functies gedefinieerd staan, het lijkt er dus op dat het profiel voor deze switch niet correct is.

Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken? Opnieuw koppelen heb ik uiteraard wel al geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:21
Hangen ze toevallig heel dicht bij elkaar? Ik heb 2 smart plugs (BlitzWolf) dicht bij elkaar, dat werkt ook niet lekker.
En natuurlijk geen enkele automatisering op die apparaten zitten?
Zie je iets in de logs van Z2M?

[ Voor 29% gewijzigd door The__Virus op 07-12-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon42
The__Virus schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:20:
Hangen ze toevallig heel dicht bij elkaar? Ik heb 2 smart plugs (BlitzWolf) dicht bij elkaar, dat werkt ook niet lekker.
En natuurlijk geen enkele automatisering op die apparaten zitten?
Zie je iets in de logs van Z2M?
Niet echt, hangt er een met 5 a 6 meter er tussen, deze schakelt vrolijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-09 18:09
@Rolandtwilt
Heb je ook een mosquitto.conf aangemaakt? Of draait Mosquitto zonder configuratiebestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ramon42 Zitten ze per ongeluk samen in een zigbee group?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon42
Gizz schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 14:41:
@ramon42 Zitten ze per ongeluk samen in een zigbee group?
Behalve de default bind group niet, deze groep is ook leeg (geen devices).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

ramon42 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:17:
Beste medetweakers, recentelijk ben ik aan de slag gegaan met HA en heb een beginners vraagje.
Ik dus een HA met M2M dmv een CC2531 stick via een Raspberry pi. so far so good, alles werkt en devices voegen soepel toe.

Nu heb ik (onder andere) een aantal INNR smart plugs (SP 220) in het zigbee netwerk hangen.
Recentelijk heb ik ook een Aqara wireless remote switch H1 (double rocker) (WRS-R02) toegevoegd aan het netwerk.
Gek genoeg als ik de Aqara schakel gaan al mijn INNR smart plugs aan of uit.

De Aqara lijkt goed opgenomen te worden, hij heeft status supported en interview is compleet.
Ik zie bij de Exposes echter geen functies gedefinieerd staan, het lijkt er dus op dat het profiel voor deze switch niet correct is.

Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken? Opnieuw koppelen heb ik uiteraard wel al geprobeerd.
@ramon42 Sommige Aqara switches hebben de nare gewoonte in Zigbee "Command" mode ipv. "Event" mode te staan bij 1e pairen. Dat zal hier ook het geval zijn. Hij stuurt hiermee effectief dus de aan/uit naar je gehele default group (niet bevorderlijk voor de WAF van HA kan ik uit eigen ervaring zeggen). Dus even je Zigbee2Mqtt frontend openen, het device een wake-up geven (meestal veiliger door "on" dan "off" te drukken ;) ) en hem dan van command naar event switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon42
@Kippenijzer als ik de knop indruk (na het wakker maken) duurt het even en ontvang ik de volgende melding:

Publish 'get' 'operation_mode' to '0x54ef4410001b0691' failed: 'Error: Read 0x54ef4410001b0691/1 aqaraOpple(["mode"], {"timeout":10000,"disableResponse":false,"disableRecovery":false,"disableDefaultResponse":true,"direction":0,"srcEndpoint":null,"reservedBits":0,"manufacturerCode":4447,"transactionSequenceNumber":null,"writeUndiv":false}) failed (Data request failed with error: 'MAC transaction expired' (240))'

Het device staat inderdaad wel in command mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Paar keer proberen en vooral niet op "uit" drukken voor de wake-up als er kritische outlets in je netwerk zitten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb iets vreemds: er is opeens een node verdwenen. Ik had er 59, nu 58. Geen idee waarom.

Hoort een node niet alleen te verdwijnen als je die unpaired? Ik was ervan overtuigd dat je de node gewoon in Z2M zou moeten blijven zien, ook als hij geen verbinding meer heeft met de controller.

'Prettige' bijkomstigheid is dat dit de lastigste node in huis is. Het betreft een Tuya TS0001 waarvoor ik een plafondlamp moet demonteren en een centraaldoos moet openen waar ik alles na veel gepruts eindelijk passend in heb gekregen. Daarom weet ik ook zeker dat deze node niet netjes unpaired is, want het is onmogelijk om per ongeluk op het knopje op de Tuya te drukken.

Ben nu bezig met het terugzetten van de Z2M backup van gisterochtend, ben benieuwd.

edit: na het terugzetten van de backup heb ik nog steeds maar 58 nodes en is de Tuya nergens te bekennen. Vervolgens heb ik een backup van 4 december teruggezet.. 58 nodes, geen Tuya 8)7 Terwijl de Tuya gisteren gewoon nog werkte.

in devices.yaml zie ik hem netjes staan:
YAML:
1
2
'0xa4c1384cc8ac021b':
  friendly_name: Lamp wc

en ook in coordinator_backup,json komt hij gewoon voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    {
      "nwk_address": "6976",
      "ieee_address": "a4c1384cc8ac021b",
      "is_child": false,
      "link_key": {
        "key": "75c5d23fe6a27c5abf2a2b80a18445b8",
        "rx_counter": 0,
        "tx_counter": 363
      }
    },

Hoe krijg ik dit weer werkend zonder mijn plafond te verbouwen? :z

[ Voor 30% gewijzigd door Gizz op 08-12-2021 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Gizz Bij geen verbinding hoort hij erin te blijven staan. Maar un-pairen is wel alleen in handen van de node, niet Zigbee2MQTT. Laatste kan alleen een verzoek doen om uit het netwerk te stappen maar als de node het niet doet blijft hij in het netwerk. Dan is negeren voor Zigbee2MQTT nog de enige optie. Dus tenzij geblokkeerd heeft terugzetten van de backup dus geen zin.

Knopje lijkt erg exposed aan de zijkant, weet je zeker dat er door al het proppen niet iets tegen aan is gekomen? Of dat de module nog een verborgen methode kent met de schakelaar of spanning eraf halen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:25:
Knopje lijkt erg exposed aan de zijkant, weet je zeker dat er door al het proppen niet iets tegen aan is gekomen?
Het zou kunnen, maar de module is sinds 20 oktober geïnstalleerd. Er kan natuurlijk altijd iets opeens verschoven zijn.
Of dat de module nog een verborgen methode kent met de schakelaar of spanning eraf halen ofzo.
Ik ga mijn hoop hierop vestigen en later vandaag wat verschillende aan/uit ritmes proberen :P
De module reageert gelukkig nog wel netjes op de fysieke schakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 08-12-2021 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Rembock schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:41:
@Rolandtwilt
Heb je ook een mosquitto.conf aangemaakt? Of draait Mosquitto zonder configuratiebestand?
Ja maar het bleek niet goed te lopen, opnieuw geinstalleerd en het werkt!! bedankt voor het meedenken

Groeten uit Tiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
janne_nl schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:17:
@Rolandtwilt aĺle 2 de sticks die ik kocht kwamen zonder firmware en moesten eerst geflashed worden.

Welke stick had je gekocht?
Een CC2652, maar het probleem is opgelost het werkt goed.
Wat ik nog niet begrijp is dat je in Domoticz nniet 1 apparaat te zien krijgt maar soms wel 5.
Ik moet nog uitzoeken wat het allemaal is want ze lijken het zelfde echter hebben ze een ander nummer en naam. Bedankt voor het meedenken en groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Septillion schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:12:
@Rolandtwilt Je stick zit niet in dailout dus volgens mij mag alleen root hem nu gebruiken.
Bedankt voor het meedenken, maar het probleem is opgelost het werkt goed.
Wat ik nog niet begrijp is dat je in Domoticz nniet 1 apparaat te zien krijgt maar soms wel 5.
Ik moet nog uitzoeken wat het allemaal is want ze lijken het zelfde echter hebben ze een ander nummer en naam. Bedankt voor het meedenken en groeten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
Elk apparaat uit zich met verschillenden dingen, ook afhankelijk van het betreffende apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:25:
Of dat de module nog een verborgen methode kent met de schakelaar of spanning eraf halen ofzo.
Dank voor de suggestie. Met permit join aan in Z2M en enthousiast met het lichtknopje spelen is deze node weer netjes terug bij zijn andere zigbeevriendjes *O*

Toch verwarrend, in de handleiding werd, voor zover ik het me kan herinneren, echt alleen het fysieke knopje op de module genoemd als mogelijkheid om te (un)pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Gizz Helaas zie je het bij meer modules dat je deze ook via de schakelaar kan doen. Idee is dat het lekker makkelijk is als deze is ingebouwd. Maar naar mijn idee alleen irritant omdat je hem dan per ongeluk in die modus kan schakelen (wat je dus waarschijnlijk al een keer eerder voor elkaar hebt gekregen). Zeker kinderen zijn daar erg goed in :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

https://www.domoticz.com/...3a6a77ecdef047ee4664a50f5

Mss kun je wat toevoegen... mijn engels :z

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramon42
Kippenijzer schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:22:
[...]

@ramon42 Sommige Aqara switches hebben de nare gewoonte in Zigbee "Command" mode ipv. "Event" mode te staan bij 1e pairen. Dat zal hier ook het geval zijn. Hij stuurt hiermee effectief dus de aan/uit naar je gehele default group (niet bevorderlijk voor de WAF van HA kan ik uit eigen ervaring zeggen). Dus even je Zigbee2Mqtt frontend openen, het device een wake-up geven (meestal veiliger door "on" dan "off" te drukken ;) ) en hem dan van command naar event switchen.
Ondertussen ben ik een stapje verder met jullie hulp.
Heb het device nu in event mode staan, dit zorgt ervoor dat mijn kerstverlichting iig niet automatisch mee schakelt. Helaas ben ik er nog niet helemaal, er zijn namelijk nog altijd geen acties gekoppeld aan de knoppen.
Wat mij vooral opvalt is dat de firmwareversie op 2019www staat en bij "triggered action" (op tabblad Exposes/Tonen) NA staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Hoe bereik ik precies de frontend?

Dit zijn mijn settings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
homeassistant: true
mqtt:
  server: mqtt://192.168.1.14:1883
serial:
  adapter: deconz
  port: /dev/ttyACM0
frontend:
  host: 0.0.0.0

Dit zie ik in de logs na een restart:
code:
1
Zigbee2MQTT:info  2021-12-11 15:53:06: Started frontend on port localhost:8080

Ik ga naar naar:
0.0.0.0:1884

Maar dit werkt niet. Wat doe ik fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
banaliteit schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 16:05:
Hoe bereik ik precies de frontend?

Dit zijn mijn settings:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
homeassistant: true
mqtt:
serial:
frontend:
  host: 0.0.0.0
  port: 1884

Dit zie ik in de logs na een restart:
code:
1
Zigbee2MQTT:info  2021-12-11 15:53:06: Started frontend on port localhost:8080

Ik ga naar naar:
0.0.0.0:1884

Maar dit werkt niet. Wat doe ik fout
ik denk dat 0.0.0.0 sowieso niet werkt. meestal wel 127.0.0.1 als je op dezelfde machine bent en anders moet je het werkelijke ip adres gebruiken van waar zigbee2mqtt op draait

edit: ik bedoel dit vanuit de browser gezien. in de config staat het wel goed denk ik, 0.0.0.0 of localhost geeft dan aan dat verbingen op alle beschikbare netwerken worden geaccepteerd

[ Voor 10% gewijzigd door Step5 op 11-12-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
@banaliteit

Even
code:
1
ip address
typen in je terminal, en dan kijken welk ip.

Dan naar je browser met ip:8080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Ik draai zigbee2mqtt in een docker. Vanuit mijn laptop browser probeer ik dan de frontend te bereiken.

Ik had de config weer terug gezet op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
mqtt:
serial:
frontend:

Vervolgens op 2 verschillende browsers het volgende geprobeerd:
192.168.1.14:8080
localhost:8080
127.0.0.1:8080

Aangezien zigbee2mqtt in docker op de Synology nas draait, neem ik aan dat ik gewoon naar nas ip moet gaan met de juiste poort. Dat is 192.168.1.14:8080. Als ik dat doe staat er: 192.168.1.14 heeft de verbinding geweigerd. Firewall staat uit op de nas.

Wat kan ik nog meer proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@banaliteit wordt die poort wel gemapped naar buiten in docker?
Volgens mij moet je dan 8080:8080 toevoegen aan je compose of yaml?

En dan ook zorgen dat de synology die poort niet gepikt heeft voor iets

[ Voor 21% gewijzigd door Deshmir op 11-12-2021 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
Deshmir schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 20:19:
@banaliteit wordt die poort wel gemapped naar buiten in docker?
Volgens mij moet je dan 8080:8080 toevoegen aan je compose of yaml?

En dan ook zorgen dat de synology die poort niet gepikt heeft voor iets
Verrek dat was het. Wat stom van mij. :'( Had ik kunnen weten.

Bedankt!

Edit: vraagje uit nieuwsgierigheid:
Z2M server staat bij mij ingesteld op poort 1883. In mijn docker-compose van Z2M heb ik geen port mapping gedaan van 1883:1883. Hoe communiceert Z2M dan naar de Mosquitto broker?

In mijn Mosquitto broker docker-compose zie ik wel 1883:1883 terug met als listener 1883.

[ Voor 28% gewijzigd door banaliteit op 11-12-2021 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@banaliteit goed bezig ;)

Volgende keer schoppen we je naar het docker hoekje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Ik ben zo blij als een klein kind; Zigbee2MQTT werkt, super!
Allemaal bedankt voor het meedenken met dit groentje!!
Ik heb nog 1 vraagje: de Zigbee bewegingsmelders hebben een leeg logboek in Domoticz.
Aan de tijd (laats gezien) kan ik zien dat hij beweging signaleert maar de lamp schakelt hij niet.

Moet ik iets aanzetten of meer apparaten selecteren en niet alleen de bewegingmelder ?

Of moet in (zie foto) al die apparaten toevoegen en niet alleen de bewegingsmelder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zACcsEv94pWtixnDYnY35Hoj0dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bUvGpTT4c7wgokYi50oeRfsY.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het meedenken en nog een fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:00
Rolandtwilt schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:07:
Ik ben zo blij als een klein kind; Zigbee2MQTT werkt, super!
Allemaal bedankt voor het meedenken met dit groentje!!
Ik heb nog 1 vraagje: de Zigbee bewegingsmelders hebben een leeg logboek in Domoticz.
Aan de tijd (laats gezien) kan ik zien dat hij beweging signaleert maar de lamp schakelt hij niet.

Moet ik iets aanzetten of meer apparaten selecteren en niet alleen de bewegingmelder ?

Of moet in (zie foto) al die apparaten toevoegen en niet alleen de bewegingsmelder?
[Afbeelding]

Bedankt voor het meedenken en nog een fijne dag!
Aan het screenshot te zien heb je alleen de bewegingsmelder in Domoticz toegevoegd. Hoe moet Domoticz dan weten dat ie de lampen aan moet doen als er beweging is? Je moet de lampen toevoegen en je moet een scriptje maken waardoor Domoticz weet wat er moet gebeuren als er beweging gesignaleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
koksie schreef op zondag 12 december 2021 @ 08:40:
[...]

Aan het screenshot te zien heb je alleen de bewegingsmelder in Domoticz toegevoegd. Hoe moet Domoticz dan weten dat ie de lampen aan moet doen als er beweging is? Je moet de lampen toevoegen en je moet een scriptje maken waardoor Domoticz weet wat er moet gebeuren als er beweging gesignaleerd is.
Bedankt voor je advies, de schakel tussen de bewegingsmelder en de lamp is een Blocky:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyCb9dWAQNrxC1tzg3nm_IgsXdU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XY4nGJsWeRrVFSQk25hz3yR0.jpg?f=user_large

Er is geen log en hij schakelt niet.....

[ Voor 6% gewijzigd door Rolandtwilt op 12-12-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Rolandtwilt kijkend naar het overzicht in deze post geeft die bewegingsmelder een 'On' als hij beweging detecteert (kolom data), niet een 'Motion' 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandtwilt
Thanx!!!
Maar nog steeds geen logboek, ook niet na CTRL + F5 :'(

[ Voor 78% gewijzigd door Rolandtwilt op 12-12-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Dag mede zigbee2mqtt gebruikers.

Ik zit nog steeds met een vaag probleem waar ik al een tijdje onderzoek naar doe. Helaas geeft de logging geen errors maar gebeuren er wel gekke dingen.

Ik heb het volgende draaien.

Intel nuc met een celeron 4core cpu 8gb mem Proxmox 7.x.
Hier heb ik een vm in draaien met debian (laatste versie) 4 cores en 4gb geheugen met home assistant (ook laatste versie) en zigbee2mqtt (ook laatste versie).

De usb stick (CC2652RB) hangt aan 1 van de usb poorten en is meegegeven aan de vm.

Wat er vaak gebeurt is dat de lampen niet reageren of anders reageren op de commando`s vanaf de ikea afstandsbedieningen. Ze gaan soms niet uit of niet aan. Soms gaan er een enkele uit en blijft er 1 aan terwijl die ook uit moet.

Dit gebeurt met:

- 2 verschillende afstandsbedieningen van de Ikea.
- Lampen in z2m groepen
- Lampen die los worden aangestuurd (dus zonder de z2m groepen)
- Usb stick direct in de usb poort of via usb verleng kabels (ook meerdere kabels geprobeerd)
- Andere usb poorten.
- De pc op verschillende locaties in huis.
- Ikea en Philips Hue lampen.

Mijn wifi draait op kanaal 1 en 11 en de zigbee op kanaal 25.

Ik weet even niet meer waar ik verder kan zoeken.

Wat ik nog kan testen is:

Losse pc. Dus geen virtuele machine en losse hue en ikea bridge. Maar dit wil ik eigenlijk en natuurlijk niet.

Ik hoop dat jullie wat ideeën hebben en mij een richting op kunnen sturen met een oplossing.

Wat wel lijkt is dat het allemaal normaal lijkt te reageren als ik de lampen aan en uit zet via de dashboard van HomeAssistant. Mobiel of met de laptop.

[ Voor 8% gewijzigd door oyay op 13-12-2021 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royalt123
  • Laatst online: 23:20
Ik zie 2 mogelijkheden wat je kan proberen.
  • zet je wifi kanaal 11 naar 6 omdat kanaal 25 zigbee zit dichtbij 11
  • probeer ander afstandbediening aangezien via software wel goed werkt
oyay schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:49:
Dag mede zigbee2mqtt gebruikers.

Ik zit nog steeds met een vaag probleem waar ik al een tijdje onderzoek naar doe. Helaas geeft de logging geen errors maar gebeuren er wel gekke dingen.

Ik heb het volgende draaien.

Intel nuc met een celeron 4core cpu 8gb mem Proxmox 7.x.
Hier heb ik een vm in draaien met debian (laatste versie) 4 cores en 4gb geheugen met home assistant (ook laatste versie) en zigbee2mqtt (ook laatste versie).

De usb stick (CC2652RB) hangt aan 1 van de usb poorten en is meegegeven aan de vm.

Wat er vaak gebeurt is dat de lampen niet reageren of anders reageren op de commando`s vanaf de ikea afstandsbedieningen. Ze gaan soms niet uit of niet aan. Soms gaan er een enkele uit en blijft er 1 aan terwijl die ook uit moet.

Dit gebeurt met:

- 2 verschillende afstandsbedieningen van de Ikea.
- Lampen in z2m groepen
- Lampen die los worden aangestuurd (dus zonder de z2m groepen)
- Usb stick direct in de usb poort of via usb verleng kabels (ook meerdere kabels geprobeerd)
- Andere usb poorten.
- De pc op verschillende locaties in huis.
- Ikea en Philips Hue lampen.

Mijn wifi draait op kanaal 1 en 11 en de zigbee op kanaal 25.

Ik weet even niet meer waar ik verder kan zoeken.

Wat ik nog kan testen is:

Losse pc. Dus geen virtuele machine en losse hue en ikea bridge. Maar dit wil ik eigenlijk en natuurlijk niet.

Ik hoop dat jullie wat ideeën hebben en mij een richting op kunnen sturen met een oplossing.

Wat wel lijkt is dat het allemaal normaal lijkt te reageren als ik de lampen aan en uit zet via de dashboard van HomeAssistant. Mobiel of met de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:31:
Heeft iemand ervaring met de LELLKI WP33-EU, een stekkerblok met meerdere switches? Op AliExpress kun je namelijk kiezen uit een Hue/SmartThings-variant en een Tuya-variant. Maar beide zijn Zigbee :P
Volgens dit overzicht is de Lellki WP33 compatible met Zigbee2mqtt.

Zelf heb ik de Lellki WP33 HUE/SmartThings uitvoering gekoppeld via ConbeeII/deConz en dat werkt ook prima. Je krijgt 5 devices. Één voor elke 'socket' en één device om de twee USB poorten te schakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door LeGato23 op 13-12-2021 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LeGato23 Ik weet dat hij compatible is, ik had ook een linkje naar de Z2M-pagina opgenomen in mijn post :) Alleen wordt er zowel bij blakadder als Z2M zelf alleen gesproken over dé LELLKI WP33, zonder onderscheid te maken tussen de Hue-versie en Tuya-versie. Vandaar mijn vraag een paar weken geleden.

De Hue-variant is ondertussen binnen en heb er nog niets meegedaan, maar ik ga ervan uit dat het prima werkt.

Pagina: 1 ... 61 ... 68 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Mention de ontwikkelaar van Zigbee2mqtt (koenkk) alleen als je heel zeker bent dat niemand anders het antwoord weet, of als je je antwoord niet ergens anders hebt kunnen vinden (zoals in de documentatie)! Op die manier wordt hij niet overspoeld met notificaties. Bedankt namens hem!

Voor bugs en feature requests graag een issue aanmaken op GitHub.