Filter in de retour is geen overbodige luxe.Verwijderd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 20:41:
[...]
Heb ik ook niet, zat ook niet op mijn Gas-CV-ketel, was kennelijk in mijn geval in ieder geval overbodig.
Verwijderd
Om welk "probleem" op te lossen cq. te voorkomen ? In de afgelopen pakweg 40 jaar dat ik gas cv-ketels gehad heb nooit enig waterzijdig probleem ondervonden nl.Ramon_1984 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 21:44:
[...]
Filter in de retour is geen overbodige luxe.
Spirotech vuilafscheider in het circuit en even jaarlijks schoonmaken is het enige wat ik doe (na 3 jaar) lijkt voldoende te zijn.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Binnenkort wil ik beginnen met de aanleg van de bestrating en de rest van de tuin. Omdat we toch het nodige grondwerk moeten doen wil ik graag ook al voorbereidingen treffen voor een warmtepomp in de nabije toekomst. Ik denk hierbij aan een panasonic monoblock vanwege het zelf aan kunnen sluiten hiervan. Gevolg hiervan is wel dat ik nu al de positie van de unit moet bepalen om de buis alvast in te graven. Kunnen jullie me hierbij van advies voorzien?
Volgens mij zijn er vier opties met elk zijn voor- en nadelen.

1: Dit heeft als voordeel dat de afstand tot aan de vv verdeler het kortste is. Deze zit namelijk aan de andere kant van de muur (bijkeuken). Nadeel van deze plaats is dat het relatief dicht bij huis en de beide terrassen is.
2: Afstand tot vv verdeler: 14m. Overal het verst bij vandaan. Wel het dichtst bij ons slaapkamerraam (linker onderhoek van het huis). Ook in de winter slapen we met de ramen open en mijn vriendin is zéér gevoelig voor geluid.
3: Ook overal ver bij vandaan. Wel grenzend aan de tuin van de achterburen. Afstand tot vv verdeler: 17m.
4: Iets verder bij het huis vandaan maar nog wel bij de terrassen. Afstand: 6,5m.
Zoals gezegd is mijn vriendin extreem gevoelig voor geluid dus de WAF is nogal belangrijk
. Aan de linkerzijde van de kavel hebben we geen buren dus dat scheelt. In de zomer willen we de warmtepomp ook voor koelen gaan gebruiken en voor sww denk ik aan een atlantic wpb (op zolder). Het is dus niet zo dat de wp in de zomer stilstaat dus geluid bij de terrassen zou ik wel storend vinden. Ik kan de benodigde afstanden en de invloed hiervan echter lastig inschatten (ook bij koelen). Wat raden jullie aan?
Volgens mij zijn er vier opties met elk zijn voor- en nadelen.

1: Dit heeft als voordeel dat de afstand tot aan de vv verdeler het kortste is. Deze zit namelijk aan de andere kant van de muur (bijkeuken). Nadeel van deze plaats is dat het relatief dicht bij huis en de beide terrassen is.
2: Afstand tot vv verdeler: 14m. Overal het verst bij vandaan. Wel het dichtst bij ons slaapkamerraam (linker onderhoek van het huis). Ook in de winter slapen we met de ramen open en mijn vriendin is zéér gevoelig voor geluid.
3: Ook overal ver bij vandaan. Wel grenzend aan de tuin van de achterburen. Afstand tot vv verdeler: 17m.
4: Iets verder bij het huis vandaan maar nog wel bij de terrassen. Afstand: 6,5m.
Zoals gezegd is mijn vriendin extreem gevoelig voor geluid dus de WAF is nogal belangrijk
de warmteoverdracht in een cv ketel gaat via een totaal andere wisselaar. Appels met peren dus.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 00:33:
[...]
Om welk "probleem" op te lossen cq. te voorkomen ? In de afgelopen pakweg 40 jaar dat ik gas cv-ketels gehad heb nooit enig waterzijdig probleem ondervonden nl.
Een platenwisselaar is veel gevoeliger voor vuil.
Maar een filter is in veel gevallen inderdaad niet direct nodig, maar dat is vooraf lastig te zeggen.
Wel weet ik, dat op de plekken waar een filter is geplaatst, er nagenoeg altijd vervuiling in zit.
Alle merken die wij plaatsen op het werk, stellen een waterfilter verplicht. Samsung, LG, Western, ME....allemaal. Zal vast een reden hebben
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Lijkt mij inderdaad ook gewoon bittere noodzaak, en ik neem aan dat er geen 1 fabricant is die het niet voorschrijft in zijn voorschriften.
Zelf heb ik dus een vuilafscheider (Spirotech) die ik eens per jaar spui, en in de binnenunit een intern filtertje welke ik (minimaal) elk jaar schoonmaak.
En als ik zie wat er uitkomt, is het inderdaad geen overbodige luxe.
@titan1901 als je vriendin zo gevoelig is voor geluid en jullie slapen met het slaapkamerraam open blijft eigenlijk alleen optie 3 over.
Zelf heb ik dus een vuilafscheider (Spirotech) die ik eens per jaar spui, en in de binnenunit een intern filtertje welke ik (minimaal) elk jaar schoonmaak.
En als ik zie wat er uitkomt, is het inderdaad geen overbodige luxe.
@titan1901 als je vriendin zo gevoelig is voor geluid en jullie slapen met het slaapkamerraam open blijft eigenlijk alleen optie 3 over.
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 05-07-2019 08:07 ]
Dacht dat het filter óok werd geplaatst om de moderne permanent magneet motoren te beschermen.Oxellaar schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:14:
[...]
de warmteoverdracht in een cv ketel gaat via een totaal andere wisselaar. Appels met peren dus.
Maar een filter is in veel gevallen inderdaad niet direct nodig, maar dat is vooraf lastig te zeggen.
Wel weet ik, dat op de plekken waar een filter is geplaatst, er nagenoeg altijd vervuiling in zit.
Alle merken die wij plaatsen op het werk, stellen een waterfilter verplicht. Samsung, LG, Western, ME....allemaal. Zal vast een reden hebben
Verwijderd
Ik zou de afwezigheid van het filter / vervuiling dus moeten kunnen zien aan een verslechterende COP, slechtere warmteoverdracht, als ik het goed begrijp.Oxellaar schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:14:
[...]
de warmteoverdracht in een cv ketel gaat via een totaal andere wisselaar. Appels met peren dus.
Nee aan slijtage van de wisselaar of waterpomp na enkele jaren....Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:06:
[...]
Ik zou de afwezigheid van het filter / vervuiling dus moeten kunnen zien aan een verslechterende COP, slechtere warmteoverdracht, als ik het goed begrijp.
Sommige mensen hebben interne beton centrale zoals @Grolsch
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 05-07-2019 11:14 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
En waar uit zich dat dan in ? Als dat slechter presteren tot gevolg zou hebben dan zou ik toch verwachten dat elke fabrikant zo'n filter zou inbouwen, wat kennelijk niet het geval is.reneeke1970 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:12:
[...]
Nee aan slijtage van de wisselaar of waterpomp na enkele jaren....
Niemand heeft het over slechter presterenVerwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:15:
[...]
En waar uit zich dat dan in ? Als dat slechter presteren tot gevolg zou hebben dan zou ik toch verwachten dat elke fabrikant zo'n filter zou inbouwen, wat kennelijk niet het geval is.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat uit zich in een kapotte waterpomp bijvoorbeeld.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:15:
[...]
En waar uit zich dat dan in ? Als dat slechter presteren tot gevolg zou hebben dan zou ik toch verwachten dat elke fabrikant zo'n filter zou inbouwen, wat kennelijk niet het geval is.
Ik weet niet welke WP jij hebt, maar in de instalaltiehandleidingen van Mitsubishi staat het duidelijk vermeld in de schema's. Ik kan me niet voorstellen dat andere WP fabricanten dit niet zouden doen.

Nibe schrijft het ook voor:

Panasonic
Verwijderd
M.a.w. geen probleem, niet zo'n beste investering die spirotech dus als ik het goed begrijp.
Ik zal voor de gein eens een neodymium magneet op de leiding plakken, eens zien of zich daar 'iets ophoopt', ben benieuwd.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2019 11:33 ]
@titan1901 CV staat alleen aan als het geen terrasweer is. Alleen voor SWW gaat ie in de andere dagen ook aan.
Is een aparte WPB een optie, of is anderhalf uur per dag geen probleem tijdens de warmere dagen?
Is een aparte WPB een optie, of is anderhalf uur per dag geen probleem tijdens de warmere dagen?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@Grolsch Panasonic heeft het in het A2W_2018_DesignManual alleen over een Recommended Magnetic filter.
Ja vandaar ook dat ik naar een wpb aan het kijken ben (atlantic explorer waarschijnlijk). Maar aangezien we de warmtepomp ook zouden willen gebruiken om (zover mogelijk) te koelen in de zomer weet ik niet hoeveel geluid dat maakt. CV bedrijf is ‘s zomers inderdaad geen issue.timovd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:30:
@titan1901 CV staat alleen aan als het geen terrasweer is. Alleen voor SWW gaat ie in de andere dagen ook aan.
Recommended is het Engelse woord voor "Aanbevolen", dus men adviseert om dit te doen.Ep Woody schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:30:
@Grolsch Panasonic heeft het in het A2W_2018_DesignManual alleen over een Recommended Magnetic filter.
Het hoeft natuurlijk niet, je hoeft ook geen afsluitkranen te monteren voor de werking, en je hoeft ook geen anti-vries maatregelen te nemen. Maar als er stront aan de knikker is (bijvoorbeeld rotzooi in je CV water) gaat dat vuil rechtstreeks door je pomp / wisselaar en die kunnen dan kapot gaan. En de kans dat er rotzooi in je CV water zit is groter, dan dat het er niet in zit is mijn ervaring.
Hier vaak genoeg gelezen dat mensen filters schoonmaken, en als je dan ziet wat er in zit af en toe....
Het is net de vraag of je dat risico wil lopen, ik in ieder geval niet. En ik heb ook nog nooit een professioneel geïnstalleerde installatie gezien dat er geen filter in de retour zit.
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 05-07-2019 11:38 ]
Ben ik het met je eens, maar er zit ook een (niet magnetisch) filter in de Panasonic H-serie monoblock zelf. In jouw printscreen staat dat het verplicht is, in de DesignManual aanbevolen.Grolsch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:37:
[...]
Recommended is het Engelse woord voor "Aanbevolen", dus men adviseert om dit te doen.
Het hoeft natuurlijk niet, je hoeft ook geen afsluitkranen te monteren voor de werking, en je hoeft ook geen anti-vries maatregelen te nemen. Maar als er stront aan de knikker is (bijvoorbeeld rotzooi in je CV water) gaat dat vuil rechtstreeks door je pomp / wisselaar en die kunnen dan kapot gaan.
Het is net de vraag of je dat risico wil lopen, ik in ieder geval niet. En ik heb ook nog nooit een professioneel geïnstalleerde installatie gezien dat er geen filter in de retour zit.
Klopt, en een schone leiding hoeft ook niet schoon te blijven.Grolsch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:37:
[...]
Recommended is het Engelse woord voor "Aanbevolen", dus men adviseert om dit te doen.
Het hoeft natuurlijk niet, je hoeft ook geen afsluitkranen te monteren voor de werking, en je hoeft ook geen anti-vries maatregelen te nemen. Maar als er stront aan de knikker is (bijvoorbeeld rotzooi in je CV water) gaat dat vuil rechtstreeks door je pomp / wisselaar en die kunnen dan kapot gaan. En de kans dat er rotzooi in je CV water zit is groter, dan dat het er niet in zit is mijn ervaring.
Hier vaak genoeg gelezen dat mensen filters schoonmaken, en als je dan ziet wat er in zit af en toe....
Één lager dat eruit loopt in een pomp en je systeem zit vol met ijzerdeeltjes.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik heb mijn printscreen uit het HANDLEIDING HYDRAULISCHE ONTWERPEN AQUAREA Bi-bloc-oplossingen gehaald:Ep Woody schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:39:
[...]
Ben ik het met je eens, maar er zit ook een (niet magnetisch) filter in de Panasonic H-serie monoblock zelf. In jouw printscreen staat dat het verplicht is, in de DesignManual aanbevolen.
https://www.panasonicproc...n%20versie%2020161128.pdf
Maar zoals @Oxellaar ook al aangeeft, het is niet voor niets dat zover ik weet alle merken dit minimaal aanbevelen en sommigen zelfs verplichten.
Die fabrikanten willen ook geen garantie gezeur met kapotte pompen of wisselaars.
Ter aanvulling
foto van @Naalroc zijn interne filter:

tekst van @Remco45
Die van de Hydrobox was licht vervuild: er zat 3 keer meer op als op de foto, maar dat spoelde eraf bij het uitdraaien van het filter.

Ik was wel verbaasd door de troep die uit het TF1-filter kwam.
Twaalf dagen geleden was vrijwel de gehele installatie doorgespoeld met schoon demi-water.

Fijn dat dit filter er zo veel uit haalt, onderhoudsschema aangepast
[ Voor 31% gewijzigd door Grolsch op 05-07-2019 11:51 ]
Natuurlijk, alle fabrikanten roepen maar wat....?Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:29:
[...]
M.a.w. geen probleem, niet zo'n beste investering die spirotech dus als ik het goed begrijp.
Kans op, verminderde flow, harder werkende pompen, te grote dT... Verstoppingen enz enz... Is dat geen verminderde prestatie?
@bbbrumbrum Nee, permanent magneten, of motoren zonder magneet, hebben beide een magnetisch veld als ze in bedrijf zijn.
Daarbij hebben moderne pompen met permanent magneet, geen of nagenoeg geen intern koelwater nodig.
Dus de kans op schade aan permanent magneet motoren is juist kleiner.
Verwijderd
@Oxellaar @Grolsch @reneeke1970 Zou het zo kunnen zijn dat er net als in elke auto een magneet in de carterpan zit om metaaldeeltjes te verzamelen, er ergens een magneet in het circuit van de WP zit die dezelfde functie heeft ? Tussen het Nederlandse verplicht en het Engelse recommended lijkt ook enige culturele invloed / lobby te zitten naar mijn idee.
Misschien zit ie bij jou in de bodem van je buffer hi.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:05:
@Oxellaar @Grolsch @reneeke1970 Zou het zo kunnen zijn dat er net als in elke auto een magneet in de carterpan zit om metaaldeeltjes te verzamelen, er ergens een magneet in het circuit van de WP zit die dezelfde functie heeft ? Tussen het Nederlandse verplicht en het Engelse recommended lijkt ook enige culturele invloed / lobby te zitten naar mijn idee.
Ik heb er maar eentje in leiding gehangen en inderdaad tot nu toe alleen zere vingers van open draaien en verders niks....
Maarja je weet het maar nooit
1 PVoutput . Dongen NB
Je hebt mensen die eigenwijs zijn, en mensen die nog eigenwijzer zijnVerwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:05:
Wat wil je nu horen?
Nee, CV water komt niet in een carterpan, en nee, in de WP's die ik ken zit geen magnetische vuilafscheider.
En ik ben geen Engels cultuur expert, maar volgens google translate betekent recommended aanbevolen, en de Dikke van Dale zegt daar het volgende over
Niet zo ingewikkeld lijkt mij.aan·be·ve·len (beval aan, heeft aanbevolen)
1
aanprijzen, aanraden: iem. iets warm aanbevelen; ik kan je dat hotel aanbevelen; zich aanbevolen houden voor iets iets graag van iem. willen hebben
Verwijderd
@Grolsch Inderdaad ben ik uitermate eigenwijs, heb de afgelopen 21 jaar verzuimd om per 4 jaar volgens aanbeveling de distributieriem van mijn auto te vervangen, naast nog veel andere dingen, onlangs laten doen, zag er nog uitstekend uit, had nog wel 20 jaar meegekund. Risico perceptie is kennelijk heel verschillend.
Eigenwijs is een goede eigenschap hoor, ook niet vervelend bedoeld, maar men adviseert het gewoon. En als je het dan niet doet loop je het risico dat het verkeerd gaat.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:14:
@Grolsch Inderdaad ben ik uitermate eigenwijs, heb de afgelopen 21 jaar verzuimd om per 4 jaar volgens aanbeveling de distributieriem van mijn auto te vervangen, naast nog veel andere dingen, onlangs laten doen, zag er nog uitstekend uit, had nog wel 20 jaar meegekund. Risico perceptie is kennelijk heel verschillend.
Zelf ook eens "vergeten" de distributieriem te vervangen, en na 2 jaar het hele blok aan stukken......
Zo'n filter kost de hele wereld niet.
risico = kans x gevolg
De kans dat je rotzooi in je CV water hebt/krijgt is aanzienlijk, het gevolg is een kapotte WP met de nodige ongemakken en kosten tot gevolg.
De kosten om dit risico af te dekken (filter) zijn acceptabel (voor mij), dus de keuze was voor mij niet zo moeilijk.
Er staat geen straf op het niet vervangen van een distributieriem of oliefilter.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:14:
Hetzelfde geldt voor het niet plaatsen van een filter in je kostbare WP installatie.
Het is je eigen weloverwogen keuze.
Ga je het anderen ook aanraden? Sta je dan ook voor de kosten als het misgaat?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Verwijderd
@BlueTooth76 Ik zal ze vertellen hoe ik er tegen aankijk, maar dat ze zelf hun keuze moeten bepalen. Het is uiteindelijk hun installatie en hun risico-perceptie.
Verwijderd
Grote kans dat het een auto van het VAG concern was denk ik.Grolsch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:19:
[...]
Eigenwijs is een goede eigenschap hoor, ook niet vervelend bedoeld, maar men adviseert het gewoon. En als je het dan niet doet loop je het risico dat het verkeerd gaat.
Zelf ook eens "vergeten" de distributieriem te vervangen, en na 2 jaar het hele blok aan stukken......
Zo'n filter kost de hele wereld niet.
risico = kans x gevolg
De kans dat je rotzooi in je CV water hebt/krijgt is aanzienlijk, het gevolg is een kapotte WP met de nodige ongemakken en kosten tot gevolg.
De kosten om dit risico af te dekken (filter) zijn acceptabel (voor mij), dus de keuze was voor mij niet zo moeilijk.
Dit document maakt duidelijk onderscheid tussen binnenunits met en zonder filter, het filter wat daar benoemd wordt is ook geen magnetisch filter maar een filter voor rotzooi groter dan 500 um?Grolsch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 11:47:
[...]
Ik heb mijn printscreen uit het HANDLEIDING HYDRAULISCHE ONTWERPEN AQUAREA Bi-bloc-oplossingen gehaald:
https://www.panasonicproc...n%20versie%2020161128.pdf
De discussie komt ook weg bij @reneeke1970 die aangeeft geen intern filter te hebben:Ep Woody schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:49:
[...]
Dit document maakt duidelijk onderscheid tussen binnenunits met en zonder filter, het filter wat daar benoemd wordt is ook geen magnetisch filter maar een filter voor rotzooi groter dan 500 um?
reneeke1970 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
Dus kort samengevat EEN filter is verplicht
Een extra (magnetisch) filter in de retour is aanbevolen.
Mee eens! Overigens, in het schema van Mitsubishi staat ook dat er een filter(klep) (nr 13) in de hydrobox zit en het magnetische filter aanbevolen is.Grolsch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:51:
[...]
Ik heb geen intern filter inderdaad dus ook geen onderhoudscontract nodig. Zou niet weten waarvoor, en daar ist verhaal om begonnenGrolsch schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:51:
[...]
De discussie komt ook weg bij @reneeke1970 die aangeeft geen intern filter te hebben:
reneeke1970 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"
1 PVoutput . Dongen NB
Vandaag de Ecodan via melcloud in Domoticz werkend gekregen, voor nu even voldoende, maar ga wel kijken hoe ik beter en meer detail kan loggen. Domoticz meet via de plugin/api geen energie verbruik, zie ik nu wel mooi in de app maar wil dat voor langere termijn gaan loggen.Grolsch schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:32:
[...]
Ik weet niet wat je wil loggen, maar een youless icm Enelogic geeft mij voldoende info.
Ik vind die grafieken uit domoticz niet fraai en te weinig details vanwege de lage frequentie.
Die grafana grafieken van @Dylantje2 zijn dan wel weer fraai.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
vraagje aan mede ecodan gebruikers, ik heb op korte termijn Mitsubishi Electric PAC-TH011TK-E THW5 Trinkwarmwasserfühler nodig en zie een levertijd van 2 tot 3 weken staan bij klima. Heeft er nog iemand deze temperatuur opnemer over ?
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Hier heb je em over een week. Er zijn toch wel meer leveranciers van dit kabeltje?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zo kan het ook, alles derop en deran:
YouTube: What’s a Top Line Air Conditioning System Cost? I’ll tell you!
YouTube: What is the Best Air Conditioning System?
YouTube: What’s a Top Line Air Conditioning System Cost? I’ll tell you!
YouTube: What is the Best Air Conditioning System?
Volgens mij is dit Hajeetje onder een nieuwe nickVerwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:14:
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Koevlaas2 blijkt er nog 1 te hebben.Andrehj schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 11:34:
Hier heb je em over een week. Er zijn toch wel meer leveranciers van dit kabeltje?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Maar dat betekend dus niet dat het een onderhoudsvrij systeem is.reneeke1970 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:54:
[...]
Ik heb geen intern filter inderdaad dus ook geen onderhoudscontract nodig. Zou niet weten waarvoor, en daar ist verhaal om begonnen
voor ijzerdeeltjes is een magneet goed.Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 12:05:
maar al het koper doet ie niks mee
Gelukt inmiddels?koevlaas2 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:35:
[...]
Ja en ook juist ingesteld op 3 kW, spanning heeft ie ook anders krijg je een error bij een H model.
Het tweede pictogram (vanaf links) op de bovenste rij moet ingeschakeld zijn voor sterilisatie.

Met de standaard instellingen staat dit uit, net als de heater voor CV (pictogram links).
[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 08-07-2019 10:21 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hoeveel koper heb jij in je CV-circuit?SpikeHome schreef op maandag 8 juli 2019 @ 07:36:
[...]
voor ijzerdeeltjes is een magneet goed.
maar al het koper doet ie niks mee
Voor de Mitsubishi Melcloud gebruikers onder ons, ik zie zojuist in de Android App ook de mogelijkheden om Systeemtemperaturen en Temperaturen per uur te kunnen bekijken.
Tot voor kort kon dit alleen via de melcloud website via de pc/laptop, maar nu dus ook in de app.
/einde huishoudelijke mededeling
Tot voor kort kon dit alleen via de melcloud website via de pc/laptop, maar nu dus ook in de app.
Ik een meter of 3
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat kan in de iOS (Apple) app ook. /einde van het einde van de mededelingGrolsch schreef op maandag 8 juli 2019 @ 17:02:
Voor de Mitsubishi Melcloud gebruikers onder ons, ik zie zojuist in de Android App ook de mogelijkheden om Systeemtemperaturen en Temperaturen per uur te kunnen bekijken.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
In het kader van onderhoud: Iemand een suggestie over wat er aan onderhoud nodig is voor een systeem met een Elga/Calenta combi? Ik wou de Elga na twee jaar dienst een keer na laten kijken, maar de installateur kwam direct aan met een onderhoudscontract van 160€ incl manuren en een jaar lang 24-uursservice. Aangezien ik zoiets nooit heb gehad voor mijn ketel leek me een contract niet nodig, maar ik heb ook geen idee wat die Elga nodig heeft.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
@Aziraphale, voor mijn bekering had ik ook een Calenta en dat zijn degelijke dingen. Ik betaalde een stuk minder, maar had ook de eenvoudigste vorm.
Normaliter was het ook niet in mijn hoofd opgekomen om dit te doen, maar het leek me wel handig om de Elga na twee jaar eens na te laten lopen. En aangezien ik deze installateur toch langs wou laten komen om af te laten maken wat de installateur die onze nieuwbouw heeft gedaan niet kon/wou, dacht ik twee vliegen in een klap en zo.
Maar ik zal eens informeren wat hier zoal bij in zit. Die 24-uursservice lijkt me al onzin. Als op kerstavond de ketel er mee kapt kruipen we gewoon lekker bij de houtkachel. :-)
Maar ik zal eens informeren wat hier zoal bij in zit. Die 24-uursservice lijkt me al onzin. Als op kerstavond de ketel er mee kapt kruipen we gewoon lekker bij de houtkachel. :-)
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
...en douchen jullie met koud water?
Yeah, we're tough like that.
Mijn volledige backup hier (ook met warm water) geeft zo'n goed gevoeltimovd schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:04:
...en douchen jullie met koud water?
Gister een begin gemaakt met de plaatsing van de warmtepomp, blijkt er een pvc pijp naast de fundering te lopen waardoor een PVC pijp van 160mm niet gaat passen. Dat worden dan maar 2 pijpen van 110mm. Daar moet de 32mm uponor + 13mm isolatie ook wel doorheen passen lijkt mij.
Ik heb een offerte voor € 125 per jaar voor onderhoud. Maar ik kan zelf wel de kast openmaken en schoonmaken, dus wat is er verder voor onderhoud nodig?Aziraphale schreef op maandag 8 juli 2019 @ 18:13:
In het kader van onderhoud: Iemand een suggestie over wat er aan onderhoud nodig is voor een systeem met een Elga/Calenta combi? Ik wou de Elga na twee jaar dienst een keer na laten kijken, maar de installateur kwam direct aan met een onderhoudscontract van 160€ incl manuren en een jaar lang 24-uursservice. Aangezien ik zoiets nooit heb gehad voor mijn ketel leek me een contract niet nodig, maar ik heb ook geen idee wat die Elga nodig heeft.
Ik neem niet aan dat de druk van het gas gemeten wordt, dat is veel werk (en vereist een STEK-certificatie, die zijn schaars). Vraag: is de druk van het gas uit te lezen met de tool?
Kortom, ik zie het nut niet helemaal. En het kost jaren terugverdientijd.
En bij een storing heb ik altijd nog mijn ketel (hybride configuratie).
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Beste Tweakers,
Ik zit wat in het topic te lezen en kom er niet helemaal uit; kort gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. Situatie is dat ik ca. 60 zonnepanelen op het dak heb liggen, met een opbrengst van ca. 6.500 Kwh per jaar. Mijn CV ketel is ca. 12 jaar oud en verbruik aardig wat gas. Grote woning, ca. 1.000 kuub. Bouwjaar 2007. Ik heb beneden vloerverwarming, boven niet, maar daar kan ik ook wel elektrisch bij verwarmen.
Hoe kom ik aan betrouwbaar advies? Het liefst heb ik iemand die mijn situatie thuis opneemt en mij van het beste advies kan voorzien inzake plaatsen van een warmtepomp. All-electric of hybride, ik heb geen idee wat wijsheid is. Zijn er adviesbureaus die een dergelijke opname doen of hoe werkt dat?
Zeer hartelijk dank bij voorbaat.
Ik zit wat in het topic te lezen en kom er niet helemaal uit; kort gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer. Situatie is dat ik ca. 60 zonnepanelen op het dak heb liggen, met een opbrengst van ca. 6.500 Kwh per jaar. Mijn CV ketel is ca. 12 jaar oud en verbruik aardig wat gas. Grote woning, ca. 1.000 kuub. Bouwjaar 2007. Ik heb beneden vloerverwarming, boven niet, maar daar kan ik ook wel elektrisch bij verwarmen.
Hoe kom ik aan betrouwbaar advies? Het liefst heb ik iemand die mijn situatie thuis opneemt en mij van het beste advies kan voorzien inzake plaatsen van een warmtepomp. All-electric of hybride, ik heb geen idee wat wijsheid is. Zijn er adviesbureaus die een dergelijke opname doen of hoe werkt dat?
Zeer hartelijk dank bij voorbaat.
“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”
Hallo @NeoflexNL ,
Lijkt me geen probleem.
Mijn woning is wat kleiner (750 M3) en heeft ook vvw beneden en radiatoren boven, maar die staan eigenlijk altijd uit.
Wat is jouw gasverbruik op jaarbasis?
Lijkt me geen probleem.
Mijn woning is wat kleiner (750 M3) en heeft ook vvw beneden en radiatoren boven, maar die staan eigenlijk altijd uit.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Gasverbruik afgelopen jaar 2.293 kuub, wat ik echt bizar veel vind. Op mijn elektra schiet ik ver in de min, omdat mijn opbrengst vele malen hoger is dan mijn verbruik. In mijn leken opinie een ideale kans om een warmtepomp te laten installeren, maar verder dan dat kom ik niet.Remco45 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:22:
Hallo @NeoflexNL ,
Lijkt me geen probleem.
“Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it … he who doesn’t … pays it.”
Eens en dat is nou precies waar dit topic over gaat.Gasverbruik afgelopen jaar 2.293 kuub, wat ik echt bizar veel vind. Op mijn elektra schiet ik ver in de min, omdat mijn opbrengst vele malen hoger is dan mijn verbruik. In mijn leken opinie een ideale kans om een warmtepomp te laten installeren, maar verder dan dat kom ik niet.
Check het gasverbruik eens over een aantal jaren en neem dan het gemiddelde: de afgelopen winter was tamelijk mild en dat kan een vertekend beeld geven.
Vereisten:
Huis moet goed geïsoleerd zijn: gezien bouwjaar zou dat OK moeten zijn.
Koevlaasformule gebruiken om benodigd vermogen te berekenen:
(2293 x 8)/1650 = 11,1 kW en afronden naar boven zou dan b.v. een 14 kW Mitsubishi Electric kunnen worden.
Deze warmtepompen hebben een 3-fase aansluiting nodig (meterkast).
Voor sanitair warm water is een boilervat nodig: inhoud afhankelijk van aantal bewoners (zelf gebruik ik een 400 liter vat).
Als je voor de vvw naregeling gebruikt, is ook een buffervat en extra pomp nodig (zelf heb ik geen naregeling en staan alle groepen open, dus geen buffervat).
Verdeler voor vloerverwarming moet zodanig worden aangepast (of vervangen) dat het retourwater niet wordt gemengd met aanvoerwater.
Hoe meer je zelf kan doen/regelen, hoe lager de kosten.
@koevlaas2 kan e.e.a. mogelijk voor je installeren.
Tot zover maar even, PM gestuurd voor wat meer info.
Dat was ergens ook mijn redenatie. Wanneer ze gewoon komen dan kunnen ze voor het tarief van dat abonnement 2,5 uur bezig zijn, iets minder uitgaande van voorrijkosten. Lijkt me sterk dat het onderhoud aan een ketel en een Elga zo lang moet duren en dan is het ook nog de vraag of dat ieder jaar noodzakelijk is.aartw99 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:47:
[...]
Ik heb een offerte voor € 125 per jaar voor onderhoud. Maar ik kan zelf wel de kast openmaken en schoonmaken, dus wat is er verder voor onderhoud nodig?
Ik neem niet aan dat de druk van het gas gemeten wordt, dat is veel werk (en vereist een STEK-certificatie, die zijn schaars). Vraag: is de druk van het gas uit te lezen met de tool?
Bij het onderhoud van een WP hoort naar mijn bescheiden mening een lektest en drukmeting, anders doen ze helemaal niets anders als poetsen.aartw99 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 10:47:
[...]
Ik heb een offerte voor € 125 per jaar voor onderhoud. Maar ik kan zelf wel de kast openmaken en schoonmaken, dus wat is er verder voor onderhoud nodig?
Ik weet niet eens meer wat ik betaald heb vorig jaar, zulke STEK figuren kosten vaak minimal 60 euro (excl. BTW) per uur, dus een 1,5 tot 2 uur werk hebben ze wel.
@NeoflexNL Als je goed advies wil hebben moet je in dit topic blijven, alles doorlezen en blijven vragen.
In hoofdlijnen (wat @Remco45 je ook aangeeft ) heb je een WP nodig van +-11KW, ik zou voor de YAA 11,2KW variant gaan ipv de "oude" 14KW YHA.
Gaat dat gas alleen maar naar CV+SWW of kook je ook op gas
Verder bekijken of je afgifte geschikt is, dus welke diameter buis ligt er in je vloer, wat is je h.o.h. afstand, zijn de aanvoerdiameters groot genoeg.
2293m3 is op zich niet zo heel spannend voor een WP, maar met een 5KW WP ga je dat niet redden.
Dank voor deze input, en ik heb inderdaad nog een hoop studie en leeswerk te verrichten. Ik ben echter wel de mening toegedaan dat ieder z'n specialisme heeft, en ik maar eens een installateur moet uitnodigen o.i.d. om deze zaken te checken.
Koken ook op gas inderdaad.
Is er een indicatie van kosten voor het installeren (snap dat dit maatwerk is) van een dergelijke WP?
Is een hybride systeem niet veel voordeliger? Eenvoudig keteltje voor SWW en blijven koken op gas. Dan is de gehele exercitie wat eenvoudiger wellicht.
Laat me de vraag anders stellen: wat drijft iemand om i.p.v. een hybride systeem een all-electric oplossing te kiezen? Los van het sentiment. SWW is niet zo spannend en voor die paar koude dagen even de CV aan is ook geen halszaak.
Is er een indicatie van kosten voor het installeren (snap dat dit maatwerk is) van een dergelijke WP?
Is een hybride systeem niet veel voordeliger? Eenvoudig keteltje voor SWW en blijven koken op gas. Dan is de gehele exercitie wat eenvoudiger wellicht.
Laat me de vraag anders stellen: wat drijft iemand om i.p.v. een hybride systeem een all-electric oplossing te kiezen? Los van het sentiment. SWW is niet zo spannend en voor die paar koude dagen even de CV aan is ook geen halszaak.
Financieel oogpunt, je kunt de gaskraan dicht (laten) draaien.NeoflexNL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:43:
Dank voor deze input, en ik heb inderdaad nog een hoop studie en leeswerk te verrichten. Ik ben echter wel de mening toegedaan dat ieder z'n specialisme heeft, en ik maar eens een installateur moet uitnodigen o.i.d. om deze zaken te checken.
In mijn geval was het nieuwbouw dus ik heb gas niet eens overwogen en had direct de eerste 2500 euro al gespaard (geen gas aansluiting en geen CV ketel).
Iets met afhankelijkheid van Poetin en de gekke drijfveer van de overheid om het gas 10 cent duurder te maken. Daarom zijn wij over gegaan naar all-electric, koken op gas deden we al nooit.NeoflexNL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 12:43:
Nu neemt SWW niet heel veel gas en ook de -4 graden gas is ook prima te betalen, maar je blijft je vastrecht en capaciteitstarief houden welke niet naar een lager tarief kan de eerste 3 jaar vanwege je historisch verbruik.
Dus en een nieuwe ketel, een hybride setup en kosten gas, tegen een all-electric WP. Ja de hele installatie is duur, ja het gaat eerst meer geld kosten dan gas. En ja misschien heeft Nederlands ooit een alternatief voor Gronings gas. Maar als je @Joris748 zijn verhaal erbij pakt dan is je eigen all-electric WP een betere investering naar mijn mening.
Verwijderd
Als je je gasmeter de komende week/weken even volgt dan weet je precies wat je SWW/Koken verbruik is op jaarbasis. De uitkomst trek je af van genoemde 2.293m3. De uitkomst hiervan breng je in relatie met het aantal graaddagen, hier exact te bepalen https://mindergas.nl/degree_days_calculation Als je dit berekend hebt, xxxm3/ggd dan kun je uitrekenen wat je nodig bent bij -10C en daarmee de capaciteit die je WP moet kunnen leveren al dan niet ondersteund door het ingebouwde electrische element van meestal 3kW.NeoflexNL schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:29:
[...]
Gasverbruik afgelopen jaar 2.293 kuub, wat ik echt bizar veel vind. Op mijn elektra schiet ik ver in de min, omdat mijn opbrengst vele malen hoger is dan mijn verbruik. In mijn leken opinie een ideale kans om een warmtepomp te laten installeren, maar verder dan dat kom ik niet.
Motivatie om van het gas af te gaan:
De goedkoopste aanbieder van 2293m3 gas op dit moment:

De resulterende warmte, 8kWh per 1m3 gas resulteert in 1717 / ( 2293 * 8 ) = 0,0936 per kWh
Zonder PV panelen heb je ongeveer 2 * 2293 = 4586kWh om dezelfde warmte te produceren, kost je ongeveer 1.000,00 extra. Kosten per 1kWh warmte is 1000 / ( 2293 * 8 ) = 0,0545 per kWh.
Direct voordeel 1.717 - 1.000 = 717,00
Met PV overschot wordt dat alleen maar meer afhankelijk van hoe groot je overschot is.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2019 15:23 . Reden: Motivatie toegevoegd ]
Wat kunnen jullie adviseren qua isolatie van de water leidingen:?
Wij zijn nu met de planning van de uitbouw bezig, en de water/CV leidingen (28 a 32mm) dienen voorbereid te worden via de fundering door de grond naar plek van de monoblok (±6 meter) van het huis komt te staan.
Ik zag Uponor 32mm Thermo Twin, maar dat spul is ±100 euro per meter.
Hier boven zag ik nog een reactie van standaard PVC buis met losse leiding en isolatie.
Iemand nog andere tips/advies?
Wij zijn nu met de planning van de uitbouw bezig, en de water/CV leidingen (28 a 32mm) dienen voorbereid te worden via de fundering door de grond naar plek van de monoblok (±6 meter) van het huis komt te staan.
Hier boven zag ik nog een reactie van standaard PVC buis met losse leiding en isolatie.
ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020
HT-ARMAFLEX 13 x 28 mmHelhond schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:22:
Wat kunnen jullie adviseren qua isolatie van de water leidingen:?
Of nog wat dikker
HT-ARMAFLEX 19 x 28 mm
En dan maar gewoon in een PVC buis denk ik ja.
Deze moet je dus van te voren om de buis schuiven, ze zijn er ook met een lijm laag, maar dit is makkelijker gezien jou situatie vermoed ik.
Als het niet voor hoge temperatuur of UV bestendig hoeft te zijn, wat me in de grond en voor een wp overbodig lijkt.... Pak dan de AF ipv de HT versie.TriLithium schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 15:31:
[...]
HT-ARMAFLEX 13 x 28 mm
Of nog wat dikker
HT-ARMAFLEX 19 x 28 mm
En dan maar gewoon in een PVC buis denk ik ja.
Deze moet je dus van te voren om de buis schuiven, ze zijn er ook met een lijm laag, maar dit is makkelijker gezien jou situatie vermoed ik.
HT is voor buiten zonder bescherming (sowieso af te raden, vogels bouwen er nesten van) en te gebruiken tot 150c ipv 110c.
AF is behoorlijk goedkoper dan HT Armaflex
Helemaal gelijk, had het hoofd er even niet bij blijkbaar.Oxellaar schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:44:
[...]
Als het niet voor hoge temperatuur of UV bestendig hoeft te zijn, wat me in de grond en voor een wp overbodig lijkt.... Pak dan de AF ipv de HT versie.
HT is voor buiten zonder bescherming (sowieso af te raden, vogels bouwen er nesten van) en te gebruiken tot 150c ipv 110c.
AF is behoorlijk goedkoper dan HT Armaflex
@NeoflexNL Alleen douchen en koken op gas zijn dure m3, ik betaalde ongeveer €7,50 per m3 voordat ik het er definitief uitdeed.Verwijderd schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 14:55:
[...]
Als je je gasmeter de komende week/weken even volgt dan weet je precies wat je SWW/Koken verbruik is op jaarbasis. De uitkomst trek je af van genoemde 2.293m3. De uitkomst hiervan breng je in relatie met het aantal graaddagen, hier exact te bepalen https://mindergas.nl/degree_days_calculation Als je dit berekend hebt, xxxm3/ggd dan kun je uitrekenen wat je nodig bent bij -10C en daarmee de capaciteit die je WP moet kunnen leveren al dan niet ondersteund door het ingebouwde electrische element van meestal 3kW.
Motivatie om van het gas af te gaan:
De goedkoopste aanbieder van 2293m3 gas op dit moment:
[Afbeelding]
De resulterende warmte, 8kWh per 1m3 gas resulteert in 1717 / ( 2293 * 8 ) = 0,0936 per kWh
Zonder PV panelen heb je ongeveer 2 * 2293 = 4586kWh om dezelfde warmte te produceren, kost je ongeveer 1.000,00 extra. Kosten per 1kWh warmte is 1000 / ( 2293 * 8 ) = 0,0545 per kWh.
Direct voordeel 1.717 - 1.000 = 717,00
Met PV overschot wordt dat alleen maar meer afhankelijk van hoe groot je overschot is.
Hybride werkt over het algemeen slecht (is mijn ervaring).
Ik ben ook echt geen voorstander van hybride...Al heb ik het zelf welkoevlaas2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:47:
[...]
@NeoflexNL Alleen douchen en koken op gas zijn dure m3, ik betaalde ongeveer €7,50 per m3 voordat ik het er definitief uitdeed.
Hybride werkt over het algemeen slecht (is mijn ervaring).
Maar als je dan perse hybride wilt hebben, dan is de Daikin Altherma Hybride wel een erg goede keuze.
Want die werkt wel
Iedere hybride werkt niet want als je hybride wil dan ga je met hogere temperaturen werken en juist hierop gaat het mis. Een warmtepomp draait het mooist bij een temperatuur < 30c en heb je hybride dan ben je snel geneigd de temperatuur te verhogen, met WP only moet je aan je afgifte sleutelen om het mooi te maken.Oxellaar schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 21:59:
[...]
Ik ben ook echt geen voorstander van hybride...Al heb ik het zelf wel, maar dat ligt anders.
Maar als je dan perse hybride wilt hebben, dan is de Daikin Altherma Hybride wel een erg goede keuze.
Want die werkt wel
Nee, kan ik mij helemaal niet in vinden.koevlaas2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:18:
[...]
Iedere hybride werkt niet want als je hybride wil dan ga je met hogere temperaturen werken en juist hierop gaat het mis. Een warmtepomp draait het mooist bij een temperatuur < 30c en heb je hybride dan ben je snel geneigd de temperatuur te verhogen, met WP only moet je aan je afgifte sleutelen om het mooi te maken.
Het is bekend wanneer de hogere temperaturen nodig zijn, dus eerder dan bij die omstandigheden, word de ketel gewoon niet vrijgegeven, dus rek je zo lang mogelijk met de warmtepomp.
Maar waarom ik geen voorstander ben van hybride, los van het gemak van endless tapwater. Dat is dat hybride niet goedkoop is in aanschaf, niet goedkoop in gebruik enz... Maar bovenal, het is gewoon niet nodig om hybride te nemen, een warmtepomp kan het prima alleen.
Ik stond een poos geleden bij een Nefit EnviLine hybride, van ongeveer 4 jaar oud. De ketel had 0 uren gebrand voor cv bedrijf.... 0 uur in 4 jaar, dat geeft het nut aan van een hybride.
En het laat jouw direct zien, dat er niet zomaar voor de hogere temperaturen word gekozen door installateur, eindgebruikers of wie dan ook.
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 09-07-2019 22:29 ]
Zo lang mogelijk rekken met de WP is slecht voor het rendement, of draaien die dingen op een vaste aanvoertemperatuur ?Oxellaar schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:28:
[...]
Nee, kan ik mij helemaal niet in vinden.
Het is bekend wanneer de hogere temperaturen nodig zijn, dus eerder dan bij die omstandigheden, word de ketel gewoon niet vrijgegeven, dus rek je zo lang mogelijk met de warmtepomp.
WP op 30c laten draaien, ketel levert 32 - 40c oid dan zou het nog kunnen werken maar met een WP tot 60c en daarna het stokje naar de ketel zal een slecht(er) rendement opleveren dan WPonly.
60? Wie heeft het over 60c.koevlaas2 schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:34:
[...]
Zo lang mogelijk rekken met de WP is slecht voor het rendement, of draaien die dingen op een vaste aanvoertemperatuur ?
WP op 30c laten draaien, ketel levert 32 - 40c oid dan zou het nog kunnen werken maar met een WP tot 60c en daarna het stokje naar de ketel zal een slecht(er) rendement opleveren dan WPonly.
Ze draaien WA of op ruimtetemperatuur icm WA.
Ik draai hybride, maar heb nog nooit 60c door het systeem gehad. Is ook niet nodig. Je past je stookgedrag en systeem zoveel mogelijk aan in het voordeel van de warmtepomp. Dat is zo lang mogelijk rekken met een warmtepomp.
En een warmtepomp die het niet red.... Die levert geen 60c...en geen 50 ook.
Die kakt in qua vermogen en dus ook de aanvoertemperatuur.
Maar goed... Je vindt het niks, ik ben ook geen voorstander. Maar je argumenten zijn niet mijn ervaring.
Alleen voor tapwater zitten er wel voordelen aan.
*Knip*, V&A houden we ook graag in V&A
[ Voor 92% gewijzigd door Zeehond op 10-07-2019 15:07 ]
Ik ben verhuisd naar een echt grote mensen huis en gezien ik zelf werkzaam ben in duurzame sector, wil ik mijn huis natuurlijk energie neutraal mogelijk maken. Veel zaken zijn vanzelfsprekend: isolatie, isolatie en isolatie vervolgens wat pv panelen gaan plaatsen en dan kom ik op een vraagstuk waar ik zelf te weinig van weet: de warmtevoorziening in het huis.
Het gaat om een jaren 60 tussenwoning met spouwmuurisolatie, overal dubbel glas (woonruimtes HR+), beneden vloerverwarming (32m2 met 5 lussen). Plafonds en dak zijn geïsoleerd, Er is geen kruipruimte, dus die isolatie zal mager zijn. Er is zowel een douche als bad aanwezig en het gasverbruik is historisch rond de 1100 kuub gas (wat aardig overeen komt met ons vorige verbruik in een niet geisoleerde jaren 50 hoek bovenwoning op het noorden.
De CV hangt op zolder (oude Nefit VR ketel) en daar is ruimte genoeg voor een soortgelijk apparaat. De buitenunit kan in de tuin +/- 12 meter van de binnenunit geplaatst worden op de grond naast de gevel. Ik heb een bedrijf om offerte gevraagd en die komen met hetzelfde product wat ik zelf in gedachte had: een Daikin Altherma 8kW.
Nou schrok ik behoorlijk van de prijs inclusief montage van €9400!!! Maar goed andere offertes opgevraagd en die komen rond de €6200/€6500 inclusief montage. Dat verschil is dus behoorlijk. Het is verder geen lastige installatie naar mijn idee en ik kan zelf een voedingspuntje leggen naar de plek waar de buitenunit kan komen te staan.
De ruimte op zolder is verder zeer beperkt (wel beloopbaar maar laag) en dus is er weinig ruimte voor vaten en een houten vloer (gewicht), vandaar de keuze voor een hybride.
Mijn vragen:
- Klinkt dit nu allemaal een beetje logisch? Doe ik daar een goede koop aan?
- De lokale installateur gaf aan dat je de wp het hele jaar op dezelfde temp laat staan, is dat gebruikelijk?
- De gehele verwarming zou dan alleen op de wp draaien (was instelbaar) en alleen tapwater zou dan nog gas zijn, is dat inderdaad mogelijk?
- Als ik mijn tapwater later nog zou willen aanpakken, zijn daar dan opties voor of zit je dan eigenlijk niet goed met een all-in-one product?
Het gaat om een jaren 60 tussenwoning met spouwmuurisolatie, overal dubbel glas (woonruimtes HR+), beneden vloerverwarming (32m2 met 5 lussen). Plafonds en dak zijn geïsoleerd, Er is geen kruipruimte, dus die isolatie zal mager zijn. Er is zowel een douche als bad aanwezig en het gasverbruik is historisch rond de 1100 kuub gas (wat aardig overeen komt met ons vorige verbruik in een niet geisoleerde jaren 50 hoek bovenwoning op het noorden.
De CV hangt op zolder (oude Nefit VR ketel) en daar is ruimte genoeg voor een soortgelijk apparaat. De buitenunit kan in de tuin +/- 12 meter van de binnenunit geplaatst worden op de grond naast de gevel. Ik heb een bedrijf om offerte gevraagd en die komen met hetzelfde product wat ik zelf in gedachte had: een Daikin Altherma 8kW.
Nou schrok ik behoorlijk van de prijs inclusief montage van €9400!!! Maar goed andere offertes opgevraagd en die komen rond de €6200/€6500 inclusief montage. Dat verschil is dus behoorlijk. Het is verder geen lastige installatie naar mijn idee en ik kan zelf een voedingspuntje leggen naar de plek waar de buitenunit kan komen te staan.
De ruimte op zolder is verder zeer beperkt (wel beloopbaar maar laag) en dus is er weinig ruimte voor vaten en een houten vloer (gewicht), vandaar de keuze voor een hybride.
Mijn vragen:
- De lokale installateur gaf aan dat je de wp het hele jaar op dezelfde temp laat staan, is dat gebruikelijk?
- De gehele verwarming zou dan alleen op de wp draaien (was instelbaar) en alleen tapwater zou dan nog gas zijn, is dat inderdaad mogelijk?
- Als ik mijn tapwater later nog zou willen aanpakken, zijn daar dan opties voor of zit je dan eigenlijk niet goed met een all-in-one product?
@DjVe Tapwater gaat altijd via een voorraad/buffervat, eventueel is dat achteraf toe te voegen, ook als los apparaat. Je moet al snel iets van 150-200 liter kwijt (60 cm doorsnee, 1m40 hoog), maar dat kan soms ook in een trapgat oid gehangen worden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb geen vaste muur aan de zijde waar de ketel hangt, alleen wat houten voorzetwandjes. De vaste muur zit bij de trap, maar gezien die al smal/laag is is een vat daar aan de muur geen optie. Aan de andere kant van de zolder kan ik tegen de schoorsteen wel iets hangen, maar dat is 5 meter verderop (en ik moet dan behoorlijk wat leidingwerk gaan omleggen).
Maar goed ik hoor jullie zeggen dat een hybride wp in feite ook zonder tapwatervoorziening (op gas) kan draaien, dus de eerste stap zou in principe genomen kunnen worden
Maar goed ik hoor jullie zeggen dat een hybride wp in feite ook zonder tapwatervoorziening (op gas) kan draaien, dus de eerste stap zou in principe genomen kunnen worden
1100*8/1650=5,33KW WP benodigd, wel in de gaten houden dat de WP dit levert bij Ta 40 graden en Tbuiten -7 graden.DjVe schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:55:
Ik ben verhuisd naar een echt grote mensen huis en gezien ik zelf werkzaam ben in duurzame sector, wil ik mijn huis natuurlijk energie neutraal mogelijk maken. Veel zaken zijn vanzelfsprekend: isolatie, isolatie en isolatie vervolgens wat pv panelen gaan plaatsen en dan kom ik op een vraagstuk waar ik zelf te weinig van weet: de warmtevoorziening in het huis.
Ik zou persoonlijk niet voor een Hybride WP gaan, en hoveel vermogen levert die Daikin bij -7 Ta 40 WP only (zonder CV ondersteuning)De CV hangt op zolder (oude Nefit VR ketel) en daar is ruimte genoeg voor een soortgelijk apparaat. De buitenunit kan in de tuin +/- 12 meter van de binnenunit geplaatst worden op de grond naast de gevel. Ik heb een bedrijf om offerte gevraagd en die komen met hetzelfde product wat ik zelf in gedachte had: een Daikin Altherma 8kW.
Voor complete NL levering en installatie valt mij die prijs niet tegen.Nou schrok ik behoorlijk van de prijs inclusief montage van €9400!!! Maar goed andere offertes opgevraagd en die komen rond de €6200/€6500 inclusief montage. Dat verschil is dus behoorlijk. Het is verder geen lastige installatie naar mijn idee en ik kan zelf een voedingspuntje leggen naar de plek waar de buitenunit kan komen te staan.
Zelf importeren en regelen zal je duizenden euro's besparen, maar dat moet je willen.
Ik zou voor een full-electric oplossing gaan.De ruimte op zolder is verder zeer beperkt (wel beloopbaar maar laag) en dus is er weinig ruimte voor vaten en een houten vloer (gewicht), vandaar de keuze voor een hybride.
Monoblock heeft helemaal geen binnenunit, dus nog minder ruimte als een CV ketel.
Split unit heeft een binnenunit die net zo groot is als een CV ketel dus ook geen bezwaar.
WAR regeling met naregeling (thermostaat) is gebruikelijk. Aanvoertemperatuur wordt berekend aan de hand van buitentemperatuur.Mijn vragen:
Zou kunnen, maar dan hou je alleen je dure gasaansluiting voor SWW (warm water)- De gehele verwarming zou dan alleen op de wp draaien (was instelbaar) en alleen tapwater zou dan nog gas zijn, is dat inderdaad mogelijk?
Je hebt full-electric eigenlijk 4 opties- Als ik mijn tapwater later nog zou willen aanpakken, zijn daar dan opties voor of zit je dan eigenlijk niet goed met een all-in-one product?
1 = All-in-one unit, vrijwel elke WP fabricant verkoopt ze. Nadeel hiervan is dat de beschikbare capaciteit meestal ophoud met 200 liter, soms 300 liter
2 = Los SWW vat (boiler) welke met een 3-weg-klep verwarmd wordt door de WP. Persoonlijk vind ik dit de mooiste keuze, ik heb dit zelf dan ook (400 liter boiler)
3 = losse WP boiler, vanwege de dubbele subsidie die je krijgt financieel gezien de aantrekkelijkste optie. Zoek maar eens op Atlantic Explorer. Klein nadeeltje, de compressor zit binnen, dus hij maakt meer lawaai in huis dan optie 2
4 = Doorstroomverwarmer. Voordeel = goedkoop in aanschaf. Nadeel = duur in verbruik, en een debiet waar je geen wonderen van kunt/moet verwachten vanwege het opgenomen vermogen.
Optie 1 hoeft geen probleem te zijn afhankelijk van hoe groot je huishouden is en blijft
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Hoeft zeker geen probleem te zijn, maar het kan een nadeel zijn. Vooral bij grote verbruikers met grote baden bijvoorbeeld.No Hands schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:44:
Optie 1 hoeft geen probleem te zijn afhankelijk van hoe groot je huishouden is en blijft
Goede tips allemaal, bedankt daarvoor!
De ruimte in de tuin is wel iets beperkt, dus een monobloc is waarschijnlijk wel iets te massief. Ik denk dat een split unit een prima idee is. De ruimte waar nu de ketel hangt is prima te gebruiken voor een binnendeel. Dus in zoverre prima.
Een volledig elektrisch systeem zou wel kunnen, maar dan moet ik dus iets doen met tapwater. Die tip betreffende warmtepomp boilers is wel nuttig. Ik zou op zolder (aan de andere kant) tegen de schoorsteen wel een vat van bijvoorbeeld 200L van Panasonic (PAW-DHWM200A) kwijt kunnen. Wegens de subsidie vallen de prijzen inderdaad wel mee. Geluid zal niet zo'n probleem zijn. De zoldervloer/plafond van bovenverdieping zijn goed geïsoleerd en er slaapt niemand op zolder (gaat ook niet gebeuren). Gezinssamenstelling is nu nog 2, maar dat zal met een jaar of 5 wel verdubbeld zijn
We hebben een bad, maar die wordt niet veel gebruikt en gaat maar max 3/4 vol.
Dan zit ik nog met de vraag: wat zou een beetje goede warmtepomp zijn voor mijn woning. Vermogen inderdaad tussen de 6 en 8kW. Idealistisch zou ik (zonder vat dan) rond de €6500 incl, installatie willen betalen (voor aftrek subsidie). Zou een Panasonic 7 kW: KIT-WC07H3E5 dan een goede optie zijn? Deze levert nog 5kW bij -7 graden (wat dus prima zou moeten passen)
De ruimte in de tuin is wel iets beperkt, dus een monobloc is waarschijnlijk wel iets te massief. Ik denk dat een split unit een prima idee is. De ruimte waar nu de ketel hangt is prima te gebruiken voor een binnendeel. Dus in zoverre prima.
Een volledig elektrisch systeem zou wel kunnen, maar dan moet ik dus iets doen met tapwater. Die tip betreffende warmtepomp boilers is wel nuttig. Ik zou op zolder (aan de andere kant) tegen de schoorsteen wel een vat van bijvoorbeeld 200L van Panasonic (PAW-DHWM200A) kwijt kunnen. Wegens de subsidie vallen de prijzen inderdaad wel mee. Geluid zal niet zo'n probleem zijn. De zoldervloer/plafond van bovenverdieping zijn goed geïsoleerd en er slaapt niemand op zolder (gaat ook niet gebeuren). Gezinssamenstelling is nu nog 2, maar dat zal met een jaar of 5 wel verdubbeld zijn
Dan zit ik nog met de vraag: wat zou een beetje goede warmtepomp zijn voor mijn woning. Vermogen inderdaad tussen de 6 en 8kW. Idealistisch zou ik (zonder vat dan) rond de €6500 incl, installatie willen betalen (voor aftrek subsidie). Zou een Panasonic 7 kW: KIT-WC07H3E5 dan een goede optie zijn? Deze levert nog 5kW bij -7 graden (wat dus prima zou moeten passen)
Dat is een goede optie, of de Mitsubishi PUHZ-SW75YAA+ERSD-VM2C 7.5 kW
bijvoorbeeld, levert nog ruim 7,5KW bij -7
bijvoorbeeld, levert nog ruim 7,5KW bij -7
[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 10-07-2019 21:23 ]
Ik zet regelmatig een boiler van 200L op een houten vloer, als Peter Beense er kan staan kan de boiler er ook staan.DjVe schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:55:
Mijn vragen:
\koevlaas2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:18:
[...]
Ik zet regelmatig een boiler van 200L op een houten vloer, als Peter Beense er kan staan kan de boiler er ook staan.
Maar wat als er "een Peter Beense" woont en die wil ook nog langs zijn boiler lopen.....???koevlaas2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:18:
[...]
Ik zet regelmatig een boiler van 200L op een houten vloer, als Peter Beense er kan staan kan de boiler er ook staan.
Zwerius Kriegsman
Een constante belasting is anders dan een tijdelijk bezoek hekoevlaas2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:18:
[...]
Wat ik geleerd heb van mijn aquarium-op-een-houten-vloer-in-een-jaren-1900-huis: gewicht verdelen, en vlakbij de muren houden.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Als hij maar niet rent.Zwerius schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:45:
[...]
Maar wat als er "een Peter Beense" woont en die wil ook nog langs zijn boiler lopen.....???
Verwijderd
SWW verbruik er af indien WP_Boiler optie gekozen wordt en dan is een 5kW WP voor alleen verwarmen ruim voldoende volgens mij.Grolsch schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 19:05:
[...]
1100*8/1650=5,33KW WP benodigd, wel in de gaten houden dat de WP dit levert bij Ta 40 graden en Tbuiten -7 graden.
Waar komt die Ta=40C vandaan ?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2019 23:29 ]
Klopt, dat zou moeten kunnen bij 24x7 verwarmen, maar ik ken zo geen split 5KW WP die 5 KW levert bij -7.Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 23:27:
[...]
SWW verbruik er af indien WP_Boiler optie gekozen wordt en dan is een 5kW WP voor alleen verwarmen ruim voldoende volgens mij.
Kleine afname van mijn kant dat hij die Ta nodig heeft bij -10 gezien bouwjaar van zijn woning. Wss zal Ta 35 ook genoeg zijn.Waar komt die Ta=40C vandaan ?
Ik moet Peter Beense even Googlen.... Ik "vat" hemkoevlaas2 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 22:18:
[...]
Ik zit zelf in de PV industrie en heb daar door de jaren al behoorlijk wat f*ck-ups gezien betreffende constructies en weet wat de gevolgen willen zijn. Dus ik laat liever wat leidingwerk trekken zodat ik op een vaste muur kan monteren
Wederom bedankt voor de tips. Ik ga even kijken naar die Mitsubishi PUHZ-SW75YAA. Hoewel de woning aardig geisoleerd is, blijft het een jaren 60 woning met ene flinke open woonruimte (zonder goede vloerisolatie, veel glas en een smalle spouw, dus ik denk dat een aanvoertemperatuur van 40 niet eens zo gek is. Er zit nu overigens nog een verdeler met thermostaat en pomp op de vloerverwarming. Dat moet ook aangepast worden of niet.
Klopt: verdelers mengen retourwater uit de vloer met (heet) aanvoerwater van de CV-ketel.Er zit nu overigens nog een verdeler met thermostaat en pomp op de vloerverwarming. Dat moet ook aangepast worden of niet.
Dit voorkomt te warm water in de vloer waardoor de vloer kan scheuren
Als je een WP hebt met lage aanvoertemperatuur, dan moet die menging worden uitgeschakeld.
Vaak kan je een verdeler (zelf) modificeren. De pomp heb je waarschijnlijk ook niet nodig.
Pomp en thermostaat heb ik bij mijn modificatie verwijderd.
[ Voor 10% gewijzigd door Remco45 op 11-07-2019 09:11 ]
Kan je me vertellen waarom die menging uitgeschakeld moet worden? Als het mengventiel op 40 graden staat ingesteld en de aanvoertemp is 36 dan zal het mengventiel toch gewoon open staan?Remco45 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:08:
[...]
Klopt: verdelers mengen retourwater uit de vloer met (heet) aanvoerwater van de CV-ketel.
Dit voorkomt te warm water in de vloer waardoor de vloer kan scheuren
Als je een WP hebt met lage aanvoertemperatuur, dan moet die menging worden uitgeschakeld.
Vaak kan je een verdeler (zelf) modificeren. De pomp heb je waarschijnlijk ook niet nodig.
Pomp en thermostaat heb ik bij mijn modificatie verwijderd.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
Bij mij is de opdracht gegeven voor de plaatsing:
Het is uiteindelijk een Hitachi geworden, RWD 2.0 / RAS 2.0 met Hitachi DHWT-300 liter boiler, alles wordt geinstalleerd in de kelder. Deze combinatie levert iets meer dan 4 kW op de warmtepomp met een hulpelement van 3Kw.
Het idee van de lage dimensionering is dat de pomp het grootste deel van het jaar in zijn optimale deellast kan draaien. op de 10 dagen per jaar dat het niet voldoende is, zal het electrische element bijspringen. De lage COP van die dagen zou niet op moeten wegen van het voordeel van de andere dagen. Ik laat alles installeren, zodat ik ook de installateur kan aanspreken, mocht het koud worden...
Hij wordt met 2 stooklijnen ingesteld, 40-45 graden max voor de bovenverdieping (radiatoren) en 30-35 graden max voor de benedenverdieping (vloerverwarming). De vloerverwarming blijft dan achter mengshunt zitten; Mocht er vraag van boven zijn, en naar de hogere stooklijn overgeschakeld worden, dan doet de shunt zijn werk nog.
Ik ga de warmtepomp voeden met een kWh meter, zodat de Hitachi zijn COP kan berekenen, en die zal hier delen. Installatie staat nu op 22 augustus gepland.
Wel een gigantische verschil tussen kennis van installateurs overigens... De installateur de een 16kW unit aanbod, bleef hier aan vasthouden, zelfs nadat ik hem een WVB had aangeleverd waarbij dit bij -10 volledige huis verwarmen maar 8kWh is...
Het is uiteindelijk een Hitachi geworden, RWD 2.0 / RAS 2.0 met Hitachi DHWT-300 liter boiler, alles wordt geinstalleerd in de kelder. Deze combinatie levert iets meer dan 4 kW op de warmtepomp met een hulpelement van 3Kw.
Het idee van de lage dimensionering is dat de pomp het grootste deel van het jaar in zijn optimale deellast kan draaien. op de 10 dagen per jaar dat het niet voldoende is, zal het electrische element bijspringen. De lage COP van die dagen zou niet op moeten wegen van het voordeel van de andere dagen. Ik laat alles installeren, zodat ik ook de installateur kan aanspreken, mocht het koud worden...
Hij wordt met 2 stooklijnen ingesteld, 40-45 graden max voor de bovenverdieping (radiatoren) en 30-35 graden max voor de benedenverdieping (vloerverwarming). De vloerverwarming blijft dan achter mengshunt zitten; Mocht er vraag van boven zijn, en naar de hogere stooklijn overgeschakeld worden, dan doet de shunt zijn werk nog.
Ik ga de warmtepomp voeden met een kWh meter, zodat de Hitachi zijn COP kan berekenen, en die zal hier delen. Installatie staat nu op 22 augustus gepland.
Wel een gigantische verschil tussen kennis van installateurs overigens... De installateur de een 16kW unit aanbod, bleef hier aan vasthouden, zelfs nadat ik hem een WVB had aangeleverd waarbij dit bij -10 volledige huis verwarmen maar 8kWh is...
gewwagde gok om 1400m3 gas om te ruilen voor een 4,3 kw warmtepompSkyFlyer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:54:
Bij mij is de opdracht gegeven voor de plaatsing:
gewaagde gok om 1400m3 gas in te ruilen voor een 4,3kw warmtepomp
@Remco45 / @Nickkie55 Het is volgens mij geen verplichting om een gesloten verdeler zonder pomp te hebben, maar wel wenselijk zoals @Remco45 aangeeft.
Volgens mij heb ik vaak genoeg in dit topic gelezen dat mensen wel met een open verdeler met pomp en mengventiel werken, en sommigen zijn daar best tevreden over.
@DjVe Ik denk dat je in 99% van de gevallen met max een Ta van 35 wel af kunt (er vanuit gaande dat je 24*7 gaat verwarmen, wil je dit?) maar in een extreem ongunstig geval (extreem koud, na een dagenlange storing, etc.) zou ik in ieder geval de mogelijkheid willen hebben om Ta 40 te kunnen halen.
Trouwens elk bekend merk (Nibe/Panasonic/Fujitsu) hebben wel WP's die doen wat jij wilt, alleen dan moet je ff zoeken. De datasheets van de Mitsu ken ik ondertussen uit mijn hoofd, vandaar dat ik die vaak aanhaal als voorbeeld.
De Mitsu heeft ook wel een 5KW WP, bijvoorbeelde PUHZ-SW50VKA(-BS). Deze levert bij -7, Ta 40 nog 5,1KW, maar de 5KW variant zijn volgens mij niet vernieuwd naar het *AA model, dus oude buitenunit welke optisch gezien veel minder mooi is.
En de oude types zijn qua specs minder als de nieuwe *AA types.
Max. PUHZ-SW50VKA Tbuiten -7, Ta 40 = 5,1KW
Min. PUHZ-SW50VKA Tbuiten +12 Ta 25 = 2,9KW
Als ik dan het nieuwe type erbij pak
Max. PUHZ-SW75V/YAA - Tbuiten -7, Ta 40 = 8,1KW
Min. PUHZ-SW75V/YAA - Tbuiten +12, Ta 25 = 2,9KW
Dus kort samengevat, de 5KW heeft geen voordelen, hooguit de prijs.
De nieuwe 7,5KW kan net zover terug als de "oude" 5KW, maar heeft wel 3KW extra vermogen bij -7.
En daarom zou ik kiezen voor de SW75*AA uitvoering.
Volgens mij heb ik vaak genoeg in dit topic gelezen dat mensen wel met een open verdeler met pomp en mengventiel werken, en sommigen zijn daar best tevreden over.
@DjVe Ik denk dat je in 99% van de gevallen met max een Ta van 35 wel af kunt (er vanuit gaande dat je 24*7 gaat verwarmen, wil je dit?) maar in een extreem ongunstig geval (extreem koud, na een dagenlange storing, etc.) zou ik in ieder geval de mogelijkheid willen hebben om Ta 40 te kunnen halen.
Trouwens elk bekend merk (Nibe/Panasonic/Fujitsu) hebben wel WP's die doen wat jij wilt, alleen dan moet je ff zoeken. De datasheets van de Mitsu ken ik ondertussen uit mijn hoofd, vandaar dat ik die vaak aanhaal als voorbeeld.
De Mitsu heeft ook wel een 5KW WP, bijvoorbeelde PUHZ-SW50VKA(-BS). Deze levert bij -7, Ta 40 nog 5,1KW, maar de 5KW variant zijn volgens mij niet vernieuwd naar het *AA model, dus oude buitenunit welke optisch gezien veel minder mooi is.
En de oude types zijn qua specs minder als de nieuwe *AA types.
Max. PUHZ-SW50VKA Tbuiten -7, Ta 40 = 5,1KW
Min. PUHZ-SW50VKA Tbuiten +12 Ta 25 = 2,9KW
Als ik dan het nieuwe type erbij pak
Max. PUHZ-SW75V/YAA - Tbuiten -7, Ta 40 = 8,1KW
Min. PUHZ-SW75V/YAA - Tbuiten +12, Ta 25 = 2,9KW
Dus kort samengevat, de 5KW heeft geen voordelen, hooguit de prijs.
De nieuwe 7,5KW kan net zover terug als de "oude" 5KW, maar heeft wel 3KW extra vermogen bij -7.
En daarom zou ik kiezen voor de SW75*AA uitvoering.
Ja dat had ik ook al gelezen her en der. Maar ik ben benieuwd waarom er toch wordt geadviseerd om een gesloten verdeler te nemen. Misschien heeft het mengventiel te veel weerstand voor de circulatiepomp van de WP?Grolsch schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 10:35:
@Remco45 / @Nickkie55 Het is volgens mij geen verplichting om een gesloten verdeler zonder pomp te hebben, maar wel wenselijk zoals @Remco45 aangeeft.
18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW
@Nickkie55 sommige warmtepompen zoals Panasonic regelen zelf de deltaT door langzamer of sneller te gaan pompen.
Als je dan een gesloten verdeler hebt zonder pomp dan heeft de warmtepomp hier meer controle over en maakt dat vaak het afstellen iets makkelijker.
Beide situaties kunnen gewoon werken maar met slimme warmtepompen die zelf automatisch bijstellen werken gesloten verdelers vaak efficiënter en makkelijker.
Als je dan een gesloten verdeler hebt zonder pomp dan heeft de warmtepomp hier meer controle over en maakt dat vaak het afstellen iets makkelijker.
Beide situaties kunnen gewoon werken maar met slimme warmtepompen die zelf automatisch bijstellen werken gesloten verdelers vaak efficiënter en makkelijker.
[ Voor 3% gewijzigd door rjd22 op 11-07-2019 11:13 ]
Dit topic is gesloten.
![]()