Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 121 Laatste
Acties:
  • 582.298 views

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:56

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

kmf schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:48:
Sons is het kijken naar statistieken al voldoende voor afkoeling...

[Afbeelding]
grrr heb je een magic mirror???

Please a how to !!!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ respect!!!

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dylantje2 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 18:32:
[...]

grrr heb je een magic mirror???

Please a how to !!!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ respect!!!
Ja tv heet dat ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dylantje2

Dylantje2

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

tijd is mijn vijand en ik moet eerst eea afmake..
maar smorgens in zon spiegel kijken lijkt me werelds

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:26
Draait de filterpomp gelijk met de WP? Of heb je er parallel een CV pompje tussen?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:12
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:34:
[...]
Ja lijkt erop dat dit niet kan. Menu optie zit wel erin dus mogelijk om andere redenen niet mogelijk?

Wat ik lees, is dat de elga wel op koelen kan worden ingesteld (en dat heb ik dan ook gedaan) en dit dan zelf regelt. (?)

automatisch koelen
Om de koelfunctie van de ELGA via de thermostaat te bedienen, dient deze ook koelfunctionaliteit te ondersteunen. Als de thermostaat dit niet ondersteunt, kan met de koelfunctie op de ELGA zelf activeren. Zie hiervoor de installateurshandleiding.

Zie ook hier https://energiepionier.nl/koelen-met-de-elga-warmtepomp/

Doordat de ELGA op weersafhankelijk staat ingesteld, werkt de koelfunctie niet via de thermostaat. Middels de knop aan de voorzijde van de ELGA kan het koelen worden aangezet. Het koelen gaat dan ook weersafhankelijk middels een stooklijn die meeloopt met de buitentemperatuur.

Echter gebeurt er bij mij nu niets, buitenunit doet niets?

Kan helaas de eigen helpdesk pas maandag weer bellen.
Oh nooit gelezen... Dan moet de ELGA dus op WAR.
Heb je een externe buitenvoeler?
War werkt met een externe buitenvoeler, kan ook met de ingebouwde temp sensor in de buitenunit maar dan moet de unit nooit in deep sleep komen.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-11 21:49
pleio65 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:21:
[...]

Draait de filterpomp gelijk met de WP? Of heb je er parallel een CV pompje tussen?
Idd via de filterpomp, anders zou ik allemaal losse slangen erin moeten hangen hetgeen eruit gebommetje word door de kinderen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32
Maverick schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:48:
[...]

Ik lees jouw quote en ik denk dat ik hier last van heb. Heb sinds 2 dagen mijn koelcircuit draaien. Nu is dit het beeld van vannacht:

[Afbeelding]
dit is gemeten in de meterkast, dus niet enkel de WP, maar geeft iig het beeld goed weer denk ik

De temperatuur van de kamerthermostaten kom niet eens in de buurt van de ingestelde temperatuur. Ik vermoed dus dat de leidingen wel goed koud worden, maar dat dit te weinig invloed heeft op de kamertemperatuur. Kan ik hier qua instellingen nog iets aan verbeteren? (ik neem aan dat de beste "oplossing" een vloer is die de temperatuur beter aan de ruimte kan afgeven?)
Ik quote even mezelf.
Heeft iemand hier nog nuttige tips voor?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• pleio65
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:01:
[...]

Idd via de filterpomp, anders zou ik allemaal losse slangen erin moeten hangen hetgeen eruit gebommetje word door de kinderen.
Ik vroeg dit omdat een platenwisselaar een beperkt aantal m3/h hebben kan. Een gemiddelde zwembadpomp levert al snel meer dacht ik.

Jou zwembad project heeft mijn aandacht. Ik voel een project voor volgend jaar aankomen, haha. De WP in het zwemseizoen als zwembad verwarming inzetten is interessant. Het salderen gaat verdwijnen. Dus waarom zou ik de opbrengst van de zonnepanelen niet direct voor de WP gaan gebruiken? Met Wat is het gemiddelde opgenomen vermogen van de Panasonic bij het verwarmen van het zwembad? En de gemiddelde COP?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• koevlaas2
pleio65 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 23:21:
[...]

Ik vroeg dit omdat een platenwisselaar een beperkt aantal m3/h hebben kan. Een gemiddelde zwembadpomp levert al snel meer dacht ik.

Jou zwembad project heeft mijn aandacht. Ik voel een project voor volgend jaar aankomen, haha. De WP in het zwemseizoen als zwembad verwarming inzetten is interessant. Het salderen gaat verdwijnen. Dus waarom zou ik de opbrengst van de zonnepanelen niet direct voor de WP gaan gebruiken? Met Wat is het gemiddelde opgenomen vermogen van de Panasonic bij het verwarmen van het zwembad? En de gemiddelde COP?
Volgens mij is het circa 3000L per uur voor de zwembadpomp, de platenwisselaar is 1".
De straal in het zwembad is best een flinke en het bad word warm, maar debiet zou nog iets hoger mogen wat mij betreft.
De Scop is wel goed, ik zag dat deze gemiddeld op 6,6, opgenomen vermogen bij start circa 2.0 kW (9 kW Panasonic) en later daalt dit geleidelijk tot het minimum van 400W.
Voor mij is de installatie ook een leuke proeftuin, om te kijken of ik nog iets kan leren van zo'n monoblock.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:25
...

[ Voor 95% gewijzigd door Grolsch op 30-06-2019 01:44 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2

• Grolsch
Verkeerde topic 8)

Is ook geen tijdstip om te Got'en eigenlijk. 8)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op zondag 30 juni 2019 @ 02:22:
[...]

Verkeerde topic 8)

Is ook geen tijdstip om te Got'en eigenlijk. 8)
Geef de tijd maar de schuld, je zal wel teveel aan die groene rakkers hebben genipt. :9B :9B :9B

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:13:
[...]

Dan klopt er toch iets niet want ik voel aan de toevoer dat deze opwarmt.....

Edit: I should rtfm, hier staat:

10.5 Thermostaat zonder ondersteuning voor koelen
Het is ook mogelijk te koelen met de Elga als de thermostaat niet geschikt is voor koeling (in de ontwerphandleiding staat een comptabili- teitlijst). Om de koeling te schakelen, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden bij thermostatisch regelen.
1. Knop 2 op de voorzijde van de Elga dient vrijgegeven te zijn; de blauwe LED brandt. Zie Figuur 7-1.
2. Dipswitch A6 is ingesteld als ‘thermostaat niet geschikt voor koelen’ (ON).
3. Er is geen warmtevraag vanaf de thermostaat.
De Elga zal koelen zolang er geen warmtevraag is. Als er warmtevraag op de thermstaat ontstaat, gaat de koeling uit. De Elga verwarmt echter pas weer als de koelfunctie uit is gezet met knop 2 op de voorzijde van de Elga, zie hoofdstuk 7.1.

Dipswitch 6 stond bij mij niet op ON, nu wel. Even kijken of het werkt.
Elga staat nu bijna 24 uur aan te koelen en het lijkt te werken.....! Vloeren zijn koeler en ook op de 1e etage heerlijk kunnen slapen. Niet airco fris als in 20 graden, maar echt wel een verschil. En dat met een tropennacht met 20 graden minimum. Goed genoeg voor mij om niet aan de airco te hoeven. _/-\o_

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Een zondagmorgen vraag:
Op deze ball valve actuator staat een stromingsrichting pijl.
Is die richting werkelijk relevant?
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1wZ97XNPI8KJjSspfq6ACFXXao.jpg

De binnenzijde is een doorboorde kogel:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Dgpfa22H8KJjy1zkq6xr7pXa9.jpg?size=200492&height=750&width=1000&hash=80cab7174eaf411f1c663550ec0f85be

Reden van de vraag: ik zie in mijn installatie in opbouw, een dergelijke kogelkraan verkeerd om zitten.
Moet dit aangepast worden? (zeker 1 uur werk)

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 09:45
Nee, de pijlrichting kan fout zijn, ik gebruik ook zo'n valve en tijdens testen bleek de pijlrichting verkeerd.
Dus testen en noteren is het devies.

EDIT: ik heb een driewegklep...voor een simpele afsluiter (open - dicht) maakt het niet uit lijkt mij.

[ Voor 37% gewijzigd door Remco45 op 30-06-2019 11:02 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• koevlaas2
Domosapiens schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:52:
Een zondagmorgen vraag:
[Afbeelding]

De binnenzijde is een doorboorde kogel:
[Afbeelding]

Reden van de vraag: ik zie in mijn installatie in opbouw, een dergelijke kogelkraan verkeerd om zitten.
Maakt niet uit, voor een 3wegversie wel dan is de pijl waar de aanvoer op moet.

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-11 09:45
Maakt niet uit, voor een 3wegversie wel dan is de pijl waar de aanvoer op moet.
Dan heb ik een verkeerd gebouwd exemplaar want bij die van mij klopt die pijl niet. Van te voren testen voorkomt problemen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Remco45 op 30-06-2019 17:23 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

• koevlaas2
Remco45 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 17:20:
[...]

Dan heb ik een verkeerd gebouwd exemplaar want bij die van mij klopt die pijl niet. Van te voren testen voorkomt problemen ;)
Ik draai de spie 180graden en dan klopt eea wel volgens mij.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-11 10:05
Heeft er hier toevallig iemand ervaring met de Daikin Altherma - CHYHBH-AV32? Ik ben al heel lang aan het wikken en wegen tussen L/W en L/L en nu zie ik dat er een hybride L/W WP is die je gewoon kunt aansluiten op het multi-split buitendeel van de L/L WP.

Maar wat ik me nog wel afvraag: de L/W is verwarming only. Prima, maar kun je met de L/L aka airco units wel koelen terwijl de WP gewoon warm water aan het leveren is? Het klinkt me onlogisch in de oren, omdat je zou denken dat het systeem maar één kant op kan werken. Ofwel energie verplaatsen naar buiten (=koelen), of energie verplaatsen naar binnen (=verwarmen).

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
@HarmoniousVibe voor sanitair warm water blijft de gasketel zorgen. Het hybride gedeelte is enkel voor verwarming. Je kunt dus prima douchen en koelen tegelijk. Mocht je in de ene ruimte willen koelen en in de andere verwarmen, dat kan niet. De bedrijfsmodus moet overal hetzelfde zijn. Of je moet een geavanceerd VRF systeem nemen.

Dit is wel een interessante setup al je per se hybride wilt en ruimtegebrek hebt buiten. Dezelfde buitenunit kun je het hele jaar rond gebruiken. Ik heb nu een ELGA voor de winter en een airco voor de zomer.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Flotzie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-01-2024
Misschien een hele domme vraag maar, als je een doorstroomverwarmer van 11 kw (bijv. Clage cex) aan wil sluiten ter ondersteuning van een warmtepomp (Betreft een warmtepomp van 5 kw (Mitsubishi Ecodan) welke reeds op 3 fasen krachtstroom is aangesloten) met geïntegreerde boiler (t.b.v. sww), hoe doe je dat met de krachtstroom?

Moet er dan een nieuwe kabel getrokken worden vanaf de meterkast voor een nieuwe stopcontact of kan de bestaande stroomvoorziening (kabel) voorzien in stroom voor 2 stopcontacten?

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-11 10:39
Flotzie schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:28:
Misschien een hele domme vraag maar, als je een doorstroomverwarmer van 11 kw (bijv. Clage cex) aan wil sluiten ter ondersteuning van een warmtepomp (Betreft een warmtepomp van 5 kw (Mitsubishi Ecodan) welke reeds op 3 fasen krachtstroom is aangesloten) met geïntegreerde boiler (t.b.v. sww), hoe doe je dat met de krachtstroom?

Moet er dan een nieuwe kabel getrokken worden vanaf de meterkast voor een nieuwe stopcontact of kan de bestaande stroomvoorziening (kabel) voorzien in stroom voor 2 stopcontacten?
Nieuwe losse groep vanuit de meterkast met nieuwe kabel die enkel dient voor de doorstromer. Ik heb zelf dezelfde opzet alleen dan met een 7,5 kW Ecodan. Bij mij is overigens de binnenunit van de Ecodan gewoon 1-fase dus daar zou ik niet eens die 3-fase voor de doorstromer kunnen aftappen. De buitenunit kan 3-fase zijn (maar is bij mij ook 1-fase). De standaard manier van aansluiten van de Ecodan is dat de hoofdvoeding naar buiten gaat en dat volgens mij enkel een 1-fase voeding vanuit de buitenunit naar binnenloopt voor de voeding van de binnenunit. Daarnaast heb je een losse (ook meestal 1-fase) voeding voor het verwarmingselement van de boiler (voor legionellapreventie). Die is alleen 3-fase als je een heel sterk element hebt van 6 of 9 kW. In de meeste gevallen is die volgens mij gewoon 3 kW en dan dus 1-fase.

Maar het wordt dus altijd een losse groep die met zijn eigen kabel naar de doorstromer gaat. Het is een los apparaat (met vaste aansluiting) dus losse groep. Beide vermogens opgeteld komen ook ver boven de 'standaard' in NL gebruikelijke 16A uit als ze toevallig tegelijk aan staan.

[ Voor 8% gewijzigd door godfriedd op 01-07-2019 15:51 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Flotzie sowieso moet die doorstroomverwarmer op een aparte voeding. Want die moet op aders hebben van minimaal 4mm2.
Je warmtepomp zit waarschijnlijk op 2.5mm2 aangesloten.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:49
Oxellaar schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:33:
@Flotzie sowieso moet die doorstroomverwarmer op een aparte voeding. Want die moet op aders hebben van minimaal 4mm2.
Je warmtepomp zit waarschijnlijk op 2.5mm2 aangesloten.
hoezo 4mm2? dit is toch gewoon 3x16A, en 16A is toch OK op 2.5mm2?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:29
Meestal zal 2.5 mm2 gewoon voldoen, enkel als de route erg lang is dan zou je wel naar 4 mm2 horen te gaan. Als ik het me goed herinner is het devies van de NEN1010 om onder de 5% transmissie verlies te blijven met als streven onder de 1%. 2.5 mm2 voldoet dus met 3x 16A in 99% van de Nederlandse huishoiudens. Met 2.5 mm2, 16A en <5% verlies kan je ruim boven de 50 meter kabel gaan.

Met bijvoorbeeld zonnepanelen is 4 mm2 eerder interessant, omdat de spanningsval tot effect heeft dat je omvormer afschakelt als deze een te hoge spanning moet leveren. Daarnaast liggen zonnepanelen nog wel eens ver weg op een schuur, terwijl een doorstromer toch meestal niet zo ver van de meterkast af zal zijn.

Zelf kan je makkelijk narekenen wat de terugverdien tijd van dikkere kabels is.

• Oxellaar
  • Niet online
HiBe schreef op maandag 1 juli 2019 @ 18:47:
[...]

hoezo 4mm2? dit is toch gewoon 3x16A, en 16A is toch OK op 2.5mm2?
Ja voor 3x 16A wel...alleen dacht even dat hij 13.5kW was, maar hij is instelbaar.

• pleio65
koevlaas2 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 00:33:
[...]

Volgens mij is het circa 3000L per uur voor de zwembadpomp, de platenwisselaar is 1".
De straal in het zwembad is best een flinke en het bad word warm, maar debiet zou nog iets hoger mogen wat mij betreft.
De Scop is wel goed, ik zag dat deze gemiddeld op 6,6, opgenomen vermogen bij start circa 2.0 kW (9 kW Panasonic) en later daalt dit geleidelijk tot het minimum van 400W.
Voor mij is de installatie ook een leuke proeftuin, om te kijken of ik nog iets kan leren van zo'n monoblock.
Ik overweeg om de zwembad wisselaar in serie met een buffervat te monteren en middels het schema op het plaatje aan te sturen. In het buffervat komt evt nog wat overtollige warmte van de zonnecollectoren.
Ik weet niet of WAR met deze optie mogelijk is. De bedoeling is om overdag de WP een beetje door te laten pruttelen. (Timer WP overdag aan). Op deze wijze draait die volledig op de zonneopbrengst van de panelen. Future proof, als het salderen stopt.

Achter de wisselaar een CV+pompje. Als debiet CV-pomp > debiet WP en de wisselaar heeft voldoende oppervlakte, dan moet het goed komen is mijn idee.
Grote filterpomp draait op timer.

Swimm

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-11 16:15
mightym schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 07:15:
@Grolsch
@Gasschuif
@koevlaas2

Ik heb gisteren nog wat nader onderzoek gedaan naar de werking van de flowsensor.
Als ik kort na elkaar (tussenpozen van enkele seconden) de flow sensor uitlees (code 540), dan krijg ik heel wisselende resultaten:
18-17-17-18-17-14-4-0-0-8-0-17-18 etc.

Met de flow lijkt niets mis te zijn, hiervoor is de dT te stabiel en ik hoor ook geen gekke geluiden uit het systeem komen.
Kortom, sensorfout.
Volgens Alklima is het schoonmaken van de sensor erg lastig. Ik heb gisteren toch een poging gewaagd. Er zat wat roestkleurig materiaal op, dat heb ik een beetje kunnen verwijderen en nu lijkt de uitlezing stabieler te zijn. Die bruine troep lijkt uit de warmtepomp zelf te komen, bij het aftappen van het interne systeem (expansievat, boilervat) kwam zwart en bruin water naar buiten.. De rest van het CV systeem is hier gewoon helder...

Het is trouwens een Grundfos VFS 5-100L G sensor.
https://www.ebay.com/itm/...FOS-97923350/183701298750
Ik krijg vandaag een offerte van Alklima voor de levering van een verse sensor, ben benieuwd wat ze vragen voor deze sensor... ik lees spannende prijzen online..

Al met al wel een bizarre samenloop van omstandigheden..
- Door een defecte flowsensor is de warmtepomp zich anders gaan gedragen
- Door een fout in de uitlezing van het vermogen werd ik argwanend en is er bij toeval een lek in het systeem geconstateerd

Het houdt me wel een poosje van de straat zo |:(
ik heb hetzelfde probleem gehad, de sensor heb ik schoongemaakt en toen was het euvel opgelost

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• Oxellaar
  • Niet online
@pleio65 van welk materiaal is de TSA? want koper en rvs is geen beste optie met chloor in het systeem.
In een zwembad warmtepomp zit vaak een titanium warmtewisselaar.

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Voor de warmtepomp pendelaars ...
Zojuist op MP gezet
Buffervat 15L (?) voor LuchtWarmte pomp of CV

[ Voor 4% gewijzigd door Domosapiens op 02-07-2019 00:27 ]

• pleio65
Oxellaar schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:21:
@pleio65 van welk materiaal is de TSA? want koper en rvs is geen beste optie met chloor in het systeem.
In een zwembad warmtepomp zit vaak een titanium warmtewisselaar.
Ik heb een voor chloor geschikt zwembad warmtewisselaar. De bedoeling is dat de WP de warmtewisselaar van het zwembad gaat verwarmen.

• koevlaas2
Domosapiens schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:42:
Voor de warmtepomp pendelaars ...
Zojuist op MP gezet
Buffervat 15L (?) voor LuchtWarmte pomp of CV
15 L , serieus ? meer dan 1.5 emmer is het niet.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-09 15:28
koevlaas2 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:01:
[...]

15 L , serieus ? meer dan 1.5 emmer is het niet.
Op basis van de maten kan het maximaal 18 liter zijn. 10 liter komt eerder in de buurt. Zou voor mijn installatie nog best een aardige toevoeging kunnen zijn, aangezien ik totaal niet in de buurt kom van de minimale 30 liter.

• koevlaas2
Ep Woody schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:11:
[...]

Op basis van de maten kan het maximaal 18 liter zijn. 10 liter komt eerder in de buurt. Zou voor mijn installatie nog best een aardige toevoeging kunnen zijn, aangezien ik totaal niet in de buurt kom van de minimale 30 liter.
Als je maar een mooie afgifte hebt dan zit het wel snor.

• Ep Woody
koevlaas2 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 10:13:
[...]

Als je maar een mooie afgifte hebt dan zit het wel snor.
Als ik mijn fancoils goed heb kunnen terugherleiden heb ik fancoils met een warmteoverdracht van 2.6kW bij een Taanvoer van 37C.

Zodra de installatie draait eens kijken of dit inderdaad correct is, en kijken hoeveel warmte er daadwerkelijk overgedragen wordt aan de woning. (Belangrijkste reden om een warmtemeter te installeren)

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:04
Domosapiens schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:52:
Een zondagmorgen vraag:

Ja, de richting pijl is relevant (anders zou de fabrikant hem wel weglaten)
De bal zit in een zitting en deze is vanuit 1 zijde in de afsluiter gedrukt. De stromingspijl geeft aan wat de drukzijde van de afsluiter is zodat de bal en klepzitting altijd goed in het huis worden gedrukt. Gebruik je hem anders om dan is kans op lekkage als de klep dicht staat (vooral als hij wat ouder is).
Bij een 3-weg klep geeft de pijl aan wat de stromingsrichting is. De instroom opening is altijd open, de A of de B poort is altijd gesloten (wisselen).

Andere veel gemaakte fout is dat thermostaat kranen op radiatoren niet verticaal mogen staan, flow meters niet boven op de leiding mogen zitten en zo zijn er nog wel een paar te noemen
Als je de actuator of het klephendeltje los maken en 180 graden draaien als deze niet past tijdens het inbouwen.
Overigens zie ik in de bouw ook vaak dat kleppen verkeert om gemonteerd zitten. Sommige monteurs weten niet eens dat er vaak een pijl op staat, anderen zijn domweg vergeten er naar te kijken. Zoals gezegd; de pijl staat er niet voor niets op.

[ Voor 6% gewijzigd door Pietje555 op 02-07-2019 12:33 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• koevlaas2
pleio65 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 07:37:
[...]

Ik heb een voor chloor geschikt zwembad warmtewisselaar. De bedoeling is dat de WP de warmtewisselaar van het zwembad gaat verwarmen.
Hij moet ook over flink wat kW voor 90/60/20 beschikken want met een warmtepomp blijft van die grote getallen nog maar weinig over.

• pleio65
koevlaas2 schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 23:19:
[...]

Hij moet ook over flink wat kW voor 90/60/20 beschikken want met een warmtepomp blijft van die grote getallen nog maar weinig over.
Bedoel je de warmtewisselaar met 90/60/20?

• kmf
  • Niet online

kmf

https://www.ad.nl/wonen/n...mtepomp-te-duur~affe67a4/

Briljant argument
Erik Roelofsen van de Stichting Geluidshinder Nederland noemt het 'onzin' dat producenten geen stillere warmtepompen zouden kunnen maken. ,,Ze moeten daar gewoon rekening mee houden in het ontwerp.''
De fabrikanten gaan even snel hun ontwerp aanpassen voor de grote afzetmarkt van NL.
Architecten en bouwers zullen ook gratis een warmtepompnishok metselen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:11

Wailing_Banshee

You're Next

kmf schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:28:

Briljant argument

[...]

De fabrikanten gaan even snel hun ontwerp aanpassen voor de grote afzetmarkt van NL.
Bij ons in de krant stond er ook bij: dan wordt het wel duurder maar dat was geen probleem (terwijl de kosten voor de meeste huishoudens juist het grootste probleem is...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:04
Dan kunnen de fabrikanten mooi de €1500 subsidie hiervoor gebruiken die je als NL consument nu teveel betaald. Praktijk is dat de WP in NL nu gewoon het subsidiebedrag duurder is dan het buitenland.
We vinden het allemaal normaal dat je niet in de rook van de houtkachel van de buren zit. Een palletkachel is dan wel acceptabel maar is ook duurder.
Het is nu lekker snel verdiend door de fabrikanten en dealers. Zij hebben het meeste voordeel van de subsidies, dus laat ze ook de lasten speciaal voor Nederland dan maar dragen en het ontwerp aanpassen of een goede suskast meeleveren.

Ik ben voor strenge eisen aan geluid.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• pleio65

Verwijderd

Vreemd, in de winter zit je binnen en sta je niet bij de schutting te luisteren, bij mij is 40 db niet meetbaar met een drukke weg op 50m afstand.
Gezond verstand gebruiken en niet te dicht bij de buren plaatsen, en altijd even langs gaan om te vertellen waarmee je bezig ben, dat voorkomt een hoop ellende.
Over zoemende airco’s hoor ik niemand, die geven veel meer overlast en staan aan als het buitenleven interessant is

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:50

BlueTooth76

Let the sun shine!

Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:02:
[...]

Vreemd, in de winter zit je binnen en sta je niet bij de schutting te luisteren, bij mij is 40 db niet meetbaar met een drukke weg op 50m afstand.
Gezond verstand gebruiken en niet te dicht bij de buren plaatsen, en altijd even langs gaan om te vertellen waarmee je bezig ben, dat voorkomt een hoop ellende.
Over zoemende airco’s hoor ik niemand, die geven veel meer overlast en staan aan als het buitenleven interessant is
Ja, plaatsing is al een groot deel van de oplossing.

Overigens heb ik nu het probleem van overlast bij de buren omdat het geluid overgedragen wordt op de garage, wat zich nogal ver voortplant. Ik doe het niet af als "aanstellerij", m'n buren zijn ook geen klagers en wil de verhoudingen ook goed houden.

Er komt deze maand een betonnen fundering onder de warmtepomp en nog extra dempers er tussen, dan moet dat ook opgelost zijn.

Het geluid van de fans is geen issue, die hoor je om de hoek al niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-07-2019 10:05 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Ep Woody
Over fundering gesproken. In de planning en installation manual van de panasonic wordt gesproken over dempers tussen de fundering en de monoblock. Iemand een idee wat je daar het beste voor kan gebruiken? Wil natuurlijk zo min mogelijk trillingen overbrengen via de grond op mijn woning en de woning van de buren.
In addition, use vibration-damping rubber buffers for isolation.

• pleio65
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 09:02:
[...]

Dat lijkt mij ook. Tegen de erfgrens dicht bij de woning van de buren plaatsen is niet verstandig. Hoe dan ook, een WP kan bij koude hoorbaar zijn. Ik heb een omkasting gemaakt met geluidsisolatie, Ook de compressor nog een keer extra ingepakt. Resulteerde in merkbaar minder geluid. Ik realiseer me wel dat niet iedereen handig zo handig is. Op zich goed dat aandacht wordt het geluid gevraagd wordt. Ik wil ook geen last van warmtepompen uit de buurt. Maar een geluidseis moet wel reeel zijn.

• godfriedd
pleio65 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:16:
[...]

Dat lijkt mij ook. Tegen de erfgrens dicht bij de woning van de buren plaatsen is niet verstandig. Hoe dan ook, een WP kan bij koude hoorbaar zijn, Ik heb een omkasting gemaakt met geluidsisolatie, Ook de compressor nog een keer extra ingepakt. Resulteerde in merkbaar minder geluid. Ik realiseer me wel dat niet iedereen handig zo handig is. Op zich goed dat aandacht wordt het geluid gevraagd wordt. Ik wil ook geen last van warmtepompen uit de buurt willen hebben. Maar een geluidseis moet wel reeel zij .
Datzelfde heb ik ook gedaan en als je heel eerlijk bent kun je het eigenlijk niet met Diederik Samson en anderen oneens zijn die zeggen dat veel van de huidige generatie warmptepompen niet zijn ontwikkeld met geluidsproductie als belangrijke technische eis. Vaak is de compressor niet of nauwelijks afgeschermd en de hele opzet van de behuizing akoestisch gezien niet echt geoptimaliseerd (als in: eerder een klankkast dan een stilteruimte). Daar is dus echt nog wel een hele grote slag te maken. Ik ben zelf groot voorstander van redelijk strenge geluidseisen.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

godfriedd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:21:
[...]

Datzelfde heb ik ook gedaan en als je heel eerlijk bent kun je het eigenlijk niet met Diederik Samson en anderen oneens zijn die zeggen dat veel van de huidige generatie warmptepompen niet zijn ontwikkeld met geluidsproductie als belangrijke technische eis. Vaak is de compressor niet of nauwelijks afgeschermd en de hele opzet van de behuizing akoestisch gezien niet echt geoptimaliseerd (als in: eerder een klankkast dan een stilteruimte). Daar is dus echt nog wel een hele grote slag te maken. Ik ben zelf groot voorstander van redelijk strenge geluidseisen.
Volgens mij zijn er gebruikers hier die hun behuizing van binnen met bitumen matten hebben beplakt?
Dat is ook nog wel eens iets om te onderzoeken, vrij eenvoudig zelf te doen lijkt me.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:34

timovd

Voorsprong door techniek

pleio65 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:16:
[...]
... Ook de compressor nog een keer extra ingepakt. Resulteerde in merkbaar minder geluid. Ik realiseer me wel dat niet iedereen handig zo handig is. Op zich goed dat aandacht wordt het geluid gevraagd wordt. Ik wil ook geen last van warmtepompen uit de buurt. Maar een geluidseis moet wel reeel zijn.
Heb je foto's van de beplakte compressor en welke materialen heb je gebruikt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• pleio65
timovd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 11:06:
[...]

Heb je foto's van de beplakte compressor en welke materialen heb je gebruikt?
Geen foto’s van. Dit materiaal heb ik gebruikt. Ik heb het in hoeken en gaten en onder het gedeelte tussen de compressor en vloerplaat gepropt. Ook onder de vloerplaat, voorzijde, achterzijde en bovenkant van de warmtepomp.

Iso

Een deel van het materiaal kan je rechts bij het rooster zien. Aan de voorzijde heb twee platen op elkaar geplaatst.
Wp2

Verwijderd

Wat doen jullie qua onderhoud aan de warmtepomp? Sluiten jullie bijvoorbeeld een onderhoudscontractje af met een ketelboer?

• Flotzie
godfriedd schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:48:
[...]

Nieuwe losse groep vanuit de meterkast met nieuwe kabel die enkel dient voor de doorstromer. Ik heb zelf dezelfde opzet alleen dan met een 7,5 kW Ecodan. Bij mij is overigens de binnenunit van de Ecodan gewoon 1-fase dus daar zou ik niet eens die 3-fase voor de doorstromer kunnen aftappen. De buitenunit kan 3-fase zijn (maar is bij mij ook 1-fase). De standaard manier van aansluiten van de Ecodan is dat de hoofdvoeding naar buiten gaat en dat volgens mij enkel een 1-fase voeding vanuit de buitenunit naar binnenloopt voor de voeding van de binnenunit. Daarnaast heb je een losse (ook meestal 1-fase) voeding voor het verwarmingselement van de boiler (voor legionellapreventie). Die is alleen 3-fase als je een heel sterk element hebt van 6 of 9 kW. In de meeste gevallen is die volgens mij gewoon 3 kW en dan dus 1-fase.

Maar het wordt dus altijd een losse groep die met zijn eigen kabel naar de doorstromer gaat. Het is een los apparaat (met vaste aansluiting) dus losse groep. Beide vermogens opgeteld komen ook ver boven de 'standaard' in NL gebruikelijke 16A uit als ze toevallig tegelijk aan staan.
@godfriedd Heb jij met jouw opstelling non-stop warm douchewater (38 C) ? Hoeveel liter doet jouw douche als ik vragen mag.

• godfriedd
Flotzie schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:02:
[...]

@godfriedd Heb jij met jouw opstelling non-stop warm douchewater (38 C) ? Hoeveel liter doet jouw douche als ik vragen mag.
Ik heb het nooit gemeten maar het is wel een regendouche alleen gebruik ik altijd de normale douchekop die erbij zit. Ziets als dit heb ik: https://www.saniweb.nl/gr...GzP5GCrP4r-QaAkHXEALw_wcB

Ik verwacht dat het ergens tussen de 7-8 liter per minuut zal zijn. Ik heb geen superhoge waterdruk dus ik denk zelf dat ik de 10 niet haal. Mijn doorstroomverwarmer staat als backup achter mijn warmtepomp met ingebouwd boilervat. Die probeer ik nu steeds verder terug te regelen in temperatuur. Eigenlijk puur als test om te kijken of ik, met name in de zomer mijn wp helemaal kan gaan uitzetten zodat ik ook geen standbyverliezen heb. Maar op dit moment doet de warmtepomp nog het stuk tot 40 graden, en vervolgens doet de doorstromer het stukje erna. Als ik nu douche zie ik dat de doorstromer ca 4kw trekt van de 13 die hij kan trekken. Ik heb dus nog wel wat 'over'. Binnenkort ga ik proberen om de wp helemaal uit te zetten en dan krijgt hij dus gewoon koud leidingwater voor zijn kiezen. Qua doorstromer heb ik een Clage en daar zat origineel een debietbeperking in maar die heb ik eruit gehaald.

Overigens loopt het afvoerwater bij mij door een douche-wtw en dat krijgt de wp weer als input (en de koudwateraanvoer van mijn thermostaatkraan). Je ziet dan ook kortstondig een piekje bij een douchebeurt totdat deze warmte mee gaat helpen en dan wordt het teruggeleverd. Dit is van vanochtend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HNLARrRtKr40gAw50JLyVeDi/thumb.jpg

Wat ik probeer uit te vinden is of het voor mij efficienter is om water met de warmtepomp te verwarmen of met een doorstromer. Ik heb een 200L-boilervat dus die boiler verwarm ik tot ca 50 graden. Daarbij heb ik dus stilstandverliezen. Tot op heden kost mij dit voor een 2-persoons huishouden ca 1,7 kWh per dag (gemiddeld over afgelopen jaar). Bij de doorstromer heb je geen stilstandverliezen maar de manier van verwarmen is uiteraard minder efficient. De afgelopen week heeft het bij mij 'hybride' gedraaid. Daarbij doet de wp het verwarmen tot 40 graden en dat kost gemiddeld 0,5 kWh per dag. Vervolgens doet ook de doorstromer een stukje en dat kost me ca 0.7 kWh per dag. Opgeteld al minder dan alleen de wp. Maar de wp is natuurlijk zéér inefficient in het stuk boven de 40 graden, maar mogelijk best efficient in het stuk daaronder. Dus ik ben benieuwd of het nog beter wordt als ik de wp helemaal afschakel of dat het dan mogelijk verslechtert. Of de doorstromer het helemaal kan bijbeven kan ik je dan pas vertellen.

• Flotzie
godfriedd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:55:
[...]

Ik heb het nooit gemeten maar het is wel een regendouche alleen gebruik ik altijd de normale douchekop die erbij zit. Ziets als dit heb ik: https://www.saniweb.nl/gr...GzP5GCrP4r-QaAkHXEALw_wcB

Ik verwacht dat het ergens tussen de 7-8 liter per minuut zal zijn. Ik heb geen superhoge waterdruk dus ik denk zelf dat ik de 10 niet haal. Mijn doorstroomverwarmer staat als backup achter mijn warmtepomp met ingebouwd boilervat. Die probeer ik nu steeds verder terug te regelen in temperatuur. Eigenlijk puur als test om te kijken of ik, met name in de zomer mijn wp helemaal kan gaan uitzetten zodat ik ook geen standbyverliezen heb. Maar op dit moment doet de warmtepomp nog het stuk tot 40 graden, en vervolgens doet de doorstromer het stukje erna. Als ik nu douche zie ik dat de doorstromer ca 4kw trekt van de 13 die hij kan trekken. Ik heb dus nog wel wat 'over'. Binnenkort ga ik proberen om de wp helemaal uit te zetten en dan krijgt hij dus gewoon koud leidingwater voor zijn kiezen. Qua doorstromer heb ik een Clage en daar zat origineel een debietbeperking in maar die heb ik eruit gehaald.

Overigens loopt het afvoerwater bij mij door een douche-wtw en dat krijgt de wp weer als input (en de koudwateraanvoer van mijn thermostaatkraan). Je ziet dan ook kortstondig een piekje bij een douchebeurt totdat deze warmte mee gaat helpen en dan wordt het teruggeleverd. Dit is van vanochtend:

[Afbeelding]

Wat ik probeer uit te vinden is of het voor mij efficienter is om water met de warmtepomp te verwarmen of met een doorstromer. Ik heb een 200L-boilervat dus die boiler verwarm ik tot ca 50 graden. Daarbij heb ik dus stilstandverliezen. Tot op heden kost mij dit voor een 2-persoons huishouden ca 1,7 kWh per dag (gemiddeld over afgelopen jaar). Bij de doorstromer heb je geen stilstandverliezen maar de manier van verwarmen is uiteraard minder efficient. De afgelopen week heeft het bij mij 'hybride' gedraaid. Daarbij doet de wp het verwarmen tot 40 graden en dat kost gemiddeld 0,5 kWh per dag. Vervolgens doet ook de doorstromer een stukje en dat kost me ca 0.7 kWh per dag. Opgeteld al minder dan alleen de wp. Maar de wp is natuurlijk zéér inefficient in het stuk boven de 40 graden, maar mogelijk best efficient in het stuk daaronder. Dus ik ben benieuwd of het nog beter wordt als ik de wp helemaal afschakel of dat het dan mogelijk verslechtert. Of de doorstromer het helemaal kan bijbeven kan ik je dan pas vertellen.
Aha, dat maakt in ieder geval e.e.a. duidelijker. Wij krijgen in maart onze nieuwbouwwoning (all-electric met 3 x 25a) met de PUHZ-SW50VKA warmtepomp (6kw) met ingebouwde warmtepomp boiler van 200 liter. Dit zou als het goed is 291 liter op 38 graden opleveren. We hebben zowel een bad als douche, waarbij de douche de Hansa Emotion (5865017182) betreft. Bij 2 bar waterdruk (waar ik even vanuit ga) verbruikt hij 12,5 liter per minuut.
Dit betekent dat er ongeveer 23 minuten gedoucht kan worden. Nu zal dit (voorlopig) in 90% van de gevallen volstaan denk ik. We hebben echter twee kleine kinderen (3,5 en 0,5 jaar oud) die straks wellicht langer onder de douche staan of in bad willen spelen. Ik ben daarom zoekende naar de beste optie om wanneer nodig, langer/meer warm water te kunnen aanspreken. Ben nog zoekende of een tweede warmtepompboiler, een doorstroomverwarmer of e-boiler het beste is.

Voordeel van doorstroomverwarmer is dat hij (als het goed is) in samenwerking met de WP boiler warm water kan blijven leveren zolang als nodig is en alleen in beeld komt als het nodig is. Nadeel is dat hij 11 Kw doet en dit samen met andere grootverbruikers problemen kan opleveren. Wat is wijsheid?

• reneeke1970
  • Laatst online: 22:30
Flotzie schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 17:14:
[...]

Aha, dat maakt in ieder geval e.e.a. duidelijker. Wij krijgen in maart onze nieuwbouwwoning (all-electric met 3 x 25a) met de PUHZ-SW50VKA warmtepomp (6kw) met ingebouwde warmtepomp boiler van 200 liter. Dit zou als het goed is 291 liter op 38 graden opleveren. We hebben zowel een bad als douche, waarbij de douche de Hansa Emotion (5865017182) betreft. Bij 2 bar waterdruk (waar ik even vanuit ga) verbruikt hij 12,5 liter per minuut.
Dit betekent dat er ongeveer 23 minuten gedoucht kan worden. Nu zal dit (voorlopig) in 90% van de gevallen volstaan denk ik. We hebben echter twee kleine kinderen (3,5 en 0,5 jaar oud) die straks wellicht langer onder de douche staan of in bad willen spelen. Ik ben daarom zoekende naar de beste optie om wanneer nodig, langer/meer warm water te kunnen aanspreken. Ben nog zoekende of een tweede warmtepompboiler, een doorstroomverwarmer of e-boiler het beste is.

Voordeel van doorstroomverwarmer is dat hij (als het goed is) in samenwerking met de WP boiler warm water kan blijven leveren zolang als nodig is en alleen in beeld komt als het nodig is. Nadeel is dat hij 11 Kw doet en dit samen met andere grootverbruikers problemen kan opleveren. Wat is wijsheid?
Gewoon eerst eens proberen voordat je vanalles op zijn kop zet.
Houd er wel rekening mee dat over heel veel jaren, je zonder salderen, best duur doucht met een doorstromer

1 PVoutput . Dongen NB

• godfriedd
[...]

Ik heb hem eigenlijk ook alleen opgehangen vanwege het grote bad dat wij hebben die in een keer al het water uit de boiler verbruikt. Maar nu ben ik aan het onderzoeken of hij mogelijk kan concurreren qua verbruik met de warmtepomp die op hogere temperaturen minder efficiënt is en te kampen heeft met stilstands- en standbyverliezen (dat laatste niet in de winter maar nu wel).

In jouw geval zou ik inderdaad zoals Renee ook al aangeeft eerst kijken hoe het werkt en te zijner tijd optioneel de uitbreiding doen. Eventueel alleen de 3-fasekabel alvast laten leggen als dat nu handig is mee te nemen in de bouw.

• Oxellaar
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:34:
[...]

Volgens mij zijn er gebruikers hier die hun behuizing van binnen met bitumen matten hebben beplakt?
Dat is ook nog wel eens iets om te onderzoeken, vrij eenvoudig zelf te doen lijkt me.
Met bitumen? Je bedoeld toch geen dakleer? Want dat is geen isolatiemateriaal....
Ik zou zwaar rubber oid nemen, geen bitumen

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:57
[...]

Ik heb mijn doorstromer nu 3 maanden er achter hangen en nog niet boven de 3 kW. zien vragen.
Het water uit de boiler is in feite nooit koud en de doorstromer zal de temperatuur van het aanvoer water
maar een paar graden hoeven te verhogen en dat gebeurt niet op vol vermogen

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• Dylantje2

Dylantje2

pffff
Bestel je wat..En GGGRRRR vooraf betalen...

Krijg je na 3 dagen te horen we gaan hem bestellen
Duurt minimaal 14 dagen..
https://www.comfortklimaat.nl/1048-wifi-module-cz-taw1.html

Stel je eens voor 1 zin: de levertijd bedraagt............

K%@%%%T zaak

• Grolsch
Dylantje2 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:17:
pffff
Bestel je wat..En GGGRRRR vooraf betalen...

Krijg je na 3 dagen te horen we gaan hem bestellen
Duurt minimaal 14 dagen..
https://www.comfortklimaat.nl/1048-wifi-module-cz-taw1.html

Stel je eens voor 1 zin: de levertijd bedraagt............

K%@%%%T zaak
Is dat niet die dubieuze zaak?

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:35:
[...]

in mijn naifiteit... ik ging er vanuit dat hij diegene was die wel leverde...

• Grolsch
Ik weet het niet zeker hoor, misschien anderen in dit topic?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Oxellaar schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:04:
[...]

Met bitumen? Je bedoeld toch geen dakleer? Want dat is geen isolatiemateriaal....
Ben van plan om met Armaflex plaat10 mm voorzien van een plaklaag met contra folie het E en W compartiment te gaan isoleren. De compressor is al zeer goed geïsoleerd (akoestisch)
Doe het ook voor wat extra thermische isolatie. Vind jij dat een goed idee of niet?
De armaflex heb ik over van mijn buffervat projectje.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9WGAPls.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Ep Woody
Grolsch schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:35:
[...]

Bedoel je niet de Franse comfortmarket? Die levert gewoon niet.

• Grolsch
@Dylantje2 Ik heb ff een kleine check gedaan, eenmanszaak, geen alarmerende financiële zaken, hij bestaat al 8 jaar, eigenaar verstopt zich niet (https://www.linkedin.com/...249/?originalSubdomain=nl) ik denk dat ik in de war ben met comfortmarket zoals @Ep Woody aangeeft.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
Grolsch schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:52:
@Dylantje2 Ik heb ff een kleine check gedaan, eenmanszaak, geen alarmerende financiële zaken, hij bestaat al 8 jaar, eigenaar verstopt zich niet (https://www.linkedin.com/...249/?originalSubdomain=nl) ik denk dat ik in de war ben met comfortmarket zoals @Ep Woody aangeeft.
Dit is wel die foute, of althans was. Maar misschien is het nu beter.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Grolsch
Dan weet ik het ook niet meer :P Tis een draak van een website in ieder geval, en ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
Er staat mij bij dat het compagnons waren en met mot uit elkaar zijn gegaan, dus misschien dat dat toen de oorzaak was.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Oxellaar
  • Niet online
Gasschuif schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 20:43:
[...]

Ben van plan om met Armaflex plaat10 mm voorzien van een plaklaag met contra folie het E en W compartiment te gaan isoleren. De compressor is al zeer goed geïsoleerd (akoestisch)
Doe het ook voor wat extra thermische isolatie. Vind jij dat een goed idee of niet?
De armaflex heb ik over van mijn buffervat projectje.

[Afbeelding]
Het E gedeelte zou ik niet teveel aan doen, ivm warmte. Het leidingwerk in de unit zou je wel kunnen isoleren.
Maar wil je dan het hele compartiment inpakken, dus op de beplating aan de binnenzijde?
Want dan kun je het ook met armaflex lijm doen

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 10:18
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:08:
Wat doen jullie qua onderhoud aan de warmtepomp? Sluiten jullie bijvoorbeeld een onderhoudscontractje af met een ketelboer?
Mja... Ben ik ook wel benieuwd naar.
Onze pomp zit nu nog in de garantie maar volgend jaar komt deze vraag wel op tafel.
Of lezen hier alleen maar Tweakers die het gewoon zelf doen... ;)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oxellaar schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 19:04:
[...]

Ik bedoel wel zeker (zelfklevende) bitumen, wordt vaak gebruikt in machines.

• koevlaas2
kmf schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 08:28:

Briljant argument

[...]

Ik plaats nog steeds dezelfde spullen, daar veranderd niets aan.
In Amsterdam is een rechtszaak gaande om een Mitsubishi Zubadan112YAA, er is een geluidsmeting geweest en zover ik geïnformeerd ben was die goed bevonden :)
Dit is er weer 1 van 'iedereen moet wielreflectoren op z'n fiets' en vervolgens word er nooit gehandhaafd, of ieder huis een energielabel bij verkoop, zie je nu hetzelfde mee gebeuren geen handhaving dus dikke lul drie bier.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:06

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Vraag; ik wil mijn opstelling gaan monitoren en lange termijn gaan loggen, heb gezien dat ik via de melcloud iets aan Domoticz kan hangen, echter wat gebruiken jullie om een Mitsubishi Zubadan112YAA te monitoren en te loggen? Denk aan Grafana/Graphite eventueel, of puur output csv gaan verwerken?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• koevlaas2
peterpijpelink schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:13:
Vraag; ik wil mijn opstelling gaan monitoren en lange termijn gaan loggen, heb gezien dat ik via de melcloud iets aan Domoticz kan hangen, echter wat gebruiken jullie om een Mitsubishi Zubadan112YAA te monitoren en te loggen? Denk aan Grafana/Graphite eventueel, of puur output csv gaan verwerken?
Volgens mij moet je bij @AUijtdehaag zijn.

• Grolsch
Ik weet niet wat je wil loggen, maar een youless icm Enelogic geeft mij voldoende info.

Ik vind die grafieken uit domoticz niet fraai en te weinig details vanwege de lage frequentie.

Die grafana grafieken van @Dylantje2 zijn dan wel weer fraai.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 15:08:
@Scoutertje Zelfde onderhoud(skontrakt) als mijn koelkast/vries-combi, indien nodig stofvrij maken en verder niks.

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:54:
[...]

@Scoutertje Zelfde onderhoud(skontrakt) als mijn koelkast/vries-combi, indien nodig stofvrij maken en verder niks.
Een warmtepomp kent wel iets meer onderhoud dan een koelkast, maak je filters ook maar eens schoon.

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 03-07-2019 23:49 . Reden: Ja sorry, de S doet het niet goed meer op mijn laptop ]

• koevlaas2
Ik hoor van klanten dat ze met een Panasonic moeite hebben met de anti legionella functie, nu probeerde ik dit gisteren op te wekken (door de timer af te wachten) maar er kwam niet veel beweging in.
Is er buiten het instellen van tijdstip en temperatuur nog een setting die ik over het hoofd zie ?

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-11 13:37
pleio65 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 12:59:
[...]

Een deel van het materiaal kan je rechts bij het rooster zien. Aan de voorzijde heb twee platen op elkaar geplaatst.
[Afbeelding: Wp2]
Heb je die hoekbalken allemaal gefreesd voor de schuine planken ?

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-11 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Oxellaar schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:14:
[...]

Het E gedeelte zou ik niet teveel aan doen, ivm warmte. Het leidingwerk in de unit zou je wel kunnen isoleren.
Maar wil je dan het hele compartiment inpakken, dus op de beplating aan de binnenzijde?
Want dan kun je het ook met armaflex lijm doen
De Armaflex die ik hier heb is al voorzien van een plakkende laag, gaat goed komen.
Het E compartiment met mate inderdaad, zeker niet waar de frequentieregelaar print zit voor koeling.
De interne leidingen heb ik voor een deel al geïsoleerd, maar ga ik nog even naar kijken.
De bedoeling is de beplating aan de binnenzijde inderdaad.

Kan ook nog de bovenplaat in het ventilator deel beplakken maar twijfel aan het nut daar, zou het ietsje in afstraling geluid schelen denk je (meer massa op de plaat, minder trillingen??) Wellicht ook nog wat extra geluiddemping in het ventilator deel?

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 04-07-2019 12:08 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-10 13:13

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Ik wil dus met de Procon A1M dit gaan doen, alle data via Modbus naar mijn OpenHAB/grafana setup. ICM de nog te leveren kamstrup wil ik best wel veel gaan loggen.

Nu heb ik een procon liggen maar deze wil niet werken (ebay :'(), en @koevlaas2 heeft het een beetje te druk voor een prijs helaas. Het is allemaal in het kader van niet omdat het moet maar omdat het kan. Dus geen haast.

http://library.mitsubishi...TW_Modbus_Register_Tables

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

koevlaas2 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 23:01:
Ik hoor van klanten dat ze met een Panasonic moeite hebben met de anti legionella functie, nu probeerde ik dit gisteren op te wekken (door de timer af te wachten) maar er kwam niet veel beweging in.
Is er buiten het instellen van tijdstip en temperatuur nog een setting die ik over het hoofd zie ?
Staat het elektrisch element ingeschakeld?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:58:
[...]

Een warmtepomp kent wel iets meer onderhoud dan een koelkast, maak je filters ook maar eens schoon.
Welke?

1 PVoutput . Dongen NB

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:32:
[...]

Ik weet niet wat je wil loggen, maar een youless icm Enelogic geeft mij voldoende info.

Ik vind die grafieken uit domoticz niet fraai en te weinig details vanwege de lage frequentie.

Die grafana grafieken van @Dylantje2 zijn dan wel weer fraai.
en vannacht wp nog aan gehad? Las net dat het vroor in Twente

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:58:
[...]

Welke filters?

• pleio65
wervisser schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 07:42:
[...]

Heb je die hoekbalken allemaal gefreesd voor de schuine planken ?
@wervisser

Klopt. Een precies klusje. Planken kan ik er inschuiven. Zorg wel dat het gat met de planken groter dan het rooster van de warmtepomp is, anders komt de uitgeblazen lucht tegen de binnenkant van de omkasting aan en wordt vervolgens weer door de warmtepomp naar binnengezogen.

• Grolsch
jerh schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 11:05:
[...]

en vannacht wp nog aan gehad? Las net dat het vroor in Twente
Nee hoor, wel lekker dat het wat koeler is 's nachts, dan kan het raam open :P

De WP staat alweer sinds 27-06 geheel uit (lees: Alleen SWW).
Vuilafscheider spuien en intern filter schoonmaken in mijn geval (Mitsubishi).

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 04-07-2019 13:02 ]

• koevlaas2
Volgens mij zit er een zeef achter de middelste kap, ik heb nog niet in mijn eigen apparaat gekeken of dit echt zo is.

• koevlaas2
timovd schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 09:15:
[...]

Staat het elektrisch element ingeschakeld?
Ja en ook juist ingesteld op 3 kW, spanning heeft ie ook anders krijg je een error bij een H model.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@koevlaas2, met "ingeschakeld" bedoel ik niet fysiek, maar in het user menu. Bij mij - in het engels - heet dat tank heater (en room heater). Al zou die met standaardinstellingen actief moeten zijn. Dit is volgens mij ook te zien aan een (of twee met de room heater) pictogrammen op de eerste regel op de remote.

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-11 13:37
pleio65 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 12:43:
[...]

@wervisser

Klopt. Een precies klusje. Planken kan ik er inschuiven. Zorg wel dat het gat met de planken groter dan het rooster van de warmtepomp is, anders komt de uitgeblazen lucht tegen de binnenkant van de omkasting aan en wordt vervolgens weer door de warmtepomp naar binnengezogen.
Ja, precies. De zijpalen moeten hoger dan de unit uitkomen zodat er voldoende ruimte is. Heb je nog rekening gehouden met de afstand tussen de planken en de hoek hiervan of was dat meer op het zicht ?

• Oxellaar
  • Niet online
Waterzijdige filter bedoeld hij lijkt me....

• reneeke1970
Oxellaar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 17:50:
[...]

Waterzijdige filter bedoeld hij lijkt me....
Heb mijn pana nie geloof ik

1 PVoutput . Dongen NB

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:00:
[...]

Heb mijn pana nie geloof ik
Nee, maar vaak wordt geadviseerd om zelf een filter in de retour te monteren.
Of het noodzakelijk is, verschilt per situatie.
Maar over het algemeen zit er behoorlijk wat vuil, ook vrij grof spul, in het filter na een tijdje.

• pleio65
wervisser schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 15:23:
[...]

Ja, precies. De zijpalen moeten hoger dan de unit uitkomen zodat er voldoende ruimte is. Heb je nog rekening gehouden met de afstand tussen de planken en de hoek hiervan of was dat meer op het zicht ?
@wervisser

Hoek is op het zicht. Visueel wilde ik zo min mogelijk het witte rooster van de warmtepomp zien. Ik had het rooster evt nog zwart kunnen spuiten.

Gat is 80cm hoog. Acht keer ruimte er tussen. Planken ook weer niet te dicht op elkaar vanwege de luchtweerstand.

• reneeke1970
Oxellaar schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:21:
[...]

Nee, maar vaak wordt geadviseerd om zelf een filter in de retour te monteren.
Of het noodzakelijk is, verschilt per situatie.
Maar over het algemeen zit er behoorlijk wat vuil, ook vrij grof spul, in het filter na een tijdje.
Ja die heb ik wel, maar daar heb je geen onderhouds contract voor nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

reneeke1970 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:43:
[...]

Ja die heb ik wel, maar daar heb je geen onderhouds contract voor nodig.
Heb ik ook niet, zat ook niet op mijn Gas-CV-ketel, was kennelijk in mijn geval in ieder geval overbodig.
Pagina: 1 ... 84 ... 121 Laatste

Dit topic is gesloten.