2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ligt de PVC vloer er al inhierynomus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:03:
Vraag voor de Nibe kenners... (@LangeFries ?) De installateur heeft gisteren in onze nieuwbouw de Nibe F2120-12 met SMO-40 aangesloten en de schakelaar omgezet. Hij draait
Nu moet ik beginnen aan het opstookprotocol voor de PVC vloer boven... Maar hoe ga ik dat voor elkaar krijgen?...
En met deze temperaturen zou ik persoonlijk ff wachten met het uitvoeren van een opstookprotocol, Ta 35 graden is niet grappig als het buiten ook 35 graden is
@BlueTooth76 hangt jouw WP aan hun garage dan
Indien ja, dan kan ik het voorstellen.
Indien nee, welk geluid denk je dat je buren horen als hij aan jouw garage hangt ?
[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 26-06-2019 12:25 ]
Wel een megaCOP.Grolsch schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:23:
[...]
En met deze temperaturen zou ik persoonlijk ff wachten met het uitvoeren van een opstookprotocol, Ta 35 graden is niet grappig als het buiten ook 35 graden is
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hij hangt aan mijn garage en de muur resoneert op bepaalde frequenties mee zodat je het zelfs voor aan de straat hoort (terwijl hij 37 meter vanaf de stoep staat).Grolsch schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:23:
[...]
@BlueTooth76 hangt jouw WP aan hun garage dan
Indien ja, dan kan ik het voorstellen.
Indien nee, welk geluid denk je dat je buren horen als hij aan jouw garage hangt ?
Ik ben een rondje gaan doen en er zijn plekken waar je hem amper hoort en plekken waar het erger is maar ik zie het wel als een terechte klacht.
De manier van ophangen lijkt de boosdoener. Ik kan gaan experimenteren met dempers maar wil er in 1x vanaf zijn dus komt er een flink blok beton onder (met dempers).
Hij hangt nu op zo'n 52cm hoogte dus er is nog wat ruimte onder om te werken.
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 26-06-2019 13:56 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ben ik me van bewust, de PVC vloer ligt er nog niet (en er is nog niet ge-egaliseerd ook). Voor wat betreft de temperaturen buiten, daar kan ik nu niets aan doen cq heb ik geen keuze in... Over 2 weken komt de PVC man, dus dat wordt stokenGrolsch schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:23:
[...]
Ligt de PVC vloer er al inDan heeft het namelijk helemaal geen nut om een opstookprotocol uit te voeren, dat doe je VOOR dat de afwerkvloer erin komt te liggen.
Moet neem ik aan ook alle ruimte-thermostaten vol open zetten omdat ze anders de verdeler dichtknijpen...
Een goede PVC man lijmt over een verse vloer geen PVC......hierynomus schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:02:
[...]
Ben ik me van bewust, de PVC vloer ligt er nog niet (en er is nog niet ge-egaliseerd ook). Voor wat betreft de temperaturen buiten, daar kan ik nu niets aan doen cq heb ik geen keuze in... Over 2 weken komt de PVC man, dus dat wordt stoken
Moet neem ik aan ook alle ruimte-thermostaten vol open zetten omdat ze anders de verdeler dichtknijpen...
Weinig garantie denk
1 PVoutput . Dongen NB
Zo vers is die niet, de dekvloer is 2 maanden geleden al gestort.... Ik heb alleen nu pas stroom/water om ook daadwerkelijk op te gaan stoken.reneeke1970 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:05:
[...]
Een goede PVC man lijmt over een verse vloer geen PVC......
Weinig garantie denk
Ik had hetzelfde, welliswaar boven de garage maar na aanbrengen goede dempers geen resonanties of trillingen meer te horen, kost je weinig en snel resultaat.BlueTooth76 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:54:
[...]
Hij hangt aan mijn garage en de muur resoneert op bepaalde frequenties mee zodat je het zelfs voor aan de straat hoort (terwijl hij 37 meter vanaf de stoep staat).
Ik ben een rondje gaan doen en er zijn plekken waar je hem amper hoort en plekken waar het erger is maar ik zie het wel als een terechte klacht.
De manier van ophangen lijkt de boosdoener. Ik kan gaan experimenteren met dempers maar wil er in 1x vanaf zijn dus komt er een flink blok beton onder (met dempers).
Hij hangt nu op zo'n 52cm hoogte dus er is nog wat ruimte onder om te werken.
We WP hangt tussen ons huis en dat van de buren in, tussenruimte 6 meter, redelijke klankkast.
#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
Volgens mij heb ik jouw dempers (soort veren) toen gezien, was op een plat dak toch?sgsdebruijn schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:27:
[...]
Ik had hetzelfde, welliswaar boven de garage maar na aanbrengen goede dempers geen resonanties of trillingen meer te horen, kost je weinig en snel resultaat.
We WP hangt tussen ons huis en dat van de buren in, tussenruimte 6 meter, redelijke klankkast.
Die dempers komen er hier straks ook onder wss. Maar wel op beton.
Sowieso vind ik die muursteun maar een eng ding, kan me voorstellen dat zoiets een keer doorrot en dan ineens van de muur af komt zetten dus ben stiekem toch al blij dat het anders wordt.
Als je toch aan het veranderen bent en je vrouw hiermee akkoord gaat kun je ook snel "ff" een 7,5KW buitenunit kopen en monterenBlueTooth76 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:29:
[...]
Volgens mij heb ik jouw dempers (soort veren) toen gezien, was op een plat dak toch?
Sowieso vind ik die muursteun maar een eng ding, kan me voorstellen dat zoiets een keer doorrot en dan ineens van de muur af komt zetten dus ben stiekem toch al blij dat het anders wordt.
Geen vrouw, geen kinderenGrolsch schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:43:
[...]
Als je toch aan het veranderen bent en je vrouw hiermee akkoord gaat kun je ook snel "ff" een 7,5KW buitenunit kopen en monteren
Maar deze mag hier z'n oude dag slijten als hij straks weer rustig is.
Dat zorgt ervoor dat je vrij gemakkelijk beslissingen kunt nemenBlueTooth76 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:46:
[...]
Geen vrouw, geen kinderen
Maar deze mag hier z'n oude dag slijten als hij straks weer rustig is.
Maar jij was toch degene waarvan de WP "ietsiepietsie" aan de grote kant was ? Of heb ik een ander voor ogen?
Dat kloptGrolsch schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:47:
[...]
Dat zorgt ervoor dat je vrij gemakkelijk beslissingen kunt nemen
Maar jij was toch degene waarvan de WP "ietsiepietsie" aan de grote kant was ? Of heb ik een ander voor ogen?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Nee hangt aan de muur, idd die beugel is wat wiebelig maar opzich wel stevig genoegBlueTooth76 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 14:29:
[...]
Volgens mij heb ik jouw dempers (soort veren) toen gezien, was op een plat dak toch?
#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz
COP=8 haal ik gemiddeld over een dag met mijn zwembad @ Ta=35c en Zwemwater 30c
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Deze wordt gebruikt om te bepalen of jouw WP gaat draaien of niet en hoe lang. Het is het verschil tussen de berekende aanvoertemperatuur en de werkelijke aanvoertemperatuur. Bij een in te stellen grenswaarde gaat de WP verwarmen (negatieve grenswaarde) of koelen (positieve grenswaarde). Bij verwarmen gaat naar verloop van de tijd de retour omhoog (en daarmee ok de Ta) waardoor de werkelijke Ta boven de berekende Ta uitkomt en gaat GM (graadminuten) naar beneden (minder negatief) totdat 0 bereikt is dan gaat WP uit.HiBe schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 11:52:
kan iemand aan mij (proberen) uit te leggen wat de Gm variabele in de Nibe SMO regeling doet? hoe gaat deze omhoog/omlaag? en waar wordt deze voor gebruikt?
Nibe F2120 i.c.m. SMO werkt in standaard settings niet op stooklijn Ta, maar op constante delta T tussen retour en aanvoer bij bepaalde Tb en actuele graadminuten.. Een stooklijn instellen voor een vloerdroogprogramma zoals iemand suggereerde gaat dus niet zomaar werken.
Aanmelden voor de lijst van @Tomexergiekoevlaas2 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 17:24:
[...]
COP=8 haal ik gemiddeld over een dag met mijn zwembad @ Ta=35c en Zwemwater 30c
Koelen begint hier nu ook te stoppen tijdens de runs.
Tbuiten aanzienlijk lager als gisteren waardoor de WP minder ver terug kan moduleren, en de vloer begint nu echt koel te worden, waardoor Tr zakt.

Je ziet dat de Ta tot maximaal 1,5 graad onder setpoint (15 graden) gaat (13,5) en dat de WP daarna stopt omdat hij niet verder terug kan moduleren.

Hij heeft een dT van 5 op dat moment, met een flow van 22ltr/minuut is 7,7KW wat aardig lijkt te kloppen met de tabellen.
Dat was voorlopig mijn eerste "koelavontuur" voor 2019, gezien de weersvoorspellingen gaat de koeling weer uit.
"En wat heeft Grolsch geleerd voor de volgende keer"
Ik ga de volgende keer als het 30+ wordt kortere koelblokken definieëren, dus van 12:00 tot 14:00 van 16:00 tot 18:00 en van 20:00 tot 21:00.
Zo hoop ik op minder aan/uit gedrag, en toch een koele woning
Is dit noodzakelijk
[ Voor 77% gewijzigd door Grolsch op 26-06-2019 19:16 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Heb ik de naam verkeerd geschreven, het gaat om model V4 maar ik schreef de originele naam op.darryl12123 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:05:
@koevlaas2 waarom gekozen voor een V3 en niet de nieuwe V4?
Bij een klant geplaatst, ding gestart en na een uur ofzo vertrokken.darryl12123 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:11:
Ah oké. Heb je deze bij jezelf geplaatst? Ik zit er ook over te denken om deze te bestellen maar er is nog weinig over te lezen omdat ie nog zo nieuw is. Ben benieuwd naar je ervaring met de nieuwe V4.
Het apparaat ziet er nog hetzelfde uit als vroeger, maar ik vond 'm wel stiller geworden.
Natuurlijk staat de wpb binnen dus verbruikt hij warmte van binnen. In de zomer ideaal om binnen te koelen maar in de winter wil je natuurlijk niet teveel warmte daardoor verliezen.
Installeer jij een soort mengklep in een luchtkanaal van buiten naar binnen zodat de wpb in de winter ook een beetje van buiten pakt? Of zijn de verliezen te verwaarlozen en niet de moeite waard om een nieuw dakdoorvoer aan te leggen om buiten en binnenlucht te gaan mengen?
Dit is eigenlijk de grote vraag die ik nog heb mbt een wpb.
Alvast bedankt!
Ik installeer die mogelijkheden niet standaard, de luchtkleppen (dampgeïsoleerd) zijn erg duur en dan zou ik direct 'te duur' gevonden worden.darryl12123 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:37:
Oké, dat is een erg belangrijk pluspunt. Hoe sluit jij deze Explorer's aan bij klanten qua lucht?
Natuurlijk staat de wpb binnen dus verbruikt hij warmte van binnen. In de zomer ideaal om binnen te koelen maar in de winter wil je natuurlijk niet teveel warmte daardoor verliezen.
Installeer jij een soort mengklep in een luchtkanaal van buiten naar binnen zodat de wpb in de winter ook een beetje van buiten pakt? Of zijn de verliezen te verwaarlozen en niet de moeite waard om een nieuw dakdoorvoer aan te leggen om buiten en binnenlucht te gaan mengen?
Dit is eigenlijk de grote vraag die ik nog heb mbt een wpb.
Alvast bedankt!
Vandaag ook niet gedaan, de uitlaat direct door de Minaret naar buiten en op de inlaat een stuk 'wietplantage' slang.
Het koelbereik is maar beperkt aangezien je niet 24x7 aan het draaien bent.darryl12123 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 21:47:
Sorry, ben nieuw in deze wereld dus begrijp niet helemaal wat je bedoeld. De uitlaat doe je dus altijd naar buiten? En wat bedoel je met een wietplantage slang?
Tijdelijk wat verkoeling tijdens bedrijf is er natuurlijk wel, dus de echte hobbyist maakt het automatisch omschakelend oid.
Wietplantageslangen zijn die zilveren geïsoleerde slangen die je op het journaal ziet als er een wietplantage opgerold is.
Nee, van binnen.darryl12123 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:29:
Ik snap 'm. Maar de inlaat haal je dus wel 100% van buiten?
Om het geluid te dempen.darryl12123 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 22:43:
Hm, waarom zet je er dan een geïsoleerde slang op de inlaat als je toch van binnen zuigt? Of begrijp ik het totale plaatje nou verkeerde...
[ Voor 10% gewijzigd door Cranx op 26-06-2019 23:55 ]
Als hadden geweest is, is hebben te laat
Nu wel weer.lerssi schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:40:
@koevlaas2 staat mijn Explorer ook nog op jouw planning ?
Fris mijn geheugen svp even op ?
Veldhoven, vd Heijden.koevlaas2 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 00:47:
[...]
Nu wel weer.
Fris mijn geheugen svp even op ?
Zie PM
Als hadden geweest is, is hebben te laat
https://www.vakbladwarmte...ever-horende-doof-1014806
[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 27-06-2019 09:09 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Als je het geluid een keer hebt gehoord, ga je er op letten, dus wil ik discussies voorkomen. En niet onbelangrijk; als Tweaker moet je dit gewoon uitzoeken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, ik heb zitten kijken maar het ziet er inderdaad uit als een interessant. Enkel in de badkamer komt een electrische radiator echter zijn de elektrische radiatoren toch niet te koppelen aan een dergelijk systeem. Bedankt voor de tip!P5ycho schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 08:57:
[...]
CF2+ is wat ouder, maar wel compleet. Link is de opvolger, maar heeft laatste jaar nog een update met Alexa support gehad dus er wordt nog wel in geinvesteerd. Het concept is wel wat outdated met een centrale console voor de aansturing (en die meet geen kamertemp!). Dat wil je nu of op een app, of helemaal niet.
Ik heb een Danfoss LINK systeem thuis sinds een jaar. Werkt goed, met wat valkuilen. Er zijn wat specifieke dingen waar je rekening mee moet houden. Als je zelf een systeem aan wilt leggen, maak dan een plan en neem contact op met Danfoss NL voor een dubbelcheck. Ik heb daar ook kort contact mee gehad.
Inkopen doe je goedkoop bij http://www.neuebadwelt.de.
Als je alleen vloerverwarming hebt zou ik zeker ook danfoss ICON overwegen, dit is een veel nieuwer systeem. Ik heb me daar alleen niet heel ver in verdiept omdat ik nog een hoop radiatoren heb en ICON alleen met verdeleraansturing werkt, geen radiatorthermostaatknoppen in het assortiment. Logisch ook, als je nu bouwt en dan toch perse radiatoren wilt zou ik die ook op een verdeler zetten met een bedrade 24V thermostaat per kamer voor de regeling.
Ik vind het mooi dat je met de ICON een basisregeling kunt aanleggen bedraad op 24V, en dan modules bij kunt kopen als je wireless thermostaten of app aansturing wilt. Ook zijn de thermostaten gestandariseerd op 50x50mm, je kunt ze dus in je schakelmateriaal inpassen.
Ik denk dat dat wel moet kunnen eigenlijk. De Danfoss HC10 schakelt normaal 24V actuatoren voor de vloer, maar je kunt daarmee ook prima een 230V relais sturen dat dan weer de betreffende elektrische radiator aanzet. Feedback met een lokale thermostaat, en klaar.Blueone schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:57:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide toelichting, ik heb zitten kijken maar het ziet er inderdaad uit als een interessant. Enkel in de badkamer komt een electrische radiator echter zijn de elektrische radiatoren toch niet te koppelen aan een dergelijk systeem. Bedankt voor de tip!
Is die elektrische radiator de primaire verwarming van de badkamer? Ik zou zelf denk ik een vv lus leggen voor opwarming, en een IR paneel voor als je uit de douche stapt als je dat prettig vindt.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Het is puur als extra verwarming, de hoofdverwarming gaat via vloerverwarming met warmtepomp. Het is nu nog uberhaupt de vraag of die elektrische radiator nodig gaat zijn, wellicht dat we met een goede na-regeling ook uit de voeten kunnen. De thermostaat van elektrische radiator is iets geavanceerder waardoor een simpele aan/uit niet mogelijk lijkt te zijn mdaar dan moet ik wellicht nog even bekijken als ik hem in mijn bezit heb.P5ycho schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:03:
[...]
Ik denk dat dat wel moet kunnen eigenlijk. De Danfoss HC10 schakelt normaal 24V actuatoren voor de vloer, maar je kunt daarmee ook prima een 230V relais sturen dat dan weer de betreffende elektrische radiator aanzet. Feedback met een lokale thermostaat, en klaar.
Is die elektrische radiator de primaire verwarming van de badkamer? Ik zou zelf denk ik een vv lus leggen voor opwarming, en een IR paneel voor als je uit de douche stapt als je dat prettig vindt.
De danfoss icon lijkt wel goed overweg de kunnen met een warmtepomp en vloerkoeling, er zit zelf een douwpuntsensor in het assortiment om er op dat niveau ook rekening mee houden.

Met dit systeem krijg ik een verwarmingssysteem dat in 2 zones kan verwarmen, de benedenverdieping en de bovenverdieping. Door te sturen met de luchtsnelheid kan ik de afgifte vergroten of verkleinen, dit is zeker handig in de winter als de houtkachel gebruikt wordt, dan kan er toch nog warmte in de bovenverdieping geblazen worden.
Voor de rest lijkt het een heel eenvoudig watersysteem te worden. Een vul/aftappunt beneden in de meterkast en een in de CV kast (vanwege betere bereikbaarheid van een wateraansluiting), een extra automatische ontluchter op het hoogste punt en dat was het wel.
Dan zie ik het nut van de radiator niet zo. Ik zou dan eerder een IR paneel verwachten, voor als je een koukleum in huis hebt die het extra warm wil hebben tijdens het afdrogen, met een schakelaar met timer ofzo.Blueone schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 10:44:
[...]
Het is puur als extra verwarming, de hoofdverwarming gaat via vloerverwarming met warmtepomp.
Voor de handdoeken hoef je het ook niet te doen, met goede ventilatie is een handdoek zo droog.
Koelen met LINK is beperkt, alleen schakelen met een externe schakelaar voor de vloerverwarmingsverdeler. Als ik er aan toe ben om vloerverwarming in te frezen, dan gaat er een ander systeem in dat zelf bepaalt of er gekoeld of verwarmd moet worden. Streeftemp 20C, max temp 22C, de rest moet automatisch gaan. Misschien is dat dan wel ICON. Zien we over een paar jaar wel weer, of misschien na de winter als ik t niet red met T22 radiatoren
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Vooral met koelen zijn de voorspellingen belangrijk. Gisteren heb ik de koeling uitgeschakeld omdat ik wist dat het flink ging afkoelen in de nacht tot een graad of 10.
Voor mij werkt dit goed zo, komt er een warme periode aan (Tbuiten +30 graden) zet ik koelen ff aan op de WP, de rest loopt via klokprogramma. Ik zie nog niet voor me hoe ik dit eenvoudig anders zou kunnen regelen.
Een online weersvoorspelling pakken, als voorspelling max Tbuiten > 30 graden, dan starten met koelen als Tbuiten > 20 graden.Grolsch schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 14:49:
[...]
Voor mij werkt dit goed zo, komt er een warme periode aan (Tbuiten +30 graden) zet ik koelen ff aan op de WP, de rest loopt via klokprogramma. Ik zie nog niet voor me hoe ik dit eenvoudig anders zou kunnen regelen.
Edit: Eventueel nog een extra controle op de Tbinnen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ep Woody op 27-06-2019 15:31 ]
De waterinhoud van dit systeem is zeer minimaal, ik zou er een buffervat in opnemen. Geeft stabiliteit, voorkomt gependel. Als je ook gaat koelen de lekbakken van de fancoils niet vergeten aan te sluiten.Ep Woody schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 11:25:
Maar even uitgetekend hoe ik mijn cv installatie qua water wil gaan opbouwen.
[Afbeelding]
Met dit systeem krijg ik een verwarmingssysteem dat in 2 zones kan verwarmen, de benedenverdieping en de bovenverdieping. Door te sturen met de luchtsnelheid kan ik de afgifte vergroten of verkleinen, dit is zeker handig in de winter als de houtkachel gebruikt wordt, dan kan er toch nog warmte in de bovenverdieping geblazen worden.
Voor de rest lijkt het een heel eenvoudig watersysteem te worden. Een vul/aftappunt beneden in de meterkast en een in de CV kast (vanwege betere bereikbaarheid van een wateraansluiting), een extra automatische ontluchter op het hoogste punt en dat was het wel.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Klopt, het watersysteem is zeer minimaal. De meeste inhoud moet van de leidingen komen, als dat 20 meterx26mm is dan zit ik pas op 10 liter. De fancoils zullen een inhoud hebben van ongeveer 2 liter verwacht ik. Als ik de volgende unit ga spoelen ga ik dat ook even opmeten.Gasschuif schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:58:
[...]
De waterinhoud van dit systeem is zeer minimaal, ik zou er een buffervat in opnemen. Geeft stabiliteit, voorkomt gependel. Als je ook gaat koelen de lekbakken van de fancoils niet vergeten aan te sluiten.
Een buffervat lijkt inderdaad een goede toevoeging, maar wil eerst het systeem zelf draaiend hebben, het toevoegen van het buffervat is een relatief eenvoudige ingreep.
Belangrijke vraag wordt ook: Krijg ik voldoende afgifte van de fancoils. Ik kwam er deze week achter dat dit officieel koelunits zijn. Voordeel is wel dat de afgifte relatief groot is en er een lekbak aan zit.
Dat leek mij ook. Als ik het goed inschat heb ik straks bij een luchttemperatuur van 20 graden, een Taanvoer van 37 en een Tdiff van 6 graden een afgifte van 2.6kW per fancoil op maximale stand. Ben benieuwd.Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:20:
Verwarmen = -1 * Koelen. Het is een warmtewisselaar.
Heb er 5 dus zou eventueel nog 2 kunnen daisychainen voor extra afgifte op lagere temperatuur.
Een nibe WP kopen, die schakelt automatisch, met controle op Tbinnen. Alleen een beetje duur merk, dus handmatig klooien bij een pana heeft betere tvtEp Woody schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 15:26:
[...]
Een online weersvoorspelling pakken, als voorspelling max Tbuiten > 30 graden, dan starten met koelen als Tbuiten > 20 graden.
Edit: Eventueel nog een extra controle op de Tbinnen.
Klooien??LittleTycoon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:46:
[...]
Een nibe WP kopen, die schakelt automatisch, met controle op Tbinnen. Alleen een beetje duur merk, dus handmatig klooien bij een pana heeft betere tvt
Thermostaat op koelen zetten (paar knopjes drukken ) en op display koelen aan zetten meer niet
1 PVoutput . Dongen NB
Kijkt een nibe naar de voorspelling van het weer en welke temperatuur het die dag gaat worden?LittleTycoon schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 19:46:
[...]
Een nibe WP kopen, die schakelt automatisch, met controle op Tbinnen. Alleen een beetje duur merk, dus handmatig klooien bij een pana heeft betere tvt
Verwijderd
Uhm de H versie is volledig geautomatiseerd als je dat zou willen..reneeke1970 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:02:
[...]
Klooien??
Thermostaat op koelen zetten (paar knopjes drukken ) en op display koelen aan zetten meer niet
Bij x temp verwarmen
En bij Y temp koelen. dan kun je bij verwarmen of keolen een temp of war instellen.. dus klooien ..?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat kan de g ook maar lijkt me niet zo handig automatisch. Stijgt ie eventjes boven 25 graden gaat ie koelen, tegen avond zakt het richting 20 en weer verwarmen bij wijze van, nee lijkt mij niet handig.Dylantje2 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 21:58:
[...]
Uhm de H versie is volledig geautomatiseerd als je dat zou willen..
Bij x temp verwarmen
En bij Y temp koelen. dan kun je bij verwarmen of keolen een temp of war instellen.. dus klooien ..?
1 PVoutput . Dongen NB
Dat hoeft niet, gaat automatisch zonder een online weervoorspelling erbij te moeten pakken en de WP op koelen te moeten zetten.Ep Woody schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:08:
[...]
Kijkt een nibe naar de voorspelling van het weer en welke temperatuur het die dag gaat worden?
Ben er net 2 dagen geleden geweest, aan de reek oid.
Ik lees jouw quote en ik denk dat ik hier last van heb. Heb sinds 2 dagen mijn koelcircuit draaien. Nu is dit het beeld van vannacht:koevlaas2 schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:11:
[...]
Je hebt teveel koelvermogen en teweinig afgifte, de temp duikt er flink onder en dan gaat de wp uit (pendelen).
Edit: Als je op voorloop temp draait kan je via je thermostaat de watertemp naar boven en beneden bijstellen.

dit is gemeten in de meterkast, dus niet enkel de WP, maar geeft iig het beeld goed weer denk ik
De temperatuur van de kamerthermostaten kom niet eens in de buurt van de ingestelde temperatuur. Ik vermoed dus dat de leidingen wel goed koud worden, maar dat dit te weinig invloed heeft op de kamertemperatuur. Kan ik hier qua instellingen nog iets aan verbeteren? (ik neem aan dat de beste "oplossing" een vloer is die de temperatuur beter aan de ruimte kan afgeven?)
[ Voor 5% gewijzigd door Maverick op 28-06-2019 07:49 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Koelen is dan fijn om erbij te hebben. Dat het 24 graden wordt binnen ipv 28.
Of zeg ik nu iets geks.
Misschien toch maar wat vaker doen. Goedkopere koeling.
Het grootste probleem bij warmte is dat deze in de muren en vloeren komt. Als die eenmaal opgewarmd zijn, blijven ze warmte uitstralen.rspoe schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 08:59:
Ik had net iets meer verwacht van het koelen. Wat toch het beste werkt om je huis koel te krijgen is verduistering voor je ramen plaasten waar de zon staat, horren kopen en de ramen 's nachts open zetten. Ramen opzetten 's nachts werkt niet bij 36 graden maar afgelopen nacht werkte dat prima.
Koelen is dan fijn om erbij te hebben. Dat het 24 graden wordt binnen ipv 28.
Of zeg ik nu iets geks.
Ramen openzetten verlaagt de luchttemperatuur. Als je de ramen sluit warmt het weer op.
Zelfde geld ook voor airco.
Heb je koeling met vloerverwarming dan koel je de vloeren en blijft het dan ook langer koel in huis.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
De kunst is inderdaad de warmte uit de vloer te krijgen. De Tr uit de vloer is al heel snel op een lage temp te krijgen, maar daarmee is de vloer nog niet afgekoeld. Bij de vorige, hier in het westen halve hittegolf, heb ik de Ta achteraf gezien, te laag ingesteld. Vier dagen geen condens en toen plotseling op dag vijf een natte tegelvloer. En die bleef ook weer twee dagen nat voordat de vloer weer boven de 17 graden kwam. Dus een weekje 24/7 koelen met Ta 18 lijkt hier een aardige aanvliegroute voor een “hitte golf”. Het goed omgaan met de warmtebuffer in de vloer blijft een leuke uitdagingkmf schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 09:05:
Gisteren heb ik de koelmodus ook aangezet. Ik de nacht is de compressor uitgebleven. Enkel de pomp bleef draaien zodat het water met de lucht wordt afgekoeld.
Misschien toch maar wat vaker doen. Goedkopere koeling.
[...]
Het grootste probleem bij warmte is dat deze in de muren en vloeren komt. Als die eenmaal opgewarmd zijn, blijven ze warmte uitstralen.
Ramen openzetten verlaagt de luchttemperatuur. Als je de ramen sluit warmt het weer op.
Zelfde geld ook voor airco.
Heb je koeling met vloerverwarming dan koel je de vloeren en blijft het dan ook langer koel in huis.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Verwijderd
Dan weet je nu wel ongeveer hoe snel / traag je afgiftesysteem is.t.oswald schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:09:
[...]
De kunst is inderdaad de warmte uit de vloer te krijgen. De Tr uit de vloer is al heel snel op een lage temp te krijgen, maar daarmee is de vloer nog niet afgekoeld. Bij de vorige, hier in het westen halve hittegolf, heb ik de Ta achteraf gezien, te laag ingesteld. Vier dagen geen condens en toen plotseling op dag vijf een natte tegelvloer. En die bleef ook weer twee dagen nat voordat de vloer weer boven de 17 graden kwam. Dus een weekje 24/7 koelen met Ta 18 lijkt hier een aardige aanvliegroute voor een “hitte golf”. Het goed omgaan met de warmtebuffer in de vloer blijft een leuke uitdaging
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2019 11:17 ]
Die heb ik nooit publiek op het forum gezet in zijn geheel, maar als je mij een PB stuurt met je mail adres wil ik deze wel mailen.Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 11:15:
@Grolsch Ik meen ergens op het forum, weet niet meer waar, een wvb van jou langs heb zien komen, klopt dat ? Ik kan 'm namelijk niet / niet meer vinden, ik zou 'm graag eens bekijken.
[...]
Dan weet je nu wel ongeveer hoe snel / traag je afgiftesysteem is.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Altijd fijn om tijdens bedrijf je warmtepomp uit te schakelen.DJT schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:13:
Dat zou je zeggen ja.. Ze hebben echter de groep gewoon uitgeschakeld. Ik was er niet maar toen ik na werk kwam kijken had ik al snel door dat er iets niet klopte.
Jacuzzi is overgenomen van de vorige bewoners en wordt nu electrisch verwarmd, COP van 1 dus.
Heb op het oog een Pana Monoblock die optie heeft voor "pool heating".
Iemand die ook zijn jacuzzi/zwembad verwarmd met zijn wp? Zou graag de opstelling van de installatie willen weten.
Tussen de leiding naar je filter of wat er ook hangt aan die jacuzzi, een platen wisselaar plaatsen en daarover de wp draaien. Die moet namelijk een gesloten onder druk systeem hebbendarryl12123 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:29:
Iemand die ervaring heeft met een wp die het huis verwarmd/koelt icm een jacuzzi?
Jacuzzi is overgenomen van de vorige bewoners en wordt nu electrisch verwarmd, COP van 1 dus.
Iemand die ook zijn jacuzzi/zwembad verwarmd met zijn wp? Zou graag de opstelling van de installatie willen weten.
1 PVoutput . Dongen NB
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik zat ook te denken aan een aparte wp voor alleen de jacuzzi. Iemand suggesties?Proton_ schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:07:
Een zwembadwarmtepomp is wellicht goedkoper dan een losse wisselaar + loodgieterswerk.
Als ik met een warmtewisselaar ga werken moet ik ook een buffervat installeren wat ik eigenlijk niet wil.
Over wisselaar raak je altijd je vermogen kwijt. Tenzij zwembad op temperatuur is maar dan mag hij ook uit tochdarryl12123 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:49:
[...]
Ik zat ook te denken aan een aparte wp voor alleen de jacuzzi. Iemand suggesties?
Als ik met een warmtewisselaar ga werken moet ik ook een buffervat installeren wat ik eigenlijk niet wil.
1 PVoutput . Dongen NB
https://ibb.co/q9LWmTC
Ik heb een WH-MDC09H3E5 aan een zwembad van 9m3 hangen, via een platenwisselaar en geen buffer oid.darryl12123 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:29:
Iemand die ervaring heeft met een wp die het huis verwarmd/koelt icm een jacuzzi?
Weet je dat ik dat helemaal niet meer kan herinneren, welke gemeente was dat ?DJT schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:46:
Bij mij draait nu al een week of drie dezelfde Mitsubishi als bij @peterpijpelink, ook geïnstalleerd door @koevlaas2. Ben bijna klaar met het opstookprotocol (handmatig gedaan) en ga vanaf overmorgen ook koelen. Draait allemaal als een zonnetje, tot de timmermannen die de trap aan het bouwen waren de stroom hadden uitgeschakeld afgelopen maandag. Ze snapten niet waarom mijn verwarming aanstond.
De warmtepompen duizelen mij hier voor de ogen.
Jij hebt een luxe-probleem!
Maar het is je gegund hoor
[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 28-06-2019 22:26 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dank je.Naalroc schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:25:
[...]
Jij hebt een luxe-probleem!
Maar het is je gegund hoor
Vanaf vorige week stroom mijn mailbox werkelijk over van de Airco aanvragen, ik kan er niet eens op reageren heb mijn handen vol aan L/W.
Dat bedoel ik! Luxe-probleem duskoevlaas2 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:28:
[...]
Dank je.
Vanaf vorige week stroom mijn mailbox werkelijk over van de Airco aanvragen, ik kan er niet eens op reageren heb mijn handen vol aan L/W.
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 28-06-2019 22:40 ]
Anders komt er nooit een grotere woning met werkplaatskoevlaas2 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:28:
[...]
Dank je.
Ja dat kan alleen als je de wp puur voor het zwembad gebruikt. Ik wil de mijne ook het huis mee verwarmen en koelen, plus het jacuzzi. Dan heb je wel een buffer nodig met meerdere pompen zoals dat voorbeeld laat zien.koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:45:
[...]
Ik heb een WH-MDC09H3E5 aan een zwembad van 9m3 hangen, via een platenwisselaar en geen buffer oid.
Ik ga nog even brainstormen
Er is een optionele print (cz-ns4p) verkrijgbaar waar dan direct de zwembadregeling opzit, je kan ook het vermogen dan traploos regelen.darryl12123 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:48:
[...]
Ja dat kan alleen als je de wp puur voor het zwembad gebruikt. Ik wil de mijne ook het huis mee verwarmen en koelen, plus het jacuzzi. Dan heb je wel een buffer nodig met meerdere pompen zoals dat voorbeeld laat zien.
Ik ga nog even brainstormen
Dat heb ik idd gelezen, erg handig systeem! Misschien is een buffervat toch wel noodzakelijkkoevlaas2 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:55:
[...]
Er is een optionele print (cz-ns4p) verkrijgbaar waar dan direct de zwembadregeling opzit, je kan ook het vermogen dan traploos regelen.
Niet persédarryl12123 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:58:
[...]
Dat heb ik idd gelezen, erg handig systeem! Misschien is een buffervat toch wel noodzakelijk
Hahaha, je bent er ondertussen toch al een paar keer geweest en je hebt je Pools een beetje kunnen opkrikken.koevlaas2 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 21:53:
[...]
Weet je dat ik dat helemaal niet meer kan herinneren, welke gemeente was dat ?
De warmtepompen duizelen mij hier voor de ogen.
Aha, ja in Noordwijk ?DJT schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 23:27:
[...]
Hahaha, je bent er ondertussen toch al een paar keer geweest en je hebt je Pools een beetje kunnen opkrikken.
Polen kom ik wel bij meer tegen.
Op de elga wel het koelen aangezet.
Hoe los ik dit op?
Zo.. hopelijk het laatste hoofdstuk in mijn stotterende Ecodan avontuur
Ter lering en vermaak:
Ik heb de flowsensor uit het systeem gehaald (Dat stelt overigens niets voor, systeem aftappen, metalen klemmetje lostrekken en sensor losnemen)
Het is een zogenaamde vortex flow meter van Grundfos (vfs 5-100L G)
https://www.grundfos.com/...temperature/vfs/vfsc.html
In het plastic buisje zitten aan beide kanten 2 kleine gaatjes. Als ik het goed begrijp zit tussen die gaatjes een element dat drukverschillen meet die ontstaan door de vortex.
Bij mijn sensor zat er wat roestkleurige troep in die gaatjes en dat heb ik er heel voorzichtig uitgespoeld en daarna met drooggeblazen met wat perslucht (niet teveel druk..sensor schijnt gevoelig te zijn)
De uitlezing is nu weer stabiel en de warmtepomp functioneert weer als vanouds.
Dus moraal van het verhaal:
- wanneer de een ecodan om onverklaarbare redenen pauzeert --> check je sensor (uitlezen werking->adres 540, doe een stuk of 20 uitlezingen vlak na elkaar)
- fluctueert de uitlezing (en gaat deze zelfs naar 0) --> systeem aftappen --> sensor loshalen en voorzichtig reinigen --> monteren -->vullen en ontluchten --> flow weer uitlezen --> klaar
- is de sensor beyond repair? voor ca 100€ heb je weer een vers exemplaar. Geen idee wat Mitsubishi er voor vraagt, maar als ik op het artikelnummer van de sensor zoek, dan kom ik prijzen tussen 350 en 500 euro tegen..
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
andere thermostaat aansluitenJAHRASTAFARI schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 00:31:
Ik wil eens proberen om met mijn elga te koelen, maar mijn honeywell lyric t6 thermostaat kent in het geavanceerde menu enkel de optie “alleen verwarmen” en niet verwarmen en koelen.
Op de elga wel het koelen aangezet.
Hoe los ik dit op?
https://www.google.com/ur...Xr0eA&cshid=1561792307361
[ Voor 20% gewijzigd door Daannn1987 op 29-06-2019 09:12 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ja lijkt erop dat dit niet kan. Menu optie zit wel erin dus mogelijk om andere redenen niet mogelijk?Daannn1987 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:11:
[...]
andere thermostaat aansluiten
Wat ik lees, is dat de elga wel op koelen kan worden ingesteld (en dat heb ik dan ook gedaan) en dit dan zelf regelt. (?)
automatisch koelen
Om de koelfunctie van de ELGA via de thermostaat te bedienen, dient deze ook koelfunctionaliteit te ondersteunen. Als de thermostaat dit niet ondersteunt, kan met de koelfunctie op de ELGA zelf activeren. Zie hiervoor de installateurshandleiding.
Zie ook hier https://energiepionier.nl/koelen-met-de-elga-warmtepomp/
Doordat de ELGA op weersafhankelijk staat ingesteld, werkt de koelfunctie niet via de thermostaat. Middels de knop aan de voorzijde van de ELGA kan het koelen worden aangezet. Het koelen gaat dan ook weersafhankelijk middels een stooklijn die meeloopt met de buitentemperatuur.
Echter gebeurt er bij mij nu niets, buitenunit doet niets?
Kan helaas de eigen helpdesk pas maandag weer bellen.
Of elga op koelen en thermostaat hoger dan de ruimte temp instellen, heb je alleen geen thermostaat die afslaat wanneer tset bereikt is.Daannn1987 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:11:
[...]
andere thermostaat aansluiten
Dat weet je zeker? Niet dat ik zometeen aan het stoken ben?koevlaas2 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:35:
[...]
Of elga op koelen en thermostaat hoger dan de ruimte temp instellen, heb je alleen geen thermostaat die afslaat wanneer tset bereikt is.
In de manual staat dit ook beschreven.JAHRASTAFARI schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:56:
[...]
Dat weet je zeker? Niet dat ik zometeen aan het stoken ben?
Dan klopt er toch iets niet want ik voel aan de toevoer dat deze opwarmt.....
Edit: I should rtfm, hier staat:
10.5 Thermostaat zonder ondersteuning voor koelen
Het is ook mogelijk te koelen met de Elga als de thermostaat niet geschikt is voor koeling (in de ontwerphandleiding staat een comptabili- teitlijst). Om de koeling te schakelen, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden bij thermostatisch regelen.
1. Knop 2 op de voorzijde van de Elga dient vrijgegeven te zijn; de blauwe LED brandt. Zie Figuur 7-1.
2. Dipswitch A6 is ingesteld als ‘thermostaat niet geschikt voor koelen’ (ON).
3. Er is geen warmtevraag vanaf de thermostaat.
De Elga zal koelen zolang er geen warmtevraag is. Als er warmtevraag op de thermstaat ontstaat, gaat de koeling uit. De Elga verwarmt echter pas weer als de koelfunctie uit is gezet met knop 2 op de voorzijde van de Elga, zie hoofdstuk 7.1.
Dipswitch 6 stond bij mij niet op ON, nu wel. Even kijken of het werkt.
[ Voor 65% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 29-06-2019 12:40 ]
Verwijderd
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2019 13:57 ]
Juist dat bewijst dat de présencesensor goed z’n werk doet. Geen onnodige koeling zonder aanwezigheid.Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 13:51:
@kmf Je kunt zien dat er hard gewerkt wordt op kantoor, duidelijk boven de rest. Het was toch weekend ? Is dat middels projectie of is dat scherm zo hoogglanzend ?
En ze hebben de verwarming ook niet gehoord, superstil bij jou.DJT schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 13:46:
Bij mij draait nu al een week of drie dezelfde Mitsubishi als bij @peterpijpelink, ook geïnstalleerd door @koevlaas2. Ben bijna klaar met het opstookprotocol (handmatig gedaan) en ga vanaf overmorgen ook koelen. Draait allemaal als een zonnetje, tot de timmermannen die de trap aan het bouwen waren de stroom hadden uitgeschakeld afgelopen maandag. Ze snapten niet waarom mijn verwarming aanstond.
Dat is de warmtepomp die het zwembad verwarmt?
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Dit topic is gesloten.
![]()