Momenteel zit ik midden in het aankoopproces van een eigen woning. Het betreft een volledig geïsoleerde woning uit 1994 met vloerverwarming in de woon- en badkamer (als bijverwarming) en daarnaast normale radiatoren met een HR-combi uit 2009 in alle ruimtes. Energielabel is B.
Nu ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken om verduurzaming aan te brengen. Wat ik sowieso ga doen is PV laten leggen. Dus wil ik ook het gasverbruik verminderen en kunnen koelen, als is het maar een graad of 4-5.
Zoals ik het zie zijn er 2 opties:
Wat ik zelf zo'n beetje heb bedacht:
Voordelen lucht/water:
Zaken die me nog onduidelijk zijn ten aanzien van L/W:
Nu ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken om verduurzaming aan te brengen. Wat ik sowieso ga doen is PV laten leggen. Dus wil ik ook het gasverbruik verminderen en kunnen koelen, als is het maar een graad of 4-5.
Zoals ik het zie zijn er 2 opties:
- een hybride lucht/water-warmtepomp met LTV radiator-convectoren
- een lucht/lucht warmtepomp slash airco
Wat ik zelf zo'n beetje heb bedacht:
Voordelen lucht/water:
- Vrij aardige subsidie
- Bespaart ook geld op warm water en de vloerverwarming
- Kan volgens mij sowieso 100% worden meegefinancierd bij de hypotheek
- Wellicht een aangenamere warmte-afgite dan de stevige blazer van een airco
- Optimale koeling
- Brengt de RV omlaag bij het koelen
- Zuivert de lucht qua stof, pollen en ziektes e.d.
- Zorgt ervoor dat ik sowieso de vloerverwarming in de badkamer kan blijven gebruiken (als verwarming) en dat hier geen koud water door gaat stromen
- Minder klussen, omdat je geen radiatoren hoeft te vervangen
Zaken die me nog onduidelijk zijn ten aanzien van L/W:
- Hoe aangenaam en effectief is het koelen met een L/W WP nu eigenlijk? Ik lees dat het maar om 4 tot 5 graden omlaag gaat ivm condens. Dit is voor mij op zich wel genoeg, maar een hogere RV in de zomer lijkt me dan weer minder fijn
- Is elke vloerverwarming (uit '94, bijverwarming) überhaupt wel geschikt voor koud(er) water?
- En de normale radiatoren? Is dat een kwestie van niet effectief, of kunnen er ook dingen kapot gaan door roest, of zaken ongezond worden door bijvoorbeeld condens? Op de derde slaapkamer en zolder wil ik namelijk vanuit financieel oogpunt eigenlijk niks veranderen. De effectiviteit van koeling of warmte doet eigenlijk niet erg ter zake daar, als het maar niet stuk gaat
- Er zijn ook radiatorconvectoren van bijv Jaga met condensafvoer. Betekent dat dat ik in theorie kouder water aan zou kunnen leveren? Maar dan zal ik zeker wel álle warmte-afgiftepunten daarvoor geschikt moeten maken zeker? Of de normale radiatoren dichtdraaien bij koelen. En kan dit überhaupt met een L/W WP (in actieve modus).
- Mag dit 100% worden meegefinancierd op de hypotheek (ik heb nog ruim voldoende leencapaciteit, maar je mag maar 100% financieren als het niet duurzaam is)? Ik snap dat ik geen subsidie krijg, maar een goed multisplitsysteem met 3 binnenunits en montage kost toch al snel 5k, dus ik wil het op dit moment wel mee kunnen financieren want beter dan de hypotheekrente + HRA wordt het niet. M.a.w. valt een airco met L/L WP onder de noemer energiebesparende voorzieningen volgens de wet Tijdelijke regeling hypothecair krediet, artikel 1b?
[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-06-2019 21:42 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW