Lucht/lucht of lucht/water warmtepomp, voor- en nadelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:36
Momenteel zit ik midden in het aankoopproces van een eigen woning. Het betreft een volledig geïsoleerde woning uit 1994 met vloerverwarming in de woon- en badkamer (als bijverwarming) en daarnaast normale radiatoren met een HR-combi uit 2009 in alle ruimtes. Energielabel is B.

Nu ben ik de mogelijkheden aan het onderzoeken om verduurzaming aan te brengen. Wat ik sowieso ga doen is PV laten leggen. Dus wil ik ook het gasverbruik verminderen en kunnen koelen, als is het maar een graad of 4-5.

Zoals ik het zie zijn er 2 opties:
  1. een hybride lucht/water-warmtepomp met LTV radiator-convectoren
  2. een lucht/lucht warmtepomp slash airco
Het gaat om een woonkamer-keuken van zo'n 40m2 en 2 (slaap)kamers op de eerste verdieping. Ik heb geprobeerd de voor- en nadelen een beetje op een rij te zetten, maar ik krijg het beeld toch niet helemaal scherp, omdat ik zelf bepaalde zaken ook niet snap en ik zie eigenlijk niet op het internet kan vinden.

Wat ik zelf zo'n beetje heb bedacht:

Voordelen lucht/water:
  • Vrij aardige subsidie
  • Bespaart ook geld op warm water en de vloerverwarming
  • Kan volgens mij sowieso 100% worden meegefinancierd bij de hypotheek
  • Wellicht een aangenamere warmte-afgite dan de stevige blazer van een airco
Voordelen lucht-lucht:
  • Optimale koeling
  • Brengt de RV omlaag bij het koelen
  • Zuivert de lucht qua stof, pollen en ziektes e.d.
  • Zorgt ervoor dat ik sowieso de vloerverwarming in de badkamer kan blijven gebruiken (als verwarming) en dat hier geen koud water door gaat stromen
  • Minder klussen, omdat je geen radiatoren hoeft te vervangen
Klopt dit een beetje?

Zaken die me nog onduidelijk zijn ten aanzien van L/W:
  • Hoe aangenaam en effectief is het koelen met een L/W WP nu eigenlijk? Ik lees dat het maar om 4 tot 5 graden omlaag gaat ivm condens. Dit is voor mij op zich wel genoeg, maar een hogere RV in de zomer lijkt me dan weer minder fijn
  • Is elke vloerverwarming (uit '94, bijverwarming) überhaupt wel geschikt voor koud(er) water?
  • En de normale radiatoren? Is dat een kwestie van niet effectief, of kunnen er ook dingen kapot gaan door roest, of zaken ongezond worden door bijvoorbeeld condens? Op de derde slaapkamer en zolder wil ik namelijk vanuit financieel oogpunt eigenlijk niks veranderen. De effectiviteit van koeling of warmte doet eigenlijk niet erg ter zake daar, als het maar niet stuk gaat
  • Er zijn ook radiatorconvectoren van bijv Jaga met condensafvoer. Betekent dat dat ik in theorie kouder water aan zou kunnen leveren? Maar dan zal ik zeker wel álle warmte-afgiftepunten daarvoor geschikt moeten maken zeker? Of de normale radiatoren dichtdraaien bij koelen. En kan dit überhaupt met een L/W WP (in actieve modus).
Zaken die me nog onduidelijk zijn t.a.v. L/L:
  • Mag dit 100% worden meegefinancierd op de hypotheek (ik heb nog ruim voldoende leencapaciteit, maar je mag maar 100% financieren als het niet duurzaam is)? Ik snap dat ik geen subsidie krijg, maar een goed multisplitsysteem met 3 binnenunits en montage kost toch al snel 5k, dus ik wil het op dit moment wel mee kunnen financieren want beter dan de hypotheekrente + HRA wordt het niet. M.a.w. valt een airco met L/L WP onder de noemer energiebesparende voorzieningen volgens de wet Tijdelijke regeling hypothecair krediet, artikel 1b?
Hopelijk kan iemand me met al of een aantal deze vragen helpen, want ik kom er zelf toch niet helemaal uit. Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door HarmoniousVibe op 28-06-2019 21:42 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:32
Als je de vloerverwarming ook al hoofdverwarming kunt gebruiken dan is de lucht/water wp de betere keuze. En ik zou sowieso ook eerst een wp kopen en dan controleren of het nog goed warm wordt. Als dat niet het geval is kun je altijd nog andere radiatoren kopen.

[ Voor 59% gewijzigd door Insert12 op 29-06-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Insert12 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:03:
Als je de vloerverwarming ook al hoofdverwarming kunt gebruiken dan is de lucht/water wp de betere keuze. En ik zou sowieso ook eerst een wp kopen en dan controleren of het nog goed warm wordt. Als dat niet het geval is kun je altijd nog andere radiatoren kopen.
Mja maar ik wil dus ook kunnen koelen en dat kan met klassieke radiatoren überhaupt niet. Vooral op de slaapkamer en werkkamer is dit wel een ding voor mij.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:19

VPI

Vloerverwarmng l/w en voor boven l/l, 2 buitenunits dus; zou mijn voorkeur geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Wij hebben, zoals iedereen hier, alleen nog airco's om te verwarmen en te koelen, voldoet prima. De winters zijn hier wat milder dan Nederland en de zomers tropisch dus niet echt te vergelijken maar het stroomverbruik van een moderne airco valt erg mee.

Overigens hoeven 3 airo's geen 5k te kosten, een basis Sanyo split unit werd hier jarenlang voor 250 - 300€ euro geadverteerd excl. plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dread89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 12:51
VPI schreef op zondag 30 juni 2019 @ 15:33:
Vloerverwarmng l/w en voor boven l/l, 2 buitenunits dus; zou mijn voorkeur geven.
Interesse vraag: waarom - heb je hier ervaring mee?

Biedt dit de meeste comfort, de meeste efficientie qua energie verbruik of is het gewoon financieel het meest aantrekkelijk?
Zelf klinkt me jou suggiestie ook logisch in de oren maar zit ik me op het moment hardop af te vragen of het qua comfort aantrekkelijk zou zijn dezelfde uitvoering te doen maar dan MET infrarood panelen op de plekken in huis waar je het meeste vertoefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dread89 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:38:
[...]

Interesse vraag: waarom - heb je hier ervaring mee?

Biedt dit de meeste comfort, de meeste efficientie qua energie verbruik of is het gewoon financieel het meest aantrekkelijk?
Zelf klinkt me jou suggiestie ook logisch in de oren maar zit ik me op het moment hardop af te vragen of het qua comfort aantrekkelijk zou zijn dezelfde uitvoering te doen maar dan MET infrarood panelen op de plekken in huis waar je het meeste vertoefd.
Het grote voordeel van een L/L warmtepomp is dat je er echt effectief mee kan koelen. Je kan het keurig op 22 graden houden terwijl het buiten 30 graden is. Je kan het met een L/W warmtepomp combineren zodat je dat systeem beneden kan gebruiken voor de radiatoren en vloerverwarming, je zult dan mogelijk wel de radiatoren moeten vervangen.
Je kan ook een L/L warmtepomp beneden gebruiken maar het nadeel is wel dat het meer in het zicht hangt en je een constante luchtstroom in huis hebt.
Warm water kan je altijd via een aparte warmtepomp laten lopen, dat kan onafhankelijk van de warmtepomp die je voor de verwarming gebruikt.

Zelf ga ik eind dit jaar of begin volgend jaar een warmtepomp laten installeren, ik ben er ook nog niet helemaal uit wat ik wil. Ik heb het idee dat L/L het meest flexibel is omdat je elke ruimte snel kan verwarmen/koelen onafhankelijk van de andere ruimten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dread89
Tsurany schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:51:
[...]

Het grote voordeel van een L/L warmtepomp is dat je er echt effectief mee kan koelen. Je kan het keurig op 22 graden houden terwijl het buiten 30 graden is.
In die veronderstelling ben ik zelf idd ook. Maar wat ik me afvraag (en dat heb ik vaker gelezen ergens op dit fora): hoe zit het met comfort (CO2 gehalte, luchtvochtigheid, etc)?
In de nieuwe energie neutrale huizen lekt er bijna niets meer weg, met andere woorden: warmte, maar ook koele lucht blijft langer hangen. In combinatie met een L/L warmptepomp lijkt me dat een voordeel. Maar is het ook aangenaam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dread89 schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:57:
[...]

In die veronderstelling ben ik zelf idd ook. Maar wat ik me afvraag (en dat heb ik vaker gelezen ergens op dit fora): hoe zit het met comfort (CO2 gehalte, luchtvochtigheid, etc)?
In de nieuwe energie neutrale huizen lekt er bijna niets meer weg, met andere woorden: warmte, maar ook koele lucht blijft langer hangen. In combinatie met een L/L warmptepomp lijkt me dat een voordeel. Maar is het ook aangenaam?
Een L/L warmtepomp kan ook de luchtvochtigheid in de gaten houden. Daarnaast heb je ook in moderne huizen (mechanische) ventilatie.

Wellicht is dit topic nog interessant: L/L of L/W warmtepomp?
Daar heb ik destijds mijn vragen gesteld en antwoorden op gehad.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dread89
Tsurany schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:03:
[...]

Wellicht is dit topic nog interessant: L/L of L/W warmtepomp?
Daar heb ik destijds mijn vragen gesteld en antwoorden op gehad.
Top tip, thanks!
Ik heb al redelijk wat leeswerk gedaan hier op het forum, maar was deze nog niet tegengekomen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@Tsurany thanks voor dat topic! Je hebt nog steeds geen keuze gemaakt dus? :P

Ik neig op dit moment naar L/L, omdat ik toch wel hecht aan kwalitatieve koeling op die hete dagen. En omdat ik als alleenstaande best veel van huis ben, dus snelle verkoeling of verwarming is voor mij erg fijn. Al zou ik dat met L/W natuurlijk voor een gedeelte kunnen ondervangen met een slimme thermostaat.

Wat ik ook wel prettig vind is dat je pollen (en ziektekiemen) uit de lucht kunt filteren. Ik heb best veel last van hooikoorts en de huisstofmijt. Ook is mijn vloerverwarming slechts bijverwarming, dus ik wil er niet op vertrouwen dat die alles op temperatuur kan brengen, zeker niet op koudere dagen.

Wat ik sowieso ga doen is een L/W warmtepompboiler aanschaffen. En misschien dan later ook nog wel een hybride L/W WP als blijkt dat de vloerverwarming toch wel heel veel gas verbruikt.

Pagina: 1